-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۹, پنجشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 06/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در نخستین واکنش رسمی به طرح «اینترنت چمدانی»، گفت که حکومت ایران راهکار مقابله با این طرح آمریکایی را در اختیار دارد.   طرح موسوم به «اینترنت چمدانی» یا اینترنت سیّار، دسترسی آزاد به اینترنت از طریق ماهواره، بدون نیاز به اتصال به خطوط تلفن را در اختیار افراد قرار خواهد داد.   پیش از این اظهارنظر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ساشا مینراث، مسئول طرح «اینترنت چمدانی» در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اعلام کرده بود، تا هشت ماه دیگر نسخه ساده اینترنت سيّار عرضه خواهد شد.
 


آمريکا روز چهارشنبه، نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده اين نيرو به همراه احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی را به اتهام همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان سوريه تحريم کرده است.آمريکا روز چهارشنبه، نيروی انتظامی جمهوری اسلامی،  اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده اين نيرو به همراه  احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی را به اتهام  همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان در سوريه تحريم کرده است. وزارت خزانه داری امريکا اعلام کرده است علاوه بر نيروی انتظامی ايران، ژنرال جميل حسن، رئيس سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش سوريه، و اداره امنيت سياسی سوريه را نیز به اتهام سرکوب مخالفان تحريم کرده است. در بيانيه وزارت خزانه داری آمريکا آمده است: احمد رضا رادان در ماه آوريل سال جاری به دمشق سفر کرده است تا در زمينه نحوه سرکوب مخالفان به حکومت بشار کمک کارشناسی ارائه کند. ديويد کوهن معاونت وزير خزانه داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی، در همين زمينه گفته است:«با (تحريم های) امروزما کمک نظامی و نيروهای امنيتی ايران به حکومت سوريه برای سرکوب مردم سوريه را افشا کرديم.» وی همچنين گفته است تحريم ها عليه مقامات سوريه در راستای افزايش فشار بر حکومت بشار اسد برای پايان دادن به خشونت و سرکوب در  سوريه و آغاز گذار به سيستمی مبتنی بر رعايت حقوق جهانشمول مردم اين کشور است. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز در پاسخ پرسشی در خصوص تاثير اين تحريم ها گفت:«اين (تحريم ها) توانايی های آنها در همکاری با  شرکت ها و سرمايه گذاران بين المللی محدود خواهد کرد، بنابراين دامنه اين تحريم ها گسترده است.» بنا براين تحريم ها، کليه اموال اين افراد و نهادها مورد تحريم در قلمرو آمريکا توقيف شده و همکاری شهروندان آمريکا با آنها ممنوع است. مارک تونر همچنين گفته است:«نکته مهم تر اين است که  ما با این اقدامات به اين افراد پیام میدهیم که ما رفتار انها را زير نظر داريم و در اين خصوص نيز اقداماتی انجام می دهيم.»  در همین زمینه، اتحادیه اروپا هفته گذشته  محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، و حسين طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ايران، را به اتهام همکاری در سرکوب معترضان سوری تحریم کرد. اتحاديه اروپا گفته بود این افراد به اتهام «تهيه تجهيزات و کمک به حکومت سوريه برای سرکوب اعتراضات» در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته‌اند. پيشتر ايالات متحده نيز در چارچوب اقدامات خود برای وادار ساختن رهبران سوريه به توقف سرکوب خشونت‌‌آميز اعتراض‌ها در اين کشور، علاوه بر بشار اسد و مقام‌های بلندپايه اين کشور، دو فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران را تحريم کرده بود. وزارت خزانه‌داری آمريکا نام اين دو فرمانده را قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه، و محسن چيذری، يکی ديگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس، اعلام کرد. نيروی قدس بخشی از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است که مسئوليت عمليات برون‌مرزی اين نيرو را برعهده دارد. فعالان حقوق بشر می گويند، از زمان آغاز نارامی ها در سوريه دست کم ۱۳۰۰ نفر  در تظاهرات ضددولتی کشته  و در حدود ۱۲ هزار نفر نيز بازداشت شده اند.
 


دولت آمريکا اعلام کرد نيروی انتظامی ايران، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی و احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی را به اتهام کمک به دولت سوريه در سرکوب معترضان اين کشور تحريم کرده است. دولت آمريکا همچنين شمار ديگری از افراد شاغل در سازمان های امنيتی سوريه از جمله ژنرال جميل حسن، رييس دستگاه اطلاعاتی نيروی هوايی سوريه را به اتهام سرکوب معترضان تحريم کرده است. وزارت خزانه داری آمريکا و امور خارجه آمريکا در بيانيه ای مشترک  احمد رضا رادان را متهم کرده اند که در ماه آوريل امسال به دمشق سفرکرده و به مقام های امنيتی حکومت بشار اسد، برای سرکوب معترضان سوری مشاوره تخصصی ارايه کرده است. جمهوری اسلامی پيش ازاين، چندين بار اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان در سوريه را رد کرده است.
 


طالبان افغانستان دو روزنامه نگار فرانسوی و مترجم آنها را پس از ۱۸ ماه اسارت، آزاد کرد. دفتر رياست جمهوری فرانسه با تاييد اين خبر گفته است که خبرنگاران مذکور تا ساعاتی ديگر وارد فرانسه می‌شوند. اين دو روزنامه نگار که برای شبکه سه  تلويزيون دولتی فرانسه کار می‌کردند در دسامبر ۲۰۰۹ ميلادی ربوده شده بودند. به گزارش خبرگزاری رويترز، وضعيت جسمانی اين دو خبرنگار و مترجم آنها مناسب توصيف شده است. سخنگوی رياست جمهوری فرانسه از آزادی اين دو خبرنگار، ابراز خشنودی کرده است.
 


سعيد درخشانی، رئيس اتحاديه سوپرمارکت و مواد پروتئينی ايران می‌گويد قيمت فرآورده های لبنی ۱۰ تا ۱۵ درصد گران شده است. سعيد درخشانی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، با اشاره به افزايش قيمت کالاهايی چون روغن، انواع سس و لبنيات از زمان تصويب اين افزايش قيمت و صدور مجوز اين گرانی اظهار بی‌اطلاعی کرد. چندی پيش برخی خبرگزاری ها افزايش قيمت محصولات لبنی را، نتيجه مذاکره صنايع لبنيات، با دولت و کارگروه کنترل بازار برای اصلاح نرخ‌ها اعلام کرده بودند.
 


غلامرضا انصاری، رئيس کل دادگستری استان اصفهان می گويد پرونده حادثه خمينی‌شهر ۱۶ متهم دارد که ۸ نفر از آنها دستگير شدند. رئيس کل دادگستری استان اصفهان ۸ متهم دستگيرشده پرونده خمينی شهر، سابقه شرارت، آدم‌ربايی، تجاوز به عنف و همچنين مسئوليت کيفری دارند. نزديک به يک ماه پيش، رسانه های ايران از حمله شبانه تعدادی از اشرار به يک مهمانی در باغی در خمينی شهراصفهان خبردادند که در آن حادثه، اراذل و اوباش پس از زندانی کردن مردان حاضر در مهمانی به زنان و دختران تجاوز کردند.
 


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات يک هفته پس از انتشار خبر آتش سوزی در دفترمجمع تشخيص مصلحت، اين حادثه را مشکوک و مسخره خواند. حيدر مصلحی در حاشيه جلسه روز چهارشنبه‌ هيات دولت، درعين حال از ادامه بررسی اين حادثه در وزارت اطلاعات خبر داده است. اداره کل روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام چندی پيش با انتشار اطلاعيه ای از وقوع آتش سوزی عمدی در يکی از اتاق های دفتر مجمع تشخيص در تاريخ سی ام خردادماه خبر داده بود. در اين بيانيه تاکيد شده بود که اين آتش سوزی، عمدی و اقدامی خرابکارانه بوده و دوربين های حفاظتی مجمع تشخيص مصلحت نظام، چهره اين خرابکار را ثبت و ضبط کرده است.
 


به دنبال انتشار گزارش‌های تازه‌ای درباره پروژه موسوم به «اینترنتی چمدانی» برای دسترسی آزاد به اینترنت، وزیر اطلاعات ایران گفته است، کشورش راهکار مقابله با این طرح آمریکایی را دارد.به دنبال انتشار گزارش‌های تازه‌ای درباره پروژه موسوم به «اینترنتی چمدانی» که قرار است به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی آزاد به اینترنت در هر نقطه ای از جهان اجرا شود، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفته است، کشورش راهکار مقابله با این طرح آمریکایی را دارد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت، از آمادگی تهران برای مقابله با طرح «اینترنت چمدانی» خبر داده است. وی در این باره اظهار داشته است: «در مورد کیف اینترنتی که آنها شعارش را دادند ما از قبل پیش‌بینی آن را داشتیم و راه‌های مقابله با آن را داریم و ما در فضای سایبری تسلط خوبی داریم.» وزیر جمهوری اسلامی همپنین با بیان این که آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران در فضای سایبری سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند، اظهار داشته است: «چندین بار اوباما اذعان کرده که در جنگ سایبری با جمهوری اسلامی ایران به موفقیت دست پیدا نکرده و به شکست خود اذعان کرده است.» این سخنان تنها اندکی پس از آن بیان شده است که ساشا مینراث، مسئول طرح «اینترنت چمدانی» در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اعلام کرده بود، تا هشت ماه دیگر نسخه ساده اینترنت چمدانی عرضه خواهد شد. در اواخر خرداد ماه روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده بود، دولت آمریکا می‌کوشد با صرف حدود ۷۰ میلیون دلار بودجه، شبکه‌های اینترنت و تلفن‌ همراه «جایگزین» در کشورهای استبدادی ایجاد کند. این طرح که « اینترنت چمدانی» نام گرفته است، هم اکنون با بودجه وزارت امور خارجه آمریکا توسط گروهی از کارشناسان در بنیاد پژوهشی «نیوامریکن»  در حال عملی شدن است. با اجرای این طرح می‌توان با استفاده از  یک لپ‌تاپ و یک آنتن کوچک در هر نقطه‌ای از جهان یک شبکه اینترنت مستقل و نامرئی اینترنتی ایجاد کرد و برای عده زیادی امکان دسترسی بدون محدودیت به شبکه جهانی اینترنت را فراهم آورد. به دنبال انتشار نخستین گزارش‌ها در باره طرح آمریکا برای اجرای طرح «اینترنت چمدانی»، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نسبت به ایجاد شبکه اینترنت موازی و شبکه تلفن همراه مخفی در ایران به آمریکا هشدار داده بود. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در این باره گفته بود: «آمریکایی‌ها با وارد شدن به فضای سایبری، جریان بسیار قوی را علیه خودشان به راه می‌اندازند.» همچنین نشریه صبح‌ صادق، ارگان دفتر سیاسی سپاه، هدف از ایجاد «اینترنت چمدانی» توسط آمریکایی‌ها را «جمع‌آوری سریع و آسان اطلاعات از کشورهای هدف در حوزه خاورمیانه از جمله ایران و سوریه و همچنین پشتیبانی نرم از گروه‌های برانداز و مخالف حکومت‌ها» دانسته است. صبح صادق در این باره نوشته است: «پرورش نیروی متخصص و توجه به نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای مقابله با دشمن، یک راهبرد برجسته و مهم در این حوزه به شمار می‌رود که از جمله این اقدامات ارزشمند و به هنگام در این راستا، می‌توان به تشکیل قرارگاه سایبری و جذب هکرهای انقلابی اشاره کرد.»
 


فوتبال ايران در تازه‌ترين رده‌بندی که توسط فدراسيون جهانی فوتبال، فيفا منتشر شده با دو پله نزول در جايگاه پنجاهم جهان قرار گرفت. براساس اين رده بندی، ايران در ميان کشورهای آسيايی، پس از ژاپن، استراليا و کره جنوبی در رده چهارم ايستاد. در اين رده بندی که روز چهارشنبه منتشر شده است، اسپانيا، قهرمان جهان، در رده نخست ايستاد. پس از اسپانيا، هلند و آلمان به ترتيب  در رده های دوم و سوم قرار دارند.
 


دولت آلمان از بازداشت مريم مجد، عکاس ورزشی، انتقاد کرده و خواستاری آزادی فوری وی شده است. گزارش ها حاکی است که خانم مجد يک روز پيش از سفر به آلمان بازداشت شده است.يک مقام دولت آلمان روز چهارشنبه از بازداشت مريم مجد، عکاس ورزشی، انتقاد کرده و خواستاری آزادی فوری وی شده است. گزارش ها حاکی است که خانم مجد يک روز پيش از سفر به آلمان برای حضور در جام جهانی فوتبال زنان بازداشت شده است. مارکوس لونينگ، بالاترين مقام امور حقوق بشر در دولت آلمان،  در بيانيه ای گفته است: «بازداشت خانم مجد که برای حضور فعال در رويداد ورزشی زنان برنامه ريزی کرده بود، در آستانه سفر( به خارج از کشور) توسط نيروهای امنيتی ايران تصادفی نيست.» مارکوس لونينگ  همچنين گفته است: بازداشت مريم مجد «نمونه‌ غم‌انگيز ديگری است از ارعاب و  سرکوب هايی که رژيم ايران بر فعالان حقوق زنان روا می‌دارد». اين مقام آلمانی همچنين خواستار آزادی فوری مريم مجد و ديگر فعالان زندانی حقوق زنان در ايران شد. گفته می شود مريم مجد، عکاس مطبوعات ايران که روز جمعه ۲۷ خردادماه برای عکاسی از جام جهانی فوتبال زنان قصد داشت به آلمان سفر کند،  يک روز پيش از سفر بازداشت شده است. يک منبع نزديک به مريم مجد، عکاس مطبوعات ايران، در گفت و گو با راديو فردا بازداشت اين روزنامه نگار را تاييد کرده و گفته بود: ساعت هشت شب روز پنج شنبه چهار مامور که احتمالا از وزارت اطلاعات بودند به خانه پدری مريم مجد مراجعه کرده و پس از بازرسی خانه و اتاق مريم، اين عکاس تخصصی ورزش زنان را بازداشت کردند و  بخشی از وسايل شخصی خانم مجد را نيز با خود برده اند. مساله «ناپديد شدن»  مريم مجد ابتدا توسط  پترا لندرز، عضو سابق تيم فوتبال زنان آلمان مطرح شد. قرار بود اين عکاس مطبوعات ایران روز جمعه به دوسلدروف آلمان پرواز کند و پس از برگزاری جام جهانی فوتبال زنان در آلمان، در سفری دو ماهه به کشورهای مختلف کتاب عکسی از زنان فوتباليست جهان تهيه و منتشر کند. اين در حالی است که مريم مجد در پرواز تهران- دوسلدروف حضور نداشت. به دنبال ناپديد شدن وی، پترا لندرز با ارسال نامه هايی به وزارت امور خارجه آلمان و سفارت ايران در برلين از آنها خواست تا در يافتن خانم مجد به وی ياری رسانند. مريم مجد، عکاس - خبرنگار تخصصی ورزش زنان است که سابقه همکاری با مجله زنان، خبرگزاری ايسنا و روزنامه ورزشی تماشا را دارد.
 


نمايندگان پارلمان يونان به برنامه جديد رياضت اقتصادی اين کشور رای مثبت دادند. روز چهارشنبه، در حالی بيش از نيمی از ۳۰۰ نماينده پارلمان يونان به اين لايحه جنجالی رای مثبت دادند که تعدادی از مردم معترض به سياست های رياضت اقتصادی دولت يونان در بيرون از پارلمان تجمع کرده بودند. اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول پيش از پرداخت تسهيلات مالی به يونان برای بازپرداخت بدهی های سنگين اين کشور، خواهان روشن شدن برنامه ها و تدابير دولت در اين زمينه شده بودند. يکی از اين برنامه ها، صرفه جويی مالی به ميزان ۴۰ ميليارد دلار از طريق افزايش ماليات ها و کاهش هزينه های جاری است، که مخالفت های گسترده ای را در ميان مردم يونان به دنبال داشته است.   روز پنج شنبه، فردا، نيز لايحه دومی درباره جزييات اجرای اين برنامه رياضت اقتصادی در دستور کار پارلمان يونان قراردارد.
 


دولت آلمان می‌گوید از خبر بازداشت مریم مجد، عکاس ورزشی که یک روز پیش از سفر به آلمان برای حضور در جام جهانی فوتبال زنان بازداشت شد، «خشمگین» است. مارکوس لونینگ، بالاترین مقام امور حقوق بشر در دولت آلمان، روز چهارشنبه گفت: بازداشت مریم مجد «نمونه‌ی غم‌انگیز دیگری است از ارعاب و آزارهایی که رژیم ایران بر فعالان حقوق زنان روا می‌دارد». این مقام آلمانی همچنین خواستار آزادی فوری مریم مجد و دیگر فعالان زندانی حقوق زنان در ایران شد.
 


پارلمان یونان روز چهارشنبه به لایحه‌ی ریاضت اقتصادی رأی مثبت داد و آن را تصویب کرد. تصویب این لایحه با ۱۵۵ رأی مثبت در برابر ۱۳۸ رأی منفی صورت گرفت. ساعتی پس از تصویب این لایحه، مقام‌های اتحادیه‌ی اروپا از این اقدام ستایش کردند و بهای سهام در بازارهای اروپایی افزایش یافت. همزمان با بررسی این لایحه در پارلمان یونان، تظاهرکنندگان برای دومین روز پیاپی به خیابان‌های آتن آمدند و در برابر ساختمان وزارت دارایی با پلیس درگیر شدند. لایحه‌ی ریاضت اقتصادی یکی از دو طرحی است که صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه‌ی اروپا برای اعطای وام به یونان خواستار تصویب آن شده بودند. لایحه‌ی دوم قرار است فردا در پارلمان یونان بررسی شود.
 


دولت افغانستان اعلام کرد در حمله‌ی شب گذشته به هتل اینترکنتینانتال در کابل ۱۲ تن کشته شده‌اند. بنابر اعلام وزارت کشور افغانستان، قربانیان شامل ۹ غیرنظامی، دو مأمور پلیس افغان و یک شهروند اسپانیایی هستند. به گفته‌ی وزارت کشور افغانستان، حمله‌کنندگان ۹ نفر بوده‌اند و همگی در همین درگیری کشته شده‌اند. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
 


جمهوری اسلامی ایران آزمایش پنهانی موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را رد کرد. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، امروز (چهارشنبه) ساعتی پس از انتشار سخنان وزیر خارجه‌ی بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت: «هیچ یک از موشک‌هایی که آزمایش شدند قابلیت حمل کلاهک اتمی نداشته‌اند». ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، در پارلمان آن کشور اعلام کرده بود که ایران ضمن آزمایش پنهانی موشک‌های بالیستیک، بر خلاف قطعنامه‌ی ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، دست به آزمایش موشک‌هایی نیز زده است که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.
 


ویلیام هیگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز چهارشنبه ايران را متهم کرد که در جريان مانور نظامی ۱۰ روزه خود، موشک‌های بالستيک با توانايی حمل کلاهک هسته‌ای را نیز به صورت مخفیانه آزمايش کرده است. وزارت امور خارجه ایران این اتهام را رد کرده است.وزير امور خارجه بريتانيا روز چهارشنبه ايران را متهم کرد که در جريان مانور نظامی ۱۰ روزه خود، موشک‌های بالستيک با توانايی حمل کلاهک هسته‌ای را نیز به صورت مخفیانه آزمايش کرده است. تهران این اتهام را رد کرده است. اين مقام بريتانيايی که در مجلس عوام بريتانيا سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ایران ضمن آزمایش پنهانی موشک‌های بالیستیک، بر خلاف قطعنامه‌ ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، دست به آزمایش موشک‌هایی نیز زده است که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.» در واکنش به این اظهارات، جمهوری اسلامی ایران آزمایش پنهانی موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را رد کرده است. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ساعاتی پس از انتشار سخنان وزیر خارجه بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت: «هیچ یک از موشک‌هایی که آزمایش شدند قابلیت حمل کلاهک اتمی نداشته‌‌اند.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روز دوشنبه رزمايش موشکی «پيامبر اعظم ۶» را آغاز کرد و در مرحله نخست، از سيلوهای زيرزمينی پرتاب موشک رونمايی شد. در مرحله دوم اين رزمايش که بامداد سه‌ شنبه انجام شد، ۱۴ فروند موشک از نوع زلزال، شهاب يک، شهاب دو و شهاب سه شليک شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بريتانيا معتقد است که جمهوری اسلامی ايران از اکتبر گذشته (مهرماه ۸۹) حداقل سه آزمايش مخفيانه پرتاب موشک‌های ميان برد بالستيک انجام داده است. گزارش خبرگزاری‌های ايران حاکی است که در جريان مانور «پيامبر اعظم ۶» موشک‌هايی با برد دو هزار کيلومتر آزمايش شده‌اند. روز سه شنبه ميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه اعلام کرد که موشک‌های ايران برای حمله به پايگاه‌‌های نظامی آمريکا در منطقه، و نيز اسرائيل طراحی شده‌‌اند و جمهوری اسلامی امکان هدف قرار دادن اسرائيل از سمنان و دامغان را نيز دارد. اين اظهارات با واکنش گسترده خبری روبرو شد و ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز در اين زمينه گفت که تهران به جای عمل به تعهدات بين‌المللی خود، در مورد قدرت موشکی‌اش گزافه گويی می‌کند. روابط ايران و غرب در چند سال اخير بر سر برنامه هسته‌ای تهران و فعاليت‌های موشکی‌اش به شدت دچار تنش بوده است. غرب، تهران را متهم می‌کند که با توسعه صنايع موشکی خود به دنبال سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای بر روی آنهاست. ولی ايران اين اتهام‌ها را رد کرده و می‌گويد که برنامه هسته‌ايش اهداف «صلح جويانه» دارد و برنامه موشکی‌اش نيز با هدف بازدارندگی دنبال می‌شود.
 


در دومین روز پیاپی از تجمع اعتراض‌آمیز شماری از جوانان مصری در قاهره، پلیس اقدام به تیراندازی هوایی و شلیک گاز اشک‌آور کرد. بنابر گزارش‌ها، پلیس ضدشورش مصر در اطراف ساختمان وزارت کشور مستقر شده و دود سفید ناشی از گاز اشک‌آور بر فراز منطقه‌ی درگیری دیده می‌شود. تظاهرکنندگان خواستار تسریع در دستگیری و محاکمه‌ی مقام‌های دولت حسنی مبارک و همچنین مأمورانی هستند که در قتل ۸۵۰ تن از معترضان در زمان قیام ماه فوریه، حدود پنج ماه پیش، نقش داشته‌اند. وزارت کشور مصر ضمن محکوم کردن تظاهرکنندگان، آنها را متهم به تحریک به ناآرامی کرده است.
 


بریتانیا می‌گوید ایران به طور مخفیانه موشک‌هایی را با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرده است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، امروز (چهارشنبه) در پارلمان این کشور اعلام کرد که ایران ضمن آزمایش پنهانی موشک‌های بالیستیک، بر خلاف قطعنامه‌ی ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، دست به آزمایش موشک‌هایی نیز زده است که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.
 


شانس‌های اول تا سوم رقابت‌ها راهی به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات تنیس ویمبلدون ۲۰۱۱ پیدا نکردند و حالا نام‌هایی جدید، در آستانه خلق یک شگفتی بزرگ ایستاده‌اند.مدعیان جام شماره ۱۲۵، یکی پس از دیگری از دور مسابقات حذف شدند. شانس‌های اول تا سوم رقابت‌ها راهی به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات تنیس ویمبلدون ۲۰۱۱ پیدا نکردند و حالا نام‌هایی جدید، در آستانه خلق یک شگفتی بزرگ ایستاده‌اند. کارولینه ووزنیاکی نفر اول رده‌بندی جهانی از دانمارک، سرینا ویلیامز مدافع عنوان قهرمانی و خواهرش ونوس فقط تعدادی از نخبگان حذف‌شده بودند. ورا زوناروا از روسیه بخت دوم رقابت‌ها به اتفاق لی نا از چین که رولان گاروس امسال را فتح کرده بود، همراه با فرانچسکا اسکیاوونه فاتح رولان گاروس ۲۰۱۰ در پی یکدیگر از جدول خارج شدند. چهار تنیس‌باز راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها در زیر به تفصیل معرفی شده و نحوه صعود آن‌ها به مرحله نیمه‌نهایی بررسی شده‌است. پترا کِویتووا (جمهوری چک) این تنیس‌باز ۲۱ ساله در شهر بیلووتس از چکسلواکی سابق متولد شد. او پارسال هم به نیمه‌نهایی ویمبلدون صعود کرد اما با شکست مقابل سرینا ویلیامز از راهیابی به مرحله نهایی بازماند. او سال ۲۰۱۱ را کاملاً رویایی سپری کرده و به رده هشتم جدول برترین‌ها صعود کرده‌است. پترا امسال رقابت‌های بریزبن استرالیا را فتح کرد. سپس در پاریس نیز با غلبه بر کیم کلایسترز قهرمان شد. در تورنمنت ۱۰۰۰ امتیازی خاک رس مادرید نیز جام را به خود اختصاص داد. سرانجام، در فینال رقابت‌های روی چمن ایستبورن نیز حاضر شد. این در حالی است که بانوی اهل چک، در سال ۲۰۱۰ هیچ فینالی را تجربه نکرد اما در همین شش ماه اول سال ۲۰۱۱ در ۴ فینال حاضر بوده و حالا اگر ویکتوریا آزارنکا را مثل فینال مادرید شکست دهد، به فینال ویمبلدون خواهد رسید. یانینا ویکمایر بلژیکی و پیرونکووا پدیده بلغاری، از جمله نفراتی بودند که با شکست مقابل کویتووا، او را روانه نیمه‌نهایی کردند. ماریا شاراپووا (روسیه) سال‌هاست نامش را می‌شنوید. اما او هنوز پیر نشده و فقط ۲۴ ساله است. زنی که در ۱۷ سالگی فاتح ویمبلدون شد و حالا با حذف کلیه ستاره‌ها، پس از ۷ سال می‌تواند دوباره آن را نصیب خود کند. در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸، نام هیچ ورزشکار مرد و زن دیگری در جهان به اندازه ماریا شاراپووا در سایت یاهو جستجو نشده بود. در ویمبلدون ۲۰۱۱ دومینیکا سیبولکُوا از اسلواکی که موفق شده بود ووزنیاکی شماره یک را حذف کند، خیلی راحت و در کمتر از یک ساعت به شاراپووا باخت تا او را به نیمه‌نهایی بفرستد. مدل مشهور لباس که حضورش بین گمنام‌های نیمه‌نهایی، مانع از کاهش هیجان این رقابت‌ها خواهد شد، ساشا وویاچیچ ستاره پرفروغ تیم بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز در سال‌های اخیر که اینک به نیوجرسی‌نتز پیوسته، به عنوان نامزد شاراپووا از نزدیک نظاره‌گر بازی‌های اوست. سابینه لیسیکی (آلمان) آخرین آلمانی که به نیمه‌نهایی دختران ویمبلدون رسید، اشتفی گراف در سال ۱۹۹۹ بود. اما حالا تنیس‌باز ۲۱ ساله که جایی بین ۶۰ نفر برتر جهان ندارد، طلسم ۱۱ ساله را شکسته و در یک قدمی فینال ویمبلدون ۲۰۱۱ ایستاده‌است. او پیش از ویمبلدون موفق شد تورنمنت روی چمن بیرمنگام را فتح کند. در جریان ۱۲۵مین دوره ویمبلدون هم بر لی نا، بخت سوم رقابت‌ها از چین، و ماریون بارتولی، بخت شماره ۹ رقابت‌ها، پیروز شد. لیسیکی در نیمه نهایی باید با شاراپووا رویارو شود. ویکتوریا آزارنکا (بلاروس) بین حرفه‌ای‌ها، هیچ تنیس‌بازی در جهان در حین بازی به اندازه او جیغ نمی‌زند! استعدادش در عصبی شدن و برافروختگی نیز بارها به معرض نمایش گذاشته شده‌است. او نفر پنجم جهان است اما تاکنون هیچ فینالی را در گرنداسلم‌ها تجربه نکرده. اما دو بار در رقابت‌های مختلط به همراه هم‌وطنش مکس میرنی و سپس باب برایان در «یو اس اوپن» ۲۰۰۷ و فرنچ اوپن ۲۰۰۸ قهرمان شد. او برای رسیدن به این مرحله، یک رقیب از چک، دو نفر از اسلواکی، نادیا پترووا از روسیه و سپس تامیرا پاژک از اتریش را مغلوب کرد. حالا رقیبی دیگر از جمهوری چک را پیش رو خواهد داشت. از بین او و پترا کویتووا هر کدام که فینالیست شوند، اولین فینال انفرادی خود را در گرنداسلم‌ها تجربه خواهند کرد.
 


در حالی که پارلمان یونان بررسی لایحه‌ی ریاضت اقتصادی را آغاز کرده است، تظاهرات اعتراض‌آمیز از صبح امروز (چهارشنبه) در آتن آغاز شده و معترضان در مسیرِ رفتن به سوی ساختمان پارلمان، با پلیس درگیر شدند. تصویب لایحه‌ی ریاضت اقتصادی پیش‌شرط صندوق بین المللی پول و اتحادیه‌ی اروپا برای اعطای کمکی ۱۲ میلیارد دلاری به یونان است. پارلمان یونان امروز و فردا را به بررسی و رأی به این لایحه اختصاص داده است.
 


به دنبال بازداشت دو تن از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در هفته های اخیر، وی هشدار داده است که «کابینه خط قرمز است» و در صورتی که بخواهند به اعضای کابینه «دست اندازی‌کنند»، مسائلی را با مردم در میان خواهد گذاشت.به دنبال افزایش فشارها و بازداشت دو تن از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در هفته های اخیر، ریس جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که عده‌ای بخواهند به اعضای کابینه «دست اندازی‌کنند»، ضمن دفاع از آنان مسائلی را با مردم در میان خواهد گذاشت. در گزارش هایی که خبرگزاری های ایران منتشر کرده اند، محمود احمدی‌نژاد پس از جلسه هیئت وزیران گفته است: «کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، حتما به کشور آسیب وارد می‌شود که امیدوارم به خاطر مطامع سیاسی این کار را ادامه ندهند. اما اگر بخواهند این روند را ادامه دهند... و به نقطه‌ای برسیم که ببینیم آسیب جدی به کشور وارد می‌شود، موظفم مسائل را با مردم در میان بگذارم و به وظایف قانونی خود عمل کنم که امیدوارم به آنجا نرسد.» وی در ادامه با تأکید بر مطرح شدن بحث‌های جدید در همین زمینه در هفته های اخیر، اعلام کرد که «موضع دولت همچنان سکوت است.» آقای احمدی‌نژاد با این حال هشدار داد: «ولی بالاخره اگر بخواهند به بهانه‌های گوناگون همکارانم در کابینه را متهم کنند، اینجا دیگر بر اساس وظیفه اخلاقی، قانونی و ملی‌ام باید بایستم و از همکارانم دفاع کنم.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مدیران عامل مناطق آزاد اروند و ارس از سوی قوه قضائیه بازداشت شده‌اند و یک مقام مسئول در آذربایجان شرقی، دلیل این بازداشت ها را وابستگی افراد یاد شده به جریان موسوم به «انحرافی» و نیز «تخلفات مالی» اعلام کرده است. «جریان انحرافی» عبارتی است که هواداران رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها برای برخی از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی، به کار می‌برند. هفته گذشته، محمدشریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، که انتصاب وی به عنوان معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه، علی‌اکبر صالحی را تا آستانه استیضاح پیش برده بود ، بازداشت شد . روز سه شنبه، مجتبی ذوالنور، نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، با اعلام این که برخورد با «جریان انحرافی» به صورت روزانه ادامه دارد، تأکید کرد که نظام «بسیار مدبرانه» این جریان را اداره می‌کند و در حال «اعتراف‌گیری» از اطرافیان بازداشت‌شده رئیس دولت است. محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در خصوص بازداشت‌ها گفت: «اتهامات فراوانی از قول افرادی که دستگیر شده‌اند مطرح شد و اشکالاتی هم در این دستگیری‌ها وجود داشت که من به رئیس قوه قضائیه این موارد را اعلام کردم که هر روز این مسائل هست و بر کار دولت و کشور اثر می‌گذارد.» وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی، بر حفظ «شخصیت و آبروی افراد، به خصوص اعضای دولت» که به گفته وی «شبانه‌روز مشغول کار و خدمت هستند و فرصت ندارند از خود دفاع کنند» تأکید کرد. آیت‌الله خامنه‌ای اخیراً اعلام کرد که «هیچ کس حق ندارد تا زمانی که جرمی ثابت نشده، آن را رسانه‌ای کند» و افزود: «حتی در صورت احراز جرم نیز نباید نام مجرمان رسانه‌ای شود، چرا که ممکن است خانواده آن‌ها دچار مشکل شوند.» محمود احمدی‌نژاد در حالی در خصوص وارد کردن اتهام به اعضای کابینه‌اش هشدار داده که نایب رئیس مجلس روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که تکلیف «جریان انحرافی» به زودی مشخص شود.   محمدرضا باهنر، در این خصوص تأکید کرده که همه باید مواظب این جریان باشند و افزود: «دیروز بحث بود که جریان انحرافی کجا است و امروز هم بحث است که چه کسی به جریان انحرافی می‌پیوندد. در هر حال، انشاءالله جریان انحرافی تکلیفش زودتر مشخص شود.» به دنبال رودرویی آشکار محمود احمدی‌نژاد و آیت الله علی خامنه ای بر سر ادامه کار وزیر اطلاعات، موج بی سابقه‌ای از حملات علیه آقای احمدی‌نژاد و اطرافیان وی آغاز شد. اصولگرایان هوادار رهبر جمهوری اسلامی ایران که در شش سال گذشته به شدت از عملکرد و دیدگاه های آقای احمدی نژاد حمایت می‌کردند در ماه‌های اخیر ریس جمهور ایران را به نادیده گرفتن فرامین آیت الله خامنه‌ای و میدان دادن به «جریان انحرافی» برای خارج کردن روحانیت از دایره اداره نظام متهم کردند. خبرنگار ایندیپندنت در ایران: امکان دارد احمدی‌نژاد در آینده نزدیک مجبور به استعفا شود در همین حال رابرت فیسک، خبرنگار روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت که در ایران به سر می برد، می‌گوید: یک مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی به وی گفته است که امکان دارد محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های آتی مجبور به استعفا شود. به نوشته ایندپیندنت، این مقام ارشد دولت که نامی از وی به میان نیامده، افزوده که احتمال می‌رود با توجه به افزایش تنش سیاسی در کشور، آیت‌الله خامنه‌ای در اقدامی بی‌سابقه، محمود احمدی‌نژاد را از سمت خود برکنار کند. رابرت فیسک افزوده است که سیاستمداران ایرانی از هم اکنون در حال گمانه‌زنی در مورد جایگزین محمود احمدی‌نژاد هستند. به نوشته ایندیپندنت، در صورت برکناری محمود احمدی‌نژاد، در میان افرادی که امکان دارد جایگزین وی شوند، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه بیشترین شانس را برای احراز سمت کفیل ریاست جمهوری دارد.
 


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به بازداشت شماری از اطرافیانش گفت: «موضع من همچنان سكوت است» اما « كابينه خط قرمز ماست». به گزارش ايرنا، محمود احمدی نژاد امروز (چهارشنبه) در پايان نشست هيأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «خود را موظف به دفاع از كابينه می‌دانم و كابينه خط قرمز ماست. اگر بخواهند به كابينه دست‌اندازی كنند دفاع از آن را وظيفه خود می‌دانيم». آقای احمدی‌نژاد با «سياسی» خواندن آنچه که ««فشارها و اتهامات به دولت» خواند، گفت که در صورت ادامه‌ی این فشارها «مسائل را با مردم در ميان می‌گذارم». رئیس جمهوری اسلامی همچنین افزود که اشكالات در مورد بازداشت‌های اخیر را به رئيس قوه‌ی قضائيه اعلام كرده است.
 


بنابر آخرین گزارش‌ها، نیروهای امنیتی افغانستان پس از چند ساعت درگیری موفق شدند هتل اینترکنتینانتال در کابل را از افراد مسلحی که محل را اشغال کرده بودند، پاکسازی کنند. محمد ایوب سالنگی، فرمانده پلیس کابل، در باره‌ی حمله‌ی دیشب گفت: «ساعت دو نیمه‌شب این حمله کاملا مهار شد؛ قطعات [واحدهای] نظامی ما الحمدلله تلفات ندارد؛ سه تن از پلیس ملی سطحی مجروح شدند و تعداد ده تن از هم‌وطنان ملکی [غیرنظامی] ما در این حملات هجومی شورشی‌ها جان‌های خود را از دست دادند». ذبیح‌الله مجاهد، که خود را سخنگوی طالبان می‌خواند، در تماس با رسانه‌ها اعلام کرده است طالبان مسئولیت حمله به هتل اینترکنتینانتال را برعهده می‌گیرد.
 


مجلس شورای اسلامی با ادغام پنج وزارتخانه در یکدیگر و تشکیل دو وزارت جدید موافقت كرد. در جلسه‌ی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، قرار شد سه وزارت «كار» «‌رفاه» و «تعاون» در یکدیگر ادغام و وزارت‌خانه‌ی جدید «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» تشکیل شود. همچنین مقرر شد که دو وزارت «صنايع» و «بازرگانی» در یکدیگر ادغام و وزارت‌خانه‌ی جدید «صنعت، معدن و تجارت» تشكيل شود. بنابر مصوبه‌ی مجلس، دولت ایران موظف است از حجم دستگاه‌های اجرایی بکاهد و تعداد وزارت‌خانه‌ها را به ۱۷ وزارت کاهش دهد.
 


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس و شماری از نشریات داخلی ایران می‌گویند امارات در اقدامی غیرقانونی پرچم خود را بر سکویی در آب‌های ایران نصب کرده‌است؛ خبری که وزارت خارجه ایران آن را «دقیق» نمی‌داند. سعید محمودی، کارشناس حقوق بین‌الملل، در گفت‌وگو با رادیو فردا به تجزیه و تحلیل این مسئله می‌پردازد.در حالی که عبدالله کعبی، نماینده آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید امارات متحده عربی در اقدامی غیرقانونی سکویی برای انتقال گاز در چند مایلی جزیره ابوموسی و در کنار سکوی مبارک در حوزه سلیمان ایجاد کرده و پرچم خود را بر روی این سکو نصب کرده‌است، وزارت خارجه ایران این خبر را «دقیق» نمی‌داند. نشریه‌های مختلف اصول‌گرا نیز در روزهای اخیر از نصب پرچم امارات بر روی سکویی در نزدیکی جزیره ابوموسی و درون آب‌های ایران خبر داده‌اند اما رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه گفت «اخباری که درباره جزیره ابوموسی مطرح می‌شود از دقت کافی برخوردار نیست و رسانه‌هایی که به آن دامن می‌زنند در پی اختلاف و طرح مسائل غیر واقعی هستند.» گفت‌وگوی علی‌رضا کرمانی با سعید محمودی در پیوند با این اخبار و مسئله حاکمیت کشورها بر آب‌های جزایر خود و مسئله نصب پرچم‌ها گفت‌وگویی داریم با سعید محمودی، کارشناس حقوق بین‌الملل مقیم سوئد و استاد دانشگاه استکهلم: سعید محمودی: به نظر می‌رسد مسئله حاکمیت بر جزایر ابوموسی و سه جزیره‌ای که مورد اختلاف میان ایران و امارات متحده عربی است، پایه این موضوع اخیر است. مسئله‌ای که الان مطرح شده، این است که این سکو، سکویی است که در آب‌های اطراف جزیره ابوموسی قرار گرفته و طبق حقوق بین‌الملل، حدود ۲۰ کیلومتر دورتر از سواحل هر جزیره‌ای که متعلق به یک کشور باشد، جزو آب‌های سرزمینی آن جزیره و در نتیجه تحت حاکمیت مطلق آن کشور محسوب می‌شود. فرض کنیم که امارات به جای یک سکو، یک کشتی در آن منطقه دارد. در آن صورت وضعیت نصب پرچم آن کشور به چه صورت است؟ در آن مورد، یعنی در مورد آب‌های سرزمینی، مسئله‌ای نیست. هر کشوری از نظر حقوق بین‌الملل، حق عبور بی‌ضرر از دریای سرزمینی کشورهای دیگر را دارد. اما مسئله سکو، چه سکوی شناور باشد و چه سکوی ثابت فرق می‌کند. حتما باید با اجازه کشوری که بر آن جزیره حاکمیت دارد، آن سکو برقرار شود. بنابر این، این سکو حتما با اجازه دولت ایران برقرار شده‌است. مسئله‌ای که پیش می‌آید طرح این سوال است که آیا کشور امارات می‌تواند در سکویی که متعلق به کشور امارات است و با اجازه جمهوری اسلامی ایران برقرار شده‌است، چه در آب‌های سرزمینی خاک ایران و چه در حوالی جزیره‌ای که متعلق به ایران است، پرچمش را به اهتزار در آورد یا خیر؟ ممکن است خود شما به این پرسش پاسخ دهید؟ آیا می‌تواند؟ سکویی که با اجاره دولت ایران در آنجا قرار گرفته‌است مجاز است که اولا پرچم کشور خودش را داشته باشد و مضاف بر آن حتما باید پرچم ایران را هم به اهتزاز درآورد و از این جهت دقیقا مثل کشتی است که در آب‌های سرزمینی یک کشور حرکت می‌کند و باید پرچم هر دو کشور را به اهتزاز درآورد. موضوعی که انتقاد برخی را در داخل ایران برانگیخته، این است که می‌گویند کشور امارات متحده عربی بر روی سکوی مذکور تنها پرچم خودش را نصب کرده‌است. در چنین صورتی این امر می‌تواند به مفهوم ادعای مالکیت کشور امارات و تثبیت این ادعا در آن نقطه از آب‌های ایران باشد؟ سعید محمودی، کارشناس حقوق بین‌الملل البته اگر این خبر صحیح باشد، چرا که الان در این مورد اطلاعات محدودی در دسترس است، که یک سکوی متعلق به کشور امارات متحده که با اجازه ایران در آب‌های سرزمینی جزیره ابوموسی دایر شده و فقط پرچم این کشور را به اهتزاز درآورده باشد، به نظر من خلاف حقوق بین الملل است. این امر فقط نشانه این است که کشور امارات متحده می‌خواهد در عمل نشان دهد که این آب‌ها، آب‌های سرزمینی ایران نیست و این آب‌ها یا آب‌های بین‌المللی است و یا آب‌هایی است که متعلق به امارات متحده عربی است. در این صورت بر اساس عرف بین‌الملل ایران چگونه می‌تواند در این مورد اعتراض کند؟ آیا می‌تواند خودش مستقلا وارد عمل شود؟ یا اینکه از سازمان ملل درخواست مداخله می‌کند؟ چون انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که چرا وزارت خارجه در این مورد عکس‌العمل مناسب نشان نداده است؟ عکس‌العمل مناسب در این گونه موارد، اعتراض دیپلماتیک است. یعنی بلافاصله دولت ایران بایستی از مجاری دیپلماتیک اعتراض کند و رسما درخواست کند که امارات متحده فوراً پرچمش را بردارد و یا اینکه پرچم ایران را هم به اهتزاز در آورد. اگر امارات متحده این کار را انجام ندهد دولت ایران هم می‌تواند اجازه برقراری سکو را پس بگیرد و هم اگر لازم شد با بکارگیری نیروی نظامی، کل سکو را از بین ببرد.
 


نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در رزمایش خود از پیشرفت‌های موشکی جدید خبر داد. در مورد چندوچون این خبر و اثرات سیاسی آن گفت‌وگویی داریم با دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس امور دفاعی و امنیتی و استاد روابط بین‌الملل در کالج نظامی کانادا.نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه در ادامه رزمایش دوروزه «پیامبر اعظم ۶» در قم، از آمادگی موشکی خود و «بومی شدن» ساخت سیلوهای پرتاب موشک خبر داد. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم‌چنین در این روز گفت که موشک‌های ایران موشک‌های ایران «حداکثر دو هزار کیلومتر برد دارند» و بر اساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌اند. در مورد چندوچون این خبر و اثرات سیاسی آن گفت‌وگویی داریم با دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناسی امور دفاعی و امنیتی و استاد روابط بین‌الملل در کالج نظامی سلطنتی کانادا. گفت‌وگوی فهیمه خضر حیدری با دکتر هوشنگ حسن‌یاری از او در باره این سیلوها و برد موشکی ایران می‌پرسیم: هوشنگ حسن‌یاری: در این مورد خاص یعنی انتشار خبر سیلوهای پرتاب موشک که رونمایی شده‌اند، باید بگویم که اینها سازه‌های زیرزمینی هستند که موشک‌هایی را در آنجا جای داده‌اند، برای آمادگی و شلیک به اهدافی که از پیش تعیین شده‌اند. ظاهرا و طبق این خبر از پایگاه هوافضای سپاه پاسداران، این سیلوها در حالت آمادگی دائمی به سر می‌برند. بخصوص اشاره به موشک‌های دوربرد است که می‌شود حدس زد که هدف این موشک‌ها، تنها کشورهای اطراف ایران نیستند. یکی از مواردی که در سایت‌های مختلف ایرانی به آن اشاره شده آمادگی موشک «شهاب ۳» است. موشک شهاب ۳ حدود ۱۳۰۰ کیلومتر برد دارد و بالطبع اهدافی خارج از منطقه خاورمیانه را دنبال می‌کند و حداقل، اسرائیل یا اروپا را می‌تواند مورد هدف قرار دهد. شما به دوربرد بودن این موشک‌ها اشاره کردید. گفته شده‌است که همه این مانورها و کلا تولید این موشک‌ها در واقع صدور نوعی پیام صلح و دوستی برای منطقه است. شما برای تعبیر «پیام صلح و دوستی برای منطقه» چه ارزیابی خاصی دارید؟ اگر به واکنش کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای خلیج فارس در قبال این رزمایش‌های سپاه پاسداران ایران در سال‌های گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که این واکنش‌ها همواره منفی بوده‌است. دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس امور دفاعی و امنیتی در کانادا. بر خلاف گفته و یا خواسته ایرانی‌ها که مایلند کشورهای همسایه این مانورها را به عنوان یک پیام دوستی و صلح از سوی ایران دریافت کنند، بالعکس، این کشورها بیشتر نسبت به آمریکا و یا کشورهایی که بتوانند در مقابل توان موشکی ایران ایستادگی کنند، سوق داده شده‌اند. در نتیجه باید بگویم این رزمایش‌ها دقیقا نتیجه عکس داشته‌است. این کشورها نگران منویات، خواسته‌ها و یا طرح‌های سیاسی و ایدئولوژیک ایران هستند. آقای حسن‌یاری، این نمایش قدرت و مانورها الان چندمین باری است که دارد انجام می‌شود. این درحالی است که ما از سوی دیگر با تحریم‌های سازمان ملل متحد مواجهیم و برنامه ساخت موشک‌های بالستیک ایران و آزمایش‌هایی از این دست از سوی سازمان ملل تحریم شده‌است. اما ایران دارد آشکارا این کار را انجام می‌دهد. تحلیل شما درباره این تناقض چیست؟ همان طوری که بارها مقام‌های عالی‌رتبه ایران اعلام کرده‌اند، از دید مقامات ایرانی، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را یا کاغذ پاره خوانده‌اند و یا اینکه این قطعنامه‌ها، تصمیماتی که صرفا سیاسی هستند تلقی شده‌است. از نظر ایران این قطعنامه‌ها مشروعیت ندارد در نتیجه مانع انجام آزمایش‌های موشکی ایران نخواهند شد. ظاهرا در طول یک سال گذشته ایران حدود شش آزمایش موشکی برگزار کرده‌است که تمامی این شش آزمایش تحریم‌هایی را که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های خود راجع به ایران اعمال کرده، زیر سوال می‌برد. این در حالی است که در این مورد بخصوص که شما اشاره کردید، یعنی تحریم موشک‌های بالستیک ایران، کشورهایی که با ایران روابط مناسبی دارند مثل چین و روسیه، هم به این قطعنامه‌ها رای مثبت داده‌اند.
 


مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه لایحه ادغام پنج وزارتخانه «تعاون»، «کار و امور اجتماعی»، «رفاه و تامین اجتماعی»، «صنایع و معادن» و «وزارت بازرگانی» را تصویب کرد و راه را برای تشکیل دو وزارتخانه جدید «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» باز کرد.مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه لایحه ادغام پنج وزارتخانه «تعاون»، «کار و امور اجتماعی»،  «رفاه و تامین اجتماعی»، «صنایع و معادن» و «وزارت بازرگانی» را تصویب کرد و راه را برای تشکیل دو وزارتخانه جدید «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» باز کرد. گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که دو فوريت اين لايحه در نشست روز اول تيرماه هيئت وزيران جمهوری اسلامی به تصويب رسيده بود و مجلس نيز روز سه شنبه به دو فوريت آن رای مثبت داد. نمايندگان مجلس ايران در نشست روز چهارشنبه خود با ۱۷۴ رای موافق، پنج رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماينده حاضر، به تشکيل دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» رای مثبت دادند. بر اساس اين مصوبه، کليه وظايف و اختياراتی که بر طبق قوانين بر عهده وزارتخانه ياد شده بود به دو وزارتخانه جديد منتقل می شود. در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی همچنين مقرر شد که پيشنهادات نمايندگان برای ایجاد تغییرات در لایحه پیشنهادی دولت به زمان بررسی شرح وظايف دو وزارتخانه جديد منتقل شود. موافقان ادغام اين وزارتخانه ها، تکليف به اجرای ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه، کاهش هزينه ها و افزايش کارايی، حذف موازی کاری در وزارتخانه ها و کوچک سازی دولت را از دلايل موافقت خود با اين لايحه دانستند. مخالفان نيز شتابزدگی و برخورد سطحی با ادغام وزارتخانه ها، عدم توجه به نامه ۲۰۰ نماينده برای تعويق موضوع ادغام ها و نداشتن فرصت برای اظهار نظر کارشناسی را از دلايل مخالفت خود بيان کردند. جنجال ادغام وزارتخانه ها ادغام هشت وزارتخانه از سوی دولت محمود احمدی نژاد در اواسط ارديبهشت ماه با جنجال گسترده ای روبرو شد و نمايندگان مجلس اين اقدام را «غير قانونی» خواندند و خواستار ارائه لايحه از سوی دولت و تصويب آن توسط مجلس شدند. دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، موظف شده که تعداد وزارتخانه های کابينه را از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش دهد و ديگر نيازی به تاييد مجلس نيست. بر اساس مصوبه دولت قرار بود که وزارتخانه صنايع و معادن در وزارت بازرگانی، وزارت نفت در وزارت نيرو، وزارت رفاه و تامين اجتماعی در وزارت کار و وزارت مسکن و شهرسازی در وزارت راه و ترابری ادغام شوند. به دنبال مصوبه دولت، محمود احمدی نژاد با صدور احکامی وزيران بازرگانی و کار را به عنوان سرپرست وزارتخانه‌های صنايع و رفاه معرفی کرد و خود نيز سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفت. به دنبال فشارهای مجلس، دولت محمود احمدی نژاد تصميم خود را تغيير داد و پيشنهاد ادغام سه وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات در يکديگر و تشکيل وزارتخانه «امور زيربنايی» را مطرح کرد ولی اين تصميم با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد. اصرار مجلس و شورای نگهبان بر غيرقانونی بودن سرپرستی محمود احمدی ‌نژاد بر وزارت نفت، موجب شد که محمد علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی شود. شورای نگهبان تشکيل وزارتخانه‌های جديد را نيز منوط به تصويب شرح وظايف اين وزارتخانه‌ها در مجلس دانست. نمايندگان مجلس اواخر خردادماه نامه ای با ۲۰۰ امضا تهيه کردند که در آن خواسته شده بود تا ادغام وزارتخانه ها در دولت دهم ممنوع شود.  مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه هفته جاری مجلس ضمن دادن رای اعتماد به علی نيکزاد به عنوان نخستين وزير «راه و شهرسازی» وزارت ارتباطات را از طرح ادغام وزارتخانه ها مستثنی کرد و عنوان وزارتخانه ادغامی را از «وزارت امور زيربنايی» به «وزارت راه و شهرسازی» تغيير داد. در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، علی لاريجانی در سخنانی به توزيع برگه هايی در ميان نمايندگان اعتراض کرد که در آن گفته شده بود آيت الله علی خامنه ای مخالف ادغام وزارت تعاون است. رييس مجلس ايران گفت: «صبح امروز ايشان (رهبر جمهوری اسلامی) در پيغامی به بنده اعلام کردند در اين خصوص هر چه مجلس تصويب کند، قبول دارند.» وی اظهار داشت که مخالفت آيت الله خامنه ای برای قبل از هدفمند کردن يارانه ها بوده است.
 


روزنامه‌های چهارشنبه ایران ضمن چاپ اظهارات دادستان تهران درباره «صدور حکم برای ۸۰ درصد بازداشت‌شدگان پس از انتخابات»، گزارش‌هایی درباره رویکرد‌های «عجیب و متناقض» مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال «ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران» منتشر کرده‌اند. روزنامه‌های چهارشنبه ایران ضمن چاپ اظهارات دادستان تهران درباره «صدور حکم برای ۸۰ درصد بازداشت‌شدگان پس از انتخابات»، گزارش‌هایی درباره رویکرد‌های «عجیب و متناقض» مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال «ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران» منتشر کرده‌اند. «افزایش ۴۱۳ درصدی گرانی خرداد سال ۹۰ نسبت به خرداد سال ۸۹»، و «هشدار نسبت به پیامدهای ناهمگونی سیاست‌های اقتصادی دولت» از دیگر عناوین روزنامه‌هاست. «مخالفت هیئت رئیسه مجلس با  طرح ۱۰۰ نماینده برای سؤال از رئیس دولت» و «بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره «پایان دوره استبداد» و «عاقبت احمدی‌نژاد» بخش دیگری از اخبار منتشر شده در روزنامه‌های هشتم تیر ماه است.     صدور حکم برای ۸۰ درصد بازداشت‌شدگان پس از انتخابات روزنامه‌های تهران امروز، ابتکار و شرق از قول دادستان تهران خبر داده‌اند که برای ۸۰ درصد از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات سال ۸۸ «حکم قطعی» صادر شده و برای ۲۰ درصد هم تا شهریور سال جاری حکم قطعی صادر خواهد شد. به نوشته روزنامه «تهران امروز»، عباس جعفری دولت آبادی که از اعتراضات پس از انتخابات به عنوان «فتنه» نام برده، گفته‌است «تمام عوامل فتنه دستگیر شده‌اند و بیشترشان محاکمه شدند و تنها تعداد کمی در انتظار محاکمه هستند و این در حالی است که تعدادی پس از قطعی شدن احکامشان امروز در زندان به سر می‌برند و منتظر پایان دوره محکومیتشان هستند.» دادستان تهران با این ادعا که اعتراضات روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ «آخرین اقدامات» هواداران جنبش سبز بوده‌است، گفته آن‌ها در ۲۵ بهمن «به اعتقاد من به یک انتحار دست زدند.» عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین اعتراضات پس از انتخابات طی سال ۸۸ و ۸۹ را «ظلم بزرگ به نظام» توصیف کرده و گفته «نظام با اقتدار برخورد کرد و آن‌ها را سر جایشان نشاند و من امروز به آن‌ها می‌گویم به طور قطع این افراد راهی به جز بازگشت به دامن اسلام و انقلاب ندارند.» «تهران امروز» نوشته که دادستان تهران همچنین درباره سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران نیز گفته «سیاست ما پذیرش گزارشگر ویژه نخواهد بود زیرا معتقدیم هدف از ورود این نوع گزارشگران صرفا دخالت در امور کشورمان است.» همزمان روزنامه شرق نیز مواضع متناقض مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را مورد توجه قرار داده و نوشته‌است «از زمان تعیین گزارشگر ویژه، شاهد مواضعی متفاوت در این‌باره بوده‌ایم؛ از اعلام مخالفت و اعتراض برخی نمایندگان و تاکید رئیس قوه قضائیه بر عدم پذیرش او گرفته تا استقبال و اعلام آمادگی برای میزبانی از سوی علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه.» این روزنامه نوشته «عجیب‌ترین موضع و رویکرد متفاوت متعلق به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است» و «در حالی که وزیر امور خارجه چندی پیش در واکنش به تعیین این گزارشگر اعلام کرد «ایران ترس و نگرانی از حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران ندارد»، سخنگوی وزارت امور خارجه در موضعی کاملا متفاوت اعلام کرده که تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر از نظر تهران مورد قبول نیست.» به نوشته روزنامه شرق، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه بامداد سه‌شنبه این گونه نظر داد که «تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر، اقدام گزینشی با اهداف سیاسی، تحت فشار کشورهای غربی و خارج از قاعده است.» نقض گسترده حقوق بشر در ایران به ویژه در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات سبب شد تا «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اواخر خردادماه سال جاری پس از تصویب قطعنامه‌ای بین‌المللی و بررسی گزینه‌های مختلف، احمد شهید، وزیر پیشین امور خارجه کشور مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران تعیین کند. «افزایش ۴۱۳ درصدی گرانی خرداد سال ۹۰ نسبت به خرداد سال ۸۹» روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه خود از «افزایش ۴۱۳ درصدی گرانی خرداد سال ۹۰ نسبت به خرداد سال ۸۹» خبر داده‌است. به نوشته این روزنامه آمارهای بانک مرکزی از «گرانی فوق‌العاده» در سال جاری حکایت دارند، و  «افزایش قیمت مواد غذایی در خردادماه سال ۹۰ در مقایسه با خرداد ۸۹ "نسبت به افزایش قیمت خرداد ۸۹، نسبت به خرداد ۸۸" بیش از ۴۱۳ درصد بیشتر بوده‌است.»   اعتماد با تاکید بر «تفاوت تورم و گرانی» نوشته «تحلیل آمارها نشان می‌دهد که ۴۱۳ درصد در واقع تورم نیست، بلکه «افزایش درصد رشد قیمت‌ها» از ۶٫۸ درصد در خرداد ۸۹، به ۳۴٫۹  درصد در سال ۹۰ است» و با «مراجعه به آرشیو سال‌های قبل» و «مقایسه تغییرات سالانه آن‌ها، یک نکته جلب توجه می‌کند»؛ و آن اینکه «درصد رشد سالانه قیمت مواد غذایی» در سال ۹۰ «به طرز بی‌سابقه‌ای دگرگون شده‌است.» این روزنامه یادآوری کرده که «در سوم تیرماه ۱۳۸۴، محمود احمدی‌نژاد با شعار گسترش عدالت، ایجاد تحولات ساختاری در اقتصاد کشور به قصد اصلاح آن، با حمایت از مستضعفان روی کار آمد» اما در دوره ریاست او بر دولت «هر چه واردات خودروهای لوکس، روز به روز افزایش یافت، به همان اندازه هم قیمت مواد غذایی، کرایه وسایل نقلیه عمومی و... رشد کرد» و اکنون «مستضعفان هستند و گرانی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی کرایه اتوبوس و چند برابر شدن قیمت نان» و «افزایش قیمت‌های ۴۰۰ درصدی، در دوران این دولت اتفاق افتاده‌است.» مخالفت هیئت رئیسه مجلس با «طرح ۱۰۰ نماینده برای سئوال از احمدی‌نژاد» روزنامه‌های شرق، تهران امروز و اعتماد گزارش‌هایی درباره «مخالفت» و «تردید» هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای «اعلام وصول طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد» و تداوم جدال درونی جناح حاکم منتشر کرده‌اند. روزنامه شرق با اشاره به «استقبال سرد هیئت رئیسه مجلس» از «طرح سؤال از احمدی‌نژاد» که با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس ارائه شده‌است، نوشته «واکنش هیئت رئیسه مجلس به سوال عطی مطهری چندان گرم نبود» و «سؤال مطهری اعلام وصول نشد که هیچ، حتی اعلام شد تعداد امضاها هم کاهش پیدا کرده‌است.» به گزارش این روزنامه «در حالی که با اعلام علی مطهری مبنی بر اینکه سؤال از رئیس‌جمهور با یک‌صد امضا به هیئت رئیسه تحویل داده شده، پیش‌بینی می‌شد این سوال توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شود» اما  حسن سبحانی‌نیا از اعضای هیئت رئیسه مجلس «با تایید ارایه سوال مطهری» گفته‌است «نیازی به اعلام وصول طرح سوال از سوی هیئت رئیسه نیست» چرا که «هرگونه بررسی و طی روند قانونی طرح سوال از رئیس‌جمهور به پس از تعطیلات دوهفته‌ای مجلس موکول شده‌است.» روزنامه تهران امروز نیز به نقل از اعضای هیئت رئیسه مجلس هشتم نوشته هر گونه بررسی «سوال از محمود احمدی‌نژاد» در مجلس دست‌کم به «آخر تیرماه» موکول شده‌است. اسدالله بادامچیان، قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی درباره موقعیت فعلی محمود احمدی‌نژاد و دولتش با تاکید براینکه «انتقاد از احمدی‌نژاد یک حق عمومی است» به روزنامه اعتماد گفته «تنفیذ رهبری از ایشان هنوز پس گرفته نشده‌است» اما «اعتراض به اینکه ایشان (احمدی‌نژاد) کارهایش اشتباه است، یک حق عمومی است، یعنی می‌خواهیم جلوی این را هم بگیریم؟» به نوشته روزنامه اعتماد «موتلفه اسلامی» که تا چندی پیش از گروه‌های حامی احمدی‌نژاد و دولتش به شمار می‌آمد «این روزها بار دیگر در عرصه سیاسی فعال شده است؛ دیدار با هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی از یک طرف و محمود احمدی‌نژاد از سوی دیگر سبب شده تا برخی اصول‌گرایان این رویکرد دوجانبه این حزب قدیمی جناح راست را نپذیرند و حتی برخی افراد موتلفه را متهم به طرح سناریوی گذار از احمدی‌نژاد کنند» چنانکه در روزهای اخیر «جدال لفظی بین بادامچیان و صفار هرندی درباره تقسیم اصول‌گرایی به مدرن و سنتی» نیز شکل گرفت. بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی درباره «پایان دوره استبداد» و «عاقبت احمدی‌نژاد»      روزنامه‌های جمهوری اسلامی و روزگار اظهارات روز سه‌شنبه اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «پایان دوران استبداد» را در صفحه نخست خود منتشر کرده‌اند. به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت در دیدار با «جمعی از مسئولین سابق و علمای استان گلستان» گفته‌است «دوران استبداد و تک‌رأیی در جوامع بشری امروزی به پایان رسیده‌است و رشد آگاهی مردم به واسطه تحصیل علم و ابزارهای اطلاع‌رسانی زمینه‌های این موضوع را از بین برده‌است.» به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، هاشمی رفسنجانی با تاکید براینکه «پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون حضور مردم » بود، گفته که آیت الله خمینی «تاکید خاصی بر حضور مردم و انتخابات» داشت و «رفراندوم برای نوع نظام و همچنین قانون اساسی در همان ابتدای پیروزی تأییدکننده این موضوع است.» اما در عوض «تهمت، دروغ و ضایع کردن حقوق مردم زمینه‌ساز رشد منکرات است.» روزنامه روزگار علاوه بر انتشار سخنان هاشمی رفسنجانی، خبر داده که مجتبی ذوالنور  نیز اعلام کرده که «شاید پیش‌بینی هاشمی در مورد عاقبت احمدی‌نژاد درست باشد.» ذوالنور که تا چند روز پیش سمت «جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران» را بر عهده داشت و پیشتر از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود، به نوشته روزنامه روزگار  «دوشنبه شب در نشست بصیرت مسجد اهل بیت قم» ضمن تائید «سخن هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه در نهایت احمدی‌نژاد به بنی صدر دیگری تبدیل می‌شود» گفته «درست است که این احتمال وجود دارد، اما حرف ما این است که از آقای هاشمی می‌خواهیم ایشان نیز با حرکت پشت سر رهبر انقلاب، مشابه آنهایی نباشد که در سالهای اول انقلاب از امام خمینی فاصله گرفتند.» به نوشته این روزنامه، مجتبی ذوالنور همچنین «در پاسخ به این سوال که آیا درست است که آقای هاشمی گفته امیدواریم در آینده ولی فقیه نداشته باشیم» گفته «سخن آقای هاشمی به این شکل نبوده، بلکه رقیق‌تر از این جمله را گفته‌اند، آقای هاشمی گفته: معلوم نیست در آینده ولی فقیه داشته باشیم.» هشدار نسبت به پیامدهای ناهمگونی سیاست‌های اقتصادی دولت     روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله شماره چهارشنبه‌اش با تیتر « پیامدهای ناهمگونی سیاست‌های اقتصادی» نسبت به تشدید «مشکلات اقتصادی» در ایران هشدار داده و نوشته «آنچه این روزها در حوزه اقتصادی کشور شاهد هستیم با اندک تفاوت‌هائی تحقق همان گمانه‌هایی است که کارشناسان مستقل با بررسی نوع نگاه مجریان قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش از اجرای این قانون هشدار می‌دادند.» «ناتوانی بخش تولید از ادامه فعالیت با قیمت‌های مصوب نهادهای نظارتی»، «کسری منابع بودجه‌ای برای پرداخت هزینه‌های جاری خصوصاً در بخش هدفمندی یارانه‌ها»، و «سردرگمی نهادهای حاکمیتی بازار پول و سرمایه در قبال سیاست‌های مستعجل و متغیر» از جمله مواردی هستند که روزنامه جمهوری اسلامی  از آن به عنوان «دشوارترین گره‌های حال حاضر و البته آینده اقتصاد کشور» نام برده است. این روزنامه نوشته «بی‌تردید عدم چاره‌اندیشی ضربتی برای این مشکلات، تعمیق بیشتر و افزایش هزینه‌های بلندمدت را برای کشور به دنبال خواهد داشت.» روزنامه جمهوری اسلامی به مقامات دولتی و دستگاه‌های مسئول حکومتی توصیه کرده «به جای استناد به آمارهای کاغذی که برخی از آن‌ها حتی مورد وثوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نیستند، و به جای تکرار خاطرات شیرینشان از آغاز کم‌هزینه مرحله اصلاح قیمت‌ها، از رویاپردازی دست بردارند و با چشمانی واقع‌بین شرایط امروز اقتصاد کشور را بررسی کنند و تغییرات لازم را در برخی رویکردهای نادرست فعلی اعمال کنند.»
 


پس از آن‌که یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که اکثریت هیئت رئیسه سوال از رئیس جمهور در مجلس را به مصلحت نمی‌دانند، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است که طرح سوال از محمود احمدی نژاد به نتیجه نرسیده است.پس از آن‌که یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که اکثریت این هیئت سوال از رئیس جمهور در مجلس را به مصلحت نمی‌داند، این‌بار نیز رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد که بعید می‌داند این طرح در مجلس عملی شود. محمد ابراهیم نکونام روز سه شنبه گفت: «برخی از دوستان (نمایندگان مجلس)‌ طرح سوال از رئیس جمهوری را تهیه کرده‌اند، اما به سر‌انجام نرسیده است و بعید می‌دانم که این طرح در مجلس عملی شود.» به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی همچنین با اشاره به تحریم‌ها و به گفته وی تلاش‌‌های «استکبار جهانی» برای «بایکوت کردن» جمهوری اسلامی، تأکید کرد که در این شرایط، «کشور گنجایش طرح چنین سوالاتی را ندارد.» پیش از این حدود صد نماینده مجلس شورای اسلامی طرح سوال از رئیس جمهور را تحویل هیئت رئیسه مجلس داده بودند که به دنبال آن محمد دهقان، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که «اکثریت اعضای هیئت رئیسه طرح سوال از رئیس جمهور را با توجه به اوضاع کشور» به مصلحت ندانسته‌اند. این‌بار نیز رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اینکه بعید می‌داند طراحان چنین سوالاتی «تا آخر بر سر حرف خود بمانند»، تأکید کرد که مجلس تلاش خواهد کرد نظارت خود را بر تمامی قوه‌ها، «به ویژه قوه مجریه» اعمال کند و نگذارد تخطی از قانون صورت بگیرد. وی در این خصوص گفت: «گاهی هوای نفس بر برخی افراد غالب می‌شود و شاهد هستیم که چنین اتفاقی می‌افتد و قطعا نظارت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت چوب و شمشیری خواهد بود که مانع تخطی افراد از قانون شود.» وی همچنین بر «نقش تعیین کننده» رهبر جمهوری اسلامی در حل این اختلاف تأکید کرد و  اختلاف بین قوا همانند «اختلاف بین دو فرزند یک خانواده» دانست که به گفته وی، «رهبر به عنوان پدر این خانواده نخواهد گذاشت این اختلاف آسیب جدی به جامعه بزند.» علی مطهری، نماینده مجلس و از منتقدان محمود احمدی‌نژاد، گفته بود، در طرحی که نمایندگان تحویل هیئت رئیس مجلس داده‌اند، ۱۱ سوال شامل سه سوال اقتصادی، سه سوال درباره اجرای قانون، سه سوال سیاسی و دو سوال فرهنگی گنجانده شده است. برخی گزارش‌ها مهم‌ترین محورهای طرح سوال از آقای احمدی‌نژاد را «تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور» اعلام کرده‌اند.
 


نُه مرد مسلح طالبان مجهز به خمپاره انداز و ساير سلاح ها اواخر شب سه شنبه به هتل مجلل اينترکنتيننتال کابل حمله کرده و دستکم ۲۱ نفر را کشتند. هليکوپترهای ناتو و نيروهای کماندوی افغانستان با کشتن تمام مهاجمان به اين حمله خاتمه دادند.گزارش های رسيده از افغانستان حاکی است که ۹ مرد مسلح طالبان مجهز به خمپاره انداز و ساير سلاح ها اواخر شب سه شنبه به هتل مجلل اينترکنتيننتال کابل حمله کرده و دستکم ۲۱ نفر را کشتند. هليکوپترهای ناتو و نيروهای کماندوی افغانستان با کشتن تمام مهاجمان به اين حمله خاتمه دادند. به گزارش خبرگزاری رويترز، پس از وقوع چندين انفجار در اطراف هتل، مهاجمان اواخر شب سه شنبه وارد هتل شدند و به هر کسی که می ديدند تيراندازی می کردند. برخی از ميهمانان هتل برای فرار از دست مهاجمان خود را از طبقه های دوم و سوم به پايين پرتاب کردند. شاهدان عينی گفته اند که در ابتدای حمله صدای يک انفجار به گوش رسيد و به فاصله يکساعت سه انفجار ديگر به وقوع پيوست. به دنبال حمله، برق هتل و مناطق اطراف آن قطع شد. اين شاهدان افزوده اند که برخی از مهاجمان به ضرب گلوله پليس کشته شدند ولی تعدادی از آنها نيز کمربند انفجاری خود را منفجر کردند. ذبيح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در گفت و گو با رويترز اظهار داشت که چندين جنگجو از اين گروه اسلامی به هتل حمله کردند. وی مدعی شد که در جريان حمله تلفات سنگينی وارد شده است. ايوب سالنگی، رييس پليس کابل، گفته که در جريان اين حمله ده نفر کشته شدند که بيشتر آنها از کارکنان هتل بودند. در جريان اين عمليات، سه پليس افغان نيز مجروح شدند. وزارت کشور افغانستان نيز در بيانيه ای اعلام کرد که «تروريست‌های مسلح در ساعت ۱۱ شب سه شنبه به هتل اينترکنتيننتال حمله کردند... و پس از اينکه تمام تروريست ها کشته شدند عمليات در ساعت سه بامداد چهارشنبه خاتمه يافت.» به گفته اين بيانيه، «هشت نفر در اين حمله مجروح شده و نام دو پليس نيز در ميان کشته شدگان به چشم می خورد.» مقام های رسمی افغانستان تعداد کشته شدگان را ابتدائاً ده نفر اعلام کردند، ولی تلویزیون سی‌ان‌ان در گزارشی متفاوت از کشته شدن ۱۸ نفر و خبرگزاری فرانسه در آخرین گزارش خود از کشته شدن ۲۱ نفر در جریان این حمله خبر داده‌اند. گزارش شده که از ميهمانان هتل خواسته شده بود که از اتاق های خود خارج نشوند. با پايان عمليات، پليس کابل جستجوی اتاق به اتاق را برای يافتن زخمی های بيشتر يا تهديدهای امنيتی آغاز کرد. هتل اينترکنتيننتال که در دهه ۱۹۶۰ ميلادی ساخته شده است به شدت محافظت می شد و مقام های افغان و اتباع غربی از آن برای اقامت استفاده می کردند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که هتل در زمان حمله، ميزبان هيئت های شرکت کننده از سراسر کشور در يک کنفرانس امنيتی بود که قرار بود در روز چهارشنبه برای واگذاری امور امنيتی از نيروهای خارجی به ارتش افغانستان نشستی برگزار کند. همزمان در هتل يک مراسم مجلل عروسی نيز برپا بود. اين هتل در يکسال گذشته بارها از سوی شورشيان مورد حمله قرار گرفته بود ولی به گزارش رويترز، پايتخت افغانستان در اين مدت در مقايسه با ساير نقاط اين کشور نسبتا آرام بوده است. حمله سه شنبه شب طالبان نشان می دهد که اين گروه همچنان قادر است تا در مناطقی که نيروهای ناتو طی ۱۸ ماه گذشته موفقيت های بسياری در زمينه امور امنيتی به دست آورده اند، عمليات های مهم انجام دهد. اين عمليات يک هفته پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا برنامه خروج ۱۰ هزار سرباز آمريکايی را از افغانستان تا اواخر سال جاری و خروج ۲۳ هزار نفر تا پايان سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد.
 


محاکمۀ یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکرایین به اتهام سوءِ استفاده از قدرت از امروز (چهارشنبه) در کی‌یف آغاز می‌شود. خانم تيموشنكو متهم است كه در جريان معامله با روسيه بر سر خريد گاز در سال ۲۰۰۹ ميلادى (دو سال پيش) از قدرت خود در مقام نخست وزير سوءِ استفاده كرده است. نخست وزیر سابق اوکرایین ضمن انكار هر نوع خلاف، اين دادگاه را طراحى شده با انگيزه‌هاى سياسى  توسط ويكتور يانوكوويچ رييس جمهورى اوكرايين مى‌داند. يوليا تيموشنكو در اواخر دهۀ ۹۰ به عنوان صاحب يك شركت خريد و فروش گاز مشهور به «شاهزاده خانم گاز» شده بود. چنانچه موارد اتهامى خانم تيموشنكو به اثبات برسد وى دست كم به ۷ سال زندان محكوم خواهد شد.
 


پلیس مصر در مواجهه با تظاهرکنندگان جوان در میدان تحریر قاهره اقدام به شلیک گاز اشک آور کرد.   درگيرى در شامگاه سه شنبه و هنگامى روى داد كه خانواده ۴۸۰ نفر از كشته شدگان ناآرامى‌هايى كه به سقوط حسنى مبارك رييس جمهورى سابق اين كشور انجاميد، براى بزرگداشت خاطرۀ آنها گرد هم آمده بودند.   وزارت کشور مصر ضمن محکوم کردن تظاهرکنندگان، آنها را متهم به تلاش برای برهم زدن این گردهمایی و تحریک به ناآرامی کرد.
 


فرمانده پليس‌راه از اجراى طرح توقيف ساعتى خودروها در «طرح تابستانه» امسال در جاده‌هاى كشور خبر داد.   به گزارش ايسنا، خبرگزارى دانشجويان ايران، محمدرضا مهماندار اظهار داشته كه ميزان تلفات تصادفات رانندگى با اجراى قانون جديد رسيدگى به تخلفات، تا ۲ برابر كاهش يافته است.   فرمانده پليس‌راه همچنین اضافه کرد که «طرح تابستانه»امسال شمار نيروها و امكانات ۱۰ درصد افزايش يافته است. وی افزود که این طرح تا سوم مهرماه ادامه خواهد یافت.
 


مدير كل اتباع خارجى وزارت كشور اعلام کرد حدود دو میلیون تبعۀ خارجی غیر مجاز در ایران وجود دارد.   این مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی افزود اولويت نخست این وزارتخانه ساماندهى اتباع خارجى غير مجاز در كشور است.   محمد تهوری در این مورد به ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، گفت که در قالب طرح وزارت کشور یک و نیم میلیون نفر از اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی در ایران هستند پس از ثبت‌نام، كد رهگيرى دريافت كردند.   مدير كل اتباع خارجى بدون اشاره به ملیت این افراد گفت: از اول تيرماه تعيين تكليف اين جمعيت آغاز مى شود و بر اساس برنامه‌ريزى‌هاى انجام شده ، اين افراد برگه خروجى دريافت كرده و در سال ۹۱ از كشور خارج مى شوند.
 


رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراى اسلامى گفت بعید می‌داند که طرح سوال از رييس جمهورى در مجلس عملی شود. به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی محمد ابراهيم نكونام روز سه شنبه در این مورد اظهار داشت که كشور گنجايش طرح چنين سوالاتى را ندارد. رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس همچنین در مورد اینکه طراحان سوال از محمود احمدی‌نژاد تا آخر بر سر حرف خود بمانند، ابراز تردید کرد. با این همه وی در اظهارت خود تأیید کرد دولت دهم را دولتی قانون گریز می‌داند.
 


ناتو اعلام کرد بالگردهای نیروهای ائتلاف در پی حملۀ طالبان به هتل اینترکنتینانتال در کابل سه تن از شورشیان را بر بام این هتل به دام انداخته و از بین بردند. کمی پیش از این واقعه دست‌کم پنج ستیزه‌جویِ انتحاریِ مسلح، به این هتل حمله کرده بودند. در نتیجه این حمله، چهار انفجار از داخل هتل شنیده شد. هتل اینترکنتینانتال کابل محل شناخته شده‌ای برای اقامت و آمد- و- شد غربی‌ها و دیپلمات‌ها به شمار می‌رود. پلیس افغانستان می گوید سه پلیس در جریان تبادل آتش با مهاجمان زخمی شده‌اند. براساس آخرين گزارش ها تا كنون ۱۴ نفر طى اين حملات كشته شده كه ۶ نفر از آنها ازغيرنظاميان افغان بوده‌اند.
 


بر اساس گزارش‌ها تانک های سوری روستاهای شمال غربی این کشور در منطقۀ ادلیب را گلوله باران کردند.   ساکنان و فعالان سیاسی این منطقه گزارش داده‌اند که در این حملات تلفاتی به بار نیامده است.   این اقدام‌های نظامی در حالی صورت می‌گیرد كه مقام‌هاى سورى از مخالفان اين كشور دعوت كردند۱۰ جولاى برابر با ۱۹ تيرماه با حکومت آن کشور به مذاکره بنشینند. این مذاکرات برای تعیین چارچوب گفتگو‌هایی است که پیش از این بشار اسد رييس جمهورى سوريه وعده آن را داده بود.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته