-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۷, دوشنبه

Latest New from Green Correspondents for 08/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

دولتی که دچار بحران مشروعیت است از همه چیز می ترسد. از شادی جوانان, از افطار کردن در پارک‌هاو همه چیز حتی آب دریاچه ارومیه را هم امنیتی می‌بیند.»
خبرنگاران سبز/سیاست/شورای هماهنگی راه سبز امید:
 شورای هماهنگی راه سبز اميد سرکوب غير قانونی مردم اروميه و تبريز را شديدا محکوم کرده و از مطالبات بر حق هموطنان آذربايجانی در اين رابطه حمايت قاطعانه می‌کند و يادآور می‌شود که حفاظت از درياچه اروميه تنها مسئله مردم اروميه و تبريز نيست بلکه مسئله ای ملی است و بايد مورد حمايت همگانی قرار گيرد.

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد با انتقاد از برخوردهای امنيتی با مردمی که نسبت به خشک شدن درياچه اروميه معترضند، گفت: دولتی که دچار بحران مشروعيت است از همه چيز می ترسد. از شادی جوانان, از افطار کردن در پارک‌هاو همه چيز حتی آب درياچه اروميه را هم امنيتی می‌بيند.»

روز گذشته نيروهای امنيتی در آذربايجان برای بار دوم در چند روز گذشته يک تجمع مدنی و غير سياسی در اعتراض به بی توجهی نسبت به خشک شدن درياچه اروميه را سرکوب، اقدام ضرب و شتم شديد معترضان و بازداشت‌های گسترده آنها کردند.

مسائل کنونی آذربايجان ناشی از مديريت ناکارآمد دولت است

اردشير اميرارجمند در گفت و گو با خبرنگار «کلمه» با اشاره به اين موضوع، مسائل کنونی در آذربايجان را عموما ناشی از مديريت ناکارآمد دولت عنوان کرد و گفت:«سياست‌های اقتدارگرايانه و غير عقلانی ای که باعث خسارات غير قابل جبران در زمينه های سياسی, اقتصادی و اجتماعی شده است, اکنون چهره زشت و خشن خود را در حوزه حفاظت از محيط زيست و مسائل قوميتی نيز نشان می‌دهد.»

وی سپس به تاريخچه ای از درياچه اروميه اشاره کرد و گفت: اين درياچه دومين درياچه آب شور دنيا, بزرگترين درياچه داخلی ايران و بزرگترين آبگير دائمی آسيای غربی است. اين درياجه در دنيا منحصر به فرد است و ميراث طبيعی مردم ايران و هموطنان آذربايجانی ما محسوب می‌شود.اين درياچه برای جامعه جهانی نيز اهميت ويژه دارد. »

اميرارجمند تاکيد کرد که جزاير اين درياچه از سوی يونسکو اندوخته طبيعی جهانی شناخته شده است و حفاظت از اين درياچه وظيفه مقامات دولتی و محلی است.

فکر می کنند اگر درياچه اروميه خشک شد حتما توطئه ای در کار است

وی سپس به وظايف دولت در اين زمينه اشاره کرد و گفت: «آنها وظيفه خود را انجام نمی‌دهند چون با کار کارشناسی و مشکلات واقعی مردم کاری ندارند. فکر می‌کنند اگر به آب درياچه دستور دهند خشک نشود امر آنها اطاعت می‌شود و درياچه خشک نمی‌شود و اگر هم بشود حتما توطئه ای در کار است و وقتی مردم به صورت کاملا مسالمت آميز دست به اعتراض می‌زنند تا از ميراث طبيعی و محيط زيست خود حفاظت کنند, به شديدترين وجه مورد سرکوب قرار می‌گيرند.»

به عمد يک مسئله غيرسياسی را امنيتی می کنند تا…

مشاور ميرحسين موسوی معتقد است که دولت يک مسئله کاملا غير سياسی را به عمد امنيتی می‌کنند تا مردم را سرکوب کنند.

وی همچنين مواضع شورای هماهنگی راه سبز اميد در اين رابطه را بيان کرد و گفت : اين شورا سرکوب غير قانونی مردم اروميه و تبريز را شديدا محکوم کرده و از مطالبات بر حق هموطنان آذربايجانی در اين رابطه حمايت قاطعانه می‌کند و يادآور می‌شود که حفاظت از درياچه اروميه تنها مسئله مردم اروميه و تبريز نيست بلکه مسئله ای ملی است و بايد مورد حمايت همگانی قرار گيرد.

برخورد مقامات با قوميت ها با منافع ملی منافات دارد

مشاور ميرحسين موسوی به مسئله قوميت ها نيز پرداخت و گفت: «رويکرد و برخورد مقامات با مسئله قوميت‌ها و مطالبات بر حق آنها با منافع ملی کشور منافات دارد. بجای ايجاد همبستگی و رضايتمندی از طريق گفتگو, تعامل و رعايت حقوق بشری و حقوق مصرع در قانون اساسی هموطنان آذربايجانی و ديگر اقوام در خصوص اموزش زبان مادری و غيره بحران افرينی می‌کنند، متهم و سرکوب می‌کنند و دقيقا اين نوع رفتار است که زمينه سو استفاده احتمالی از جانب افراد و جريانات ايزوله ای که جايگاه زيادی در بين مردم ندارند را فراهم می‌کند.»

وی تصريح کرد:«مردم غيور و فهيم آذری ما هميشه در عين پرچمدار بودن مبارزه برای ازادی و مقابله با استبداد, حافظ استقلال و تماميت ارضی کشور بوده اند.»

 
 



 
 


«حکومت ايران چند روانشناس را استخدام کرده تا کروبی رو برای حضور در تلويزيون آماده کنند.» مهدی کروبی در ۴۲ روز گذشته در «انزوای مطلق» بوده و «هيچ ارتباطی» با کسی نداشته است.
خبرنگاران سبز/ رهبران- سبز:
 بهمن ماه سال ۸۸ با فشار نيروهای امنيتی و اطلاعاتی و با سفارش تيم پشت صحنه کودتا، محمد رضا تاجيک رئيس مرکز مطالعات استراتژِيک رياست جمهوری در دولت خاتمی و از مشاورين ميرحسين موسوی را از زندان اوين با موضوع تحليل مسائل بعد از انتخابات رياست جمهوری دهم به قاب شيشه ای رسانه حکومتی آوردند . گفته شد در آن دوره به وی قرص هايی تجويز شده بود که باعث افسردگی و آشفتگی ذهنی و روانی اين کارشناس برجسته و دانشگاهی کشورمان شده بود. 

پس از بازداشت رهبران جنبش سبز اين نگرانی نيز به بطن جامعه و جامعه حقوق بشری و سياسی کشور انتقال پيدا کرد که سلامتی رهبران جنبش سبز بيش از بيش در خطر قرار خواهد گرفت که بعد از مصاحبه مادر بزرگوار دکتر زهرا رهنورد که خبر از ضعف بدنی مهندس موسوی و وضعيت نامناسب جسمی اين دو شخصيت سبز ميداد . فاطمه کروبی نيز هفته گذشته خبر از انتقال شيخ مهدی کروبی به يک آپارتمان يک اتاقه در اطراف ميدان هفت تير داد که با توجه به عدم اجازه خروج مهدی کروبی به بيرون از اين اتاق، نگرانی ها برای سلامتی وی دو چندان شده است . 

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران می‌گويد مقامات امنيتی جمهوری اسلامی ايران، مهدی کروبی يکی از رهبران مخالفان را تحت «فشار سنگينی» قرار داده‌اند تا «اعتراف تلويزيونی» کند.

اين انجمن مدافع حقوق بشر به نقل از يک «منبع آگاه و موثق» که نامش فاش نشده، اعلام کرده «حکومت ايران چند روانشناس را استخدام کرده تا کروبی رو برای حضور در تلويزيون آماده کنند.»

به گفته اين منبع، مهدی کروبی در ۴۲ روز گذشته در «انزوای مطلق» بوده و «هيچ ارتباطی» با کسی نداشته است.
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی روز گذشته گفته بود مأموران امنيتی از اول ماه رمضان (۱۰ مرداد ماه جاری) مهدی کروبی را به يک آپارتمان يک خوابه کوچک منتقل کرده‌اند.

به گفته وی به مهدی کروبی در طول ۱۹۰ روز حبس خانگی فقط يک بار اجازه حضور در فضای باز و هواخوری در حياط منزل داده شده است و آخرين ملاقات وی با خانواده‌اش در ۲۶ تير جاری مصادف با سالروز ميلاد دوازدهمين امام شيعيان بوده است. 

هادی قائمی: همگان بايد بسيار نگران سلامتی و جان کروبی باشيم، مخصوصاً اينکه برای شش هفته گذشته هيچ‌کس از او خبری ندارد، نه همسرش، نه هيچ عضو ديگر خانواده يا نزديکانش. چنين شرايطی، اسارت ظالمانه و غير قانونی و کاملاً غير قابل توجيه است


کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است: «افراد موسوم به روانشناس که در ادبيات اعترافات اجباری يک واژه آشنا و به معنای کارشناسان ورزيده نيروهای امنيتی در شکنجه روانی متهمان و رساندن آن‌ها به مرحله از هم گسيختگی فکری و روانی برای قبول درخواست مصاحبه اجباری تلويزيونی است؛ هم اکنون با استفاده از حداکثر فشار روانی تلاش می‌کنند ذهن و روان مهدی کروبی را تخريب و او را برای مصاحبه تلويزيونی آماده سازند.»


اين انجمن حقوق بشری «نگرانی شديد خود را در مورد وضعيت جسمی و روانی اين روحانی ۷۴ ساله ابراز داشته و خواهان آزادی فوری وی و ميرحسين موسوی، يکی ديگر از رهبران مخالفان» شده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان از بهمن ۱۳۸۹ در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين گفته است: «همگان بايد بسيار نگران سلامتی و جان کروبی باشيم، مخصوصاً اينکه برای شش هفته گذشته هيچ‌کس از او خبری ندارد، نه همسرش، نه هيچ عضو ديگر خانواده يا نزديکانش. چنين شرايطی، اسارت ظالمانه و غير قانونی و کاملاً غير قابل توجيه است.»

وی افزوده: «قوه قضاييه ايران وشخص آقای صادق لاريجانی (رئيس قوه قضائيه) نه تنها در برابر اقدامات مقامات امنيتی دست و پا بسته ناظر است، بلکه خود در ادامه واستمرار روند نقض حقوق قضايی مشارکت عامدانه و جدی دارد و اين جز آن نيست که رهبر ايران خود بر چگونگی رفتارکنونی با مهدی کروبی و ميرحسين موسوی مهر تأييد زده باشد.»

 
 


خبرنگاران سبز/ کار‌شناسان ایران سبز: در ادامه هماهنگی با سیطره نیروهای امنیتی بر منابع مالی بخش خصوصی و سپرده‌ها و پس اندازهای افراد حقیقی و حقوقی در بانک‌ها،علی خامنه‌ای موافقت رسمی خود را با جایگزینی «ارزیابی مالیاتی» بجای «محاسبه مالیاتی» اعلام کرد و زمینه را برای برداشت‌های کلان از حساب مشتریان بانک‌ها، صاحبان کالا، و هر گونه سپرده گذاری بخش خصوصی فراهم ساخت.

کار‌شناسان ایران سبز اخیرا دو گزارش مبنی بر زمینه سازی نیروهای امنیتی برای دست اندازی به سپرده‌ها وپس اندازهای ریالی و ارزی افراد در بانک‌ها و نصب نرم افزارهای ویژه برای ردیابی اسامی و مشخصات و محاسبه دارایی‌های صاحبان حساب‌ها و کنترل جزیی‌ترین مبادلات ارزی و ریالی منتشر کرده‌اند.
اکنون شواهد نشان می‌دهد که با تایید این شیوه توسط علی خامنه‌ای، روند اجرایی شدن پروژه آغاز شده و بهانه گیری‌های مالیاتی از صاحبان حساب‌ها قدم نخست برای بررسی دارایی‌ها و سپس اخذ مالیات بر مبنای «ارزیابی دارایی» آن‌ها خواهد بود.

در این چارچوب پس از بررسی دارایی‌ها، میزان مالیات پرداختی افراد که تا پیش از این بصورت متعارف محاسبه می‌گردید، از این پس بصورت «ارزیابی نسبت به دارایی‌های موجود» او سنجیده می‌شود که عملا تا ۴۵% افزایش مالیات‌ها را در پی خواهد داشت. در همین رابطه مقامهای عضو ستاد پیگیری این طرح در دفتر آیت اله خامنه‌ای پیش بینی کرده‌اند، از این رهگذر می‌توان بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های خارجی را که باید در ایران صورت می‌پذیرفت و به دلایل فراوانی متوقف شده جبران کرد تا حکومت با برداشت از پس انداز‌ها و سپرده‌های بانکی افراد، نیازهای اجرایی و عمرانی خود را تامین نماید!

اخیرا سردار قاسمی نیز که همزمان با تسلط بر قرارگاه خاتم الانبیاء سمت وزارت نفت را هم بر عهده گرفته طی مصاحبه‌ای اعلام کرد اگر ۱۰ تا ۱۵% ازسپرده‌های بانکی داخلی برای بازسازی صنعت نفت ایران اختصاص یابد، مشکلات توسعه زیر بنایی آن حل و فصل خواهد شد. اگر چه شواهد نشان می‌دهد سپاه پاسداران نیز برای توسعه طرحهای نظامی و نیز تامین هزینه‌های گزاف اتمی خود به بهره برداری از این منابع مالی چشم دوخته است.

ستاد پیگیری این طرح در دفتر رهبری ایران اکنون پیشنهادی را در دست اجرا دارد تا سرمایه داران بخش خصوصی را تشویق به همکاری و موافقت با خواست‌های این ستاد نماید. پیشنهاد اولیه ستاد مذکور افزایش ۱۵ درصدی مالیات سالانه این افراد و سپس ملزم بودن آن‌ها به پرداخت ۲۵ تا ۳۵ درصد دارایی‌های خود تحت عنوان خرید «اوراق قرضه صندوق توسعه ملی» است. پیشنهادی که دستکم ۴۵ % دارایی آن‌ها را به تملک حکومت در می‌آورد.

اگر چه دولت مدعی است که سالانه ۸% سود اوراق مشارکت را به این اشخاص خواهد پرداخت، اما اولا این اوراق مشارکت برای دراز مدت واگذارمی شوند و تبدیل دوباره آن به نقدینگی سخت خواهد بود و ثانیا مازاد بر ۸% سود سهام سالانه، الزاما تحت عنوان خرید دوباره سهام به حساب دولت بازگردانده می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه همه این پیش بینی‌ها در صورتی تحقق می‌یابد که این مبالغ صرفا صرف بازسازی و توسعه میادین نفتی ایران شود و میزان درآمدهای پایه نفتی در این چارچوب افزایش یابد. تصوری که عملی شدن آن دور از ذهن به نظر می‌رسد.

محاسبات رسمی دولتی نشان می‌دهد سپرده‌ها و پس اندازهای مردم و بخش خصوصی در بانک‌ها چه بصورت ارزی و چه صورت دلاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که این ستاد برای برداشت سالانه تا ۴۵ هزارمیلیارد تومان از این مبالغ به دنبال چاره جویی است.

کار‌شناسان ستاد مذکور اخیرا طی دیداری با علی خامنه‌ای با ارائه آمار و اطلاعاتی اعلام کرده‌اند که چنانچه بررسی‌های دقیق مالیاتی بر پایه «ارزیابی» انجام شود تا ۶۵% سپرده‌ها و پس اندازهای فعلی مردم در بانک‌ها به حکومت تعلق دارد و می‌توان با دلایل قانونی از آن‌ها برداشت نمود. ترفندی که باعث موافقت رهبر جمهوری اسلامی با تسلط همه جانبه نیروهای امنیتی بر دارایی‌های مردم در بانک‌ها شده است.
در حال حاضر انتشار بخش اندکی از این خبرها باعث آشفتگی و اعتصاب در بازار تهران شده است. گمان می رود افشای کامل اخبار پشت پرده این طرح که به آنها اشاره شد ، تبعاتی غیرقابل پیش بینی را در فضای اقتصادی بخش خصوصی ایران به همراه آورد.

 
 


این اسامی متاسفانه هنوز کامل نیست و یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین در تلاش‌اند تا اسامی سایر زندانیان سیاسی را نیز برای ما ارسال کنند. البته برخی از زندانیان نیز خود مایل به انتشار مشخصاتشان نبوده‌اند که به طور طبیعی کلمه از انتشار مشخصات آنها خودداری می‌کند.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
 بيش از ۲۰۰ زندانی سياسی هم اکنون در بند ۳۵۰ اوين نگهداری می‌شوند. (اين آمار مربوط به پايان مرداد ۱۳۹۰ است.) از اين تعداد بيش از ۱۲۰ نفرشان از دستگير شدگان حوادث پس از انتخابات و حامی جنبش سبز هستند که با نگاهی به اسامی و خلاصه ای از اطلاعات شخصی این بزرگواران، می توان متوحه شد که درصد بسیار بالایی از این عزیزان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم تا دکترا هستند که می توتان نتیجه گرفت زندان اوین به یک دانشگاه و به مجمع تخبگان سیاسی تبدیل شده است.

ساير زندانيان، وابسته به گروههايی همچون انجمن پادشاهی و گروههای مستقل حقوق بشری، سازمان موسوم به مجاهدين خلق و … هستند که اکثریت آنان به اتهاماتی تکراری متهم شده اند. برخی از اين زندانيان غير سبز، قبل از انتخابات و برخی نيز بعد از انتخابات بازداشت شده‌اند. تعدادی از اتباع خارجی نيز با اتهامات سياسی در اين بند زندانی هستند.

کلمه براساس اطلاعات رسيده، جديدترين و کامل‌ترين فهرست موجود از اسامی زندانيانی را که در اين بند به سر می‌برند، به صورت يک جدول ارائه می‌کند. اين جدول حاوی مشخصات دقيق اين زندانيان است که وضعيت خانوادگی آنها را نيز تا حدی توضيح می‌دهد.

جدول اسامی و مشخصات اين ۱۲۲ زندانی را با فرمت PDF از اينجا دريافت کنيد.

اين اسامی متاسفانه هنوز کامل نيست و ياران گمنام جنبش سبز در زندان اوين در تلاش‌اند تا اسامی ساير زندانيان سياسی را نيز برای ما ارسال کنند. البته برخی از زندانيان نيز خود مايل به انتشار مشخصاتشان نبوده‌اند که به طور طبيعی کلمه از انتشار مشخصات آنها خودداری می‌کند.

سایت کلمه تاکيد می‌کند که در فاصله‌ی ارسال، تنظيم و انتشار اين جدول ممکن است چند نفر نيز به صورت موقت و با سپردن وثيقه آزاد شده باشند.

ناگفته نماند که تعداد اندکی از اين زندانيان، شب گذشته آزاد شدند. اما اين آزادی‌های محدود، هنوز تغيير مهمی در جمعيت کسانی که با افتخار در بند ۳۵۰ و ديگر بندها و زندان‌های سياسی کشور از جمله بند زنان اوين، زندان رجايی‌شهر و … مانده‌اند، ايجاد نکرده است.

همچنين اسامی زندانيان تازه آزاد شده يا در آستانه‌ی آزادی نيز از اين فهرست حذف نمی‌شود تا سندی باشد از آزادگی کسانی که روزهای مديدی از عمر خود را، به خاطر دفاع از يک آرمان و عقيده، در زندان سپری کردند.


درباره‌ی بند ۳۵۰ زندان اوين

بند ۳۵۰ زندان اوين که در انتهای ساختمان بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات قرار دارد، در واقع در سطحی پايين‌تر از ديگر بندهای اوين قرار دارد.

به گزارش کلمه، اين بند در گذشته به بند کارگری معروف بود و در آنجا زندانيان سياسی و مالی در کنار هم نگهداری می‌شدند، اما وقتی تعداد بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات به تدريج بيشتر شد و در اين بند علاوه بر تعدادی از زندانيان سياسی که از گذشته در اين بند بودند، روز به روز بر تعداد زندانيانی با اتهاماتی چون تبليغ عليه نظام، اقدام عليه امنيت ملی از طريق اجتماع و تبانی، توهين به رئيس‌جمهور و توهين به رهبری افزوده شد، رفته رفته زندانيان مالی از بند ۳۵۰ رفتند؛ شايد برای اينکه بايد شرايط يک زندان کاملا امنيتی برای اين افراد فراهم می‌شد.

اين زندانيان در واقع همان معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجويی، فعالان حقوق بشر، دانشجويان و … بودند که با حکم‌هايی از يک سال تا دوازده سال زندان در اين بند نگهداری می‌شوند. برخی از اين زندانيان، درست در چند روز بعد از انتخابات دستگير شده‌اند و تعدادی نيز از دستگير شدگان ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ و تجمعات پس از آن محسوب می‌شوند. چند تن از زندانيان اين بند نيز محکوم به اعدام هستند.

خيلی زود بند ۳۵۰ زندان اوين، اين بزرگترين بند زندانيان سياسی کشور، در شرايطی فوق امنيتی قرار گرفت. زندانيانی که در گذشته در اين بند از حق تماس تلفنی برخوردار بودند، کمی بعد از اين حق محروم شدند. آنها در ابتدا می توانستند هر روز يک يا دو دقيقه با خانواده شان تماس بگيرند اما چيزی نگذشت که آنها از همين حق هم محروم شدند. وضعيت ملاقات زندانيان اين بند نيز، همانند ديگر زندانيان زندان اوين، در ابتدا از الگوی آيين نامه سازمان زندانها تبعيت می کرد و زندانيان به جز هفته ای يک بار ملاقات کابينی در روزهای دوشنبه هر هفته، می توانستند ماهی يک بار خانواده هايشان را به صورت حضوری ملاقات کنند. اما کمی بعد اين حق نيز از آنان سلب شد و دادن اجازه ملاقات حضوری منوط به موافقت دادستان تهران شد.

خانواده های زندانيان تا مدتی برای اخذ اين اجازه به دادستانی تهران مراجعه می کردند و برگه ملاقات حضوری را از جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، دريافت می کردند. اما بعد از مدت کوتاهی دادستان تهران همين حق را نيز از تعدادی از زندانيان سلب کرد و امکان ملاقات حضوری زندانيان سياسی با خانواده هايشان محدود و محدود تر شد؛ تا اينکه در اين روزها تقريبا تعداد بسيار اندکی از زندانيان سياسی – آن هم تحت نظارت دادستان تهران و با نامه کتبی او، و بعد از ماه ها انتظار – قادرند زندانی شان را به صورت حضوری ملاقات کنند.

در حال حاضر، فضای امنيتی سنگينی بر سراسر اين بند حاکم است، تا جايی که همه سلول های اين بند از زندان اوين به دوربين های مداربسته مجهز شده است و رفتار زندانيان شبانه روزی کنترل می شود؛ به شکلی که «زندان در زندان» برای زندانيان اين بند ساخته شده است. در اين بند همواره نيروهای امنيتی حضور دارند و رفتار زندانيان را کنترل می کنند و اجازه استفاده از هر گونه مرخصی برای اين زندانيان توسط همين بازجوها صادر می شود. به واقع می توان گفت – برخلاف صريح قانون – اين بند از زندان اوين اين روزها در واقع به طور غير مستقيم توسط وزارت اطلاعات اداره می شود و مسئولان زندان هيچ آزادی عملی برای اجرای آيين نامه سازمان زندان ها در اين بند ندارند.

 
 

به مناسبت نزدیک شدن به عید سعید فطر، مراجع مردمی و غیر حکومتی، برای دریافت مستقیم وجوهات فطریه و رساندن آن به دست نیازمندان واقعی اعلام آمادگی کردند. بنا به نظر فقهی آیت‌الله بیات زنجانی، میزان زکات فطره سال یکهزار و سیصد و نود خورشیدی به ازای هر نفر برابر شش هزارتومان برای برنج و دوهزار تومان برای نان می‌باشد.

خبرنگاران سبز/ جامعه:

پرداخت زکات فطره از واجباتی است که در امّت اسلام اختلافی دربارۀ آن وجود ندارد و همه‌ساله بر تمامی مکلّفين طبق شرايطی واجب ميشود و بايد به مصرف مستمندان برسد.

ميزان زکات فطره، همانطوری که در روايات اهل بيت(ع) و نيز رساله های علميه توضيح المسائل آمده است، معادل سه کيلوگرم از قوت غالب برای هر فرد می باشد که با توجه به شرايط خانواده ها تعيين می گردد با اين شرح که اگر
خانواده ای قسمت بيشتر غذايش را برنج تشکيل می دهد، بايد سه کيلوگرم برنج يا قيمت آن و يا اگر خانواده ای به همين شکل از نان و گندم استفاده می کند، سه کيلوگرم گندم و يا قيمت آن را برای هر فرد به عنوان فطريه کنار بگذارد.

استعلام خبرنگاران سبز از مراجع حامی جنبش سبز مردم ایران نشان از آن دارد که این مراجع همچون سنوات گذشته آمادگی دارند تا وجوهات فطریه مسلمین عزیز را به دست نیازمندان واقعی برسانند. آیت‌الله بیات زنجانی میزان زکات فطریه امسال را برای خانواده‌هایی که خوراک غالب آنان برنج است، شش هزار تومان و برای خانواده‌هایی که خوراک غالب آنان نان است، دوهزار تومان به ازای هرنفر اعلام نموده‌اند.

با توجه به درخواست‌های متعدد مسلمین، شماره حساب مراجع غیر حکومتی و مردمی به این شرح به آگاهی می‌رسد:

شماره حساب : ۰۰۱۹۷۰۰۸۹۴۲۹۲۳
شماره شبا: ۳۲۰۵۶۰۹۰۰۱۷۰۰۰۰۸۹۴۲۹۲۰۰۳ IR
شماره کارت: ۲۹۲۶ - ۰۸۹۴ - ۸۶۱۵ - ۶۲۱۹
نزد بانک سامان شعبه قم کد۹۰۰۱ به نام آيت الله صانعی
--------------------------
جام-بانک ملت
شماره حساب: ۱۴۰۶۴۹۸۰۷۹
شماره کارت: ۶۸۲۶ ۱۰۶۲ ۳۳۷۰ ۶۱۰۴
شبا: IR۴۲ ۰۱۲۰ ۰۰۰۰ ۰۰۰۰ ۱۴۰۶ ۴۹۸۰ ۷۹
به نام حضرت اسدالله بيات زنجانی
--------------------------
حساب سيبا به شماره ٠١٠٧٨٥٩٦٠٦٠٠٦
با شماره کارت ٢٠٠٤-٩٧٩٠-٩٩١١-٦٠٣٧
به نام آيت الله وحيد خراسانی
-----------------------------------------

بانک ملّت به شماره ۵۲/ ۱۲۰۴۸۳۲۷
به نام آيت الله سیّدعلی محمد دستغيب
------------
بيت مرحوم آيت الله منتظری
حجت الاسلام و المسلمين احمد منتظری.
شماره حساب : ۰۱۰۶۶۱۷۵۹۵۰۰۳
شماره کارتش: ۶۰۳۷۹۹۱۱۳۲۶۷۰۴۶۸
سيبا بانک ملی

-----------------------------------------

۰۱۰۵۷۹۸۱۱۱۰۰۷ حساب وجوهاتی آيت الله اردبيلی - سيبا - بانک ملی

 
 

جناب آقای جنتی کودکان ما بیش از آب و غذا به محبت و دست نوازش پدر و مادر محتاجند ، آیا گاهی در یک لحظه کوتاه و گذرا به بچه های کوچکی که از نعمت پدر و مادر محرومند فکر کرده اید ؟ آیا میدانید وقتی یک نفر بیگناه به زندان می افتد خانواده ای به رنج و مشقت و سختی دچار میشوند و این ظلم تنها متوجه خود آن شخص نیست که دخترکان و پسرکان معصومی نیز به آتش این ظلم و بی عدالتی می سوزند ؟
خبرنگاران سبز/جامعه:

مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام جمعه موقت تهران: دیدم که فاجعه قحطی در سومالی و رنج گرسنگی و تشنگی کودکان نحیف و رنجور آن کشور آنچنان دلتان را به درد آورده که شما را یارای جلوگیری از جاری شدن اشک هایتان در خطبه های نماز جمعه تهران وجود نداشت . به غم و اندوه و گرسنگی مردم سومالی و به نگاه معصومانه کودکان سیاه پوست سومالی اشاره داشتید و کمک به ایشان را از وظایف مسلمانان دانستید .

آقای جنتی آیا گاهی برای کودکان کار این سرزمین هم دلتان به درد می آید ؟ آیا برای دخترکان کوچکی که در سرمای زمستان زیر برف و باران به من و شما التماس میکنند که یک بسته آدامس از ایشان بخریم ، رنجور میشوید ؟ آیا برای کودکان کوچکی که از ترس ناپدری معتادشان مجبورند دستفروشی کنند و دسترنجشان را یکجا برای خرید مواد مخدر به آن ناپدری بدهند ، قطره اشکی ریخته اید ؟

جناب آقای جنتی کودکان ما بیش از آب و غذا به محبت و دست نوازش پدر و مادر محتاجند ، آیا گاهی در یک لحظه کوتاه و گذرا به بچه های کوچکی که از نعمت پدر و مادر محرومند فکر کرده اید ؟ آیا میدانید وقتی یک نفر بیگناه به زندان می افتد خانواده ای به رنج و مشقت و سختی دچار میشوند و این ظلم تنها متوجه خود آن شخص نیست که دخترکان و پسرکان معصومی نیز به آتش این ظلم و بی عدالتی می سوزند ؟

آقای جنتی اگر فردی حتی با دلایل کافی به حبس و زندان گرفتار بیاید قانون و شرع می پذیرند که خانواده ایشان دچار خسران شوند و آیا آنکه باید مجازات شود خود مجرم است یا خانواده او ؟ آیا حسرت کودک خردسال مادری زندانی که از بیم آزار فرزندش در زندان راضی به ملاقات با او نیست شما را آزار نمیدهد و خواب از چشم شما نمیگیرد ؟ آیا اصولا زبان گویای چشمان این کودکان برای شما مفهومی دارد و یا تنها این چشمان کودکان سومالی است که با شما سخن میگویند ؟

آقای جنتی فراموش نکنید این القاب که بر دوش شما سنگینی میکنند اگر ضمانتی برای آخرت شما نباشند که نیستند ولی در این دنیا بار مسئولیتی سنگین را بر دوش شما میگذارند. شما بیش از هر جای دیگر در این دنیا در مقابل این مملکت مسئولید . نگاه کودکان گرسنه سومالی هر انسان با انصاف و درد آشنایی را منقلب میکند ولی عامل این گرسنگی خشم طبیعت است و البته شاید بعضا بی کفایتی حاکمان آن بلاد اما آیا از خود سؤال کرده اید عامل فقر و فساد و بی عدالتی در کشور ما که به برکت نفت از ثروت خوبی برخوردار است چیست ؟

ضمنا تا یادم نرفته جناب جنتی اشک نیز حرمت دارد حرمت آن را نشکنید .


 
 

در اين نامه به مواردی چون عدم مديريت صحيح منابع آب، ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه های تغذيه کنندهٔ درياچه، حفر بدون کنترل قناتها و تخليهٔ منابع آب زير زمينی‌، ساخت اتوبان شهيد کلانتری بدون مطالعات لازم و «خشکساليهای پی در پی‌ و عدم وجود هيچ گونه تدبير به عنوان علل خشک شدن درياچه اروميه ذکر شده است.
خبرنگاران سبز/ایران در جهان:

وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است. شصت درصد این سرمایه طبیعی خدادادی و منحصر به فرد تا به حال خشک شده است. کارشناسان با بحرانی توصیف کردن وضعیت این دریاچه احتمال آغاز طوفان نمک که می تواند منجر به نابودی بخش عظیمی از منابع طبیعی آذربایجان شود را دور از ذهن نمی دانند. در این میان مجلس به جای رسیدگی به این وضعیت دو فوریت بررسی طرح نجات دریاچه ارومیه را از دستور کار خود خارج ساخت تا بیش از پیش به بی توجهی خود مهر تایید بزند.

پس از اینکه مجلس شورای اسلامی با بی توجهی به مسئله دریاچه ارومیه نگاه کرد، فعالین محیط زیست و مردم تبریز خود دست به کار شدند و اعتراض خود را با برگزاری تظاهراتی که متاسفانه با خشونت نیروهای امنیتی و مصدومیت تعدادی از مردم ارومیه نیزهمراه شد،ابراز نمودند.

اما این پایان کار نبود چرا که برای نجات این دریاچه نیاز به جلب توجه دوستداران محیط زیست در جهان نیز بود . به همین منظور ، کمپینی با شعار «نجات درياچهٔ اورمو (اروميه)، نجات سرمايهٔ طبيعت در سيارهٔ واحد است که ميراث واحد انسانهاست» آغاز به کار کرده است و برای يک نامه اينترنتی و هشدار جمعی، اقدام به جمع آوری امضا می کند.

 در اين نامه که به چند زبان از جمله انگليسی، ترکی، آذری و فارسی تهيه شده، آمده است: هنوز زمين بحران خشک شدن درياچهٔ ارال را از سر می‌گذراند که دستکاری انسان در طبيعت شمارش معکوس خشکی کامل ميراث طبيعی جهانی ديگری را رقم زد. درياچهٔ اروميه، بيستمين درياچهٔ بزرگ جهان، بزرگترين درياچهٔ داخلی ايران و دومين درياچهٔ بزرگ شور جهان يکی از ذخيره گاه های طبيعی زيست کره اعلام شده از طرف MAB حوضهٔ آبريز درياچه اروميه، پنجاه و يک هزار و ۸۷۶ کيلومتر مربع است که در حدود سه درصد مساحت کل کشور ايران را دربر می‌گيرد.

در اين نامه به مواردی چون عدم مديريت صحيح منابع آب، ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه های تغذيه کنندهٔ درياچه، حفر بدون کنترل قناتها و تخليهٔ منابع آب زير زمينی‌، ساخت اتوبان شهيد کلانتری بدون مطالعات لازم و «خشکساليهای پی در پی‌ و عدم وجود هيچ گونه تدبير به عنوان علل خشک شدن درياچه اروميه ذکر شده است.

اين نامه می افزايد: دستکاری و بيمسئوليتی انسان در طبيعت امروز کرهٔ زمين را با بحران خشک شدن درياچه ای روبرو کرده است که حيات اقتصادی اجتماعی و بهداشت و سلامت جسمی‌ و روانی ميليونها انسان را تهديد می‌کند. آثار اين فاجعه زندگی‌ مردم اطراف اين مناطق و در بعد وسيعتر اکوسيستم کشورهای همسايه را نيز با بحرانهای خشکسالی الودگی هوا و از بين رفتن زمينهای کشاورزی روبرو کرده است.

در اين نامه همچنين آمده است: با وجود سرعت رو به رشد خشک شدن درياچه هيچ اقدام عملی جدی در راستای‌ نجات آن صورت نگرفته است. ما امضا کنندگان اين نامه وجدان‌ها ی مسئول در برابر سرمايه جهانی‌ طبيعی‌ را به همصدايی با مردم ساکن اين منطقه که حيات طبيعی‌ و انسانيشان با تهديد جدی مواجه است فرا ميخوانيم. از سازمان يونسکو و UNEP (برنامه محيط زيست ملل متحد) و تمامی‌ سازمانهای جهانی محافظ محيط زيست خواستار ادای مسئوليت اجتماعی انسانی و جهانی خويش در قبال اين پديدهٔ شوم هستيم.

 تهيه کنندگان اين کمپين از تمامی علاقه مندان دعوت کرده اند تا برای هشدار نسبت به وضعيت درياچه اروميه به نشانی زير مراجعه کنند.

http://www.ipetitions.com/petition/urmugulu

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته