-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۴, شنبه

Latest News from Koocheh for 06/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

سرانجام و پس از مدت‌ها کشمکش مجلس سنای ایالتی نیویورک طرح قانونی‌شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان را تصویب کرد. به این ترتیب، ایالت نیویورک ششمین و بزرگ‌ترین ایالت آمریکاست که ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسد. با وجود آن‌که مجلس نمایندگان این ایالت پیش‌تر با این طرح موافقت کرده بود، تصویب این قانون از سوی سنا که کنترل آن در دست جمهوری‌خواهان است یک پیروزی برای هم‌جنس‌گرایان آمریکا به شمار می‌آید.

همان‌طور که کشورهای اسکاندیناوی در دیگر زمینه‌هایی که به نوعی به حقوق‌بشر مربوط می‌شود پیشتازند، نخستین کشورهایی در جهان نیز که به‌طور رسمی و قانونی ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت شناخته‌اند، از این کشورها بوده‌اند. دانمارک اولین کشور دنیا بود که «اتحادمدنی» بین هم‌جنس‌گرایان را در سال ۱۹۸۹ تصویب کرد. درست است که «اتحاد مدنی» یا «civil union» نوعی از پیمان‌همسری است که به نسبت ازدواج دگرجنس‌گرایان از امتیازات کم‌تری برخوردار است اما این فقط نقطه آغاز بوده است. به فاصله‌ی نه چندان درازی نروژ، سوید و ایسلند نیز به دانمارک پیوستند و این حق را به رسمیت شناختند.

با توجه به این‌که بخش اصلی مخالفان به رسمیت‌شناختن حقوق هم‌جنس‌گرایان در هر کجای دنیا را مذهبی‌ها، محافظه‌کاران و سنت‌گرایان تشکیل می‌دهند، شاید نه به‌طور قطع اما تا حدودی بشود گفت که یکی از نشانه‌های میزان توسعه‌یافتگی فرهنگی در کشورها سطح احترام و حقوقی است که هم‌جنس‌گرایان در آن کشورها از آن برخوردارند. مطالعات نشان داده ‌است که حمایت از ازدواج هم‌جنس‌گرایان در بین جوانان، زنان و تحصیل‌کردگان بیش‌تر است. میزان حمایت‌عمومی از قانون ازدواج هم‌جنس‌گرایان در کشورهای مختلف متفاوت است. امروزه اکثریت جامعه غرب از هم‌جنس‌گرایان حمایت می‌کنند. اما در کشورهای در حال توسعه هنوز مقدار زیادی تعصب و پیش‌داوری در رابطه با هم‌جنس‌گرایان و ازدواج‌شان چه در بین مردم و چه در بین حاکمان وجود دارد.

تمامی کشورهای اروپایی حقوق هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند ولی ازدواج در کل اروپا قانونی نیست. هم‌جنس‌گرایان در جامعه آمریکای ‌لاتین پذیرفته شده‌اند و ازدواج آن‌ها توسط مردم قابل قبول است، ولی مکزیک و آرژانتین تنها کشورهایی هستند که ازدواج کامل را قانونی اعلام کرده‌اند، هر‌چند در سایر کشورها صورت‌های دیگری از ازدواج برای هم‌جنس‌گرایان وجود دارد. آفریقای‌جنوبی که خود سال‌ها سابقه تبعیض به شکل‌های مختلف را پشت سر گذاشته است یکی از اولین کشورهای جهان بود که تمامی حقوق هم‌جنس‌گرایان از جمله ازدواج و حق فرزندخواندگی را قانونی کرد. سایر کشورهای آفریقایی تبعیت چندانی در این زمینه از آفریقای‌جنوبی نکردند و کشورهای معدودی در آفریقا حقوق هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسند. هیچ کشوری در آسیا ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت نمی‌شناسد اما در کشورهای توسعه یافته‌تر مانند ژاپن یا تایوان اقداماتی در دست اجراست. در هند که به تازگی هم‌جنس‌گرایی را قانونی کرده حرکاتی در حال شکل‌گیری است. استرالیا که همواره کشوری مهربان نسبت به هم‌جنس‌گرایان محسوب می‌شود، قدم‌های مثبتی را برای رفع تبعیض برداشته ‌است ولی هنوز ازدواج کامل برای هم‌جنس‌گرایان در این کشور قانونی نشده ‌است. «اتحادمدنی» از سال ۲۰۰۴ در نیوزیلند قانونی شده‌ است و هم‌جنس‌گرایان تحت این قانون از کلیه حقوق و مزایای ازدواج از جمله استفاده از نام‌خانوادگی مشترک بر خوردارد. خاورمیانه همواره در طول تاریخ یکی از نامهربان‌ترین مناطق نسبت به هم‌جنس‌گرایان بوده است. در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و عربستان هم‌جنس‌گرایی جرم و مجازات اعدام دارد. اسراییل تنها کشور منطقه‌ است که حقوق هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسد. در این کشور ازدواج هم‌جنس‌گرایان ممنوع است اما با این حال غیرقانونی هم نیست چرا که دولت اسراییل ازدواج زوج‌هایی که در کشورهای دیگر ازدواج کرده باشند را به رسمیت می‌شناسد.

جامعه‌ی ایالات‌متحده با وجود آن‌که کشوری توسعه یافته به شمار می‌آید، در قیاس با کشورهای اروپایی از نظر فرهنگی و مدارای مذهبی هنوز بسیار محافظه‌کار است. تصویب قوانینی هم‌چون قانون اخیر در ایالت نیویورک و افزایش شمار ایالت‌هایی که این قانون را به رسمیت می‌شناسند به عدد شش، بسیاری را به آینده این مبارزات خوش‌بین کرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

جمعی از روزنامه‌نگاران داخل ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعتصاب‌کنندگان در اوین و رجایی‌شهر ضمن تاکید بر رسیدگی به مطالبات آنان، خواستار پایان اعتصاب غذای ۱۹ زندانی سیاسی شد‌ه‌اند.

به گزارش سحام نیوز، آنان در این بیانیه با اشاره به بازتاب گسترده اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در میان اقشار مختلف جامعه، از آنان خواسته‌اند برای جلوگیری از تداوم تاثیرات منفی این اقدام بر سلامتی‌شان به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

روزنامه‌نگاران امضاکننده این نامه هم‌چنین از مسوولان مربوطه از جمله رییس دست‌گاه قضایی، نمایندگان و رییس مجلس و هم‌چنین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌اند با تلاش برای بررسی علل جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر که منجر به شکل‌گیری این اعتصاب‌ها شده است، از تکرار چنین «اتفاقات دردناکی» جلوگیری کنند.

متن کامل این بیانیه که به امضای ۱۱۸ روزنامه‌نگار فعال در رسانه‌های داخل ایران رسیده، بدین شرح است:

بنام خدا

عزیزان در اعتصاب!

ما جمعی از روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌های داخل ایران ضمن ارج گذاشتن به پای‌داری شما بر خواسته‌های به‌حق تان درباره رعایت آزادی‌های مصرح سیاسی و شهروندی تقاضا داریم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید. پیام اعتصاب شما در میان اقشار مختلف جامعه ایران طنین‌انداز شده و ما به عنوان اهالی قلم رسالت خود می‌دانیم که این پیام را هر چه بیش‌تر بازتاب دهیم. نگرانی درباره تاثیرات اعتصاب غذا بر وضعیت سلامت شما عزیزان مسئله‌ای نیست که بتوان در مقابل آن سکوت کرد. بنابراین ضمن احترام به این اقدام از سرِ آگاهی که مطمئنن با در نظر گرفتن همه جوانب آن اتخاذ شده است، بار دیگر بر تقاضای خود مبنی بر پایان اعتصاب شما پای‌فشاری می‌کنیم. در پایان از مسوولان قضایی می‌خواهیم ماجرای درگذشت هاله سحابی و هدی صابر را پی‌گیری کنند و به ابهام‌های فراوان در این باره پاسخ دهند تا دست‌کم بخشی از مطالبات زندانیان اعتصاب‌کننده برآورده شود. هم‌چنین از رییس قوه قضاییه، رییس مجلس و نمایندگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم به فراخور جای‌گاه قانونی و شرعی خود به دغدغه‌هایی که سبب شکل‌گیری چنین اعتصاب گسترده‌ای در زندان‌های کشور شد رسیدگی کنند تا بار دیگر شاهد چنین اتفاق دردناکی نباشیم از طرف دیگر باید یادآوری کنیم که حفظ و تامین امنیت جانی عزیزان زندانی برعهده مسوولین قضایی است.

امید و انتظار ما آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

ابراهیم‌زاده، حمیدرضا

ابراهیم‌زاده، فرزانه

آذرپیک، صبا

افروزمنش، مهدی

افشارنیک، مهدی

آقایی، ساسان

اکرمی، علی

امامی، پروین

امرآبادی، مهسا

امرایی، امیلی

امیرآبادیان، نزهت

امیرشاهی، افشین

امیری، مهدیس

امین، سعیده

ایران‌مهر، امید

ایکدر، سولماز

بابایی، سما

بزرگیان، علی

بنی‌یعقوب، ترانه

بنی‌یعقوب، ژیلا

بهره‌مند، شیما

بیگدلی، زهرا

پاک‌نهاد، ایمان

پورنجاتی، احمد

تخیری، نسرین

توحیدی، مرجان

توشه، امید

جعفرزاده، زهرا

جعفری، حمید

جعفری، نوشین

جلالی، کاوه

جلالی‌پور، بهناز

جلودارزاده، رضا

جوالچی، رضا

جودکی، نرگس

چوپانکاره، زهرا

حاجی‌رحیمی، مرجان

حسین نجاتی، محمد

حسینی، ملیحه

حضرتی، غزال

حقیقت‌نژاد، رضا

حکمت، علی

حکمت، مهسا

حیدری، ابراهیم

حیدریان، جواد

خانی، آزاده

خجسته‌رحیمی، رضا

خدابخش، سعیده

خسروی، الهه

خسروی، مازیار

درفشی، دنا

دهقان، علی

دوراندیش، هومان

ذاکری، بابک

راد، نیما

رحیم نژاد

رستگاری، ثمینا

ریاحی، طاهره

زارع‌کهن، نفیسه

زعیم‌زاده، مهدی

زمانی، پریسا

سحر، بیاتی

سراب‌پور، سونیتا

سوری، پوریا

شاهسمندی، مریم

شبانی، مریم

شجاعیان، رضا

شریف، شهرام

شعاعی، حنیف

شعردوست، صبا

شفیعی، حامد

شمس‌الواعظین، ماشااله

شمیرانی، سارا

شهبازی، آرزو

شهرابی، شیما

شیرافکن، آمنه

صارمی، نیوشا

صدرآرا، روزبه

صفری، زینب

طباطبایی، ریحانه

طباطبایی، مرجان

عاشوری‌نیا، آرش

عالی، علی

عزتی، آیدا

علیپور، محمدحسن

غنی، مهدی

غیبی، رضا

فرحزاد، آرش

فرهادیان، سروش

فغفوری، گیسو

قدیمی، مهدی

قوانلوقاجار، مصطفی

کلینی، نیکو

گلبری، اعظم

لقایی، ساقی

لقایی، مرجان

مازندرانی، احسان

مافی، حمید

متقی، سمیه

متین‌نیا، نازنین

محدث، امید

محقق، صدرا

محمدی، سلیمان

منصورخانکی، رضا

منطقیان، ترگل

مهرزاد، محمدحسین

موسوی، آمنه

موسوی، پژمان

مومنی، مینو

مومیوند، بیژن

میرزایی، مریم

نادم، رضا

ناعمه، مرتضی

نراقی، مریم

نوروزپور، فرشاد

نوروزی، یاسر

نیکونظر، لیلی

همتی، شهرزاد

بیشتر بخوانید:

«انتقال امین‌زاده اعتصاب‌کننده اوین به بیمارستان مدرس»


 


شهره شعشعانی/ رادیو کوچه

«ویلیام سیدنی پورتر» (William Sydney Porter) نویسنده‌ی آمریکایی، مشهور به، «او هنری» (O. Henry)، در 11 سپتامبر 1862 در «کارولینای شمالی» به دنیا آمد و در 5 جون 1910 در نیویورک از دنیا رفت. داستان‌های کوتاه او هنری به شوخ‌طبعی، بازی‌های کلامی، شخصیت‌سازی ماهرانه و پایان‌های پیش‌بینی‌ناپذیر معروف‌اند.

او هنری در سه سالگی مادرش را که مبتلا به بیماری سل بود از دست داد و هم‌راه پدر به منزل مادر بزرگش نقل مکان کرد. او از کودکی به خواندن علاقه بسیار داشت. در نوجوانی در داروخانه دایی‌اش مشغول کار شد و در نوزده سالگی لیسانس داروسازی گرفت. پس از آن به تگزاس رفت و زندگی هنری پرمشغله‌ای را دنبال کرد. در همین دوره به توصیه یکی از دوستانش در‌GLO،  اداره زمین و ساختمان هوستون، مشغول به کار شد.

پربارترین دوره خلاقیت او هنری اما از 1902، زمانی که به نیویورک محل استقرار ناشرش نقل مکان کرد آغاز شد. او هنری در این دوره‌ی پربار 381 داستان کوتاه نوشت، داستان‌هایی طنز آمیز که با استقبال فراوان خوانندگان روبه‌رو شد. به رغم موفقیت فوق‌العاده اما در سال 1908 سلامتش بر اثر افراط در الکل به خطر افتاد. همسر دومش، سارا او را ترک کرد و او هنری سال بعد در 1910 بر اثر بیماری کبدی درگذشت.

داستان‌های کوتاه او هنری به رغم ایجاز و صرفه‌جویی در توصیف، از تعلیق‌های هوش‌مندانه‌ای برخوردارند و در پایان همواره خواننده را شگفت‌زده می‌کنند، به گونه‌ای که به پایان‌های نامنتظر «پایان به سبک او هنری» هم می‌گویند. او هنری را هم‌چنین هم‌تای آمریکایی «گی دو موپاسان» نیز خوانده‌اند. اغلب داستان‌های او هنری در دوران خودش، اوایل قرن بیستم، می‌گذرند و بیش‌تر در مورد مردم عادی، پلیس، پیش‌خدمت، کارمند و دیگر افراد معمولی شهر نیویورک است.

داستان «گشت و گذار در عالم حافظه‌پریشی» از مجموعه «سه داستان کوتاه» ترجمه «علی فامیان» انتخاب شده است.

موسیقی متن:

Gershwin: Prelude # 1 & 2

Kurt Weill: Street Scene

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

مهدی سادات‌شریف زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در پی ابلاغ حکم شش سال حبس تعزیری از ۱۲ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش هرانا، این زندانی سیاسی به اتهام حمایت از یک سازمان سیاسی معاند نظام از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی در اعتراض به این حکم از ۲۱ خرداد ماه تا کنون در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و حال عمومی وی نامساعد گزارش شده است.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

«کمدی الهی» نوشته‌ی برجسته‌ی «دانته» در گذر قرن‌ها هنوز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاه‌کارهای ادب جهان معرفی می‌شود. «شاتو بریان» نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی درباره‌ی این شاه‌کار چنین می‌نویسد: «از این توده‌ی درآمیخته و  درهم استعارات و تمثیلات قرون وسطایی که با مقیاس ذوق امروزی ما به نظر ثقیل و غیرقابل هضم می‌آید، بنابر قاعده بایست اثری خسته کننده و ملال‌انگیز پدید آمده باشد اما در قالب همین مجموعه با دست دانته یکی از بزرگ‌ترین شاه‌کارهای کلیه‌ی ادوار ادبیات جهان پدید آمده است.

«دانته آلیگیری» در  ۶ جولای سال ۱۲۶۵ در شهر «فلورانس» که یکی از جمهوری‌های متعدد ایتالیایی آن زمان محسوب می‌شد به دنیا آمد. دوران کودکی دانته در میان محیطی از آشفتگی، جنگ و ستیز و دسیسه و نیرنگ بین پاپ و حزب سلطنتی طی شد. خانواده‌ی دانته از حزب پاپ حمایت می‌کرد و با پیروزی نظامی آن‌ها، چند ماه پس از تولد دانته، خانواده او از نظر سیاسی پیش‌رفت کرد. او تحصیلاتش را در «دارالتعلیم مذهبی برادران کهتر» شروع کرد. زندگانی دانته سرشار از تلخ‌کامی‌ها و محرومیت‌ها بود. دانته در دانش‌گاه‌های «فلورانس» و «پالودا» به کسب علم و دانش پرداخت. وی یکی از شاگردان برجسته بود و به رشته‌های فلسفه و طبیعت و اخلاق توجه و علاقه‌ی زیاد داشت. دانته در نه سالگی دل‌باخته‌ی دختری به نام «بئاتریس»  شد که نسبت خویشاوندی با دانته داشت. آشنایی آن دو در یک محفل خانوادگی آغاز شد. عشق دانته به بئاتریس روزبه‌روز شدید می‌شد، این عشق سال‌ها ادامه یافت و دانته در ۱۹ سالگی نخستین اشعار خود را در وصف عشق آسمانی خود سرود و محبوبش بئاتریس را بسان فرشتگان و به پاکی و صفای آن‌ها دانست و تشبیه کرد. بئاتریس با وجود آن‌که از علاقه و محبت دانته نسبت به خود آگاه بود، به مرد دیگری شوهر کرد و آمال و آرزوهای دانته را بر باد داد و روح و قلبش را جریحه‌دار کرد. دانته حتا در لحظات پایان زندگی نیز این خاطره‌ی دردناک را بر زبان می‌آورد. اما ازدواج بئاتریس چندان دوام نیافت و او در عنفوان جوانی در سال ۱۲۹۰ در ۲۴ سالگی بدرود حیات گفت. دانته که هنوز در آتش بی‌مهری و سست عهدی محبوب می‌سوخت و اشعاری شورانگیز در این زمینه می‌سرود، ناگهان با غم مرگ بئاتریس مواجه شد. او که شاعری تازه‌کار بود با غم و اندوه تازه‌اش به دامان شعر و شاعری پناه برد و شاعری شوریده و توانا شد و اشعار بسیاری درباره‌ی بئاتریس زیبا سرود. وی یک‌سال پس از مرگ بئاتریس با زنی به نام «جما» ازدواج کرد اما این ازدواج نتوانست خاطره ی بئاتریس را از خاطر وی محو کند.

در سال ۱۳۰۰ میلادی بین دو دسته‌ی سیاسی سفیدها که نماینده ثروت‌مندان شهر و دسته سیاه‌ها که از طبقات عامه‌ی مردم طرف‌داری می‌کردند زد و خورد شدیدی روی داد که بر آتش کینه‌توزی‌های گذشته دامن زد. پاپ در ظاهر برای آرامش و به راستی برای گسترش نفوذ خود کاردینال «آکوئاسپارتا» را به فلورانس فرستاد ولی وی نتوانست کاری انجام دهد، این بار پاپ از «شارل دو والوا» برادر «فیلیپ لوبل» پادشاه فرانسه کمک گرفت. این مسئله فلورانسیان را بسیار نگران کرد و دسته‌ی سفیدها که در آن وقت روی کار بودند سه نفر را به عنوان سفیر فوق‌العاده نزد پاپ فرستادند تا او را از این فکر منصرف سازند، دانته یکی از این سه نفر بود. اندکی پس از آغاز این سفر بود که شارل دو والوا و نیروهای پاپ پیروزمندانه وارد فلورانس شدند و دسته‌ی سفیدها را از آن‌جا راندند و زمام امور را به دست سیاه‌ها سپردند. این تغییر مقدمه تصفیه‌ای شد که بزرگ‌ترین قربانی آن دانته بود. روز ۲۷ ژانویه ۱۳۰۲ نخستین حکم از سوی دادگاه فلورانس به زیان دانته صادر شد و او را غیابی به سو استفاده از اموال دولتی متهم کرده و به پرداخت پنچ هزار فیورینو جریمه و دو سال تبعید از فلورانس و محرومیت همیشگی از حقوق مدنی محکوم کرد.

دانته علاوه بر آن‌که پدر زبان ایتالیایی بود به زبان‌های دیگری از جمله عبری و عربی و یونانی نیز تسلط کامل داشت، هم‌چنین در زمینه‌ی علوم فلسفه و ادیان و قوانین کلیسا نیز سرآمد بود و این تسلط او در کمدی الهی خود را به رخ می‌کشد. کمدی الهی دانته به منظور تجلیل از مقام عشق انسانی و هم‌چنین با تمی از مرگ و شهرت و سیطره‌ و ابدیت نگاشته شده است. خود دانته این کتاب را فقط کمدی نامیده بود، و لقب «الهی» یا آسمانی، در حدود سه قرن بعد یعنی در قرن شانزدهم بدان داده شد. این لقب «الهی» مفهوم ارتباط این اثر را با دنیای ماورا‌الطبیعه و آسمانی دارد، و هم حاکی از زیبایی و لطف «خدایی» این اثر است. این داستان از سه قسمت «جهنم»، «برزخ» و «بهشت» تشکیل شده است و او در این سفر راه‌نماهایی دارد که راه‌نمای او در دوزخ و برزخ «ویرژیل» شاعر ایتالیایی بوده است که چند قرن پیش از دانته می‌زیسته و راه‌نمای او در بهشت بئاتریش عشق همیشگی دانته بوده است و دانته با این اثر به نوعی دین عشق خود را  دوباره به او ادا می‌کند.

یک دانته‌شناس معروف معاصر آمریکایی، به نام «‌مک الیستر» دراین باره‌ی کمدی الهی می‌نویسد «ترکیب صداها، آثارترس، ترحم، وحشت، نفرت، اشتیاق، نگاه و گفتار در سراسر این اثر به‌خصوص در «دوزخ» طوری است که هر‌کس بی‌اختیار خودش را در وسط آن صحنه احساس می‌کند که دانته برای او تجسم می‌کند، چنان‌که می‌توان وی را استاد واقعی هنر سه بعدی دنیای امروز دانست.»

«کمدی الهی» یک اثر عالی فکری و فلسفی است این مجموعه در حقیقت عصاره‌ای است از علوم و اطلاعات و نظریات و عقاید فلسفی چندهزار ساله‌ی بشری که در آن با ترکیب خاصی در آمیخته‌اند.

«کمدی الهی»‌، یک داستان استادانه‌ی عالی است که از قدرت داستان‌پردازی دانته حکایت می‌کند. طرز گفتار و شیوه‌ی نقل حوادث و وقایع و دقتی که در وصف جزییات و ریزه‌کاری‌های «‌سفـر» به دوزخ و برزخ و بـهـشت بـه کار رفتـه، بـدیـن داسـتـان طولانی صورتی خاص می‌دهد و آن را به شکل سـفرنامـه‌ی واقـعی یک مـسافر در می‌آورد، به‌طوری که از همان اول خواننده فـرامـوش می‌کـند که آن‌چـه می‌خواند زاده‌ی خیال‌پردازی یک شاعر است‌، و بالعکس چنین می‌پندارد که واقعن یک نفر مسافر‌، هم‌چنان که از شهری به شـهر دیگر و از کشـوری به کــشـوری دیگر سـفـر می‌کند، در این‌جا به سفر دنیای دیگر رفته و این حوادث را به چشم دیده و جزییات آن را یادداشت کرده است تا برای دیگران نقل کند. این قدرت عجیب، در جلب توجه خواننده و جذب او  از راه به کاربردن کلمات و تشبیهات و استعارات و جملات خاصی که تاثیر آن‌ها به دقت و با تسلط کامل در روان‌شناسی حساب شده است، دانته را یکی از نوادر عالم ادب کرده است.

پیام دانته و راز جاودانگی او این است که تخیل را در برابر مرگ قرار می‌دهد. دانته اندکی پس از به اتمام رساندن «کمدی الهی» از تبعیدگاهش به ونیز رفت و از آن‌جا به زادگاهش راونا برگشت و در چهاردهم سپتامبر سال ۱۳۲۱ در این شهر درگذشت.

منبع: ویکی‌پدیا


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش رسانه‌ها، مریم مجد، خبرنگار و عکاس ورزشی که در راه سفر به آلمان در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شده بود، طی تماس‌های کوتاه با خانواده از بازداشت و نامساعد بودن وضعیت جسمی‌اش، در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

به گزارش دانشجونیوز، مریم مجد، تنها عکاس تخصصی حوزه ورزشی ایران که جمعه هفته گذشته قصد داشت برای هم‌کاری‌های خبری مشترک با پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان آلمان، ایران را به مقصد آلمان ترک کند، با ممانعت نیروهای امنیتی در فرودگاه امام خمینی تهران مواجه شده و بلافاصله نیز بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، مریم مجد طی تماسی که با خانواده خویش برقرار کرده از آنان خواسته است که برای آزادی‌اش هرچه سریع‌تر اقدام نمایند.

گفته می‌شود بازپرس پرونده مریم مجد دستور ملاقات وی با خانواده را صادر کرده است که این امر با مخالفت بازجوی وی مواجه شده است.

منابع آگاه و هم‌چنین نزدیکان وی از اتهامات این خبرنگار ورزشی ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده و بر بی‌گناه بودن وی تاکید داشته‌اند.

گفتنی است مریم مجد، سابقه هم‌کاری با مجله زنان، خبرگزاری ایسنا و روزنامه ورزشی تماشا را در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت مریم مجد عکاس ورزشی ایرانی»


 


مهرداد/  رادیو کوچه

«تعطیلات» موضوع امروز و سومین برنامه‌ی هشت کوچه‌ست. با هم به کوچه‌های هشت کوچه‌ی امروز می‌رویم تا ببینیم تعطیلات در هر کدام از این کوچه‌ها چه معنا و مفهومی دارد و ساکنین این کوچه‌ها چه می‌کنند با تعطیلات‌شان.

کوچه‌های هشت کوچه‌ی امروز و این برنامه:

کوچه بالا، کوچه پایین، کوچه بازار، کوچه باغ، کوچه بن‌بست، کوچه مدرسه، کوچه رویا و کوچه‌ی حافظ.

این برنامه را بشنوید.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، محسن امین‌زاده از زندانیان سیاسی اعتصاب غذاکننده زندان اوین به دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش صبح روز شنبه 25 ژوئن، از زندان اوین به بیمارستان مدرس تهران منتقل شده است.

به گزارش کلمه، وی پس از انتقال به بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری شده است. آقای امین‌زاده، معاون وزارت خارجه در دوران ریاست جمهوری سید‌محمد خاتمی به هم‌راه یازده نفر دیگر در بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر از زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.

گفته می‌شود ماموران امنیتی که در اطراف محل بستری شدن امین‌زاده حضور دارند اجازه نداده‌اند که خانواده‌اش به وی نزدیک شوند.

عبداله مومنی، ابوالفضل قدیانی و بهمن احمدی‌امویی نیز در هفتمین روز اعتصاب غذای خود در بند ۳۵۰ با مشکلات جسمی مواجه و برای دریافت کمک‌های پزشکی به بهداری زندان اوین منتقل شده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، پیش از محسن امین‌زاده، مهدی کریمیان اقبال، یکی از اعضای جبهه مشارکت نیز به دلیل اوضاع نامساعد جسمی‌اش به بیمارستان مدرس منتقل شده بود.

بیشتر بخوانید:

«مسوولان جمهوری اسلامی باید با معترضان مذاکره کنند»


 


خبر / رادیو کوچه

محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز شنبه، 25 ژوئن در نامه‌ای به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرده است.

دولت آمریکا روز پنج‌شنبه، 23 ژوئن ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، دو شرکت عمده و یک شهروند ایران را به اتهام نقض تحریم‌های بین المللی، ارتباط با سپاه پاسداران و کمک به انتقال تسلیحات به حزب‌اله لبنان تحریم کرد.

آقای خزاعی گفته است که آمریکا با این تحریم‌ها، ملتی را تهدید کرده که برای کسب حقوق مشروع خود ایستاده است.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، تحریم ایران‌ایر را بر اساس ادعاهای واهی خوانده و آن‌ها را رد کرده است.

او از دبیرکل سازمان ملل خواسته تا این نامه به عنوان سند مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شود.

بیشتر بخوانید:

«در صورت بازدید از ایران باید نتایج ملموسی به‌دست آید»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌‌های داخلی ایران، علیرضا مقیمی مدیر عامل منطقه آزاد ارس که از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون اجرایی ریاست جمهوری به شمار می‌آید، بازداشت شده است.

به گزارش فارس مالک اژدر رییس دادگستری آذربایجان شرقی گفته که آقای مقیمی توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت بازداشت شده است.

به گفته رییس دادگستری آذربایجان شرقی، اتهام آقای مقیمی مالی بوده است.

در چند روز گذشته محمد‌شریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و علی‌اصغر پرهیزکار، مدیر عامل منطقه آزاد اروند نیز دستگیر شدند که آن‌ها نیز از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی هستند.

اتهامات این افراد نیز مالی و ارتباط با آن‌چه مسوولان جمهوری اسلامی «جریان انحرافی» می‌خوانند، اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

«جزئیاتی از اتهامات مالی و امنیتی ملک‌زاده»


 


خبر / رادیو کوچه

هوشنگ رضایی، مدیرمسوول موسسه فرهنگی هنری «پارلاق دان اولدوز» (ستاره درخشان صبح‌گاهی‌) در موسسه مذکور از طرف نیروهای امنیتی دستگیر و مدت 45 روز در بازداشت به سر برده است‌.

وی در مدت بازداشت با اتهاماتی از قبیل فعالیت تبلیغی به نفع گروه قوم‌گرا و مخالف نظام جمهوری اسلامی، تجزیه‌طلبی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور، تشکیل جمعیتی با هدف بر هم زدن امنیت کشور، تحریک مردم به قوم‌گرایی و تشکیل خانه فساد از طریق آموزش رقص آذربایجانی روبه‌رو بوده است.

این در حالی است که موسسه مذکور دارای پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گفته آقای رضایی فعالیت موسسه «پارلاق دان اولدوز» بیش‌تر در زمینه آموزش زبان ترکی آذربایجانی، بررسی و تحقیق در ارتباط با ادبیات شفاهی آذربایجان و ایجاد کارگاه عملی برای تدریس در زمینه اسطوره و ادبیات آذربایجان بوده است.

هوشنگ رضایی از کلیه اتهامات به استناد تشکیل خانه فساد از طریق آموزش رقص آذربایجانی که در دادگاه عمومی رسیدگی شد، تبرئه شده است. اما از یک سال و نیم پیش، این موسسه پلمب و تعطیل است. یادآور می‌شود وکالت هوشنگ رضایی را نقی محمودی بر عهده داشت.


 


شنبه 4 تیر 90/  25 ژوئن 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

پس‌نشینی تند- «دگرباشان، گامی دیگر به پیش»- اکبر ترشیزاد

بخش اول خبرها

هشت کوچه- «تعطیلات»- مهرداد

دایره شکسته- «دوزخ، برزخ، بهشت»- مه‌شب تاجیک

بخش دوم خبرها

گزارش روز- «تقاضای پایان اعتصاب غذا»- آویده مطمئن‌فر

قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «گشت و گذار در عالم حافظه‌پریشی»- شهره شعشعانی

بخش سوم خبرها

 


 


خبر / رادیو کوچه

پس از تماس تلفنی ماموران وزارت اطلاعات و امنیت با اعضای جوانان حزب پان‌ایرانیسم در خوزستان، هفت تن از آن‌ها توسط این ماموران بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه یکم تیرماه ماموران وزارت اطلاعات خوزستان طی تماس با دوتن از فعالان حزب پان ایرانیست در این استان به آن‌ها هشدار داده‌اند.

این ماموران از طریق تماس تلفنی به زاهد خلفی مسوول تشکیلات حزب مذکور در ماهشهر و سربندر و اوژن اکبری از اعضای حزب در اهواز هشدار داده که از برگزاری نشست‌های سازمان جوانان در اهواز خودداری کنند در غیر این‌صورت با وارد شدن به محل جلسه اقدام به بازداشت همه حاضران خواهند کرد.

متعاقب این تماس روز جمعه 24 ژوئن جلسه ماهانه با حضور حجت کلاشی مسوول سازمان جوانان برگزار شد که علی‌رغم پایان یافتن آن تاکنون خبری از هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان از جمله حجت کلاشی، اوژن اکبری، میلاد دهقان، فرهاد باغبانی، زاهد خلفی، امین کریمی و سه تن دیگر از حاضرین در جلسه در دست نیست.

گفته شده است که دست‌کم ۹ نفر در این جلسه بازداشت شدند.

شایان ذکر است سه تن از بازداشت شدگان آقایان حجت کلاشی، میلاددهقان و فرهاد باغبانی که به جرم عضویت در حزب پان ایرانیست و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بودند هم اکنون به قید وثیقه آزاد و در انتظار صدور رای دادگاه انقلاب اهواز هستند. آقای زاهد خلفی نیز در سال‌های گذشته بار‌ها به اداره اطلاعات خوزستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

تومیسلاو ایویچ مربی سرشناس کرووات روز جمعه، 24 ژوئن، در سن 77 سالگی در بیمارستانی در زادگاهش اسپلیت درگذشته است.

او از موفق‌ترین مربیان کرووات محسوب می‌شد که در دهه 1970 سه عنوان قهرمانی در لیگ یوگوسلاوی با تیم هایدوک اشپلیت به دست آورد.

او در ادامه با تیم‌های آژاکس‌، اندرلشت‌، مارسی و پورتو هم قهرمان لیگ‌های آن کشورها شد. اما در ایران ایویچ به‌خاطر مهیا کردن‌ موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال ایران در یک تورنمنت بین‌المللی مشهور بود‌.

دلیل مرگ ایویچ هنوز مشخص نشده اما او مدت‌ها بود  از بیماری دیابت رنج می‌برد.


 


خبر / رادیو کوچه

منابع دولتی در افغانستان اعلام کرند روز شنبه، 25 ژوئن، بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر در جنوب کابل 60 تن کشته شده‌اند.

انفجار مواد منفجره جاسازی‌شده در خودرویی در نزدیکی بیمارستانی در ولایت لوگر در جنوب شرقی کابل باعث کشته شدن 60 تن و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین حال حامد کرزی رییس جمهوری این کشور که برای شرکت در یک کنفرانس در مورد «تروریسم» به تهران سفر کرده است ، اعلام کرد: «افغانستان به طور مشخص متحمل ضررهای فراوان مالی و جانی در مبارزه با تروریسم شده است.»

او افزود‌: «علی‌رغم این که در 10 سال اخیر تلاش فراوانی کرده‌ایم تا زیرساخت‌های کشور افغانستان را بسازیم اما افغانستان نه تنها هنوز به صلح نرسیده بلکه تروریسم هم‌چنان کشور ما منطقه را تهدید می‌کند.»

وی با هشدار نسبت به گسترش تروریسم در دیگر کشورهای منطقه و جهان گفت‌: «تروریسم امروز دارای چنان قدرتی است که هیچ کشوری نمی‌تواند از شر آن در امان باشد.»


 


خبر / رادیو کوچه

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی،‌ شام‌گاه جمعه، 24 ژوئن، اعلام کرد که ممکن است به دعوت تهران برای دیدار از ایران پاسخ مثبت بدهد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال تاکید کرد که وی در صورت سفر به ایران باید نتایج ملموسی به دست آورد.

یوکیا آمانو اظهار داشت وی در دیداری که  هفته گذشته با فریدون عباسی در  وین داشته، نظر مثبت خود را  درباره لزوم گفت‌وگوی ایران و آژانس ابراز داشته است.

آمانو با این حال گفت که در دیدار با فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، آن‌ها هم‌چنان درباره موضوعات اصلی دچار اختلاف نظر عمیق بوده‌اند.

یوکیا آمانو، که نسبت به محمد البرادعی موضع سخت‌تری نسبت در برابر ایران دارد، روز سه‌شنبه 21 ژوئن در حاشیه  نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با فریدون عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار بود که رییس سازمان انرژی اتمی ایران از آمانو برای سفر به ایران دعوت کرد.

علی اکبر سلطانیه، ‌نماینده ایران در آژانس نیز درباره دیدار آمانو و عباسی گفته است که «در این ملاقات نیز دکتر عباسی از مدیرکل آژانس و معاونانش برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان دعوت کرد که مقرر شد مقدمات و برنامه‌ریزی این سفر توسط نمایندگی کشورمان در وین انجام شود.»

آمانو که در گزارش‌هایش درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده ‌است، اظهار داشت که در دیدار با عباسی این مسایل را با وی در میان گذاشته است.

شورای امنیت پس از ارسال پرونده ایران از آژانس به سازمان ملل تاکنون چهار قطع‌نامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و  از تهران به ویژه خواسته است که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

بیشتر بخوانید:

«جلوگیری چین و روسیه از انتشار تخلفات جمهوری اسلامی»


 


احمد صدر حاج سید‌جوادی، از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، و قدیمی‌ترین فعال سیاسی ایران، با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام هم‌بستگی با آرمان‌های زندانیان سیاسی، از آن‌ها خواسته است تا هرچه سریع‌تر به به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

وی در این بیانیه‌ آورده است:

به نام خداوند جان و خرد

وانفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه

فرزندان غیور ملت ایران

رنج و اندوهی که بر عموم ملت ایران به سبب شهادت هاله سحابی و هدی صابر روا شد، ستم ناروایی بود که نیاز به توضیح ندارد و در این میان بدیهی است که زندانیان سیاسی هم‌بند آن دو شهید، دوچندان آزار دیده‌اند.

شهادت‌نامه‌ی 64 زندانی هم‌بند مجاهد راه آزادی‌- شهید هدی صابر‌- افزون بر آن که حکایت از احساس مسوولیت گواهی‌دهندگان داشت، به منزله‌ی ادعانامه‌ای حقوقی در اعلام جنایات واقع شده و اعمال مجرمانه و سبوعانه‌‌ی ماموران امنیتی و اهمال بلاتوجیه مقامات قضایی و مسوولان سازمان زندان‌ها محسوب می‌شود و بالاتر از آن به عنوان سندی ماندگار در حافظه‌‌ی تاریخی ملتی ثبت خواهد شد که بیش از صد سال است برای تحقق آزادی، دمکراسی، حاکمیت قانون و عدالت اجتماعی، دادخواهی می‌کند.

عمل‌کرد نهادهای قضایی، امنیتی و انتظامی در قضایای تشییع پیکر زنده‌یاد مهندس عزت‌اله سحابی که به شهادت دختر بی‌گناه ایشان و سپس وفات شهادت‌گونه‌ی هدی صابر انجامید، مصداق جرم مشهود و از جمله جرایم واجد جنبه‌ی عمومی بود که پیگرد کیفری آن، نه تنها وفق بند 1 ماده‌ی 4 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری نیازی به طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی نداشت که از جمله وظایف محرز دادستان تهران تلقی می‌شود.

متاسفانه عمل‌کرد غیرقضایی نهاد دادستانی تهران به ویژه در وقایع پس از انتخابات 88، آن را از مرتبه‌‌ی «مدعی‌العموم» به «مدعی‌الدوله» تنزل داده و هرگونه اعتماد عمومی را به سلامت و استقلال دست‌گاه قضایی و تشکیلات دادگستری منتفی ساخته است. بی‌توجهی مسوولان قضایی به شهادت‌نامه‌ی 64 زندانی هم‌بند شهید صابر  و تداوم استنکاف از رسیدگی قضایی به دادخواهی صریح افرادی که شائبه‌ای در صداقت و درستی گفتارشان وجود ندارد، تیر خلاصی بود که  به پیکره‌ی نیمه‌جان حاکمیت قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران وارد شد و نقض آشکار اصول 34 و 167 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

تداوم اعتصاب غذای عزیزان در شرایط حاضر، افزون بر تحمیل رنجی جان‌کاه به جسم و جان عظیم‌ترین سرمایه‌های انسانی سرزمینمان، در راستای خواست تمامیت‌خواهان و طراحان پروژه‌ی نیمه‌تمام قتل‌های زنجیره‌ای مخالفان سیاسی و عقیدتی قرار دارد

به رغم اعتراض قانونی و انسان‌دوستانه‌ی بیش از دوازده تن از فرزندان فداکار ملت که در شرایط سخت زندان، بی‌ طرح هیچ خواسته‌ی شخصی، جان در گرو صدق ادعای خود نهادند و از چندین روز پیش تا کنون در وضعیت اعتصاب غذا به سر می‌برند و متاسفانه به نظر می‌رسد که نه تنها حاکمیت جمهوری اسلامی و مراجع عظام، ظاهرن هنوز مستند و حجتی احساس نکرده‌اند تا به سکوت و انفعال خود پایان داده و  در اقدامی شایسته، با تن دادن به خواسته‌ی انسانی و قانونی این عزیزان، جان فرزندان آرمان‌گرا و حق‌جوی ملت را از خطر برهانند و مانع تکرار مصیبتی دیگر شوند، بلکه دست‌هایی مرموز نیز درکارند که بر تشنج موجود دامن زده و حذف فیزیکی مخالفان عقیدتی و سیاسی خود را رقم زنند.

این پدر پیر، ضمن اعلام حمایت و هم‌بستگی با دغدغه‌ها و آرمان‌های انسانی و تایید مطالبات شرعی و قانونی عزیزانی که اعتصاب غذا کرده‌اند، از فداکارترین فرزندان ملت درخواست دارد که با امید به روزی نزدیک که در آن، از ستم و ستم‌کار خبری نخواهد بود و با ایمان به آینده‌ای سرشار از آزادی و حاکمیت ملت ایران، بر احساسات ستایش‌انگیز و انسان‌دوستانه‌‌ی خود فائق آمده و به اعتصاب غذا پایان دهند و باور داشته باشند که خون تمامی شهدای راه آزادی وطن و به ویژه دو عزیز شهیدمان به هدر نخواهد رفت و دامن‌گیر ظالمان و سبب‌سازان آن فجایع خواهد شد.

تداوم اعتصاب غذای عزیزان در شرایط حاضر، افزون بر تحمیل رنجی جان‌کاه به جسم و جان عظیم‌ترین سرمایه‌های انسانی سرزمینمان، در راستای خواست تمامیت‌خواهان و طراحان پروژه‌ی نیمه‌تمام قتل‌های زنجیره‌ای مخالفان سیاسی و عقیدتی قرار دارد. از این رو با تاکید مجدد بر این نکته که شکستن اعتصاب غذا هرگز به منزله‌ی پایان اعتراضات آحاد ملت ایران چه در درون زندان و چه در محیط بیرون نیست، درخواست پایان بخشیدن به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی محبوس در اوین را تکرار کرده و از خداوند، پیروزی و آزادی ملت شریف ایران را مسئلت دارم.

4/تیر/1390  -   25/ ژوئن / 2011


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

پولیس اندونزی یک تن را به اتهام‌ تلاش برای فرستادن 101 پناه‌جو به استرالیا به شکل غیر‌قانونی توسط قایق، بازداشت کرده است. بیش‌تر این پناه‌جویان از کشورهای ایران و افغانستان می‌باشند و به اردوگاه Tunjung Pianing‌‌ به جزیره ی بینتن Bintan در ایالت سومترا فرستاده شده‌اند.

هویت شخص بازداشت شده تا هنوز روشن نگردیده است.

گفته می‌شود این اولین فرد خواهد بود که بعد از تصویب قانون جدید اندونزی مبنی بر مجازات قاچاق انسان تحت پی‌گرد قرار خواهد گرفت.

قانون جدید اندونزی به عنوان بخش از لایحه گسترده برای ایجاد سیستم جدید مهاجرت در این کشور در 7 اپریل سال جاری میلادی توسط پارلمان به تصویب رسید ومجازات شدید حد‌‌اکثر 15 سال زندان برای افراد که محکوم به قاچاق انسان می‌گردند در نظر گرفته است.

رییس اداره مهاجرت استان بینتن مارولن جونیز برینگبین (Maroloan Jonnes Baringbing) با تایید این مطلب گفته است بررسی‌ها در این مورد آغاز گردیده است و این اولین‌بار می‌باشد که قانون جدید اندونزی برای یک تن قاچاق‌چی انسان که در 24 می بازداشت شده است به اجرا گذاشته می‌شود.

آقای مارولن جونیز برینگبین گفته است، تحت قانون جدید اندونزی مقامات می‌توانند این گونه موارد را به شکل جدی آن پی‌گیری کنند.

وی اضافه کرده است‌: «ما خرسند هستیم که می‌توانیم قاچاق‌چیان را تحت قانون جدید اندونزی مجازات کنیم، پیش از این ما افراد متهم به این گونه موارد را دستگیر می‌کردیم ولی نظر به قانون قادر نبودیم آن‌ها را مجازات کنیم و آن‌ها رها می‌شدند.»

برندن او کارنر وزیر امور داخله استرالیا از به اجرا گذاشتن قانون جدید اندونزی مبنی بر مجازات شدید قاچاق‌چیان انسان، استقبال کرده و گفته است این یک پیام جدی برای قاچاق‌چیان انسان می‌باشد که اعمال آن‌ها جرم پنداشته می‌شود و آن‌ها به خاطر فرستادن زنان، مردان و کودکان توسط قایق‌های که نا‌امن می‌باشند و جان مردم را به‌خطر می‌اندازند مجازات خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

«پناهنده نمی‌پذیریم»


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 24 ژوئن، محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، از زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند خواست به اعتصاب خود پایان دهند و خطاب به مسوولان جمهوری اسلامی نیز گفت که «یک‌بار هم که شده، از طریق مذاکره با معترضان به حل مسایل بپردازند.»

محمد خاتمی در دیدار با  مریم قدس، همسر فیض‌اله عرب‌سرخی که در زندان اوین در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد با ارسال پیامی به زندانیان اعتصاب‌کننده خواستار آن شد که هر چه زودتر به این اعتصاب پایان دهند.

محمد خاتمی در این پیام که خطاب به فیض‌اله عرب‌سرخی نوشته شده، تصریح می‌کند: «چند روزی است که شما و عده‌ای از عزیزانی که در زندان به‌سر می‌برند به اعتصاب غذا دست زده‌اید و این امر همه ما را نسبت به سلامتی شما نگران کرده است و پاره‌ای اخبار نیز این نگرانی را تشدید می‌کند.»

محمد خاتمی در ادامه پیام خود مسوولان جمهوری اسلامی را مورد خطاب قرار داده و می‌گوید: «از سوی دیگر اگر صدای ما به مسوولان می‌رسد از آنان می‌خواهیم که یک‌بار هم که شده است از طریق مذاکره با معترضان به حل مسایل بپردازند. آنان مطالبی دارند که در جریان مذاکره بهتر می‌توان به آن‌ها رسیدگی کرد تا یا دوستان قانع شوند یا مطالب آنان مورد توجه و اجابت قرار گیرد.»

در همین حال به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، عبداله مومنی، محسن امین‌زاده، ابوالفضل قدیانی، مهدی کریمیان اقبال و بهمن احمدی امویی  در اثر اعتصاب غذا با مشکل جسمی روبه‌رو شده و به بهداری زندان اوین انتقال یافته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«به اعتصاب خود پایان دهید»

«اعتراض ۱۶۰ پزشک ایرانی به وضعیت زندانیان سیاسی»

«اعتصاب غذای شش زندانی سیاسی رجایی‌شهر»


 


آویده مطمئن‌فر/ تورنتو/ رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

عصر جمعه، ۲۴ ژوئن، از ساعت ۶ تا ۸ ، در میدان «دان داس» Dundas square در مرکز شهر تورنتو، به مناسبت حمایت از زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا هستند، حدود ۱۰۰ نفر از ایرانیان مقیم تورنتو گرد هم آمدند. این تجمع به فراخوان فعالین حقوق بشر و دانش‌جویان دانش‌گاه‌های تورنتو با حمایت مرکز بین‌المللی حقوق بشر، جبهه متحد دانش‌جویی کانادا، انجمن حقوق بشر دانش‌گاه یورک، انجمن حقوق بشر ایران در دانش‌گاه «رایرسون»، و نیز انجمن دانش‌جویان دانش‌گاه «رایرسون» برگزار شده بود.

«بهمن احمدی‌امویی»، «حسن اسدی‌زیدآبادی»، «مهدی کریمیان اقبال»، «عماد بهاور»، «قربان بهزادیان‌نژاد»، «محمد داوری»، «امیرخسرو دلیرثانی»، «فیض‌اله عرب‌سرخی»، «ابوالفضل قدیانی»، «محمد‌جواد مظفر»، «محمدرضا مقیسه» و «عبداله مومنی»، ۱۲ تن از زندانیان سیاسی هستند که در اعتراض به درگذشت «هدی صابر» و ‌جان‌باختن‌ «هاله سحابی»، دو زندانی سیاسی از روز شنبه ۲۸ خرداد در بند ۳۵۰ زندان اوین وارد اعتصاب غذای نا‌محدود شده‌ بودند. شش زندانی سیاسی دیگر، «کیوان صمیمی»، «عیسی سحر‌خیز»، «مسعود باستانی»، «علی عجمی»، «جعفر اقدامی» و «حشمت‌اله طبرزدی» از زندان رجایی‌شهر کرج نیز به این اعتصاب پیوسته‌اند و اعلام کرده‌اند تا زمانی که این۱۲ تن در بند ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا هستند با آنان هم‌راه خواهند بود.

چندی از حاظرین با رادیو کوچه گفت‌و‌گو کردند و از علت و اهمیت حضور خود در این تجمع گفتند که می‌شنوید.


 


غلامعلی بیگدلی / دکتر درحقوق از دانش‌گاه تولوز فرانسه

سرانجام پس از دو سال‌، بالاخره حکم دادگاه استیناف پاریس د رباره «کتاب واواک در خدمت آیت‌اله‌ها»  و محتویات آن علیه چند ایرانی صادر شد. در این حکم‌ جهانگیر شادانلو و منوچهر شلالی از شکایات خود نتیجه‌ای نبردند و محکوم شدند.

در این کتاب، ایوبونه، رییس سابق سازمان ضد جاسوسی فرانسه، تعدادی از ایرانیان را به هم‌کاری با دست‌گاه‌های امنیتی ایران متهم کرده بود، که در این میان شادانلو و شلالی‌ نقش مهمی داشتند.

این رای در تاریخ پنج‌شنبه بیست و ششم ماه مه 2011، تحت شماره (02007/10) از سوی شعبه هفتم دادگاه استیناف پاریس علیه این دو نفرصادر شد. منوچهر شلالی بیش از یک سال و نیم پیش ظاهرن برای عمل جراحی قلب از فرانسه به ایران رفته بود، که در همان جا فوت می‌کند ولی دادگاه با وجود درگذشت وی، او را محکوم کرد و به پرونده‌اش خاتمه داد.

در این دادگاه به پرونده جهانگیر شادانلو، یکی دیگر از شاکیان رسیدگی شد او نیز با مدارک موجود در پرونده‌، به ویژه شهادت برادر‌زاده‌اش علیه وی و ارتباط او با دست‌گاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

در پرونده دادخواست با اشاره به هویت  شاکی و متشاکی‌، نوشته شده که منوچهر شادانلو، متولد 22 سپتامبر 1958 میلادی در شهر محلات در ایران می‌باشد. رییس این دادگاه آقای آلن ورلین، مشاوران دادگاه آقایان ژیل کرواسان و فرانسوا ریگروبله، و منشی‌های دادگاه خانم‌ها؛ والن ژولی و ناتالی کوشن آلیکس بودند.

در صفحه ‌235 کتاب (‌واواک در خدمت آیت‌اله‌ها‌) ایوبونه، رییس سابق ضد جاسوسی فرانسه می‌نویسد: «‌سرپرست شعبه وزارت اطلاعات درپاریس، یک افسر با تجربه واواک به نام جوادیان است، غلامرضا جعفری و عادل معاونان وی هستند که هویتشان تاکنون مشخص شده است. درباره احسان نراقی، علی راست‌بین، منوچهر شلالی، سراج میردامادی و جهانگیر شادانلو دربخش‌های بعدی کتاب و درباره ماموریت اصلی آنان گفت‌وگو خواهد شد‌، کار این‌ها به دام انداختن و برگرداندن مخالفین سیاسی و پناهندگان به منظور از بین بردن آنان است. ‌بیش از چهارصد و پنجاه عملیات تروریستی در خارج و خنثی کردن مخالفین، معاملات، تهدید و گسترش افراط‌گرایی، نمونه‌های بارز آن می‌باشد.»

ایو بونه، در صفحه 236 کتاب خود می‌نویسد: «‌یک انجمن دیگر به عنوان «حمایت از مهاجرین ایرانی» که به‌وسیله جهانگیر شادانلو، در شماره 70 خیابان لوریل در منطقه پانزدهم پاریس درست شده است، با سو‌استفاده از احساسات وطن‌پرستانه ایرانیان، نقش یک بنگاه برای به دام انداختن و استخدام ایرانیان متقاضی پناهندگی به عنوان ماموران جدید جمهوری اسلامی در جامعه ایرانیان مقیم فرانسه را بازی می‌کند.

در دو دادگاه پی‌در‌پی، جهانگیر شادانلو شکست خورد و شرکت انتشاراتی کتاب «واواک  در خدمت آیت‌اله‌ها» به دلیل شکایت بی‌مورد از وی درخواست جمعن، ده هزار یورو خسارت نموده است. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل شاکیان را جمهوری اسلامی پرداخته است و این ده هزار یورو را هم جمهوری اسلامی پرداخت خواهد کرد. جهانگیر شادانلو پس از دوبار محکوم شدن به رای دادگاه اعتراض کرد و به دیوان عالی دادگستری فرانسه شکایت کرد.

بیشتر بخوانید:

«واواک در خدمت آیت‌اله‌ها»


 


خبر / رادیو کوچه

مادران دو آمریکایی کوه‌نورد که حدود دو سال است در زندان اوین تهران در بازداشت به‌سر می‌برند، روز جمعه 24 ژوئن، اعلام کرده‌اند که برای آزادی فرزندان خود به هم‌راه چند زن دیگر یک کمپین اعتصاب غذای نوبتی به راه می‌اندازند.

شین باوئر و جاشوا فتال به هم‌راه سارا شورد در اواخر ژوئیه سال ۲۰۰۹ در نزدیکی مرز ایران و عراق، به اتهام ورود به خاک ایران دستگیر شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، لورا فتال، مادر جاشوا فتال، اظهار داشت که از روز جمعه اعتصاب غذای نوبتی خود را آغاز می‌کند.

او گفت: «اینگرید بتانکور، سیاست‌مدار کلمبیایی که شش سال و نیم گروگان شورشیان فارک بود، من را هم‌راهی می‌کند. بعد از من نورا شورد، مادر سارا شورد که آزاد شد، اعتصاب غذا می‌کند و نوبت اوست.»

خانواده‌های دو آمریکایی می‌گویند که این کمپین تا روز ۳۰ ژوئن ادامه خواهد داشت.

لازم به اشاره است آن‌ها در ماه می امسال هم اعتصاب غذا کرده بودند.

خانم فتال افزود: «در روزهای بعد هم تعدادی از افراد معروف به اعتصاب غذا می‌پیوندند. از جمله سیندی شیهان، فعال ضد جنگ که پسرش در جنگ عراق کشته شد. پنج‌شنبه، ۲۹ ژوئن، نوبت سیندی هیکس است که اعتصاب غذا کند. این روز، روز تولد اوست.»

طی ماه‌های گذشته علاوه بر دولت آمریکا، شمار زیادی از چهره‌های سرشناس مانند یوسف اسلام، خواننده مسلمان شده بریتانیایی و سر اسقف دزموند توتو، برنده جایزه نوبل و از چهره‌های مبارزه با آپارتاید خواهان آزادی این دو جوان آمریکایی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«درخواست برای آزادی کوه‌نوردان آمریکایی بازداشتی در ایران»

 


 


رادیو کوچه


1864 میلادی- «والتر هرمان نرنست» (Walther Hermann Nernst) از شیمی‌دانان آلمانی زاده شد.  وی به تثبیت رشته نوین شیمی فیزیک کمک کرد. یکی از مهم‌ترین کارهای او در شیمی ارایه فرمول مهم الکتروشیمی‌اش مشهور به معادله «نرنست» است.

وی هم‌چنین جایزه نوبل سال ۱۹۲۰ میلادی را به‌خاطر کارهایش در شیمی گرمایی (ترموشیمی) گرفته است.

در سال ۱۸۷۷ میلادی دکترا گرفت. در سال ۱۸۸۹ میلادی استاد شیمی فیزیک دانش‌گاه «کوتینگن» (University of Göttingen) و در سال ۱۹۰۵ میلادی استاد شیمی فیزیک دانش‌گاه برلین شد و یک سال بعد کشف مهم خود را اعلام کرد. از این کشف به عنوان قانون «سوم ترمودینامیک» یاد می‌شود که گفته شده رسیدن به صفر مطلق محال است.

1876 میلادی- سوار نظام آمریکا به فرماندهی «ژنرال کاستر» (Col. George A. Custer) از سرخ‌پوستان «سیو» (Sioux) شکست خورد و همه افراد آن در این جنگ که به جنگ «لیتل بیگ هورن» (Battle of the Little Bighorn) مشهور شد‌، کشته شدند.

در اواخر سال‌های 1860 میلادی و پس از پایان جنگ‌های انفصال آمریکا‌، دولت تحت فشار محافل بخش بزرگی از سرزمین‌ها و مراتع سرخ‌پوستان را به شرکت‌های راه آهن واگذار کرد. سرخ‌پوستان دست به شورش زدند و ژنرال‌های آمریکایی شورش‌های سرخ‌پوستان را سرکوب کردند.

چند سال بعد‌، در سال 1875 میلادی با کشف طلا در منطقه «بلاک هیلز» (Black hill) در ایالت داکوتای جنوبی که متعلق به سرخ‌پوستان قبایل سیو و شایان بود‌، سیل جویندگان طلا به این منطقه سرازیر شد و درگیری‌هایی میان آن‌ها و سرخ‌پوستان درگرفت. ژنرال «جرج آرمسترانگ کاستر» مامور سرکوب سرخ‌پوستان شد.

در سال 1875 که کاستر مامور سرکوب شورش سرخپوستان شد‌، قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند. به همین دلیل‌، می‌خواست به هر قیمتی به یک موفقیت نظامی دست یابد.

ژنرال کاستر در راس یک واحد سوار نظام تصمیم گرفت بار دیگر یک اردوگاه سرخ‌پوستان را نابود کند.

اما در کنار رودخانه «لیتل بیگ هورن» در ایالت «مونتانا» در شمال غرب آمریکا در کمین‌گاهی که، رییس قبایل سیو برای او تدارک دیده بود‌، افتاد. افراد سوار نظام کاستر از سرخ‌پوستان سیو شکست خوردند و همه آن‌ها کشته شدند.

پس از این جنگ ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای جنگ با سرخ‌پوستان سیو اعزام کرد و سرانجام قبایل سیو شکست خوردند.

1950 میلادی- جنگ شبه جزیره کره در چنین روزی با عبور واحدهای چند لشکر کره شمالی (جمهوری دمکراتیک خلق کره) از مدار 38 آغاز شد که تا 27 جولای سال 1953 ادامه داشت. شبه جزیره کره در سال 1945 که ژاپن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم پایان یافت، در مدار 38 عرض جغرافیایی موقتن به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده که بعدن با انجام انتخابات به صورت یک کشور درآیند. ولی در جنوب شبه جزیره «دولت» تشکیل شد. شمالی‌ها هم در منطقه خود به عاملیت حزب کمونیست یک دولت دیگر تشکیل دادند. با این وضعیت چون دیگر سخن از انتخابات و تامین وحدت به این طریق (روش دمکراتیک) نبود، شمالی‌ها تصمیم گرفتند که برای حل مسئله، راه نظامی در پیش گیرند.

پس از آغاز جنگ، دولت آمریکا به شورای امنیت متوسل شد و شورا به منشور ملل استناد کرد، رای به مداخله نظامی ملل متحد داد و در اندک مدتی 17 کشور به کمک کره جنوبی شتافتند. چین توده‌ای که خارج از سازمان ملل بود به یاری کره شمالی رفت و شوروی به کمک تسلیحاتی و ارسال هواپیما و خلبان دست زد و جنگ وسعت یافت.

1991 میلادی- «اسلوونی» و «کرواسی» استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کرد‌ند .

سرزمین اسلوونی پس از پایان جنگ جهانی اول، ضمیمه فدراسیونی شد که بعدها یوگسلاوی نام گرفت و صرب‏ها بر آن تسلط یافتند. تحولات سال‏های آخر دهه 1980‌ در شوروی و سایر کشورهای بلوک شرق، اسلوونی را نیز تحت تاثیر قرار داد و مردم این کشور در همه‏پرسی دسامبر 1990، خواستار استقلال از یوگسلاوی شدند.

جمهوری اسلوونی کشوری است در جنوب اروپای مرکزی. پایتخت آن «لیوبلیانا» (Ljubljana) نام دارد. این کشور در حال حاضر عضوی از ناتو و اتحادیه اروپا است.

«کرواسی» هم کشوری است واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگووین و از جنوب با مونته نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. پایتخت کرواسی شهر «زاگرب» (Zagreb) است. این کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بوده و به عنوان عضو ناظر در شورای امنیت سازمان ملل حاضر است.

2009 میلادی- «مایکل جوزف جکسون» با نام مستعار «ام‌جی» (MJ) درگذشت. وی موسیقی‌دان، بازرگان، خواننده، ترانه‌سرا، رقصنده، بازی‌گر، طراح رقص، شاعر و فعال حقوق بشر آمریکایی است.

او هفتمین فرزند خانواده‌ی معروف جکسون است و فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه‌ی موسیقی از سن ۶ سالگی و به عنوان یکی از اعضای گروه «جکسون فایو»  (The Jackson 5) آغاز کرد و در حالی که هنوز عضوی از گروه بود، در سال ۱۹۷۱ کار خود را به عنوان یک تک‌خوان شروع کرد. او را «سلطان پاپ» می‌نامند. آلبوم «تریلر» او که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد، پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی جهان است. علاوه بر آن ۴ آلبوم دیگر استودیویی او: «غیر معمول»، «بـد»، «خطرناک»، «تاریخ» جز‌ پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی جهان هستند.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1384 خورشیدی- نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران انتشار یافت و اعلام شد که «محمود احمدی‌نژاد» با 17 میلیون و 248 هزار و 282 رای (62 درصد کل آرا) برنده انتخابات شده است. در دور نخست رای‌گیری‌ «هاشمی رفسنجانی» با شش میلیون و 159 هزار رای، اول و احمدی نژاد با پنج میلیون و 710 هزار رای (449 هزار رای کم‌تر) دوم شده بود که در دور دوم، آرا او شش میلیون و 449 هزار رای بیش از آرا هاشمی بود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود که به دور دوم راه یافته بود.

1903 میلادی- زادروز «اریک آرتور بلر» (Eric Arthur Blair) با نام مستعار «جورج اورول» (George Orwell)، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی، بیش‌تر شهرت او مرهون دو رمان «قلعه حیوانات» و «هزارو نه‌صد و هشتادوچهار» است.

1386 خورشیدی- سال‌روز در گذشت «مهستی» خواننده ایرانی موسیقی سنتی و پاپ که از او با عناوینی چون «بانوی آواز گل‌ها و دل‌ها» یاد می‌شود.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

جام جم

راسخون

Iranian history

 

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) آیت‌اله مهدوی کنی در دیدار فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد: هم‌دلی اصول‌گرایان زیر چتر ولایت فقیه

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66260

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح دیدار اخیر این فراکسیون با رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: «آیت‌اله مهدوی کنی در این دیدار بر تبعیت از ولایت فقیه تاکید کرد.»

2) ابراز تردید اشتون درباره رای سازمان ملل به تشکیل کشور مستقل فلسطینی

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66262

به گزارش فارس، کاترین اشتون  در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره رای سازمان ملل به تشکیل کشور مستقل فلسطینی در ماه سپتامبر ابراز تردید کرد و گفت مطمئن نیست سازمان در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی رای دهد.

خراسان

1) نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، پاکستان و افغانستان در تهران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=4&id=801734

در آستانه نخستین کنفرانس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم‌، عصر روز گذشته نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، پاکستان و افغانستان در تهران برگزار شد. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد ، آصف علی زرداری و حامد کرزی در این اجلاس در باره مهم‌ترین مسایل منطقه و جهان و راه‌های گسترش هم‌کاری‌های دوجانبه، سه جانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

2) محمد شریف ملک‌زاده به دلیل اتهامات مالی بازداشت شد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=4&id=801775

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «محمد شریف ملک‌زاده، معاون مستعفی وزیر خارجه صبح پنج‌شنبه 2 تیر بازداشت شد.» اسماعیل کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، علت دستگیری ملک‌زاده را اتهام‌های مالی و داشتن پرونده در قوه قضاییه اعلام کرد و گفت که کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش‌تر در مورد او به نهادهای دولتی هشدار داده بود.

جام جم

1) واکنش ایران به تحریم جدید آمریکا علیه ایران‌ایر

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100847068008

در حالی دور جدید تحریم‌ها علیه ایران با تحریم شرکت هواپیمایی ایران‌ایر آغاز شده که ایران‌ایر بیش از 30 سال است پروازی به آمریکا ندارد و مسوولان کشورمان معتقدند این تحریم‌ها بی‌خاصیت بوده و شکست‌خورده ‌است.

2) احمدی‌نژاد در دیدار زرداری: ایران آماده صادرات گاز به چین از طریق پاکستان است

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100847065964

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد عصر جمعه در دیدار آصف علی زرداری رییس جمهوری پاکستان در بخشی از سخنان خود با تاکید بر آن‌که ایران هیچ محدودیتی برای هم‌کاری اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله پاکستان ندارد‌، گفت‌: «ایران برنامه‌های وسیعی برای افزایش توزیع نفت و گاز دارد و ما می‌توانیم هم‌کاری‌های دو‌جانبه و سه‌جانبه را گسترش دهیم‌. ما آمادگی داریم از طریق پاکستان به چین هم گاز صادر کنیم و مقدمات این کار در داخل ایران در بخش تولید و انتقال به سرعت در حال انجام است و خط لوله انتقال گاز به شرق در حال رسیدن به مرزهای ایران و پاکستان است.»

کیهان

1) 3 تن از مراجع عراق: اشغال‌گران سر موعد نروند اعلام جهاد می‌کنیم

http://www.kayhannews.ir/900404/16.htm#other1604

علمای شیعه عراق مبارزه با اشغال‌گران آمریکایی را پس از 11 دی ماه آینده، جهاد مقدس و دفاع از اسلام دانستند.

2) سران اروپا برای بررسی اوضاع بحرانی یونان در بروکسل گردهم آمدند

http://www.kayhannews.ir/900404/16.htm#other1608

مقامات اتحادیه اروپا با نگرانی از وضعیت وخیم اقتصادی در برخی کشورهای عضو و از آن جمله یونان در بروکسل تشکیل جلسه دادند.

آفرینش

1) وزیر اطلاعات با اشاره به اقدامات تروریست‌ها: مسوولان به جد مراقب اطراف خود باشند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84495

وزیر اطلاعات در هشداری خطاب به مسوولان کشور نسبت به فعالیت مجدد تروریستی منافقین گفت: «من به عنوان مسوول دست‌گاه امنیتی اطلاعاتی کشور به مسوولان هشدار می‌دهم که باید مراقب اطراف خود به‌طور جد باشند.»

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات کشورمان در سومین گردهمایی انجمن دفاع از قربانیان تروریست خاورمیانه اظهار داشت: «من از بسیج و این انجمن درخواست دارم که ماهیت واقعی تروریست‌ها را به نسل جوان امروز بشناسانند زیرا آن‌ها اوایل انقلاب نبودند و از وضعیت منافقین خبر ندارند و نیاز جدی به این موضوع دارند که نسبت به مجموعه‌ای که هم اکنون خود را در دامن استکبار جا داده و از حمایت آن برخوردار است آشنا شوند.»

2) وزیر دفاع آمریکا: آمریکا در آستانه از دست دادن برتری خود در جهان است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=84503

وزیر دفاع آمریکا ضمن ابراز نگرانی از فاصله گرفتن آمریکا از رهبری جهان اعلام کرد که نمی‌تواند شاهد کاهش چشم‌گیر نفوذ و تعهدات آمریکا در جهان باشد. به گزارش فارس به نقل از مجله آمریکایی نیوزویک، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در ابراز دیدگاه خود درباره افق ترس‌ناک آمریکا اعلام کرد که آمریکا در معرض خطر از دست دادن برتری خود در عرصه جهانی قرار دارد.

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 25 ژوئن، معترضان دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور دست‌کم ۱۵ تن از معترضان را در درگیری‌های روز جمعه در این کشور کشته‌اند.

به گفته فعالان حقوق بشر، پنج نفر در حالی که بعد از نماز جمعه، مسجدی واقع در حومه دمشق، پایتخت سوریه، را ترک می‌کردند به ضرب گلوله از پای درآمدند.

تیراندازی نیروهای دولتی به سوی تظاهر کنندگان در دمشق هم دست‌کم ۳ کشته برجای گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی‌ است دو نفر دیگر هم در شهر حمص کشته شدند.

این در حالی است که مقام‌های سوریه عده‌ای مرد مسلح ناشناس را مسوول قتل این افراد دانسته و گفته‌اند که تعدادی از نیروهای امنیتی هم جان خود را از دست داده‌اند.

روز جمعه هزاران نفر در شهرهای مختلف در تظاهرات هفتگی خواهان برکناری بشار اسد شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در دست‌کم دو منطقه در دمشق، برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند و به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.

بیشتر بخوایند:

«نیروهای سوری به روی تظاهرات کنندگان آتش گشودند»


 


تعدادی از فعالان حقوق بشر و دموکراسی ایرانی در نروژ در راستای حمایت از 18 زندانی سیاسی که در زندان اوین و زندان رجایی‌شهر کرج در اعتراض به جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند، اقدام به انتشار فراخوانی کرده‌اند.

متن این فراخوان به شرح زیر است:

مدتی است که دوازده زندانی سیاسی از طیف‌های مختلف در بند 350 زندان اوین به نام‌های محمد داوری، عبداله مومنی، حسن اسدی زیدآبادی، عماد بهاور، قربان بهزادیان‌نژاد، بهمن احمدی‌امویی، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌اله عرب‌سرخی، ابوالفضل قدیانی، محسن امین‌زاده، محمدرضا مقیسه و مهدی اقبال و زندان رجایی شهر به نام‌های رسول بداغی، مسعود باستانی،‌ عیسی سحرخیز، علی عجمی، کیوان صمیمی، حشمت‌اله طبرزدی، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. اعتصاب غذای این زندانیان سیاسی در اعتراض به کشته شدن «هدی صابر» و «هاله سحابی» و نیز نقض حقوق بشر در ایران صورت گرفته است؛

از آن‌جایی که ما فعالان خارج از کشور باید انعکاس صدای زندانیان سیاسی باشیم و خواسته‌های آنان را به گوش مردم دنیا برسانیم؛

از آن‌جایی که چندی پیش «هدی صابر» پس از اعتصاب غذا و در حالی که در بهداری زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت، کشته شد؛ و هم‌چنین هاله سحابی به دست مامورین دولت جمهوری اسلامی در مراشم شییع جنازه پدرش عزت‌اله سحابی جان شیرینش به دست ماموران امنیتی گرفته شد؛

از آن‌جایی که تعداد زندانیانی که در زندان‌های ایران کشته می‌شوند رو به افزایش بوده و دولت جمهوری اسلامی ایران، در مقابل هیچ‌ یک از آن‌ها پاسخ‌گو نیست؛

از آن‌جایی که احترام به حقوق بشر برای ما امری است ضروری و حمایت از افرادی که مورد نقض حقوق بشر قرار گرفته‌اند، وظیفه‌ی تک‌تک ما است؛

ما، جمعی از ایرانیان ساکن نروژ، در پی اعتراض‌های بین‌المللی ایرانیان در اقضا نقاط جهان، قصد انجام تجمعی در مقابل مجلس کشور نروژ را داریم تا اعتراض خود، نسبت به موارد گسترده‌ی نقض حقوق بشر در ایران به گوش سایر مردمان کشور برسانیم و حمایت خود را از 18 زندانی سیاسی اعتصاب غذا کننده اعلام کنیم.

از ایرانیان مقیم نروژ دعوت می‌گردد تا در این تجمع که در روز شنبه، 25 ژوئن از ساعت 18 تا 19 در مقابل پارلمان نروژ در اسلو برگزار می‌شود به ما پیوندند.

امضا کنندگان فراخوان:

شیدا جهان‌بین

محمود امیری‌مقدم

بهداد بردبار

مجتبی سمیع‌نژاد

محمد مصطفایی


 


خبر / رادیو کوچه

پیتر فالک، هنرپیشه نامی سینما و تلویزیون آمریکا، در ۸۳ سالگی درگذشته است. خبرگزاری‌ها به نقل از خانواده پیتر فالک اعلام کرده‌اند که این هنرپیشه محبوب شام‌گاه پنج‌شنبه، 23 ژوئن، در خانه خود در بورلی هیلز (لس‌ آنجلس) درگذشت.

فالک از چند سال پیش از اختلال حواس و بیماری آلزایمر رنج می‌برد، اما به گفته خانواده، او در آرامش کامل دنیا را ترک کرد.

پیتر فالک از سال ۱۹۵۸ در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد، اما بیش‌ترین معروفیت او به خاطر ایفای نقش «ستوان کلمبو» بود، یکی از جذاب‌ترین کارآگاهان تاریخ نمایش که به خاطر آن چهار بار جایزه «امی» را دریافت کرد.

 


 


خبر / رادیو کوچه

مجلس سنای ایالتی نیویورک طرح قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان را روز جمعه، 24 ژوئن، تصویب کرد. مجلس نمایندگان این ایالت پیش‌تر با این طرح موافقت کرده بود.

این مصوبه پس از آن‌که توسط اندرو کومو، فرمان‌دار نیویورک امضا شود در ظرف ۳۰ روز به اجرا گذاشته خواهد شد.

به این ترتیب، ایالت نیویورک ششمین و بزرگ‌ترین ایالت آمریکا است که ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسد.

جمهوری‌خواهان سنای نیویورک را کنترل می‌کنند.

این طرح با ۳۳ رای موافق در برابر ۲۹ رای مخالف تصویب شد.

فعالان حقوق هم‌جنس‌گرایان معتقدند که اقدام سنای ایالتی نیویورک می‌تواند به قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان در سایر ایالت‌های آمریکا کمک کند.


 


بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی به معترضان

«15 کشته در دور تازه درگیری‌های سوریه»


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 25 ژوئن، معترضان دولت بشار اسد، رییس جمهوری این کشور اعلام کردند که نیروهای امنیتی سوریه دست‌کم ۱۵ تن از معترضان را در درگیری‌های روز جمعه در این کشور کشته‌اند.

به گفته فعالان حقوق بشر، پنج نفر در حالی که بعد از نماز جمعه، مسجدی واقع در حومه دمشق، پایتخت سوریه، را ترک می‌کردند به ضرب گلوله از پای درآمدند.

تیراندازی نیروهای دولتی به سوی تظاهر کنندگان در دمشق هم دست‌کم ۳ کشته برجای گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی‌ است دو نفر دیگر هم در شهر حمص کشته شدند.

این در حالی است که مقام‌های سوریه عده‌ای مرد مسلح ناشناس را مسوول قتل این افراد دانسته و گفته‌اند که تعدادی از نیروهای امنیتی هم جان خود را از دست داده‌اند.

روز جمعه هزاران نفر در شهرهای مختلف در تظاهرات هفتگی خواهان برکناری بشار اسد شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در دست‌کم دو منطقه در دمشق، برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند و به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.

………………………………………………………..

از روز جمعه 24 ژوئن آغاز شد،

«اعتصاب غذا برای آزادی دو آمریکایی زندانی در ایران»

خبر / رادیو کوچه

مادران دو آمریکایی کوه‌نورد که حدود دو سال است در زندان اوین تهران در بازداشت به‌سر می‌برند، روز جمعه 24 ژوئن، اعلام کرده‌اند که برای آزادی فرزندان خود به هم‌راه چند زن دیگر یک کمپین اعتصاب غذای نوبتی به راه می‌اندازند.

شین باوئر و جاشوا فتال به هم‌راه سارا شورد در اواخر ژوئیه سال ۲۰۰۹ در نزدیکی مرز ایران و عراق، به اتهام ورود به خاک ایران دستگیر شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، لورا فتال، مادر جاشوا فتال، اظهار داشت که از روز جمعه اعتصاب غذای نوبتی خود را آغاز می‌کند.

او گفت: «اینگرید بتانکور، سیاست‌مدار کلمبیایی که شش سال و نیم گروگان شورشیان فارک بود، من را هم‌راهی می‌کند. بعد از من نورا شورد، مادر سارا شورد که آزاد شد، اعتصاب غذا می‌کند و نوبت اوست.»

خانواده‌های دو آمریکایی می‌گویند که این کمپین تا روز ۳۰ ژوئن ادامه خواهد داشت.

لازم به اشاره است آن‌ها در ماه می امسال هم اعتصاب غذا کرده بودند.

خانم فتال افزود: «در روزهای بعد هم تعدادی از افراد معروف به اعتصاب غذا می‌پیوندند. از جمله سیندی شیهان، فعال ضد جنگ که پسرش در جنگ عراق کشته شد. پنج‌شنبه، ۲۹ ژوئن، نوبت سیندی هیکس است که اعتصاب غذا کند. این روز، روز تولد اوست.»

طی ماه‌های گذشته علاوه بر دولت آمریکا، شمار زیادی از چهره‌های سرشناس مانند یوسف اسلام، خواننده مسلمان شده بریتانیایی و سر اسقف دزموند توتو، برنده جایزه نوبل و از چهره‌های مبارزه با آپارتاید خواهان آزادی این دو جوان آمریکایی شده‌اند.

………………………………………………………..

محمد خاتمی:

«مسوولان جمهوری اسلامی باید با معترضان مذاکره کنند»

خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 24 ژوئن، محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، از زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند خواست به اعتصاب خود پایان دهند و خطاب به مسوولان جمهوری اسلامی نیز گفت که «یک‌بار هم که شده، از طریق مذاکره با معترضان به حل مسایل بپردازند.»

محمد خاتمی در دیدار با  مریم قدس، همسر فیض‌اله عرب‌سرخی که در زندان اوین در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد با ارسال پیامی به زندانیان اعتصاب‌کننده خواستار آن شد که هر چه زودتر به این اعتصاب پایان دهند.

محمد خاتمی در این پیام که خطاب به فیض‌اله عرب‌سرخی نوشته شده، تصریح می‌کند: «چند روزی است که شما و عده‌ای از عزیزانی که در زندان به‌سر می‌برند به اعتصاب غذا دست زده‌اید و این امر همه ما را نسبت به سلامتی شما نگران کرده است و پاره‌ای اخبار نیز این نگرانی را تشدید می‌کند.»

محمد خاتمی در ادامه پیام خود مسوولان جمهوری اسلامی را مورد خطاب قرار داده و می‌گوید: «از سوی دیگر اگر صدای ما به مسوولان می‌رسد از آنان می‌خواهیم که یک‌بار هم که شده است از طریق مذاکره با معترضان به حل مسایل بپردازند. آنان مطالبی دارند که در جریان مذاکره بهتر می‌توان به آن‌ها رسیدگی کرد تا یا دوستان قانع شوند یا مطالب آنان مورد توجه و اجابت قرار گیرد.»

در همین حال به گزارش رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، عبداله مومنی، محسن امین‌زاده، ابوالفضل قدیانی، مهدی کریمیان اقبال و بهمن احمدی امویی  در اثر اعتصاب غذا با مشکل جسمی روبه‌رو شده و به بهداری زندان اوین انتقال یافته‌اند.

………………………………………………………..

مجلس سنای ایالتی نیویورک:

«قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان در نیویورک»

خبر / رادیو کوچه

مجلس سنای ایالتی نیویورک طرح قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان را تصویب کرد. مجلس نمایندگان این ایالت پیش‌تر با این طرح موافقت کرده بود.

این مصوبه پس از آن‌که توسط اندرو کومو، فرمان‌دار نیویورک امضا شود در ظرف ۳۰ روز به اجرا گذاشته خواهد شد.

به این ترتیب، ایالت نیویورک ششمین و بزرگ‌ترین ایالت آمریکا است که ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسد.

جمهوری‌خواهان سنای نیویورک را کنترل می‌کنند.

این طرح با ۳۳ رای موافق در برابر ۲۹ رای مخالف تصویب شد.

فعالان حقوق هم‌جنس‌گرایان معتقدند که اقدام سنای ایالتی نیویورک می‌تواند به قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان در سایر ایالت‌های آمریکا کمک کند.

………………………………………………………..

در سن 83 روی داد،

«درگذشت پیتر فالک هنرپیشه آمریکایی»

خبر / رادیو کوچه

پیتر فالک، هنرپیشه نامی سینما و تلویزیون آمریکا، در ۸۳ سالگی درگذشته است. خبرگزاری‌ها به نقل از خانواده پیتر فالک اعلام کرده‌اند که این هنرپیشه محبوب شام‌گاه پنج‌شنبه، 23 ژوئن، در خانه خود در بورلی هیلز (لس‌ آنجلس) درگذشت.

فالک از چند سال پیش از اختلال حواس و بیماری آلزایمر رنج می‌برد، اما به گفته خانواده، او در آرامش کامل دنیا را ترک کرد.

پیتر فالک از سال ۱۹۵۸ در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد، اما بیش‌ترین معروفیت او به خاطر ایفای نقش ستوان کلمبو بود، یکی از جذاب‌ترین کارآگاهان تاریخ نمایش که به خاطر آن چهار بار جایزه «امی» را دریافت کرد.

………………………………………………………..

مدیرکل آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی:

«در صورت بازدید از ایران باید نتایج ملموسی به‌دست آید»

خبر / رادیو کوچه

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی،‌ شام‌گاه جمعه، 24 ژوئن، اعلام کرد که ممکن است به دعوت تهران برای دیدار از ایران پاسخ مثبت بدهد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال تاکید کرد که وی در صورت سفر به ایران باید نتایج ملموسی به دست آورد.

یوکیا آمانو اظهار داشت وی در دیداری که  هفته گذشته با فریدون عباسی در  وین داشته، نظر مثبت خود را  درباره لزوم گفت‌وگوی ایران و آژانس ابراز داشته است.

آمانو با این حال گفت که در دیدار با فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، آن‌ها هم‌چنان درباره موضوعات اصلی دچار اختلاف نظر عمیق بوده‌اند.

یوکیا آمانو، که نسبت به محمد البرادعی موضع سخت‌تری نسبت در برابر ایران دارد، روز سه‌شنبه 21 ژوئن در حاشیه  نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با فریدون عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار بود که رییس سازمان انرژی اتمی ایران از آمانو برای سفر به ایران دعوت کرد.

علی اکبر سلطانیه، ‌نماینده ایران در آژانس نیز درباره دیدار آمانو و عباسی گفته است که «در این ملاقات نیز دکتر عباسی از مدیرکل آژانس و معاونانش برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان دعوت کرد که مقرر شد مقدمات و برنامه‌ریزی این سفر توسط نمایندگی کشورمان در وین انجام شود.»

آمانو که در گزارش‌هایش درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده ‌است، اظهار داشت که در دیدار با عباسی این مسایل را با وی در میان گذاشته است.

شورای امنیت پس از ارسال پرونده ایران از آژانس به سازمان ملل تاکنون چهار قطع‌نامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و  از تهران به ویژه خواسته است که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

………………………………………………………..

پس از 45 روز بازداشت،

«تبرئه مدیرمسوول یک موسسه فرهنگی هنری»

خبر / رادیو کوچه

هوشنگ رضایی، مدیرمسوول موسسه فرهنگی هنری «پارلاق دان اولدوز» (ستاره درخشان صبح‌گاهی‌) در موسسه مذکور از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و مدت 45 روز در بازداشت به سر برده است‌.

وی در مدت بازداشت با اتهاماتی از قبیل فعالیت تبلیغی به نفع گروه قوم‌گرا و مخالف نظام جمهوری اسلامی، تجزیه‌طلبی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور، تشکیل جمعیتی با هدف بر هم زدن امنیت کشور، تحریک مردم به قوم‌گرایی و تشکیل خانه فساد از طریق آموزش رقص آذربایجانی روبه‌رو بوده است.

این در حالی است که موسسه مذکور دارای پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گفته آقای رضایی فعالیت موسسه «پارلاق دان اولدوز» بیش‌تر در زمینه آموزش زبان ترکی آذربایجانی، بررسی و تحقیق در ارتباط با ادبیات شفاهی آذربایجان و ایجاد کارگاه عملی برای تدریس در زمینه اسطوره و ادبیات آذربایجان بوده است.

هوشنگ رضایی از کلیه اتهامات به استناد تشکیل خانه فساد از طریق آموزش رقص آذربایجانی که در دادگاه عمومی رسیدگی شد، تبرئه شده است. اما از یک سال و نیم پیش، این موسسه پلمب و تعطیل است. یادآور می‌شود وکالت هوشنگ رضایی را نقی محمودی بر عهده داشت.

………………………………………………………..

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل:

«تحریم ایران‌ایر بر اساس ادعاهای واهی است»

خبر / رادیو کوچه

محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز شنبه، 25 ژوئن در نامه‌ای به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرده است.

دولت آمریکا روز پنج‌شنبه، 23 ژوئن ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، دو شرکت عمده و یک شهروند ایران را به اتهام نقض تحریم‌های بین المللی، ارتباط با سپاه پاسداران و کمک به انتقال تسلیحات به حزب‌اله لبنان تحریم کرد.

آقای خزاعی گفته است که آمریکا با این تحریم‌ها، ملتی را تهدید کرده که برای کسب حقوق مشروع خود ایستاده است.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، تحریم ایران‌ایر را بر اساس ادعاهای واهی خوانده و آن‌ها را رد کرده است.

او از دبیرکل سازمان ملل خواسته تا این نامه به عنوان سند مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شود.

………………………………………………………..

هم‌زمان با سخن‌رانی کرزی علیه تروریسم،

«سی کشته در انفجار  جنوب کابل»

خبر / رادیو کوچه

منابع دولتی در افغانستان اعلام کرند روز شنبه، 25 ژوئن، بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر در جنوب کابل 30 تن کشته شده‌اند.

انفجار مواد منفجره جاسازی‌شده در خودرویی در نزدیکی بیمارستانی در ولایت لوگر در جنوب شرقی کابل باعث کشته شدن 30 تن و زخمی شدن بیش از 40 نفر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین حال حامد کرزی رییس جمهوری این کشور که برای شرکت در یک کنفرانس در مورد «تروریسم» به تهران سفر کرده است ، اعلام کرد: «افغانستان به طور مشخص متحمل ضررهای فراوان مالی و جانی در مبارزه با تروریسم شده است.»

او افزود‌: «علی‌رغم این که در 10 سال اخیر تلاش فراوانی کرده‌ایم تا زیرساخت‌های کشور افغانستان را بسازیم اما افغانستان نه تنها هنوز به صلح نرسیده بلکه تروریسم هم‌چنان کشور ما منطقه را تهدید می‌کند.»

وی با هشدار نسبت به گسترش تروریسم در دیگر کشورهای منطقه و جهان گفت‌: «تروریسم امروز دارای چنان قدرتی است که هیچ کشوری نمی‌تواند از شر آن در امان باشد.»

………………………………………………………..

پس از بازداشت و انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین،

«وضعیت نامناسب جسمانی مریم مجد عکاس ورزشی»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش رسانه‌ها، مریم مجد، خبرنگار و عکاس ورزشی که در راه سفر به آلمان در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شده بود، طی تماس‌های کوتاه با خانواده از بازداشت و نامساعد بودن وضعیت جسمی‌اش، در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

به گزارش دانشجونیوز، مریم مجد، تنها عکاس تخصصی حوزه ورزشی ایران که جمعه هفته گذشته قصد داشت برای هم‌کاری‌های خبری مشترک با پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان آلمان، ایران را به مقصد آلمان ترک کند، با ممانعت نیروهای امنیتی در فرودگاه امام خمینی تهران مواجه شده و بلافاصله نیز بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، مریم مجد طی تماسی که با خانواده خویش برقرار کرده از آنان خواسته است که برای آزادی‌اش هرچه سریع‌تر اقدام نمایند.

گفته می‌شود بازپرس پرونده مریم مجد دستور ملاقات وی با خانواده را صادر کرده است که این امر با مخالفت بازجوی وی مواجه شده است.

منابع آگاه و هم‌چنین نزدیکان وی از اتهامات این خبرنگار ورزشی ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده و بر بی‌گناه بودن وی تاکید داشته‌اند.

گفتنی است مریم مجد، سابقه هم‌کاری با مجله زنان، خبرگزاری ایسنا و روزنامه ورزشی تماشا را در کارنامه خود دارد.

………………………………………………………..

در اعتراض به صدور‌ حکم حبس،

«‌اعتصاب غذای سادات‌شریف، زندانی سیاسی»

خبر / رادیو کوچه

مهدی سادات‌شریف زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در پی ابلاغ حکم شش سال حبس تعزیری از ۱۲ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش هرانا، این زندانی سیاسی به اتهام حمایت از یک سازمان سیاسی معاند نظام از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی در اعتراض به این حکم از ۲۱ خرداد ماه تا کنون در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و حال عمومی وی نامساعد گزارش شده است.

………………………………………………………..

توسط نیروهای امنیتی صورت گرفت،

«بازداشت هشت فعال سیاسی پان‌ایرانیسم در خوزستان»

خبر / رادیو کوچه

پس از تماس تلفنی ماموران وزارت اطلاعات و امنیت با اعضای جوانان حزب پان‌ایرانیسم در خوزستان، هفت تن از آن‌ها توسط این ماموران بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه یکم تیرماه ماموران وزارت اطلاعات خوزستان طی تماس با دوتن از فعالان حزب پان ایرانیست در این استان به تهدید آن‌ها پرداختند.

این ماموران از طریق تماس تلفنی به زاهد خلفی مسوول تشکیلات حزب مذکور در ماهشهر و سربندر و اوژن اکبری از اعضای حزب در اهواز هشدار داده که از برگزاری نشست‌های سازمان جوانان در اهواز خودداری کنند در غیر این‌صورت با وارد شدن به محل جلسه اقدام به بازداشت همه حاضران خواهند کرد.

متعاقب این تماس روز جمعه 24 ژوئن جلسه ماهانه با حضور حجت کلاشی مسوول سازمان جوانان برگزار شد که علی‌رغم پایان یافتن آن تاکنون خبری از هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان از جمله حجت کلاشی، اوژن اکبری، میلاد دهقان، فرهاد باغبانی، زاهد خلفی، امین کریمی و سه تن دیگر از حاضرین در جلسه در دست نیست.

گفته شده است که دست‌کم ۹ نفر در این جلسه بازداشت شدند.

شایان ذکر است سه تن از بازداشت شدگان آقایان حجت کلاشی، میلاددهقان و فرهاد باغبانی که به جرم عضویت در حزب پان ایرانیست و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بودند هم اکنون به قید وثیقه آزاد و در انتظار صدور رای دادگاه انقلاب اهواز هستند. آقای زاهد خلفی نیز در سال‌های گذشته بار‌ها به اداره اطلاعات خوزستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

………………………………………………………..

روز جمعه روی داد،

«درگذشت تومیسلاو ایویچ مربی پیشین تیم ملی ایران»

خبر / رادیو کوچه

تومیسلاو ایویچ مربی سرشناس کرووات روز جمعه، 24 ژوئن، در سن 77 سالگی در بیمارستانی در زادگاهش اسپلیت درگذشته است.

او از موفق‌ترین مربیان کرووات محسوب می‌شد که در دهه 1970 سه عنوان قهرمانی در لیگ یوگوسلاوی با تیم هایدوک اشپلیت به دست آورد.

او در ادامه با تیم‌های آژاکس‌، اندرلشت‌، مارسی و پورتو هم قهرمان لیگ‌های آن کشورها شد. اما در ایران ایویچ به‌خاطر مهیا کردن‌ موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال ایران در یک تورنمنت بین‌المللی مشهور بود‌.

دلیل مرگ ایویچ هنوز مشخص نشده اما او مدت‌ها بود  از بیماری دیابت رنج می‌برد.

 


 


در نیمه‌های روز جمعه، بیست و نهم ماه آپریل 2011 (نهم اریبهشت 1390)، عزیزمان، سیامک پورزند، در آستانه هشتاد سالگی، به اسارت تن خود که به بند نااهلان گرفتار آمده بود و به حیات در زیر تیغ بی‌عدالتی، شجاعانه پایان داد و به سوی آزادی بی‌قید و شرط و ابدی پرواز کرد. دو ماه است که از پرواز او به سوی آزادی می‌گذرد ولی ما همچنان امید داریم که صبحی از خواب بیدار شویم و بدانیم همه آن‌چه شنیدیم و دیدیم و کشیدیم، تنها خوابی بوده بس مخوف. ولی افسوس و دریغ که این خواب را نه تنها در دو ماه گذشته، بلکه در ده سال گذشته و شاید اگر واقع بینانه تر بنگریم در سی و دو سال گذشته زیسته‌ایم. این خواب مخوف را که دشنه‌های دهشتناکش تا اعماق وجود ملتی فرو رفته است را همه با هم سی و دو سال است ناباورانه زندگی کرده‌ایم و زخم خورده‌تر از دیروز، فردایی بهتر را نه برای خود بلکه برای نسل‌های بعد از خود، آرزو کرده ایم.

مراسم یادبود سیامک پورزند در تورنتو

مرگ سیامک پورزند جلوه‌ای بارز از زندگی اش است، پر شور، عاشق، بی قرار، متفاوت و ماندگار. او که با هر نفس به زندگی با همه سختی‌ها و نادلپذیری‌هایش به ویژه در در این ده سال اخیر هم‌واره عشق می‌ورزید و تلاش می‌کرد تا داشته‌ها و دانسته‌هایش را حتا در دوران حبس در بندهای عمومی‌ زندان اوین و سپس در دوران طولانی حبس خانگی به نسل جوان منتقل کند، او که تا آخرین لحظه حیات آراسته و پیراسته در جمع ظاهر شد، در حرکتی اعتراضی به زندگی خود خاتمه داد. پرواز او چنان غیورانه و معترضانه بود که تاریخ آن را ثبت کرد و فریاد سکوت اعتراض او چنان بلند بود که جهانیان آن را خوب و رسا شنیدند و لحظه‌ای سکوت کردند و به احترام او و زندگی و مرگش، کلاه از سربرداشتند.

پرواز او برای خانواده و نزدیکانش بس دردناک بوده و هست و گذر زمان چیزی از بار اندوه و دل‌شکستگی ما نکاهیده و شاید هیچگاه نکاهد. خانواده‌ای که پس از تحمل فراز و نشیب‌های بسیار از نوع پاکسازی، خانه نشینی اجباری، زندان، شکنجه، تهدید، تجاوز به حریم خصوصی، بیماری و مهاجرت اجباری در دو دهه اول انقلاب، در دهه سوم انقلاب، عزیز سالخورده‌اش اسیر سیستم‌های امنیت موازی و زندان‌های مخفی و مخوف شد، پرواز جسورانه و جاودانه سیامک را در ناباوری به نظاره نشسته و سوگوار است. خانواده‌ای که با گذر از همه مهلکه‌های بلا، بنیان چهار نفره‌ی خود را از چهارسوی جهان با چنگ و دندان حفظ کرد و امروز که عزیز مبارزش را در کنار خود ندارد، بس دل‌شکسته و دردمند است.

 

خانواده سیامک پورزند، با همراهی همه آنانی که دل در گروی ایران و آزادی ایران دارند، درد جان‌کاه پرواز او به سوی آزادی ابدی را تاب آورده و مصمم‌تر از هر زمان دیگر بر آنند که راه پرفراز و نشیب و طولانی گذشته را با احساس مسوولیتی بس سنگین‌تر ادامه دهند. چرا که به خوبی می‌دانند عزیز رفته‌اشان گرچه با انتخاب نوع مرگش زخم‌هایی عمیق بر روح و قلب فرزندان و همسرش نهاد ولی در این راه هدفی بس غایی و پیامی‌ بس مهم داشته که مکمل زندگی پربار و هدفمندش است.

از لحظه درج خبر پرواز ابدی و پر شور سیامک پورزند، خانه ما در تورنتو مالامال شد از گل‌های زیبای سپید و رنگی  از سراسر دنیا که تسلای خاطر ما بود در آن روزهای پر درد. گل‌های ارسالی شما عزیزان توسط اعضای خانواده چون امانت‌هایی باارزش نگهداری و خشک شده تا در فرصتی مناسب به ایران ارسال شود تا خانه ابدی جسم  سیامک پورزند را مزین کند. بسیاری از نشریات ایرانی چاپ خارج از ایران از جمله هفته نامه شهروند، کیهان لندن، ایرانیان واشنگتن، فردوسی و …. در هفته‌های اول پس از پرواز جاودانه سیامک پورزند، مملو بود از آگهی‌های هم‌دردی و هم‌راهی عزیزان مان در سراسر این کره خاکی. از همه شما عزیزان متشکریم، همراهی شما در آن روزهای سخت همواره در یاد ما خواهد ماند. اعضای خانواده سیامک پورزند از دو ماه پیش تا کنون بالغ بر پنج هزار پیام ایمیلی و فیس بوکی دریافت کرده اند که هر کدام از آن‌ها به خودی خود برای ما ارزشی ویژه دارد و تسکین بخش درد ما بوده است. پاسخ به تک تک شما عزیزان و تشکر و قدردانی از هم‌راهی‌تان از عهده ما در این روزهای سخت و پر تنش خارج بوده ولی کلیه پیام‌های شما عزیزان به دقت نگهداری شده و به صورت مجموعه‌ای کامل حفظ خواهد شد. بسیاری از عزیزان با تماس‌های تلفنی خود از اقصا نقاط جهان در آن دوران پر درد شریک غم ما بودند. عدم توانایی ما برای پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی و پیام‌های تلفنی شما عزیزان، را بر ما ببخشید، ولی تک تک آن‌ها را شنیده‌ایم و در خاطرات خود حک کرده‌ایم.

 

طرح مانا نیستانی برای سیامک پورزند

مرگ اعتراضی سیامک پورزند، توسط رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران و برخی نشریات معتبر انگلیسی زبان، انعکاس خبری قوی و وسیعی داشت. از دوستان عزیز اهل رسانه سپاس‌گزاریم که مرگ اعتراضی سیامک پورزند را همان طور که شایسته حیات او و تعهد شصت ساله اش به حرفه روزنامه نویسی و مطبوعاتی اش بود، را با پوشش‌های خبری خود ارج نهادند و اجازه ندادند زندگی پربار و مرگ معترضانه هم‌کار قدیمی‌شان، بی قدر شود. متشکریم که سکوت نکردید و در مورد او نوشتید  و گفتید و به اعضای خانواده نیز این فرصت را ارایه دادید تا گرچه از در کنار جنازه عزیزشان بودن به جبر محروم ماندند و گرچه از حق عزاداری طبیعی در کشور خود منع شده اند، ولی توانستند از دریچه‌های خبری با ملتی به سوگ بنشینند و این همان چیزی است که سرکوب‌گران از آن می‌هراسند. در این جا به طور خاص از عزیزانمان در برنامه پارازیت بخش فارسی صدای امریکا، تلویزیون بخش فارسی بی بی سی و رادیو فردا قدردانی ویژه داریم که صدای اعتراض سیامک پورزند را به خانه‌های میلیون‌ها ایرانی رساندند. بسیاری از هم‌کاران سیامک پورزند، در وصف او، کارهایش، زندگی اش و مرگش نوشتند و هنرمندان مطبوعاتی طرح‌های جاودان از پروازش ترسیم کردند. دست تک تک شما عزیزان را می‌فشاریم و می‌دانیم که فقدان او برای خانواده مطبوعات ایران ضایعه ای است جبران ناپذیر. آثار شما برای اعضای خانواده بسیار باارزش است و همگی به دقت نگه‌داری خواهد شد تا در فرصتی به صورت مجموعه ای به عموم ارایه شود. در این میان از عزیزانمان در هفته نامه شهروند تشکر ویژه را داریم که در ده سال گذشته همواره خبرهای مربوط به سیامک پورزند و وضعیت او از آن زمان که در زندان‌های مخفی بود و تا آن زمان که با دست‌بند و پابند، بی هوش از زندان به بیمارستان منتقل شد و در تمام دوران حبس خانگی همواره نام او و تلاش‌های خانواده را برای زنده نگاه داشتن و دریافت اجازه خروج او از کشور را در صفحات خود منعکس کردند.

گروه‌های مختلف از فعالان فرهنگی، مطبوعاتی، دانش‌گاهی، اجتماعی و سیاسی با انتشار بیانیه‌های مختلف و اطلاعیه‌های عمومی‌پرواز ابدی سیامک پورزند را به خانواده او تسلیت گفته اند. از همه آنانی که زندگی و مرگ او را پاس داشته اند و نام او را در کنار نام آنانی که در تاریخ سیاسی و دموکراسی ایران «ایستاده مردند» به ثبت رساندند، بی دریغ سپاسگزاریم. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از جمله انجمن‌های قلم، سازمان عفو بین الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، مرکز اسناد حقوق بشر ایران و …. در طول دوران حیات سیامک پورزند هم‌واره نام او را به عنوان یکی از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران در اسناد و مدارک خود طرح  و ثبت کرده بودند و پس از مرگ غیورانه او نیز، با انتشار بیانیه‌های خاص، بار دیگر این نکته را یادآور شدند که مسوول مرگ سیامک پورزند، همانا جمهوری اسلامی ‌ایران است.

 

تعدادی از خویشاوندان، اقوام، دوستان و هم‌کاران سیامک پورزند در ایران، در هفت سال گذشته که او دوران حبس خود را در خانه سپری می‌کرد،  تلاش کردند که جای خالی خانواده ای که به جبر ناعادلانه از حقوق اولیه زیست در کنار یکدیگر محروم شده بود را، پر کنند. از همه آنانی که او را در این سال‌ها تنها نگذاشتند خالصانه سپاس‌گزاریم. در سال‌های اخیر که سیامک پورزند را نه به دلیل رفعت و شفقت بلکه به دلیل کهولت سنش و احتیاجش به مراقبت‌های خاص پزشکی از زندان به خانه منتقل کرده بودند و او در خانه خود دوران حبس را می‌گذراند، پزشکان دل‌سوز و متعهد ایرانی او را همواره مورد لطف ویژه خود قرار دادند و امکانات خاص برای درمان‌های طولانی او در دوران دوری اجباری از خانواده فراهم کردند. خانواده از عزیزان پزشک و همچنین از مسوولان و کارمندان مراکز پزشکی، بیمارستانی، خدماتی و پرستاری که تا آخرین لحظات حیات پر بار سیامک پورزند، او را مورد حمایت و مهر قرار داده اند، بی نهایت قدردان است.

حضور همه عزیزان و یارانی که پس از مرگ اعتراضی سیامک پورزند، بدن بی جان او را تنها نگذاشتند و با تلاش پی‌گیر با وجود همه تنگناها و فشارها، در کنار او و خانواده ایستادند، را قدر می‌نهیم و این هم‌راهی را هیچ‌گاه فراموش نخواهیم کرد. از یارانی که در مراسم تدفین سیامک پورزند در حالی‌که هیچ یک از اعضای خانواده او امانی برای حضور در مراسم خاک‌سپاری عزیزشان نیافته بودند، با وجود جو سنگین امنیتی، شرکت کردند بی نهایت سپاس‌گزاریم. با وجود آن‌که خانواده سیامک پورزند از برگزاری مراسم یادبود عمومی ‌در مسجد توسط نیروهای امنیتی منع شد ولی با خبر هستیم که هم‌کاران و دوستان سیامک پورزند و هم‌چنین اعضای خانواده در محافل خصوصی یاد او را در جای جای ایران گرامی‌داشته اند و باعث تسلای خانواده شده اند. آرزوی ما سلامتی شما عزیزان است. باشد که روزی نه چندان دور، در ایران عزیزمان مراتب سپاس خود به شما ابراز کنیم.

پس از پرواز ابدی سیامک پورزند، اعضای خانواده در تورنتو گرد هم آمدند تا در کنار یک‌دیگر و دور از وطن و عزیز از دست رفته شان، به سوگ بنشینند و شما عزیزان مقیم تورنتو چه هم‌دلانه ما را در آن روزهای سخت یاری کردید. بسیاری از دوستان و اقوام از راه‌های دور و کشورهای دیگر رنج سفر متقبل شدند تا در روزهای سخت با ما باشند و چه زیبا بود همراهی تان.

مراسم باشکوه بزرگ‌داشت سیامک پورزند در تورنتو بدون حضور تک تک شما عزیزان میسر نمی‌شد. دست تک تک شما را می‌فشاریم. خویشان و دوستان و یاران همیشگی که در دو هفته اول پس از فقدان سیامک پورزند، لحظه ای خانواده را تنها نگذاشتند و با کار و تلاش شبانه روزی خود تدارک برگزاری مراسمی‌ با آن شکوه و عظمت در تورنتو را فراهم کردند، مهرشان در قلب اعضای خانواده جاودان باقی خواهد ماند. گروهی سی نفره از داوطلبان وقت و انرژی خود را در روزهای قبل و روز برگزاری مراسم به طرق مختلف در راه برگزاری این بزرگ‌داشت بی دریغ و جانانه وقف کردند. تلاش‌هایتان را قدر می‌نهیم و آرزو داریم روزی در ایران مان در کنار هم جشن آزادی را دست در دست تدارک ببینیم.

مصادف با روز پدر(نوزدهم ماه جون) مراسم بزرگ‌داشتی توسط تنی چند از جوانان مبارز ایرانی مقیم واشنگتنن دی سی که در سال‌های اسارت سیامک پورزند در زندان اوین با او هم بند بوده اند، در آن شهر برگزار شد. سیامک پورزند از این عزیزان که روزهای سخت و به یاد ماندنی را با هم سپری کرده بودند، به عنوان پسران خود یاد می‌کرد و این پسران (احمد باطبی، کیانوش سنجری، علی افشاری، منوچهر محمدی و کورش صحتی و ….) یاد او را در اولین روز پدر بعد از پرواز ابدی اش گرامی‌داشتند. از همه عزیزانی که در تهیه و تدارک این برنامه شرکت داشتند و اعضای خانواده را مهمان مراسم خود کردند و  از همه عزیزانی که در این جلسه حاضر شدند تشکر می‌کنیم.

خانواده سیامک پورزند مانند هزاران و میلیون‌ها ایرانی دیگر سالیان سال است که روزگار سختی را سپری می‌کند ولی هدفی بس بزرگ را نسل به نسل و دوش به دوش بر شانه‌های خود همواره حس کرده و می‌کند و آن همانا  احترام به آزادی، حقوق بشر و دموکراسی است. دریغ و درد که امروز ایرانیان روزهای بسیار سخت تاریخ را می‌گذرانند. روزگاری که آزادگانش در اسارتند و جوانانش شهدای بانام و بی نام و قربانیان تجاوز و شکنجه چرا که حق را طلبیده اند. روزگارمان سخت است آن‌گاه که پیرمرد پیشکسوت مطبوعاتی مان در سن هشتاد سالگی به اعتراض به حبس ناعادلانه اش از بالکن طبقه ششم خانه اش به سوی آزادی پر می‌کشد تا به جهانیان بنمایاند که بهای آزادی در دیار ما گاه مرگ است. آن‌گاه که دختر مبارز سیاسی مان را، که خود نیز به دلیل حق طلبی، روزگار را در زندان سپری می‌کند، چند قدم جلوتر از جنازه پدر به کام مرگ می‌کشانند. آن‌گاه که زندانی قلم و اندیشه دیگری که به اعتراض به تنها ابزار در دسترسش پناه می‌برد و برای شنیده شدن صدای اعتراضش از پشت دیوارهای قطور زندان، با جان خود معامله می‌کند و دست به اعتصاب غذا می‌زند، در بهداری زندان به جای درمان، مشت و لگد نثارش می‌شود و جان در راه آزادی می‌بازد.  و آن‌گاه که زندگی روزمره برای ما عذابی بیش نیست چراکه دوازده تن از مبارزان در پشت دیوارهای زندان به اعتراض دست به اعتصاب غذای نامحدود زده اند. آن‌گاه که سرمایه‌های آن مرز و بوم برای نجات جان خود، تبعیدی‌های اجباری هستند و آنگاه که خبر اعدام برای ما به اعداد و آمار تبدیل شده است و …..

امروز که روزگار سختی را می‌گذرانیم، بیش از هر زمان دیگر، یاد همه آنانی که در راه آزادی ایران جان و زندگی خود را گرو گذاشتند را گرامی ‌می‌داریم و در این راه در کنار همه آنان و خانواده‌هایشان استوارتر از گذشته می‌ایستیم. با امید به آزادی ایران و ایرانی. با سپاس.

پرواز را به خاطر بسپار

پرنده مردنی است….

مهرانگیزکار، آزاده پورزند، لیلی پورزند، مهرداد حریری

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته