-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۴, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 06/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عربسرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که یکی از زندانیان اعتصاب کننده در زندان اوین است، با ارسال پیامی از این زندانی سیاسی خواست به همراه دیگر یاران دربند خود، به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

هم اکنون نوزده زندانی سیاسی در زندان های اوین تهران و رجایی شهر کرج در اعتراض به شهادت هاله سحابی و هدی صابر، در اعتصاب غذا به سر می برند.

هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش عزت الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی- مذهبی در پی یورش نیروهای امنیتی و بنا به گفته شاهدان پس از ضرب و شتم از سوی یکی از ماموران، دچار حمله قلبی شد و درگذشت. هدی صابر فعال ملی- مذهبی و روزنامه نگار نیز که در زندان اوین به سر می برد، در اعتراض به این حادثه دست به اعتصاب غذا زد. عدم رسیدگی به او پس از وخامت وضعیت جسمی ناشی از این اعتصاب و ضرب و شتم در حین انتقال به درمانگاه، باعث حمله قلبی و در نتیجه فوت او شد.

سید محمد خاتمی در پیام خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی اعتصاب کنندگان، حفظ سلامتی آن ها را به عنوان فوری ترین خواسته عنوان کرد و از مسئولان خواست "برای یک بار که شده از طریق مذاکره با معترضان به حل مسائل بپردازند."

متن پیام سید محمد خاتمی که در اختیار "امروز" قرار گرفته به این شرح است:

برادر عزیز جناب آقای عرب سرخی

با سلام

چند روزی است که شما و عده ای از عزیزانی که در زندان بسر می برند به اعتصاب غذا دست زده اید و این امر همه مارا نسبت به سلامتی شما نگران کرده است و پاره ای اخبار نیز این نگرانی را تشدید می کند.

انتظار همه این است که به تقاضای دوستان ، سریعا این اعتصاب شکسته شود. آنچه مهم و فوری است حفظ سلامتی شما و بازگشتتان به زندگی عادی است امیدوارم این تقاضا مورد اجابت قرار گیرد.

از سوی دیگر اگر صدای ما به مسئولان می رسد از انان می خواهیم که یکبار هم که شده است از طریق مذاکره با معترضان به حل مسائل بپردازند. آنان مطالبی دارند که در جریان مذاکره بهتر می توان به آنها رسیدگی کرد تا یا دوستان قانع شوند یا مطالب آنان مورد توجه و اجابت قرار گیرد.

سید محمد خاتمی

لازم به ذکر است که بهمن احمدی امویی ، حسن اسدی زیدآبادی، مهدی کریمیان اقبال، عماد بهاور، قربانبهزادیان نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محسن امین زاده، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی ۱۲ زندانی اعتصاب کننده در زندان اوین هستند که از روز شنبه 28 خرداد.

کیوان صمیمی، عیسی سحر خیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت الله طبرزدی نیز شش زندانی سیاسی زندان رجایی شهر هستند که با اعلام حمایت از اعتصاب کنندگان در زندان اوین، از روز پنجشنبه 2 تیر ماه دست به اعتصاب غذا زدند.

در روزهای اخیر خبرهایی از وخامت وضعیت جسمی برخی از اعتصاب کنندگان به گوش می رسد. از جمله چهارشنبه گذشته ابو الفضل قدیانی و عبد الله مومنی دو تن از زندانیان اعتصاب کننده در زندان اوین تهران در پی وخامت وضعیت جسمی " با تاخیر" به بهداری زندان منتقل شدند.

بسیاری از شخصیت ها و گروه های سیاسی، ضمن اعلام حمایت از زندانیان اعتصاب کننده خواستار پایان اعتصاب غذای آن ها شدند.

تصویر دست نوشته سید محمد خاتمی:

name_khatami.jpg


 


ندای سبز آزادی: احمد صدر حاج سيد جوادي، عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران در پیامی خطاب به زندانیان اعتصاب کننده، ضمن تاکید بر اینکه   شكستن اعتصاب غذا هرگز به منزله‌ي پايان اعتراضات آحاد ملت ايران چه در درون زندان و چه در محيط بيرون نيست، درخواست پايان بخشيدن به اعتصاب غذاي زندانيان سياسي محبوس در اوين را مطرح کرده است.
در بخشی ازین پیام آمده است:"عملكرد نهادهاي قضايي، امنيتي و انتظامي در قضاياي تشييع پيكر زنده‌ياد مهندس عزت‌الله سحابي كه به شهادت دختر بي‌گناه ايشان و سپس وفات شهادت‌گونه‌ي هدي صابر انجاميد، مصداق جرم مشهود و از جمله جرايم واجد جنبه‌ي عمومي بود كه پيگرد كيفري آن، نه تنها وفق بند 1 ماده‌ي 4 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري نيازي به طرح شكايت از سوي شاكي خصوصي نداشت كه از جمله وظايف محرز دادستان تهران تلقي مي‌شود. متاسفانه عملكرد غيرقضايي نهاد دادستاني تهران به ويژه در وقايع پس از انتخابات 88، آن را از مرتبه‌‌ي " مدعي‌العموم " به " مدعي‌الدوله " تنزل داده و هرگونه اعتماد عمومي را به سلامت و استقلال دستگاه قضايي و تشكيلات دادگستري منتفي ساخته است. بي‌توجهي مسوولان قضايي به شهادتنامه‌ي 64 زنداني هم‌بند شهيد صابر و تداوم استنكاف از رسيدگي قضايي به دادخواهي صريح افرادي كه شائبه‌اي در صداقت و درستي گفتارشان وجود ندارد، تير خلاصي بود كه به پيكره‌ي نيمه‌جان حاكميت قانون در نظام جمهوري اسلامي ايران وارد شد و نقض آشكار اصول 34 و 167 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود. "
به گزارش میزان، متن این پیام بشرح زیرست:
به نام خداوند جان و خرد
وانفقوا في سبيل الله و لا تلقوا بايديكم الي التهلكه
فرزندان غيور ملت ايران
رنج و اندوهي كه بر عموم ملت ايران به سبب شهادت هاله سحابي و هدي صابر روا شد، ستم ناروايي بود كه نياز به توضيح ندارد و در اين ميان بديهي است كه زندانيان سياسي هم‌بند آن دو شهيد، دوچندان آزار ديده‌اند. شهادتنامه‌ي 64 زنداني هم‌بند مجاهد راه آزادي - شهيد هدي صابر - افزون بر آن كه حكايت از احساس مسووليت گواهي‌دهندگان داشت، به منزله‌ي ادعانامه‌اي حقوقي در اعلام جنايات واقع شده و اعمال مجرمانه و سبوعانه‌‌ي ماموران امنيتي و اهمال بلاتوجيه مقامات قضايي و مسوولان سازمان زندان‌ها محسوب مي‌شود و بالاتر از آن به عنوان سندي ماندگار در حافظه‌‌ي تاريخي ملتي ثبت خواهد شد كه بيش از صد سال است براي تحقق آزادي، دمكراسي، حاكميت قانون و عدالت اجتماعي، دادخواهي مي‌كند.
عملكرد نهادهاي قضايي، امنيتي و انتظامي در قضاياي تشييع پيكر زنده‌ياد مهندس عزت‌الله سحابي كه به شهادت دختر بي‌گناه ايشان و سپس وفات شهادت‌گونه‌ي هدي صابر انجاميد، مصداق جرم مشهود و از جمله جرايم واجد جنبه‌ي عمومي بود كه پيگرد كيفري آن، نه تنها وفق بند 1 ماده‌ي 4 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري نيازي به طرح شكايت از سوي شاكي خصوصي نداشت كه از جمله وظايف محرز دادستان تهران تلقي مي‌شود.
متاسفانه عملكرد غيرقضايي نهاد دادستاني تهران به ويژه در وقايع پس از انتخابات 88، آن را از مرتبه‌‌ي " مدعي‌العموم " به " مدعي‌الدوله " تنزل داده و هرگونه اعتماد عمومي را به سلامت و استقلال دستگاه قضايي و تشكيلات دادگستري منتفي ساخته است. بي‌توجهي مسوولان قضايي به شهادتنامه‌ي 64 زنداني هم‌بند شهيد صابر و تداوم استنكاف از رسيدگي قضايي به دادخواهي صريح افرادي كه شائبه‌اي در صداقت و درستي گفتارشان وجود ندارد، تير خلاصي بود كه به پيكره‌ي نيمه‌جان حاكميت قانون در نظام جمهوري اسلامي ايران وارد شد و نقض آشكار اصول 34 و 167 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود.
به رغم اعتراض قانوني و انسان‌دوستانه‌ي بيش از دوازده تن از فرزندان فداكار ملت كه در شرايط سخت زندان، بي‌ طرح هيچ خواسته‌ي شخصي، جان در گرو صدق ادعاي خود نهادند و از چندين روز پيش تا كنون در وضعيت اعتصاب غذا به سر مي‌برند و متاسفانه به نظر مي‌رسد كه نه تنها حاكميت جمهوري اسلامي و مراجع عظام، ظاهراً هنوز مستند و حجتي احساس نكرده‌اند تا به سكوت و انفعال خود پايان داده و در اقدامي شايسته، با تن دادن به خواسته‌ي انساني و قانوني اين عزيزان، جان فرزندان آرمان‌گرا و حق‌جوي ملت را از خطر برهانند و مانع تكرار مصيبتي ديگر شوند، بلكه دست‌هايي مرموز نيز دركارند كه بر تشنج موجود دامن زده و حذف فيزيكي مخالفان عقيدتي و سياسي خود را رقم زنند.
اين پدر پير، ضمن اعلام حمايت و همبستگي با دغدغه‌ها و آرمان‌هاي انساني و تاييد مطالبات شرعي و قانوني عزيزاني كه اعتصاب غذا كرده‌اند، از فداكارترين فرزندان ملت درخواست دارد كه با اميد به روزي نزديك كه در آن، از ستم و ستمكار خبري نخواهد بود و با ايمان به آينده‌اي سرشار از آزادي و حاكميت ملت ايران، بر احساسات ستايش‌انگيز و انسان‌دوستانه‌‌ي خود فائق آمده و به اعتصاب غذا پايان دهند و باور داشته باشند كه خون تمامي شهداي راه آزادي وطن و به ويژه دو عزيز شهيدمان به هدر نخواهد رفت و دامن‌گير ظالمان و سبب‌سازان آن فجايع خواهد شد.تداوم اعتصاب غذاي عزيزان در شرايط حاضر، افزون بر تحميل رنجي جانكاه به جسم و جان عظيم‌ترين سرمايه‌هاي انساني سرزمينمان، در راستاي خواست تماميت‌خواهان و طراحان پروژه‌ي نيمه‌تمام قتل‌هاي زنجيره‌اي مخالفان سياسي و عقيدتي قرار دارد. از اين رو با تاكيد مجدد بر اين نكته كه شكستن اعتصاب غذا هرگز به منزله‌ي پايان اعتراضات آحاد ملت ايران چه در درون زندان و چه در محيط بيرون نيست، درخواست پايان بخشيدن به اعتصاب غذاي زندانيان سياسي محبوس در اوين را تكرار كرده و از خداوند، پيروزي و آزادي ملت شريف ايران را مسئلت دارم.
احمد صدر حاج سيد جوادي
عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران
4/تير/1390 - 25/ ژوئن / 2011


 


ندای سبز آزادی: کنفدراسیون عمومی‌ کارگران در ایتالیا که از بزرگترین نهاد‌های اجتمایی‌ کشور ایتالیا می‌باشد ضمن حمایت از کمپین اعتراض سبز از دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان شناسایی و محاکمه مسئولین قتل هدی صابر و هاله سحابی شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، در این بیانیه آمده است :

چی جی ال: در حمایت از حقوق بشر در ایران
چی جی ال، از همه دعوت می کند که به کمپین اعتراضی فعالین ایرانی که در سطح بین المللی اجرا خواهد شد بپیوندند و همچنین موارد نقض حقوق اولیه انسانی را در مورد مخالفان و زندانیان سیاسی محکوم کنند و از دولت ایران خواهان آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی می باشد و همچنین خواهان شناسایی و محاکمه مسئولین کشته شدن هاله سحابی و هدی صابر می باشد

به اطلاع می رسانیم که کمپین اعتراض سبز در 25 شهر دنیا از 19 ژوئن تا 25 ژوئن اجرا می شود
مکان تحصن در ایتالیا  در شهر رم  در میدان ناوونا و در شهر  وارزه  در میدان مونته گراپا می باشد


 


به گزارش ندای سبز آزادی، اطلاعیه این کمپین به شرح ذیل است:

با گذشت یک هفته از آغاز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی  بند 350 زندان اوین و  پیوستن زندانیان زندان رجایی شهر به این اعتصاب، نگرانی ها از وضعیت سلامتی 19 زندانی اعتصاب غذا کننده افزایش یافته است
منابع خبری در طی روز های گذشته خبر از وخامت حال محسن امین زاده، عبدالله مومنی؛ ابوالفضل قدیانی و حسن اسدی زید ابادی  داده اند . این در حالی است که 14 روز پیش رضا هدی صابر، از زندانیان سیاسی زندان اوین پس از 10 روز اعتصاب غذا و ضرب و شتم ماموران امنیتی زندان به شهادت رسیده بود.
از همین روی کمپین اعتراض سبز، از تمامی ایرانیان برون مرز، دعوت می کند تا با شرکت در برنامه های  اعتراضی این کمپین در روز شنبه 25 ژوئن(فردا) در سراسر دنیا، و با حمل نماد های سیاه ، صدای فریاد  و اعتراض این  زندانیان سرافراز  را از قعر زندان های ایران  به گوش جهانیان برسانند و حمایت قاطع خود را از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اعلام کنند.
وعده ما فردا 25 ژوئن در میادین اصلی بیش از 25 شهر دنیا

·         Stockholm, Sweden    : Sergelstorg , 4 PM

·         Gothenburg, Sweden

·         Umeå, Sweden

·         Rome, Italy    : Piazza Navona - 6 PM

·         Varese, Italy:   Piazza monte grappa (centro di varese) - 4 PM

·         London, England:  Trafalgar Square - 2 PM

·         Vienna, Austria:   Albertinaplatz - 15:00 to 16:00

·         Paris, France

·         Amersfoort, Netherlands

·         Budapest, Hungary: Gödör club - 6:30 PM

·         Frankfurt, Germany

·         Hamburg, Germany:  Ida-Ehre-Platz (Mönckebergstrasse)  3:30 PM

·         Prague , Czech republic:  Vaclavske namesti - 5 PM

·         Ottawa, Canada: Public Place in front of Parliament of Canada - Parlement du Canada - 6 PM

·         Toronto, Canada

·         Montreal , Canada: Phillips Square - 12:00

·         Waterloo , Canada: Waterloo town square, ON, Canad 1:00 pm

·         Kuala Lumpur, Malaysia: UN OFFICE

·         Johor Bahru , Malaysia

·         Penang , Malaysia

·         Irvine, USA: UCI Social Science Plaza A 1100 (SSPA 1100) - 2:30 PM

·         Boston, USA

·         Washington DC , USA: UN information center - 6 PM

·         Melbourne, Australia: State Library of Victoria 328 Swanston Street - 4 PM

·         Singapore, Singapore

برای دریافت اطلاعات تکمیلی به ادرس زیر مراجعه نمایید
http://eteraazsabz.wordpress.com/
ایمیل: eteraaz.sabz@gmail.com
فیسبوک: اعتراض سبز


 


در ادامه اعلام حمایت ها از اعتصاب غذایِ اعتراضیِ زندانیان سیاسی، تعدادی از تشکل های مدنی و دانشگاهیِ حامی جنبش سبز در خارج از کشور، ضمن اعلام حمایت از اعتصاب غذای ١٨ زندانی سیاسی در ایران، از تمامی نهادهای بین المللی به خصوص گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران خواستند تا با رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب کننده، مانع تداوم وضعیت فعلی شوند.

به گزارش منابع خبری جرس، این بیانیه که بالغ بر بیست و پنج تشکل و نهاد و کمیته آنرا امضا کرده اند، همچنین خاطرنشان کرده اند "دستگاه نظامی- امنیتی حاکم بر ایران به دفعات نشان داده است که در صورت خاموش شدن فشارهای داخلی و خارجی گستاخ تر شده و بر جنایات خود می افزاید."

متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:

شهادت مظلومانه هدی صابر در پی اعتصاب غذای وی در اعتراض به قتل وحشیانه هاله سحابی، تازه ترین عامل افشا کننده پروژه قتل زندانیان سیاسی توسط حاکمیت استبدادی ایران است. در این پروژه زندانیان شجاعی که در برابر خودکامگی حاکمان ایستادگی می کنند با روش های خاص به قتل می رسند و سپس دستگاه امنیتی با فرافکنی سعی می کند تا بدون پرداخت هیچ هزینه داخلی و خارجی سایر زندانیان را نیز مرعوب کند. هم بندان هدی صابر که بیش از هر کسی در جریان جزییات این پروژه قرار دارند با هدف افشای این پروژه جنایت کارانه با در دست گرفتن سرمایه جان خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده اند. ایستادگی این قهرمانان سبب رسوا شدن برنامه های جنایت کارانه استبداد در ایران جهت حذف منتقدان سیاسی است. پس بر ما ایرانیان خارج از کشور است تا با تماس با نهادهای بین المللی، رسانه های مستقل و نمایندگان پارلمانی در کشورهای محل اقامتمان ندای مظلومیت زندانیان سیاسی ایران را به گوش جهانیان برسانیم و مانع از ادامه نقض حقوق اولیه فعالان و زندانیان سیاسی شویم.

ما تشکل های امضا کننده ذیل، ضمن اعلام حمایت از اعتصاب غذای ١٨ زندانی سیاسی در ایران، از تمامی نهادهای بین المللی به خصوص گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، دکتر احمد شهید، درخواست می کنیم تا با رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب کننده که گناهی جز داشتن عقیده ایی مخالف با حاکمیت استبدادی ایران ندارند باعث جلوگیری از جنایات بیشتر دستگاه امنیتی ایران شوند. دستگاه نظامی- امنیتی حاکم بر ایران به دفعات نشان داده است که در صورت خاموش شدن فشارهای داخلی و خارجی گستاخ تر شده و بر جنایات خود می افزاید.

پرسا - پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی
http://iranporsa.org
راه سبز مجارستان
http://www.facebook.com/groups/IranGreenMovement.Hungary
تشکل دانشجویان سبز حامی دمکراسی برای ایران - جنوب کالیفرنیا
نسل آزادیخواه ایران - اتریش
Iran's Liberal Generation in Austria
http://ilga.at/
همبستگیبا جنبش دموکراتیک ایران – ادمونتون (سیدمی)
Solidarity with Iran's Democratic Movement-Edmonton (SIDME)
http://sidme.wordpress.com
جنبش سبز دانشجویی ونکوور
http://vancouver4iran.com
دانشجویان سبز دانشگاه تگزاس ای اند ام
Green Aggies
http://green-college-st.blogspot.com
سبز هیوستون
SabzHouston
http://sabzhouston.org
دانشجویان حامی جنبش سبز ایران (سیگما)، دانشگاه ویکتوریا، کانادا
Students for Iranian Green Movement Association (SIGMA), University of Victoria, Canada
Austin For Iran
راه سبز اتاوا
جمعی از دانشجویان سبز دانشگاههای بوستون
انجمن دانشجویان ایرانی دموکراسی خواه دانشگاه جورج واشنگتن


 


ندای سبز آزادی: جمعی از خانواده های زندانیان اعتصاب کننده غذا با ارسال نامه ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر با ابراز نگرانی شدید از
وضعیت موجود از ایشان تقاضا کردند برای ملاقات با زندانیان سیاسی و بررسی شرایط آنها هر چه سریعتر به ایران سفر کند .

در این نامه آمده است : شما در شرایطی به این سمت برگزیده شده‌اید که ما ایرانیان پس از دو سال تحمل سرکوب برنامه ریزی شده و کم سابقه، اکنون در معرض انواع جدیدی از سرکوب قرار گرفته ایم. سرکوب‌هایی که اینک تنها در صورت توجه فوری افکار عمومی و اقدام عاجل نهاد‌های ذیصلاح بین‌المللی ممکن است به فجایع جدیدی نینجامد.

خانواده زندانیان سیاسی در بخش دیگری از این نامه اظهار داشته اند: آنچه بر هدی صابر رفت نشان از آن دارد که سیاست زندان در جمهوری اسلامی درمورد اعتصاب غذا کنندگان تغییر کرده است. موارد مشابه در سالهای گذشته نشان می‌داد که زندانبانان با مراقبت پزشکی خاص، اعتصاب غذاکنندگان را با وجود اعتصاب‌هایی به مراتب طولانی‌تر از خطر مرگ می‌رهاندند. اما در مورد اخیر همه ی شواهد نشان از آن دارد که مقامات امنیتی ایران اعتصاب غذا کنندگان را به سوی مرگ می‌رانند. در این مورد حتی اجازه ندادند تا زندانی اعتصاب کننده تقاضا‌های دوستانش برای شکستن اعتصاب را از خارج زندان دریافت کند.

به گزارش امروز، متن کامل این نامه به شرح زیر است :

جناب آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در امور ایران،

با ادای سلام و احترام، ما امضا کنندگان این نامه انتخاب جناب عالی به سمت گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در امور ایران را به شما تبریک می‌گوییم.

شما در شرایطی به این سمت برگزیده شده‌اید که ما ایرانیان پس از دو سال تحمل سرکوب برنامه ریزی شده و کم سابقه، اکنون در معرض انواع جدیدی از سرکوب قرار گرفته ایم. سرکوب‌هایی که اینک تنها در صورت توجه فوری افکار عمومی و اقدام عاجل نهاد‌های ذیصلاح بین‌المللی ممکن است به فجایع جدیدی نینجامد.
ما خانواده‌های زندانیان سیاسی نامبرده‌ی زیر بدینوسیله به اطلاع جناب عالی می‌رسانیم که عده‌ای این زندانیان سیاسی از هفته‌ی پیش دست به اعتصاب غذا زده‌اند و عده ی دیگری از ایشان از امروز به اعتصاب غذای ایشان پیوسته‌اند. عده‌ای از خانواده‌این اعتصاب غذا در شرایطی صورت می پذیرد که دو هفته‌ پیش از این هدی صابر، یکی از سرشناس‌ترین زندانیان سیاسی پس از انتخابات که دست به اعتصاب غذای تر زده بود، تنها ظرف هشت روز جان باخت. مرگ او به گواهی کتبی ۶۴ تن از هم‌بندان او پس از آن رخ داد که به علت عدم رسیدگی پزشکی متعارف، حال او رو به وخامت نهاد و مأموران زندان با تأخیر بسیار او را به بهداری زندان منتقل کردند و در آنجا هم در حالی که به وضوح علایم حمله‌ی قلبی را با خود داشت مورد ضرب و شتم مقامات امنیتی قرار گرفت و بالأخره روز بعد تنها وقتی به بیمارستان منتقل شد که دیگر از نظر پزشکی کار از کار گذشته بود. مرگ او زود‌تر از یک روز بعد به خانواده‌ی او اعلام نشد. شهادت‌نامه‌ی کتبی زندانیان هم‌بند او درباره‌ی عدم رسیدگی عمدی و ضرب و جرح او از سوی زندانبانان اینک در دسترس است و تک‌تک ایشان می‌توانند در‌باره‌ی آنچه بر این زندانی در طول هشت روز اعتصاب غذا تا درگذشت او گذشته است مصاحبه شوند.
آنچه بر هدی صابر رفت نشان از آن دارد که سیاست زندان در جمهوری اسلامی درمورد اعتصاب غذا کنندگان تغییر کرده است. موارد مشابه در سالهای گذشته نشان می‌داد که زندانبانان با مراقبت پزشکی خاص، اعتصاب غذاکنندگان را با وجود اعتصاب‌هایی به مراتب طولانی‌تر از خطر مرگ می‌رهاندند. اما در مورد اخیر همه ی شواهد نشان از آن دارد که مقامات امنیتی ایران اعتصاب غذا کنندگان را به سوی مرگ می‌رانند. در این مورد حتی اجازه ندادند تا زندانی اعتصاب کننده تقاضا‌های دوستانش برای شکستن اعتصاب را از خارج زندان دریافت کند.
آنچه ما را تنها یک هفته پس از انتخاب شما به این سمت به فرستادن این نامه به شما واداشته است این است که اکنون جان عزیزان ما که همگی از زندانیان سرشناس سیاسی پس از انتخابات اند بیش از هر زمان دیگری به شدت در خطر است. مورد هدی صابر نشان می‌دهد که ما برای نجات جان ایشان و رفع خطری که از سوی زندانبانان متوجه جان ایشان است باید فوراً دست به کار شویم. در عین حال، صد‌ها زندانی سیاسی و عقیدتی دیگر اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی با انواع محکومیت‌ها و فشار‌های روحی و جسمی مغایر با مفاد تعهدات حقوق بشری جمهوری اسلامی دست به گریبان اند.
تقاضای ما از شما این است که به صورت فوری و بدون درنگ برای ملاقات با این زندانیان سیاسی اعتصاب‌کننده به ایران سفر کنید.
ما از شما می‌خواهیم در گفتگو با مقامات ذیصلاح در ایران از ایشان مؤکداً بخواهید تا مراقبت‌های پزشکی لازم برای زندانیان اعتصاب کننده را در اختیار ایشان بگذارند و مرگ ایشان را تسهیل نکنند.

ما از شما همچنین می‌خواهیم در گفتگو با این زندانیان دلایل ایشان برای آغاز اعتصاب غذا و شرایط ایشان برای پایان آن را بشنوید و به اطلاع مراجع ذیصلاح بین‌المللی و افکار عمومی برسانید.

از شما به خاطر تلاش‌تان پیشاپیش سپاسگزاری می‌کنیم.

با احترام خانواده های :
احمدی امویی، اسدی زیدآبادی، امين زاده، بهاور، بهزاديان نژاد، دلیرثانی، عرب سرخی، قدیانی، مقیسه، مومنی‬، ‫باستانی ‫و سحرخیز‬


 


محمد نوری زاد، نویسنده و هنرمند و منتقدِ حامیِ جنبش سبز، در ادامۀ نوشتارهای خود که تحت عنوان «گل هاو سیم های خاردار» منتشر می شود، قسمت سیزدهم را پیرامون احمد زیدآبادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسیِ محبوس در زندان گوهردشت، خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نوشته است، که “به یاد داشته باشیم ما، زید آبادی را بخاطر فهم متغایرش زندانی کرده ایم. او جاسوس و عمله ی بیگانگان نیست. او خیانتکار و مزد بگیر اجانب نیست. او یک سرمایه دار وام گرفته از بانکهای رفاقت ما نیست. او یک منتقد است. من معتقدم برای او و امثال او باید راه گشود و پای آنان را برفرق سر نهاد و به استقبال فهمشان شتافت.”

به گزارش تارنمای نوری زاد، وی در شرح خصائل دبیر کل زندانیِ سازمان ادوار تحکیم وحدت نوشته است “من می دانم که زید آبادی، با زندان و تهدید و تبعید، نرم نخواهد شد. و به زعم ما، به راه راست مورد نظر ما باز نخواهد گشت. او اگر ده سال دیگر نیز در زندان بی توجهی ما بماند و یک روزهم به او مرخصی داده نشود، همان خواهد بود که هست. پله ای از نردبان فهمیدگی خویش پایین نخواهد آمد.”

متن این نوشتار به شرح زیر است:

من و زید آبادی در زندان هم بند نبوده ایم اما یک بند مشترک، مرا و او را به هم پیوند داده است. اگر گفتید چه؟

زید آبادی متفکری است آزاده، که این روزها، چوب بی تربیتی های ما را می خورد. در این سالهای پس از انقلاب، ما متعمدانه نخواسته ایم به سخن دیگرانی که چون ما نمی اندیشند، بها بدهیم. زید آبادی گرچه با نگرش های ما مخالف بود و هست، با این همه اما او یک ایرانی فهیم و اندیشمندی است که در همه ی شاکله ی فکری اش، جز سرفرازی ایران و ایرانی سراغ نمی توان گرفت.

زید آبادی را بجای زندان، باید بر چشم خود گذارد. باید به فهم او و نقدهای او امکان جولان داد. جامعه ای که خود را از نقد منصفان و دلسوزان خود بی نیاز بداند، به بد ورطه ای در می افتد. همان ورطه ای که امروزه درآن گرفتاریم.

من در سالهای حضور اصلاح طلبان در دولت، یکبار، وفقط یکبار، آنهم در دانشگاه شریف او را دیدم و با وی به مناظره نشستم. بازار سخنوری و سخن پردازی او آن روزها گرم بود. اما او، هرگز از دایره ی ادب، و انصاف دور نمی افتاد.

من چگونه فریاد بزنم که حاکمان و متولیان جمهوری اسلامی به این داغ بزرگ عنایت فرمایند و بدانند : درقاموس ابتدایی ترین خصلت های انسانی نیز، هرگز نمی توان یک نفر را دوسال تمام به زندان انداخت و یک روز هم به او مرخصی نداد؟

من می دانم که زید آبادی، با زندان و تهدید و تبعید، نرم نخواهد شد. و به زعم ما، به راه راست مورد نظر ما باز نخواهد گشت. او اگر ده سال دیگر نیز در زندان بی توجهی ما بماند و یک روزهم به او مرخصی داده نشود، همان خواهد بود که هست. پله ای از نردبان فهمیدگی خویش پایین نخواهد آمد.

به یاد داشته باشیم که : ما، زید آبادی را بخاطر فهم متغایرش زندانی کرده ایم. او جاسوس و عمله ی بیگانگان نیست. او خیانتکار و مزد بگیر اجانب نیست. او یک سرمایه دار وام گرفته از بانکهای رفاقت ما نیست. او یک منتقد است. من معتقدم برای او و امثال او باید راه گشود و پای آنان را برفرق سر نهاد و به استقبال فهمشان شتافت.

من، از طرف همه ی آنانی که به فهم، و به جولان فهم اعتقاد دارند و به آن بها می دهند، از زید آبادی و خانواده ی سرگردانش، پوزش می خواهم. زید آبادی اگر رفیق خود ما بود، اکنون مثل نورچشمی های فحاش و بی ادب ما ارج و قرب داشت و احدالناسی متعرض فضاحت های رسانه ای آنان نمی شد.

آهای متولیان دستگاه قضا، می شنوید چه می گویم؟ درهیچ کجای دین ما، و درهیچ کجای دنیای دیگران، نیامده است که یک نفر را بخاطر نقدهایش به زندان بیاندازند و دوسال تمام به او مرخصی ندهند. انصافتان کجاست؟ شما که مدعی فهم هستید! شما که خود خانه دارید و در خانه هایتان، صدای قهقهه ها و خنده های کودکانتان بلند است! شما که در توصیف صیانت از خانواده ساعت ها داد سخن در می دهید! کجاست عاطفه های انسانی شما؟ همسر و فرزندان زید آبادی، دوسال تمام است که یک ساعت، او را در کنار خویش نداشته اند.

بکجا می رویم ای بزرگان عرصه ی حرف؟!


 


خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: کسی حق ندارد به یک مجرم سیلی بزند، به او توهین کند و یا فحش دهد، چنین شخصی در صورت انجام این کارها از عدالت بیرون رفته است.

به گزارش ایسنا ، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران ضمن اشاره به سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه پشتیبان نظام و حقوق جامعه است و باید به آن اهمیت داد.

وی با مورد توجه قرار دادن بحث اعتدال گفت: باید اعتدال را در نظر گرفت و این موضوع باید در همه‌ی امور باشد. نقطه‌ی اعتدال، نقطه‌ی مهمی است و در آن استقامت وجود دارد. انسانی که معتدل است در عدل استقامت می‌کند.

وی با تاکید بر این که نباید مخالفت با شخصی در قضا، اظهارنظر، حکم، نوشته و یا مقاله‌ای اثر بگذارد، اظهار کرد:‌ باید عدالت را به پا کنیم. وقتی با متهم و مجرمی روبرو می‌شویم، باید بدانیم که مجرم در قانون کیفرش مشخص شده، پس چرا به آن سیلی می‌زنید و توهین می‌کنید. حق ندارید سیلی بزنید، توهین کنید و فحش دهید. اگر کسی چنین کند از عدالت بیرون است.

امامی کاشانی با بیان این‌که باید روی مرز دین محکم بود، گفت: مرحوم خواجه‌نصیرالدین طوسی که از طراحان و شخصیت‌های برجسته در فلسفه، کلام و حتی فقه و حدیث است، روایتی دارد بدین مضمون که صراط مستقیم از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر و تیزتر است. همین نقطه اعتدال و بسیار مهم است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران افزود: نباید به شعارها و اینکه آن و این چه می‌گویند، چه کسی توقع دارد و چه کسی توقع ندارد، توجه کرد، بلکه باید مرز اسلام، شرع و قانون در نظر گرفته شود. در همین راستا مرحوم ملامهدی نراقی که ایشان نیز از شخصیت‌های برجسته اخلاق هستند، بر این نکته تاکید کرده‌اند که فهم نقطه‌ی اعتدال مشکل است و باید آن را رعایت کرد.

وی اظهار کرد: هر چه در حرف‌ها و نوشته‌ها افراط و تفریط باشد، فساد می‌آورد و خراب می‌کند. دستگاه قضا هم باید همین طور باشد و ما نیز چنین باشیم.

امامی کاشانی همچنین به بحث بیداری اسلامی در کشورهای منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: باید در جامعه عدالت باشد تا جامعه آرام گیرد. اگر عدالت نباشد این سرکوب‌ها و این جریاناتی که در بحرین، یمن و … وجود دارد، جز خسارت دیکتاتورها چیز دیگری اضافه نمی‌کند و کارنامه‌شان را سیاه‌تر خواهد کرد. با توجه به شعارهایی که به عنوان اسلام در این کشورها سر داده می‌شود، خدا به مردم آن‌ها یاری می‌کند و کارشان را پیش می‌برد و سرانجام این حرکت‌ها پیروزی خواهد بود.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران همچنین شهادت موسی‌ابن‌جعفر را نیز تسلیت گفت و اظهارکرد: برخی متاسفانه می‌خواستند کارهای اراذل و اوباش بنی‌امیه و بنی‌عباس را توجیه کنند.

امام جمعه موقت تهران گفت: نباید از اقیانوس سنت‌ها و نظام‌ها فاصله گرفت و ازدواج هم جزیی از نظام خلقت است که روال آن را پیامبر و خدا مشخص خواهند کرد نه غرب.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک ایام ولادت حضرت علی(ع) و مبعث پیامبر اکرم(ص) به آیاتی از قرآن کریم در مورد نکاح و ازدواج اشاره کرد و افزود: انسان بدون همسر ناقص است و ذاتش تمام نیست. زمانی می‌توان گفت که این هویت کامل است که زن و مرد با هم باشند و مبنای این با هم بودن هم ازدواج باشد.

وی با بیان این‌که مرد و زن یک حقیقت و یک روح هستند، اظهارداشت: قانونی که خدا در ازدواج قرار داده، باید رعایت شود، رفیق بودن به معنای محو کردن تمام هویت فرد است، بلکه شوهر بودن و زن بودن درست است و در این صورت است که انسان یک هویت می‌شود، درغیر این صورت تمام زندگی تباه می‌شود و از بین می‌رود.

امامی کاشانی یادآور شد: اگر با هم عشق‌ورزی می‌کنید ،‌دل به هم می‌بندید و از نگاه کردن به هم لذت می‌برید، این مودت باید براساس ازدواج و در درون این نظام الهی قرار گیرد، زیرا در این صورت است که این نگاه عمیق و باقی خواهد بود و در برزخ و قیامت هم زیباتر از گذشته وجود خواهد داشت.

امام جمعه موقت تهران همچنین خاطرنشان کرد:‌ جوانان ما فکر نکنند که با داشتن رابطه با یکدیگر آرامش پیدا می‌کنند، زیرا در ورای این آرامش کاذب تباه شدن در انتظار خواهد بود. از سوی دیگر زن و شوهری که اختلاف دارند و براساس آن طلاق می‌گیرند، فکر نکنند که به ارامش می‌رسند، زیرا دست یافتن به آرامش در ازدواج است و اینها خطا و نفهمیدن انسان است.

وی با بیان این‌که انسان با ازدواج کامل و با داشتن فرزند رحمت در زندگی انسان جاری می‌شود، گفت: اگر رابطه فرد غیرمشروع باشد، آن فرد نیمه خود را از هم دست خواهد داد.

امامی کاشانی اظهار کرد: بدون هم بودن آرامش نداشتن است و با این و آن به عیش و تفریح نامشروع پرداختن سراسر درد و پشیمانی است، لذا کسانی که در این راه قدم بر می‌دارند فکر کنند و ببینند که نظام خلقت و زندگی چه روالی را نشان می‌دهد.


 


 زهراصدر

فیض الله عرب سرخی، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یکی ار ۱۹ زندانی سیاسی است که پس از شهادت هدی صابر پیش روی چشمانشان دست به اعتصاب غذا زدند.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب که در جریانات پس از انتخابات جنجال بر انگیز ریاست جمهوری به همراه بسیاری از یاران و هم فکران خود بازداشت شد مدت ها در بند انفرادی دو الف سپاه تحت بازجویی بود.

وی که یکی از شاکیان پرونده ی مشفق است تا به حال چند بار به مرخصی آمده اما هر بار به دلیل بی توجهی به هشدارهای نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه، مانند دیدار با سران اصلاحات و جنبش سبز به زندان برگردانده شده است.

مریم شربتدار قدس به خبرنگار کلمه می گوید: با اشاره به نامه ی خود که پس از اعلام اعتصاب منتشر شده می گوید: من در آن نامه از دیگران خواستم که اعتصاب خود را بشکنند و آن نامه فقط خطاب به همسرم بود. درست مثل همان زمان که ایشان با بدرقه خودم برای دفاع از وطن عازم جبهه می شد که در عین نگرانی خرسند از انجام وظیفه بودم.

وی در نامه ی خود خطاب به همسرش نوشته بود: به اعتصاب غذایت ادامه بده و بگذار تمام دنیا بدانند اینجا کجاست. اگر تا کنون از همه ی آزادگانی که دست به اعتصاب غذا می زدند درخواست می کردم ادامه ندهند اینک برای این کار بزرگ بر تو آفرین گفته و می خواهم ادامه دهی تا زمانی که دیگر شاهد به بند کشیده شدن هیچ اندیشه ای نباشیم.

متن کامل مصاحبه کلمه را با همسر این فعال سیاسی دربند با هم می خوانیم:

آخرین خبری که از آقای عرب سرخی دارید چه بوده است؟

خبر جدیدی ندارم و آخرین خبر همان است که در ملاقات روز دوشنبه ایشان را به صورت کابینی دیدم که در واقع سومین روز اعتصاب غذا بود

با توجه به سابقه ای که در برخورد با زندانیان اعتصاب کننده طی سال های گذشته مشاهده شده فکر میکنید این روش اعتراضی نتیجه بخش باشد؟

با توجه به اینکه اعتقاد دارم هنوز هم دلسوزانی وجود دارند که ممکن است نگران این نظام باشند امیدوارم که شاهد نتایج مثبتی باشیم در هر صورت اگرچه در هر اقدامی نتیجه آن مهم است اما آنچه مسلم است انجام وظیفه مهمتر است.

شما در نامه ای این حرکت اعتراضی را تایید و حمایت کرده اید، با تجربه ی اتفاقات اخیر، شما نگران نیستید که خدای نکرده اتفاق بدی برای این عزیزان بیفتد؟

اتفاقا خیلی هم نگران هستم و اگر دقت کرده باشید من در آن نامه از دیگران خواستم که اعتصاب خود را بشکنند و آن نامه فقط خطاب به همسرم بود. حس این روزهای من درست مثل همان زمان است که ایشان با بدرقه خودم برای دفاع از وطن عازم جبهه می شد من آن روزها در عین نگرانی خرسند و راضی از انجام وظیفه بودم.

شما توی ملاقات به طور خصوصی هم از ایشان نخواستید که اعتصاب رو پایان دهند؟

دیدن عزم راسخ ایشان به من اجازه چنین کاری را نداد و به همین دلیل خودم نیز از همان ابتدا برای همراهی با ایشان و سایر اعتصاب کنندگان در اعتصاب غذا به سر می برم.

آقای عرب سرخی مشکل جسمی خاصی ندارند؟

ایشون از زمان دستگیری از نظر جسمی سلامت کامل داشتند و هر مشکلی که پیش بیاید مسئولین باید جوابگو باشند.

شنیده میشود که ایشان کلا با اعتصاب غذا مخالف هستند، این بار به نظر شما چرا قبول کردند که اعتصاب کنند؟

بله هنوز هم بر این اعتقاد هستند ولی هیچ راهی جهت رساندن صدای اعتراض به گوش مسئولین نبود درست مثل زمان دفاع از میهن که جان خود را کف دست می گرفتند و به جبهه میرفتند.

در این ماجرا گروهی متشکل از همه ی سن ها و نگاه های سیاسی حضور داشتند، به نظر شما جوان ها به مسن تر ها کمک می کنند یا برعکس مسن ترها روحیه دهنده و جریان ساز شده اند؟

این تصمیم یک تصمیم جمعی بوده و جوان و مسن ندارد و چیزی که در ملاقات دیدم درایت و شجاعتی بود که در همه آنهادیده می شد.

سخنی با مسئولین قضایی و جکومتی دارید که بخواهید به گوش آن ها برسد؟

ای کاش مسئولین متوجه شوند که با خشونت کاری پیش نمی رود و مسئول سلامتی همه زندانیان هستند.

منبع: کلمه


 


ندای سبز آزادی: عبدالله مومنی، محسن امین زاده، ابوالفضل قدیانی، مهدی کریمیان اقبال و بهمن احمدی امویی در هفتمین روز اعتصاب غذای خود در بند ۳۵۰ با مشکلات شدید جسمی مواجه شده اند و برای دریافت کمک های پزشکی به بهداری زندان اوین منتقل شده اند.آنها در اعتراض به جان باختن هاله سحابی و هدی صابر از زندانیان سیاسی همین زندان از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش کلمه، این پنج نفر با تاخیر به بهداری منتقل شده اند .در همین حال خانواده های زندانیان اعتصاب کننده پس از اتفاقی که برای هدی صابر در بهداری زندان رخ داد و منجر به مرگ وی شد، اعتمادی به این بهداری ندارند.هدی صابر، زندانی سیاسی در زمانی که در اعتصاب غذا به سر می برد، در بهداری اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یکی دو روز بعد جان باخت.
خانواده های اعتصاب کنندگان اوین از دادستان تهران که مسوولیت مستقیم سلامت زندانیان سیاسی با وی است ، انتظار دارند عزیزان شان به جای انتقال به بهداری اوین به بیمارستان های مجهز و قابل اعتماد منتقل شوند تا خانواده های بتوانند بر نحوه درمان آنها نظارت کنند و فاجعه مرگ هدی صابر تکرار نشود.

خانواده محسن امین زاده در همین باره گفته اند که وی مشکل فشار خون دارد و دائماً باید دارومصرف کند و در چنین اعتصاب غذا برای وی خطرناک است

همسر محسن امین زاده اضافه کرده است :مسؤولیت جان همسر من با مسؤولان زندان و مسؤولان قضایی است. ایشان دو سال است که به دلیل بی عدالتی ها در زندان به سر می برند و در طول این مدت از نظر جسمانی بسیار ضعیف شده اند. ما به شدت نگران هستیم فاجعه ای که در اثر سهل انگاری مسؤولان زندان رخ داد و آقای هدی صابر عزیز را از دست دادیم دوباره اتفاق بیفتد. من از مسؤولان می خواهم هرچه سریعتر از وقوع فجایع بیشتر جلوگیری کنند.

ابوالفضل قدیانی ۶۵ ساله به بیماری قلبی مبتلا است و به گفته خانواده اش حتی در مواقع عادی قادر به روزه داری هم نبوده است و اکنون تحمل اعتصاب غذا برای وی بسیار دشوار است.

براساس همین گزارش، سایر اعتصاب کنندگان بند ۳۵۰ اوین نیز در شرایط مشابهی به سر می برند و اوضاع جسمی اغلب آنها نامساعد گزارش می شود

بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی، مهدی کریمیان اقبال، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محسن امین زاده، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی ۱۲ زندانی اعتصاب کننده زندان اوین هستند که در بیانیه ای اعلام کرده اند : “هاله سحابی فرزند وارسته مردی چون مهندس عزت الله سحابی که در مرخصی از زندان به سر می برد و در مراسم تشییع و تدفین پدرش، با هجوم نابخردانه ماموران به شهادت رسید و هدی صابر هم بندیما که در اعتراض به این حادثه ناگوار دست به اعتصاب غذای تر و محدود زد اما دست اجل او را از میان ما برد، اما دو مساله شهادت او را به چالش مشروعیتی بزرگ برای نظام کنونی تبدیل می سازد: اول حبس او به مدت ده ماه بدون محکومیت و هر قرار قانونی و کاملا خودسرانه و جبارانه، آن هم در پیش دیدگان دستگاههای مسوول و مدعیان قضاوت و عدالت و دیگری رفتار سهل انگارانه و مغرضانه در برابر آثار اعتصاب غذای او به همراه ضرب و شتم که منجر به شهادت مظلومانه اش شد.

خانواده زندانیان اعتصاب کننده اوین در گفتگو با رسانه ها بار ها تاکید کرده اند که هیچکدام از این زندانیان به اعتصاب غذا تمایلی نداشته و چارهای برایشان باقی نمانده جز اینکه این گونه صدای اعتراض شان را بالا ببرند تا دیگر چنین فجایعی در زندانهای کشور رخ ندهد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته