-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پس از روی کارآمدن دولت اصلاحات و غلبه گفتمان اصلاح طلبی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور جناح محافظه کار که از این رخداد شوکه شده بود در صدد مقابله با آن برآمد . در این فضا بود که رهبری در سال 80 بیاری این جناح آمد و با طرح بحث مبارزه با « فقر و فساد و تبعیض » زمینه ساز گفتمانی براین پایه شد . یادم می آید پس از طرح این بحث روزی حداد عادل در مجلس ششم بسراغم آمد و گفت چرا شما اصلاح طلبان بجای بحث توسعه سیاسی و فرهنگی و...روی این بحثی که رهبری مطرح کرده است متمرکز نمی شوید و از این گفتمان دفاع نمی کنید ؟ در پاسخ به او گفتم اگر بواقع می خواهد با « فقر و فساد و تبعیض » مبارزه شود راهش از همین توسعه سیاسی و فرهنگی می گذرد و بدون داشتن مطبوعات و رسانه های آزاد و مستقل ، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی و صنفی و فضای انتقاد و رقابت هرگز مبارزه ای واقعی با « فقر و فساد و تبعیض » صورت نخواهد گرفت و البته ایشان چنین باوری نداشت .
کارشکنی و بحران آفرینی های اقتدارگرایان در برابر دولت و مجلس اصلاح طلب ادامه یافت و کار را بجایی رساند که غالب طرفداران اصلاحات از ادامه اینراه ناامید شدند و میدان برای جولان اقتدارگرایان در عرصه سیاسی کشور باز شد . اینان با استفاده از این فضا با کودتای انتخاباتی مجلس هفتم را در اختیار گرفتند و در گام بعدی با انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری سال 84 احمدی نژاد را به ریاست قوه مجریه رساندند و حاکمیتی یکدست را سامان دادند که محورترین شعاریش مبارزه با « فقر و فساد و تبعیض » ، « بردن نفت به سر سفره های مردم » ، « عدالت محوری » ،...و درهمگامی کامل با گفتمانی بود که رهبری براه انداخته بود و برآن نام گفتمان « اصولگرایی » نهاده بودند . اکنون پس از گذشت شش سال حاکمیت یکدست اصولگرایان سئوال این است که وضعیت کشور در انطباق با این شعار چگونه است؟ و آیا نشانه ای از بهبود دراین زمینه ها آنهم با درآمد افسانه ای 450 میلیارد دلاری نفت که در این مدت در اختیار این حاکمیت بوده است ،مشاهده می شود؟ در ذیل این کارنامه در رابطه با « فقر و فساد و تبعیض » بررسی و ارزیابی می شود:
فقر: به لحاظ اقتصادی گزارشات رسمی حاکی از این است که افراد زیر خط فقر مطلق ( درحد تامین نیازهای اولیه و اساسی زندگی ) از 2 درصد جمعیت کشور در سال 83 به حدود 10 درصد افزایش پیداکرده است . به زبان روشن یعنی حدود 7.5 میلیون نفر در کشور از تامین نیازهای اولیه حیاتشان عاجز هستند و نمی توانند در حد ضروری زندگی کنند .
تعداد افراد زیر خط فقر نسبی ( میانگین درآمد در جامعه ) نیز از 15 درصد به حدود 40 درصد افزایش یافته است . به عبارتی 30 میلیون جمعیت کشور از داشتن یک زندگی معمول و آبرومند محرومند و اینان با سیلی و سختی صورت زندگی شان را سرخ نگه می دارند .
در مورد شکاف طبقاتی نیز نسبت دهک درآمدی ثروتمند به فقیر ، دو دهک ثروتمند به دو دهک فقیر و ضریب جینی در این دوره حکایت از افزایش شکاف درآمدی در جامعه بنفع ثروتمندان و به ضرر فقیران دارد بگونه ای که الگوی توزیع در آمد درجامعه ما که یک اقتصاد نفتی ، دولتی ، رانتی دارد مشابهتی نزدیک با الگوی توزیع درآمد در کشور آمریکا به عنوان الگوی سرآمد نظام سرمایه داری دارد؟ بله نزدیک به 49 درصد درآمد ملی ما نصیب دو دهک جمعیتی می شود و مابقی به هشت دهک جمعیتی دیگر ، و معلوم نیست این الگوی توزیع درآمد چه نسبتی با اسلامی بودن نظام و عدالت محوری حاکمیت دارد؟
نشانه دیگر این الگوی نابرابر توزیع درآمد را می توان از سهم استانهای کشور در تولید ناخالص داخلی و به تبع آن درامد سرانه ساکنان هر استان دریافت. بر اساس آمار ارائه شده از سوي مركز آمار ايران، استان تهران با سهم جمعیتی حدود یک پنجم کشور به تنهايي نزدیک به يك سوم توليد ناخالص داخلي كشور را دارد و 6 استان اصفهان، خوزستان، خراسان رضوي، فارس، آذربايجان شرقي و مازندران با سهم جمعیتی سی و پنج درصدی يك سوم دیگر، و 23 استان ديگر كشور هم با سهم جمعیتی چهل و پنج درصد تنها يك سوم توليد ناخالص داخلي كشور را دارند. و جالب اینکه سفرهای پرسر وصدای استانی دولت احمدی نژاد و پول پاشی های همراهش هم کوچکترین تغییری در این الگوی توزیعی ایجاد نکرده و تنها حاصلش ارائه بیش از سی میلیون نامه درخواستی شهروندان برای کمک مالی و شغل و...به رئیس دولت بوده است، و البته این دستاورد بزرگی است که دیگر دولتهای عالم از داشتن آن محرومند و در مدیریت جهانی باید از این تجربه استفاده شود!
جمعیت ده میلیونی تحت پوشش کمیته امداد ( دو و نیم میلیون خانوار ) خود شاهدی براین مدعاست که به رغم همه تلاشهای امدادی و حمایتی در سالهای گذشته نه تنها از افراد تحت پوشش این نهاد و دیگر نهادهای خیریه دولتی و خصوصی کاسته نشده است بلکه بر تعداد افراد تحت پوشش این نهاد ها در طی زمان افزوده شده است ، و اینکه در برخی استانهای محروم و حاشیه ای کشور نزدیک به هشتاد درصد جمعیت زیر پوشش این نهادها هستند، و همین واقعیت تلخ بود که احمدی نژاد را واداشت تا با سردادن برخی شعارها از قبیل « بردن درآمد نفت به سر سفره های مردم » ، « مبارزه با فقر و فساد و تبعیض » ، « مبارزه با اشرافیت » و... در انتخابات سال 84 بتواند توجه این گروههای محروم را البته با پشتیبانی کامل تبلیغی و عملی نهادهای حکومتی و در راس آنها سپاه و بسیج و کمیته امداد بسوی خود جلب کند و رای بخشی از آنها به سبد خود بریزد و درسایه یک انتخابات مهندسی شده به ریاست قوه مجریه برسد . احمدی نژاد پس از دراختیار گرفتن دولت این بار تلاش کرد این پایگاه رای را برای انتخاب مجدد خودش تثبیت کند ( البته با توافق و همراهی حاکمیت ) از اینرو به توزیع « سهام عدالت » روی آورد و با توزیع این سهام و پول نقد به عنوان سود این سهام در دوسال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دهم ( همراه با توزیع پول در سفرهای استانی و سیب زمینی و...) برنامه خرید رای آنها پیش برد . با توجه به تقلب و کودتایی که دراین انتخابات صورت گرفت بواقع نمی توان دریافت که اجرای این سیاست چقدر پاسخگو بوده و به چه میزان رای اقشار هدف را به سبد احمدی نژاد ریخته است اما وی ادامه این سیاست را برای حفظ قدرت جریان فکری سیاسی همراهش ( که اینروزها به جریان انحرافی شهرت یافته است ) با اجرای پرداخت نقدی یارانه ها پی گرفته است چراکه ادامه پرداخت سود سهام عدالت دیگر ممکن نبود! بماند که پول پاشی های دولت به کمک افزایش نقدینگی و تبدیل دلارهای نفتی به ریال برای این هزینه ها خود با تاخیر موجبات افزایش تورم و گرانی و خوردن همین قدرت خریدی می شود که به صورت سود سهام عدالت و یارانه نقدی و...داده شده است.
خلاصه اینکه مسئله « فقر » در ایران این امکان را برای جریان حاکم بوجود آورده است که با استفاده از بودجه عمومی و پول نفت به خرید رای آنان بپردازد و « فقر » نه تنها مصیبتی اقتصادی برای جامعه ماست بلکه مصیبتی سیاسی هم می باشد و از اینرو باید دانست تا زمانی که این زمینه و بستر وجود دارد امکان بهره برداری سوء نیز از آن وجود دارد و فقراء جامعه ما بدون آنکه خود متوجه باشند می توانند اسباب دست اقتدارگرایان برای ادامه حاکمیت استبدادی و ناکارآمد شوند و به تداوم دور باطل فقر- استبداد کمک کنند . نیروهای دموکراسی خواه باید بدین امر متفطن و هوشیار باشند تا زمانی که برنامه ای برای مقابله با این وضعیت با عطف توجه به توسعه متوازن ، آمایش سرزمین ، محرومیت زدایی از استانهای حاشیه ای و رفع تدریجی « فقر » در کشور نداشته باشند دستیابی به دموکراسی در ایران امری سخت و حتی ممتنع خواهد بود.
فساد: متاسفانه فساد یک بلیه دیرینه در جامعه ماست و ریشه در ساختار استبدادی حاکم دارد که البته مولفه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی خود را نیز تولید و نهادینه کرده است . رشوه خواري، نفاق، دروغ، غيبت، تهمت، بي بندوباري، دزدي، مال مردم خوري، رباخواري و حرام خواري و امثال اینها از نظر ما مسلمانان گناهان کبيره اي است که هیچ مسلمانی نباید مرتکب شد و ابتلای به اینها در جامعه اسلامي هرچند فراوان هم نباشد، جانگداز و دنياسوز و عاقبت سوز و صدالبته برکت سوز است اما اين گناهان را هر يک از ما مرتکبان ممکن است با کلاه شرعي، توجيه يا جهل يا هر بهانه ديگري و يا اساسا با انکار اصل موضوع موجه جلوه دهیم و فاجعه وقتی است که اینها توسط حاکمان و عالمان صورت گیرد و هر روز شاهد رخداد اینها در جامعه آنهم در سطوح رسمی و تبلیغی باشیم.
هرچند عمق و گستره فساد در کشور ما در مقاطع مختلف بستگی به شرایط داشته و دچار فراز و فرود بوده است و قطعا ریشه در دستیابی به ثروت و قدرت دارد، و از اینرو پژوهش های اقتصادی نشان می دهد که میزان فساد در ایران همبستگی مثبت با درآمدهای نفتی و بودجه دولت دارد و در دورانی که درآمد دولت افزایش می یابد فساد نیز افزایش می یابد، ومی دانیم که در این در شش سال دولت به چه درآمد افسانه ای دست یافته است، درآمدی نزدیک با نیمی از درآمد نفت از ابتدای استخراج و فروشش تا کنون. برای اینکه عمق فساد موجود را دریافت فقط کافی است به مجموعه اخبار و مباحث و مطالبی که از زبان دولتمردان حاکم هرازگاهی به عرصه عمومی درز می کند یا برخی پرونده هایی که اطلاعاتش را قوه قضائیه منتشر می کند رجوع و پیگیری کرد، و قطعا فساد هایی که خبرش بجایی درز نمی کند و یا در پوشش سوء استفاده از قانون و رانت صورت می گیرد دهها برابر است .
هرچند مقامات حاکم برایران وقعی به گزارشات نهادهای تحقیقاتی بین المللی نمی گذارند اما بر اساس آخرین گزارش «سازمان شفافیت بین‌المللی»، ایران "یکی از فاسدترین دستگاه‌های اداری و مالی" را در جهان دارد.
سازمان شفافیت بین‌المللی جایگاه ایران را از میان ١٨۰ کشور جهان در رده ١۴۶ قرار داده است.
به گزارش تارنمای سازمان شفافیت بین‌المللی، روز سه شنبه چهارم آبان ماه ٨٩ (٢۶ اکتبر ٢۰١۰)، این نهاد بین المللی که در برلن آلمان مستقر است، گزارش سالانه‌ خود درباره فساد مالی و میزان شفافیت در دستگاههای اداری کشورهای جهان را منتشر کرده و خاطرنشان ساخته است که وضعیت افغانستان از این بابت "خیلی بد" می باشد.
درجه‌بندی که نظر به شاخص‌های مختلف صورت می‌گیرد، از رتبه صفر یعنی کشور‌های کاملاً فاسد تا رتبه ده، یعنی کشورهای بدون فساد مالی را در بر می‌گیرد. افغانستان در این سال، در فهرست شاخص سازمان شفافیت بین‌المللی با نمره ۴,١ و به این وسیله با ارزش گذاری "رتبه بالای فساد" مشخص شده است. این کشور در سال قبل نیز با نمره ۵,١ در مقام دوم از لحاظ فساد اداری در میان کشورهای جهان قرار داشت.
این گزارش که نشان می‌دهد ایران با رتبه ١۴۶، هنوز یکی از فاسد ترین دستگاه های اداری و مالی را در جهان دارد.
افغانستان و برمه از لحاظ کثرت فساد مالی و اداری، در درجات اول قرار گرفته اند که تنها سومالی به دلیل جنگ داخلی در سال ٢۰١۰از این دو کشور سبقت گرفته است. سازمان شفافیت بین‌المللی از این بابت اظهار نگرانی کرده است که حدود سه‌چهارم از ١٨۰ کشورهایی که مورد بررسی قرارگرفته‌اند، پایین‌تر از درجه ۵ است.

بسیاری از کشورهای افریقایی در درجات آخری فهرست فساد سازمان شفافیت بین‌المللی قرار گرفته اند، اما وضعیت در کشورهای آسیای میانه نیز در این رابطه خوب نیست.
ازبکستان و ترکمنستان در مقام ١٧٢ با نمره ١,۶ قرقیزستان در مقام ١۶۴ با نمره ٢, ۰و تاجیکستان در مقام ١۵۴ با نمره ١,٢ مشخص شده است. کشورهای یمن، لیبی، ایران و هائیتی همه در مقام های ١۴۶، با نمرات ٢,٢ مشخص شده اند.
اینهم از عجایب است در کشوری که حاکمیتش خود را پایبند به ارزش های اسلامی می داند و از در و دیوارش موعظه و نصحیت می بارد و اینکه :" رشوه دهنده و رشوه گیرنده هر دو در جهنم خواهند بود " کمتر کاری را می توان از طریق دیوانسالاری دولتی بدون رشوه انجام داد و برپایه برخی اخبار دستگاه قضا در این میدان پس از گمرگ و شهرداری گوی سبقت را ربوده است .
تبعیض: تقسیم افراد جامعه به « خودی » و « غیرخودی » از سوی حاکمیت موجبات تبعیض نهادینه شده و نظامند را در کشور فراهم آورده است . این تقسیم که با گذر عمر جمهوری اسلامی و در طی زمان دچار قبض شده است جز اقلیتی « خودی » را برای حاکمیت باقی نگذاشته است که اینها هم بعضا حق بهره مندی از حقوق شهروندی خود را ندارند! قوانین گزینش در نهادهای دولتی و دانشجو برای دانشگاهها و...تا نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری منجر به یک « آپارتاید حقوقی » و نهادینه شده در جمهوری اسلامی شده است که نهایت آن حاکمیت یک « اقلیت » بر « اکثریت » و بهره مندی رانتی آنها از منابع عمومی شده است ، و از اینروست که حاکمیت جز با زبان زور با منتقدان و مخالفان خود سخن نمی گوید و دیکتاتوری اقلیت آنهم بنام دین بیداد می کند . برشماری تبعیض های نهادینه شده دینی ، مذهبی ، قومی ، جنسیتی ،...و در یک کلام شهروندی در جمهوری اسلامی مثنوی هفتادمن کاغذ است ، و این درحالی است که در آموزه های اسلامی فلسفه ارسال رسل و انزال کتب واداشتن مردم به قیام برای برقراری قسط و عدل بوده است و نظام اسلامی باید برمدار عدالت و دوری از هرگونه تبعیض حرکت نماید . متاسفانه کارنامه حاکمیت موجود جمهوری اسلامی ایران دراین باره با تکیه بر سه شاخص « فقر و فساد و تبعیض » منفی و دور از « عدالت » ی است که در آموزه های دینی وعده داده شده است ، و درعین حال در مقایسه با تجربه های بشری موجود هم سازگاری نداشته و حاکی از عقب ماندگی جامعه ما در قافله توسعه جهانی است.
جنبش سبز برآمدی تاریخی از تجربیات تاریخی ملت ماست برای دستیابی به حاکمیت بر سرنوشت خویش ، و جنبشی اعتراضی نسبت به وضع نامطلوب موجود که در متن و بطن آن « فقر و فساد و تبعیض » جاری است و زندگی را بر اکثریت شهروندان تلخ و زهر کرده است. این جنبش باید برنامه ای برای رویارویی با این سه پدیده زشت داشته باشد و با داروی آگاهی و مشارکت همگانی بتواند تن رنجور و بیمار دیوانسالاری حاکم برکشورمان را شفا بخشد و راهی نو را بروی جامعه ما برای توسعه و پیشرفت بگشاید.
 


 


ندای سبز آزادی: تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در آستانه عید فطر آزاد شدند.

به گزارش کلمه، احسان عبده تبریزی، لاله حسن پور، زهرا جباری، کیوان فرزین، امیراصلانی، سورنا هاشمی، محسن غمین، محمد پور عبدالله، ارسلان ابدی از جمله زندانیان سیاسی هستند که دیشب آزاد شده اند.

تعدادی از این زندانیان سیاسی دوران حبس شان در چند هفته آینده به پایان می رسید و تنها چند هفته زودتر آزاد شده اند و تعدادی دیگر از زندانیان آزاد شده همچون احسان عبده تبریزی که سابقه موثر کیفری نداشته و نیمی از دوران محکومیت خود را نیز گذرانده اند، طبق قوانین ایران می توانستند از حق آزادی مشروط استفاده کنند.

سوسن تبیانیان، اکرم حیدریان، سما شاملو، فاطمه درویش، رضا بهزادیان نژاد، حمیدرضا نجومی، ابوالفضل قاسمی، کوروش قاسمی، آرتین غضنفری، غلامرضا آزادی، میثم رودکی، امیرحسین قنبری، امید شریفی دانا، بهنام انصاری، روح الله میرزاخانی، مسعود یزدچی، محسن مختاری از دیگر زندانیان سیاسی هستند که آزاد شده اند.

 با دریافت خبرهای جدید، این اطلاعات را به روز خواهیم کرد.


 


ندای سبز آزادی: زکات فطره از واجباتی است که در امّت اسلام اختلافی دربارۀ آن وجود ندارد و روایات مستفیضهای که از طریق شیعه و سنّی وارد شده، بر وجوب آن دلالت دارند و همه‌ساله بر تمامی مکلّفین طبق شرایطی واجب میشود و باید به مصرف مستمندان برسد.
زکات به‌طور کلّی به دو قسمت تقسیم میشود، زکات ابدان و زکات اموال و این تقسیمبندی از ضروریات فقه اسلامی و بلکه دین است.
زکات اموال همان زکاتی است که در اموال با شرایط خاص و نصاب معین واجب میشود، امّا زکات ابدان، همان زکات فطره است که در روایات اهل‌بیت(ع) آمده است و آثار و برکات زیادی دارد و اهمیت آن به حدی است که در بعضی روایات در مورد آن چنین آمده است که تمامیت و کمال روزههای ماه رمضان با زکات فطره است همچنانکه تمامیت نماز با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام(ص) است.
میزان زکات فطره، همانطوری که در روایات اهل بیت(ع) و نیز رساله های علمیه توضیح المسائل آمده است، معادل سه کیلوگرم از قوت غالب برای هر فرد می باشد که با توجه به شرایط خانواده ها تعیین می گردد با این شرح که اگر خانواده ای قسمت بیشتر غذایش را برنج تشکیل می دهد، باید سه کیلوگرم برنج یا قیمت آن و یا اگر خانواده ای به همین شکل از نان و گندم استفاده می کند، سه کیلوگرم گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد به عنوان فطریه کنار بگذارد.
بدیهی است که بهترین راه برای رساندن این وجود به دست مستمندان حقیقی و افراد واجد شرایط نیز، علما و مراجع تقلیدی هستند که به پاکدستی، ایمان و صداقت در بین عامۀ مردم مشهورند و در این میان، با توجه به وجود مظالم فراوان در جوامع امروزی، چه بهتر که این وجوه در اختیار علمائی قرار گیرد که شهره به ظلم ستیزی و همراهی با مردم هستند و طبعاً به دلیل این همراهی، با بخش قابل توجهی از بخش کم درآمد جامعه در ارتباط بوده و بهترین راه برای به مصرف رسانیدن این وجوه می باشند.
با این مقدمه و با توجه به شناخت عامه جامعه از چنین شخصیت های بزرگواری، مطابق با درخواست بخشی از مردم، شماره های حساب مراجع مردمی و غیر حکومتی استخراج و در دسترس عموم قرار می گیرد.
شماره حساب ها به شرح زیر است:

شماره حساب : 00197008942923
شماره شبا: 320560900170000894292003 IR
شماره کارت: 2926 - 0894 - 8615 - 6219
نزد بانک سامان شعبه قم کد9001 به نام آیت الله صانعی
--------------------------
جام-بانک ملت
شماره حساب: 1406498079
شماره کارت: 6826 1062 3370 6104
شبا: IR42 0120 0000 0000 1406 4980 79
به نام حضرت اسدالله بیات زنجانی
--------------------------
حساب سيبا به شماره ٠١٠٧٨٥٩٦٠٦٠٠٦
با شماره کارت ٢٠٠٤-٩٧٩٠-٩٩١١-٦٠٣٧
به نام آيت الله وحيد خراساني
-----------------------------------------

بانک ملّت به شماره ۵۲/ ۱۲۰۴۸۳۲۷
به نام آیت الله سیّدعلی محمد دستغیب
------------
بیت مرحوم آیت الله منتظری
حجت الاسلام و المسلمین احمد منتظری.
شماره حساب : 0106617595003
شماره کارتش: 6037991132670468
سیبا بانک ملی

-----------------------------------------

0105798111007 حساب وجوهاتی آیت الله اردبیلی - سیبا - بانک ملی
 


 


 ندای سبز آزادی: به گزارش منابع خبری در استان آذربایجان، درگیری های پراکنده ای از سطح شهر های ارومیه و تبریز گزارش شده است.

گفتنی است در جریان اعتراض شهروندان ارومیه و تبریز به وضعیت دریاچه ارومیه این درگیری ها رخ داده است.

ندای سبز آزادی با کمک از رسانه های آذری زبان، فعالین آذربایجانی و گزارش شاهدان عینی تلاش می کند تا گزارش لحظه به لحظه این درگیری ها را برای مخاطبین خود گزارش کند.

آنچه مشخص است خبر ها از طریق شهروند خبرنگاران از خیابان های ارومیه و تبریز گزارش می شود و ندای سبز آزادی موثق بودن این اخبار را به علت نداشتن خبرنگار منطقه ای نمیتواند تضمین کند.

خبرها را که لحظه به لحظه بروز می شود را میتوانید در اینجا دنبال کنید:

ساعت 20:20 ماموران به بیمارستان مطهری اورمیه برای بازداشت مجروحان و پناه بردگان به این بیمارستان هجوم برده اند. در میدان خیام یک جوان را ماموران در حد مرگ ضرب و شتم کرده و با خود بردند. وضعیت شهر اورمیه به رو به خشونت است. تظاهرات مسالمت آمیز آذربایجانیها به خشونت کشیده می شود. خیابانهای امام ، بعثت ،مطهری ، منتظری، طالقانی، امینی، کاشانی و غیره اورمیه به طور کامل تعطیل شده است.

ساعت 19:50 درگیریها در شهر اورمیه به دروازه شاپور کشیده شده است. هنوز فضای شهر به به شدت امنیتی گزارش می شود. دستگیریها در خیابانهای شلوغ ادامه دارد. مردم هنوز خیابانهای را ترک نکر ده اند. شعارهایی در دفاع از دریاچه اورمیه در این خیابانها به گوش می رسد.

ساعت 19:35 گزارشات ارسالی از شهر اورمیه به وبسایت جنبش دانشجویی آذربایجان اؤیرنجی حاکی از آن است که در گیریها به بازار یکانیان اورمیه و دوشابچی خانا کشیده شده است. شدیدترین درگیری ها از بازار یکانیان اورمیه گزارش می شود . تعدادمجروحان بسیار زیاد است. بر اساس گفته شاهدان عینی به برنامه نوبت شما تلویزیون بی بی سی تعداد شرکت کنندگان به 10 الی 15 هزار نفر می رسید.

ساعت 19:24 بر اساس گزارشات شاهدان عینی به وبسایت اؤیرنجی درگیری ها در اورمیه به مرکز و خیابان مطهری کشیده شده است و دهها سطل زباله آتش زده شده است. دهها نفر دستگیر شده و چند زن در بین آنها دیده می شود. هنوز فضای شهر به شدت امنیتی گزارش می شود. سر در بیشتر مغازه های خیابانهای اظلی پایین کشیده شده است.

ساعت 19:13 بعد از درگیریهای گسترده در خیابانهای اصلی شهر اورمیه بازار سرپوشیده این شهر کاملا تعطیل شده است. بر اساس گزارشات رسیده به وبسایت اؤیرنجی چندین سطل زباله در بعثت آتش زده شده است. با اینکه ارامش نسبی به شهر باز گشته اما درگیریهای پراکنده در برخی از نقاط شهر دیده می شود. اخبار تایید نشده حکایت از آن دارد که در این درگیریها نزدیک 50 نفر از تظاهر کنندگان دستگیر شده اند.

ساعت 19:00 پس از درگیری گسترده در خیابان های عطایی، بعثت ، عسگرآبادی و امام هم اکنون تا حدودی جو آرام شده است، مردم هم اکنون در پاساژها و کوچه های اطراف محل درگیری حضور دارند، نیروی انتظامی اورمیه با امتناع از درگیری با مردم خود را در کنار ملت قرار داده است. به گفته شاهدان اکثر سرکوب گران از نیروی های یگان ویژه هستند که از دیگر نقاط کشور به اورمیه اعزام شده اند و به زبان فارسی صحبت می کنند.

ساعت 18:42  درگیری ها به خیابان باکری اورمیه کشده شده است، ماموران به صورت شدیدی اقدام به شلیک اشک آور می کنند . حضور زنان در تظاهرات زیاد است. شاهدان اعلام می کنند ماموران فقط فارسی حرف می زنند و غیر بومی بوده و از استان های دیگر به آذربایجان گسیل شده اند. تظاهرات در اورمیه در حال گسترش است.

ساعت 18:35 درگیری شدید در خیابانهای اصلی شهر اورمیه ادامه دارد. گفته می شود تعداد دستگیری ها به 30 نفر رسیده است . خیابان بعثت در گیری بسیار شدید می باشد. مردم آذربایجان هنوز در خیابان امام و دیگر خیابانهای نزدیک به تظاهرات خود ادامه می دهند. نیروهای امنیتی با گاز اشک آور و شلیک گلوله های پلاستیکی در حال پراکنده کردن تظاهرات کنندگان هستند.

ساعت 18:25 گزارشات شاهدان عینی حاکی از ان است که کانون دریگری ها به داخل کوچه های خیابان امام و عطایی کشیده شده است. تعداد مجروحان و بازداشت شدگان بالا می رود . مردم همچنان به خیابان امام می روند. نیروهای امنیتی تمام میادین اصلی شهر را بسته اند.

ساعت 18:15 نیروهای امنیتی تیراندازی به مردم با گلوله های پلاستیکی را شروع کردند. گفته می شود 10 نفر مجروح گردیده و نیز 4 نفر از ماموران مجروح شده اند . درگیری ها ادامه دارد. تعداد موتورهای آتش زده به 2 عدد رسید . در خیابان عطایی 1 موتور دیگر آتش زده شد.

ساعت: 18:11 اورمیه بپا خواست. استارت اولیه تظاهرات اورمیه زده شد . شعارها بسیاری داده می شود . تعداد حاضران 2000 نفر تخمین زده می شود . ماموران کنترل را از دست داده اند . بنا به گزارش های رسیده ماموران برای متفرق کردن مردم گاز اشک آور شلیک کرده اند . و جوانان نیز با سنگ جواب آنها را می دهند. آتش زدن یک موتور پلیس توسط معترضان . دریگری ها بسیار شدید گزارش می شود.

ساعت: 17:50 شاهدان عینی خبر از انتقال ماموران زن به خیابان امام می دهند. خبر دیگر حاکی است در خیابان امام نیروی انتظامی در حال پخش تراکت هایی است که در آن از امت حزب الله خواسته شده که توطئه منافقان و دشمنان را ناکام نموده و اعلام کرده تظاهرات غیر قانونی است و از مجلس خواهان بررسی هر چه سریعتر طرح نجات دریاچه اورمیه گردیده است.

ساعت 17:40 اتوبوس نیروهای امنیتی در خیابان عطایی و در چهارراه عطایی- مدنی دهها ضد شورش مستقر کردند . همچنین چهاراه عسگر آبادی، سه سرداران میدان گول اوستی نیز صدهها ضد شورش مستقر می باشد. همچنین در پشت بام هتل رضا و بانک ملی شعبه امام عطایی ماموران مسلح مستقر شده اند .

اؤیرنجی: بر اساس گزارشات رسیده به وبسایت اؤیرنجی دقایقی پیش حدود 200 مامور ضد شورش در پارکینگ هتل رضا در اول خیابان عسگرآبادی شهر اورمیه مستقر شدند. به نقل از شاهدان عینی حدود 50 لباس شخصی به پارکینگ هتل رضا در وضعیت های مختلف کیف به دست ، کت شلواری ، فشن و .. رفت آمد دارند که کار شناسایی معترضان را خواهند داشت. در خیابان امام اورمیه به فاصله 20 متر 2 مامور ضد شورش در هر دوطرف خیابان وجود دارد .

در پارکینگ راسته غلام خان نیز 200 ضد شورش مستقر که اکثرا موتور سوار می باشند.

در خیابان باکری اورمیه به فاصله هر 5 تا 10 دقیقه 10 موتور که هر کدام 2 سرنشین دارند ماموران ضد شورش در ترددند.

از بعد از ظهر امروز سرعت اینترنت در اورمیه به شدت افت کرده است به طوری که برای لود شدن صفحه گوگل حدودا باید 4 دقیقه صبر کرد.


 


مجتبي فتحي:

نماينده رييس اقليم كردستان عراق در راس هياتي با حضور نمايندگان دو حزب دموكرات و اتحاديه ميهني كردستان عراق در سكوت خبري به تهران آمد و با رييس‌جمهوري، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و وزير امورخارجه ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. نچيروان بارزاني، در حالي با هيات همراه وارد تهران شد تا با مقامات ايران ديدار و گفت‌وگوي محرمانه كند كه قرار نبود از ابتدا اين ديدارها رسانه‌اي و اخبار آن منتشر شود تا شايد دستاورد بيشتري از اين سفر حاصل شود، ديدارهایي كه حول محور درگيري‌هاي چند ماهه اخير نظامي ايران با پژاك در نقاط مشترك مرزي با كردستان عراق بود. طي چند ماه اخير مناطق مرزي ايران و كردستان عراق در تب التهاب درگيري‌هاي نظامي با گروهك پژاك مي‌سوزد؛ درگيري‌هايي كه بر روابط دوستانه سابق دو كشور مرزي سايه انداخته است. ايران طي ماه‌هاي اخير با هدف تعقيب و تخريب مواضع گروهك پژاك حملات توپخانه‌اي را در نقاط مرزي انجام داده كه اين موضوع اعتراض مقامات اقليم كردستان عراق را به دنبال داشته است. بر اين اساس نچيروان بارزاني، نخست‌وزير اسبق اقليم كردستان، كسي كه همواره مورد اعتماد جمهوري اسلامي بوده است در راس هياتي حزبي، سياسي و ديپلماتيك به تهران آمد تا درخواست مسعود بارزاني رييس اقليم و احزاب و گروه‌هاي سياسي كردستان عراق براي توقف بمباران و گلوله باران مناطق مرزي را به مقامات جمهوري اسلامي ايران ابلاغ كند. بارزاني به ايران آمده تا به جمهوري اسلامي ايران براي حفظ امنيت مشترك با اقليم كردستان اطمينان خاطر دهد و اينكه مساله ناامني مرزها، بر توسعه روابط اقتصادي و تجاري في‌مابين لطمه‌اي وارد نكند. اين سفر نيز با تازه‌ترين اعلام موضع صريح رييس اقليم كردستان عراق عليه پژاك و پ.ك.ك همزمان شد. مسعود بارزاني در سخناني گفت: «پ.ك.ك و پژاك، يك پيكره‌اند و اين دو نمي‌توانند از راه جنگ و گلوله، چيزي را به دست بياورند و اگر ما نمي‌خواهيم كه آنها را از خاك كردستان بيرون كنيم، صرفا به اين دليل است كه جنگ كرد با كرد حرام است و بهتر است كردها در تركيه از راه پارلمان، خواسته‌هاي خود را مطالبه كنند و اين جنگ اخير پ.ك.ك، اشتباهي بزرگ بوده و هست و بهتر است كه در سفارت آمريكا و دفتر سازمان ملل در تركيه حرف‌شان را بزنند تا اينكه 10سرباز ترك را ترور كنند.»بارزاني همچنين با حضور در مراسم ختم شهداي اخير بمباران‌هاي تركيه در شهر رانيه، تاكيد كرد: اقليم كردستان به بخشي از جنگ پژاك و ايران يا پ.ك.ك و تركيه تبديل نخواهد شد. رييس اقليم كردستان، طي سخناني كه در مراسم مجلس ختم شهداي ٢١ آگوست ايراد كرد، از پژاك و پ.ك.ك خواست زمينه‌ساز حمله تركيه و ايران به كردستان عراق نشوند. بارزاني گفت در حالي‌كه طرفين خواهان حل صلح‌جويانه مشكلات خويش هستند، ما هم آماده هر گونه همكاري با آنان هستيم. اما اگر تصميم دارند جنگ را ادامه دهند، از آنان مي‌خواهم كه اين جنگ را از اقليم كردستان دور كنند. رييس اقليم كردستان در ادامه گفت: صراحتا مي‌گويم ما باج جنگ ديگران را نخواهيم داد و با همكاري پارلمان كردستان و رييس‌جمهور، شديدا در تلاش هستيم كه اين مشكل را حل كنيم. نچيروان بارزاني نيز در ديدار با محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري ايران تاكيد كرد: امنيت جمهوري اسلامي ايران همانند امنيت عراق با اهميت است و معتقديم كه مشكلات منطقه‌اي را بايد با همكاري و همفكري يكديگر حل و فصل كنيم. وي ضمن ارايه گزارشي از اوضاع كردستان عراق و با قدرداني از تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي ايجاد امنيت و ثبات در عراق گفت: عراق با توجه به حمايت‌هاي تاريخي ايران و روابط استراتژيك با جمهوري اسلامي با هرگونه اقدامي كه بخواهد عليه امنيت ايران باشد مخالفت خواهد كرد. محمود احمدي‌نژاد نيز با بيان اينكه هر كس اخلالي در راستاي پيشرفت و امنيت عراق ايجاد مي‌كند قطعا دوستدار ملت و دولت عراق نيست، اظهار كرد: عراق پيشرفته و باثبات به نفع ايران و منطقه است و ايران از اين روند حمايت مي‌كند. آينده متعلق به كشورها و ملت‌هاي ماست و تا زماني كه ملت‌هاي منطقه متحد باشند، دشمنان نمي‌توانند هيچ اقدامي عليه ما انجام دهند. نيچروان بارزاني عصر پنجشنبه گذشته با سعيد جليلي‌ ـ‌دبير شوراي‌عالي امنيت ملي‌ـ هم ديدار و گفت‌وگو كرد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي در ديدار نخست‌وزير پيشين اقليم كردستان عراق و معاون فعلي مسعود بارزاني از توسعه مناسبات اقتصادي ايران و عراق به‌خصوص در استان‌هاي مرزي استقبال كرد. او امنيت را لازمه پيشرفت و تعميق روابط فرهنگي، اقتصادي و سياسي بين دو كشور دانست و افزود: ‌نبايد اجازه داد با ايجاد ناامني و اقدامات تروريستي مانع تحقق رفاه و پيشرفت منطقه شوند. دبير شوراي‌عالي امنيت ملي با بيان اينكه جمهوري اسلامي در مبارزه با اقدامات تروريستي جدي است، تاكيد كرد: به هيچ‌وجه اجازه نخواهيم داد بيگانگان با استفاده از تروريست‌ها، مانع امنيت، پيشرفت و رفاه مردم دو كشور شوند. نيچروان بارزاني نيز با يادآوري حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از مردم مظلوم كردستان در دوران جنايات صدام، با محكوم كردن اقدامات تروريستي، اين‌گونه اقدامات را مانع امنيت و توسعه منطقه دانست. آخرين ديدار رسمي بارزاني با علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه بود كه صالحي با اظهار خرسندي از سفر بارزاني و هيات همراه به ايران، امنيت دو طرف را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت امنيت مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي كشورمان تاكيد كرد. بارزاني هم با اشاره به اينكه امنيت جمهوري اسلامي ايران و اقليم كردستان عراق به هم پيوسته است، همكاري‌هاي دو طرف را براي نيل به هدف امنيت پايدار و توسعه همه‌جانبه منطقه مورد توجه قرار داد. در اين ديدار، دو طرف بر حل‌وفصل مسايل در چارچوب توافقات به‌عمل آمده و بر اراده جدي خود در بسط و گسترش روابط در همه زمينه‌ها تاكيد كردند.
در پايان اين ديدار صالحي از مسعود بارزاني براي سفر به كشورمان دعوت كرد و آن را گامي مهم و عملي كه نشانه دوستي پايدار ميان دو طرف است، عنوان كرد؛ دعوتي كه به نظر مي‌رسد مورد پذيرش قرار گيرد و با ابراز اميدواري كه فرستادگان مسعود بارزاني به تهران داشته‌اند كه به زودي بمباران مناطق مرزي دو كشور متوقف شود، زمينه انجام اين سفر فراهم شود. 

منبع: روزنامه شرق


 


ندای سبز آزادی: فاطمه کروبی ، همسر مهدی کروبی؛ در مصاحبه ای کوتاه در خصوص آخرین وضعیت همسرشان مطالبی را بیان نمودند.

به گزارش سحام نیوز، در این مصاحبه خانم کروبی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه مردم در ماه رمضان گفتند:”ابتدا طی مقدمه ای باید خدمت مردم عرض کنم، وقتی که آقای احمد جنتی در مقام سخنگوی حاکمیت در نمازجمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ از لزوم حصر رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران سخن گفت و قوه قضاییه را چنین توصیه کرد که:« دستگاه قضایی باید ارتباط سران فتنه با مردم را به کلی مسدود کند، درب خانه آنها مسدود شود، تلفن‌ آنها قطع شود، اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند و … » ؛ از بعد سخنان وی بود که ما با اشغال مجتمع مسکونی خود و نیز منزل فرزندم مواجه شدیم. پس از این اقدام، از همان روزهای آغازین آقای کروبی به غیر قانونی بودن و بر خلاف شرع بودن تصرف مجتمع تاکید داشتند و بارها به آنان تذکر دادند و از ماموران می خواستند که محل اقامت ایشان را به مکان دیگری منتقل کنند تا بیشتر از این موجبات آزار همسایگان فراهم نگردد و مالکین دیگر مجتمع بتوانند به خانه خود باز گردند.”
همسر مهدی کروبی در ادامه این مصاحبه درباره شرایط آقای کروبی افزود: “از ابتدای حبس تاکنون، ایشان از کلیه حقوق اولیه یک زندانی مانند حق داشتن هواخوری، حق ملاقات، داشتن کتاب و روزنامه، محروم بوده و هستند و این امر صدماتی را به وضعیت جسمی ایشان وارد خواهد کرد.”
خانم کروبی در خصوص انتقال آقای کروبی به مکانی دیگر گفت: ” سرانجام با پافشاری آقای کروبی، از اول ماه رمضان، ایشان را به آپارتمانی بسیار کوچک منتقل نمودند و در حال حاضر ایشان به همراه ماموران امنیتی در آن واحد آپارتمانی مستقر گردیده اند و با این اقدام عملا از ورود من نیز به آپارتمان جلوگیری شد؛ زیرا حضور و زندگی من در آن آپارتمان کوچک یک خوابه با حضور ماموران امنیتی میسر نبود. این در حالیست که طبق هماهنگی صورت گرفته با ماموران، قرار بود آقای کروبی را به منزل خودشان که توسط فرزندانم در منطقه جماران تهیه شده بود، منتقل نمایند و به دلایل نامعلومی، نیروهای امنیتی حاضر نشدند ایشان را به  این ساختمان که تنها منزل مسکونی ایشان است، منتقل کنند.”
فاطمه کروبی در ادامه افزود: ” من در همین جا اعلام می کنم که آقای کروبی یک خانه دارد و آن هم در همین جماران است و تحمیل اجاره ی مکان دیگر به خانواده ایشان، به معنای خانه ی آقای کروبی نیست.”
در پایان این مصاحبه خانم کروبی در خصوص وضعیت روحی آقای کروبی به سحام گفت: ” در حالی که طی این ۱۹۰ روز، ماموران تنها یکبار به آقای کروبی برای حضور در فضای باز و هواخوری در حیاط منزل اجازه داده اند و علیرغم اینکه آخرین ملاقات با ایشان مربوط به نیمه شعبان می باشد؛ ایشان از روحیه بالا و استواری برخوردارند. از روز اول هم آقای کروبی با همین روحیه قوی، از حاکمیت و زندان بانان هیچ درخواستی را نداشته است و با توجه به اینکه از حقوق اولیه یک زندانی محروم بوده، با خونسردی تمام و اعتماد به نفس بالا این مشکلات را تحمل نموده و افتخار می کند به عملکرد خویش در دفاع از حقوق مردم. حکومت باید بداند که آقای کروبی چه پیش از انقلاب و چه اکنون از پرداخت هرگونه هزینه ای؛ هیچ ابایی نداشته و خود را آماده تحمل همه مصائب نموده است.

 

لازم به توضیح است در حال حاضر مهدی کروبی عملا به صورت جداگانه و به دور از همسر در این ساختمان کوچک در حبس خانگی قرار دارد و نگرانی ها هر روز در خصوص وضعیت سلامتی ایشان بیشتر از پیش افزایش می یابد. از طرف دیگر سایت های زرد و علاقه مند به شایعه پراکنی و وابسته به جریان حاکم و نهاد های امنیتی، طی یک ماه اخیر با آگاهی از میزان محبوبیت آقایان کروبی و موسوی در میان مردم، شروع به انتشار اخباری کذب و دروغین باهدف معروف نمودن خود و افزایش بازدیدکنندگانشان کرده اند؛ دریغ از اینکه مردم بیشتر از گذشته به ماهیت پوچ این گونه سایت ها و خبرها پی خواهند برد.


 


عباس مطهری، فرمانده سپاه ناحیه گرمسار اعلام کرد: «هدف نهایی ساختار جدید بسیج این است که ۷۰ درصد مردم محله بسیجی، ۵۰ درصد اهل نماز جماعت و ۲۰ درصد اهل نماز جمعه شوند.»

به گزارش خبرگزاری فارس٬ عباس مطهری در همایش بسیج مساجد و محلات گرمسار گفته که بسیج و سپاه امیدوارند با اجرای طرح «صالحین» به این ساختار جدید برسند.

سازمان بسیج مستضعفین پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸ اجرای طرحی با عنوان «صالحین» را در دستور کار خود قرار داده که یکی از اهداف آن «مقابله با جنگ نرم» است.

در حال حاضر مهم‌ترین برنامه راهبردی سپاه و بسیج اجرای کامل این طرح در تمام پایگاه‌های بسیج در محلات و ادارات دولتی است.

محسن حسینی دیباجی نماینده ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج سپاه کاشان گفته که «طرح صالحین باید پایگاه‌های بسیج را تبدیل به دانشگاه کند.»

هفته گذشته نیز محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرده بود جمهوری اسلامی «برای پیشبرد دفاع در جنگ نرم، ۳۵ هزار مسجد و ۱۵۰ هزار روحانی کم دارد.»


 


عماد افروغ در مورد عملکرد دولت دهم، گفت: با توجه به اینکه همیشه یک روش شناسی گفتمانی و کل گرا در ارزیابی دولت‌های مختلف داشته‌ام، معتقدم که این دولت به لحاظ گفتمانی توفیق چندانی نداشته است.

این فعال سیاسی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به اینکه دولت تنها توانسته در احیای شعار‌ها و آرمانها موفق عمل کند، تاکید کرد: به دلیل اینکه رفتارها، منطبق با آرمانها نبوده خطر رویگردانی مردم از اصل شعارها و آرمانها ما را تهدید می کند.

وی افزود: عده‌ای از روشنفکران متعهد ما به محض مشاهده فاصله دولت با شعارها، این توجه را دادند که بین سیاست‌هاو رفتارها و آن آرمانها هیچ سازگاری و انطباقی وجود ندارد.

افروغ تاکید کرد: روشنفکران با این نقدها کوشیدند گفتمان اصیل انقلابی و شعارهای عدالت خواهی را نجات بدهند و این توفیقی است که با مفهوم نقد درون گفتمانی خود، باعث نجات گفتمان انقلاب اسلامی ‌شدند.

وی با اشاره به اینکه کار ما به مراتب سخت تر از دوره‌های پیشین است، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته اگر نقدی متوجه دولتها بود از این بابت بود که چرا به گفتمان انقلاب اسلامی‌ توجه نمی‌کنند و چرا الگوی توسعه اقتصادی و سیاسی آنها متاثر از انقلاب اسلامی‌ نیست.

افروغ افزود: اما در دوره جدید شاهد این هستیم که به اسم انقلاب اسلامی، ‌سیاست‌ها و رفتارهایی دنبال می‌شود که در عمل هیچ نسبی با انقلاب و آرمانهای عدالت خواهانه انقلاب ندارد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اگر شعارهایی بدهیم و رفتارهایمان به نوع دیگری باشد، یک منش ضد انقلابی را دنبال می‌کنیم، افزود: جوهره انقلاب اسلامی‌هیچ نسبتی با ماکیاولیسم ندارد.

وی تاکید کرد: همین که فردی هر عملی را مباح بداند و برای رسیدن به قدرت هر عملی را که بخواهد انجام دهد، عملی نکوهیده است که در دولت فعلی شاهد این مساله هستیم.

افروغ در ادامه افزود: در دولت فعلی شاهد نوعی فرصت طلبی بودیم، اینکه از هر چیزی به مصابه فرصت استفاده شود، و از ارزشهای دینی، ارزشهای انقلابی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به گونه‌ای بهره برداری شد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگ، ‌سیاست، اقتصاد و اجتماع نمره قابل قبولی به دولت نمی‌دهم، تاکید کرد: حتی در خصوص شعار عدالت اقتصادی نیز ما شاهد عدالت اقتصادی با برنامه و عمیق نیستیم و دولت کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشته است.

افروغ با اشاره به اینکه برخی با جزئی نگری عملکرد دولت را مثبت می‌بینند، افزود: در دولت‌های گذشته، سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی آنها شتابان بود و بی توجهی به فرهنگ مشاهده می‌شد، در دولت فعلی هم شاهد این مشکلات هستیم.

وی افزود: تنها فرق دولت فعلی با دولتهای گذشته این بود، که شعارهای انقلابی داده شد اما شاهد رفتارهای غیر انقلابی بودیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نکته که در این دولت شاهد این هستیم که اصل طلایی اخلاق نادیده گرفته می‌شود، تصریح کرد: اصل طلایی اخلاق می‌گوید آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگری هم نپسند، ما شاهد این هستیم که چیزهایی برای دولت های گذشته مذموم و نکوهیده بود اما برای دولت فعلی پسندیده است.

افروغ با اشاره به اینکه یکی از تجلی‌های عدالت بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است، گفت: شاهد این هستیم که اشخاصی از چهره‌های کلیدی دولتی مورد اتهام هستند اما هیچ رسیدگی به پرونده آنها مشاهده نمی‌شود.

افروغ در ادامه در بهترین حالت دولت را دولتی بدون برنامه عنوان کرد و افزود: دولت فعلی شخص محور است و ماهیات دولت ندارد، رییس دولت داریم و همه فعالیت‌های دولت حول یک شخص برنامه‌ریزی می‌شد.

وی افزود: کسانی که به گونه‌ای در دولت هستند با ادبیاتی متملقانه و چاپلوسانه به این شخص گرایی می دمند.

این نماینده مجلس هفتم با تاکید بر اینکه شاهد یک خرد جمعی یا یک استراتژی جمعی نیستیم، بیان کرد: عامل اصلی عدم موفقیت دولت بی برنامه و شخص محور بودن دولت است.

عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های نخبگی در عرصه مدنی و عدم نظرخواهی و مشورت از دیگر عواملی است، که افروغ به عنوان نقاط منفی در دولت فعلی از آنها یاد کرد و افزود: داشتن تفکراتی منشی‌مدارانه که قائم به شخص رییس دولت است مانع دستیابی دولت به اهداف خود شده است .

وی با اشاره به اینکه دولت موفقیت خود را در پول و سرعت در تصمیم گیری می‌دیده است، افزود: در ارتباط با مشکلات با اتخاذ همین سیاست امروز نباید چشم خود را به بازتاب و پیامدهای ناموجه این نوع نگرش ببندیم.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه وقتی نگاه شخصی حاکم می‌شود باید شاهد چاپلوسی، تملق، ریا و دورویی باشیم، افزود: اولین عاملی که منجر به این نوع رفتارهای می شود این است که تبیین صحیحی از انقلاب اسلامی‌ موجود نیست و به لحاظ تئوریک فهم صحیحی از انقلاب مطرح نکرده ایم.

افروغ عامل دیگر را عدم وجود الگوی عملی و تمام عیار در قالب الگوی اسلامی ‌ایرانی پیشرفت دانست و افزود: فقدان یک تئوری صحیح و الگوی تمام عیار می‌تواند قدرت شعار گونه افراد را افزایش دهد.

افروغ نوع فرهنگ سیاسی مردم را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: فرهنگ سیاسی احساسی و شتاب زده‌ای داریم، وقتی از چیزی فرار می‌کنیم عقلانی عمل می‌کنیم اما وقتی به سمت چیزی گرایش پیدا می‌کنیم احساسی عمل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در این میان نقش عالمان، اشخاص واسط و روشن فکران باید پررنگتر شده تا با آگاهی بخشی و دادن آگاهی به مردم، جلوی انتخابات احساسی و شتاب زده را بگیرند.

افروغ درپایان با تاکید بر اینکه مردم کشور ما پایبند به گرایش‌های دینی و اعتقادی هستند، افزود: بحث انتخاب صحیح بحث یک مصداق است و عدم آگاهی منجر به انتخاب نادرست می‌شود.


 


بعد از ظهر روز چهارشنبه دوم شهریور ماه حدود سی نفر از فعالین حرکت ملی آزربایجان در مراسم افطاری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند

بر اساس گزارش های ارسالی به گروه خبری تبریز سسی ، 15 نفر از فعالین را به زندان مرکزی تبریز و دیگر بازداشت شدگان را به وزارت اطلاعات منتقل کرده اند که برای فعالینی که به زندان منتقل شده اند وثیقه بیست میلیون تومانی صادر کرده اند اما از وضعیت دیگر بازداشت شدگان که هم اکنون مورد شکنجه روحی قرار گرفته اند خبری در دست نیست .


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته