-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

Posts from Khodnevis for 08/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پراکنده‌گویی: در ستایش نطفه‌ای که قبل از بسته شدن مرد...قذافی و امام موسی صدر و آقازاده‌های رفیق «سیف‌الاسلام»

چند روز پیش داشتم ویدیویی از تاج‌زاده می‌دیدم. اگر شما حتی چند دقیقه‌ای با «آقا مصطفی» هم‌کلام شده باشید، می‌دانید که تاج‌زاده آدم اهل تعارفی نیست و حاضر است هزینه «تاج‌زاده» بودن را بدهد. تاج‌زاده چند سال پیش در جایی گفته بود که [در زمان شاه] مردم ایران از همه آزادی‌ها بهره‌مند بودند جز آزادی سیاسی...در جای دیگر کلام آیت‌الله خمینی را در باره قانون اساسی می‌آورد که «پدران و مادران ما آن دوره تشخیص دادند که این قانون اساسی خوب است...امروز فرزندان آنها عاقل‌اند، بالغ‌اند، یک قانون اساسی دیگر می‌خواهند.» برای من بسیار جالب بود. فکر کردم. گذشته را مرور کردم. بازی‌گران ۳۳ سال گذشته را به یاد آوردم، آنها که مرده‌اند و اعدام شده‌اند و آنها که زیسته‌اند...امروز من نوعی هزاران هزار کیلومتر دور از وطنم باید همین‌طور نگران باشم که یاران راه‌زنانی که ۳۲ سال پیش آزادی را فدای به قدرت رسیدن و در قدرت ماندن کرده‌اند، امروز باز در فضای مغشوش سیاسی و با استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای، مردم را نفریبند.

در طول سه هفته گذشته، اتفاق‌های زیادی افتاده است...طرح دوباره نام شاپور بختیار و مساله ترور او و عدم محکومیت قتل این سیاست‌مدار نام‌آور به دست ماموران جمهوری اسلامی، در دورانی که فرانسه نیاز به معامله با دولت هاشمی رفسنجانی داشت. سالگرد قتل فریدون فرخ‌زاد، هنرمند و ادیب ایرانی ساکن آلمان که قربانی سیاست‌های ترور دوران هاشمی رفسنجانی شد. سالگرد قطع‌نامه و ماجرای اعدام‌های دهه ۶۰ سال ۶۷ و بی‌اطلاعی ظاهری کسانی که در دولت بوده‌اند...

من ماجرا از دریچه‌ای دیگر می‌بینم. معاشقه تاریخی مردم ایران با سرنوشت در سال ۱۳۵۷ با خیال پدید آوردن فرزندی به نام آزادی انجام گرفت. امید این بود که ثمره این عشق‌بازی، رهایی از بندهای سیاسی‌ای باشد که شاه تنیده بود. اما چه شد؟

اگر به قول تاج‌زاده، در دوران شاه همه آزادی‌ها بود جز آزادی سیاسی. الان به لطف ساختاری که مدافعین ذی‌نفع زیادی هم دارد، نه آزادی سیاسی داریم و نه آزادی اجتماعی. امروز اما حس می‌کنیم که انقلابیون اسلام‌گرا، عمله ظلم شدند و ابزار تجاوز به آرزوی مردم ایران. حتی تاج‌زاده‌اش که می‌بیند نتیجه انقلاب اسلامی جز جنایت، جز از میان رفتن همه آزادی‌ها و اختیارات انسانی نیست، جز قالب جمهوری اسلامی بر گرفته از «امام راحل» گزینه دیگری را نخواهد پسندید.

نگاهی به سابقه این ابزارهای بعضا «اصلاح‌طلب» که چیزی را جز بازگشت به دوران درخشان امام راحل نمی‌پسندند، نا امید کننده است.

وقتی خوئینی‌ها به زبان بی‌زبانی می‌گوید که هدف اصلاح‌طلبان جز حفظ نظام نیست، نظامی که همه آزادی‌ها را از بین برد، حتی آزادی سیاسی، می‌اندیشم که یک جای کار بدجوری لنگ می‌زند.

شک ندارم که همه خواهان اصلاح وضع موجود و رسیدن به زمانه‌ای هستند که همه آزاد باشند و همه ازادی‌ها برقرار...اما آیا گروه‌هایی که مسوول از میان رفتن ازادی‌های مشروع مردم در طول ۳۲ سال گذشته بوده‌اند، می‌توانند تضمین‌کننده بازگشت به چیزهایی باشند که از ما گرفته‌اند؟ تعارف را کنار بگذاریم. هسته‌های گزینش، آزادی انتخاب رشته درسی، شغل و خیلی چیزها را از مردم گرفتند.این هسته‌ها از چه گروه‌های تشلیل شده بود؟

در طول سال‌های زمام‌داری همه این انقلابیون سابق، حتی آزادی فکر کردن به آزادی را نداشته‌ایم. ما نسل‌هایی هستیم ترسان از آزادی! ادبیات طرفداران سرسخت قاتلان آزادی و دستیاران اعدام آزادی را بخوانید...آه و ناله و فغان ...اگر جز این گروه آزادی کش به قدرت برسند، ما آزادی نخواهیم داشت! ای بابا! گروهی که آزادی را برای «امام» خود فدا کرد حالا مدافع آزادی است؟ این گنگ‌های خواب‌دیده به ناگهان مدافعان جان برکف ازادی شده‌اند؟ ای دل غافل! ما چه خواب بوده‌ایم!

وقتی می‌بینم کسانی عاملان نرسیدن به آزادی و تحکیم سرکوب را به عنوان نماد آزادی علم می‌کنند، فقط رنج می‌برم از سادگی آنهایی‌که به اینان امید می‌بندند.

 

امام موسی صدر، قذافی، آقازاده‌ها

یادم می‌آید ۳۲ سال پیش، بسیاری در رسانه‌ها حرف از تلاش برای یافتن امام موسی صدر می‌‌زدند...

بسیاری از همین انقلابیون، تدریجا مانع آزادی برای پرسیدن سرنوشت امام موسی صدر شدند. امام موسی صدر اگر غیب نشده بود، احتمالا برای پیرمرد اهل خمین شاخ می‌شد...

امروز معمر قذافی، کسی که شاید امام موسی صدر را سر به نیست کرده باشد، عملا دنبال سوراخ موش می‌گردد. و جالب اینکه ۳۳ سال است به این حاکم جنایت‌پیشه باج داده‌ایم و با او معامله کرده‌ایم...ببینید چه کسانی در نظام اسلامی با خاندان قذافی معامله تجاری داشته‌اند و ...باید تمامی معاملات تجاری ناپیدای فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی با «سرهنگ‌زادگان» عیان شود.

چرا رسانه‌های ما در طول این همه سال سیاسیون «قذافی‌دوست» را به خاطر ملاعبه‌ای طولانی با خاندان قذافی زیر سوال نبرده‌اند؟

من مانده‌ام چرا سردبیران رسانه‌هایی ویژه، با آقازاده‌های مرتبط با «سیف قذافی» گفتگو نمی‌کنند تا ما او را بهتر بشناسیم؟ چرا باید از طریق رابطانی پی به رابطه‌ها ببریم؟ مطمئنا کسانی چون دکتر امیراحمدی موفق به شنیدن صدای «سیف» شده‌اند، می‌توانند اندکتی را بازگو کنند اما داستان نزد الباقی است...

 

نتیجه اخلاقی

ول معطلیم! مگر آنکه خودمان بخواهیم سرنوشت‌مان را تغییر دهیم و اسیر خنیاگران آزادی‌ستیز  نباشیم...یعنی می‌شود؟

-------------

مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.


 


2200 کشته در 4 ماه؛ آمار سازمان ملل درباره جنایات بشار اسد

در حالی که پیش از این سازمان ملل متحد شمار کشته‌های سوریه را حدود 2هزار نفر اعلام کرده بود، اما امروز طی جلسه فوق‌العاده سازمان ملل که برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در سوریه تشکیل شد، اعلام شد که بیش از دوهزارو 200 نفر در سرکوب نیروهای امنیتی طی چهار ماه گذشته کشته شده‌اند.

جلسه فوق‌العاده سازمان ملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در سوریه جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار کرد.

24 عضو این شورا که شامل چند کشور عربی از جمله اردن، کویت، قطر و عربستان است، بعدازظهر دوشنبه در ژنو درباره پیش‌نویس قطعنامه علیه سوریه به رایزنی پرداختند. 

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این نشت گفت که بیش از دوهزارو 200 نفر در سرکوب نیروهای امنیتی طی چهار ماه گذشته کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۳۵۰ نفر از آغاز ماه رمضان تاکنون در سراسر سوریه کشته شده‌اند. این در حالی است که حکومت سوریه روز چهارشنبه‌ ۱۷ اوت مدعی شد عملیات نظامی علیه مخالفان متوقف شده است.

اوایل ماه اوت، گزارش‌گران حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت بشار اسد را به نقض فاحش و گسترده حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات سیاسی مردم سوریه متهم کردند.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، 3 اوت، تنها با صدور بیانیه‌ای، نقض حقوق بشر و استفاده از زور علیه غیرنظامیان توسط نیروهای سوریه را محکوم کرد. این بیانیه بدون حمایت لبنان، همسایه سوریه که دمشق در آن نفوذ زیادی دارد، تصویب شد.

با این حال شورای حقوق بشر سازمان ملل درحال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه جنایات حکومت سوریه علیه مردم است.

همچنین یک هیات بشردوستانه سازمان ملل به دمشق سفر کرده است. 


اظهارات بشار اسد در تلویزیون دولتی سوریه

دیشب بشار اسد در یک گفتگو که از تلویزیون دولتی پخش شد درخواست کشورهای غربی از او مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را رد کرد و علیه هرگونه مداخلۀ خارجی در سوریه هشدار داد.

به گزارش یورونیوز، رئیس جمهور سوریه، این درخواست را «بی‌ارزش» توصیف کرد و گفت در مورد رئیس جمهوری که با رأی مردم انتخاب شده و او را قدرت غربی روی کار نیاورده‌اند نباید چنین حرف‌هائی زده شود.

وی همچنین غربی‌ها را از هرگونه مداخلۀ نظامی در سوریه برحذر داشت و گفت هر گونه اقدام نظامی در سوریه با توجه به وضعیت و توانائی‌های این کشور، دارای پیامدهائی به مراتب وخیم‌تر از آن خواهد بود که تصورش می‌رود.

اسد از برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در ماه دسامبر سال جاری و انتخابات پارلمانی به فاصلۀ چهار تا هشت ماه پس از آن خبر داد.

رئیس جمهوری سوریه بار دیگر جنبش اعتراضی مردم این کشور را یک "توطئه" خواند و گفت هدف از این توطئۀ خنثی شده سقوط کشور طی چند هفته بوده است.

بشار اسد گفت یک راه حل صرفاً امنیتی برای وضعیت کنونی وجود ندارد و راه حل مشکل، الزاماً راه حلی سیاسی است اما راه حل سیاسی را نمی توان بدون حفظ امنیت از قوه به فعل درآورد.

اين چهارمين حضور رئيس‌جموری سوريه در انظار عمومی از زمان آغاز شورش‌ها عليه حکومت ۴۰ ساله وی است که از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و سران آلمان، بریتانیا و فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۸ اوت برای نخستین بار از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، خواهان کناره‌گیری بشار اسد شدند. 

 


 


محسن هاشمی: اگر فضا مناسب باشد وارد انتخابات می‌شوم؛ آمدن ما به صلاح است

مدیر عامل سابق مترو با حمله شدید به دولت نهم و دهم، و شخص احمدی‌نژاد، رییس جمهور و تیم وی را به «افراطی‌گری و قانون‌گریزی» متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری قانون، محسن هاشمی، فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی که سابقا مدیر عاملی مترو را برعهده داشته است در گفتگویی تفصیلی با این وب‌سایت خبری، با حمله به دولت نهم و دهم گفته است که «نمی‌شود هشت سال افراطی‌ها در کشور حرف بزنند و همه ارکان کشور دست آنها باشد. باید از افراطی ها عبور کرد در هر جناحی که باشند.»

وی با متهم کردن دولت احمدی‌نژاد و تیم وی به افراطی‌گری گفته است «بر اساس گفته یک فرد، که می‌گوید؛ آمریکا تا چهارسال دیگر نابود می‌شود، نمی‌توان سیاست خارجی را برنامه‌ریزی کرد. یا مثلاً بر اساس اینکه کسی بگوید ظهور کوچک امام زمان نزدیک است. کشور نیاز به عمل‌گرایی و واقع‌گرایی دارد که متأسفانه از بین رفته است. افراطی‌ها نمی‌توانند کشور را اداره کنند.»

فرزند اکبر هاشمی ادامه داده است: «افراطی فقط می‌توانند پاچه بگیرند و در لحظه‌ای که آنها را باز می‌کنید که پاچه بگیرند، فقط در همان لحظه به درد می‌خورند»، و برای اداره کشور به مدت هشت سال مناسب نیستند.

وی افزوده که در دولت آقای احمدی‌نژاد ثبات مدیریتی ایران کاملا از دست رفته و در طول شش سال، چهار رئیس بانک مرکزی، سه وزیر اقتصاد، چهار وزیر کشور تغییر کرده است و «در نفت که مهم‌ترین وزارت‌خانه کشور است نیز تاکنون شش وزیر آمده‌اند و رفته‌اند.»

هاشمی افزوده که «نمی‌توان چنین دولتی را موفق دانست. فقط کافی است تلویزیون در کنار احمدی‌نژاد قرار نگیرد و برای دولت او تبلیغ نکند بعد ما می‌بینیم نتیجه چه خواهد شد. محال است که کسی تا این اندازه تغییر مدیر داشته باشد و موفق باشد، مگر اینکه همان‌گونه که خود آقای احمدی‌نژاد می‌گوید، بگوییم امام زمان مملکت را می‌چرخاند.»

مدیر عامل سابق مترو در ادامه اظهار داشته است که اگر شرایط برای ورود نیروهای معتدل مهیا باشد وارد انتخابات خواهد شد، چرا که خطر افراطی‌گری بسیار گسترده است: «بله آمدن ما [در انتخابات] به صلاح است. به هر حال فرصت انتخابات فرصت مناسبی است و نباید این فرصت را ازدست داد.»

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات سابقی که در حوزه مترو با احمدی‌نژاد داشته اشاره کرده و افزوده است: «یک دفعه آقای احمدی‌نژاد شد شهردار؛ صبح رفتیم سر کار دیدم ایشان اصلاً مترو را قبول ندارد، می‌خواهد قطار هوایی بزند. طرح فرانسوی‌ها در مترو تهران را اصلاً قبول نداشت. اگر من مقاومت نمی‌کردم باید تمام زحمت‌هایی که کشیده بودیم را می‌گذاشتیم کنار و روی طرح منوریل صد و اندی کیلومتری کار می‌کردیم که حتی خودشان هم نتوانستند شش کیلومتر آن را در صادقیه اجرا کنند.»

محسن هاشمی فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی که مدت زمان مدیدی مدیر عامل متروی تهران بود، سرانجام و با اختلافات احمدی‌نژاد و رفسنجانی مجبور به ترک این کرسی ریاست شد؛ هرچند هنور نیز وی ساختمان مترو را ترک نکرده و به عنوان عضو هیأت‌مدیره همچنان در آنجا است.


 


برای دومین هفته متوالی، نسرین ستوده با خانواده‌اش دیدار نکرد

نسرین ستوده برای دومین هفته متوالی از ملاقات با خانواده‌اش خودداری کرد.

به گزارش وب‌سایت کلمه پس از آنکه دو هفته پیش،  همسر و فرزندان ستوده به جرم همراه داشتن دفترچه چند ساعت بازداشت شدند و خواهر این زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت، این وکیل دادگستری در اعتراض به این اقدام و محرومیت از حق تلفن از ملاقات با خانواده خودداری کرد.

این در حالی است که رضا خندان و فرزندان وی و خانم ستوده امروز برای دیدن این وکیل محبوس به زندان رفته بودند.

ستوده پیشتر در نامه‌ای به آیت‌الله لاریجانی، رییس قوه قضائیه و سرپرست دادسرای اوین، درباره دلایل خوددادری از دیدار با خانواده خود نوشته بود که چون خوفناک‌ترین دادسرای ایران به‌طور غیرقاونی، همسر و دو فرزند خردسال‌ او را به گروگان گرفته است، ترجیح می‌دهد برای آسیب نرسیدن به فرزندانش از انجام چنین ملاقات‌هایی خودداری کند.

نسرین ستوده به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.


 


واکنش‌های جهانی به تحولات لیبی و سکوت ایران

در حالی که سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای مهم جهان به تحولات روزهای اخیر لیبی واکنش داده‌اند، اما مقامات جمهوری اسلامی که معمر قذافی، یکی از نزدیکان خود را از دست می‌دهند، تا کنون درباره سقوط طرابلس به دست مخالفان رژیم لیبی اظهار نظری نکرده‌اند.


 سازمان ملل: انتقال قدرت در لیبی سریع‌تر رخ دهد

دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز دوشنبه، ۲۲ اوت، در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد که در ارتباط با تحولات لیبی، با اعضای شورای امنیت در تماس خواهد بود.

بان کی‌مون گفت که «هم‌اکنون ضروری است تا درگیری در لیبی برای جلوگیری از تلفات بیش‌تر به پایان برسد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «از نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر به خشونت پایان دهند و شرایط را برای روند آرام انتقال قدرت فراهم کنند.»

 

پنتاگون: قذافی لیبی را ترک نکرده است

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، پنتاگون اعلام کرد آمریکا گمان نمی‌کند قذافی لیبی را ترک کرده باشد.

با این حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که همچنان به عملیات کنترل هوایی لیبی ادامه می‌دهد و این کشور برای اعزام نیروی زمینی به لیبی برنامه‌ریزی نمی‌کند.

 

اوباما: قذافی از قدرت کناره‌گیری کند

رئيس‌جمهوری آمريکا طی بيانيه‌ای معمر قذافی، رهبر لیبی را «حاکم ستمگر» توصيف کرد و از او خواست از قدرت کناره‌گيری کند.

به گزارش آسوشيتدپرس باراک اوباما در بيانيه‌ای اظهار داشت: «تحولات چشمگير ليبی به نقطه اوج خود رسيده و معمر قذافی بايد با پذيرفتن واقعيت، قدرت را واگذار کند.»

رئيس‌جمهوری آمريکا از مخالفان قذافی خواست تا «قدرت رهبری خود را نشان دهند، به حقوق بشر احترام بگذارند، از کشتار غيرنظاميان خودداری کنند، نهادهای دولتی ليبی را حفظ کنند و به سمت دموکراسی حرکت کنند.» 


بریتانیا: مخالفان قذافی از انتقام‌جویی پرهیز کنند

در بریتانیا، دیوید کامرون، نخست وزیر، برای زیر نظر داشتن اوضاع لیبی، تعطیلات خود را نیمه تمام گذاشته و به لندن بازگشته و مقامات بریتانیایی گفته اند که پایان حکومت چهل و دو ساله معمر قذافی نزدیک است.

بریتانیا در پی تصرف بخش‌های عمده‌ای از طرابلس، توسط مخالفان مسلح معمر قذافی، آن‌ها را به حفظ نظم ترغیب کرد و از هرگونه انتقام‌جویی احتمالی برحذر داشت. 

دولت بریتانیا همچنین بار دیگر از قذافی خواست از قدرت کناره‌گیری کند. 


آفريقای جنوبی اعزام هواپيما برای خارج کردن قذافی از طرابلس را تکذيب کرد

در پی انتشار گزارش‌هايی درباره اينکه آفريقای جنوبی هواپيمايی را برای خارج کردن قذافی به طرابلس فرستاده است، وزارت خارجه آفريقای جنوبی اين گزارش ها را تکذيب کرد. 

وزارت خارجه آفريقای جنوبی همچنين با ابراز بی اطلاعی از محل اختفای قذافی، مذاکره اين کشور با او را برای انتقال قدرت در ليبی تکذيب و تاکيد کرده که مشکل بايد به دست مردم ليبی، از طريق مذاکره ميان مخالفان و دولت حل شود.


ناتو: رژیم معمر قذافی در آستانه فروپاشی است

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، رژیم معمر قذافی را رژیمی «در آستانه فروپاشی» توصیف کرد.
آندِرس فو راسموسِن، دبیرکل نیروهای ناتو، در بیانیه‌ای ضمن اشاره به «رنج مردم لیبی در طول چهار دهه حکومت معمر قذافی»، شرایط حاضر را فرصتی دانست که مردم لیبی می‌توانند از آن برای آغازی تازه بهره بگیرند.

در طول پنج ماه گذشته جنگنده‌های ناتو با انجام حدود ۲۰ هزار پرواز عملیاتی علیه مواضع نیروهای دولتی لیبی، به پشتیبانی از مخالفان معمر قذافی پرداختند.


فرانسه: مردم لیبی شجاع‌اند

رئیس جمهوری فرانسه شهامت مردم لیبی را ستوده است.

همچنین فرانسه خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده بین‌المللی در هفته آینده برای بررسی لیبی پس از قذافی شد. 


استرالیا: قذافی شکست را بپذیرد

جولیا گیلارد، نخست وزیر استرالیا از پیشروی نیروهای مخالف معمر قذافی استقبال کرده و از رهبر لیبی خواسته به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر، شکست را بپذیرد و از قدرت کناره گیری کند.

نخست‌وزیر استرالیا، گفته که آقای قذافی باید در دادگاه بین‌المللی حاضر شده و به اتهام‌های خود پاسخ دهد. 


ایتالیا: قذافی خود را تسلیم کند

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، تنها راهی که برای سرهنگ قذافی دیده این است که خود را تسلیم کند. آقای فراتینی گفته که دولت باید دو نفری که دستشان به خون آلوده نیست را به شورای انتقالی معرفی کنند. 


روسیه: امیدواریم خونریزی در لیبی پایان یابد

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است که همه شواهد حاکی از رسیدن به نقطه عطفی در تحولات لیبی و تغییر موازنه قدرت به سود مخالفان است.

در این بیانیه اضافه شده که و روسیه امیدوار است این تحول به خونریزی و رنج مردم لیبی پایان دهد. 


دادگاه لاهه در انتظار سیف‌الاسلام قذافی

سخنگوی دادگاه بین‌المللی کیفری درلاهه اعلام کرد که در صدد تحویل گرفتن سیف‌الاسلام پسر معمر قذافی است که اکنون به اسارت مخالفان در آمده است.

او افزود که در حال مذاکره با شورای ملی انتقالی در لیبی هستند تا سیف الاسلام را به اتهام جنایت علیه بشریت به دادگاه کیفری تحویل دهند.

ترکیه، اتحادیه عرب، امارات متحده عربی، حماس، تشکیلات خودگردان فلسطینی و مصر نیز به تحولات لیبی واکنش نشان داده‌اند و از سرنگونی حمومت قذافی استقبال کرده‌اند. 


چاوز: غرب عامل ویرانی طرابلس است

اما هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، دولت‌های غربی را به خاطر اقدامات آنها در لیبی محکوم کرده و در مورد وضعیت طرابلس، گفته است که این کشورها «عملا طرابلس را به ویرانی کشانده‌اند و بمب‌های خود را به سوی بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌ها، محل‌های کسب، کارخانه‌ها و مزرعه‌ها در طرابلس پرتاب می‌کنند، و این چیزی است که در حال وقوع است.» 


کاهش بهای نفت در بازارهای بین‌المللی

به دنبال انتشار اخبار مربوط به تصرف بخش‌هایی از پایتخت لیبی به دست مخالفان معمر قذافی، قیمت نفت امروز (دوشنبه) در بازارهای جهانی دچار نوسان شد.

قيمت نفت خام برنت دريای شمال برای تحويل در ماه اکتبر یک دلار و ۵۹ سنت کاهش داشت و به بشکه‌ای ۱۰۷ دلار رسید اما بهای نفت خام سبک، پايه بورس نيويورک، برای تحويل در ماه سپتامبر ۸۲ سنت افزايش یافت و به  ۸۳ دلار در هر بشکه رسيد.


رژیم قذافی در چندقدمی سقوط

بر اساس آخرین گزارش‌ها بعدازظهر دوشنبه، ۲۲ اوت، تلویزیون دولتی لیبی به دست انقلابیون افتاد و حلقه محاصره معمر قذافی در مجتمع باب‌العزیزیه لحظه به لحظه تنگ‌تر می‌شود.

در همین حال مصطفی عبدالجلیل رییس شورای انتقالی لیبی اعلام کرد: «می‌خواهیم معمر قذافی را زنده دستگیر کنیم تا جهانیان محاکمه عادلانه بزرگ‌ترین دیکتاتور دنیا را مشاهده کنند.»

عبدالجلیل افزود انقلابیون همه مناطق شهر طرابلس را در دست ندارند‌.‌ مجتمع باب‌العزیزیه و مناطق اطراف آن هم‌چنان در دست هوادران قذافی است.

وی اظهار داشت: «حتا نمی‌دانیم سرهنگ قذافی در لیبی است یا این کشور را ترک کرده است.»

 وی با اشاره به محاصره شهرهای «سرت» و «سبها» توسط انقلابیون تاکید کرد هوادران قذافی پس از این‌که ناامید شوند از درون این شهرها قیام خواهند کرد.»

برخی گزارش‌ها از فرار محمد قذافی فرزند رهبر لیبی از حصر خانگی خبر می‌دهند.

 


 


چرا جمهوری اسلامی خط قرمز ندارد؟


به آقای خامنه ای و ریس جمهور احمدی نژاد خرده می گیرند که «پدر جان! شما که نحوه ی برخوردتان با مردم تان در ۲ سال گذشته معرف حضور همه جهانیان بوده است، دیگر چرا گیر داده اید به نقض حقوق بشر در انگلیس!»

چند سال پیش و با تشکیک در مساله ی هولوکاست در عرصه ی جهانی، آقای احمدی نژاد سیاست جدید جمهوری اسلامی را به جهان معرفی کرد:«اگر به خط قرمزهایم حمله کنید، من هم به خط قرمزهایتان حمله می کنم!»

بدین ترتیب جریانات انگلیس فرصتی طلایی بود برای نظام مقدس ما، و یک گام جلو تر از نبرد خط قرمز ها، برای رسوا کردن خیاطی که در کوزه ای افتاده بود که جمهوری اسلامی ما مهمان همیشگی آن کوزه بوده، است و خواهد بود!

در میانه ی نبرد خط قرمز ها، نکته ی جالب، توجه به تفاوت عمیق در جنس خط قرمزهای جمهوری اسلامی با مشابه غربی آن است:

در حالی که خط قرمز های نظام مقدس، مثل «اسلامی بودن حکومت در ایران»، «محدود بودن آزادی های مدنی»، «سروری روحانیت بر امور مملکت» و...، همگی از تراوشات فکری روحانیون عزیزمان می باشند، خط های قرمز غربی اما ماهیتی مدنی و فراگیر دارند، مثل «حقوق بشر»، «آزادی» و حتا مساله ی «هولوکاست»!

حاکمان ما توجه ندارند که این ارزش ها در غرب، شرح تلاش و کوشش آن مردم در طی دهه ها و قرون متمادی است که در قالب کلمات مذکور کد و فشرده شده. این ارزش ها در ناخودآگاه جمعی مردم آن جا هک شده و دست آورد یک شبه ی پروپاگاندای یک حزب سیاسی قلدر و برتر که به زور به مردم خورانده شده باشد نبوده و نیست.

بر خلاف نظر حاکمان ما، این که خط قرمزها در غرب را نمی توان زیر سوال برد، به این دلیل نیست که اساسا نباید چنین کاری کرد! یا این که این کار زشت است و یا عیب دارد! بلکه به این خاطر است که زیر سوال بردن این ارزش ها در میان مردم آن جا اساسا خریداری ندارد و گوش کسی بدهکار نخواهد بود!

 

-------------

مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.


 


شمار کشته‌های غیر نظامیان به ۸ نفر رسید؛ بارزانی حملات ترکیه را محکوم کرد

 

مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق، در اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن حملات هوایی ارتش ترکیه به مناطق مرزی و ابراز همدردی با خانواده ۷ کشته شده غیرنظامی، از این ترکیه خواست که از تکرار چنین اقداماتی بپرهیزد.

 

آقای بارزانی در اطلاعیه خود نوشته است: «مراتب نگرانی خود را نسبت به شهید شدن این چند این چند شهروند غیر نظامی اعلام می‌کنم. در عین حال این حملات را محکوم کرده و تاکید می‌کنم که  ضرر رساندن به شهروندان غیرنظامی هیچ توجیهی ندارد و از ترکیه می‌خواهم که این حملات را تکرار نکند.»

 

روز یکشنبه، ۳۰ مرداد، رسانه های کردستان عراق از کشه شدن هفت شهروند غیر نظامی عضو یک خانواده بر اثر حمله جنگنده های نظامی ارتش ترکیه به روستاهای دامنه کوهستان قندیل خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری پیامنیر، ارگان رسمی حزب دمکرات کردستان عراق، این افراد بر اثر اصابت گلوله جنگنده های ترکیه به یک خودروی شخصی کشته شدند.

 

گزارش‌ها حاکیست که دو کودک و دو زن در میان قربانیان هستند.

 

به گفته بخش‌دارمنطقه مرزی سنگسر در کردستان عراق: «شدت  این انفجار به‌ گونه‌ای بود که‌ اجساد قابل شناسایی نبودند.»

 

اما براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده آمار کشته شدگان غیرنظامی روز گذشته مناطق مرزی کردستان عراق به هشت نفر رسیده است.

 

اسماعیل عبدالله، مختار روستای زارگلی به آژانس خبری سومریه نیوز گفت: «آخرین آمار حاکیست که بر اثر حملات روز گذشته هشت شهروند غیر نظامی کشته شده‌اند.»

 

 رادیو نوا که این خبر را بازنشر کرده، به نقل از این فرد نوشته است که این هشت نفر با خودرو شخصی خود قصد داشته اند محل خود را که هدف حملات بوده به مقصد یک مکان آرام ترک کنند. اما آنها مورد هدف جنگنده های ارتش ترکیه قرار گرفته و کشته شده اند» آقای عبدالله همچنین تاکید کرده است که کلیه ساکنان این روستا ناچار به ترک محل زندگی خود شده اند.

 

حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک از روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد.

 

خبرگزاری پیامنیر افزوده است: «جنگنده‌های ارتش ترکیه‌ مشغول گشت‌زنی در آسمان منطقه‌ هستند و بسیاری از مردم منطقه‌ برای حفظ جانشان روستاها را تخلیه‌ کرده‌اند و به‌ مناطق امن تر پناه برده‌اند.»

 

رسانه های عراقی می‌گویند پس از گذشت ۳ روز از این حملات دست کم ۱۰۰ خانواده ساکن روستاهای منطقه ‌«آمیدی» مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند. بر اثر این حملات همچنین چند نقطه ایست بازرسی پ ک ک در دامنه کوهستان قندیل منهدم شده است.

 

به گزارش رسانه‌های ترکیه این حملات پس از آن شروع شد که هفت تن از سربازان ارتش این کشور در استان هکاری توسط نیروهای پ.ک.ک کشته شدند، اما حزب کارگران کردستان می‌گوید این درگیری در هفته‌های گذشته از طرف ترکیه شروع شده است. گفته می‌شود همزمان با حملات درگیری‌هایی بین این دو طرف نیز رخ داده است.

 

حملات هوایی جنگنده‌های ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) همزمان است با ادامه حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) در دامنه کوهستان قندیل.

 

مرزهای مشترک ایران، عراق و ترکیه از بیش از یک ماه پیش صحنه حملات هوایی و دریگیری های نظامی بوده اند.

 

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ  اوايل مردادماه اعلام کردند که بيش از ۲۰۰ خانوار کرد در جريان گلوله باران روستاهای کردستان عراق آواره شده‌اند، اما مقامات و رسانه های  کردستان عراق می‌گویند بر اثر این حملات ساکنان ۳۵ روستا که شامل ۴۰۰ خانوار می‌شوند مجبور به ترک محل زندگی خوده شده اند. پیش از حوادث امروز هم گفته می‌شد که ۳ شهروند غیر نظامی کشته و بیش از ۱۱ نفر شهروند دیگر زخمی شده‌اند.

 

 


 


«سیف‌» قذافی، دوست «مهدی هاشمی» را هم گرفتند

دکتر هوشنگ امیر احمدی که به گفته خودش از مشاورین مهدی هاشمی در زمینه ادامه تحصیل در آکسفورد محسوب می‌شود، چند ماه پیش به خودنویس گفت که «سیف‌الاسلام» قذافی از دوستان فرزند هاشمی رفسنجانی است.

همچنین، یک منبع به خودنویس گفته بود که چند ماه پیش، قبل از مصادره اموال خانواده قذافی در انگلستان، بحث خریداری یکی از خانه‌های سیف‌الاسلام در بریتانیا مطرح بوده است.

از سوی دیگر، چند ماه پیش و به دنبال پیگیری‌های روزنامه‌ها از جمله «گاردین» مدرسه علوم اقتصادی لندن به خاطر روابط‌اش با رژیم لیبی زیر سوال رفت و رئیس این موسسه علمی معتبر استعفا کرد.

اما در ماه‌های اخیر و به دنبال تغییر و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی، تعدادی از مدارک سفر مهدی هاشمی رفسنجانی به لیبی منتشر شد.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته