-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۶, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 06/27/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

سی سال مبارزه بی ثمر تابستانی با پوشش زنان
1348/10/11

محمد علی ابطحی
وب نوشت

 

تابستان را با گرما و گرما را با حجاب و حجاب را با خانم ها و خانم ها را با گشت ارشاد میتوان در یک نظر که نظر حلالی است به صورت به هم پیوسته جستجو کرد. این اگر چه واقعیت تلخی است اما هست. ریشه این اتفاق هم یکی به مردسالاری جامعه باز میگردد و یکی هم به برداشت غلط از زن و حجاب و عفت. نمیتوان انکار کرد که در بین زنان مثل مردان کسانی هستند که هنجارشکنی میکنند. اصلا بالاتر از این. هم در بین زنان و هم در بین مردان جنایتکار وجود دارد. اما واقعیت این است که هنجار شکنان و جنایتکاران مرد و زن را نمی شود از ظاهر و نوع لباس آنان شناخت. اتفاقا کسانی که به معیارهای عفت و التزامات رفتار خانوادگی پای بند نباشند، ویا حتی کسانی که از راه تن ارتزاق میکنند، برای پیشرفت امور زندگیشان خیلی راحت تن به رعایت همه قوانین میدهند. و کمتر دچار تورهای گشت ارشادی میشوند.

تجربه سی ساله نشان داده است که این نوع برخورد و مبارزه فیزیکال با امر بدحجابی اثری ندارد. سه تابستان قبل اوج این تجربه بود. همه دستگاههای تبلیغاتی رسمی وهمه تریبونهای نماز جمعه به کمک دستگاههای انتظامی رفتند و مصرع مکرر هر بیت مصاحبه ها این بود که این یک طرح مقطعی نیست و یک طرح دائمی است. فشاری هم که با حضور گسترده گشت های ارشاد وارد آمد کم و یا بی نظیر بود. اما در متن جامعه چیزی تغییر نکرد. معمولا عرف جهانی بر این است که زمانی را برای پاسخ گرفتن به یک تجربه تعیین میکنند. اگر در آن فاصله زمانی این تجربه پاسخ نگیرد به دنبال راه حل های دیگر میروند. به نظر میرسد تجربه سی ساله فرصت زمانی کافی تلقی شود. اگر تجربه برخورد انتظامی سی ساله به مسئله حجاب موفق نبوده است، باید معادله را عوض کرد حتی اگر این تغییر معادله مورد پسند نباشد.

به خصوص اگر این نکته هم اضافه شود که نسل و افراد مخاطب این طرح پس از سی سال کسانی هستند که متولد بعد از انقلابند و یکسر شنونده تبلیغات بازدارنده رسانه های بعد انقلاب بوده اند و محیط های اجتماعی مثل مدارس و دانشگاهها هم زیر پوشش رفتارهای رسمی حکومتی بوده اند و به طور حداکثری حجاب مورد توجه مسئولان بوده اند.

وقتی طرح برخورد انتظامی با این حواشی اجتماعی عملا موفق نبوده است باید راههای دیگری را آزمود. در همان سه سال پیش که در مورد این طرح بحث فراوانی بود  بعضی خطیبان نماز جمعه و بعضی نوشته رسانه های رسمی کسانی را که راههای فرهنگی را برای این مسئله ارائه میکردند به باد استهزا و در مواردی استهزاء آغشته به تهدید میگرفتند. گویا قرار است گزینه برخورد انتظامی این بار قطعا پاسخ دهد و تکیه کنند گان بر گزینه راههای فرهنگی برای این معضل، خود از ابزار تشییع کنندگان فسادند. البته حرف آنان پر بیراه نبود. چون معنای روشهای فرهنگی هم در ذهن خیلی ها این بود که جزواتی منتشر کنند ودر آن نصیحت هایی بنویسند و در مبتکرانه ترین شیوه، جملات ادبی و شاعرانه جوان پسند پیدا نمایند و برای جوانها بنویسند و به صورت انبوه چاپ کنند و از طریق نهادهای مستقر در مراکز آموزشی و یا ودر سطح خیابان منتشر کنند تا جلو بد حجابی گرفته شود. البته این روش فرهنگی هم مثل روش برخوردهای انتظامی پاسخگو نیست.

به اعتقاد من اصلا صورت مسئله روشن نیست تا پاسخ روشن باشد. انچه که به عنوان روشهای فرهنگی در نظر من هست، اصل شناخت موضوع است. اولین نکته این است که باید باور کرد که بین بی عفتی و بی حجابی فرق زیادی هست. بی عفت با حجاب کم نداریم و باعفت بد حجاب نیز کم نیست. تا وقتی به هر کم حجابی به چشم بی عفت نگاه شود و مرزهای مبارزه با بی عفتی به مبارزه با بد حجابی سریان پیدا کند، هم بدحجابان بد حجابتر میشوند و هم بی عفت ها پوشش خوبی برای گستردن حوزه خود پیدا خواهند کرد.

نکته دیگری که باید مورد توجه حاکمیت به عنوان راه هنجار سازی عمومی قرارگیرد این است که برنامه ریزی باید برای همه اقشار جامعه باشد. این واقعیتها غیر قابل انکارند: جامعه ما جامعه جوانی است و نیازها و تفکر و نگاه جوان کاملا متفاوت است. یکی از خصوصیات جوانی که در همه جای دنیا یکسان است و هیچ روان شناسی نبوده که این خصوصیت را انکار کند این است که جوان میخواهد زیبا جلوه کند. و مهمتر از زیبائی این است که جوان از هر راهی به دنبال جلوه کردن و دیده شدن است. زیبائی، شیک پوشی، متفاوت پوشی، همه جزئی از شاکله شخصیت جوان و به خصوص زنان است.

خیلی وقتها به جای مبارزه با هنجارشکنی ها با این ها که هنجار وجود یک جامعه جوان است، مبارزه میشود.

و آخرین نکته اینکه تابستان فصل گرمی است. در هر جای دنیا از بهار، لباسهای تابستانی عرضه میکنند. خصوصیت این لباسها، پناه بردن به خنکی در برابر گرمای طاقت فرسای ان است. البته بازار ایران هم بر اساس تقاضا، عرضه لباسهای تابستانی زنانه و مردانه را در بهار آغاز میکنند. اما در این میان، اینکه نیروهای بازدارنده فوری از گرما یاد خانم ها می افتند، البته که جالب توجه است. هنجار ها تابستانی و غیر تابستانی ندارد. حق گرما نخوردن در تابستان هم حق مردانه نیست. نباید لباس تابستانی را ناهنجاری دانست. همه اینها به این نکته بر میگردد که باید با بی عفتی و هنجار شکنی و نه نوع پوشش، در جامعه مقابله شود و این مقابله هم همیشگی باشد تا جامعه احساس امنیت کند.

راستی موضوع بحث تابستان بود. نه؟ قربان چشم های بادامی بروم که سرمان را از بحث بی حجابی در آورد. این هم بالاخره جزئی از مسائل تابستان هر ساله شده خوب.

* تیتر از سی میل


 
 

1390/4/5

در حالی که پیشتر اعلام شده بود، خودروی شخصی محمود احمدی‌نژاد برای «کمک به احداث مسکن معلولان و مددجویان در یک مزایده» به قیمت دو نیم میلیارد تومان فروخته شده است، خبرگزاری فارس از این مزایده با عنوان «یکی از شاهکارهای جریان انحرافی» نام برده است.

خبرگزاری فارس روز یکشنبه در گزارشی به نقل از یک «منبع آگاه»، مزایده خودرو قدیمی محمود احمدی‌نژاد را اقدامی «صوری و نمایشی» دانسته و آن را در راستای «چپاول بیت‌المال توسط جریان انحرافی فعال در منطقه آزاد اروند رود» قلمداد کرده است.

این اتهام‌ها تنها چند روز پس از بازداشت علی‌اصغر پرهیزکار، مدیر عامل منطقه آزاد اروند، مطرح شده است که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی دلیل بازداشت وی را «اتهام‌های مالی» اعلام کرده‌اند.

«منبع آگاه» مورد اشاره خبرگزاری فارس با اشاره به «مزایده» خودرو محمود احمدی‌نژاد در منطقه آزاد اروند گفته است: «برگزاری نمایشگاه خودروهای مدرن و کلاسیک با برگزاری مزایده نمایشی فروش خودروی شخصی رئیس‌جمهور یکی از شاهکارهای جریان انحرافی در منطقه آزاد اروند بود، به طوری که طبق برآوردهای به عمل آمده برای اجرای این پروژه تقریباً اعتبارات پنج پروژه عمرانی کلیدی منطقه آزاد اروند به طور کامل تعطیل شد، تا امکان تامین هزینه‌های هنگفت این نمایشگاه مسئله‌دار فراهم شود.»

وی همچنین افزوده است: «معرفی برنده این مزایده اساساً صوری بوده و در واقع ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد، علاوه بر آن پرهیزکار با اختصاص اعتبارات بسیار زیاد و با سَنبل‌کاری ساختمان این نمایشگاه را ظرف مدت ۵۷ روز آماده کرد تا زمینه اجرای پروژه‌های انحرافی و فریبنده خود تحت عنوان برگزاری نمایشگاه‌ را فراهم کند.»

بر اساس اعلام منابع دولتی در ایران خودرو قدیمی محمود احمدی‌نژاد که در اواخر سال گذشته خورشیدی در نمایشگاه خودروهای کلاسیک در منطقه آزاد اروند «به مزایده» گذاشته شده بود، در اوایل اسفند ماه به قیمت دو و نیم میلیارد تومان به «یکی از شرکت‌کنندگان در این مزایده» فروخته شد.

هر چند هویت واقعی خریدار خودرو محمود احمدی‌نژاد هیچ گاه اعلام نشد، اما احمد اسفندیاری، سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفته بود، رئیس دولت دهم این خودرو را «به منظور کمک به احداث مسکن معلولان و مددجویان» به این سازمان «اهدا» کرده است.

منبع: فارس و رادیو فردا

پیشینه
سلیمی نمین: فروش ماشین احمدی نژاد قطعا فریبکاری بود

بدهی ۱۲۰۰ میلیاردی خریدار خودروی احمدی‌نژاد به بانک‌ها


 
 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
1390/4/5

نورالله حیدری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید حضور دختران در دانشگاهها نوعی تهدید به شمار می آید.

آقای حیدری در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که همزمان با ادامه تحصیل زنان، میل به اشتغال در آنان ایجاد می شود و این موضوع «به جایگاه خانواده آسیب می زند.»

نماینده مردم اردل و کیارنگ در مجلس در ادامه گفت: «جامعه باید شرایطی متناسب با جنسیت دختران فراهم کند که تنها راه رسیدن به مطلوب را در دانشگاه نبینند و اگر ورود به دانشگاه را انتخاب می کنند در رشته هایی تحصیل کنند که مورد نیاز جامعه زنان باشد.»

به گفته حیدری «زن ابتدا باید بنیان خانواده را تا آنجا که وظیفه اوست، استوار نگه دارد.»

منبع: مهر و خبرآنلاین

 


 
 

1390/4/5

مسعود باستانی و عیسی سحر خیز دو تن از روزنامه نگاران زندانی در بند سیاسی رجایی شهر که در حمایت از اعتصاب کنندگان زندان اوین دست به اعتصاب زده اند، در پی وخامت وضعیت جسمی به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده اند.

وب‌سایت‌های بی‌بی‌سی و سحام‌نیوز با اعلام این خبر نوشته‌اند که «هنوز اطلاع دیگری درباره وضعیت آنها در دسترس نیست.»

ظهر امروز نیز گزارش شد قربان بهزادیان نژاد و مهدی کریمیان اقبال از زندانیان معترض در زندان اوین که در اعتصاب غذا به سر می‌برند به دلیل وخامت وضعیت جسمی، به بیمارستان منتقل شدند.

هشت روز از اعتصاب غذای اعتراضی ۱۲ زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین گذشته و شش زندانی سیاسی زندان رجایی شهر نیز به جمع این زندانیان پیوسته‌اند.

تاکنون احزاب، گروهها و شخصیت‌های متعددی از زندانیان خواسته‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

منبع: سحام نیوز و بی‌بی‌سی


 
 

1348/10/11
نیروی انتظامی فهرست جدیدی اعلام کرده از آنچه مصادیق بدحجابی و بدپوششی خوانده است. از این پس، علاوه بر کسانی که موهاشان از جلو و عقب روسری ها بیرون است و یا خانم هایی که یقه شان بیرون است یا شال کوتاه دارند هم باید جریمه نقدی بپردازند. البته پسران هم مشمول طرح جدید می شوند. به خصوص اگر دستبند دست شان باشد یا آرایش داشته باشند. گزارش بی‌بی‌سی فارسی در این زمینه را ببینید.

 
 

1348/10/11
روز شنبه ٢۵ ژوئن در بیش از ۲۵ شهر جهان در حمایت از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده، تجمع‌هایی برگزار شد. کمپین اعتراض سبز با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس بوک خود از سراسر ایرانیان در خارج از این کشور خواسته بود در تجمع‌های حمایتی شرکت کنند. در زیر برخی از ویدیوهای این اعتراض‌ها را در کشورهای نروژ، آمریکا، اتریش و مالزی مشاهده می کنید.

 
 

1390/4/5

حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای صنعت برق ایران می‌گوید رقم بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران «آن‌قدر سنگین شده» که کارخانه‌ها با تعطیلی و بیش از ۹۰۰ هزار نفر با خطر بیکاری مواجه‌اند.

آقای صالحی در مصاحبه با ایلنا گفت: «متأسفانه رقم بدهی‌های وزارت نیرو به ما آن‌قدر سنگین شده که در صورت عدم چاره‌جویی واحدهای تولیدکننده مجبور به تعطیلی خواهند بود و بیش از ۹۰۰ هزار نیروی کار که مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، در معرض بیکاری قرار دارند.»

وی تاکید کرد: «تداوم این روند بدون تردید صادرات ما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. صنعت برق حدود ۱٫۵ تا دو میلیارد دلار قرارداد صادراتی دارد، اما اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد نمی‌توانیم از پس تعهداتمان برآییم و بازارهای خارجی را نیز از دست می‌دهیم.»

صالحی ادامه داد: «متاسفانه امسال نه تنها مبلغی به ما تعلق نگرفته‌است بلکه کوچک‌ترین حرفی هم در این رابطه از سوی مسئولان نیرو مطرح نشده گویی که امری جدی در میان نیست.»

یک روز پس از این مصاحبه‌، محمد نامجو وزیر نیرو به خبرگزاری ایلنا گفته است که «نباید برای این مسئله بزرگ‌نمایی صورت گیرد و درخصوص مشکل پیش آمده بیکار ننشستیم.»

آقای نامجو افزوده که وزارتخانه متبوع وی در باره این بدهی‌های سه ساله، با رئیس دولت هم مذاکراتی را انجام داده و «سعی داریم امسال این بدهی پرداخت شود.»

وزیر نیرو، روز یکشنبه حجم مطالبات سندیکای صنعت برق از وزارت نیرو را پنج میلیارد دلار ذکر کرد؛ این در حالی است که محمد پارسا، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق روز شنبه در مصاحبه با ایلنا، حجم مطالبات سندیکای صنعت برق را ۶ تا ۶٫۵ میلیارد دلار دانست.

منبع: ایلنا و رادیو فردا
 


 
 

1390/4/5

پس از آنکه عوض شهابی فر، فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویر احمد خواستار تخریب مجسمه آریو برزن از میدانی به همین نام در یاسوج شد، دادستان یاسوج به شهرداری این شهر دستور تخریب آن را صادر کرده است.

فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویر احمد صبح پنجشنبه گفته بود: «امروز دم اسب آریو برزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد.»

دادستان یاسوج در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «سپاه نامه ای به دادستانی نوشته است که با توجه به اینکه ما ارزشهای متعددی داریم که می شود به عنوان نمادهای ارزشی استفاده شود، و در این نامه تقاضا کرده اند که به جای این مجسمه از نمادها و ارزشهای اصیل استفاده شود.»

محمود موسوی پور افزود: براین اساس ما هم به شهرداری نامه ای نوشتیم که در این خصوص اقدام کنند.

وی ساخت این مجسمه ها را «اسراف» دانست و گفت: به شهرداری اعلام کردیم که با توجه به درخواست سپاه و مردم این مجسمه پایین آورده شود.

موسوی پور در پایان تاکید کرد: در صورتی که شهرداری یاسوج در موعد مقرر نسبت به برداشتن این مجسمه اقدام نکند برخورد قانونی صورت می گیرد.

منبع: مهر

پیشینه
یک فرمانده سپاه خواستار تخریب مجسمه آریو برزن شد

 


 
 

1390/4/5

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه می‌گوید رأی به احمدی‌نژاد، انتخاب بین افسد و فاسد بود. وی همچنین گفته است که خیلی از وزرا برای ادامه کار با احمدی‌نژاد از رهبر جمهوری اسلامی «اذن» خواستند.

آقای ذوالنور که عصر دیروز و در نشست جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت، با انتقاد از رئیس دولت دهم افزود: «دلیل اینکه رئیس جمهور نمی‌تواند به سفرهای استانی برود این است که شعارهای مردم جور دیگری خواهد بود و در صورت استقبال نیز مردم شعارهای بصیرت و رها کردن مشایی را خواهند داد.»

وی اضافه کرد: «دلیل حمایت مقام معظم رهبری از ایشان (احمدی‌نژاد) نیز این بود که ایشان این روزها را می‌دیدند و در اوج فتنه 88 فرمودند فتنه‌های عمیق‌تری در راه است ولی در هر حال میزان حال فعلی افراد است و انتخاب بین افسد و فاسد جزء اصول دین است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «جریان انحرافی در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده و خطرناک‌تر از همه جریانات است. این جریان حتی از جریان‌هایی مثل ملی مذهبی‌ها، حاکمیت افراطیون در دوره اصلاحات، منافقین و حجتیه‌ها، خطرناک‌تر است.»

اصولگرایان منتقد اسفندیار رحیم‌مشایی، او و همراهانش در دولت محمود احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌خوانند.

منبع: آفتاب


 
 

1390/4/5

محسن امین زاده یکی از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده زندان اوین که به دلیل وخامت حال در بخش سی سی یو بیمارستان مدرس تهران بستری شد اعلام کرد که اعتصاب غذای خود را نمی شکند.

به گزارش کلمه وی از روز گذشته به دلیل مشکل فشار خون که در اثر اعتصاب غذا هم تشدید شده از زندان به بیمارستان منتقل شد تنها آب و قند مصرف می کند و همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.

وی گفته است تا زمانیکه سایر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتصاب غذا هستند وی هم در اعتصاب باقی می ماند.

امین زاده، معاون وزارت خارجه در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به همراه یازده نفر دیگر در بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به جان باختن هاله سحابی و هدی صابر از زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.

منبع: کلمه


 
 

1390/4/5

مهدیه محمدی، همسر احمد زید آبادی که چند روز قبل از کاهش شدید وزن همسرش خبر داده بود در گفتگو با بی‌بی‌سی از وضعیت سلامت احمد زیدآبادی ابراز نگرانی کرده است.

خانم محمدی با اشاره به اینکه از یک ماه پیش متوجه کاهش وزن آقای زید آبادی شده است، گفت: «وقتی دلیل آن را پرسیدم آقای زید آبادی گفت که مشکلی ندارد و آزمایش ها نشان می‌دهد که سالم است. نوبت بعدی ملاقات یک روز بعد از مرگ خانم سحابی بود و آن روز هم حال آقای زید آبادی خوب نبود، صورتش به دلیل گریه زیاد ورم کرده بود و من لاغرتر شدنش را به دلیل ناراحتی اش از مرگ هاله سحابی گذاشتم.»

مهدیه محمدی همچنین اضافه کرد: «اینها مدتی با زندانیان عادی زندگی کردند، وسایل آرایشگاه و سلمانی آنها شریک بود. در زندان هزار نوع بیماری وجود دارد. من نگرانم که آقای زید آبادی به یک نوع بیماری مبتلا شده باشد که در زندان قابل تشخیص نیست.»

همسر آقای زید آبادی در خصوص درخواست برای مرخصی و درمان آقای زید آبادی نیز به بی بی سی فارسی گفت: «از روز پنج شنبه به هر کجا که فکر کردم، زنگ زدم. روز شنبه ۴ تیرماه به دادستانی نامه نوشتم و درخواست کردم حتی برای یک روز هم شده به ایشان اجازه مرخصی دهند تا ببینیم مشکل کاهش وزنشان چیست. اما روال دادستانی این است که کسی آنجا نشسته نامه را می گیرد و می گوید بروید زنگ می زنیم. اما در طول این دو سال یک پاسخ حتی با جواب منفی نیز دریافت نکرده ایم. یعنی هیچ گونه پیگیری صورت نمی گیرد.»

احمد زید آبادی که یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شده تا کنون اجازه مرخصی نداشته است. وی به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

منبع: بی‌بی‌سی
 


 
 

1390/4/5

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور امروز پنجم تیرماه گفت که دستگیری افراد دیگری در پرونده ملک‌زاده و مدیران مناطق آزاد امکان دارد.

آقای اژه‌ای که در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه صحبت می‌کرد، همچنین گفت که «ممكن است در هر سازمانی افراد ديگری هم دستگير شوند.»

وی درباره دستگیری محمد شریف ملک‌زاده، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه گفت: «ایشان فعلا در بازداشت به سر می‌برد و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.»

سخنگوی قوه قضائیه البته دستگیری مدیرعامل دو منطقه آزاد را با پرونده بازداشت محمدشریف ملک‌زاده مرتبط ندانست.

او درباره دستگیری مدیران عامل مناطق آزاد ارس و اروند گفت که این پرونده هنوز در مرحله تحقیقاتی است.

 دادستان کل کشور ارتباط دو مدیر بازداشت شده مناطق آزاد را با بخشی از دولت تنها «سازمانی» اعلام کرد.

 سه روز پیش بود که محمد شریف ملک‌زاده، رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و از چهره‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، بازداشت شد.

از دیگر بازداشت‌شدگان دولتی اخیر نیز می‌توان به علی اصغر پرهیزکار، مدیر عامل منطقه آزاد اروند به اتهام «مالی و ارتباط با جریان انحرافی» و نیز علیرضا مقیمی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس و از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی اشاره کرد.

منبع: آفتاب و مردمک
 


 
 

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد:
1390/4/5

دبير کميسيون اصل ۹۰ می گويد که اين کميسيون چهار گزارش درباره شکايت از محمود احمدی نژاد تهيه کرده و آن را برای طرح در جلسه علنی در اختيار هيئت رييسه قرار داده است.

فاضل موسوی گفته که اگر سه مورد از اين گزارش ها به تاييد نمايندگان برسد استيضاح احمدی‌نژاد به طور «خودکار» در دستور کار قرار می گيرد.

وی افزوده که چهار شکایت تهیه شده مربوط به شکایت ۱۲ نماینده از احمدی‌نژاد درباره «عدم معرفی به موقع وزير ورزش و جوانان به مجلس» و شکايت ۱۲ نماينده دیگر درباره «۴۰ الی ۵۰ مورد تخلف احصا شده دولت» است.

دو شکایت دیگر مربوط به مقاومت احمدی‌نژاد در اجرای حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای در قبال وزير اطلاعات و نحوه ادغام وزارتخانه‌ها و بی‌توجهی به نظر شورای نگهبان است.

به دنبال بالا گرفتن اختلافات احمدی‌نژاد با خامنه‌ای٬ مجلس بر شدت انتقادهای خود از دولت دهم افزوده و در ماه‌های اخير بر پيگيری «تخلفات قانونی و اقتصادی دولت» تاکيد کرده است.

روابط مجلس شورای اسلامی و دولت محمود احمدی‌نژاد طی سال‌های اخير همواره دچار تنش بوده است ولی به دليل حمايت‌های خامنه‌ای از دولت‌های نهم و دهم، نمايندگان مجلس اختياری برای برخورد با این دو دولت را نداشتند.

منبع: خانه ملت و رادیو فردا


 
 

1390/4/5

مصطفی تاج‌زاده در گفتگویی که پیش از بازگشت به زندان انجام داده گفته از حداقل حقوق یک زندانی برخوردار نیست و تا وقتی که از زندان آزاد شود روزه خواهد گرفت.

وی در گفتگو با کلمه گفته است: «حکم‌های ما از اساس ظالمانه است اما حالا که به این شکل ناعادلانه محکوم شده‌ایم پس باید از حداقل حقوق زندانی‌ها برخوردار شویم. اگر دوباره به قرنطینه برگردم تا وقتی که از زندان آزاد شوم روزه خواهم گرفت.»

وی درباره هم‌اتاقی‌اش نیز گفته که وی «به دلیل شکنجه‌های وحشتناکی که بر او صورت گرفته» از حالت روحی مساعدی برخوردار نیست.

تاج‌زاده با تاکید بر این که مشکلی با هم اتاقی خود ندارد چرا که هرکس جای او بود از تعادل خارج می‌شد، افزوده: «شرایطی را فراهم کرده‌اند که تنهایی را به حضور فرد دیگری ترجیح می‌دهم. انفرادی را بر وضعیتی که بر من تحمیل شده بیشتر می‌پسندم.»

معاون سیاسی وزارت کشور دوران خاتمی گفته «به من حتی اجازه سلام و عیلک ساده با دیگر زندانیان را نیز نمی‌دهند. من می‌خواهم روزنامه‌هایی چون شرق، اعتماد و روزگار را نیز داشته باشم که نمی‌دهند. همسرم کتاب‌هایی که خواسته‌ام را آورده که البته به دلیل مشکل گردن معمولا در سلول به صورت درازکش هفت هشت ساعت مطالعه می‌کنم.»

تاج‌زاده به شکایاتش از احمد جنتی، سردار مشفق، خبرگزاری ایرنا، روزنامه ایران و قرارگاه ثارالله اشاره کرده و گفته پیگیر شکایت‌هایش هست اما به آنها رسیدگی نمی‌شود.

وی دستگاه قضایی را تحت فرمان دستگاه‌های امنیتی دانسته و تصریح کرده که «حتی متن بعضی از احکام دادگاه را نیز آنها می‌نویسند. خصوصا که نگران هستند که با مشکلاتی که با آقای احمدی نژاد پیدا کرده‌اند جامعه متوجه شود که دغدغه اصلاح طلبان درست و جدی بوده است.»

مصطفی تاجزاده عضو سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت سه شنبه ۳۱ خرداد به زندان اوین بازگشت و پس از انتقال مجدد به قرنطینه اوین روزه خود را مجددا از سر گرفته است. وی در مدت ده ماهی که در قرنطینه اوین به سر برده ۷ ماه آن را در اعتراض به شرایط نگهداری خود روزه بوده است.

خانواده تاج‌زاده بارها به شرایط بد او اعتراض داشته‌اند اما نتیجه اعتراضات این بوده که فخرالسادات محتشمی‌پور همسر تاج‌زاده نیز زندانی شد و ۵۰ روز را در انفرادی گذراند.

منبع: کلمه
 


 
 

1390/4/5

گروه‌ها و فعالان سیاسی ومدنیِ ایرانی و غیر ایرانی روز شنبه در ده‌ها شهر جهان در حمایت از اعتصاب غذاکنندگان در زندان‌های ایران گردهمایی‌هایی برگزار کردند.

در پی فراخوان جمعی از حامیان جنبش که تحت عنوان کمپین «اعتراض سبز»، خواستار تجمعاتی در روز شنبه ۲۵ ژوئن ۲۰۱۱ در حمایت از زندانیان سیاسی اعتصابی در ایران و اعتراض به جان باختن هدی صابر و هاله سحابی شده بودند، فعالان ایرانی در شهرهای مختلف با حمل نمادهای مختلف و تصاویر زندانیان، شهروندان کشورهای مختلف و افکار عمومی را معطوف به موضوع اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کردند.

در پایتخت بریتانیا، گروهی از فعالان ایرانی دست به چندین ساعت تجمع در یکی از میادین مرکزی شهر لندن زده و همزمان پلاکاردهایی با مضمون زندانیان سیاسی را آزاد کنید در دست داشته و بیانیه‌هایی نیز درباره ایران، در اختیار عموم قرار دادند.

در این تجمع، علاوه بر حامیان و فعالان جنبش سبز، حامیان مادران داغدار نیز حضور داشته و خواستار حقیقت یابی در مورد جانباختگان حوادث سیاسی ایران شدند.

هفته گذشته ۱۲ تن از زندانی سیاسی در بندِ ۳۵۰ زندان اوین و ۶ نفر دیگر در زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به شرایطی که منجر به مرگ هاله سحابی و هدی صابر شد، اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.

روز شنبه، ۱۱۸ روزنامه نگار در ایران در نامه‌ای خطاب به اعتصاب غذا کنندگان ضمن تأکید بر لزوم رسیدگی به مطالبات آنان مبنی بر آزادی‌های سیاسی و شهروندی در ایران، خواستار پایان اعتصاب غذای آنان شدند.

۶۱ روزنامه نگار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه منتخب شورای حقوق بشرسازمان ملل در امور ایران، خواستار تهیه گزارشی جامع از وضعیت حقوق بشر در ایران شدند.

منبع: رادیو فردا، جرس
 


 
 

کشتیرانی جمهوری اسلامی: از آمریکا شکایت می‌کنیم
1390/4/5

شرکت هواپیمایی ایران ایر، با رد تحریم‌های جدید آمریکا علیه این شرکت، بر «قانونی بودن» کلیه فعالیت‌های خود تاکید کرده است.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر به واحد مرکزی خبر گفت که این شرکت جزو اتحادیه شرکت‌های بین‌المللی هواپیمایی «یاتا» است و خود را به تعهدات و مقررات این اتحادیه پایبند می‌داند.

دولت آمریکا روز پنجشنبه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، دو شرکت عمده و یک شهروند ایران را به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی، ارتباط با سپاه و کمک به انتقال تسلیحات به حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

آقای پرورش افزوده است که تحریم‌ها، مشکلاتی را برای صنعت هواپیمایی ایران بوجود آورده اما «با تلاش مضاعف متخصصان داخلی خوشبختانه بر بسیاری از این مشکلات فائق شده‌ایم.»

محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرده است.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه این شرکت وضع شده، از تصمیم خود برای شکایت به مراجع قضایی بین‌المللی خبر داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه در تحریم‌هایی جداگانه اعلام کرد که ۱۰ شرکت کشتیرانی و سه شخصیت حقیقی را به خاطر ارتباط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به فهرست تحریم‌هایش افزوده است.

منبع: واحد مرکزی خبر و بی‌بی‌سی
 


 
 

1390/4/5

قربان بهزادیان نژاد و مهدی کریمیان اقبال از زندانیان معترض در زندان اوین که در اعتصاب غذا به سر می‌برند به دلیل وخامت وضعیت جسمی، به بیمارستان منتقل شدند.

قربان بهزادیان نژاد رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود که برای گذراندن دوران محکومیت خود در بند ٣۵۰ زندان اوین به سر می‌برد و از ۱۲ معترض اعتصاب کننده است.

وی بعد از شامگاه چهارم تیرماه پس از بحرانی شدن وضعیت جسمی‌اش توسط ماموران زندان اوین، به بیمارستان منتقل شده است.

مهدی کریمیان اقبال از اعضای جبهه مشارکت و از زندانیان معترضی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد بعد از ظهر شنبه به دلیل وخامت شرایط جسمی به بیمارستان منتقل شده است.

پیش‌تر محسن امین زاده، زندانی سیاسی اعتصابی نیز به دلیل وخامت شرایط جسمی به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافته بود.

تاکنون از مجموع ۱۲ زندانی معترض نسبت به جان باختن هاله سحابی و هدی صابر، سه تن به دلیل وخامت شرایط جسمی روانه بیمارستان شده‌اند.

هشت روز از اعتصاب غذای اعتراضی ۱۲ زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین گذشته و شش زندانی سیاسی زندان رجایی شهر نیز به جمع این زندانیان پیوسته‌اند.

تاکنون احزاب، گروهها و شخصیت‌های متعددی از زندانیان خواسته‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

منبع: جرس
 


 
 

مشاور ارشد میرحسین موسوی درخواست کرد:
1390/4/5

اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری وی به وضع زندانیان سیاسی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر و موارد نقض حقوق بشر در ایران شد.

شماری از زندانیان این دو زندان در اعتراض به جان باختن هاله سحابی و هدی صابر دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند.

آقای امیرارجمند در این نامه‌ سرگشاده به گزارشگر ویژه نوشته که مسئولان جمهوری اسلامی به صورت گسترده حقوق بشر را نقض می‌کنند.

وی که خود عضو کمیته پیگیری آسیب‌دیدگان پس از انتخابات میرحسین موسوی و مهدی کروبی بود، بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب شدید مردم و معترضان از سوی حاکمیت تاکید کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «اقتدارگرایان حاکم بر کشور ما با نقض گسترده و سیستماتیک موازین حقوق بشر و حتی قوانین و مقررات جاری کشور، صد‌ها شهروند ایرانی را به شهادت رسانده، زندانی و شکنجه کرده‌اند، آن‌ها را از محل تحصیل و کار خود اخراج کرده و یا از دیگر حقوق شهروندی محروم کرده‌اند.»

امیرارجمند در ادامه نوشته است: «چهار ماه است که رهبران جنبش سبز را همراه با همسرانشان در خانه زندانی کرده‌اند که طبق اخبار رسیده، در وضعیت جسمانی نامناسب به سر می‌برند و از معاینه توسط پزشک مورد اعتماد محروم هستند.»

این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضائیه اعلام کرده‌اند گزارشگر ویژه سازمان ملل را به کشور راه نخواهند داد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، که مقر آن در ژنو است، روز جمعه ۲۷ خرداد ماه از انتخاب احمد شهید، وزیر خارجه پیشین مالدیو به عنوان گزارشگر ویژه این نهاد در امور مربوط به حقوق بشر ایران خبر داد.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/4/5

تحصن دانشجویان در دانشگاه صنعت آب و برق تهران که از روز چهارشنبه، اول تیر ماه آغاز شده بود، به روز چهارم رسید. 

به گزارش رادیو فردا، از صبح شنبه دانشجویان دختر نیز به دانشجویان متحصن در این دانشگاه پیوستند.

صبح شنبه شهردار منطقه ۸ و ریاست امورفرهنگی شهرداری منطقه ۴ که برای  دیدار با مسئولین دانشگاه وارد ساختمان اداری شدند از میان دانشجویان متحصن گذشتند.

متحصنین از ریاست دانشگاه می‌خواهند حقوق صنفی آنان را رعایت کند. یکی از خواسته‌های متحصنین واگذاری خوابگاه به دانشجویان کار‌شناسی ارشد و دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی در فصل تابستان است.

دانشجویان می‌گویند پس از الحاق دانشگاه صنعت آب و برق به وزارت علوم در ماه گذشته مشکلات زیادی از طرف مسؤولین این دانشگاه برایشان ایجاد شده است. 

دانشجویان در روزهای گذشته دست به تجمعات اعتراض آمیز زدند که پس از عدم پاسخگویی مسئولین بالاخره در روز چهارشنبه درون ساختمان اداری دانشگاه و دفتر ریاست متحصن شدند.

تصاویر این تحصن را در جرس و دانشجونیوز ببینید.

منبع: دانشجونیوز


 
 

1390/4/5

مرکز پژوهش‌‌های مجلس روند کنونی خروج از پایتخت را یک دور بی‌نتیجه دانسته و گفته این روند به دلیل افزایش نارضایتی در کارکنان هزینه‌های اجتماعی بالایی خواهد داشت.

این مرکز اعلام کرده که روند خروج کارمندان از تهران گاه تاثیرات مخربی در نظام تصمیم‌گیری کشور ایجاد می‌کند و به این ترتیب بروز مشکلات احتمالی بزرگ‌تر- که حل آن از عهده افراد و سازمان‌ها در آینده ساخته نباشد - بعید نخواهد بود.

طرح خروج کارمندان و دستگاه‌ها یک سال و نیم پیش توسط رئیس دولت دهم مطرح شد. فروردین‌ماه سال 89 دولت تسهیلات ویژه‌یی برای انتقال کارمندان به شهرهای کوچک‌تر در نظر گرفت و معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی احمد‌ی‌نژاد اعلام کرد: خروج 200 هزار کارمند همراه با خانواده‌هایشان از تهران در دستور کار دولت قرار دارد.

بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس در این روند به لحاظ اجتماعی امکان ایجاد نارضایتی شدید در کارکنان قابل انتقال یا ارباب رجوع بعضی از سازمان‌های اداری وجود دارد و هزینه‌های اجتماعی این طرح را افزایش می‌دهد.

مشکلات اشتغال و تحصیل همسر یا فرزندان کارکنان انتقالی ممکن است در حوزه مسائل خانوادگی نیز تنش‌زا باشد. اضافه بر این در شهرهای مقصد نیز به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و نیز تفاوت پرداختی که وعده دولت به کارکنان انتقالی است ایجاد تعارض محتمل خواهد بود.

تاکنون 30 هزار نفر از کارکنان دولت متقاضی انتقال شده‌اند که از این تعداد 6 هزار نفر منتقل شده‌اند و با احتساب کارمندان منتقل شده به بیش از 10 هزار نفر می‌رسد. کارشناسان می‌گویند پراکندگی تقاضا‌ها برای انتقال به استان‌های مختلف با گنجایش برخی استان‌ها در جذب نیرو سازگاری ندارد.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/4/5

دهها نفر از روزنامه نگاران تبعیدی ایرانی در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل، از او خواسته اند که گزارشی جامع از وضع حقوق بشر در ایران تهیه کند و به وضعیت زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر در ایران رسیدگی کند.

نویسندگان نامه از احمد شهید خواسته اند که به طور فوری به شرایطی که به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند 350 بازداشتگاه اوین و زندان رجایی شهر منجر شده رسیدگی کند.

امضاکنندگان این نامه ابراز امیدواری کرده اند که گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل بتواند برای تهیۀ گزارش خود به قربانیان نقض حقوق بشر در ایران، به ویژه خانواده های کشته شدگان پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری و زندانیان سیاسی و عقیدتی دسترسی یابد.

آنان در نامۀ خود همچنین تصریح کرده اند که موارد نقض حقوق بشر در ایران، اعم از آمار فاجعه بار اعدام ها، بازداشت های خودسرانه، شکنجه های جسمی و روحی و ارعاب و سرکوب پلیسی رو به افزایش است و حکومت اسلامی ایران می کوشد به موازات این سرکوب ها دریچه های اطلاع رسانی آزاد را به اشکال مختلف مسدود و بسیاری از روزنامه نگاران را مجبور به مهاجرت و ترک میهن کند.

شکوفه آذر، شبنم آذر، آسیه امینی، محمد جواد اکبرین، محبوبه حسین زاده، بنیامین صدر، رضا علیجانی، مسیح علی نژاد، نیک آهنگ کوثر، حنیف مزروعی، مرتضی کاظمیان و محمدرضا یزدان پناه از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

منبع: رادیو فرانسه


 
 

هفت زندانی سیاسی زن:
1390/4/5

هفت زندانی سیاسی زن زندان اوین با نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای روشن شدن «ابعاد فاجعه» مرگ هاله سحابی شده‌اند.

همبندان خانم سحابی خواسته‌اند که کمیته حقیقت‌یاب از «افراد بی‌طرف، زنان و مردان مستقل و با حضور نمایندگان خانواده ایشان» تشکیل شود.

هفت زندانی سیاسی از رئیس قوه قضائیه می‌خواهند که «مسببین و مرتکبین این فاجعه دردناک معرفی و در محکمه‌ای علنی و عادلانه و بی‌طرف محاکمه شوند.»

در این نامه خطاب به آملی لاریجانی آمده است: «چنین اعمالی که موجب مرگ انسان‌های بی‌گناه شده و همچون فاجعه کهریزک بدون عقوبت مانده، به شکل غیرقابل تصوری در حال تکرار است.»

هفت زندانی سیاسی زن نوشته‌اند که مرگ هاله سحابی را چه عملی حساب شده و چه حاصل سوتدبیر بدانند، اما چبزی که باقی مانده، پیکر هاله سحابی است که شبانه و با شتاب به خاک سپرده شد.

هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی ۱۱ خردادماه در مراسم خاکسپاری پدرش بعد از درگیری با نیروهای امنیتی درگذشت.

وی در همان تاریخ به طور شبانه، در گورستان لواسان و در قبر عزت‌الله سحابی به خاک سپرده شد.

منبع: کلمه و مردمک

 


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته