-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



هر روز فشارهای بیشتری بر نسرین ستوده ، زندانی سیاسی و وکیل دادگستری و خانواده اش وارد می شود .

به گزارش کلمه، هر بار در هنگام ملاقات نسرین ستوده با خانواده اش، مسوولان امنیتی و زندان فشارهایی را بر این خانواده و زندانی وارد می کنند تا جایی که در یکی از هفته های گذشته آنها همه خانواده ستوده را بازداشت کردند موضوعی که موجب تحریم ملاقات از سوی نسرین ستوده شد .

خانواده ستوده همچنین وقتی دیروز یکشنبه، ششم شهریورماه در سالن ملاقات زندان حاضر شدند باز با محدودیت جدیدی روبه رو شدند . مسوولان زندان به خواهر نسرین ستوده، گیتی که او نیز وکیل پایه یک دادگستری است اعلام کردند که حق ملاقات با خواهر زندانی اش را ندارد. این در حالی است که تمام اعضای درجه یک خانواده بدون هیچ محدودیتی می توانند زندانی شان را ملاقات کنند .

با این همه خانواده ستوده تاکید کردند خانم دکتر گیتی ستوده سابقه‌ی هیچ نوع فعالیت سیاسی ندارد اما مسوولان سالن ملاقات زندان اوین اعلام کردند که سرپرست دادسرای اوین دستور داده که گیتی ستوده مجاز به ملاقات با خواهرش نسرین ستوده نیست.
خانواده این زندانی سیاسی معتقدند که این رفتارها چیزی جز افزایش فشار بر نسرین ستوده و خانواده‌اش نیست .


 


کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد نزدیک به هفت ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌‌اند و در هفته‌های اخیر بارها برای رفع مشکل به استانداری لرستان مراجعه کرده‌اند، اما رئیس سازمان صنایع معادن استان لرستان وعده‌ی رفع این مشکل در هفته‌های آینده را داده است.

وی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون وزیر صنعت و بازرگانی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور و همچنین نمایندگان استان لرستان برای پرداخت حقوق کارکنان و خرید مواد اولیه این کارخانه اشاره کرد که به گفته وی، در آن جلسه مقرر شد بخشی از حقوق کارکنان کارخانه پارسیلون خرم آباد به صورت تسهیلات پرداخت شود

وی گفت: در این راستا اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به زودی این تسهیلات برای پرداخت حقوق معوقه کارگران پرداخت می‌شود.

زخم کهنه صنعت استان لرستان

به گزارش مهر، کارخانه پارسیلون خرم‌آباد که پس از مدت‌ها تعطیلی در دو سال اخیر فعالیتش را ازسر گرفت، همچنان در بن بست بدهی‌های بانکی و مطالبات معوقه کارگران باقی مانده است.

این کارخانه که دیگر از آن به عنوان زخم کهنه صنعت این استان یاد می‌شود به معضلی غیر‌قابل حل در حوزه صنعت این استان تبدیل شده به‌طوری‌که با وجود فعالیت مجدد این صنعت هنوز شاهد تجمع‌های کارگری پیرامون آن هستیم.

این در حالی است که بارها برای رفع مشکلات این صنعت جلسات متعدد گرفته شده ولی همچنان این کارخانه درگیر بدهی‌های بانکی و معوقات کارگری است تا روند تولید و فعالیت آن متزلزل باشد.

۷۰ میلیارد تومان بدهی

رئیس هیئت مدیره کارخانه پارسیلون خرم آباد در آخرین اظهار نظر خود در سخنانی با اشاره به مشکلات این صنعت مهم در استان، اظهار داشته بود: در حال حاضر کارخانه پارسیلون دارای ۷۰ میلیارد تومان بدهی معوقه به بانک‌های استان است.

رضا یعقوبی به بدهی ۲۳ میلیارد تومانی این کارخانه به بانک صنعت و معدن اشاره کرده و گفته بود: از میزان بدهی یاد شده ۱۷ میلیارد تومان مربوط به بانک ملی، ۱۷ میلیارد تومان بانک سپه و سه میلیارد تومان نیز مربوط به بانک صادرات است.


 


محمد خوش چهره می‌گوید: «من سه یا چهار دولت را تجربه کرده‌ام. دولت جنگ که شرایط خاص خودش را داشت. بعد از دوره جنگ دوره سازندگی و اصلاحات پیش آمد و اخیرا دولت عدالت‌محور ومهر‌ورز روی کار است اما هیچ فضایی به اندازه کنونی برای نقد سخت نبوده است. هر چه حلوتر آمده‌ایم فضا سخت‌تر هم شده است.»

این استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با فرارو درباره خصوصیات فضای نقد ایده‌آل، گفت: «شرایط ایده‌آل چند مورد را در بر می‌گیرد. اول کسی است که در یک حوزه‌ عملی یا نظری صاحب‌نظر بوده و در حوزه مربوط به خود وارد شده و نقدی انجام می‌دهد.»

خوشچهره ادامه داد: «مورد دوم موضوع نقد است که قلمرویی مربوط به تعیین مقدرات مردم در یکی از حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. موضوعات نقد برای صاحبان اندیشه و تخصص، مسئولیت علمی ایجاد می‌کند که اگر نکات بهتری به نظرشان برای اجرا می‌رسد، اعلام کنند.»

این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: «ایشان اگر نگران تصمیماتی هستند که که از پختگی و جامعیت برخوردار نبوده و ممکن است مساله و منافع ملی یا امور شهری و اجتماعی را به خطر اندازد، موظفند به نقد علمی این موارد مبادرت بورزد.»

وی با بیان اینکه موضوع بعدی مخاطب نقد است، گفت: «معمولا بهترین موضوع نقد مربوط به این بحث، نظام تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری است که مسئولین و یا خود سیستم را در بر می‌گیرد»

خوش چهره گفت: «بنابراین مهم است که در چه فضایی صحبت می‌کنیم و قطعا اثرپذیری نقد، نقدشوندگی و موضوع نقد، فضایی عقلانی و اخلاقی بر یک سیستم یا جامعه ایجاد می‌کند. هر چه فضا عقلانی و اخلاقی بوده و مبنی بر اخلاق اسلامی باشد در این جاست که بحث نقد که جنبه نصیحت، تذکر و موعظه وامثالهم را ‌گرفته، یک هدیه الهی دانسته شده و از آن استقبال می‌شود.»

وی ادامه داد: «بنابراین از منظر آموزه‌های دینی کسی که نقد نصیحت یا تذکر می‌دهد یک فضای عطر آگینی را ایجاد می‌کند که درآن هم نقدشونده خوشحال است که مورد توجه بوده و برای اصلاح امورش مطالبی دارد ذکر می‌شود و هم نقد کننده به مسئولیت شرعی و دینی خود دال بر اینکه “کلکم راع و کلکم مسئول” عمل می‌کند.»

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل در مجلس هفتم، گفت: «متاسفانه در فضایی که چنین اخلاقی تضعیف شده و فضای الهی به فضای منیت‌ها و خودکامگی‌ها بدل شود، اختلالاتی در فضای نقد، نقد شوندگی و حتی موضوع نقد ایجاد می‌شود. چون هدف از نقد، اجرای بهتر امور یا جلوگیری از زیانهای یک اقدام و تصمیم ناپخته است. اگر این فضا حاکم نشود ممکن است فضای نقد با انحراف، افراط و تفریط روبرو شود. ممکن است خیلی از کسانی که موضوع نقد بوده و از مسئولین و دست‌اندکاران هستند ظرفیت پذیرش نقد را به خاطر عدم تذهیب نفس و خودسازی نداشته باشند.»

خوش چهره با بیان اینکه ممکن است مسئولین برای مقابله با نقد و نقدشوندگی از ابزارهای غیر صحیح از جمله انگ‌زدن‌ها و غیره استفاده کنند، گفت: «اگر متعاقبا مبنای نقد کننده مبتنی بر حب و به خصوص بغض‌های حاکم باشد، قطعا نقد به سمت نوعی تخریب که می‌تواند منشا سیاسی، حزبی، شخصی، جناحی و یا منیت‌های تشکیلاتی و غیره باشد، منحرف شود.»

این استاد دانشگاه گفت: «بنا بر آموزه‌های دینی که داریم، هر برادرمومنی مانند آینه برادر دیگرش است که باید تصویرتمام‌نما که او نمی‌تواند از خودش داشه باشد، از او بدهد این تصویر برای فرد مفید خواهد بود. کما اینکه در احادیث نبوی و سیره علوی ما همواره شاهد شنیدن، فضای نقد، پند و نصیحتهایی که معطوف به اصلاح امور هست، می‌باشیم.»

وی ادامه داد: «قدمت اسلام در طرح مفهوم شورا چنانچه ما شاهد هستیم حتی بر همه نظام‌هایی که به اسم شورایی مطرح شده‌اند بیشتر بوده و معنای آن نیز از وسعت بیشتری برخوردار است. در اسلام مفهوم شورا یعنی فرصت دادن به همه نظرات دیگری که می‌تواند مطرح شود.»

خوش چهره افزود: «اشکال حاکم بر فضا سیاسی کشور، در رده‌های مختلف، اکثرا عمل بر مبنای حب و بغض است. یعنی چون ما یک جناح سیاسی را دوست داریم، حاضر نیستیم ایرادها و اشکالات او را دیده و مطرح نموده و گویی باید فقط خوبی‌های آن را بیان کنیم. انگار به جریانی که ما به آن متصف هستیم، نقدی وارد نیست.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در نقد دچار بغض‌های سیاسی، شخصی و فردی می‌شویم و از این رو هیچ صفت خوب و مثبی را در رقیب و طرف مقابلمان نمی‌بینیم، گفت: «ما فقط نکات منفی رقیبمان را می‌بینیم. در حالیکه فرمایش حضرت امام به نظرم در خلال مجلس سوم این بود که اشکال جامعه ناشی از همین حب و بغش هاست. یعنی به جای آنکه رضای خدا را در نظر بگیریم، اگر هم جناحی ما ایرادی داشت، مطرح کنیم و حتی اگر رقیب سیاسی مان جنبه‌های مثبی داشت آن را هم بیان نماییم و این یعنی حب و بغض را کنار نهاده و براساس رضای خدا تصمیم بگیریم.»

فعال سیاسی اصولگرا گفت: «بحث اخلاق اسلامی و عدم در نظر گرفتن رضای خدا، منشا بسیاری از ایراداتی است که در فرمایشات رهبری هم اشاره شده است. بنابراین اگر تهذیب نفس، مسئولیت پذیری و تعهد عالمانه که وظیفه هر عالم و متخصصی است مبنا باشد، خیلی از ایرادات و انتقاداتی که مطرح می‌شود، جنبه هدیه پیدا می‌کند.»

وی ادامه داد: «در فرمایشات حضرت امیر (ع) هم هست که خداوند از دانشمندان و علما میثاق گرفته است که به تعهدشان که همان رسالت‌شان در عرصه‌های مختلف است عمل کنند و بنابراین چنین فضا و ظرفیتی نشان می‌دهد که ما نه تنها از نقدها استقبال نماییم.»

خوش چهره با بیان اینکه خیلی از این اظهار نظر‌هایی که نام نقد می‌گیرند، در واقع هشدار است، گفت: «اما ما می‌بینیم خیلی از مسئولین ما به جای اینکه هشدار را نعمت و نقد را موهبت تلقی کنند، آن را مخالفت می‌خوانند.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «البته دیده‌ایم که در بعضی از جاها عدم رعایت اخلاق اسلامی، نقد را به سمت حاکمیت نوعی غلو، منفی‌بافی و توصیف غیرواقعی از برخی پدیده‌ها منجر می‌شود. بعضی اوقات در نقدها هدف از ابتدا تخریب و ناشی از بغض است. مراد ما از نقد جنبه‌های بیمارآمیز و انحرافی نیست بلکه اساسا تبیین یک فضای انتقاد است که می‌تواند پیش‌برنده اهداف آرمانی یک نظام و یک جامعه قرار گیرد.»

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل در مجلس هفتم، در خصوص میزان نقد پذیری دولت، گفت: «این مساله هر چه جلوتر آمده‌ایم، کمرنگ‌تر شده است. بنده می‌خواهم به یک مثال شخصی اشاره کنم. یکی از ارزیابی‌هایی درباره بنده مخصوصا از سوی صدا وسیما و برخی ارگانها و نهادها در طول سالهای گذشته شده است به عنوان کسی است که دو دهه است گفتمان عدالت اقتصادی و اجتماعی را مطرح می کند. اما دولت نزدیک به اصولگرایی حتی انتقادات مرا برنتافته است.»

وی ادامه داد: «من سه یا چهار دولت را تجربه کرده‌ام. دولت جنگ که شرایط خاص خودش را داشت. بعد از دوره جنگ دوره سازندگی و اصلاحات پیش آمد و اخیرا دولت عدال‌محور ومهر‌ورز روی کار است اما هیچ فضایی به اندازه کنونی برای نقد سخت نبوده است. هر چه حلوتر آمده‌ایم فضا سخت‌تر هم شده است.»

خوش چهره با اشاره به استقبال دولت‌های اصلاحات و سازندگی از انتقادات و هشدارهای تند که بر خلاف انتظاراتش در موارد متعددی مورد صورت گرفته بود، گفت: «بعضی از نقد‌ها و اظهار نظرهای اینجانب در این دو دولت بعضا در دستور کار قرار گرفت. برای مثال نامه‌ای که به نامه ده استاد معروف شد در دستور کار قرار گرفته و بر اساس آن دستور اصلاح برخی از سیاست‌های پولی و ارزی دستور صادر شد.»

وی گفت: «متاسفانه در فضای جاری و حاکمیت کسانی که بیشتر به نیروهای ارزشی معروف بوده‌اند، بر خلاف انتظار و در کمال تعجب فضا را خیلی بسته‌تر دیدیم. حتی خیلی از اظهار نظرهایی که مثلا در همین اواخر در مورد طرح هدفمند کردن و نگرانی در مورد آثار تورمی آن داشتیم با بی توجهی همراه شد.»

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: «استفاده از همه ظرفیت‌ بسیاری از نهادها در تنظیم بازار که البته در جای خود واجد ارزش است به بهای آسیب‌های بسیار دیگر انجام یافته است. هدق من از انتقادات مربوط به آثار تورمی این بود که دولت باید بحث انتظارات روانی را کنترل کند که تقاضای کاذب در بازار با افزایش جهشی روبرو نشود.»

خوش چهره ادامه داد: «اما در عمل دیدیم که ارگان رسمی دولت یعنی روزنامه ایران با تلاش برای اینکه با ذکر نام بسیاری از صاحبنظرانی که این انتقادات را مطرح کرده بودند در ادعاهای تعجب‌برانگیز اعلام کرد که این افراد به دنبال منافع شخصی خود بوده‌اند و چون دولت به منافع آنها توجه نکرده است، چنین نقدهایی را مطرح کرده‌اند.»

وی گفت: «بنده همچنین پدیده‌ای را در طول تاریخ بیست و سه یا چهارسالی که در دانشگاه مشغول انجام وظیفه علمی، نقد هستم را ندیده بودم که دولتی از ابزاری که متعلق بیت المال است استفاده کند و بعد حرفی بزند که صادق نیست.»

خوش چهره افزود: «اظهار نظرهای اینجانب در مورد نگرانی‌های تورمی که بین سی تا ۵۰ درصد خواهد بود و بر اساس اعداد مختلفی که دولت مطرح کرده است، بود. اما ما بعد از فرمایشات رهبری همچنین اظهارنظری را از جانب ارگان دولت شاهد هستیم.»

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل در مجلس هفتم ادامه داد: «ذکر نام منتقدانی که چه در دولت بودند و حالا کنار کشیده‌اند، چه کسانی که در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده و نماینده مجلس هستند نشان می‌دهد که روح نقد پذیری برخی از دوستان در دولت خیلی پایین است که به طور رسمی بیانیه‌های و اتهاماتی را از طریق روزنامه ایران مطرح می‌کنند.»

وی افزود: «بنابراین در یک قضاوت کلی فضای نقد خیلی بسته‌تر شده است. به نوعی حتی با تخریب و تحقیر از جانب دولت هم همراه بوده است. آقای احمدی نژاد در یکی از اظهار نظراتشان گفته بودند بهتر است کسانی که منتقد هستند را صادر کنیم و به خارج از ایران بفرستیم. اگر چه ممکن است گفته شود که این به صورت مزاح بوده اما اصل توهین و اهانت به صاحبنظران مطلبی است که متاسفانه در خلال سالهای گذشته خیلی از بزرگان و عزیزان نسبت به این رفتارها تذکرات به موقع را نداده‌اند و شاید اکنون به یک نوع رویه رفتاری تبدیل شده است.»


 


زندانیان بند ۳۵۰ اوین برای دو هم‌بندی خود، محسن میردامادی و مهدی کریمیان اقبال، جشن تولد برگزار کردند.

به گزارش کلمه، جشن تولد محسن میردامادی، استاد دانشگاه و دبیرکل در بند جبهه مشارکت، و مهدی کریمیان اقبال، هنرمند و عضو در بند این حزب، دیشب در بند ۳۵۰ زندان اوین برگزار شد. میردامادی متولد پنجم و اقبال متولد ششم شهریورماه است.

در این مراسم که بسیاری از هم‌بندیان این دو زندانی حضور داشتند، مهدی اقبال که صدای خوش او در همه‌ی مراسم‌های این بند، مایه‌ی روحیه‌بخشی به دیگر زندانیان سیاسی است، تصنیف جاودان مرغ سحر را با همخوانی دیگر زندانیان اجرا کرد.


 


ندای سبز آزادی: رئيس اتحاديه كارگران قرارداد و پيماني سراسر كشور اعلام كرد:‌در برخي از واحدهاي توليدي مزد دريافتي كارگران قراردادي بين ۲۵۰ الي ۳۰۰ هزار تومان است.

فتح الله بيات در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا،از افزايش ساليانه تعداد كارگران قراردادي و پيماني در سراسر كشور خبر داد و اظهار داشت:‌ تعداد كارگران قراردادي به طور ميانگين ساليانه ۵ درصد افزايش مي يابد.

به گفته وي، در حال حاضر ۸۵ درصد از كارگران فعال در واحدهاي توليدي كشور را كارگران قراردادي و پيماني تشكيل مي‌دهند.

وي در ادامه خواستار افزايش سياست هاي حمايتي دولت از كارگران شد و افزود: در حال حاضر بيش از ۵۰ درصد از كارگران حداقل مصوبه مزدي وزارت كار را دريافت مي كنند.

رئيس اتحاديه كارگران قراردادي در بخش ديگري از سخنان خود از افزايش تعداد كارگران روز مزد در سال جاري خبر داد: گفت:‌ در حال حاضر مراجع رسمي كشور آماري از تعداد كارگران روز مزد ندارند‎. 


 


ندای سبز آزادی: رييس فراكسيون كارگري مجلس شوراي اسلامي، گفت:رمضان يعني سفره‌هاي خالي كارگران كه ماههاست حقوق نگرفته‌اند، اما اين سفره‌ها چگونه بايد پر شود! چگونه بايد به گرسنگان و ناتوان‌هاي اجتماعي رسيدگي شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا،عليرضا محجوب در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي گفت:پرونده مجلس هشتم به زودي بسته مي‌شود تا فرصت باقي است براي بي چيزان و مستضعفان، كارگران، كشاورزان، بيكاران، بازنشستگان كاري بكنيم.

محجوب قانون بيمه بيكاري شاغلان و متقاضيان كار را يكي از مهمترين اين اقدامات دانست و گفت: مجلس شوراي اسلامي‌ قبلا به فوريت اين قانون راي داده است، تصويب آن دريچه ‌اميدي براي بيكاران است كه با وجود تقديم آن توسط كميسيون اجتماعي، جايش در دستور هفتگي اين آخرين هفته رمضان خالي است.

وي افزود: آيا در رمضان كاري مهمتر ازاين قبيل طرح‌ها و لوايح وجود دارد ! تقاضا مي‌كنم با توجه به نگاه ويژه رياست محترم مجلس به اين طرح مهم هيئت محترم رئيسه هرچه سريع‌تر آن را در دستور كار هفتگي قراردهند.

محجوب ادامه داد: متاسفانه با وجود اينكه طرح استفساريه مشاغل سخت و زيان آور كه اكنون به سختي و با مزاحمت‌هاي زياد اعمال و اجرا مي‌گردد و اين استفساريه روان سازي اجرا در بعضي از بخش‌هاي انجام شد، متاسفانه در تمام طول ماه مبارك رمضان در دستور كار مجلس قرار نگرفت، با وجود درخواست اجراي تبصره ماده ۱۰۲ آيين نامه براي بررسي خارج از نوبت و درخواست اجراي صد ماده نيز به جايي نرسيد و هزاران قلب شكسته و مكدر از تاخير مجلس در اهتمام به مشكل زحمتكش‌ترين و ستمديده‌ترين كارگران همچنان در انتظار مي‌باشند!‌آيا رمضان فصل پرداختن به اين امور هم نبود!

رييس فراكسيون كارگري با انتقاد از سكوت مجلس در مورد مسكوت ماندن قانون بازنشستگي با ۲۵ سال سابقه، گفت: اكنون حدود يكسال و پنج ماه است كه قانون بازنشستگي با ۲۵ سال سابقه كه ترتيبات اجرايي آن مطابق ماده ۱۰ قانون نوسازي صنايع معلوم شده بود، مسكوت مانده است و حتي تعهدات و ترتيب پرداخت بار مالي تعريف شده در قانون معلوم بوده و در قانون برنامه چهارم تا پايان برنامه يعني تا پايان سال گذشته تمديد گرديده و سپس مطابق قانون برنامه پنجم اين تمهديد بايد استمرار مي يافت، اما با وجود معلوم بودن نحوه تامين بار مالي تعريف شده در قانون چگونه مجلس محترم يك سال و نيم تعطيل قانون رابا سكوت تاييد كرده است.

محجوب با بيان اينكه تعطيل كردن ماده ۱۰ قانون نوسازي صنايع فاقد دليل مستند و قانوني است، تصريح كرد: بايد سازمان تامين اجتماعي هر چه سريع‌تر اجراي محدود قانون را آغاز كند.

وي افزود: موضوع ديگر مربوط به كارگران خارجي است كه متاسفانه به جاي كنترل و جلوگيري امروز بسياري از زمينه‌هاي شغلي و حِرَف در اختيار كامل آنها قرار گرفته است، اكنون ديگر كارساده ساختماني نيز از مادريغ شده است، بعضي حرف چون كفاشي، خياطي و نظاير آن كه بخشي از آن توسط وارد كنندگان به تصرف درآمده، مابقي نيز در اختيار كارگران خارجي است، به جاي تعادل و حركت در جهت بازگرداندان كارگران خارجي هر روز مجوز جديدي براي طولاني كردن و حتي مقيم كردن بيش از ۲ ميليون نفر نيروي كار خارجي مبذول مي‌گردد.

محجوب در پايان تاكيد كرد: جدا خواستار عمل جدي به قانون كار و ديگر قوانين مرتبط مي‌باشم. از خداوند مي‌خواهم كه به حق اين رمضان مبارك مشكلات همه كارگران مسلمان در ايران و جهان و همه مستضعفان و كارگران جهان را حل و فصل نمايند. 


 


پادشاه بحرین روز یکشنبه بازداشت شدگان تظاهرات یک ماهه این کشور را عفو کرد. «حمدبن عیسی آل خلیفه» کسانی که به او اهانت کرده اند را شامل این عفو دانست. این عفوها در حالی صورت می گیرد که دولت این کشور قصد دارد برای جایگزینی ۱۸ کرسی خالی‌مانده در پارلمان، در ماه آینده انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار کند، حزب وفاق و الوعد دو حزب بزرگ شیعیان بحرین اعلام کرده اند که این انتخابات را تحریم می کنند.

به گزارش کلمه و به نقل از منابع بین المللی ، از سوی دیگر سال گذشته نیز در اوج تظاهرات مردم این کشور علیه حکومت، فرمان عفو نیز صادر شد به طوری‌که خبرگزاری فارس در آن ایام به نقل از منابع خبری بین المللی نوشت: پادشاه بحرین در روز خشم و قیام سراسری مردم این کشور از بیم دچار شدن به سرنوشت دیکتاتورهای تونس و مصر دستور عفو ۹۶ زندانی را صادر کرد.

در عین حال در تصمیم جدید اخیر پادشاه بحرین اعلام داشت پرونده افرادی که به علت شرکت در اعتراض‌ها توسط دادگاه نظامی محاکمه شده اند، به دادگاه‌های عمومی ارجاع خواهد شد.

مشکل کارمندان و دانشجویان اخراجی نیز حل می شود

وی افزود فرمان داده است تا مشکل کارمندان و دانشجویان معترض اخراجی نیز حل شود.

حکومت آل خلیفه در بحرین پس از فروکش کردن اعتراضات خیابانی در این کشور، که به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر انجامید، از مخالفان برای آغاز گفت‌وگوهای ملی برای اصلاحات سیاسی دعوت کرد؛ اما احزاب مخالف ماه قبل این گفت‌وگو‌ها را غیر جدی ارزیابی کردند و از آن خارج شدند.

در جریان اعتراضات دولتی در بحرین از اواسط بهمن سال گذشته آغاز شد ده‌ها تن کشته،‌صدها نفر زخمی و تعداد بسیار زیادی نیز با مجازات‌های سنگین روبرو شدند.

بسته پیشنهادی نخست وزیر قطر برای حل اوضاع بحرین

از سوی دیگر منابع خبری از ارائه طرح پیشنهادی چهار ماده‌ای نخست وزیر قطر برای حل اوضاع کنونی بحرین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، گزارش‌های رسیده از منامه حاکی است که شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر پیشنهادی را برای حل بحران بحرین آماده کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، به نوشته پایگاه خبری العوامیه، این گزارش‌ها همچنین حاکی است که شیخ حمد قصد دارد تا طرح پیشنهادی خود را با ایران و معارضان شیعه بحرینی و گروه‌های اهل سنت بحرین که خواهان اصلاحات اما مخالف برعهده گرفتن قدرت از سوی شیعیان هستند، در میان بگذارد.

براساس این گزارش‌ها، اطلاعات اولیه درباره طرح پیشنهادی یاد شده از محافل نزدیک به شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین به بیرون درز کرده است.

به گفته این محافل نزدیک به ولیعهد بحرین، متقاعد کردن شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین به کناره‌گیری از سمتش یکسال بعد از امضای توافقنامه آشتی ملی بین شیخ حمد شاه بحرین و معارضان شیعه بحرینی از جمله مفاد طرح پیشنهادی نخست وزیر قطر است.

براساس این طرح پیشنهادی، معارضان شیعه بحرینی لازم است که از درخواست خود برای تشکیل نظام مشروطه سلطنتی در این کشور صرف نظر کرده و به درخواست برای اصلاحات بویژه درباره فعالیت سیاسی و انتخابات بسنده کنند.

این طرح پیشنهادی تاکید می‌کند که اگر نخست وزیر بحرین از کناره‌گیری از سمت خود خودداری کند، در آن صورت اعضای شورای همکاری خلیح فارس نشستی فوری را برای حمایت از شاه بحرین و ولیعهد وی برگزار خواهند کرد.

این طرح، همچنین وجود توافق از پیش صورت گرفته با سعودی‌ها را امری ضروری برای گام برداشتن در زمینه اجرای مفاد بالا دانسته است.

نخست وزیر بحرین در همین راستا ضرورت توافق با امیر نایف بن عبدالعزیز، معاون دوم نخست وزیر و وزیر امور خارجه عربستان درباره اهمیت سازماندهی اوضاع و ساماندهی اولویت‌های بحرین شامل امنیت و عرصه‌های سیاسی ودیپلماتیک را پیشنهاد کرده است.

برپایه این گزارش، این اولویت‌های پیشنهادی لازم است که به سعودی‌ها امکان ایفای نقش فعالی را در اداره امور امنیتی و نظامی در بحرین بدهد و در مقابل آنها نخست وزیر بحرین را به کناره‌گیری از قدرت متقاعد کنند و با روند اصلاحات در بحرین مخالفت نکنند.

براساس گزارش العوامیه، منابع نزدیک گفتند که وزارت خارجه ایران به رهبران شیعه بحرینی اطلاع داده که نشانه‌هایی را در این زمینه از قطر دریافت کرده است و پیش‌بینی می‌شود که دیدارهای فشرده‌ای با مسئولان قطری در روزهای آینده برای بررسی طرح پیشنهاد نخست وزیر این کشور درباره بحرین برگزار شود.


 


حمید صلواتی نژاد، از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه، روز سه شنبه اول شهریورماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است و با گذشت چهار روز، کماکان از وضعیت وی خبری در دست نیست.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال دانشجوییِ عضو ستاد ٨٨، که در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز، به مدت دو هفته در بازداشت به سر برده بود، با مراجعه ماموران لباس شخصی به منزل پدری اش در کرج، دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شده و هنوز پیرامون سلامت و وضعیت خود اطلاعی نداده است.

طی هفته های اخیر، موج بازداشت فعالان دانشجویی و سیاسی، شدت بیشتری داشته و در همین زمینه فعالانی از دانشگاههای تهران، آزاد، بابل و قزوین نیز، احضار یا بازداشت شده اند.

همچنین با گذشت سه هفته از ناپدید شدنِ کوهیار گودرزی و مادرش پروین مخترع، از وضعیت این فعالِ حقوق بشری خبری در دست نمی باشد و تنها مادر وی از دستگیری و بازداشت خود در زندان کرمان خبر داده است.


 


خانواده امیر یوسف زاده، دانشجوی ۱۹ ساله ای که در درگیری های تیرماه ۱۳۸۸ به شهادت رسید بعد از ۲۶ ماه سکوت خود را شکسته و از پیگیریهای قضایی بی حاصل خود، خبر دادند.

در تیر ماه سال ۱۳۸۸شمار زیادی از دانشجویان در اطراف میدان انقلاب و دانشگاه تهران به ضرب باتوم زخمی و روانه ی بازداشتگاه شدند؛ امیر یوسف زاده یکی از این دانشجویان بود که به گفته ی خانواده اش پس از ضرب و شتم به بیمارستان منتقل شد و همانجا جان باخت.

درطول دو سال و دو ماهِ گذشته اگرچه بسیاری از خانواده های جان باختگانِ انتخابات، علی رغم تمامیِ تهدیدات سکوت خود را شکستند و با رسانه ها در مورد رنجی که متحمل شده بودند، به گفتگو نشستند اما خانواده هایی هستند که همچنان احساس امینت نمی کنند و درمواردی ترجیح می دهند به جز نزدیکان خود، دیگران را نیز نسبت به نحوه کشته شدن فرزندان خود مطلع نسازند. آنها غالبا کسانی هستند که فرزندانِ جوان دیگرشان نیز در داخلِ ایران زندگی می کنند و به کرات از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده اند که اگر سکوت خود را بشکنند، آینده خوشی در انتظار فرزندان شان نخواهد بود.

خانواده ی پنجاه تن از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات تاکنون از طریق مصاحبه با رسانه ها به صورت رسمی در مورد نحوه ی جان باختن فرزندان خود اطلاع رسانی کرده اند که در این میان، خانواده های علی فتحعلیان، لطفعلی یوسفیان، حسین اختر زند، رامین آقازاده قهرمانی، امیرحسین طوفان پور، علی رضا افتخاری، بهمن جنابی، ناصر امیر نژاد و اینک امیر یوسف زاده از جمله کسانی هستند که پس از گذشت نزدیک به دو سال سکوت خود را شکسته و به جمع خانواده های دیگری که در مورد از دست رفته گان خود اطلاع رسانی کرده اند، پیوسته اند.

خانواده دکتر عبدالرضا سودبخش نیز پیشتر در مصاحبه با جرس و این روزها در مصاحبه با رو آن لاین اعلام کردند که پدر آنها پس از انتخابات و به دلیل مداوای زندانیان کهریزک ترور شده است.

اینک پس از گذشت بعد از دو سال پدر امیر یوسف زاده در مصاحبه با جرس می گوید: «من به عنوان پدر امیر تا زمانی که زنده باشم حق فرزند خودم را از کسانی که این بلا را سر خانواده ی ما آورده اند خواهم گرفت. »

متن گفتگوی جرس با پدر امیر یوسف زاده و همچنین اظهارات پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی که از نزدیک با این خانواده گفتگو کرده است در پی می آید:

امیر همه ی زندگی ما بود، نابود شدیم

پدر امیر یوسف زاده می گوید: «پسرم دانشجوی الکتروتکنیک دانشگاه تهران بود؛ او فقط نوزده سال داشت که در تظاهرات چنین بلایی به سرش آوردند که دیگر از پیش ما رفت.» وی می افزاید: «داغی که به دل من و مادر امیر نشست امیدوارم همین بلا به سر کسانی بیاید که ما را داغدار کردند.»

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه از جان باختن فرزند خود در تیر ماه سال ۸۸ مطلع شده است می گوید: «امیر رفته بود دانشگاه؛ بعد گفتند که تظاهرات شده … ما هم دیدیم امیر برنگشت خانه، بعد به ما زنگ زدند گفتند امیر در بیمارستان است. »

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موفق به دیدار و گفتگو با امیر در بیمارستان و پیش از جان باختن، شده اند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است، گفت: «امیر را خیلی ها دیدند که کجا بود و چه اتفاقی برایش افتاد. ما وقتی رسیدیم امیر تمام کرده بود، یعنی امیر در سردخانه بود. گفتیم از بیرون پسرم را ببینیم ولی نگذاشتند، اجازه ندادند؛ گفتند تمام کرد…»

پدر امیر یوسف زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا اعلام شد امیر در اثر ایست قلبی جان باخته است، می گوید: «بگذار بگویند، اشکالی ندارد ولی شما هرچه را که واقعیت دارد بنویسید. امیر همه چیز ما بود، همه زندگی ما بود، نه فقط عصای دست من که همه چیزِ خانواده ی ما بود. تکیه گاه همه ی ما بود. همه چیز ما بود …همه چیز…»

وی در خصوص پیگیری قضایی پرونده فرزندش می گوید: «بعد از اینکه امیر را از دست دادیم، شکایت کردیم؛ اما اصلا شکایت ما را قبول نکردند. ولی اگر زنده بمانم حق فرزندم را از آنها می گیرم اما اگر زنده نماندم که هیچ. امیر چیزی نگفته بود، رفته بود دانشگاه بعد هم تظاهرات شد. او هم مثل همه ی بچه های دیگر رفت شرکت کرد. چیزی نگفت. ولی کسی به حرف ما گوش نمی دهد. اصلا شکایت ما را قبول نکردند.»

وی می افزاید: «هیچ چیز دیگر ندارم که بگویم. فقط باز امید داریم و از خدا می خواهیم داغی که به دل من و مادر امیر گذاشته اند را خدا به دل خودشان بگذارند. فعلا که اینجا از دست ما کاری بر نمی آید.»

خانواده ها با سکوت شان اجازه ندهند مسئولان کشته شدگان را انکار کنند

پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی جوان نوزده ساله ی دیگری که در راهپیمایی ۲۵ خرداد مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان باخته، در گفتگویی به جرس می گوید: «من خانواده ی امیر یوسف زاده را بارها در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا دیدم. پدر و مادر بسیار پیری که همیشه داغدیده بر مزار فرزندشان می نشینند و صدایی هم ندارند اما همین که سکوت شان را شکسته اند نشان می دهد که بالاخره خانواده ها سکوت شان را می شکنند؛ خانواده های زیادی در بهشت زهرا کنار فرزندان ما دفن شده اند که روزی آنها هم سکوت شان را خواهند شکست. »

خانم فهیمی در مورد امیر یوسف زاده یادآور می شود که این دانشجوی جوان به گفته ی خانواده اش بر اثر باتوم کشته شد اما نکته ی غم انگیز اینجاست که امیر یوسف زاده تنها چند روز پیش از کشته شدن، کارت اهدای اعضای بدن خود را پس از مرگ دریافت کرده بود.

مادر سهراب اعرابی ادامه می دهد، پس از آنکه امیر در بیمارستان جان می دهد به گفته ی خانواده اش و تا آنجایی که من مطلع هستم، به دلیل اینکه کارت بخشش اعضاء هم همراه وی بوده است عملِ بخششِ اعضا نیز در همان زمان صورت می گیرد.

پروین فهیمی می گوید: «در روزهای نخست اعتراضات انتخاباتی، پس از آنکه پسرم بعد از راهپیمایی مسالمت آمیز گم شده بود و من همه جا دنبالش می گشتم، به هر بیمارستانی سر می زدم بالای چهل، پنجاه زخمی دیدم که در مورد اکثر آنها هم می گفتند، بدحال هستند. حال کسی هست که پاسخ دهد چه بلایی بر سر آنها آمده است؟ آنها چه شدند؟ خیلی از آنها بعد از اینکه جانشان را از دست دادند بی سر و صدا در بهشت زهرا دفن شدند و خانواده های آنها هم به دلیل ناامنی سکوت کردند.»

وی با بیان اینکه سکوت خانواده های کشته شدگان این امکان را به مسئولان کشور می دهد که بگویند کسی اساسا در جریان اعتراضات انتخاباتی در ایران کشته شنده است ابراز امیدواری کرد که خانواده ها با شکستن سکوت خود نگذارند که خون عزیزان از دست رفته ی شان پایمال شود.

خانم فهیمی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر برخی مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر انکار کشته شدگان ایران و ابراز نگرانی برای کشته شدگان لندن می گوید: «من گاهی وقت ها متاسف می شوم که چرا خانواده ها سکوت کرده اند. برخی مسئولان هم از این سکوت فرصت طلبی می کنند. ما که به بهشت زهرا می رویم ، مزارِ کشته شدگان را می بینیم و می دانیم که شمار کشته شدگان بسیار بیشتر از شماری است که اینها اعلام می کنند. البته مسئولان که اصلا اعلام نمی کنند. می گویند ما اصلا کشته ای نداشتیم. نمونه اش آقای لاریجانی که می گوید فقط یک نفر کشته شده است. »

وی افزود: «مردم ایران هم می دانند که ما کشته شده های زیادی داریم؛ متاسفانه برخی خانواده ها سکوت کرده اند و فکر می کنم این سکوت خیانت در حق کسانی است که کشته شدند.»

همکلاسی های امیر هم به ناگزیر سکوت کردند

شاید این پرسش را خیلی ها مطرح می کنند که اگر خانواده های کشته شدگان پس از انتخابات سکوت کرده اند چرا همگلاسی ها و دوستان این جوانان سکوت اختیار کرده اند. در بسیاری از موارد همین سکوت ها موجب شد که مسولان نیز در رسانه های رسمی در تکذیب خبر برخی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات گفته اند: «مگر می شود که کسی کشته شود اما حتی یک دوست و یا یک همکلاسی نداشته باشد که عکس های او را در اینترنت منتشر کند. »

یکی از دوستان امیر که به تازگی عکسی از مزار امیر را ارسال کرده در مصاحبه ای ایملیی به جرس می گوید: «به ما هم روزهای اول گفته بودند که امیر ایست قلبی کرده است. ما وقتی رفتیم بهشت زهرا ضجه هاى مادر امیر و ناله هاى پدر امیر و اشک برادر و خانواده اش را که دیدیم دنیا روی سرمان خراب شد؛ پدرش همانجا به ما گفت که امیر با باتوم کشته شد. »

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دوستان امیر تاکنون سکوت کرده و در این زمینه اطلاع رسانی نکرده اند، می گوید: «مرگ امیر یک بار کمر همه ی ما را شکست، نه دیگر تحمل این رنج را داشتیم و نه اینکه امیر برای ما زنده می شد . از طرفی خب به خانواده اش هم گفته بودند ایست قلبی؛ و خب شاید خانواده در خطر می افتادند و نمی خواستند مصاحبه کنند. برای همین سعی کردیم توی خودمان بسوزیم و شاید دردسری برای خانواده ی امیر هم ایجاد نشود.»

این جوان می گوید: «روى مزار امیر شعری نوشته شده به زبان ترکی که این شعر را امیر همیشه زمزمه می کرد. در مورد امیر می توانم بگویم و قسم بخورم که امیر به هیچ وجه از مرگ نمی ترسید و واقعا عاشقانه و آگاهانه رفت».

امیر بین اشکان و سهراب دفن شده است

لادن مصطفایی، همسر شهید علی حسن پور هم در مورد امیر یوسف زاده جوان ۱۹ ساله ای که در درگیری های پس از انتخابات در تیر ماه سال ۸۸ کشته شد می گوید: «من گاهی وقت ها به قطعه های دیگر سر می زنم. وقتی پدر و مادر پیر امیر را می بینم که سر مزار بچه شان بی صدا اشک می ریزند دلم عجیب می گیرد که این خانواده شکستند ولی نه عکسی از عزیزشان در روزهای راهپیمایی وجود دارد و نه کسی فیلمی از ضرب و شتم او منتشر کرد.»

وی تاکید می کند: «عکس همسر من که سر تیر خورده اش را نشان می دهد همه جا معروف شده اما مسئولان با وجود دیدن این عکس، کشته شدن علی را انکار می کنند. تصور کنید انکار قتل یک دانشجوی جوان که هیچ عکس و نشانی از او منتشر نشده باشد چقدر برای شان آسان است.»

وی می گوید: «مزار امیر بین مزار اشکان سهرابی و سهراب اعرابی در قطعه ۲۵۷ هست و خانواده ها و دانشجویان زیادی پدر و مادر پیر امیر را از نزدیک دیده اند و می دانند چه بلایی سر فرزندشان آمده است.» همسر شهید حسن پور تاکید می کند : «این وظیفه ماست که کنار خانواده هایی باشیم که صدایی از آنها بلند نشده است و غم از دست دادن فرزند آنها را شکسته است.»

او هم همانند مادر سهراب اعرابی معتقد است که خانواده ها باید سکوت شان را بشکنند تا حقی از شهدای جنبش سبز ضایع نشود. وی با این اعتقاد می گوید: «ما وظیفه داریم صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند و بیگناه کشته شدند.»


 


پیمان کریمی آزاد

پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث ۶ دی ماه(عاشورا) می‏باشد و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‏برد.

این زندانی سیاسی که پس از مدتی حبس دوباره به اتهام “توهین به رهبری”، مورد محاکمه قرار گرفت، در پی وخامت حال جسمی و ضرب و شتم وی در بهداری زندان اعلام اعتصاب غذای خشک کرد.

در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۸۹ گزارش شد پیمان کریمی آزاد که از بیماری دیابت رنج می‏برد، به دلیل عدم پاسخ افسرنگهبان به درخواست کمک زندانیان سیاسی جهت انتقال وی که پس از گذشت ۲۰ دقیقه به طول انجامید، به اغما رفت.

همچنین در تاریخ ۶ آذر گزارش شد، پیمان کریمی آزاد پس از ضرب و شتم توسط ماموران بهداری زندان اوین به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده است.

پیمان کریمی آزاد که به دلیل بیماری دیابت باید روزانه دوبار انسولین تزریق کند، پس از تحمل دو روز اعتصاب غذا، بی هوش شد.

سعید جلالی فر

سعید جلالی فر، فعال حقوق بشر، نهم مردادماه، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

مادر سعید جلالی فر گفته که وی با مراجعه به زندان اوین، جهت جلوگیری از اجرای وثیقه، دستگیر شد.

بازداشت این فعال حقوق بشر در حالی صورت گرفته که تاکنون دادگاهی جهت محاکمهٔ وی تشکیل نشده است. وی که در آذرماه ۸۸ بازداشت شده بود، اواخر اسفندماه‌‌ همان سال با قرار وثیقهٔ ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

این عضو سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر، طی این مدت چندین مرتبه از سوی مقامات قضایی احضار شده بود.

اتهام جلالی فر که از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه زنجان و از فعالین حقوق کودک نیز می باشد، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده بود.

شایان ذکر است که سعید جلالی فر دانشجوی اخراجی رشته فیزیک دانشگاه زنجان می‌باشد . وی پس از فاش شدن ماجرای معاون آموزشی دانشگاه زنجان و قصد وی برای سوء استفاده از یک دختر دانشجو، از دانشگاه اخراج شد.

افشین اسانلو

افشین اسانلو در حالی که هیچ فعالیت سندیکایی و یا سیاسی نداشته است از اول آذر ماه سال جاری در ترمینال جنوب توسط ماموران امنیتی بازداشت و روانه‌ی زندان شد.

مسوولان امنیتی درحالی‌ با مرخصی افشین اسانلو فعال کارگری و برادر منصور اسانلو رییس سیندکای کارگران شرکت واحد در نهمین ماه بازداشت مخالفت می‌کنند که بر اساس گزارش‌ها مادر این دو برادر نیز به دلیل عارضه نخاعی در بیمارستان لبافی‌نژاد تهران بستری شده و در انتظار عمل جراحی است.

بر اساس این گزارش، افشین اسانلو پس از فشارهای وارد شده در دوران بازجویی در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰، خود نیز دچارهای آسیب‌های جدی شده و بر اساس نظر پزشکان زندان نیاز به انجام جراحی در بیمارستانی بیرون از زندان دارد.

افشین اسانلو هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد. اما منصور اسانلو، فعال سر‌شناس کارگری، در خرداد ماه امسال پس از چهار سال حبس، از زندان آزاد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته