-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۹, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



عصر امروز و در آستانه عید سعید فطر، سید مصطفی تاج زاده، قربانعلی بهزادیان نژاد و جواد امام به مرخصی آمدند.

به گزارش تحول سبز، این زندانیان سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین می گذرانند، به مناسبت عید سعید فطر برای مدت سه روز به مرخصی آمدند.

قربانعلی بهزادیان نژاد و جواد امام در حال حاضر دوران محکومیت خود را در بند ۳۵۰ اوین می گذرانند. سید مصطفی تاجزاده نیز پس از ۸ ماه نگهداری در قرنطینه زندان اوین، به بند متادون منتقل شده است و دوران محکومیت ۶ ساله خود را به صورت انفرادی در این بند سپری می‌کند.


 


آیت الله جوادی آملی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر، برای «مجد و شکوه اسلام، استقلال و آزادی امت مسلمان و رهایی همه محبوسان دربند مخصوصاً جناب امام موسی صدر حفظه الله» دعا کرد و نوشت: آنکه ستم انباشته حاکمان سابق مصر و تونس و لیبی را نبیند و انبوه جنایت حاکمان در حال زوال یمن و بحرین را مشاهده نکند نابیناست و آنکه آنها را می بیند ولی دستی از آستین مساعدت بیرون نمی آورد بی دست است؛ خداوند جامعه ای را یاری می کند که به حضرت ابراهیم (علیه السلام) تأسی کند و صاحب دست و چشم باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء ، متن این پیام به شرح زیر است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

با تحیت و دعا فرا رسیدن عید بزرگ جهان اسلام، فطررا به ملت مسلمان تهنیت و قبول عبادتهای ماه مبارک رمضان و استجابت دعاهای شهر الله به ویژه نیایش های لیالی قدر را از خداوند مسئلت داریم. تحلیل معنای عید، اجلال برنامه های رسمی و وظیفه امت اسلامی در ساحت آن در ضمن چند نکته تقدیم می شود:

یکم: خداوند انسان را به وصف کرامت و بزرگواری ستود: (لقد کرّمنا بنی آدم…) و تکریم وی را مرهون حضور او در مدرس خدای اکرم که عهده دار تدریس درس کرامت است دانست: (اقرء و ربّک الاکرم * الذی علّم بالقلم)؛ ثمره تعلیم خُلق کرامت خلافتِ متعلّم کریم از معلّم اکرم است: انّی جاعل فی الارض خلیفة. عنصر محوری خلافت رجوع خلیفه به حکم مستخلف عنه و عود وی به دستور اوست . همین بازگشت به منبع جمال و مبدء جلال که ناله سحرگاه و لابه پگاه این ماه بود تار و پود جامه عید را بافت و بر اندام رسای جامعه اسلامی پوشاند و همین معیار برای ضیوف الرحمان بعد از انجام مناسک و ضراعت در حریم حرم و حول بیت عتیق زمینه ورود به صحنه عید اضحی را فراهم می کند. در این دو عید بزرگ مهمانان به حضور میزبان مشرف می شوند و ره توشه آن سیراب شدن از کوثر توحید و برائت از سراب شرک و عصیان و ستم است، البته در اسلام اعیاد بزرگ دیگری است که طرح آن خارج از قلمرو این پیام است.

دوم: پیام عید بزرگ فطر احیای تفکّر الهی و اماته تخیّل الحادی از یک سو ، فراز توحید و فرود شرک از سوی دیگر و رویش حق و ریزش باطل و سرانجام حیات عدل و آزادی و ممات ظلم و برده گی از سوی سوم است. الحاد و شرک و ظلم و برده گی نه با نظام هستی هماهنگ است و نه با هویّت انسانی هم آوا، سالیان متمادی است که سران استکبار به نام حقوق بشر مسلمانان بسیاری از کشورها را از سرشت و سرنوشت اصیل خود دور نگه داشتند. اکنون که امّت آگاه مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین در پرتو اسلام پرچم توحید و حق و عدل را به اهتزاز در آوردند و فرعون ها و نمرود ها را از تخت عزّت دروغین به تخته ذلّت راستین فرود آوردند یا در آستانه به زیر کشیدن اند همگان باید در حمایت آنان بکوشند و گذشته از دعای خیر دقیقا رخدادهای تلخ استکبار و صهیونیست را بنگرند و عمیقاً دستی به تبر ببرند و همانند پدر بزرگوار ملت مسلمان به ویژه عرب یعنی حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام) بت های استعمار ، استثمار، استعباد و استحمار را در هم بکوبند تا مصداق اولی الایدی و الابصار شوند.

آنکه ستم انباشته حاکمان سابق مصر و تونس و لیبی را نبیند و انبوه جنایت حاکمان در حال زوال یمن و بحرین را مشاهده نکند نابیناست و آنکه آنها را می بیند ولی دستی از آستین مساعدت بیرون نمی آورد بی دست است خداوند جامعه ای را یاری می کند که به حضرت ابراهیم (علیه السلام) تأسی کند و صاحب دست و چشم باشد.

سوم: پیام عید بزرگ فطر صیانت از وحدت امت اسلامی است که در مدار دین واحد، قرآن و سنّت معصومانه واحد، قبله و مطافِ واحد حجّتِ ناهض خود را بر حجّت داحض استکبار و مزدوران آن حاکم می کند مبادا بیگانه چیزی بر جمهوری اسلامی آنان بیفزاید یا از آن بکاهد و هدف نهضت را از اسلام خواهی دور کند. مبادا بهانه فرقه ای، دسیسه قبیله ای ، وصمه قومی و وسمه حزبی سبب آسیب دیدن بنیانِ مرصوصِ وحدتِ اسلامی گردد. حاکمان بحرین کوشش مذبوحانه دارند تا بیابانگردان را بومی کنند و بر یاران اجیر شده خود بیافزایند و صاحبان اصلی بحرین را از حق تشکیل حکومت حق مدار محروم نمایند. در حالی که محور اصلی قیام آنان را لزوم همه جانبه اسلام در سرزمین موروثی خود تأمین می کند.

دشواری وظیفه مسلمانان وقتی روشن می شود که سانحه سنگین ستم زدایی با حادثه سهمگین قحطی و خشک سالی سومالی همراه شد. در وضع پیچیده کنونی خرد مداری ، پرهیز از اختلاف و نبرد داخلی و تعامل و برادری مهم ترین راه حل سختی است. تضرّع و نیایش مضطرّانه به درگاه پروردگار، هم آثار فراوانی در نزول برکات آسمانی و رویش نعمت های زمینی دارد و هم در ایجاد الفت دل ها تأثیر به سزایی خواهد داشت. مساعدت امّت اسلامی در مصرف زکات فطر به ویژه از سهمِ فی سبیل الله و نیز ثلث سهم مبارک امام علیه السلام می تواند مقداری از حوادث غمبار آن کشور قحطی زده را کم کند. البته خداوند به دولت و ملّت خدمتگزار صلاح و فلاح و حسن عاقبت خواهد داد.

در پایان ضمن تبریک مجدّد عید سعید فطر، مجد و شکوه اسلام، استقلال و آزادی امت مسلمان و رهایی همه محبوسان دربند مخصوصاً جناب امام موسی صدر حفظه الله را از پروردگار جهان مسئلت داریم.

والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
پایان ماه مبارک رمضان ۱۴۳۲ – شهریور ۱۳۹۰ – جوادی آملی


 


ساعتی پس از غروب آفتاب روز سه شنبه و پایان بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان، پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله بیات زنجانی اعلام کرد که رویت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه هشتم شهریور ماه برای این مرجع تقلید به اثبات رسیده و بدین ترتیب فردا چهارشنبه نهم شهریور ماه، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

همزمان، صداوسیما هم به نقل از دفتر رهبری اعلام کرد که حلول ماه شوال برای آیت‌الله خامنه‌ای اثبات شده و از این رو فردا به طور رسمی روز عید اعلام شده است.

دقایقی بعد، پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله صانعی هم اعلام کرد: با توجه به ثابت شدن رؤیت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله العظمی صانعی(مدظله) فردا چهارشنبه ۹ شهریور عید سعید فطر می باشد. آیت الله صافی و اکثر مراجع دیگر هم فردا را عید اعلام کرده‌اند.

در بسیاری از کشورهای اسلامی، از جمله عربستان، مالزی، کشورهای شرق مدیترانه و کشورهای شمال آفریقا، امروز عید فطر اعلام شده بود.

بر اساس مصوبه اخیر مجلس، یک روز به تعطیلات عید فطر اضافه شده و بدین ترتیب روز پنجشنبه هم در سراسر ایران تعطیل خواهد بود.


 


اگر چه تعدادی از زندانیان سیاسی در روزهای گذشته به مناسبت فرارسیدن عید فطر٬ آزاد شده اند اما برخی دیگر از زندانیان سیاسی در شرایط دشواری روزگار می‌گذرانند و وضعیت آنان وخیم گزارش شده است.

کیوان صمیمی بهبهانی٬ حشمت‌الله طبرزدی٬ حسین رونقی ملکی٬ ابولفضل قدیانی و عبدالله مومنی از جمله زندانیانی هستند که وضعیت جسمی آن‌ها وخیم گزارش شده است و مسوولان زندان نیز در درمان آن‌ها٬ کوتاهی می‌کنند.

عبدالله مومنی٬ رییس شورای مرکزی و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ این روزها شرایط دشواری را در زندان پشت سر می‌گذارد.

همسر وی در این زمینه٬ به روز می‌گوید: “متاسفانه هنوز اقدام قابل توجهی برای درمان عبدالله صورت نگرفته است. با شرایطی که زندان دارد و عدم مرخصی عبدالله٬ شرایط هر روز هم بدتر می‌شود. روزهای اول نگرانی ما تنها از ناراحتی کلیه عبدالله بود٬ بعد بیماری پوستی هم به آن اضافه شد٬ اکنون هم نگران گوش او هستیم. در این مدت بعد از ما‌ه‌ها تلاش و پیگیری موفق شدیم که او را برای ویزیت٬ نزد دکتر ببریم. اما درمان او باید ادامه‌دار باشد٬ ضمن اینکه بارها پزشکان زندان اعلام کرده‌اند که درمان وی تنها در خارج از زندان امکان‌پذیر است و برای این منظور نیز نیاز به مرخصی پزشکی داریم٬ اما هنوز موفق نشده‌ایم نظر مثبت مسوولان را به این مساله جلب کنیم”.

فاطمه آدینه‌وند٬ درباره آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی و شکسته شدن حکم برخی از آن‌ها می‌گوید: “به خانواده این زندانیان تبریک می‌گویم. برای من که یکی از عزیزانم در زندان است٬ قابل درک است که این خانواده‌ها چه عذابی می‌کشیدند. این آزادی‌ها و تخفیف حکم‌ها اما٬ مشمول عبدالله نشده است. خود او می‌گفت که حتی نام او در لیستی زندانیانی که می‌توانند شامل عفو شوند٬ قرار نگرفته بود”.

وی ادامه می‌دهد: “من هر ماه درخواست مرخصی برای عبدالله می‌دهم. اما تا الان فایده‌ای نداشته است. مسوولان چندین بار به ما گفته‌اند که فکر مرخصی را از سر خود بیرون کنید. دلیل این مساله هم نامه‌ای بود که عبدالله درباره شکنجه‌هایش در زندان نوشته بود. اما من باز هم امیدوارم که موفق شوم اجازه استفاده عبدالله از مرخصی را بگیرم”.

وی ادامه می‌دهد: “متاسفانه به جای اینکه به شکایت عبدالله رسیدگی کنند٬ برای او دادگاه‌های جدید تشکیل می‌دهند و او را از حق مرخصی محروم می‌کنند. در ۶ ماه گذشته من فقط یک بار موفق شدم همسرم را از نزدیک ببینم و آن هم روزی بود که او در بیمارستان بود. این با انسانیت و اسلام سازگار نیست که خانواده شهیدی را این‌قدر اذیت کنند”.

ابوالفضل قدیانی٬ تعویق دادگاه به دلیل بیماری

دادگاه ابوالفضل قدیانی٬ عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران٬که قرار بود به اتهام توهین به رهبری برگزار شود٬ به دلیل شرایط جسمی این زندانی سیاسی٬ به تعویق افتاده است.

همسر این زندانی سیاسی٬ با اعلام این خبر اعلام کرد: “پیش از این به همسرم مرخصی درمانی داده بودند و وی در این مدت در بیمارستان بستری شده بود.اما به دلیل انتقال دیرهنگام وی به بیمارستان٬ یکی از رگ‌های قلبش گرفته و مشکلاتی هم در مجاری ادرار خود پیدا کرده بود. با اینکه این‌مدت به طور شبانه‌روز تحت مراقبت نیروهای امنیتی بود٬ اما مرخصی وی را تمدید نکردند”.

درحالیکه قرار بود دادگاه جدیدی برای ابوالفضل قدیانی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، روز شنبه پنجم شهریور ماه برگزار شود، همسراین فعال سیاسی از به تعویق افتادن دادگاه همسرش خبر داد.

وی پیش از این به “روز” گفته بود نامه مربوط به مرخصی همسرش به زندان اوین فرستاده نشده بود. وی باردیگر نامه‌ای برای دادستان تهران نوشت تا پزشکی قانونی با ویزیت قدیانی٬ امکان تمدید مرخصی وی را فراهم آورد؛این نامه اما بی‌جواب مانده است.

قدیانی که یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی بند۳۵۰ زندان اوین است٬ به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اما اخیرا پرونده جدیدی به اتهام توهین به رهبری برای وی تشکیل شده که گفته می‌شود مربوط به مصاحبه‌های وی درباره مسایل روز کشور٬ در زمان مرخصی اول وی است.

وضعیت نامساعد صمیمی و طبرزدی

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که وضعیت جسمانی کیوان صمیمی، مدیر مسوول نشریه نامه، در زندان رو به وخامت گذاشته است. یکی از دوستان کیوان صمیمی بهبهانی درباره آخرین وضعیت این عضو عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، به روز گفت: “متاسفانه‌ آقای صمیمی در زندان وضعیت خوبی ندارد. ایشان مدت‌هاست از مرخصی محروم هستند. وضعیت غذا و بهداشت زندان نیز آن‌قدر بد است که مشکلات بسیاری را برای فرد زندانی به وجود می‌آورد. بخصوص اینکه کیوان دچار آرتروز گردن نیز هست و این مساله مشکلات وی رابیشتر کرده است”.

وی ادامه می‌دهد: “گویا در روزهای گذشته غده‌ای نیز در کبد کیوان پیدا کرده‌ اند. نیاز به گفتن نیست که این مساله در صورت صحت می‌تواند خطرات جانی برای زندانی داشته باشد. در صورتی که – خدای ناکرده – این غده بدخیم سرطانی باشد٬ جان کیوان در خطر است و هر یک روز حضوردر زندان و عدم معالجه می‌تواند آسیب‌های زیادی به جسم وی وارد کند. قاعدتا در این میان مسوولان زندان و قوه‌قضاییه مسوول حفظ سلامت زندانیان هستند و باید امکان درمان وی را فراهمکنند.”

وی ادامه می‌دهد: “هنوز مشخص نیست چرا به کیوان مرخصی نمی‌دهند. برخی می‌گویند به خاطر اعتراضات او و اعتصاب غذا در همبستگی بازندانیان است٬ برخی دیگر نامه‌هایی را که امضا می شود علت این مساله می‌دانند٬ اما هنوز مسوولان جواب مشخصی در این زمینه به خانواده کیوان نداده‌اند”.

گفتنی است کیوان صمیمی در دادگاه به ۶ سال زندان محکوم شده است.

فرزند حشمت الله طبرزدی، اعلام کرده وضعیت سلامت پدرش در زندان وخیم شد و طی ماه های گذشته او به عارضه قبلی جدی دچار شده در حالی که مسولان قضایی به تقاضای خانواده اش برای مرخصی استعلاجی او هیچ پاسخی نداده اند.

علی طبرزدی، فرزند حشمت الله طبرزدی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: “پنجشنبه هفته گذشته به زندان رجایی شهر کرج برای ملاقات پدرم که رفته بودم او را رنگ پریده دیدم. حدود یکماه ونیم است که مبتلا به عارضه قلبی شده و فشار خونش بالا است.الان هم داروهای قلب و فشار خونش تمام شده که باید از بیرون تهیه کنیم و به او برسانیم. پدرم همین طور مبتلا به نرمی استخوان و مشکلات مزاجی شده است که به نظر به دلیل ماندن طولانی در فضای سربسته، تهویه و تغذیه نامناسب زندان است. زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج اجازه استفاده از هوا خوری را در ساعت های خاصی از روز دارند، در ساعت ۲ تا ۴ بعدظهر که عملا به دلیل گرمی هوا ساعت مناسبی برای هوا خوری نیست و عده ای نیز به نشانه اعتراض اصلا از هوا خوری استفاده نمی کنند”.

وی اضافه کرده: “یکماه پیش با حاد شدن وضعیت پدرم او را به بهداری زندان منتقل کردند و چند بار هم معاینه شده است اما چون بهداری زندان معاینات عمومی انجام می دهد همه ترس ما این است که شاید عارضه به خوبی تشخیص داده نشده باشد و پدرم نیاز به معاینات تخصصی داشته باشد و به همین دلیل هم تقاضای مرخصی کردیم که متاسفانه هیچ جوابی تا کنون به ما داده نشده است. اصلا وقتی به وکیلش اجازه ملاقات نمی دهند چطور می توان انتظار دادن مرخصی به او را داشت! بقیه زندانیانی هم که از داخل زندان تقاضای مرخصی کرده اند در شرایط خاص و با تحقیر شدید و کلی بالا و پایین به آنها چند روز مرخصی داده شده است. بهرحال ما به شدت نگران پدر هستیم و کاری نیز نمی توانیم برایش انجام دهیم”.


 


ایران، ترکیه، مصر و عربستان چهار کشور مهم منطقه هستند که موضع آنها در تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا اهمیت دارد. در این میان، دولت احمدی نژاد به دلیل ناتوانی و ضعف دیپلماسی، نتوانسته به شکل شایسته ای در این تحولات تاثیرگذار باشد. «دیپلماسی ایرانی» در رابطه با نحوه برخورد این چهار کشور با تحولات اخیر منطقه و سیاست خارجی آنها و آینده منطقه با دکتر سید محمد صدر، معاون معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه دوران اصلاحات به گفت‌و‌گو نشسته که حاصل آن را می خوانید.

صدر معتقد است که محبوبیت کاذب احمدی نژاد در منطقه که ناشی از شعارهای ضد امیریالیستی و ضد آمریکایی رادیکالی وی بود، در حرکت های کنونی در منطقه کمرنگ شده و جای خود را به مبارزات ضد استبدادی و ضد وابستگی داده است. به عقیده این مقام سابق وزارت خارجه، حمایت های دولت احمدی ن‍‍ژاد از دولت سوریه و عدم توجه به خواست های مردم این کشور، رب جایگاه وی در بین مردم منطقه اثر منفی داشته  است.

آقای دکتر، سیاست خارجی ترکیه در قبال تحولات اخیر خاورمیانه را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من ترکیه در قبال این تحولات بسیار عاقلانه عمل کرده است. این درایت مقامات دولت ترکیه را نه تنها در صحنه سیاست خارجی بلکه در عرصه داخلی هم شاهد بودیم. اردوغان اگر با صبر و تحمل عمل نمی‌کرد توسط ارتش ترکیه از بین می‌رفت ولی هنر او و حزب اعتدال و توسعه این بود که عصبانی نشدند، تندروی نکردند و با صبر انقلابی مسائل را پیش بردند و فضای داخلی ترکیه را در دست گرفتند. روز به روز هم خطر کودتای نظامیان را کمتر کردند. عین همین روش را در سیاست خارجی عمل کردند. ترکیه در مورد بحران لیبی نقش فعالی بازی کرد و جلسات گروه تماس لیبی در ترکیه برگزار شد. داود اوغلو به بن غازی سفر کرد و جزو اولین کشورهایی بود که شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخت. در حال حاضر هم در مورد سوریه ترکیه به شدت فعال است. اگر توجه کنیم می بینیم که ترکیه در حال حاضر هم با بشار اسد در تماس است و هم با معارضین. در همین حال ترکیه علیه اسرائیل اقدامات تبلیغی و عملی  انجام می دهد. در کنار آن عضویت در ناتو را دارد و برای  عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می کند. در کنار همه اینها از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است و هدف گذاری جدی برای تبدیل شدن به یکی از اقتصادهای برتر جهان دارند.

 

عربستان تا چه حد توانسته است در این میان نقش مناسبی بازی کند؟

عملکرد عربستان سعودی مناسب نبوده است.عربستان در تحولات مصر از حسنی مبارک حمایت کرد. در تونس نیز از بن علی حمایت کرد. در بحرین نیز که با ارسال نیروی نظامی از آل خلیفه حمایت کرد.  در یمن نیز از علی عبدالله صالح حمایت می کند. این حمایت ها موجب شده است که این کشور از وجاهت خوبی در بین مردم کشورهای عربی برخوردار نباشد. از این رو می بینیم که الان اکثریت مردم بحرین با عربستان مخالفند. اکثریت مخالفان حکومت یمن با عربستان مخالفند و معتقدند که  آمریکا به کمک عربستان از رفتن صالح جلوگیری می‌کند. بعد از حضور نظامی در بحرین به لحاظ حقوق بشری نیز بسیار مورد شماتت قرار گرفته است. چرا که کشتار و شکنجه در بحرین وقتی شروع شد که ارتش عربستان وارد بحرین شد. از این رو مورد سرزنش سازمانهای بین المللی حقوق بشر قرار گرفت. ولی اگر بخواهیم در مورد قدرت این کشور سخن بگوییم، خصوصا از لحاظ اقتصادی این کشور تاثیر گذار است. اما علی رغم امکانات و توانایی های اقتصادی و نظامی، ولی نظر مردم منطقه نسبت به عربستان چندان خوب نیست.

وضعیت مصر را چگونه می بینیند؟ مصر یکی از کشورهای تاثیر گذار منطقه بود، به نظر شما تا چه حد می تواند به سرعت نقش گذشته خود را بازیابد؟

قطعا تحولات مصر بر کشورهای منطقه موثر است به این  دلیل که مصر به ما هو مصر قدرتمند است. حرکت مردم مصر و برکناری مبارک کار بسیار مهمی بود. چرا که مبارک حاکم قدرتمندی بود که حمایت اسرائیل و آمریکا را داشت. قطعا این کار بزرگی است و به تاثیر گذاری این کشور در منطقه منجر شده است. الان تنها نگرانی که در مصر وجود دارد اختلاف بین اخوان المسلمین و جوانان ۶ آوریل است. اخوان المسلمین معتقد است  که جوانان تند روی می کنند و تجربه کافی ندارند. از طرف دیگر جوانان ۶ آوریل می گویند اخوان المسلیمن محافظه کار است و با ارتش و شورای نظامی کنارآمده است. با این حال با توجه به موفقیتی که مصر ها در برکناری مبارک به دست آوردند می توانند مشکلات بعدی را نیز پشت سر بگذارند. آنها در مسیر کار تجربه می آموزند و همین که توانستند مبارک را به محاکمه بکشانند نشان می دهد که روند کلی حرکتشان مثبت است. باید منتظر بود و دید که انتخابات مجلس و تغییرات قانون اساسی به چه سمت و سویی پیش می رود.

 

دیپلماسی ایران در قبال این تحولات چگونه بوده است؟

متاسفانه سیاست خارجی ما در قبال تحولات دنیای عرب چندان با موفقیت روبرو نبوده است و ما نتوانسته ایم از پتانسیل هایی که داشته ایم به خوبی استفاده کنیم. متاسفانه در حالی که ایران توانایی های خوبی برای تاثیر گذاری بر جنبش های اخیر خاورمیانه دارد دولت کنونی فاقد نفوذ جدی است که بتواند بر مسائل تاثیر گذار باشد. بنابراین باید گفت به دلیل ضعف دیپلماسی و دیگر مشکلات، ایران هیچ اثر‌گذاری در اتفاقات  که در ماههای اخیر در خاورمیانه روی داده، نداشته است.  اگر دیپلماسی ما موفق بود ما می توانستیم در تمام حوادث اخیر منطقه از جمله در مسائل مصر، بحرین، سوریه، یمن نقش جدی بازی کنیم.

دولت ما در مسئله بحرین می توانست فعالتر و بهتر عمل کند. یعنی اگر دولت ایران فعال بود و دیپلماسی فعالی داشت، ایران می توانست به میانجی گری میان دولت و مردم این کشور بپردازد. مردم بحرین که وساطت ایران را قبول می کنند و اگر دیپلماسی ما فعال بود ما به راحتی می‌توانستیم بین مردم و دولت بحرین میانجی‌گری کنیم و هم بحران در آن کشور از بین برود و هم اکثریت مردم به حقشان برسند. اگر دیپلماسی ما فعال بود و می توانستیم روابط با عربستان را به شکلی که چند سال پیش بود نگه داریم قطعا به واسطه این  رابطه می توانستیم بسیاری از مشکلات منطقه را حل کنیم. در مورد سوریه نیز به همین شکل. ما با دولت این کشور روابط خوبی داریم. اگر می توانستیم از نفوذ خوبی در جامعه بین المللی برخوردار باشیم و ترکیه و عربستان را با خود همراه می کردیم می توانستیم تفاهمی بین مردم و دولت سوریه ایجاد کنیم که این اتفاق هم به نفع ایران بود و هم به نفع مردم منطقه.

 

به نظر می رسد این تحولات به کاهش نفوذ و محبوبیت آقای احمدی نژاد نیز منجر شده است. آیا این درست است و اگر چنین است دلیل آن چیست؟

آقای احمدی نژاد شعارهای ضد امیریالیستی و ضد آمریکایی رادیکالی می‌داد که دیگر مقامات کشورها بر زبان نمی آوردند. به این دلیل توانسته بود به محبوبیتی در بین مردم منطقه دست یاب. ولی الان دیگر فضای منطقه تغییر کرده و بیشتر از هرچیز گفتمان آزادی  خواهی در منطقه حاکم شده است. در حال حاضر حرکت‌های مردمی در منطقه و فضای منطقه تحت تاثیر جنبش آزادی خواهی است و طبیعتا کسانی که در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن داشته باشند بیشتر می توانند بر این فضا موثر باشند. بنابراین آنچه که قبلاً جذابیت داشت در حرکت های کنونی در منطقه کمرنگ شده و جای خود را به مبارزات ضد استبدادی و و در عین حال ضد وابستگی به غرب و ضد هم پیمانی با اسرائیل داده است. حمایت های دولت آقای احمدی ن‍‍ژاد از دولت سوریه و عدم توجه به خواست های مردم این کشور در کاهش محبوبیت ایشان در بین مردم منطقه بسیار موثر بوده است.


 


آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها در پاسخ به سؤال یکی از کاربران وب‌سایت خود درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تصریح کرد که این دو نامزد معترض به نتیجه اعلام شده برای انتخابات، تنها به این خاطر با زشت‌ترین تهمت‌ها و دشنام‌ها روبه‌رو شدند که تسلیم «سخن تحکم‌آمیز» مسئولان درباره صحت نتایج اعلام شده برای انتخابات نشدند!

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه موسوی و کروبی «نه براندازند، نه در برابر نظام ایستاده اند و نه وابسته به بیگانه اند، بلکه فقط دو سیاستمدار معترض اند»، ابراز امیدواری کرد که «مسئولان کشور راه درست مدیریت را در پیش بگیرند و همه عزیزان آزاد شوند و به زندگی و فعالیت عادی خود برگردند.»

متن سؤال مطرح شده در وب‌سایت «آهنگ راه» بدین شرح است:

با سلام.اقای خوئینی ها. همانطور که میدانید جناب میرحسین عزیز بار ها و بارها ضمن همراهی با مردم در تک تک مراحل در این دو سوال . مردم را محق به تعیین سرنوشت خود در یک انتخاب ازاد دانسته و در عین انکه قانون اساسی حاضر را چراغ راه اینده دانسته اما انرا وحی منزل که قابل تغییر نباشد ندانستند. و تغییر انرا منوط به خواست مردم در فردای بعد از به رسمیت شناختن حق انتخاب ازاد دانستند.ایا موضع اخیر شما در باره اصلاح طلبان بیانگر فراموشی میر عزیز است؟ایا شما فکر نمیکنید با این بیانات رسما از چشم مردم متهم به نا سپاسی در برابر خون شهدای جنبش سبز و زندانیان اصلاح طلب شوید؟ایا فکر میکنید [...] حاضر است حتی تن به این قانون اساسی بدهد؟لطفا موضع شفاف خود نسبت به میر عزیز و شیخ شجاع اعلام کنید.با تشکریک جوان امیدوار به اینده

موسوی خوئینی‌ها هم به سؤال بالا، اینگونه پاسخ داده است:

جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و جناب حجّة الاسلام والمسلمین کروبی شخصیت های محترم و ارزشمندی هستند که بنا بر صلاح اندیشی نامزد ریاست جمهوری شدند و به نتایج اعلام شده اعتراض کردند و مسئولان بجای رفتار و گفتار اقناعی که هم آنان و هم مردم را قانع کند گفتند نتایج اعلام شده صحیح است و چون آقایان تسلیم این سخن تحکّم آمیز نشدند، با زشت ترین تهمت ها و دشنام ها رو به رو شدند، این دو عزیز و دیگر زندانیان سیاسی که من آنان را می شناسم نه براندازند، نه در برابر نظام ایستاده اند و نه وابسته به بیگانه اند، بلکه فقط دو سیاستمدار معترض اند، امیدوارم مسئولان کشور راه درست مدیریت را در پیش بگیرند و همه عزیزان آزاد شوند و به زندگی و فعالیت عادی خود برگردند.

و اما متهم شدن من توسط مردم به “ناسپاسی در برابر خون شهدای جنبش سبز و زندانیان اصلاح طلب” که فرموده اید؛ بیاد این شعر افتادم که : ” نه در مسجد گذارندم که رندست، نه در میخانه کاین خمّار خامست”؛ من که یک روز از اردوگاه به اصطلاح اصولگرایان متّهم می شوم به همکاری با کا.گ.ب! روز دیگر متّهم می شوم به ارتباط با آمریکا و اجرای طرح های آنان در ایران! یک روز متّهم می شوم به کمونیست بودن! و باز هم متّهم می شوم که افرادی را پرورش داده ام که بروند عالمان دین را به قتل برسانند! و چون این اتّهامات کافی نیست متّهم می شوم به عناد شخصی و … امروز هم به قول شما اتّهام جدیدی و البته این بار نه از آن اردوگاه، به هرحال من آنچه بدان اعتقاد دارم از طریق این سایت به اطّلاع خوانندگان می رسانم، شما فکر می کنید برخلاف عقیده ام اظهار نظر می کردم کار خوبی کرده بودم؟


 


ماموران امنیتی روز یکشنبه پنج نفر را در اردبیل به اتهام پخش اعلامیه درباره وضعیت دریاچه ارومیه بازداشت کرده اند.

به گزارش رادیو فردا، این بازداشت ها پس از پخش وسیع اعلامیه هایی در اردبیل در اعتراض به خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه صورت گرفته است. اسامی بازداشت شدگان، رحیم غلامی، محمد بدلی، طاها هاشم پور، حسین عبادالهی و حمید واثق اعلام شده است.

در روزهای اخیر نیز بازداشت های گسترده ای در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی صورت گرفته بود. از جمله، روز شنبه دهها نفر در تظاهرات اعتراضی به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شدند.


 


برای اولین بار از زمان حضور رستم قاسمی، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران در وزرات نفت ایران، این قرارگاه قرارداد تازه ای را با این وزارتخانه امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، موضوع این قرارداد ساخت خط لوله اتیلن، تامین خوراک مجتمع پتروشیمی استان فارس است. طول این خط لوله ۵۳۹ کیلومتر و ارزش تقریبی قرارداد آن ۵۰۰ میلیون دلار است. بر اساس گزارش ها، ساخت این خط لوله شامل مهندسی، تدارکات، نصب، راه اندازی، و تامین منابع مالی خواهد بود و قرار است طی مدت ۳۰ ماه آماده بهره برداری شود.

پیش از این و در مراسم تودیع و معارفه فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیاء، آقای قاسمی فرمانده سابق این قرارگاه و وزیر جدید نفت گفته بود که “قرارگاه خاتم الانبیاء باید جایگزین شرکت های بزرگ خارجی شود.” آقای قاسمی گفت که قرارگاه خاتم الانبیاء “بزرگترین مجموعه پیمانکاری در کشور به شمار می آید و باید آن را قوت بخشید.”

به گزارش بی بی سی، قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران با امکانات و تجهیزات باقی مانده از جنگ هشت ساله با عراق فعالیت خود را شروع کرد و در آن زمان استدلال سپاه پاسداران برای حضور در پروژه های عمرانی و اقتصادی این بود که در جاهایی حضور می یابد که به لحاظ امنیتی مسئله دارد یا بخش خصوصی توان انجام آنها را ندارد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دوره احمدی نژاد فعالیت های خود را از ساخت راه و سد به نفت گسترش داد و پروژه های بسیاری را با کمک دولت در اختیار گرفت. این نهاد وابسته به سپاه، بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری، و در حالی که سپاه نقش تعیین کننده در مقابله با معترضان به نتایج آن را بر عهده داشت، فعالیت های خود را در بخش اقتصادی گسترش داد.

در این دوران پای سپاه پاسداران به صنعت نفت باز شد و ۲۵ میلیارد دلار قرارداد با دولت امضا کرد و نیمی از سهام شرکت مخابرات ایران را خرید. با وجود گسترش فعالیت های اقتصادی سپاه، این نهاد با مشکل تامین منابع مالی برای اجرای پروژه های خود رو بروست و فرمانده سپاه ابراز امیدواری کرده بود که “با رفتن رستم قاسمی به وزارت نفت این مشکل حل شود.”

پیش از این ابوالقاسم مظفری، فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیاء در مراسم معارفه اش گفته بود که “ورود قرارگاه خام الانبیاء به حوزه نفت و گاز، یک نقطه عطف در فعالیت های عمرانی سپاه است.” آقای مظفری با اشاره به ورود پنج سال پیش قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران به بخش نفت گفت: “زمانی که قرارگاه وارد حوزه نفت و گاز شد، بیشترین هجمه های تبلیغاتی علیه سپاه صورت گرفت چرا که سپاه جایگزین شرکت های خارجی مانند توتال شده بود.” فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیاء گفته است که “در طول پنج سالی که این قرارگاه وارد صنعت نفت شده به گونه ای فعالیت کرده است که در حال حاضر جزو سرآمدهای این صنعت به شمار می رود.”


 


ندای سبز آزادی: سید محمد خاتمی با انتشار یادداشتی، فرا رسیدن عید سعید فطر را به تمامی مؤمنان و آنان که معرفت و آزادی را پاس می دارند و به ویژه خانواده هایی که عزیزان آنها پس از دوره ای از زندان آزادی را تجربه می کنند، تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که «این گام اول باشد برای گامهای سریع بعدی در برداشتن هرچه حبس و حصر است، بخصوص برای زندانیان عزیز سیاسی و طلیعه ای برای تدبیر سنجیده تر و بهتر.»

مقارن بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان متن کامل این یادداشت در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

عید سعید فطر، عید عرفان و آزادگی، بر همه مؤمنان و آنان که معرفت و آزادی را پاس می دارند مبارک باد!

رها شدن از بند خواست های زمین گیر کننده (نه سرکوب آنها) از امن ترین و گشاده ترین راههای رسیدن به آسمان معنویت است؛ جایی که آدمی از آن دیار آمده و به آن رهسپار می شود. “روزه” هم این راه را می نماید و هم توان آدمی را در پیمودن آن نشان می دهد و آزادی نیز اگر رهایی از قید هوس خویش و هوای قدرتهای جبار بی مهار است، روزه تجلیگاه آن است.

“روزه” اراده را محکم می خواهد و می کند تا جسم، مرکب راهواری در زیر پای جان بلند پرواز و بی نهایت جوی آدمی شود و به انسان می آموزد که چگونه “گوهر” والای انسانی و کرامت ذاتی را با هیچ امر اسیر کننده و کالای بازدارنده ای سودا نکند.

در این عید مبارک برای همه مسلمانان و آزادگان، به ویژه مردم بیدار شده منطقه حساس ما که گرچه برای رهایی و آزادی هزینه سنگینی پرداخته و می پردازند، ولی امید آینده بهتر را در دلهامان زنده کرده اند پیروزی و سرافرازی آرزو می کنیم.

و شادباش ویژه به خانواده های عزیزانی که این روزها با تدبیر نظام و در تلطیف فضای سیاسی و اجتماعی پس از دورانی از زندان، آزادی را تجربه می کنند و امید که این گام اول باشد برای گامهای سریع بعدی در برداشتن هرچه حبس و حصر است، بخصوص برای زندانیان عزیز سیاسی و طلیعه ای برای تدبیر سنجیده تر و بهتر تا فضای آکنده از سوء ظن و کدورت را در زمانی که بیش از همیشه به اطمینان خاطر برای تأمین حقوق و حرمت و معیشت مردم و امکان دخالت آزادانه در تعیین سرنوشت و رفع و دفع مشکلات داخلی و خطرات خارجی نیازمندیم به فضای اعتماد و همدلی مبدل شود.

باشد تا لطافتی که ماه مبارک رمضان به جانها و دلهامان داده است، زیبایی، آزادی، احترام و اعتماد را به جامعه بازگرداند.

سید محمد خاتمی
۸ شهریور ۱۳۹۰
۲۹ رمضان المبارک ۱۴۳۲


 


ندای سبز آزادی - پلیس دانمارک هرگونه تروریستی بودن حادثه تیراندازی صبح امروز کپنهاگ را رد کرد و آن را یک درگیری درون گروهی میان اقلیتهای پاکستانی ساکن در این کشور اعلام کرد. 

به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی صبح امروز پلیس دانمارک اعلام کرده بود این تیراندازی در بیرون مسجدی در کپنهاگ صورت گرفته و در اثر این تیراندازی یک نفر کشته و یک نفر دیگر مجروح شده است.

"لاو تایگسن" سخنگوی پلیس گفته بود که تیراندازی پس از نماز عید فطر مسلمان صورت گرفت.

با این همه تحقیقات بعدی پلیس نشان می دهد که حادثه رخ داده در نماز خانه خانه فرهنگ مسلمانان در غرب کپنهاگ درگیری مسلحانه ای میان گروههای پاکستانی ساکن در این کشور بوده است.
تلویزیون دانمارک به نقل از شاهدان عینی گفته است که این شلیک ها از یک اتومبیل در حال حرکت به سوی نمازگزارانی که از مسجد در حال خروج بودند صورت گرفته است.
این ماجرا در حالی اتفاق افتاده است که رسانه های نزدیک به دولت ایران حادثه صبح امروز کپنهاگ را یک حادثه تروریستی که از سوی گروههای افراطی و نژادپرست رخ داده تلقی کرده اند!


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته