-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۸, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 06/29/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

اوضاع قمر در عقرب صنعت:
1390/4/7

دیشب و امروز در دو حادثه جداگانه در ایران، سقوط یک دستگاه جرثقیل در پالایشگاه نفت تهران و آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی کرمانشاه منجر به کشته شدن دو نفر و مجروح شدن دو تن دیگر شد.

به گزارش مهر دوشنبه شب در اثر نقص در یکی از کمپرسورهای پتروشیمی کرمانشاه آتش سوزی نسبتاً شدیدی در این محل رخ داد، همچنین امروز و در حادثه‌ی دیگری در پالایشگاه تهران «در پی پاره شدن بوم جرثقیل در محوطه این پالایشگاه» و سقوط جرثقیل، دو نفر کشته و دو نفر نیز مجروح شدند.

سید علی اصغر حسینی سخنگوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در این خصوص به مهر گفته است که «این حادثه بر اثر سقوط بار جرثقیل در حین آزمایش‌های فنی رخ داد.»

وی با اشاره به اینکه این حادثه در ساعت 15 و 30 دقیقه عصر امروز سه شنبه به وقوع پیوست، گفته است دو نفر از کارکنان حاضر در محل کشته و دو تن دیگر مجروح شدند که به بیمارستان منتقل شدند.

این مقام مسئول تاکید کرد که هم اکنون با ایجاد یک کارگروه دلایل ایجاد این حادثه در حال بررسی است.

از سوی دیگر جلال منکرسی، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در ارتباط با حادثه کرمانشاه اعلام کرد که مجتمع پتروشیمی کرمانشاه به دلیل نشت روغن از یکی از مخازن آمونیاک دچار آتش‌سوزی نسبتا شدیدی شد.

آقای منکرسی با اشاره به اینکه این حادثه خسارت جانی در پی نداشته است، افزوده: «گروهی از کارشناسان در حال بررسی خسارات وارده هستند ولی تاکنون هیچ اخباری در این خصوص اعلام نشده است.»

او در توضیح این حادثه گفت: «بر اساس گزارشات رسیده، این آتش سوزی بر اثر بالا رفتن فشار روغن و در پی آن نشت آن از اپراتور سایت آمونیاک و خارج شدن کمپرسور از مدار در نهایت با اتصال به کابل های برق منجر به آتش سوزی شده است.»

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه بزرگترین واحد خصوصی تولید کود اوره در ایران است که انواع کود شیمیایی برای مصارف کشاورزی را تولید می کند و عمده سهامداران آن از بخش خصوصی هستند.

منبع: بی‌بی‌سی

پیشینه:

انفجار در مجتمع پتروشیمی بندر امام یک کشته و یازده زخمی بر جای گذاشت
آتش‌سوزی در بزرگترین مرکز پتروشیمی ایران دو کشته بجا گذاشت
آتش سوزی در مخزن پتروشیمی جزیره خارک
آتش‌سوزی در مخازن ذخیره نفت قشم و بندرعباس


 
 

1390/4/7

ختای‌نامه

عموم چینیان، در اخبار روزانه، از ایران چه می‌شنوند یا چه می‌خوانند؟ از این مملکت گل و بلبل ما که هر روز خار به چشم گل و به حلق بلبل می‌کنند تا زاغ و کلاغ به باغ و راغ خودفروشی کنند. چهره ایران در نزد چینی‌ها چگونه است؟ به نظر من چهره‌ای است که به قول سنایی «بر سرش بادست و بر رو آب نیست».

من البته کارشناس رسانه نیستم. اخبار ایران را هم در جراید چین تعقیب نمی‌کنم چرا که چینی‌ نمیدانم. اما این قدر هست که همکاران چینی، حال یا از سر کنجکاوی یا اظهار محبت و یا بهانه صحبت، هر جا نشان ایرانِ می‌بینند یا با توضیحی برای من می‌فرستند، یا در فرصتی از آن بحث می‌کنند. این بی‌تعارف برای من لطفی ندارد، جز این که مصیبت را دو میکند، خسران مایه و شماتت همسایه. نه این که هیچ خبر خوبی نباشد، اما بیشتر، دست‌کم برای ما، شرح مصایب است. این تصویر در رسانه‌های چینی البته گاهی اوقات هم مخدوش است. اما همین اعوجاج هم می‌تواند موضوع تحقیقی باشد. هر نسبتی را به هر کشوری نمی‌توان بست. من هم البته توضیحی می‌دهم که اینگونه نیست اما خب این واقعیت عریان ماست و «دست مشاطه نیارد رخِ دنیا آراست».

چندی پیش همکاری لینک خبر و عکسی را برایم می‌فرستد از سایتی چینی. تصویر کودکی ایرانی، شاید ده دوازده ساله، که دستش را زیر چرخ خودروی پیکانی گذاشته‌اند با این زیرنویس که این کودک دزدی کرده و این مجازات اوست! توضیح می‌دهم که این البته درست نیست. این باید معرکه‌گیر ابله و بدبختی باشد که بچه‌اش را مجبور به همچو کاری میکند تا پولی به دست آورد. پیشترها سنتی بوده که امروزه برافتاده اما شاید در برخی نقاط دور از مرکز در ایران رایج باشد و... با تصویر آن کودک گریان، آدم از حرف خودش شرمنده می‌شود. دیگری البته تصویر اعدام‌ها. نه این که در چین نباشد. هست اما آن جرثقیل و آن مردمِ «تماشایی»...

دیگری اما از بخت دلخواه، اصل اسم من را در خبری یافته است که موجب کنجکاوی مضاعف شده است. نام آن جانور وحشی که اسید به صورت و زندگی دختری پاشیده است و اکنون بحث قصاص اوست. آن‌چه در خبر چینی آمده، به ظاهر قصه زوجی است که یکی خیانتی کرده و شوهر او را اینگونه مجازات کرده و حکمِ حکومت در خصوص او. توضیحی می‌دهم اما چه می‌توان گفت از اخلاق ویران، جامعه ویران، این حکم تباه و چهره تباه ایران و ایرانی.

دیگری از اینترنت ملّی ما می‌پرسد که اخبارش البته باید برای چین جالب باشد. در چین هم از هر چیزی ملّی آن را ساخته‌اند که از اصل غربی آن، برای یک کاربر چینی، جز محتوای سیاسی آن، هیچ کم ندارد. یوتیوب و فیس بوک و مسنجر و گوگل همه معادل‌های کارآمد و فراگیر چینی دارند. می‌پرسد اینترنت ملی ما چیست؟ مقصود اینترنت حلال آقایان است. می‌گویم جدّی نباید گرفت و اگر هم باشد چیزی است به معنی محدودیتهای بیشتر. این‌هم مشکلی است جداً. چینی‌ها البته اخباری که از سوی دولت می‌آید را خیلی جدی می‌گیرند. این است که مثلاً از من می‌پرسند که دولت شما گفته بمب‌گذاری در زاهدان کار آمریکا بوده. یعنی بوده؟ چرا باید آمریکا این کار را بکند؟ بعد الان دولت شما چه واکنشی نشان می‌دهد؟ و صد سوال مثل این..

دیگری می‌گوید که در اخبار آمده ایران گی‌ها را اعدام میکند و می‌پرسد: یعنی واقعاً اعدام؟ فکر میکنم من حالا از کجا باید شروع کنم؟ از آن «بحث شیرین» فقها تا برسم به اوضاع زمانه؟

این‌ پرسش‌ها پاسخ‌های ساده ندارند، البته اگر از محمدجواد لاریجانی نپرسید و آن حقوق بشر اسلامی‌اش. بهرحال قرار نیست که یک همکار چینی هم در پاسخ این پرسش سخنرانی غرایی بشنود و از سوال خود پشیمان شود. می‌گویی بله در قانون شریعت حکمی هست اما شرایطی دارد اما قانون مدنی البته اینگونه نیست... گی‌ها در چین هم رسمیتی ندارند اما چندان محدودیتی هم، غیر از فرهنگ و هنجارهای زمانه، ندارند. کلوب خود را دارند و آرام آرام ظاهر می‌شوند.

دیگری عکس و اخبار ده هزار پلیسی را نشان می‌دهد که به خیابان آمده‌اند تا لباس زنان را کنترل کنند. می‌گوید مقصود چیست؟ یعنی اصل جرم، از منظر چینیان اصلا قابل تصور نیست.

مسخرگی و بیهودگی همچو چیزی در نظر چینیان نهایت ندارد. از آن بدتر مجازات آن که البته می‌تواند با کمی اغراق‌های رسانه‌ای هم همراه شود که هر که را بگیرند زندان و شلاق در انتظار اوست. بعد از همچو بحثی، اگر ایران را به عربستان گره بزنند و بپرسند که زنان در ایران حق رانندگی دارند یا نه، جای تعجب هست؟ در چین آزادی سیاسی نیست، اما آزادی اجتماعی آنقدر هست که همچو احکامی براستی موحش جلوه کند که البته هست.

ده سال پیش در اولین سفرم به چین، تا میگفتی «ایلان»؛ می‌گفتند «عالی دایی». الان اگر اسمی به ذهنشان بیاید همان «نجاد» است.  آن یکی دست کم نشان از قدرتی داشت و این یکی البته «ناطقی، طبلِ پریاوه‌ی» که سخنانش گاهی اوقات جالب می‌نماید.

این همه‌اش نیست اما آنقدر هست که یکی دو خبر مثبت هم در آن گم شود. چندین کامیابی ورزشی آن‌قدر صدا ندارد که آن افتضاح تحریم در فوتبال زنان به دلیل لباس آن‌ها. آن هم کشوری که مدال زنانش در المپیک بیشتر از مردان بود.

خلاصه این‌که هر روز ماییم و این سوالات از وطنی که دوستش داریم. اینجا البته چین است و شین‌هوا هم سی‌ان‌ان نیست. گاهی اوقات آدم دوست دارد مثل اسدی طوسی، حدود هزار سال پیش، بگوید که «مزن زشت بیغاره ز ایران زمین، که یک شهر از آن به ز ماچین و چین» ولی این است و پوشیده بگوییم یا نگوییم، همینیم که هستیم.

*تیتر از سی میل 


 
 

1348/10/11
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی از مشکلات مردم برای درمان در بیمارستان تخصصی ابوریحان و رازی سخن می‌گوید. در این گزارش صفهای طولاني و چادرزدن بيماران منتظر درمان در کنار بيمارستانها مشاهده می‌شود.

 
 

1390/4/7

مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با اعلام این که برخورد با «جریان انحرافی» به صورت روزانه ادامه دارد، گفته است، نظام «بسیار مدبرانه» این جریان را اداره می‌کند و در حال «اعتراف‌گیری» از اطرافیان بازداشت‌شده رئیس دولت است.

وی که دوشنبه شب در قم سخن می‌گفت، درباره برخورد حکومت با «جریان انحرافی» گفته است: «نظام در حال حاضر پر و بال این جریان را قیچی کرده و زمینه‌های گسترش سرطان‌بارش را کنترل می‌کند و با اعترافاتی که از اینها بیرون می‌کشد مسائل پشت پرده‌شان را در می‌یابد.»

مجتبی ذوالنور، که در هفته‌های اخیر اظهارات تندی علیه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد بر زبان آورده، با بیان این که «اعتراف‌گیری برای بیرون کشیدن مسائل پشت پرده جریان انحرافی» دو خاصیت دارد، افزوده است: «با این کار یا آن مسئولینی که این جریان انحرافی به صورت انگلی به آنها متصل شده‌اند، به باطن این جریان آگاه شده و مشکل حل می‌شود و یا در لایه‌های مختلف جامعه به تدریج این فضا ایجاد می‌شود که اگر در فردا روزی برخوردی هم با این جریان اتفاق افتاد، عارضه‌ای نداشته باشد و از این رو از عوارض منفی جلوگیری می‌کند.»

نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه که به تازگی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بازنشسته شده است، همچنین با اعلام این که برخورد با «حلقات مختلف جریان انحرافی» به صورت «روزانه» ادامه دارد، ابراز امیدواری کرده است، «زمینه‌های اصلاح ریشه اصلی» این جریان فراهم شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که«برخورد سریع با جریان انحرافی مشکلی را حل نمی‌کند»، اظهار داشته است: «جریان انحرافی خود را متصل به شخصیت‌های برجسته نظام کرده و از این رو اگر ما بخواهیم میان آنها جدایی ایجاد کنیم، ممکن است هزینه‌های نظام، بالا برود.»

در این میان نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات تازه خود در پاسخ به این پرسش که آیا اسفندیار رحیم‌مشایی «سرکرده اصلی جریان انحرافی» هست یا خیر گفته است‌: «آنچه که در ظاهر امر نشان می‌دهد این است که رأس این جریان خود ایشان است اما این که بیگانگان از او سواستفاده کنند منتفی نیست.»

وی همچنین افزوده است: «این باعث نگرانی است که در این خصوص دو نظر وجود دارد؛ یک نظر این است که اصل رأس این جریان انحرافی آقای مشایی است و محبت رئیس جمهور به قدری شدید است که عیوب ایشان را نمی‌بیند و نظر بدبینانه دوم این است که وقتی مقام معظم رهبری موضع‌گیری و مراجع احساس نگرانی می‌کنند و بدنه دلسوزان انقلاب اظهار نارضایتی می‌کنند، به چه قیمتی باید او را نگاه داشت؟ لذا کسانی می‌گویند که این نمی‌تواند عادی باشد. برخی معتقدند مشایی ضربه‌گیر و خاکریز و یک پوشش است؛ شاید اصل ماجرا چیز دیگری است که این هم نظری است.»

نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر به اختلاف‌های محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزارت اطلاعات اشاره کرده و تلویحاً از ادامه این اختلاف‌ها خبر داده است.

مجتبی ذوالنور با اشاره به خانه‌نشیتی محمود احمدی‌نژاد دراعتراض به دخالت رهبر جمهوری اسلامی در ابقای وزیر اطلاعات گفته است: «این که بزرگواری مثل ایشان ۱۱روز برود خانه بنشیند، معنی‌اش چیست؟ معنی‌اش شرط است که وزیر اطلاعات دیگر وزیر نباشد؛ کما این که ممکن است در حال حاضر هم میدان درستی به وزیر اطلاعات داده نشود؛ یعنی اعتقاد ما این است که خیلی تغییری حاصل نشده و این نوعی شرط است.»

وی همچنین گفته است: «اگر کسی فکر کند که رهبری در حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه کرده است، باید نعوذبالله پیامبر اسلام و امام علی را هم متهم به اشتباه کند.»

منبع: ایلنا و رادیو فردا

 


 
 

1390/4/7

در تازه‌ترین پرونده اسیدپاشی در ایران، دختری در شهرستان سراب استان اردبیل به صورت پدرش اسید پاشید و با این کار سبب از بین رفتن بینایی یک چشم پدرش شد.

دختر مجرم که کبری نام دارد می‌گوید که این حادثه بدون قصد قبلی اتفاق افتاده است.

کبری، که اکنون ۲۱ ساله است، ۴ سال پیش به ازدواج مردی درآمد که ساکن تهران بود. او می‌گوید پس از یک سال زندگی مشترک، متوجه معتاد بودن شوهرش می‌شود و خانه شوهرش را ترک می‌کند.

کبری ادامه می‌دهد که خانواده‌اش پیگیر پرونده طلاقش نبودند و از زندگی کلافه شده بود و در روز حادثه پس از بگو مگو با پدرش، محلول لوله بازکن را به سوی صورت او پرتاب کرده است.

یک پزشک داروساز البته می‌گوید که محلول لوله بازکنی، خاصیت سوزندگی زیادی ندارد و بعید به نظر می‌رسد که این محلول به جراحت آن چنانی انجامیده باشد.

پدر این دختر، که یک چشم و قسمتی از سر و گردن او توسط اسید صدمه دیده است، از شکایتش صرف نظر کرده است و درخواست کرده تا دخترش از زندان آزاد شود.

دادستان سراب در مورد این پرونده می‌گوید که هرچند پدر از شکایت خود صرف نظر کرده اما تحقیقات همچنان ادامه دارد و پرونده از جنبه عمومی جرم، همچنان باز است.

منبع: مهر

مرتبط:

نخستین حكم قصاص اسيدپاشی در ايران اجرا می‌شود


 
 

1390/4/7

۹ باغ ایرانی به عنوان سیزدهمین اثر این کشور در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت شده است.

محمد حسن طالبیان، مسئول تهیه پرونده باغ های ایرانی، به خبرگزاری ایسنا گفته است که کمیته میراث جهانی یونسکو بلافاصله پس از معرفی و بدون و پرسش، پاسخ باغ های ایرانی را در فهرست خود ثبت کرد.

او كيفيت بالاي پرونده و همچنين جامع و فني بودن آن را عامل ثبت جهاني هر 9 باغ موجود در پرونده‌ي «باغ ايراني» دانست.

باغ های ایرانی که به فهرست میراث جهانی اضافه شده، باغ پاسارگاد و ارم در استان فارس، پهلوان پور و دولت آباد از استان یزد، فین و چهل ستون از استان اصفهان، اکبریه از استان خراسان جنوبی، عباس آباد از استان مازندران و شاهزاده ماهان از استان کرمان است.

منبع: ایسنا و بی‌بی‌سی


 
 

1390/4/7

فاطمه آلیا، نماینده مجلس گفت: «تعدادی از اراذل و اوباش که به استخر زنانه ای در تهران حمله کرده بودند، دستگیر شدند.»

خانم آلیا در گفتگو با ایرنا گفته است که افراد بازداشت شده نتوانستند به «اهداف شوم» خود برسند و با همکاری نیروی انتظامی «به سرعت» دستگیر شدند.

حدود یک هفته پیش، گزارش هایی از حمله مهاجمان موتور سوار به استخری زنانه در تهران منتشر شده بود.

بر اساس این گزارش ها، مهاجمان وارد استخر زنانه شده بودند و با آزار و اذیت زنان حاضر در استخر، از این صحنه ها فیلم برداری و سپس محل را ترک کرده بودند.

نیروی انتظامی این گزارش ها را تکذیب کرده بود.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تجاوز به زنان در شهرهای مختلف ایران منتشر شده بود.  در حادثه نخست که در خمینی‌شهر اصفهان اتفاق افاد ۱۲ نفر از «اوباش» شبانه به باغی در این شهر حمله کردند و پس از بستن دست و پای مردان، به زنان حاضر در باغ تجاوز کردند. در این حادثه ماموران ۱۱۰ با تاخیری ۴۵ دقیقه‌ای در محل جرم حاضر شدند.

در خبری دیگر گزارش شد بیش از ۱۰ نفر به زنی در اراضی اطراف روستای قوژد از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر، به صورت گروهی، تجاوز به عنف کردند.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی از رسانه‌ای شدن این اخبار انتقاد کرده بودند.

منبع: ایرنا و بی‌بی‌سی

پیشینه
پس از خمینی شهر؛ این‌بار تجاوز گروهی دیگری در کاشمر

«تجاوز به میهمانان زن در جشنی در استان اصفهان؛ و تجمع اعتراضی مردم به واکنش مسئولان»
نماینده خمینی‌شهر: چرا خبر تجاوز را رسانه‌ای كردید!






 


 
 

1390/4/7

سایت جهان نیوز به نقل از محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر از «احضار» اعضای هیات رئیسه و روسای برخی کمیسیون های تخصصی مجلس از سوی آیت الله خامنه ای خبر داده است.

به گفته آقای ابطحی رهبر جمهوری اسلامی از شیوه مدیریت جلسه رای اعتماد وزیر ورزش و جوانان در هفته گذشته انتقاد کرده و خواستار آن شده است که برخورد نمایندگان با دولت «علاج جویانه» باشد و نه «کینه جویانه».

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس تصریح کرد: «روز یکشنبه و قبل از جلسه مجلس لاریجانی بخشی از این گلایه رهبر معظم انقلاب را برای نمایندگان تشریح و تاکید کرد که نمایندگان از رفتارهای خلاف شرع خودداری کنند.»

ابطحی اضافه کرد: «رهبر معظم انقلاب همچنین از عملکرد صداوسیما و پخش «دو دو کردن» نمایندگان هنگامی سخنرانی رئیس جمهور، انتقاد کردند.»

در جلسه سه شنبه ۳۱ خرداد مجلس، در هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد در دفاع از حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، عده ای از نمایندگان فریاد های "دو – دو" سر دادند. در عرف قوه مقننه ایران، عدد دو برای بیان رای منفی و اعلام مخالفت با یک سخنران به کار می رود.

منبع: جهان نیوز و بی‌بی‌سی


 
 

1390/4/7

۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که از روز پنج شنبه در حمایت از زندانیان بند ۳۵۰ اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، امروز و پس از صدور بیانیه ی ۱۲ زندانی اوین اعتصاب خود را شکستند.

کیوان صمیمی، عیسی سحر خیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت الله طبرزدی شش زندانی سیاسی رجایی شهر کرج هستند که اعلام کرده بودند تا زمانی که همراهانشان در بند ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا هستند با آنان همراه خواهند بود و اعتصاب می کنند.

گفتنی‌ست ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به جان باختن هدی صابر و هاله سحابی از روز شنبه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بودند. خانواده های این زندانیان گفته بودند که این زندانیان خواهان معرفی و مجازات عاملان قتل هدی صابر و هاله سحابی هستند و مسولان باید به این خواسته توجه کرده و از رخداد فاجعه ای دیگر جلوگیری کنند.

بهمن احمدی امویی٬ حسن اسدی زیدآبادی، مهدی کریمیان اقبال٬ عماد بهاور٬ قربان بهزادیان نژاد٬ محمد داوری٬ امیرخسرو دلیرثانی٬ فیض الله عرب سرخی٬ ابوالفضل قدیانی٬ محمد جواد مظفر٬ محمدرضا مقیسه٬ عبدالله مومنی زندانیانی بودند که در یک هفته گذشته در اعتصاب غذا به‌سر می‌‌بردند.

منبع: کلمه

پیشینه
پایان اعتصاب غذا به معنای پایان اعتراض به نقض حقوق شهروندی نیست


 
 

1390/4/7

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی می‌گوید فرستادن گزارشگر ویژه حقوق بشر از نظر ایران غیرقابل قبول است.

آقای مهمان‌پرست که امروز هفتم تیرماه و در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد که تعیین گزارشگر ویژه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، اقدامی «گزینشی‌ و ‌با اهداف سیاسی و تحت فشارهای کشورهای غربی است.»

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود ایران گزارشگر «موضوعی» را می‌پذیرد و تاکنون شش بار تقاضای چنین گزارشگرانی را کرده که به گفته او درباره «حق غذا، حق مسکن و آزادی قضات» گزارش تهیه کرده‌اند.

 ۲۷ خردادماه گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل دکتر احمد شهید، وزیر امورخارجه مالدیو را پس از نزدیک به یک دهه، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران برگزید.

این شورا، چهارم فروردین (۲۴ مارس) طرح آمریکا را برای تعیین یک گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران تصویب کرده بود.

براساس این طرح، گزارشگر ویژه باید به ایران برود و در مورد موضوعاتی که دبیرکل سازمان ملل در مورد آن‌ها ابراز نگرانی کرده، تحقیق و با دسترسی به منابع دست اول گزارشی تهیه کند.

منبع: مهر و مردمک


 
 

1390/4/7

رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی ایران از گران شدن ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لبنیات خبر داد و گفت که «برای مثال قیمت شیری که ۸۵۰ تومان بود الان ۹۲۰ تومان شده‌است.»

سعید درخشانی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت کالاهایی چون روغن، انواع سس و لبنیات گفت: «معمولا همه محصولات لبنیات با هم گران می‌شوند چرا که همگی از شیر درست می‌شوند ولی خیلی از جنس‌ها چون پنیر پگاه گران نشده‌است در حالی که پنیر کاله افزایش قیمت داشته‌است.»

درخشانی، از تصویب این افزایش قیمت و چگونگی سیاست‌های مرتبط با آن اظهار بی‌اطلاعی کرد اما خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه گزارش داد که افزایش قیمتی که هم‌اکنون در بازار مواد لبنی صورت گرفته، نتیجه مذاکره با دولت و کارگروه کنترل بازار برای اصلاح نرخ‌ها است.

به گزارش مهر، قیمت شیر غیر یارانه‌ای یکی از برندها که در گذشته ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسید، هم‌اکنون با اصلاح نرخ‌ها به ۹۵۰ تومان رسیده، این در حالی است که قیمت خامه ساده که در گذشته از همین برند به نرخ ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید، هم اکنون در بازار به نرخ ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که برخی از برندها به صورت خودسرانه، قیمت را افزایش داده و از ۴۰۰ تومان در مورد بستنی مگنوم به ۷۰۰ تومان رسانده‌اند، و با وجود بخشنامه دولت در مورد اینکه میانگین تغییرات قیمتی لبنیات نباید بیش از ۱۰ درصد باشد، همین قیمت را تاکنون هم حفظ کرده‌اند.

منبع: ایسنا و رادیو فردا


 
 

گزارش خبری
1390/4/7

این روز‌ها خانه‌دارشدن، رویایی ست که تحقق آن در بسیاری از موارد در گرو ۵۰ میلیون تومان ناقابل است. پای صحبت خانه بدوشان که بنشینی، دنیای کوچک آن‌ها را با تمام وجود حس می‌کنی که سقف خواسته‌های مردمانش تنها داشتن یک اتاق کوچک و خلاص شدن از خانه‌به‌دوشی است. اتاقی که شاید قیمت آن با دو متر آپارتمان در شمال شهر برابری کند.

در مقابل این افراد و دنیای کوچک آن‌ها، هستند افرادی که به تعداد اتاق خواب و دکوراسیون اتاق مطالعه ۱۰۰ متری خود فکر می‌کنند. در جایی از این شهر که انگار اینجا نیست، برج‌های سر به فلک کشیده با پنت هاوس‌های هزار متری چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند.

سروش، مشاور یکی از بنگاه‌های معتبر وقتی از نیت من درباره تهیه گزارش باخبر می‌شود، ذوق‌زده فایل واحدهای خاص خودش را برمی‌دارد و می‌گوید: «برویم تا تکه‌هایی از بهشت روی زمین را به شما نشان بدهم.»

اولین واحد، واحدی ۱۱۰ متری در خیابان چناران است که سروش در توصیف آن می‌گوید: «این واحد با مساحت کمی که دارد به درد افراد مجرد می‌خورد.» به گفته او، با ۷۵۰ میلیون تومان می‌توانی صاحب این خانه شوی و هفته‌ای یک‌بار از استخر و سونای آن استفاده کنی و اگر میهمان داشته باشی، سالن غذاخوری مجهز آن می‌تواند یک میهمانی مجلل را برای شما رقم بزند.

اینجا بام آسمان است!

به طبقه آخر برجی در فرشته می‌رویم. به پایین نگاه کردن از آن ارتفاع برای من سخت است. سروش می‌گوید: «ببین اینجا بام آسمان است و تو تمام تهران را زیر پا داری.»

پنت هوسی که ۸۵۰ متر مربع مساحت دارد و به صورت تریبلکس با دو استخر، یکی در داخل و یکی در تراس ساخته شده است. تراس این واحد علاوه بر استخر، پارک کوچکی نیز دارد تا با نشستن در آلاچیق آن، غروب یک روز پر کار را با آرامش تماشا کنی.

هشت اتاق خواب، هالچه ۱۰۰ متری، سالن ورزش، کتابخانه، آشپزخانه فول فرنیش، اتاق کار و از همه جالب‌تر، سالن بازی بچه تنها گوشه‌ای از جذابیت واحدی بود که سروش از آن به عنوان بام آسمان یاد می‌کند.

سروش ادامه می‌دهد: «زندگی در بام آسمان، ۱۱ میلیارد تومان خرج دارد و خریدار این واحد از دو باب آسانسور اختصاصی و ۱۰ باب پارکینگ برخوردار می‌شود.»

واحد کوچک یک میلیاردی!

کمی آن‌طرف‌تر از این ساختمان، مجتمعی قرار دارد که سرتاسر یک کوچه را گرفته است. از سمت جنوبی این مجتمع وارد می‌شوم و با چند دقیقه پیاده‌روی و عبور از رودخانه مصنوعی ایجاد شده، در مقابل در ورودی قرار می‌گیرم. زیبایی محوطه از خود بی‌خودم کرده که با صدای نگهبان به خود می‌آیم: «بفرمایید بیرون! اینجا چه می‌خواهید؟» سروش در پاسخ به این سوال به نگهبان می‌گوید: «خریدار است» و نگهبان با اکراه راه را باز می‌کند.

این واحد دو هزار متر لابی با دکوراسیون و طراحی بی‌نظیری دارد. کوچک‌ترین واحد این مجتمع ۱۵۰ متر و بیشتر واحدهای آن خالی و قیمت پایه آن هفت میلیون تومان برای هر متر مربع تعیین شده است. طراحی روز اروپایی سالن ورزش و زمین بازی را تنها در فیلم‌های هالیوودی دیده‌ام. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوم زندگی در کوچک‌ترین واحد این مجتمع یک میلیارد تومان پول نیاز دارد!

سوار ماشین از کوچه پس‌کوچه‌های فرشته گذشته و به نیاوران می‌رسیم. گل‌سنگ مقصد بعدی ماست. جایی که مجتمعی با نمای رومی جلوه‌ای ویژه به آن داده است. سروش می‌گوید: «این منطقه اصالت دارد و اگر کمی دقت کنی اغلب مدیران را می‌توانی ببینی.»

محله‌ای که به گفته فروشنده «سوپر گل‌سنگ»، زندگی در آن بسیار لذت بخش است و می‌توان زندگی در بهترین کشورهای اروپایی را در اینجا تجربه‌کرد. دیگر هوا تاریک شد و به فکر برگشتن به خانه هستم که هنگام خروج از سوپرمارکت و درحالی که سروش از قیمت ۹ میلیونی هر مترمربع واحدهای لوکس منطقه حرف می‌زند، یکی از مدیران اقتصادی دولت که ساکن آن منطقه است، وارد مغازه می‌شود.

سروش با لبخندی ناگهانی، با آقای مدیر سلام و علیک کرده و سپس مرا معرفی می‌کند: «ایشان خبرنگار است و درباره قیمت خانه‌های لوکس گزارش تهیه می‌کند.» آقای مدیر نگاهش را برای چند لحظه به من می‌دوزد و می‌گوید: «حقایق را بنویسید. آنقدر به مردم نگویید اوضاع خوب نیست.»

می‌گویم ما فقط می‌خواهیم واقعیت‌ها را بگوییم که آقای مدیر لبخندزنان می‌گوید: «واقعیت‌ها البته همیشه با بسیاری از گفته‌های شما فرق دارد.» آقای مدیر درحالی که دست به یقه پیراهنش می‌برد و صدایش را صاف می‌کند، ادامه می‌دهد: «الحمدالله امروز گرانی نیست و اوضاع مردم هم مطلوب است. بروید و این واقعیت‌ها را بنویسید.»

lمنبع: شرق

مرتبط:

تهران؛ تی شرت ۲۰۰ هزار تومانی و شلوار یک و نیم میلیون تومانی

پنت هاوس برج‌های معروف تهران، متری ۱۴ میلیون تومان

۱۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق، ۳۰ میلیون زیر خط فقر نسبی


 
 

1390/4/7

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت از آنجا که اسرائیل و پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در تیررس موشک‌های جمهوری اسلامی قرار دارند، ایران به ساخت موشک‌های با برد بیشتر نیازی ندارد.

به گزارش ایرنا، امیرعلی حاجی‌زاده در حاشیه «رزمایش پیامبر اعظم ۶» افزوده که موشک‌های ایران «حداکثر دو هزار کیلومتر برد دارند» و بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند.

آقای حاجی‌زاده گفته که «آمریکا زحمت ما را کم کرده و پایگاه‌های خود را در کشورهای اطراف مستقر کرده‌ و توان موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیست.»

وی افزوده که اسرائیل «۱۲۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد اما در صورت بروز تهدید عملی ما قادر هستیم با موشک‌های برد دو هزار کیلومتری از سمنان و دامغان نیز این رژیم را هدف قرار دهیم.»

اشاره امیرعلی حاجی‌زاده به پایگاه‌های موشکی جمهوری اسلامی در بیابان‌های استان سمنان است که از مراکز اصلی موشکی ایران به شمار می‌آیند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه آمریکا و اسرائیل را «دشمنان فرامنطقه‌ای» جمهوری اسلامی نامید و در ادامه گفت که «ما از جانب کشورهای دیگر احساس خطر و تهدید نمی‌کنیم بنابراین نیازی به برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر موشک‌ها نداریم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده، اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه برنامه‌های موشکی ایران را تهدیدی علیه امنیت منطقه دانسته‌اند.

منبع: ایسنا و رادیو فردا

 

 


 


 
 

1390/4/7

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع موثق گزارش کرد ۲۵ خرداد سال جاری ۲۶ تن در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند.

این کمپین اعلام کرده که اتهام اکثر اعدام شده‌ها مربوط به حمل، نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر بوده است. ‏

بنابر اعلام این کمپین٬ این اعدام‌ها برخلاف قوانین داخلی ایران بدون حضور و اطلاع وکلا و خانواده‌های اعدام‌شدگان اجرا شده و برگه تاییدیه دیوان عالی به وکلا یا خود متهمان ابلاغ نشده است.

پیش از این کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از اعدام اعلام نشده و دسته جمعی ۱۰ زندانی در ۱۷ فروردین، ۱۲ زندانی در ۲۴ فروردین، ۱۰ زندانی در ۲۶ اردیبهشت و ۱۶ زندانی در روزهای دوم و سوم خرداد سال ۹۰ در زندان وکیل‌آباد مشهد خبر داده بود.

آخرین مرحله اعدام‌های اجرا شده در زندان مشهد در روز ۲۵خرداد سال ۹۰ است که ۲۶ زندانی به طور همزمان در این روز اعدام شده‌اند.

منبع: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران


 
 

1390/4/7

آبشار مارگون در فارس که از آن به عنوان زیبا‌ترین آبشار خاورمیانه نام برده می‌شود از داشتن حداقل امکانات و زیرساخت‌های گردشگری محروم است.

این آبشار جزو پنج منطقه نمونه گردشگری است و به ویژه روزهای تعطیل بالغ بر هزار خودرو سواری از سراسر کشور به آن سفر می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان سپیدان درباره مشکلات موجود در این منطقه گردشگری گفته که «گردشگران برای استفاده از سرویس بهداشتی نیز با مشکل روبرو هستند.»

به گفته وی در گذشته چندین سرویس بهداشتی در این منطقه وجود داشته اما به دلیل نامناسب بودن وضعیت بهداشتی تخریب شدند.

عنایت الله هاشمی در گفتگو با مهر افزوده که پارکینگ نیز برای گردشگران در این منطقه لازم است و جاده ورودی این آبشار هم مناسب نیست. 

به گفته سازمان میراث فرهنگی این جاده نباید آسفالت شود بلکه باید برای سنگ فرش کردن آن اقدام شود که در حال حاضر نه برای آسفالت کردن و نه برای سنگ فرش کردن آن اقدامی صورت گرفته است.

آبشار مارگون یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین آبشارهای ایران بوده و تنها آبشاری است که در زمستان‌ها با وجود یخ بستن همچنان در جریان است.

دامنه شیب دار و پردرخت، کوه‌های سر به فلک کشیده و صخره‌های خزه بسته چشم انداز بسیار زیبایی از مارگون به تصویر در آورده است. 

منبع: مهر


 
 

آیت‌الله بیات زنجانی:
1390/4/7

آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید با اعلام اینکه در اسلام حتی برای محارب و برانداز هم مجازات زندان درنظر گرفته نشده خواستار آن شد که سالروز شهادت امام موسی کاظم به عنوان «روز اعلام هم‌نوایی و همدردی با زندانیان مظلوم و بی‌گناه و خانواده‌های آنان در سراسر عالم» اعلام شود.

وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «زندان پدیده‌ای است که در اسلام در موارد معدودی مجاز دانسته و یا بر آن تأکید شده و در لسان فقهای بزرگ از حبس و زندان به عنوان عذاب یاد شده است.»

این مرجع شیعه گفته «هیچ موردی» نیست که نشان دهد در دوران مدیریت سیاسی و اجتماعی امام اول شیعیان علی، کسی را به خاطر اختلاف عقیدۀ سیاسی و اجتماعی با حاکمیت علوی محبوس کرده یا او را از حقوق فردی و اجتماعی‌اش محروم کنند.

وی از این که زمانۀ اجتماعی و سیاسی کنونی شاهد زندانیانی است که به خاطر عقیدۀ سیاسی و اجتماعی خود محبوس و محصور شده‌اند ابراز تاسف کرد و این عمل را منافی «شیوۀ حکومت علوی» دانست.

آقای بیات زنجانی از مردم خواست دعا کنند خداوند به حاکمان و سیاستمداران نظام ایران و دیگر نظام‌های سیاسی جهان، «خشوع و سعۀ صدر در برابر منطق حق طلبانۀ ملت‌ها بدهد و به حق‌دوستان و حق‌طلبان ایران و دیگر مبارزان مسلمان در سایر سرزمینهای اسلامی نیز شجاعت و استقامت عنایت فرماید.»

منبع: کلمه


 
 

1390/4/7

آیت‌الله دستغیب خواستار آزادى زندانیان سیاسى و رفع حصر از میرحسین موسوى و مهدی کروبى شد. به گفته وی، حاکمیت باید تقاضاهاى مردم در عمل به قانون اساسى را برآورده کند، چرا که برخورد شدید با مردم وضع را بد‌تر مى‏‌کند.

این مرجع تقلید شیعه در سخنانی گفت که بر همه اصول قانون اساسی و «نه فقط اصول مربوط به رهبرى و ولایت فقیه» تاکید دارد.

آقای دستغیب در عین حال خواستار بازگشت به قانون در برگزارى انتخابات و حذف نظارت استصوابى و اصل برائت افراد شد و نتیجه این رویکرد را رضایت‏مندى اکثریت مردم، روى کار آمدن افراد صالح به عنوان نماینده مجلس و رییس جمهور و نظارت مجلس بر امور مملکت عنوان کرد.

وی نتیجه اصرار بر این که «هر چه ما می‌گوییم درست است» را برخوردهاى شدید با مردم دانست و افزود: «البته هر چقدر هم که بگویند برخورد شدید مى‏‌کنیم باز هم براى مدتى جواب می‌دهد و راه حل مناسبى براى همیشه نیست.»

این مرجع تقلید شیعه،‌ ایجاد رعب و وحشت در میان مردم را از نتایج این روش عنوان کرد و هشدار داد: «همه عقلاى عالم و خود آقایان مى‏‌دانند که روش دوم به ضرر همه هست و هر چه بگذرد وضع را بد‌تر مى‏‌کند.»

وی افزود: «هر چه هم بگویند خبرى نیست، فقرى نیست، اشتغال ایجاد شده و… بالاخره معلوم مى‏‌شود که واقعیت این نیست.»

منبع: حدیث سرو


 
 

روزنامه شرق گزارش کرد:
1390/4/7

روزنامه شرق در گزارشی وضعیت رفاهی زندان‌ها در ایران را نامناسب دانست و اعلام کرد در برخی زندانها که 100 نفر ظرفیت دارد 800 زندانی نگهداری می شوند.

به نوشته روزنامه شرق رئیس سازمان زندان‌ها گفته است: «ظرفیت اسمی زندان‌های کشور ۵۵ هزار نفر است، اما بیش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی هستند.»

این روزنامه همچنین به نقل از یکی دیگر از اعضای کمیسیون قضایی مجلس نوشت که ساختمان بعضی از زندان‌ها قابل استفاده نیست و امکان بیمارشدن زندانیان در وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌ها بالاست.

يوسفيان، عضو كميسيون قضايي مجلس به شرق گفته است: «الان چهار برابر ظرفيت موجود، زنداني داريم و در بعضي جاها تا هشت برابر هم رسيده است؛ يعني زنداني كه ظرفيت صد زنداني را دارد، هشتصد زنداني را در خود جا داده است؛ اين وضعيت را مي‌توان در برخي شهرستان‌ها نيز مشاهده كرد.»

او مي‌گويد كه نيازمند فضاي جديد براي زندان‌ها هستيم اما در عين حال مي‌پرسد: «آيا با متحول شدن قوانين در جهان، نياز هست كه اين همه زنداني داشته باشيم؟»

دهم اردیبهشت ماه نیز یونس موسوی، عضو کمیسیون قضایی مجلس گفته بود که تعداد زندانیان در زندان‌ها به حدی زیاد است که بعضی از آن‌ها مجبورند در راه پله‌ها بخوابند.

رئیس سازمان زندان‌ها و مسئولان قوه قضائیه هم پیش‌تر در مورد وضعیت زندان‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران کمتر از سه ماه پیش گفته بود که تعداد زندانیان ظرف یک سال و نیمی که از دوره مسئولیت او می‌گذرد، ۵۵ هزار نفر افزایش داشته است.

منبع: شرق


 
 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
1390/4/7

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برگزاری کنفرانس مبارزه با تروریسم از سوی ایران را به طنز شبیه دانست و گفت که تهران خود فعال‌ترین پشتیبان تروریسم در جهان است.

جمهوری اسلامی روز‌های شنبه و یکشنبه «اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم» را برگزار کرد که در آن شماری از رهبران منطقه‌ای و مقام‌های برخی از کشورها در آن شرکت کردند.

روز دوشنبه هنگامی که خبرنگاری نظر ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره شرکت ونزوئلا در این کنفرانس را جویا شد، وی گفت که نمی‌تواند درباره این تصمیم ونزوئلا نظری بدهد اما با این حال این کنفرانس را به طنز تشبیه کرد.

نولند افزود: «حمایت مالی، عملی و لجستیکی تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه و آسیای مرکزی مانع تلاش‌ها برای ارتقای صلح و تهدیدی برای ثبات اقتصادی و تضعیف‌کننده رشد دموکراسی در منطقه است.»

در کنفرانس«اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم» علاوه بر متحدان آمریکا مثل حامد کرزی و جلال طالبانی، روسای جمهور افغانستان و عراق، افرادی چون عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان نیز حضور داشتند که تحت تعقیب دادگاه جنایی بین‌المللی قرار دارد.

در این کنفرانس که با پیام خامنه‌ای آغاز شد، رهبر جمهوری اسلامی «آمریکا و انگلیس و برخی دولت‌های غربی» دارای «پرونده سیاه» در زمینه تروریسم دانست و حمایت آنها از اسرائیل را محکوم کرد.

منبع: خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا

 

 


 
 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد:
1390/4/7

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد انفجار واحد تولید بنزین پالایشگاه آبادان به هنگام افتتاح توسط محمود احمدی‌نژاد به دلیل راه‌اندازی پیش از تکمیل این واحد بوده است.

روز سه شنبه (سوم خرداد) هنگام برگزاری مراسم افتتاح واحدهای فرآیندی پالایشگاه آبادان توسط احمدی‌نژاد، انفجاری رخ داد که به کشته و مجروح ‌شدن تعدادی از کارکنان این پالایشگاه منجر شد.

به گفته آقای کاتوزیان بخشی از سیستم که باید به طور اتوماتیک کار می‌کرده راه‌اندازی نشده بود و از کارگران خواسته شده بود که به طور دستی سیستم را قابل بهره‌برداری کنند.

ان در حالی است که دولت ایران وقوع انفجار در پالایشگاه به دلیل راه‌اندازی پیش از موعد را رد می‌کند.

علیرضا مهربان مدیرعامل پالایشگاه آبادان هم گفته که بازسازی و تعمیرات واحد آسیب دیده پالایشگاه آبادان از ۱۲ روز پیش به پایان رسیده و این واحد هم اکنون در مرحله تست و بازبینی است.

منبع: فارس و شانا


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته