-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

Posts from Khodnevis for 08/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گلچینی از وبلاگ‌های به روز شده در سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰

 

 

وبلاگ سرمشق، به فراخوان روزشنبه در حمایت از مردم آذربایجان پرداخته و نوشته است:

 

«مطالبات مردم آذربایجان در تجمع اعتراضی روز شنبه دوازدهم شهریور بر این پایه‌ها استوار خواهد بود: - توقف فوری سیاست خشک کردن عمدی دریاچه اورمیه - انجام اقدامات فوری و ملموس برای جلو‌گیری از خشک شدن دریاچه اورمیه - عذر‌خواهی دولت و رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که به ملت آذربایجان اهانت کرده‌اند -استعفای استان‌دار آذربایجان غربی به عنوان مسوول اول شورای تامین استان که دستور شلیک مستقیم به مردم بی‌گناه را داده است - محاکمه و معرفی فوری عاملین سرکوب خونین شهر اورمیه - آزادی همه زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان روزهای قبل و روز پنجم شهریور در شهر تبریز و اورمیه - جبران خسارت مالی کسانی که اموالشان توسط نیروهای یگان ویژه صدمه دیده است. - توقف استفاده از کلمات اهانت‌آمیز هم‌چو اراذل و اوباش و… علیه مردم معترض در مطبوعات و رسانه‌های دولتی وعده دیدار: روز شنبه دوازدهم شهریور ماه ساعات‌: شش عصر مکان: میدان ولایت فقیه- خیابان امام- خیابان عطایی- خیابان بعثت- خیابان خیام جنوبی- خیابان کاشانی- میدان ایالت همه مردم آذربایجان، فعالین حرکت ملی آذربایجان و آزادی‌خواهان سراسر ایران را دعوت می‌کنیم با برگزاری تجمعاتی در این روز مردم شهر تبریز و اورمیه را تنها نگذارند

 

 

وبلاگ راز سر به مهر، با کاریکاتوری پر معنا‌، به مساله محیط زیست پرداخته است.

 

وبلاگ انوردینا، با ذکر خبری خوشحال کننده، خبر داده که چهار متهم حمله (!) به سفارت ایران در دانمارک، از اتهامات مطروحه تبرئه شده‌اند.

 

وبلاگ خورشید نشان به بررسی یک ویدیو می‌پردازد و  به این  مساله‌ای پرداخته که چرا باید  فردی که قصد خودکشی دارد، مورد ضرب و شتم نیروی امداد قرار می‌گیرد.

 

وبلاگ داریوش آریایی نیز با ذکر چند عکس به طنز از قول حجت السلام صدیقی نوشته است:

 

«آیت الله صدیقی: اگر کسی این تصاویر شنیع آب بازی را ببیند و از غصه نمیرد مسلمان نیست

 

وبلاگ سه راه جمهوری، در نوشته‌ای زیبا، به دریاچه ارومیه پرداخته و با نثر زیبای همیشگیش نوشته است:

 

«از آنجا که حکومت‌های استبدادی همه فرزندان یک خانواده‌ی فکری‌اند٬ رژیم ج.ا. سال‌ها بعد از استالین و در جایی دیگر از این کره‌ی خاکی٬ اما نه چندان دور از دریاچه‌ی خوارزم٬ به جبران «اشتباهات دیگر طبیعت» برآمد. از آدم‌ها آغاز کردند: از اشتباه‌ِ طبیعت در عدم پوشش موی زن تا خطای نابخشودنی‌اش در جدانساختن دو جنس مخالف شاید در دو سیاره‌ی مجزا !    /    طبیعت البته «اشتباهات» فراوان داشت و سرداران ِ سازندگی ِ چپاول و غارتِ مال و اخلاق و فرهنگ مردم و مهندسان ِ آمیزش سیاست و اقتصاد برای ایجاد شالوده‌ی ساختمان قدرت خویش٬ به «حکّ و تصحیح» آن‌ها همّتی کمال و تمام گماشتند. مقوله‌ها بس فراوان بودند: عشق و دوستی٬ راستی و صداقت٬ جوانی و شادابی٬ اعتماد و احترام٬ یاری و انسان‌دوستی٬ همه تک به تک «اصلاح»ی پایه ای شدند

 

 

فرزند ایران، کاربر بالاترین که تخصصش انتقاد از اسلام است(!) ، در وبلاگ کشورم نوشته است:

 

 «به شیعیان مخالف اجازه بدهند سنی پیش‌کششان./از نظر شیعه هر کسی که امامت را قبول نداشته باشد کافر و مستحق جهنم است، شیعه امامت را اصول دین می‌داند، شیخ مفید تمام سنی‌ها را کافر می‌نامد.»

علیرضا رضایی، طنز پرداز فراری از ایران و مقیم فرانسه در وبلاگ خودش به مساله پناهندگی خودش پرداخته است، خواندن این متن را برای کسانی که فکر می کنند همه کسانی که پناهندگی می‌گیرند، خوب  و خوش و شاد هستند، توصیه می‌کنیم.

 

وبلاگ ندای میهن  در مطلبی طنز به اخطار اخیر ایران به ناتو نوشته است:

 

«جمهوری اسلامی :لعنت بر پدر و مادر کسی که در مسایل سوریه دخالت کند / در این اخطاریه که ساعاتی پیش منتشر شده آمده است که اگر ناتو نسبت به مسایل  داخلی سوريه وارد عمل شود  الهی که از جوانیش خیر نبیند./ همچنین اضافه شده است در صورت بی توجهی ناتو و دخالت در امور سوریه جمهوری اسلامی ناتو را به تیغ بریده  حضرت ابوالفضل می سپارد.»

 

وبلاگ دیوانگان،  نوشته است:  «در جامعه‌ای که از انقلاب دل خوشی ندارد میانه‌روها بیشترین شانس را دارند»

و نتیجه گرفته است:

«فارغ از هرگونه قضاوت ارزش‌گزاری شده، من گمان می‌کنم این ترس درونی جامعه ایرانی، بزرگترین عامل شکست گفتمان‌های افراطی است. بدین ترتیب رسوب یک تجربه تاریخی در جامعه ایرانی، کارکردی پیدا کرده که به صورت طبیعی باید بر عهده جامعه مدنی، احزاب سیاسی و روشنفکران مرجع قرار داشته باشد. پس حتی در جامعه به نسبت توده‌ای و غیر اندام‌وار ما نیز تا زمانی که این سرخوردگی از انقلاب پابرجا باشد، هر جریان سیاسی که بتواند راه حلی میانه‌رو برای تغییر ارایه کند که مستلزم برهم زدن نظم کلی کشور نباشد از بخت بالایی برای جذب اقبال عمومی برخوردار خواهد بود».

 

عبدالقادر بلوچ به زندانی شدن کروبی پرداخته و نوشته است:

«کروبی را از حبس خانگی دو اتاق خوابه به حبس خانگی یک اتاق خوابه منتقل کرده‌‏اند. با همین فرمان که بروند سر از حبس خانگی اوین و مشتقات در خواهند آورد. این آیت‏الله که می‏توانست هنوز یکی از دایاناسورها باشد و خوش بخورد و بخوابد، شیخ شجاع شد. شجاعت در کشوری که شیخ دیگری ادعای خدایی دارد عقوبت‏های فراوان دارد. یکی از آنها همین بی صدا  بیصداکردن است. همسر او که پرچم دلیری شیخ را برداشته و صدای او شده، هر جا که توانسته با حرارت خبر را رسانده. حتم دارم  که حتم داشته  غوغا خواهد شد. اما با این بیخیالی ما، شیخ-خدا، شیخ شجاع را کنار سایر شجاع‏های این سرزمین دراز خواهد کرد

 

وبلاگ اندیشه، پیشنهادی ارایه کرده است با این عنوان : «تشکیل هسته اولیه اتحاد اپوزیسیون با کمک بالاترینی‌ها»

وبلاگ گاه نوشته های آلفرد، به تظاهرات اخیر گروه مجاهدین خلق در آمریکا پرداخته و با ذکر یک ویدیو ، نوشته است : «دروغ سایت مجاهدین/ به راستی شرکت کنندگان در تجمع مجاهدین در واشنگتن چه کسانی بودند؟»

در  ترجمه ای که آلفرد ارایه کرده است، می‌خوانیم:

 

«یکی از شرکت کنندگان ملوین سانتیاگو، فرد بی‌خانمان ۲۳ ساله ای است که در پناهگاه بی خانمان‌ها در جزیره استاتن نیویورک زندگی می‌کند. او به گزارشگر گفته است که روز قبل از تجمع دوستش پلاکاردی در این ارتباط را در محل کلیسایی که همه روزه برای دریافت غذای مجانی به آنجا میرفته، دیده است. از آنجاییکه هزینه رفت و آمد و غذای آنها تمام و کمال پرداخت میشده است، تصمیم گرفته اند که به همراه ۱۰۰ نفر دیگر به وسیله چهار اتوبوس اجاره ای به محل تجمع بروند. ملوین در مصاحبه با خبرنگار اذعان میکند که فرصت کافی در مورد کسب اطلاع در مورد مجاهدین نداشته و فکر میکرده اسم گروه “اشرف” هست و کارش حمایت از افراد مستقر در کمپ اشرف می‌باشد.»


 


آیت‌الله بیات: بجای برگزاری انتخاباتی که انتخابات نیست، از مردم دلجویی کنند

یک مرجع تقلید مخالف دولت شرکت در انتخابات آتی مجلس را صحیح ندانست و گفت باید نام دیگری بر انتخابات گذاشت؛ «چراکه این موضوع اساسا انتخابات نیست.»

به گزارش تارنمای رسمی آیت الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید مخالف دولت امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران با بیان اینکه نمی‌تواند در برابر رخدادهای در حال وقوع بی‌تفاوت بماند گفت: «نمی‌توان جمع قابل توجهی از افرادی را که قابلیت تصدی چنین امر خطیری دارند در زندان نگه داشت و سپس از همگان خواست تا بیایند و در انتخابات شرکت کنند؛ یا اینکه رقیب را به انواع و اقسام تهمت‌ها آن هم از طریق رسانه‌های مرتزق از بیت المال متهم ساخت و از صحنه‌ی رقابت حذف کرد، سپس مدعی برگزاری انتخابات سالم بود. در حقیقت این موضوع، اصلاً انتخابات نیست و نام دیگری باید بر آن نهاد.»

آیت‌الله بیات با اشاره به اینکه اصل دین در حال آسیب دیدن است، گفت سکوت و بی‌تفاوتی در برابر این موضوع «خلاف شرع بیّن» است.

وی در خصوص انتخابات آتی ادامه داد با بیان اینکه انتخابات قواعدی داردکه بدون در نظر داشتن آن قواعد میسر نمی شود از حاکمیت خواست که به عنوان اصلی‌ترین کار از مردم «تفقد و دلجویی» کند.

این در حالی است که تحرکات اخیر مجمع روحانیون مبارز از سوی عده‌ای، همزمان با آزادی عده‌ای از زندانیان «نادم» به عنوان حرکتی به سوی مشارکت در انتخابات دیده می‌شود.

آیت‌الله دستغیب: در دو سال گذشته بی‌شمار بی‌قانونی داشتیم

در رویدادی دیگر آیت‌الله دستغیب نیر از بی‌قانونی‌های دو سال اخیر به شدت انتقاد کرد.

به گزارش کلمه آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از مراجع تقلید مقیم شیراز با اشاره به اینکه در دو سال گذشته به یقین رسیده است که قانون به صورت مکرر و بی‌شمار در کشور نقض شده است گفت: «اگر بنا بر بی‌قانونی باشد و بخواهند مردم را بی‌محاکمه و اثبات گناه، زندانی و محصور کنند ـ مانند آقایان موسوی و کروبی ـ بعد هم بگویند ما کاری بر خلاف قانون نکردیم، هم مردم به زحمت می‌افتند و هم آشوب و هرج و مرج برپا می‌شود.»

آقای دستغیب با اشاره به اینکه عمل به قانون هم به نفع حاکمیت است و هم به نفع مردم اضافه کرد: ««بنای ما بر آشوب و بر هم زدن اوضاع نیست، هدف ما قرار گرفتن در مسیر قانون و شرع است تا آرامش و راحتی برای حاکمان و مردم فراهم شود.»

این مرجع تقلید در پایان نیز با بیان اینکه پایبندی حاکمیت به قانون زیر سوال رفته است گفت: «ممکن است ادعا کنند قانون حاکم است. عمل به قانون باید مشهود باشد. آنچه ما در این مدت دو سال دیدیم و برایمان یقین حاصل شد، نقض قانون، به صورت مکرر و بی‌شمار بود. برای ما اهمیتی ندارد که چه کسی رییس می‌شود، مهم عمل به قانون و شرع است. قصد ما توهین به هیچ‌کس نیست و اسم هیچ‌کس را هم هرگز بر منبر نیاورده‌ایم.»


 


باید فاتحه‌ی سی و سه پل را هم به زودی خواند؟!

این یادداشتی است که یکی از دوستانم برایم فرستاده است:

الآن ساعت شش بعد از ظهر است و من و دکتر نادری استاد و همکارم در حال گشت زنی در اطراف پارک آینه خانه هستیم. غبار شدیدی هوا را فراگرفته و به زحمت چشم چشم را می بیند.کنار «زاینده کویر» هستیم و داریم برای مصیبتی که داریم به آن گرفتار می‌شویم آماده می‌شویم. امروز با صحبت‌های سخنگوی شورای شهر که گفته بود شایعات در مورد سی و سه پل سیاسی است و شکاف پیدا شده در سقف پل مربوط به زمان طاغوت است! مصمم شدم که باید فاتحه‌ی سی و سه پل را هم به زودی خواند و ظاهرا قرار نیست هیچ چیزی جلوی الواطی و لجبازی آقایان را بگیرد. دکتر نادری می‌گوید هر یک از آثار تاریخی شهر اصفهان برای ما پدر و مادری هستند و می‌گوید سی و سه پل، پدر باستانی من است.


دکتر نادری این جمله‌ها را با حالتی می‌گوید که بغض عجیبی صورتش را گرفته است. او همیشه می‌گوید از زاینده رود خجالت می‌کشم. از تاریخ هزار ساله‌ی اصفهان، از مردم این خاک و شاکی است از این همه سوء مدیریت و شانه خالی کردن مسوولان. به او می‌گویم: «می‌گویند شکاف سی و سه پل سیاسی کاری است». خنده‌ای می‌کند. چهارباغ بالا را بعد از عبور از آن ترافیک سنگینی که به خاطر حفر کارگاه مترو درست کرده اند دور می زنیم .کنار کارخانه ی شهناز متوقف می شویم . ماشین را در کوچه ی امینی پارک می کنم و دوباره به طرف پل می‌رویم. دکتر نادری شاکی است از این همه مسوولیتی. این همه جوان بی کار. خنده‌ای می‌کند. به ساختمان شورای شهر می‌رسیم. خنده‌ای می‌کند. می‌گوید کارخانه‌ی ریسندگی را مفت خریدند و کارگر ها را بیکار کردند.حالا ببین چه قصری ساخته‌اند و شورای شهر کرده‌اند. البته حق با استاد است.


تمام پیاده رو خیابان چهارباغ بالا را تا نزدیک چهارراه نظر دیوار کشیده‌اند و ساختمان شورای شهر کرده‌اند.کسانی که هیچ سواد علمی ندارند نه از شهر و نه از شهرداری. همین طور قدم می زنیم تا به هتل پل می‌رسیم. دو تا ماشین گشت ایستاده‌اند. دکتر نادری پوزخندی به من می‌زند و می‌گوید چپ چپ نگاه نکن. می برندت زندان مرکزی! من هم به خنده می‌گویم نه استاد این طورها هم نیست. و استاد هم می‌گویند: بله! می‌دانم! از آن مجتمع هتل کوروش و قهوه خانه که رد شدیم دیگر رسیدیم به هتل پل. کف خیابان را ورقه‌های ضخیم نورد  فولادی پوشانده‌اند. و وسط خیابان را کارگاه حفر مترو کرده‌اند. رضایی می‌گفت تا حالا چندین نفر زیر آوارها در اثر ریزش تونل زیرزمینی خفه شده‌اند و صدایش را در نیاورده‌اند‌. خلاصه رفتیم نزدیک سی و سه پل. پدرم همیشه از آواز خواندن و عکس یادگاری گرفتن کنار سی و سه پل برای‌مان حرف می‌زد اما امروز سکوت خفه کننده‌ی شنیدم که صدای مرگ و لجن می‌داد. پایه های پل را داربست کشیده بودند و دورتادور آن را توری‌های فلزی. قرارنیست جنبنده‌ای به پیکر بی‌جان آب نخورده‌ی میراث ارزشمند فرتوت ما نزدیک شود. فقط می‌توانی از روی آن رد شوی تا سواری‌ات دهد. به کارگرها یاد داده بودند به ما چپ چپ نگاه کنند. نشستیم و کمی دکتر از خاطرات خودشان برایم تعریف کردند. نگاهی به استاد کردم. نگاهی به سی و سه پل. نگاهی به پلیس گشت ارشاد و نگاهی دورادور به ساختمان شورای شهر. آقایان نماز روزه‌تان قبول باشد؟ عجب آباد کردید؟

 

‌ دکتر نادری شهرتی است که من به استادم داده‌ام چرا که واقعا نادر است.)


 


ضرغامی: رسانه‌های فارسی‌زبان با شکست مفتضحانه مواجه شده‌اند

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه شبکه‌های بیگانه فارسی زبان با روش های غیر اخلاقی به دنبال جذب تماشاگر هستند گفت این شبکه‌ها با «شکست مفتضحانه» مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما امروز در در اولین همایش فراکسیون بیداری اسلامی با اشاره به اینکه مخاطبان صدا و سیما گسترش پیدا کرده‌اند به‌طور مشخص از شبکه‌های عربی جمهوری اسلامی نام برد که در جریان خیزش‌های مردم منطقه خاورمیانه توانسته‌اند مخاطب بسیاری جذب کنند.

آقای ضرغامی در همین زمینه گفت: «شبکه العالم که رسانه جمهوری اسلای ایران است در زمان بیداری اسلامی مصر در طول 18 روز در میدان التحریر 24 ساعته مشاهده می‌شد و بعد ازپیروزی مردم مصر و سرنگونی فرعون این کشور ارتباطات زیادی با شبکه العالم برقرار کردند و نشان دادند ارتباط خوبی با افکار مترقی انقلاب اسلامی دارند.»

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رسانه‌های مستقل و متعلق به انقلاب اسلامی بیش از گذشته در سطح جهانی مطرح شده‌اند افزود: «در چند روز اخیر در مورد راهپیمایی روز قدس شبکه‌های غربی سکوت مطلق اختیار کرده بودند و شبکه‌های فارسی زبان ضد انقلاب با انتخاب سوژه‌های دم دستی و دروغ پردازی حوادث فتنه را دستمایه قرار داده و با وادادگان سیاسی مصاحبه کردند تا راهپیمایی روز قدس را تحت تاثیر قرار دهند.»

ضرغامی با بیان اینکه غرب به‌دنبال این است که نشان دهد الگوی جمهوری اسلامی الگوی موفقی نیست اضافه کرد: «متاسفانه امروز در بسیاری از منازعات سیاسی تنها آب به آسیاب دشمن ریخته می‌شود و بسیاری از عوامل داخلی فتنه‌گران کوچک‌ترین اختلاف را بزرگنمایی می‌کنند.»

جمهوری اسلامی در سال‌‌های اخیر با هزینه مبلغ زیادی سعی کرده است با ایجاد رسانه‌های عرب‌زبان در منطقه نفوذ پیدا کند، اما بسیاری از کارشناسان رسانه معتقدند که شبکه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از جمله العالم نتوانسته‌اند موفقیت چندانی در مقابل الجزیره یا العربیه داشته باشند.

همچنین گفته‌های آقای ضرغامی درخصوص شکست شبکه‌های فارسی زبان خارجی در حالی بیان می‌شود که خود وی پیشتر گفته بود که نفوذ ماهواره رو به افزایش است و حدود ۳۰ درصد مردم در کشور ماهواره دارند.

این درحالی است که مطابق آمارهای غیررسمی بیش از ۶۰ درصد مردم از تجهیزات دریافت ماهواره استفاده می‌کنند و در سال‌های اخیر موضوع نفوذ وگسترش تاثیرگذاری شبکه‌های فارسی زبان در خانواده‌های ایرانی به یک دغدغه جدی  مسئولان ایرانی تبدیل شده است. چندی پیش در همین زمینه مدیر شبکه جهانی جام‌جم صدا و سیما گفته بود نفوذ شبکه‌های فارسی زبان در کشور زیاد بوده است و این شبکه‌ها آثار زیادی داشته‌اند که نمی‌توان آنها را کتمان کرد.


 


«آب‌دزدک‌ها» عامل اصلی بحران دریاچه ارومیه هستند!

در دوران هاشمی رفسنجانی، «سدسازی» نماد توسعه و سازندگی معرفی شد و هر جا دره‌ای بود، سدسازان و مدیران وزارت نیرو با نگاه «بی‌ناموسی» به آن می‌نگریستند.

ساخت بی‌رویه سد در دوران بعد از انقلاب آنچنان رواج داشت که گاه نمایندگان مجلس شهرستان‌های کم آب تنها چاره رفع تشنگی مردم حوزه‌های نمایندگی خودشان را فقط در ایجاد منابع آبی روی زمینی می‌دیدند.

در مناطقی نیز که امکان سدسازی نبود، کندن چاه‌های عمیق و کشیدن بی‌رویه آب رواج یافت.

نتیجه اخلاقی و فنی چنین رویه‌ای، از دست رفتن سریع منابع آب زیرزمینی بدون امکان جانشین شدن (افت سطح آب زیرزمینی) و نتیجتا، نشست زمین در بسیاری از نقاط نسبتا خشک بود. اتفاقی که باعث شد مناطقی در حاشیه کویر دیگر فضای خالی برای ذخیره‌سازی مجدد آب نداشته باشند. درک مساله سخت نیست. آب در زیر زمین میان فضای خالی خاک و سنگ‌های ریز و درشت جمع می‌شود. وقتی این آب تدریجا برداشت شود اما جای‌اش با آب نفوذ کرده به زمین پر شود، زمین  «آب‌رفتی» خاصیت ذخیره‌سازی‌اش را حفظ می‌کند اما اگر سرعت کشیدن آب بیشتر باشد و عمق چاه‌ها هر چه بیشتر، وزن لایه‌های بالایی آب‌رفت به فضاهای خالی مانده از آب رحم نمی‌کند و تخلخل تدریجا از میان می‌رود. نتیجه هم نشست زمین است...زمینی که دیگر جایی برای ذخیره‌سازی آب ندارد. به عبارتی، استخراج بیش از اندازه آب موجب از میان رفتن منابع آب زیرزمینی می‌شود.

جالب آنکه یکی از عمده‌ترین فرونشست‌های زمین در ایران مربوط به منطقه رفسنجان است. گویی اهالی رفسنجان فقط به نتیجه کوتاه مدت و سود کلان ناشی از افزایش محصل پسته می‌اندیشیده‌اند و بس. البته گروهی از ایشان نیز بعدها به جای چشم طمع دوختن به آب و زدن چاه عمیق آبی، عاشق چاه‌های نفت شدند. نتیجه سیاست‌های نفتی هم گویا به سودهای کلان کوتاه مدت برای گروهی خاص منتهی شد. به بحث «نفت‌دزدک»ها هم بعدا خواهیم رسید.

 

اما منابع آب روزمینی چه؟

مهندسین مشاور و علاقه‌مندان به سدسازی، گاهی هر دره‌ای که پیدا می‌کنند را لایق ساخته شدن سد می‌دانند. به قولی، ای کاش از چنین لیاقتی خبری نبود. سدسازان و سدبازانی هستند که با توجه به نفوذ خود بر وزارت نیرو و مجموعه‌های قدرتمند سدسازی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پروژه‌ها را خیلی راحت به نتیجه می‌رسانند. اما مشکل آنجاست که برخی سدسازان، به شرایط زمین‌شناسی ساختمانی نقاط انتخاب شده برای ساختن سد و نیز وضعیت آبخیر رودخانه‌ها و منابع آبی روزمینی و زیرزمینی توجه چندانی نمی‌کنند.

این روزها سرعت سدسازی در کشورهای پیشرفته دنیا کاهش یافته است. دلایل این کاهش علاقه را حتما بررسی خواهیم کرد.

سد در بسیاری از نقاط می‌تواند بهترین گزینه برای جمع آوری آب‌های سطحی باشد اما آیا در مناطقی با میزان تبخیر بسیار زیاد و نیز دره‌های گسلی و یا نقاطی که خلل و فرج و غارهای طبیعی  زیرزمینی آهکی (کارستیک) دارند دنبال چنین گزینه‌ای باید رفت؟  از سوی دیگر تغییر عادت طبیعی مناطق مختلف و کاهش میزان آب ورودی به منابع طبیعی آب، آیا ایجاد بحران نمی‌کند؟

انسان، بهترین یا به عبارتی بدترین خراب‌کار محیط زیست است. اگر بداند که نتیجه دراز مدت کارش نابودی محیط زیست است، ولی در کوتاه مدت سودی نصیبش می‌شود، آینده را فدای همان سود کوتاه مدت می‌کند. همان چیزی که در بسیاری از نقاط ایران مشاهده می‌کنیم. توسعه «ناپایدار» دوران سازندگی و اصلاحات به دوران جدید هم کشیده شده است و نتیجه رقابت «آب‌دزدک‌ها» بحرانی است که امروز در نقاط مختلف از جمله دریاچه ارومیه شاهدش هستیم.

این نوشته کوتاه نمی‌تواند به همه نکات مرتبط بپردازد، اما توجه خواننده محترم را به بحثی جلب می‌کنیم که این روزها در جریان است. چندی پیش یکی از مدیران وزارت نیرو به همراه یکی از کارشناسان آبخیزداری در برنامه‌ای رادیویی به بحث در باره بحران دریاچه ارومیه پرداختند. کارشناس مهمان، اتفاقا یکی از شناخته شده‌ترین وبلاگ‌نویسان محیط زیستی نیز هست؛ مهندس محمد درویش. مدیر وزارت نیرو سعی می‌کند خشک‌سالی را عامل کاهش آب دریاچه ارومیه معرفی کند، اما مجموعه دلایل علمی محمد درویش چیز دیگری می‌گوید.

در این برنامه، مدیرکل برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو، مهندس علیرضا دائمی از سهم اندک سدسازی در بروز بحران پیش آمده دفاع و میزان آن را کمتر از ۵ درصد ذکر کرد، در حالی که سهم مؤلفه‌های طبیعی مانند خشکسالی را حدود ۷۰ درصد دانست. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و بر پایه آمار و ارقام موجود، سهم توسعه منابع آب و در مرحله بعد سدسازی در کاهش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه به طور متوسط هم وزن خشکسالی و حتی بالا‌تر خواهد بود.

بنا به اطلاعات پایگاه «شرکت مدیریت منابع آب ایران؛ معاونت طرح و توسعه» در محدوده حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، این منطقه ۳۶ سد در حال بهره‌برداری است، ۱۲ سد در دست ساخت و ۴۰ سد دیگر هم در مرحله برنامه‌ریزی برای ساخت قرار دارند. یعنی در آینده ۸۸ سد حاکمیت خود را بر دریاچه ارومیه تحمیل خواهند کرد. به گفته مهندس درویش، مجموع سدهای ساخته شده، در حال ساخت و در دست مطالعه برای سه استان درگیر در آبخیز دریاچه ارومیه – آذربایجان شرقی، غربی و کردستان – به ۲۰۲ سد می‌رسد و اقدامات  سدسازان تنها به ساختن سد محدود نمی‌‌شود و در برخی موارد افزایش ارتفاع سدهای موجود و در نتیجه ذخیره بیشتر آب در مخازن سد‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

مهندس درویش در نوشته‌ای به مدیریت غلط اهالی وزارت نیرو در ۱۵ سال گذشته در قبال دریاچه ارومیه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «نگارنده همچنان امیدوار است که آن گروه از مدیرانی که تا امروز پیوسته می‌کوشیدند روند خشک شدن دریاچه ارومیه را پدیده‌ای طبیعی معرفی کرده و عملکرد سازمان متبوعشان را در نزدیک‌شدن رخداد سونامی ۸ میلیارد تنی نمک انکار کنند، آنقدر شهامت و صداقت داشته باشند که به نابخردی‌ها و آزمندی‌های مدیریتی خویش در طول ۱۵ سال گذشته در محدوده دریاچه ارومیه اعتراف کنند.»

وقتی آبی که باید به دریاچه برسد، نرسد، و میزان تبخیر هم بالا باشد، چه بلایی سر بزرگ‌ترین دریاچه نمک موجود خواهد آمد؟ این «با نمک»تر شدن به هیچ وجه بانمک نیست!

اشتباه نکنید! هر آنچه امروز اتفاق می‌افتد را گردن مدیران «امام زمانی» دولت فعلی نیاندازید. اگر حساب‌های بانکی مدیران ویژه وزارت نیرو و لابی‌گران سدسازی قابل بررسی بود، حتما نتایج جالب‌تری می‌توانستیم بگیریم. آب‌دزدک‌ها کماکان فعال‌اند. و احتمالا هم نمی‌دانید که بسیاری از مدیران ارشد حاکم بر این وضعیت، اصول‌گرا نبوده‌اند...پیدا کنید پرتقال فروشان اصلاح‌طلب و کارگزار را...

هنوز عده‌ای خیال می‌کنند سدهایی مثل سیوند را دولت فعلی ساخته است...دولت فعلی هم دنباله‌روی قبلی‌هاست، اما آیا قبلی‌ها زیر سوال رفتند یا روزنامه‌نگاران وابسته به احزاب دولتی درگیر کارهای دیگری بودند؟

وقتی رهبران سیاسی چپ حکومتی نزدیک به اصلاح‌طلبان و هاشمی، امروز بحران دریاچه ارومیه را داغ می‌کنند، بهتر است به سابقه ماجرا در دولت‌های قبلی بپردازند و ببینند نقش دوستان خودشان در این بحران چقدر است. حساب حساب است، کاکا برادر!


 


حصار فلزی اطراف سی‌وسه‌؛ کسی اجازه ندارد از سقف ترک برداشته بازدید کند


با توجه به خشکی کامل بستر زاینده‌رود این امکان برای مردم و همچنین فعالان عرصه میراث فرهنگی فراهم است تا از سقف و دیوارهای ترک خورده‌ی این بنای چهارصد ساله مربوط به عهد صفویان بازدید کنند، اما نیروهای امنیتی مانع از این بازدید شده‌اند.

فعالان محیط زیست قرار بود در یک دیدار فیس‌بوکی روز چهاردهم تیرماه در اعتراض به خشک شدن رودخانه‌ی زاینده رود و در معرض خطر قرار گرفتن ابنیه و پل‌های تاریخی در مسیر این رودخانه تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کنند، اما این تجمع با دخالت نیروهای اطلاعاتی شهر اصفهان لغو شد.

مترو اصفهان موجب شکافتن سقف پل تاريخي و ۴۰۰ ‌ساله سی و سه پل اصفهان شده است.

اين ترك در دهانه ششم از ضلع جنوب غربي پل است.

گفته می‌شود عبور دستگاه حفار مترو اصفهان از زير پايه‌هاي پل تكانه‌هايي به آن داده است كه اصلي‌ترين عامل بروز شكاف در اين بخش از پل است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، ابولفضل قربانی عضو شورای شهر  با تکذیب موضوع ترک برداشتن سی وسه پل به واسطه عبور مترو از کنار پل گفته است: «طبق بررسی‌های به عمل آمده این ترک‌ها هیچ ارتباطی با عبور مترو و عملیات احداث تونل‌های آن ندارد چرا که فاصله و عمق تونل‌ها تا محل مورد اشاره بسیار زیاد بوده به طوریکه فاصله افقی نزدیک به ۷۰ متر و عمق تونل از سطح بستر رودخانه نزدیک به ۸ متر و ۵۰ سانت است و ترکهای پل قبل از عبور مترو نیز وجود داشته است.»

از همان اولين روزهايي كه مسير عبور قطار شهري اصفهان از مسير خيابان چهارباغ و در نزديكي سي‌وسه پل اعلام شد، همه كارشناسان و دوستداران ميراث فرهنگي اصفهان از خطر فراوان حركت‌هاي پياپي قطارهاي مترو و تكانه‌هاي بي‌شمار آن براي آثار تاريخي موجود در اين مسير و به ويژه اين پل اعلام خطر كردند، اما مسوولان شهري اصفهان به هيچ كدام از اين تذكرات و هشدارهاي كارشناسي توجهي نكردند.



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته