-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۸, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 06/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را اقدامی «گزینشی» و «با اهداف سیاسی تحت فشار کشورهای غربی» دانست. شورای حقوق بشر سازمان ملل جمعه  ۲۷ خردادماه "احمد شهيد"  وزير خارجه سابق مالديو، را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران معرفی کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که این شورا در نشست چهارم فروردين خود در ژنو در قطعنامه‌ای به تعيين گزارشگر ويژه‌ای برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران رأی داد. آمريکا و سوئد اين قطعنامه را پيشنهاد کرده بودند.
 


مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با اعلام این که برخورد با «جریان انحرافی» به صورت روزانه ادامه دارد، گفت، نظام در حال «اعتراف‌گیری» از اطرافیان بازداشت‌شده رئیس دولت است. «جریان انحرافی» عبارتی است که هواداران رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی، به کار می‌برند. مجتبی ذوالنور که به تازگی برای شرکت در انتخابات مجلس بازنشسته شده، همچنین ابراز امیدواری کرده  که به گفته وی زمینه‌های اصلاح ریشه اصلی این جریان انحرافی فراهم شود.
 


رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی ایران از گران شدن ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لبنیات خبر داد.  به گفته سعید درخشانی  بهای شیر از۸۵۰ تومان به ۹۲۰ تومان رسیده است. سعید درخشانی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت کالاهایی چون روغن، انواع سس و لبنیات گفت: معمولا همه محصولات لبنیات با هم گران می‌شوند چرا که همگی از شیر درست می‌شوند ولی برخی از جنس‌ها چون پنیر پگاه گران نشده در حالی که پنیر کاله افزایش قیمت داشته‌است. اداره آمار بانک مرکزی ایران، اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده‌بود که متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در فروردین امسال، ۲۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته‌است.
 


فاطمه آليا، نماينده مجلس، روز سه شبنه گفت،  رهبر جمهوری اسلامی  نسبت به «اهانت»  نمايندگان مجلس در مخالفت با مواضع محمود احمدی نژاد به هنگام معرفی وزير پيشنهادی ورزش تذکر داده است. به گزارش خبرگزاری مهر،  فاطمه آليا  در جريان نطق روز سه شنبه خود با تکرار  جمله هايی مبنی بر اينکه «رفتار نمايندگان رذيلت بود، ظلم بود، فساد بود»، خشم ديگر نمايندگان را برانگيخت. به گزارش خبرگزاری مهر،  شهاب الدين صدر، نايب رئيس مجلس، خطاب به خانم آليا گفت، رهبری مصلحت ندانسته بود که این گفته ها درباره جلسه رای اعتماد علنی شود، لذا در جلسه خصوصی با هيات رئيسه درباره رفتار نمايندگان تذکر داده بود.
 


وزیر دارایی فرانسه رییس جدید صندوق بین المللی کريستين لاگارد، وزير دارايی فرانسه، روز سه شنبه به عنوان رييس جديد صندوق بين المللی پول انتخاب شد. خانم لارگارد نخستين زنی است که به اين سمت انتخاب می شود. کريستين لاگارد کار خود را از روز ۵ ژوئيه آغاز خواهد کرد و در آغاز کارش با بحران يونان روبه روست، بحرانی که به باور برخی ازکارشناسان می تواند يک بحران بين المللی را درپی داشته باشد. صندوق بين المللی پول روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد:«هيات  اجرايی (صندوق بين المللی پول)، پس از در نظر گرفتن تمام اطلاعات در خصوص کانديداها، خانم لاگارد را با اجماع  انتخاب کرد.» کريستين لاگارد، ۵۵ ساله، جانشين دومنيک استراوس کان خواهد شد که ماه گذشته  از رياست صندوق بين المللی استعفا کرد تا بتواند در دادگاه درمقابل اتهام تعرض به يک زن کارمند هتل در نيويورک از خود دفاع کند. نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، انتخاب خانم لاگارد به عنوان رييس صندوق بين المللی پول را يک «پيروزی برای فرانسه» خوانده است. دقايقی پس از انتخاب خانم لاگارد، وی از دولت يونان خواست تا  اجرای برنامه رياضت اقتصادی تسريع کند. برنامه رياضت اقتصادی در يونان که نارضايتی عمومی را در پی داشته است به عنوان پيش شرط ادامه کمک های صندوق بين المللی پول و اتحادیه اروپا به آتن محسوب می شود. کريستين لاگارد به شبکه تلويزيونی «اف تی ۱» گفت:«من از  مخالفان سياسی  دولت يونان در خواست می کنم که در راستای وحدت ملی  از حزبی که هم اکنون قدرت را در اختيار دارد، حمايت کنيد.» خانم لاگارد توانست در رقابت بر سر رياست صندوق بين المللی پول، اگوستين کارستنز، رييس بانک مرکزی مکزيک را پشت سر بگذارد. موضع گيری آمريکا، چين، برزيل، هند و روسيه برای انتخاب رییس صدوق بین المللی نقش تعيين کننده ای داشت. اگوستين کارستنز انتخاب کريستين لاگارد را به وی تبريک گفت و ابراز اميدواری کرد که خانم لاگارد در دورا رياستش بر صندوق بين المللی پول پيشرفت معنی داری در راستای اثرگذاری، مشروعيت و پيوستگی اين نهاد پولی به دست آورد.  آمريکا که از گسترش بحران يويان نگران است تاخير در تعيين رييس صندوق بين المللی پول را جايز ندانسته بود. تيموتی گايتنر،  وزير دارايی آمريکا ، با استقبال از انتخاب کريستين لاگارد گفته بود: تجربيات و توانايی های  خانم لاگارد در اين شرايط حساس اقتصادی جهانی برای رهبری اين نهاد بسيار ارزشنمد است. به گزارش رويترز، از زمان تاسيس صندوق بين المللی پول به طور سنتی رييس اين نهاد  از بين کشور های اروپايی انتخاب شده است و از سوی ديگر رييس بانک جهانی همواره آمريکا بوده است.
 


وزیردارایی فرانسه "کریستین لاگارد" به عنوان رییس صندوق بین المللی پول معرفی شد. 24 عضو هیات مدیره این نهاد مالی، با انتخاب خانم لاگارد، برای نخستین بار، یک زن را در راس صندوق بین المللی پول قرار دادند. ماه گذشته "دومنیک استراوس کان" رییس پیشین صندوق بین المللی پول در پی اتهام تعرض جنسی به کارمند یک هتل در نیویورک، از مقام خود کناره گیری کرده بود. خانم لاگارد در نخستین روزهای کارخود با بحران مالی یونان و طرح های ریاضت اقتصادی این کشور روبروست که ثبات مالی اتحادیه اروپا را به خطرانداخته است.
 


دولت افغانستان حکم جلب رییس پیشین بانک مرکزی این کشور را به اتهام فساد صادر کرد. معاون دادستان کل افغانستان "رحمت الله نظری" اعلام داشت که حکم جلب "عبدالقدیر فطرت" برای اینترپُل (پلیس بین المللی) و سفارت آمریکا در کابل ارسال شده است. آقای فطرت که دارای اقامت دایم در آمریکا است روز دوشنبه اعلام داشت که از مقامش استعفا داده است و قصد ندارد به کابل بازگردد. سال گذشته بانک مرکزی افغانستان ، "کابل بانک" بزرگ ترین بانک این کشور را در اختیار گرفت و در حدود 500 میلیون دلار به مقامهای ارشد افغانستان وام پرداخت کرد. این وامها، بدون مدارک معتبر به بستگان رییس جمهوری افغانستان و سایرمقامهای کابل پرداخت شده است.
 


در اعتراض به تحریم اتحادیه اروپا علیه سه تن از مقامهای سپاه پاسداران، روز سه شنبه سفیر مجارستان به وزارت امورخارجه ایران احضار شد. ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در حال حاضر در اختیار مجارستان است. محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه به علت همکاری با دولت سوریه در سرکوب تظاهرات این کشور،  از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان احضار سفیرمجارستان، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به سفیر این کشور ابلاغ شد که او نیز تاکید کرد این موضوع را به اطلاع مقامهای اتحادیه در بروکسل خواهد رساند.
 


شامگاه سه شنبه در جریان حادثه ای در پالایشگاه تهران، دونفر کشته و دوتن مجروح شدند. سخنگوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اعلام کرد که بر اثر سقوط بارجرثقیل در ساعت 15 و 30 دقیقه،  دو تن از مهندسان پالایشگاه کشته شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس نجات طولانی و مهندس محمدحسین رحمانیان در این حادثه جان باختند و دونفر نیز مجروح شدند که  به بیمارستان انتقال یافتند. دوشنبه شب نیز در پتروشیمی کرمانشاه آتش سوزی شدیدی رخ داد. بر پایه گزارش خبرگزاری مهر، این آتش سوزی که بر اثرنقص در یکی از کمپرسورهای پتروشیمی بوقوع پیوست، در ساعت یک بامداد سه شنبه مهار شد. به گفته مسوولان، این آتش سوزی خسارات جانی در بر نداشته است.
 


مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با اعلام این که برخورد با «جریان انحرافی» به صورت روزانه ادامه دارد، گفته است، نظام «بسیار مدبرانه» این جریان را اداره می‌کند و در حال «اعتراف‌گیری» از اطرافیان بازداشت‌شده رئیس دولت است.مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با اعلام این که برخورد با «جریان انحرافی» به صورت روزانه ادامه دارد، گفته است، نظام «بسیار مدبرانه» این جریان را اداره می‌کند و در حال «اعتراف‌گیری» از اطرافیان بازداشت‌شده رئیس دولت است. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با بیان این که «جریان انحرافی» جریان ساده‌ای نیست، گفته است: «نظام بسیار مدبرانه جریان انحرافی را مدیریت می‌کند». «جریان انحرافی» عبارتی است که هواداران رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی، به کار می‌برند. در این میان نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه که دوشنبه شب در قم سخن می‌گفت، درباره برخورد حکومت با «جریان انحرافی» گفته است: «نظام در حال حاضر پر و بال این جریان را قیچی کرده و زمینه‌های گسترش سرطان‌بارش را کنترل می‌کند و با اعترافاتی که از اینها بیرون می‌کشد مسائل پشت پرده‌شان را در می‌یابد.» مجتبی ذوالنور، که در هفته‌های اخیر اظهارات تندی علیه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد بر زبان آورده، با بیان این که «اعتراف‌گیری برای بیرون کشیدن مسائل پشت پرده جریان انحرافی» دو خاصیت دارد، افزوده است: «با این کار یا آن مسئولینی که این جریان انحرافی به صورت انگلی به آنها متصل شده‌اند، به باطن این جریان آگاه شده و مشکل حل می‌شود و یا در لایه‌های مختلف جامعه به تدریج این فضا ایجاد می‌شود که اگر در فردا روزی برخوردی هم با این جریان اتفاق افتاد، عارضه‌ای نداشته باشد و از این رو از عوارض منفی جلوگیری می‌کند.» نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه که به تازگی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بازنشسته شده است، همچنین با اعلام این که برخورد با «حلقات مختلف جریان انحرافی» به صورت «روزانه» ادامه دارد، ابراز امیدواری کرده است، «زمینه‌های اصلاح ریشه اصلی» این جریان فراهم شود. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که«برخورد سریع با جریان انحرافی مشکلی را حل نمی‌کند»، اظهار داشته است: «جریان انحرافی خود را متصل به شخصیت‌های برجسته نظام کرده و از این رو اگر ما بخواهیم میان آنها جدایی ایجاد کنیم، ممکن است هزینه‌های نظام، بالا برود.» مجنبی ذوالنور چند روز پیش نیز در اظهارات مشابهی محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی، را مانند دوقلوهای به هم چسبیده دانسته و گفته بود: «برخی می‌گویند اگر احمدی‌نژاد و مشایی را از هم جدا کنیم درست می‌شود. احمدی‌نژاد و مشایی مانند لاله و لادن دو قلوهای به هم چسبیده هستند که وقتی آنها را جراحی کردند هر دو از بین رفتند.» در این میان نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات تازه خود در پاسخ به این پرسش که آیا اسفندیار رحیم‌مشایی «سرکرده اصلی جریان انحرافی» هست یا خیر گفته است‌: «آنچه که در ظاهر امر نشان می‌دهد این است که رأس این جریان خود ایشان است اما این که بیگانگان از او سواستفاده کنند منتفی نیست.» وی همچنین افزوده است: «این باعث نگرانی است که در این خصوص دو نظر وجود دارد؛ یک نظر این است که اصل رأس این جریان انحرافی آقای مشایی است و محبت رئیس جمهور به قدری شدید است که عیوب ایشان را نمی‌بیند و نظر بدبینانه دوم این است که وقتی مقام معظم رهبری موضع‌گیری و مراجع احساس نگرانی می‌کنند و بدنه دلسوزان انقلاب اظهار نارضایتی می‌کنند، به چه قیمتی باید او را نگاه داشت؟ لذا کسانی می‌گویند که این نمی‌تواند عادی باشد. برخی معتقدند مشایی ضربه‌گیر و خاکریز و یک پوشش است؛ شاید اصل ماجرا چیز دیگری است که این هم نظری است.» نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر به اختلاف‌های محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزارت اطلاعات اشاره کرده و تلویحاً از ادامه این اختلاف‌ها خبر داده است. مجتبی ذوالنور با اشاره به خانه‌نشیتی محمود احمدی‌نژاد دراعتراض به دخالت رهبر جمهوری اسلامی در ابقای وزیر اطلاعات گفته است: «این که بزرگواری مثل ایشان ۱۱روز برود خانه بنشیند، معنی‌اش چیست؟ معنی‌اش شرط است که وزیر اطلاعات دیگر وزیر نباشد؛ کما این که ممکن است در حال حاضر هم میدان درستی به وزیر اطلاعات داده نشود؛ یعنی اعتقاد ما این است که خیلی تغییری حاصل نشده و این نوعی شرط است.» وی همچنین گفته است: «اگر کسی فکر کند که رهبری در حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه کرده است، باید نعوذبالله پیامبر اسلام و امام علی را هم متهم به اشتباه کند.» نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه همچنین با اعلام این که اسفندیار رحیم‌مشایی در صورت نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری «قطعا رد صلاحیت خواهد شد» گفته است: «اگر شورای نگهبان عالم و آدم را بسیج کند که روزنه‌ای را برای تأیید صلاحیت مشایی پیدا کند، این روزنه اصلا پیدا نخواهد شد و کلا فضا به گونه‌ای است که اگر شورای نگهبان بخواهد هم نمی‌تواند آقای مشایی را تأیید صلاحیت کند.» مجتبی ذوالنور همچنین با اشاره به بازداشت فردی به نام عباس غفاری که از وی با عنوان جن‌گیر جریان انحرافی نام برده می‌شود، از وی با عنوان «آدم بسیار فاسد و پرتی» نام برده و گفته است: «در این که آقای غفاری به مقدسات اهانت کرده و سعی می‌کردند از این طریق به چیزهای خارق‌العاده دسترسی کنند شکی نیست.» وی همچنین افزوده است: «مثلا یکی از موارد توهین به قرآن به اشکال مختلف بوده است که وقتی قرآن و مفاتیح را از دسترس او خارج کردند، تأثیر کارهایش کم شده و قدرت سابق را ندارد و از طرف دیگر از وقتی که قدرت ایشان کم شده، نمی‌تواند سرویس به بعضی‌ها بدهد و از همین رو پیشگویی‌ها هم خیلی کم شده است.»
 


یک نماينده مجلس گفته است رهبر جمهوری اسلامی نسبت به «اهانت» نمايندگان مجلس و « فريادهای دو-دو » آنها در مخالفت با مواضع محمود احمدی نژاد به هنگام معرفی وزير پيشنهادی وززش در هفته گذشته تذکر داده است.فاطمه آليا، نماينده مجلس، روز سه شبنه در نطق ميان دستور خود گفته است رهبر جمهوری اسلامی  نسبت به «اهانت»  نمايندگان مجلس و « فريادهای دو-دو » آنها در مخالفت با مواضع محمود احمدی نژاد به هنگام معرفی وزير پيشنهادی وززش در هفته گذشته تذکر داده است. به گزارش خبرگزاری مهر،  فاطمه آليا  در جريان نطق روز سه شنبه خود با تکرار  جمله هايی مبنی بر اينکه «رفتار نمايندگان رذيلت بود، ظلم بود، فساد بود»، خشم ديگر نمايندگان را برانگيخت. به گزارش خبر آنلاين، فاطمه آليا  در نطق خود با شرم آور خواندن «رويکرد مجلس» ، گفته است: «اين اقدام سبب شد که مقام معظم رهبری، هيات رئيسه و زعمای مجلس را فراخوانده و تذکر دادند. نقل به مضمون فرمودند که «مجلس به رئيس جمهور اهانت کرد، مجلس حق ندارد به هيچ کس بويژه رئيس جمهور اهانت کند...کاری که مجلس کرد ظلم بود و کار بدی کرديد...شما در مجلس حق نداريد به کسی به خصوص رئيس جمهور اهانت کنيد...مجلس مظهر فضايل ملت است، اين چه فضايلی است؟...همين مانده است که برويد و کتک هم بزنيد! ...بنده ناراحت شدم از اين کارها...آقای لاريجانی اين چه اتفاقی بود؟ شما بايد متوقف مي کرديد...»  به گزارش خبرگزاری مهر،  شهاب الدين صدر، نايب رئيس مجلس، با تذکر به اظهارات آليا گفته است:« رهبری مصلحت ندانسته بودند که فرمايشاتشان درباره جلسه رای اعتماد علنی شود. لذا در جلسه خصوصی با هيئت رئيسه درباره رفتار نمايندگان تذکر دادند شما نبايد از تريبون عمومی صحن به انعکاس فرمايشات رهبری بپردازيد.» به گزارش رسانه ها، فاطمه آلیا در واکنش به اظهارات شهاب الدين صدر در خصوص این که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، علنی شدن نظرش را  در  مورد جلسه رای اعتماد به مصلحت ندانسته، گفت:« رهبری نفرمودند که اين مطالب منعکس نشود» به هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در جلسه سه شنبه ۳۱ خردادماه برای دفاع از حميد سجادی، وزير پيشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان، گروهی از نمايندگان فريادهای «دو-دو» سرداده بودند. در مجلس ايران و  در رای گيری ديجيتالی عدد ۲ به معنای مخالفت و عدد چهار به معنای موافقت است. واکنش ها به اظهارت آليا به گزارش خبرگزاری مهر،  اظهارات فاطمه آليا  واکنش برخی از نمايندگان مجلس  را درپی داشت و با پائين آمدن فاطمه آليا از محل نطق ، تعدادی از نمايندگان مانند غلامرضا مصباحی مقدم، علی مطهری، عسگر جلاليان، حميدرضا فولادگر برای اعتراض به وی در محل استقرار فاطمه آليا حضور يافتند. طبق اين گزارش، فاطمه آجرلو، نماينده  کرج،  به حمايت از فاطمه آليا از جايگاه خود بلند شده و با نمايندگان حاضر درگيری لفظی پيدا کرد و با اوج گرفتن درگيری ها جهانبخش محبی نيا عضو هيئت رئيسه مجلس در محل حاضر شده و اختلافات را فيصله داد. در همين حال، نمایندگان اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد می گویند تذکر رهبر جمهوری کلی بوده و در مخالفت با فریادهای «دو-دو» در مجلس بیان شده است.  احمد توکلی، نماینده  و رییس مرکز پژوهش های مجلس، در تذکری گفته است: پیام اصلی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی «اين بود که وقتی کسی در مجلس حال صحبت کردن است، نبايد نطق وی را کسی غير از رئيس مجلس قطع کرده يا به وی اعتراض کند.» اسدالله بادامچيان، نماينده اصولگرای مجلس از تهران،  نیز گفته است: «نقل قول تذکر اخير رهبر انقلاب از تريبون مجلس، نوعی بهره برداری سياسی است.» اسدالله بادامچيان به خبر آنلاين گفته است: «تذکر اخير ايشان به هيات رئيسه «خصوصی» بوده است و اگر سخنران محترمی در پشت تريبون مجلس اين سخنان را علنی کند، نوعی بهره برداری جناحی و سياسی از نظرات رهبری است.» از سوی دیگر، محمدجواد ابطحی، نماينده خمينی شهر، به جهان نيوز گفته است که رهبری از نحوه مديريت مجلس به هنگام رای اعتماد وزير پيشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان انتقاد کرده است. به گفته وی رهبر  جمهوری اسلامی  همچنين از عملکرد صداوسيما و پخش «دو دو کردن» نمايندگان هنگامی سخنرانی  محمود احمدی نژاد انتقاد کرده است. در همين زمينه، علی لاريجانی، رييس مجلس، روز يکشنبه به هنگام رای اعتماد به وزير پيشنهادی «راه و شهرسازی» گفته بود: «درست است که شما در روز بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی ورزش با دو-دو گفتن، نظر مخالفتان را مي‌گفتيد، اما ممکن است که در بيرون از مجلس تصور اسائه ادب بشود و مقامات ارشد نظام از جمله رئيس جمهوری از اين موضوع دلگير شوند.»
 


اجلاس رؤسای جمهور ارمنستان و آذربایجان در شهر کازان فدراسیون روسیه بدون امضای هیچ سند رسمی به پایان رسید، اگرچه الهام علی‌یف و سرژ سرکسیان پس از پایان مذاکرات گفته‌اند که طرفین در برخی مسائل به تفاهم رسیده‌اند.اجلاس رؤسای جمهور ارمنستان و آذربایجان در شهر کازان فدراسیون روسیه بدون امضای هیچ سند رسمی به پایان رسید، اگرچه الهام علی‌یف و سرژ سرکسیان پس از پایان مذاکرات گفته‌اند که طرفین در برخی مسائل به تفاهم رسیده‌اند. نهمین دور گفت‌وگوهای رؤسای جمهور ارمنستان و آذربایجان پیرامون مناقشه قره‌باغ کوهستانی، عصر روز جمعه در شهر کازان جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با میانجی‌گری دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، آغاز شد. این پنجمین دور مذاکرات در سطح رهبران دو کشور است که روسیه میانجی‌گری آن را بر عهده دارد. طرفین پیش از آغاز اجلاس نسبت به چشم‌انداز این دور از مذاکرات اظهار امیدواری و خوشبینی کردند و انتظار می‌رفت در پایان این دور مذاکرات بیانیه مشترک امضا شود، اما مذاکرات هم‌اینک بدون امضای هیچ سندی به پایان رسیده‌است. مناقشه ارضی قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن، نزدیک به بیست سال است که میان آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد. هم‌اکنون گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا متشکل از روسیه، فرانسه و آمریکا، میانجی‌گری میان آذربایجان و ارمنستان را برعهده دارند. این در حالی است که یک روز پیش از نشست «کازان» رئیس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی با علی‌یف و سرکسیان توصیه کرده بود که طرفین برای حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی در چهارچوب قوانین سازمان ملل و سند هلسینکی گام‌های لازم را بردارند. بنا به گزارش واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری ارمنستان، نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز روز گذشته طی نامه‌ای به آقای سرکسیان گفته‌بود که زمان موافقت طرفین با اصول حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی فرا رسیده‌است. دمیتری مدودف (وسط)، سرژ سرکیسیان (راست)، الهام علی‌یف (چپ). در کازان روسیه. کنفرانس امنیت و همکاری اروپا در سال ۱۹۷۵ در شهر هلسینکی فنلاند با حضور ۳۵ کشور برگزار شد. هدف کنفرانس هلسینکی ایجاد صلح و ثبات میان شرق و غرب اروپا بود و سندی امضا شد که تاکنون چندین بار بازبینی شده‌است. برپایه برخی مفاد سند نهایی هلسینکی (تصویب شده در سال ۲۰۰۸)، هر ملتی حق انتخاب مقدرات و سرنوشت خود را دارد، اما تمامیت ارضی هر کشوری باید رعایت شود.علی‌یف، چند روز پیش اظهار داشته بود که دولت آذربایجان حاضر است به قره‌باغ کوهستانی خودمختاری دهد، گونه‌ای خودمختاری، در سطحی بالاتر از جمهوری نخجوان. سرژ سرکسیان نیز پیش از دیدار کازان، گفته بود که با دیدی مثبت و رویکردی سازنده آماده این دیدار می‌شود و اظهار امیدواری کرده بود که مذاکرات کازان نتیجه مثبتی داشته باشد. هر دو رئیس جمهور بعد از اجلاس کازان گفته‌اند که برخی تفاهمات سازنده در اجلاس حاصل شده‌است، اما در مورد جزئیات این تفاهمات توضیح نداده‌اند. وفا قلیزاده، مشاور حیدر علی‌یف، رئیس جمهور پیشین آذربایجان و پدر الهام علی‌یف، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «پیشنهادها و تماس‌های رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا اقدامی بسیار امیدوار کننده و قابل تقدیر است، اما بیست سال است که مناقشه آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد و حل نشده‌است». به گفته این سیاستمدار که زمانی جزو هیئت مذاکره مناقشه قره‌باغ کوهستانی بود، مشکل اساسی مناقشه، روسیه است که واقعا مایل به حل این کشمکش نیست. به گفته آقای قلیزاده، روسیه نگران است که با صلح و حل مناقشه، دو کشور قفقاز جنوبی رو به غرب خواهند کرد و روسیه نفوذ خود در منطقه را از دست خواهد داد. به این سبب، نباید امیدوار بود که میانجی‌گری روسیه میان آذربایجان و ارمنستان نتیجه‌ای دهد، چرا که این کشور با دیدی ابزاری به مناقشه قره‌باغ می‌نگرد. مشاور رئیس جمهور پیشین آذربایجان درباره خودمختار شدن قره‌باغ کوهستانی می‌گوید که این پیشنهاد جدید نیست، در سال ۱۹۹۴ حیدر علی‌یف همین پیشنهاد را داده بود، اما از آن استقبالی نشد. پیشنهاد میانجی‌گری ایران و سابقه دهه نود ایران از زمستان سال ۲۰۰۹ تا به‌حال در چندین نوبت پیشنهاد کرده‌است که میانجی‌گری مناقشه قره‌باغ کوهستانی را بر عهده گیرد، پیشنهادی که مورد استقبال قرار نگرفته‌است. در ماه نوامبر سال گذشته، یک روز پیش از اجلاس گذشته رؤسای جمهور آذربایجان و ارمنستان به میانجی‌گری مدودیف در شهر آستاراخان روسیه، منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین ایران بار دیگر بر آمادگی ایران برای میانجی‌گری میان آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد؛ اظهاراتی که مقام‌های طرفین مناقشه هیچ واکنشی به آن ندادند. ایران پیشتر نیز در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در سال ۱۹۹۲ میان آذربایجان و ارمنستان میانجی‌گری کرد و چندین دور مذاکرات میان رئیس جمهور وقت ارمنستان و رئیس دولت موقت آذربایجان انجام شد، روندی که با اشغال شهر «شوشا» توسط نیروهای ارمنی، درست فردای آخرین دور مذاکرات رهبران، عملاً پایان یافت. یعنی، حتی مهر بیانیه تهران خشک نشده بود که شوشا به تصرف ارامنه درآمد و ایران هم عملاً واکنشی نشان نداد یا نتوانست نشان دهد. وفا قلیزاده که یکی از اعضای هیئت آذربایجانی در مذاکرات تهران بود به رادیو فردا می‌گوید: «من در مذاکرات حضور داشتم، آن زمان تِر-پتروسیان رئیس جمهور وقت ارمنستان و یعقوب ممداف رئیس جمهور موقت آذربایجان در تهران موافقتنامه صلح امضا کردند و فردای آن روز، شهر دیگر جمهوری آذربایجان (شوشا) به اشغال ارامنه درآمد، این نشان‌دهنده این واقعیت است که روسیه واقعاً پشت پرده سناریوی ادامه جنگ بود». این کارشناس و سیاستمدار آذربایجانی در ادامه در رابطه با پیشنهاد اخیر ایران مبنی بر میانجی‌گری دوباره می‌گوید که هم‌اکنون ایران با توجه به درگیر بودن با تحریم‌های بین‌المللی، در زمینه برعهده گرفتن میانجی‌گری مناقشه قره‌باغ کوهستانی، مورد تأیید هیچ قدرت و سازمانی در دنیا نیست.
 


شبيه به يک چمدان معمولی است ولی با چمدان تفاوت فراوانی دارد. داخل آن يک لپ تاپ، يک آنتن کوچک بدون سيم، فلاش ديسک و چندين سی دی وجود دارد. با مجموعه اين ابزارها می توان در هر نقطه ای يک شبکه اينترنت درسايه و مستقل برقرار کرد.به عنوان مثال درکشورهايی که با وقوع بحران يا اعتراضات، حکومت های سرکوبگرانه شاهراههای اينترنت را مسدود می کنند. اين طرح که « اينترنت در چمدان » نام گرفته با بودجه وزارت خارجه آمريکا و توسط گروهی از کارشناسان در بنياد پژوهشی « نيو امريکن» عملی شده است.در همین زمینه، گزارشگر راديو اروپای آزادی/ راديو آزادی در مصاحبه ای با ساشا مينراث مسئول اين طرح جزييات بيشتری را از وی جويا شده است.شبيه به يک چمدان معمولی است ولی با چمدان تفاوت فراوانی دارد. داخل آن يک لپ تاپ، يک آنتن کوچک بدون سيم، فلاش ديسک و چندين سی دی وجود دارد. با مجموعه اين ابزارها می توان در هر نقطه ای يک شبکه اينترنت درسايه و مستقل برقرار کرد.به عنوان مثال درکشورهايی که با وقوع بحران يا اعتراضات، حکومت های سرکوبگرانه شاهراههای اينترنت را مسدود می کنند. اين طرح که « اينترنت در چمدان » نام گرفته با بودجه وزارت خارجه آمريکا و توسط گروهی از کارشناسان در بنياد پژوهشی « نيو امريکن» عملی شده است.  در همین زمینه، گزارشگر راديو اروپای آزادی/ راديو آزادی در مصاحبه ای با ساشا مينراث مسئول اين طرح جزييات بيشتری را از وی جويا شده است.  آيا اين فناوری تاکنون در جايی مورد اسفاده قرار گرفته است؟ ساشا مينراث: ما دقيقا نمی دانيم که در کجاها مورد استفاده قرار می گيرد. اين يک طرح بدون محدوديت است به اين معنا که هر کسی که بتواند اطلاعات و فن آوری های آن را پياده کند از همان لحظه قادر خواهد بود از آن استفاده کند. ما به عنوان بنياد پژوهشی «نيوامريکن» در انتقال و يا کار بست اين فن آوری در هيچ نقطه ای از جهان دخالت نداشته ايم.  هزينه اين طرح را وزارت خارجه آمريکا تامين می کند. آيا اين وزارت خارجه است که تعيين می کند کدام افراد و يا گروهها در کدام کشورها اين تکنولوژی را دريافت می کنند؟  نه خير، ما تصميم می گيريم. البته ما با کمال ميل در اين مورد با وزارت خارجه همکاری می کنيم. اما برای ما اين نکته بسيار مهم است که اين طرح همانطوريکه از آغاز نيز تصميم گرفته شده است، ابزاری باشد برای تقويت امکانات فن آوری شهروندان و نهادهای مدنی. به همين خاطر در هر مورد که اين ابزارها را در اختيار ديگران قرار می دهيم ابتدا با نهادهای مدنی و گروههايی که در آن منطقه فعال هستند مشورت می کنيم. اين ابزار می تواند کمک موثری باشد برای مناطقی که اصلا شبکه های ارتباطی اينترنت ندارند و يا در مسير انتقال به دمکراسی قرار دارند.  آيا شما کار آموزش افراد و يا گروهها برای استفاده از اين فن آوری ها را شروع کرده ايد؟ بله ما شروع کرده ايم. اينجا در خود آمريکا ما با گروههای مختلفی از شهرهای گوناگون برای بهره برداری از اين فن آوری مشغول کار هستيم.  در خارج از آمريکا چطور؟ قاعدتا فعالان سياسی و مدنی در کشورهايی که شبکه اينترنت سانسور می شود بسيار علاقمند هستند که اين نرم افزار را داشته باشند و از آن استفاده کنند.  ما درخواست های بسياری از نقاط مختلف جهان دريافت کرده ايم. بسياری از افراد در نقاط بحرانی جهان از وجود چنين فن آوری با خبر شده و در مورد آن پرس و جو می کنند. ما هيچ رابطه مشخصی با آنها برقرار نکرده ايم. ولی طبيعی است که افراد مختلف از تمام کشورهايی که اکنون دستخوش تغييرات سياسی عميقی هستند با ما تماس گرفته اند.  فرض کنيم شما می خواهيد يکی ازاين چمدان ها را به فعالين سياسی و مدنی در يکی از کشورهای ديکتاتوری برسانيد؟ چطور اين کار را انجام خواهيد داد؟ انتقال يک چمدان پر از وسايل فنی و ارتباطی ممکن است به سادگی کشف شود؟  البته حمل يک چمدان کار دشواری نيست ولی قاعدتا در کشورهايی که حمل اين وسايل خطرناک و غيرقانونی است مسلما نمی توان به راحتی آن را حمل کرد و از مرز عبور کرد. در عين حال هر وسيله ای که دارای حافظه کافی باشد، مثلا سی دی، کارت های حافظه ( يو اس بی ) می توانند اين نرم افزار را منتقل کنند. و يا اين نرم افزار می تواند روی اينترنت قرار گرفته و افراد آن را پياده کنند. بنابراين اگر بردن ابزارهايی نظير اين و يامثلا تلفن های موبايل با حافظه قوی به هر کشوری امکان پذير باشد اين فن آوری را به سادگی می توان به آنجا منتقل کرد. دقيقا به همين منظور طوی ساخته شده که حمل آن با اکثر وسايل ارتباطی امکان پذير باشد. به اين وسيله ما می خواهيم خطری را که ممکن است به خاطر حمل اين تکنولوژی متوجه افراد شود ، کاهش دهيم. آيا افرادی که از اين فن آوری استفاده کرده و شبکه اينترنت مستقل ( در سايه ) را راه اندازی می کنند ممکن است رديابی شده و بنابراين در خطر قرار بگيرند؟  پاسخ کلی به سئوال شما اين است که همواره راهها و يا امکانهايی برای رديابی و يافتن افراد وجود دارد. اين فن آوری نيز يک راه حل جادويی برای گريز از تعقيب و رديابی افراد نيست ولی می توان گفت که رديابی افرادی که از اين فن آوری استفاده می کنند بسيار دشوارتر از رديابی روشهايی ارتباطی معمول است. دليل آن اين است که امروزه تقريبا تمامی روشهای سانسور و کنترل شبکه اينترنت براساس ساختار و شناسايی برنامه های کامپيوتری کار می کنند. حال اگر شما يک سيستم يا شبکه کاملا مجزا و مستقل از شبکه معمول در آن کشور را راه اندازی کنيد نکته مهم اين است که هويت کاربران مشخص نشود. به همين خاطر ما با طراحان سيستم Tor  ، سيستمی که به کاربران امکان می دهد به طور ناشناس از شبکه استفاده کنند، همکاری می کنيم. هدف ما اين است که امکان پنهان کاری و ناشناس ماندن تک تک کامپيوترهايی را که به يک چنين شبکه مستقلی وصل می شوند را افزايش دهيم. بنابراين اگر ترافيک تبادل اطلاعات متراکم شده و نقاط متعددی از اين تراکم بوجود بيايد، نفود در آن و شناسايی افراد و يا کشف رمزهای ارتباطاتی بسيار دشوار خواهد شد . وقتی که اطلاعات از شبکه های مستقل و پراکنده جمع آوری شده و برای تجزيه و تحليل به يک سيستم مرکزيتی از ارتباطات وارد می شود تشخيص اينکه ارسال کننده پيامها کدام حوزه از شبکه های مستقل بوده و يا ارسال کننده پيام کدام کاربر مشخص بوده بسيار دشوار می شود. باری ديگر تاکيد می کنم که اين يک تضمين صد در صد نيست. هر کس که مدعی است که می تواند ناشناس ماندن کامل کاربران را تضمين کند دروغ می گويد. ولی در سيستم ما عامل اول اين است که کارتفکيک ترافيک اينترنتی برای سانسورچی ها دشوار می شود. اين همان نوع فن اوری است که هم اکنون در عرصه های نظامی و ميدان های جنگ مورد استفاده قرار می گيرد. اکنون در چهارچوب طرح ما به يک ابزار بدون محدوديت برای شهروندان و گروههای مدنی بدل شده است. ما می دانيم که امنيت و جان افراد در کشورهای بحرانی در خطر است ولی با اين طرح تلاش کرده ايم که امکان بهره برداری از اين فن آوری پيشرفته را برای غيرنظاميان نيز فراهم کنيم.  از چه زمانی توزيع اين تکنولوژی در ميان افرادی را که به آن نياز دارند آغاز خواهيد کرد؟  از همين امروز هم هر کسی که بخواهد می تواند به وب سايت اين پروژه مراجعه کرده و اين نرم افزار را پياده کند. اين نرم افزار به شکل نامحدود و رايگان قابل دسترسی است و از مدتها پيش بسياری شروع کرده اند به پياده کردن آن، احتمالا تاکنون چندين هزار نسخه از اين نرم افزار پياده شده است. اما برای استفاده از اين نرم افزار به دانش فنی نسبتا بالايی نياز هست. به احتمال زياد طی شش تا هشت ماه آينده ما اولين نسخه ساده تر اين نرم افزار را عرضه خواهيم کرد که می تواند توسط افرادی که دانش اينفورماتيک آنها در سطح معمول است مورد استفاده قرار بگيرد. البته توصيه من اين است که فعلا مردم برای دستيابی به اين نرم افزار خود را به خطر نياندازند. ما قرار است اين نرم افزارها را در نقاط مختلف آمريکا به کار بسته و درعمل نقاط ضعف آن را بررسی کنيم. از دوستان هکر خود خواسته ايم که اين نرم افزار را هدف قرار داده و نقطه ضعف های ايمنی آن را بسنجند. ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه ديگر اين نرم افزار برای استفاده گسترده تر آماده خواهد بود.
 


فاطمه آلیا نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی  گفته است تعدادی از اراذل و اوباش که به یک استخر زنانه حمله کرده بودند، بازداشت شده اند . طبق گزارش خبرگزاری ایرنا ،خانم آلیا گفته است حمله کنندگان به استخر زنانه قبل از آنکه به اهداف شوم خود دست یابند، توسط نیروی انتظامی بازداشت شده اند .
 


رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی  گفته، ندادن سوخت از سوی برخی کشورهای اروپایی به هواپیماهای مسافربری ایران ،  بازی سیاسی است و جمهوری  اسلامی ممکن است دست به مقابله به مثل بزند . پس از آنکه آمریکا فروش بنزین به ایران را تحریم کرد، برخی کشورها ی اروپایی از دادن سوخت به هوایپماهای ایرانی در مسیرهای پروازی اروپا – تهران خودداری می کنند و  هواپیماهای ایرانی برای سوخت گیری در فرودگاه های پراگ و بلگراد توقف می کردند . اما به گزارش خبرگزار ی ها،  صربستان نیز تامین سوخت برای هواپیماهای مسافربری ایران  را متوقف کرده است.
 


نمایندگان پارلمان جدید ترکیه امروز در حالی سوگند یاد کردند که نمایندگان جناح مخالف ، نشست افتتاحیه را تحریم کردند و در آن حضور نیافتند. 135 نماینده حزب جمهوریخواه خلق به دلیل اعتراض به محاکمه دو نماینده این جناح، به مراسم ادای سوگند در پارلمان  نرفتند. این دو نماینده متهم به مشارکت در کودتای نافرجام علیه دولت رجب طیب اردوغان هستند . سی و شش نماینده کرد نیز جلسه ادای سوگند را به دلیل حکم صادر شده علیه یک نماینده کرد دیگر ، تحریم کردند .
 


علی اکبر صالحی  در حاشیه نشست سازمان کنفرانس اسلامی در قزاقستان گفت ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر را نمی پذیرد . رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز، سه شنبه در اظهارات مشابه ای، تعیین گزارشگر ویژه در امور ایران را از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، غیر قابل قبول دانست. مهمان پرست تاکید کرد که ایران تاکنون شش گزارشگر موضوعی را پذیرفته ،اما  تعیین گزارشگر ویژه را اقدامی سیاسی می داند .
 


نمایندگان پارلمان جدید ترکیه امروز در حالی سوگند یاد می کنند که امکان حضور برخی از نمایندگان در جلسه افتتاحیه با ابهامات قانونی روبرو است . سی و شش نماینده کرد گفته اند جلسه ادای سوگند را به دلیل حکم صادر شده علیه یک نماینده کرد دیگر، تحریم خواهند کرد . کمیسیون انتخابات حکم داده که "حاتیپ دیسل" نماینده  کرد، در گذشته از تروریسم حمایت کرده، به همین دلیل نمی تواند وارد مجلس شود . دو نماینده عضو حزب جمهوری خواه خلق ،حزب اصلی مخالف دولت اردوغان نیز، به دلیل متهم بودن در پرونده کودتا علیه دولت ،از شرکت در نشست پارلمان محروم شده اند . پنج نماینده دیگر نیز متهم به ارتباط با گروه پ. ک. ک هستند و یک نماینده ملی گرا نیز در زندان است .
 


اعضای اتحادیه های کارگری و کارکنان دولتی یونان امروز سه شنبه اعتصاب عمومی ۴۸ ساعته خود را در حالی آغاز کردند که پارلمان این کشور قرار است طرحی را درباره ریاضت اقتصادی بیشتر تصویب کند. در حالی که ده ها هزار معترض به خیابان ها آمده اند، بیش از ۵ هزار پلیس برای حفظ نظم در خیابان های آتن مستقر شده اند.  تصویب طرح ریاضت اقتصادی که شامل افزایش مالیات ها است ،پیش شرط اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول برای اعطای ۱۲ میلیارد دلار کمک مالی جدید به یونان است.
 


رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی از گران شدن ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لبنیات خبر داد و گفت که «برای مثال قیمت شیری که ۸۵۰ تومان بود الان ۹۲۰ تومان شده‌.» بنا بر گزارش‌ها، این افزایش قیمت با هماهنگی دولت انجام شده‌ است.رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی ایران از گران شدن ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لبنیات خبر داد و گفت که «برای مثال قیمت شیری که ۸۵۰ تومان بود الان ۹۲۰ تومان شده‌است.» سعید درخشانی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت کالاهایی چون روغن، انواع سس و لبنیات گفت: «معمولا همه محصولات لبنیات با هم گران می‌شوند چرا که همگی از شیر درست می‌شوند ولی خیلی از جنس‌ها چون پنیر پگاه گران نشده‌است در حالی که پنیر کاله افزایش قیمت داشته‌است.» سعید درخشانی، از تصویب این افزایش قیمت و چگونگی سیاست‌های مرتبط با آن اظهار بی‌اطلاعی کرد اما خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه گزارش داد که افزایش قیمتی که هم‌اکنون در بازار مواد لبنی صورت گرفته، نتیجه مذاکره با دولت و کارگروه کنترل بازار برای اصلاح نرخ‌ها است. به گزارش مهر، قیمت شیر غیر یارانه‌ای یکی از برندها که در گذشته ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسید، هم‌اکنون با اصلاح نرخ‌ها به ۹۵۰ تومان رسیده، این در حالی است که قیمت خامه ساده که در گذشته از همین برند به نرخ ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید، هم اکنون در بازار به نرخ ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. این گزارش می‌افزاید که برخی از برندها به صورت خودسرانه، قیمت را افزایش داده و از ۴۰۰ تومان در مورد بستنی مگنوم به ۷۰۰ تومان رسانده‌اند، و با وجود بخشنامه دولت در مورد اینکه میانگین تغییرات قیمتی لبنیات نباید بیش از ۱۰ درصد باشد، همین قیمت را تاکنون هم حفظ کرده‌اند. اداره آمار بانک مرکزی ایران، اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده‌بود که متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در فروردین امسال، ۲۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته‌است. بنا بر اعلام اداره آمار، در اردیبهشت‌ماه قیمت لبنیات نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد قیمت داشت و این میزان برای کره ۳۱ درصد بود. ابوالحسن خلیلی، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی، اواخر اردیبهشت‌ماه از موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت روغن نباتی و رشد ۱۴ درصدی قیمت پودر شوینده خبر داد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز اواخر فروردین‌ماه از افزایش قیمت اکثر اقلام لبنی، قند، شکر، روغن، گوشت مرغ و گوشت گوسفند، برنج تولید داخل، اکثر انواع حبوبات، برخی از اقلام میوه‌ها، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داده‌بود.
 


مسئولان ارشد نفتی در جمهوری اسلامی ایران دولت های آمريکا و عربستان سعودی را متهم می کنند که قصد دارند از راه تبانی، بهای نفت را پايين بياورند و به منافع ايران ضربه بزنند. تنش های تازه در درون سازمان «اوپک»، موضوع گفت و گوی اقتصادی راديو فردا با فریدون خاوند، کارشناس امور اقتصادی است. آقای خاوند می گوید که بعد از سال ها، اين نخستين بار است که شکافی مهم در درون اين سازمان به وجود آمده است. با عميق تر شدن اين شکاف، حتی آينده سازمان اوپک می تواند با خطر روبرو شود.مسئولان ارشد نفتی در جمهوری اسلامی ایران دولت های آمريکا و عربستان سعودی را متهم می کنند که قصد دارند از راه تبانی، بهای نفت را پايين بياورند و به منافع ايران ضربه بزنند. تنش های تازه در درون سازمان «اوپک»، موضوع گفت و گوی اقتصادی راديو فردا با فریدون خاوند، کارشناس امور اقتصادی است. رادیو فردا: خبرگزاری فارس روز دوشنبه به نقل از محمد علی آبادی، سرپرست وزارت نفت جمهوری اسلامی نوشت که واشينگتن  تلاش کرد در آخرين نشست سازمان «اوپک»، با استفاده از عربستان سعودی،  بهای نفت را پايين بياورد، ولی موفق به انجام اين کار نشد. اين اتهام تا چه اندازه واقعيت دارد؟ فریدون خاوند: صحبت های آقای علی آبادی به آخرين گردهمايی «اوپک» بر می گردد که هشتم ژوئن (هيجدهم خرداد ماه) گذشته به رياست ايران در وين برگزار شد. در اين نشست کشورهای عضو «اوپک» به دو گروه تقسيم شدند: ايران و کشورهايی مثل الجزاير و ونزوئلا که هوادار حفظ سقف کنونی «اوپک» بودند با اين هدف که عرضه نفت بالا نرود و قيمت اين کالا پايين نيايد. در عوض عربستان سعودی و کويت و امارات از بالا رفتن سقف توليد يا عرضه بيشتر نفت هواداری می کردند. نشست هشتم ژوئن «اوپک» بدون دستيابی به نتيجه مشخص در مورد تغيير سقف توليد سازمان به پايان رسيد، و عملا از لحاظ حجم توليد رسمی اعضا تغييری نکرد، هر چند عربستان سعودی تصميم به افزايش يک جانبه توليد خود، در صورتی که اين افزايش را لازم تشخيص دهد، پنهان نکرد. با توجه به آنچه در آخرين نشست «اوپک» گذشت، محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت ادعا می کند که اصولا تصميم مربوط به افزايش عرضه نفت از سوی اعضای «اوپک» در کاخ سفيد گرفته شده. به گفته او دو تا سه هفته پيش از نشست «اوپک» در وين، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا کارشناسان و صاحبنظران نفتی را جمع کرده و از آنها خواسته است هر طور شده کاری کنند قيمت نفت را پايين بياورند. به گفته او، در راه دستيابی به اين هدف، عربستان وسيله قرار گرفته و به دستور آمريکا می خواهد عرضه نفت را بالا ببرد. در اين که آمريکا و کشور های غربی خواستار کاهش قيمت نفت هستند، ترديدی نيست. چند روز پيش آژانس بين المللی انرژی، که نماينده ۲۸ کشور بزرگ مصرف کننده نفت است، در يک اقدام کم سابقه تصميم گرفت برای جلوگيری از افزايش بهای نفت، شصت ميليون بشکه از ذخاير نفتی استراتژيک کشورهای بزرگ را وارد بازار بکند تا جلوی افزايش قيمت نفت را بگيرد. به نوشته شماری از رسانه های معتبر غرب، همين تصميم قدرت های غربی در مورد استفاده از ذخاير استراتژيک و ترزيق نفت به بازار، تنها يک هدف دارد و آن تضعيف ايران در برابر عربستان سعودی است. کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی (که نبايد آن را با آژانس بين المللی انرژی اتمی اشتباه کرد)، برای مقابله با روز مبادا، حدود چهار ميليارد بشکه نفت را به عنوان ذخاير استراتژيک در انبارهايشان ذخيره کرده اند. تا به حال آنها دو بار از اين ذخاير برداشت کرده بودند، بار اول در جريان جنگ اول خليج فارس در ۱۹۹۱ و بار دوم در جريان گردباد کاترينا در ۲۰۰۵. نشست هشتم ژوئن وزيران اوپک در بدترين وضعيت ممکن به پايان رسيد و امکان دارد تاثيری بسيار بد بر آينده سازمان بگذارد. هدف اوپک تامين منافع دراز مدت کشور های عضو است نه پاسخ به منافع کوتاه مدت اين يا آن کشور عضو. اين سومين بار است که آنها تصميم گرفته اند از اين ذخاير برداشت کنند. آژانس تصميم دارد به مدت يک ماه هر روز دو ميليون بشکه از ذخاير استراتژيک کشور های صنعتی برداشت کرده و آن را به بازار تزريق کند. اگر لازم باشد، برداشت از ذخاير استراتژيک در پايان يک ماهه اوليه، تمديد خواهد شد. طی يک ماه اول، از شصت ميليون بشکه مورد نظر، شصت درصد از ذخاير استراتژيک آمريکا برداشت خواهد شد، سی درصد از اروپا و بيست درصد از آسیا.  دليل رسمی ابتکار آژانس بين المللی انرژی، مقابله با قطع نفت صادراتی ليبی است. ولی از ديدگاه شماری از رسانه های اقتصادی غرب، دليل واقعی برداشت از ذخاير استراتژيک، پشتيبانی از مواضع رياض و ضربه زدن به مواضع تهران است. چرا عربستان سعودی می خواهد با افزايش عرضه نفت جلوی افزايش قيمت اين کالا را بگيرد؟ عربستان، مثل کويت و امارات، معتقد است که افزايش باز هم بيشتر بهای نفت ممکن است در کوتاه مدت به نفع کشورهای صادر کننده باشد، ولی در دراز مدت به نفع آنها نيست، زيرا به رشد اقتصادی در دنيا ضربه می زند و اگر چرخ رشد بين المللی از نفس بيفتد، اولين قربانی آن نفت است و کشورهای صادر کننده اين کالا زيان خواهند ديد. اين دو دستگی، طبعا به سود اوپک نيست و بعد از سال ها، اين نخستين بار است که شکافی چنين مهم در درون اين سازمان به وجود آمده است. با عميق تر شدن اين شکاف، حتی آينده سازمان اوپک می تواند با خطر روبرو شود. محمد علی آبادی، سرپرست وزارت نفت، نشست هشتم ژوئن اوپک و عدم دستيابی به توافق بر سر تغيير سقف توليد اين سازمان را يک پيروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی، که رياست ادواری اين سازمان را تا پايان سال جاری ميلادی بر عهده دارد، توصيف می کند. اين برداشتی است اشتباه و از عدم آشنايی آقای علی آبادی با مسائل نفتی بين المللی نشات می گیرد. کشوری که رياست اوپک را بر عهده دارد وقتی به پيروزی می رسد که بتواند مواضع کشورهای عضو را به هم نزديک کند و به اقتدار سازمان بيفزايد. ايجاد شکافی چنين بزرگ در درون سازمان اوپک، پيروزی نيست. نشست هشتم ژوئن وزيران اوپک در بدترين وضعيت ممکن به پايان رسيد و امکان دارد تاثيری بسيار بد بر آينده سازمان بگذارد. هدف اوپک تامين منافع دراز مدت کشور های عضو است نه پاسخ به منافع کوتاه مدت اين يا آن کشور عضو.   اصولا از ديدگاه منافع جمهوری اسلامی،  بهای مطلوب نفت بايد در چه سطحی باشد؟ در بودجه ۱۳۹۰ایران، بهای  هر بشکه نفت ۸۱.۵ دلار در نظر گرفته شده. ولی بر پايه ارزيابی بعضی از محافل کارشناسی جمهوری اسلامی، بودجه سال جاری خورشيدی عملا بر پايه نفت بشکه ای ۱۰۵ دلار تنظيم شده. اگر چنين باشد، قيمت جهانی نفت، از ديدگاه ايران، بايد از اين سطح پايين تر نيايد. اين خط قرمز جمهوری اسلامی است، و قرار گرفتن بهای نفت در زير اين سطح می تواند گذران روزمره کشور را با خطر روبرو کند. ظاهرا تهران از آن می ترسد که رياض بخواهد به منظور ايجاد دردسر برای جمهوری اسلامی از راه افزايش توليد نفت، قيمت اين کالا را پايين بياورد، همان طور که در سال های ۱۹۹۰ و ۹۱ ميلادی برای تضعيف موقعيت صدام حسين از همين تاکتيک استفاده کرد. البته در شرايط جديد بازار بين المللی نفت، با توجه به وضعيت عمومی عرضه و تقاضا، دامنه مانور رياض نسبت به بيست سال پيش کم تر است.
 


یونان روز سه‌شنبه بار دیگر با اعتصابی فراگیر روبه‌رو شد که از سوی اصناف این کشور و در اعتراض به طرح ریاضت اقتصادی دولت برگزار می‌شود. در صورت تصویب نشدن طرح ریاضت اقتصادی در یونان، اتحادیه اروپا کمک‌های خود به این کشور را قطع می‌کند.یونان روز سه‌شنبه بار دیگر با اعتصابی فراگیر روبه‌رو شد که از سوی اصناف این کشور و در اعتراض به طرح ریاضت اقتصادی دولت برگزار می‌شود. این اعتصاب‌ها شامل خطوط هوایی، شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نیز می‌شود و صنف‌های کارگری از مردم خواسته‌اند در برابر پارلمان یونان تجمع کرده و تظاهرات کنند. این اعتصاب‌ها قرار است روز چهارشنبه نیز ادامه یابند و پارلمان یونان قرار است در همین روز درباره طرح صرفه‌جویی ۲۸ میلیارد یورویی دولت این کشور تصمیم‌گیری کند. اصناف یونان تلاش می‌کنند با اعتصاب خود که بخش خدمات و تولید یونان را به مدت ۴۸ ساعت فلج می‌کند نمایندگان پارلمان را وادار کنند به طرح ریاضت اقتصادی دولت رأی منفی دهند. وزیر دارایی آلمان هشدار داده‌است که اگر پارلمان یونان به برنامه ریاضت اقتصادی رأی منفی دهد ثبات سراسر حوزه یورو به خطر می‌افتد. در همین حال جورج پاپاندرئو، نخست‌وزیر یونان، با تکیه بر اکثریت نسبی هواداران خود در مجلس امیدوار است بتواند لایحه ریاضت‌های اقتصادی را به تصویب برساند. در صورت رأی نیاوردن طرح صرفه‌جویی اقتصادی در پارلمان یونان، این کشور از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول محروم خواهد شد. بر اساس طرح ریاضت‌های اقتصادی یونان، دولت موظف است ۲۸ میلیارد یورو از طریق کاهش هزینه‌ها، افزایش مالیات‌ها، و برنامه‌های خصوصی‌سازی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. یونان تاکنون ۱۱۰ میلیارد یورو از بانک جهانی و اتحادیه اروپا وعده کمک دریافت کرده و به صورت مرحله‌ به مرحله آن را اخذ می‌کند. با این حال این کمک نتوانست اقتصاد به شدت مقروض این کشور را سامان دهد و آتن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یوروی دیگر درخواست کمک کرده‌است. ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان هشدار داده‌است که اگر پارلمان یونان به برنامه ریاضت اقتصادی رأی منفی دهد «ثبات سراسر حوزه یورو به خطر می‌افتد.»
 


حدود ۱۶۰ منتقد حکومت بشار اسد روز دوشنبه با شرکت در کنفرانسی در دمشق، پایتخت سوریه، که با مجوز دولت برگزار شد خواستار انتقال «صلح‌آمیز» به دموکراسی، پایان سرکوب‌ها و آزادی تمام زندانیان سیاسی شدند.حدود ۱۶۰ منتقد حکومت بشار اسد روز دوشنبه با شرکت در کنفرانسی در دمشق، پایتخت سوریه، که با مجوز دولت برگزار شد خواستار انتقال «صلح‌آمیز» به دموکراسی، پایان سرکوب‌ها و آزادی تمام زندانیان سیاسی شدند. اپوزیسیون و منتقدان حکومت آقای اسد در پایان این کنفرانس با انتشار سندی با عنوان «میثاق» سوگند یاد کردند که «جزئی از قیام صلح‌آمیز مردم در سوریه برای برقراری آزادی و دموکراسی باقی خواهند ماند.» این منتقدان همچنین در بیانیه خود خواستار پایان فوری سرکوب، حق تجمعات صلح‌آمیز، آزادی تمام زندانیان سیاسی، و آزادی مطبوعات شدند.   به گزارش شبکه خبری الجزیره، در این کنفرانس که با مجوز دولت سوریه در هتلی در شهر دمشق برگزار شد چندین منتقد سرسخت بشار اسد، از جمله عده‌ای از زندانیان سیاسی آزادشده، نیز شرکت داشته‌اند. در همین حال برخی از فعالان سیاسی سوری گردهم‌آیی اپوزیسیون در روز دوشنبه را «ترفند تبلیغاتی» حکومت خوانده و اعتراض کرده‌اند که برخی از گروه‌ها از جمله اخوان‌المسلمین در آن غیبت داشته‌اند. این در حالی است که حکومت سوریه برگزاری این کنفرانس را نمونه‌ای از اصلاحاتی خوانده است که بشار اسد از زمان آغاز اعتراضات در این کشور قولش را به مردم داده است. سوریه که اساسا حکومتی تک‌حزبی است از سال ۱۹۶۳ تاکنون به دست حزب بعث اداره شده است. با این حال آقای اسد تحت فشار اعتراضات گسترده در سراسر کشور که سه ماه است ادامه یافته وعده اصلاحات سیاسی را به معترضان داده است. از جمله این اقدامات اصلاحی یکی هم برگزاری «گفت‌وگویی ملی» است که به گفته خبرگزاری رسمی سوریه مذاکرات مقدماتی درباره آن در روز دهم ژوییه، حدودا دو هفته دیگر، آغاز خواهد شد. در همین حال به گزارش الجزیره بسیاری از شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه درخواست آقای اسد برای گفت‌وگو را «ناکافی» دانسته و اعلام کرده‌اند که تنها در صورت پایان سرکوب مردم معترض در آن شرکت خواهند کرد. به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، تاکنون بیش از ۱۳۰۰ نفر در جریان سرکوب خشونت‌بار معترضان در سوریه جان باخته و ۱۲ هزار نفر دیگر دستگیر شده‌اند.
 


سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران  صبح سه شنبه گفت که راهبرد نظامی ایران دفاعی،  ولی تاکتیک هایش تهاجمی است. این فرمانده ارشد سپاه پاسداران ، در بیابان های نزدیک قم و در جریان رزمایش موشکی پیامبر اعظم ِ شش افزود که ایران  آغاز کننده هیچ عملیاتی نخواهد بود و واکنش هایش صرفا تهاجمی خواهد بود. سرتیپ سلامی همچنین گفت که به زودی شلیک موشک ها به سمت اهداف دریایی در این رزمایش آغاز خواهد شد و دست ایران همچنان روی ماشه است.
 


سرتیپ امیر علی حاجی زاده صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران  گفت برد موشک های ایران 2000 کیلومتر است و قادر است اسراییل را که 1200 کیلومتر از ایران فاصله دارد هدف قرار دهد. سرتیپ حاجی زاده همچنین گفت امریکا زحمت ایران را کم  کرده چون  پایگاههایش از 120 کیلومتر تا 700 کیلومتر در اطراف ایران وجود دارد و با همین موشک ها می توان همه اهداف آمریکایی در منطقه را مورد اصابت قرار داد. این فرمانده ایرانی اضافه کرد که ایران از ناحیه کشورهای دیگر احساس تهدید نمی کند و موشک هایش را بر اساس اهداف آمریکایی در منطقه و اسرائیل طراحی کرده است.
 


شروين تقوی لاريجانی، دانشمند ايرانی شاغل در سازمان فضايی آمريکا، ناسا، از جوانان ايرانی است که در مدتی کوتاه توانسته است با طی مدارج علمی يکی از مخترعان و دانشمندان فضايی سرشناس در جهان شناخته شود.شروين تقوی لاريجانی، دانشمند ايرانی شاغل در سازمان فضايی آمريکا، ناسا، از جوانان ايرانی است که در مدتی کوتاه توانسته است با طی مدارج علمی يکی از مخترعان و دانشمندان فضايی سرشناس در جهان شناخته شود. شروين تقوی دانشمندی است که با متحول کردن ساعت اتمی اکنون در سازمان فضايی آمريکا، ناسا، در زمينه سنجش از راه دور کار می کند. اين دانشمند جوان ايرانی در ساعت اتمی خود برای نخستين بار از دو ايزوتوپ اتم جيوه استفاده می کند که اگر بتوان ثابت کرد باندهای درونی آنها با زمان تغيير می کند، برای نخستين بار در تاريخ فيزيک وزن ذرات بنيادی تشکيل دهنده هسته اتم به صورت مستقيم محاسبه خواهد شد. با اثبات اين که اين وزن با زمان تغيير می کند، برخی فرضيه های بزرگ فيزيک مثل فرضيه برابری انشتين با چالشی جدی رو به رو می شود. در برنامه گفت و گوی ويژه اين هفته پای صحبت اين دانشمند جوان ايرانی نشسته ايم. آقای تقوی، شما مخترع ساعت اتمی سازمان فضايی آمريکا (ناسا) هستيد. می توانيد يک مقدار از پيشينه علمی خودتان برای ما و مخاطبان راديو فردا بگوييد؟ شروين تقوی لاريجانی: من در سن شانزده سالگی اولين اختراعم را انجام دادم که از صوت به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. شما می دانيد که در جو يا تمام زندگی ما منابع مختلف صوتی هستند که بعضی از اين منابع، صوت هايی هستند، فرکانس هايی هستند که ما حتی نمی توانيم بشنويم. بعد از آنکه من در فرانسه فوق ليسانس گرفتم، رفتم به آمريکا در انستيتوی فناوری کاليفرنيا، کالتک، آنجا دکترايم را گرفتم که در آن چارچوب يک نوسانگر جديدی را اختراع کردم و نشان دادم که در اصل در تمام علوم مهندسی، و به طور کلی در علم، اين نوسانگرها می تواند به دو گروه تقسيم شود. يک گروه جديدی از اينها را ارائه دادم که رساله من به عنوان يکی از بهترين رساله های دکترای تمام رشته های اين دانشگاه در آن سال ناميده شد. بعد از آن رفتم به ناسا و در چارچوب ناسا به ارائه کردن و درست کردن يک ساعت اتمی جديد پرداختم که يکی از ايزوتوپ های اتم جيوه را استفاده می کرد. اين ايزوتوپ اتم جيوه را تا به حال کسی استفاده نکرده بود و ما توانستيم باند فرکانس اين را صد ميليون دفعه دقيق تر از آن چيزی که تا الان شناخته شده بود درست کنيم. در اصل دو گروه قبل از ما روی اين کار کرده بودند که در دهه های ۶۰ و ۷۰ بود در دوران جنگ سرد. يکی از اين گروه ها در شوروی سابق بود و يکی ديگر در فرانسه بود. برای ما و شنونده های ما که اصولا از اين علم پيچيده فضا و اتم اطلاع چندانی ندارند بگوييد چه اهميتی دارد اين ساعت و اصولا در کجاها کاربرد دارد؟ اين کاری که ما کرديم يک ساعت اتمی جديد است که يک اتم جيوه جديد استفاده می کند. در کل می توانم بگويم که ساعت های اتمی برای کارهای علمی مثل قلب است برای بدن انسان. در تمام زندگی روزمره تان اثر دارد. برای اينکه اين در اصل دقيق ترين ساعت است. عنصری است که به شما اجازه می دهد واحد زمان را به صورت خيلی ثابت و دقيق بتوانيد اندازه بگيريد. مثلا الان همين مکالمه تلفنی که ما داريم می کنيم، چه از طريق کابل های نوری اتفاق بيافتد و چه از ماهواره، شما بايد همه اين ارتباطات را ميزان کنيد و برای همين به يک معيار زمانی خيلی منظم احتياج است. مثلا هر چيز روزمره ما وقتی دو نفر يا دو عنصر با هم شروع به مکاتبه می کنند، در اصل بايد يک مرجع زمانی باشد که اين هر دو عنصر قبول کنند که اين را به عنوان مرجعيت زمان استفاده کنند و گرنه هيچ مکالمه ای بين دو عنصر نمی تواند اتفاق بيافتد. برای اين که يکی شان يک حرف را در يک زمانی می زند و يکی ديگر در زمان ديگر. مثال. مثلا ساعتی که دست شما هست. فکر کنيد روز ۲۴ ساعت است. بعد از چند روز اين ساعت شما شايد يک دقيقه برود جلو و يا يک دقيقه بيايد عقب. شما مرجع زمانی ديگری استفاده می کنيد که زمان ساعت تان را به نسبت آن کوک می کنيد. همينطور انسان به يک مرجع مطلق زمانی احتياج دارد که آنجاست که ساعت های اتمی را استفاده می کنند و در فناوری هايی مثل موشک و فضا، فناوری های تکنولوژی آن خيلی خيلی مهم است برای اينکه می شود قلب آن سيستم. در اصل آن مرجعی است که می توانم بگويم معيارهای زمانی مختلف که در شبکه های مهندسی مختلف استفاده می شوند، همه شان را به نسبت آن قفل می کنند. آن مرجع ثابت در اصل ساعت اتمی است. اين ساعت اتمی يک ساعت مجازی الکترونيکی است يا اين که وجود خارجی هم دارد و قابل لمس است؟ نه. قابل لمس است. در اصل اسم ساعت که می آيد بعضی وقت ها قد يک آزمايشگاه است. در اصل کاری که می شود این است که شما يک اتم را به عنوان مرجع استفاده می کنيد. يعنی به صورت مشخص بگويم، ساعت اتمی ساعتی است که از فرکانس انتقال دو باند انرژی يک اتم به عنوان عنصر زمان استفاده می کند. مثلا شما يک نوسانگر داريد يا يک فرکانس که چيزی است که به تعداد اندازه گيری دفعه هايی که يک رويداد تناوبی در واحد زمان اتفاق می افتد به صورت ثابت، اين را می آييم قفلش می کنيم روی يک باند به خصوص اتم که دقيق ترين و ثابت ترين چيزی است که انسان می شناسد. يعنی به صورت خلاصه بگويم، يک مرجع زمانی انتخاب می کنيم که مخصوص بنيادترين جسمی است که در طبيعت است يا اتم يا هسته اتم و تمام نوسانگرها را به آن قفل می کنيم. اين است که به اين می گويند ساعت اتمی. البته اين ساعت برای فناوری های بسيار پيشرفته و مدرن که واحد زمان در آنها بسيار تعيين کننده است، قابل استفاده است، يا نه؟ کاملا همين است. مثلا اين تکنولوژی که ما رويش کار کرديم دقيق ترين تکنولوژی در دنيا است. مثلا همين سيستم نظامی. وقتی يک موشک می فرستيد بايد از دقت خيلی به خصوصی برخوردار باشد. يا سيستم های ماهواره ای مثل جی پی اس يا گلونس... اين ماهواره ها ساعت های اتمی دارند ولی اين ساعت هايی که ما درست کرديم، ثابت بودنش به مراتب بهتر از اين کاربردها است... اين برای ماهواره هايی است که می فرستند در مسافت خيلی دور، به خصوص حتی اگر بخواهند بفرستند دور از منظومه شمسی. در اين صورت مسافت مساوی است با سرعت، ضربدر زمانی که شما می خواهيد اين مسافت را طی کنيد. شما فکر کنيد اين مسافتی که می خواهيد اندازه بگيريد، سرعت نور شايد ۲۴ ساعت، دو روز طول بکشد که اين را طی کند. اگر آن مرجع زمانی تان که ساعت اتمی است در اين فاصله يعنی در دو روز ثابت بودنش يک کوچولو حتی می توانم بگويم ده به منهای پانزده تکان بخورد، شما می توانيد حساب کنيد مسافتی که دارد حساب می کند، چقدر توی آن اشتباه است. کاربرد ديگرش می توانم بگويم در فيزيک هسته ای است. برای اين که دفعه اول ما می توانيم دو ايزوتوپ يک اتم که اتم جيوه است در يک ساعت اتمی استفاده کنيم. برای دفعه اول ابتدايی ترين عنصرها که کوارتز است و تشکيل دهنده خود هسته اتم است، به صورت مستقيم اندازه بگيريد و در اين چارچوب آزمايش حتی می توانيم يکی از فرضيه های انتشتين را مورد تاييد يا تجديد نظر قرار بدهد. کدام فرضيه منظورتان است؟ به انگليسی equivalence principle  است. فکر می کنم می شود «فرضيه برابری». آقای تقوی می شود از شما بپرسم که چند سال داريد و در حال حاضر بر روی چه موضوعی در ناسا کار می کنيد؟ من الان سی و پنج سالم است. اين ساعت اتمی که کار کرديم سه سال طول کشيد. من هنوز يک مقدار کمی روی آن کار می کنم. ولی کار اصلی من الان راجع به يک طرح جديد است که نمی توانم درباره آن الان صحبت کنم. ولی راجع به سيستم سنجش از راه دور است که می تواند اين سيستم را دگرگون کند و الان تحقيقاتم در اين چارچوب است.
 


دادستان سراب گفته است دختری با پاشیدن محلول لوله بازکن بر روی پدرش، باعث کور شدن چشم راست و آسیب دیدن شدید پوست او در ناحیه صورت و گردن شده است .این محلول حاوی اسید است. آن گونه که خبر گزاری مهر گزارش داده  ،کبری بیست و یک ساله که شوهری معتاد دارد و در انتظار طلاق است، پس از جر و بحث با پدرش و در یک اقدام آنی اقدام به این کار کرده اما گفته است از این اقدام خود پشیمان است . عزیز پدر این دختر که کارگری ساده است گفته خواهان آزادی دخترش است ونمی خواهد او در زندان بماند .
 


در پی پيروزی دوباره حزب رجب طيب اردوغان در انتخابات و اعلام تحريم پارلمان از سوی حزب بزرگ کرد، ترکيه اکنون در آستانه يک بحران احتمالی سياسی است. تحريم ممکن است کردهای ترکيه را در راه خيزش هايی همانند بهار عربی بياندازد و ناآرامی ها به کشورهای همسايه سرايت کند. پيروزی بزرگ حزب حاکم عدالت و توسعه به اين ترتيب در کام آن تلخ شده است.در پی پيروزی دوباره حزب رجب طيب اردوغان در انتخابات و اعلام تحريم پارلمان از سوی حزب بزرگ کرد، ترکيه اکنون در آستانه يک بحران احتمالی سياسی است. تحريم ممکن است کردهای ترکيه را در راه خيزش هايی همانند بهار عربی بياندازد و ناآرامی ها به کشورهای همسايه سرايت کند. تهديدهای حزب صلح و دموکراسی BDP برای بايکوت کردن ۳۶ کرسی که تصاحب کرده، در واکنش به تصميم کميسيون نظارت بر انتخابات اعلام شد که کرسی يک نماينده کرد «هتيب ديجله» را به دليل اتهام های تروريستی عليه او باطل اعلام کرد. صراف الدين ايلجی، سياستمدار کهنه کار کرد اين بايکوت را پس از نشست ويژه حزب در شهر دياربکر در روز ۲۳ ژوئن اعلام کرد. وی گفت ما در پارلمان حاضر نخواهيم شد مگر اين که راه برای دموکراسی هموار شود. اين اقدام دولت را ناگزير می کند که برای کرسی های خالی انتخابات تازه برگزار کند. پيروزی بزرگ حزب حاکم عدالت و توسعه به اين ترتيب در کام آن تلخ شده است. حزب عدالت و توسعه در پی انتخابات ۵۰ درصد آرا را از آن خود کرد و اردوغان بی درنگ اعلام کرد که تلاش برای اصلاح قانون اساسی که هدف حزب بود همچنان ادامه خواهد يافت تا قانون تازه نوشته شود و جايگزين سندی شود که سی سال پيش در پيآمد جابجايی قدرت و حکومت نظاميان تهيه شده بود. چشم انداز چنين وفاقی با توجه به خشم حزب BDP تيره و تار می نمايد. احمد تورک، رهبر کنگره دموکراتيک همسو با کردها گفت تصميم به کنار گذاشتن ديجله، ترکيه را به کشمکش های سياسی سوق خواهد داد. وی افزود مردم به چنين تصميم غيردموکراتيکی واکنش نشان خواهند داد. اين گمانه زنی را واکنش های مردم در خيابان های دياربکر تقويت می کند که بسياری آشکارا از بايکوت BDP استقبال کردند. برخی تحليلگران هشدار می دهند که این کشمکش، مسير ترکيه را دوباره به راه پرخطر و دراز مسئله کردها منحرف خواهد کرد که در جريان آن از سال ۱۹۸۴ به بعد در حدود ۴۰ هزار نفر در درگيری های ميان ارتش و حزب کارگران کرد (پ کا کا) کشته شدند. هزاران روستای کردنشين در جنوب شرق اين کشور در پی تهاجم ارتش با هدف پاکسازی مناطق از نيروهای پ کا کا که برای استقلال می جنگيدند با خاک يکسان و خالی از سکنه شد. با اين همه به گفته فادی هکورا، يک کارشناس امور ترکيه در چتم هاوس لندن، بازگشت به يک برخورد نظامی غيرمحتمل است. وی می گويد: به گمان من ماهيت اين رويارويی با رويارويی های سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ فرق خواهد داشت. آنچه می شود انتظارش را داشت خيزش های مردمی عليه سياست های حکومت خواهد بود. ما اين را قبل از انتخابات هم ديديم، زمانی که کميسيون نظارت بر انتخابات هفت نامزد طرفدار کردها را فاقد صلاحيت اعلام کرد. با خيزش مردم سرانجام کميسيون ناگزير شد لغو صلاحيت نامزدها را پس بگيرد. به باور وی، چنين اقداماتی می تواند خيزش هايی همانند بهار عربی را بيافريند. هکورا می افزايد کشمکش با کردها همزمان است با ناآرامی های سوريه که نزديک به ۱۰ درصد جمعيتش کرد هستند. لذا اين ترس وجود دارد که چنين درگيری ها ميان جمعيت کرد ترکيه و حکومت اين کشور، کردهای سوريه و به طور بالقوه عراق و ايران را هم وارد معرکه کند. از سوی ديگر فعالان کرد هشدار داده بودند که در صورت عدم توجه به خواست هايشان، دست به نافرمانی مدنی خواهند زد. در همين حال بازداشت نزديک به ۲۰۰۰ تن از اعضای حزب از جمله ۱۲ شهردار منتخب به اتهام ارتباط با پ کا کا که از سوی دولت يک سازمان تروريستی شناخته شده، خشم فعالان کرد را برانگيخته است. اردوغان در جريان انتخابات موضعی سخت در برابر کردها گرفت و اعلام کرد که ترکيه مسئله ای به نام کردها ندارد و در همان حال BDP را متهم به ارتباط با پ کا کا و گرايش  استقلال طلبانه کرد. او همچنين گفته بود در صورتی که در سال ۱۹۹۹ در زمان دستگيری و محاکمه عبدالله اوجالان ، رهبر پ کا کا در قدرت بود او را اعدام می کرد. چنگيز اختر، استاد مطالعات اروپايی در دانشگاه باغچه شهر استانبول گفت: متاسفانه اين گونه برخورد خطرناک است. زيرا بدون يک برخورد ليبرال با مسئله کردها مشکل حل نخواهد شد و ترکيه وارد يک دوران پر تنش خواهد شد. به باور وی، کليد حل مشکل پاسخ سياسی به خواست های کردهاست و نه پنهان کردن مسئله. وی توصيه کرد که برای حل مشکل، گفت و گو بدون پيش شرط مسئله ای اساسی است و با اشاره به يافتن راه حل های مسالمت جويانه گفت مباحث بسيار زيادی مانند عفو عمومی، بازگشت پناهندگان، حق آموزش به زبان کردی، توسعه و رشد مناطق محروم و خلع سلاح هنوز مورد گفت و گو قرار نگرفته است و دولت با تروريست خواندن پ کا کا می خواهد آنها جنگ افزارهای خود را زمين بگذارند. به باور وی اين بن بست راه به جايی ندارد.
 


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه با تکرار موضع دیگر مقامات ایران در مورد تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران این اقدام را «گزینشی» و «با اهداف سیاسی تحت فشار کشورهای غربی» دانست.رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه با تکرار موضع دیگر مقامات ایران در مورد تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران این اقدام را «گزینشی» و «با اهداف سیاسی تحت فشار کشورهای غربی» دانست. شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه  ۲۷ خردادماه سال جاری احمد شهيد، وزير خارجه سابق مالديو، را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران معرفی کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که این شورا در نشست چهارم فروردين خود در ژنو در قطعنامه‌ای به تعيين گزارشگر ويژه‌ای برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران رأی داد. آمريکا و سوئد اين قطعنامه را پيشنهاد کرده بودند. از زمان سرکوب خونين اعتراض‌ها در ایران به نتیجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، موضوع نقض حقوق اساسی شهروندان ايرانی از سوی حکومت جمهوری اسلامی بار دیگر در کانون توجه سازمان‌های بين‌المللی و فعالان حقوق بشر قرار گرفته و تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل نيز در همين راستا صورت گرفت. پیش از سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز چندین مقام حکومتی در ایران به تعیین گزارشگر برای ایران واکنش منفی نشان داده و آن را خلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی دانسته بودند. از جمله آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، هفته گذشته با این اظهار نظر که حقوق بشر «متاسفانه» به «ابزاری سیاسی» تبدیل شده اعلام کرد که پذیرش این گزارشگر با «سیاست ما [حکومت جمهوری اسلامی]» سازگار نیست. سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تعیین گزارشگر حقوق بشر برای ایران را «اقدام گزینشی با اهداف سیاسی» توصیف کرده و اضافه کرده است که «تعیین چنین افرادی از نظر ما قابل قبول نیست.» عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی، «اقدام غیرانسانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت صربستان با ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در این کشور این اقدام را «غیرانسانی» و «خارج از چارچوب قواعد بین‌المللی» توصیف کرد. در یک سال گذشته شرکت‌های نفتی در برخی از کشورهای غربی در راستای تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی از فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده‌اند. در آخرین مورد از این گونه اقدامات، هواپیمایی کشوری سوئیس در پایان اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که به دنبال خودداری شرکت‌های نفتی از فروش سوخت به ایران‌ایر، هواپیمایی ملی ایران، امکان سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در فرودگاه ژنو وجود ندارد. رامین مهمانپرست این گونه اقدامات را نیز «ناشی از فشارهای سیاسی از سوی آمریکایی‌ها برای فشار به مردم ایران» دانسته است. او همچنین توصیه کرده که کشورها «وارد این بازی‌ها نشوند» و تهدید کرده است که ایران در برابر این نوع اقدامات دست به «اقدام متقابل» خواهد زد.
 


فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت موشک‌های ایران بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند و «آمریکا زحمت ما را کم کرده و پایگاه‌های خود را در کشورهای اطراف مستقر کرده ‌است.»فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه گفت موشک‌های ایران بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند و «آمریکا زحمت ما را کم کرده و پایگاه‌های خود را در کشورهای اطراف مستقر کرده‌است به طوری که از فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا ۷۰۰ کیلومتری در عمق افغانستان دارای پایگاه است.» به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، امیرعلی حاجی‌زاده، در حاشیه «رزمایش پیامبر اعظم ۶» در پاسخ به پرسش این خبرگزاری با بیان این که «توان موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیست» اظهار داشت که موشک‌های ایران «حداکثر دو هزار کیلومتر برد دارند» و بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند. وی اظهار داشت که اسرائیل «۱۲۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد اما در صورت بروز تهدید عملی ما قادر هستیم با موشک‌های برد دو هزار کیلومتری از سمنان و دامغان نیز این رژیم را هدف قرار دهیم.» اشاره امیرعلی حاجی‌زاده به پایگاه‌های موشکی جمهوری اسلامی در بیابان‌های استان سمنان است که از مراکز اصلی موشکی ایران به شمار می‌آیند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه آمریکا و اسرائیل را «دشمنان فرامنطقه‌ای» جمهوری اسلامی نامید و در ادامه گفت که «ما از جانب کشورهای دیگر احساس خطر و تهدید نمی‌کنیم بنابراین نیازی به برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر موشک‌ها نداریم.» وی هم‌چنین توضیح داد که «موشک‌های سِجیل و شهاب نوع قدر-اف از جمله موشک‌هایی هستند که قادر می‌باشند اهداف دو هزار کیلومتری را مورد اصابت قرار دهند.» بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران مرحله نخست «رزمایش پیامبر اعظم ۶» روز دوشنبه در قم با رونمایی از سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک در انجام شد و در مرحله دوم این مانور که بامداد سه‌شنبه انجام شد نیز ۱۴ موشک از نوع زلزال، شهاب یک، شهاب دو، شهاب ۳ نوع قدر-اس به سمت اهداف زمینی شلیک شدند. «دست ما روی ماشه است» در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، در حاشیه این رزمایش با اظهار اینکه «راهبرد ما دفاعی ولی تاکتیک‌های ما تهاجمی است» افزود: «همچنان دست ما روی ماشه است ولی تعداد این ماشه‌ها ۲۰ درصد است.» وی ادامه داد: «ما به طور طبیعی تمام اهداف و گستره دشمنانمان را در منطقه و فراتر از منطقه رهگیری و رصد می‌کنیم.» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اعلام اینکه «به زودی شلیک موشک‌هایمان به سمت اهداف دریایی انجام خواهد شد، گفت: «به احتمال زیاد نیز شاهد پرتاب موفقیت‌آمیز این موشک‌ها خواهیم بود.» به گزارش مهر، اصغر قلیچ‌خانی سخنگوی «رزمایش پیامبر اعظم ۶» نیز با توضیح در مورد سیلوهای موشکی گفت که «آمادگی دائم موشک‌های دوربرد به صورت عمود و آماده پرتاب بودن» از ویژگی‌های مهم این سیلوها است و فناوری ساخت و اجرای این سیلوها «کاملاً بومی» است. وی افزود: «فن‌آوری ساخت این سیلوها از ۱۵ سال پیش در اختیار فرماندهی موشکی نیروی هوافضای سپاه بوده و با تنوع و حجم بالا، بهره‌برداری از آن برای اولین بار در این رزمایش در معرض قرار گرفت.» اسرائیل هفته گذشته یک رزمایش پنج روزه پشت جبهه را آغاز کرد که هدف از آن، آماده کردن مردم و جامعه این کشور برای یک جنگ احتمالی اعلام شد که در آن، شهر‌ها آماج حملات همزمان موشکی «دشمن» از چند عرصه، قرار گیرد. در آغاز این رزمایش با نام « نقطه عطف ۵ »، هرچند مقامات اسرائیل صریحاً نام عوامل و کشورهای «دشمن» را ذکر نکردند، اما به باور همه ناظران، هدف از آن، آماده کردن افکار عمومی و شرایط برای احتمال درگیر شدن موشکی اسرائیل و ایران است. در چهار سال گذشته نیز چهار مانور دیگر با همین نام در اسرائیل برگزار شده بود. با وجود تأکید ایران بر اینکه «توان موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیست»، قدرت‌های اروپایی نیز در موارد مختلف از افزایش توان موشکی ایران اظهار نگرانی کرده‌اند و به همراه آمریکا طرحی را به نام سپر موشکی برای استقرار در مناطق مختلف اروپا در برنامه خود دارند. نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، آبان‌ماه گذشته گفت که سپر دفاع موشکی مشترک آمریکا و اروپا برای تهدیدهایی چون ایران است. وی در حاشیه نشست رهبران  پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در شهر لیسبون به خبرنگاران گفت: «در اسناد علنی شده ناتو  به هیچ نامی، اشاره نشده است، اما بیایید رک و راست باشیم: تهدید موشکی امروز ایران است.» ایالات متحده، نیز همچون فرانسه به طور مشخص از ایران به عنوان «تهدید» موشکی نام برده است و این  سپر موشکی را برای اعضای ناتو ضروری دانسته است. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که دولت آمریکا در حال تکمیل طرح سپر دفاع ضد موشکی در خاورمیانه‌است و به گفته مقام‌های آن کشور بخشی از این طرح استقرار یک مرکز رادار پیشرفته در کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود تا علاوه بر امکانات رادار اسرائیل بتواند با هرگونه حمله موشکی احتمالی از سوی ایران مقابله کند.
 


عمر البشیر رییس جمهور سودان که از سوی دادگاه کیفری بین المللی متهم به ،پاکسازی نژادی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان درگیری های 8 ساله دارفور است، در یک دیدار رسمی به چین رفته است.   هواپیمای حامل البشیر با یک رزو تاخیر وارد پکن شد.  وزیر خارجه سودان گفته است که تاخیر ناشی از تغییر مسیر پرواز بوده است.  عمر البشیر که از تهران به پکن می رفت به این دلیل ناچار شد مسیر پروازی خود را تغییر دهد که ترکمنستان فضای خود را بر روی هواپیمای وی بست و او مجبور شد از طریق فضای پاکستان به پکن برود.
 


طرح سئوال از رئيس دولت دهم با امضای ۱۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی بازتاب گسترده ای در روزنامه سه شنبه ايران داشته است. بعضی روزنامه ها طرح سئوال از احمدی نژاد را «جدی » ارزيابی کرده و حتی از «طرح فرار نزديکان مشايی» هم خبر داده اند، و برخی روزنامه ها نيز نوشته اند که هيات رئيسه مجلس هشتم از اعلام وصول اين طرح امتناع می کند.طرح سئوال از رئيس دولت دهم با امضای ۱۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی بازتاب گسترده ای در روزنامه سه شنبه ايران داشته است. برخی روزنامه ها طرح سئوال از احمدی نژاد را «جدی » ارزيابی کرده و حتی از «طرح فرار نزديکان مشايی» هم خبر داده اند، و برخی روزنامه ها نيز نوشته اند که هيات رئيسه مجلس هشتم از اعلام وصول اين طرح امتناع می کند. تاکيد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر اينکه «سلامت زندانيان مهم ‌تر از هر مسئله ‌ديگری است» و «احتمال جايگزينی کارت انرژی به جای يارانه نقدی» از ديگر عناوين روزنامه های هفتم تير ماه است. روزنامه ها همچنين گزارش هايی درباره «سه تغيير رفتاری احمدی نژاد» و اوج گرفتن «داد شهروندان از بيداد کرايه ها» منتشر کرده اند. از «طرح سئوال از احمدی نژاد» تا «طرح فرار نزديکان مشايی» «ارائه طرح سئوال از محمود احمدی نژاد با امضای ۱۰۰ نماينده به هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی» بازتاب گسترده ای در روزنامه های سه شنبه ايران داشته، و روزنامه های دنيای اقتصاد ، شرق ، روزگار ، اعتماد ، تهران امروز ، کيهان و خراسان اخباری مختلفی در اين باره منتشر کرده اند. روزنامه شرق با مروری بر اظهارات علی مطهری درباره طرح سئوال از رئيس دولت، نوشته است: «موضوع سوال از محمود احمدی نژاد در اين مدت آن قدر بالا و پايين شد که خيلی‌ها گمانه ‌زنی می ‌کردند که موضوع جدی‌ای نيست و نمی‌توان آن را مهم تلقی کرد» اما حالا مطهری اين سوال را با صد امضا به هيئت‌ رييسه رسانده است «تا يک قدم ديگر» برای اينکه محمود احمدی نژاد را «جهت پاسخگويی به سوال نمايندگان به مجلس بکشاند، برداشته باشد؛ آن هم چه قدم بزرگی.» اين روزنامه از قول مسعود پزشکيان نماينده تبريز در مجلس هشتم نوشته است: «اگر مجلس کوتاهی نمی‌کرد طرح سوال از احمدی نژاد زودتر عملی می‌شد.» روزنامه دنيای اقتصاد نيز خبر داده که طرح سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس شامل «۱۱سوال اقتصادی، سياسی و فرهنگی » است و افزوده: با ارائه اين طرح که يک ‌شنبه گذشته تحويل هيات رئيسه مجلس شده است «رسما سوال از احمدی نژاد در مجلس به جريان افتاده است.» به نوشته اين روزنامه، «مهم‌ترين محورهای اين طرح؛ تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو، عدم معرفی وزير ورزش در مهلت قانونی، و همچنين مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور است.» دنيای اقتصاد همزمان از «مذاکره با علی مطهری برای انصراف از پيگيری سئوال» خبر داده و  نوشته است: «محمد دهقان، عضو هيئت رييسه مجلس با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلی هر اقدامی که موجب تضعيف و سستی رابطه دولت و مجلس شود به نفع کشور نيست» گفته که «در جلسه اخير هيئت رييسه مقرر شد تعدادی از اعضا با آقای مطهری گفت‌وگو کرده و فضای فعلی کشور را برای وی تشريح کنند تا فعلا سئوال از رييس ‌جمهور در دستور کار مجلس قرار نگيرد» چرا که «اکثريت اعضای هيئت رييسه طرح سئوال از احمدی نژاد را با توجه به اوضاع کشور به مصلحت نمی دانند.» روزنامه روزگار نيز در تيتر در صفحه نخست شماره سه شنبه با تاکيد بر اينکه «مطهری بالاخره موفق شد» خبر داده که «سئوال از احمدی نژاد با ۱۰۰ امضا» به هيات رئيسه مجلس هشتم ارائه شده است. روزنامه اعتماد اما گزارش داده «مجلس می خواهد "کمی" کوتاه بيايد. می‌گويند اين روزها در برابر رئيس جمهور کمی تند رفته‌اند و به همين دليل نه قرار است طرح مطهری با صد امضا برای طرح سوال از احمدی‌ نژاد به صحن بيايد و نه شکايت ۱۲ نماينده از ۳۰ تخلف قانونی رييس‌جمهور راهی قوه قضاييه شود.» محسن کوهکن از حاميان دولت و عضو هيات رئيسه مجلس هشتم به اين روزنامه گفته است: «طرح سوال را تحويل گرفتيم اما "مصالح" می‌گويد اعلام وصول نمی کنيم.» اين عضو هيئت رئيسه مجلس همچنين تاکيد کرده که «اعلام وصول بايد در صحن علنی و پشت ميکروفن شود و نمی‌خواهيم اين کار را بکنيم.» روزنامه تهران امروز تهران ضمن انتشار گزارشی درباره طرح سئوال از رئيس دولت، خبری کوتاه درباره «احتمال بازداشت حميد بقايی معاون اجرايی احمدی نژاد» منتشر کرده و همزمان ادعا کرده که برخی از اطرافيان اسفنديار مشايی قصد «فرار از کشور» دارند. اين روزنامه با اشاره به اينکه «غيبت ظاهری مشايی همراه با دستگيری‌های گسترده‌ای که در تيم اقتصادی و سياسی وی اتفاق افتاده است، بدون هزينه برای اطرافيان و تيم همراه او نبوده» می نویسد: «در حال حاضر موجی از ترس و نگرانی و غيبت در محل کار و حتی طرح فرار از کشور نيز در حلقه‌های درهم پيچيده وی به چشم می خورد.» احتمال برچيده شدن يارانه نقدی؛ کارت انرژی جايگزين احتمالی يارانه های نقدی روزنامه تهران امروز از «احتمال برچيده شدن يارانه نقدی» و جايگزينی «کارت انرژی با يارانه های نقدی» خبر داده است. اين روزنامه با اشاره به اظهارات «دو روز پيش حميدرضا کاتوزيان رئيس کميسيون انرژی» که اعلام کرده «ارائه کارت انرژی به جای پرداخت نقدی يارانه‌ها راهکاری جهت ساماندهی و مديريت بهتر مصرف يارانه‌ها صرفا جهت مصارف انرژی است»  گزارش داده که «شيوه کار با کارت انرژی به گونه‌ای خواهد بود که پول يارانه نقدی در قالب کارت الکترونيک به سرپرستان خانوار اعطا می‌شود و آن‌ها با اين کارت فقط می‌توانند قبوض مربوط به حامل‌های انرژی را پرداخت کنند.» به نوشته تهران امروز، در صورت توافق مجلس و دولت برای جايگزينی «کارت انرژی با پرداخت يارانه نقدی» از اين پس «هزينه‌های انرژی مثل خريد گازوئيل، بنزين و برق در قالب کارت انرژی به مردم پرداخت خواهد شد و طبق اين روش ديگر به هيچ وجه، برداشتی از محل يارانه‌های انرژی از سوی مردم صورت نمی‌گيرد.» اين روزنامه اشاره کرده که «برخی از کارشناسان و عده‌ای از نمايندگان مجلس معتقدند دولت بر روش توزيع پول ميان مردم تاکيد دارد و می‌خواهد از اين روش، مقبوليت سياسی جلب کند» و  به همين دليل پيش از اجرای حذف يارانه ها «طرح توزيع کارت انرژی» را مسکوت گذاشته بود اما اکنون برای «کاهش مشکلات دولت در کسب در آمد از محل حذف يارانه ها» اين طرح بار ديگر مطرح شده است. «سلامت زندانيان مهم‌تر از هر مسئله ‌ديگری است» روزنامه شرق از ابراز نگرانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از وضعيت زندان ها و ناديده گرفتن حقوق زندانيان خبر داده است. به گزارش اين روزنامه، جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، عصر يکشنبه با حضور اکثريت اعضا تشکيل و در آن درباره «وضعيت حاکم بر برخی زندانيان» و «بحث های انتخابات» گفت و گو شده است. فرج کميجانی، دبيرکل مجمع فرهنگيان ايران اسلامی و رييس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با اشاره به وضعيت برخی زندانيان گفته است «اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن ابراز نگرانی شديد از وضعيت حاکم بر برخی زندانيان، سلامت جسمانی زندانيان را مهم‌تر از هر مسئله ‌ديگری ارزيابی کرده اند.» رييس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفته است: «اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنين از رييس قوه ‌قضاييه خواستند با توجه به مسئوليت شرعی و قانونی خود، به عوامل اين قوه و مسئولان زندان‌ها تاکيد کنند؛ نسبت به خواسته‌های قانونی زندانيان توجه داشته باشند.» به نوشته روزنامه شرق، درجلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنين درباره «تصميم‌گيری درباره چگونگی مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات پيش ‌رو» ميان نمايندگان احزاب اصلاح طلب تبادل نظر صورت گرفته، و اين شورا خواهان «تلاش مسئولان برای بازسازی اعتماد عمومی  با ايجاد سازوکارهای مناسب برای برگزاری انتخاباتی  رقابتی و رفع محدوديت از احزاب برای برگزاری جلسات، کنگره‌های حزبی و رسانه‌ای» شده و تاکيد کرده که «تحقق فضای باز سياسی در کشور از موارد مهم برای برون‌رفت از وضع موجود است.» «داد شهروندان از بيداد کرايه ها»    روزنامه ابتکار درگزارشی با تيتر «داد شهروندان از بيداد کرايه ها» از رشد نارضايی مردم تهران از گرانتر شدن کرايه های اتوبوس و تاکسی خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، «پس از آن که شورای شهر تهران با اصرار فراوان توانست افزايش نرخ کرايه‌ها را تصويب کند، مسئولان ابتدا به مردم وعده دادند که فقط کرايه‌ها ۱۵ درصد افزايش می‌يابد» اما پس از گرانتر شدن کرايه ها از اول تير ماه «در برخی از خطوط اتوبوسرانی کرايه‌ها بيش از ۹۰ درصد افزايش يافته» و «گله‌مندی پايتخت نشينان را طی روزهای گذشته به همراه داشته است.» روزنامه ابتکار همچنين با اشاره به «افزايش کرايه ‌تاکسی‌ها چند مرتبه در سال» نوشته است: «افزايش ۱۵ درصدی کرايه ‌تاکسی‌ها که از ابتدای تير اعمال شد» هم «دوباره موجی از گله و نارضايتی شهروندان از کرايه‌هايی که تاکسيران‌ها تعيين می کنند، ايجاد کرده است.» به نوشته اين روزنامه، «بسياری از تاکسيران‌ها پيش از صدور مجوز افزايش نرخ،‌ کرايه‌ها را زياد کرده بودند ولی آن هايی که خواسته يا ناخواسته تا ابتدای تير افزايش نرخی نداشتند از صبح روز چهارشنبه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان به کرايه‌های خود افزودند و حسابی مردم را با نرخ‌های تخيلی جديد غافلگير کردند.» ابتکار نوشته است: «در اين بين نيز تنها جمله "با متخلفان برخورد می‌شود" از زبان مسئولان شنيده می‌شود،  برخوردی که اگر هم صورت می‌پذيرد تأثير و بازدارندگی ندارد.» سه تغيير در رفتار احمدی نژاد به روايت عضو ارشد موتلفه اسلامی روزنامه روزگار اظهارات حميدرضا ترقی، از اعضای موتلفه اسلامی که تا چندی پيش از حاميان احمدی نژاد به شمار می آمد را درباره دلايل افزايش اختلاف درونی «اصولگرايان» با رئيس دولت منتشر کرده و از قول وی نوشته است: «دولت نمی تواند به پشتوانه حمايت های پيشين نظراتش را بر اصولگرايان تحميل کند.» حميدرضا ترقی به اين روزنامه گفته که «احمدی نژاد در دوره دوم رياست جمهوريش تحت تاثير جريان انحرافی قرار گرفت و تغييراتی در رفتار و موضعگيری هايش پديد آمد» که «يکی از اين تغييرات در زمينه پذيرش نظرات مقام رهبری از سوی دولت در مسائل مهم کشور بوده»، در حالی که دولت بايد «توجه جدی به هدايت ها و ارشادات» رهبری داشته باشد. به نوشته روزنامه روزگار، اين عضو موتلفه اسلامی همچنين از «ضعف احمدی نژاد در اجرای قانون، قانونگرايی و مقاومت در برابر مجلس» و «بازگذاشتن دست جريان انحرافی در عزل و نصب ها در استان ها و وزارتخانه ها» به عنوان دو تغيير رفتار ديگر احمدی نژاد نام برده، و تاکيد کرده که اين تغييرات در رفتار احمدی نژاد «به منظور تامين نظر جريانی» صورت گرفته که «اين جريان می خواهد در آينده قدرت را در دست بگيرد.» حميدرضا ترقی همچنين گفته که «مماشات در اجرای طرح عفاف و حجاب» و «تحليل های ناهماهنگ و متناقض» احمدی نژاد «با کليت نظام در سياست های خارجی و در بحث وزارت امور خارجه» و «ايجاد ضعف و افت در ديپلماسی بين المللی» از ديگر اختلافات فرعی است که موجب شدت گرفتن اختلاف درونی جناح حاکم با احمدی نژاد و تيم نزديکانش شده است.
 


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود ضمن اشاره به این که ایران خود فعال‌ترین پشتیبان تروریسم در جهان است، برگزاری کنفرانس مبارزه با تروریسم از سوی ایران را به طنز شبیه دانست.   ایران روز‌های شنبه و یکشنبه  «اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم» را برگزار کرد که در آن شماری از رهبران  منطقه‌ای و مقام‌های  شماری از کشورها در آن شرکت کردند.   ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «از نظر ما کاملا طنزآمیز است،  که فعال‌ترین پشتیبان تروریسم، نشستی درباره تروریسم برگزار می‌کند.»
 


گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صدد تهیه طرح دو فوريتى مسكوت گذاشتن شرط داشتن مدرک فوق‌ليسانس برای نامزدهای نمایندگی مجلس هستند.   به گزارش خبرگزارى فارس حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان گفت: تعدادى از نمايندگان در حال جمع‌آورى امضا به منظور طرحى دو فوريتى براى مسكوت ماندن این شرط در قانون انتخابات هستند.   فولادگر افزود: براساس اين طرح دو فوريتى، اصلاحات انجام شده روى قانون انتخابات و اعمال شرايط فوق‌ليسانس مسكوت مانده و در انتخابات مجلس نهم قانون انتخابات قبلى اجرا مى‌شود.
 


على اكبر صالحى وزير امور خارجه جمهورى اسلامى می‌گوید ايران به همراه سه كشور تركيه ،جمهورى آذربايجان و مصر براى كسب كرسى رياست سازمان كنفرانس اسلامى تلاش مى كند.    آقای صالحی این سخنان را در آستانه، پایتخت قزاقستان، ایراد کرد که میزبان سى و هشتمين اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاى عضو سازمان كنفرانس اسلامى است.   رياست كنونى سازمان كنفرانس اسلامى كه ۵۷ عضو از كشورهاى آسيايى، آفريقايى و عربى دارد بر عهده كشور سنگال است.
 


سنای آمریکا «توسل چین به زور» در مواجهه با شناورهای ویتنامی و فیلیپینی را نکوهش کرد.   طرح انتقاد از چین پس از آن در سنای آمریکا مطرح شد که اخیرا تنش‌هایی بین سه کشور چین، ویتنام و فیلیپین بر سر مالکیت جزایری در دریای چین بروز کرده است.   جیم وب یکی از سناتورهای آمریکایی گفت کشورهای جنوب شرق آسیا از جوّ ارعابی که توسط چین ایجاد شده نگرانند.
 


اسراییل به نیروی دریایی خود دستور داد از ورود ناوگان کمک‌رسانی به محدوده محاصره شده باریکه غزه، ممانعت بعمل آورد. این ناوگان کمک‌رسانی ده کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه را شامل می‌شود.   در این فرمان همچنین از نیروی دریایی اسرائیل خواسته شده تا از مواجهه و برخورد با فعالانی که بر عرشه‌های این کشتی‌ها مستقرند پرهیز شود.   حدود ۳۵۰ فعال طرفدار فلسطينيان از ۲۲ كشور جهان از جمله كانادا، فرانسه، يونان، ايرلند، ايتاليا و اسپانيا، قصد دارند به منظور شكستن محاصرۀ ۵ سالۀ غزه توسط اسراييل، به  ناوگان کمک‌رسانی موسوم به « آزادى ۲» بپيوندند.   سال گذشته كماندوهاى اسراييلى در حركتى كه در سراسر جهان مورد انتقاد واقع شد با حمله به يك كاروان كمك به مردم غزه ۹ تبعۀ تركيه را كشتند.
 


حکومت معمر قذافی حکم دادگاه کیفری بین المللی برای دستگیری رهبر لیبی را رد کرد.   محمد الغمودی ،وزیر دادگستری لیبی در بیانیه‌ای دادگاه کیفری بین المللی را به «ابزاری در دست دنیای غرب برای تحت پیگرد قرار دادن رهبران کشورهای جهان سوم» تشبیه کرد.   ساعاتی پیش از این، دادگاه کیفری بین المللی مستقر در لاهه، احکام دستگیری معمر قذافی، پسر وی سیف الاسلام و عبدالله السنوسی رییس سازمان امنیت لیبی را به جرم جنایت علیه بشریت صادر کرده بود.   جلال الجلال سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی پس از صدور حکم دادگاه بین المللی گفت مذاکره با جنایتکاران جنگی ممکن نیست.
 


يك سنگ آسمانى از فاصله اى نزديك به زمين گذر كرد.   يك سنگ آسمانى از فاصلۀ ۱۲ هزار كيلومترى زمين عبور كرد. اين سنگ آسمانى در پهن‌ترين نقطه، قطرى به طول ۲۰ متر داشت و در باريك‌ترين نقطه قطر آن به ۵ متر مى‌رسيد.   سازمان ملى هوانوردى و فضایی ايالات متحده آمريكا- ناسا – اعلام كرد اين صخرۀ فضايی، در مسير دورانى خود، تحت تاثير جاذبۀ زمين، در حركتى مانند يك بومرنگ مسيرش تغيير يافت و بدون هيچ گونه آسيبى از فراز اقيانوس آتلانتيك عبور كرد.
 


محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطینی امروز (سه شنبه) از جمهوری آذربایجان دیدن می‌کند.   قرار است در باکو، آقای عباس با مقام های ارشد جمهوری آذربایجان از جمله الهام علی اف رییس جمهوری این کشور دیدار کند.   انتظار می رود گفتگوها بر محور تقویت روابط دو جانبه و همین طور اوضاع خاورمیانه، از جمله توقف مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسراییل متمرکز باشد.
 


در يونان از امروز (سه شنبه) به مدت ۴۸ ساعت، اعتصابى عمومى برگزار مى‌شود.   اتحادیه‌های مختلف صنفی و کارگری خواستار برقراری این اعتصاب شده‌اند. اعتصاب کنندگان به نرخ رو به رشد بیکاری و افزایش مالیات‌ها معترض هستند. اکنون پارلمان یونان در حال بحث و بررسی برنامه‌ی ریاضت اقتصادی است که باید ۲۸ میلیارد یورو صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته باشد.   در يونان بيكارى به بالای ۱۶ درصد رسیده است. در صورت تصویب برنامه‌ ریاضت اقتصادی در پارلمان، اقشار کم‌درآمد و آنهایی که حداقل میزان حقوق را دریافت می‌دارند نیز مجبور به پرداخت مالیات خواهند شد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته