-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

Latest News from Koocheh for 08/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های حقوق بشری، روز شنبه، 27 اوت،به گفته شاهدان عینی در استان آذربایجان با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی تظاهرات مسالمت‌آمیز فعالان مدنی در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه به خشونت کشیده شده است.

به گزارش هرانا، پلیس ضد شورش در شهر تبریز اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور کرده و در نتیجه آن تعدادی از فعالان آذربایجانی زخمی شدند.

این تظاهرات که در شهرهای تبریز و ارومیه به‌طور هم‌زمان امروز برگزار شد در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه و افزایش سرعت خشک شدن بخشی از آن در ماه‌های اخیر صورت گرفته است.

هم‌چنین بر پایه‌ همین گزارش، تعدادی از تظاهرکنندگان نیز بازداشت شدند.

از سویی دیگر ۲۲ نماینده آذری‌زبان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به هیت رییسه مجلس خواستار پی‌گیری و حل مشکل دریاچه ارومیه شدند.

به گزارش خبرآنلاین این نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند: «از هیت رییسه محترم مجلس در ارتباط با دریاچه ارومیه درخواست حل و پی‌گیری مشکل دریاچه را به‌طور کارشناسانه و فوری داریم.»

این نمایندگان که متعلق به سه استان آذربایجان غربی شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل هستند در این نامه اعلام کرده‌اند که دولت باید در قبال تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل از روند خشک شدن دریاچه ارومیه پاسخ‌گو باشد.

نمایندگان مجلس روز ۲۵ مرداد، با دو فوریت طرح جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق انتقال و پمپاژ آب از رودخانه‌های ارس و سیلوه، مخالفت کردند و قرار شد این طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

پیش از آن حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرده بود که «در حال حاضر ۵۳ درصد از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع می‌شود، خشک و تبدیل به شوره‌زار شده و میزان غلظت نمک آن نیز به بیش از ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است.»

پیش‌تر تعدادی از فعالان مدنی آذربایجان چهارشنبه سوم شهریور در جریان مراسم افطاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که ظاهرن به فعالیت‌های آن‌ها در ارتباط با دریاچه ارومیه مربوط بود.

به گفته روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، ماموارن امنیتی با حمله به مراسم افطار علاوه بر بازداشت حدود ۳۰ نفر از حاضران تعدادی از آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یاشار حکاک‌پور، مسوول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که فعالان آذربایجانی قصد داشتند روز شنبه پنجم شهریور تجمع‌هایی را در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه برگزار کنند که باعث حساسیت دست‌گاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی شد.

در سال های اخیر، شماری از حامیان حفظ محیط زیست در ایران نسبت به وضع بحرانی دریاچه ارومیه و عمل‌کرد دولت در این زمینه اعتراضاتی داشته اند، که با برخورد مواجه شده است.

روز ۱۳ فروردین ماه تجمع گروه بزرگی از علاقه‌مندان به محیط زیست که به سیاست‌های دولت در مورد دریاچه ارومیه معترض بودند، در دو شهر تبریز و ارومیه با مداخله پلیس و ماموران امنیتی به هم خورد.


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، رضا کرمانی از اعضای ارشد حزب پان ایرانیست توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده است.

به گزارش هرانا، در پی تایید محکومیت رضا کرمانی و ارجاع پرونده وی به اجرای احکام دادگاه انقلاب، نیروهای انتظامی با مراجعه به منزل وی، او را بازداشت کردند.

رضا کرمانی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج در مورخه هفدهم بهمن ماه سال گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم تایید شد.

بازداشت این فعال سیاسی در حالی انجام می‌گیرد که یک هفته تا موعد مقرر قانونی اعلام شده جهت اجرای حکم وی باقی مانده بود.

گفته می‌شود ماموران نیروی انتظامی بدون ارایه ‌حکم قانونی آقای کرمانی را بازداشت و به هم‌راه خود بردند ‌در پاسخ ماموران به خانواده آقای کرمانی در خصوص بازداشت وی اعلام کردند «می‌بایست دلیل بازداشت را از دادگاه انقلاب و یا کلانتری جویا شوید.»

در مراجعه خانواده این فعال پان ایرانیست مسولین از محل نگه‌داری و یا حتا بازداشت وی ابراز بی‌اطلاعی کردند.

شایان ذکر است این فعال پان ایرانیست ۷۸ ساله از سال گذشته تا‌کنون بیش از ۴ بار بازداشت در شهرهای اهواز، اصفهان و کرج داشته که در یکایک شهر‌های نام‌برده دارای پرونده مفتوح است.

بیشتر بخوانید:

«یک‌سال حبس برای کرمانی، عضو حزب پان‌ایرانیست‌»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

پیشینه احزاب و جناح‌های سیاسی به‌ترین مسیر برای پیش‌بینی رفتارهای آینده آنان است زیرا در هنگام تاسیس این احزاب و جناح‌ها، مسلمن اهداف و مسیری مشخص برای‌شان تعیین شده و به علت آن‌که این رفتارهای سیاسی مبتنی بر متغیرهای احساسی اشخاص نیست و به صورت کلان سامان یافته، پس می‌توان اهداف یا استراتژی بعدی‌شان را پیش‌بینی کرد، مجمع روحانیون مبارز یکی از احزابی‌ست که اگرچه ادعای دگراندیشی دارد اما به‌تر آن‌ست که در شرایط کنونی و با شناخت پیشینه‌اش به یاد بیاوریم بازی‌ای که اکنون بین این مجمع با حاکمیت در جریان است، اتفاقی جدید نبوده و از بدو تاسیس آن تا حال در جریان بوده است، شرایطی که شاید انگیزه تشکیل این حزب بود.

در روز اول فروردین 1367، روزنامه‌ی کیهان با مدیریت یکی از اعضای شاخص روحانیون مبارز یعنی «سید محمد خاتمی» خبر انشعاب را این‌گونه منعکس کرد: «تعدادی از اعضای موسس جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران با انتشار بیانیه‌ای استقلال خود را از این جامعه اعلام داشته و عنوان روحانیون مبارز تهران را برای خود برگزیدند.»

 16فروردین 1367 اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه با روزنامه‌ی کیهان اهداف خود را از شکل‌گیری تشکل جدید، توضیح می‌دهند:

موسوی خوئینی‌ها: جمع جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران در بسیاری از موارد سلیقه‌ها و مواضعی دارند که مورد قبول روحانیون مبارز نیست و لزومن برای بیان مواضع خودمان ناگزیر به تشکیل جمع دیگری شده که مواضع و نقطه نظرها به وسیله‌ی آن جمع، تامین شود …

مهدی کروبی: مسئله‌ی مجلس شورای اسلامی و جای‌گاه آن در جامعه‌ی اسلامی و انتخابات آینده و هم‌چنین ضوابط گزینش افراد اصلح برای نمایندگی مردم مسلمان ایران و حل معضلات کشور و رسیدگی به حال محرومان و مستضعفان از راه تصویب لوایح عمده و مشکل‌گشا و توجه به فرامین امام و فتاوای اخیر ایشان در این رابطه، همه و همه‌ی این‌ها از جمله مسایلی بود که تعدادی از موسسین جامعه‌ی روحانیت را ترغیب کرد که فعالیت‌های خود را به‌طور مستقل دنبال کنند …

سید محمد خاتمی: همه‌ی ما باید کاملن متذکر این معنی باشیم که دست‌اندرکار پیاده کردن یک نظام اسلامی هستیم و اندکی غفلت در یک جامعه‌ی مبتنی بر دین، ممکن است سبب شود تمام اختلافات طبیعی در امور عرفی، سیاسی و روزمره، رنگ دین بگیرد و اختلاف نظرها و مواضع به صورت تقابل کفر و اسلام، ایمان، نفاق، فقاهت و ضدیت با آن جلوه‌گر شود و جوی پدید آید که همه‌ی صاحبان فکر و نظر به همه‌ی اخلاص و اعتقادی که دارند یا دفع شوند و یا جرات ابراز هیچ نظری را نداشته باشند و زمینه برای میان‌داری بی‌فکران و یا کسانی که فقط به دنبال مصالح و منافع خویشاند، فراهم آید.

سید سراج‌الدین موسوی: در چند سال اخیر احساس می‌شد که برخی افراد اعم از روحانی و یا غیر آن به دلایلی در پذیرش و تمکین به نظرهای فقهی و شرعی و بسیار راه‌گشای حضرت امام تساهل دارند و بیان مبارک حضرت امام و به خصوص طرد اسلام آمریکایی و برتری فقرا و ضعفا بر ثروت‌مندان و کاخ‌نشینان را مورد بی‌توجهی قرار داده بودند به‌طوری که امر بر بعضی جوانان و تحصیل کرده‌ها مشتبه شده بود که نکند بین شعار و عمل انقلاب اسلامی اختلاف وجود دارد … تصمیم گرفته شد این کمبود در اجتماع پر شود … با درک عمیقی که از ضرورت نقش و اهمیت تعمت بزرگ رهبری داریم نسبت به معظم‌له وفادار شده و به جای سفسطه در نظرهای ایشان که مولوی بوده یا ارشادی به عنوان پدری صادق، دل‌سوز و بزرگ‌ترین اسلام‌شناس عصرمان از او پیروی شود … ناگفته نماند که انتخابات سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، زمینه‌ساز این تحول و تشکیل روحانیون مبارز تهران شد.

در روز اول فروردین 1367، روزنامه‌ی کیهان با مدیریت یکی از اعضای شاخص روحانیون مبارز یعنی «سید محمد خاتمی» خبر انشعاب را این‌گونه منعکس کرد: «تعدادی از اعضای موسس جامعه‌ی روحانیت مبارز تهران با انتشار بیانیه‌ای استقلال خود را از این جامعه اعلام داشته و عنوان روحانیون مبارز تهران را برای خود برگزیدند.»

 در تاریخ 17 فروردین 1367 با انشار بیانیه‌ای، گروهی از نویسندگان، هنرمندان و روشن‌فکران حمایت خود را از تشکل روحانیون مبارز تهران اعلام داشتند. نام «زهرا رهنورد»، همسر نخست وزیر وقت در بین اسامی امضاکنندگان این بیانیه دیده می‌شود.

چند روز بعد علی‌اکبر آشتیانی اهداف روحانیون را چنین برشمرد: لزوم حضور نمایندگان معتقد به خط امام در مجلس سوم، منجر به اعلام استقلال روحانیون مبارز شد … روحانیون مبارز وظیفه دارند مختصات و مشخصات اسلام ناب محمدی و اسلام پا برهنگان را از راه چاپ کتب، نشریات، یا سخن‌رانی‌ها و موعظه برای مردم و به ویژه نسل انقلاب، تبیین کنند تا مردم آن را از اسلام آمریکایی و اسلام سرمایه‌داری تمیز دهند. «هاشمی رفسنجانی» و «آیت‌اله موسوی اردبیلی»، نسبت به مجمع روحانیون نظر مثبتی داشتند. آقای هاشمی فرمود که من لیست کاندیداهای روحانیون مبارز را تحسین کردم و آیت‌اله موسوی اردبیلی نیز نسبت به لیست منتشر شده از جانب روحانیون مبارز، نظر مساعد داشتند.

 در روز  25 فروردین 1367 شورای مرکزی روحانیون مبارز تهران تشکیل جلسه داد و به اتفاق آرا، مهدی کروبی را به عنوان دبیر و جلالی خمینی، محمد‌علی انصاری، محمد‌علی صدوقی، سید محمد‌علی ابطحی، نظام‌زاده و موسوی لاری را به عنوان اعضای هیت اجرایی روحانیون مبارز، انتخاب و معرفی کردند. روحانیونی که طالب جدایی و انشعاب از جامعه‌ی روحانیت بودند پس از آن که تصمیم خویش را گرفتند برای این‌که تایید خمینی را نیز داشته باشند نامه‌ای به او نوشتند تا به این انشعاب حالتی رسمی داده و دلایل جدایی خود را نیز در این نامه، ذکر کردند. آخر فروردین‌ماه دفتر تحکیم وحدت به مناسبت انتخاب کروبی به عنوان دبیر روحانیون مبارز بیانیه‌ای صادر کرد.

در 15 اردی‌بهشت 1367 پس از پیروزی در مرحله اول انتخابات، روحانیون مبارز بیانیه‌ای در خصوص دومین دور سومین انتخابات مجلس شورای اسلامی، منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود:

«روحانیون مبارز تهران بر اساس اولویت داشتن بی‌چون و چرای محرومیت زدایی که بر خلاف آن‌چه در بادی امر به نظر می‌رسد یک مقوله‌ی صرفن اقتصادی نیست، ضرورت شناسایی و معرفی کاندیداهایی را که از عهده‌ی این مهم برآیند … را احساس و برای آن برنامه‌ریزی نموده است. در این برنامه‌ریزی منافع پابرهنگان، گرسنگان و رنج‌بران نقش تعیین‌کننده را دارد.»

 در 1 اسفند 1367 روحانیون مبارز تهران با انتشار بیانیه‌ای از دولت خواست تا با انگلیس قطع رابطه کند. در بخشی از این بیانیه که درباره‌ی کتاب «آیات شیطانی» صادر شده است، آمده بود «از وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران مصرانه می‌خواهیم با استعمار انگلیس که در واداشتن یکی از مزدوران قلم به دست خود به اهانت و جسارت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام نقش اساسی داشته، هرچه زودتر قطع رابطه نماید.»


 


شهره شعشعانی / رادیو کوچه

«ایتالو کالوینو»  (Italo Calvino) (1923-1985)نویسنده‌ی رمان و داستان کوتاه‌ از والدین ایتالیایی در کوبا به دنیا آمد‌. پدر و مادرش هر دو گیاه‌شناس بودند و کالوینو علاقه‌اش به طبیعت را که یکی از جنبه‌های همیشگی آثارش است از این دو به ارث برد. خانواده‌ی کالوینو در پنج سالگی او به ایتالیا برگشتند ‌و کالوینو تحصیلات‌اش را تا دوره‌ی دانش‌گاهی در تورین دنبال کرد. در 1940 عضو حزب فاشیست ایتالیا شد و در اشغال «ریویرا» در فرانسه شرکت داشت، اما در نوزده سالگی خدمت را رها کرد و به کوه‌های آلپ گریخت. در آن‌جا جذب حزب کمونیست شد و از این تجربه برای خلق نخستین آثارش بهره برد. پس از جنگ برای گاه‌نامه‌های کمونیستی کار می‌کرد. در دهه‌ی پنجاه داستان‌های فوق‌العاده و بی‌نظیری از او انتشار یافت، داستان‌هایی که میان نماد و تخیل ناب در نوسان بود و برای کالوینو تحسین بین‌المللی به ارمغان آورد.

در دوره‌ی بعد از 1956 و تعرض شوروی به مجارستان، کالوینو از حزب کمونیست بیرون آمد و خود را کاملن وقف روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی کرد. پس از ترک حزب کمونیست اما مدتی دچار افسردگی شد و در همان زمان چنین نوشت: «من که در دوران دیکتاتوری رشد کردم و به محض رسیدن به سن سربازی در‌گیر جنگ شدم، همواره می‌اندیشم زندگی در صلح و آزادی خوش‌بختی شکننده‌ای است که در یک لحظه می‌تواند از من دریغ شود.» و در جای دیگری می‌پرسد: «آیا من استالینیست هم بودم؟»

کالوینو در کنار داستان‌نویسی به روزنامه‌نگاری، پژوهش ادبی و دیدار و تبادل نظر با ادیبان زمان خود می‌پرداخت و برای مطالعه‌ی اوضاع فرهنگی و سیاسی شوروی، آمریکا و زادگاه‌اش کوبا به این کشورها سفر کرد. او چهار دهه فعالیت پربار داستان‌نویسی را در کارنامه‌ی خود دارد و هم‌زمان دیدگاه‌هایش را هم در زمینه‌های مختلف کار و آثارش تشریح کرده است. در کتاب «شش یادداشت برای هزاره‌ی بعدی»،(1988)، می‌نویسد: «پس از چهل سال داستان‌نویسی‌، آزمودن راه‌های متفاوت و دست‌زدن به تجربه‌های گوناگون‌، زمان آن رسیده که تعریفی کلی از آثارم بدهم: روش کار من اغلب درگیر محاسبه وزن بوده. من کوشیدم وزن را حذف کنم‌، گاهی از روی آدم‌ها، گاهی از روی بدن‌های بهشتی و گاهی از روی شهرها؛ بیش از هر چیز کوشیدم وزن را از روی ساختار داستان‌ها و زبان بردارم.»

«بارون درخت نشین» (The Baron in the Trees)، «ویکنت شقه شده» (Viscount The Cloven)، «مورچه آرژانتینی» (The Argentine Ant)، مجموعه داستان‌های کوتاه «کمدی‌های کیهانی» (Cosmicomics)، و مجموعه‌ی داستان‌های پژوهشی «افسانه‌های ایتالیایی»  (Italian Folktales)از جمله آثار کالوینو هستند که به فارسی ترجمه شده‌اند.

داستان «ماهی بزرگ‌ها، ماهی کوچک‌ها» در زبان اصلی در مجموعه «عشق‌های دشوار» (Difficult Loves)  به چاپ رسیده است. قصه‌هایی از عشق و تنهایی که در آن‌ها نویسنده واقعیت و توهم را درهم می‌آمیزد. «مارگارت اتوود» (Margret Atwood) نویسنده‌ی کانادایی درباره این مجموعه می‌گوید: «غرابت و ظرافت نثر، اصالت تخیل در اثر… و گونه‌ای شیطنت دوست‌داشتنی از شاخصه‌های این مجموعه است.»

«ماهی بزرگ‌ها، ماهی کوچک‌ها» از کتاب نویسندگان معاصر ایتالیا توسط «فیروزه مهاجر» به فارسی ترجمه شده است.

موسیقی متن:

Ottorino Respighi: Antiche Danze ed arie per liuto

 


 


مه‌شب ‌تاجیک / رادیو کوچه

سینمایی داریم به نام «سینمای وحشت»، سینمای هراس است و گاهی اتفاقاتی را روایت می‌کند که مو بر تن تماشاگر سیخ می‌کند و شخصیت فیلم در مواجهه با بعضی از این گونه‌های هراس به تمام معنی خلع سلاح است و نمی‌تواند از پسش بربیاید و در این طرف پرده تماشاگر با موهای سیخ شده با او هم‌ذات‌پنداری می‌کند، تا جایی که گاهی حتا فراموش می‌کند نوشابه‌ی خود را بخورد. یکی از ژانرهای همیشه پرطرف‌دار تاریخ سینما گونه‌ی وحشت بوده است. این ژانر از ابتدایی‌ترین سال‌های ظهور سینما توسط اکسپرسیونیست‌های آلمانی مورد توجه قرار گرفت و تا به امروز هم طرف‌داران خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین و پیش‌روترین فیلم‌ها در این زمینه فیلم «نوسفراتو، سمفونی وحشت» است که یکی از تثبیت شده‌ترین فیلم‌های دهه‌ی بیست سینمای آلمان است. هراس دست‌مایه‌ی اصلی این فیلم است. داستان‌های وحشت‌زای دوران گوتیک این خون‌آشام را به عینه روایت کرده است و «مورنا» او را برای اولین بار با حرکت‌های دوربین به تصویر آورده است.

مهم‌ترین ویژگی این ژانر سینمایی آن است که پیش از این‌که صدا به صنعت سینما وارد شود شکل گرفت. با ورود فیلم‌های ناطق به سینما ژانر وحشت موقعیتی متفاوت پیدا کرد و گسترش یافت و فیلم‌های این ژانر در جهت تحقق و ایجاد صحنه‌های دلهره و وحشت با صدا هم‌راه شدند. ژانر وحشت یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های سینمایی است، گونه‌ا‌یی که قصد دارد مخاطب خود را بترساند و پنهان‌ترین احساسات شخصی او را تحریک کند، به‌‌طوری که در بسیاری از اوقات این ترس، از لایه‌های سطحی عبور کرده و حالتی آگاهانه و هشداردهنده پیدا می‌کند.

در ژانرهای مختلف وحشت که از سال‌های ابتدایی پیدایش سینما هر چند سال یک‌بار به مدد عوامل مختلف تغییر کرده است، غافل‌گیری هم‌راه با ترس و میخکوب کردن هر‌چه بیش‌تر تماشاگر همیشه سهم عمده‌ای داشته است. شخصیت‌های ژانر وحشت تجسم خشونت‌ها و پلیدی‌ها هستند. گاهی انسان‌هایی با اختلالات روانی،  با سادیسم، جامعه‌ستیزی، و یا مازوخیسم دست به اعمال وحشت‌آوری می‌زنند یا انسان‌هایی که خشم خود را فرافکنی کرده و به دنبال آن دست به اعمال هیجانی می‌زنند که ترس را گسترش می‌دهند. در پاره‌ای موارد نیروهای مافوق الطبیعه یا فرا بشری هستند که دست به تسخیر می‌زنند تا ثانیه‌های هراس‌آوری را ایجاد کنند.

فیلم‌های ژانر وحشت به‌طور کلی خود هم طبقه‌بندی دارند. بخشی آن‌هایی که تنها با تاکید بر فرم و عینی‌سازی ترس، سعی بر ترساندن بیننده دارند و به‌طور عمده وحشت را در قالبی جسمانی و موجودات غیر‌عادی نشان می‌دهند. این فیلم‌ها در قالب‌های هیولاها، موجودات کاملن غیرعادی و غول‌آسا یا حتا در قالب قاتلی بی‌رحم و خشن و آسیب‌پذیر با صحنه‌های بریدن دست و پا یا درآوردن چشم، مخاطب را برای لحظه‌ای گذرا دچار ترس و وحشت می‌کنند که گاهی حتا چندش با ترس اشتباه می‌شود‌. گاهی هم مانند تجربه‌ی فیلم‌های ایرانی خنده به لب تماشاگر می‌آورد.

شکل دیگری از سینمای وحشت مربوط به فیلم‌هایی است که به دنبال مفهوم ذاتی ترس هستند و بیش‌تر با فضای ذهنی مخاطب سر و کار دارند. این ژانرها که به‌طور عمومی در تاثیرگذاری برای ترس موفق‌تر هستند بیش‌تر به دنبال آن هستند که ذهن مخاطب را درگیر مسایلی کنند که از تحلیل برای راه‌کاری در مقابله با آنان عاجز است. ناگفته نماند کار کردن در این ژانر از وحشت بسیار سخت‌تر از حوزه‌های دیگر است. در حوزه‌های دیگر ژانر وحشت می‌توانند با اره کردن دست و پا یا خون و خون‌ریزی‌های وحشت‌ناک ترس‌های مقطعی را در بیننده ایجاد کنند و از آن گذر کنند اما در در فیلم‌هایی که قصد به تسخیر درآوردن ذهن مخاطب را دارند باید تمام ظرفیت‌های ذهنی مخاطب را در نظر بگیرند، پیش‌بینی او را حدس بزنند و داستانی بنویسند که تصورات ذهنی او  را به هم بریزد. ضمن این‌که امروز مخاطب باهوش است و صد البته در تعلیق نگه داشتن او کار ساده‌ای نیست. این بخش بیش‌تر از فرم نشان دادن ترس به دنبال هیبت ماورایی و مفهوم ذاتی ترس است و نمایش جسمانی ترس کم‌تر در آنان دیده می‌شود. در این دسته فیلم‌ها، که به طور عمده در تعامل با خواب‌ها و ضمیر ناخودآگاهند، تماشاگر با فضایی ذهنی سر و کار دارد و در واقع می‌توان گفت فیلم‌های دسته‌ی دوم در قیاس با دسته‌ی اول بیش‌تر سوبژکتیو (درونی) هستند. البته مرز مشخصی میان این دو گروه وجود ندارد و گاه از المان‌های هر دو، بیش و کم در یک اثر استفاه می‌شود.

در سینمای ایران اما داستان به شکل دیگری است. ژانر وحشت به‌طور معمول از مهجورترین ژانرهایی بوده که کم‌تر کارگردانی ریسک تجربه آن را پذیرفته است، فضای محدود و بسته که در مواردی بسیار نادر توانسته است مخاطب را به خود جذب کند. به‌طور مثال تا حدی فیلم «خواب‌گاه دختران» و یا «کلبه» که باز هم نتوانسته آن‌طور که باید مخاطب را از نظر ذهنی درگیر خود نماید. در سینمای ما فیلم‌های ژانر وحشت بر پایه عینی‌سازی ترس ساخته می‌‌شوند و در این مدل با تاکید بر فرم و استفاده از موقعیت‌های غیرعادی، سعی بر ترساندن مخاطب می‌شود که همان بخش مهیج و مورد علاقه‌ی نسل جوان مخاطب سینماست. عدم امکانات، عدم توانایی و نشناختن نیاز مخاطب در این ژانر از عواملی است که باعث مهجورماندن سینمای وحشت در ایران شده است و شاید بتوان گفت که ما حتا با وجود چند تجربه در این زمینه سینمایی به نام سینمای وحشت نداریم. ژانر وحشت به خاطر هیجانات و غافل‌گیری‌های موجود در داستان، فرصت تخلیه درونی را به مخاطب می‌دهد که این با روحیه جوان‌ها سازگار است اگر که بتوان با کمک گرفتن از این ژانر و فضا از همه ظرفیت‌های مخاطب جوان استفاده کرد، حداقل در بخش جذب مخاطب موفق بوده است.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا، به خصوص آن‌چه که در لیبی گذشت و اتفاقاتی که در سوریه در جریان است، بر روی دولت جمهوری ‌اسلامی نیز تاثیر خود را گذارده است. حاکمان ایران گرچه که در چند ماهه‌ی اخیر بسیار تلاش کردند تا نوع اتفاقاتی را که در منطقه پیش آمده است از نوع خیزش اسلامی و ایدئولوژیک بدانند، اما حقیقت این ‌است که اکنون و پس از سرنگونی رژیم «قذافی» و در سراشیبی سقوط قرار گرفتن «بشار اسد»، نمی‌توانند روح استبداد‌ستیزی و دموکراسی‌خواهی حاکم بر این جنبش‌ها را انکار کنند. این اتفاقات و تحول‌ها به سمتی پیش می‌رود که حتا فلسطینیان و حزب‌اله لبنان نیز دریافته‌اند که هم‌راهی با جمهوری ‌اسلامی به هر قیمتی، ممکن است برای‌شان دردسر ساز شده و متحدان آینده را در رژیم‌های عربی از دست بدهند، به همین سبب کم‌کم از ایران فاصله گرفته و به سمت قدرت‌هایی که حکومت‌های آینده‌ را در منطقه در دست خواهند گرفت متمایل شده‌اند.

ظاهرن در ایران و پس از جمع‌بندی‌ها و تحلیل‌های پشت پرده و پس از ماه‌ها بحث و جدل، گویا قرار بر این شده است که واکنش‌ها نسبت به تحول‌های منطقه تا اندازه‌ای تغییر پیدا کند. اما قرار بر این است تا این موضع‌گیری‌ها در دو وضعیت ادامه پیدا کند. نخست تداوم شعارهای به اصطلاح اصول‌گرایانه، تند و سازش‌ناپذیر از سوی نهادهای غیراجرایی هم‌چون تریبون‌های نمازجمعه و شخص رهبری، که در حقیقت پیامی را به جهان مخابره می‌کند که در مواضع اصولی ما تغییری حاصل نشده است و دوم اظهار‌نظرهای مسوولان در دولت و مجلس که نظر واقع‌بینانه‌تری را ابراز کرده و به نوعی به دنیا اعلام می‌کنند که آن بخش اول را نادیده گرفته و بدانند که در حقیقت از این بلندگوی دوم است که جهت‌گیری دیپلماسی کشور به گوش جهانیان خواهد رسید.

این دو نوع واکنش را می‌توان به راحتی در هفته‌های اخیر مشاهده کرد. در یک روز و از تریبون نمازجمعه و با فاصله‌ای چند دقیقه‌ای، دو نوع نظر کاملن متفاوت بیان می‌شود که با تلاش فراوان سعی می‌شود یک‌سان و یک‌سو خوانده شود در صورتی‌که هر شنونده‌ای می‌تواند به سادگی تفاوت دیدگاه‌ها را در آن‌ها درک کند. «محمود احمدی‌نژاد» به عنوان سخن‌ران پیش از خطبه‌های این هفته در نمازجمعه ضمن تکرار سخنان همیشگی‌اش درباره هولوکاست و یهودیان، حرف جالبی نیز زد که به‌طور حتم از سوی ناظران تیزبین پنهان نمانده است. «احمدی‌نژاد» در موضعی کاملن متفاوت با جهت‌گیری جمهوری ‌اسلامی در سی‌ودو سال گذشته از تشکیل کشور مستقل فلسطینی دفاع کرد، گرچه که او جمله‌اش را این‌گونه کامل کرد که تشکیل این کشور مقدمه‌ای خواهد بود برای ایجاد یک فلسطین بزرگ که شامل تمام اراضی اشغال‌شده توسط اسراییل می‌شود. چند دقیقه‌ی بعد اما «احمد خاتمی» روحانی تندرو از نابودی اسراییل سخن گفت. این نشانه‌ها به خوبی آشکار می‌کند که حاکمان دولت دریافته‌اند که در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی که تحقق آن در آینده‌ی نزدیک بعید هم به نظر نمی‌رسد، جمهوری ‌اسلامی به سبب مواضع گذشته‌ی خود منزوی‌ترین کشور در جهان اسلام خواهد شد، پس چه به‌تر که از حالا جلوی این اتفاق ناگوار گرفته شود.

واکنش دیگر دوگانه‌ی حاکمان در درون جمهوری ‌اسلامی اظهار نظرها و مواضعی است که در برابر ترکیه و نقش روزافزون آن در جهان‌اسلام گرفته می‌شود. «هاشمی ‌شاهرودی» به عنوان یک شخصیت غیر‌انتخابی از گسترش اسلام لیبرالی به سردمداری ترکیه انتقاد می‌کند و «احمدی‌نژاد» به عنوان یک مقام به ظاهر انتخابی خواهان مشارکت ایران و ترکیه در نقش میانجی در شورش‌های مردمی سوریه است. شکی نیست که دنیای اسلام به این سخنان «احمدی‌نژاد» خواهد خندید چرا که اکنون حتا حزب‌اله و حماس نیز نقش محوری ایران را در تحولات منطقه جدی نمی‌گیرند چه رسد به گروه‌های معارض که جمهوری ‌اسلامی را شریک جرم حاکمان‌اش در سرکوب مردم خود می‌دانند. به هر روی باید دید که آستانه‌ی چرخش و انعطاف حاکمان ایران تا چه میزان است و آیا با تغییرات بزرگ پیش آمده در منطقه، عقب‌نشینی‌های‌شان از مواضع تکراری گذشته ادامه می‌یابد یا نه؟ گرچه که این روش اگر به فرض محال در بیرون از مرزها موفق هم باشد تاثیری بر نارضایتی‌های عمومی در داخل کشور نخواهد گذاشت.


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر با صدور حکمی برای بهزاد عالی‌پور فعال دانش‌جویی و از اعضای انجمن اسلامی دانش‌گاه صنعتی شریف از سوی دادگاه انقلاب، وی به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر،  وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با استناد به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم به مدت ۵ سال به تعلیق در آمد.

عالی‌پور، پیش‌تر در ۲۶ بهمن ۸۹ به هم‌راه تنی چند از اعضای شورای صنفی و انجمن اسلامی و دانش‌جویان شریف در دانش‌گاه بازداشت شده بود. او روز ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ پس از نزدیک به ۳ هفته بازداشت، آزاد شد.

گفتنی است که علی‌اکبر محمد‌زاده دانش‌جوی شریف هم‌چنان از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید:

«آزادی یکی از دانش‌جویان دانش‌گاه شریف»


 


 خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، امیر خرم، مسوول دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و سرپرست سابق شاخه جوانان این تشکل سیاسی، با رای دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال زندان محکوم شده است.

به گزارش رادیو فردا، آقای خرم پس از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، هم‌راه با تعداد دیگری از رهبران و اعضای نهضت آزادی ایران بازداشت و مدتی زندانی شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، حکم دادگاه تجدید نظر روز اول شهریور به امیر خرم ابلاغ شد و این فعال سیاسی باید ظرف چند روز آینده خود را به زندان اوین معرفی کند.


 


ابولحسن بنی‌صدر در بخشی از سخن‌رانی‌ای که اخیرن در جمع ایرانیان هامبورگ داشت، به بررسی هفت مانع سیاسی همگانی شدن جنبش مردم ایران و راه‌حل‌هایش پرداخت.

بنی‌صدر: بحث خود را این‌طور آغاز می‌کنم. یاد آوری می‌شوم که رژیم ایران تک پایه است چون تنها بر پایه روحانیت و آن‌هم روحانیت قدرت‌مدار استوار است، ابزار کارش هم در آمد نفت و نیروهای مسلح است. در قرن بیستم تمام رژیمهای تک پایه از پا در‌آمدند، یکی از آن‌ها هم بر جا نماند. این رژیم هم اسباب حیات را از دست داده و به عنوان یک رژیم تک پایه محکوم به رفتن است ولی چنین نیست که اگر رژیمی اسباب حیات از دست داد خود به خود از بین برود، جنبش می‌خواهد، حرکت می‌خواهد و جانشین می‌خواهد. بسیاری از رژیم‌ها بوده‌اند که در همین وضعیت توانستند مدت درازی ادامه حیات بدهند، به لحاظ این‌که مانع‌ها برداشته نشده، بدیل و یا جانشین عرض وجود نکرده، جامعه به یک تصمیم روشن نرسیده، هدف را روشن نکرده و تردید، تزلزل، ترس و ناتوانی در پیشنهاد یک بدیل سبب شده آن رژیم به حیات خود ادامه دهد.

از فراوان موانع هفت مانع را فهرست می‌کنم و امشب با شما در میان خواهم گذاشت:

اولین مانع، طرز فکرها و اندیشه‌های راه‌نماست که مساعد با حاکمیت جمهور مردم نیستند. عمومن توضیح دهنده حاکمیت بر مردم هستند. حالا هر کدام به یک سیاقی، آنهایی که روحانی اند ولایت مطلقه بر مردم، نخبه‌های لیبرال معتقدند مردم بر فرض این‌که حق رای به آن‌ها بدهیم، در حد این‌ست که نخبه‌ها را برگزینند که بر آن‌ها حکومت کنند. چپ‌ها هم آن‌هایی که دیکتاتوری  پرولتاریا را رها کرده باشند، عمومن بیان روشنی در باب حاکمت جمهور مردم اظهار نکرده‌اند، گرچه خوش‌بختانه برخی از گرایش‌های چپ به‌سوی حاکمیت جمهور مردم حرکت کرده‌اند، یک مشکل این‌ست که البته توضیح خواهم داد.

مشکل دوم، خب این‌که که ما می‌گوییم، حاکمیت جمهور مردم و یا ولایت جمهور مردم به اصطلاح من، موضوعش چیست؟ خود جمهور! تلقی ما از جمهور کیست؟ و موضوع حاکمیت جمهور مردم کدام است، این استقرار حاکمیت جمهور مردم چه موانعی دارد؟

مسئله  سوم – ترس از خلا‌ است، عامل بسیار بسیار بزرگی است، عموم جریان‌ها این ترس را القا‌ می‌کنند، اگر این رژیم برود چه می‌شود. حالا مسئله اصلی این نیست، مسئله اصلی این است که این دولت چگونه اداره شود.

مانع چهارم‌، رابطه سازمان‌های سیاسی با یک‌دیگر و رابطه آن‌ها با مردم است.

مانع پنجم، ابهام‌گرایی در قلمرو سیاست است.

مانع ششم این‌که مخالفان رژیم، در صفت اپوزوسیون دادن به خودشان به این صفت بسنده کرده‌اند، به عنوان نیروی سیاسی، به عنوان گرایش‌های سیاسی کیستند و چه می‌گویند و چه می‌خواهند، دست کم برای مردم ایران معلوم نیست. همین‌قدر می‌گویند این‌ها مخالف رژیم‌اند.

مانع هفتم، سرگردانی در مسئله روش است، خب چه روشی به کار ببریم؟ فرض کنیم که همه موانع قبلی را حل کردیم، حالا با چه روشی تحول از استبداد مطلقه فقیه به مردم سالاری را ممکن بگردانیم؟

 این هفت مانع و راه‌حل‌هایش را به ترتیب موضوع بحث قرار می‌دهم:

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


شنبه  5 شهریور 90/ 27 اوت 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

مجله جاماندگان- «پابرهنگان، گرسنگان و رنجبران، اولویت روحانیون»- شراره سعیدی

بخش اول خبرها

دایره‌ی شکسته- «لذت پنهان ترس»- مه‌شب تاجیک

روان به سلامت- «وابستگی‌های روان‌پاکی»- علی انجیدنی

مجله خبری کابل- آرین

پس‌نشینی تند- «یک بام و دوهوا»- اکبر ترشیزاد

بخش دوم خبرها

قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «ماهی بزرگ‌ها، ماهی کوچک‌ها»- شهره شعشعانی

معرفی آخرین فیلم گلشیفته فراهانی- «اژدها وجود دارد»- مازیار مهدوی‌فر

بخش سوم خبرها


 


مازیار مهدوی‌فر/ رادیو کوچه

انتخاب فیلم «اژدها وجود دارد» (There Be Dragons)، برای معرفی دلایل مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهم پرداخت. اما مهم‌ترین دلیل برای این انتخاب‌، بازی هنرمندانه بازی‌گر جوان ایرانی، «گلشیفته فراهانی»، در یکی از نقش‌های اصلی این فیلم است.

نقشی که اگر مهم‌تر از فیلم قبلی این بازی‌گر (Body of lies)  نباشد، چیزی از آن کم ندارد و به دلیل تفاوت ساختار و موقعیت نقش برای یک بازی‌گر ایرانی در سینمای جهان اهمیت بیش‌تری دارد. در این فیلم گلشیفته، نه به عنوان یک ایرانی یا زنی متعلق به خاورمیانه، بلکه به عنوان همسر یک خبرنگار اسپانیایی با نقشی الهام‌بخش و بدون بار منفی ناشی از ملیت‌اش، معرفی می‌شود.

«اژدها وجود دارد»، عنوانی ماورایی دارد و پوستر اصلی این فیلم هم مردی تفنگ به دست را نشان می‌دهد که در میانه آتش جنگ، رو به آسمان دارد. به همین سبب در برخورد اول، تماشاگری که فیلم را برای دیدن انتخاب می‌کند بیش‌تر از جنس تماشاگر علاقه‌مند به فیلم‌های اکشن است. اما با تماشای فیلم متوجه می‌شویم که ژانر فیلم اکشن نیست. بلکه با یک بیوگرافی روبه‌رو هستیم که در غالب درام تعریف می‌شود.

«رولند جافه» (Roland Joffe)، کارگردان فیلم، پیش از این دو فیلم پراهمیت «ماموریت» و «کشتزارهای مرگ» را در کارنامه خود دارد که هر دو فیلم در زمان ساخت، کاندید جایزه اسکار بودند.

فیلم، داستان خبرنگار جوانی را حکایت می‌کند که از طرف سردبیر روزنامه‌اش مامور می‌شود در مورد کشیشی به نام «خوزه ماریا اسکریوا» با بازی  «چارلی کاکس» (Charlie Cox) تحقیق کند. کشیشی که به عنوان بنیان‌گذار فرقه کاتولیک «اوپوس دی» (opus dei) از طرف کلیسای رم کاندیدای دریافت لقب قدیس شده است. [1]

روبرت، خبرنگار جوان با بازی «دوگری اسکات» (Dougray Scott) ضمن انجام تحقیقات‌اش با مورد عجیبی مواجه می‌شود. او می‌فهمد پدرش، مانولو با بازی «وس بنتلی» (Wes Bentley) که اکنون در بیمارستانی در مادرید بستری و در حال مرگ است، دوران جوانی و کودکی مشترکی با کشیش مورد تحقیق او داشته. با این حال هیچ‌گاه در این مورد با او سخن نگفته است. اگرچه در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه رابطه خوبی میان پدر و فرزند برقرار نبوده است.

مانولوی پیر تقاضای ملاقات روبرت را نمی‌پذیرد، اما تصمیم می‌گیرد داستان عجیب زندگی خود و خوزه ماریا را از طریق ضبط صوت برای فرزندش روایت کند.

از این‌جا با دو روایت موازی روبه‌رو هستیم‌. یکی داستان امروز فیلم که در سال ۱۹۸۳ می‌گذرد و دیگری فلاش بکی به گذشته که از زبان مانولوی پیر روایت می‌شود، و از کودکی مشترک او و کشیش خوزه ماریا آغاز شده و به جوانی آن‌ها در میانه جنگ‌های داخلی اسپانیا می‌رسد. جنگی که نقشی تعیین کننده در زندگی هر دوی آن‌ها می‌گذارد. اوج ماجرا در سال ۱۹۳۰ می‌گذرد. آن‌جا که خوزه ماریا به عنوان یک کشیش و موسسس فرقه اوپوس دی و مانولو به عنوان یکی از طرف‌داران فاشیست‌ها درگیر منازعات سیاسی هستند. مانولو به عنوان یک جاسوس فاشیست وارد یکی از گروه‌های متشکل از جوانان جمهوری‌خواه می‌شود‌. در آن‌جا برای اولین بار در زندگی مرتکب قتل می‌شود و  برای اولین بار عشق را هم تجربه می‌کند. عاشق یک دختر مجار می‌شود، اما دختر عشق او را رد می‌کند. چون او به فرمان‌ده جوان و جذاب گروه چریکی خودش عشق می‌ورزد. راز سر به مهر زندگی مانولوی پیر که در آستانه مرگ از آن رنج می‌برد در همین‌جا شکل می‌گیرد.

طی سلسله‌ای از حوادث، دختر و پسر جوان هردو به واسطه مانولو به قتل می‌رسند، اما از آن‌ها فرزند پسری به جا می‌ماند، که پس از گذشت ۵۰ سال، مانولوی پیر در بستر مرگ،  آرزو می‌کند طلب بخشش او را به خاطر قتل پدر و مادرش بپذیرد.

در صحنه پایانی فیلم روبرت جوان پس از آگاهی از راز دهشت‌ناک زندگی‌اش و پس از صحبت با همسرش (با بازی گلشیفته فراهانی) که او را به بخشش پدر فرا می‌خواند، و از او می‌خواهد که این آخرین شانس را به پدرش بدهد، تصمیم می‌گیرد بخشش را جای‌گزین نفرت از پدر کند.

فیلم که بر اساس تعلیمات فرقه کاتولیک اوپوس دی و بر مبنای زندگی بنیان‌گذار این فرقه ساخته شده و  از سرمایه‌گذاری و نظرات برخی از بزرگان این شاخه کلیسای کاتولیک نیز برخوردار بوده، تلاش می‌کند تا برخی از تعالیم این فرقه را در لایه‌های درونی فیلم به تصویر بکشد. عنوان فیلم به نوعی از همین تعلیمات گرفته شده است. بر اساس آموزش‌های «اوپوس دی»، هر انسانی در درون خود با چند اژدها روبه‌رو است که برای رسیدن به رستگاری باید بر آن‌ها غلبه کند. تعدادی از این صفات که از آن‌ها تعبیر به اژدها می‌شود در بخش‌هایی از داستان فیلم مستتر هستند. به عنوان مثال عدم بخشش. در جایی از فیلم که مخالفین سلطنت و کلیسا، پدر مقدس را به قتل می‌رسانند، خوزه ماریا دوستان‌اش را به دعا دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که برای قاتل پدر مقدس هم دعا کنند.

در بخش‌های دیگری از فیلم هم به صفاتی چون «شک»، «تنها بودن» و «خود‌خواهی» اشاره شده و آن‌ها را به عنوان صفات درونی که مانع پرهیز‌گاری انسان هستند معرفی می‌کند.

Click here to view the embedded video.

نکته جالب در مورد کارگردان فیلم این است که او فلسفه فکری خود را «اگنوتیسم» (Agnotism) یعنی «منکر وجود خدا» می‌داند. با این حال در پاسخ به این سوال که چرا موضوع مذهبی داستان زندگی یک قدیس را دست‌مایه داستان فیلم خود قرار داده می‌گوید: «من دنبال این نبودم که ایرادات این مرد را پیدا کنم. اگرچه او ایراد‌های زیادی داشت. اما آن‌ها مشکلات چندان عمده‌ای نبودند. خوزه ماریا انسانی است که در اوج یک جنگ داخلی وحشت‌ناک و درست در زمانی که به نظر می‌رسد حتا خدا هم سکوت کرده، با تلاش‌های معنوی خود نشان داد که هر انسان می‌تواند یک قدیس باشد و شایسته عشق ورزیدن. او این تفکر را زندگی کرد. این یعنی قدیس. و من فکر می‌کنم این داستان ارزش تعریف کردن را داشت.»

هنگامی که از جافه پرسیده شد که به نظر می‌رسد او در این فیلم بیش‌تر به دنبال طرح سوال است تا ارایه پاسخ، او در جواب گفت: «پرسش‌های من در این فیلم پرسش‌هایی هستی‌شناسانه است، از این قبیل:

این که ما می‌گوییم انسان هستیم چه معنایی دارد؟

زنده بودن ما دارای چه مفهومی است؟

در آخرین لحاظات زندگی و تنها دقیقه‌ای قبل از مرگ چه عملی از ما سر می‌زند؟

دوست داریم در این زندگی چه چیز‌هایی به دست بیاوریم؟

و در نهایت این‌که چه چیزی به ما این احساس را می‌دهد که به خود بگوییم زندگی ارزش زندگی کردن را داشت؟

کار من همیشه روی چنین سوالاتی متمرکز است. مکاشفات این فیلم نشان می‌دهد که چگونه این سوالات با ارتباط بین آدم‌ها‌، نقش اجتماعی  سیاسی آن‌ها و حتا ایمان‌شان در هم می‌آمیزد.»

فیلم اگرچه با بودجه ۳۰ میلیون دلار و فروش حدود 3 میلیون دلار (که می‌تواند به علت پخش منطقه‌ای و محدود آن باشد) یک فیلم شکست خورده به حساب می‌آید، با این حال فیلمی است که ارزش دیدن را دارد. کارگردانی جافه هم‌چون فیلم‌های قبلی او کم‌نقص است. فیلم‌برداری و بازی‌ها و هم‌چنین ضرب‌آهنگ مناسب فیلم هم از نقاط مثبت فیلم به حساب می‌آیند. و در نهایت بازی گلشیفته فراهانی که این بار نقش یک شخصیت الهام‌بخش را ارایه می‌دهد، سبب می‌شود دیدن این فیلم برای ما ایرانی‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

در این فیلم می‌توان عشق، بخشش، رابطه پدر و فرزند، عاشق بودن و مورد عشق قرار گرفتن، ابرازعشق و شنیدن پاسخ منفی، درد، گناه، رنج، شک، کشتن و کشته شدن را در کنار هم مشاهده می‌کنیم. فیلم در مورد مفاهیمی است که انسان‌ها با افتخار آن‌ها را با هم قسمت می‌کنند و مهم‌تر از همه مکانی است برای طرح سوالات فراوان و اندیشیدن به پاسخ آن‌ها.

1- سرانجام در سال 2002 و توسط پاپ ژان پل دوم به این لقب مفتخر شد.


 


علی انجیدنی/ رادیو کوچه

سلام به عزیزان خودم در رادیو کوچه‌. برنامه امروز «روان به سلامت» در مورد «وابستگی‌ها» است‌. وابستگی چند نوع داره که شامل وابستگی عاطفی‌، وابستگی جسمی‌، وابستگی جنسی و وابستگی غیره می‌شه. اینم به خاطر گل روی اون‌هایی که به تقسیم و تقسیم‌بندی خیلی علاقه دارند. خیلی‌ها رو دیدیم که فوری به کسی یا چیزی وابسته می‌شن‌. درجات وابستگی به وضعیت روح و روان وابسته شونده و وابسته کننده فرق می‌کنه. همین دکتر روان‌پاک خودمون رو مثال می‌زنیم. وقتی به کسی وابسته می‌شه و یا به چیزی گیر می‌ده دیگه ول کن معامله نیست‌. حالا یه عده میان و می‌گن دکتر ما رو سحر کردند جادو کردند. من می‌گم نه جانم بی‌چاره وابسته شده. به قول شاعر‌: وابسته‌ات شدم و به تو کردم عادت‌، دیونه‌تم، عشقم تو باید مال من باشی … مال من باشی… باشه باشه ترمز رو کشیدم… البته خدا رو شکر وابستگی دکتر روان‌پاک ما به طرف فقط عاطفی‌ست و جسم و جنس پاکی داره. چی‌؟ غیره چه مدلیه؟ می‌گم … شما عجله نکن. در این انواع وابستگی‌ها بدترین‌اش همین عاطفی‌ست که همه جوره درگیرت می‌کنه. یعنی مادر همه وابستگی‌هاست… باز ما گفتیم مادر یاد قهوه افتادیم. جون مادرتون یه قهوه بدین تو برنامه‌تون .. چی؟ ماه رمضونه؟. خوب من چیکار کنم، می‌خواستین مثل مسابقات فوتبال پخش زنده تون رو نصفه شب بذارین… بگذریم… نامردین اگه قهوه نیارین…

 داشتم چی می‌گفتم؟ آهان، دکتر روان‌پاک از نظر عاطفی وابسته این بنده خدا شده. حالا شما تصور کن یه بنده خدای دیگه میاد می‌گه «من پول می‌دم اگه کسی بتونه وابستگی دکتر روان‌پاک ما رو بکشه.» شما باشی چیکار می‌کنی؟ قضیه رو جنسی‌اش می‌کنی دیگه. چی‌؟ یعنی وابستگی رو جنسی می‌کنی؟ خجالت بکشین. منظورم اینه که خواهر و مادر طرف رو … ببینید چیکار می‌کنند با دهن بی روزه آدم رو مجبور می‌کنند… البته وابستگی غیره هم شاید در این قضیه دخالت داشته باشه‌. مثلن به اون بنده خدایی که وابستگی‌کش استخدام می‌کنه می‌گیم داداش می‌شه کلن شما بی‌خیال این دکتر روان‌پاک ما بشین. این‌که می‌بینید اولن شما رو به هیچ جاش حساب نمی‌کنه در ثانی وابستگی‌اش به این بنده خدا شدیده. شما نمی‌شه از این دکتر ما عبور کنید؟ البته از روش نه از کنارش.

ولی اون و امثال اون می‌گن ما به دکتر روان‌پاک وابسته‌ایم‌. اگه ازشون بپرسی چه نوع وابستگی دارین؟ هیچی نمی‌گن، ولی من می‌گم که اینا وابستگی‌شون از نوع غیره است. یعنی اگر هم بخواهیم از طریق برهان خلف جلو بریم به همین نتیجه می‌رسیم. عاطفی که نیست، معلومه. روزی سه بار فحش به هم رد و بدل می‌کنند. جسمی هم که نیست. چرا باید باشه؟ جنسی هم که، استغفرالله، کی با کی؟ می‌مونه غیره. حالا این وابستگی غیره چی هست الان بازش می‌کنم براتون. برای این‌که بفهمیم در این وابستگی غیره چه چیزهای نهفته است یه داستان از همین بنده خدای وابستگی‌کش استخدام کن می‌گم  تا روشن شین. این حاج آقای ما زمانی که دکتر روان‌پاک مسوول بخش خدمات انجمن روان‌پاک‌ها بود اومد پیش دکتر رو گفت‌: «من می‌خوام برای همه اعضا‌ی انجمن شما موعظه کنم‌. پول زیادی هم نمی‌گیرم‌. شما فقط خرجی بچه‌ها رو بده و چند تا از بچه‌ها رو بذار سرکار و استخدام‌شون کن. دکتر روان‌پاک ما هم در جهت اعتلای فرهنگ و منش انجمن گفت باشه و تو چند سال دویست سیصد میلیارد ناقابل داد به حاج آقا و حاج آقا رو بدجوری وابسته‌اش کرد. بعد که دکتر روان‌پاک ما شد رییس کل انجمن‌، حاجی اومد تا وابستگی‌اش رو بیش‌تر کنه دید ای بابا یکی دیگه اومده که وابستگی‌اش پدر و مادر داره‌. این‌جا کلمه پدر رو اضافه کردم تا یه جورایی بار قهوه‌ای مادر رو کم‌تر کنه. تا هوس ما کم‌تر تحریک بشه. بگذریم…

حاج آقای ما که نمی‌تونست سطح وابستگی‌اش رو از غیره به سطح دیگه‌ای برسونه‌مون بلا تکلیف و بعدش هم …. جانم؟ چی پسر آقا؟ چی؟ کلن دارم سیاسی حرف می‌زنم؟ پ ن پ دارم اقتصادی از اول برنامه حرف می‌زنم. حالا الان درزش می‌گیرم تا کار دست خودم ندادم. برگردیم به انواع وابستگی. آدم می‌تونه به دوست دختر یا زنش هم وابستگی غیره داشته باشه حالا عاطفی و جنسی که گذراست ولی وابستگی اصلی غیره است. یعنی آدم عاقل که نمیاد از نظر عاطفی به زنش وابسته بشه. چی شده؟ چرا داری باز علامت می‌دی؟ زنم پشت خطه؟ اوه اوه. بگو خودم تماس می‌گیرم… چه گندی زدم من. اون که قرار بود امروز این موقع خونه مامانش باشه. نکنه همه اون‌جا داشتند با هم گوش می‌کردند‌؟ می‌گن ماهی رو هر وقت از آب بگیری خوبه ما هم در همین لحظه طی یک چرخش 180 درجه‌ای که فقط از امثال ما دکتر‌های روان‌پاک بر می‌آید به اطلاع می‌رسانیم که بحث آخر ما رو تحریف کردند و وابستگی انسان به همسرش کاملن عاطفی است اونم از نوع سگی‌اش و گور بابای و غیره و اینا…

 یعنی آدم باید مثل سگ به زنش وفادار بمونه. پسر جون، اگه هنوز پشت خطه بپرس ببین خوب شد یا کمی غلظت‌اش رو زیادتر کنم؟ چی؟ همون موقع گفته بره گمشه و قطع کرده؟ بدبخت شدم رفت. قرار بود باباش فردا چک‌ام رو پاس کنه. شما که حقوق نمی‌دین، قهوه هم که نمی‌دین، زندگی هم از هم می‌پاشونین. فردا هم به خاطر سو‌تفاهمات سیاسی. اصلن شما بفرمایید من چه وابستگی باید به برنامه شما داشته باشم که هر هفته بیام این‌جا و زر بزنم، اونم زر مفت. بریم بابا ببینیم چه خاکی می‌شه برای چک فردا به سرمون کنیم، بدرود.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، همسر مهدی کروبی در مصاحبه‌ای با سایت حزب اعتمادملی، درخصوص آخرین وضعیت همسرش، ار رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی، مطالبی را بیان کرده است.

به گزارش سحام‌نیوز، در این مصاحبه خانم کروبی اظهار داشت: «از همان روزهای آغازین آقای کروبی به غیرقانونی بودن تصرف مجتمع تاکید داشتند و از ماموران می‌خواستند که محل اقامت ایشان را به مکان دیگری منتقل کنند تا بیش‌تر از این موجبات آزار همسایگان فراهم نگردد و مالکین دیگر مجتمع بتوانند به خانه خود باز گردند.»

خانم کروبی در خصوص انتقال آقای کروبی به مکانی دیگر گفت: «سرانجام با پافشاری آقای کروبی، از اول ماه رمضان، ایشان را به آپارتمانی بسیار کوچک منتقل نمودند و در حال حاضر ایشان به هم‌راه ماموران در آن واحد آپارتمانی مستقر گردیده‌اند. این در حالی‌ست که طبق هماهنگی صورت گرفته با ماموران، قرار بود آقای کروبی را به منزل خودشان که توسط فرزندانم در منطقه جماران تهیه شده بود، منتقل نمایند و به دلایل نامعلومی، حاضر نشدند ایشان را به این ساختمان که تنها منزل مسکونی ایشان است، منتقل کنند.»

فاطمه کروبی در ادامه افزود: «من در همین جا اعلام می‌کنم که آقای کروبی یک خانه دارد و آن هم در همین جماران است و تحمیل اجاره‌ی مکان دیگر به خانواده ایشان، به معنای خانه‌ی آقای کروبی نیست.»

در پایان این مصاحبه خانم کروبی درخصوص وضعیت روحی آقای کروبی به سحام گفت: «علی‌رغم این‌که آخرین ملاقات با ایشان مربوط به نیمه شعبان می‌باشد؛ ایشان از روحیه بالا و استواری برخوردارند.»

 بیشتر بخوانید:

«رسیدگی قضایی به پرونده موسوی و کروبی»


 


خبر / رادیو کوچه

منابع مخالفان در سوریه اعلام کردند روز شنبه، 27 اوت، تظاهرات گسترده‌ای در مناطق مختلف دمشق برگزار شده است.

بر اساس این گزارش تظاهرکنندگان که تعداد آن‌ها لحظه به لحظه افزایش می‌یافت پس از نماز صبح به سمت میدان العباسین در مرکز پایتخت حرکت کردند.

به گزارش الجزیره، در همین حال نیروهای امنیتی سوریه به یک مسجد در دمشق یورش بردند و به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند.

مخالفان تاکید می‌کنند در هجوم نیروهای امنیتی یک تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

شهرهای مختلف سوریه روز گذشته شاهد حضور گسترده مخالفان رژیم بشاراسد بود و در عین حال نیروهای امنیتی با استفاده از تانک و اسلحه سبک وسنگین به مقابله با آن‌ها پرداختند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط شورای هماهنگی انقلاب سوریه روز گذشته 12 تن به ضرب گلوله کشته شدند.

از سوی دیگر اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه امروز در قاهره نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.

یک منبع در اتحادیه عرب اعلام کرده است در این نشست کشورهای عربی از سوریه خواهند خواست برای انجام اصلاحات یک جدول زمان‌بندی شده اعلام کند و به کشتار مردم پایان دهد.

بیشتر بخوانید:

«پنج کشته در درگیری‌های مخالفان و ارتش سوریه»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

پولیس افغان یک نوجوان شانزده ساله را  که قصد حمله انتحاری در یک مسجد را داشت بازداشت کرد.

در یک اعلامیه وزارت داخله افغانستان آمده است این نوجوان روز گذشته در حالی که واسکت مملو از مواد انفجاری را به تن داشت پیش از ورود به مسجد دستگیر گردید.

مقامات در وزارت داخله می‌گویند اگر جلو این حمله‌کننده انتحاری گرفته نمی‌شد، احتمال می‌رفت ده‌ها نماز‌گذار کشته شوند.

در هفته گذشته رییس جمهوری، کرزی در دیداری با شماری از کودکان و نوجوانانی که به اتهام حملات انتحاری بازداشت شده بودند خواهان آزادی 20 تن آنان شد.

در ماه‌های اخیر نیروهای امنیتی افغان ده‌ها نوجوان و کودک را که قصد اجرای حملات انتحاری را داشتند بازداشته کرده‌اند.

مقامات امنیتی افغان می‌گویند به دلیل این که حالا جوانان حاضر نمی‌شوند حملات انتحاری را اجرا کنند، شورشیان از احساسات نو‌جوانان و کودکان سو‌استفاده کرده و آنان قربانی حملات انتحاری می‌کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 27 اوت، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات مقام‌های آمریکایی در مورد حوادث سوریه و لزوم کناره‌گیری بشار اسد، رییس جمهوری این کشور را «وقیحانه» خواند.

به گزارش مهر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت که چنین اظهاراتی مغایر کنوانسیون‌های بین‌المللی و ناشی از خوی استکباری آمریکا است.

آقای صالحی گفت آمریکا هنوز فکر می‌کند ژاندارم جهان است.

وزیر امور خارجه ماه پیش از سیاست رهبری سوریه در برابر اعتراضات مردم آن کشور حمایت کرده و گفته بود در سوریه، برخی از مطالبات مردم مشروع است و برخی دیگر مشروع نیست.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی هم دو روز پیش دولت‌های غربی را به تلاش برای تکرار وقایع لیبی در سوریه متهم کرد و از مردم و دولت سوریه خواسته است تا هوشیار باشند.

بیشتر بخوانید:

 «پنج کشته در درگیری‌های مخالفان و ارتش سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته است برای استقرار ثبات و پایان خصومت‌ها در لیبی تلاش و هم‌کاری کند.

او گفت که بحران لیبی وارد مرحله «جدید و تعیین‌کننده‌ای» شده و انتقال رهبری باید به آرامی انجام شود.

مخالفان مسلح سرهنگ قذافی می‌گویند که کنترل طرابلس را تقریبن به‌طور کامل در دست گرفته‌اند، اما درگیری‌ها در شرق هم‌چنان در جریان است.

بان‌کی‌مون که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک صحبت می‌کرد گفت که لیبی نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه به ویژه مواد دارویی دارد.

او هم‌چنین خواهان بهبود روابط شورای ملی انتقالی لیبی و اتحادیه آفریقا شد.

اتحادیه آفریقا تاکنون این شورا را به‌عنوان حکومت رسمی لیبی به رسمیت نشناخته است.

بیشتر بخوانید:

«پیش‌روی مخالفان قذافی به ‌سوی شهر سرت»


 


رادیو کوچه

1859‌ میلادی- نفت برای اولین بار از زیر زمین به بیرون فوران کرد و نخستین چاه نفت جهان در آمریکا به نفت رسید. این واقعه در ایالت «پنسیلوانیا» واقع در شمال شرقی آمریکا رخ داد.

نیمه دوم قرن نوزدهم، یکی از پربارترین دوران‏ها برای اختراعات و اکتشافات بود که آثار و نتایج آن در قرن بیستم هم برجای ماند. مهم‏ترین کشف نیمه دوم این قرن که تاثیر شگرفی در توسعه صنایع و وسایل حمل و نقل برجای گذاشت، کشف نفت و مشتقات آن است. هرچند نفت در قرون گذشته برای روشنایى و گرما استفاده می‏شد ولی کار حفر اولین چاه نفتی جهان در 24 ژانویه 1859‌ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا آغاز شد و هشت ماه بعد در چنین روزی همان سال، بشر به نفت دست یافت.

با استخراج نفت به مقدار زیاد از چاه‏های عمیق و تبدیل نفت خام به مواد تصفیه شده نظیر نفت سفید و بنزین و سایر مشتقات نفتی، موارد استفاده از آن به سرعت افزایش یافت. در حال حاضر هرچند تلاش فراوانی برای جای‏گزین کردن انرژی‏های دیگر به جای نفت و جلوگیری از اتمام این انرژی فسیلی انجام گرفته است، با این حال نفت هنوز هم حرف اول را در اقتصاد جهان می‏زند و بسیاری از معادلات منطقه‏ای و بین‏المللی برای منابع نفتی صورت می‏گیرد.

1945‌ میلادی- نخستین واحدهای نظامی آمریکا وارد خاک ژاپن شدند‌. دولت ژاپن در پی بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناگاساکی» اعلام کرده بود که آماده تسلیم شدن است و 15 آگوست رییس جمهوری آمریکا با قبول تسلیم ژاپن پایان جنگ دوم جهانی در همه جبهه‌ها را اعلام داشته بود. کار اشغال نظامی ژاپن که در میدان جنگ شکست نخورده بود پس از ورود نظامیان آمریکایی به آن کشور آغاز شد. قرارداد تسلیم ژاپن دوم سپتامبر 1945 در عرشه ناو «میسوری»در خلیج توکیو طی مراسمی به امضای مقامات ژاپنی و متفقین رسید. سپس دستگیری، بازجویی، محاکمه و اعدام برخی مسوولان ژاپنی صورت گرفت. مقامات آمریکایی به ریاست ژنرال «مک آرتور» در طول اشغال نظامی ژاپن برای این کشور یک قانون اساسی نوشتند که هنوز اجرا می‌شود.

 ژاپن در آغاز جنگ جهانی اول به آلمان اعلان جنگ داد ولی چون به خاطر تصرف نواحی شمال شرقی چین «متجاوز» اعلام شده بود در آغاز جنگ جهانی دوم با آلمان متحد شد و این بار به نام اخراج غرب استعمارگر از آسیا و منطقه اقیانوس آرام وارد نبرد شد. پس از جنگ دوم برتری آمریکا را پذیرفت. ژاپن میان دو جنگ جهانی، چین را اشغال کرد و پیش از آن برخی از نقاط سیبری شرقی را اشغال نظامی کرده بود و برای پنج سال این مناطق را در اشغال داشت.

1962‌ میلادی- «مارینر 2» نام یک کاوش‌گر فضایی است که در چنین روزی به سمت سیاره «ناهید» فرستاده شد. این کاوش‌گر نخستین فضاپیمای موفق برنامه مارینر ناسا محسوب می‌شود. مارینر پس از ۱۰۸ روز به ناهید رسید و به این ترتیب نخستین کاوش‌گر فضایی شد که به سیاره‌های دیگر می‌رسد.

این ماشین ۲۰۰ کیلوگرمی، شش وسیله تحقیقاتی را با خود به هم‌راه داشت که شامل یک رادیوی دوطرفه، یک سیستم جذب انرژی خورشیدی و چندین دست‌گاه چندکاره الکتریکی و مکانیکی می‌شد و اطلاعات ارزش‌مندی را درباره ناهید مخابره کرد و به وسیله رادیومترهای مایکروویو و مادون قرمز خود، دمای سطح این سیاره را ۴۲۵ درجه سانتی‌گراد تخمین زد.

1965‌ میلادی- «لو کوربوزیه» (Le Corbusier) معمار، طراح، شهرساز، نویسنده و نقاش سوییسی درگذشت. وی به عنوان یکی از اولین پیش‌گامان معماری مدرن و سبک بین‌المللی مشهور است.

در 17 سالگی اولین نقشه خانه خودشان را به به‌ترین وجه کشید و پس از چندی بنگاه مستقل معماری در پاریس تاسیس کرد. لو کوربوزیه در این هنگام، مطالعات قابل توجهی در مورد صنعتی کردن ساختمان، نه فقط به طریق تئوری بلکه از راه اجرایى، به عمل آورد. او در سال 1920، مجله ادبی و هنری روح تازه را منتشر کرد و با انتشار مقالات تجدد خواهانه خود، برضد روش‌های کهنه معماری مطالبی نگاشت. وی در این سال‏ها طرح‏ها و ماکت‏های فراوان و سرشار از اندیشه‏های خاص خود به وجود آورد و ساختمان‏ها و هم‏چنین چندین شهر را به شیوه نوین طراحی کرد و تئوری‏های خود را به مرحله اجرا رساند.

به‌طور کلی نقش لو کوربوزیه در معماری نو همانند نقش «پیکاسو» در نقاشی نو است. لو کوربوزیه نقشه‏های معماری خود را در سی جلد کتاب جمع‏آورده است.

وی شهرهای آینده را شهرهایی تجسم کرد که از آسمان‌خراش‌های بزرگ و مرتفع تشکیل شده است‌. در هر یک از این آسمان‌خراش‌های چند عمل‌کردی، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در این ساختمان‌ها، آپارتمان‌های مسکونی، ادارات، فروش‌گاه‌ها، مدارس، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم است.

بر اساس این نظریه، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی، طراحی و اجرا شد. یکی شهر «چاندیگار» در هند بود و هم‌چنین شهر «برازیلیا»، پایتخت برزیل مبنی بر عقاید وی توسط «لوچیو کوستا» (Lucio Costa) و «اسکار نیمایر» (Oscar Niemeyer) در سال 1957 طراحی شد.

ساختمان طراحی شده توسط «نورمن فاستر»، معمار سبک‌های تک، به نام برج هزاره توکیو 1989 در ساحل شهر توکیو را می‌توان نمونه کاملی از برج‌های چند منظوره نظریه لو کوربوزیه تلقی کرد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1357‌ خورشیدی- «جعفر شریف‌امامی» در چنین روزی پس از گرفتن اختیارات ویژه از محمد‌رضا پهلوی، نخست ‌وزیر کشور شد و ضمن صدور اعلامیه‌ای تقویم رسمی کشور را از شاهنشاهی به هجری ‌خورشیدی بازگردانید.

1770‌ میلادی- زادروز «گئورگ ویلهلم فردریک‌هگل» فیلسوف و تاریخ‌دان بزرگ آلمانی، او کتاب‌های متعدد از جمله «علم منطق»، «دایره‌المعارف علوم فلسفی»، «فلسفه حق»، «درباره تاریخ» و «درباره اخلاقیات» را تالیف کرد.

244‌ خورشیدی – زادروز  و بزرگ‌داشت «محمد‌زکریای رازی» است. او پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی بود که آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف «الکل» و جوهر گوگرد یا اسید سولفوریک مشهور است. به همین بهانه امروز در ایران روز داروساز محسوب می‌شود.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

مخالفان حکومت بشار اسد رییس جمهوری سوریه برای نشان دادن پافشاری خود در ادامه اعتراضات تا سرنگونی رژیم حاکم بر این کشور روز جمعه 26 اوت، با شعار «صبر و پای‌داری» به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش تلویزیون العربیه، بر اساس آخرین گزارش‌ها 5 نفر از معترضان سوری بر اثر تیراندزی نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

4 معترض سوری در دو شهر درعا کانون تظاهرات اعتراض‌آمیز و دیر‌الزور کشته شدند.

از سوی دیگر دو کشور چین و روسیه شام‌گاه پنج‌شنبه مخالفت خود را با پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای جدید جهت اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه سوریه اعلام کردند‌.

پیش‌نویس قطع‌نامه جدید که به پیشنهاد کشورهای اروپا ارایه شده است‌، ممنوعیت سفر 22 نفر از مسوولان سوریه و مسدود کردن دارایی 23 نفر از مقامات ارشد این کشور، از جمله بشار اسد رییس جمهوری و 4 شرکت سوری را شامل می‌شود‌.

هم‌چنین وحید صقر رییس ائتلاف جوانان انقلاب سوریه شام‌گاه جمعه، 26 اوت، حزب‌اله لبنان را متهم کرد که با ارسال آن‌چه وی «اراذل و اوباش» خوانده، به سوریه در کشتار تظاهرکنندگان این کشور دست دارد.

وی تاکید کرد مدارکی دال بر ارسال شبه‌نظامیان حزب‌اله از سوی حسن نصراله برای کشتار مردم سوریه در اختیار دارد و این عمل به بهانه حمایت از آن‌چه جبهه «پایداری» نامیده می‌شود صورت می‌گیرد‌.

وی در ادامه توضیح داد‌: «مترسک (جبهه پایداری) که حزب‌اله همیشه آن را بهانه کرده است گزافه‌گویی و حباب دروغینی بیش نیست.»

وحید صقر که در پاسخ به سخن‌رانی حسن نصراله سخن می‌گفت با اشاره به حمله اسراییل به لبنان افزود‌: «حزب‌اله چه اقداماتی برای جنگ با اسراییل انجام داد که منجر به نابودی زیر ساخت لبنان برای آزادی دو تن از اسرای‌اش شد اما این حزب هیچ اقدامی برای آزادی اسرای لبنانی که صدها تن از آن‌ها در زندان‌های سوریه به‌سر می‌برند نکرده و موضعی در قبال دمشق اتخاذ نگرفته است.»

حسن نصر‌اله در سخنان روز جمعه خود به شدت از رژیم سوریه که با مخالفت سرسخت مردم این کشور روبه‌رو است دفاع کرد و اعلام داشت که سرنوشت فلسطین به سرنوشت رژیم سوریه گره خورده است‌.

رهبر حزب‌اله لبنان هم‌چنین تاکید کرد رهبری سوریه جای‌گاه مهمی در راستای جلوگیری از تصفیه مسئله فلسطین دارد و به این مسئله اشاره کرد که «حمایت کشور سوریه و رهبری آن از نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین عامل میدانی مؤثری است.»

نصر‌اله افزود: «رژیم‌های دیکتاتوری بسیاری در جهان هستند که از حمایت آن (غرب) برخوردارند از این رو می‌بایست همگی ما از سوریه حمایت کنیم تا هیچ امتیازی ندهد و بتواند اصلاحات را به راحتی انجام دهد زیرا این فشارها حرکت اصلاحات را کند می‌کند.»

 بیشتر بخوانید:

«چنی از بوش خواسته بود سوریه را بمباران کند»


 


خبر / رادیو کوچه

بیش از ۲۰۰ جسد متلاشی و تجزیه شده در بیمارستانی در یکی از مناطق پر کشمکش طرابلس، پایتخت لیبی کشف شده است.

پزشکان و پرستاران به‌دنبال درگیری‌های شدیدی که بین مخالفان و طرف‌داران معمر قذافی در این محل در جریان بود از بیمارستان گریختند.

برخی ساکنان این منطقه حکومت لیبی را متهم به قتل این افراد کرده‌اند، اما هنوز روشن نیست که چگونه این فاجعه رخ داده است.

در همین حال مقام‌های وزارت دفاع بریتانیا گفته‌اند جنگنده‌های تورنادوی این کشور، با پرتاب موشک‌های هدف‌یاب، پناه‌گاه معمر قذافی، رهبر لیبی، را در سرت، شهر زادگاه او، مورد حمله قرار داده‌اند.

مخالفان آقای قذافی نیز به‌سوی این شهر در حال پیش‌روی هستند.

درگیری‌های شدیدی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی طرابلس گزارش شده است.

ساکنان محلی بیمارستان ابوسلیم می‌گویند بعضی هنگامی‌که به این بیمارستان آورده شدند هنوز زنده بودند، اما از جراحات شدیدی رنج می‌بودند. بقیه آن‌ها در بیرون از بیمارستان کشته شدند و جسدشان به این‌جا آورده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تک‌تیراندازهای سرهنگ قذافی در روز شنبه این بیمارستان را به اشغال خود در آوردند، اما سرانجام مخالفان مسلح حکومت توانستند روز پنج‌شنبه آن‌ها را بیرون کنند.

بیشتر بخوانید:

«مخالفان و حامیان قذافی از اعدام و اعمال خشونت پرهیز کنند»


 


خبر / رادیو کوچه

نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن، که در محاصره انتقادات شدید قرار گرفته بود، از سمت خود استعفا کرده است؛ به این ترتیب ژاپن در انتظار انتخاب ششمین نخست وزیر در طی پنج سال گذشته است.

به دنبال وقوع زمین‌لرزه و سونامی ۱۱ مارس در سواحل شمال شرقی ژاپن و آسیبی که به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در این کشور وارد شد، نائوتو کان با انتقاد شدید نسبت به نحوه واکنش او به این بحران رو به‌رو بود.

آقای کان در ماه ژوئن قول داد که اگر سه قانون به تصویب پارلمان ژاپن برسد، او استعفا خواهد داد‌- این سه قانون روز جمعه به تصویب پارلمان رسید.

قرار است که روز دوشنبه حزب دموکراتیک، حزب حاکم در ژاپن، رهبر جدیدی برای خود انتخاب کند.

به احتمال بسیار زیاد، جانشین آقای کان، یعنی رهبر جدید حزب دموکراتیک ژاپن، نخست وزیر بعدی این کشور خواهد بود.

نائوتو کان تصمیم خود به کناره‌گیری را در جلسه امروز حزب دموکراتیک ژاپن اعلام کرد که به‌طور زنده برای مردم پخش شد. انتظار می‌رود او تا پایان روز جمعه یک کنفرانس خبری برگزار کند.

آقای کان با نگاهی به کارنامه ۱۵ ماهه خود به عنوان نخست وزیر ژاپن، از عمل‌کرد خود دفاع کرد و گفت که با توجه به تمامی مشکلاتی که در این مدت در برابر او بوده، از جمله بحران هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما و درگیری‌های سیاسی حتا در حزبش، او هر چه از دستش برمی‌آمد، انجام داده است.

استعفای نخست‌وزیر ۶۴ ساله ژاپن، به هیج وجه غیرمنتظره نبود و در حالی صورت گرفت که میزان محبوبیت او هم در میان مردم شدیدن رو به کاهش است.

آقای کان روز دوشنبه گذشته با دادن وعده استعفا در آینده نزدیک، موفق به گرفتن رای اعتماد از پارلمان شد.

در جریان زلزله و سونامی که در شمال شرقی ژاپن روی داد، بیش از ۱۵ هزار ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از۴ هزار و ۵۰۰ نفر هم هنوز مفقودالاثرند. کسانی که زندگیشان بر اثر وقوع این زمین لرزه و سونامی لطمه دیده است، می‌گویند که تلاش کافی برای کمک به آن‌ها انجام نگرفته است.

 بیشتر بخوانید:

«زلزله ۶٫۵ ریشتری ژاپن را لرزاند»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) مخالفت تلویحی آمریکا با طرح گام به گام روسیه درباره ایران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=5&id=1042535

با آن‌که طبق طرح گام به گام روسیه ایران باید به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و در صورت تایید پاسخ هایش، برخی تحریم‌ها در هر مرحله لغو خواهد شد، تام دانیلون، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان بدون اشاره به طرح روسیه تصریح کرد که تا زمانی که تمام نگرانی‌های این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران رفع نشود هیچ کدام از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو نخواهد شد.

2) شورای ملی موقت لیبی از بنغازی به طرابلس منتقل شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=5&id=1042510

در پی موفقیت‌های نظامی مخالفان، شورای ملی موقت لیبی کار خود را در پایتخت آغاز کرد. به گزارش دویچه وله علی طرحونی، نایب رییس کمیته‌ اجرایی شورای ملی موقت لیبی، روز پنج‌شنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که نمایندگان سیاسی این شورا از این پس فعالیت خود را در طرابلس دنبال می‌کنند. طرحونی گفت، به محض این‌که اوضاع امنیتی طرابلس اجازه دهد، مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای ملی موقت، به طرابلس خواهد آمد.

کیهان

1) فریاد مرگ بر اسراییل از نیل تا فرات

http://www.kayhannews.ir/900605/3.htm#other301

هم‌زمان با موج بیداری اسلامی در منطقه و شمال آفریقا که کاخ دیکتاتورهای دست‌نشانده غرب را یکی پس از دیگری به زیر کشیده است، روز قدس امسال حال و هوای دیگری داشت. استقبال گسترده و پرشور میلیونی دیروز ملت ایران در حمایت از آرمان قدس شریف بار دیگر چشم جهانیان را به خود خیره ساخت.

ده ها تن از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی مراسم راه‌پیمایی روز قدس در خیابان انقلاب و دیگر مسیرهای راه‌پیمایی در تهران را پوشش خبری دادند.

2) نخست وزیر ژاپن استعفا کرد

http://www.kayhannews.ir/900605/16.htm#other1610

به گزارش خبرگزاری‌ها، «نائوتو کان»، نخست وزیر 67 ساله ژاپن که سال گذشته به این منصب رسیده بود، پس از مواجه شدن با فشارهای گسترده افکار عمومی و کاهش محبوبیت به کم‌تر از 15 درصد، مجبور به استعفا از ریاست حزب حاکم شد.

براساس این گزارش، به دنبال استعفای «کان»، 9 نفر از سیاست‌مداران این کشور برای جانشینی وی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

جام جم 

1) رییس ‌جمهوری: غربی‌ها برای هیچ کشوری عزت و آبادانی نخواهند آورد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100852507069

رییس ‌جمهوری درباره ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از تحولات کنونی منطقه و تفکیک میان انقلاب و توطئه اظهار کرد: «بسیاری از اوقات اگرچه ممکن است جنس جنبش و تحولات کاملن مردمی باشد، اما موضوع مهم و تعیین‌کننده، مدیریت این جنبش‌ است.»

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان با تاکید بر این‌که باید بین حرکت‌های مردمی و مدیریت این حرکت‌ها تفاوت قائل شد، افزود: «در این‌که ملت‌های منطقه از وضعیت موجود ناراضی هستند، تردیدی وجود ندارد و تلاش ملت‌ها برای برپایی عدالت، موضوعی طبیعی و مقدس محسوب می‌شود و هر تحلیل‌گر سیاسی این انتظار را داشت که در منطقه تحولاتی رخ دهد.»

2) درخواست سازمان ملل برای پرهیز از انتقام‌جویی در لیبی

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100852496901

سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها در مناقشه لیبی خواست تا گام‌هایی برای اطمینان از پرهیز از خشونت و انتقام‌جویی بردارند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌هایی از بدرفتاری و اعدام‌های ظاهرن بدون محاکمه توسط نیروهای مخالف و نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی منتشر شده است. به گزارش بی.بی.سی، روپرت وینگفیلد هیز خبرنگار این شبکه از بیمارستانی در محله میتیگا در طرابلس بازدید کرده که اجساد ۱۷ جنگ‌جوی مخالف به آن‌جا منتقل شده‌اند.

همشهری

1) شروط را نمی‌پذیریم

http://www.hamshahri.net/news-144097.aspx

آیت‌اله محمدرضا مهدوی‌کنی در حاشیه مراسم افتتاح مدرسه علمیه مروی در نخستین موضع‌گیری آشکار و علنی خود نسبت به درخواست‌های یک گروه تازه تاسیس در جریان اصول‌گرایی از کمیته وحدت اصول‌گرایان تاکید کرد که کمیته داوری اصول‌گرایان این شروط را قبول نمی‌کند و اهل شرط و شروط نیست.

آیت‌اله مهدوی‌کنی در پاسخ به خبرسازی برخی سایت‌ها مبنی بر این‌که روح‌اله حسینیان به کمیته 7‌نفره پیوسته، تصریح کرد: «چنین امری واقعیت ندارد و هنوز درخصوص آن تصمیم‌گیری نشده است.»

2) سقوط سهام اپل در پی استعفای استیو جابز

http://www.hamshahri.net/news-144099.aspx

استیو جابز، مدیرعامل شرکت مشهور اپل که بسیاری او را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مدیران جهان می‌شناسند از سمت خود کناره‌گیری کرد. با انتشار خبر کناره‌گیری او، ارزش سهام اپل در بازارهای بورس آسیایی و اروپایی حدود ۶ درصد افت کرد.

آفرینش

1) با دستگیری قذافی وضعیت امام صدر مشخص می‌شود

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=87863

دادستان کل کشور با اشاره به انتشار اخباری در مورد وضعیت امام موسی صدر با توجه به سقوط حکومت قذافی خاطرنشان کرد:‌ «باید منتظر بود تا با دستگیری قذافی و اطرافیانش سوال شود تا وضعیت امام موسی صدر مشخص شود.»

2) عضو هیت رییسه مجلس: افزایش تعطیلات عید فطر بدون تصویب مجلس غیر قانونی است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15436#87855

عضو هیت رییسه مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که تصمیم‌گیری درباره افزایش تعطیلات به عهده مجلس است، گفت: «چنان‌چه دولت بدون تصویب مجلس تعطیلات عید فطر را افزایش دهد، اقدامی خلاف قانون مرتکب شده و مسوولیت شرعی و قانونی آن بر عهده دولت است.»

 رسالت

1) ارجاع سوال از وزیر ارشاد درباره مطالب موهن خاتون به کمیسیون فرهنگی

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=73380

نماینده تهران در مجلس از ارجاع سوالش از وزیر ارشاد درباره علت درج مطالب موهن در خصوص چادر در ویژه‌نامه خاتون به کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد. زهره الهیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به طرح سوالش از سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت درج مطالب موهن درباره چادر و حجاب برتر در ویژه‌نامه حاشیه‌ساز روزنامه ایران، اظهار داشت: «این سوال از سوی هیت رییسه برای بررسی به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شده است.»

2) قمصری خبر داد: افزایش صادرات نفت به هند و اروپا

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=73341

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به دریافت یک میلیارد دلار دیگر از بدهی نفتی هند از افزایش صادرات نفت ایران به هند و کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: «بدهی نفتی هند به ایران در آستانه صفر شدن است.»

دنیای اقتصاد

1) کاهش 35 هزار تومانی قیمت سکه در آخر هفته

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=267157

پس از بازگشت بهای جهانی طلا به زیر 1800 دلار قیمت‌ها در بازار ایران نیز عقب‌گرد کرد. روز پنج‌شنبه هر قطعه سکه بهار آزادی با 35 هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل از خود یک رکورد جدید در جهت کاهش قیمت ثبت کرد. در هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی تا روز چهارشنبه 68 هزار تومان افزایش یافت و از 494 هزار تومان به 558 هزار تومان رسید.

2) باهنر: شماره‌های بعدی «خاتون» در راه است

خبرگزاری فارس نوشت: محمدرضا باهنر در نشستی با اصول‌گرایان استان گلستان تصریح کرد: «شنیده‌ام شماره‌های بعدی ویژه‌نامه خاتون مربوط به روزنامه ایران را هم آماده کرده‌اند که از کمیسیون فرهنگی مجلس می‌خواهم این مسئله را پی‌گیری کنند.»


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هشدار داده است که توفان موسوم به «آیرین» که به سواحل شرقی این کشور نزدیک می‌شود، ممکن است «تاریخی» باشد.

در هفت ایالت آمریکا از کارولینای شمالی تا کانکتیکت وضعیت اضطراری اعلام شده است.

در بخش‌هایی از چهار ایالت و نیز مناطق پایین دستی شهر نیویورک دستور داده شده که مردم خانه‌های خود را ترک کنند.

آیرین در منطقه کارائیب ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشته و قرار است روز شنبه به کارولینای شمالی برسد.

شهرهای واشنگتن و نیویورک نیز خود را برای مقابله با این توفان در روز یک‌شنبه آماده می‌کنند.

توفان آیرین که در منطقه کارائیب با سرعت ۱۸۵ کیلومتر در حرکت بود، کمی ضعیف شده و سرعتش به ۱۵۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.

آقای اوباما که در جزیره مارتاز وینییرد در ایالت ماساچوست در تعطیلات به سر می‌برد طی بیانیه‌ای گفت: «هر چه تاکید کنم کافی نیست: اگر پیش‌بینی می‌شود که در مسیر این توفان هستید، از هم اکنون اقدامات احتیاطی را به‌کار گیرید.»

وی افزود: «صبر نکنید، تاخیر نکنید. ما همه امید بهترین را داریم، اما باید برای بدترین آماده باشیم. همه ما باید این توفان را جدی بگیریم.»

کاخ سفید گفته است که آقای اوباما برای هدایت برنامه‌های مقابله با آیرین، یک روز زودتر از تعطیلات به واشنگتن باز می‌گردد.

توفان آیرین ممکن است که زندگی ۶۵ میلیون نفر را در شهرهای بزرگ سواحل شرقی آمریکا، واشنگتن، بالتیمور، فیلادلفیا، نیویورک و بوستون تحت تاثیر قرار دهد.

سازمان صلیب سرخ آمریکا می‌گوید ده‌ها پناه‌گاه در سواحل شرقی آمریکا آماده شده است.

در ایالت های کارولینای شمالی، مریلند، ویرجینیا، دلاور، نیوجرسی، نیویورک و کانکتیکت اعلام وضع اضطراری شده است.

در واشنگتن خطر این توفان موجب لغو مراسم گشایش بنای یادبود مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاهان و فعال مدنی دهه ۶۰ آمریکا شده که قرار بود در روز یک‌شنبه هم‌زمان با ۴۸‌امین سال‌گرد سخن‌رانی معروف «من رویایی دارم» او برگزار شود.

سرویس قطار‌ها از واشنگتن به سمت جنوب آمریکا لغو شده است و انتظار می‌رود بسیاری از پروازها نیز دچار اختلال شود.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

امروز نیز در ادامه برنامه‌های گذشته به رازهایی برای هرچه طولانی‌تر شدن عمر می‌پردازم. رازهایی که دکتر مائو،یک متخصص طب چینی و دارای تخصص در طب «ضد پیری» از میان تجربه‌ها و عادت‌های مردمان مختلف در طول قرن‌ها و از سراسر جهان گرفته و به شکل یک برنامه دوازده ماهه ارایه کرده است.

او در هر ماه یک عادت مفید برای سلامتی را بیان می‌کند که هر فرد با تمرین این عادت و انجام روزانه آن در پایان ماه موفق خواهد شد که یک عادت پسندیده برای سلامتی را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهد.

این عادت‌ها فعالیت‌هایی هستند که به سادگی انجام می‌شوند و شاید نقش مهم آنان در طولانی‌تر کردن عمر چندان به چشم نیاید اما در واقع سبب می‌شوند تا نه تنها کمیت عمر که کیفیت آن نیز ارتقا پیدا کند. این‌ها تمرین‌هایی است برای این که هرچه بیشتر انرژی به دست بیارید، وزن اضافه نداشته باشید، اضطراب را کاهش بدهید، خواب بهتری داشته باشید و خیلی از تاثیرهای مثبت دیگر بر زندگی.

تنها کافی است که بر انجام این تمرین‌ها استمرار بورزید و با تکرار آن‌ها شرایط را برای افزایش سلامتی و طول عمرتان تا صد سالگی افزایش دهید.

شما با فراگیری یک عادت جدید در هر ماه در پایان سال با دوازده عادت مفید برای سلامتی به استقبال سالی جدید با بدنی سالم می‌روید.

 اما در این برنامه به توصیه نویسنده کتاب پرفروش «راز طول عمر»، برای ماه ژانویه می‌پردازم. او توصیه‌هایش را از ابتدای سال آغاز کرده و من در هر برنامه یکی از عادت‌های پیشنهادی او را برای شما معرفی می‌کنم.

هر روز بیست دقیقه پیاده‌روی یا ورزش

دکتر مائو توصیه می‌کند که سال جدید را با یک عادت ساده که باعث افزایش سلامتی و طول عمر می‌شود آغاز کنید. هر روز در طول یک ماه یک پیاده روی بیست دقیقه‌ای انجام دهید. یک پیاده‌روی روزانه بدن شما را تصفیه می‌کند، انرژی‌اتان را افزایش می‌دهد و سیستم گوارشی شما را بهبود می‌بخشد.

اما چرا این‌قدر انجام روزانه بیست دقیقه حرکات ورزشی یا پیاده‌روی مفید است؟

دکتر مائو می‌گوید که در طول سال‌های سال می‌بینیم کسانی که هر دست‌کم سی دقیقه و حداکثر یک ساعت پیاده‌روی می‌کنند، قلب سالم‌تری دارند. این فعالیت یک تصفیه‌کننده قوی سیستم لنفاوی بدن و افزایش دهنده گردش خون است. هم‌چنین باعث می‌شود که دستگاه گوارشی به خوبی فعالیت کند و غذا در این چرخه حرکت داشته باشد.

بدن به طور طبیعی کار تصفیه و پاک‌سازی را انجام می‌دهد اما این همه شکر، کافئین، غذاهای آماده که در طول روز مصرف می‌کنیم هم‌چنین استرس، آلاینده‌های محیطی و کم ورزش کردن سبب کندی این روند طبیعی پاکسازی بدن می‌شوند.

زمانی که ورزش می‌کنید این مواد زاید تصفیه شده که در کبد، کلیه‌ها،روده، خون و پوست جمع شده‌اند تا تخلیه شوند به سرعت از بدن خارج می‌شوند در غیر این صورت باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شوند.

هرچند که توصیه شده بیست دقیقه در روز پیاده‌روی کنید اما شما می‌توانید آن را به سی دقیقه یا بیشتر افزایش بدهید و در عین حال که این ورزش را انجام می‌دهید بدنتان را نیز پاک‌سازی کنید.

به خود جایزه بدهید

 هم‌چون سایر عادت‌های ذکر شده در جریان انجام این فعالیت روزانه اگر هر روز آن را به خوبی انجام دادید برای خود یک جایزه در نظر بگیرید.

هم‌چنین بنا به عادت گذشته از خود هر روز بپرسید که آیا این فعالیت را هر روز انجام می‌دهید و اگر نه چه موانعی بر سر انجام آن وجود دارد؟

کمبود وقت

وقت ندارید؟! ممکن است فکر کنید که در برنامه روزانه‌اتان وقت کافی برای انجام این کار را ندارید. هر چند که توصیه می‌شود زمانی را برای پیاده‌روی خالی بگذارید اما این کمبود وقت یک راه حل ساده هم دارد. می‌توانید وسیله نقلیه‌اتان را کمی دورتر پارک کنید و پیاده به محل مورد نظر بروید یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید.

زمستان سرد است؟

بهانه نیاورید. لباس زیاد بپوشید و اگر لازم است چکمه‌هایتان را هم به پا کنید. سعی کنید از مزایای قدم زدن در یک هوای زمستانی لذت ببرید. هر چند که می‌توانید در فضاهای سربسته نیز پیاده‌روی کنید مثل مراکر خرید یا سایر مکان‌های مشابه.

زیاد به پیاده روی علاقه‌مند نیستید؟

اگر پیاده‌روی یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌اتان نیست به جای آن گردش خونتان را با بیست دقیقه رقصیدن، یوگا، شنا یا فعالیت‌های دیگر این‌چنینی که خیلی به آن‌ها علاقه دارید به جریان بیاندازید.

در گوشه کنار دنیا فعالیت‌های جالب توجه دیگری هم هست که می‌تواند توجهتان را جلب کند مثل «تای چی» که سبب جوانی، افزایش حجم قلب، کاهش فشارخون و تسکین‌دهنده آرتریت‌ها می‌شود.

بهتر است یک معلم در اطراف محل زندگی‌اتان بیابید و آن را بیاموزید یا حتا می‌توانید با یک دی وی دی آموزشی این کار را انجام دهید.

به هر حال هر فعالیتی را که انتخاب می کنید فراموش نکنید که قبل از آن خودتان را گرم کنید و بعد از آن خنک کنید.

و اما اگر تازه ازبستر بیماری برخواستید یا احساس می کنید که زیاد روی فرم نیستید این فعالیت را تنها با پنج دقیق آغار کنید اما هر روز انجام دهید. به تدر یج در هفته زمان آن را افزایش بدهید تا در هفته چهارم به بیست دقیق برسید.

روز سی و یک ماه

حالا در روز سی و یکم ماه ژانویه اگر هر روز پیاده روی کرده باشید حالا یک عادت جدید در خودتان به وجود آوردید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته