-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۳, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 08/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

در حالی‌که اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای حل اختلاف بر سر دست‌رسی شورای ملی انتقالی لیبی به اموال مسدود شده این کشور تلاش می‌کنند، اتحادیه عرب این شورا را به رسمیت شناخته است.

روز پنج‌شنبه،25 اوت، گزارش شد که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، اعلام کرده است که این اتحادیه شورای ملی انتقالی لیبی را که رهبری مخالفان حکومت معمر قذافی را برعهده داشته، نماینده مردم لیبی می‌داند.

براساس این گزارش، آقای العربی در نشست خبری در قاهره، مقر اتحادیه عرب، گفته است که اعضای اتحایه «موافقت کردند که زمان آن فرا رسیده تا لیبی به مکان به حق خود در اتحادیه عرب بازگردد و این‌که شورای ملی انتقالی نماینده مشروع کشور لیبی باشد.»

نماینده شورای ملی انتقالی در اتحادیه عرب گفته است که لیبی در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو که روز شنبه، برای بررسی حرکت اعتراضی مردم در سوریه و واکنش دولت نسبت به آن تشکیل می‌شود، حضور خواهد داشت هر چند انتظار می رود در این جلسه، شرایط لیبی نیز مطرح شود.

در جریان تظاهرات اعتراضی در لیبی، اتحادیه عرب خواستار توقف سرکوب معترضان توسط حکومت معمر قذافی شد و حمایت این اتحادیه از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک لیبی و حمایت از مردم آن کشور در برابر سرکوب مسلحانه توسط ماموران دولتی، زمینه مساعدتری را برای تصویب قطع‌نامه شماره ۱۹۷۳ شورای امنیت فراهم آورد.

در گزارش دیگر در مورد لیبی، اختلاف نظر بین اعضای شورای امنیت بر سر آزاد‌سازی بخشی از اموال مسدود شده حکومت لیبی و انتقال آن به شورای ملی انتقالی هم‌چنان حل نشده و ممکن است حل این اختلاف مستلزم مذاکره و رای گیری در جلسه روز پنج‌شنبه شورای امنیت باشد.

شورای امنیت سازمان ملل در فوریه و مارس سال جاری در موضع‌گیری علیه سیاست حکومت لیبی در مقابله مسلحانه با تظاهرات اعتراضی مردم آن کشور، یک رشته تحریم‌های بین‌المللی از جمله مسدود کردن اموال لیبی در تمامی کشورهای عضو سازمان را تصویب کرد.

 

اگرچه رقم دقیقی از میزان این دارایی‌ها در دست نیست، اما گفته می‌شود که جمع آن‌ها دست‌کم به بیش از یک‌صد و شصت میلیارد دلار شامل ذخایر بانک مرکزی و دارایی‌های صندوق ذخیره و سرمایه‌گذاری حکومتی می‌رسد که با توجه به جمعیت این کشور، که کم‌تر از هفت میلیون تخمین زده شده، ثروت سرانه قابل توجهی است.

روز چهارشنبه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای هماهنگی دیدگاه‌های خود درباره پیشنهاد فرانسه برای آزاد سازی یک و نیم میلیارد دلار از اموال مسدود شده حکومت لیبی برای استفاده شورای ملی انتقالی تشکیل جلسه دادند اما توافق نهایی در این زمینه به دست نیامد و اگرچه کشورهای غربی انتظار داشتند این پیشنهاد در کمیته نظارت بر اجرای قطع‌نامه تصویب شود، آفریقای جنوبی با آن به شدت مخالفت کرد‌.

منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته‌اند که اگر آفریقای جنوبی نظر خود را تغییر ندهد، در جلسه روز پنج‌شنبه شورای امنیت، ایالات متحده خواستار رای‌گیری در این زمینه خواهد شد.

آفریقای جنوبی با حکومت معمر قذافی روابط نزدیکی داشت و پس از ورود نیروهای مخالف به طرابلس در اوایل این هفته، شایعاتی در مورد فرار سرهنگ قذافی و نزدیکان او به آفریقای جنوبی انتشار یافت که دولت این کشور به شدت آن را تکذیب کرد.

نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل گفته است که دولت متبوع او مخالفتی با کمک های بشردوستانه به مردم لیبی ندارد اما قراردادن اموال حکومت لیبی در اختیار شورای ملی مقاومت به منزله شناسایی رسمی این شورا به عنوان دولت قانونی لیبی و «اقدامی شتاب‌زده و پیش‌رس» مگر این‌که در قطع‌نامه تاکید شود که شورای امنیت در حال حاضر، نه حکومت معمر قذافی و نه شورای ملی انتقالی را به رسمیت نمی‌شناسد.

اگرچه شمار قابل توجهی از کشورهای جهان، از جمله ایران، از ورود نیروهای مخالف حکومت لیبی به پایتخت این کشور ابراز خرسندی کرده‌اند، اما تا کنون تنها چهل و پنج کشور از بیش از یک‌صد و نود کشور عضو سازمان ملل شورای ملی انتقالی را به عنوان نهاد حاکم و یا نماینده مشروع مردم لیبی به رسمیت شناخته‌اند که اکثرن کشورهای غربی هستند.

 بیشتر بخوانید:

«قذافی در محاصره انقلابیون قرار گرفت»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

اختلافات روحانیون و روحانیت و مباحث مطرح پیرامون این نزاع‌ها، جریانی طولانی و برای کشورمان ایران سرنوشت‌ساز بود، این تضادهای فکری و رفتاری موجب شد تا جناح چپ و راست معنای قابل لمس‌تری یافته و حاکمیت دارای وجه قابل قبول‌ و مردم‌داری شود، البته تدبیر آقای خمینی در تشکیل و رونق گرفتن این جناح را نمی‌توان نادیده گرفت، او توانست با درایت نقش رهبری را ایفا کند که ترجیح می‌دهد اپوزیسیون‌اش هم روحانی و خودی بوده و هزینه‌های تحمل مخالف را در درون نظام بپردازد.

در زمان انتخابات مجلس سوم درست زمانی که خمینی با انحلال حزب جمهوری اسلامی موافقت می‌کند با فاصله‌ی زمانی کوتاهی با انشعاب مجمع روحانیون از روحانیت هم موافقت می‌کند، یعنی آقای خمینی به نوعی تکثر را در جریان انقلاب تایید می‌کند. چون حزب جمهوری به یک جناح خاصی متمایل شده و یکی از دو تفکر حاکم در درون انقلاب را بیش‌تر نمایندگی می‌کرد و خوف این می‌رفت که جریان‌های موسوم به چپ کسانی که نگاه‌های تند و تیزتر و رادیکال‌تری داشتند اما در خانواده‌ی انقلاب تعریف شده بودند، از دامن انقلاب خارج نشوند، بنابراین او مصلحت را در این دید که فعالیت حزب جمهوری اسلامی متوقف شود. از آن طرف برای این‌که به این جریان کمک بکند که حیات سیاسی داشته باشند موافقت می‌کند که مجمع روحانیون، منشعب شود.

 در حوزه‌ی قانون‌گذاری در مجلس که نقطه‌ی کانونی این اختلافات بود، اختلاف بین مجلس و شورای نگه‌بان، بر سر مسایل اراضی شهری بود. مجلس با اکثریت تصویب کرد که قانون اراضی شهری اجرا شود. اصل ماجرا این بود که یک سری از اراضی را قبل از انقلاب آن‌ها که متنفذ بودند به نام خودشان ثبت کرده بودند در حالی که هیچ کاری برای این زمین انجام نداده بودند. پس از مدتی که قیمت این زمین‌ها بالا رفته بود، حالا مجلس آمده بود و قانونی را گذاشته بود، که در واقع سلطه‌ی دولت را بر این‌ها تثبیت می‌کرد. این را شورای نگه‌بان مغایر موازین اسلامی دانست. اتفاقن این از آن مواردی بود که خمینی طرف مجلس بود یعنی نظر مجلس را به عنوان مصلحت قبول داشتند. بحث دیدگاه اقتصادی، میزان دخالت دولت در مسایل اقتصادی و یا میزان دخالت بخش خصوصی یا حد مالکیت و… مسایلی بود که اختلافات جدی را برانگیخته بود. یک طرف جریان موسوم به راست بود که از دل این درگیری‌های اقتصادی شکل گرفت و یک طرف هم جریانی بود که بعدن موسوم به چپ شد.

عکس این موضوع در موضوع اراضی مزروعی رخ داد که آن‌جا آقای خمینی مخالف نظر مجلس بودند و مجلسی‌ها هم آن‌جا یک چیزی را شبیه اراضی شهری تفکیک کرده بودند. خمینی گفته بود که حتا اگر شورای نگه‌بان هم بنا بر مصلحت این را تایید کند من خودم رد می‌کنم، اجازه نمی‌دهم. این‌جا خمینی طرف‌دار شورای نگه‌بان بود یا مثلن در مورد قضیه‌ی قانون کار مشکلی پیش آمده بود … خلاصه بحث این بود که طبق قانون کار مصوب مجلس، دولت شرایطی را برای رابطه‌ی کارگر و کارفرما مقرر کرده بود که آن شرایط به ظاهر مخالف موازین اولیه اسلام بود. چون حکم اولیه‌ی اسلام این است که رابطه‌ی کارگر و کارفرما تابع قرارداد بین خودشان است و حکومت نمی‌تواند شرط اضافه‌ای را مقرر کند اما قانون کار بر اساس رویه‌های مدرن برای ایجاد انضباط در روابط کارگر و کارفرما و رعایت مصالح اجتماعی شرایطی را گذاشته بود مثل شرط بازنشستگی، حداقل مزد، مرخصی و … شورای نگه‌بان این را از جهت شرعی ایراد گرفته بود و می‌گفت که حکومت اسلامی از لحاظ شرعی نمی‌تواند شرطی را بر کارفرما تحمیل بکند به‌جز آن‌که بین خودشان توافق کرده باشند. این‌جا یک مناظره‌ای شد که در نهایت به فتاوای آقای خمینی منجر شد و بعد هم که رسید به بحث ولایت مطلقه‌ی فقیه و این‌که اختیار حکومت خیلی بالاتر از این بحث‌ها است پس اختلافات جنبه‌ی جدی‌تری داشت خمینی این اختیار را به شورای نگه‌بان داده بود که می‌شود، مصوبات مجلس را که از باب مصلحت است رد نکنید. در مجلس جریان موسوم به چپ شتاب کار را زیاد کرده بودند و شورای نگه‌بان باز هم مقاومت می‌کرد و رد می‌نمود. در نتیجه  اختلاف بین مجلس و شورای نگه‌بان بر سر مسایل اقتصادی به یک نقطه‌ی بن‌بستی رسید و راه حلی هم وجود نداشت و قانون‌گذاری کشور مختل شده بود. در نهایت منجر به بحث تشخیص مصلحت شد و در حکمی آقای خمینی «مجمع تشخیص مصلحت نظام» را شکل داد. بنا به تعریفی منشا شکل‌گیری راست و چپ در بستر اقتصاد شکل گرفت.

بسیاری از افرادی که در آن دوره موسوم به جناح راست بودند الان دیدگاه‌های اقتصادی، سوسیالیستی دارند در عوض جریان موسوم به چپ اقتصادی هم‌اکنون گرایشات و تعلقات خیلی شدید‌تری نسبت به لیبرال، سرمایه‌داری از خودشان نشان می‌دهند و این نشان می‌دهد که آن نگاه‌ها خیلی نگاه‌های مآخوذ از دین و انگاره‌های دینی نبوده است. این نکته را باید توجه کنیم که هر‌جا لازم بوده بعضی از جریان‌ها و افراد ناسالم از این اختلافات اقتصادی برای همان نگاه استفاده ابزاری که در بحث ولایت فقیه گفته شد بهره می‌بردند. خیلی جاها از همین ادبیات دفاع از محرومین، جنگ فقر، غنا، اسلام و … برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده کردند‌. در جریان دولت دوم جنگ که رهبر کنونی رییس ‌جمهوری شدند و موافق با آقای موسوی نبودند، یک جریانی در مجلس شکل می‌گیرد و بر‌خلاف نظر آقای خمینی رای به آقای موسوی نمی‌دهند که این افراد معروف به «گروه 99 نفر» می‌شوند که هجمه‌ی شدیدی نسبت به این 99 نفر می‌شود. گذشته از مواضع این 99 نفر ما با جریانی روبه‌رو هستیم که برخلاف راست‌ها و روحانیت مبارز که آشکارا پیرو اعتقادات مذهبی تندی هستند، با هر قانون و حکمی تنها با سود منافع حزبی برخورد کرده و به تغییر محتوایی و ایجاد قوانین صحیح نمی‌اندیشند و به تعبیری پی‌درپی رنگ‌به‌رنگ می‌شوند.

در ماجرای 99 نفر در حالی که خمینی می‌گفت مجلس اختیار با خودش است می‌خواهد رای بدهد یا ندهد، یعنی حکم مولوی هم نکرده بود. به تعبیر آن زمان حکم‌اش در واقع ارشادی بود اما همین جریان موسوم به چپ با مستمسک قرار دادن بحث ولایت فقیه چنان هجمه‌ای را علیه این 99 نفر سامان دادند که فقط باید به تاریخ مراجعه کرد. یعنی بحث ولایت فقیه آن موقع را چماقی کردند بر سر جریان مخالف خودشان که البته علت اصلی آن اختلاف هم بیش‌تر بر سر اداره‌ی کشور بود.

 به لحاظ واقعی بودن اختلافات اقتصادی که به نحوه‌ی اداره‌ی کشور بر می‌گشت، بحث قابل تامل است و ما نمی‌توانیم بگوییم که جریان موسوم به راست که تبلورش در اکثریت شورای نگه‌بان و یا در جامعه‌ی روحانیت بود طرف‌دار سرمایه‌داری بودند و آن طرف روحانیون و جناح چپ طرف‌دار مداخله بیش از حد دولت در اقتصاد بودند و به خاطر شرایط سخت جنگی آن‌ها مثلن متاثر از مارکسیسم بودند. نگاه درون سازمانی خلاصه‌اش این بود که جریان راست با نگاه دینی‌تر و با احتیاط بیش‌تر به موضوع نگاه می‌کرد و جریان مقابل بیش‌تر دیدگاه‌های‌شان بر اساس مصلحت‌های اداره‌ی کشور بود، این اختلافات با این‌که گاهی جدی نیز می‌شد اما بیش‌تر به دعواهای داخل خانواده باز می‌گشت و آقای خمینی نیز با آن مدارا می‌کرد، اما این مدارا از سوی او تا به آن‌حد نبود که اپوزیسیونی مانند «نهضت آزادی» نیز بتواند وارد رده‌های بالای حکومتی شود همان‌گونه که این حزب از سوی او نابود نیز نشد، آقای خمینی توانست احزابی را که خطرات کم‌تر و مطالبات محدودی در چارچوب نظام دارند را تشکیل و مهار کند.

 در برنامه بعدی به نحوه کنترل احزاب و حدود اختیارات‌شان خواهیم پرداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی، معمر قذافی و برخی از فرزندانش در ساختمانی در نزدیکی منطقه باب‌العزیزیه در محاصره انقلابیون قرار گرفته‌اند.

به گزارش الجزیره، انقلابیون اعلام کردند معمر قذافی و برخی از فرزندانش را در ساختمانی در نزدیکی منطقه باب‌العزیزیه به محاصره خود در آورده‌اند.

این در حالی است که اخبار ضد و نقیضی درباره مکان اختفای معمر قذافی منتشر شده است و برخی رسانه‌ها از گریختن وی به مرزهای لیبی و الجزایر خبر داده بودند.

از سویی دیگر تلویزیون وفادار به معمر قذافی، پیام صوتی منسوب به آقای قذافی‌ است که در آن او مردم زادگاهش،‌سرت، را مخاطب قرار داده است.

قذافی دراین پیام به مردم کشورش چنین گفته است: «لیبی برای لیبیایی‌هاست نه برای جاسوس‌های خارجی.»

بیشتر بخوانید:

«بمباران شهر زواره از سوی حامیان قذافی»


 


بهنام/ رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«مارک آنتونی برای همسر ویل اسمیت تور پهن کرد»

پس از جنجال‌هایی که جدایی «جنیفر لوپز» و «مارک آنتونی» به راه انداخت، حالا این بار زمزمه‌هایی از جدایی «ویل اسمیت» و همسرش «جادا پینکت» به گوش می‌رسد.

اما علت این جدایی دیده شدن مارک آنتونی با همسر ویل اسمیت در خیابان بوده است.

این حادثه یک سابقه از پیش هم داشته است. در ماه اوت گذشته ویل پس از بازگشت از فیلم‌برداری، در منزل‌اش با جادا که در آغوش مارک آنتونی اشک می‌ریخته مواجه شده است.

پاپاراتزی‌ها تاکنون از جدایی رسمی این دو تاکنون خبری را منتشر نکرده و گفته‌اند ممکن است این دو با یک سوتفاهم روبه‌رو هستند.

…………………………………………………..

«دست‌یار کاری در نقش همسر برد پیت»

بالاخره دوست دختر «برد پیت» هم مشخص شد. «لارا مارسدن»، دختری است که نقش «آنجلینا جولی» را در خانواده پیت برعهده گرفته است.

اما لارا ماردسن کیست؟ وی دست‌یار و کمک برد پیت در برخی از فیلم‌های اخیر او از جمله «جنگ جهانی زد» (World War Z) بوده است.

حالا باید ببنیم میزان حسادت آنجی تا چه حد خواهد بود؟ شاید واکنشی را نشان ندهد؟

…………………………………………………..

«مراسم ازدواج کیم کارداشیان و هزار قصه»

مراسم ازدواج «کیم کارداشیان» و «کریس همفریز» روز شنبه، 20 اوت، برگزار شد. مهمانی که 450 نفر دعوت‌شده داشت و میلیون‌ها دلار پرداخت شد و میلیون‌ها دلار به عنوان هدیه از مهمانان دریافت شد.

در این مراسم هزینه‌هایی پرداخت شد که در زیر اسامی آن می‌آید:

-    لباس عروسی کیم طرح «ورا ونگ»

-    کفش عروسی طرح «جوزپه زانوتی»

-    لباس دامادی کریس تاکسیدو به هم‌راه شلوار و پاپیون مشکی با پیراهن سفید طرح «ارمینیگلدو زگنا»

-    حلقه‌های ازدواج طرح «لورین شوارتز»

-    هلی‌کوپتری که در تمام طول مراسم امنیت آن را تامین کرد

-    15 میلیون دلار هزینه مراسم ازدواج

-    2.5 میلیون هزینه عکاسی از سوی مجله «مردم» (People)

-    300 هزار دلار هزینه مراسم نامزدی

-    50 هزار دلار هزینه مهمانی آخرین شب مجردی در «لاس وگاس»

-    15 تا 20 هزار دلار هزینه کیک عروسی از «هانسن»

-    40 هزار دلار لباس مهمانی پس از عروسی برای کیم

-    400 هزار دلار شامپاین

-    150 هزار دلار برای آرایش

-    10 هزار دلار هزینه کارت دعوت

پس از عروسی کیم کارداشیان برخی سوال کردند که آیا لباس کیم زیبا بود یا خیر؟ لباسی که «ورا ونگ» برای او طراحی کرد و 25000 دلار هزینه برداشت مورد انتقاد قرار گرفته بود در عین حال خود کیم اعلام کرده بود من در این لباس احساس یک پرنسس را داشتم.

البته در این عروسی برادر کیم هم بی‌نصیب نبود. «کارینا اسمرینف»، رقاص حرفه‌ای اکراینی از وی برای رقص درخواست کرده بود.

…………………………………………………..

«آنجلینا جولی و ویکتوریا بکام در خطر مرگ»

در هفته گذشته در مجله «اوکی» (OK) مقاله‌ای در خصوص رژیم غذایی افراد مشهور در میان هنرمندان منتشر شد که به لاغر شدن غیر‌عادی برخی از آن‌ها اشاره کرده و هشدار داده است.

این مقاله با تاکید این‌که رژیم حتمن باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد عنوان کرد لاغر شدن غیرطبیعی «آنجلینا جولی»، «ویکتوریا بکام» و «لیان رایمز» بسیار خطرناک و ممکن است دچار مشکلات حاد شوند.

…………………………………………………..

«سلنا گومز عشق واقعی جاستین بیبر»

«سلنا گومز» و «جاستین بیبر» هنرمندان جوان رابطه خود را علنی کردند.

این دو که با لباس‌های کاملن معمولی برای خرید به یک فروشگاه در فیلادلفیا رفته و در آن‌جا دست در دست هم مشغول خوردن اسنک خود بودند البته با هم‌راهی یک محافظ.

…………………………………………………..

«لیلا حاتمی پرچم‌دار زنان هنرمند ایرانی در خارج»

«لیلا حاتمی» به عنوان یکی از داوران بخش «Révélation» (مکاشفه) سی‌وهفتمین جشن‌واره فیلم‌های آمریکایی دوویل انتخاب شد.

این بخش در کنار داوری بخش اصلی فستیوال به ارزیابی آثار نو و بدیع در عالم هنر هفتم خواهد پرداخت.

بنا بر اعلام پای‌گاه اطلاع‌رسانی جشن‌واره فیلم deauville، لیلا حاتمی به هم‌راه «ساموئل بنشتریت» (نویسنده و کارگردان فرانسوی، به عنوان رییس)، «سابرینا ایو زانی»، «الیزا سدناکویی» و «بنیامین سیکوسو» داوری این بخش فستیوال را بر عهده خواهند داشت.

این داوران فیلم‌های بخش مسابقه را ارزیابی می‌کنند و به به‌ترین فیلم از نظر نوآوری‌های فنی و هنری جایزه می‌دهند.

لیلا حاتمی بازی‌گر سینما و تلویزیون، متولد مهر ماه ۱۳۵۱ در تهران است او تاکنون موفق به کسب دو جایزه در رشته به‌ترین بازی‌گر نقش اول زن برای فیلم‌های «بی‌پولی» (۱۳۸۷) و «لیلا» (۱۳۷۵) در جشن‌واره فیلم فجر شده است.

جشن‌واره دوویل از ۲ تا ۱۱ سپتامبر هم‌زمان با حادثه ۱۱ سپتامبر و انفجار برج‌های دوقلو در شهر دوویل فرانسه برگزار می‌شود.

…………………………………………………..


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

خبر اول این هفته از این قرار است که بازیکنان استقلال که قرار بوده در شب «قدر» هم‌راه با کادرفنی و مدیریت تیم به بنیاد خیریه «یاسر» بروند تا در کنار کودکان بی‌سرپرست باشند، سر قرار نرفتند و چشمان این کودکان بی‌سرپرست را که برای دیدارشان لحظه شماری می‌کردند، به انتظار گذاشتند و آرزوهای کوچک این بچه‌ها را که گرفتن عکس یادگاری با ورزش‌کاران محبو‌ب‌شان بود نقش بر آب کردند. تنها بازیکن استقلال که آن هم با کلی تاخیر به مراسم رسید «آرش‌ برهانی» بود.

جالب این‌جاست که این مرکز خیریه در شمال ‌شهر تهران قرار دارد، جایی که منزل بسیاری از فوتبالیست‌های مشهور در چند قدمی همان‌جاست. مثل این‌که فوتبالیست‌های ما هر شب، آن‌قدر قرار پارتی‌های شبانه دارند که نوبت به بچه یتیم‌ها نمی‌رسد.

———————————

ریاست فدراسیون بسکتبال در گفت‌و‌گویی با «ایسنا» درباره‌ی وضعیت این ورزش سخنان ناامیدکننده‌ای گفته است. از جمله این‌که سال به سال از تعداد تیم‌هایی که تمایل به شرکت در لیگ بسکتبال را دارند کاسته می‌شود. «مشحون» در پاسخ به این پرسش که زمانی لیگ بسکتبال ایران با 16 تیم برگزار شد و سپس به 14 و 12 تیم نزول پیدا کرد و اکنون هم که می‌گویید حتا با چهار تیم هم لیگ را برگزار می‌کنیم، آیا این کار ‌شان بسکتبال ایران را پایین نمی‌آورد؟ گفت: «من باید چه کار کنم؟ تکلیف‌ من این وسط چیست؟ آیا باید به باش‌گاه‌ها التماس کنم و بگویم در لیگ برتر شرکت کنید؟ آیا این کار قشنگی است؟ وظیفه من در قبال این ‌که تیم‌ها در لیگ شرکت نمی‌کنند چیست؟» البته تشخیص علت این موضوع کار سختی نیست. در ورزش حرفه‌ای همه چیز به پول بر می‌گردد. وقتی صداوسیمای ما از پخش مسابقات یکی از قوی‌ترین رشته‌های ورزشی حال حاضر ما در آسیا خودداری می‌کند، نباید انتظاری داشت که یک سازمان خصوصی و یا دولتی چند میلیارد برای اداره‌ی تیمی هزینه کند که نمی‌شود به بازگشت سرمایه‌اش امیدی داشت.

———————————

بیست‌و‌ششمین دوره بازی‌های دانش‌جویان جهان در «چین» با ناکامی کاروان ورزش ایران به پایان رسید. دانش‌جویان ایران با ارایه عمل‌کردی ضعیف از خود در این رقابت‌ها، با کسب یک مدال طلا، چهار نقره و سه برنز با ۲۲ پله تنزل نسبت به دوره‌ی گذشته این بازی‌ها به عنوانی به‌تر از سی و سومی دست پیدا نکردند.

———————————

خبر دیگر این‌که فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا، جدیدترین رده‌بندی تیم‌های ملی دنیا را امروز اعلام کرد که در آن تیم «ایران» با 559 امتیاز و یک پله صعود، در رده 53 جهان ایستاد، اما در آسیا هم‌چنان پس از تیم‌های «ژاپن»، «استرالیا» و «کره‌جنوبی» در مکان چهارم قرار دارد.

در این حال «اندونزی»، اولین حریف تیم‌ملی کشورمان در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی 2014 «برزیل» با 207 امتیاز در رده 133 جهان قرار دارد. این تیم در آخرین بازی تدارکاتی پیش از رویارویی با تیم ایران در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 تیم فوتبال «فلسطین» را با چهار گل شکست داد. با برنامه‌ریزی‌های منظم و پیش‌رفت روزافزون فوتبال در جنوب‌شرقی آسیا، هیچ بعید نیست که «اندونزی» هم برای صعود ما از گروه‌مان مشکل‌ساز شود.

———————————

امروز هم‌آورد «تبریز» بین تیم‌های «تراکتورسازی» و «شهرداری» برگزار می‌شود. آن‌چه که این بازی را دیدنی‌تر می‌کند این است که قرار است برای نخستین بار در ایران از یک پیش‌آمد ورزشی برای یک هدف فرهنگی بهره‌برداری شود. تماشاگران آذری تصمیم گرفته‌اند که با استفاده از این تجمع گسترده، فاجعه‌ی ملی خشک شدن دریاچه‌ی «ارومیه» را به گوش همه‌ی مردم و مسوولان کشور برسانند. البته از هم‌اکنون صداهایی به گوش می‌رسد که نیروهای امنیتی به شدت با چنین حرکت‌هایی مخالفند چرا که ترس آنان این است که با موفقیت و تاثیر رسانه‌ای این‌گونه پیش‌آمدها، ممکن است تا در آینده روی‌د‌ادهای پرشمار و پرتماشاگر ورزشی، بهانه‌ای برای ابراز نظرهای سیاسی شود.

———————————

خبر آخر این‌که لیگ فوتبال حرفه‌ای سال جاری ایران، نخستین قربانی خود را گرفت. در پی کسب نتایج ضعیف تیم فوتبال «مس‌کرمان»  و درگیری «صمد مرفاوی» با گزارش‌گران و خبرنگاران، این مربی از سمت خود استعفا داد. «مرفاوی» پس از این پیش‌آمدها گفت: «غیر ممکن است دیگر به مس برگردم.»

صمد مرفاوی پس از شکست 2 بر یک «مس‌کرمان» برابر «فجرسپاسی» این تصمیم را گرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

محکومیت نوید خانجانی، فعال حقوق بشر از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران عینن تایید شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، این شهروند بهایی و دانش‌جوی محروم از تحصیل از سوی شعبه ۵۴ به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم روز ۱۹ مرداد ماه به وکیل نام‌برده ابلاغ شد.

نوید خانجانی در اصفهان بازداشت و پس از ۶۵ روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.

 بیشتر بخوانید:

«دوازده سال حبس تعزیری محکومیت نوید خانجانی»


 


فرشید فاریابی/ سوئد

گوتنبرگ پایتخت فرهنگی اروپا، در سومین هفته از ماه سپتامبر ، میزبان تنی چند از بزرگان ادب و هنر ایران خواهد بود.

دوستداران ادب و هنر ایرانی ساکن گوتنبرگ سوئد، از عصرگاه روز جمعه 23 سپتامبر تا شام‌گاه یک شنبه 25 سپتامبر با تلاش کانون فرهنگی «بهنما» میزبان چهره‌هایی چون جواد مجابی، محمد شمش لنگرودی، امیر حسین چهل تن، ژیلا ساعد، منصور کوشان، سودابه و سوسن فرخ نیا و … خواهند بود.

به گفته‌ی «عباس کامرانی»، مدیر مسئول کانون فرهنگی بـهنما، شب نخست مختص ادبیات داستانی است که «شب ادب» نام دارد و شامل بخش‌هایی مختلفی چون ارایه مقاله، سخنرانی و داستان‌خوانی از سوی آقایان مجابی، چهل تن و کوشان است.

او هم‌چنین ادامه می‌دهد، این برنامه از ساعت 18:00 (شش بعد از ظهر) به وقت اروپای مرکزی در کتاب‌خانه مرکزی شهرگوتنبرگ برگزار خواهد شد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی بهنما به مشتاقان هنر وعده می‌دهد در «شب نمایش»که ویژه «غلام‌حسین ساعدی» است، علاوه بر نمایش‌نامه «دعوت» به کارگردانی سودابه فرخ نیا، مقالات و سخنرانی‌های بسیار جذاب با موضوع بررسی کارنامه غلام‌حسین ساعدی ارایه خواهد شد.

شب تئاتر از ساعت 15:00 روز شنبه در محل کتاب‌خانه‌ی مرکزی گوتنبرگ با سخنرانی و ارایه مقاله آغاز به کار خواهد کرد.

شب سوم، «شب شعر» است که در محل «فولکت هوس یرن توریت»  با شعر‌خوانی محمد شمش لنگرودی، ژیلا مساعد، جواد مجابی و منصور کوشان برگزار خواهد شد

عباس کامرانی اظهار امیدواری می‌کند با توجه به محتوای مطالب و برنامه‌های اعلان شده و نیز حضور چهره‌های سرشناس ادب و هنر ایران در این شب‌ها، استقبال دوست‌داران ادب و هنر و نیز رسانه‌های گروهی از این شب‌ها قابل توجه باشد.


 


خبر / رادیو کوچه

نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اعلام کرد دلایلی برای دخالت نظامی در سوریه وجود ندارد اما وی تاکید کرد که کشور متبوعش در صورت صدور قطع‌نامه از سوی سازمان ملل آمادگی دخالت نظامی در سوریه را دارد.

سارکوزی درعین حال تاکید کرد فرانسه اجازه نخواهد داد که رژیم بشار اسد به سرکوب معترضان سوری ادامه دهد.

وی افزود‌: «فرانسه بدون صدور قطع‌نامه سازمان ملل همانند آن‌چه که در لیبی اتفاق افتاد دخالت نخواهد کرد.»

سلام الحموی روزنامه‌نگار سوری مخالف دولت بشار اسد اعلام کرد که مردم سوریه فشارهای بین‌المللی علیه رژیم دمشق را کافی نمی‌دادنند.

وی در رابطه با افکار عمومی مردم سوریه نسبت به احتمال دخالت نظامی در این کشور گفت: «موفقیت دخالت نظامی ناتو در لیبی مردم سوریه را متقاعد کرده است که این راه‌حل می‌تواند نجات دهنده آن‌ها از سرکوب روزانه رژیم باشد.»

از سوی دیگر فعالان حقوق بشری در سوریه روز پنج‌شنبه، 25 اوت، اعلام کردند که در 24 ساعت گذشته نیروهای امنیتی سوریه 24 نفر از مخالفان را کشته‌اند.

این در حالی است که مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، اعلام کردند اولین نشست علنی خود را در دمشق برگزار خواهند کرد.

این نشست به منظور تشکیل شورای ملی از گروه‌های مختلف مخالفان دولت سوریه خواهد بود.

بر اساس این گزارش قرار است در پایان نشست مخالفان در دمشق‌، بیانیه سیاسی صادر و در آن مواضع شورای ملی سوریه نسبت به اوضاع جاری در این کشور ذکر شود.

بیشتر بخوانید:

«تحریم ‌سپاه قدس به دلیل کمک به سرکوب اعتراضات سوریه»


 


پنج‌شنبه 3 شهریور 90‌/  25 اوت 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

مجله جاماندگان- «تکثری واجب در جریان حاکم»- شراره سعیدی

بخش اول خبر‌ها

شاد و تندرست- «کودکان بی‌سرپرست یا پارتی شبانه»- اکبر ترشیزاد

دایره‌ی شکسته- «وحشت جاری در خانه»- مه‌شب تاجیک

بخش دوم خبرها

خلاصه مطبوعات تاجیکستان- «امتحان اول رستم امام علی، پسر رییس جمهوری»- کیومرث

پاپاراتزی- «مراسم ازدواج کیم کارداشیان و هزار قصه»- بهنام

تمام رخ- «مداحان بیت رهبری»- آرش حسینی‌پژوه

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

هواداران معمر قدافی روز پنج‌شنبه، 25 اوت، شهر زواره در غرب لیبی را زیر آتش توپ‌خانه خود قرار دادند. نیروهای هوادارقذافی چندی پیش شهر زواره را به تصرف خود درآوردند اما اکنون نیروهای انقلابی پس از دو روز درگیری دوباره آن شهر را فتح کردند.

به گزارش العربیه، نیروهای انقلابی مخالف قذافی پس از در‌گیری شدید با نیروهای وفادار قذافی توانستند هجوم نیروهای قذافی را به عقب رانده وشهر را کاملن به تصرف خود در آورند.

این درحالی است که انقلابیون مخالفان تقریبن بیش‌تر مناطق شهر طرابلس را به تصرف خود درآوردند.

براساس همین گزارش نیروهای قذافی اکنون به‌طرف منطقه حی ابوسلیم در اطراف طرابلس و شهر سرت عقب‌نشینی کردند .

به گزارش شاهدان عینی مخالفان قذافی توانستند با حمله به زندان ابوسلیم تمامی زندانیان را آزاد کنند.

سرهنگ عبدو سالم مسوول کمیته هماهنگی عملیات نظامی نیروهای مخالف قذافی در گفت‌وگویی با اظهار داشت: «ما اکنون شهر زواره را در اختیار دارم و تلاش نیروهای قذافی طی دو روز نبرد برای بازپس‌گیری شهر بی‌نتیجه بود.»

وی افزود اکنون نیروهای فراری و شکست خورده قذافی در اطراف شهر زواره پراکنده شدند و تعداد از این نیروها در شرق شهر زلتین، و جنوب غرب رقدالین و جنوب شرق عجیلات متمرکز شدند.

لازم به اشاره است رییس پیشین بانک دولتی لیبی اعلام کرد که قذافی درصدد است تا با فروش بخشی از ذخیره طلای این کشور به کشورهای شمال آفریقا حمایت آن‌ها را جلب و راهی برای خروج از بحران کنونی پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

«برگزاری اجلاس جهت بررسی آینده لیبی»


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

خشونت در افراد ریشه‌های مختلفی دارد و عوامل متعددی باعث این موضوع می‌شود. افراد خشن گاهی دل‌های مهربانی دارند، ولی به دلیل پاره‌ای مشکلات شخصیتی، فکری یا حتا فرهنگی نمی‌توانند این موضوع را در خود مدیریت کنند. افرادی که در زندگی مشترک دست به خشونت می‌زنند، اغلب، خود در گذشته مورد سواستفاده و خشونت قرار گرفته‌اند. افرادی که مورد خشونت همسران خود واقع می‌شوند، نسبت به فرزندان و به خصوص کودکان خردسال خود، خشونت اعمال بیش‌تری اعمال می‌کنند. این نظریات صد در صد اثبات شده‌ای نیستند و ممکن است گاهی در خانواده‌هایی بدون این پیش فرض‌های ذهنی و بنا به شرایط خشونت انجام بگیرد ولی در بیش‌تر موارد، عوامل مشابهی در رفتارهای خشونت‌بار دخیل هستند. سواستفاده و خشونت در خانواده‌ها، یک اختلال خانوادگی است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و در نهایت به جامعه سرازیر می‌شود. هرچند بسیاری از به کارگیرندگان خشونت حساب سرشان نمی‌شود، اما باید آن‌ها را به مسوولیت خود در قبال رفتارهایی که در پیش می‌گیرند، آشنا کرد .

در حقیقت هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به‌طور کامل ادعای سلامت داشته باشد، چنان‌چه از خانواده‌هایی سالم برخوردار نباشد. در انتقال ارزش‌ها و هنجارها و نورم‌هایی که در یک جامعه معمول است بی‌تردید خانواده نقشی اساسی را ایفا می‌کند، و در این میان توانایی‌های بالقوه و بالفعل، نقشی مهم دارد بالاخص در فرآیند جامعه‌پذیر کردن فرزندان و دیگری کارکردهای خانواده که در طول تاریخ دستخوش تغییرات فراوانی بوده است. تجددگرایی با این‌که ساختار خانواده را دگرگون ساخته است ولی از نظر مصایب، فصل‌های جدیدی به آن افزوده است. ساختار خانواده و الگوی روابط آن دگرگون شده است. بی‌هیچ شبهه‌ای، هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی نیست که فارغ از تاثیر خانواده پدید آمده باشد.

خشونت خانوادگی به‌طور عمده به موارد «همسر آزاری»، «زن آزاری»، «کودک آزاری» اطلاق می‌شود و عواقب و تاثیرات آن بر کودکان شاید کم‌تر مورد توجه قرار گرفته باشد. زمانی که صحبت از خشونت خانوادگی می‌شود، بدون شک نمی‌توان این پدیده را فقط منحصر به مادران دانست و تاثیر آن را بر روی کودکان نادیده گرفت. این موضوع، در حقیقت امری است که توجه محققین در امور خانواده را به خود معطوف کرده است. با این حال مطالعات به‌عمل آمده درخصوص خشونت خانوادگی و کودک آزاری حاکی از آنند که در خانواده‌هایی که خشونت نسبت به مادران اعمال ‌شده، کودک آزاری نیز وجود داشته است. این مقوله از آن جهت حایز اهمیت است که خشونت نسبت به مادران می‌تواند به عنوان یک عامل مستعد کننده‌ی خشونت در کودکان، در زندگی آینده آن‌ها، به‌شمار رود. به عبارت ساده‌تر، کودکانی که شاهد و یا قربانی خشونت بوده‌اند، خود در آینده نیز خشونت‌گرا می‌شوند.

مدت‌هاست در جوامع بین‌المللی آزار اعضای خانواده، عملی پذیرفته نیست و به هیچ عنوان مورد تایید قرار نمی‌گیرد ولی با تمام این‌ها در جوامع غیرپیش‌رفته و حتا در حال توسعه از سوی جامعه نسبت به آن توجه کمی مبذول می‌شود. در اهمال با این برخوردها چنین فرض می‌شود که این‌گونه خشونت‌ها یک موضوع خانوادگی است و ارتباطی با بقیه‌ی جامعه ندارد. در نتیجه، گرچه ما از وجود خشونت خانگی از اعصار دور تاکنون مطلع هستیم اما تنها در چند دهه‌ی گذشته بوده است که اطلاعات و آمار دقیق‌تری از خشونت خانوادگی فراهم آمده است که تا حدودی اجازه یک تحلیل کلی از این وضعیت را بدهد.

اهمیت بررسی خشونت خانوادگی بسیار زیاد  قابل ارزش و تعمق است، زیرا  این خشونت دامنه و ابعاد ‌وسیع‌تر از خشونت علیه زنان و دختران است. خانواده اولین و مهم‌ترین لانه‌ی ایجاد و رشد خشونت و اشکال سو‌استفاده است که در آن بخش مهم شخصیت، کردار و رفتار فرد شکل می‌گیرد و از آن‌جا محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طبع اثرات منفی آن دامنه‌ی قربانی‌های خشونت را وسعت می‌دهد. به همین ترتیب مفهوم اصلی خشونت در این است که  قربانیان خشونت  زنان‌، دختران و کودکان و یا اعضای دیگر در یک خانواده هستند. در شرایط بغرنج اقتصادی و حاکمیت ایدئولوژی و زور سالانه صد‌ها و هزاران  نفر مورد تجاوز و انواع خشونت قرار می‌گیرند. هزاران نفر از آنان در داخل خانواده‌ها مورد انواع خشونت قرار می‌گیرند که این خشونت‌ها و به دنبال آن قربانیان آن بیش‌تر پوشیده و مکتوم باقی می‌مانند‌، و هیچ‌گاه از طرف نهادها و مراجع اجتماعی، عدلی و قضایی نمی‌توانند قابل کشف و اثبات باشند و خشونت به صورت یک چرخه‌ی مداوم صورت می‌گیرد.

در مسئله‌ای به نام خشونت و خشونت‌ورزی مسایل فرهنگی نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند اما بسیار زیاد دیده شده است که افراد فرهنگی با سطحی از دانش در مسایل مختلف دارای شخصیتی خشن و تهاجمی هستند که جدای از مسایل روان‌شناختی در این‌گونه موارد باید مسایل دیگر یک جامعه را نیز بررسی کرد. باید که تاثیرات و بازتاب چنین رفتارهایی از محوریت شخصی خارج شده و در حیطه‌ی اجتماعی بررسی شود.  در بیش‌تر مواقع در جامعه‌ی ما عمل‌کرد سنتی  نسبت به خشونت به خصوص در خانواده بازتابی است از ارزش‌ها و عقاید اعضای یک اجتماع که اغلب چندین نسل را در بر می‌گیرد. پیروی کورکورانه از برخوردهای سنتی حتا در حل و فصل خشونت خانوادگی و اعمال آن‌ها و هم‌چنین عدم پی‌گیری قوی در مورد علت وجود چنین عمل‌کردهایی در بسیاری از روابط حکم‌فرماست. عدم برخورد حکومت با این اعمال رایج و سنتی نیز عملی است در تداوم و بقای عمل‌کردهای سنتی که امروزه سلامتی زنان و کودکان بسیاری را به خطر انداخته است.

تصویب قوانینی در حمایت از افراد مورد خشونت واقع شده در خانواده‌ها و آموزش این قوانین به جامعه، آموزش عمومی و برانگیختن افکار عمومی علیه خشونت خانوادگی، ایجاد امکانات حمایتی و مشاوره برای قربانیان خشونت، ایجاد امکانات درمانی و حمایتی برای به کار گیرندگان خشونت، تابو زدایی از جدایی و طلاق در فرهنگ عمومی، مبارزه با فرهنگ بد دانستن و کم ارزش حساب کردن افراد مطلقه به خصوص زنان، همه و همه می‌توانند در کاهش خشونت و حل مشکل اختلال خانوادگی و زدودن خشونت از چهره‌ی جامعه موثر واقع شوند.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«آزادگان»

این نشریه این هفته به موضوع بازی پرسروصدای میان تیم‌های ملی تاجیکستان و ازبکستان پرداخته است، که در آغاز ماه سپتامبر سال جاری میلادی در یکی از ورزش‌گاه‌های نزدیک به شهر «دوشنبه» برگزار خواهد شد. این بازی در حالی‌ برگزار می‌شود، که «فیفا» دسته «سوریه» را از دوره خارج و منتخب تاجیکستان را در رو‌به‌روی ازبکستان و جاپان و هم کوریای شمالی قرار داده است. قبلن «سوریه» در دو بازی تاجیکستان را با حساب‌های 1-2 و 0-4 شکست داد، ولی‌ به دلیل این‌که نظام‌نامه «فیفا» را نقض کرده است، از دوره خارج شد.

 اخیرن «رستم امام علی» پسر رییس جمهوری و معاون «فدراسیون فوتبال تاجیکستان» سرپرستی تیم ملی کشور را به دوش گرفت و گفت، که در این مبارزه پیروز خواهند آمد. «آزادگان» می‌نویسد، بازی با تیم‌های ازبکستان و جاپان و کوریای شمالی برای تیم تاجیکستان چندان کار ساده هم نیست و این امتحانی برای فرزند رییس جمهوری نیز خواهد بود، که در چند سال آخر میدان‌های فوتبال را هم تحت اطاعت خود گرفته و به آن‌ها راهبری می‌کند.

«آسیا پلیوس»

در گزارشی از بالاروی قیمت سفر حج برای زایران تاجیک خبر داده است. این نشریه گفته است، در قیاس به یک سال پیش مخارج حج ۲۶۷ دولار افزوده و هم مقامات اعلان کرده‌اند، که مبالغ را نه با پول ملی «سامانی» بلکه با دولار قبول خواهند کرد. چنین تصمیم‌گیری مقامات کمیته دین که سفر زایران به حج را تامین می‌کند، ساکنان را نگران کرده است. ولی‌ مقامات کمیته دین گفته‌اند، این تصمیم را با موافقه با بانک ملی تاجیکستان گرفته‌اند و آن‌ها نیز از آن در هراسند که هر لحظه می‌تواند قرب پول ملی «سامانی» پایان رود و آن‌ها را در وضعیت ناگوار قرار بدهد. امسال بر پایه اطلاع کمیته دین حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تن از تاجیکستان به زیارت حج خواهند رفت. این سفر تنها با موافقه و اجازه کمیته دین، نهاد رسمی ناظر بر فعالیت‌های دینی در تاجیکستان صورت می‌گیرد و شرکت‌های مستقل گردش‌گری حق تشکل سفر زایران به خانه کعبه را ندارند.

«امروز نیوز»

از فعالیت شرکت «گزپرام نفت» روسیه در قلمرو تاجیکستان اظهار نگرانی کرده است. این نشریه می‌گوید، تا آن دمی که این شرکت روسی پای خود را به تاجیکستان گذاشت و تمام نقطه‌های فروش مواد سوخت را از خود نمود، نرخ بنزین در این کشور در حد پایان قرار داشت. ولی‌ «گزپرام نفت» که حالا ۹۰ درصد نیازمندی‌های تاجیکستان به مواد سوخت را تامین می‌کند، نرخ را بالا برده است. رهبر «مرکز مطالعات» نزد ریاست جمهوری تاجیکستان چنین روند را خطر بار خوانده است. برخی‌ از کارشناسان دیگر نیز «گزپرام نفت» را یکی از فشنگ‌های روسیه می‌دانند، که در لحظه لازم برای خود از آن استفاده می‌کند. «امروز نیوز» می‌گوید، آوردن مواد سوخت از ایران و ترکمنستان هم امکان دارد، ولی‌ دولت تاجیکستان تا هنوز در این زمینه اقدام نکرده است.

«فرژ»

این نشریه سیاسی موضو‌ع اجرای قانون عفو در تاجیکستان را به بررسی گرفته و گفته است که محبوسان سیاسی به مانند «محمد روزی اسکندراف» رهبر پیشین «حزب دموکرات» و هم «یعقوب سلیم‌اف» وزیر پیشین کشور امکان‌ناپزیر است. بنا به نوشته نشریه این محبوسان سیاسی برای کشتار، خیانت به وطن و هم تلاش برای سرنگونی دولت قانونی مجرم شناخته شدند و قانون عفو آزادی آن‌ها را پیش‌بینی نمی‌کند. این در حالی است که برخی‌ از رسانه‌های تاجیکستان از دو سال پایین آمدن مهلت حبس «یعقوب سلیم‌اف» خبر داده‌اند. ولی‌ مقامات وزارت ادلیه که نظارت زندان‌های کشور را به دوش دارد، گفته‌اند که این خبر اساس ندارد و تا هنوز برای آزادی او تصمیم اتخاذ نشده است.

«نجات»

صحبتی را با «تیشه رجب» نویسنده تاجیک به نشر رسانده است، که در آن از جمله درباره حزب نهضت اسلامی تاجیکستان هم اشاره رفته است. آقای «رجب» از فعالیت‌‌های چند سال آخر این حزب سیاسی دینی انتقاد کرده و گفته است با وجود این‌که مقامات دولتی فشار بالای دین‌داران را افزوده‌اند، ولی‌ تا هنوز خاموش است و هم در این رابطه صدا بلند نکرده است. «تیشه رجب» گفته است حالا وقت آن رسیده که «حزب اسلامی» باید از حق مسلمان‌ها در کشور دفاع بکند و نه این که سکوت بورزد. «حزب نهضت اسلامی» که از احزاب مخالف حکومت تاجیکستان است در پنج سال آخر همه فشارها را تحمل و در برابر آن برخورد شدیدی هم ظاهر نکرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

گزارش‌ها حاکی است که سفیر جمهوری اسلامی در مسکو روز چهارشنبه، 24 اوت، گفته است، تهران به دلیل این که روسیه قرار‌داد فروش موشک‌های اس-300 را اجرا نکرده از این کشور  شکایت خواهد کرد، تا مسکو مجبور شود این موشک‌ها را به ایران تحویل دهد.

به گزارش راشا تودی، محمودرضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه در یک کنفرانس خبری این موضوع را اعلام کرده است.

طبق این گزارش محمودرضا سجادی گفته است: «‌از  نظر ما  قرارد فروش موشک‌های اس-300 مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌شود، بنابراین ما از روسیه شکایت خواهیم کرد، تا از طریق قانون آن‌ها را تحویل بدهند.»

در قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهارمین قطع‌نامه تحریمی علیه ایران که درژوئن سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید‌، محدودیت‌هایی برای فروش سلاح‌های نظامی متعارف به جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است.

درهمین زمینه، در ماه سپتامبر(مهرماه)سال گذشته، دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، اعلام کرد که مسکو  با استناد به قطع‌نامه ۱۹۲۹ علیه تهران، تحویل موشک‌های زمین به هوای اس-300 به ایران را متوقف کرده است.

طبق این گزارش، آناتولی ایساکین، رییس شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسبورون اکسپورت، روز شنبه بیستم ماه اوت سال جاری، گفته بود، در صورت لغو قطع‌نامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، امکان از سر گیری صدور اسلحه به ایران وجود دارد.

روسیه‌ و ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری برای فروش موشک‌های اس-300 به جمهوری اسلامی امضا کردند.

اما مخالفت برخی از کشورها‌ به ویژه آمریکا و اسراییل باعث شده بود تا روسیه تحویل این موشک‌ها را به تاخیر بیندازد و در نهایت پس از تصویب قطع‌نامه ۱۹۲۹ از اجرای این قرار داد سرباز بزند.

بیشتر بخوانید:

«عدم پذیرش دلایل مسکو در مورد عدم تحویل موشک‌های اس-۳۰۰»


 


 آرش حسینی‌پژوه/ رادیو کوچه

شناخت عاشورا، شناخت حسین و اهل بیت پیامبر اسلام، و توانایی تحریک احساسات مذهبی از جمله مواردی است که پیش از این مداحان را با این صفات می‌شناختیم.

اما امروزه شاهد پدیده نوینی در عرصه مداحی هستیم، پدیده‌ای که ماهیتن از اصالت خود جداست، مداحی که از دین تهی شده و به سمت سیاست سوق پیدا کرده است.

امروزه مداحان همان مداح‌های ساده اهل بیت پیامبر نیستند که داستان صحرای کربلا را روایت کنند و از وقایع تاریخی و یا افسانه‌ای مذهب شیعه مدیحه‌سرایی کنند، امروز مداحان را می‌توان مداح اهل بیت رهبری «آیت‌اله خامنه‌ای» دانست.

مداحانی که از دامان اهل بیت پیامبر اسلام به دامن رهبران سیاسی تغییر مکان داده‌اند و امروز بیش‌تر مشغول مدیحه‌سرایی در وصف حاکمان‌اند تا این‌که مشغول ذکر مصیبت امامان شیعه باشند.

اما همین پدیده نو‌ظهور هم از بدو تولد خود تا به امروز با توجه به این‌که باد قدرت از کدام سو به سمت رهبری می‌وزد، تغییر مسیر داده است. مداحان روزی در خط مقدم دفاع از دولت محمود احمدی‌نژاد قرار داشتند و در صبح کودتای انتخاباتی در جشن پیروزی همان دولت در کنار رییس جمهوری محبوب آن زمان‌شان مشغول سامان‌دهی و فرمان‌دهی حامیان‌شان بودند. اما وقتی وزش باد قدرت این بار به عکس مسیر محمود احمدی‌نژاد شد، آن‌ها هم تغییر مسیر دادند.

 تغییر مسیر در قدرت

مداحانی که روزی در کنار محمود احمدی‌نژاد تمام قد در مقابل مخالفان و منتقدان سیاسی او ایستاده بودند، امروز و پس از هویدا شدن اختلافات رییس دولت دهم با «آیت‌اله خامنه‌ای» تبدیل به دشمنان درجه یک او شده‌اند و فرمان‌دهی خط مقدم، نبرد با دولت و اطرافیانش را در دست گرفته‌اند.

روزی آقای «مشایی» مشاور احمدی‌نژاد را «عورت» رییس جمهوری محبوب‌شان می‌خوانند و روزی دیگر او را به خاطر نزدیکی به مشایی و دوری نکردن از مشاورش تهدید می‌کنند.

روزی انتصاب مشاور رییس جمهوری‌شان را تسلیت می‌گویند و انتصاب او را دلیل اشک امت حزب‌اله می‌خوانند و روز دیگر در حمله‌ای دیگر به رییس جمهوری‌شان می‌گویند که تا دیر نشده بیدار شو و به آغوش  باز گرد. و روزی دیگر در حمله‌ای جانانه حکم قتل مشاور رییس جمهوری‌شان را امضا و برای قاتل او جایزه تعیین می‌کنند.

دولت هم در این میان گاهی سکوت کرده و گاهی هم پاسخ‌های تندی داده است، در این درگیری دولت هم کم نگذاشته است و روزی مداحان را دلقک و مداح زر و زور نامیده است و روزی دیگر در پاسخی دیگر، آنان را آلت دست گروهی افراطی خوانده است.

قدرت مداحان از کجاست؟

اما این مداحانی که تا این حد قدرت دارند تا به سادگی با دولت نه تنها مخالفت کنند بلکه رییس آن را تهدید کنند و یا مشاورانش را تهدید به مرگ کنند، قدرت خودشان را از کجا آورده‌اند؟ «احمد قابل» فعال سیاسی و پژوهش‌گر دینی معتقد است وقتی پدیده مداح سیاسی قدرت می‌گیرد که حاکمیت سیاسی وارد این بازی می‌شود، وی معتقد است از  ولی فقیه تا دیگر ارکان قدرت به این پدیده جدید میدان می‌دهند.

همین پدیده نو‌ظهور هم از بدو تولد خود تا به امروز با توجه به این‌که باد قدرت از کدام سو به سمت رهبری می‌وزد، تغییر مسیر داده است. وقتی وزش باد قدرت این بار به عکس مسیر محمود احمدی‌نژاد شد، آن‌ها هم تغییر مسیر دادند.

احمد قابل در ادامه می‌گوید: «در زمان آقای خمینی، گرچه اتفاق‌های مشابه این می‏افتاد، اما به این‏جور افراد خیلی میدان داده نمی‏شد. ملاحظات خاصی در آن زمان صورت می‏گرفت که هنجارهای اجتماعی دست این‏گونه افراد نیفتد، اندک‏ اندک این‏ها خودشان را تحمیل کردند و به‏خصوص با روی کار آمدن آقای خامنه‏ای، این پدیده فوق‏العاده گسترش پیدا کرد و بسیار به مداحان بها داده شد و در حد بسیار وسیع از محیط‏های مذهبی برای فعالیت‏های سیاسی استفاده شد، از آن‏جا به بعد این‏ها برای خودشان شان سیاسی و اجتماعی هم قائل و دیگر تعیین‌کننده شدند.»

این گونه رفتارهای به ظاهر سیاسی و این تنش‌های غیر‌اخلاقی در سیاست ما تا روزی که حق مخالف و منتقد به رسمیت شناخته نشود، ادامه خواهد یافت. دولتیانی که امروز از ایراد اتهام به نزدیکان‌شان برآشفته‌اند فراموش کرده‌اند که در روزی نه چندان دور، رییس دولت‌شان نه یک فرد که میلیون‌ها ایرانی را «خس و خاشاک» خواند.

متاسفانه دولتیانی که امروز در معرض تهاجم‌های غیر‌اخلاقی و غیر‌سیاسی مخالفین‌شان قرار گرفته‌اند، خود به غیر‌اخلاقی‌ترین شکل ممکن وارد قدرت شده‌اند و همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها در مخالفت با این‌گونه رفتارها افکار عمومی را هم‌راه خود نداشته باشند.

به نظر می‌رسد تا روزی که ساختارهای قدرت در ایران اصلاح نشود، باید شاهد قدرت گرفتن گروه‌های این‌چنینی باشیم، آن‌چه مشخص است تا روزی که نظم سیاسی حاکم از راس تنظیم می‌شود، امید به بهبود وضعیت نیست.


 


خبر / رادیو کوچه

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، 24 اوت، ‌سپاه قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام ارایه کمک و پشتیبانی به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوری مورد تحریم قرار داده است.

نشریه رسمی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرده است: «سپاه قدس  از نیروهای امنیتی سوریه در راستای «سرکوب معترضان سوری پشتیبانی کرده  و کمک‌های فنی و تجهیزات» در اختیار این نیروها قرار داده است.»

اتحادیه اروپا در اوایل تیرماه سال جاری قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ایران، را در اتباط  کمک به حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان مورد تحریم قرار داده بود.

در همین زمینه پیش‌تر آمریکا نیز قاسم سلیمانی و محسن چیذری، یکی دیگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه  قدس، را به اتهام  مشارکت  آن‌ها در سرکوب معترضان سوری مورد تحریم قرار داده بود.

سپاه قدس بخشی از سپاه پاسداران استکه مسوولیت عملیات برون‌ مرزی این نیرو را برعهده دارد.

اتحادیه اروپا هم‌چنین روز چهارشنبه چند نهاد سوریه به هم‌راه ۱۵ نفر دیگر  ازمقام‌های سوریه را تحریم کرده است.

با تحریم‌های روز چهارشنبه  اتحادیه اروپا، شمار نهاد‌های سوری مورد  تحریم به ۹ نهاد و شمار افراد نیز ۵۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

«تصویب قطع‌نامه شورای حقوق بشر علیه سوریه»

«تحریم سپاه، بسیج و نیروی انتظامی ایران توسط آمریکا»

«نام سه فرمانده سپاه در فهرست تحریم‌های اروپا»


 


رادیو کوچه

1825 میلادی- «اروگوئه» از برزیل استقلال یافت. اوروگوئه نخستین بار در قرن هفدهم میلادی توسط پرتغالی‌ها کشف و شهر «کولونیا» در سال ۱۶۸۰ توسط آنان بنیان نهاده شد. بعد از چند سال اسپانیایی‌ها نیز وارد این کشور شدند و در اوایل سده ۱۸ شهر «مونته‌ویدئو» را تاسیس کردند. در سده‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی جنگ‌هایی بر سر مالکیت اوروگوئه بین اسپانیا و پرتغال در‌گرفت که منجر به پیروزی اسپانیا شد. در سال ۱۸۲۰، برزیل این سرزمین را اشغال کرد و به صورت یکی از ایالات خود در آورد تا این‌که انقلاب عمومی آغاز شد و این کشور به استقلال رسید.

«اروگوئه» کشور کوچکی واقع در جنوب شرقی آمریکای جنوبی، به پایتختی «مونته‌ویدئو است.  در سمت شمال آن برزیل و در سمت دیگر آن کشور آرژانتین قرار دارند، و از جنوب شرقی با اقیانوس اطلس هم‌جوار است.

1918 میلادی- «لئونارد برنشتین»  (Leonard Bernstein)آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، آموزگار و پیانیست آمریکایی و اولین رهبر ارکستر متولد ایالات متحده در چنین روزی به دنیا آمد‌. آثار او در دوره خود محبوب جوان‌های آمریکایی بود .

آثارش در زمینه موسیقی فیلم شهرتی فراوان یافته و جوایز متعددی دریافت کرده است. از جمله این آثار می‌توان به موسیقی فیلم‌های «در شهر» (On the Town)، «در بارانداز» (On the Waterfront) و «داستان وست ساید»  (West Side Story) اشاره کرد.

برنشتین اولین فرد آمریکایی بود که توانست رهبری ارکستر فیلارمونیک نیویورک را بر عهده بگیرد. او با این ارکستر به مدت 15 سال به اجرای برنامه‌ای تلویزیونی به نام «کنسرت‌هایی برای جوانان» با هدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با موسیقی، پرداخت. او به خاطر این برنامه، به‌ترین همکاری موسیقی با تلویزیون و هم‌چنین برای اجرای بی‌نظیر موسیقی کلاسیک موفق به دریافت جایزه «امی» (Emmy) شد.

1944 میلادی- شهر «پاریس» از تصرف نیروهای آلمان خارج شد و نخستین گروه از سربازان دولت آزاد فرانسه وارد این شهر شدند.

ژنرال آلمانی «دیتریخ فون کار شولتیتز»  (DIETRIEH-VON- CHOLTITZ) حکم‌ران پاریس و حومه آن تسلیم سروان «هانری کارتز» افسر عضو لشگر دوم زرهی شد.

تیراندازان آلمانی هنوز درگوشه و کنار پاریس مقاومت می‌کردند. غروب آن روز ژنرال «دوگل» رهبر فرانسه آزاد نیز وارد پاریس شد و مستقیم به ساختمان وزارت جنگ رفت. ژنرال دوگل در ۱۹۴۰ تسلیم آلمان‌ها نشد و از رادیو بی‌بی‌سی ملت فرانسه را به مقاومت در برابر ارتش رایش سوم دعوت کرد و گفت: «ما دوباره به پاریس باز خواهیم گشت زیرا که فروپاشی رایش سوم قطعی و جهان با ماست.»

۲۴اوت پیشتازان ارتش آزاد فرانسه وزارت جنگ را به اشتغال درآوردند و نخستین تانک‌های لشگر دوم زرهی وارد پایتخت فرانسه شد و ده‌ها هزار نفر از او استقبال کردند.

کنسول سوئد در پاریس اتمام حجت ارتش آزاد فرانسه مبنی بر تسلیم شدن به نهضت مقاومت ملی فرانسه را به ژنرال آلمانی «شولتیتز» داد. اما وی به دستور هیتلر آن را رد و مقاومت کرد. اما بعد افسران و سربازان فرانسوی فرمانده آلمانی را محاصره کردند.

پاریسی‌ها کمک بزرگی به آزادی شهر خود کردند و به کمک آن‌ها بود که پایتخت فرانسه سریع آزاد شد.

کمیته آزادی پاریس و شورای ملی نهضت مقاومت فرمان خروش عمومی داد. از بیستم اوت بسیاری از محلات پاریس سنگربندی شده بودند. شهرداری پاریس به تصرف آزادی‌خواهان درآمده بود و حمله به مواضع آلمان‌ها شروع شد. بسیاری از سربازان آلمانی کشته شدند.

1967 میلادی- «جورج لینکلن راکول» (George Lincoln Rockwell) رهبر حزب نازی ایالات متحده موسوم به «حزب ناسیونال سوسیالیست» ترور شد. قاتل او یک عضو این حزب بود که به دلیل داشتن عقایدی متفاوت و افراطی اخراج شده بود. این فرد عقیده داشت که میان سفید پوستان هم باید تفاوت قائل شد و قبول کرد که سفید پوستان تیره رنگ متفاوت از سفید پوستان با رنگ پوست روشن و لطیف و آبی چشم‌ها هستند.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1900 میلادی- «فردریک ویلهلم نیچه» در 56 سالگی درگذشت. نیچه فیلسوف آلمانی و نویسنده کتاب‌های «تولد تراژدی»، «چنین گفت زرتشت» و «آن‌سوی خوب و بد» بود.

1941 میلادی- بامداد روزی چون امروز نیروهای شوروی و انگلستان تعرض خود را به ایران آغاز کردند و از چند نقطه وارد کشور شدند. انگلستان مدت‌ها بود که مقدمات این‌کار را آماده می‌کرد و برای این منظور از هند به عراق سرباز فرستاده و گروهی نظامی را هم به مرزهای جنوب‌شرقی ایران گسیل داشته بود و مطبوعات لندن دست به انتقاد از رضاشاه زده بودند. اندکی پس از عبور نیروهای انگلستان و شوروی از مرزها و ورود به خاک ایران، نمایندگان سیاسی دو کشور در تهران، در یادداشتی که تسلیم علی‌منصور نخست‌وزیر وقت کردند جریان این لشکرکشی را به او اطلاع دادند. برای رسیدگی به این واقعه پیش‌ازظهر سوم شهریور جلسه شورای وزیران در حضور رضاشاه تشکیل شد.

1984 میلادی- «ترومن کاپوت» داستان‌نویس پرکار آمریکایی در لس‌آنجلس درگذشت. نخستین داستان‌اش که باعث شهرت او شد «صداهای دیگر» نام داشت.

1313 خورشیدی- «اکبر هاشمی بهرمانی» مشهور به «اکبر هاشمی‌رفسنجانی»، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و چهارمین رییس جمهوری ایران (در بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶) متولد شد. وی به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته شده‌ است.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

انجمن ادبی شفیقی

گفت‌وگوی هارمونیک

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

دولت روسیه روز چهارشنبه، 24 اوت، اعلام کرده که رهبر کره شمالی آماده است بدون پیش‌شرط به مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه اتمی‌اش بازگردد.

ناتالیا تیموکیوا، سخن‌گوی رییس جمهوری روسیه، چهارشنبه این خبر را پس از دیدار کم‌سابقه کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی و دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، در شهر اولان‌اوده، واقع در شرق سیبری، اعلام کرد.

به گفته این مقام روس، رهبر کره شمالی موافقت کرده است که در صورت از سرگرفته شدن مذاکرات «شش جانبه»، تولید و آزمایش موشک‌ها و تسلیحات هسته‌ای را متوقف کند.

چین و روسیه خواهان از سرگیری فوری این مذاکرات هستند، اما ژاپن، آمریکا و کره جنوبی می‌گویند کره شمالی ابتدا باید با توقف برنامه‌های مذکور، ثابت کند که درباره خلع سلاح اتمی جدی است.

ویکتوریا نولاند، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، چهارشنبه موضع نسبت داده شده به رهبر کره شمالی را برای آغاز مجدد مذاکرات ناکافی دانست.

کره شمالی که بنا بر گزارش‌ها به سلاح هسته‌ای دست یافته است، در آوریل سال ۲۰۰۹ از مذاکرات شش جانبه خارج شد.

بیشتر بخوانید:

«سفر رهبر کره شمالی به روسیه»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) قذافی‌: پنهانی‌در طرابلس قدم می‌زنم

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=3&id=1041145

در حالی که محل حضور قذافی و فرزندانش پس از کنترل طرابلس پایتخت لیبی توسط انقلابیون این کشور، به معمایی پیچیده تبدیل شده است، معمر قذافی بامداد روز چهارشنبه در پیامی که تلویزیون «العروبه» از او منتشر کرد گفت: «به طور پنهانی در طرابلس و میدان الخضراء قدم می‌زنم و اطمینان می‌دهم که طرابلس در خطر نیست.» وی تاکید کرد که خروجش از منطقه باب العزیزیه طرابلس اقدامی تاکتیکی بود و تاکید کرد که به زودی به طرابلس باز می‌گردد.

2) رهبر انقلاب: مسوولان انتقادهای عالمانه و سازنده و تند و تیز نخبگان را بپذیرند و آن را مخالفت با نظام تعبیر نکنند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=3&id=1041133

در چهارمین دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با نخبگان کشور، صدها نفر از استادان و اعضای هیت‌های علمی دانش‌گاه‌ها، عصرروز گذشته در دیدار با حضرت آیت‌اله خامنه‌ای، به تبادل نظر درباره مسایل دانش‌گاهی – علمی- پژوهشی – اجتماعی – فرهنگی – سیاسی و اقتصادی پرداختند.

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای یکی از راه‌های مطلع شدن دانش‌گاهیان از واقعیات کشور را حضور مستمر مسوولان در دانش‌گاه‌ها برشمردند و تاکید کردند: «مسوولان باید با مجامع دانش‌گاهی و اساتید محترم جلسات پرسش و پاسخ بگذارند و ضمن پذیرفتن انتقادهای دل‌سوزانه، از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و نخبگان علمی نیز استفاده کنند.» رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «مسوولان باید انتقادهای عالمانه و سازنده و تند و تیز نخبگان را بپذیرند و آن را مخالفت با نظام تعبیر نکنند.»

کیهان

1) مذاکرات رهبر کره شمالی با مدودف در سیبری

http://www.kayhannews.ir/900603/16.htm#other1605

«کیم جونگ ایل»، رهبر کره شمالی دیروز در یک پای‌گاه نظامی واقع در سیبری با «دیمیتری مدودف» دیدار و درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای شبه جزیره کره گفت‌وگو کرد.

2) آتش زدن خودرو در برلین وارد نهمین روز شد

http://www.kayhannews.ir/900603/16.htm#other1606

بنا به اعلام رسانه‌های آلمانی، گروه‌های ناشناس در منطقه «میته» برلین به چندین خودرو پارک شده در کنار خیابان‌ها و مقابل ساختمان‌های مسکونی حمله و آن‌ها را به آتش کشیدند.

حملات سه‌شنبه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که منابع خبری از پیوستن پلیس فدرال آلمان به صدها پلیس پایتخت برای شناسایی عاملان این حوادث خبر دادند. وزیر کشور آلمان چندی پیش پس از برگزاری نشستی با برخی مقامات و مسوولین این کشور تصمیم به استفاده از کمک پلیس فدرال گرفت.

جام جم 

1) ایران از روسیه شکایت کرد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100852337622

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از شکایت ایران از روسیه به دلیل لغو یک‌طرفه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس ـ 300 با هماهنگی این کشور به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند خبر داد.

2) بیش‌ترین افزایش نرخ ارز در دولت اصلاحات و پس از آن مربوط به دولت سازندگی است، دولت احمدی نژاد؛ رکوردار کنترل نرخ ارز

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100852336602

بررسی نمودار تغییر قیمت ارز از زمان جنگ تحمیلی تاکنون نشان می‌دهد کم‌ترین افزایش قیمت دلار در زمان دولت نهم و دهم اتفاق افتاده ‌است.

این در حالی است که افزایش اخیر قیمت دلار و رسیدن آن به 1200 تومان به برخی گمانه‌ها دامن زده است که انگار در زمان دولت نهم و دهم قیمت ارز روند صعودی به خود گرفته یا عمدی در این کار وجود داشته است تا دولت از قبل آن به درآمد ریالی بیش‌تری دست یابد. استدلالی که مروجان این انگاره ارایه می‌دهند بر روش کسب درآمد کشور از محل فروش نفت استوار است.

همشهری

1) تصمیم دولت برای تعطیلات عید فطر

http://hamshahrionline.ir/news-143969.aspx

معاون پارلمانی رییس ‌جمهوری اعلام کرد که اگر لایحه افزایش تعطیلات عید فطر به دستور مجلس نرسد، دولت برای این تعطیلات فکری خواهد کرد.

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی در حاشیه جلسه هیت دولت درباره آخرین وضعیت لایحه افزایش تعطیلی عید فطر، گفت: «لایحه دولت در این زمینه به مجلس رفته است و در کمیسیون‌های تخصصی تصویب شده و علی‌القاعده هفته آینده یک‌شنبه درباره آن در مجلس رای‌گیری خواهد شد و امیدوارم نهایی شود.»

2) درگیری‌های جدید در منطقه باب العزیزیه طرابلس

http://hamshahrionline.ir/news-143961.aspx

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه از طرابلس گزارش داد : «در حالی درگیری‌های جدیدی در باب العزیزیه رخ داده که نیروهای مخالف توانستند روز گذشته کنترل این منطقه را در اختیار بگیرند‌، اما از روز گذشته درگیری‌هایی به صورت پراکنده در این منطقه رخ داده است.»

آفرینش

1) وزیر دفاع: ایران جزو 10 کشور دارنده فناوری کامل فضایی است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=87791

به گزارش ایسنا، سردار وحیدی گفت: «امروزه صنایع دفاعی با جذب هم‌کاری حدود 5 هزار نفر محقق و حدود 10 هزار نفر هم‌کار در دیگر ارگان‌ها و شرکت‌های خصوصی، 900 پروژه را تعریف و عملیاتی کند و به حدود 200 فناوری دست یابد. هم‌چنین 33 فناوری بدیع به دست آورده که عمدتن مربوط به فناوری‌های پیش‌رفته در حوزه‌های موشکی، سلاح و مهمات، خودروهای زرهی و تاکتیکی و نیز حوزه‌های فیزیک، الکترونیک، صنایع هوایی، مخابرات و ناوبری و نرم‌افزار است. با این روند جمهوری اسلامی ایران در جای‌گاه شایسته‌ای از صنعت دفاعی قرار گرفته و امروزه از برترین‌های دفاعی منطقه و جهان به شمار می‌آید.»

2) وزیر کشور خبر داد: آمادگی برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای در10 درصد از صندوق‌های رای

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15427#87801

وزیر کشور، از آمادگی این وزارت‌خانه در برگزاری انتخابات رایانه‌ای در حدود 10 درصد از صندوق‌های رای خبر داد. به گزارش خبرنگار ایسنا، مصطفی محمد نجار با اعلام این‌که ستاد انتخابات کشور تشکیل شده و در مراکز استان‌ها نیز فعالیت‌های خود را شروع کرده است، گفت: «با سازمان‌های مرتبط مثل شورای نگه‌بان نیز هم‌کاری‌های خوبی در حال انجام است و طبق دستورالعمل‌ها کارها پیش می‌رود.»

رسالت

1) رییس سازمان انرژی اتمی: تست‌های توربین راکتور نیروگاه بوشهر با موفقیت انجام شد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=73197

معاون رییس‌ جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: «تست‌های توربین رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر سه‌شنبه روی سه هزار دور با موفقیت انجام شد.» به گزارش ایرنا، فریدون عباسی در پایان جلسه دیروز هیت دولت در جمع خبرنگاران افزود: «راکتور نیروگاه به قدرت 4 هزار مگاوات رسیده و کارها برای پیش راه‌اندازی نیروگاه در محدوده زمانی که قبلا اعلام کرده بودیم (اواخر ماه مبارک رمضان) طبق روال پیش می‌رود.» وی در عین حال تصریح کرد: «ممکن است مراسم پیش راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل ضرورت هماهنگی‌های لازم برای حضور مقامات روس در این مراسم چند روز به تاخیر بیفتد.»

2) وزیراطلاعات: نمره دولت در حد 20 است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=73207

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی که صبح دیروز‌، به هم‌راه وزیر دادگستری از جلسه هیت دولت خارج می‌شد در پاسخ به این سوال که عمل‌کرد دولت را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: «عمل‌کرد دولت نسبت به دولت‌های قبلی، عمل‌کرد خوبی است.» وی هم‌چنین گفت: «نمره دولت، نمره‌ای در حد 20 است.»

دنیای اقتصاد

1) سقوط طلا، دایمی یا موقت؟

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=266997

 قیمت جهانی طلا با یک عقب‌نشینی قابل‌ملاحظه به زیر 1800 دلار بازگشت. قیمت طلا که در نخستین ساعت کاری روز سه‌شنبه مرز روانی 1900 دلار را شکسته بود روز چهارشنبه روند حرکتی در جهت عکس داشت. قیمت هر اونس طلا تا عصر چهارشنبه به وقت تهران به زیر 1800 دلار نیز نزول کرد تا در مقایسه با بعدازظهر سه‌شنبه کاهش 80 دلاری را در کارنامه خود ثبت کند. البته قیمت هر اونس طلا در ساعت 20 به وقت تهران به زیر 1780 دلار نیز رسید که سقوطی 100 دلاری را به نمایش می‌گذارد.

2) شکایت دولت از منصور ارضی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=267068

اولین واکنش رسمی به اظهارات حاج منصور ارضی از سوی معاون حقوقی رییس‌ جمهوری ابراز شد. فاطمه بداغی روز گذشته در جلسه هیت دولت از «درخواست رسیدگی قضایی» در مورد اظهارات اخیر منصور ارضی علیه یکی از اعضای دولت «در آینده‌ای نزدیک» خبر داد.

برخی سایت‌های خبری و روزنامه‌ها اخیرا گزارش دادند که منصور ارضی، مداح شناخته شده تهران، شب نوزدهم ماه رمضان در مراسم احیای مسجد ارگ تهران، با اشاره به پنهان بودن مشایی گفته بود: «پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلن تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم.»


 


خبر / رادیو کوچه

دبیرکل سازمان ملل در خصوص تحولات اخیر لیبی روز چهارشنبه، 24 اوت، اعلام کرد روز جمعه، ریاست یک اجلاس بین‌المللی برای بررسی آینده این کشور را برعهده می‌گیرد. بان‌کی‌مون تحولات اخیر در جهان عرب را «سیر طبیعی تطور تاریخی» در این کشورها خوانده است.

به گزراش رویترز، نیروهای مخالف در شهر مصراته یک پارک موتوری با تعداد زیادی تانک سالم متعلق به ارتش لیبی را یافته‌اند که ظاهرن در جریان درگیری و بمباران مواضع آن‌ها آسیبی ندیده اما به حال خود رها شده بود.

هم‌چنین چندین جسد در خیابان‌های محله ابوسلیم طرابلس که هواداران قذافی در آن به مقاومت ادامه داده‌اند دیده می‌شود.

مخالفان در حال اعزام زبده‌ترین نیروهای خود از شهرهای مختلف به طرابلس هستند تا کنترل کامل این پایتخت لیبی را در دست بگیرند. بنا بر این گزارش، این نیروها از ناحیه کوهستانی نفوسه در غرب و شهر بنغازی، واقع در شرق لیبی به پایتخت اعزام شده‌اند.

سامی، یکی از ساکنان شهر طرابلس، می‌گوید با وجود آن که طرف‌دار قذافی نیست به شدت از هرج و مرج جاری در پایتخت نگران است. او می‌گوید: «وضع در حال بدتر شدن است. ما آب نداریم. آب شهری قطع شده است. شما نمی‌توانید حمام کنید، نمی‌توانید غذا بپزید. این فشار روحی بر خانواده‌ها اثر می‌گذارد. همه نگرانند.»

با وجود ادامه درگیری‌ها در برخی محلات طرابلس، مخالفان سرهنگ قذافی در میدان مرکزی این شهر جمع شده‌اند و به جشن و شادمانی و آتش بازی پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«به یابندگان معمر قذافی جایزه می‌دهیم»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 24 اوت، شرکت کامپیوتری اپل اعلام کرده که استیو جابز، مدیرعامل معروف این شرکت، از سمت خود کنار رفته است.

کامپیوترهای مکینتاش، «آی‌فون»، «آی‌پاد» و «آی‌پد» از محصولاتی است که استیو جابز در تولید و عرضه آن‌ها به بازار نقش مهمی ایفا داشته و از طریق این محصولات پرطرف‌دار، اپل را به یکی از پرسودترین شرکت‌های آمریکا و دنیا تبدیل کرده است.

آقای جابز در نامه استعفای خود نوشته است: «همواره گفته‌ام اگر روز فرا برسد که نتوانم به وظایف و انتظاراتی که از من به عنوان مدیرعامل اپل می‌رود عمل کنم، خودم اولین کسی خواهم بود که این موضوع را به شما اطلاع خواهم داد. متاسفانه این روز فرا رسیده است.»

اپل می‌گوید که آقای جابز به ریاست هیت مدیره این شرکت منصوب شده است.

استیو جابز، ۵۵ ساله، که پیش‌تر به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود، از ماه ژانویه سال میلادی جاری در مرخصی به‌سر می‌برد.

خبر کناره‌گیری مدیرعامل اپل عصر چهارشنبه پس از تعطیل شدن بازار بورس آمریکا اعلام شد و سرمایه‌گذاران هنوز به کنار رفتن آقای جابز واکنش نشان نداده‌اند.

هر سهام اپل طی روز چهارشنبه در بازار بورس نیویورک بین ۳۷۳ تا ۳۸۰ دلار خرید و فروش می‌شد.

استیو جابز از بنیان‌گذاران اپل در سال ۱۹۷۶ بود اما در سال ۱۹۸۵ آن را ترک کرد.

وی در سال ۱۹۹۷ به اپل بازگشت و در سال ۲۰۰۰ بار دیگر مدیریت تمام وقت آن را به عهده گرفت.

تیم کوک، یکی از مدیران ارشد اپل، روز چهارشنبه به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

«استیو جابز اپل را ترک کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

هفته پنجم از یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با کسب اولین پیروزی برای پرسپولیس و صدرنشینی استقلال هم‌راه بود.

به گزارش مهر، پرسپولیس که در چهار هفته گذشته تنها ۲ امتیاز به دست آورده بود، در تهران توانست با نتیجه ۳-۱ بر صنعت نفت آبادان غلبه کند.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، که هفته قبل با حضور در ورزش‌گاه آزادی، بازی استقلال با فجر سپاسی را تماشا کرده بود، چهارشنبه شب هم برای تماشای بازیکنان دو تیم پرسپولیس و صنعت نفت در ورزش‌گاه آزادی حاضر شد.

جواد کاظمیان در این بازی ستاره پرسپولیس بود و توانست هر سه گل تیمش را به ثمر برساند.

در سایر دیدارهای برگزار شده در آغاز هفته پنجم لیگ برتر این نتایج به‌دست آمد:

ملوان بندرانزلی ۳ – ذوب آهن اصفهان ۳

مس کرمان ۱ – فجر سپاسی شیراز ۲

شاهین بوشهر ۴ – صبا قم صفر

سپاهان اصفهان صفر – نفت تهران ۱

سایپا ۳ – داماش گیلان صفر

راه آهن ری ۳ – مس سرچشمه 1

با دیدارهای برگزار شده، استقلال تهران با تفاضل گل بهتر نسبت به صبا قم در صدر جدول قرار گرفت.

تراکتورسازی تبریز و شاهین بوشهر هم در رده های بعدی قرار دارند. پرسپولیس با کسب نخستین پیروزی اش به رده دوازدهم صعود کرد.

رقابت های این هفته با دو بازی دیگر که شام‌گاه پنج‌شنبه برگزار خواهد شد به پایان می‌رسد.

تراکتورسازی و شهرداری در شهرآورد تبریز مقابل هم قرار خواهند گرفت. استقلال صدرنشین هم در اهواز میهمان فولاد خوزستان است.

در انتهای جدول نیز تیم های مس کرمان و مس سرچشمه با یک امتیاز قرار دارند.

 بیشتر بخوانید:

«تیم استقلال با شکست فجر صدرنشین شد»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته