-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

Posts from Khodnevis for 08/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



روحانیت: مظاهر تمدن
 


رابطه دو طرفه خواننده و نویسنده



به‌عنوان یک وب‌نویس باید عرض کنم، اغلب نظرهایی که دریافت کرده‌ام، متاسفانه نکته‌ی آموزنده‌ای در بر نداشته و فایده‌ی چندانی به من نرسانده است. اگرچه بارها از خوانندگان تقاضا کرده‌ام که نظر انتقادی‌شان را به هر شکل و زبانی که می‌خواهند بنویسند، با این حال نکته‌ای که بتوان از آن چیزی آموخت و در کار خود تصحیحی صورت داد به دست نیاورده‌ام. نمی‌توان‌ام از جانب وب‌نویسان دیگر چیزی بگویم ولی با خواندنِ نظراتِ ذِیْلِ مطالبِ ایشان، چیز مفید و دندان‌گیری به دست نمی‌آید و این نشان می‌دهد که تقریباً اغلب وب‌نویسان با همین گونه نظرات کم‌فایده یا بی‌فایده روبه‌رو هستند.

این رابطه‌ی دو طرفه اما بسیار مهم است. نه تنها نویسنده را با نظر خواننده آشنا می‌کند، بل‌که احساس زنده بودن و فعال بودن به محیطِ انتشارِ نوشته و رسانه می‌دهد. رسانه‌هایی مانند «جرس» که پیش از این جایی برای اظهار نظر خواننده نداشتند، امروز این ضرورت را احساس کرده‌اند و امکان نظرگذاری به وجود آورده‌اند. البته کار بررسی و انتشار نظر، کار بسیار دشوار و وقت‌گیری‌ست و باید تمام نظرها، چه خوب چه بد، چه مفید چه غیر مفید، چه طولانی چه کوتاه، خوانده شود و بعد روی وب قرار گیرد تا راه سوء‌استفاده و فحاشی و هتاکی بسته بماند و بسیاری از رسانه‌ها به‌رغم تمایل به داشتن بخش نظر، به خاطر نداشتن امکان بررسی، این کار را نمی‌کنند که قابل درک است.

آن‌چه قصد دارم در این‌جا بگویم این است که نویسندگان از نظر انتقادی خوانندگان بی‌نیاز نیستند و لطف بزرگی در حق آنان خواهد بود که خواننده، نظر خود را برای آن‌ها –چه در بخش نظر، چه به صورت ای‌میل- ارسال کند. اما خواننده نیز باید تلاش کند به نکاتی اشاره کند که به بهبود کار نویسنده کمک کند نه این که هر آن‌چه به ذهن‌اش آمد، به هر شکلی که پیش آمد، به شیوه‌ای غیرمسئولانه و «باری به هر جهت» در معرض دید نویسنده و دیگر خوانندگان قرار دهد و وقت خود و دیگران را با چنین نوشته‌ای تلف کند.

خودنویس نه تنها امکان نظرگذاری برای خوانندگان به وجود آورده است بل‌که خواننده می‌تواند خود به عنوان وب‌نویس برای خودنویس مطلب بفرستد و انتظار انتشار آن را داشته باشد. این موقعیت بسیار خوبی‌ست که میان کسانی که در وب می‌نویسند، ارتباط کلامی و فکری برقرار شود و همه از دانش و معلومات هم بهره‌مند گردند.


 


نا آرامی‌های ارومیه، ۵ شهریور ۱۳۹۰
 


احتراماً با تمام قوا به استحضار می‌رسانم که: یاشاسین آذربایجان!

 

در پاسخ به اعتراض ددمیشینانای مردم آذربایجان نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هزاران نیروی ظفرنمون و بی‌دفاع پلیس شجاعانه و با دست خالی وارد تمام عرصه‌های نور علیه تاریکی شدند و اقدام به صحبت با معترضین نمودند. در جریان این گفتگوی سازنده طبق روال نیمی از معترضین کشته، زخمی، شل و پل و الباقی ناپدید شدند که بلافاصله نیروهای پلیس نسبت به محل پدیدار شدن آنها اظهار بی‌اطلاعی نموده و فرماندهان نیروهای انتظامی هر سه آذربایجان فوراً در بیانیه‌ی مشترکی سرکوب ملت مظلوم انگلیس را محکوم و آمادگی خود و سایر عزیزان را جهت برقراری امنیت در اتحادیه‌ی اروپا اعلام کردند. به همین مناسبت امام جمعه‌ی غیور ارومیه که بتازگی قرارداد خود با سیرک مونت کارلو را تا سال ۲۰۸۶ تمدید نموده است در تلاوت جدید خود تاکید کرد که خشک شدن دریاچه ارومیه بر هر زن مسلمانی واجب است چونکه باید نمک آنرا پاشید روی زخم ایسرائول تا مسجد الاقصی بیاید دریای ارومیه ماهیگیری بکند.

 

گزارش‌های تکمیلی حاکی از ادامه‌ی استقرار نیروهای بی‌دفاع پلیس جهت صحبت با معترضین بوده پزشکی قانونی پیشاپیش علت مرگ احتمالی صحبت شوندگان را مننژیت حاکی از باد دریاچه ارومیه برشمرد و همزمان دوازده پزشک زندان مرکزی ارومیه بطور طبیعی کشته شدند که حال همگی آنها «خیلی خوب» گزارش شده است. در همین راستا خانواده یکی از قربانیان گفتگو با پلیس در مصاحبه با یکجائی که اسمش ده سال حبس بدون ملاقاتی دارد از بازداشت خود و تمام فک و فامیل و پس و پیش و قبل و همسایه‌هایشان ساعت سه نصف شب دیشب خبر داد لیکن استعلام بعمل آمده از نیروی انتظامی نشان می‌دهد که دیشب ساعت سه نصف شب اصلاً تمام نیروهای انتظامی آذربایجان و حومه خواب بوده‌اند و لذا احتمال می‌رود افراد مورد اشاره که همگی‌شان عادت به راه رفتن در خواب دارند دیشب توی خواب همینجوری راه افتاده باشند رفته باشند اداره اطلاعات.

 

بر همین اساس شورای هماهنگی راه سبز امید که توی ایران است با انتشار بیانیه‌ای در پاریس از مردم غیور آذربایجان خواست تا در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و ارزشهای انقلاب شب قبل از ۲۲ بهمن بروند پشت بام تکبیر بگویند. بر مبنای این بیانیه همچنین قرار شد تا برای خشنودی آقا امام زمان و نایب بر حقش مردم تمام شهرهای ایران نیز در حمایت از جنبش اعتراضی آذربایجان طی یک حرکت یکپارچه، حداکثر ساعت دو و نیم نصف شب تمام چراغها را خاموش کنند بروند بخوابند . این بیانیه می‌افزاید «ما» باید از تمام پتانسیل و ظرفیت و توان «مردم» برای عقب راندن حاکمیت بطور قدم به قدم استفاده نمائیم . در بیت فوق هنوز منظور از «ما» مشخص نگردیده لیکن احتمال می‌رود «ما» همان اعضاء شورا که توی ایران هستند باشد!


 


فاتحه
 


تازه‌ترین اخبار سوریه و تحلیل سه روزنامه النهار، لوموند و نیویورک‌پست

گسترش تظاهرات در شهرها به ویژه پایتخت، قطعنامه پیشنهادی روسیه، اظهارات وزیر خارجه ایران، نتیجه سفر بازرسان سازمان ملل و نشست اتحادیه عرب از آخرین اخبار قیام سوریه است. همچنین سه روزنامه امروز چاپ بیروت، پاریس و نیویورک درباره سوریه یادداشت‌هایی را منتشر کرده‌اند.


ادامه تظاهرات؛ ادامه کشتار

نيروهای نظامی سوريه امروز، شنبه، نیز حداقل سه تظاهرکننده معترض را در سه شهر اين کشور به قتل رساندند و حداقل ۱۰ نفر را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين تظاهرات در شهرهای قُصير، لاذقيه و کفر نابل برگزار شده بودند و نیروهای امنیتی با استفاده از تانک و اسلحه سبک وسنگین به مقابله با آن‌ها پرداختند.

این در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده توسط شورای هماهنگی انقلاب سوریه روز گذشته ۱۲ تن به ضرب گلوله کشته شدند. 


گسترش تظاهرات در دمشق

سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه با اعلام اين موضوع به نقل از شاهدان عينی همچنين گفت: تظاهرات بيشتری در نيمه شب گذشته و صبح روز شنبه در دمشق، پايخت اين کشور، برگزار شد.

اين سازمان تظاهرات اخير در دمشق را گسترده‌تر از تظاهرات قبلی در اين شهر دانست.

بر اساس گزارشی دیگر، تظاهرکنندگان در شهر دمشق که تعداد آن‌ها لحظه به لحظه افزایش می‌یافت پس از نماز صبح امروز به سمت میدان العباسین در مرکز پایتخت حرکت کردند.

به گزارش الجزیره، در همین حال نیروهای امنیتی سوریه به یک مسجد در دمشق یورش بردند و به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند.

مخالفان تاکید می‌کنند در هجوم نیروهای امنیتی یک تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. 


قطعنامه پیشنهادی روسیه به سازمان ملل

پس از مخالفت چین و روسیه با قطعنامه سازمان ملل، که روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده که در آن از دولت اسد خواسته شده از سرکوب معترضان دست بردارد، اما به تحریم‌هایی که آمریکا و کشورهای اروپایی می‌خواهند بر دولت دمشق برقرار شود اشاره نمی‌کند.

قطعنامه روسیه بر توقف بی‌درنگ خشونت و انجام اصلاحات تأکید می‌کند، اما عاملان خشونت را محکوم نمی‌کند و نمی‌خواهد مجازات شوند.

این در حالی است که آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال چند روز پیش قطعنامه شدیدتری را پیشنهاد کردند که می‌خواهد تحریم‌هایی علیه اسد، اعضای متنفذ خانواده او و دستیارانش وضع شود.

روسیه و چین روز جمعه با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه حکومت سوریه  به شدت مخالفت کردند.

نماینده روسیه در شورای امنیت تهدید کرده بود که این قطعنامه را، در صورت به رأی گذاشته شدن، وتو خواهد کرد.

برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز گفته‌اند با اعمال تحریم و محکومیت دولت سوریه موافق نیستند. 


انتشار نتیجه سفر تحقیقاتی تیم سازمان ملل

امروز همچنین، تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد در سوریه، نتیجه سفر خود به این کشور را اعلام کرد.

در این گزارش آمده که با وجود فراگیر نشدن بحران انسانی در سراسر سوریه، نیاز مبرمی به حفاظت از مردم غیرنظامی در قبال خشونت بیش از حد دولت وجود دارد.

این نخستین هیات تحقیقاتی خارجی است که اجازه سفر به سوریه را پس از شروع اعتراضات در این کشور یافته است.

سخنگوی سازمان ملل گفته که با وجود قول دولت سوریه برای انجام تحقیقات آزادانه این هیات، حضور دایمی ماموران سوری مانع از کار مستقل و کامل این گروه شد. 


نشست اتحادیه عرب درباره سوریه

از سوی دیگر اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه امروز در قاهره نشست فوق‌العاده برگزار کرد.

قبل از برگزاری این نشست، یک منبع در اتحادیه عرب اعلام کرد که در این نشست کشورهای عربی از سوریه خواهند خواست برای انجام اصلاحات یک جدول زمان‌بندی شده اعلام کند و به کشتار مردم پایان دهد. 


اظهارات وزیر خارجه ایران

همچنین امروز شنبه، 27 اوت، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات مقام‌های آمریکایی در مورد حوادث سوریه و لزوم کناره‌گیری بشار اسد، رییس جمهوری این کشور را «وقیحانه» خواند.

به گزارش مهر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت که چنین اظهاراتی «مغایر کنوانسیون‌های بین‌المللی و ناشی از خوی استکباری آمریکا» است.

آقای صالحی گفت آمریکا هنوز فکر می‌کند «ژاندارم جهان» است.

از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا که امروز منتشر شد، ضمن فراخواندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به پاسخ دادن به مطالبات مردم این کشور، در مورد پیامدهای «غیرقابل پیش‌بینی» یک «خلاء قدرت» در سوریه، در صورت سقوط بشار اسد، هشدار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در عین حال گفت: دولت‌ها باید نسبت به خواسته‌های مشروع ملت‌های خود پاسخگو باشند و این پاسخگوئی چه در یمن و چه در سوریه باید با سرعت صورت گیرد.

وی در ادامۀ این مصاحبه گفت: ترکیه، ایران و سوریه عضو یک خانواده تلقی می شوند و باید در چنین مسائلی به یکدیگر کمک کنند.

علی‌اکبر صالحی در پاسخ به این پرسش که در صورت بروز تحولی اساسی در سوریه چه تغییری در موضع ایران در ارتباط با روابطش با سوریه به وجود خواهد آمد، از پاسخ به پرسش به گونه ای صریح و روشن طفره رفت.

وزیر امورخارجۀ ایران تنها به گفتن این مطلب بسنده کرد که چنان چه در نظام حکومتی سوریه خلائی ایجاد شود، عواقبی غیر قابل پیش بینی خواهد داشت و منطقه با بحرانی جدی رو به رو می شود که به فراتر از منطقه هم سرایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ماه پیش نیز از سیاست رهبری سوریه در برابر اعتراضات مردم آن کشور حمایت کرده و گفته بود در سوریه، برخی از مطالبات مردم مشروع است و برخی دیگر مشروع نیست.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی هم دو روز پیش دولت‌های غربی را به تلاش برای تکرار وقایع لیبی در سوریه متهم کرد و از مردم و دولت سوریه خواسته است تا هوشیار باشند. 


لوموند: بعد از لیبی نوبت سوریه است

لوموند، در شماره امروز شنبه، این پرسش اساسی را مطرح می‌سازد که تاثیر سقوط حکومت قذافی بر اوضاع کنونی سوریه چیست؟ این روزنامه فرانسوی تاکید می‌کند در حالی‌که نگاه‌های جامعه جهانی متوجه لیبی بود، در سازمان ملل متحد، کشورهای غربی فشارها و اعمال مجازات علیه رژیم اسد را افزایش دادند.

مخالفان در سوریه نیز که از راه‌های سیاسی مخالفت خود را با حکومت کنونی در سوریه اعلام می کنند، به رغم تمامی سرکوب‌ها از سوی نیروهای امنیتی اسد، خواهان عملیات نظامی برای سقوط رژیم اسد نیستند. این در حالیست که سقوط حکومت قذافی کشورهای غربی را وادار می‌سازد تا ماشین سرکوب در سوریه را متوقف سازند.

در حالیکه به نوشته لوموند در روز ۱۸ ماه اوت، کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شده بودند، روز پنج شنبه، بار دیگر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در پی اظهارنظری در زمینه آنچه که در لیبی رخ داده، خاطر نشان کرد که تمامی این رخدادها بطور قطع بر آنچه که در سوریه می‌گذرد، تاثیر خواهد گذاشت.

لوموند به نقل از سارکوزی خاطرنشان می کند این حق مردم سوریه است تا به دموکراسی دست یابند، آنان محکوم به تحمل فشار و ظلم نیستند. 


النهار: ایران و قطر حامی سوریه، حزب‌الله و حماس هستند

همچنین روزنامه النهار، چاپ لبنان در شماره امروز خود، در یادداشتی می‌نویسد: از سفر ناگهانی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به ایران و دیدارش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران برداشت‌های عمیق، پر مغز و اثرگذاری می‌توان کرد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: قطر بلافاصله پس از پایان مذاکرات امیر قطر با احمدی‌نژاد قطر تلاش کرد مجددا سوریه را ترغیب کند که به طور واقعی اصلاحات حقیقی را انجام دهد و آن را مجدانه در در دستور کار خود قرار دهد. این نشان می‌هد اتخاذ رویکرد امنیتی در سوریه نتیجه نداده و ناآرامی‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد و مردم سوریه همچنان مطالبات خود را دنبال می‌کنند. اهمیت این کلام این است که امیر قطر از تهران این اظهارات را بیان داشته و این در حالی است که ایران از حامیان پر و پا قرص اسد محسوب می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: سفر امیر قطر به تهران نخستین سفر یک مقام ارشد عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از به تنش کشیده شدن روابط این شورا با تهران پس از تحولات بحرین است. با این سفر این پرسش به وجود آمده است که آیا شیخ حمد می‌خواهد تلاش‌هایی برای اصلاح امور منطقه به کمک ایران آغاز کند؟ خصوصا این که محاسبات منطقه‌ای پس از زلزله‌های سیاسی اخیر به ویژه در سوریه که هم‌پیمان استراتژیک هم ایران و هم قطر محسوب می‌شود، متاثر از همین زلزله شده است. یکی از مهم‌ترین محسابات منطقه‌ای مرتبط با محور حمایت ایران و قطر و سوریه از حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه است.

نویسنده در همین راستا به صحبت‌های احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان که اخیرا انجام داده، اشاره می‌کند و می‌نویسد: هم‌زمان با سفر امیر قطر به ایران احمدی نژاد مصاحبه‌ای با شبکه المنار انجام داد که اظهارات او در آن مصاحبه دلیلی بر ادعای ما در این یادداشت است. وی در این مصاحبه از حکومت سوریه و مردم این کشور خواست که با یکدیگر به تفاهم برسند و از هر گونه تنشی اجتناب کنند. وی گفت: «اگر مشکلی هست لازم است که بنشینند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به دور از هر گونه خشونتی به یک راه حل برسند، این کشتار از هر طرف که باشد به سود رژیم صهیونیستی است. این حق مردم است که خواستار انتخابات شوند.»

نویسنده روزنامه النهار سپس می‌نویسد: البته نمی‌توان فهمید که اظهارات احمدی نژاد تا چه اندازه منطبق با سیاست‌های کلی نظام در ایران است. در حالی که بسیاری از مقام‌های ایرانی تحولات جاری در سوریه را ماحصل توطئه امریکایی – اسرائیلی می‌دانند. در این جا لازم به یادآوری است که هم‌زمان با سفر شیخ حمد به تهران احمدی نژاد به رجب طیب اردوغان پیشنهاد داد که «مجموعه واسطه‌ای» تشکیل شود تا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را برای آمدن به راه صحیح توجیه کند. 


نیویورک‌پست‌: قیام سوری‌ها، جنگ میان ترکیه و ایران است

همچنین نيويورک پست زير عنوان «سوريه: ترکيه در مقابل ايران» مقاله امير طاهری، نويسنده و تحليلگر ايرانی را چاپ کرده است که می‌نويسد قيام سوری‌ها در ششمين ماه خود، اکنون به جنگ قدرت ميان ترکيه و ايران، رقبای يکديگر درمنطقه، مبدل شده است. به نظر می‌رسد ترکيه پس از دودلی و ترديد به اين نتيجه رسيده است که رژيم بشاراسد بیش از اين نمی‌تواند دوام بياورد. ترکيه در هفته‌های اخير ميزبان برگزاری جلسات شکل بخشيدن به پارلمانی موقت برای سوريه بود که بتواند انتقالی دمکراتيک را در آن کشور تدارک ببيند. ترک‌ها همچنين حمايت خود را برای وضع تحريم‌هائی جديد توسط اتحاديه اروپا عليه سوريه، از جمله تحريم واردات نفت و گاز از آن کشور، ابراز داشته‌اند.

در ادامه این مقاله آمده است: ترکيه بعضی اهرم‌های اجرائی را هم در اختيار دارد. ترکيه در مقام بزرگترين سرمايه‌گذار در سوريه، با سرمايه‌گذاری‌هائی به ارزش بیش از ۲۵ ميليارد دلار، از نهادهای تجاری خود خواسته است در مورد سرمايه‌گذاری‌های جديد در سوريه دست نگه دارند. آنکارا خواستار کناررفتن اسد به سود يک دولت موقت اصللاحات است - موضعی که از حمايت بسياری از قدرت‌های منطقه، بخصوص عربستان سعودی و متحدانش در خليج فارس برخوردار است. به نظر می‌رسد اتحاديه اروپا نيز خواستار آن است که ترکيه در مورد سوريه نقشی رهبری ايفا کند. اما ايران به شدت عليه چنين طرحی عمل می‌کند.

این مقاله ادامه می‌دهد:ايران اقتصاد رو به رکود سوريه را با کمک‌های نقدی و سرمايه‌گذاری‌هائی به ارزش ۲۰ ميليارد دلار زنده نگه داشته است و به سوريه هدايائی می‌دهد که هدايای تسليحاتی به ارزش ۱۵۰ ميليون دلار در سال بخشی از آنهاست. منابعی در تهران حتی می‌گويند اطرافيان اسد جزو حقوق بگيران از ايران هستند. حضور ايران در سوريه در دوران رياست جمهوری اسد گسترشی عمده پيدا کرده است. ايران در نقاط مختلف سوريه ۱۴ مرکز فرهنگی بازکرده است که بيشتر برای تبليغ در باره شيعه اسلامی مورد نظر خود در آنجاست. سپاه پاسداران انقلاب ايران نيز در دمشق دفتری برای هماهنگی دارد که ۴۰۰ کارشناس نظامی اعضای آن هستند. سوريه تنها کشوری در حوزه دريای مديترانه است که به نيروی دريائی ايران حق پهلوگيری در بنادر خود را داده است.

در پایان این مقاله آمده است: ايران برای فراهم ساختن حمايت منطقه‌ای از اسد سخت تلاش می‌کند، اما تنها متحدش در اين زمينه دولت لبنان مورد حمايت حزب‌الله است. فشار ايران به نوری‌ المالکی نخست وزيرعراق نيز تا کنون در متقاعد ساختن بغداد به حمايت از اسد بی‌نتيجه بوده است و جلال طالبانی رئيس جمهوری عراق خواستار استعفای اسد شده است.

 


 


گلچین روزانه وبلاگستان فارسی از دید «گمنامیان» - شنبه ۵ شهریور

وبلاگ آزاد، در نقد تشویق مردم الله اکبر گفتن پرداخته  و نوشته است : 

 

داستان ما داستان آن کودک یهودی بی نواییست که در اعتراض به کشتن پدرش، شبانه به پشت بام می رفت و معصومانه فریاد می زد هایل هیتلر.

وبلاگ اندرمیان نوشته است: 

تا چند وقت دیگه آذربایجان از نمکدون بی‌نیاز می‌شه. خیارو از پنجره می‌کنی بیرون، می‌آری تو، می‌خوری.

 

وبلاگ سه راه جمهوری ، به مساله کودتای نوژه پرداخته است و نوشته است: 

"مقاله‌ی حاضر ترجمه‌ای است از نوشته‌ی مارک. جی. گاسیوروسکی، استاد دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لوییزیانا در لوس آنجلس، که نخستین بار در مجله‌ی مطالعات خاورمیانه، در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسیده است.نویسنده در این مقاله تلاش کرده است تا از زوایای گوناگون به بررسی طرح «کودتای نوژه»، در نخستین سال پس از انقلاب ۱۳۵۷در ایران بپردازد. بدیهی است که انتشار این مطلب در وبلاگ «سه‌راه جمهوری»، دلالتی بر تایید تمام یا بخشی از مطالب این مقاله ندارد، و مسوولیت صحت مندرجات مقاله، هم‌چنان به‌عهده‌ی نویسنده‌ی مقاله است. نویسندگان «سه راه جمهوری» لازم می‌دانند از خانم «بوته‌ بوداهد»، که ترجمه‌ی کامل خودشان را از این مقاله‌ی تحقیقی‌تاریخی، برای انتشار در اختیار وبلاگ قرار دادند، سپاس‌گزاری کنند.

 

وبلاگ پرشیا رویال نوشته است:  

"آیت الله حسنی : دریاچه رضاییه یادگار طاغوته و انقدر هم اب ارومیه شوره که به درد نمی خوره !"

وبلاگ مسعود مشهدی (شاتوت) نوشته است: 

"وَخه بيا فيس بوك يَره…اينجه شُله مِدَن…!!

خوب به سلامتي ما هم قدم رنجه نموديم فيس بوك و عجب شهر فرنگ از همه رنگي هست اين فيس بوك…! اعتراف ميكنم كه عمري در غفلت به سر بردم بي فيس بوك و خدا خير بده اون بنده خدايي رو كه اومد گفت: وَخه بيا فيس بوك يَره…اينجه شُله مِدَن…!! "

فضول نامه نوشته است : 

"آیا روز قدس، روزی افتخار آفرین ویا روز ننگ آور تحمیر ایرانی و تازی گری رژیم است؟"

وبلاگ خورشید نشان به مساله دریاچه ارومیه پرداخته و نوشته است :

حمایت تمام ایران از قیام تبریز در صد سال پیش تا سکوت امروزی ما

 

امروز بختگان و مهارلو و پریشان خشک شدند شدند و خروش زاینده رود به پایان رسید و تالاب انزلی در حال تبدیل به مردابی بی‌ جان است. اگر چاره‌ای برای دریاچه ارومیه نیاندیشند به دو سال نمی‌‌کشد که خشک می‌‌شود و نه تنها مردمان آن خطّه که تمام استانهای مجاور هم خسران می‌‌بینند. با این همه، نوشداروی پس از مرگ هم به آن نمی‌‌رسد و در مجلس شورای اسلامی دو فوریت
طرح رای نمی‌‌آورد. تنها ۲۲ نمایندهٔ آذری زبان اعتراض می‌‌کنند که باید به حال آن مجلس گریست. همان مجلسی که مساله مهمش ممنوعیت گرداندن سگ و گربه است یا ممنوعیت شنا در ماه رمضان.

 

راهکار دولت چیست؟ اعضای کمپینی که برای حمایت از دریاچه جمع شدند را بازداشت می‌‌کند و تظاهرات مسالمت آمیز مردم ارومیه را به خشونت می‌‌کشد و سرکوب می‌‌کند! مردمی دلاور و میهن دوست که بیش از سه دهه مورد تبعیض واقع شدند و فرزندانشان را هم اجازه آموختن زبان مادریشان در مدرسه ندادند. بجز اندکی‌ طماع که تنها به صرف منافع شخصی‌‌شان سودای جدایی در سر دارند، مردم آذربایجان خود را ایرانی‌ می‌‌دانند که چه کسانی‌ از آنان ایرانی‌ تر؟!

 


 


ادامه حمله به مناطق مرزی کردستان؛ اعتراض‌ها به آلمان رسید

 

همزمان با ادامه حملات جنگنده‌های ارتش ترکیه به مناطق مرزی کردستان عراق، وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای خبر  کشته شدن هفت شهروند غیر نظامی در اقلیم کردستان را تکذیب و اعلام کرد تصاویر منتشر شده «غیرواقعی» هستند.

در عین حال شماری از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی ساکن شهرهای آلمان در اعتراض به کشتار کردها در مناطق مرزی کردستان عراق در مقابل سفارت و کنسولگری‌های کشور ترکیه دست به تجمع زدند.

سپاه پاسداران ایران و ارتش ترکیه از یک ماه گذشته با نقض حریم هوایی عراق مناطق کردنشین این کشور را به بهانه حضور نظامیان پ ک ک و پژاک گلوله باران کرده‌اند.

بر اثر این حملات دست کم ۱۱ شهروند غیرنظامی کشته، شماری زخمی و بیش از ۴۰۰ خانوار ساکن روستاهای مناطق مرزنشین مجبور به ترک محل زندگی خود  شده‌اند.

بعد از توقف دو روزه حملات ترکیه، رسانه های کردستان عراق از شروع مجدد حملات هوایی جنگنده های ارتش ترکیه در مناطق «آمیدی» و روستاهای دامنه کوهستان «کاروخ» خبر داده‌اند.

به گزارش وبسایت روزنامه «روداو» این حملات بعد از آن شروع شده که جنگنده های ترکیه صبح امروز شنبه بر فراز آسمان مناطق مرزی در حال گشت‌زنی بوده‌اند.

بر اثر این حملات خسارات زیادی به دام ها و زمین‌های کشاورزی وارد شده است.

هفته گذشته تصاویری تکان‌دهنده از اجساد هفت غیرنظامی کرد که بر اثر حملات جنگنده‌های ترکیه منتشر شد، باعث واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی کردستان شد.

وزارت امور خارجه ترکیه اما در تازه‌ترین بیانیه خود با تکذیب اینکه هیچ شهروند مدنی بر اثر حملات اخیر ترکیه به مواضع کردها در کردستان عراق کشته نشده گفته است: «حتی یک شهروند مدنی نیز بر اثر این حملات کشته‌ نشده‌ است و عکس‌های منتشر شده‌ از این حملات غیرواقعی هستند.»

این درحالیست که علاوه بر تشکیل تشکیل نشست فوق العاده پارلمان کردستان در خصوص بحران مرزی و کشته شدن این افراد، مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان در روزهای گذشته بارها از کشته شدن این افراد ابراز تاسف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری پیامنیر، ارگان رسمی حزب دمکرات کردستان عراق، پس از این حادثه مردم سراسر کردستان به‌ شدت به‌ حملات سهمگین ترکیه اعتراض کرده‌ و خواستار عذرخواهی رسمی دولت این کشور‌ از حکومت و مردم کردستان و همچنین توقف کامل این حملات شدند.

با این وجود روزنامه‌نگاران ساکن کردستان عراق به خودنویس گفته‌اند که افکار عمومی خواهان اعتراض «شدیدتر» حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق در قبال حملات اخیر ایران و ترکیه به مناطق مرزی شده‌اند.

حملات اخیر علیه مواضع کردها با واکنش شمار زیادی از شهروندان عادی، فعالان مدنی، حقوق بشری و سیاسی در سراسر دنیا شده است.

در روزها گذشته کردستان عراق صحنه اعتراضات وسیع مردمی در شهرهای سلیمانیه، اربیل، رانیه، حلپچه، سنگسر و برخی دیگر از شهرهای این منطقه بوده است.

چند روز پیش تعدادی از  شهروندان کرد از کشورهای مختلف در پاریس پایتخت فرانسه با برگزاری یک تجمع اعتراضی حملات اخیر دو دولت ایران و ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش روز پنج شنبه رویترز هوشيار زيباری، وزير خارجه‌ی عراق گفته است که سفير ترکيه در بغداد به وزارت خارجه‌ی احضار شده و ضمن اعتراض به بمباران هوايی کردستان، درخواست توقف سريع هرگونه عمليات نظامی به آنکارا اعلام شده است.

در تازه‌ترین واکنش، شماری از فعالان ایرانی ساکن برلین در آلمان مقابل کنسولگری ترکیه در این شهر دست به تجمع زدند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع به خودنویس گفته‌اند که بیانیه‌های به زبانهای کردی، فارسی، انگلیسی و آلمانی در محکومیت حملات اخیر به کردستان عراق توسط حاضران قرائت شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «سکوت و بی‌تفاوتی همسایگان و جامعه جهانی نسبت به سرکوبهای مستمرکردها از طرف دولتهای ایران و ترکیه، باعث شده است تا در نقطه تلاقی مرزهای مشترک سه کشور ایران، عراق و ترکیه که از هیچ دفاع و حمایتی برخوردار نیست، چنین جنایاتی آفریده شود. ما جمعی از فعالان مدنی و سیاسی ضمن حمایت از مردم کردستان از وجدان‌های آگاه و نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر خواستاریم تا با اعتراض خود نسبت به این جنایت ضد بشری سکوت خود را بشکنند.»

همزمان در پی فراخوان برخی از فعالان دانشجویی و سیاسی برای اعتراض به «سرکوب در کردستان»، ده‌ها تن این فعالان ایرانی و خارجی با تجمع در مقابل سر کنسولگری کشور ترکیه در شهر اسن آلمان به حملات نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و ترکیه اعتراض نموده و از سکوت جامعه جهانی در برابر این کشتارها انتقاد کرده‌اند.

در تازه ترین واکنش به بحران مناطق مرزی  نیز رسانه های ایران و کردستان عراق از سفر نچیروان بارزانی، معاون اول رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و نخست وزیر سابق این منطقه به ایران جهت حل مشکلات مرزی خبر داده اند.

نازم دباغ، نماینده حکومت اقیلم کردستان عراق در تهران پیرامون این سفر به خبرگزاری پیامنیر گفته است: «نچیروان بارزانی در این دیدار حامل پیام صلح و ضرروت توقف فوری توپ باران مناطق مرزی از سوی جمهوری اسلامی ایران بود.»

 

 


 


تنها نقاشی تمام قد از «ون گوگ» جنجال به پا کرد

 

به گزارش بی بی سی، گالری «ابی واک» تنها در هفته ۲۰۰ بازدید کننده داشته است که پس از نمایش این تابلو تعداد آن ها به بیش از ۱۰۰۰ بازدید در هفته رسیده است.

 

گیلیان گیبسون مدیر گالری «ابی واک» گفته است: «استقبال واقعا سرسام آور بوده است. بسیاری از مردم برای دیدن این تابلو می آیند و شور و اشتیاق عجیبی منطقه گریمسبی را فرا گرفته است.» وی ادامه داده است: «مردم در جلوی گالری خواستار دیدن تابلوی ونسان می‌شوند. زنی در حالی که مقابل تابلو ایستاده بود، فقط گری می کرد. مردم نمی‌توانند باور کنند که سرانجام این هنرمند بزرگ را به صورت تمام قد می‌بینند.»

 

 

 

ماجرای تابلو چیست؟

 

این تابلو که ۱۸ ماه پیش در یک حراجی در فرانسه به مبلغ تنها ۱۷۰۰ یورو خریداری شده، متعلق به مایکل کروشنک دکوراتور ۴۱ ساله و همسر خانه دارش مندی ۴۵ ساله است. آن ها و مسولان حراج متوجه نبودند که این تابلو در واقع تصویر ون گوگ است.

 

خانم کروشنک می‌گوید: «در حالی که تابلو در سالن ناهار خوری آویزان بود، همسرم به من گفت فکر می کنی این تصویر کیست؟ و من بی درنگ گفتم ونسان ون گوگ.»

 

پس از آن برای زمانی نزدیک به بیش از یکسال این زوج مشغول تحقیق در اینباره بودند و برای این تحقیقات نظر بسیاری از محققان جهان هنر را جویا شدند. از جمله موزه ون گوگ در هلند و متخصصان چهره شناسی در دانشگاه داندی.

 

کارولین ارولین از دانشگاه داندی، پس از بررسی به این نتیجه رسید این اثر به احتمال بسیار از چهره و هیکل ون گوگ تصویر شده است. او گفت: «نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم این خود ون گوگ است، اما با مقایسه آن با سه پرتره از چهره ون گوگ که یکی را خودش کشیده بود، یکی را پیتر راسل و یکی هم عکسی است که بسیاری معتقد هستند متعلق به ون گوگ است به این نتیجه رسیدم که به احتمال بسیار زیاد این تابلو ون گوگ را نشان می‌دهد.»

 

خانم رولین اضافه کرده است: «ما برای این تحقیق به مقایسه جزییاتی مانند چشم، ابرو، بینی، دهان و ... پرداخته‌ایم.»

 

پشت این نقاشی به فرانسه نوشته شده L'Incompris که به معنی «اشتباه» است. و امضای آن متعلق به نقاش زن فرانسوی «جین دونادو» است. از سرنوشت این نقاش اطلاعات کمی در دست است اما گفته می شود که خانه او تنها چهار در با محل زندگی ون گوگ فاصله داشته است.

 

گفته می شود که چنانچه ثابت شود این تابلو واقعا تصویر ون گوگ است، ارزش آن بین ده هزار تا سه میلیون یورو افزایش خواهد یافت. هر چند که صاحبان آن علاقه ای به فروش تابلو ندارند.

 

خانم کروشنک می گوید: «تنها چیزی که در حال حاضر برای ما مهم است، این است که افراد بیشتری امکان دیدن این تابلوی مهم را داشته باشند.»


 


شروین تقوی: بدنه میانی نظامیان اپوزیسیون واقعی هستند و ممکن است کودتا کنند

دکتر شروین تقوی لاریجانی، دانشمند ایرانی شاغل در سازمان فضایی امریکا یا همان "ناسا"، از جوانان ایرانی‏ ای است که در مدتی کوتاه توانسته با طی مدارج علمی، به عنوان یکی از مخترعان و دانشمندان فضایی سرشناس در جهان شناخته شود.
آقای تقوی لاریجانی دانشمندی است که با متحول کردن ساعت اتمی، اکنون در "ناسا"، در زمینه‏‌ی سنجش از راه دور مشغول فعالیت است.

گفتگوی خودنویس با دکتر تقوی لاریجانی را در ادامه بخوانید.

آقای دکتر تقوی، آخرین مصاحبه‏‌ی شما در زمینه‏‌ی پرتاب ماهواره‏ ی "رصد" با "رادیو فردا" باعث جنجال‏‌های فراوانی شد. بسیاری از سایت‏ های داخل کشور ضمن استقبال از صحبت‏ های شما، سعی کردند با استفاده از اظهار نظرات شما، تأییدی برای خودشان بگیرند. ممکن است توضیحی در این زمینه بدهید؟

من در آن مصاحبه آن‏چه را راجع به پیشرفت‏‏‌های تکنولوژیک ایران به نظرم می‏ رسید را صادقانه بیان کردم. اما این صحبت‏ ها دو بخش داشت؛ در بخشی از آن به ‏درستی، به نحوی از کسانی که برای پیشرفت آن مملکت کوشش می‏کنند، تعریف کردم. این را تمام متخصصان جهانی قبول دارند که ایران در این عرصه پیشرفت کرده است.
ولی در کنار آن، در صحبت‏ های‏ ام عمل‏کرد این افراد را از نظام جمهوری اسلامی جدا کردم که این قسمت را جمهوری اسلامی سانسور کرد.

باز برای این‏که موضع خودم را شفاف گفته باشم، تاکید می‏کنم که از نظر من، نظام جمهوری اسلامی بر دواژه‏‌ی متناقض استوار است: یکی جمهوریت که به یک نظام دنیایی اشاره دارد و دیگری اسلام که به معنای تسلیم شدن در مقابل خدا و تعریف نظامی الهی است که این دو با هم در تناقض کامل قرار دارند. یک نظام دنیایی وقتی ادعا می‏‌کند که نظامی الهی است، تبدیل می‏شود به دنیایی‏ ترین نظام‏ های دنیایی و بر تنها چیزی که می‏ تواند استوار باشد فقط دروغ است.

در حاشیه این را هم بگویم که من فکر می‏کنم جایگاه مردم و کشور ایران خیلی بالاتر از آن است که بخواهد خود را با کشورهای حاشیه‏‌ای و به ‏خصوص کشورهای خلیج فارس تطبیق بدهد که موقعیت آن‏ها از طریق استثمار انگلیس درست شده است. ایران را با کشورهایی مانند سوریه، مصر، لیبی و تونس هم نمی‏توان مقایسه کرد. چرا که ساختار مملکتی ما قدیمی‏ترین ساختار مملکتی جهان است.

پرسش من دقیقاً در زمینه‏‌ی توانایی‏ های نظامی ایران است. شما در مصاحبه‏‌ی قبلی‏‌تان هم به این نکته اشاره کردید که ماهواره‏‌ی رصد به ‏هرحال یک موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران بود. آیا ایران در زمینه‏ ی توانایی‏ های نظامی خودش بزرگ‏نمایی می‏ کند، یا واقعاً در این خصوص پیشرفت کرده است؟

ایران هم بزرگ‏نمایی می‏ کند و هم پیشرفت کرده است. مقوله‏ ای که در ارتباط با فلسفه و نظام اسلامی گفتم را نمی‏توانیم از پیشرفت‏های نظامی جدا کنیم. چرا که ایران یکی از معدود کشورهایی است که به بعد نظامی‏‌ا‌‌‌ش، یک بعد ایدئولوژیک داد که به نظر من آن بعد ایدئولوژیک کاملاً غلط است و خود مانعی شده در راه پیشرفت مملکت

برعکس آن‏چه جمهوری اسلامی می‏اندیشد و تبلیغ می‏کند که بزرگ‏ترین منتقدین آن بعد ایدئولوژیک اپوزیسیون خارج از کشور، یا کسانی هستند که به دین فحاشی می‏کنند، به عمل‏کرد آن‏ها انتقاد می‏کنند و یا استقلال مملکت را زیر علامت سئوال می‏برند، کسانی هستند که تشویق کننده‏ی نیروهای لشکری ما هستند. خمیره‏‌ی خیلی از آن‏ها خمیره‏‌ی بچه‏‌هایی هستند که در جنگ شرکت داشته‏ اند، به خدا و به استقلال مملکت ایمان دارند و به همین دلیل دو واژه‏‌ی جمهوری اسلامی را قبول ندارند.

حالا برای این‏که بپردازم به خود بافت نظامی مملکت‏‌مان، باید برگردیم به حوادثی که در زمان انقلاب و در زمان جنگ در ایران رخ دادند.

عراق درست در زمانی به ما حمله کرد که تشکیلات نظامی ما را از بین برده بودند. یعنی مثلاً بهترین افسران نیروی هوایی ما که یکی از بهترین‏‌ها در دنیا بود را خود همین آقایانی که امروز دلسوز مملکت شده‏‌اند، یا کشتند، یا زندانی کردند و یا بازخرید.

وقتی هم عراق حمله کرد، نیرویی که توانست در روزهای اول ما را نجات بدهد، نیرویی بود که شاید سایه‏‌ای هم از نیروی هوایی قبلی نبود، یعنی "هوانیروز" بود که اگر تلاش آن عزیزان نبود شاید امروز وضعیت فرق می کرد.

در شرایطی که نیروی هوایی و تشکیلات نظامی ما را از بین بردند و ما محاصره‏‌ی اقتصادی بودیم، تنها شکلی که می‏توانستیم با عراق مقابله کنیم، استفاده از استراتژی "جنگ‏های نامتقارن" بود که اصطلاحاً به جنگ‏ هایی گفته می‏شود که طرفین درگیر از یک پتانسیل نظامی برابر برخوردار نیستند.
به این ترتیب، در جنگ با عراق، طرف ایران سعی می‏کرد این نابرابری را با خلاقیت خودش جبران کند و به عوامل غافلگیر کننده دست بزند. در واقع باید گفت در زمینه تبلیغاتی حاکمان موضوع را بزرگنمایی می‌کنند ولی در عرصه‏ی نظامی، کسانی که روز به‏روز فعال هستند، واقعاً پیشرفت کرده‏‌اند.

یعنی شما معتقد به پیشرفت نظامی جمهوری اسلامی ایران، در هر حال هستید.

من به پیشرفت نظامی مملکت معتقد هستم.

ولی برای جمهوری اسلامی تفاوتی ندارد، جمهوری اسلامی به هرحال از این پیشرفت نظامی استفاده می‌کند.


اتفاقاً خیلی مهم است. چون اگر از من بپرسید، من فکر می‏کنم در آینده‏‌ای نه چندان دور، خود همین لشکریان دست به یک کودتا خواهند زد، در دفاع از مملکت و بدون این‏که هیچ وابستگی‏ ا‌ی به خارجی‏ ها و یا اپوزیسیون خارج از کشور داشته باشند. اتفاقاً من فکر می‏کنم این دو مقوله را باید خیلی بنیادین از هم جدا کرد.

چرا ایران در تمام فن‏‌آوری نظامی خودش، برنامه‏‌ی موشکی را مد نظر قرار داده است؟ چرا این‏قدر به این موضوع حساس است و فقط برنامه‏‌ی موشکی‏‌اش را گسترش می‏ دهد؟

در کارهای تکاوری یا کارهای دیگر، شما به امکانات زیاد احتیاج ندارید، ولی می‏توانید خلاقیت داشته باشید و این همان است که پیش  از این نیز توضیح دادم. مثلاً از عامل غافل‏گیری می‏توانید استفاده کنید.

وقتی پای حیطه‏‌ی هوایی به میان می‏ آید، باید نیروی هوایی داشت، وگرنه نمی‌توان جنگید؛ می توان گفت اگر نیروی هوایی ما سایه‏ همان چیزی هم بود که قبلاً وجود داشت، عراق جرأت نمی‏کرد به ما حمله کند. نه فقط عراق که هیچ‏کدام از کشور‏های منطقه هم اصلاً جرأت نمی‏کردند به ما حمله کنند.

در عرصه‏‌ی نیروی هوایی شما به تکنولوژی احتیاج دارید و اتفاقاً برنامه‏‌ی موشکی ایران و حتی کره‏ی شمالی، به‏ خاطر عدم وجود نیروی هوایی است و به این دلیل است که در این مسیر رفته‏ اند.

دوم این‏که بچه‏‌هایی که در ایران هستند، با تمام شرایط سخت و فشاری که هم از داخل و هم از خارج به آن‏ها وارد می‏شود، پیشرفت کرده ‏اند. ولی این را هم در نظر بگیرید که مملکت ما پتانسیلی دارد که می‏تواند در عرصه‏ های تحقیقاتی که هنوز کشورهای دیگر پیشرفته نیستند، پیشرفت کند.
پیشرفت در جهت برنامه‏‌ی موشکی برمی‏گردد به زمان جنگ جهانی دوم و اولین کشوری که این کار را انجام داد، آلمان بود با موشک‏های "V2

یعنی برای خارجی‏ها، این تکنولوژی انجام شده است، اما برای ما مهم است و واقعاً هم داریم در این عرصه پیشرفت می‏کنیم. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی هم می‏خواهد به همه‏‌ی دنیا بگوید که ببینید ما از نظر تکنولوژی پیشرفته هستیم.
ولی ایران آن‏قدر پتانسیل قابل استفاده دارد که اصلاً احتیاجی ندارد برای جهانیان شمشیر بکشد. ایران اتفاقاً می‏تواند در عرصه‏ های تحقیقاتی شروع کند به کار و تحقیق و رقابت با کشورهایی که در این زمینه حتی پیشرفته نیستند. یعنی پتانسیل آن مملکت خیلی بالاتر از آن است که ما بخواهیم بیایم خودمان را با کشورهایی که در حاشیه‏ی ما هستند، تطبیق بدهیم.

به این ترتیب از نظر شما، دلیل حساس بودن برنامه‏‌ی موشکی برای جمهوری اسلامی، منهدم شدن نیروی هوایی ما است؟


به این دلیل است که نیروی هوایی ما ضعیف شده است. در سال‏های آخر جنگ، وقتی عراق با موشک‏های اسکات ما را می‏زد، ما نمی‏توانستیم کاری انجام بدهیم. البته باید به عملیات نیروی هوایی در روز اول جنگ با نام "اچ ۳" اشاره کنم که ایران توانست برود پایگاه نظامی عراق را در غربی‏ترین نقطه‏ی این کشور بزند که حماسه‌‏ای است که اصلاً نظیرش در دنیا نبود.
اما از این گذشته، وقتی عراق ما را بمباران می‏کرد، ما به دلیل نداشتن نیروی هوایی، نمی‏توانستیم آن‏ها را بزنیم. برای جایگزین کردن این مسئله، شروع کردن به پیشرفته کردن برنامه‏‌ی موشکی. از آن روز ایران همین‏طور پیشرفت کرده و واقعاً باید به مهندسین و محققینی که در این حیطه کار کرده‏ اند، تبریک گفت. ولی برنامه‏‌ی موشکی برای دیگر کشورهای خارجی، برمی‏گردد به زمان جنگ دوم جهانی.

پرسش پایانی من در زمینه‏‌ی نگاه رسانه‏‌ها، سیاست‏مداران و دولت‏مردان امریکاست. شما سال‏ها در امریکا اقامت داشتید. فکر می‏ کنید آن‏ها برنامه‌‏ی نظامی ایران را به دقت دنبال می‏ کنند و آیا باور دارند که ایران پیشرفت کرده است؟

برای تمام دنیا ایران خیلی مهم است. ایران یکی از کشورهایی  است که در حال توسعه است و یکی از مهم‏ترین کشورها در آینده خواهد بود. این باز دو بخش دارد؛ یک بخش آن تبلیغات سیاسی است که ایران انجام می‏دهد. ولی بخشی که  ایران پیشرفت کرده است را کسی در آن شکی ندارد و مسلما آمریکا نیز به دقت آن را زیر نظر دارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته