خبرنگاران سبز نیز در حد بضاعت اش سعی میکند دقیقه به دقیقه این مصاحبه را بطور نوشتاری درآورده و تقدیم خوانندگان عزیز بکند : - در ابتدای این برنامه دکتر امیرارجمند با یادآوری یاد و نام عزت الله و هاله سحابی همچنین هدی صابر شهادت این عزیزان را به عموم مردم ایران تسیلت عرض کردند .همچنین تمامی حضار به احترام تمامی شهدای جنبش سبز، یک دقیقه ایستاده سکوت کردند.
- دکتر امیرارحمند از مردم درخواست حضور در مراسم تشییع پیکر هادی صابر کردند.
راهپیمایی 22 خرداد جنبش سبز : با توجه به حضور بیشمار نیروهای امنیتی، طبق گزارشات و اخبار، امروز جنبش سبز در تهران و دیگر شهرستان ها حضوری چشم پیر داشتند که ما را به اعتراضات روزهای آینده امیدوار میکند .
اگر مردم ایران اولین ملتی بودند که قانون اساسی را تبیین کردند و اگر اولین کشوری بودند که به فکر ملی کردن نفت بودند، و اگر اولین ملتی بودند که در منظقه در برابر دیکتناتوری ابه صحنه آمدند ، امروز نیز برای جبران گذشته به صحنه آمده اند که امروز روند اعتراضی در منظقه، جان تازه ای را به مردم ایران و جنبش سبز دمید که شاهد بودیم در 25 بهمن با دعوت آقایان میرحسین موسوی و کروبی برای حمایت از مردم تونیس و مصر، با استقبال گرم مردم همراه شد .
25 بهمن نقطه مهم در روند حرکتی جنبش سبز بود. حکومت تا قبل از 25 بهمن دعا می کرد که جنبش سبز و یا فتنه خوابیده. اما تصمیم برای آوردن مجدد مردم در خیابان بسیار تصمیم حساسی بود که شاهد آن بودیم که مردم استقبال کردند که در اینجا یک لرزه به اندام اقتدارگرایان افتاد .اگر سرکوب ، کشتار وحود داشت اما مردم باقی ماندند و روش مبارزه را تغییر دادند.
در اینجا بود که ما شاهد بروز شکافهای درونی نظام بودیم . اما این سوال مطرح میشد که آیا ما باید غیر فعال و در کنار بنشینیم تا این شکاف ها نمایان تر بشود که عده ای معتقد بودند که ما نباید ورود پیدا کنیم به اختلافات نظام و باز تحلیل این بود که حضور ما باعث تعمیق آنها میشود چرا که اگر اختلافی وجود دارد بدلیل این است که ما در صحنه هستیم. لذا هر دو طرف قدرت آن یکی را متهم میکند که اختلاف بر سر قدرت است . نه در نحوه حکم رانی با هم اختلاف دارند، نه از تقلب در انتخابات و نه از استفاده ابزاری از دین، نه از دولتی کردن دین و نه از خرافات و فساد مالی . بنابراین آنچه که برای ما مسلم بود این بود که می باید استراژی خود را نگه داریم که همان آگاهی بخشی بود .
آگاهی بخشی برای تبین وضعیت موجود و شناساندن وضعیت نیروهای درونی نظام که هیچ وقت سعی نکردیم تن به رفتارهای غیر اخلاقی بدهیم چرا اگر این کار را میکردیم همانند جیزی مانند آنکه با آنها مبارزه میکنیم می شدیم.
حدودا هزار میلیارد داآمد نفتی داشتیم که در اختیار دولت بوده که میتوانست در جهت منافع ملی و پیشرفت اقتصادی کشور شتاب بیشتری بدهد که نشد. استفاده از منابع مالی و تقلب در انتخابات دیگر مورد انکار و تردید هر دو طرف درگیر در قدرت نیست . برای همین است که هر کدام از همدیگر اسنادی دارد که این باعث ترس از یکدیگر شده است .
وقتی گفته شد که پرداخت مالی چند روز قبل از انتخابات برای تطمیع انجام شد میگفتند که دروغ میگویید که ما را فتنه گر خواندند .
جنبش درمقابل توانست نقشه ای که طرف مقابل داشت تا حدودی خنثی کند . وقتی که 25 بهمن رخ داد تصمیم گرفتند که آقایان میرحسین موسوی و کروبی را از صحنه دور کنند چونکه دیدند پیام آنها چقدر موثر و هماهنگ کنندست . آنها به فکر رادیکالیزهکردن جنبش بود و ادامه مبارزه بدون خشونت برای آنها بسیار خطرناک بود .
الحمدالله نتوانستند با دستگیری این دو بزرگوار جنبش را رادیکالیزه کنند. به عبارت دیگر مطالبات مردم با سرکوب شدید همراه است که بخش وسیع جنبش در همان مبارزه مسالمت آمیز باقی ماند . آنها حتی به دنبال انشعاب و ورود به بدنه جنبش بودند .امامادیدیم که بعد از انتخابات به سمت همدلی و وحدت و هماهنگی پیش رفتیم .اتحاد بین آقایان کروبی و مهندس موسوی را میگویم.
نشان بارز ناموفق بودن حکومت استقبال موفقیت آمیز جنبش سبز بدون حضور آقایان میرحسین موسوی و کروبی بود که باید ظرفیت پذیری مناسب برای اعلام برنامه انجام شود.
در یکی از بیانیه ها مشخص شد که ما به دنبال آزادی رهبران جنبش، آزادی زندانیان آزادی احزاب و رسانه ها و برگزاری همه پرسی آزاد بودیم که حق تعیین سرنوشت مردم را مشخص میکند . در عین حال تاکتیک هایی هم مورد تحقیق قرار دادند. عملیاتی کردن مطالبات و یافتن راه رسیدن و عملی کردن تاکتیک ها که باید مورد توجه قرار بگیرد.
آنچه که آینده جنبش را میتواند تعنین کند به نظر من و همچنین نقش جنبش در آینده کشور این است که ما جکونه حرکت کنیم که دجار تفرقه نشویم و به یک جمع بندی مشترک برسیم تا به یک گذار مسالمت آمیز دموکراتیک حرکت کنیم . جنبش متکثر است. هر یک از اعضای جنبش به دلیل تئوری و عقیدتی بی شمار باید در کنار یکدیگر سازمان و تشکیلات و برنامه معینی را داشته باشند . همچنین باید تصور آینده کشور از دیدخودشان را نیز به تصویر بکشانند تا این چشم اندازهای گروها های مختلف در کنار همدیگر قرار بگیرد تا فصل مشترک این مطالبات را معیین کند . واگر منشور جنبش سبز قرار است ویرایش سوم و جهارمی داشته باشد بیشتر به این خواسته ها نزدیک باشد .
اما آنچه در شرایط کنونی مهم است این است که ما چگونه به یک انتخابات آزاد دسترسی داشته باشیم. ما باید به نقطه ای برسیم که میخواهیم به یکقله دموکراتیک برسیم که باید قبول کنیم که باید به صندوق های رای گردن بزاریم .
در این لحظه صحبت های مشاور میرحسین موسوی پایان پذیرفت که با تشویق حضار همراه شد . از اکنون بخش سوال و جواب شروع می شود . - سوال اول در مورد شورای راه سبز امید :
دکتر امیر ارجمند : در این مورد زیاد صحبت شده است که باز هم تکرار میکنم که این احساس که میباید و حق داریم این افراد را بشناسیم یک سوال مشروع است که ما نمیتوانیم اکنون پاسخ بدهیم . مشکلی که شورا با آن مواجه است عبارت است که باید ایجاد مشارکت بشود . اگر ما میگوییم جنبش تکثرگراست باید توانایی ایجاد مشارکت داشته باشیم حتی احساس مشارکت را نیز ایجاد کند. در شرایط امنیتی کنونی نه شرایط مسارکت است و نه اعلام اسامی . راه خل این است که باید گروه های مشارکتی ایجاد کرد تا آنها بطور سیستماتیک با شورا در ارتبطا باشند و در تماس باشند که در رابطه ای دوطرفه به خواسته آنها پاسخ داده بشود . دوستان در تلاش هستند تا با هسته های گوناگون در تماس باشند. از گروه های و طیف های متعددی هستند . شما را مطئن میکنم که بدانید نه همه آنها مسلمان هستند ؛ نه طرفدار اصلاح طلبان و مجاهدین انفلاب هستند و نه طرفدار جدایی دین از سیاست هستند . از تمامی گروه های فکری هستند که تلاش های ما کافی نبوده به جهت اینکه ما به فرم های واحد نرسیده ایم این هم از جانب ما نبوده چرا که ما از دوستان خواسته بودیم که شما یک پیشنهادی بدهید. باید هم نقطه ظعف گفته شود هم پیشنهادات . یا اگر درمورد جنبش کارگران و زنان و معلمان و سیاست خارجی انتقاد و نظری داده میشود باید همه گروه ها را نیز ببینند.
باید مراقب ارتش سایبری ایران که با پول نفت ایران بهترین کارشناسان را از کشورهای مختلف استخدام کرده بود باید در محیط مجازی مطمئن ارتباط برقرار کرد.
یک عده میگوید آقا این ساختار از اول ویران است باید از اول یک سیستم جدید راه انداخت به دنبال رادیکال کردن فضا هستند. وقتی قدر مشترکی گرفته می شود این توجیه پذیر تر است. باید در ماه های آینده تعامل بین گروهای مشورتی ایجاد شود ما هرکسی که پیشنهادی داشته باشد ما دستانشان را می بوسیم.
سوال دوم : بحث رهبری جنبش سبز : شورای سبز امید هرگز ادعای رهبری جنبش را نکرده است شورای هماهنگی است که با نظر این آقایون به وحود آمده تا در غیاب اشان یک نوع هماهنگی بین همراهانش ایحاد کند. در یک رهبری غیر متمرکز که مورد قبول جنبش سبز بوده است نیاز به یک صدای هماهنگ داریم که تلتش میکند بخشی از این ضرورت را تامین کند . شورا با تاکید بر اینکه در چارچوب منشور کار میکند و با تاکید بر اینکه اصول حرکت اش مشخص است و اهداف و تاکنیک هایش مشخص است که یک نوع رفتاری از خودش نشان میدهد که باید مورد ارزیابی جامعه قرار بگیرد.یا این جنبش میتواند به جنبش کمک مند و یا خیر نمیتواند مانند گذشته که در تاریخ کشور این نوع جنبش ها به وحود آمده که تعدادی از آنها ماندگار شدند و تعداد دیگری نیز از بین رفته اند .
سوال سوم : لزوم بودن تمامی گروه ها و عقاید در جنبش سز
دکتر امیرارجمند: بنده کاملا موافق هستم که نوعی از نگرش به مذهب میتواند عامل انسداد بشود. یعنی اینکه باید توجه داشته باشیم آنجه که باعث شرایط کنونی شده است دلیل اش تفکر بسته بوده است . فرقی نمیکند تفکر بسته لائیک باشد ، مذهبی باشد. ما اکنون دچار انسداد گفتمانی شده این جونکه ما در یک حلقه بسته عمل میکنیم.هر دو طف چه لائیک چه مذهبی نمیتواند هر دو طرف را درک کند که این هیچ ربطی به شورای هماهنگی ندارد. ما باید حلقه گفتگو را باز کنیم. متاسفانه باز کردن حلقه گفتگو آوردن جامعه مدنی به میدان است که ما باید سعی کنیم به آن برسیم. باید توجه داشته باشیم که شما با عده ای در داخل جنبش مواحه هستید که آنها به هر حال به این اعتقاد هستند که مذهب سهمی در دولت داشته باشد که آنها را نیز نمیشود نادیده گرفت.
که میتوانتیم هر کدام از ما دیدگاه و نظر خودمان را داشته باشیم . باید اسلام اسلام رحمانی باشد. اما به جای اینکه الان تعیین کنیم نوع حکومت امان چه باید باشد باید قبول کنیم و از هم نترسیم اینکه قبول کنیم سرنوشت در صندوق رای تعیین میشود.
ما هر زمانی که اکثریت جامعه به آن رای بدهند ما گردن میگذاریم.اگر شما نتوانید با کسی که میگوید بسم الله الرحمان الرحیم گفتگو کنید، پس چگونه میخواهید جامعه دموکراتیک بنا کنید؟ اگر از دموکراتیکه صحبت میکنید نباید ادعای دموکراتیک داشته باشیم باید همگی امان این موضوع را اصلاح کنیم. سوال چهارم: بحث عقیدتی برای گذر به دموکراسی و پذیرش یکدیگر که چنیدن باره تکرار شد: دکتر امیرارجمند : همانجور که مهندس موسوی در حقوق شهروندی عنوان کردند. همانجور اگر یه دیندار باور دارد که فرد دیندار باید از صحنه روزگار محو بشوداشتباه است از آن طرف نیز اگر کسی که دین دار نیست نباید کسی که معتقد به اسلام است را ترد کند.شما نمیدانید من به چه اسلامی معتقد هستم . شما چه طوری انتظار دارید اکثریت بزرگ مسلمان شما را قبول داشته باشید ما ادعای دموکراسی و بردباری میکنیم اما به آن عمل نمیکنیم.
به نظر من یک ملت را در فرآیند حرکتی خودش در تاریخ نگاه کرد و نباید یک برگی از آن را در یک اتاق تاریک بنگریم. چه آن برگه طلایی بوده باشد چه سیاه و تاریک. باید یک عرض یابی منصفانه صورت بگیرد. اتفاقاتی که از سال 67 به بعد اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار دهیم . این به این معنا نیست که شما همه آنرا با یک چوب بزنید اگر شما بزنید تاریخ اینکار را نخواهد کرد.همانطور که بزرگ ترین انقلاب های جهان مورد بررسی قرار گرفته که برای ما نیز صورت می گیرد اما باید منصف باشیم و اندیشه بسته نداشته باشیم اگر اینطوری باشیم فضا را برای گفتگو باز نخواهیم داشت.
شما فکر میکنید من آدم دگ و بسته هستیم اما باید به من فرصت بدهید تا من نیز گفته ام را داشته باشم.
این مسئله که باید یک ملت را در عرصه تاریخی خود قرار دهیم با شما موافق هستم ما به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید تا هنگامی که قصد تخریب آنهایی که در گذشته بودند را داشته باشیم. متسافانه یکی از معایبی که ما داشتیم همین بوده که مربوط به سی چهل سال گذشته نبوده. ما سعی کردیم در بیانیه حقوق بشر مهندس موسوی به کوروش اشاره شده که ما افتخار میکنیم چرا که کوروش بنه تنها به حقوق مردم خود بلکه به حقوق جاهایی که فتح کرد نیز احترام گذاشت.
سوال بعدی : چرا آمریکا را برای سخنرانی کردن انتخاب کردید ؟ دکتر امیرارجمند: ببینید چرا آمریکا را انتخاب کردم من به نقاط متفاوت دنیا سفر کردم آمریکا نیز فرقی با دیگر جاها ندارد . فرانسه آلمان سوئد فرانسه و انگلستان سخنرانی شده برای شناسایی هسته های گفتگو .
ار پریروز تبلیغات توپخانه ای آقای شریعتمداری شروع شده که گمانه زنی های متععدی صورت کرفته که در رده گمانه زنی های سابق است که این شب نامه هایی که شبانه روز صادر میکنند و صدا و سیما نیز آنرا میخواند حتی تبلیغ کردند که ارجمند به تلاویو سفر کرده که ما از کسانیکه این گفته ها را میکنند سر سوزنی نمیترسیم .
در مورد بیانیه : کار ما سازماندهی نیست . چون قرار نیست با غیبت موقتی و حبس موقتی رهبران جنبش حتما می آوریم اشان بیرون هرگز اجازه نمیدهیم در حبس باشند . امروز دیدند آقایون در روزهای آینده هم خواهند دید. کار ما این است که با روش و استراتژی هایی که داشتیم وضعیت هر لجظه را مشخص بکینم و به نوعی به ساماندهی برسیم نه سازماندهی ساماندهی . نروند عده ای را دستگیر کنند که شما عضر سازمان هستید . نه ما به ساماندهی باید برسیم. ما به دو نوع دیدگاه مختلف داریم . یک بخش از جنبش از مهندس موسوی و کروبی و بعد از آن از شورا این مطالبه را دارند که نقش رهبری را داشته باشند که ما همچنان این مطالبه ها را دریافت میکنیم. شورای ادعای رهبری نمیکند باید فعالین جنبش هم این را درک کنند. بنابراین ساماندهی و هماهنگی و تاکتیک هایی که تعیین میکنیم باید در حد هماهنگی باشه . یکی از کارهایی که شروع شده که ضعف زیادی دارد وجود یک رسانه ای مستقل برای جنبش سبز که سعی میکند فراگیر باشد باید بیشترین میزان کمک به « رسا » بکنیم تا به جایگاه مورد نظر همگان برسد. سوال بعدی : وقتی شما از تکثر صحبت میکنید سرته این جماعت متکثر میتواند متفاوت باشد. برای ما سازمان و تشکیلات مسئله اساسی نیست. خیلی از سازمان ها هستند که با یک نفر و یا دو نفر اداره می شوند. ما باید برویم در وهله اول به سراغ دیگاه هایی که یک بدنه اجتماعی بالایی را اداره میکند. عده ای که قبلن در قالب اپوزیسیون بوده اند حتی تحمل صحبت با یکدیکر را ندارند. همیشه اختلاف عمیقی بین آنها بوده.آیا با گرایش های متفاوتی تماس گرفته شده است ؟ جواب بله است تماس گرفته شده است و این ارتباطات همچنان ادامه دارد.ما باید با سختار شکنان نیز باید صحبت کنیم. باید بتوانیم همه امان در چارجوب مشترکی گفتگو کنیم. در مورد شهید هدی صابر باید با احترام بیشتری صحبت بکنیم. آقای هدی صابر آزاده و مبارز که برای آزادی مردم ایران تلاش بیشماری کرده بود.
در مورد زنان ما دارای شبکه های اجتماعی هستیم در مورد کارگران به دلیل اینکه سرکوب بیشتری صورت گرفته باید تلاش کنیم رابطه رابیشتر بکنیم. اگر کسی که هماهنگ کننده است باید چه کاری بکند اگر مردم نخواستند بهش توجه میکنند یا نمیکنند اگر افراد دیگری احساس میکنند دیگری میتواند بیانیه صادر کنند حتما این کار رو بکنند. ما هیچ گاه جلوی کسی را نگرفته ایم. انصاف هم خوب چیزی است.
طیف های دیگر نیز تریبون های خود را دارند اما شاید از نظر مقبولیت و بزرگی از نظر افکار عمومی در حد طرف دیگر نباشند. شما ممکن است بگویید الانه ما با حفظ نظام میتوانیم به جلو رفت یکی دیگر میگوید نه نمیتوان با حفظ نظام جلو برویم من میگوییم باید آشتی ملی ایجاد کرد. این آشتی ملی بستر داره اینکه همه به مواضین پایبند باشیم . باید احزاب زندانیان سیاسی جراید آزاد باشد بدون این مولفه ها امکان پذیر نیست.
در مورد سکوت میرحسین در دهه 60 و سکوت آقای خاتمی در دهه 70 : آرمان های امام سکوت ها و آینده ایران: امیرارجمند : شما قطعا تنها نیستید. ما باید چشم امان را بر روی واقعیات نبندیم .شرط موفقیت در آینده دیدن واقعیات است. اگر افرادی در زندان ها بودند در اختیار شما بودند، احکامی داشتند بدون طی مراحل دادسری کشته بشوند اعدام بشوند باید حتمن نقد و محکوم بشود.حداقل آن این است که قبول کنیم این اتفاقات رخ داده است. می شود اینگونه مطرح بشود که آقای مهندس موسوی و کروبی در زمانی مسئولیت داشتند که در آن دوران نقضض حقوق بشر صورت گرفته جنایتی صورت گرفته . خوب اگر الانه پاسخگو نیستند باید در آینده پاسخگو باشند تنها آنها نیستند هرکسی در آن بودند و هستند باید پاسخگو باشند. روح ملی این است. خخوب همه ما انشاالله متحول بشویم میتوان از فلان کسی بخواهیم با انصاف که اگر فلان زمان این کار را میکردی بهتر بود. حالا باید چکار کرد. همه از دموکراسی صحبت میکنند. آنچه که میتواند تضمین کند دیگر خلافی صورت نگیرد حضور مردم در صحنه است.مردم باید به دنیال مطالبه خواسته های خودشان باشند. به دنبال این نباید باشیم که یک عده آدم های خوبی وجود داشته باشند بعدا بیاییم قدرت را بدهیم دستشان بعد همه کار را انجام بدهیم. بهترین آدم های دنیا را اگر بگذارید یک جایی و دنبال آن نباشید حتما فردا فاسد خواهد شد. دو تا شعار دادن و رفتن آسان است اما همانند هدی صابر بودن و پای آن هزینه دادن سخته . این را بدانید.
- قطعا هیچ نیروی ملی که خواستار سافرازی کشور باشه به دنبال فروپاشی و لطمه خوردن به تمامیت کشور نیست . قومیت ها نیز به دنبال مطالباتی خود هستند که نباید متهم به فروپاشی کشور بشوند. وقتی از تشکیلات صحبت میکنیم ما به دنبال تشکیلات هرمی نیستیم ما باید در کنار شبکه های اجتماعی قرار بگیریم با کمترین هزینه به یک سرمنزل برسیم . بنابراین اگر ما خواهان دکوکراسی پایدار هستیم باید یاد بگیریم اگر در موضع قدرت هستیم دموکراسی تضمین حقوق اقلیت هم هست. من معتقد هستم که در سطح کشور تشکلات متعدد هستند همانند لائیک ها هر تشکلی نیز باید بتواند آزادانه فعالیت کند و برابر با هم رقابت بکنند نه کسی برتری بر دیگری داشته باشد.
- دولت های بسیاری بودند که اسمشان دموکراتیک بوده مذهبی نبودند و لائیک بودند. اینکه گفته می شود جدایی دین از یاست یک ایدآل است که به طور کل به واقعیت تبدیل نشده است . دموکراسی یک تجربه است که بشود برای آن تئوری بدهید. حکایت این است ما بگوییم ما دموکراسی را قبول داریم اما در پای صندوق رای اخوان المسلمین پیروز شد آنرا قبول نداشته باشیم. دموکراسی یک چهره و الگو ندارد. آنچه که موجب میشود ما نوتانیم دموکراسی داشته باشیم اندیشه بسته است اندیشه ای که دیگری را تحمل نمیکند به یک جامعه بسته ختم میشود.
برای ما اینوری آن وری نداره. باید به یک سمتی حرکت کرد که همخه را بهم نزدیک کرد. یک بخشی از جامعه است که محافظه کار هستند آنها یک بدنه اجتماعی پایگاه خواسته و یک دلنگرانی هایی دارند. اگر ما به دنبال جامعه سالم هستیم باید آنها را نیز در نظر بگیریم. اگر بگوییم اگر این بیاید این بلا سرمان می آید این مشکل ایجاد میکند. باید قبول کنیم که طرف مقابل آن افکار او را فکر نمیکند. قطعا و یقیننا باید یاد بگیریم همه در کنار یکدیگر باشیم. باید یک پلاتفرمی برسیم که همه را در کنار هم قرار دهیم.داشتن هویت نفی هویت دیگران نیست. دموکراسی زندگی کردن است. باید بدانیم همیشه شما نیستی که در قدرت هستی. فردا کس دیگری نیز در قدرت خواهد بود.
نظر شما در مورد گفته آقای کروبی که این نظام نه جمهوری است نه اسلامی ؟ در مورد انتخابات مجلس چه کاری میخواهید انجام دهید ؟ امیرارجمند: آقای کروبی گفتند آقای موسوی نیز زده اند به نظر ما نیز نه جمهوری است نه اسلامی . نکته دوم گویا از بنده خشمگین است. این حرف نیز حسین شریعتمداری نیز می زنید. شما که ظاهرا صحبت از دموکراسی می زنید. در مورد آشتی ملی دو وجه دارد باید همه بتوانند در کنار هم زندگی بکنند. باید بتوانیم در یک مسائل مختلفی نقطه مشترکی داشته باشیم. در مورد بحث مجازات نیز بنده بحث کردم . ممکنه افرادی که جنایت انجام میدهد مردم بخواهند محازات بشوند اما این آشتی ملی نیست. با شعارهای رادیکال پیش نرویم شعارهای رادیکال برای دست زدن خوب نیست. اما در مورد انتخابات هم استراتژی است هم تاکتیم از دید استارتژی اینکه ما گردن به رای و نظر مردم بگذاریم و نه تنها از رفتن به خیابان باید بطور سیستماتیک صورت بگیردو . ماچند ماهه دیگر انتخابات مجلس را داریم . فعلن زود است که بگوییم چه میخواهیم بکنیم . باید همگان نظر بدهند و بحث کنیم. شاید شما معتقد هستید شرکت در انتخابات اصلن اشتباه است شاید کس دیگری بگوید نه باید به هر شکل ممکن در انتخابات شرکت کرد. اما من آنچه که الان فکر میکنم اینکه ما هرگز به شکل سیستماتیک نمیگوییم که ما به هیچ شکل ممکن در انتخابات شرکت نمیکنیم . نه انتخابات تاکتیک ما هم هست. طرف مقابل نمیخواد انتخابات آزادی برگزرا بشود. میخواهد قدرت خودرا با برگزرای انتخابات نشان دهد . بعضی ها میکوییند ما شرکت میکنیم اما مشروط . اگر انتخابات آزاد میخواهد صورت بگیرد باید زمینه فراهم شود . وقتی حزبی مطبوعات آزادی وحود ندارد ، امکان تجمع وجود ندارد سندیکاها منمنوع است. چطور میخواهیم انتخابات آزاد برگزار کنیم. ما در آینده نظر خود را اعلام خواهیم کرد تا گفتگو بشود.
دقدقه شما کاملن قابل درک است. جنبس سبز نمیتواند به صورت فرادی حرکت کند. امروز بسیج خیابانی در خیابان بوده ممکن است روزهای دیگر هم اینچنین باشد.اگر ما میخواهیم کار عملی بکنیم باید چه کنیم ؟ ما میگوییم قدم اول حرکت به سمت انتخابات آزاد است. برای نشاندن حریف به عقب باید به میدان آوردن مردم است.امروز با پیاده کردن نیرو در خیابان توسط نظام، نشان می دهد که ما امروز پیروز بوده ایم.تحلیل مشخص از شرایط امروز کشور بوده است غیبتی نبوده سعی شده تحلیلی مبتنی بر واعیت جامعه داشته باشیم. ما فراخوان میدهیم میگویند جرا فراخوان دادی ؟ خوب شماهم بروید فراخوان بدهید. باید چشم اندازهای و حداقل هایمان را معین کنیم. اگر نهاد سازی و راه های بازگشت دیکتاتوری را بسسته باشی و مردم همیشه و همیشه در صحنه حضور داشته باشند، همیشه انتخابات آزاد خواهیم داشت و دموکراسی وجود خواهد داشت.
امیرارجمند : نباید بگید شما باید بگید ما. هیچ کس نمیتواند پیشبینی کند چند سال .شاید یه قدرتی داشته باشی که یک روزه طرف را از بین ببری و نابود کنی که الان نداریم اما یک زمان است که طرف دچار ضعف شده است حتی اگر هم این همه نیرو مثل امروز بیاورد تو خیابون . پول کشور را به بدهد به بخشی از اراذل اوباش . اگر مراسم ترحیم را برهمز میزند اما باید بدانیم طبق تمامی نظریه های موجود در حکومت داری نوین، این نوع حکومت ها هم دچار ضعف شدید شده اند و در روزهای آخرش اشان هستند پس باید امیدوار باشیم.
--------------------------------- پایان مصاحبه زنده دکتر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید این برنامه در آدرس زیرقابل مشاهده بود. بالاویزیون دکتر امیرارجمند
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر