-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 08/24/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/6/1

آینده نیوز

37 روز قبل از سقوط معمر قذافی ، تحلیلی در عصرایران منتشر كردیم و با پیش بینی سرنگونی قطعی دیكتاتور لیبی، به دستگاه دیپلماسی كشور یادآور شدیم كه نباید بیش از این بر روی اسب بازنده ای به نام قذافی شرط بندی كند.

در آن یادداشت با اشاره به این كه 40 كشور و سازمان بین المللی در نشست استانبول، توافق كرده اند دولت مخالفان معمر قذافی را به عنوان دولت قانونی و مشروع این كشور به رسمیت بشناسند نوشتیم: 

«بررسی صحنه لیبی نشان می دهد كه حتی پكن و مسكو نیز دریافته اند كه نمی توان به قذافی امیدی داشت و حفظ منافع ملی این دو كشور در "لیبی آینده" منوط به ارتباط گیری آنها با مخالفان است.

ایران یكی از كشورهای مهم خاورمیانه و جهان اسلام است و به دلیل ظرفیت های متعدد ، یك قدرت منطقه ای نیز به شمار می رود. لازمه چنین وضعیتی برای ایران، ایفای نقش و اتخاذ موضعی فعال تر در صحنه لیبی است خاصه آن كه "سكوت و سكون" فعلی برای حفظ منافع ملی كشورمان در "لیبی آینده" نیز مناسب نیست.

قطعا دولت مخالفان در آینده لیبی، بخش مهمی از روابط خود را براساس مواضع كنونی كشورهای مختلف، تنظیم خواهند كرد و ایران نیز نباید به گونه ای عمل كند كه غایب آینده لیبی باشد.

در شرایط كنونی كه تمامی نشانه ها از انزوای بیش از پیش قذافی و رسیدن دولت وی به خط پایان حكایت دارد می توان از مقامات دیپلماسی كشورمان انتظار داشت كه با انقلابیون در لیبی ارتباط برقرار كرده، دولت آنها را به رسمیت بشناسند و صحنه را برای ایفای نقش انحصاری كشورهای غربی و عربی باز نگذارند.»

libya-map.jpg

با این حال، دستگاه دیپلماسی كشورمان ، در ماجرای لیبی به گونه ای عمل كرد كه گویا اصلاً كشوری مانند ایران در جهان وجود ندارد!

در حالی كه تركیه  - دوست سابق حكومت قذافی - با انقلابیون بنغازی تماس گرفت و آنها را به رسمیت شناخت، در حالی كه قطر به انقلابیون  در فروش نفت شان كمك كرد، در حالی كه امارات برای مشاركت در طرح منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی، 12 فروند جنگنده به مدیترانه فرستاد، در حالی كه كویت و اردن و خیلی دیگر از كشورهای اسلامی و غیر اسلامی از حكومت رو به زوال قذافی ابراز برائت كردند و ... در تهران ، سخنگوی وزارت خارجه بر طبل تعارفات و یكی به میخ و یكی به نعل می كوبید: "ما خواستار توقف خشونت در لبیی هستیم و بر این باوریم كه مردم لیبی باید سرنوشت خودشان را تعیین كنند و خارجی ها حق مداخله ندارند."

این موضعگیری به حدی كلیشه ای، تكراری و ناكارآمد است كه می توان به جای نام لیبی، هر نام دیگری در جمله گذاشت و به جای موضع گیری دیپلماتیك به خورد خلق الله داد!

در ماجرای لیبی، شاید چون نیروهای غربی (ناتو) نیز وارد عمل شده بودند، مسوولان ما می پنداشتند كه نباید علیه قذافی موضع بگیرند. از طرفی صحنه قیام مملو از مردم به ستوه آمده از 4 دهه استبداد بود و اتخاذ موضع صریح حمایت آمیز از قذافی نیز مقرون به صلاح نبود. بنابراین ، تصمیم گرفته شد مراسم لیبی در دستگاه سیاست خارجی ایران با چند جمله بی اثر و بی فایده برگزار شود تا نه سیخ بسوزد و نه كباب و چنین نیز شد و نه سیخ سوخت و نه كباب زیرا اساساً زیر این سیخ و كباب ، آتشی وجود نداشت و مسوولان ما بیهوده داشتند آن را باد می زدند و نهایتاً شامی از این اجاق نصیب ملت نشد!

این در حالی است كه از مدت ها پیش مشخص بود كه قذافی صد در صد رفتنی است و عقل دیپلماتیك ایجاب می كرد كه ایران با انقلابیون در تماس باشد تا بتواند در لیبی آینده جای پایی داشته باشد. 

این نتیجه ای بود كه حتی كشورهای كوچكی مانند كویت هم بدان رسیده و بر اساس ان برنامه ریزی كرده بودند. اما آیا در تهران، این موضوع به عقل هیچ دیپلماتی نرسید؟! قطعاً رسید ولی وقتی وزارت خارجه به جای آن كه محملی برای اجرای دیدگاه های كارشناسی باشد، تبدیل به حیاط خلوت برخی گروه های سیاسی شود و سرگرم مسائل سیاست داخلی باشد ، جایی برای برنامه ریزی ها و تصمیمات راهبردی باقی نمی ماند؛ درست در همان ایامی كه وزارت خارجه تركیه آشكار و نهان با انقلابیون دیروز و حاكمان فردای لیبی لابی می كرد ، وزارت خارجه ایران درگیر ماجرای ملك زاده بود و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

36 روز قبل از سقوط قذافی نوشتیم كه قطعا دولت مخالفان در آینده لیبی، بخش مهمی از روابط خود را براساس مواضع كنونی كشورهای مختلف، تنظیم خواهند كرد و ایران نیز نباید به گونه ای عمل كند كه غایب آینده لیبی باشد و امروز با تأسف باید بنویسیم كه با انفعال تاریخی مسوولان كشورمان در قضیه لیبی، ایران، بازی را به كشورهای منطقه مانند تركیه و قطر و نیز به غرب باخته است و غایب تحولات جدید شمال آفریقا، ایران خواهد بود.

نكته تأمل برانگیز دیگر این كه تا لحظه انتشار این یادداشت كه 24 ساعت از سقوط قذافی می گذرد و طی این مدت از آمریكا و فرانسه گرفته تا حماس و حزب الله، درباره پیروزی انقلابیون اعلام موضع كرده و تبریك گفته اند، خبری از موضع ایران نیست ؛ انگار آنچه در لیبی رخ داده، اتفاقی  در حد یك مسابقه فوتبال بوده است كه قاعدتاً برای وزارت خارجه ما اهمیت ندارد!

لیبی كشوری نفت خیز و ثروتمند است و مانند خیلی از كشورهای آفریقایی نیازی به اعانه ندارد و قطعاً در دوران بازسازی و بازیابی اش، میلیاردها دلار روانه اقتصاد كشورهای خارجی خواهد كرد؛ همین امر باعث شده بود در تمام طول جنگ لیبی، مسوولان ما بگویند كه غربی ها می خواهند از بازسازی لیبی، پروژه های نان  و آب دار بگیرند. البته راست هم می گفتند و در دل این سخنشان، این نكته نیز نهفته بود كه می دانند قذافی سقوط خواهد كرد (كه بعدش غربی ها پروژه بگیرند) ولی هیچگاه نگفتند: "حالا كه این طور است ، پس ما هم باید فكری به حال منافع ملی خودمان بكنیم و اگر نه به اندازه اعضای ناتو، بلكه لااقل هم اندازه اماراتی ها از آینده لیبی بهره بگیریم."

در جهانی كه دولت ها هر كجا یك دلار منفعت ببینید ، بدان سو می روند تا آن را به كیسه ملت خود واریز كنند، غم انگیز است كه چنین حساسیتی در كشور ما بسیار كمرنگ است؛ ماجرای لیبی یك نمونه اش!


 
 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:
1390/6/1

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می‌گوید که پرونده شکایت وزارت بهداشت از شرکتهای خصوصی توزیع‌کننده آبهای آلوده به دادگاه ارجاع شده است.

به گزارش مهر، دکتر کاظم ندافی که روز سه شنبه در نشستی خبری درباره آلودگی آب برخی مناطق جنوب تهران صحبت می‌کرد، گفت: «در بعضی از مناطق، انشعابات آب در اختیار شرکتهای خصوصی است که نظارت مستمری بر میزان آلودگی و نیترات آب ندارند و وزارت بهداشت و درمان از این شرکت‌ها شکایت کرده است.»

به گفته آقای ندافی، در حال حاضر آب مناطق ۱۸ و یافت‌آباد تهران آلوده است.

آقای ندافی همچنین می‌گوید که در سال گذشته «۳۰ تا ۴۰ چاه آلوده با سطح نیترات بالا» از چرخه استفاده و توزیع آب تهران حذف شده و این در حالیست که پیشتر رئیس سازمان محیط زیست كشور اعلام كرده بود تنها ۱۹ چاه آب تهران آلوده بودند.

آقای ندافی از مردم جنوب شهر تهران خواست که انشعاب آب خود را از شرکت آب و فاضلاب تهران درخواست کنند چرا که «در حال حاضر آب مناطقی که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب تهران است، از نظر آلودگی‌ها مشکلی ندارد».

منبع: مهر

مرتبط:

بیش از ۱۰ درصد «نیترات غیرمجاز» در آب تهران وجود دارد

سازمان محیط زیست: پاکی آب تهران در حد پایین‌ترین استاندارهای جهان است


 
 

خانواده امام موسی صدر از شورای انتقالی لیبی خواستند
1390/6/1

خانواده امام موسی صدر با انتشار بیانیه‌ای از شورای انتقالی لیبی و کشورهای عربی و اسلامی خواست تا برای یافتن امام موسی صدر تلاش کنند.

در این بیانیه که روز سه شنبه و خطاب به دوستداران امام موسی صدر و جوامع بین‌المللی منتشر شده، از لحظات کنونی به عنوان «لحظاتی تاریخی» نام برده شده است که گذر از این لحظات، «هرچه بیشتر» آن‌ها را به آزادی امام موسی صدر و دو همراهش نزدیک می‌کند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: «به همین سبب از هر کسی که پس از سقوط طاغوت زمام امور را به دست خواهد گرفت، تقاضا داریم که عنایت و توجهی ویژه به این پرونده داشته باشد و اقدامات لازم را برای حفاظت از جان امام و دو همراهش صورت دهد تا آنان به سلامت و پیروزمندانه به وطن و آغوش خانواده و به میان دوستدارانشان بازگردند.»

امام موسی صدر تقریبآ ۳۳ سال پیش به درخواست معمر قذافی وارد لیبی شده بود اما پس از ۶ روز حضور در لیبی به همراه دو نفر از همراهانش، شیخ محمد یعقوب و روزنامه‌نگار عباس بدرالدین، ناپدید شد. لیبی گفته بود که آن‌ها خاک لیبی را به مقصد ایتالیا ترک گفته‌اند اما دستگاه‌های لبنان و ایتالیا این ادعای لیبی را تکذیب کرده بودند.

خانواده آقای صدر در این بیانیه تصریح کرده است که «شورای انتقالی لیبی در خصوص آزادی امام و دو همراهش هیچ مسامحه‌ای نخواهد کرد» و آن‌ها به این امر «اطمینان» دارند.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: «از جوامع بین‌المللی، خصوصاً سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن و به طور ویژه از پلیس بین‌الملل می‌خواهیم که به احکام غیابی توقیف قذافی و همدستانش که دستگاه قضایی لبنان صادر کرده است، جامه عمل بپوشاند. این احکام به مقر اینترپل در لیون فرانسه رسیده است و این اقدام با اساس‌نامه اینترپل و خصوصاً ماده سوم آن سازگار است.»

خانواده آقای صدر همچنین در این بیانیه از زندانیانی که با امام موسی صدر دیدار داشته‌اند در خواست کرد تا اطلاعاتشان از این دیدار‌ها را در اختیار این خانواده قرار دهند و برای انجام این کار، سفارتخانه‌های ایران و لبنان در طرابلس را پیشنهاد داد.

آخرین خبری که از امام موسی صدر منتشر شده و حاکی از زنده بودن او داشت به بیش از ۱۰ سال پیش باز می‌گردد.

سایت "جبهه نجات ملی لیبی" در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی مدعی شده بود که امام موسی صدر در سال ۱۳۷۶ شمسی، توسط برخی از زندانیان زندانی ابوسلیم شهر طرابلس دیده شده است.

سید موسی صدر که در نزد شیعیان به امام موسی صدر معروف است در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در شهر قم ایران به دنیا آمد و نقشی موثر در انسجام شیعیان لبنان ایفا کرد.

منبع: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر


 
 

1390/6/1

جلسه رسیدگی به پرونده فردی که از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به «ترور مسعود علی‌محمدی» متهم شده است روز سه شنبه در دادگاه انقلاب و در حضور خانواده آقای علی‌محمدی برگزار شد.

در این دادگاه که قاضی صلواتی ریاست آن را بر عهده داشت، متن کیفرخواست قرائت شد که به موجب آن، «علی جمالی فشی ۲۶ ساله» به ترور «دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی»، همکاری با اسرائیل و موساد و در نتیجه محاربه و افساد فی‌الارض متهم شد.

بر اساس این گزارش علی جمالی فشی در این جلسه گفته است که در جریان سفرهایی به ترکیه جذب سرویس اطلاعاتی اسرائیل شد و به گفته وی ابتدا تنها بحث «فروش اطلاعات» مطرح بود و صحبتی از ترور نشده بود.

وی گفته است که در جلسات مختلف مورد «شست‌ و‌ شوی مغزی» قرار گرفته است و در این جلسات، افکار وی را علیه نظام برانگیخته‌اند.

آقای جمالی فشی اظهار داشته که تا «سه روز» پیش از ترور، نام فردی که باید ترور می‌کرده را نمی‌دانسته، و افزوده است: «موساد هر لحظه به من این اطمینان را می‌داد که علی‌محمدی فردی است که برای بشریت مضر است و نباید زنده باشد زیرا جان همه انسان‌ها را تهدید می‌کند.»

در دی‌ماه سال گذشته، تلویزیون دولتی ایران فیلمی را تحت عنوان "اعترافات عامل اصلی ترور یک استاد فیزیک دانشگاه تهران در سال گذشته" پخش کرد که طی آن، مجید جمالی فش اعتراف کرد که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل او را برای کشتن مسعود علیمحمدی آموزش دادند و به ایران اعزام کردند.

در پی پخش این برنامه، پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه اسرائیل با انتشار گزارشی، ارتباط مجید جمالی فش با دستگاه های اطلاعاتی آن کشور را تکذیب و اظهارات او در مورد سفر به اسرائیل را "خیالبافی" توصیف کرد و متقابلا گفت که این شخص در تیم "کیکباکسینگ" جمهوری اسلامی عضویت داشته، عضو سپاه پاسداران و از حامیان حکومت ایران بوده است.

در دو سال گذشته چهار تن از افرادی که عموما در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آن‌ها با برنامه‌ اتمی ایران در ارتباط مستقیم بوده‌اند، ترور شده‌اند؛ مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی دوانی و داریوش رضایی‌نژاد.

ایران در سه ترور اول، انگشت اتهام را به سمت غرب و اسرائیل نشانه رفته است، اما در مور ترور آقای رضایی‌نژاد وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اخیرا تأکید کرد که وزارتخانه‌اش هنوز به این نتیجه نرسیده است که اسرائیل در ترور مزبور دست داشته است.

منبع: ایسنا، بی‌بی‌سی و رادیو فردا


 
 

جبهه مشارکت:
1390/6/1

جبهه مشارکت در بیانیه‌ای، با تبریک پیروزی انقلاب مردم لیبی آورده است: این روند سرنگونی دیکتاتورها در منطقه خاورمیانه با سقوط قذافی سریعتر خواهد شد و بتدریج شاهد شکل گرفتن حکومت های دموکراتیک در سایر کشورهایی که مردم آنها دربند هستند خواهیم بود.

در این بیانیه آمده است: «آرزوی همۀ آزادیخواهان و اصلاح طلبان این بوده و هست که سران مستبد کشورها قبل از آنکه دیر شود و هزینه بیش از حد بر مردم و کشور خود وارد نمایند به خود آیند و با اتخاذ روشهای اصلاح طلبانه، به فریاد رسای تحول خواهی و دموکراسی طلبی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش پاسخ دهند.»

جبهه مشارکت در پایان تاکید کرده است که «این تحول عظیم» نقطۀ عطفی در روند حاکمیت ملت ها بر سرنوشت خویش و دموکراسی در سایر کشورهای اسلامی بشود.

این حزب اصلاح‌طلب ابراز امیدواری کرده که این تغییرات باعث بهروزی ملت، پیشرفت کشور و تحکیم استقلال و تأمین منافع ملی لیبی شود.

منبع: جرس


 
 

1390/6/1

وب‌سایت کلمه از وضعیت جسمی نامناسب کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار زندانی و مجید دری، فعال دانشجویی خبر داد.

بر اساس این گزارش کیوان صمیمی، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از بیماری کبد رنج می‌برد و به گفته پزشکان باید هر چه زود‌تر تحت مداوا در خارج از زندان قرار گیرد.

اما مسئولان زندان و قوه قضائیه با اعطای مرخصی برای درمان به این زندانی سیاسی که تا کنون چندین بار در اعتراض به وضعیت خود و زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده، موافقت نکرده‌اند و پیگیری فرزندان او برای گرفتن این مرخصی به نتیجه نرسیده است.

از سوی دیگر وضعیت جسمی مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل و زندانی دانشگاه علامه در زندان بهبهان نامناسب گزارش شده است.

وب‌سایت کلمه نوشته است: این فعال دانشجویی که به بیماری میگرن مبتلاست، در روزهای گذشته چندین بار بیهوش و به بهداری زندان منتقل شده، اما زندان بهبهان فاقد امکانات رفاهی و بهداشتی است و به همین دلیل بهبودی جسمی او دیده نشده است.

کیوان صمیمی، مدیرمسئول ماهنامه توقیف‌شده «نامه» که در زندان رجایی شهر به سر می‌برد، پس از وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت و به شش سال حبس تعزیزی و به محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محکوم شده است.

مجید دری نیز، از ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ بدون استفاده از مرخصی دوران حبس در تبعید خود را در زندان بهبهان می‌گذراند و تا کنون جز دیدار کابینی با خانواده‌اش حق استفاده از مرخصی را نداشته است.

این دانشجوی ستاره‌دار، فعال دانشجویی، توسط قاضی پیرعباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش سال حبس و تبعید به بهبهان محکوم شده است.

منبع: کلمه (+,+) و مردمک


 
 

1390/6/1

وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو زندانی سیاسی، برای گذراندن دوران حبسش به زندان اوین منتقل شد.

لعلی‌پور که روز یک‌شنبه از سوی پلیس امنیت احضار شده بود، امروز پس از مراجعه به پلیس امنیت گیشا، با یک دستگاه ون به دادسرای مستقر در زندان اوین و سپس بند ۳۵۰ اوین برای گذراندن دوره‌ی یک ساله‌ی حبسش که البته ۳ ماه از آن را پیش از این در بازداشت موقت گذرانده بود، منتقل شد.

آقای لعلی‌پور پیشتر از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به دو سال زندان تعزیری به اتهام "تجمع و تبانی علیه نظام" محکوم شده بود. این رای که قاضی محمد مقیسه آن را امضا کرده بود، در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال تبدیل شد.

وحید لعلی پور و مهدیه گلرو، در یازدهم آذر ماه ۸۸ در پی مراجعه ماموران امنیتی به منزلشان، بازداشت شدند که وحید لعلی پور در اسفند همان سال با قرار وثیقه آزاد شد.

وحید لعلی‌پور، مترجم زبان انگلیسی است و فعالیت سیاسی نداشته است. وی با وجود نداشتن سابقه سیاسی، به سبب پیگیری مجدانه پرونده همسرش، به زندان محکوم شد و حکمش به اجرا درآمد.

وحید لعلی پور و مهدیه گلرو در حوادث بعد از انتخابات نخستین زوجی هستند که در حال حاضر همزمان در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان هستند.

منبع: کلمه و بی‌بی‌سی

 


 
 

1390/6/1

آیت‌الله صانعی می‌گوید این روزها «فشارهای اقتصادی، اعتیادهای خطرناک، فساد، ناهنجاری‌های اجتماعی و ...» در جامعه رو به افزایش است. او هشدار داده است: «دیکتاتورها بدانند هم دیکتاتوری خواهد رفت و هم دیکتاتورها.»

این مرجع تقلید شیعیان که در مراسم شب قدر سخن می‌گفت تاکید کرد: «خدایا ما با گرفتارهای زیادی روبه‌روییم. خودمان هم گرفتاری زیاد داریم. مشکلات جامعه بسیار زیاد است؛ بی‌کاری، فشارهای اقتصادی، اعتیادهای خطرناک، فساد، ناهنجاری‌های اجتماعی، گرفتار شدن خوبان، اسیر شدن نخبگان مملکت و فرزندان انقلاب.»

او اضافه کرد: «امیر المؤمنین حق مرغابی‌ها را فراموش نمی‌کند، ما حقوق انسان‌ها را به ضدش عمل می‌کنیم؛ نه‌تنها حقوقشان را مراعات نمی‌کنیم، بلکه ظلمی مضاعف و ظلمی دوچندان درباره آن‌ها روا می‌داریم، اما... دیکتاتورها بدانند هم دیکتاتوری خواهد رفت و هم دیکتاتورها. ملت‌ها دیگر آگاه شده‌اند.»

آیت‌الله صانعی از مراجع تقلید منتقد حاکمیت است که بارها انتقادات تندی را متوجه رهبران و حکومت کرده است. در واکنش به سخنان او، نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی در چند نوبت به دفتر وی در قم حمله کردند.

منبع: کلمه
 


 
 

در واکنش به انکار صادق لاریجانی:
1390/6/1

جمعی از جوانان و فعالان جنبش سبز در واکنش به انکار کشته شدگان پس از انتخابات توسط مسؤولان جمهوری اسلامی اقدام به پخش تصاویری از پنجاه تن از کشته شدگان و اظهارات خانواده‌های آنان در سطح شهر تهران کرده‌اند.

تصاویری که از ابتکار عملِ این جوانان به جرس ارسال شده است، نشان می‌دهد که این جوانان عکس‌هایی از جان باختگان را به همراه شرحی از چگونگی جان باختن آنان از طریق بسته‌هایی از نان و خرما و سبزی و... در میان شهروندان توزیع کرده‌اند.

یکی از جوانان فعال در این زمینه به جرس می‌گوید: «وقتی می‌بینیم، مسولان ما بعد از گذشت دو سال همچنان شهدای ما را انکار می‌کنند، و حتی رییس قوه قضاییه می‌گوید در ایران تنها یک نفر پس از انتخابات کشته شده این تنها کاری است که از دست ما بر می‌آید.»

وی می‌گوید: «ما که به اینترنت دسترسی داریم می‌بینیم که خانواده‌های شهدا در اوج نا‌امنی با رسانه‌ها گفتگو می‌کنند و هنوز ساکت نشده‌اند برای همین فکر کردیم باید صحبت‌های آن‌ها را تکثیر کنیم چون در ایران همه که به اینترنت دسترسی ندارند.»

به تازگی مسئولان جمهوری اسلامی در اظهار نظر‌های متعدد بار دیگر کشته شدگان جنبش اعتراضی مردم ایران را انکار کرده و خواستار ورود سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در مورد خشونت پلیس انگلستان در مواجهه با وقایع اخیر بریتانیا شده‌اند.

لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز در همین راستا کشته شدگان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ را تنها منحصر به یک نفر خواند و بار دیگر از اعتراضات مردم ایران به عنوان فتنه یاد کرد.

خانواده‌های چند تن از جان باختگان در واکنش به این اظهارات پرسیده‌اند دولت ایران چرا در‌های ایران را به روی نماینده‌های حقوق بشر سازمان ملل باز نمی‌کند تا آن‌ها بتوانند آزادنه در مورد رفتاری که با معترضان پس از انتخابات صورت گرفته است هم تحقیق و بررسی کنند.

این خانواده‌ها با ارسال شکایت‌های جداگانه در دستگاه قضایی پیگیر پروندهٔ قتل فرزندان خود شده بودند اما تاکنون به جز دادگاهی که برای کهریزک برگزار شده است دادگاهی برای هیچ یک از مته‌مان تشکیل نشده است. 

منبع: جرس


 
 

1390/6/1

محسن هاشمی در دومین گفتگوی خود با یک رسانه داخلی مجددا به احمدی نژاد حمله کرده و گفته است که اگر به خاطر مصلحت سیاسی نبود دولت احمدی نژاد دوره خود را تمام نمی کرد.

آقای هاشمی در گفتگو با خبرآنلاین که تقریبا همزمان با گفتگوی او با وبسایت قانون منتشر شده گفته است: «اخیراً رهبری در افطار با دانشجویان گفته‌اند به صرف اتهام نمی‌توان افشاگری کرد. به نظر من از زمان مادها تا بحال فردی مانند احمدی‌نژاد در تاریخ پیدا نشده است که بتواند با اتهام‌زنی به رقبایش اعتماد برخی از مردم را بدست آورد. احمدی‌نژاد خود از بزرگ اتهام‌زنندگان و افشاگران در کشور است. هنر قابل توجهی در سوار شدن بر موج شایعات دارد تا از این طریق برای وجهه خود استفاده کند.»

او می افزاید که احمدی نژاد «مانند کسی است که در طول 7 سال گذشته بر سر شاخه نشسته بوده است و برای منافع کوتاه مدت خود شاخ می‌بریده است و حال که شاخه با تلاش او در حال شکستن است و اتهامات متوجه خود و یارانش شده است، داد و فریادش برآمده است که وای به آنها که اتهام می‌زنند و افشاگری ثابت نشده می‌کنند.»

محسن هاشمی احمدی نژاد و تیم مطبوعاتی و رسانه‌ای او و «کسانی که از سفره او متنفع می‌شدند» را متهم کرد که «با استفاده از بودجه بیت‌المال خدمت‌گذاران به انقلاب، ایران و اسلام را در طول این چند سال تخریب جدی کردند و اعتماد مردم را نیز از بین بردند. حال هم به دنبال تخریب دین مردم هستند که خوشبختانه بزرگان موضوع را درست فهمیدند و به میدان آمدند.»

به نظر او، «اگر مصلحت کشور و انقلاب نبود قطعاً امکان اتمام دوره را پیدا نمی‌کردند، ولی به همان اتصال کم شاخه به درخت که همانا مصلحت انقلاب اسلامی است توانسته‌اند فعلاً خودشان را نگهدارند. جالب است که هنوز هم براساس همان عادت قبلی حتی درحال افتادن به اتهام‌های واهی خود ادامه می‌دهند.»

محسن هاشمی آیت الله مهدوی‌کنی و مصباح را کسانی می داند که بانی روی کار آمدن احمدی نژاد بودند و حال «تصمیم گرفته‌اند که با کنار گذاشتن او و یارانش انتخابات بعدی را خود مدیریت کرده و قدرت را مستقیماً بدست گیرند.»

منبع: خبرآنلاین

پیشینه:
افراطی ها فقط پاچه می گیرند؛ گاهی باید باز باشند


 
 

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران:
1390/6/1

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران می‌گوید که ارکستر سمفونیک تهران با ۷۵ سال قدمت، هنوز از ردیف مشخص بودجه‌ برای پرداخت حقوق اعضا و هزینه‌های ارکستر برخوردار نیست.

اظهارات بابک رضایی پس از آن مطرح می‌شود که خبرهایی مبنی بر کناره‌گیری شهداد روحانی از ارکستر سمفونیک تهران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد نوازندگان این ارکستر منتشر شده بود.

به گزارش ایلنا، آقای رضایی کناره‌گیری شهداد روحانی را تکذیب کرد اما افزود: «هم‌اکنون حقوق نوازنده‌های ارکستر از محل ردیف حمایت از فعالیت‌های موسیقی تامین می‌شود و طبعا هر تاخیری در تخصیص این بودجه؛ منجر به دیرکرد در پرداخت حقوق نوازنده‌های ارکستر می‌شود.»

وی بزرگ‌ترین معضل ارکستر سمفونیک تهران را نداشتن ردیف بودجه مشخص عنوان کرد و خواستار تعیین ردیف بودجه از سوی مجلس شایسته بود برای تنها ارکستر سمفونیک ایران که نزدیک به یک قرن سابقه فعالیت دارد، شد.

رضایی درباره کل بودجه موسیقی کشور نیز گفت که رقم ‌بودجهٔ موسیقی، چهار میلیارد تومان است که از این مقدار حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ارکستر سمفونیک و هزینه‌هایش اختصاص پیدا می‌کند.

منبع: ایلنا


 
 

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد:
1390/6/1

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید در پنج ماه اول سال ۹۰، تهران یک روز هم هوای پاک نداشته و در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگی بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، یوسف رشیدی افزوده است: «بنزین ترکیبات سرطان‌زا دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود، سرطان‌زاست و خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند عموماً تکنولوژی پایینی دارند و حتی الزام معاینه فنی خودرو‌ها در کشورمان رعایت نمی‌شود.»

آقای رشیدی، ایست قلبی و تنگی نفس را از جمله آثار و عوارض آلودگی هوا دانست.

به گفته وی، «امسال در ایام عید که شهر خلوت بود نیز تهران یک روز هم هوای پاک نداشت و ما باید میزان آلودگی هوا را به یک چهارم وضعیت کنونی کاهش دهیم.»

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین اعلام کرد: «۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه و باقی‌مانده آن ناشی از کارخانه‌ها و منازل است.»

آلودگی هوای تهران که سالانه موجب مرگ هزاران نفر می‌شود، با اینکه به معضلی جدی تبدیل شده، اما اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان برای کاهش آن صورت نگرفته است.

منبع: ایلنا


 
 

با وجود ادعای خودکفایی:
1390/6/1

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ایران از آغاز دوباره واردات روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین به ایران خبر داده است. 

ناصر سودانی روز دوشنبه، ۳۱ امرداد ماه به خبرگزاری مهر گفته که «در پی بروز برخی مشکلات» در زمینه تامین بنزین مورد نیاز، ایران واردات بنزین را بار دیگر از سر می‌گیرد. 
 
سودانی تاکید کرد که واردات بنزین به ایران «موقتی» خواهد بود و تنها تا پایان امسال ادامه خواهد یافت. 
 
به دنبال استفاده ازظرفیت واحدهای پتروشیمی در تولید بنزین، مقام‌های ایران چندی پیش اعلام کردند که کشور در زمینه تولید این محصول به خودکفایی رسیده است. 
 
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در توضیح دلایل واردات دوباره بنزین به ایران گفته است: «بنزین تولید داخل به علت اکتان پایینی که دارد، کیفیت مطلوبی ندارد و برای بهتر شدن کیفیت، این بنزین باید با اکتان بالا مخلوط شود.» 
 
سال گذشته عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران، بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور را سرطانزا خوانده و خواهان توقف تولید آن شده بود. وی گفته بود که این خودکفایی به قیمت سلامتی مصرف کنندگان به دست آمده است. 
 
به گفته ناصر سودانی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، دلیل دوم برای واردات دوباره بنزین به این کشور، پایین آمدن ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان در پی بروز حادثه در این پالایشگاه است. 
 
خردادماه امسال هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین سازی در پالایشگاه آبادان توسط محمود احمدی‌نژاد، انفجاری در پالایشگاه روی داد که به آتش سوزی، پخش گازهای سمی و کشته و زخمی شدن تعدادی از کارکنان منجر شد.
 
منبع: مهر

 
 

1390/6/1

سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی استانداری تهران و برخی فرمانداری‌های تابعه، سوء جریان مالی به میزان بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان را گزارش کرده است. 

به گزارش قانون در این بررسی که شامل استانداری تهران و فرمانداری شهرستان‌های شهریار، تهران، کرج و پاکدشت می‌شود، گزارش‌هایی از ارتشاء، اختلاس و تضییع حقوق دولت اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، بخشی از این وجوه به عنوان پاداش و عیدی، در معاونت‌ها و اداره کل دفتر فنی استانداری تهران هزینه شده و بخش دیگر به حساب شخصی فردی به نام «م. خ»، همسر و سایر بستگان وی واریز شده است.

این گزارش افزوده تعدادی از چک‌های صادر شده از سوی معدن‌داران در وجه استانداری تهران، از طریق «ارتباط ناصواب» یکی از معاونت‌های استانداری، در مجاری غیرقانونی هزینه شده است.

سه دستگاه سواری پژو ۴۰۵ توسط فرمانداری و بخشداری شهر قدس، دو دستگاه پراید توسط فرمانداری تهران و یک دستگاه پژو پارس و یک دستگاه پراید از سوی فرمانداری کرج خریداری شده ولی در فهرست اموال و دارایی‌ها منظور نشده است. وجه مربوط به این خودرو‌ها با عنوان «همیاری» و «هبه» دریافت شده بود. 

منبع: قانون


 
 

1390/6/1
یک حرکت معرکه
گروهی از جوانان در واکنش به انکار شهادت شهیدان جنبش سبز از سوی رییس قوّه‌ی قضاییه، عکس و اطّلاعات کامل ۵۰ تن از شهدای جنبش سبز را هم‌راه با بسته‌های افطاری میان شهروندان توزیع کرده و به اطّلاع‌رسانی درباره‌ی آنان پرداختند [جرس].
 
پیش به سوی بمب هسته‌ای
فریدون عبّاسی -رییس سازمان انرژی اتمی- از انتقال تعدادی از سانتریفیوژهای مرکز غنی‌سازی نطنز به مرکز غنی‌سازی فردو -که در نزدیکی قم و در دل کوه‌ها در حال آماده‌سازی‌ست- به منظور تمرکز غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد خبر داد. ایران می‌گوید این غنی‌سازی برای استفاده‌ی سوختِ حاصل‌شده، در راکتور تهران است ولی غرب معتقد است این حد از غنی‌سازی گام مهمّی برای تولید سلاح هسته‌ای‌ست [بی‌بی‌سی].
 
خودسوزی
مرد جوانی در ضلع شمال‌غربی میدان انقلاب تهران با ریختن یک پارچ بنزین بر روی خود اقدام به خودسوزی کرد و در ادامه با حضور آتش‌نشانی در محل خاموش و به بیمارستان منتقل شد. مردم در ابتدا فکر می‌کردند وی در حال ریختن آب بر روی خود است و واکنشی به این امر نشان ندادند [رادیو زمانه].
 
پای‌مردی
نسرین ستوده -وکیل دادگستری که به اتّهام اقدام علیه امنیت ملّی و فعّالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌است- در اعتراض به برخورد مأموران زندان با خانواده‌اش که آنان را به دلیل داشتن دفترچه‌ی یادداشت بازداشت کرده‌بودند و با درخواست اعاده‌ی حیثیت از خانواده‌اش، برای دوّمین هفته‌ی متوالی از ملاقات با آنان خودداری کرد [کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران].
 
برای دریاچه‌ی ارومیه
مَه‌سا مهدی‌زاده -فعّال سیاسی و زیست‌محیطی که درباره‌ی روند خشک‌شدن دریاچه‌ی ارومیه اطّلاع‌رسانی کرده‌بود- پس از بازگشت از ترکیه در ارومیه بازداشت شد و اکنون خبری از دلایل و مکان بازداشت وی در دست نیست [رهانا].
 
برای تبلیغ دین مسیح
عبدالرّضا علی‌حق‌نژاد -معروف به متیاس، نوکیش مسیحی- روز ۲۷ امرداد به دلیل فعّالیت‌هایش در زمینه‌ی معرّفی دین مسیح در کلیسا توسّط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت شد [هرانا].
 
۴ سال حبس تعلیقی
مهرداد اسلام‌خواه -دانش‌جوی محروم از تحصیل دانش‌گاه امام حسین و عضو شورای دفاع از حقّ تحصیل- به اتّهام فعّالیت تبلیغی علیه نظام به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد. وی پیش‌تر در سال ۸۶، ۲ونیم ماه در بند ۲الف سپاه و در سال ۸۸ به مدّت ۲۰ روز در رجایی‌شهر زندانی بود [دانش‌جو نیوز].
 
یک سال بدون مرخصی
نوید کام‌ران -از بازداشت‌شدگان عاشورای ۸۸ که به اتّهام اقدام علیه امنیت ملّی، شرکت در تظاهرات و اغتشاش به ۳۳ ماه حبس و ۷۵ ضربه شلّاق محکوم شده‌است- ۳۹۰ روز است با وجود نیاز دندان‌هایش به درمان، بدون حتّا یک روز مرخصی در زندان اوین زندانی‌ست [جرس].
 
مضحکه‌ی عدالت
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای محاکمه‌ی جاش فتال و شین باوئر را که به تازگی به اتّهام ورود غیر قانونی به خاک ایران و جاسوسی هر یک به ۸ سال زندان محکوم شده‌اند مضحکه‌ی عدالت توصیف کرد و خواستار آزادی آنان شد. این سازمان چه‌گونگی برخورد ایران را با این پرونده نشان‌گر این دانست که این افراد برای کسب امتیاز از دولت آمریکا به گروگان گرفته شده‌اند [رادیو فردا].
 
فاجعه
در روزهای ۲۷ و ۲۸ امرداد وسایل شخصی و کیف مردمی که به کوه‌های دربند و درکه رفته‌بودند بازرسی و از آن‌ها عکس‌برداری شد. بنا به روایت شاهدان عینی به افرادی که در کیف خود غذا داشته‌اند اجازه‌ی عزیمت به کوهستان داده نشده‌است [کلمه].
 
 
طنز آماده
 
تفکیک جنسیتی
وزارت آموزش و پرورش در بخش‌نامه‌ای اختلاط نوآموزان پسر و دختر را در دوره‌ی پیش‌دبستانی ممنوع اعلام کرد [رادیو فردا].
 
 
لطفن در نظرسنجی «یک خط» شرکت کنید.
 
تهیه و تنظیم: بامداد راد

 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته