-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۸, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 06/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شراره سعیدی/ رادیو کوچه

برنامه تهیه‌شده برای امشب درباره پان‌ایرانیسم بود، اما از آن‌جا که کامنت‌های محترمانه دوستان پان‌ترک بنده‌نوازی فرموده بود و مشخص شد که دوستان نژادپرست و قوم‌گرا بسیار فعال عمل می‌نمایند، اقتضا می‌کرد که اطلاعات بیش‌تری گردآوری شده و تقدیم خوانندگان بی‌غرض شود تا مبادا بی‌آن‌که آگاهی کافی در مورد قدرت و نفوذ این فرقه عوام‌فریب داده شود، قضاوتی صورت بگیرد.

در انتهای برنامه گذشته عرض کردم که آن نوشته بی‌غرض بود از آن‌جا که من خود نمونه‌ای از اختلاط قومی کشورم ایران‌ام، پدرپدرم عرب‌زبان، مادرپدرام فارس‌زبان تهرانی، پدرمادرام اهل «باکو» و مادرمادرام «تبریزی» است، یک اختلاط قومی واقعی، فارسی نوشتن و خواندن‌ام هم هرگز مانع از فهم زبان عربی و ترکی نشده، همان‌گونه که فرزندان‌ام زبان لری را به خوبی فارسی از پدر لرشان آموخته‌اند، بحث زبان، در کشوری با تنوع قومی ایران ماجرایی مغرضانه است از آن‌جا مغرضانه که آن‌چه اکنون در کشور ما در جریان است بسیار گسترده‌تر از نابودی حقوقی است که برای تمامی اقوام در جریان است.

زبان مادری که حتا بی‌نیاز از حمایت دولتی سینه‌به سینه همان‌گونه که به ما رسید به فرزندان‌مان هم خواهد رسید و در روزی که مطمئنن خواهد آمد، مجریان قانون اساسی با اجرای مفاد آن این مشکل را نیز مرتفع می‌نمایند، حدیث پیروان داخلی پان‌ترک‌های خارج از وطن نشسته بسیار متفاوت از رهبران‌شان است، آنان شاخه‌ای را می‌برند که خود بر سر آن نشسته‌اند، آن رهبران کذا و کذا که از این آشفته‌بازار فرصتی بافته‌اند که فرزندان‌شان را به «آکسفورد» فرستاده و خود در «اورنج‌کانتی» حمام توامان شیر و آقتاب بگیرند، آن‌هم به حساب کودکان کوچه باغ و پیچ ارمنی‌ها، ماجرای دیگری دارند.

البته یقینن این سخنان در اذهان هم‌‌وطنان ترک‌زبانی که با به بازی گرفتن غیرت‌شان هر لحظه بیش از پیش مسخ آن فرنگ‌نشینان مواجب‌بگیر گشته‌اند، اثری نخواهد کرد، اما روی سخن این نوشته به اذهانی است که هنوز گوشی برای شنیدن دارند و سعی می‌کنم در دو برنامه به‌صورت خلاصه سرنوشت واقعی این قوم را برخلاف ادعای پان‌ترک‌های مدعی «نوشته‌ها و اسنادی که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته» بازخوانی کنم، دکتر «خنجی» در مقاله‌ای با نام «‌کندوکاوی گذرا در تاریخ آذربایجان تا قرن چهارم هجری» می‌نویسد:

درسال‌های 24 و 25 هجری مقاومت‌های بزرگ مردم آذربایجان برضد سلطه‌ی عرب به‌راه افتاد، که هردو به تجدید پیمان باج‌گزاری سابق انجامید. عرب‌ها در جایی که اکنون مراغه است شهر پادگانی‌شان را بنیاد نهادند. «مراغه یک اسم عربی است به معنی گرده‌گاه، یعنی جای غلتیدن شتر و خر و اسب بر خاک»

«آذربایجان نامش را از قبیله‌ی کهن «آترپاتیگان» گرفته است. «آتر» که تلفظ اوستائی و دیرینه‌ی «آذر» است یکی از خدایان کهن ایرانی‌ها بوده و معنایش فروغ آتش است. و «پاتیگ» معنایش نگهبان و پرستنده است که به عربی می‌شود «متولی». تلفظ نوترش «پادیگ» است، و از همین‌جا اصطلاح ارتشی «پادیگان» آمده است که اکنون «پادگان» گوئیم (پادگان البته صفت جمع برای آدم است نه اسم مکان، ولی اکنون به اسم مکان تبدیل شده است).»

قبیله‌ی «آترپاتیگان» در تشکیل دولت «ماد» نقش داشته، و سرزمین‌اش از آغاز تشکیل سلطنت مادها بخش شمالی دولت ماد را تشکیل می‌داده است. مشهورترین فردی از این قبیله که ما در تاریخ می‌شناسیم ولی فقط صفتش را می‌دانیم و از نامش خبر نداریم، به آترپاتیگ معروف است که وقتی «اسکندر مقدونی» به ایران حمله کرد او خردمندانه تبعیت از اسکندر را پذیرفت و مردم سرزمینش را از تجاوز یونانی‌ها نجات داد، و فرمان‌روای خودمختار منطقه‌ی خودش شد و منطقه‌اش نام قبیله‌یی «آترپاتیگان» را حفظ کرد. آترپادیگان بعدها به‌شکل «آذرپادیگان» و سپس «آذرپایگان» درآمد، و عرب‌های مسلمان آن‌را «آذربایجان» گفتند.

قبیله‌ی آذرپایگان که می‌گفتند تبارشان به منوچهر می‌رسد، در زمان ساسانی طبقه‌ی «کاست» باتقدس «مغان» (مغ‌ها، روحانیون) را تشکیل دادند و ادعا کردند که زرتشت ازآن‌ها و نواده‌ی منوچهر بوده است. مغان در زمان ساسانی بر دست‌گاه دینی ایران تسلط یافته دین زرتشت را تحریف و تخریب کردند، و آیین‌های باستانی خودشان را در مناطق مختلف ایران ترویج کردند، و خودشان متولیان آذرگاه‌های «آتش‌کده‌های» سراسر ایران شدند.

بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین آذرگاه ساسانی که یادگار دوران بسیار دیرینه بوده در منطقه‌ی این‌ها دایر بود، و بقایای ویرانه‌هایش گویا همان است که «تخت سلیمان» نامیده می‌شود. مشهورترین «مغ‌پت‌های» «موبدها، روحانیون» ساسانی از همین‌ها بوده‌اند، و موبد کرتیر «خشن‌ترین و متعصب‌ترین روحانی تاریخ ساسانی» نیز از همین‌ها بوده است، که سنگ‌نبشته‌اش سخن از «نصرت به رعب» می‌گوید و برخودش می‌بالد که آیین‌های مغان، ازقبیل ازدواج محارم و در معرض لاش‌خوران نهادن لاشه‌ی مردگان، را با زور و خشونت در ایران ترویج کرده است. جنبش «مزدک» پارسی نیز یکی از اهداف اعلان‌شده‌اش آزاد‌کردن دست‌گاه دینی از دست همین موبدهای واپس‌گرا، و پالایش دین زرتشت از آیین‌های خرافاتی مغان، و برچیدن دست‌گاه ستم‌گرانه‌ی اوقاف آذرگاه‌ها بود‌. سرزمین اصلی مغان آترپاتیگ را باید در همان جایی جست‌وجو کرد که بعدها موغان و موقان شده است.

مرزبانی آذربایجان و اران تا سال 22 هجری دردست اسپندیاد فرخزاد «برادر رستم فرخزاد» بود. این همان مردی است که رستم فرخزاد آن نامه‌ی معروف را برایش نوشت و موضوع بی‌تدبیری شاه «یزدگرد» در برخورد با خزش عرب‌ها به درون عراق و فرجام اندوه‌باری که برای ایران پیش‌بینی می‌کرد را با او درمیان نهاد «همان نامه‌یی که طبری در تاریخش و فردوسی در سروده‌هایش آورده است». او یک برادری داشت به‌نام «بهرام فرخزاد» که معاون‌اش در اداره‌ی‌ امور آذربایجان بود. اسپندیاد در یک نبرد بزرگی به‌سال 22 هجری درکنار یکی از افسران پهلوی به‌نام زین‌بدی درمنطقه‌ی‌ واجرود با عرب‌ها مقابله کرده بود ولی شکست یافته به‌آذربایجان برگشته بود.

عربان در آخرین سال زندگی عمر ابن خطاب به آذربایجان لشکر کشیدند. «اسپندیاد» با همه‌ی توانش از آذربایجان دفاع کرد ولی سرانجام شکست یافته اسیر شد. بعد ازآن برادرش بهرام فرخزاد از هستی آذربایجان دفاع کرد و او نیز شکست یافت. پس ازآن اسپندیاد که در اسارت عرب بود باج‌گزاری به‌عرب را پذیرفت و مرزبانی آذربایجان طبق قراردادی به او بازپس داده شد. نوشته‌اند که اسپندیاد و برادرش جنگ‌های بسیار سختی با عرب‌ها کردند و اسپندیاد سپس با حذیفه ابن یمان «فرمانده عرب» صلح کرد و پذیرفت که سالانه هشت‌صدهزار درهم باج بپردازد مشروط برآن‌که کسی از مردم آذربایجان به بردگی گرفته نشود، کسی کشته نشود، به دین مردم تعرض نشود، هیچ آتشکده‌یی خاموش نشود.

مقاومت‌های کوچک دیگری که توسط سپه‌دارانی چون «شهربراز» و «هرمز» و امثال آن‌ها در مناطقی از آذربایجان به‌عمل آمد نیز دیرپا نبود و همه‌ی آن‌ها به قراردادهای صلح و باج‌گزاری منجرگردید و تا پایان سال 23 هجری که عمر ترور شد سراسر آذربایجان و اران و بخشی از ارمنستان تا دریاچه‌ی «وان» به تصرف عربان درآمده بود. ترکان ناحیه‌ی قفقاز در صدد شدند که با استفاده از آشوب و نابسامانی‌های ناشی از رخ‌دادهای داخلی ایران، از دربند قفقاز گذشته وارد «آذربایجان» شوند ولی درست دراین زمان یک فرمان‌ده عرب با انبوهی از جنگ‌جویان قبایل عرب وارد منطقه شده بود و طی یک سلسله درگیری‌های خونین درکنار دربند «قفقاز» که هم ترکان مهاجم و هم عرب‌ها تلفات سنگینی دادند، ترکان ازهم پاشیده‌شده به درون کوهستان متواری شدند تا به دیار خودشان برگردند.

درسال‌های 24 و 25 هجری مقاومت‌های بزرگ مردم آذربایجان برضد سلطه‌ی عرب به‌راه افتاد، که هردو به تجدید پیمان باج‌گزاری سابق انجامید. عرب‌ها در جایی که اکنون مراغه است شهر پادگانی‌شان را بنیاد نهادند. «مراغه یک اسم عربی است به معنی گرده‌گاه، یعنی جای غلتیدن شتر و خر و اسب بر خاک».

وقتی امام علی به جانشینی عثمان انتخاب شد حاکمیت آذربایجان دردست اشعث ابن قیس «رییس قبیله‌ی کنده، شوهر خواهر «ابوبکر»، پدر زن امام «حسن» بود. در زمان عثمان و علی ده‌ها هزار خانوار عرب از قبایل یمنی «کنده»، «بنی‌همدان»، «بجیله»، و برخی طوایف دیگر از راه «عراق» و «همدان» به درون آذربایجان سرازیر شدند. بلاذری می‌نویسد که «اشعث ابن قیس» در خلافت امام «علی» جماعتی از عرب‌ها را در اردبیل اسکان داد و در اردبیل مسجد ساخت، عشایر عرب از کوفه و شام به سوی آذربایجان به راه افتاندند و هر گروهی هرچه در توانش بود زمین‌های مردم را متصرف شدند، و بعضی‌شان زمین‌هایی را از عجم‌ها (ایرانی‌ها) خریدند و اهالی روستاها کشاورزان کرایه‌کار عرب‌ها شدند.

این‌ها داستان مصادره‌ی گسترده‌ی زمین‌های کشاورزی ایرانی‌ها توسط عرب‌های مهاجم است که در زمان امام علی صورت گرفته است.

طبق ترتیباتی که «عمر ابن خطاب» برای تقسیم فتوحات در ایران ایجاد کرده بود، آذربایجان از توابع کوفه بود، حاکم‌اش را فرمان‌دار «کوفه» تعیین می‌کرد و باج و خراجش به بیت‌المال کوفه تحویل می‌شد. تجاوزها و فشارهای گوناگونی که بر مردم آذربایجان از طرف عرب‌ها وارد می‌شد سبب گردید که مردم اجبارن با گذشت زمان مسلمان شوند.

در دهه‌ی سوم قرن دوم هجری که خلافت «عباسی» تشکیل شد بخش بزرگی از مردم آذربایجان مسلمان شده بودند. در خلافت عباسی حاکم آذربایجان مستقیمن از «بغداد» کسیل می‌شد و باج و خراج آذربایجان نیز تحویل بغداد می‌شد. در آغاز قرن سوم هجری جنبش بزرگ آزادی‌خواهی مردم آذربایجان به رهبری «بابک خرم‌دین» و با هدف احیای تعالیم خرم‌دینی مزدک و آیین مزدایسنا به‌راه افتاد که سال‌های درازی ادامه داشت، و سرانجام به‌دست افسری به‌نام افشین اشروسنی و به‌کمک غلامان ترک ارتش خلیفه سرکوب شد، و جنبش آزادی‌خواهانه‌ی مردم آذربایجان ناکام ماند، تا دوباره سرنوشت مردم آذربایجان را عرب‌ها دردست گیرند.

ساکنین آذربایجان مانند تمامی مردمان ایران راهی طولانی دوش‌به‌دوش در تاریخ با سایر اقوام پیموده‌اند، در برنامه بعدی نیز در مورد این قسمت از سرزمین‌مان ایران سخن خواهیم گفت.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

دو سال پیش شاید کم‌تر کسی گمان می‌برد که جریانی که با شعار ولایت‌مداری و سرسپردگی کامل به رهبری و با حمایت‌های ویژه‌ی شخص «علی ‌خامنه‌ای» بر سرکار آمده بود به لقب «جریان ‌انحرافی» مزین شود و نامحرم و منافق و غیرخودی شمرده و دستور حذف آن از ساختار نظام صادر و ریشه‌هایش یکی‌یکی قطع شود. اما آنان‌که با تاریخ انقلاب‌اسلامی آشنایند خوب می‌دانند که غیرخودی‌سازی یکی از مهارت‌های ویژه حاکمان ایران در 32 سال اخیر بوده است.

پیش از انقلاب تمامی آنان‌که به نوعی منتقد وضع موجود بودند، برای یک هدف مشترک با خوبی و خوشی و در زیر یک پرچم که آن‌هم تغییر شرایط از دیکتاتوری به حکومتی مردم‌سالارتر بود، گرد هم آمده بودند. در این میان حتا آنان‌که به پایداری نظام‌پادشاهی با شرط محدودشدن قدرت شاه و تغییر اختیارات‌اش از حکومت به سلطنت باور داشتند هم، در حلقه‌ی یاران خودی قرار می‌گرفتند.

نیروهایی که بعدها صرف نظر از مذهبی‌بودن و یا نبودن‌شان، با رادیکال‌تر شدن فضا و خواسته‌های‌شان به انقلابیون مشهور شدند، دوستانه و در کنار هم برای براندازی رژیم‌پهلوی تلاش می‌کردند. این نیروها حتا خانه‌های تیمی مشترک داشتند و هنگام شرایط اضطراری در کنار یک‌دیگر زندگی می‌کردند. انقلابیون قدیمی خاطرات و گفته‌های فراوانی درباره چنین شب‌ها و روزهایی دارند. هر کس که در راه این هدف مشترک کشته می‌شد ورای اندیشه‌هایش شهید راه آزادی نام می‌گرفت و دیگر مبارزین خود را مصمم به ادامه‌ی راه او می‌دانستند. سرانجام انقلاب به پیروزی رسید اما این فضای دوستانه و هم‌دلانه دیری نپایید.

پس از انقلاب اولین گروه‌هایی که مشمول سنت نوپایی غیرخودی‌سازی شدند، احزاب و افرادی بودند  که گرایش لیبرالی داشتند و یا در پیش از انقلاب مواضع ملایم‌تری را در برابر سلطنت در پیش گرفته بودند. «جبهه‌ملی» و «نهضت‌آزادی» از نخستین احزابی بودند که به اندازه‌ی کافی انقلابی تشخیص داده نشدند. شخصیت‌هایی چون «آیت‌اله محمدکاظم‌ شریعتمداری» نیز به سبب مدارای مقطعی با رژیم پهلوی و باورمندی به امکان اصلاح رژیم‌سلطنتی، از نخستین مغضوبان بودند. گروه‌های چپ غیرمذهبی هم‌چون «توده» و «فدائیان‌خلق» به سبب افکار ضدامپریالیستی خود هنوز تحمل می‌شدند اما به‌تدریج و با حذف نیروهای میانه‌رو نوبت به آن‌ها نیز رسید و تمامی گروه‌هایی که اسلام بخشی از ایدئولوژی آن‌ها نبود از خانواده‌ی انقلاب رانده شدند.

ابتدای دهه‌ی شصت نوبت به گروه‌هایی رسید که بنا به تشخیص حاکمان جمهوری‌اسلامی دارای افکار التقاطی بودند، بدین معنا که اندیشه‌هایش از تلفیق ایدئولوژی‌های مارکسیست‌لنینیستی با اسلام شکل گرفته بود.

«مجاهدین‌خلق» و «فرقان» از شناخته‌شده‌ترین این گروه‌ها بودند. از میانه‌های دهه‌ی شصت تا هفتاد ده سالی طول کشید تا این بار بخشی از گروه‌های چپ که به اصلاح‌طلبان شهره شده بودند انگ و برچسب غیرخودی را دریافت کنند و برخی از افرادی که از سابقه‌داران این جناح در ایران بودند و خود ید طولایی در غیرخودی‌سازی دیگر گروه‌ها داشتند به همین صفت مفتخر و از قطار انقلاب به بیرون پرتاب شدند. بله خیاط در کوزه افتاده بود. نام‌هایی هم‌چون «اکبرگنجی»، «سعیدحجاریان» و «عبدالکریم‌سروش» که زمانی از وزنه‌های حکومت بودند، بدنام و نامحرم شدند.

در ادامه و با بازترشدن فضا برای ابراز نظرها شرایطی فراهم آمد تا دست‌گاه‌های اطلاعاتی باقی‌مانده‌ی نواندیشان درون حکومتی را هم شناسایی کرده و حذف کند. میانه‌ی دهه‌ی هشتاد روزهای رویایی جمهوری‌اسلامی بود. حالا به گمان باطل حاکمان، همه‌چیز یک دست شده و مجلس، رییس‌جمهوری، شورای‌شهر و قوای مقننه و قضاییه همه در دستان محرمان و جان‌نثاران ولایت افتاده بود، غافل از این‌که با گذشت مدت زمانی کوتاه، این نیروها نیز هم‌دیگر را تحمل نخواهند کرد. اکنون که پروژه‌ی حذف «احمدی‌نژاد» و یارانش و یا به اصطلاح همان جریان انحرافی کلید خورده است، زمزمه‌های تازه‌ای از اختلاف در اردوی اصول‌گرایان دوآتشه به گوش می‌رسد. گویا این جریان غیرخودی‌سازی تمامی ندارد.

به هر حال تا این نظام تک حزبی ولایت‌محور در ایران برقرار است، هیچ تفکر و مسیری را به‌عنوان منتقد نخواهد پذیرفت و این سرنوشت تمامی دیکتاتورها در طول تاریخ بوده است. یادمان نرود که در اواخر دوره‌ی حکومت «محمدرضا پهلوی» نیز نزدیک‌ترین یاران سابق خود او، در زندان‌های حکومت خودش به دست انقلابیون افتادند و این چرخه هم‌چنان ادامه خواهد یافت تا دیکتاتور تنهای تنها شود.


 


مهـرداد/  رادیو کوچه

موضوع امروز و این برنامه، اتوبوسه. امروز به‌هم‌راه هم می‌رویم به کوچه‌های هشت کوچه و به اتوبوس‌هایشان سری می‌زنیم. فکر می‌کنید اتوبوس‌ها در کوچه‌های مختلف با هم دیگر چه فرقی دارند؟

کوچه‌های هشت کوچه‌ی امروز و این برنامه:

کوچه بازار، کوچه مدرسه، کوچه باغ، کوچه بالا، کوچه پایین، کوچه بن‌بست، کوچه ده و در واپسین کوچه هم مهمان کوچه‌ی حافظ و حضرت عشق خواهیم بود.

ساکن هر شهر و خیابان و گذر و کوچه‌ای که هستین، هم‌راه ما باشید با هشت کوچه!


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

در حالی‌که «خشک‌سالی» یک صفت اقلیمی و ویژگی همیشگی آب و هوای مناطق خشک به شمار می‌آید، خشک‌سالی در واقع پدیده‌ای است که از کاهش پیش‌بینی نشده‌ی بارش در مدتی معین در منطقه‌ای که حتمن منطقه‌ای خشک تعریف نمی‌شود، سرچشمه می‌گیرد. خشک‌سالی جز بلایای طبیعی نامحسوس است. گر‌چه تعاریف متفاوتی برای این پدیده ارایه شده لیکن در کل حاصل کم‌بود بارش در طی یک دوره‌ی ممتد زمانی به‌طور معمول یک فصل یا بیش‌تر است. این کم‌بود منجر به نقصان آب برای برخی فعالیت‌ها، گروه‌ها و یا یک بخش زیست محیطی می‌شود‌. خشک‌سالی بایستی در رابطه با برخی شرایط متوسط درازمدت از موازنه مابین بارش و تبخیر درنظر گرفته شود زیرا به‌طور معمول در هر منطقه‌ای یک شرایط خاص بعنوان  نرمال  تعریف می‌شود.

در این شرایط تامین آب برای هر نوع نیازی مشکل است، محصولات زراعی دچار لطمه‌های فراوان شده و و این پدیده اگر برای سال‌های پیاپی روی دهد، ادامه‌ی آن خسارات هنگفتی را ببار می‌آورد. چه بسا بسیاری از مراکز مدنیت از بین رفته و باعث مهاجرت‌های عظیم می‌گردد. شروع خشک‌سالی بی‌سروصدا، پیش‌رفت آن آرام و اثرات آن ویران‌گر است. با توجه به این‌که بارندگی عمده‌ منبع تامین آب شیرین برای کشاورزی، مصارف خانگی و صنعتی است، این مسئله می‌تواند اثراتی خفیف بر زندگی شخصی داشته باشد تا مصایب بزرگ اجتماعی.

در دهه‌های اخیر در بین حوادث طبیعی که جمعیت‌های انسانی را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند تعداد فراوانی پدیده‌ی خشک‌سالی از نظر درجه شدت، طول مدت، مجموع فضای تحت پوشش، تلفات جانی، خسارات اقتصادی و اثرات اجتماعی دراز مدت در جامعه، بیش‌تر از سایر بلایای طبیعی بوده است. نوسانات در روند پارامترهای هواشناسی از جمله بارندگی و دما یکی از ویژگی‌های طبیعی چرخه اتمسفری است. خشک‌سالی‌ها نشانه‌ی روشنی از این نوسانات بوده که بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک دنیا را با شدت‌های زیاد هر چند سال یک‌بار در بر می‌گیرند.

کاهش شدید بارندگی و دوره‌های خشک ناشی از آن تاثیر‌های منفی بسیاری بر منابع آب می‌گذارد. دوره‌های کم‌آبی و خشک‌سالی باعث آلودگی آب‌ها، آسیب‌های زیست محیطی، تاثیرات منفی بر تامین منابع آب آشامیدنی و سالم و آب‌یاری و غیره می‌شود. نیاز به آب در آینده با افزایش جمعیت و دگرگونی‌های اجتماعی و تغییر در سطح زندگی مردم افزایش می‌یابد. از این رو افزایش نیازمندی به آب در دوره‌های خشک و کم آب آینده بسیار بحرانی‌تر خواهد بود. هم‌چنین برآورد و پیش‌بینی صحیح از مقادیر آب قابل دست‌رس و برنامه‌ریزی مناسب برای مقدار آب موجود در زمان خشک‌سالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کشور ایران به‌علت شرایط ویژه جغرافیایی و آثار ناشی از گردش عمومی جو در ردیف مناطق خشک جهان قرار گرفته است به گونه‌ای که اگر میان‌گین بارندگی در سطح کره‌ی زمین را حدود 860 میلی‌لیتر برآورد کرده‌اند، میانگین بارندگی سالانه در ایران کمابیش 240 می‌لیتر را بسنجیم، می‌بینیم که مقدار بارندگی در ایران یک سوم بارندگی در جهان است.

خشک‌سالی ما در دهه‌ی ۱۳۸۰ ایران خشک‌سالی‌ای است که در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سازمان هواشناسی ایران از ادامه یافتن آن برای ۴ سال، یعنی تا پایان امسال خبر داد. این روی‌داد هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون خسارات بسیاری را به ایران وارد کرده‌ است. مقامات دولتی این خشک‌سالی را شدیدترین خشک‌سالی در ۴۰ سال اخیر ارزیابی کردند. تداوم خشک‌سالی کاهش 50 درصدی حجم آب‌های سطحی کشور را به هم‌راه داشته و وروی آب به پشت سدها را به شدت کاهش داده است.

افزایش خشک‌سالی یکی از تاثیرات قابل توجه آلودگی ناشی از گازهای گل‌خانه‌ای به‌شمار می‌روند. گازهای گل‌خانه‌ای علاوه بر خشک‌سالی و کم آبی سلامت انسان را نیز می‌توانند تهدید کند. با افزایش میزان آلاینده‌های جوی و پدید آمدن اثر گل‌خانه‌ای، دانش‌مندان پیش‌بینی کرده‌اند که میان‌گین دمای هوا در نتیجه‌ی افزایش میزان دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گل‌خانه‌ای‌، به اندازه چند درجه افزایش خواهد یافت و این افزایش دما، روی آب و هوا، محیط زیست و اکوسیستم‌های مختلف کشورهای جهان تاثیر خواهد گذاشت. دانش‌مندان معتقدند که گرم شدن کره‌ی زمین از مدتها پیش در جریان بوده است و به‌طور عمده، علت افزایش دما به اندازه دو سوم یک درجه سانتی‌گراد از سال 1860 به بعد، افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌باشد.

یکی از راه‌حل‌های مناسب برای جلوگیری از پدیده‌ی خشک‌سالی تحلیل سوابق تاریخی پدیده با تکیه بر آمار و اطلاعات موجود و نیز با در پیش گرفتن مدیریت مناسب برخورد با خشک‌سالی می‌توان تا حد زیادی خسارت ناشی از خشک‌سالی را کاهش داد. هزینه‌های انجام‌شده برای جبران خسارت‌های خشک‌سالی یا مدیریت بحران به مراتب بیش‌تر از هزینه مطالعات در تعیین راه‌کارهای مقابله قبل از وقوع یا مدیریت ریسک است. با توجه به پیش‌بینی خشک‌سالی که توانسته تا حدودی احتمال وقوع خشک‌سالی را بازگو کند، بهتر است در این رابطه تلفیقی از مدیریت ریسک و مدیریت بحران استفاده شود.

از راه‌کارهای مبارزه با خشک‌سالی می‌توان به بسترسازی به‌منظور تدوین برنامه‌ی جامع مدیریت ریسک خشک‌سالی توسط دست‌گاه‌های ذیربط، همین‌طور شناخت و اثرات تغییر اقلیم و راه‌کارهای کاهش اثرات منفی آن با آموزش و توسعه مدل‌های بزرگ مقیاس و ریز مقیاس و هم‌چنین ارتقا سطح آگاهی عمومی جامعه نسبت به خشک‌سالی و مفاهیم مدیریت بحران و ریسک و تغییر اقلیم و ارزیابی و نقد اثرات روش‌‌های گذشته‌ی مقابله با خشک‌سالی و کم‌آبی جهت هرگونه برنامه‌ریزی و طرح برای مدیریت خشک‌سالی و تغییر اقلیم شامل نحوه آگاهی، سیاست‌گذاری‌، دستورالعمل، برنامه‌های تسکین و اقدامات ضروری و در آخر مشارکت مردم و واگذاری مدیریت خشک‌سالی و تغییر اقلیم به ذی‌نفعان اشاره کرد.


 


مهرداد / رادیو کوچه

امروز و در ششمین برنامه‌ی کافه قصه، داستان مینی‌مالی از «تام فورد» را می‌شنوید. این داستان روایت موجزی است از گزارش یک حادثه.

مینی‌مالیسم یا ساده‌گرایی در ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایه‌ی فشردگی و ایجاز بیش از حد محتوای اثر بنا شده ‌است. مینی‌مالیست‌ها در فشردگی و ایجاز تا آن‌جا پیش می‌روند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کم‌ترین و کوتاه‌ترین شکل باقی بماند. به همین دلیل کم حرفی از مشخص‌ترین ویژگی‌های این آثار است.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی، روز چهارشنبه، 29 ژوئن، تظاهرکنندگان ضد دولتی و پلیس در میدان تحریر مصر برای اولین بار طی هفته‌های اخیر با یک‌دیگر درگیر شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. این درگیری‌ها که شام‌گاه سه‌شنبه آغاز شد، بامداد روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد.

به گزارش الجزیره، پلیس ضد‌شورش به سوی ده‌ها هزار معترض گاز اشک‌آور پرتاب و تلاش کرد آن‌ها را متفرق کند که در این درگیری بیش از 590 نفر مجروح شدند.

در مقابل تظاهرکنندگان نیز به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.

شاهدان عینی گفته‌اند که این شدیدترین مورد خشونت‌ها طی هفته‌های اخیر بوده است.

دفتر دادستانی مصر گفته است در مورد این خشونت‌ها، تحقیق خواهد کرد.

معترضان خواهان آن هستند که به روند محاکمه مقام‌های بلندپایه زمان حسنی مبارک، شتاب داده شود. آن‌ها هم‌چنین خواهان اعمال اصلاحاتی هستند که شورای نظامی پس از سرنگونی حسنی مبارک قول آن را داده بود.

معترضان جلوی ساختمان وزارت کشور جمع شدند و با پلیس درگیر شدند.

این درگیری به میدان تحریر کشیده شد و پلیس ضد شورش، خیابان اصلی منتهی به میدان تحریر را مسدود کرد و خودروهای زرهی را در اطراف میدان مستقر کرد.

گروهی از معترضان فریاد می‌زدند که خواهان سرنگونی حکومت هستند.

آن‌ها از این که روند محاکمه مقام‌های بلندپایه سابق با تاخیر رو به‌رو شده، ابراز خشم کردند.

طی هفته های اخیر برخی از مقامات دولت حسنی مبارک به طور غیابی محاکمه شده‌اند.

حسنی مبارک که در حال حاضر در بیمارستان نظامی به سر می‌برد، قرار است سوم اوت با پسرانش در دادگاه حاضر شود.

بیشتر بخوانید:

«مبارک تا اطلاع بعدی محاکمه نمی‌شود»


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 20 ژوئن، در آخرین واکنش به برخی حملات به اعضای هیت دولت، گفت: «کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ی قانونی خود را انجام دهم و این حتمن به کشور آسیب می‌زند.»

محمود احمدی‌نژاد، صبح روزچهارشنبه، در حاشیه جلسه‌ هیت دولت در خصوص ادامه موضع سکوت برابر مطالبی که علیه دولت مطرح می‌شود، اظهار داشت: «موضع ما هم‌چنان سکوت است. کشور نیاز به وحدت و هم‌دلی دارد، تا کارهای کشور به جلو برود. شرایط منطقه و جهان حساس است و مقام معظم رهبری نیز دایم بر هم‌کاری و هم‌دلی تاکید می‌کنند.»

وی ادامه داد: «اتهامات فراوانی از قول افراد دستگیر شده زده شد و برخی از اشکالات در این دستگیری‌ها وجود داشت که من به رییس قوه‌ی قضاییه اعلام کردم.»

وی ادامه داد: «از نظر ما مجموعه این حرکت‌ها یک کار سیاسی است. روشن است برای ما که این یک حرکت سیاسی است و برای فشار به دولت انجام می‌شود.»

احمدی‌نژاد ادامه داد: «ما موضع‌مان سکوت است، اما بالاخره اگر بخواهند ادامه بدهند و به بهانه‌های گوناگون هم‌کاران ما را در کابینه متهم کنند. وظیفه‌ی اخلاقی، قانونی و ملی دارم که بایستم و از هم‌کاران خودم در کابینه دفاع کنم.»

احمدی‌نژاد اظهار کرد: «تا الان سکوت کرده‌ایم و از این به بعد نیز موضع ما سکوت است، اما نقطه‌ای که من ببینم دیگر بخواهد آسیب جدی به کشور وارد شود، موظف هستم که کارها و مسایل را با مردم در جریان بگذارم و وظایف قانونی خود را انجام دهم، و امیدوارم به‌ آن‌جا نرساند.»

رییس جمهور کشورمان همچنین در واکنش به مصوبه امروز مجلس مبنی بر ادغام وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی و هم‌چنین وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی این مصوبه مجلس را ادغام خیلی خوبی معرفی کرد و گفت: «باید حجم دولت کوچک شود و ما نیازمند سازمان‌دهی جدیدی در سیستم اداره کشور هستیم. بخشی از این نوسازی در قالب ادغام‌ها در حال انجام است که مجلس با تصویب‌های امروز نشان داد که تفاهم خوبی بین دولت و مجلس ایجاد شده است و گام‌های خوبی باید با هم برداریم.»

این در حالی است که در هفته‌های اخیر و پس از عزل و نصب وزیر اطلاعات از سوی محمود احمدی‌نژاد و آیت‌اله خامنه‌ای، تنش بین سه قوه قضاییه و مجریه و مقننه به وجود آمد و در این بین مجلس شورای اسلامی با عدم تایید وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان موجب افزایش این تنش شد. از سویی دیگر قوه قضاییه با متهم کردن برخی از ارکان دولت محمود احمدی‌نژاد و از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی به فساد مالی و بازداشت تعدادی از آن‌ها به ادامه این تنش کمک کرد.

بیشتر بخوانید:

«اعلام اسامی معترضان به وزیر پیشنهادی ورزش در مجلس»


 


خبر / رادیو کوچه

ساناز تفضلی و مونا رضایی دو شهروند بهایی ساکن مشهد، در روزهای شنبه و دوشنبه از سوی ماموران وزات اطلاعات بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا، حدود ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۶ تیر ماه ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی ساکن مشهد به نام ساناز تفضلی مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر، عکس‌ها و کتب مذهبی، نام‌برده را نیز بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

گفته می‌شود، بازداشت ساناز تفضلی بدون حضور همسرش صورت گرفته است.

هم‌چنین در روز شنبه ۴ تیر ماه ماموران امنیتی یک شهروند بهایی دیگر ساکن مشهد به نام مونا رضایی را هم پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب و عکس‌های مذهبی بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی انتقال داده‌اند.

 


 


افشان برزگر/ رادیو کوچه

فکر نمی‌کردم پیش‌بینی بابام این‌قدر زود به واقعیت بپیونده. چند سال پیش داشتم این عکس معروف که تو دانش‌گاه یه پرده وسط کلاس کشیده شده و یه طرف دخترا و یه طرف دیگه پسرا نشستن رو می‌دیدم. با خنده به بابام گفتم: «شما هم همین‌طوری درس می‌خوندی و صدا و تصویر رو با هم نداشتید؟» بابام هم گفت: «پرده که سهله تا یه چند سال دیگه، وسط کلاسا دیوار می‌کشن و بچه‌های شماها بهتون می‌خندن که با این سن و سالتون هنوز فارغ‌التحصیل نشدید و دبیرستان می‌رفتید؟»

اما انگار این موضوع واقعیت داره و قرار از اول مهر امسال طرح تفکیک جنسیتی در دانش‌گاه‌های کشور اجرا بشه. یعنی تا دیروز که دخترا یه طرف می‌شستن و پسرا یه طرف دیگه، قرار وسط‌شون یه دیوار کشیده بشه و کلاسا کاملن از هم سوا بشه. شاید هم یه روز دخترا برن دانش‌گاه یه روز پسرا، درست مثل حموم عمومی.

طرح تفکیک جنسیتی در دانش‌گاه‌ها اوایل انقلاب هم مطرح شده بود، اما نزدیکان آیت‌اله «خمینی» گفتند که وی با این طرح مخالف است که این امر باعث شد که پرونده جدا‌کردن دختران و پسران در دانش‌گاه‌ها تا زمان ریاست جمهوری «احمدی‌نژاد» بسته بماند.

اما پس از سال 82 این موضوع به‌صورت جسته و گریخته مطرح شد، تا این که در یک سال گذشته به‌صورت جدی از سوی وزارت علوم مورد توجه قرار گرفت، به‌طوری که در آخرین اظهارنظرها عنوان‌شده است که وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات عنوان کرده که کلاس‌های درس از مهر ماه تفکیک می‌شوند.

کامران دانش‌جو قبلن هم به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تفکیک جنسیتی در دانش‌گاه‌های ایران را الزامی خوانده بود. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال ۱۳۶۶ که به موضوع حدود اخلاق اسلامی اشاره دارد، درباره برخوردها و معاشرت‌ها در دانش‌گاه‌ها آمده که دانش‌جویان زن و مرد باید در کلاس‌های درس، در دو ردیف جداگانه بنشینند.

البته وزیر علوم احمدی‌نژاد پا را فراتر گذاشته و گفته که بر اساس این مصوبه باید در حد امکان کلاس‌های دختران و پسران از هم جدا شود و آن‌ها از آزمایش‌گاه‌ها، کارگاه‌ها، سالن‌های تشریح، سلف سرویس و حتا اتوبوس‌های جداگانه استفاده کنند و در محیط‌های تردد و نصب اعلانات و محیط های اداری هم باید از اختلاط بی‌مورد زن و مرد جلوگیری شود. در قسمتی که مراجعه‌کنندگان مرد هستند، از کارمند مرد و در قسمتی که مراجعه کنندگان زن هستند از کارمند زن استفاده شود.

وزیر علوم در کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده که این وزارت‌خانه به جز جداسازی دانش‌جویان دختر و پسر در دانش‌گاه‌ها یک سیاست دیگر که همان احداث دانش‌گاه‌های تک جنسیتی است، را دنبال می‌کند که در این راستا مجلس هم قول داده هر گونه حمایت بودجه‌ای و قانونی که در این زمینه لازم باشد را انجام خواهد داد.

البته برخی از نمایندگان مجلس، پا را فراتر گذاشته اند و بحث تعریف انیفورم مخصوص دانش‌جویان را مطرح کرده‌اند، به‌طوری که یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است که نه تنها در کشور ما، بلکه در همه کشورهای دنیا دانش‌جو باید با پوشش مشخصی وارد محیط دانش‌گاه شود و چون دانش‌گاه یک فضای رسمی است، پس دانش‌جو نمی‌تواند با پوشش محفل خانوادگی و یا کوچه بازار وارد دانش‌گاه شود.

کسانی هم که این طرح‌ها را پی‌گیری می‌کنند، می‌گویند این سیاست‌ها، حاصل توجه به نظرات خانواده‌ها، روحانیت و علاقه‌مندان به نظام و اساسن یک مطالبه مردمی است، چراکه یکی از دغدغه‌های اصلی اولیای دانش‌جویان این است که فرزندان‌شان از هدف اصلی، یعنی آموزش دور نشوند، اما به‌دلیل رعایت نکردن برخی موارد، دانش‌جویان منحرف و گرفتار فساد اخلاقی می‌شوند.

البته به‌نظر می‌رسد، در حال حاضر بیش‌تر از آن که والدین نگران وضعیت اخلاقی فرزندان خود در دانش‌گاه‌ها باشند، این مسوولان هستند که به قول معروف پیاز داغ آن را زیاد می‌کنند، چراکه به اعتقاد کارشناسان، اگر والدین اعتمادی به فضای دانش‌گاه نداشته باشند، قطعن مانع از رفتن فرزندان خود به دانش‌گاه، خصوصن در شهری غیر از محل سکونت خود می‌شوند، در حالی که سرمایه‌گذاری والدین بر روی تحصیل فرزندان‌شان از این عدم اعتماد ندارد.

اما وجود نگاه‌های بیمارگونه و به تعبیر بسیاری از کارشناسان وجود نگاه سکسی به دانش‌جویان و دانش‌گاه‌ها باعث‌شده که برخی از مسوولان تعابیری هم‌چون «پنبه» و «آتش» و یا «گوشت» و «گربه» را برای دانش‌جویان دختر و پسر به کار بگیرند که درس خواندن این دو جنس در کنار یک‌دیگر باعث بروز فساد و مسایل غیراخلاقی و شهوانی در محیط آموزشی می‌شود.

هرچند که این افراد اختلاط دانش‌جویان در محیط دانش‌گاه را الگویی غربی و ناپسند برای فرهنگ اسلامی می‌دانند، اما بسیاری از پژوهش‌گران دینی بر این باورند که این دسته از طرح‌ها، هیچ پایه مذهبی ندارند و اظهارنظر حامیان طرح تفکیک جنسیتی در دانش‌گاه‌ها در مورد به انحراف کشیده‌شدن دانش‌جویان، شاید نتیجه تجربیات شخصی آن‌ها از تحصیل در محیط‌های آموزشی مختلط بوده باشد.

هر چند که این طرح مورد حمایت دولت و برخی روحانیون نمایندگان مجلس است، اما منتقدان سرسخت زیادی نیز دارد که اجرای این طرح را شدنی نمی‌دانند.

بسیاری از کارشناسان و منتقدان، اجرای این طرح را توهین به شعور دانشگاهیان دانسته اند و گفته اند که طرح مورد ادعای دولت ایران برای اسلامی کردن دانش‌گاه‌ها، نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت، چراکه این روش نه تنها جامعه را مصون نمی‌کند، بلکه مصونیت فعلی آن را نیز به مخاطره می‌اندازد و اساسن در هیچ جا با تفکیک جنسیتی مصونیت به وجود نیامده است و نمی‌آید.

نگرانی دیگری که جامعه‌شناسان به آن اشاره می‌کنند این است که روند جامعه‌پذیری افراد، با اجرای این طرح دچار مشکلات عدیده می‌شود، چراکه تا قبل از دانش‌گاه، دختران و پسران در محیط‌های جدا از هم مشغول تحصیل بوده و اجازه معاشرت و شناخت از یک‌دیگر در یک محیط رسمی را نداشته‌اند، اگر محیط دانش‌گاه نیز دست‌خوش تفکیک شود، دختران و پسران چه موقع می‌توانند شناخت از جنس مخالف و نحوه برخورد با یک‌دیگر را تجربه کنند که این امر پیامدهای بسیار ناخوش‌آیندی را در روند ازدواج، تربیت فرزندان و روابط کاری و رسمی طرفین ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر دیدگاه‌های موجود که اعتقاد دارد، اجرای طرح تفکیک جنسیتی و پس از آن، ایجاد دانش‌گاه‌های تک‌جنسیتی، مشکلات جدیدی را در سیستم آموزشی کشور ایجاد می‌کند، دیدگاه دیگری نیز اعتقاد دارد که این طرح دولت «آپارتاید» جنسیتی را دنبال می‌کند، به‌طوری که، حکومت از افزایش سهم زنان در دانش‌گاه‌ها نگران است و این نگرانی خود را به دفعات اعلام و طرح‌های مختلفی نیز برای محدود‌کردن دست‌رسی زنان و دختران به برخی از رشته‌های دانش‌گاهی ایجاد کرده است.

این دیدگاه معتقد است، در حالی که در حال حاضر و قبل از اجرای طرح تفکیک و ایجاد دانش‌گاه‌های تک جنسیتی، به گفته وزیر علوم با کم‌بود 20 هزار عضو هیت علمی و مدرس مواجه هستیم، تفکیک و ایجاد این دسته از دانش‌گاه‌ها، دست مسوولان برای ایجاد در محدودیت‌های بیش‌تر برای پذیرش دانش‌جویان دختر را به‌شدت باز می‌کند و این، همان بهانه‌ای است که مدت‌هاست، مسوولان به‌دنبال آن می‌گردنند.

با این وجود، وزیر علوم دولت دهم می‌گوید، می‌خواهیم در دانش‌گاه‌های‌مان سربازان امام زمان را تربیت کنیم. اما باید گفت که راه‌حل، تربیت این افراد تفکیک کلاس‌های درس و کشیدن دیوار میان آن‌ها نیست، چراکه سربازان امام زمان باید حداقل‌های روابط اجتماعی و نحوه برخورد و معاشرت با جنس مخالف خود را بدانند.

در حالی که راه شناخت از پیش دبستان تا پایان دوره دبیرستان در فضایی رسمی بسته است، لااقل فضا در دانش‌گاه باید به گونه‌ای باشد که سربازانی تمام عیار تربیت کنید، چراکه دیکته نانوشته غلط ندارد. وقتی دو جنس مخالف با یک‌دیگر در محیط رسمی آموزشی تماس ندارند، از کجا معلوم که در سایر محیط‌ها که شاید غیررسمی هم باشد، به قول موافقان طرح، به نیم لبخندی دل‌شان نلرزد و از راه بدر نشوند و به فساد نیافتد.

در پایان باید تاکید کرد که اجرای چنین طرح‌هایی نه تنها به تربیت سربازان مورد نظر حکومت نمی‌انجامد، بلکه حکایت از وجود بی‌اعتمادی عمیق نسبت به دانش‌جو و دانش‌گاه در سیستم حکومتی دارد.

 

 


 


چهار‌شنبه  8 تیر  90 /  29 ژوئن 2011

اجرا: زهره

استودیو: اعظم

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات  چهارشنبه ایران

هشت کوچه-  «دل‌ها و دشنه‌ها، سوار بر اتوبوس» – مهرداد

بخش اول خبرها

زخم – «اجرای طرح زوج و فرد، این بار در دانش‌گاه‌ها» – افشان برزگر

مجله خبری کابل – آرین

پس نشینی تند – «کوزه‌ای برای خیاطان انقلاب» – اکبر ترشیزاد

دایره شکسته – «لب‌های خشک یک سرزمین» – مه شب تاجیک

بخش دوم خبرها

کافه قصه – «می‌خواهم حادثه‌ای را گزارش بدهم» – مهرداد

مجله جاماندگان – «آذربایجان، نام تکه‌ای از سرزمین من ایران» – شراره سعیدی

بخش سوم خبرها

 

 


 


خبر /رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خارجی، یک منبع سعودی از آغاز خروج نیروهای نظامی عربستان سعودی از بحرین طی روزهای آینده خبر داده است.

به گزارش رویترز، به نقل از یک منبع عربستان سعودی که از آوردن نامش خودداری کرده است، اعلام کرد که نیروهای سعودی از روز دوشنبه خروج از بحرین را آغاز خواهند کرد.

این منبع افزود: «خروج نیروهای نظامی عربستان تدریجی است و یک‌باره صورت نخواهد گرفت. این نیروها که بخش اعظم نیروهای سپر جزیره را تشکیل می‌دهند طبیعی است بار دیگر در بحرین مستقر شوند چرا که هنوز خطر از بین نرفته است بنابراین خروج از بحرین به طور کامل و برای همیشه صورت نخواهد گرفت.»

این منبع سعودی به جزییات تحرکات آینده نیروهای نظامی عربستان در بحرین اشاره‌ای نکرد.

خاطرنشان می‌شود نیروهای سعودی در پی تظاهرات اعتراضی در بحرین در ماه مارس برای کمک به حکومت بحرین وارد این کشور شدند. علاوه بر عربستان نیروهای امارات و کویت نیز در این عملیات مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید:

«احضار کاردار انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه»

«ثبات بحرین در گرو احترام به حقوق شهروندی است»


 


تذکار از رادیو کوچه: یکی از سیاست‌های کاری در رادیو کوچه انتشار نظرها و نامه و ایده‌های خوانندگان است. بی‌شک رادیو کوچه تایید و یا تکذیبی بر این مطالب ندارد. اما با توجه به روش این رسانه، اگر منطبق با اصول کاری رادیو باشد -که در بخش‌هایی به این نکات اشاره شده است- آن را منتشر خواهد کرد. مخاطب اینمطالبدر هر شرایطی حق دارند که نوشته‌ای در پاسخ به این نامه‌ها به رادیو ارسال کنند. بی‌شک این نوشته بی‌کم و کاست در پایگاه اینترنتی رادیو کوچه منتشر خواهد شد. برای هر نوع پاسخ به این نوشته شما می‌توانید با آدرس پست اکترونیکی: contact(at)koochehmail.com در تماس باشید.

بهزاد جوادیان / رییس سابق حوزه 917 شورای حل اختلاف شهر تهران

جوامع بشری به‌دنبال آزادی و آرمان‌های والای انسانی‌، ابزار قانون را وسیله‌ای برای اجرای عدالت و یکی از آرزوهای دیرین خود می‌دانند ، منظور از اجرای عدالت‌، یعنی حل اختلافات و منازعات افراد با یک‌دیگر یا افراد با دولت بر طبق قوانین مصوب‌. این وظیفه‏‌ی خطیری است که در تمام سیستم‌های حقوقی برعهده‏ی قوه‏ی‏قضاییه گذاشته شده است که قوه‏ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت است.

از سویی دانش‌مندان علم حقوق‌، حقوق بشر را متوجه حمایت از افراد بشر در مقابل رنج‌ها و مشقات ساخته دست انسان‌ها و موانع قابل اجتنابی است که از طریق اعمال محرومیت، بهره‌کشی، اختناق، ‌آزار و اذیت کلیه اشکال سو‌رفتار توسط گروه‌های سازمان‌یافته و قدرت‌مندی از انسان‌ها به‌وجود ‌آمده ‌است می‌دانند اما تحقق این خواسته بیش از یک قرن است که به عنوان آمال و آرزوی انسان ایرانی خود را تنها به شکل سرابی دست نیافتی نمایان کرده است .

اما نظام حقوقی و قضایی حاکم بر ایران را شاید به جرات جزو نادر‌ترین و ناعادلانه‌ترین نظام‌های حقوقی به شمار آورد چرا که نه تنها میزان امنیت عمومی در آن به شکل وحشتناکی مورد تهدید قرار گرفته بلکه با تهدید‌، ارعاب و بازداشت وکلای مدافع‌، حقوق نیم‌بند فعالین این حوزه را هم تحت سیطره برنامه‌های غیر‌انسانی و بی‌داد خود درآورده که مصادیق بی‌شمار آن از حوصله این مبحث کوتاه خارج است .

این در حالی است که سایه فقه و قوانین اسلامی تامین‌کننده منافع قشر مذهبی‌، بر قوانین مدنی و بین‌المللی چنان سیستم قضایی را در حاشیه انزوا ‌و محدودیت برده که فساد و بیماری اجرایی مهم‌ترین ویژگی و جزو لاینفک آن به شمار می‌رود.‌

در جمهوری اسلامی به رسم و شیوه همه نظام‌های دیکتاتوری و غیر‌مردمی در سراسر جهان‌، دست‌گاه قضا رویه‌ای دیگر را در شرح وظایف خود دارد‌، دست‌گاهی هم‌ردیف دست‌گاه سرکوب و خشونت بر علیه هر صدای مخالف که از اولین روزهای تاسیس خود از سی و دو سال گذشته تا امروز حتا یک لحظه هم از جنایت باز نایستاده است‌، دست‌گاهی که در هفته بزرگ‌داشت آن یکی از جنایت‌کارترین عواملش (‌م.‌گ رییس اسبق دیوان عالی کشور‌) به عنوان کسی که دستش به خون هزاران انسان مبارز و آزاده ایرانی آغشته است‌، مورد تقدیر و خدمات 30 ساله‌اش در بی‌داد علیه مردم ایران ستایش می‌شود.

اما این کشتی شکسته و پیکر فاسدی که امروز رییس آن خود را مطیع و بنده ولایت خامنه‌ای می‌داند در یکی از روزهای هفته قوه قضاییه در ایران با حضور و دست‌بوسی در محضر ارباب خود شرح وظایف کاریش را برای دور آتی بی‌دادگری دریافت و‌ رسمن به گل نشست‌. علی خامنه‌ای در دیدار با مسوولین قضایی کشور در روز 6 تیر برابر با 27 ژوئن برگزار شد صراحتن اعلام  و تهدید کرد که «هرگونه اقدام و یا القای تشکیک برای زیر سوال بردن فعالیت‌ها، گزارش‌ها و آمارهای مسوولان عالی سه قوه خصوصن قوه قضاییه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است و همه مسوولان، صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها باید به این موضوع مهم کاملن توجه کنند.» شکی نیست که این حکم حکومتی را می‌توان آخرین میخ به تابوت قوه قضاییه و دور جدیدی از ظلم و بی‌عدالتی بر علیه مردم در آینده پیش‌بینی کرد.

به این ترتیب آن‌چه که به موجب اصل یک‌صد‌وپنجاه‌وششم وظایف قوه‌ قضاییه تحت عنوان رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور که قانون معین می‌کند‌، احیای حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین پیش‌بینی شده بود با فشار بر کفه نا میزان ترازوی قوه قضاییه به سمت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی متمایل‌تر و شکل ناموزون ترازوی قضاوت نظام را بیش از پیش به رخ خواهد کشید.

 

 


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

ریاست امنیت ملی افغانستان یک تروریست را با لباس زنانه محلی بازداشت کرد.

لطف‌اله مشعل سخن‌گوی ریاست امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه، 29 ژوئن، در یک نشست خبری در کابل گفت، این فرد با 26 فلیته ثانیه‌سوز که با استفاده از چادری و لباس زنانه قصد سفر به ولایت کاپیسا را داشت بازداشت شده است.

وی افزود فرد بازداشت شده در تحقیقات گفته است که از شرق افغانستان توسط مرکب به کابل آمده و قصد داشت از آن‌جا به کاپیسا در شمال افغانستان رفته حمله انتحاری را انجام بدهد.

تا‌کنون طالبان در این مورد ابراز‌نظر نکرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه 28 ژوئن، در دیدار با تعدادی از مسوولان سابق استان گلستان اظهار داشت: «دوران استبداد و تک‌رایی به پایان رسیده است.»

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص، آیت‌اله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد‌: «دوران استبداد و تک‌‌رایی در جوامع بشری امروزی به پایان رسیده و رشد آگاهی مردم به واسطه تحصیل علم و ابزارهای اطلاع‌رسانی زمینه‌های این موضوع را از بین برده است.»

وی هم‌چنین با اشاره به مسایل جاری در ایران گفت‌: «تهمت، دروغ و ضایع کردن حقوق مردم می‌‌تواند زمینه‌ساز رشد منکرات باشد.»

این در حالی است که جریان اصول‌گرای داخل ایران وی را به فاصله گرفتن از مواضع آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی متهم می‌کند و طی دو سال گذشته انتقادهایی به موضع‌گیری در برابر آن‌چه آن‌ها «فتنه 88» می‌خوانند، از وی کرده‌اند.

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی هم‌چنین برخلاف مواضع رسمی جمهوری اسلامی از مخالفان بشار اسد حمایت کرده و آن‌ها را «مقاوم» خوانده است.

بیشتر بخوانید:

«آتش‌سوزی خراب‌کارانه در اتاق منشی‌های آیت‌اله هاشمی»


 


خبر / رادیو کوچه

با گذشت چند هفته از حادثه پالایش‌گاه آبادان، این بار در پالایش‌گاه نفت تهران نیز، حادثه‌ای دیگر به‌وقوع پیوست، که در نتیجه گروهی کشته و زخمی شدند.

به گزارش مهر، سخن‌گوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تشریح جزییات حادثه سه‌شنبه در پالایش‌گاه نفت تهران، اعلام کرد: «متاسفانه در این حادثه دو نفر از مهندسان این مجموعه کشته شده‌اند.»

سید‌علی‌اصغر حسینی با تاکید بر این‌که حادثه سه‌شنبه پالایش‌گاه نفت تهران (شهید تندگویان) بر اثر سقوط بار چرثقیل در حین انجام آزمایش‌های فنی به وقوع پیوسته است، گفت: «این حادثه در طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی در پالایش‌گاه نفت تهران ایجاد شده است.»

سخن‌گوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان این‌که «متاسفانه در این حادثه که ساعت 15 و 30 دقیقه عصر روز سه‌شنبه به وقوع پیوست، دو نفر از کارکنان حاضر در محل حادثه به رحمت خدا رفتند،» تصریح کرد: «بر این اساس، آقایان مهندس نجات طولانی و مهندس سید‌محمد‌حسین رحمانیان کشته شده‌اند، ضمن آن‌که دو نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند.»

این مقام مسوول در پایان با تاکید بر این‌که هم‌اکنون با ایجاد یک کارگروه دلایل ایجاد این حادثه در حال بررسی است، تاکید کرد: «در حال حاضر مداوای مجروحان در بیمارستان در حال انجام است.»

گفتنی است سوم خرداد ماه نیز، انفجار و آتش سوزی مرگ‌باری در پالایش‌گاه آبادان که در جریان برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین‌سازی توسط محمود احمدی‌نژاد رخ داد، گروهی کشته و زخمی شدند.

بعد از آن حادثه نمایندگان مجلس خاطرنشان کردند نسبت به عدم افتتاح زودهنگام این بخش از پالایش‌گاه هشدار داده بودند، اما دولت این افتتاح را در برنامه سفر محمود احمدی‌نژاد قرارداده بود که به گفته سخن‌گوی کمیسیون انرژی با وجود تمام این هشدارها، هنوز قصد دولت از این افتتاح زودهنگام مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

«بیست‌وچهارکشته و مجروح در آتش‌سوزی پالایش‌گاه آبادان»


 


خبر / رادیو کوچه

سه زندانی سیاسی کرد در زندان رجایی‌شهر که به دلیل نامناسب بودن شرایط محل حبس و بی‌توجهی به خواسته‌های این زندانیان بیست و شش روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند اما مسوولان زندان تاکنون پاسخ‌گوی درخواست‌هایشان نبوده‌اند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، النور خضری، کامران شیخی و سید‌ابراهیم سیدی در اعتراض به شرایط نگه‌داری خود از ۲۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این سه زندانی سیاسی بدون توجه به اصل تفکیک جرایم در میان زندانیان عادی با جرایمی هم‌چون تجاوز به عنف، قتل و قاچاق مواد مخدر نگه‌داری می‌شوند.

این سه نفر همچنین بیش از دو سال است که در شرایط بلاتکلیفی نگه‌داری شده و خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده خود هستند.

آن‌ها به مدت ۵۰ روز در بند قرنطینه زندان رجایی‌شهر نگه‌داری و پس از آن به به اندرزگاه ۶ زندان رجایی‌شهر فرستاده شدند.

رمضان احمد کمال، داود عبداللهی و رمضان سعیدی دیگر زندانیان سیاسی کرد هستند که تاکنون به بند زندانیان سیاسی در رجایی شهر منتقل نشده و با زندانیان عادی نگه‌داری می‌شوند.

خواسته این سه زندانی انتقال به سالن ۱۲ بند سه زندان رجایی‌شهر و نزد سایر زندانیان سیاسی است، آنان اعلام کردند تا زمان دست‌یابی به این خواسته اعتصاب غذای خود را به‌طور نامحدود ادامه خواهند داد.


 


خبر / رادیو کوچه

ماموران امنیتی افغانستان یک هتل بین‌المللی را که به اشغال افراد مسلح در‌آمده بود به کنترل خود در آورده‌اند. در حمله مردان مسلح و انفجارهای انتحاری در هتل اینترکنتینانتال کابل، پایتخت افغانستان، در شام‌گاه سه‌شنبه، 28 ژوئن، دست‌کم هفده تن کشته شده‌اند.

بامداد چهارشنبه، ۲۹ ژوئن، به نقل از مقامات افغانستان گزارش شد که ماموران امنیتی این کشور پس از یک درگیری چند ساعته با مهاجمان مسلحی که هتل اینترکنتینانتال را در کابل، پایتخت، به اشغال خود در آورده بودند، سرانجام این محل را از مهاجمان پاک‌سازی کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، رییس پلیس کابل اعلام کرد که نیروهای امنیتی در درگیری با مهاجمان شش تن از آنان را در داخل هتل اینترکنتینانتال کشته‌اند.

سه نفر از مهاجمان که خود را تا پشت بام هتل رسانده بودند، در نتیجه حملات هلی‌کوپترهای ناتو از پا در آمدند.

یک مقام امنیتی گفت که سه بمب‌گذار انتحاری خود را در ورودی اصلی، طبقه دوم و پشت هتل منفجر کرده‌اند.

طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

به گفته مقام‌های محلی، نشست والیان افغانستان در این هتل انگیزه احتمالی طالبان برای این حمله بوده است.

گلوله‌های مهاجمان به نزدیکی خانه مارشال محمد قاسم فهیم، معاون اول رییس جمهوری، نیز اصابت کرده که در نزدیکی هتل موقعیت دارد.

یک سخنگوی ناتو گفت که سه نفر از مهاجمان که در بام هتل هدف قرار گرفتند، احتمالن جلیقه‌های انتحاری به تن داشتند.

مقامات افغان می گویند، افراد مهاجم با نارنجک، راکت‌انداز و مسلسل مجهز بوده‌اند.

هتل اینترکنتینانتال به شدت تحت محافظت قرار دارد و ایست‌های بازرسی متعددی برای ورود به آن وجود دارد.

این هتل محل اقامت مهمانان خارجی است. مقامات گزارش کرده‌اند که به هیچ یک از مهمانان این هتل آسیبی نرسیده است.


 


خبر / رادیو کوچه

به دنبال انجام تازه‌ترین رزمایش موشکی جمهوری اسلامی و اظهارات برخی از فرماندهان سپاه درباره توان موشکی ایران، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است، تهران به جای عمل به تعهدات بین‌المللی خود، در مورد قدرت موشکی‌اش لاف می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در واکنش به انتشار خبرهای مربوط به برگزاری تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران، گفته است، این اقدام نمی‌تواند، نشانه بازگشت جمهوری اسلامی به مسیر عمل به «تعهدات بین‌المللی‌اش» باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران مرحله نخست رزمایش موشکی «پیامبر اعظم ۶»، روز دوشنبه با رونمایی از سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک در انجام شد و در مرحله دوم این رزمایش نیز که بامداد روز سه‌شنبه انجام شده است، ۱۴ فروند موشک از نوع زلزال، شهاب یک، شهاب دو و شهاب ۳ شلیک شده‌اند.

در مقابل سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران گفته است: «به نظر می‌رسد، ایران به جای دادن پاسخ مثبت به حسن نیت جامعه جهانی، به لاف زدن درباره قابلیت‌هایش، انجام برنامه‌های سری و به نمایش گذاردن موشک‌های جدید خود روی آورده است.»

سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین گفته است، قطع‌نامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران را از تولید و توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای بازداشته است.

این در حالی است که ایران از قابلیت هسته‌ای بودن این موشک‌ها گزارشی ارایه نداد.

لازم به اشاره است امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز روز سه‌شنبه گفته است، موشک‌های ایران برای حمله به پای‌گاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و نیز اسراییل طراحی شده‌اند و جمهوری اسلامی امکان هدف قرار دادن اسراییل از سمنان و دامغان را نیز دارد.

بیشتر بخوانید:

«اسراییل و پای‌گاه‌های آمریکا در تیررس موشک‌های ماست»


 


خبر / رادیو کوچه

ششمین دوره جام جهانی فوتبال زنان با میزبانی آلمان که از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ رقابت محسوب می‌شود، هم‌چنان در جریان است. در این رقابت‌ها ۱۶ تیم در ۴ گروه حضور دارند و تیم‌های اول و دوم هر گروه به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت.

آلمان که در دو دوره اخیر این رقابت‌ها موفق به فتح جام شده، اولین بازی‌اش را در استادیوم المپیک برلین، با پیروزی سپری کرد.

آمریکا و کره شمالی نیز برگزار کننده دومین بازی شام‌گاه سه‌شنبه بودند که برتری نصیب تیم مدعی آمریکا شد.

جام جهانی زنان از سال ۱۹۹۱ پایه‌گذاری شده است. تاکنون دو جام را آلمان از آن خود کرده و دو جام هم آمریکا برده است. نروژ نیز جام ۱۹۹۵ را که در اسکاندیناوی برگزار می‌شد نصیب خود کرد.

نتایج دیدارهایی که تاکنون در جام جهانی ۲۰۱۱ برگزار شده به شرح زیر است.

در گروه A بازی افتتاحیه را فرانسه و نیجریه در حضور ۲۵ هزار تماشاگر به قضاوت کاری زایتس از آمریکا برگزار کردند.

نبرد فرانسه و نیجریه با برتری ۱-۰ به سود فرانسه به پایان رسید. بازی آلمان و کانادا اما ۷۴ هزار نفر را در استادیوم المپیک برلین گردهم آورده بود. آلمان این دیدار را دو بر صفر پشت سر گذاشت.

در گروه B برتری ۲-۱ ژاپن مقابل نیوزلند در بوخوم، این تیم را در پایان دور نخست در صدر جدول این گروه قرار داد.

اما یکی از بهترین رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۱ را انگلستان و مکزیک برگزار کردند. مصافی پرحادثه که به تساوی ۱-۱ انجامید.

و در گروه C جسیکا لندستروم در دقیقه ۵۷ تک گل تیم زنان سوئد را مقابل کلمبیا به ثمر رساند.


 


رادیوکوچه

1366 خورشیدی - در طول 8 سال جنگ «عراق» و«ایران» از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در جنگ استفاده شد. در تاریخ 7 و 8 تیرماه 1366، هواپیماهای بمب‌افکن عراقی با بمب‌های شیمیایی به 4 نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر «سردشت» حمله کردند. چنین روزی در ایران روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام‌گذاری شده است.

1318 خورشیدی - زادروز «سیدمحمد احصایی» از هنرمندان معاصر در عرصه خوش‌نویسی، گرافیک و نقاشی است. او فارغ‌التحصیل دانش‌کده «هنرهای زیبا»ی دانش‌گاه «تهران» است و سال‌ها در همین دانش‌کده و دانش‌کده هنر دانش‌گاه «‌الزهرا» تدریس کرده ‌است. وی کارش را به‌صورت حرفه‌ای با مجله جوانان «جمعیت شیر و خورشید» سابق آغاز کرد و بعد جذب سازمان کتاب‌های درسی شد و آن‌جا به صفحه‌بندی و سپس سرپرستی «آتلیه گرافیک» مشغول می‌شود و پس از مدتی با عنوان کارشناس کتاب‌های هنر سال‌سوم کارش را ادامه می‌دهد. احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوش‌نویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. او پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران است و با مجموعه نقاشی‌ خط‍‌های خود اعتباری جهانی یافته ‌است. از آثار شاخص او می‌توان به طراحی «نشانه ‌نوشته»، فرهنگ‌سرای «نیاوران»، فرهنگستان «هنر» و سازمان کتاب‌های درسی و هم‌چمین لوگوی بسیاری از روزنامه‌های اخیر اشاره کرد.

111 میلادی - سرزمین «ویتنام» که شامل منطقه بسیار وسیعی شامل ممالک امروزی «ویتنام شمالی»، «ویتنام جنوبی»، «لائوس» و «کامبوج» می‌شد، توسط سپاهیان امپراتوری « چین» تصرف و از آن‌پس تا اواخر قرن نوزدهم میلادی‌، این سرزمین جز چین محسوب می‌شد‌. بعدها با ایجاد اتحادیه هندوچین در 7 فوریه 1899 به نفوذ چین در این کشور خاتمه داده شد‌.

1940 میلادی - سال‌روز درگذشت «پل کله» (Paul Klee) نقاش سویسی با ملیت آلمانی است. او در کارش از سبک‌های مختلف هنری، از جمله: «دریافت‌گری»، «کوبیسم» و «سورئالیسم» تاثیر گرفت. در سال 1910 پنجاه‌و‌شش کار گرافیکی خود را در چند شهر مختلف آلمان به نمایش گذاشت و در سال 1912 هم در دومین نمایش‌گاه «سوارکار آبی» شرکت کرد. او و دوست روسی نقاش‌اش، «واسیلی کاندینسکی» (Wassily Kandinsky) شهرت فراوانی را هم‌چنین به‌خاطر تدریس در مدرسه هنر و معماری «باهاوس» (Bauhaus) کسب کردند. در سال 1940 کمی قبل از مرگش، نمایش‌گاه بزرگی را از آخرین کارهایش برپا کرد. پل کله هنرمندی نواندیش بود که به‌سبب تخیل خلاق و آفرینش گسترده و متنوع‌اش، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های هنر مدرن به شمار می‌آید.

1976 میلادی – روز استقلال مجمع‌الجزایر «سیشل» (Seychelles) از انگلستان است. جمهوری سیشل مجمع‌الجزایری واقع در اقیانوس «هند‌«، شمال‌شرق «ماداگاسکار» و شرق «تانزانیا» است‌‌.     سیشل شامل 41 جزیره گرانیتی و 75 جزیره مرجانی است‌. جزیره‌ی سیشل سابقن خالی از جمعیت بوده است تا این‌که در سال 1609 کمپانی هند شرقی «بریتانیا» وارد جزیره شد و بدین ترتیب پای بریتانیا به این جزیره باز شد‌. فرانسه در سال 1756 ادعای مالکیت این جزیره را مطرح و هیتی را به جزیره اعزام کرد. فرانسه به‌علت واقع‌شدن سیشل در حوزه مستعمراتی شرق «آفریقا» و اقیانوس «هند» اصرار زیادی به ضمیمه‌ی سیشل به مناطق تحت سیطره‌ی خود داشت‌. پس از شکست «ناپلئون» و «معاهده پاریس» در سال 1814 کنترل سیشل مجددن به دست بریتانیا افتاد.‌ سیشل در سال 1975 به خودمختاری دست یافت و در چنین روزی به‌طور رسمی از بریتانیا اعلام استقلال کرد‌. سیشل پس از استقلال‌، هم‌چنان عضو جامعه کشورهای مشترک‌المنافع باقی ماند.

———————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1900 میلادی - زادروز «آنتوان دو سنت‌اگزوپری» نویسنده و خلبان فرانسوی است. آنتوان در دوران تحصیل در دبستان و دانش‌کده، گاهی ذوق و قریحه شاعری و نویسندگی خود را با نگاشتن و سرودن می‌آزمود و اغلب نیز مورد تشویق و تقدیر دبیران و استادانش قرار می‌گرفت. در 1943 شاه‌کار وی به‌نام «شازده کوچولو» انتشار یافت که حوادث شگفت‌انگیز آن با نکته‌های دقیق و عمیق روانی هم‌راه است. شازده کوچولو یکی از مهم‌ترین آثار اگزوپری به‌شمار می‌رود که در قرن اخیر سومین کتاب پرخواننده جهان است.

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) چین در مورد بحران لیبی هشدار داد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84763

نخست‌وزیر چین ضمن اعلام مخالفت با مداخله نظامی در لیبی تاکید کرد این اقدام بحران این کشور را حل نمی‌کند. وی با بیان این مطلب بار دیگر درباره مداخله نظامی کشورهای عضو ناتو در جنگ داخلی لیبی هشدار داد و پس از دیدار با همتای انگلیسی خود در لندن از تمایل پکن برای یافتن راه حلی سیاسی درباره لیبی خبر داد. او هم‌چنین از معمر قذافی دیکتاتور لیبی خواست پس از 42 سال به کناره گیری از قدرت رضایت بدهد.

2) عجله‎ای برای برقراری رابطه با مصر نداریم

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84769

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام آمادگی مصر برای از سرگیری رابطه با ایران و حماس، گفت: «وزیر خارجه قبلی مصر نیز که دبیر کل فعلی جامعه عرب است، نسبت به برقراری ارتباط با ایران اظهار علاقه کرده بود و وزیر خارجه جدید این کشور نیز در ادامه خواستار برقراری تعامل با ایران شده است. نماینده مردم بروجرد در مجلس، افزود: ما هیچ عجله‌ای در برقراری رابطه نداریم و شرایط مصر را درک می‎کنیم.»

جام‌جم

1) سکوت اوباما درباره ‌پیروزی‌ در افغانستان

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100847409174

اوباما ترجیح می‌دهد در مورد «پیروزی» در افغانستان سخنی به میان نیاورد، اما باید توجه داشت که برای ارزیابی هر جنگی راه ‌دیگری غیر از‌ بررسی پیروزی‌ها وجود ندارد.

2) اجلاس مشترک دولت‌های آلمان و چین

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100847419442

چین و آلمان در صدد هستند هم‌کاری‌های اقتصادی بین دو کشور را به گونه‌ای گسترده افزایش دهند. صدراعظم آلمان خواهان سرمایه‌گذاری بیش‌تر چین در آلمان شده است. نخست‌وزیر چین  هم بر لزوم دو برابر شدن تجارت دو کشور در 5 سال آینده تآکید کرده است.

رسالت

1) نیروگاه بوشهر مرداد ماه راه‌اندازی می‌شود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66747

به گزارش باش‌گاه خبرنگاران به نقل از رویترز، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد: «نیروگاه بوشهر احتمالن اوایل ماه آگوست (اواسط مردادماه) به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود. ریابکوف ادامه داد: نیروگاهی که روسیه نزدیک شهر بوشهر طی قرارداد یک میلیارد دلاری که به دهه 1990 بر می‌گردد، ساخته است، تکمیل شده و می‌تواند تولید برق را به‌زودی آغاز کند.»

2) اعتصاب عمومی گسترده در یونان آغاز شد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66755

هزاران نفر در یونان در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور دست به اعتصاب عمومی زده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از جمله قطارها، اتوبوس‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها در این کشور متوقف شده است.

خراسان

1) نمایش توان جدید دفاعی ایران باشلیک هم‌زمان 14 موشک دوربرد و اصابت به هدف واحد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=8&id=815539

در حالی که رونمایی از دست‌آورد جدید سیلوهای پرتاب موشک های بالستیک دوربرد در مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص)6 بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است، در دومین روز از رزمایش بزرگ موشکی سپاه پاس‌داران 14 موشک دوربرد زمین‌به‌زمین به‌طور هم‌زمان پرتاب و با موفقیت به هدف واحد اصابت کردند.

2) موافقت وزارت صنایع با افزایش قیمت خودرو با وجود ارسال پرونده گران‌فروشی خودروسازان به تعزیرات

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=8&id=815528

در شرایطی که حدود ۳هفته قبل رییس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده از ارسال پرونده ۲خودروساز داخلی به تعزیرات حکومتی به‌دلیل افزایش بدون مجوز قیمت خبر داده بود، روز گذشته دبیر انجمن خودروسازان، مدیرعامل پارس‌خودرو و معاون فروش و بازاریابی ایران‌خودرو از موافقت کمیته قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صنایع با افزایش قیمت برخی انواع خودرو خبر دادند.

کیهان

1) رییس مجلس شورای اسلامی: «وضعیت امروز انقلاب مرهون تلاش‌های امثال بهشتی است.»

http://www.kayhannews.ir/900408/3.htm#other306

رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامی‌داشت شهدای هفتم‌تیر که در مسجد جامع شهرستان اردستان برگزار شد، با بیان این‌که راه نمایندگان مجلس راه روحانیت و خدمت به مردم است، اظهار داشت: «شهید بهشتی و یارانش نمونه بارز افراد انقلابی هستند.»

2) تاکید رییس دادگستری سا‌وه بر استقلال دست‌گاه قضایی

http://www.kayhannews.ir/900408/3.htm#other303

رییس دادگستری شهرستان ساوه در نشستی خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه‌قضاییه گفت: «استقلال دست‌گاه قضایی از نظر ساختار اداری‌، بودجه و اعتبارات مانع دخالت دیگر دست‌گاه‌ها بر این نهاد قضایی می‌شود. وی افزود: لازمه استقلال دست‌گاه قضایی‌، وجود دست‌گاه اداری با تشکیلات اداری و بودجه مستقل است.»

همشهری

1) وکلا به نفع خود رای دادند

http://www.hamshahri.net/news-139022.aspx

در جریان اختلاف‌نظر دولت و مجلس درباره کیفیت ادغام وزارت‌خانه، علی لاریجانی گفته بود مجلس مرجع انحصاری، تفسیر مصوبات مجلس است، اما تعریفی که دیروز نمایندگان از یک دوره مجلس به دست دادند، از سوی دولت و برخی نمایندگان مجلس تعبیر به تفسیر از اصل 63 قانون اساسی شد نه تفسیر تبصره 3 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که فروردین ماه امسال در همین مجلس تصویب شده بود.

2) تعیین گزارش‌گر حقوق بشر را نمی‌پذیریم

http://www.hamshahri.net/news-138976.aspx

سخن‌گوی وزارت امور خارجه در واکنش به تعیین گزارش‌گر ویژه حقوق بشر برای ایران اعلام کرد: «به دلیل آن‌که این اقدام را اقدامی سیاسی  تلقی می‌کنیم از نظر ما تعیین این‌گونه افراد قابل قبول نیست.»

دنیای اقتصاد

1) تغییر چهره «یارانه نقدی» منتفی است

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=259651

دبیر ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها جای‌گزین‌شدن کارت انرژی به جای یارانه نقدی را تکذیب کرد و گفت: «در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای تبدیل یارانه نقدی خانوار به کارت انرژی در دستور کار ندارد» محمدرضا فرزین این طرح را تنها یک پیشنهاد از سوی کمیسیون انرژی مجلس معرفی کرد و آن را مربوط به شش ماه قبل دانست، اما تاکید کرد که دولت تصمیمی برای اجرای آن ندارد.

2) مخالفت با تعزیراتی‌شدن اجاره‌بها

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=259602

دو عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که کنترل بازار اجاره از طریق راه‌کارهای دستوری امکان‌پذیر نیست، هشدار دادند اجرای این نوع طرح‌ها نه تنها باعث تعدیل اجاره‌بها نمی‌شود بلکه حتا ممکن است تاثیر معکوسی نیز به هم‌راه داشته باشد. مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در این‌باره به «دنیای اقتصاد» گفت: «با توجه به این‌که بازار اجاره تابع ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن است بنابراین چنان‌چه دولت به تعهدات خود در مسکن‌مهر عمل می‌کرد شاهد نوسانات قیمتی در این بازار نبودیم.

 

 

 


 


سه انفجار انتحاری هم‌زمان روی داد،

«هفده کشته در حمله مردان مسلح به هتلی در کابل»


خبر / رادیو کوچه

ماموران امنیتی افغانستان یک هتل بین‌المللی را که به اشغال افراد مسلح در‌آمده بود به کنترل خود در آورده‌اند. در حمله مردان مسلح و انفجارهای انتحاری در هتل اینترکنتینانتال کابل، پایتخت افغانستان، در شام‌گاه سه‌شنبه، 28 ژوئن، دست‌کم هفده تن کشته شده‌اند.

بامداد چهارشنبه، ۲۹ ژوئن، به نقل از مقامات افغانستان گزارش شد که ماموران امنیتی این کشور پس از یک درگیری چند ساعته با مهاجمان مسلحی که هتل اینترکنتینانتال را در کابل، پایتخت، به اشغال خود در آورده بودند، سرانجام این محل را از مهاجمان پاک‌سازی کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، رییس پلیس کابل اعلام کرد که نیروهای امنیتی در درگیری با مهاجمان شش تن از آنان را در داخل هتل اینترکنتینانتال کشته‌اند.

سه نفر از مهاجمان که خود را تا پشت بام هتل رسانده بودند، در نتیجه حملات هلی‌کوپترهای ناتو از پا در آمدند.

یک مقام امنیتی گفت که سه بمب‌گذار انتحاری خود را در ورودی اصلی، طبقه دوم و پشت هتل منفجر کرده‌اند.

طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

به گفته مقام‌های محلی، نشست والیان افغانستان در این هتل انگیزه احتمالی طالبان برای این حمله بوده است.

گلوله‌های مهاجمان به نزدیکی خانه مارشال محمد قاسم فهیم، معاون اول رییس جمهوری، نیز اصابت کرده که در نزدیکی هتل موقعیت دارد.

یک سخنگوی ناتو گفت که سه نفر از مهاجمان که در بام هتل هدف قرار گرفتند، احتمالن جلیقه‌های انتحاری به تن داشتند.

مقامات افغان می گویند، افراد مهاجم با نارنجک، راکت‌انداز و مسلسل مجهز بوده‌اند.

هتل اینترکنتینانتال به شدت تحت محافظت قرار دارد و ایست‌های بازرسی متعددی برای ورود به آن وجود دارد.

این هتل محل اقامت مهمانان خارجی است. مقامات گزارش کرده‌اند که به هیچ یک از مهمانان این هتل آسیبی نرسیده است.

…………………………………………………………

سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا:

«رزمایش ایران نشانی از بازگشت به تعدات بین‌المللی ندارد»

خبر / رادیو کوچه

به دنبال انجام تازه‌ترین رزمایش موشکی جمهوری اسلامی و اظهارات برخی از فرماندهان سپاه درباره توان موشکی ایران، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است، تهران به جای عمل به تعهدات بین‌المللی خود، در مورد قدرت موشکی‌اش لاف می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در واکنش به انتشار خبرهای مربوط به برگزاری تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران، گفته است، این اقدام نمی‌تواند، نشانه بازگشت جمهوری اسلامی به مسیر عمل به «تعهدات بین‌المللی‌اش» باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران مرحله نخست رزمایش موشکی «پیامبر اعظم ۶»، روز دوشنبه با رونمایی از سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک در انجام شد و در مرحله دوم این رزمایش نیز که بامداد روز سه‌شنبه انجام شده است، ۱۴ فروند موشک از نوع زلزال، شهاب یک، شهاب دو و شهاب ۳ شلیک شده‌اند.

در مقابل سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران گفته است: «به نظر می‌رسد، ایران به جای دادن پاسخ مثبت به حسن نیت جامعه جهانی، به لاف زدن درباره قابلیت‌هایش، انجام برنامه‌های سری و به نمایش گذاردن موشک‌های جدید خود روی آورده است.»

سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین گفته است، قطع‌نامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران را از تولید و توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای بازداشته است.

این در حالی است که ایران از قابلیت هسته‌ای بودن این موشک‌ها گزارشی ارایه نداد.

لازم به اشاره است امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز روز سه‌شنبه گفته است، موشک‌های ایران برای حمله به پای‌گاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و نیز اسراییل طراحی شده‌اند و جمهوری اسلامی امکان هدف قرار دادن اسراییل از سمنان و دامغان را نیز دارد.

…………………………………………………………

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

«بازداشت مهاجمان به استخر زنانه در تهران»

خبر/ رادیو کوچه

فاطمه آلیا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه 28 ژوئن، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران داخلی، با تایید تعرض عده‌ای به یک استخر زنانه در تهران اظهار داشت: «تعدادی از اراذل و اوباش که به استخر زنانه‌ای در تهران حمله کرده بودند، دستگیر شدند.»

به گزارش ایرنا، خانم آلیا گفته است که افراد بازداشت شده نتوانستند به «اهداف شوم» خود برسند و با هم‌کاری نیروی انتظامی «به سرعت» دستگیر شدند.

لازم به اشاره است حدود یک هفته پیش، گزارش‌هایی از حمله مهاجمان موتور‌سوار به استخری زنانه در تهران منتشر شده بود.

بر اساس این گزارش‌ها، مهاجمان وارد استخر زنانه شده بودند و با آزار و اذیت زنان حاضر در استخر، از این صحنه‌ها فیلم‌برداری و سپس محل را ترک کرده بودند.

از سویی دیگر نیروی انتظامی به شدت این گزارش‌ها را تکذیب کرده بود.

…………………………………………………………

آیت‌اله خامنه‌ای درخواست کرد:

«اعلام اسامی معترضان به وزیر پیشنهادی ورزش در مجلس»

خبر / رادیو کوچه

یک نمانیده مجلس شورای اسلامی، در جریان جلسه علنی روز سه‌شنبه، 28 ژوئن، عنوان کرد که آیت‌اله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار اعلام اسامی کسانی شده است که در مجلس با فریاد «دو-دو» به سخن‌ران‌ها اعتراض می‌کنند.

به گزارش مهر، جهانبخش محبی‌نیا، از اعضای هیت رییسه مجلس امروز در واکنش به «دو-دو» گفتن نمایندگان در هنگام نطق احمد توکلی گفت: «آقا (آیت‌اله خامنه‌ای) فرمودند اسامی کسانی که دو-دو می‌گویند از تریبون اعلام شود.»

آقای توکلی در حال سخن‌رانی در مخالفت با اصلاح دوباره قانون انتخابات بود که تعدادی از نمایندگان در مخالفت با او «دو-دو» گفتند. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هم در همین راستا اعلام کرد که «مکلف» است تا اسامی «دو‌گویان» را از تریبون مجلس اعلام کند.

در عرف مجلس شورای اسلامی، از عدد دو که شماره مخالفت در رای‌گیری دیجیتالی است، برای بیان مخالفت با یک سخن‌ران استفاده می‌شود، اما اسامی نمایندگانی که با فریادهای «دو» به کسی اعتراض می‌کردند، از تریبون مجلس اعلام نمی‌شد.

در جریان حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی «ورزش و جوانان»، شماری از نمایندگان در هنگام سخن‌رانی او در دفاع از وزیر پیشنهادی، دو می‌گفتند که این موضوع واکنش‌هایی برانگیخت.

…………………………………………………………

دو کشته بر جای گذاشت،

«حادثه مرگ‌بار در پالایش‌گاه نفت تهران»

خبر / رادیو کوچه

با گذشت چند هفته از حادثه پالایش‌گاه آبادان، این بار در پالایش‌گاه نفت تهران نیز، حادثه‌ای دیگر به‌وقوع پیوست، که در نتیجه گروهی کشته و زخمی شدند.

به گزارش مهر، سخن‌گوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تشریح جزییات حادثه سه‌شنبه در پالایش‌گاه نفت تهران، اعلام کرد: «متاسفانه در این حادثه دو نفر از مهندسان این مجموعه کشته شده‌اند.»

سید‌علی‌اصغر حسینی با تاکید بر این‌که حادثه سه‌شنبه پالایش‌گاه نفت تهران (شهید تندگویان) بر اثر سقوط بار چرثقیل در حین انجام آزمایش‌های فنی به وقوع پیوسته است، گفت: «این حادثه در طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی در پالایش‌گاه نفت تهران ایجاد شده است.»

سخن‌گوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان این‌که «متاسفانه در این حادثه که ساعت 15 و 30 دقیقه عصر روز سه‌شنبه به وقوع پیوست، دو نفر از کارکنان حاضر در محل حادثه به رحمت خدا رفتند،» تصریح کرد: «بر این اساس، آقایان مهندس نجات طولانی و مهندس سید‌محمد‌حسین رحمانیان کشته شده‌اند، ضمن آن‌که دو نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند.»

این مقام مسوول در پایان با تاکید بر این‌که هم‌اکنون با ایجاد یک کارگروه دلایل ایجاد این حادثه در حال بررسی است، تاکید کرد: «در حال حاضر مداوای مجروحان در بیمارستان در حال انجام است.»

گفتنی است سوم خرداد ماه نیز، انفجار و آتش سوزی مرگ‌باری در پالایش‌گاه آبادان که در جریان برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین‌سازی توسط محمود احمدی‌نژاد رخ داد، گروهی کشته و زخمی شدند.

بعد از آن حادثه نمایندگان مجلس خاطرنشان کردند نسبت به عدم افتتاح زودهنگام این بخش از پالایش‌گاه هشدار داده بودند، اما دولت این افتتاح را در برنامه سفر محمود احمدی‌نژاد قرارداده بود که به گفته سخن‌گوی کمیسیون انرژی با وجود تمام این هشدارها، هنوز قصد دولت از این افتتاح زودهنگام مشخص نیست.

…………………………………………………………

با پایان اعتصاب در زندان اوین،

«پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی رجایی‌شهر»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، شش زندانی سیاسی اعتصاب‌کننده در رجایی شهر کرج روز سه‌شنبه، 28 ژوئن، به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند.

به گزارش کلمه، ۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که از روز پنج‌شنبه در حمایت از زندانیان بند ۳۵۰ اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، امروز و پس از صدور بیانیه ۱۲ زندانی اوین اعتصاب خود را شکستند.

کیوان صمیمی، عیسی سحر‌خیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت‌اله طبرزدی شش زندانی سیاسی رجایی شهر کرج هستند که اعلام کرده بودند تا زمانی که هم‌راهانشان در بند ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا هستند با آنان هم‌راه خواهند بود و اعتصاب می‌کنند.

بر اساس اخبار و گزارش‌ها در این مدت عیسی سحر‌خیز و مسعود باستانی راهی بهداری زندان شدند که باستانی یک شب را نیز در بهداری گذرانده بود.

لازم به ذکر است که ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر از روز شنبه هفته گذشته 18 ژوئن، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بودند. خانواده‌های این زندانیان گفته بودند که این زندانیان خواهان «معرفی و مجازات عاملان قتل هدی صابر و هاله سحابی هستند و مسوولان باید به این خواسته توجه کرده و از رخ‌داد فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کنند.»

روز گذشته اعتصاب کنندگان اوین با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام پایان اعتصاب غذای خود نوشته‌اند: «اکنون ما اعتصاب‌کنندگان در پاسخ به پیام‌های محبت‌آمیز و ضمن ابراز احترام و تشکر از ایشان، اعلام می‌داریم که شب یک‌شنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۰ به اعتصاب غذای خود پایان داده‌ایم. بدون شک این پایانی بر اعتراض‌های مدنی نسبت به نقض حقوق بشر و مظالم صورت گرفته نخواهد بود و اعتراض مردم سبز ایران تا دست‌یابی کامل به حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی خود ادامه خواهد داشت.»

…………………………………………………………

در پی تحریم سه‌تن از سران سپاه پاسداران،

«احضار سفیر مجارستان به وزارت امور خارجه ایران»

خبر / رادیو کوچه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، 28 ژوئن، جورج بوستین، سفیر مجارستان در تهران را در اعتراض به اقدام اتحادیه اروپا به تحریم سه تن از سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، احضار کرده است.

به گزارش ایرنا، مجارستان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا است. این اتحادیه هفته گذشته محمد‌علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس (واحد برون مرزی سپاه) و حسین طائب، ریس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را تحریم کرد.

اتحادیه اروپا این سه عضو سپاه پاسداران را به «تامین امکانات تجهیزاتی و پشتیبانی برای کمک به رژیم سوریه در سرکوب اعتراضات در آن کشور» متهم کرده است.

در جریان احضار سفیر مجارستان به عنوان نماینده اتحادیه اروپا، مراتب «اعتراض شدید» ایران نسبت به «اقدام خصمانه و بی‌اساس» اتحادیه اروپا به آقای بوستین ابلاغ شده است.

…………………………………………………………

در اعتراض به وضعیت نگه‌داری در زندان رجایی‌شهر،

«بیست و شش روز اعتصاب غذای سه زندانی سیاسی کرد»

خبر / رادیو کوچه

سه زندانی سیاسی کرد در زندان رجایی‌شهر که به دلیل نامناسب بودن شرایط محل حبس و بی‌توجهی به خواسته‌های این زندانیان بیست و شش روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند اما مسوولان زندان تاکنون پاسخ‌گوی درخواست‌هایشان نبوده‌اند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، النور خضری، کامران شیخی و سید‌ابراهیم سیدی در اعتراض به شرایط نگه‌داری خود از ۲۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این سه زندانی سیاسی بدون توجه به اصل تفکیک جرایم در میان زندانیان عادی با جرایمی هم‌چون تجاوز به عنف، قتل و قاچاق مواد مخدر نگه‌داری می‌شوند.

این سه نفر همچنین بیش از دو سال است که در شرایط بلاتکلیفی نگه‌داری شده و خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده خود هستند.

آن‌ها به مدت ۵۰ روز در بند قرنطینه زندان رجایی‌شهر نگه‌داری و پس از آن به به اندرزگاه ۶ زندان رجایی‌شهر فرستاده شدند.

رمضان احمد کمال، داود عبداللهی و رمضان سعیدی دیگر زندانیان سیاسی کرد هستند که تاکنون به بند زندانیان سیاسی در رجایی شهر منتقل نشده و با زندانیان عادی نگه‌داری می‌شوند.

خواسته این سه زندانی انتقال به سالن ۱۲ بند سه زندان رجایی‌شهر و نزد سایر زندانیان سیاسی است، آنان اعلام کردند تا زمان دست‌یابی به این خواسته اعتصاب غذای خود را به‌طور نامحدود ادامه خواهند داد.

…………………………………………………………

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی:

«دوران استبداد و تک‌رایی به پایان رسیده است»

خبر / رادیو کوچه

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه 28 ژوئن، در دیدار با تعدادی از مسوولان سابق استان گلستان اظهار داشت: «دوران استبداد و تک‌رایی به پایان رسیده است.»

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص، آیت‌اله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد‌: «دوران استبداد و تک‌‌رایی در جوامع بشری امروزی به پایان رسیده و رشد آگاهی مردم به واسطه تحصیل علم و ابزارهای اطلاع‌رسانی زمینه‌های این موضوع را از بین برده است.»

وی هم‌چنین با اشاره به مسایل جاری در ایران گفت‌: «تهمت، دروغ و ضایع کردن حقوق مردم می‌‌تواند زمینه‌ساز رشد منکرات باشد.»

این در حالی است که جریان اصول‌گرای داخل ایران وی را به فاصله گرفتن از مواضع آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی متهم می‌کند و طی دو سال گذشته انتقادهایی به موضع‌گیری در برابر آن‌چه آن‌ها «فتنه 88» می‌خوانند، از وی کرده‌اند.

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی هم‌چنین برخلاف مواضع رسمی جمهوری اسلامی از مخالفان بشار اسد حمایت کرده و آن‌ها را «مقاوم» خوانده است.

…………………………………………………………

از روز دوشنبه آغاز می‌شود،

«آغاز خروج نیروهای نظامی عربستان از بحرین»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خارجی، یک منبع سعودی از آغاز خروج نیروهای نظامی عربستان سعودی از بحرین طی روزهای آینده خبر داده است.

به گزارش رویترز، به نقل از یک منبع عربستان سعودی که از آوردن نامش خودداری کرده است، اعلام کرد که نیروهای سعودی از روز دوشنبه خروج از بحرین را آغاز خواهند کرد.

این منبع افزود: «خروج نیروهای نظامی عربستان تدریجی است و یک‌باره صورت نخواهد گرفت. این نیروها که بخش اعظم نیروهای سپر جزیره را تشکیل می‌دهند طبیعی است بار دیگر در بحرین مستقر شوند چرا که هنوز خطر از بین نرفته است بنابراین خروج از بحرین به طور کامل و برای همیشه صورت نخواهد گرفت.»

این منبع سعودی به جزییات تحرکات آینده نیروهای نظامی عربستان در بحرین اشاره‌ای نکرد.

خاطرنشان می‌شود نیروهای سعودی در پی تظاهرات اعتراضی در بحرین در ماه مارس برای کمک به حکومت بحرین وارد این کشور شدند. علاوه بر عربستان نیروهای امارات و کویت نیز در این عملیات مشارکت داشتند.

…………………………………………………………

از سوی ماموران وزات اطلاعات صورت گرفت،

«بازداشت دو شهروند بهایی در مشهد»

خبر / رادیو کوچه

انیسا دهقانی دانش‌جوی بهایی ساکن مشهد و مونا رضایی شهروند بهایی در روزهای شنبه و دوشنبه از سوی ماموران وزات اطلاعات بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا، حدود ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۶ تیر ماه ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی ساکن مشهد به نام «ساناز تفضلی» مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر، عکس‌ها و کتب مذهبی، نام‌برده را نیز بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

گفته می‌شود، بازداشت ساناز تفضلی بدون حضور همسرش صورت گرفته است.

هم‌چنین در روز شنبه ۴ تیر ماه ماموران امنیتی یک شهروند بهایی دیگر ساکن مشهد به نام مونا رضایی را هم پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب و عکس‌های مذهبی بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی انتقال داده‌اند.

…………………………………………………………

جام جهانی فوتبال زنان،

«تیم زنان کره شمالی مقابل آمریکا تسلیم شد»

خبر / رادیو کوچه

ششمین دوره جام جهانی فوتبال زنان با میزبانی آلمان که از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ رقابت محسوب می‌شود، هم‌چنان در جریان است. در این رقابت‌ها ۱۶ تیم در ۴ گروه حضور دارند و تیم‌های اول و دوم هر گروه به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت.

آلمان که در دو دوره اخیر این رقابت‌ها موفق به فتح جام شده، اولین بازی‌اش را در استادیوم المپیک برلین، با پیروزی سپری کرد.

آمریکا و کره شمالی نیز برگزار کننده دومین بازی شام‌گاه سه‌شنبه بودند که برتری نصیب تیم مدعی آمریکا شد.

جام جهانی زنان از سال ۱۹۹۱ پایه‌گذاری شده است. تاکنون دو جام را آلمان از آن خود کرده و دو جام هم آمریکا برده است. نروژ نیز جام ۱۹۹۵ را که در اسکاندیناوی برگزار می‌شد نصیب خود کرد.

نتایج دیدارهایی که تاکنون در جام جهانی ۲۰۱۱ برگزار شده به شرح زیر است.

گروه A

بازی افتتاحیه را فرانسه و نیجریه در حضور ۲۵ هزار تماشاگر به قضاوت کاری زایتس از آمریکا برگزار کردند.

نبرد فرانسه و نیجریه با برتری ۱-۰ به سود فرانسه به پایان رسید. بازی آلمان و کانادا اما ۷۴ هزار نفر را در استادیوم المپیک برلین گردهم آورده بود. آلمان این دیدار را دو بر صفر پشت سر گذاشت.

گروه B

برتری ۲-۱ ژاپن مقابل نیوزلند در بوخوم، این تیم را در پایان دور نخست در صدر جدول این گروه قرار داد.

اما یکی از بهترین رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۱ را انگلستان و مکزیک برگزار کردند. مصافی پرحادثه که به تساوی ۱-۱ انجامید.

گروه C

جسیکا لندستروم در دقیقه ۵۷ تک گل تیم زنان سوئد را مقابل کلمبیا به ثمر رساند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته