-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: جبهه مشارکت اسلامی در بیانیه ای با تبریک پیروزی انقلاب مردم لیبی آورده است: آنچه مسلم است این روند سرنگونی دیکتاتورها در منطقه خاور میانه با سقوط قذافی سریعتر خواهد شد و بتدریج شاهد شکل گرفتن حکومت های دموکراتیک در سایر کشورهائی که مردم آنها دربند هستند خواهیم بود.

به گزارش نوروز، در این بیانیه آمده است: آرزوی همۀ آزادیخواهان و اصلاح طلبان این بوده و هست که سران مستبد کشورها قبل از آنکه دیر شود و هزینه بیش از حد بر مردم و کشور خود وارد نمایند به خود آیند و با اتخاذ روشهای اصلاح طلبانه، به فریاد رسای تحول خواهی و دموکراسی طلبی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش پاسخ دهند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
جبهۀ مشارکت ایران اسلامی
31/5/1390

بسم الله الرحمن الرحیم
ایستادگی و مقاومت مردم لیبی در برابر یکی از خشن ترین رژیمهای تاریخ معاصر به بار نشست و با سقوط رژیم سرهنگ قذافی حلقه ای از حلقه های دیکتاتوری منظقه و عقب ماندگی در جهان اسلام فرو شکست و امید می رود مردم لیبی بزودی با جبران همۀ عقب ماندگی ها و ضعف های تحمیل شده، حکومتی در طراز مردمسالاری همراه با استقلال بنا نهند. آنچه مسلم است این روند سرنگونی دیکتاتورها در منطقه خاور میانه با سقوط قذافی سریعتر خواهد شد و بتدریج شاهد شکل گرفتن حکومت های دموکراتیک در سایر کشورهائی که مردم آنها دربند هستند خواهیم بود.
آرزوی همۀ آزادیخواهان و اصلاح طلبان این بوده و هست که سران مستبد کشورها قبل از آنکه دیر شود و هزینه بیش از حد بر مردم و کشور خود وارد نمایند به خود آیند و با اتخاذ روشهای اصلاح طلبانه، به فریاد رسای تحول خواهی و دموکراسی طلبی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش پاسخ دهند.
جبهۀ مشارکت ایران اسلامی با تبریک پیروزی جنبش آزادیخواهی مردم لیبی به ملت آن کشور، این تحول عظیم را نقطۀ عطفی در روند حاکمیت ملت ها بر سرنوشت خویش و دموکراسی در سایر کشورهای اسلامی تلقی می کند و آرزو می کند این تغییرات باعث بهروزی ملت، پیشرفت کشور و تحکیم استقلال و تأمین منافع ملی لیبی شود.


 


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اظهارنظری بر امکان و حق تجدیدنظر دو آمریکایی متهم به جاسوسی تاکید کرد. این دو شهروند آمریکایی هر یک به 8 سال زندان محکوم شده اند.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی  در واکنش نسبت به خبر صدور حکم محکومیت دو شهروند آمریکایی اظهار داشت: «پرونده سه شهروند آمریکایی به اتهام جاسوسی و ورود غیر قانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران در قوه قضائیه رسیدگی شده است و برهمین اساس مجازات آقایان شن بائر و جاش فتال مشخص شده است.»

وی افزود: «البته پرونده خانم ساراشورد با توجه به قرار صادره قبلی مفتوح می باشد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند دادرسی گفت: «دادگاه بر اساس رویه صحیح قضایی و استقلال قوه قضائیه مراحل قانونی پرونده را طی نموده و بدیهی است که متهمین در ادامه این روند قانونی و پس از ابلاغ حکم قضایی از حق درخواست تجدید نظر برخوردارند.»

سازمان عفو بین الملل روند محاکمه دو آمریکایی درایران را مضحکه عدالت توصیف کرده و خواستار آزادی آنها شده است.
در بیانیه عفو بین الملل آمده است که چگونگی برخورد با این پرونده از همان ابتدا نشان می دهد که این افراد برای چانه زنی و کسب امتیاز از دولت آمریکا به گروگان گرفته شده اند و شواهدی برای اثبات ادعای جاسوسی آنها وجود ندارد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه  گفت: «ما عمیقا از اعلام این مطلب که دستگاه قضایی ایران شین باوئر و جاش فتال را به هشت سال زندان محکوم کرده، ناامید و مایوس شدیم.»
کلینتون افزود: «ما بر درخواست قبلی خود تاکید داریم و خواهان آزادی سریع این دو هستیم تا به خانه برگشته و به خانواده خود ملحق شوند.»


 


ندای سبز آزادی: ختم گروهي قرآن كريم به صورت مجازي به نيت آزادي و سلامتي اسرا و رهبران جنبش سبز در شب شهادت امير مومنان انجام شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، به مناسبت شهادت امير عدل حضرت علي ع ختم كروهي قرآن به صورت مجازي توسط فعالان اصلاح طلب انجام شد.

آغازگر اين عمل خدابسندانه حجت الاسلام سيد محمد خاتمي بوده .ايشان با ذكر دعا براي آزادي اسرا و رهبران جنبش سبز راس ساعت ده شب اين امر نيكو آغاز شد.همجنين آيت الله العظمي بيات زنجاني سوره مباركه يس را تلاوت نمودند.حضور هنرمندان و بازيكران بنام سينما در اين ختم به جشم ميخورد.

متن بيانيه اين ختم قرآن که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح ذیل است:

*ختم قرآن کریم به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) و به نیت ازادی عزیزان در بند***

بسم الله الرحمن الرحیم

شب قدر است و ذیقدری ندیدم/ چنان تو، صاحب قدری ندیدم

به گاه نا امیدی های ظلمت/ مهی با طلعت بدرت ندیدم

به لیالی قدر که نزول قرآن کریم را شهادت داده اند، هولناکترین حادثه تاریخ تشیع نیز بوقوع می پیوندد و درد و داغ آن اما از سحرِ خونبار مسجد کوفه بدست کوفیان تداوم می یابد، تداوم در ایران منتسب به اسلام علی را !

حکومت ایران اسلامی که بنا بود استقرارش بر آوار استبداد شاهنشاهی باشد –و مبارک سرزمینی که به تجلی عشق علیِ مرتضی در دلهای علی مردانش میرفت چهره از ظلم پاک کند – امروز متجلی به سرود و سوگناله های ماست که شمشیرهای ابن ملجمان را آخته تر از پیش بر فرق سحری مردانِ محرابهای متعدد دارد.

یا علی که اگر روی عشقِ تو نبود و نداشتیم، داغ محرابهای خونین از پایمان می افکند.

یا علی به سیاه ترین شب ضربت به تو به صبوری تو می اندیشیم که شب را ستاره را و زلال چاه را به همدمی برگزیدی و زمزمه با رب الفلق داشتی تا فلق آشکار گردد.

یا علی شب در پشتِ حصارهای بلند و در سلولهای دور از منظر ماه و ستاره ، تنها به پشت گرمیِ عشقِ به تو، بر مریدانِ بندی ات آسان میگذرد !

یا علی پیکرهای تکیده و زخمی عاشقان تو در سیاه چالهای حکومت، به زیر تازیانه های پیاپی ، فلقِ شکوهمند را به انتظارند – دست تو به عرش حضور رب العالمین نزدیکتر است.

یا علی! آواز (یا رب الفلق ) تو باید که شولای شب را برچیند و خیمه و خرگاه کوفیان را تا زلال خورشیدِ حق مجال حضور یابد.

یا علی دلدادگان و رهپویان تو ، نفس از یاد مدام تو تازه میکنند – شب به شور عشق تو بر آنان سر میشود.و امیدشان به فجر و فلق ، به ایمان و امیدِ حصول حق است که تو منادی اش بودی.

یا علی صبرشان را پشتوانه – زخمشان را مرهم و دادشان را از بیدادگران بستان .

در شب ضربت امام عدالت، با ختم قرآن کریم از خداوند متعال می خواهیم تا تمامی سفیران آزادی را آزاد نماید و رهبران جنبش سبز را به سلامت بدارد و حصرشان را پایان دهد.

شب 21 ماه مبارک رمضان ساعت 10

ختم جمعی قرآن کریم

اللهم فک کل اسیر.

یا علی مددی


 


دو شب پس از اینکه منصور ارضی در مسجد ارک تهران اعلام کرد: «هر کس مشایی را بکشد من پولش را می دهم »، سعید حدادیان در مراسم احیای شب 21 رمضان به روزنامه ایران،و ویژه نامه خاتون و نیز برخی مقامات کابینه احمدی نژاد حمله کرد.

به گزارش 24 سعید حدادیان، مداح شناخته شده دو شب پس از اینکه منصور ارضی در مسجد ارک تهران اعلام کرد «هر کس مشایی را بکشد من پولش را می دهم »، در ابتدای گفته های شب بیست و یکم ماه رمضان عنوان کرد: « 10 وزیر که تا کنون تغییر پیدا کرده اند چرا این 4 نفر دور و بری ها عوض نمی شوند؟ »

سعید حدادیان پیش از اینکه روضه شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان خود در هیات رزمندگان غرب را آغاز کند خطاب به جمعیتی که در خیابان آزادی نشسته بودند گفت: « رضا شاه پیش از آنکه به پادشاهی برسد به عده ای از علما تعهد داد که اگر به شاهی برسد خلاف دین عمل نمی کند. »
او ادامه داد: « رضا شاه پس از سفری که به ترکیه داشت با عمامه و پس از آن هم با چادر و روضه مخالفت کرد و به این شکل برخلاف حرف های گذشته اش عمل کرد. »

او بدون اینکه به فردخاصی اشاره کند افزود: « حالا می گویند در مراسم و روضه ها شرکت نمی کنیم چون فحش مان می دهند. خوب فحش ندهید تا فحش نشنوید. برخی از دور و بری ها به همه چیز بی احترامی می کنند و حرمت علما را نگه نمی دارند. »
حدادیان با بیان این که «خدا عاقبت ما را با بعضی ها به خیر بگذراند» گفت: « من سکوت می کنم اما تا همین حالا 10 تا وزیر عوض شدند اما نمی دونم چرا این 4 نفر دور و بری ها چرا عوض نمی شوند. این 4 نفری که مجله ای مانند خاتون را منتشر می کنند. »


 


دریاچه «ارومیه» که در گذشته «چی چست» و «کبودان» نام داشت، بزرگ‌ترین و شورترین دریاچه دایمی ایران و یکی از دریاچه‌های فوق اشباع از نمک دنیاست. این دریاچه مدت‌هاست با خطر خشکی و نابودی مواجه است.

در فروردین ماه امسال، گروه بزرگی از علاقه‌مندان به محیط زیست که به سیاست‌های دولت در مورد این دریاچه معترض بودند، در دو شهر تبریز و ارومیه دست به تجمع زدند که با مداخله پلیس و ماموران امنیتی مواجه و در جریان این تجمع چندین نفر نیز بازداشت شدند.
تا آن‌جا که در گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده از این ماجرا دیده می‌شد، معترضان شعارهای سیاسی نمی‌دادند و پارچه نوشته‌های‌شان تنها حاوی درخواست بازکردن دریچه سدها و روان کردن آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه بود.
اما بازداشت ده‌ها تن از آن‌ها نشان داد که دست‌گاه‌های انتظامی و امنیتی ایران در پس این اعتراض مدنی نوعی مبارزه‌جویی سیاسی می‌بینند و از ابراز وجود فعالان مدنی و علاقه‌‌‌مندان به محیط زیست، نگران هستند.
پس از گذشت ماه‌ها از برگزاری تجمع اعتراضی علاقه‌مندان به محیط زیست در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه و اعلام نگرانی از سوی کارشناسان نسبت به امکان خشک شدن و در نتیجه نابودی دریاچه، بی‌توجهی دولت به حیات این سرمایه ملی، نمایندگان این شهر را بر آن داشت تا طرحی را  برای انتقال آب به مجلس ارایه کنند.
طرح دو فوریتی انتقال آب به دریاچه ارومیه برای محافظت از آن پس از هفته‌ها انتظار در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت، اما نمایندگان مجلس با بی‌توجهی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه و خطرات زیست‌محیطی ناشی از نابودی آن به دو فوریت این طرح رای نداند تا این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی شود.
«شیوا شفاهی» محقق محیط‌زیست، درباره چگونگی ایجاد بحران برای دریاچه ارومیه می‌گوید: «میان دریاچه ارومیه جاده ارتباطی کشیده‌اند که همین جاده اولین ضربه را به دریاچه زده است، این جاده اکوسیستم دریاچه ارومیه را به هم زد، در کنار این بر روی رودخانه‌های متصل به دریاچه سد درست کردند که این باعث شد تا ریزش آب به دریاچه کاهش یابد، این هم دلیل دیگری بود برای تغییر اکوسیستم دریاچه ارومیه، تغییر اکوسیستم این دریاچه باعث تغییر نوع زندگی جانوران و بی‌جانان این دریاچه شده و به کل سیستم حیات این دریاچه را دچار تغییر کرده است، البته گرم شدن زمین هم در این تغییرات بی‌تاثیر نیست، البته در این میان مشکلات فرهنگی در نگاه مردم به مسایل پیرامون محیط زیست را هم نمی‌شود منکر شد، عدم رعایت نظافت دریاچه و تزریق سموم کارخانه‌جات هم می‌تواند در ایجاد بحران موثر باشند.»
طرح نجات در مجلس
در ادامه مذاکراتی که حول محور تصویب دو فوریتی طرح ارایه شده در مجلس انجام شد، نمایندگان ارومیه در صحن عمومی از احتمال وقوع سونامی نمک و باران‌های نمکی سخن گفتند، آن‌ها معتقد بودند این باران‌ها تنها دامن آذربایجان را نمی‌گیرد و به دیگر شهرها نیز می‌رسد و حدود 13 تا 14 میلیون نفر را آواره می‌کند.

این نمایندگان مجلس از قصور دولت انتقاد کردند و گفتند: «اگرچه دولت در سفرهای استانی، 2700 میلیارد تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته اما حتا یک ریال از آن را پرداخت نکرده است.»
نمایندگان مخالف این طرح هم این‌گونه مخالفت خود را اعلام کردند: «به جای تخصیص بودجه به زیان‌های کشاورزان آن منطقه، به آن‌ها پول بدهید که از آن‌جا بروند و کار دیگری بکنند. مگر نمی‌گویید تا دو سال دیگر این دریاچه خشک می‌شود پس چرا از روی احساسات دولت را محکوم می‌کنید؟ اگر مردم منطقه شما مدتی است با مشکل زیست‌محیطی روبه‌رو هستند، مردم جنوب کشور مدت‌ها است که با مشکل گردو غبار مواجه‌اند.»
در ادامه انتقاد‌ها و ابراز نگرانی‌ها نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه مدیر کل محیط‌ زیست استان آذربایجان غربی از مهاجرت برخی از اهالی روستاهای شرقی دریاچه ارومیه به دلیل مشکلات به شهرهای اطراف این دریاچه خبر داده و گفته است: «در حال حاضر نگرانی ما از خشک شدن دریاچه ارومیه است و این‌که در پی آن ریزگردهای نمکی به وجود می‌آیند که بر اثر آن دشت‌‌های حاصل‌خیز منطقه آسیب می‌بیند و در واقع وجود این ریزگردها برای مردم این منطقه مشکلات زیان‌باری به دنبال دارد.»
راه کاری برای برون‌رفت از بحران
انتقاد به وضعیت دریاچه ارومیه با ارایه راه‌کار‌هایی هم مواجه بوده است، در طرحی که از سوی نمایندگان به مجلس ارایه شده، آب‌رسانی از رودخانه «ارس» پیش‌بینی شده بود، البته این طرح هم منتقدانی داشته است.
«پرویز کردوانی» با انتقاد از کارشناسانی که پس از 14 سال مطالعه هنوز نتوانسته‌‌اند راه‌کار نجات دریاچه ارومیه را پیدا کنند معتقد است راه‌کار ارایه شده از سوی نمایندگان ارومیه نیاز به 14 ماه مطالعه نداشته است و با 14 روز بررسی و شناخت درست از منابع آب کشور می‌توانستند راه‌کار حل این معضل که همانا احداث سد بر روی یکی از سرشاخه‌های رودخانه «زاب» کوچک و انحراف آب آن است را دریابند.»
کردوانی در ادامه می‌گوید: «انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه چندین مزیت دارد که مهم‌ترین آن‌ها دایمی بودن این منبع و عدم نیاز به آب آن در دیگر مناطق کشور است و البته با انتقال آب این رودخانه جایی خشک نمی‌شود بنابراین مدعی ندارد.»
در همین رابطه «آسوشیتدپرس» در گزارشی تفصیلی به بررسی نقش مهم دریاچه ارومیه در اقتصاد محلی شمال غرب ایران پرداخت و نوشت: «سومین دریاچه بزرگ آب شور جهان در حال تبدیل شدن به شوره‌زار  است.»

آسوشیتدپرس با اشاره به این‌که دریاچه ارومیه سومین دریاچه بزرگ آب شور جهان به شمار می‌رود نوشت: «افراد محلی که مسافران را با قایق بر روی این دریاچه می‌چرخانند می‌دانند که امسال دیگر نمی‌توانند صدها گردش‌گر و مسافر را با قایق برای لذت بردن از جاذبه‌های گردش‌گری دریاچه ارومیه در این دریاچه حرکت دهند.»
کمپین‌های مجازی برای نجات دریاچه
بسیاری از فعالین محیط زیست و مردمی که نگران وضعیت دریاچه ارومیه هستند پس از عدم تصویب دو فوریت طرح نجات دریاچه ارومیه در اعتراض به تصمیم مجلس، دست به راه‌‌اندازی کمپین‌های مختلف زده‌اند و می‌توان در این میان به کمپین «خاطرات دریاچه ارومیه»، که در آن مردم به ذکر خاطرات‌شان از آن دریاچه می‌پردازند، نام برد.
برخی از این کمپین‌ها هم مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری تجمع اعتراضی در ارومیه و تبریز هستند، حضور اعتراضی در بازی دو تیم «تراکتور‌سازی تبریز» و «شهرداری» که این هفته برگزار می‌شود یکی از برنامه‌های اعلام شده از سوی این کمپین‌ها است.
آن‌چه مشخص است ادامه بی‌توجهی به این وضعیت دریاچه ارومیه را در آستانه تبدیل شدن به شوره‌زاری بزرگ قرار می‌دهد. خشک شدن دریاچه، موجودیت دشت‌های اطراف آن و کشاورزی، دام‌داری منطقه را تهدید می‌کند و نابودی‌اش به از میان رفتن حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی آن محل خواهد انجامید.

منبع: رادیو کوچه


 


در پی مخالفت مجلس هشتم شورای اسلامی با تخصیص بودجه برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن، گروهی از اصلاح طلبان و فعالین مدنی آذربایجان طی بیانیه ای مشترک، ضمن ابراز تاسف از این اقدام، نسبت به تبعاتِ زیست محیطی این مسئله هشدار دادند.

به گزارش جرس، در بیانیۀ اصلاح طلبان و فعالین مدنی آذربایجان خاطرنشان شده است "از مردم آذر بایجان در خواست می كنیم در احقاق حقوق اولیه و طبیعی خود اهمال و سستی نكنند و در جهت اعمال مسولینی كه با یك جانبه نگری و نگاه غیر علمی در طول این چند سال این منبع خدادادی را در معرض نابودی قرار داده اند مدنی و مسولانه برخورد نمایند."

متن این بیانیه به شرح زیر است:

قوی سپید و نگین آذر بایجان "دریاچه ارومیه " لحظه های آخر سپری می كند .مخاطرات زیست محیطی ناشی از خشك شدگی این دریاچه مناطق وسیعی از آذر بایجان را تخت تاثیر قرار داده و با وسیع شدن آن قطعا تبعات آن گسترده خواهد شد .

محدود كردن این فاجعه زیست محیطی به آذر بایجان و مناطق همجوار ،حتما و قطعا از محدودیت فكری آن نشات می گیرد . اگر تبعات و مخاطرات این نابودی در كوتاه مدت مناطق پیرامون را تحت تاثیر قرار می دهد صد البته در دراز مدت ایران و كشور های همجوار را در قالبهای دیگر نیز دچار مشكل خواهد كرد.

واكنشهای مردمی در قبل این حادثه چه در آذر بایجان و چه در سایر مناطق به جا و منطقی است :آنها به عینه شاهد در معرض خطر قرار گرفتن مزارع كشاورزی ،باغات و... و در كل زندگی خود هستند .

آگاهی بخشدن به عمق حادثه و انعكاس دغدغه های مردم به حاكمیت و قرار دادن راه كار های علمی و عملی و قابل دسترس وظیفه ی ملی همه است . ایجاد وحدت خواسته كه همان نجات این دریاچه می باشد فارغ از مسایل دیگر قطعا در نجات دریاچه ی ارومیه تاثیر خواهد داشت .هر چند همه ی مسایل در كشور سمت و سویی سیاسی دارد ،خصوصا مصادره ی به مطلوب كردن ،دخالت دادن خواسته های سیاسی ودر عبارتی ماهی گرفتن از دریاچه ای كه خود در حال احتضار قرار دارد عین بی توجهی به اصل مساله و مد نظر قرار دادن منافع كوچك در قیاس با این فاجعه ی زیست محیطی است .

البته سخنان نسنجیده عده ای از نمایندگان در رد طرح دوفوریتی خصوصا سخنان نامربوط نماینده بجنورد كه همه چیز را از عینك سیاسی نگاه می كند و بی توجه به اصل قضیه از مردم می خواهد پول اختصاصی به رفع این معضل را بگیرند و محل ترك كنند ناشی از بی اطلاعی از حساسیت های مردمی و احیانا سایر غرض های احتمالی است .ما به این راه یافتگان به مجلس اعلام می كنیم با درك و رویت واقعیتهای موجود در جهت رفع علمی این خطر زیست محیطی باشند و بیهوده در مقابل در مقابل مبالغ اختصاصی كه در مقابل حیف و میل های این چند سال اخیر رقمی ناچیز است موضعی نادرست نگیرند .

در انتها از مردم آذربایجان درخواست می كنیم در احقاق حقوق اولیه و طبیعی خود اهمال و سستی نكنند و در جهت اعمال مسولینی كه با یك جانبه نگری و نگاه غیر علمی در طول این چند سال این منبع خدادادی را در معرض نابودی قرار داده اند مدنی و مسولانه برخورد نمایند.


 


ندای سبز آزادی: جبهه راه سبز سیستان و بلوچستان از مردم برای اعتراض شبانه در آستانه روز قدس دعوت به عمل آورد.
به گزارش ندای سبز آزادی، جبهه راه سبز سیستان و بلوچستان همگام با شورای هماهنگی راه سبز امید از مردم سیستان و بلوچستان دعوت کرد تا همزمان با مردم سراسر کشور ساعت 10 شامگاه پنج شنبه سوم شهریور ماه با سردادن ندای تکبیر و برائت از خودکامگی،ضمن ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و سوریه انزجار خود از سلطه ی هرگونه ستم و کردار غیر دموکراتیک را ابراز دارند.
این جبهه همچنین با تبریک پیروزی مردم لیبی بر نظام دیکتاتوری حاکم بر این کشور اعلام کرد از اعتراضات به حق مردم سوریه در جهت رسیدن به ازادی حمایت می کند.

شایان ذکر است، شورای هماهنگی راه سبز امید با اشاره به در پیش بودن روز قدس و قیام مردم منطقه علیه مستبدانی که به دروغ پرچم مبارزه با اشغالگران اسرائیلی را به دوش می‌کشند، از مردم آگاه در سراسر ایران دعوت کرده است تا در ساعت ۱۰ شامگاه پنجشنبه سوم شهریورماه، با سر دادن ندای تکبیر و برائت از خودکامگی، به ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و سوریه بپردازند و انزجار خود از سلطه‌ی هرگونه ستم و کردار غیر دموکراتیک را ابراز دارند و سیاست منافقانه‌ی حاکمیت در قبال آنچه در منطقه می گذرد را برملا کنند.

 


 


مبارک، بن علی و حالا قذافی. پس از اینها نوبت کدام دیکتاتور است که قدرت را به مردم واگذار کند؟ تحلیل علی خرم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل، این است که شاید نفر بعدی، بشار اسد باشد و بهار عربی، به کمک فشارهای جهانی، این بار سوریه را زیر فشار برای تن دادن به خواست ملت خود قرار دهد. دکتر خرم در یادداشتی که در «دیپلماسی ایرانی» نوشته، پیش‌بینی می‌کند که جامعه جهانی از همه‌ی گزینه‌ها برای توقف خشونت‌ها در سوریه استفاده کند. متن تحلیل این کارشناس و دیپلمات سابق را بخوانید:

بعد از سلسله عملیات‌هایی که ارتش سوریه در شهرهای این کشور انجام داد و دست به کشتار بی محابای مخالفین خود زد، جامعه جهانی به سرعت واکنش نشان داد. همین وضعیت را در مورد قذافی شاهد بودیم. قذافی به خاطر اقدامات سبوعانه ای که انجام داد واکنش جامعه جهانی را برانگیخت و منجر به صدور قطعنامه شورای امنیت شد. این اولین بار بود که شورای امنیت در یک مورد حقوق بشری اقدام به مداخله نظامی می کرد. تا قبل از آن چنین سابقه ای وجود نداشت. بنابراین اقدامات وحشیانه قذافی در سرکوب مردم خود منجر به چنین واکنشی از سوی جامعه جهانی شد.

متاسفانه بشار اسد هم راه معمر قذافی را در پیش گرفته است. به نظر می رسد که او هم همانند رهبر لیبی درک درستی از مسائل امروز جهان ندارد. رفتارهای آنها به نحوی است که گویا تصوری از این که الان در سال ۲۰۱۱ قرار داریم، ندارند. مسائل و فضای سال ۲۰۱۱ بسیار متفاوت از سال ۱۹۹۰ یا ۲۰۰۰ وحتی ۲۰۰۹ است. چرا که تحولات نظام بین الملل و توسعه حقوق بین الملل به سرعت پیش می رود. متاسفانه رهبران خاورمیانه هیچ بینشی در مورد این تحولات و توسعه حقوق بین الملل ندارند. از این بابت فکر می کنند اگر سی سال پیش دست به سرکوب کرده اند و واکنشی در جهان دیده نشده است الان هم به همان صورت است و اقدامات آنها واکنشی در پی نخواهد داشت.

در حالیکه شاهد هستیم که در مورد قذافی و بشار اسد اقدامات آنها با واکنش شدید جامعه بین المللی مواجه شده است. آنچه که بشار اسد این روزها در سوریه انجام می دهد بسیار کمتر از آن چیزی است که حافظ اسد سی سال پیش در همین شهرهای حمص و حماء و …انجام داد. او در آن زمان دست به سرکوب زد و نزدیک به سی هزار نفر از مردم سوریه را در این سرکوب کشت. نظام بین الملل در آن زمان واکنش جدی به این کشتار نشان نداد. ولی در حال حاضر نظام بین الملل و حقوق بین الملل به شیوه ای تغییر کرده است که کوچکترین حرکت یک رهبر در یک کشور را مورد نظارت قرار می دهد و به آن رسیدگی می کند و رهبران را به خاطر اعمالشان محاکمه می کند.

لذا در این چارچوب آنچه که بشار اسد انجام داده است خشم جهانی را برانگیخته است. حاصل این وضعیت این بوده است که از یک سو شورای امنیت به دلیل این رفتار وحشیانه واکنش نشان می دهد و از سوی دیگر دادگاه بین المللی جنایی وارد عمل می شود. چرا که این دادگاه اساسا برای رسیدگی به تخلفات رهبران، روسای کشورها، فرماندهان نظامی و به طور کلی کسانی که دارای مصونیت سیاسی هستند، تشکیل شده است. این دادگاه برای افراد عادی تشکیل نمی شود و کارش مختص به این افراد است. بنابراین این دادگاه در مورد مسئله ترور رفیق حریری، حسنی مبارک، بن علی، عبدالله صالح، قذافی و بشار اسد وارد می شود.

یک مظهر و مصداق جنایت علیه، بشریت نقض مکرر و سیستماتیک حقوق بشر است. یعنی اگر نقض حقوق بشر در یک کشور به صورت مکرر و سیستماتیک و نه حتی به حد کشتار و بلکه در حد دستگیری، آزار و .. صورت گیرد، مصداق جنایت علیه بشریت قرار می گیرد. یکی دیگر از مظاهر جنایت علیه بشریت، ژنوساید است. ژنوساید که کنوانسیون پرسابقه ای است بر این مبناست که رهبری دستور کشتار تعدادی را صادر کند. در این مورد هم در لیبی و هم در سوریه و قبلا نیز در مورد صدام این سناریو پیاده شده بود. بنابراین بشار اسد از دو هفته پیش با کشتار وسیعی که انجام داده است به مرز خطر وارد شده است و مشخص بود که از آن پس جامعه جهانی واکنش نشان خواهد داد.

در حال حاضر آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای عربی، ترکیه و حتی روسیه یک صدا علیه بشار اسد موضع گرفته اند و از او خواسته اند که دست از کشتار مردم بردارد. این تحولات هم می تواند زمینه ساز دخالت نظامی در سوریه باشد و هم پرونده ای علیه بشار اسد به جرم جنایت علیه بشریت در حال شکل گیری است. اگر چه قبلا این سابقه وجود نداشته است که برای دستگیری رهبر یک کشور به آن کشور حمله کنند ولی این به این معنا نیست که از این پس نیز امکان چنین امری نباشد. با تحولات کنونی در حقوق بین الملل هر چیزی در این عرصه قابل پیش بینی است. اگر چنین حالتی ایجاد شود دیگر بشار اسد و فرماندهان او نمی توانند مقاومت کنند چرا که با یک جبهه متحدی از جامعه جهانی روبرو خواهند شد.

بنابراین به نظر من قضیه سوریه جدی شده است. وقتی رهبران ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای اسد اعلام می کنند که بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید برود به این معناست که همه چیز در این راستا شکل می گیرد. حتی بخش خصوصی، شرکت‌ها و موسسات مالی، بانکها، بیمه و … به این جبهه می پیوندند و در همین راستا حرکت می کنند.

بر اساس آنچه که اعلام شده است نمایندگان حقوق بشری سازمان ملل در روزهای آینده به آن کشور می روند و به مسائل مطرح شده رسیدگی می کنند و همه این جنایاتی که صورت گرفته را به صورت مستند تنظیم می کنند. وقتی این اعمال مستند شد، بشار اسد باید نسبت به این اقدامات پاسخگو باشد. بعد از آن این گزارش به شورای حقوق بشر و سپس شورای امنیت ارائه می شود. از باب جنایت علیه بشریت هم دادگاه بین المللی جنائی وظایف خود را انجام می دهد و قدم‌های بعدی شناسایی این مجرمان و تعیین میزان جرم آنهاست. سپس به جهانیان اعلام می شود و در نهایت دستگیری و نقل و انتقال این افراد صورت می گیرد.

من فکر می کنم اقدامات مختلف اعم از فشار اقتصادی و رسانه ای، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و در نهایت استفاده از نیروی نظامی در مورد سوریه می تواند به تدریج در دستور کار قرار گیرد. باید دانست کسی که در جامعه جهانی بدنام شود، چه به حق و چه به ناحق با مشکلات عدیده مواجه می شود. ما فکر می کنیم این بدنام شدن باید حق باشد تا در مورد آن اقدام تنبهیی انجام شود. در حالی که اگر کسی به این نام معرفی شد و برای جامعه جهانی به این عنوان مطرح شد همه از معامله با آن خودداری می کنند، بیمه‌ها محموله‌های آن را بیمه نمی کنند، بانک‌ها از مبادلات ارزی آن جلوگیری می کنند و هزاران مشکل دیگر ایجاد می شود.

بنابراین چنانچه خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته تا ۲۰ نهاد و مقام سوری جدید را به لیست تحریم‌های خود بیفزاد، این اقدامات تداوم می یابد. اتحادیه اروپا دارایی آنها را مسدود و مانع سفرشان به دیگر کشورها می شود. این اتحادیه همچنین در پی اعمال محدودیت‌هایی در راستای جلوگیری از واردات نفت خام سوریه، تعلیق کمک‌های بانک سرمایه گذاری اروپا و بلوکه کردن دارایی‌ها یا اعمال محدودیت سفر علیه افرادی که از سیاست‌های دولت بشار اسد حمایت می کنند است.

به نظر می رسد جامعه جهانی در راستای مقابله با بشار اسد از همه گزینه‌های خود در حال استفاده است و در هر مقطع از گزینه‌های خاصی استفاده می کند تا به اهداف خود دست یابد.


 


جمعی از نوجوانان خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(س) و مسوولین این سازمان روز یکشنبه، مقارن با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در ابتدای این دیدار که پس از اذان مغرب و عشا برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و همسر و فرزندان گرانقدر ایشان گفت: روایتی از امام صادق(ع) را برای شما می گویم که ارزش آن را دارد که حفظ شود و در ذهن شما باقی بماند و یادگاری از این شب باشد که در زندگی خودتان همواره مدنظر قرار دهید. امام صادق می فرمایند: هیچ عبادتی برای خداوند نشده است که مثل ادای حقوق باشد. یعنی اگر شما حقی را ادا کنید بالاترین عبادت را انجام داده اید. ببینید حق برادر و خواهرتان چیست آن را ادا کنید. اگر این حق را به جا آورید بالاترین عبادت را انجام داده اید.

وی ضمن اشاره به حقوق روشن انسان ها بر یکدیگر ادامه داد: دروغ نگویید، تهمت نزنید، غیبت نکنید، اگر اشتباه کردند از گناه آنها درگذرید و اگر خطا کردند ببخشید.

سید حسن خمینی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) افزود: یکی از حقوق انسان ها بر یکدیگر این است که انسان نسبت به برادرش ادب داشته باشد. مودب بودن صرفاً یک کار خوب نیست بلکه حقی است که دیگران بر عهده ما دارند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ضمن اشاره به رویدادی در صدر اسلام ادامه دادند: در یکی از جنگ های پیامبر گروهی از مسلمانان به یهودی ها دشنام می دهند و به آنها می گویند: ای بچه های میمون و خوک؛ این دشنام نیز اشاره به واقعه تاریخی دیگری است چون در متون خود یهودی ها نیز آمده است که خداوند در قبال نافرمانی، آنان را مسخ کرد و تبدیل به حیواناتی شدند که در قرآن نیز به این امر اشاره شده است.

وی ادامه داد: یکی از یهودیان پس از این دشنام ها رو به پیامبر می کند و می گوید: ای محمد تو که دشنام نمی دادی؟! تو که اینگونه نبودی؟! ببینید چه اتفاق بزرگی افتاده است؛ پیغمبر خجالت کشیده و به مسلمانان دستور دادند که برگردید و آن روز به قلعه حمله نمی کنند. به خاطر اینکه پیامبر شرمنده آنها شده است که چرا چندتا از مسلمان بی ادب بودند از حمله صرف نظر می کنند و جنگ را به روز دیگری موکول می کند.

نوه امام خمینی (س) در ادامه افزود: ادب یکی از حقوقی است که همه باید از آن برخوردار باشیم؛ کمال یکایک ماست. در روایات ما ادب تا اندازه ای مورد تأکید است که در برخی روایات در عداد کتاب خدا قرار داده است. روایتی از پیامبر است که ایشان فرستاده ای را برای مردم یمن می فرستند تا به آنها دو چیز یاد بدهند: کتاب خدا و اخلاق حسنه.

وی ضمن اشاره به وظایف دینی هر انسان مسلمان ادامه داد: معصوم به ما می گوید که بالاترین عبادت ادای حقوق است و یکی از این حقوق این است که مودب باشیم و هر کسی از ادب دور شد در حقیقت از دایره انسانیت و معنویت و خدا محوری دور شده است.


 


مردمی که روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸مردادماه جاری به کوههای دربند و درکه رفته بودند در ورودی این مکانها با مامورانی برخورد کردند که در حال بازرسی کیف و کوله های گردشگرانی بودند که قصد داشتند به کوه یا قله بروند.

شاهدان می گویند پلیس در این رهگذر از افراد و محتویات درون کیف آنها فیلم و عکس هم گرفته و با کسانی که به این برخوردها اعتراض داشتند برخورد کرده است. پیش از این مسوولان نیروی انتظامی از تشدید تدابیر امنیتی در تفرجگاهها و کوهها در اجرای طرحهای تابستانه و امنیت اخلاقی خبر داده بودند و اخطارهای پلیس در ٓاغاز ماه رمضان همراه با اطلاعیه هایی بود که از دستگیری و برخورد با روزه خواران خبر می داد. با این حال شاهدان عینی هرگونه روزه خواری در ملا عام را رد می کنند.

یکی از افرادی که در جریان این اتفاق در ورودی تفرجگاه دربند مورد بازرسی پلیس قرار گرفت در گفت وگو با «روزگار» میگوید: «ساعت حدود ۶:۳۰ عصر بود که رسیدم به مجسمه ای که در ورودی دربند قرار دارد اما متوجه شدم برخی از مردم ایستاده اند و می گویند کسی را بالا راه نمی دهند. همه مردم به حالت بهت ایستاده بودند و به صحنه نگاه میکردند. جلوی در ورودی چند مامور را دیدم که در حال بازرسی برخی از افراد بودند. کمی جلوتر وقتی بالاتر رفتم چند مامور نیروی انتظامی که لباس سبز انتظامی هم به تن داشتند از من خواستند کیفم را نشانشان بدهم. حدود ۲۰ مامور ٓانجا بودند. انها کیفم را گشتند اما چون چیزی همراهم نبود گذاشتند که بروم.» این خانم که نخواست نامی از او برده شود، ادامه داد: «خیلی از مردم وقتی این صحنه ها را میدیدند برمی گشتند. یک ٓاقایی که لباس کوهنوردی پوشیده بود و یک کوله کوهنوردی هم روی دوشش بود و قصد داشت برگردد، میگفت من باید تا شب در قله بمانم و مسلم است که باید خوراکی همراهم ببرم.» او میگوید تصمیم گرفت از ادامه راه انصراف دهد: «من هم تصمیم گرفتم برگردم و به درکه بروم. اما ٓانجا هم که رسیدم با این صحنه مواجه شدم که یک نفر ایستاده و در حال عکس گرفتن و فیلم گرفتن از مردم است و یک خانمی را دیدم که با یک مامور نیروی انتظامی در حال بحث است و چند دقیقه ای که گذشت بحث ایندو بالا گرفت و به زد و خورد انجامید.»

در همین درگیری هم یک ٓاقا را که چند دوربین حرفه ای فیلمبرداری بر گردنش بود، دیدم که لباس عادی تنش بود، اول فکر کردم با آن خانم است اما بعد متوجه شدم او هم از ماموران است.» او اضافه میکند: «موضوع عجیب تر اینکه هیچ مامور زنی همراه این افراد نبود و خانم درگیر با پلیس به این موضوع اعتراض میکرد که چرا باید این افراد از او فیلم بگیرند. من بالاتر رفتم و در کوه های درکه هم این مساله را دیدم که چند مامور در حال گشتزنی بودند.»

محمدتقی رهبر یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره این برخورد پلیس با مردم میگوید: «هنوز هیچ گزارشی از این مورد دریافت نکرده ایم و فکر نمیکنم پلیس به خاطر خوراکی یا مواد غذایی کیف مردم را بازرسی کرده باشد. شاید برای پیدا کردن چیز مهمتری مثل سلاح، مواد یا مواردی که موجب فساد میشود این کار را کرده باشد. چون نمیدانیم، نمیتوانیم اظهارنظر کنیم.» او در پاسخ به این سوال که اگر پلیس به دلیل پیدا کردن مواد غذایی کیف مردم را بازرسی کرده باشد چنین برخوری مورد تایید شما هست، می گوید: «ما از پلیس خواستیم با ناهنجاری ها و موارد غیراخلاقی به طور قانونی برخورد کند و از چگونگی انجام کار آگاه نیستیم. البته پلیس مسوول تامین امنیت تفرجگاهها و کوههاست و خصوصاً در ماه رمضان این مساله اهمیت بیشتری پیدا میکند و اگرچه مردم دارای حق و حقوق اجتماعی هستند اما باید شٔیونات اسلامی هم از سوی افراد رعایت شود.»

به اعتقاد رهبر «اخیراً عده ای از افراد به دنبال بدنام کردن اسم پلیس هستند نظیر همین ویژه نامه ای که اخیراً یک روزنامه درباره اجرای طرحهای برخورد با بدحجابی منتشر کرد و باید مواظب این دسیسه ها بود.»

مینا جعفری یک وکیل دادگستری درباره این برخورد ماموران نیروی انتظامی میگوید: «امروز با طرحهای عجیب و غریب مواجهیم. اینجا یک سوال پیش میٓاید که ٓایا در نیروی انتظامی دایره حقوقی وجود دارد و اگر وجود دارد حقوقدانان ٓانها قوانین را مطالعه میکنند یا خیر؟ چیزی که در قانون به عنوان جرم بر ٓان تاکید شده، این است که اگر روزه خواری در ملاعام باشد روزه خواری محسوب میشود و مجازاتش در قانون نیز مشخص است.» به اعتقاد او «این طرح مثل همه طرحهای ضربتی پلیس با ضعف برنامه ریزی و دخالت در امور شخصی و خصوصی افراد همراه است و خلاف قانون اساسی است. با این شیوه که پلیس در پیش گرفته به نظر میرسد در ٓایندهای نه چندان دور شاهد خواهیم بود که پلیس مرجعیت اصلی خود یعنی همان استقرار امنیت برای مردم و پناهگاه بودن خود را از دست میدهد و مردم به این سمت گرایش مییابند که بعد از پلیس باید به کجا پناه ببرند. اساساً از وظایف پلیس اجرای قانون است نه وضع آن و نیازی نیست که این مرجع خود قانونگذاری کند و خود به اجرای ان بپردازد.»

جعفری ادامه میدهد: «نیروی انتظامی از جمله مراجعی است که زیر نظر وزارت کشور و قوه مجریه عمل میکند و عملا سمت قانون گذاری ندارد و به نظر میرسد اگر هم قصد چنین کاری دارد باید از کمک وکیل و مشاوران حقوقی استفاده کند اما همه این طرحهایی که اخیراً شاهد هستیم از سوی نیروی انتظامی اجرا میشود، مغایر با روح قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی است. در این مرحله پیش از هر مرجع دیگری قانونگذار باید جلوی اجرای چنین طرحهایی را بگیرد و از اینکه حریم خصوصی افراد خدشه دار میشود جلوگیری کند.»

بر اساس قوانین مندرج در کتاب قانون مجازات اسلامی در فصل ۱۸ از بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به موضوع جرأیمی اشاره شده که بر خلاف عفت و اخلاق عمومی رخ میدهند. در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و در بحث برخورد با روزه خواری اشاره شده که هرکس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، عالوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود. این در حالی است که هنوز کتابهای دربردارنده قوانین کشور به برخورد با یا تجسس از افرادی که مشکوک به مجرم بودن هستند بدون دستور قضایی اشاره ای نشده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته