-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۵, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 06/26/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، مسعود باستانی و عیسی سحرخیز دو تن از زندانیان بند سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج به بهداری این زندان منتقل شده‌اند.

به گزارش سحام نیوز، گفته شده است که مسعود باستانی و عیسی سحر خیز دو تن از روزنامه‌نگاران زندانی در بند سیاسی رجایی شهر که در حمایت از اعتصاب‌کنندگان زندان اوین دست به اعتصاب زده‌اند، به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده‌اند‌.

تاکنون گزارشی درباره وضعیت جسمی آن‌ها منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

«احضار ۱۲ زندانی اعتصاب غذا‌کننده به دادسرای اوین»


 


خبر / رادیو کوچه

حسین اسلامی، سخن‌گوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با تخلف دانستن عدم اجرای مصوبه مجلس در مورد تشکیل وزارت‌خانه ورزش و جوانان توسط دولت محمود احمدی‌نژاد، چنین اقدامی را مصداق «سو‌استفاده از مقام» دانسته است.

به گزارش خبرآنلاین ، آقای اسلامی روز یک‌شنبه، ۲۶ ژوئن، با ارایه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد «تخلف» دولت گفت که عدم معرفی به موقع وزیر برای این وزارت‌خانه، علی‌رغم «توصیه مقامات عالی‌رتبه نظام» صورت گرفته است.

مجلس ایران دی‌ماه سال گذشته طرح ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و ایجاد وزارت‌خانه جدید ورزش و جوانان را تصویب و در پایان همان ماه برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

اما دولت محمود احمدی‌نژاد، با بیان این‌که در طرح مصوب مجلس شورای اسلامی برای تاسیس وزارت‌خانه جدید موارد ابهام متعددی وجود دارد، به خودداری از اجرای آن پرداخت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، امروز با تاکید بر این‌که دولت هنوز مصوبه مجلس در مورد ایجاد وزرات‌خانه جدید را اجرا نکرده، این اقدام دولت را «جرم» دانسته و افزوده است که هزینه کردن بودجه در این دو سازمان بر خلاف قانون محاسبات کشور است و «تصرف در اموال عمومی و دولتی» محسوب می‌شود.

پس از ارایه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه علنی مجلس، نادر قاضی​پور نماینده ارومیه در تذکری گفته است که قانون مجازات اسلامی برای چنین تخلفی، یک تا پنج سال انفصال از خدمت را پیش‌بینی کرده است.

وی افزوده است: «باید مشخص شود (تخلف) شامل حال رییس جمهوری می​شود یا رییس سازمان تربیت بدنی؟ اگر شامل حال رییس جمهوری می​شود، باید انتخابات زودرس ریاست جمهوری برگزار شود.»

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس در پاسخ به آقای قاضی‌زاده گفته است که کمیسیون اصل ۹۰، در این مرحله تنها به ارایه گزارش پرداخته و هنوز در مورد ارجاع تخلف دولت به قوه قضاییه تصمیم‌گیری نشده است.

پنج روز پیش مجلس بعد از تاخیر طولانی دولت در معرفی وزیر ورزش و جوانان، با ۱۳۷ رای منفی، ۲۳ رای ممتنع و ۸۸ رای مثبت، با وزارت حمید سجادی بر وزارت‌خانه جدیدالتاسیس ورزش و جوانان مخالفت کردند.

در جلسه امروز مجلس، هم‌چنین گزارش مشترکی از سوی کمیسیون صنایع و کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴ (مسوول نظارت بر فرآیند خصوصی‌سازی) ارایه شده که موضوع آن، تخلفات دولت در اجرای طرح هدف‌مندسازی یارانه‌ها بوده است.

بنا بر این گزارش، دولت برای تامین یارانه بخش صنعت، از منابع مالی غیر قانونی استفاده کرده که محل تامین آن، درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها نبوده است.

طبق قانون هدف‌مند‌سازی یارانه ها، دولت موظف بوده تا در سال ۱۳۸۹، سی درصد از درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها را صرف کمک به بخش صنایع کشور کند و این در حالی است که دست‌اندرکاران این بخش، می‌گویند که تنها بخش کوچکی از این تعهد عملی شده است.

بیشتر بخوانید:

«معرفی وزیر ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی»


 


مهرداد/ رادیو کوچه

امروز و در چهارمین برنامه‌ی «کافه قصه»، داستان کوتاه دیگری از «هوشنگ گلشیری» را می‌شنوید.

ساعت هفت صبح بود که راه افتادیم. بارها را که فقط سه تا ساک بود گذاشتیم توی خورجین یکی از خرها و دنبال جاده را گرفتیم. آن‌ها سه نفر بودند، یکی که خرها را می‌برد به «ایشوم»، دو تای دیگر با هم برادر بودند و مثل ما بارهای‌شان را گذاشته بودند روی یک خر. برادر بزرگ‌تر چشم‌سبز و خنده‌رو بود، آن یکی جوان و بلندقد با چهره‌ای که مثل صخره سخت و گوشه‌دار بود، تازه توی چشم‌های نیم‌بسته و زیر پوست سوخته شده‌اش یک چیز وول می‌خورد که آدم مورمورش می‌شد و می‌رفت توی نخ این‌که ساعتش را بگذارد توی جیبش و پول‌هایش را یک جایی گم‌وگور کند. هر سه‌تاشان کلاه‌های دو گوشی سرشان بود و یکی یک چوب داشتند …

 


 


خبر / رادیو کوچه

سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، در حاشیه همایش سراسری قوه قضاییه درباره دستگیری‌های اخیر مقامات دولتی توضیح داده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره دستگیری محمد‌شریف ملک‌زاده، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه گفت: «ایشان فعلن در بازداشت به سر می‌برد و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.» وی هم‌چنین تصریح کرد دستگیری افراد دیگری در پرونده ملک‌زاده و مدیران سازمان مناطق آزاد امکان دارد.

دادستان کل کشور درباره بازداشت دو تن از روسای مناطق آزاد ایران گفت: «این دو مدیر، به لحاظ سازمانی با بخشی از دولت مرتبط بودند، ولی دستگیری آن‌ها از لحاظ قضایی، مربوط به پرونده آقای ملک‌زاده نیست.»

محسنی اژه‌ای افزود: «ممکن است در این پرونده، اشخاص دیگری نیز دستگیر شوند. اجازه بدهید تحقیقات قضایی را در اینباره تکمیل کنیم تا نتیجه به مردم منعکس شود.»

در روزهای پایانی هفته گذشته، ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه، به حکم دادستانی تهران دستگیر شد. هر چند ملک‌زاده در واپسین ساعات آزادی، از مسوولیت خود در وزارت امور خارجه استعفا داده بود، ولی بسیاری از کارشناسان، این استعفا را نتیجه فشارهای سیاسی و قضایی برای محدود کردن نزدیکان رییس جمهوری که به گفته بخشی از اصول‌گرایان، جریان انحرافی خوانده می‌شوند، می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی‌»


 


سیمین/ رادیو کوچه

Simin@koochehmail.com

امروز با هم گشت و گذاری در دنیای گردش‌گری داریم و این بار سری به تورهای خارج از ایران می‌زنیم و از حال و روز آن‌ها با خبر می‌شویم.

پرده اول:

مسافر در آژانس مسافرتی نشسته و کارمند دفتر مسافرتی دارد با شرح و تفصیل قیمت تورها و خدمات آن‌ها را توضیح می دهد. بالاخره بعد از کلی چونه زدن و بالا و پایین کردن بسته‌های سفر، مسافر با یک پاکت در دست خوش‌حال و خرسند از خرید یک تور با قیمت مناسب می‌آید بیرون تا چند روز دیگر راهی سفر شود.

پرده دوم:

مسافران پس از یک پرواز طولانی سرانجام بعد از انجام مراحل قانونی از سالن بیرون می‌آیند تا با یافتن راه‌نمای‌شان سفر خود را آغاز کنند. تازه ابتدای صبح است. کمی معطل می‌شوند تا همه از راه برسند. خستگی سفر کم کم دارد نمود می‌کند. اختلاف ساعت باعث شده هنوز خواب‌آلوده باشند. الان رسیدن به هتل و استراحت از هر چیزی بیش‌تر می‌چسبد.

پرده سوم:

در اتوبوس راه‌نما پس از ارایه توضیحاتی درباره کشور مقصد و آن‌چه باید بدانند، اطلاع می‌دهد که فعلن از هتل رفتن خبری نیست و تا زمان «چک این» (Check in) که به‌طور معمول بعد از ساعت 2 بعد‌‌از‌ظهر است باید از تور آشنایی با شهر استفاده کنند.

چند نفری غر می‌زنند که خسته‌اند و چیزی از تور نمی‌فهمند. چند تایی هم با وجود آن‌که چیزی نمی‌گویند اما چهره‌های چندان راضی ندارند.

راه‌نما برای‌شان توضیح می‌دهد که این برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در زمان خود مسافران طراحی شده و به‌تر است از تور شهری‌شان لذت ببرند.

پرده چهارم:

گروه پس از برگزاری تور و خوردن ناهار به هتل می‌رسند. هنوز چند دقیقه‌ای به ساعت 3 بعد‌از‌ظهر باقی است. مسافران دیگری هم در لابی منتظر هستند. مسوول پذیرش به ساعت اشاره می‌کند و می‌گوید که بعد از ساعت 3 پذیرش انجام می‌گیرد.

راه‌نما و مسافران همگی منتظر می‌مانند. کم‌کم به تعداد مسافران منتظر افزوده می‌شود. انگار تمام آژانس‌های دنیا با این هتل قرار داد دارند. جای کافی برای نشستن نیست. هر کسی جای را پیدا کرده برای نشستن روی پله‌ها یا لبه میز و … خستگی از چهره می‌بارد.

پرده پنجم:

ساعت از 3 گذشته. راه‌نما در صف می‌ایستد تا پذیرش مسافران را انجام دهد. کارمندان به آهستگی مراحل را انجام می‌دهند. یکی یکی مسافران را صدا می‌کند، نام برخی در لیست نیست. مسافر شوکه می‌شود و از راه‌نما می‌پرسد. راه‌نما با آژانس کارگزار تماس می‌گیرد. مشخص می‌شود سیستم‌های هتل هنوز به روز نشده‌اند.

اتاق دادن از همه جالب‌تر است. با وجود داشتن فهرست مسافران و اتاق‌های مورد نظر، باید دید چه اتاقی خالی است. طبقه 17 به پدر و مادر و طبقه ششم به فرزندان یا یک اتاق با تخت دونفره به دو تا دوست داده می‌شود و در عوض یک اتاق با دو تخت خوب یک نفره جدا به یک زوج. حالا تا توضیح بدهی که این مشکل تنها با تعویض یک نام حل می‌شود ساعتی گذشته.

اتاق‌های سه نفره هم قرار است تخت خواب سو‌م‌شان ارسال شود.

مسافران یک به یک اتاق‌های‌شان را می‌گیرند و می‌روند  و البته تا آن موقع هم چند گله و شکایت به راه‌نما تحویل می‌دهند که: «هیچ‌جا این‌طور نیست و چرا این‌قدر دیر اتاق را می‌دهند و  ما خسته هستیم و …..»

مسافری اصرار دارد که زودتر اتاقش را بگیرد. همسرش در راه بیمار شده و توان نشستن ندارد اما متاسفانه نام او در لیست هتل نیست باید صبر کند.

مسافر دیگری با مادر مسن خود سفر می‌کند. بی‌چاره پیرزن خسته از سفر طولانی و گشت نیم‌روزی بی‌جان بر روی صندلی نشسته و شروع به بد خلقی با پسرهایش کرده است.

فرزند از راه‌نما خواهش می‌کند که اتاق او را زودتر بدهد. و راه‌نما سعی‌اش را می‌کند اما سعی او کافی نیست‌. کارمند پذیرش هم باید سعی‌اش را بکند اما…

پرده ششم:

ساعت 5 بعد‌از‌ظهر است و راه‌نما هم‌چنان مشغول گرفتن اتاق برای مسافرانش است. از لب‌خند بر چهره مسافران و راه‌نما و کارمندان هیچ خبری نیست. ماجرا ادامه دارد‌؛ اسمی توی لیست نیست یا اشتباهی در سفارش دادن اتاق صورت گرفته.

برخورد کارمندان چندان مناسب نیست. چند نفری از مشتریان ایرانی و خارجی شروع به داد و فریاد کرده‌اند و مدیر هتل را می‌خواهند.

مدیر داخلی هتل به میان مشتریان می‌آید و با آنان صحبت می‌کند.

پرده هفتم:

ساعت 6 بعد‌از‌ظهر است. آخرین مسافران هم دارند اتاق‌های‌شان را می‌گیرند. یکی از مسافران پایین می‌آید. اتاقش یخچال و دم‌پایی ندارد. دیگری اطلاع می‌دهد که تخت اضافه هنوز ارسال نشده. یخچال اتاق‌های دو تن دیگر از مسافران نیز کار نمی‌کند.

امور خانه‌داری و خدمات اتاق‌ها قرار است که به این مشکلات رسیدگی کنند.

آخرین مسافر نیز بعد از چند بار تعویض اتاق بالاخره اتاقش را می‌گیرد و می‌رود و راه‌نما می‌ماند با کوهی از خستگی‌های مسافران که به جان خریده است.

پرده هشتم:

ساعت نه‌ونیم شب است که تلفن راه‌نما زنگ می‌خورد. یکی از مسافران است. با ناراحتی و خشم می‌گوید که هنوز تخت اضافه اتاق او را نبرده‌اند و او جایی برای استراحت ندارد. با عصبانیت از این‌که این هتل و این آژانس را برای سفر انتخاب کرده ابراز پشیمانی می‌کند. چند بار به مسوولان هتل مراجعه کرده و با آنان نیز تندخویی کرده است.

حق دارد تقریبن  یک شبانه‌روز است که در راه است و سرپا.

راه‌نما شرم‌سار می‌شود و او را آرام می‌کند و قول می‌دهد پی‌گیری کند.

با هتل تماس می‌گیرد و مسوول مربوطه می‌گوید تا 5 دقیقه دیگر تخت اضافه ارسال می‌شود.

20 دقیقه گذشته به مسافر زنگ می‌زند‌. هنوز تختی ارسال نشده. باز با هتل تماس می‌گیرد، مسوولی از آن سوی خط می‌خندد و می‌گوید واقعیتش این است که دارند دنبال تخت اضافه می‌گردند و باز قول می‌دهد که سریع آن را ارسال می‌کنند.

سرانجام ساعت 10 شب تخت اضافه به اتاق مسافر می‌رسد.

…………………

با آغاز تعطیلات، سفرهای داخلی و خارجی رونق بیش‌تری می‌یابد و با آغاز این سفرها مسایل و ماجراهای مرتبط نیز آغاز می‌شود.

در این میان در زمان رکود سفر دفاتر مسافرتی اقدام به ارایه بسته‌های سفر ارزان‌تری می‌کنند که مشتریان خاص خود را دارد آنان که زمان سفر برای‌شان مهم نیست و تنها می‌خواهند که تور مناسبی از جهت قیمت بیابند اما این تورهای ارزان همیشه به راحتی هم برگزار نمی‌شود و مسایل و ماجراهای خاص خود را دارد.

آن‌چه شنیدید گوشه‌ای از مشکلاتی است که هرروزه مسافران تورها، راه‌نمایان و دفاتر مسافرتی با آن روبه‌رو هستند.

مشکلاتی که بخشی به انتخاب نا‌مناسب و خواسته‌های نابجای مسافران باز می‌گردد و بخشی به شیوه کار دفاتر مسافرتی.

این‌که در فروش بسته‌های سفر خود اغراق می‌کنند یا با هتل‌ها و کارگزارانی قرار داد می‌بندند که خدماتی با کیفیت نازل ارایه می‌دهند‌. هتلی که قیمتی خیلی پایین ارایه می‌کند را برای تورهای خود انتخاب می‌کنند تا با پایین آوردن بهای تور از سایر رقبا عقب نمانند. نظارتی بر کار کار‌‌گزاران و هتل‌ها در ارایه خدمات‌شان انجام نمی‌دهند و سرانجام مسافران یک بار مصرفی دارند که ناراضی از سفر خود باز می‌گردند.

و در این میان راه‌نمای تور تنها کسی است که در سفر با مسافران در ارتباط است و آن‌ها هرچه دل‌خوری و گله داند بر سر او فریاد می‌زنند.

به هر روی امید است که تمامی اعضای چرخه سفر از مشتری گرفته تا تک تک اجزای ارایه دهنده خدمات به راستی و درستی انتخاب کنند و مسوول آن‌چه بر عهده دارند باشند.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

دکتر محمدحسن یوسف‌پورسیفی، فعال حقوق بشر و کودکان که بیست و نهم خردادماه و در پی مراجعه به دادسرای اوین، بازداشت شده بود، چهل و هشت ساعت پس از آن و با دادن تعهد کتبی مبنی بر عدم انجام هرگونه فعالیت رسانه‌ای آزاد شد.

به گزارش هرانا، محمد حسن یوسف پورسیفی، اواخر خردادماه و طی تماسی تلفنی از سوی مقامات امنیتی جهت ادای پاره‌ای توضیحات به دادسرای مستقر در اوین فرا خوانده شده بود.

مسوولان این فعال حقوق بشر و عضو جمعیت مبارزه با کودکان کار و خیابان، را پس از بازداشت به زندان اوین منتقل کرده بودند.

گفتنی است پورسیفی که به تهیه و کارگردانی برنامه‌های رادیو و تلوزیونی نیز می‌پردازد، پیش‌تر و در اردی‌بهشت ماه سال گذشته نیز به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، از کار در صدا و سیما منع شده بود.


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه وزارت دفاع افغانستان به پاکستان هشدار داد اگر به حملات راکتی پایان ندهد، جواب مشابه دریافت خواهد کرد.

مقامات افغانستان می‌گویند از دو هفته به این سو بیش از صد راکت از خاک پاکستان در ولایت کنر افغانستان شلیک شده است که شماری از کودکان و زنان را قربانی کرده است. ژنرال محمدظاهر عظیمی سخن‌گوی وزارت دفاع گفت، چنین حرکات عواقب ناگوار در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه به جای می‌گذارد. وی افزود این حملات راکتی پاکستان هیچ دلیل و توجهی ندارد و باید هرچه زودتر متوقف شود.

پیش از این برخی از فرماندهان محلی افغان در شرق این کشور از رییس جمهوری افغانستان خواسته بودند تا اجازه پاسخ به این حملات را بدهد، درغیر آن اگر این راکت پراگنی متوقف نشود آنان بدون اجازه رییس جمهوری بر پاکستان حمله خواهند کرد. این درحالی‌ست که روز گذشته در حاشیه نشست مبارزه با تروریزم در تهران، رهبران افغانستان و پاکستان نیز باهم نشستی داشتند، اما تا کنون در مورد جزییات ارایه نشده است.


 


اشکان منفرد / ترکیه

تجمع پناه‌جویان آنکارا در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، امروز 25 ژوئن با حضور جمعی از پناهجویان این شهر برگزار شد. این مراسم که پیش تر طی فراخوانی مکان و زمان شروع تجمع را ساعت 5 بعد از ظهر در میدان مرکزی شهر آنکارا، پارک کیزلای اعلام کرده بود، امروز به مدت یک ساعت برگزار شد.

پناهجویان این شهر با در دست داشتن تصاویر زندانیان سیاسی در ایران که در اعتراض به مرگ هدی صابر و هاله سحابی دو فعال ملی مذهبی دست به اعتصاب غذا زده اند، حمایت خود را اعلام، و پیام رسان صدای مظلومیت و حق طلبی آنان به گوش عابران و شاهدان این تجمع و رسانه های ترکیه بودند.

در این مراسم بیانیه ای توسط یکی از پناهجویان به زبان ترکی استانبولی برای حاضران و عابران و شرح اتفاقات جاری در ایران و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در دو زندان اوین و رجایی شهر خوانده شد.

این مراسم با خواندن سرود «ای ایران و یار دبستانی» به پایان رسید.

 


 


به‌مناسبت اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان‌های رجایی شهر و اوین، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور بیانیه ای منتشر کردند و در این بیانیه به حمایت آن‌ها پرداخته و خواستار پایان داردن به این اعتصاب شدند.

متن این بیانیه در پی آمده است :

اعتصاب غذای شما مبارزین راه آزادی ایران برای توجه دادن جهانیان به وضع فاجعه‌آمیز زندان‌های جمهوری اسلامی و جان باختن هم بندانتان، نمونه مقاومت در مقابل دیکتاتوری و مبارزه برای آزادی و رعایت حقوق انسانی است.

شما که به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و اهداف آزادی‌خواهانه‌تان در زندان به‌سر می‌برید، دایمن در معرض یورش‌های وحشیانه هم‌راه با توهین و تهدید و ضرب و شتم قرار دارید. وضع نابسامان تغذیه و بهداشت، جلوگیری از مداوای زندانیان بیمار، بی‌خبر گذاشتن بستگان، و سایر تضییقات مانند انفرادی، تبعید، انتقال به بند جنایت‌کاران و تجاوز به زندانیان، شما را با شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روانی روبه‌رو ساخته است. در این شرایط عده‌ای از زندانیان توسط عمال رژیم به قتل رسیده‌اند و  عده‌ای دیگر اقدام به خودکشی نموده‌اند.

مسوولیت این جنایات گسترده و نقض فاحش حقوق بشر علیه شما و بخش‌های بزرگی از مردم ایران، مستقیمن با سران نظام و در راس آن‌ها علی خامنه‌ای است. آزادی‌خواهان و طرف‌داران حقوق بشر در سراسر دنیا با اعلام خبر اعتصاب غدای شما توجه جهانیان را معطوف این جنایات نموده و بار دیگر خواهان محاکمه مسئولین آن در دادگاه‌های بین‌المللی به اتهام جنایت علیه بشریت گردیده‌اند.

سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور ضمن پشتیبانی از اعتصاب غذای شما خاطر نشان می‌سازد که ملت ایران، امروز بیش از همیشه به فرزندان از خودگذشته و فداکار خود برای غلبه بر دیکتاتوری و مستقر ساختن آزادی نیاز دارد. مضافن این‌که اعتصاب غذای شما در اعتراض به جنایات رژیم و افشا شرایط غیر قابل تحمل زندان‌ها موفق بوده است. در این شرایط از شما انتظار داریم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید. بدون تردید این مبارزات تا زمانی که آزادی‌خواهان ایران به هدف والای خود که دستیابی به آزادی و امنیت برای همه ایرانیان است، نرسیده‌اند، در همه سطوح ادامه خواهد داشت.

هیات اجرایی سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

مهندس کامبیز قائم مقام ـ مهندس بهمن مبشری – دکتر همایون مهمنش

چهارم تیرماه 1390 برابر بیست و پنجم ژوئن 2011

 

فایل  پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های دولتی لیبی ناتو را متهم کرده‌اند که در یکی از حملات هوایی خود به یکی از شهرهای این کشور در روز شنبه، 25 ژوئن، 15 غیر‌نظامی را کشته‌اند، این در حالی است که مقام‌های ناتو این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شبکه تلویزیونی دولتی لیبی روز شنبه به نقل از مقام‌های نظامی این کشور اعلام کرد، هواپیماهای ناتو در روز شنبه به چند مرکز غیرنظامی از جمله یک رستوران در شهر نفتی برگا حمله کردند.

مقام‌های لیبی هم‌چنین اعلام کردند در این حملات 15 غیرنظامی کشته و 20 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند، هواپیماهای ناتو در روز شنبه هیچ‌گونه عملیاتی در این منطقه انجام نداده‌اند.

خبرگزاری رسمی لیبی نیز در گزارش دیگری از مرگ پنج غیرنظامی دیگر در جریان بمباران‌های روز جمعه هواپیماهای ناتو در شهر برگا خبر داده‌ است.

در این میان یک مقام عالی‌رتبه ناتو گفته است، هر چند هواپیماهای ناتو در روز جمعه به اهدافی در نزدیکی شهر بریقه حمله کرده‌اند، اما هیچ‌گونه مدرکی دال بر کشته‌ یا زخمی‌شدن غیرنظامیان در این حملات در دست نیست.

به گفته این مقام ناتو ساختمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته بودند، از سوی نیروهای حامی سرهنگ قذافی اشغال شده و برای حمله به غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این در حالی است که پیش‌تر در عملیات‌های ناتو در لیبی چندین مورد اشتباه در بمباران صورت گرفته است که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده و در یک مورد هم بمباران مواضع معترضان مسلح لیبیایی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

«ناتو متهم به قتل و کشتار دسته‌جمعی است»


 


یک‌شنبه  5 تیر  90 /  26 ژوئن 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزیده‌ی اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

بخش اول خبر‌ها

پرسه- «تورهای ارزان به چه قیمت؟!»- سیمین

مجله خبری کابل- آرین

روز‌نگاشت- «تجربه‌های یک عمر زندگی در چین»- محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

کافه قصه- «ملــخ»- مهرداد

بخش سوم خبرها

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، صدها نفر از مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیا از شهرهای مختلف به سوی مادرید، پایتخت این کشور راه‌پیمایی می‌کنند.

به گزارش رویترز، معترضان قصد دارند در ماه ژوئیه در مادرید جمع شوند تا نسبت به سیاست ریاضت اقتصادی و رقم بالای بی‌کاری تظاهرات کنند.

این افراد راه‌پیمایی خود را از بارسلون، بیلبائو و والنسیا آغاز کرده‌اند.

مخالفان بیش‌تری قرار است در روزهای آینده از شهرهای دیگر اسپانیا راه‌پیمایی مشابهی را آغاز کنند.

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیا در ماه‌های گذشته بارها تظاهرات کرده‌اند.

دو سال رکود اقتصادی در اسپانیایی منجر به افزایش رقم بی‌کاری در این کشور به ۲۱ درصد شده است.

این رقم در بین جوانان زیر ۳۰ سال، ۳۵ درصد است.

بیشتر بخوانید:

 


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌ششم ژوئن برابر با زادروز «پرل باک» نویسنده زن آمریکایی است. او زاده سال 1892 میلادی بود و در سال 1973 درگذشت. پرل نخستین زن آمریکایی بود که برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. او  سی‌ و‌ نه سال در چین زندگی کرد و داستان‌هایش به طور عمده در زمینه تجربه‌‌هایش از همین دوران است. از نمونه آثار او می‌توان به «باد مغرب»، «پسران» و «خاک خوب» اشاره کرد.

«پرل باک» در بیست‌و‌ششم ژوئن سال 1892 میلادی در «ایالت ویرجینیای غربی» به دنیا آمد و سه ماهه بود که هم‌راه با خانواده‌ خود که تبلیغ مسیحیت می‌کردند به چین رفتند و در همان‌جا بود که پرل زبان چینی را در کودکی آموخت و  سی‌و‌نه سال در آن‌جا زندگی کرد.

باک در هفده سالگی، به انگلیس رفت و به مدت دو سال در مدرسه آمریکایی پاریس تحصیل کرد و مجدد به چین بازگشت و با یکی از هم‌کاران خود ازدواج کرد و در سال 1925  دوباره به آمریکا مراجعت کرد و اولین اثر خود را تحت عنوان «باد مغرب» منتشر کرد. او دو سال بعد بار دیگر به چین بازگشت، اما این بار او یک نویسنده آمریکایی بود با اندیشه غنی که از مشرق زمین مایه می‌گرفت.

وی در سال 1930 توانست اثر جالب و ارزنده خود را به نام «خاک خوب» منتشر کرد که توجه هنر دوستان و تحسین منتقدین را برانگیخت و برای به‌ترین رمان سال به دریافت جایزه «پولیتزر» نایل آمد سپس در همان سال آکادمی هنر و ادب آمریکا مدال «هاولز» را به وی اعطا کرد و به عضویت افتخاری انجمن ملی هنر و ادبیات انتخاب شد و پس از دو سال شهرت او، سراسر جهان را فرا گرفت.

پرل در ادامه کار نویسندگی خود کتاب «پسران» را منتشر کرد و پس از آن کتاب وی با نام «خانه قسمت شده» در سال 1935 نگارش یافت. از آثار برجسته و ارزنده دیگر این نویسنده می‌توان کتاب‌های «همه مردان برادرند»، «مادر»، «میهن پرست»، «نسل اژدها» و «خدایان دیگر» را نام برد و اما از آخرین کتاب‌های باک می‌توان به: «عشق من بازگرد»، «دنیاهای گوناگون» و «اندیشه» اشاره کرد.

جالب است بدانید پرل باک در چین به عنوان یک نویسنده چینی و با نام «سای ژن ژو» معروف است. وی نخستین زن آمریکایی است که جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۳۸ به خاطر تجسم زنده از زندگی روستاییان چینی و قدرت وی در بیوگرافی نویسی، دریافت کرد.

و اما سرانجام باک پرل در ششم مارس سال ۱۹۷۳ در «دانبی، ورمونت» و در سن هشتاد‌و‌یک سالگی درگذشت او  سی‌و‌نه سال از زندگی خود را در چین اقامت داشت و داستان‌هایش به طور عمده در زمینه تجربه‌‌هایش از همین دوران است. کتاب «مادر» او در سال 1386 خورشیدی توسط «محمد قاضی» ترجمه شده است و انتشارات «امیرکبیر» آن را به چاپ رساند.

 

منبع‌ها:
ویکی‌پدیا

تقویم تاریخ

سایت تبیان

 


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

مازیار مهدوی فر

می‌توانی دوستش نداشته باشی

چون قدش کوتاه است. خوش تیپ نیست.

اغلب دچار توهم توطئه، آن هم از نوع شدیدش است.

با عادل فردوسی پور مجری محبوبت مشکل دارد.

می‌توانی دوستش نداشته باشی

چون وقتی فوتبالیست بوده اصلن در حد و اندازه یک ستاره نبوده.

چون به سبک بازاری‌ها حرف می‌زند.

چون هر وقت فرصت حضور در یک برنامه تلوزیونی را پیدا می‌کند حرف‌هایی می‌زند که کفر همه را در می‌آورد.

چون مدام تلاش می‌کند با مدرک و سند ثابت کند به‌ترین مربی تیم ملی بوده و کنار گذاشتنش از تیم ملی کارغلطی بوده.

چون حتا وقتی در تیم دیگری موفق است سایه او روی سر تیم سابقش یعنی استقلال سنگینی می‌کند.

می‌توانی دوستش نداشته باشی

چون در اوج موفقیت و درست در زمانی که هیچ‌کس انتظارش را ندارد تیمش را ترک می‌کند و به تیم دیگری می‌رود.

چون همیشه به طرز زننده و غلو‌آمیزی تمام پیروزی‌های خود را به «اون بالایی» نسبت می‌دهد.

چون همیشه عده‌ای آدم شبیه لومپن‌ها دورش را گرفته‌اند.

چون بدون این‌که دلیلی داشته باشی احساس می‌کنی خیلی خوش‌شانس است.

می توانی دوستش نداشته باشی

چون بدون دلیل فکر می‌کنی چیزی از فوتبال سرش نمی‌شود.

چون گران‌ترین مربی فوتبال ایران است و تو حسودیت می‌شود.

چون هر وقت تیم عوض می‌کند یک دوجین بازیکن موفق تیم قبلی را با خود به تیم جدید می‌برد و دست تیم قبلی را توی حنا می‌گذارد.

اما نمی‌توانی به احترام او کلاه از سر برنداری.

چون دو بار تیم استقلال را قهرمان لیگ کرده چون یک بار استقلال را نایب قهرمان لیگ، یک بار سوم لیگ و یک بار هم قهرمان جام حذفی کرده.

چون دو بار و در دو سال متوالی سپاهان را قهرمان ایران کرده.

چون تنها مربی است که توانسته سه سال متوالی با دو تیم مختلف در لیگ‌های ۸۷ تا ۹۰ قهرمان ایران شود.

چون تیم مس کرمان را طی یک نیم فصل از یک تیم سقوط کرده به تیمی تبدیل کرد که شاخ مدعیان را شکاند.

چون در اوج موفقیت با تیم محبوبش استقلال از ادامه کار با این تیم انصراف داد. دو بار و به دو دلیل مختلف ولی هر دوبار درست بعد از قهرمانی.

چون در اوج موفقیت و بعد از دو قهرمانی متوالی با سپاهان و در حالی‌که این تیم در آستانه رسیدن به جام آسیایی قرار دارد از ادامه کار با این تیم هم انصراف داده.

چون حاضر نیست به خاطر حفظ جای‌گاه امن قبلی ذره‌ای از منافع حرفه‌ای‌ش هر آن‌چه که هست کوتاه بیاید.

چون در هیچ شرایطی به کم‌تر از آن چه فکر می‌کند حقش است راضی نیست.

حالا او مربی تراکتور‌سازی تبریز است و باز هم طبق معمول هدفش قهرمان شدن.

او یک مربی حرفه‌ایست. همانی که باید باشد. دوستش داشته باشی یا نه. او امیر قلعه نویی است.

کسی که برای فوتبال بی‌تاریخ این روز‌های ما یک تاریخ است.

 

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 25 ژوئن، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، ایران ایر، با رد تحریم‌های جدید آمریکا علیه این شرکت بر قانونی بودن کلیه فعالیت‌های خود تاکید کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی، فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت گفت که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جزو اتحادیه شرکت‌های بین‌المللی هواپیمایی «یاتا» است و خود را به تعهدات و مقررات این اتحادیه پای‌بند می‌داند.

دولت آمریکا روز پنج‌شنبه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، دو شرکت عمده و یک شهروند ایران را به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی، ارتباط با سپاه پاسداران و کمک به انتقال تسلیحات به حزب‌اله لبنان تحریم کرد.

اما آقای پرورش ضمن تاکید بر قانونی بودن فعالیت‌های ایران ایر، افزوده است که هما در زمینه ایمنی هواپیمایی و پروازها هم بر اساس مقررات و استاندارد‌های بین‌المللی که از طرف سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، «ایکائو» ابلاغ می‌شود عمل می‌کند.

پیش‌تر محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

«تحریم ایران‌ایر بر اساس ادعاهای واهی است»


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 25 ژوئن، دادستان یاسوج به شهرداری این شهر دستور داد مجسمه آریوبرزن را از میدانی به همین نام در شهر یاسوج پایین بیاورد.

به گزارش مهر، پس از آن‌که فرمانده سپاه فتح استان نصب مجسمه آریوبرزن در ورودی شهر یاسوج را مورد انتقاد قرار داد، این دستور از طرف دادستان یاسوج صادر شده است.

سردار شهابی‌فر صبح پنج‌شنبه در کنگره سرداران و 600 شهید شهرستان بویراحمد گفته بود: «امروز دم اسب آریو برزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد.»

دادستان یاسوج در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: «سپاه نامه‌ای به دادستانی نوشته است که با توجه به این‌که ما ارزش‌های متعددی داریم که می‌شود به عنوان نمادهای ارزشی استفاده شود، و در این نامه تقاضا کرده‌اند که به جای این مجسمه از نمادها و ارزش‌های اصیل استفاده شود.»

حجت‌الاسلام سید‌محمود موسوی‌پور افزود: «براین اساس ما هم به شهرداری نامه‌ای نوشتیم که در این خصوص اقدام کنند.»

موسوی پور اظهار داشت: «نمادهای ارزشی زیادی در جامعه داریم از جمله شهدا، علما و نقش مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب که بهتر است به جای مجسمه‌هایی که فرهنگ نگه‌داری از آن را نداریم و فردا خراب می‌شوند، از این نمادها استفاده کنیم.»

وی ساخت این مجسمه ها را اسراف دانست و گفت: «به شهرداری اعلام کردیم که با توجه به درخواست سپاه و مردم این مجسمه پایین آورده شود.»

موسوی پور بیان داشت: «در صورتی که شهرداری یاسوج در موعد مقرر نسبت به برداشتن این مجسمه اقدام نکند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

آریو برزن یکی از سرداران تاریخ ایران است که در سال 331 پیش از میلاد مسیح در یکی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد در برابر حمله اسکندر مقدونی به ایران زمین، از ایران دفاع کرد و در این راه جان باخت.

مجسمه آریوبرزن چند ماه پیش توسط شهرداری یاسوج در یکی از میادین این شهر نصب شد.


 


رادیو کوچه

1898 میلادی- «ویلیام امیل مسراشمیت» معروف به «ویلی مسراشمیت» ((Willy Messerschmitt زاده شد. او طراح هواپیمای آلمانی بود. مهم‌ترین طراحی‌اش، طراحی هواپیمای جنگنده «مسراشمیت ب‌اف 109» بود که به مهم‌ترین جنگنده آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم تبدیل شد.

وی شرکتی را با نام «مسراشمیت» پایه‎گذاری کرد که پیش از پایان جنگ جهانی دوم توانست نخستین موتور جت جهان را با هم‌کاری شرکت «هانکل» طراحی و بر روی هواپیما نصب کند. هواپیمای «مسراشمیت ام‌یی 262»  (Messerschmitt Me 262) نخستین هواپیمای جنگنده با موتور جت بود.

ویلیام امیل مسراشمیت پس از جنگ جهانی دوم به خاطر آن‌چه هم‌کاری با نازی‌ها گفته می‌شد، به اعدام محکوم شد اما پس از گذراندن دو سال از محکومیت زندانش آزاد شد و باردیگر به مدیریت در شرکت مسراشمیت بازگشت. وی در سال ۱۹۷۸ در مونیخ درگذشت.

1945 میلادی- متن منشور ملل متحد در چنین روزی در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس ملل متحد به امضای ۵۱ کشور رسید و از ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ به اجرا در آمد. منشور ملل متحد سندی است که هدف‌ها و سازمان و نحوه کار سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن را تعیین می‌کند. این سند در حکم اساس‌نامه سازمان ملل است. امروزه ۱۹۱ کشور آن را امضا کرده‌اند و رعایت مفاد آن برای همه اعضای سازمان ملل متحد الزامی است.

در متن منشور تاکید شده که مفاد منشور بر هر قرارداد بین‌المللی دیگری مقدم است. این منشور از یک یادداشت مقدماتی، یک دیباچه و ۱۹ فصل تشکیل شده است. در یادداشت مقدماتی افزوده‌ها به منشور و تاریخ آن‌ها ذکر شده ‌است.

1960 میلادی- روز ملی و استقلال «ماداگاسکار» از فرانسه است. ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند، در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا است. پایتخت آن شهر «آنتاناناریوو» و چهارمین جزیره بزرگ جهان است.

ماداگاسکار از سال ۱۸۹۶ از جمله مستعمرات فرانسه بوده، اما مردم این سرزمین در برابر فرانسویان دست به قیام‏های متعددی زدند، از جمله در قیام 1947‌ که حدود هشتاد هزار تن از مردم ماداگاسکار کشته شدند. این قیام‏ها سرانجام باعث شد این کشور در چنین روزی به عنوان «جمهوری مالاگاسی» از فرانسه اعلام استقلال و در ادامه و در سال ۱۹۷۵ نام این کشور به «جمهوری دموکراتیک ماداگاسکار» تغییر کند. این نام از مهاجران آسیایی «ماله» که در قرن 18 به این منطقه آمده بودند، گرفته شده است. نظام سیاسی این کشور، جمهوری چند حزبی فدرال با یک مجلس قانون‏گذاری است.

1987 میلادی- روز جهانی منع شکنجه و پشتیبانی از قربانیان آن است. در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ توافق‌نامه‌ی منع و تقبیح جهانی شکنجه‌ به تصویب رسید. این سند گامی ضروری برای بهبود وضعیت حق بشر در جهان بود و شکنجه و دیگر مجازات‌ها و رفتارهای ظالمانه‌ی ضدبشری و تحقیرآمیز را در سراسر جهان منع می‌کرد.

برای تجدید خاطره با این روز تاریخی، اجلاس عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۷ تصمیم گرفت که روز ۲۶ ژوئن، روز جهانی پشتیبانی از قربانیان شکنجه اعلام شود.

سازمان ملل متحد در قطع‌نامه‌ای در سال ۱۹۸۷ انجام هر گونه اذیت، آزار و رفتار غیر‌انسانی و بشری در کره زمین را محکوم کرد و در منشور قعط‌نامه‌ای با همین نام خواستار پیوستن کشورهای جهان به معاهده‌ی منع شکنجه (UNCAT) و مجازات و پی‌گیری عوامل شکنجه در سرتاسر دنیا شد.

در طول تاریخ، عنصر شکنجه از جمله مهم‌ترین وسایل ایجاد رعب و وحشت در میان مردم از حکومت‌ها و نظام‌های مختلف جامعه بشری بوده که هنوز هم این روش‌های قرون وسطایی در برخی کشورهای جهان ادامه دارد.

1988 میلادی- کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‏ها در امر مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد. در این کنفرانس سندی به تصویب رسید که بر طبق آن، خط‌مشی همه‌جانبه‏ای در امر کنترل مواد مخدر، از سوی کشورهای شرکت کننده، مشخص شده و آنان را متعهد می‏کند تا اقدامات بین‏المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند. سال روز تصویب این سند به نام «روز جهانی مبارزه با مواد مخدر» اعلام شد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

363 میلادی- «یولیانوس» امپراتور روم در جنگ با «شاپور دوم» شاه ساسانی کشته ‌شد.

1299 خورشیدی- «میرزا حسن‌خان وثوق‌الدوله» رییس‌الوزرای وقت ایران، استعفای خود را تسلیم کرد.

1892 میلادی- زادروز بانو «پرل باک» نویسنده و نخستین زن آمریکایی است که برنده جایزه نوبل در ادبیات شد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

راسخون

خبرنامه گویا

 

 

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) شورای نگه‌بان لایحه تشکیل وزارت راه و شهرسازی را تایید کرد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66367

پس از اعمال اصلاحاتی در ‌‌لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی توسط مجلس شورای اسلامی و تغییر عنوان این لایحه به وزارت راه و شهرسازی‌، شورای نگه‌بان قانون اساسی این لایحه ‌را در جلسه اخیر خود ‌مورد بحث و بررسی قرار داد که با توجه به اصلاحات به‌عمل آمده، این لایحه مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

2) سردار نقدی: اعزام گزارش‌گر حقوق بشر به ایران یک بازی سیاسی است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66374

رییس سازمان بسیج مستضعفین، اعزام گزارش‌گر حقوق بشر به ایران را یک بازی سیاسی دانست و گفت: «اگر قرار است حقوق بشر واقعی مورد بررسی قرار گیرد، ابتدا بروند زندان‌های گوانتانامو، ابوغریب و زندان‌های مخفی آمریکا در اروپا را بررسی کنند.»

خراسان

1) ملاک بررسی صلاحیت افراد رفتار آنان است، نه رفتار جناح آن‌ها

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=5&id=805909

سخن‌گوی شورای نگه‌بان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از آغاز فعالیت هیت مرکزی و هم‌چنین هیت‌های استانی نظارت بر انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی خبرداد و اعلام کرد که در بررسی و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ملاک این شورا‌، رفتار افراد است نه رفتار جناح آن‌ها. وی تاکید کرد: «وابستگی‌های جناحی و گروهی افراد ملاک نیست.»

2) وزارت خارجه روسیه: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پایه هم‌کاری در 1+5 را سست می‌کند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=5&id=805907

تحریم یک‌جانبه شرکت هواپیمایی ملی ایران از سوی دولت آمریکا نه تنها واکنش اعتراض‌آمیز ایران را در قالب نامه محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل به بان کی مون، دبیر کل این سازمان در پی داشت، بلکه روسیه را نیز به دادن هشداری صریح به آمریکا نسبت به اعمال این گونه تحریم‌ها سوق داد. در همین راستا وزارت خارجه روسیه ضمن زیر سوال بردن تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تاکید کرد که این تحریم‌ها پایه هم‌کاری‌ها میان اعضای ۱+۵ را سست می‌کند و تاثیری منفی بر اعتبار شورای امنیت خواهد گذاشت.

جام جم

1) عرضه بنزین درجه‌بندی می‌شود

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100847148924

دولت قصد دارد بنزین را تا چند ماه آینده با درجه‌بندی نوع کیفیت عرضه کند که براساس نوع کیفیت، قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح تا 3 ماه آینده اجرایی می‌شود.

2) نگرانی شورای امنیت از اوضاع یمن

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100847148470

نلسون میسون، نماینده گابن در سازمان ملل که ریاست این شورا را در ماه جاری برعهده دارد، بعد از نشست پشت درهای بسته شورای امنیت در خصوص یمن گفت: «اعضای شورا نسبت به وضعیت انسانی و اوضاع متشنج امنیتی یمن شدیدن نگران هستند.»

کیهان

1) تولید بنزین از گاز طبیعی در ایران

http://www.kayhannews.ir/900405/4.htm#other406

معاون وزیر صنایع و معادن با اشاره به خودکفایی ایران در ساخت کاتالیست بنزین از راه‌اندازی نخستین کارخانه جی.تی.ال ایران برای استحصال بنزین از گاز طبیعی خبر داد.

2) تماس‌های پنهان با مقامات اروپایی برای کنار گذاشتن قذافی

http://www.kayhannews.ir/900405/16.htm#other1602

هم‌زمان با افزایش رایزنی‌های سیاسی پشت پرده در مورد سرنوشت دیکتاتور لیبی، احتمال کناره‌گیری «معمر قذافی» از قدرت و یا ترک پایتخت، قوت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «محمود شمام»، مسوول امور رسانه‌ها در شورای ملی انتقالی لیبی، اعلام کرد، فرستاده قذافی به پاریس رفت و مسئله کناره‌گیری وی از قدرت را با مقامات فرانسوی در میان گذاشت. شمام که با رسانه‌ها سخن می‌گفت، افزود: «یک کشور اروپایی از طریق یک کشور عربی، به ما پیشنهاد کرد که قذافی تحت حمایت شدید بین‌المللی، در جایی در لیبی تحت بازداشت قرار گیرد و از وی محافظت شود.»

آفرینش

1) آمریکا قدرت افغانستان را برای مقابله با بازی‌گران منطقه‌ای بالا می‌برد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84572

وزیر امور خارجه آمریکا با متهم کردن پاکستان به تلاش برای دخالت در امور افغانستان گفت که آمریکا ظرفیت دفاعی افغانستان را بالا می‌برد تا این کشور علیه بازی‌گران منطقه‌ای که قصد اعمال نفوذ در آن دارند از خود دفاع کند.

2) مصلحی خبر داد: گفت‌وگوهای اطلاعاتی ایران و عراق برای تعیین تکلیف اردوگاه اشرف

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84564

وزیر اطلاعات با بیان این‌که گفت‌وگوهایی را با مسوولان عراقی انجام داده‌ایم تا هرچه زودتر تکلیف پادگان اشرف را روشن کنند، گفت: «دست‌گاه اطلاعاتی کشور اقدامات قابل توجهی در کنترل و دستگیری اعضای گروهک‌های تروریستی دارد.»

دنیای اقتصاد

1) مرگ تدریجی پول اروپایی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=259141

از یک سو اتحادیه اروپا در انتظار تصویب «ریاضت اقتصادی» در یونان است و از سوی دیگر مردم خشم‌گین یونان در برابر پارلمان تحصن کرده‌اند تا از این مصوبه جلوگیری کنند. واقعیت این است که یورو در شکل کنونی آن قابل دوام نیست. این نکته‌ای است که از همان آغاز شکل‌گیری یورو از جانب اقتصاددانانی نظیر فریدمن، ماندل و کروگمن پیش‌بینی شده بود. آن‌ها هشدار داده بودند که این نظام پولی مشترک با تناقضات ذاتی روبه‌رو است و یورو با بروز اولین بحران شدید اقتصادی متزلزل خواهد شد. فریدمن حتا پیش‌بینی کرده بود که عمر یورو از سال 2015 فراتر نخواهد رفت. اکنون جک استراو، وزیر خارجه سابق و نماینده کنونی مجلس انگلستان به صراحت می‌گوید که «یورو با مرگی تدریجی روبه‌رو است» و از هم‌کاران خود در مجلس می‌پرسد «از آن‌جا که یورو، در شکل کنونی آن، فرو خواهد پاشید، آیا به‌تر نیست که این واقعه، به جای آن‌که مرگی تدریجی باشد، به سرعت تحقق پذیرد؟»

2) استعفای تاریخی اسداله عسگراولادی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=259129

اسداله عسگراولادی با نوشتن چندین و چند نامه از ریاست اتاق‌های ایران و کانادا، ایران و روسیه، ایران و استرالیا و هم‌چنین از ریاست کنفدراسیون صادرات و انجمن پسته استعفا داد و اعلام کرد که به زودی درباره استعفا از اتاق ایران و تهران نیز تصمیم خواهد گرفت.

اسداله عسگر اولادی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» دلیل این تصمیم را «کهولت سن» اعلام کرد، اما در عین حال به کنایه گفت: «وقتی دیگر از من کاری بر نمی‌آید به‌تر است که میدان را به افراد دیگری بسپارم. ضمن این‌که به رغم خوش‌آمد‌گویی به آدم فقط 71 رای از گلدان‌ها بیرون می‌آید…»

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 25 ژوئن، بر اساس رای دادگاه تجدیدنظر، مجازات حبس محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر ایران از ۹ سال به ۲ سال کاهش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و از هم‌کاران آقای سیف‌زاده در گفت‌و‌گویی از تخفیف در مجازات او در دادگاه تجدید‌نظر خبر داد.

دادگاه بدوی محمد سیف‌زاده را آبان گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرده بود.

آقای سیف‌زاده اواخر فروردین امسال پس از دو هفته بی‌خبری، در اوایل اردی‌بهشت به خانواده او اطلاع داده شد که او در ارومیه بازداشت شده است.

او در آن زمان از سوی مقام‌های امنیتی به «تلاش برای خروج غیرقانونی از کشور» متهم شد.

محمد سیف‌زاده که به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است و از جمله ۶۴ زندان سیاسی است که در نامه‌ای بر بدرفتاری ماموران با هدی صابر، فعال ملی مذهبی پیش از مرگش در زندان شهادت داده بودند.

به گفته خانم عبادی، حکم دو سال زندان آقای سیف‌زاده مربوط به اتهام شرکت در تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر است و پرونده مربوط به اتهام خروج غیرقانونی از کشور هم‌چنان باز است.

بیشتر بخوانید:

«انتقال محمد سیف‌زاده به بند ۲۰۹ زندان اوین»

 


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

مقامات مرزی استرالیا روزجمعه یک قایق جدید از پناه‌جویان را در نزدیکی جزیره کرسمس متوقف نمودند، این قایق حامل 65 پناه جو و دو خدمه قایق می‌باشد.

از زمان طرح فرستادن 800 پناه‌جو به مالیزی در بدل پذیرفتن 400 پناه‌جوی سازمان ملل متحد توسط استرالیا در هفتم می سال جاری، این هفتمین قایق از پناه‌جویان می‌باشد که به شکل غیر‌قانونی به استرالیا رسیده است.

این در حالی است که دولت‌های استرالیا و مالیزی در آستانه‌ی امضای این تفاهم‌نامه قرار دارند.

دولت استرالیا اعلام کرده است پناه‌جویان تازه رسیده شامل تفاهم‌نامه جدید با مالیزی می‌گردد و پرونده‌های آن‌ها مبنی به درخواست پناهنده‌گی در استرالیا بررسی نخواهد شد و به  کشور سوم فرستاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

«یک قاچاق‌چی انسان در اندونزی بازداشت شد»


 


در پی وخامت وضعیت جسمانی،

«انتقال امین‌زاده اعتصاب‌کننده اوین به بیمارستان مدرس»


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، محسن امین‌زاده از زندانیان سیاسی اعتصاب غذاکننده زندان اوین به دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش صبح روز شنبه 25 ژوئن، از زندان اوین به بیمارستان مدرس تهران منتقل شده است.

به گزارش کلمه، وی پس از انتقال به بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری شده است. آقای امین‌زاده، معاون وزارت خارجه در دوران ریاست جمهوری سید‌محمد خاتمی به هم‌راه یازده نفر دیگر در بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر از زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.

گفته می‌شود ماموران امنیتی که در اطراف محل بستری شدن امین‌زاده حضور دارند اجازه نداده‌اند که خانواده‌اش به وی نزدیک شوند.

عبداله مومنی، ابوالفضل قدیانی و بهمن احمدی‌امویی نیز در هفتمین روز اعتصاب غذای خود در بند ۳۵۰ با مشکلات جسمی مواجه و برای دریافت کمک‌های پزشکی به بهداری زندان اوین منتقل شده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، پیش از محسن امین‌زاده، مهدی کریمیان اقبال، یکی از اعضای جبهه مشارکت نیز به دلیل اوضاع نامساعد جسمی‌اش به بیمارستان مدرس منتقل شده بود.

………………………………………………………………

توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت صورت گرفت،

«بازداشت یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی‌»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌‌های داخلی ایران، علیرضا مقیمی مدیر عامل منطقه آزاد ارس که از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون اجرایی ریاست جمهوری به شمار می‌آید، بازداشت شده است.

به گزارش فارس مالک اژدر رییس دادگستری آذربایجان شرقی گفته که آقای مقیمی توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت بازداشت شده است.

به گفته رییس دادگستری آذربایجان شرقی، اتهام آقای مقیمی مالی بوده است.

در چند روز گذشته محمد‌شریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و علی‌اصغر پرهیزکار، مدیر عامل منطقه آزاد اروند نیز دستگیر شدند که آن‌ها نیز از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی هستند.

اتهامات این افراد نیز مالی و ارتباط با آن‌چه مسوولان جمهوری اسلامی «جریان انحرافی» می‌خوانند، اعلام شده است.

………………………………………………………………

نامه سرگشاده ۱۱۸ روزنامه‌نگار داخل ایران

«امنیت جانی زندانیان اعتصاب‌کننده برعهده مسوولان قضایی است»

خبر / رادیو کوچه

جمعی از روزنامه‌نگاران داخل ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعتصاب‌کنندگان در اوین و رجایی‌شهر ضمن تاکید بر رسیدگی به مطالبات آنان، خواستار پایان اعتصاب غذای ۱۹ زندانی سیاسی شد‌ه‌اند.

به گزارش سحام نیوز، آنان در این بیانیه با اشاره به بازتاب گسترده اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در میان اقشار مختلف جامعه، از آنان خواسته‌اند برای جلوگیری از تداوم تاثیرات منفی این اقدام بر سلامتی‌شان به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

روزنامه‌نگاران امضاکننده این نامه هم‌چنین از مسوولان مربوطه از جمله رییس دست‌گاه قضایی، نمایندگان و رییس مجلس و هم‌چنین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌اند با تلاش برای بررسی علل جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر که منجر به شکل‌گیری این اعتصاب‌ها شده است، از تکرار چنین «اتفاقات دردناکی» جلوگیری کنند.

………………………………………………………………

به دلیل اعتصاب غذا در زندان،

«احضار ۱۲ زندانی اعتصاب غذا‌کننده به دادسرای اوین»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، پس از آغاز اعتصاب غذا توسط 12 زندانی سیاسی در این هفته گذشته این زندانیان به دادسرای اوین احضار شده اما حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات بازجویان و بازپرسان و استفاده از چشم‌بند نشده‌اند.

به گزارش کلمه، این واکنش اعتراضی چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته 22 و 23 ژوئن، و پس از آن صورت گرفته که مسوولان زندان، تمام ۱۲ زندانی اعتصابی را برای بازجویی به دادسرای اوین برده‌اند.

در ادامه این گزارش که روز شنبه 25 ژوئن منتشر شده، آمده است مسوولان دادسرای اوین، اعتصاب‌کنندگان را تهدید کرده‌اند که به خاطر اعتصاب غذا پرونده‌های جدیدی برای آن‌ها گشوده شده و بر احکام زندان آن‌ها افزوده خواهد شد.

از سویی دیگر محمدجواد مظفر اعلام کرده که در خارج از زندان اوین هم به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد و برخی گزارش‌ها از وخامت وضعیت جسمانی و بستری شدن چند نفر دیگر از اعتصاب‌کنندگان حکایت دارد.

………………………………………………………………

را رای دادگاه تجدیدنظر،

«کاهش مجازات حبس سیف‌زاده، وکیل دادگستری»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس رای دادگاه تجدیدنظر، مجازات حبس محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر ایران از ۹ سال به ۲ سال کاهش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و از هم‌کاران آقای سیف‌زاده در گفت‌و‌گویی از تخفیف در مجازات او در دادگاه تجدید‌نظر خبر داد.

دادگاه بدوی محمد سیف‌زاده را آبان گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرده بود.

آقای سیف‌زاده اواخر فروردین امسال پس از دو هفته بی‌خبری، در اوایل اردی‌بهشت به خانواده او اطلاع داده شد که او در ارومیه بازداشت شده است.

او در آن زمان از سوی مقام‌های امنیتی به «تلاش برای خروج غیرقانونی از کشور» متهم شد.

محمد سیف‌زاده که به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است و از جمله ۶۴ زندان سیاسی است که در نامه‌ای بر بدرفتاری ماموران با هدی صابر، فعال ملی مذهبی پیش از مرگش در زندان شهادت داده بودند.

به گفته خانم عبادی، حکم دو سال زندان آقای سیف‌زاده مربوط به اتهام شرکت در تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر است و پرونده مربوط به اتهام خروج غیرقانونی از کشور هم‌چنان باز است.

………………………………………………………………

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی:

«کلیه فعالیت‌های این شرکت قانونی است»

خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 25 ژوئن، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، ایران ایر، با رد تحریم‌های جدید آمریکا علیه این شرکت بر قانونی بودن کلیه فعالیت‌های خود تاکید کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی، فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت گفت که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جزو اتحادیه شرکت‌های بین‌المللی هواپیمایی «یاتا» است و خود را به تعهدات و مقررات این اتحادیه پای‌بند می‌داند.

دولت آمریکا روز پنج‌شنبه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، دو شرکت عمده و یک شهروند ایران را به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی، ارتباط با سپاه پاسداران و کمک به انتقال تسلیحات به حزب‌اله لبنان تحریم کرد.

اما آقای پرورش ضمن تاکید بر قانونی بودن فعالیت‌های ایران ایر، افزوده است که هما در زمینه ایمنی هواپیمایی و پروازها هم بر اساس مقررات و استاندارد‌های بین‌المللی که از طرف سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، «ایکائو» ابلاغ می‌شود عمل می‌کند.

پیش‌تر محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرده بود.

………………………………………………………………

در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت،

«راه‌پیمایی معترضان اسپانیایی در پایتخت»

خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، صدها نفر از مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیا از شهرهای مختلف به سوی مادرید، پایتخت این کشور راه‌پیمایی می‌کنند.

معترضان قصد دارند در ماه ژوئیه در مادرید جمع شوند تا نسبت به سیاست ریاضت اقتصادی و رقم بالای بی‌کاری تظاهرات کنند.

این افراد راه‌پیمایی خود را از بارسلون، بیلبائو و والنسیا آغاز کرده‌اند.

مخالفان بیش‌تری قرار است در روزهای آینده از شهرهای دیگر اسپانیا راه‌پیمایی مشابهی را آغاز کنند.

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیا در ماه‌های گذشته بارها تظاهرات کرده‌اند.

دو سال رکود اقتصادی در اسپانیایی منجر به افزایش رقم بی‌کاری در این کشور به ۲۱ درصد شده است.

این رقم در بین جوانان زیر ۳۰ سال، ۳۵ درصد است.

………………………………………………………………

مقام‌های دولتی لیبی:

«بمباران ناتو منجر به کشته‌شدن 15 لیبیایی غیرنظامی شد»

خبر / رادیو کوچه

مقام‌های دولتی لیبی ناتو را متهم کرده‌اند که در یکی از حملات هوایی خود به یکی از شهرهای این کشور در روز شنبه، 25 ژوئن، 15 غیر‌نظامی را کشته‌اند، این در حالی است که مقام‌های ناتو این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شبکه تلویزیونی دولتی لیبی روز شنبه به نقل از مقام‌های نظامی این کشور اعلام کرد، هواپیماهای ناتو در روز شنبه به چند مرکز غیرنظامی از جمله یک رستوران در شهر نفتی برگا حمله کردند.

مقام‌های لیبی هم‌چنین اعلام کردند در این حملات 15 غیرنظامی کشته و 20 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند، هواپیماهای ناتو در روز شنبه هیچ‌گونه عملیاتی در این منطقه انجام نداده‌اند.

خبرگزاری رسمی لیبی نیز در گزارش دیگری از مرگ پنج غیرنظامی دیگر در جریان بمباران‌های روز جمعه هواپیماهای ناتو در شهر برگا خبر داده‌ است.

در این میان یک مقام عالی‌رتبه ناتو گفته است، هر چند هواپیماهای ناتو در روز جمعه به اهدافی در نزدیکی شهر بریقه حمله کرده‌اند، اما هیچ‌گونه مدرکی دال بر کشته‌ یا زخمی‌شدن غیرنظامیان در این حملات در دست نیست.

به گفته این مقام ناتو ساختمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته بودند، از سوی نیروهای حامی سرهنگ قذافی اشغال شده و برای حمله به غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این در حالی است که پیش‌تر در عملیات‌های ناتو در لیبی چندین مورد اشتباه در بمباران صورت گرفته است که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده و در یک مورد هم بمباران مواضع معترضان مسلح لیبیایی صورت گرفته است.

………………………………………………………………

پس از 48 ساعت بازداشت،

«آزادی یوسف پورسیفی فعال حقوق بشر و کودکان»

خبر / رادیو کوچه

دکتر محمدحسن یوسف‌پورسیفی، فعال حقوق بشر و کودکان که بیست و نهم خردادماه و در پی مراجعه به دادسرای اوین، بازداشت شده بود، چهل و هشت ساعت پس از آن و با دادن تعهد کتبی مبنی بر عدم انجام هرگونه فعالیت رسانه‌ای آزاد شد.

به گزارش هرانا، محمد حسن یوسف پورسیفی، اواخر خردادماه و طی تماسی تلفنی از سوی مقامات امنیتی جهت ادای پاره‌ای توضیحات به دادسرای مستقر در اوین فرا خوانده شده بود.

مسوولان این فعال حقوق بشر و عضو جمعیت مبارزه با کودکان کار و خیابان، را پس از بازداشت به زندان اوین منتقل کرده بودند.

گفتنی است پورسیفی که به تهیه و کارگردانی برنامه‌های رادیو و تلوزیونی نیز می‌پردازد، پیش‌تر و در اردی‌بهشت ماه سال گذشته نیز به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، از کار در صدا و سیما منع شده بود.

………………………………………………………………

سخن‌گوی قوه قضاییه:

«ممکن است افراد دیگری هم در دولت بازداشت شوند»

خبر / رادیو کوچه

سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، در حاشیه همایش سراسری قوه قضاییه درباره دستگیری‌های اخیر مقامات دولتی توضیح داده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره دستگیری محمد‌شریف ملک‌زاده، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه گفت: «ایشان فعلن در بازداشت به سر می‌برد و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.» وی هم‌چنین تصریح کرد دستگیری افراد دیگری در پرونده ملک‌زاده و مدیران سازمان مناطق آزاد امکان دارد.

دادستان کل کشور درباره بازداشت دو تن از روسای مناطق آزاد ایران گفت: «این دو مدیر، به لحاظ سازمانی با بخشی از دولت مرتبط بودند، ولی دستگیری آن‌ها از لحاظ قضایی، مربوط به پرونده آقای ملک‌زاده نیست.»

محسنی اژه‌ای افزود: «ممکن است در این پرونده، اشخاص دیگری نیز دستگیر شوند. اجازه بدهید تحقیقات قضایی را در اینباره تکمیل کنیم تا نتیجه به مردم منعکس شود.»

در روزهای پایانی هفته گذشته، ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه، به حکم دادستانی تهران دستگیر شد. هر چند ملک‌زاده در واپسین ساعات آزادی، از مسوولیت خود در وزارت امور خارجه استعفا داده بود، ولی بسیاری از کارشناسان، این استعفا را نتیجه فشارهای سیاسی و قضایی برای محدود کردن نزدیکان رییس جمهوری که به گفته بخشی از اصول‌گرایان، جریان انحرافی خوانده می‌شوند، می‌دانند.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، پس از آغاز اعتصاب غذا توسط 12 زندانی سیاسی در این هفته گذشته این زندانیان به دادسرای اوین احضار شده اما حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات بازجویان و بازپرسان و استفاده از چشم‌بند نشده‌اند.

به گزارش کلمه، این واکنش اعتراضی چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته 22 و 23 ژوئن، و پس از آن صورت گرفته که مسوولان زندان، تمام ۱۲ زندانی اعتصابی را برای بازجویی به دادسرای اوین برده‌اند.

در ادامه این گزارش که روز شنبه 25 ژوئن منتشر شده، آمده است مسوولان دادسرای اوین، اعتصاب‌کنندگان را تهدید کرده‌اند که به خاطر اعتصاب غذا پرونده‌های جدیدی برای آن‌ها گشوده شده و بر احکام زندان آن‌ها افزوده خواهد شد.

از سویی دیگر محمدجواد مظفر اعلام کرده که در خارج از زندان اوین هم به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد و برخی گزارش‌ها از وخامت وضعیت جسمانی و بستری شدن چند نفر دیگر از اعتصاب‌کنندگان حکایت دارد.

بیشتر بخوانید:

«امنیت جانی زندانیان اعتصاب‌کننده برعهده مسوولان قضایی است»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته