-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۸, چهارشنبه

Posts from Khodnevis for 06/29/2011

Posts from Khodnevis for 06/29/2011
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



یکی دیگر از مسوولین دهه ۶۰ از اعدام‌های ۶۷ برائت جست

یکی دیگر از مسئولین دهه ۶۰ با اشاره به اینکه هنگام «ماجراهای سال ۶۷» نقشی در سازمان زندان‌ها نداشته است گفت که آیت‌الله خمینی «بسیار زیاد» روی حقوق زندانیان حساسیت داشت.

حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و رییس سازمان زندان‌ها در دهه ۶۰ در گفتگو با پایگاه جماران ضمن اعتراض به کسانی که نام وی را جزو کسانی می‌برند که در اعدام‌های سال 67 نقش داشته گفته است که وی در آن زمان از سمت خود استعفا داده و نقشی در آن اعدام‌ها نداشته است.

وی گفته است: «حوادثی در سال ۶۷ در زندان‌ها اتفاق افتاد كه بعضا در ارتباط با این موضوع اسمی از من هم می‌برند در حالی كه بنده در ۱۹ خرداد ۶۳ به عنوان نماینده شورای قضایی در دادگاه و دادسرا مسئولیت گرفتم و بعد‌ها با اقداماتی كه شد سازمان زندان‌ها تاسیس شد و به عنوان رئیس سازمان زندان منصوب شدم و در دی‌ماه سال ۶۶ به دلیل اینكه می‌خواستم در انتخابات مجلس سوم شركت كنم باید از سمت خود استعفا می‌كردم عملاً هم در ۷ خرداد ۶۷ مجلس سوم شروع شده بود و بنده عضو مجلس بودم و در سازمان زندان‌ها دیگر سمتی نداشتم.»

آقای انصاری با بیان اینکه گزارش برخورد زندانبانان با زندانیان در سال‌های ابتدایی ۶۰ تهیه شد و پس از ارائه به مسوولین «اشک بسیاری از آنان را درآورد» گفت هنگامی که این گزارش‌ها بدست آیت‌الله خمینی رسید، وی به شدت متاثر شد و هیاتی شامل «دعایی، محمد‌علی هادی نجف‌آبادی، علی‌محمد بشارتی و سیدهادی خامنه ای» را مأمور بررسی وضعیت زندان‌ها کرد.

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در تهیه گزارش‌هایی از سوء برخورد با زندانیان نقش فعالی داشته و به ادعای وی در زمان مسئولیتش «چهار پنجم زندانی‌ها كه گروهكی بودند آزاد شدند» گفته است: «گزارش‌های زیادی از سو ء ‌رفتارها مخابره می‌شد و این سوء‌رفتارها هم در بسیاری از موارد به خاطر خود‌سری و اجتهاد به رأی بود كه نتیجه گزارش من به مسئولین و حضرت امام منجر شد كه در دادستانی انقلاب تغییراتی صورت گیرد، یعنی در نهایت مسئولیت از آقای لاجوردی گرفته شد.»

وی بزرگترین علت برخوردهای خشن با زندانیان دهه ۶۰ را تنها «پراكندگی دستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیر در زندان و بازداشتگاه‌ها» دانسته و اضافه کرده که پس از ارئه راه‌حل توسط وی سازمان زندان‌ها بصورتی مستقل تاسیس شد و ظاهرا مشکل هم حل شده است.

این در حالی است که به گفته خود آقای انصاری یک سال پس از استعفای وی، اعدام‌های سال ۶۷ بوقوع پیوست که بیش از هزاران نفر از زندانیان به دار آویخته شدند.

مجید انصاری در ادامه گفتگوی خود به ارائه گزارش‌ها به آیت‌الله خمینی اشاره کرد و گفت آقای خمینی همواره «از برخی انحرافات و سوء رفتار زندانبانان به شدت ناراحت می‌شدند و تأكید می‌كردند كه این روند اصلاح  شود.»

این نماینده سابق مجلس افزوده که وی گزارش‌هایی را به آقای خمینی داده است که براساس آن رهبری جمهوری اسلامی در آن زمان تصمیمات خوب و مناسبی در اداره زندان‌ها گرفته است.

وی افزوده است که آقای خمینی برای بهتر شدن شرایط زندان‌ها به آقای انصاری گفته «هر کاری لازم است انجام بدهید» و او توانسته با تکیه بر دستور رهبری اصلاحات خوبی را در سازمان زندان‌ها انجام دهد.

انصاری در ادامه با ذکر خاطره‌ای از گفتگوی لاجوردی با آیت‌الله خمینی گفته است که هنگامی که لاجوردی سعی داشته آقای خمینی را مجاب کند که مجاهدین «جنایت‌های» زیادی را مرتکب شده‌اند و مستحق مجازات‌اند، رهبری نپذیرفته و بر حقوق والای زندانیان تاکید کرده است.

وی گفته است: «البته من بعدها شنیدم مرحوم لاجوردی خدمت حضرت امام رفته بودند و در آنجا از جنایتهای منافقین صحبت كردند و گزارش مفصلی خدمت امام دادند، امام فرمودند" آقای لاجوردی اگر جمهوری اسلامی به‌دست اینها(منافقین) ساقط شود بهتر از آبروی اسلام است كه با این كار‌ها(خودسری‌های داخل زندان) برود. شما بروید مسئولیت را تحویل دهید". چون آقای لاجوردی  مسئولیت را تحویل نمی‌دادند.»

سخنان مجید انصاری، در حالی بیان می‌شود که قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ با فتوای یک خطی آیت‌الله خمینی صورت گرفت. در این فتوا آقای خمینی گفته بود «زندانیان که سر موضع‌شان هستند اعدام شوند.» بعدها آیت‌الله منتظری در خاطرات خود نوشت که بسیاری از قضات با سوال‌های «شخصیتی و خنده‌دار» به عنوان زندانیان «سر موضع» به دار آویخته شدند.


 


تورنتو از درون پنجره هواپیمای در حال فرود
 


تهدید موشکی جدید؛ اسرائیل در تیررس موشک‌های سپاه است

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار اميرعلي حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در حاشيه رزمايش موشكي پيامبر اعظم(ص)۶ با حضور در جمع خبرنگاران، برد موشك‌هاي سپاه را تا ۲ هزار كيلومتر عنوان كرد و گفت:‌«اصله سرزمين‌هاي اشغالي از ما بيش از۱۲۰۰  كيلومتر نيست و ما به برد موشك‌هايي بيش از ۲ هزار كيلومتر نياز نداريم.
  این فرمانده سپاهی در باره در تیررس بودن پایگاه‌های نظامی آمریکا گفت: «آمريكايي‌ها هم زحمت ما را كم كردند و پايگاه‌هاي نظامي آنها در منطقه در فاصله ۱۳۰، ۲۵۰ و يا نهايتا ۷۰۰ كيلومتري ما در عمق افغانستان است كه با همين موشك‌ها مي‌توان آنها را هدف قرار داد.»

این مقام نظامی در پایان گفت که موشك‌هاي ایران بر اساس فاصله پايگاه‌هاي آمريكايي در منطقه و نيز «رژيم صهيونيستي» طراحي شده است.

 


 


خامنه‌ای گوش هیات رئیسه مجلس را پیچاند

به گزارش سایت دست راستی جهان نیوز، سید محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس به گله رهبری به هیات رئیسه مجلس اشاره کرد و گفت:«علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از جلسه رسمی و علنی مجلس در روز یکشنبه به نمایندگان مجلس تذکر داده تا از انجام رفتارهای خلاف شان نمایندگی از جمله «دو دو کردن» خود داری کنند.»

عدد ۲ در مجلس به معنای مخالفت و عدد چهار به معنای موافقت است.


 نماینده خمینی شهر با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در همین راستا اعضای هیئت رئیسه مجلس و روسای برخی کمیسیونهای تخصصی مجلس را احضار کرد گفت: «ایشان از مدیریت در مجلس گلایه کردند و خواستار برخورد علاج جویانه با مسایل شدند نه کینه جویانه.»

در جلسه بررسی صلاحیت حمدی سجادی، گزینه وزارت ورزش، نمایندگان با «دو دو» کردن  فضایی بوجود آورده‌اند که مورد پسند رهبری نظام نبوده است. ابطحی در این باره گفت: «رهبر معظم انقلاب همچنین از عملکرد صداوسیما و پخش «دو دو کردن» نمایندگان هنگامی سخنرانی رئیس جمهور، انتقاد کردند.»

سید رضا اکرمی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با تائید این خبر به خبرنگار جهان گفت: آقای لاریجانی از نمایندگان مجلس خواست تا از این کار در صحن مجلس خودداری کرده و شان مجلس را حفظ کنند.


 


تابستان؛ فصل عزای بسیاری از دانشجویان

با فرا رسيدن فصل تابستان و تعطيلی دانشگاه‌ها، موضوع گذران اوقات فراغت جوانان و به‌ویژه دانشجويان بيش از پيش اهميت يافته و مورد توجه قرار مي‌گيرد.

برنامه ريزي براي اوقات فراغت جوانان در کشور ما با توجه به جمعيت ۲۱ ميليوني جوان کشور در مقايسه با بسیاری از کشورها از اهميت بيشتري برخوردار است و به نظر می‌رسد بستر‌سازي و برنامه‌ريزي براي استفاده بهينه از اوقات فراغت، موضوعي است که تنها بر عهده تک تک افراد نیست و به رده‌هاي مختلف مديريتي در کشور مرتبط مي‌شود.

اين در حالي است که با وجود گذشت ساليان متمادي هنوز برنامه مدون و منسجمي براي ايام تعطيلات دانشجويان وجود ندارد.


بدیهی است که اوقات فراغت دانشجویان نه تنها ارزشي کمتر از اوقات تحصيل ندارد، بلکه از جايگاه پراهمیت‌تری نيز برخوردار است. 

اما با نگاهي گذرا به دانشگاه‌هاي کشور در تابستان تا حدودي حکايت از فضاي ملال‌آور آن‌ها در اين تعطيلات طولاني دارد.

کلاس‌هاي خالي از دانشجو، فضاي دانشگاه را به محيطي بي‌رمق تبدیل مي‌کند و اين در حالي است که محیط‌های آموزشی به‌عنوان فضایی پويا که درجه بالايي از خلاقيت در آن ها وجود دارد نبايد خالي از زندگي و تحرک بماند.

به اعتقاد کارشناسان آموزشي، فضاي بيشتر دانشکده‌هاي کشور به ويژه دانشکده‌هاي دولتي در تابستان به طور کلي خالي از روح پژوهش و تحصيل مي‌شود، به گونه‌اي که بخش‌هاي اداري و ديگر قسمت‌هايي که انجام برنامه‌هاي پژوهشي و مطالعات تحقيقاتي منوط به حضور و فعاليت دانشجویان است نيز از انجام فعاليت مستمر در اين فضاي راکد باز مي‌مانند.

در صورتي که با اتمام زمان‌بندي استاندارد آموزش عالي در فضاهاي دانشگاهي، در اين فصل فرصت‌هاي مناسبي براي انجام پژوهش‌هاي عميق و مطالعات گسترده دانشجويان وجود دارد.

تعطيلي زودهنگام و بي‌برنامه دانشگاه‌هاي مختلف کشور در تابستان، توقفي طولاني در فرآيند آموزشي در سطح تحصيلات تکميلي ايجاد مي‌کند.

برخی از کارشناسان امر آموزش معتقدند تعطيلات تابستاني و ميان ترم در تمام نظام‌هاي آموزشي در دنیا پيش‌بيني شده است، اما در اين مدت،‌روند فعاليت‌هاي جاري مراکز آموزشي به شيوه تمام فصول ديگر سال ادامه دارد و اين گونه نيست که با آغاز تعطيلات تابستاني يا ميان ترم، به طور کلي روند جاري و پوياي فعاليت‌هاي دانشگاهي مختل شود يا تحت تاثير فضاي جديدي که در دانشگاه ايجاد مي شود قرار گيرد. 

از آن جا که در طول سال تحصيلي آموزشي به دليل تراکم واحدهاي درسي و زمان کوتاه براي ارائه اين واحدها، مجالي براي تحقيق و پژوهش منسجم توسط دانشجويان باقي نمي‌ماند،بايد اين فرصت در فصل تابستان که دانشجويان فراغت بيشتري دارند، ايجاد شود، حال اين که نه فقط اين فرصت در مدت 3 ماه تعطيلات تابستاني فراهم نمي شود، بلکه روند مطالعات پژوهشی دانشگاهي نيز با کندي مواجه است.

شایان ذکر است برخي از پروژه‌هاي مطالعاتي دانشگاهي در ایران در نبود امکانات مورد نياز در فصل تابستان تعطيل و ادامه کار به مهرماه موکول مي‌شود.

از سویی دیگر براي دانشجويانی که روز و شب خود را در خوابگاه‌ها مي گذراند، دغدغه مسکن در ایام تعطيلات تابستاني که خوابگاه‌های دانشجویی تعطیل است به معضل اصلی این دانشجویان تبدیل می‌شود، بنابراین با وجود چنین مشکلاتی نمي‌توان انتظار داشت که این دانشجویان ایام تابستان، فعاليت چشمگيري داشته باشد.

برخی از دانشجویان شاغل نیز برای انجام پروژه‌های تابستانی و یا حتی استفاده از فعالیت‌های فوق برنامه،تفریحی و آموزشی در ایام تعطيلات تابستانی می‌بایست مرخصي بگيرند و به مدت دو ماه دست از کار بکشند و از سوی دیگر با معضل مسکن و چگونه‌گی اقامت در خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها دست و پنجه نرم کنند.

اگر چه برخي دانشگاه‌ها در اين زمينه با دانشجويان همکاري می‌نمایند اما نبود ضوابط مشخص و برنامه‌ريزي هماهنگ در اين زمینه به مشکل جدي برای دانشجویان غیر بومی تبديل شده است.


پایگاه اقتصادی-اجتماعی دانشجویان
بسیاری از دانشجويان معتقدند که «فراهم نمودن بودجه و امکانات و مشارکت دادن دانشجويان در برنامه ها و نگرش مثبت مسئولين به اوقات فراغت» بی‌شک در پربار‌سازي اين اوقات موثر است.

یکی از دانشجوي کارشناسي ارشد جامعه شناسي دانشگاه آزاد واحد اراک در تحقیقی به بررسي نقش پايگاه اقتصادي- اجتماعي دانشجويان بر گذران اوقات فراغت آنها پرداخته است.

در این تحقیق ابتدا فعاليت‌هاي دانشجویان در اوقات فراغت را به صورت کلي و صرف نظر از تفاوتهاي فردي در مقوله‌هاي زير خلاصه شده است:

الف - روي آوردن به فعالیت‌های هنری مانند نويسندگي و سرودن شعر ، تنظيم آهنگ و شرکت در اجراي 
برنامه‌هاي سينمايي، تاتر و نظیر آن

ب - استفاده از آنچه معلول پرکردن اوقات فراغت ديگران است، مثل رفتن به سينما و تاتر و گوش‌دادن به راديو و تماشاي تلويزيون و نظاير آن


ج -  سر کردن اوقات فراغت در دامان طبيعت يا در هر نوع هواي پاک و سالم مثل قدم زدن و پياده روي و کوه‌پيمايي

د -  حضور در جمع دوستان و آشنايان براي ديد و بازديد
ه - کمک به پدر و مادر و خويشان و دوستان براي انجام برخي امور
و - شرکت در مجامع مذهبي و سياسي و ورزشي و کلاس‌هاي فوق برنامه.


بنابراين مجموع اين تحقيقات، مشاهدات و تجربيات شخصي و عيني در جامعه مويد اين نکته است که بهره‌وري و استفاده بهينه از اوقات فراغت ارتباط مستقيم و تنگاتنگي با «مسائل مالي و مادي» دارد.

بر اساس اکثر تحقيقات انجام شده در اين زمينه عموما نوع الگوي گذران اوقات فراغت به امکانات اقتصادي و مالي و وضعيت اجتماعي دانشجويان بستگي دارد و تنها تماشاي تلويزيون در بين همه آنها عموميت داشته است و اين مسئله نشان مي دهد که تلويزيون به عنوان يک رسانه گروهي، علاوه بر آموزش، تبليغ و... نقش بسيار مهمي در پرکردن اوقات فراغت طبقات گوناگون به‌ویژه جوانان دارد.

يکي از مشکلاتي که به مسائل مالي دامن مي‌زند، بحث شهريه هاي کلاس‌هاي فوق برنامه است.

شهريه برخي از کلاس‌هايي که دانشجویان مي‌توانند براي پرکردن اوقات فراغت خود از آن بهره‌مند گردند خارج از  توان خانواده هاي‌متوسط و ضعيف از نظر مالی است.

غبار خاموشی بر خوابگاه‌ها
این فقط دانشگاه‌ها و کلاس‌هاي درس نیستند که با شروع تعطیلات تابستانی راکد می‌مانند بلکه غبار خاموشي بر ديوارها و اتاق‌هاي بي‌رنگ خوابگاه‌هاي دانشجويي نيز مي‌نشيند.
با دستور مسئولین دانشگاه خوابگاه‌های دانشجویی بلافاصله پس از اتمام امتحانات می‌بایست تخلیه شوند و مشخص نيست دانشجوياني که در شهرهاي محل تحصيل خود به کار دايمي اشتغال دارند، براي گذران اين تعطيلات ۳ ماهه در کجا باید اقامت کنند؟

به گفته مسئولین مربوطه «نياز به تعميرات خوابگاه» دليل اصلي تعطيلي آن‌ها در تابستان است هر چند پس از وقایع کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر ۷۸ و اعتراضات دانشجویی در تیر ماه ۸۲ که منجر به حمله گروه‌های لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان شد به نظر می‌رسد هر ساله مسئولین دانشگاه‌ها به دستور نهادهای امنیتی و قضایی مجبور به تعطیلی فوری و تخلیه خوابگاه‌ها بلافاصله پس از پایان امتحانات و پیش از فرارسیدن ایام سالگرد این فجابع هستند.

روندی که پس از وقایع پس از انتخابات جنجالی ۲۲ خرداد ۸۸ و حمله به کوی دانشگاه تهران نیز با شدت و حدت بیشتری توسط مسئولین دانشگاه دنبال می‌گردد.


کتابخانه‌های نیمه تعطیل
علاوه بر تعطيلي بدون برنامه خوابگاه‌ها در تابستان، معضل دیگر کاهش ساعات کاري کتابخانه‌ها به عنوان سرمايه علمي، تخصصي و بزرگ ترين مرکز دانش پروري دانشگاه ها در ایام تعطیلات است.

در حالي که در دانشگاه‌هاي معتبر دنيا کتابخانه‌ها به صورت شبانه‌روزي فعاليت مي‌کنند در کشور ما کتابخانه دانشگاه‌ها بيش از ۲ ماه در سال به حالت نيمه تعطيل در مي‌آيد.

تحقيقات علمي به دانشجويان محول مي‌شود و از آن‌ها انتظار کار عملي مي‌رود اما برآورده شدن چنين انتظاراتي در شرايطي که حتي امکان بهره‌برداري از حداقل امکانات دانشگاه‌ها در فصل تابستان وجود ندارد، چگونه ميسر خواهد شد؟

کیفیت آموزشی ترم‌های تابستانی
ارائه واحدهای درسی دانشگاهی در قالب ترم تابستانی از جمله اقداماتی است که در طی سالیان اخیر از سوی متولیان امر آموزش در سطح دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

بیشتر واحد‌های ارائه شده در ترم تابستانی شامل واحدهاي عمومي است و دانشکده‌هاي مختلف از ارائه دروس تخصصي در اين ترم خودداري مي کنند که اين امر خود موجب کاهش کيفيت آموزش و بهره‌وري دانشجويان علاقه‌مند به گذراندن ترم تابستانی خواهد شد.

ترم تابستاني بيشتر از اواسط تيرماه آغاز مي شود و تا نيمه شهريور ماه نيز به اتمام مي رسد، به عبارت بهتر بيشتر کلاس هاي درس در اين زمان کوتاه از نظر تعداد جلسات به حد نصاب استاندارد نمي رسد.

نکته حائز اهمیت این است که چنان‌چه واحدهاي عمومي تا اين اندازه فاقد اهمیت است که می‌توان طی چند جلسه اجباري در قالب ترم‌هاي تابستاني ارائه گردد،اساساً چه نيازي براي ارائه آن‌ها وجود دارد؟

واحدهاي عمومي بخشي از فرآيند آموزش است اما اين واحدها در دانشگاه‌های ایران به صورت «دروس اجباري» و بدون ارزش هاي کافي علمي تلقي مي شود.

البته با استناد به اين مشکلات نمي توان به طور کلی تشکيل کلاس‌هاي درس در ترم هاي تابستاني را فاقد ارزش قلمداد کرد اما به نظر می‌رسد اندیشیدن تمهيدات جديد و انجام برنامه‌ريزي‌هاي مدون در این زمینه از سوی مسئولان ضروری می‌نماید.

راهکارهای پیش رو
نکته مهم اين است که اوقات فراغت اگر به درستي پشت سر گذاشته شود، مي تواند در تقويت انگيزه هاي دانشجويان در ايام تحصيل نيز موثر باشد و انگيزه‌هاي تازه‌اي را در آن‌ها براي روی آوردن به فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي به‌وجود آورد.

به نظر مي رسد براي پر کردن اوقات فراغت و برنامه‌ريزي براي ساماندهي آن راه‌کارهاي مشخصي وجود دارد که بخشي از آن‌ها در تحقیقات مختلف از دانشجویان جمع‌آوری شده است را به‌صورت زير مي‌توان بيان کرد:

الف - اگر در شهرهاي بزرگ يک سينما و در شهرهاي کوچک ساعت‌هايي از يک سينما را به نمايش فيلم‌هاي مورد علاقه جوانان و دانشجو اختصاص دهند و در انتخاب اين فيلم‌ها دقت شود که جنبه علمي - آموزشي قوي يا سرگرمي سازنده داشته باشد، ضمن کمک به پرکردن اوقات فراغت دانشجويان، براي آنان امکانات متعدد يادگيري ضمني يا پنهان نيز فراهم خواهد شد.

ب - تامين خوابگاه دانشجويي در مناطق نزديک به مراکز عمومي نظير بوستان، کتابخانه، زمين ورزش يا ورزشگاه مي‌تواند به‌صورت عملی به دانشجويان شيوه‌هاي استفاده بهتر و سازنده‌تر از اوقات فراغت را بياموزد.

ج - ايجاد مراکز ورزشي در دانشگاه‌ها و ديگر موسسات آموزش عالي به دلايل متعدد از جمله گذران سالم اوقات فراغت،‌حفظ يا ايجاد تندرستي،زمينه‌سازي براي تربيت قهرمانان ورزشي و جلوگيري از بسياري انحرافات رفتاري توصيه مي شود.

د- معمولا در بين برنامه‌هاي راديويي، اخبار و موسيقي بيش از بقيه مورد توجه دانشجويان است. بنابراين طراحي برنامه‌هايي با محوريت موسيقي براي جوانان مي‌تواند جذابيت‌های بي‌شماري داشته باشد.

ه - توسعه فعاليت‌هاي دانشجويي يا کار در قبال پرداخت حق‌الزحمه از جمله اقداماتي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. در واقع، با گرفتاريهاي نسل جديد دانشجويي، سخن گفتن از اوقات فراغت چندان مفهوم ندارد، چرا که بيشتر دانشجويان در پيچ و خم مشکلات و معضلات اجتماع افتادند. به اين دليل، چنان‌چه فعاليت‌هاي دانشجويي و از آن ميان «کار» همراه با دريافت دست‌مزد گسترش پيدا کند، هم در پرکردن اوقات فراغت موثر است و هم اندکي از مشکلات مالي دانشجويان نيازمند را حل خواهد کرد.

پس نمایش فیلمهای مورد علاقه جوانان، تامین خوابگاه در نزدیکی مراکز عمومی، ایجاد مراکز ورزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ایجاد جذابیت در برنامه های رادیویی مناسب جوانان و توسعه کار دانشجویی از جمله نیازهای دانشجویان برای گذران ایام  تعطیلات تابستانی و میان ترم است.

اوقات فراغت دانشجویان سیاسی
وضعیت دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و اعضای تشکل‌های دانشجویی منتقد تفاوت چندانی با سایر دانشجویان عادی در نحوه گذراندن ایام فراغت از تحصیل و تعطیلات تابستانی ندارد.

چه بسا این قبیل دانشجویان به سبب فعالیت‌های سیاسی منتقدانه چه در ایام تحصیل و چه در زمان تعطیلات تابستانی به دفعات به کمیته‌های انضباطی و حراست دانشگاه احضار و یا در مسیر دانشگاه و دادگاه در رفت آمد باشند و برخی نیز به جای حضور در محیط آموزشی یا خانه، در پشت میله‌های زندان روزگار بگذرانند.

سخت‌گیری‌ها و فشار بر فعالین دانشجویی منتقد از سوی نهادهای امنیتی و قضایی و متولیان دانشگاه‌ها و همچنین تعطیلی دفاتر این تشکل‌ها و توقیف نشریات دانشجو و توقف کامل فعالیت های سیاسی و فوق برنامه در قالب تشکل های دانشجویی منتقد سبب شده است تا دانشجویانی که علاقه مند به فعالیت سیاسی منتقدانه در فضای دانشگاه می‌باشند امکان برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برای گذراندن ایام فراغت از تحصیل در تابستان و میان ترم را به شیوه‌ای که خواستار آن هستند نداشته باشند.

برگزاری اردوهای دانشجویی توسط تشکل‌های منتقد دانشجویی، یا برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه و مراسم‌های سیاسی با حضور اساتید منتقد دانشگاهی و فعالین سیاسی و اجتماعی شناخته شده برای تدریس و سخنرانی در ایام پس از امتحانات و فراغت از تحصیل از جمله خواسته‌های معمول دانشجویان سیاسی و تشکل‌های مربوطه است که معمولا با مخالفت و ممانعت مسئولان دانشگاه روبه‌رو و امکان انجام آن در دانشگاه و خارج از آن وجود ندارد.

 اما از سوی دیگر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی حامی سیاست‌های دولت و حاکمیت نه تنها امکان فعالیت‌های آزادانه در ایام تحصیل و پس از آن تعطیلات تابستانی و میان ترم را دارند بلکه از حمایت‌های مالی و معنوی همه‌جانبه از سوی مسئولان دانشگاه و برخی نهاد‌های نظامی بهره‌مند می گردند و امکان برنامه‌ریزی و اجرای بسیاری از فعالیت‌های فوق برنامه در ایام تعطیلات برای این قبیل دانشجویان و تشکل‌ها وجود دارد.

ایجاد هزارن پايگاه تابستانه در سطح شهرستان و استان‌های مختلف کشور از سوی سازمان بسیج دانشجویی کشور به منظور برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و تفریحی برای دانشجویان بسیجی تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته از سوی متولیان امر در این زمینه می‌باشد.

همچنین همه ساله در ایام تابستان اردوهاي زیارتی-سیاحتی چند مرحله‌ای موسوم به «طرح هجرت» با حمایت‌های مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دانشجويان و دانش آموزان بسیجی سراسر کشور با هدف غني سازي فرهنگی و ایدولوژیکی این دانشجويان و دانش آموزان برگزار می‌شود.

برگزاري همايش در سطح شهرها با حضور فعالين دانشجويي، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي، ديدار با شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي – مذهبي حامی حکومت ،بازديد از مراكزي مختلف پژوهشی و تحقیقاتی براي ارتقاي توان علمي در فصل تابستان از دیگر برنامه‌هایی است که همه ساله در فصل تابستان از سوی تشکل‌های دانشجویی حامی نظام جمهوری اسلامی برگزار می‌گردد.


 


انتقال بهروز جاوید تهرانی و سه زندانی سیاسی دیگربه شکنجه‌گاه وزارت اطلاعات

بنا بر گزارش «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» روز سه شنبه ،  هفتم  تیر ماه ۱۳۹۰  ،زندانیان سیاسی بهروز جاوید تهرانی ،محمد علی منصوری ،فرزاد مدد زاده و صالح کهندل به سلولهای انفرادی بند سپاه  زندان گوهر دشت کرج که در کنترل بازجویان وزارت اطلاعات می باشد منتقل شده‌اند.

علت انتقال این چهارزندانی سیاسی نامشخص می‌باشد. ،معمولا زندانیان سیاسی که به بند سپاه منتقل می شوند مورد بازجویی، تهدید، توهین و شکنجه‌های جسمی و روحی بازجویان قرار می گیرند.این چهار  زندانی سیاسی سالهاست که  در حال سپری کردن  دوران  محکومیت غیر قانونی  خود در زندانهای جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» بازجویان وزارت اطلاعات، طی روزهای گذشته فشارهای طاقت فرسا و محدودیت‌های غیرانسانی خود علیه زندانیان سیاسی را تشدید کرده و در جهت افزایش این فشارها «وزارت اطلاعات» اقدام به انتقال دسته جمعی زندانیان سیاسی، به «بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات» جهت اعمال شکنجه‌های روحی و جسمی بیشتر بر آنان نموده است.

  در پایان گزارش «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» انتقال دسته جمعیزندانیان سیاسی به بند سپاه برای تحت  شکنجه جسمی و روحی قرار دادن آنها محکوم  و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر خواسته  شده است  برای اعزام گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد به ایران جهت بازدید و تهیه گزارش از جنایت علیه بشریت توسط جمهوری اسلامی اقدام عملی صورت پذیرد .

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته