-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

Latest News from Emrooz for 08/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




 


roze23.jpg

هاشم خواستار

هاشم خواستار، معلم ۵۵ ساله مشهدی، تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
همسر هاشم خواستار به حکم شفاهی ابلاغ شده به ایشان مبنی بر "اقدام علیه امنیت ملی" اشاره کرده و مواردی اتهامی از طرف مقامات امنیتی همچون "کمک به برگزاری مراسم ادوار تحکیم و دانشجویان عضو تحکیم وحدت و ارتباط با اعضای جنبش دانشجویی" را عنوان کرد.


سایت جهان نیوز وابسته به زاکانی فرمانده سابق بسیج دانشجویی در گزارشی نوشته است: "هاشم خواستار در جریان آشوب ۲۵ خرداد ۸۸ در مشهد بازداشت شده است."


این ادعا در حالیست که آقای خواستار در راهپیمایی ۲۵ خرداد مشهد حضور نداشته و صرفا در حال قدم زدن و استراحت در پارک ملت، که در نزدیکی منزل وی در مشهد می باشد، بوده است که توسط یک نیروی امنیتی شناسایی و از روی صندلی پارک بازداشت شده است. در محلی که آقای خواستار بازداشت شده هیچ تجمع و یا راهپیمایی وجود نداشته است.


در حکم دادگاه آقای خواستار، فعالیت های صنفی در کانون صنفی معلمان و کمک به فعالین دانشجویی عضو انجمن های اسلامی برای برگزاری مجالس سخنرانی مذهبی علت دو سال حبس غیرقانونی ذکر شده است.


مهندس سید هاشم خواستار تمامی دو سال زندان را بدون حتی یک روز مرخصی در شرایط وحشتناک زندان وکیل آباد مشهد گذراند.


روز چهارم مرداد نود که تاریخ آزادی این عضو کانون صنفی معلمان بود ابتدا قصابی که برای قربانی کردن گوسفند مقابل منزل انها بود ، بازداشت شد و پرده های مقابل منزل توسط نیروهای امنیتی جمع شد و سپس از آزادی وی ممانعت به عمل امد و در حالیکه از زندان ترخیص شده بود به بازداشتگاه اطلاعات مشهد منتقل شد و به دستور دادستان مشهد در رابطه با نامه ای که بیشتر از ۵ ماه پیش به رئیس قوه قضائیه ایران نوشته بود مجددا بازداشت شده است.


آقای خواستار در این نامه به وضعیت نامناسب زندان وکیل آباد از نظر بهداشتی، غذایی و تراکم چند برابر ظرفیت زندانیان اشاره کرده بود که اکنون و چند ماه پس از انتشار ان نامه، دلیل بازداشت مجدد ایشان ذکر شده است.


محبوبه کرمی
محبوبه کرمی، اسفند ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و در اردییهشت از تفهیم اتهام خود و نیز انجام مصاحبه تصویری در یک جلسه جمعی تحت فشار زیاد خبر داد.
محبوبه کرمی از فعالان جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء، به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.


اتهامات محبوبه کرمی "عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور" و "نشر اکاذیب" عنوان شده بود.


وی از اتهام "نشر اکاذیب" مبرا شده و برای عضویت در "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" به تحمل دو سال حبس و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور" نیز به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


محبوبه کرمی پیش از این هم پنج بار بازداشت شده بود. بار اول و دوم در رابطه با درگیری های ۱٨ تیر، بار سوم خرداد ٨٧ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی که پس از ٧۰ روز آزاد شد. باردیگر، فروردین ٨٨به همراه یازده تن از اعضای کمپین و مادران صلح که قصد دیدار نوروزی با خانواده زهرا بنی یعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و پس از ۱٣ روز آزاد شد.

لازم به ذکر است وی در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه دریافت کرده بود.


مجید توکلی
مجید توکلی ۱۶ آذر ماه سال ٨٨ بعد از مراسم روز دانشجو در مقابل دانشگاه پلی تکنیک توسط مامورانی که منتظر وی بودند بازداشت و به هفت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.


این فعال دانشجویی به ۸ سال زندان محکوم شد که حکم وی به قرار زیر است: ۵ سال به دلیل اجتماع و تبانی، ۲ سال توهین به رهبری، ۱ سال تبلیغ علیه نظام، ۶ ماه توهین به رئیس جمهور، ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوع الخروج از کشور.


خرداد ماه دادستان تهران از مجید توکلی خواست که با نوشتن متن تکذیبه ای، نامه خود را که در آن اعلام کرد "رهبران سبز را تنها نگذارید" به سرعت تکذیب کند که با مخالفت وی روبرو شد.


همچنین قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از این دانشجوی سبز دربند که به دلیل بازداشت‌های متعدد و ماههای انفرادی به "شرف جنبش دانشجویی" معروف شده است خواسته بود که با تکذیب بیانیه‌های منتشر شده و نوشته‌هایی که به بیرون از زندان فرستاده است، از سایت ها و عاملان انتشار این مطالب نیز اعلام شکایت کند که پس از مخالفت مجید توکلی، نهایتا در دادگاهی دیگر شش ماه زندان به دوران محکومیت وی اضافه شد.


گفتنی است در پی اعتصاب روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، گروهی از دانشجویانِ سبزِ دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) طی بیانیه ای اعلام کرده بودند: "ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به پاس مقاومت های "اسطوره" و "شرف" جنبش دانشجویی مجید توکلی که اخیرا نیز شش ماه دیگر به حکمش اضافه شده، روز ٢۵ اردیبهشت را سبز می کنیم."


لازم به ذکر است که مجید توکلی طی یک سال و نیم اخیر از حق مرخصی محروم بوده است.


 


درحالیکه منابع و شاهدین موثق گزارش داده بودند که اسدالله لاجوردی به دلیل حاکم کردن فضای ارعاب در زندان، از سِمَتِ دادستانی انقلاب و ریاست سازمان زندان ها برکنار شده، یکی از فرماندهان سپاه و همراهان و نزدیکان وی اظهار عقیده کرد "انصافاً لاجوردی زندان ها را به کلاس انسان سازی مبدل ساخته بود."


به گزارش جرس از مصاحبه محسن رفیقدوست با مهر، این فرماندهان سپاه و رئیس سابق موسسه کلان سود اقتصادیِ «بنیاد مستضعفان» و همچنین از همراهان و نزدیکان لاجوردی می گوید "ایشان وقتی که دادستان بود، چند بار از من دعوت کرد و با هم به بند منافقین می‌رفتیم که خیلی از آنها هم زندانی‌های ما در قبل از انقلاب بودند.می‌رفتیم و با آنها صحبت می‌کردیم. لاجوردی اعتقاد داشت اینها گمراهانی هستند که بچه‌های خوب و مذهبی هستند تا آنجا که ممکن است باید نجاتشان بدهیم. یک روز که لاجوردی دادستان انقلاب بود، به زندان اوین رفتم، دیدم ایشان با آن کمر شکسته تعدادی پتو را روی کمرش گذاشته و دارد می‌برد .به ایشان گفتم شما با این کمر شکسته چرا این کار را انجام می‌دهید، شهید لاجوردی گفت این بچه‌های زندانی سردشان شده و می‌خواهم ثواب این کار برای خودم باشد."


درحالیکه رهبر فقید جمهوری اسلامی بر اساس گزارش های موجود لاجوردی را از سمت خود برکنار کرده بود، رفیق دوست بهترین خاطره خود را در زمان رهبر فعلی جمهور اسلامی می گوید "شیرین ترین خاطره ام مربوط به سال 1368 است که در آن زمان من و لاجوردی هر دو در یک روز حکم گرفتیم. من از رهبری برای بنیاد مستضعفان و لاجوردی از یزدی برای سازمان زندانها حکم گرفت.


رفیق دوست می گوید "چند روز قبل از شهادت پیش لاجوردی رفتم و گفتم: تو میدانی که بحث حفاظت را در نظام من از اول انقلاب در سپاه شروع کردم. البته این کار را بعد از شهادت قرنی می‌خواستم شروع کنم که بعضی از کسانی که در سپاه بودند با من مخالفت کردند. ولی بعد از شهادت مطهری اولین محافظین برای شخصیتها را خودم انتخاب کردم و به این بحث اعتقاد داشتم که در این شرایط حساس مسئولین نباید دم دست این جلادها باشند."


این فرمانده سپاه پیرامون حضور در جبهه نیز گفت "آن موقع که بحث آزادسازی بستان مطرح بود، راهکارهای مختلفی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید عده‌ای روی مین می‌رفتند و محور را پاک می‌کردند، یا اینکه عملیات به تاخیر بیفتد. همین که ما اعلام کردیم داوطلب می‌خواهیم برای روی مین رفتن، همه بلند می‌شدند و ما یک تعداد را انتخاب می‌کردیم که عموماً هم شهید می‌شوند. با این کار، راه باز شد و بستان را آزاد کردیم. یک همچنین جایی و چنین دانشگاهی، برای یک انسان دانشمد مثل لاجوردی، فراموش نمی‌شود قطعاً وقتی کارمند دادستانی به این دانشگاه می‌آمد و دوره‌ای می‌ماند و باز می‌گشت، به هر چه معتقد بود، معتقدتر می‌شد و شهید لاجوردی از این کلاس درس، نهایت استفاده را برای تربیت نیروهایش می‌برد."


رفیق دوست پیرامون رفتار لاجوردی با زندانیان، بدون اشاره واقعی به برخوردهای صورت گرفته با زندانیان سیاسی مدعی شد "لاجوردی روحیه لطیف و حساسی داشت. در مورد زندانیها هم باید بگویم که انصافاً لاجوردی زندان را تبدیل کرده به کلاس انسان سازی، لاجوردی آبرویش را گرو می‌گذاشت تا برای یک زندانی مستضعف که بدهی مالی داشته و از عهده آن بر نیامده پول جمع کند تا او آزاد شود. حالا این آدم، آدم خشنی است! البته لاجوردی در مقابل برخی از مجرمین، مصداق اشداء علی الکفار بود و از حدود اسلامی، تخطی نمی‌کرد."


مجید انصاری طی گفت و گویی با سایت جماران، ضمن انتقاد از عملکرد اسدالله لاجوردی در زمانِ مسئولیت بر دادستانی و همچنین زندانهای کشور، در پاسخ به برخی سوالات از جمله دوران ریاست خود بر سازمان زندانها در زمان رهبر فقید جمهوری اسلامی (از ۶۵ تا ۶۶) و ماجرای برکناری لاجوردی توسط آیت الله خمینی گفته بود"امام بعد از دریافت گزارش زندانها گفت آقای لاجوردی اگر جمهوری اسلامی به‌دست اینها(منافقین) ساقط شود بهتر از آبروی اسلام است که با این کار‌ها(خودسری‌های داخل زندان) برود. شما بروید مسئولیت را تحویل دهید...اما چون لاجوردی مسئولیت را تحویل نمی‌داد."


در واکنش به این اظهارات، پسر اسدالله لاجوردی برکناری پدر خود را "نتیجۀ گزارشهای خلافی" ذکر کرد که توسط مرحوم آیت الله منتظری ارائه گردید و همچنین فشارهایی که از طرف شورای عالی قضایی وارد آمده بود.


 


دیپلمات‌های لیبی در تهران با صدور یك بیانیه مطبوعاتی اعلام كردند كه به انقلابیون كشورشان پیوسته‌اند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه مطبوعاتی سفارت لیبی در تهران آمده است: هیأت دیپلماتیك لیبی در تهران همبستگی كامل و مطلق خود را با انقلاب 17 فوریه اعلان كرده و پرچم استقلال را بر فراز سفارت به اهتزاز در می‌آوریم. "زنده باد لیبی و پاینده باد مردم لیبی"

دقایقی پیش پرچم رژیم قذافی از فراز ساختمان سفارت آن در تهران پایین آورده شد و اعضای سفارت منتظر دریافت پرچم جدید لیبی هستند.


 


نرخ تورم 16.3 درصد است و اختلافي كه بين آمارهاي تورم وجود دارد، بر اساس معيارها و تفاوت در سبد اقلام است.

به گزارش ايسنا، رييس بانك مركزي پس از جلسه امروز هيات دولت با بيان مطلب بالا اعلام كرد: تصميم داريم شاخص پايه سال تورم را كه هم‌اكنون براي سال 1383 است را امسال به 1390 تغيير دهيم كه اين مساله باعث مي‌شود آمارهاي تورم واقعي‌تر شود.

وي بخشي از تورم ايجاد شده در كشور را به دليل اجراي هدفمندي يارانه‌ها دانست و گفت: با اجراي هدفمندي يارانه‌ها شاهد آزادسازي برخي قيمت‌ها بوده‌ايم كه حدودا شش درصد بر تورم افزوده است. به عبارتي اگر هدفمندي يارانه‌ها اجرا نمي‌شد، همان تورم در حدود 10 درصدي را داشتيم و تورم كمتر بود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا براي گرفتن وام ضمانت دو كارمند رسمي لازم است؟ گفت: لزومي به چنين كاري نيست و ابلاغيه‌هاي لازم به بانك‌ها را در اين زمينه داده‌ايم.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا آمارهاي تورم محرمانه شده است؟ گفت: چنين چيزي صحت ندارد. دانستن آمار تورم حق مردم است، چرا كه آن‌ها بايد در محاسبات خود اين اطلاعات را داشته باشند. ما هم هر ماه اين آمارها را اعلام مي‌كنيم. البته تصويب شده است كه اين آمارها از سوي مركز آمار اعلام شود.

وي تاكيد كرد: در حوزه پولي و مالي آمار محرمانه‌اي وجود ندارد.

رييس بانك مركزي مهمترين فعاليت‌هاي اين بانك در سال گذشته را ساماندهي موسسات پولي و مالي،‌ اجراي بانكداري اسلامي، تغيير سبد ارزي كشور و اضافه كردن ذخاير ارزي كشور براي آمادگي در جهت مقابله با تورم اعلام كرد.


 


غلامحسین غیب‌پرور فرمانده سپاه فجر استان فارس از نیرو‌های بسیج خواست تلاش کنند «مانع از ورود افراد غیرمسئول به مجلس شوند.»

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه دوم شهریور گزارش داد که این فرمانده سپاه در جمع گروهی از بسیجیان استان فارس گغته است: «باید هوشیار باشیم که از بصیرت‌افزایی غفلت نکنیم تا مجلس آینده به دست افراد غیرمسئول نیفتد.»

وی افزوده است: «باید هوشیار باشیم از اشتباهات گذشته جلوگیری کرده تا افراد صالح و مورد اعتماد وارد مجلس نهم شوند.»

به گزارش دیگربان، به نظر می‌رسد سپاه پاسداران و نیرو‌های بسیج همچون سابق خود را برای دخالت در انتخابات آتی مجلس آماده کرده‌اند.

پیش‌تر علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه از شناسایی و سازماندهی ۱۱ هزار «هادی سیاسی» برای «تقویت مبانی معنوی و بصیرتی در سپاه پاسداران» در چند ماه مانده به برگزاری انتخابات خبر داده بود.

سپاه و بسیج سال‌هاست از طریق «هادیان سیاسی» در انتخابات دخالت کرده و در پایگاه‌های بسیج٬ مساجد و رده‌های مختلف سپاه به صراحت به نفع نامزد‌های مورد نظر خود تبلیغ می‌کنند.

«هادیان سیاسی» عنوان طرحی است که سال‌هاست زیرنظر نماینده ولی فقیه در سپاه و بسیج به اجرا گذاشته می‌شود و هدف آن ارتقای بینش سیاسی نیرو‌های سپاهی و بسیجی عنوان شده است.

اگرچه این «هادیان» در طول سال هم فعال هستند٬ اما چند ماه پیش از برگزاری هر انتخاباتی سازماندهی شده و فعالیت‌های آن‌ها دو چندان می‌شود.

اسفند ماه سال‌ جاری قرار است نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود که سازماندهی «هادیان سیاسی» در واقع اعلام آمادگی سپاه و بسیج برای دخالت در این انتخابات محسوب می‌شود.


 


بررسی میدانی قیمت مسكن و رهن و اجاره در استانهای مختلف كشور حرفهای زیادی برای مسئولان به همراه دارد به طوریكه به رغم ركودی كه این روزها بازار مسكن را فراگرفته است همچنان قیمت رهن و اجاره در حال ركوردشكنی است.

به گزارش مهر، مرور وضعیت رهن، اجاره و قیمت مسكن در كلانشهرهای كشور گویای واقعیتهای تلخی است بطوریكه با وجود طرحهای دولت در زمینه مسكن مهر همچنان می توان مشكل مسكن و اجاره نشینی را یكی از مهم ترین مشكلات خانواده ها در استانهای مختلف كشور نامید.

این در حالیست كه قیمت رهن و اجاره و قیمت مسكن در دو منحنی مقابل یكدیگر قرار دارند به نحوی كه هرچقدر كه در بازار خرید و فروش مسكن می توان ركود و كسادی را مشاهده كرد بازار رهن و اجاره با سیر صعودی در حال تبدیل شدن به معضل زندگی شهرنشینی به ویژه برای خانواده های با درآمد متوسط و پایین است.

بازار داغ اجاره در گلستان/ ركود خرید و فروش مسكن

در استان گلستان اگرچه گزارشهای میدانی حكایت از كسادی بازار خرید و فروش مسكن در مناطق مختلف دارد ولی بازار اجاره و رهن مسكن در این استان نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا كرده كه البته عدم ضابطه مندی در زمینه اجاره و رهن خود مشكلی است كه مردم را درگیر كرده است.

بر اساس آمارها اجاره بهای یك واحد در گرگان تا مرز 100 متر در منطقه جرجان ماهانه 200 تا 250 هزار تومان با پیش پرداخت یك میلیون تومان است در حالیكه اجاره بهای مسكن بالای 100 متر نیز ماهانه 250 تا 300 تومان و با پیش پرداخت یك میلیون تومان گزارش شده است.

همچنین اجاره بهای مسكن تا 100 متر در منطقه گلشهر 350 تا 400 هزار تومان ماهانه با پیش پرداخت بین یك تا دو میلیون تومان، اجاره بهای مسكن بالای 100 متر نیز 500 تا 550 هزار تومان با پیش پرداخت یك تا دو میلیون تومان است.

وضعیت رهن و اجاره مسكن در گرگان و كسادی بازار خرید و فروش البته حكایتی است كه مخالفان و موافقانی هم دارد بطوریكه متولیان بخش مسكن گلستان با رد ركود و كسادی در بازار مسكن استان معتقدند بازار ساخت و ساز مسكن در استان نسبت به قبل با رونق همراه است.

رئیس مسكن و شهرسازی گلستان برای تایید ادعای خود نیز به آمارها اشاره كرد و گفت: بر اساس آمار پروانه هایی كه در سال 89 برای ساخت و ساز از سوی شهرداریهای استان صادر شد نسبت به سال 88 رشد چشمگیری دارد.

زاینده رود قیمت مسكن را تعیین می كند!

در استان اصفهان نیز حكایت مسكن و رهن و اجاره حكایت زاینده رود است و این طرف رودخانه و آن طرف رودخانه؛ زیرا قیمت و بهای مسكن در نقاط مختلف اصفهان بر اساس نزدیكی به رودخانه زاینده رود و با معیارهایی چون قرار گرفتن در سمتهای مختلف رودخانه تعیین می‌شود.

آنچه كه در اصفهان نیز مانند دیگر كلانشهرهای كشور مشاهده می شود ركود خرید و فروش مسكن است و اینجا نیز بازار رهن و اجاره داغ داغ است به طوریكه بسیاری از اجاره نشین ها را اساسی نقره داغ كرده است.

مطابق گزارش میدانی خبرنگار مهر این روزها نمودار قیمت رهن و اجاره در حال پیشی گرفتن است تا این امر نگرانی خانواده ها و زوج های جوان را به دنبال داشته باشد.

به هرحال هرچند كه بازار خرید و فروش مسكن كساد است ولی بد نیست نگاهی به قیمت های نجومی خرید مسكن در اصفهان داشته باشیم. بر اساس قیمتها برای خرید یك آپارتمان 130 متری در"آپادانا" باید بهایی نزدیك به 300 میلیون تومان پرداخت كرد، همچنین برای یك زمین و ساخت ویلایی با متراژی نزدیك به 250 متر نیز باید هزینه ای حداقلی و نزدیك به 600 الی 800 میلیون تومان پرداخت كرد.

البته حكایت قیمت مسكن در اصفهان به شمال و جنوب و مركز شهر بودن هم وابسته است به طوریكه هر مترمربع زمین در خیابان بزرگمهر كه از جمله خیابانهای مركزی شهر نیز محسوب می شود حداقل یك میلیون و 200 الی یك میلیون و 400 تخمین زده می‌شود كه البته هرچه به سمت جنوب شهر برویم این عدد كاهش می یابد.

و اما رهن و اجاره مسكن در اصفهان مطابق اطلاعات جمع آوری شده به صورت میدانی از سطح شهر و بنگاههای معاملات ملكی از جهش و رشد برخوردار بوده است به طوریكه این روزها برای رهن و اجاره یك آپارتمان ویلایی دو خوابه نوساز در خیابان آپادانا اصفهان باید دست كم ماهیانه 600 هزار تومان اجاره و دو میلیون تومان رهن داشته باشید.

قیمت اجاره مسكن در خیابان بزرگمهر در مركز شهر نیز برای یك آپارتمان سه خوابه نزدیك به 550 هزار تومان اجاره و پنج میلیون تومان رهن است و بهای اجاره آپارتمان ‌دوخوابه در خیابان بزرگمهر نیز نزدیك به پنج میلیون تومان رهن و ماهیانه 400 هزار تومان اجاره می رسد كه البته این قیمت ها برای خانه های ویلایی بسیار بیشتر است.

ركود مسكن در تبریز/ افزایش چشمگیر نرخ رهن و اجاره

و اما اوضاع در كلانشهر تبریز چندان تفاوتی با دیگر كلانشهرهای كشور ندارد. اینجا نیز خرید و فروش مسكن در ركود به سر می برد و در عوض همچنان اجاره و رهن در حال ركوردشكنی است.

این در حالیست كه با افزایش ركود صنعت مسكن در آذربایجان شرقی مسئولان ذیربط اذعان دارند كه تولید بیش از نیاز مسكن موجب ركود این صنعت شده، این درحالی است كه قیمت رهن و اجاره همچنان رو به افزایش است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز مهمترین دلیل ایجاد ركود در صنعت مسكن و ساخت و ساز را عدم تعادل تولید و تقاضا عنوان كرده و تاكید می كند: سرعت تولید مسكن از سرعت نیاز به مسكن بیشتر است.

جلیل آدی بیگ، معاون اتحادیه املاك استان خرید و فروش ملك و زمین را در تبریز در حالت ركود و با قیمتهای ثابت عنوان كرده و می گوید: در عین حال مبالغ رهن و اجاره نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

با این اوصاف وضعیت تبریز نیز مانند دیگر كلانشهرهای كشور برای اجاره نشین ها نگران كننده است چرا كه با روند افزایشی قیمت رهن و اجاره به نظر می رسد فشار این افزایش اقتصاد خانواده ها را مورد هدف قرار خواهد داد.

عطش اجاره در مشهد/ كمر اجاره نشین ها خم شد

نرخ و بهای مسكن در كلانشهر مشهد را باید با یكسری فاكتورهای خاص این كلانشهر سنجید. مشهد دومین كلانشهر ایران است اما ساختارهای جمعیتی اش به دلیل بافت مذهبی آن با دیگر نقاط كشور متفاوت است و شاید به همین دلیل است كه معضلات آن را با پروژه های زودبازده مثل مسكن مهر نمی توان حل كرد.

شیب جمعیت پایتخت معنوی ایران حاكی از آن است كه هر سال تعداد زیادی از مردم نقاط مختلف كشور به نیت مجاورت رهسپار این دیار می شوند. اشتیاق برای اقامت در مشهد، مركز خراسان رضوی را به یكی از مهاجرپذیرترین مناطق كشور تبدیل كرده است به گونه ای كه نفوس حاشیه نشینی این شهر از جمعیت برخی استان ها بیشتر است.

به گفته محمد پژمان شهردار مشهد، هم اكنون 900 هزار نفر در مناطق حاشیه این شهر زندگی می كنند كه درصد قابل توجهی از آنها اجاره نشینی هستند.

با این اوصاف وجود تعداد زیادی مهاجر كه از دیگر نقاط كشور و شهرهای خراسان رضوی به مشهد می آیند نمودار تقاضای مسكن را در این شهر متلاطم كرده است بطوریكه به گفته یكی از بنگاهداران املاك مشهد در این كلانشهر همیشه عطش اجاره وجود دارد.

با این اوصاف در كلانشهر مشهد وضعیت نرخ اجاره و رهن نیز به مانند دیگر كلانشهرها روند صعودی داشته است به طرویكه به گفته یك بنگاهدار اجاره های 200 تا 250 هزار تومان در سیدی، صبا، كوی كارگران و كارمندان و طلاب به معنای جذب 70 تا 80 درصد در آمد شهروندان در بخش اجاره بها است كه این روند به واقع كمرشكن است.

این بنگاه دار تصریح می كند: در مجموع وجود اجاره بهای بالای یك میلیون تومان در نقاط بالای شهر و متوسط اجاره 500 هزار تومان در مشهد با توجه به بافت پیشه وری شهر بسیار بالاست.

آپارتمانهای كرج خالی می مانند/ رشد 100 درصدی قیمت اجاره!

و اما اوضاع رهن و اجاره در كلانشهر كرج كمی بحرانی تر به نظر می رسد كه البته این وضعیت خود نیز به موارد مختلفی مرتبط است. با یك نگاه اجمالی به آپارتمانهای خیابانهای معروف و غیرمعروف شهر و حتی در شهرهای حاشیه ای مانند كمالشهر و محمدشهر می توان تعداد زیادی آپارتمان خالی دید، چرا كه رقمها آنقدر بالاست كه این آپارتمانها مدتهای طولانی خالی می مانند!

نكته قابل تامل در خصوص اجاره و رهن مسكن در كرج تفاوت بسیار ناچیز در بالا و پایین شهر است. البته به اذغان مسئولان، كلانشهر كرج بالا و پایین ندارد و شمال و جنوب شهر خیلی در آن معنادار نیست.

كمترین قیمتی كه می توان برای رهن و اجاره یك ملك معمولی در كرج یافت 25 میلیون تومان است. این قیمت در مناطق مختلف از جمله شاهین ویلا، دهقان ویلا، سه راه گوهردشت، عظیمیه، جهانشهر و .... با تفاوتی بسیار ناچیز دیده می شود.

عمق این وضعیت نگران كننده را می توان در قیمت رهن حدود 17 میلیون تومانی برای یك زیرزمین در كرج دید كه واقعا رقم بالایی است. این در حالیست كه همین زیرزمین سال قبل را با 4 میلیون پول پیش و ماهی 200 هزار تومان به اجاره رفته است كه نگاهی به تفاوت رقم 4 و 17 میلیون تومان خود حكایت از رشد تصاعدی قیمت رهن و اجاره در كرج دارد.

رشد 15 درصدی اجاره در شیراز/ اجاره به شرط تعداد اعضای خانواده!

در كلانشهر شیراز هم اوضاع خیلی تفاوتی با دیگر كلانشهرها ندارد. اینجا هم قیمت های سرسام آور رهن و اجاره خانواده ها و زوج های جوان را كلافه كرده است.

این در حالیست كه همزمان با فصل تابستان موج جدید اجاره و خرید و فروش مسكن در شهر شیراز آغاز شده كه این موج به دلیل گرانی بیش از اندازه مسكن و افزایش چشمگیر اجاره بهای آن به یك دغدغه برای مستاجرین تبدیل شده است.

مطابق گزارش میدانی خبرنگار مهر منزل دو خوابه در یكی از نقاط مطرح شهر تا سال قبل حدود 10 میلیون ودیعه با ماهی حدود 500 هزار تومان اجاره داده می شد كه این رقم در حال حاضر به ماهی حدود 800 هزار تومان افزایش پیدا كرده است.

یك بنگاهدار در این رابطه می گوید: ودیعه كامل نیز با افزایش چشمگیر مواجه شده و منزل حیاط دار سه خوابه تا حدود 60 میلیون تومان ودیعه داده شد.

البته در شیراز علاوه بر فاكتورهای بالا و پایین شهری چیزهای دیگری هم در نرخ اجاره و رهن دخیل شده اند كه می توان به فاكتر تعداد اعضای خانواده اشاره كرد بطوریكه به گفته یك بنگاهدار به تازگی صاحبان منازل تعداد افراد را نیز یكی از ملاكهای نرخ اجاره عنوان می كنند كه این امر در نوع خود بی نظیر است!

این در حالیست كه رئیس اتحادیه مشاورین املاك شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی چند ماه گذشته از سال جاری افزایش قیمت اجاره مسكن را در شیراز شاهد بودیم كه تا این لحظه 15 درصد گرانی نرخ اجاره بها را داشته ایم.

به هر حال بررسی های خبرنگاران مهر در خرم آباد، زاهدان، اهواز، همدان، كرمان و ... وضعیت مشابهی را نشان می دهد كه این امر نیازمند بررسی و چاره اندیشی جدی است. این در حالیست كه پاسخ همه صاحب خانه ها به مستاجرانی كه این روزها از قیمت رهن و اجاره مسكن شوكه شده اند همین است كه به هر حال قیمت ما این است؛ صلاح كار با شماست!

و البته كه با این شرایط خانواده ها باید با تحمیل فشار بیشتری بر سبد اقتصاد خانواده برای تامین سرپناهی برای خود تن به قیمت های پیشنهادی تعیین شده توسط صاحب خانه ها بدهند كه این امر ضرورت چاره اندشی مسئولان را روشن تر می سازد.


 


شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز علی رغم مخالفت روسیه ، چین وکوبا تحقیق گسترده ای در مورد ارتکاب جنایت ضد بشری در سوریه آغاز کرد. این تحقیقات در حالی آغاز می شود که روز گذشته با ادامه یورش نیروهای امنیتی تنها در شهر دیرالزور ۳۰۰ نفر بازداشت شدند.

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، روز گذشته نیروهای امنیتی و نظامی به روستای القوریه و العشاره و الطیانه در نزدیکی جاده حد فاصل بوکمال و دیر الزور حمله بردند و از سوی دیگر موج دستگیری های گسترده شامل ۳۰۰ نفردر دیر الزور انجام شد. تمام این اتفاق ها در حالی افتاد که ارتش عقب نشینی خود را از این شهر پیش از این اعلام کرده بود.

افسران ارتش به مخالفان پیوستند

گزارش های رسیده حاکی است تعدادی از افسران ارتش به مخالفان پیوسته اند و با نیروهای هوادار بشار اسد درگیر شدند. نیروهای جدا شده از ارتش در مناطق « بابا عمر» و «حمص» با نیروهای دولتی درگیر شدند.

نیرو های امنیتی همچنین سحرگاه روز گذشته به منطقه ای در شهر حمص یورش بردند و صدای انفجار و رگبار گلوله در این مناطق بگوش می رسید.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که شیخ عمر مصطفی خطیب بنام شهر ادلب نیز که به ضرب گلوله تک تیر اندازان زخمی شده بود ، روز گذشته در اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

در همین حال سفیرآمریکا به صورت سرزده از منطقه " بلده " در جنوب سوریه دیدار کرد. منطقه بلده از مناطق مهم سازماندهی اعتراضات اخیر سوریه است و طی ماه های گذشته شاهد تظاهرات گسترده ای بوده است.

ناظران سیاسی معتقدند دیدار سفیر آمریکا از " بلده " مقامات سوریه را به شدت خشمگین کرده است و این دیدار به او امکان می دهد تا شخصا رویدادهای جاری را به مقامات آمریکا و شورای امنیت منعکس کند.

سفیر آمریکا همچنین از منطقه " بلده جاسم" در ۳۰ کیلومتری ارتفاعات جولان دیدن کرد. این منطقه نیز شاهد قیام مردم علیه رژیم بشار اسد بود و در ماه مه گذشته ۱۲ نفر در منطقه مذکور در یک روز به دست نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.

اعلام موجودیت «اتحاد ازادگان سوریه»

همچنین شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه در استانبول اعلام کردند که شواری ملی را به هدف هماهنگی کردن فعالیت‌ها علیه نظام اسد تشکیل داده اند. به گفته لوی صافی کارشناس امور سیاسی مقیم امریکا این شورا ظرف دو هفته برای انتخاب اعضای رهبری و دبیر کل خود تشکیل جلسه خواهد داد.

«اتحاد ازادگان سوریه» در روز دوشنبه اعلام موجودیت کرد هدف از آن ، هماهنگ سازی تلاش‌های مردم سوریه در کشورهای جهان برای ساقط کردن نظام کنونی و برپائی کشور دموکراتیک ومدرن عنوان شده است.

تحریم ۲۴ نفر از مقامات سوری توسط سازمان ملل

از سوی دیگر العربیه نوشت شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب گسترش فشارها علیه رژیم سوریه به دلیل سرکوب اعتراض ها ۲۴ تن از مقامات این کشور را تحریم کرده است.

این تحریم ها شامل توقیف املاک ، بلوکه کردن حساب های بانکی و ممنوعیت سفر مقامات تحریم شده است.

دراین لیست نام بشار اسد رئیس جمهور سوریه ، ماهراسد برادر وی و همچنین رامی مخلوف پسردائی او و۲۱ تن دیگر از مقامات این کشور ذکر شده است.

همچنین روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت آراء قطعنامه‌ای را در محکومیت «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی سوریه» به تصویب رساند.این قطعنامه با ۳۳ رأی موافق در برابر ۴ رأی مخالف و ۴۷ رأی ممتنع به تصویب رسید.

روسیه و چین با اعلام این‌که چنین اقداماتی دخالت در امور داخلی سوریه است به این قطعنامه رأی منفی دادند.شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواهان تشکیل کمیسیون مستقل بین‌المللی برای بررسی جنایت‌های صورت گرفته در سوریه شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از زمان آغاز اعتراض‌ها تاکنون بیش از دو هزار نفر از مخالفان توسط نیروهای نظامی در تظاهرات‌ها کشته شده‌اند.


 


در چهارمین دیدار رمضانی رهبر انقلاب با نخبگان كشور، صدها نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، عصر امروز در دیدار با آیت الله خامنه ای، به تبادل نظر درباره مسائل دانشگاهی - علمی - پژوهشی - اجتماعی - فرهنگی - سیاسی و اقتصادی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری ، در هفته های اخیر نیز دانشجویان - «شعرا و ادیبان» و فعالان اقتصادی در جلسات جداگانه با ایشان دیدار و گفتگو كرده بودند.

در آغاز جلسه عصر امروز، 14 نفر از اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، بیش از 2 ساعت، درباره مسائل مختلف اعلام نظر و «پیشنهادها - انتقادها و راه حلهای خود» را مطرح كردند.

آیت الله خامنه ای پس از شنیدن و تأمل در سخنان استادان دانشگاه، سخنان مهمی در زمینه پیشرفت علمی كشور و نقش دانشگاهها و همچنین اهمیت روز قدس بیان كردند.

ایشان با اشاره به نزدیك بودن روز قدس افزودند: روز قدس یك روز بین المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است كه ملت ایران و دیگر ملتهای مسلمان، حرف حقی را كه استكبار حداقل شصت سال برای خاموش كردن آن سرمایه گذاری كرده بود، فریاد می كنند.

ایشان تأكید كردند: تشكیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حركت تهاجمی بود كه در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: روز قدس پشتوانه امنیت كشور نیز است و هر ایرانی كه روز قدس به خیابان می آید، در واقع به امنیت كشور و ملت و حفظ دستاوردهای انقلاب كمك كرده است.
آیت الله خامنه ای افزودند: به لطف خداوند امسال نیز روز قدس در كشور و در كشورهای اسلامی با عظمت تر برگزار خواهد شد.

رهبر انقلاب همچنین در سخنان خود پیشرفتهای علمی را از اركان و ستونهای اصلی ایستادگی با شكوه و پر عظمت ملت ایران در مقابل جبهه استكبار خواندند و تأكید كردند: این پیشرفتهای علمی كه به ملت بزرگ ایران، اعتماد به نفس، سربلندی، قوت اراده و شجاعت استقامت بخشیده است، مرهون دانشگاه و دانشگاهیان است.

رهبر انقلاب، با اشاره به تهدیدهای مستمر «نظامی ـ امنیتی ـ اجتماعی و سیاسی» دشمنان، ترور دانشمندان كشور، تحریم ایران و تلاش سلطه جویان برای فتنه انگیزی در داخل و وادار كردن نظام اسلامی به تعظیم در مقابل نظام سلطه افزودند: ملت ایران در مقابل جبهه دشمنان، با كمال قدرت و استقامت ایستاده است و به پشتوانه پیشرفتهای علمی و عملی كشور، به سلطه طلبان و زیاده خواهان جهانی، قاطعانه «نه» گفته است.

ایشان دانشگاه را مبدأ پیشرفتهای علمی و عزت و آبروی ملت ایران خواندند و تأكید كردند: دشمن بدون تردید از این مركز مهم قدرت افزایی ایران غافل نیست و غافل نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی علم زدایی و دین زدایی از دانشگاهها را 2 هدف اصلی جبهه سلطه گران دانستند و در تشریح روشهای علم زدایی افزودند: ترور دانشمندان ایران از جمله این روشهاست اما روش اصلی و پیچیده دشمن این است كه دانشجو و استاد و دانشگاه را به كارهای غیرعلمی سرگرم كند تا آرزوی ملی ایرانیان، یعنی شكوفایی علمی تحقق نیابد.

آیت الله خامنه ای تلاش بی وقفه و پرشتاب برای پركردن فاصله علمی كشور با قافله علم و دانش را كاملاً ضروری خواندند و تأكید كردند: باید به نهضت علمی، روح تازه ای بدمیم و همه ظرفیتهای دانشگاهی و كلیه استادان و دانشجویان برای جهش علمی كشور، وارد این میدان سرنوشت ساز شوند.
ایشان در همین زمینه، نقشه جامع علمی را ترسیم كننده منظومه علمی مورد نیاز كشور برشمردند و افزودند: باید با تكیه بر علم نافع، میان نیازهای كشور و فعالیت بخشهای مختلف علمی، هماهنگی ایجاد شود.

گسترش فرهنگ نوآوری به ظرفیت چند میلیونی استاد و دانشجو، تشكیل منظومه كامل علمی، تلاش برنامه ریزی شده برای اجرای نقشه جامع علمی و دخالت دادن «حقیقی و نه تشریفاتی» دانشگاهها در حل مسائل كشور از دیگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب در بحث پیشرفت علمی كشور مطرح كردند.

ایشان توجه به چرخه ایده علمی تا مصرف را نیز بسیار مهم دانستند و افزودند: دولت و دانشگاهها با همكاری متقابل، روند شكل گیری ایده در ذهن نخبگان تا تبدیل آن به علم و سپس فناوری و بعد صنعت را سازمان دهی كنند.

آیت الله خامنه ای پس از تبیین ابعاد نقشه دشمن برای علم زدایی از دانشگاهها به هدف دوم جبهه استكبار یعنی دین زدایی از مراكز علمی پرداختند.

ایشان خاطرنشان كردند: ملت ایران خوشبختی واقعی و امنیت حقیقی و معنوی می خواهد و تحقق این هدف بسیار مهم بدون علم و یا با علمِ بدون دین ممكن نیست بنابراین جامعه و در رأس آن دانشگاه باید به معنای حقیقی متدین باشد.

رهبر انقلاب اسلامی برای جلوگیری از برداشت ظاهری و سطحی از تعبیر «دانشگاه متدین و دینی» تأكید كردند: دانشگاه متدین یعنی دانشگاهی كه از معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و «باور ژرف از دین و معارف دینی» برخوردار باشد كه در این زمینه نقش استادان، بسیار مهم است.

آیت الله خامنه ای دانشجویان را «زمامداران فكر و علم و آینده كشور» خواندند و خاطرنشان كردند: سلطه گران می خواهند نسل جوان دانشجو را به «بی ایمانی، ولنگاری عقیدتی و هرزه پویی ذهنی» سوق دهند كه وظیفه همه بویژه استادان دانشگاههاست كه با این طرح شوم، مقابله كنند.

رهبر انقلاب اسلامی دانشمندان جوان و متدین را بن بست شكنان پیشرفتهای بدست آمده برشمردند و خاطرنشان كردند: جوانان متدین ما در عرصه های صنایع دفاعی، سلولهای بنیادی، انرژی هسته ای، هوا فضا، ابررایانه ها و دیگر عرصه ها بسیار خوش درخشیده اند و با كمك دیگر دانشمندان كشور را به پیش می برند.
رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی فراوان از دیدار با نخبگان علمی و دانشگاهی كشور، مطالب ارائه شده در این دیدار را بسیار پرمغز و سنجیده خواندند و افزودند: در میان مطالبی كه در این جلسه مطرح شد، حرفهای نو و پیشنهادهای جالبی نیز وجود داشت كه در مجموع نشان دهنده گرایش برگزیدگان علمی و دانشگاهی برای ارائه فكر و اندیشه است.

ایشان با اشاره به سخنان یكی از اساتید دانشگاه درخصوص خلاء نهاد آینده نگر در كشور، افزودند: هدف از برگزاری نشست های اندیشه های راهبردی، پركردن این خلاء است و باید پیرو این نشست ها، كارهای بزرگی با همكاری اهل فكر انجام شود.

آیت الله خامنه ای تأكید كردند: یكی از نیازهای كنونی جامعه برگزاری جلساتی با حضور افراد برگزیده و صاحب اندیشه و طرح دیدگاهها و افكار آنان در سطح جامعه است، تا این اندیشه ها به تدریج به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شوند.

رهبر انقلاب اسلامی یكی از مسائل ضروری و مهم برای جامعه دانشگاهی بویژه اساتید و همچنین حوزویان را آشنایی با واقعیات كشور و داشتن اطلاعات و تحلیل صحیح از شرایط كشور دانستند و افزودند: رسانه های دیداری و شنیداری بیگانه، حجم انبوهی از اطلاعات و تحلیل های معیوب، ناقص و غیرواقعی را پمپاژ می كنند كه اگر دانشگاهیان و حوزویان، دارای اطلاعات واقعی نباشند، ممكن است تحت تأثیر این تحلیل های مسموم قرار گیرند.

رهبری یكی از راههای مطلع شدن دانشگاهیان از واقعیات كشور را حضور مستمر مسئولان در دانشگاهها برشمردند و تأكید كردند: مسئولان باید با مجامع دانشگاهی و اساتید محترم جلسات پرسش و پاسخ بگذارند و ضمن پذیرفتن انتقادهای دلسوزانه، از دیدگاههای صاحبنظران و نخبگان علمی نیز استفاده كنند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: مسئولان باید انتقادهای عالمانه و سازنده و تند و تیز نخبگان را بپذیرند و آنرا مخالفت با نظام تعبیر نكنند.

آیت الله خامنه ای افزودند: حتی بسیاری از انتقادهای گزنده نیز از روی دلسوزی است و مسئولان باید قدردان نخبگان و صاحبنظرانی باشند كه چنین انتقادهای دلسوزانه ای را مطرح می كنند.
ایشان در عین حال به دانشگاهیان و اساتید توصیه كردند: در انتقادها، مرز میان انتقاد سازنده و تخریب رعایت شود و سخنان به گونه ای نباشد كه جدول دشمن را كامل كند و زمینه گسترش بدبینی در جامعه را فراهم آورد.

رهبر انقلاب اسلامی یكی دیگر از نكات ضروری برای دانشگاهیان و اساتید را آگاهی از مسائل و واقعیات منطقه و جهان بویژه تحولات اخیر منطقه دانستند و خاطرنشان كردند: تحولات كنونی در منطقه، حوادثی عظیم، بسیار مهم و تأثیرگذار است.

رهبر انقلاب اسلامی یكی از نتایج حوادث اخیر منطقه را، مشخص شدن نادرستی تئوریهای سیاسی و اقتصادی غربی خواندند و خاطرنشان كردند: حوادث منطقه و شرایط بداقتصادی كشورهای غربی در مجموع نشان می دهند تئوریهای سیاسی و اقتصادی غرب ناقص و عقیم است، بنابراین باید در جهت تقویت بیش از پیش فكر و اندیشه اسلامی گام برداریم.

در آغاز این دیدار، استادان و اعضای هیأتهای علمی به تشریح دیدگاههای علمی، دانشگاهی، پژوهشی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود پرداختند.
- دكتر سیدضیاءالدین تابعی - استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز
- دكتر غلامرضا جمشیدی ها - استاد رشته تاریخ دانشگاه تهران
- دكتر حسن دانایی فرد - استاد رشته مدیریت دولتی در دانشگاه تربیت مدرس
- دكتر اشرف معینی - دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران
- دكتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی - استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
- دكتر حمیدرضا فرتوك زاده - دانشیار دانشگاه صنعتی مالك اشتر
- دكتر الهام امین زاده - استاد دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
- دكتر رضا راعی - دانشیار رشته مدیریت مالی دانشگاه تهران
- دكتر سیدرضا مجدزاده - استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران
- دكتر داود پرچمی - استادیار جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
- دكتر زین الدینی - استاد دانشگاه صنعتی اصفهان
- دكتر رنجبر - رئیس مجمع نخبگان اساتید بسیجی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
- دكتر علیرضا جهانگیریان - عضو هیأت علمی دانشكده هوا فضای دانشگاه صنعتی امیركبیر
- و دكتر عبدالحمید نقره كار - دانشیار دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
مهمترین محورهای سخنان استادان دانشگاهها در دیدار با رهبر انقلاب عبارتست از:
- ارزیابی واقع بینانه از فعالیتهایی كه تاكنون با عناوین مختلف برای ایجاد تحول در علوم انسانی صورت گرفته است.
- نبود فلسفه مبتنی بر مبانی دینی و بومی در برخی علوم از جمله علوم پزشكی
- طراحی¬نظام مدیریتی¬جمهوری¬اسلامی به¬عنوان چارچوب علمی¬وتخصصی¬انتخاب مدیران
- ضرورت انسجام، هم افزایی و ارتقای ظرفیت سطوح مختلف سیاست گذاری ملی
- لزوم نظریه پردازی اسلامی - ایرانی به عنوان چارچوب حل مشكلات و مسائل «ملی، منطقه ای و جهانی»
- تأسیس فرهنگستان و دانشگاههای تخصصی علوم انسانی
- تقویت كرسی های نظریه پردازی و ایجاد پژوهشگاهها و قطبهای تخصصی نظریه پردازی
- اهمیت تدوین سند تحول علوم انسانی
- تأسیس نهادی آینده نگر كه بطور مستمر سیاستها و تصمیمات فعلی را براساس منافع آینده كشور ارزیابی كند
- برخورد فعال حقوقی برای پاسخگو كردن مجامع و مراكز بین المللی در قبال سیاستها و اقدامات خود
- توجه بیشتر به ظرفیت دیپلماسی عمومی در حوزه روابط بین الملل
- برنامه ریزی برای تدریس حقوق فضا همگام با پیشرفتهای كشور در بخش هوا - فضا
- بی نتیجه ماندن تحریم ها بر اثر ایستادگی هوشمندانه نظام و مردم
- بهره برداری مناسب از فرصتهای نوظهور «اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» در منطقه و جهان در چارچوب احیای تمدن اسلامی
- فرهنگ سازی برای تبدیل گفتمان علمی به گفتمان مسلط جامعه
- توجه به نقشه جامع علمی كشور در هرگونه تصمیم گیری و سیاست گذاری
- اهمیت پاركهای علم و فناوری در جذب شركتهای دانش بنیان
- رویكرد نهادگرایانه علمی، راه اصلی توسعه و پیشرفت
- تأسیس شبكه ابداعات و اختراعات
- پیشنهاد تأسیس صندوق ملی حمایت از اولویت های علمی و فناوری
- و توجه به سنتهای اصیل اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی


 


همزمان با اعلام جایزۀ دومیلیون یورویی برای تحویل معمر قذافی، وزير خارجه حکومت ساقط شدۀ ليبی عصر چهارشنبه اعلام کرد که دوران حاکميت ۴۲ ساله سرهنگ قذافی، به پايان رسيده است. این درحالیست که مخالفان قذافی تلاش می کنند مواضع خود در طرابلس را استحکام دهند و جست وجو برای پيدا کردن رهبر مخلوع و فراری همچنان ادامه دارد .

libya_25_aug.jpg

به گزارش رادیو اروپای آزاد، شامگاه چهارشنبه شورای انتقالی موقت ليبی اعلام کرد که ديگر از مقطع پناه دادن به معمر قذافی و يا اجازه خروج از کشور برای او گذشته است و معمر قذافی بايد زنده يا مرده، دستگير شود.


همزمان سرهنگ خالده محمد، نفر دوم نيروهای اطلاعات و امنيت حکومت لیبی اعلام کرد که از قذافی جدا شده و در گفت وگو با شبکه تلويزيونی العربيه، از ديگر نزديکان به قذافی خواست به "موج انقلاب بپيوندند."


به گزارش خبرگزاری آلمان، یکی از سخنگویان انقلاب گفته است، قذافی احتمالأ جایی در جنوب طرابلس پنهان شده و نیروهای وفادار به قذافی هنوز در منطقه مورد نظر مقاومت می‌کنند.

قوای انقلابی، روز سه شنبه کاخ و مجتمع محل اقامت قذافی را تسخیر کردند؛ که بعد از ساعاتی قذافی در رادیو اعلام کرد "این یک عقب نشینی تاکتیکی بوده در طرابلس در حال قدم زدن هستم و آمادۀ شهادت."


ژنرال عبدالله ابوالافرا از فرماندهان نیروهای مخالف نیز، شامگاه چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود "۹۰ تا ۹۵ درصد خاک لیبی زیر کنترل نیروهای انقلاب است و معمر قذافی از این پس به گذشته تعلق دارد."


اسناد محرمانه ساخت "بمب‌های کثیف"
خبرگزاری آلمان اعلام کرده است که در پی شدت گرفتن درگیری‌ها در طرابلس، یک سربازرس هسته‌ای پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد حفاظت از اسناد و اطلاعات مرکز پژوهش هسته‌ای لیبی هشدار داد.


اولی هاینونن، گفته است که حکومت معمر قذافی در این مرکز ترکیبات لازم برای ساخت‌"بمب‌های کثیف" را در اختیار داشته است. وی در مورد این ترکیبات به اورانیوم غنی‌شده خفیف و اسناد و اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت "بمب‌های کثیف" اشاره کرد.


پیش شرط روسیه، درخواست چین
درحالیکه روسیه و چین، طی ماههای گذشته به طور قاطعی از معمر قذافی و حکومت وی حمایت می کردند، رئیس ‌‌جمهور روسیه روز چهارشنبه از طرفین درگیر در لیبی خواست به نبرد پایان دهند و به مذاکره بپردازند.


بر اساس گزارش ریانووستی، دیمیتری مدودف گفته است "اگر شورای انتقالی بتواند کشور را متحد کند، از سوی روسیه به رسمیت شناخته خواهد شد."


همزمان چین کمونیست نیز خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در لیبی شد و سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اعلام اینکه چین حق مردم لیبی برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود را محترم می‌شمارد، از سازمان ملل خواست برای پایان درگیری‌ها در لیبی وارد عمل شود.


از بنغازی به طرابلس
طبق آخرین گزارش ها، انقلابیون لیبی روز چهارشنبه دولت خود را در طرابلس تشکيل دادند. انقلابیون در شش ماه گذشته، تشکيلات خود را در بنغازی مستقر کرده بودند.


منصور سيد النصر، سفير تشکيلات انقلاب در فرانسه گفته است "اعضای شورای موقت در حال خروج از بنغازی و استقرار در طرابلس هستند.


رادیو اروپای آزاد شامگاه چهارشنبه گزارش داده است که انقلابیون فرودگاه ليبی را در اختيار گرفته اند، اما هنوز درگيری ها در فرودگاه و راه های منتهی به فرودگاه ادامه دارد و درگيری های پراکنده ای نیز ميان هواداران قذافی و قوای انقلاب، در شهر «سيرت» - زادگاه رهبر سابق ليبی- همچنان در جريان است.


مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی ليبی، به روزنامه ايتاليايی «کوريره دلاسرا» گفته است که "ما ظرف هشت ماه آينده انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری را در ليبی برگزار خواهيم کرد. ما خواهان حکومتی دمکراتيک و يک قانون اساسی هستيم."


در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است 1.5 میلیارد دلار دارایی های لیبی را از انسداد خارج کند. بنا بر این گزارش، انتظار می رود که رای گیری در این باره در روز پنجشنبه انجام شود.


از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، می گوید که تمام شهروندان زندانی کشورش در لیبی آزاد شده اند. وی از فرد خاصی نام نبرد اما گفت که خانواده های این اشخاص از آزادی آنان با خبر شده اند.

رييس شورای انتقالی ليبی: خواهان حکومتی دموکراتیک هستیم


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته