-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 06/28/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

هیات رئیسه مجلس معتقد است:
1390/4/6

یک روز پس از آنکه علی مطهری طرح سوال از رئیس دولت را به همراه 100 امضاء تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد، محمد دهقان گفت که اکثریت اعضای هیات رئیسه طرح سوال از احمدی‌نژاد را به مصلحت نمی‌دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر محمد دهقان، نماینده مردم چناران و طرقبه و از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، امروز اظهار داشت: «اکثریت اعضای هیات رئیسه طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت ندانستند.»

آقای دهقان با بیان این که هر اقدامی که موجب تضعیف و سستی رابطه دولت و مجلس شود به نفع کشور نیست گفته است: «در جلسه هیات رئیسه مقرر شد تعدادی از اعضا با آقای مطهری گفتگو کرده و فضای فعلی کشور را برای وی تشریح کنند، تا فعلا سوال از رئیس جمهور در دستور کار مجلس قرار نگیرد.»

علی مطهری نماینده اصول‌گرای تهران و از طراحان اصلی سوال از رییس دولت بود که روز گذشته این طرح را با یک‌صد امضاء تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده بود.

آقای مطهری گفته بود: «در اين نامه ۱۱ سوال مطرح شده، سه سوال اقتصادی، سه سوال درباره اجرای قانون، سه سوال سياسی و دو سوال فرهنگی.»

پیشتر نیز احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در خصوص طرح سوال از رییس دولت گفته بود که این طرح «حق نمایندگان است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق سوال و استیضاح و تذکر به رئیس دولت را دارند، اما باید توجه کرد که این سوال به نفع مردم بوده و مشکلات را کمتر کرده و عیوب را کاهش دهد.»

این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال به نمایندگان توصیه کرده بود، به جای سوال از رئیس دولت، با استفاده از ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس، احمدی‌نژاد را به «تصحیح رفتارهای اشتباه خود» وادار سازند.

اگرچه برای نخستین بار روز گذشته رسما سوال نمایندگان از رییس دولت تحویل هیات رئیسه مجلس شد، اما طرح سوال از محمود‌ احمدی‌نژاد تازگی ندارد و تاکنون سه بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند تا از رییس دولت‌های نهم و دهم سوال کنند.

اولین بار در شهریور ۱۳۸۷ و به دنبال سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی درباره «دوستی با ملت اسرائیل»، علی مطهری طرح سوال از رئیس جمهور را با ۷۴ امضاء مطرح کرده بود، پس از آن در شهریور ۱۳۸۸ و به دنبال بی‌اعتنایی محمود احمدی‌نژاد به حکم رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر عزل اسفندیار رحیم‌مشایی از معاون اولی رئیس جمهور، این طرح مطرح شد و مرداد ماه سال ۱۳۸۹ نیز یک بار دیگر برخی از نمایندگان رئیس دولت دهم را به دلیل «تردید دولت در اجرای طرح عفاف و حجاب، عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ و پرداخت سهام عدالت و نیز تخطئه جایگاه مجلس»، تهدید به طرح سوال کرده بودند.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:

طرح سوال از احمدی‌نژاد تقدیم هیات رئیسه مجلس شد


 
 

1348/10/11

میخک

ایدئولوژی دو معنای متفاوت و البته مرتبط دارد. اولی «آگاهی کاذب» است؛ تصویری واقع‌نما ولی وارونه از واقعیت که با تحریف و مخدوش ساختن نظام‌مند واقعیت وضعیت را توجیه، منافع گروه‌های مسلط را تامین و بازتولید روابط قدرت را ممکن می‌کند و افراد را به همدستی در تداوم فرودستی خود مجاب می‌سازد. این ایدئولوژی چون سیالی نامرئی در دین، هنر، فرهنگ، آموزش، قانون و…. جریان دارد. معنای دوم ضرورتا مانند اولی طنینی منفی ندارد و محدوده‌اش مشخص‌تر است، ایدئولوژی به عنوان مجموعه‌ای از نگرش‌ها و روش‌های نظری-عملی سیاسی، از مشخصه‌های بنیادی گروه‌ها و گرایش‌های مختلف در سیاست مدرن است. ایدئولوژی در این معنا شکلی ساده‌فهم از فلسفه‌های زیربنایی تفکر سیاسی مدرن است، مانند ایدئولوژی مارکسیسم برای اندیشه مارکس.

امروزه این باور مسلط شده است که عرصه سیاست می‌تواند و می‌باید غیرایدئولوژیک باشد. تصمیم‌های سیاسی در صورتی مطلوب یا «بهینه» هستند که فارغ از تعلقات حزبی و طبقاتی و… صرفا بر پایه داده‌ها و عینیت گرفته شوند. عصر «روایت‌های کلان» به پایان رسیده و آن‌هایی که آرمان‌شهر را نشان می‌دهند جز به دوزخی روی زمین راه نمی‌برند. کسی نمی‌تواند مدعی دانستن حقیقت باشد و در جهان متکثر امروز می‌بایست به همه تفاوت‌ها احترام گذاشت و با همگان مدارا کرد. عصر قهرمانان سپری شده و دوره شهروندی و تخصص‌مداری و… است. این چنین است که تفاوت‌های میان احزاب راست و چپ اروپایی رنگ می‌بازد و سیاست سیاست‌زدایی می‌شود.

به همین ترتیب جنبش سبز نیز از ابتدا غیرایدئولوژیک یا فرا ایدئولوژیک بودن را از ویژگی‌های اصلی خود معرفی کرده است. خصیصه‌ای که جزو ویژگی‌های مثبت جنبش به وجهی آمرانه تجویز و تجلیل می‌شود. اما این که نیرویی سیاسی فارغ از گرایش‌ و خواسته‌های خود، منقطع از متن تاریخ و اجتماعی که در آن ایستاده، بتواند به فهم و مداخله در واقعیت اقدام کند ناممکن است. اعلام پایان ایدئولوژی خود دریافتی به شدت ایدئولوژیک از عرصه سیاست است که با انکار یکی از ابعاد اصلی سیاست، ایدئولوژی، می‌خواهد یکه‌تاز این میدان باشد. معنای مشخص پایان ایدئولوژی همان پذیرش دموکراسی‌های واقعا موجود غربی و واگذاردن سیاست به دولتمردان و مهندسان اجتماعی به جای مردم، بازار آزاد و جهانی‌سازی، صنعت گزینشی حقوق بشر و … به عنوان غایت است. پراگماتیسمی که به ظاهر بی‌طرفانه منطق هزینه و فایده را درباره واقعیت به کار می‌بندد، عملا منکر امکان برون‌رفت اساسی از وضعیت کنونی می‌شود، توجیه‌گر همان چه هست.

طیف مسلط در جنبش سبز مدعی مدارا است، اما وقتی که سخنی از رادیکالیسم می‌شنود برآشفته می‌شود و مداراجویی خود را از یاد می‌برد. گفتگو را به شکل مذاکره برای مصالحه با استبداد توصیه می‌کند، اما درون خود گوشی برای شنیدن صداهای غیر ندارد؛ آن چه چندصدایی به نظر می‌رسد، هیاهویی است که هر کس و هر طیفی در حال تکرار هذیان‌های خود است، هیاهویی که با دیالوگ نسبتی ندارد. از روز نخست از خشونت مردمی نامعلوم و ناموجودی هراسیده و نسبت به وقوع آن هشدار داده، اما در مقابل خشونت حکومتی جاری جز سکوت یا دل‌نوشته کاری نکرده است. از مرگ قهرمانانه هدی صابر بدون احترام و ستایشی، هیچ نمی‌آموزد و سوگواری‌های بی رمق نمایشی خود را از سر می‌گیرد، که دوران قهرمانان و چریک‌بازی سپری شده است، اما برایش خاتمی قهرمان بی بدیل میدان اخلاق و گفتگو است، پارتیزانی تنها که از آبروی خویش مایه می‌گذارد و یک تنه میان افراطی‌ها برای آشتی ملی می‌جنگد. جنبش سبز به ایدئولوژیش خودآگاه نیست و همین باعث می‌شود که متوجه نقاط کور دید خود نشود.

هم‌چنان که گفته شد، شناخت و سنجش واقعیت انسانی فارغ از متن تاریخی و اجتماعی و دلبستگی‌ها و وابستگی‌های سوژه این شناخت ممکن نیست؛ به ویژه در نزاع سیاسی که نحوه شناخت و تبیین واقعیت خود جزئی از خلق و مداخله در واقعیت است. بدون تصریح این بستگی‌ها، گوینده می‌تواند خود را صدای همیشه صادق عقل سلیم جلوه بدهد. هراس مشخص خود از شکست پروژه سیاسیش را پشت دل‌نگرانی برای کل تاریخ و بشر پنهان کند. در چنین موقعیتی ایدئولوگ می‌تواند در حالی که از گاندی، که اعتصاب غذای نامحدود ابزارش بوده، قدیس می‌سازد، در مواجهه با اعتصاب غذای واقعی همراهانش اعتصاب شکن شود. می‌تواند به ماندلا ارجاع دهد، اما نداند یا خود را به ندانستن بزند که وی رهبر شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا معروف به «نیزه ملت» بود.

اصلاح‌طلبان از روز نخست جنبش سبز تلاش کرده‌اند آن را به تمامی در پروژه هشت ساله شکست‌خورده‌شان ادغام کنند و در این تلاش ایدئولوژیک از تحریف واقعیت جنبش سبز و فشردن آن در قالب نحیف اندیشه و عمل خود لحظه‌ای غافل نشده‌اند. آوار شدن پاسخ‌های ایدئولوژیک اصلاح‌طلبان بر سر سوال سیاسی بنیادی «چه باید کرد؟» آن را به «چه کنم؟ چه کنمی؟» از سر استیصال قلب کرده است. افشای این آگاهی کاذب نخستین گام خلاصی از آن است.

از این پس در مجموعه یادداشت‌هایی به افسانه‌های ایدئولوژیکی که به گوش جنبش سبز خوانده‌اند می‌پردازیم.


 
 

1390/4/6

فسیلهای موزه تعطیل شده دیرینه‌شناسی کرمان که با پیگیری‌های مدیر موزه، به او داده شده بود، اکنون به دلیل کمبود مکان، در حیاط خانه‌ای اجاره‌ای انبار شده‌اند.

به گزارش مهر، برخی این فسیل‌ها که در زمینه دیرینه‌شناسی اهمیت خاصی دارند، در چندین گونی نگهداری می‌شوند و پیگیریهای صورت گرفته برای نگهداری اصولی این مجموعه نیز تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیر موزه تعطیل شده دیرینه‌شناسی کرمان درباره این مجموعه می‌گوید: «سرانجام روز گذشته موفق شدیم بخشی از این فسیل‌ها را که بالغ بر ۴۰ هزار قطعه هستند را تحویل بگیرم.»

محسن تجربه کار ادامه می‌دهد: «پیش از این نیز حدود ۵۰ هزار قطعه فسیل را در گاراژ خانه‌ام نگهداری می‌کردم و حالا ۴۰ هزار قطعه دیگر هم اضافه شده که در حال حاضر در گونیهایی در حیاط خانه‌ام‌‌ رها شده‌اند.»

او شرایط نگهداری این فسیل‌ها را مناسب توصیف نمی‌کند و می‌گوید: «به دلیل جابجایی‌های غیر اصولی و نگهداری این فسیل‌ها در شرایط نامناسب، بخشی از فسیل‌ها که با زحمت و مرارت طی سال‌ها جمع آوری کرده بودم، تخریب شده است اما تکه‌های آن‌ها را برای بازسازی مجدد جمع آوری کرده‌ام.»

به گفته آقای تجربه کار، فسیل‌های این مجموعه از ۵ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند.

تنها موزه دیرینه‌شناسی ایران که نزدیک به شش سال پیش در کرمان افتتاح شده بود، از سه سال قبل به علت قطع شدن برق محل تعطیل شده بود.

منبع: مهر

پیشینه:

با تعطیلی موزه، فسیل‌های چند میلیون ساله کرمان بار کامیون شد

تخریب گسترده گورستان دایناسورها در کرمان


 
 

گزارش خبری
1390/4/5

بیش از دو ماه از شعله ور شدن گاز در میان کوههای شهرستان کوهدشت می‌گذرد و با وجود وعده‌های کار‌شناسان شرکت نفت مبنی بر خاموش شدن این شعله‌ها اما این سرمایه ملی همچنان با‌‌ همان شدت قبلی می‌سوزد.

به گزارش مهر، شعله ور شدن زبانه‌های آتش در دل کوه «درمره» بخش رومشکان کوهدشت از فروردین ماه امسال آغاز شد و به گفته کار‌شناسان، گازی که در منطقه مشتعل شده گاز طبیعی است و حکایت از وجود یک میدان نفت و گاز در منطقه دارد.

   گاز تمام شود مشعل‌ها هم خاموش می‌شوند!        
 

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان از قول کار‌شناسان شرکت ملی حفاری می‌گوید نشت گاز، ارتباطی به محل چاه ندارد ولی به حفاریهای انجام شده در منطقه بی ارتباط نیست.

رضا آریایی بر این موضوع تاکید می‌کند که خود چاههای حفر شده نفت دچار نشتی نشده‌اند و درباره برنامه مهار این گاز می‌دگوید: «توجه به اینکه محل نشت گاز بیش از دو هزار و ۵۰۰ متر زیر زمین است چاره‌ای نداریم به جز اینکه بگذاریم گاز بسوزد تا خودش تمام شود.»

او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که برای پیشگیری از خطرات احتمالی شعله‌های آتش، اطراف شعله‌های آتش فنس کشی شده است و قرار شده برای جلوگیری از سرایت آتش به مزارع و مراتع، در نزدیکی این منطقه چند "آتش بر" نیز احداث شود.

  نشت گاز جاذبه گردشگری شد!   

وقوع این پدیده نادر در استان لرستان موجب هجوم سیل علاقمندان برای دیدن شعله‌های گاز در منطقه شده است.

روزانه صد‌ها نفر از این محل بازدید می‌کنند و با شعله‌های گاز که از جای جای کوه بیرون می‌زند عکس یادگاری می‌گیرند.

برخی از این بازدید کننده‌ها حتی از این شعله‌ها استفاده می‌کنند و با شعله‌های آن، چای یا غذا آماده می‌کنند.

  احتمالات پیرامون علت‌های نشت گاز    

یک استاد دانشگاه شهید چمران اهواز درباره دلایل نشت گاز در منطقه می‌گوید که نشت گاز ممکن است به دو دلیل طبیعی و مصنوعی در منطقه رخ داده باشد.

دکتر رامین کرمی ابتدا درباره خروج گاز به شیوه مصنوعی می‌گوید: «در برخی از میادین نفتی برای خروج نفت از تزریق گاز استفاده می‌شود که ممکن است در حین این عملیات به دلیل شکستگی سنگ‌ها این گاز از جای دیگری سر دربیارود.»

دکتر کرمی که دکترای زمین‌شناسی مهندسی دارد، درباره عوامل طبیعی این اتفاق می‌گوید: «در این زمینه نیز دو احتمال مطرح است که یکی از این احتمالات وجود یک چشمه گازی در منطقه و نشت آن به سطح زمین و شکستن سنگ‌ها می‌باشد و احتمال دیگر اختلال در سیستم حفاری چاههای نفت در منطقه است» که اختلال در سیستم حفاری یک احتمال ضعیف است.

آقای کرمی عوامل یاد شده را در حد یک احتمال می‌داند و آزمایش هر کدام از این عوامل را برای رسیدن به جواب قطعی، ضروری می‌داند.

 تبعات زیست محیطی سوختن گاز  
 

آقای کرمی همچنین درباره تبعات زیست محیطی سوختن گاز می‌گوید: «با توجه به نحوه خروج گاز در منطقه، این گاز به شکل کامل سوخته نمی‌شود که با این اوصاف علاوه بر تولید دی اکسید کربن ما شاهد تولید اکسیدهای مضر دیگری در پی سوختن گاز در منطقه هستیم.»

او اکسیدهای حاصل از سوختن گاز و ناخالصی‌های احتمالی را «بسیار خطرناک» توصیف می‌کند و می‌گوید نشت و سوختن گاز در منطقه به طور قطعی با خود مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد.

منبع: مهر

پیشینه:

شعله‌های آتش در کوه‌های کوهدشت (گزارش تصویری)


 
 

1390/4/6
اعتصاب رهبران زندانی در ایران امروز دوشنبه پایان یافت اما موجی از حمایت ایجاد کرد که ماندنی و تاثیرگذار خواهد بود. ویدئوی زیر گزینه ای از پیامهای حمایت را در کمتر از 6 دقیقه به صورت موزائیک وار کنار هم چیده و ارائه می کند.

 
 

گزارش خبری
1390/4/6

کمی آن‌سو‌تر از همه بگومگو‌ها و شعارهای اقتصادی مدیران دولتی و کمی آنطرف‌تر از پایین‌های شهر، قیمت‌ها روی کالاهای مصرفی آنقدر دانه‌درشت شده‌اند که گاهی اوقات فکر می‌کنی اقتصاد با حال و هوای این شهر شوخی می‌کند.

اینجا تهران است؛ پایتخت رویا‌ها و افسانه‌های واقعی. ساعت روی‌‌ همان اعداد همیشگی چرخ می‌زند و هوا نیز‌‌ همان هوای دود‌گرفته همیشگی است اما شاید هیچگاه تهران را از این نما ندیده باشید.

تی‌شرت‌های ارزان ۲۰۰ هزار تومانی!

پاساژ جام‌جم یکی از مکانهایی ست که می‌تواند رنگ چهره‌تان را عوض کند. این پاساژ درست مقابل سازمان صدا و سیما یا‌‌ همان تلویزیون ملی قرار دارد؛ یعنی جایی که مدیران دولتی روبه‌روی دوربین آن می‌نشینند و می‌گویند همه چیز خوب است و هیچ مشکلی در اقتصاد ایران وجود ندارد.

وارد پاساژ که می‌شوی، بوتیک‌ها گوش تا گوش یک سالن بزرگ را پر کرده‌اند. در این پاساژ، ارزان‌ترین کالا تی‌شرت است که می‌توان با قیمت ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرد؛ البته تی‌شرت صد هزار تومانی نیز در این پاساژ پیدا می‌شود ولی فروشندگان شما را از خرید کالاهای بی‌کیفیت منع می‌کنند!

ارزان‌ترین شلوار جین این پاساژ، ۴۵۰ هزار تومان و ارزان‌ترین کمربند‌ها صد هزار تومان قیمت دارند. شما می‌توانید هر پیراهن را نیز در این بازار حداقل ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنید.

هر جفت کفش در این پاساژ تا سه میلیون تومان هم قیمت دارد؛ البته کفش ۲۰۰ هزار تومانی نیز هر از گاهی در ویترین این پاساژ خودنمایی می‌کند اما به نظر می‌رسد مشتریان تمایلی برای خرید آن ندارند.

یکی از فروشندگان این پاساژ می‌گوید: «مشتریان کفش در این پاساژ به طور میانگین کفش‌هایی بالا‌تر از یک و نیم تا دو میلیون تومان خریداری می‌کنند.»

ارسلان که حدود ۳۰ سال دارد، ادامه می‌دهد: «این قیمت‌ها خیلی هم بالا نیست و افراد زیادی هم متقاضی خرید این اجناس هستند.»

او همچنین می‌گوید که «هر کسی نباید برای خرید به این پاساژ بیاید چون اینجا جای هر کسی نیست»

پاساژ مریم آخر دنیاست!

می‌گوید شما مرا سیاوش صدا کنید. به او می‌گوییم ما از پاساژ جام‌جم می‌آییم. می‌خندد و می‌گوید: «آنجا همچنین رونقی ندارد اما اینجا آخر دنیاست باید پول‌های خود را بگذارید و بروید.»

در این بازار یک پیراهن مردانه حداقل ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. فروشندگان همه یکصدا می‌گویند اجناسشان از بهترین‌های دنیاست ولی به سختی می‌توان این ادعا را باور کرد.

سیاوش در مورد مشتریان خود می‌گفت: اکثر مشتریان من از جوانان متمول شهر هستند که یا برای تفریح یا برای چشم و هم‌چشمی از این بازار خرید می‌کنند.»

کمی سخت است که باور کنیم در این بازار، شلوار پارچه‌ای تا یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد یا کفش زنان با مارک گوچی و مانگو و زارا هر کدام با حداقل ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

کیف‌های زنانه نیز در این بازار ۸۰۰ الی ۸۵۰ هزار تومان قیمت دارند و در برخی مغازه‌ها کفش‌های زنانه دو میلیونی نیز پیدا می‌شود.

فروشندگان کیف و کفش زنانه می‌گویند برخی افراد در این بازار فقط در یک پروژه خرید بیش از ۱۳ الی ۱۴ میلیون کیف و کفش یا البسه دیگر خریداری می‌کنند. شال‌های مردانه شاید ارزان‌ترین کالای این پاساژ باشد که می‌توان با ۱۸۰ هزار تومان صاحب یک شال شد.

بیرون؛ شما خریدار نیستی!

اما کمی آن‌سو‌تر از پاساژ مریم، پاساژ محمودیه قرار دارد که به قطب ساعت‌های لوکس پایتخت مشهور است. از مریم که در نوک بینی خیابان فرشته قرار دارد به پاساژ محمودیه می‌رویم؛ جایی که در‌‌ همان بدو ورود یکی از مشتریان مقابل پرسش ما می‌گوید: «شما خریدار نیستید» و با لبخندی تلخ ما را به بیرون مغازه هدایت کرد.

در اینجا زمان روی قیمت‌ها ایستاده است. ساعت کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در این پاساژ پیدا نمی‌شود و ساعت‌های تگ هویر و رولکس با قیمت‌های ۴۰ میلیون تا ۱۷۰ میلیون تومان پشت وی‌ترین خودنمایی می‌کنند.

بالاخره این هم بخشی از شهر ماست. جایی که در آن خط فقر یک میلیون تومان است و حداقل حقوق کارمندان و کارگرانش به ۴۰۰ هزار تومان نمی‌رسد ولی می‌شود ساعت‌های رولکس ۱۷۰ میلیون تومان هم پیدا کرد.

یاد بازار مسکن می‌افتیم، جایی که در آن رویای خانه‌دار شدن سر به فلک می‌زند و به اندازه قیمت تنها یک ساعت ۴۰ میلیون تومان می‌توان در آن صاحبخانه شد.

دوباره از روبه‌روی پاساژ جام‌جم رد می‌شویم و از مقابل نرده‌های تلویزیون ملی عبور می‌کنیم. شاید‌‌ همان لحظه یک مدیر اقتصادی به دوربین‌ها می‌گوید: فاصله طبقاتی نداریم، شایعه نسازید.

منبع: شرق

مرتبط:

۱۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق، ۳۰ میلیون زیر خط فقر نسبی

43 درصد کارگران ایران زیر خط فقر دست مزد می‌گیرند

هزینه‌های درمان، دو و نیم میلیون خانواده ایرانی را به زیر خط فقر می‌کشد


 
 

1390/4/6

نزدیک به دو سال پس از برگزاری دادگاه‌های دسته‌جمعی گروه وسیعی از معترضان انتخابات ریاست جمهوری و انتشار آن از رسانه‌ها، اکنون آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که «هیچ کس حق ندارد تا زمانی که جرمی ثابت نشده، آن را رسانه‌ای کند.»

خامنه‌ای که در دیدار با مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی سخن می‌گفت، افزود که حتی در صورت احراز جرم نباید نام مجرمان رسانه‌ای شود، چرا که ممکن است خانواده آنها دچار مشکل شوند.

صدها تن از روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی، و چهره‌های سیاسی از نخستین ساعات شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ بازداشت و چند هفته پس از این بازداشت‌ها، در دادگاه‌های گروهی که همزمان توسط تلویزیون و رسانه‌های دولتی پوشش داده می‌شد، محاکمه شدند و این رسانه‌ها بدون هیچ محدودیتی به انتشار اسامی، تصاویر و موارد اتهامی بازداشت شدگان پرداختند.

با این حال در آن زمان مسئولان قضایی به اعتراض‌های مراجع دینی و چهره‌های سیاسی و فعالان حقوقی مبنی بر غیرقانونی بودن این محاکمات پاسخ ندادند و چنین محاکماتی تنها با تغییر مدیریت قوه قضائیه به پشت درهای بسته رفت.

اکنون اما رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی همان سخنانی را بر زبان برده است، که منتقدان به دادگاه‌های گروهی در تابستان ۸۸ عنوان می‌کردند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از برخی فشارها بر قوه قضائیه انتقاد کرده و افزوده است که «هیچ لزومی به افشاگری وجود ندارد و هیچکس حق ریختن آبروی یک مسلمان را ندارد.»

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر محاکمه‌های جمعی معترضان به انتخابات ریاست جمهوری و پخش تلویزیونی آن را تأیید کرده و گفته بود که  «هر اقرار و اعترافی، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یک دادگاه، در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونی، متهم علیه خود بکند، مسموع و نافذ است.»

اما اکنون رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با کارکنان و مسئئولان دستگاه قضا، گفته است: «حتی در مواردی که جرم در دادگاه نیز اثبات می‌شود، نباید نام فرد مجرم علنی و رسانه‌ای شود، زیرا خانواده وی تحت فشار قرار می‌گیرند و دچار مشکل می‌شوند.»

در سال‌های اخیر در بسیاری موارد، حتی زمانی که مأموران امنیتی برای بازداشت متهمی وارد عمل می‌شوند، خانواده و نزدیکان وی مصون از فشار نیروهای امنیتی نبوده‌اند.

منبع: آفتاب و رادیو فردا


 
 

۱۲ زندانی سیاسی با اعلام پایان اعتصاب غذا:
1390/4/6

۱۲ زندانی سیاسی اعتصابی با انتشار بیانیه‌ای به اعتصاب غذای خود پایان داده و اعلام کردند پایان این اعتصاب به معنای «پایان اعتراض به نقض حقوق شهروندی نیست.»

در بیانیه این زندانیان که در سایت کلمه منتشر شده، آمده است: «اعتراض مردم سبز ایران تا دستیابی کامل به حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی خود ادامه خواهد داشت.»

آنها در بیانیه خود آورده‌اند: «اعتصاب غذا از یک سو پاسخی بود به ندای وجدان و ادای تکلیف اخلاقی ما به عنوان هم بندان هدی صابر و از سوی دیگر فریاد اعتراض و خشم ما بود علیه ظلمی که بر صابر و پیش از او بر هاله سحابی رفت.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اعتصاب غذای ما یک اقدام جمعی اعتراضی بود علیه بی‌تدبیری، کبر و دروغگویی نهادینه شده در بخش‌هایی از حاکمیت کشور.»

این زندانیان همچنین با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه اضافه کرده‌اند که «رفتار مسئولان در طی این مدت {یک هفته گذشته} و در جریان احضار ما به مراجع قضایی نشانه‌ای روشن از بی‌مسوولیتی و عدم پاسخگویی و البته نا‌کارآمدی و ضعف دستگاه قضایی کشور است.»

در بیانیه این زندانیان همچنین از تمام افرادی که طی این مدت از آنها خواسته بودند تا اعتصاب غذای خود را بشکنند قدردانی شده است.

بهمن احمدی امویی٬ حسن اسدی زیدآبادی٬مهدی کریمیان اقبال٬ عماد بهاور٬ قربان بهزادیان نژاد٬ محمد داوری٬ امیرخسرو دلیرثانی٬ فیض الله عرب سرخی٬ ابوالفضل قدیانی٬ محمد جواد مظفر٬ محمدرضا مقیسه٬ عبدالله مومنی زندانیانی بودند که در یک هفته گذشته در اعتصاب غذا به‌سر می‌‌بردند.

طی یک هفته گذشته بسیاری از فعالان سیاسی‌ـمدنی و رسانه‌ای از آن‌ها خواسته بودند به اعتصاب عذای خود پایان دهند.

هنوز گزارشی از پایان اعتصاب غذای شش زندانی عقیدتی زندان رجایی شهر کرج منتشر نشده است.

کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت‌الله طبرزدی شش زندانی سیاسی رجایی شهر کرج هستند که اعلام کردند تا زمانی که همراهانشان در بند ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا هستند با آنان همراه خواهند بود و اعتصاب می‌کنند.

منبع: کلمه


 
 

1390/4/6

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در زمینه تفکیک جنسیتی اعلام کرد که کلاس‌های جداگانه‌ای برای دانشجویان پسر و دختر سال اول دانشگاه برگزار می‌شود.

رضا روستا آزاد با بیان اینکه تفکیک جنسیتی از برنامه‌های وزارت علوم است افزود: «در این راستا دانشگاه شریف برنامه‌هایی را برای تفکیک جنسیتی در نظر گرفته است.»

به گفته آقای روستا آزاد «زمانی که دانشجویان از محیط دبیرستان وارد محیط دانشگاه می‌شوند، شوکی به آن‌ها وارد می‌شود.»

وی افزوده که «با توجه به فضای دانشگاه و میزان جمعیت دختران و پسران اقدام به جداسازی کلاس‌های دانشگاه می‌شود.»

پیش‌تر علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود که از مهر ماه امسال طرح تفکیک جنسیتی در «دانشگاه‌های که ظرفیت آن را داشته باشند» اجرا خواهد شد.

موضوع جنجال‌برانگیز جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌های ایران مدت‌هاست به تناوب از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مطرح می‌شود.

اما بحث جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌های کشور از شهریور سال ۸۶ و با اعلام راه‌اندازی دانشگاه دخترانه قم به یک موضوع جدی تبدیل شد.

کامران دانشجو، وزیر علوم آذر ماه ۱۳۸۸ اعلام کرده بود که سیاست «تفکیک جنسیتی» در دانشگاه‌ها براساس «جهان‌بینی اسلامی» به اجرا گذاشته خواهد شد. او گفته بود که تفکیک بر اساس جنسیت «در تمام دنیا» وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

پیشینه
دختران و پسران دانشجو از مهر ماه در کلاس‌های جدا می‌نشینند


 
 

1390/4/6

رئیس بخش دکترای دانشگاه علم و صنعت به نمایندگی از جامعه دانشگاهی، از آیت‌الله علی خامنه‌ای خواست جلوی تخریب بافت‌های تاریخی را بگیرد.

غلامحسین معماریان با تاکید بر این‌که تخریب‌های صورت گرفته به دور از استدلال‌های علمی دانشگاهی و استانداردهای جهانی در حال اجرا است و با عناوینی چون بهسازی بافت‌های فرسوده، گسترش ساختمان‌های مذهبی و وجود معضلات اجتماعی صورت می‌گیرد، جلوگیری از تخریب‌ها به‌ خصوص طرح ۵۷ هکتاری شیراز راخواستار شد.

در این نامه آمده است: «مدتی است سیر تخریب آثار تاریخی به‌ خصوص بافت‌های تاریخی شتاب بیشتری یافته در حالی که برای فهم آن‌ها، هیچ کتابی از خود آثار موجود و بافت‌های مسکونی تاریخی برای مردم امروز و آینده کشورمان با ارزش‌تر نیست.»

معماریان در این نامه به طرح بین‌الحرمین در شیراز که ده‌ها خانه تاریخی را تخریب کرده و جای آن را مراکز خرید گرفته، اشاره کرده و افزوده است: «هم اکنون طرح ۵۷ هکتاری با نام طرح گسترش شاهچراغ به بهانه کمبود جا برای زوار در دست تهیه و اجراست. اگر در یک ماه اخیر برخی از جوانان شیرازی علاقه‌مند به هویت تاریخی، مراتب نارضایتی خود را به مسئولان اعلام نمی‌کردند ده‌ها خانه دیگر در مجاورت این طرح به اسم احداث خیابان تاکنون تخریب شده بود.»

به گفته وی در این طرح پیرامون مدرسه خان شیراز (مدرسه محل تدریس ملاصدرا) به بهانه بازسازی تبدیل به پارکینگ شده و مدرسه نیز به‌ طور شایسته مرمت و نگهداری نمی‌شود.

معماریان با اعلام اینکه همین اتفاق برای دیگر شهرهای تاریخی ایران نیز در حال وقوع است تصریح کرده که «این واهمه وجود دارد که تا چندی دیگر فقط چند بنای تاریخی بزرگ از این شهر‌ها باقی بماند و بافت‌های مسکونی تاریخی نابود شده و ساختمان‌های جدید فاقد هویت معماری اسلامی ایرانی جای آن‌ها را بگیرد.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت مستندسازی این بافت‌ها تصریح کرده که این نگرانی را بار‌ها به مسئولان اعلام کرده اما در عمل شاهد تخریب بیشتر بوده است. 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی


 
 

مجمع مدرسین در واکنش به آشفتگی های اخیر اجتماعی
1390/4/6

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث ناگوار اجتماعی اخیر هشدار داد: «اگر مدیریت اجتماعی با این شیوه فعلی ادامه یابد دیری نخواهد شد که این ناامنی‌ها فراگیر شود و جمهوری اسلامی را با خطری جدی مواجه سازد.»

در بیانیه این مجمع آمده است: «کمتر روزی است که ما شاهد گزارش حوادث غم انگیز در مطبوعات نباشیم. هر چند که این حوادث در ظاهر بسیار با هم متفاوت اند ولی همه آنها را می توان با عنوان سلب و اختلال امنیت نامید که در حوزه‌های تجاری ،صنعتی ، فرهنگی و اخلاقی مشهود و ملموس است.»

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این حوادث را نشان از «آشفتگی و اختلال جدی در ساحات مختلف امنیت افراد و جامعه» عنوان کرده و گفته‌اند: «حکومت مقتدر نمی‌تواند در غیاب مردم پدید آید.»

در این بیانیه برقراری امنیت و جلو گیری از هرج ومرج و تعدی و تجاوز، اولین وظیفه هر حکومتی عنوان شده و آمده است: «همه اقتداری که یک حکومت برای برقراری انواع امنیت در جامعه بدان محتاج است در زور و فشار خلاصه نمی‌شود. آمار بالای طلاق ، اعتیاد ،خودکشی و قتل، نزاع‌های خیابانی و هتک حرمت به نوامیس مردم و نیز بحران‌های اقتصادی در نوسانات قیمت ارز و طلا و کالاهای پایه‌ای بخشی از نا‌امنی در جامعه را نشان می‌دهد.»

نویسندگان این بیانیه با طرح این پرسش که «براستی در کجا و در چه شرایطی زندگی می‌کنیم و به کدام سو روانیم؟» هشدار داده‌اند: «تنها نتیجه نادیده گرفتن و پنهان کاری از دست رفتن بیش از پیش اعتماد عمومی است و رسانه‌ها باید چشم‌های بیدار جامعه باشند. اگر مدیریت اجتماعی با این شیوه فعلی ادامه یابد دیری نخواهد شد که این ناامنی‌ها فراگیر شود و جمهوری اسلامی را با خطری جدی مواجه سازد.»

منبع: کلمه


 
 

1390/4/6

مریم شفیعی همسر عماد بهاور رفتاری که با زندانیان سیاسی می‌شود را «تبعیض‌آمیز» خواند و به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد «کاری نکنند که این حرکت‌ها به صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا کند که قطعا به نفع آن‌ها نیست.»

وی در گفتگو با سایت کلمه از محرومیت این زندانیان از حقوقی مثل ملاقات و مرخصی سخن گفته و تاکید کرده که این برخورد‌ها در حالی صورت می‌گیرد که این زندانیان از قشر فرهیخته جامعه هستند.

شفیعی درباره اعتصاب غذای همسرش و دیگر زندانیان سیاسی گفته است: «در اینکه من دوست دارم همسرم و باقی اعتصاب کننده‌ها اعتصابشان را بشکنند که شکی نیست. من نگران سلامتی ایشان هستم.»

وی با تاکید بر اینکه «رفتاری که با این زندانیان می‌شود بسیار کینه توزانه است» افزوده است: «آن چیزی که دربارهٔ مرحوم صابر شنیدیم نمونه و گوشه‌ای این برخورد‌ها است.»

همسر عماد بهاور در عین حال هشدار داده است: «مسؤولین کاری نکنند که این حرکت‌ها به صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا کند که قطعا به نفع آن‌ها نیست.»

عماد بهاور، رییس شاخه جوانان نهضت آزادی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم چهار بار بازداشت شده است. گفته می‌شود شرط حاکمیت برای آزادی وی مصاحبه علیه میرحسین موسوی، جنبش سبز و نهضت آزادی بوده که با رد این پیشنهاد توسط بهاور، او را به ۱۰ سال زندان محکوم کردند.

عماد بهاور همچنین از امضاکنندگان شهادت‌نامهٔ زندانیان درباره آنچه بر هدی صابر رفت بوده و اکنون به همراه دیگر زندانیان بند ۳۵۰ اوین وارد دهمین روز از اعتصاب غذا شده است. 

منبع: کلمه


 
 

1390/4/6

طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

علی مطهری نماینده تهران از طراحان اصلی سوال از احمدی‌نژاد که از مدت‌ها پیش این طرح را پیگیری می‌کند روز (یکشنبه) این طرح را با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد.

مهم‌ترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور است.

برای طرح سوال از رئیس جمهور دست‌کم یک چهارم نمایندگان یعنی ۷۳ نماینده باید موافقت خود را اعلام و این طرح را امضا کنند.

محمود احمدی‏‌نژاد در شش سال گذشته٬ هشت بار در معرض طرح سوال قرار گرفته است.

مطابق ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

1390/4/6

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس با اشاره به نحوه برخورد نمایندگان با محمود احمدی‌نژاد در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و وزیر راه و شهرسازی گفت باید دوره دولت دهم «به طور طبیعی» تمام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا باهنر در نشست جامعه اسلامی مهندسین افزود: «ما این را می‌خواهیم و رئیس جمهور نیز این را می‌خواهد.»

پیش‌تر و به دنبال بالا گرفتن اختلاف‌ها میان احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای بر سر ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات نیز باهنر گفته بود برداشت مجلس این است که رهبر جمهوری اسلامی علاقمند است دولت دهم تا پایان دوره قانونی به کار خود ادامه دهد.

با این حال باهنر از احمدی‌نژاد خواسته «مرز خود را با جریان انحرافی شفاف و روشن کند.»

آقای باهنر در بخش دیگری از سخنان خود از نمایندگان مجلس به سبب نوع برخورد با محمود احمدی‌نژاد در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت ورزش انتقاد کرده و آن را «اتفاقی ناخوشایند» دانسته که به گفته وی در «شأن مجلس و دولت نبود.»

هفته گذشته و در جریان سخنان احمدی‌نژاد در مجلس در دفاع از حمید سجادی، گزینه پیشنهادی وی برای وزارت ورزش، شماری از نمایندگان با گفتن عدد دو به نشانه مخالفت با رئیس دولت، بار‌ها سخنان وی را قطع کرده بودند.

احمدی‌نژاد هم در واکنش به این اقدام گفته بود: «من هم به دو-دوهای شما دو می‌گویم.»

احمدی‌نژاد در واکنش به این برخورد، روز یکشنبه نیز از حضور در مجلس برای اخذ رای اعتماد به علی نیکزاد، به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی خودداری کرد و معاون اول خود را به این جلسه فرستاد.

منبع: خبرگزاری فارس و رادیو فردا


 
 

1390/4/6

مهناز محمدی، مستندساز و فعال جنبش زنان صبح روز گذشته (یکشنبه) از سوی نیروهای امنیتی در خانه‌اش بازداشت شد. از علت بازداشت وی خبری در دست نیست.

به گزارش کلمه، مهناز محمدی، پیش‌تر نیز در جریان وقایع بعد از انتخابات در روز ۸ مرداد سال ۸۸ به همراه جعفر پناهی، رخساره قائم مقامی و جمعی دیگر از مستندسازان در بهشت زهرای تهران بازداشت شده بود.

آن‌ها همراه با گروهی از فیلمسازان و مستندسازان برای گذاشتن گل بر مزار کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری به بهشت زهرا رفته بودند.

مستند «زنان بدون سایه» از برجسته‌ترین کارهای مهناز محمدی است که به خاطر آن در ایران و خارج از کشور جوایز زیادی دریافت کرده است.

خانم محمدی به تازگی به همراه رخشان بنی‌اعتماد، مستند «ما نیمی از جمعیت ایران هستیم» را درباره مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری ساخته است.

مریم مجد، تنها عکاس تخصصی حوزه ورزشی ایران نیز که جمعه هفته گذشته قصد داشت برای همکاری‌های خبری مشترک با پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان آلمان، ایران را به مقصد دوسلدورف ترک کند، با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه و بازداشت شده است.

منبع: کلمه


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته