-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 06/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، 28 ژوئن، جورج بوستین، سفیر مجارستان در تهران را در اعتراض به اقدام اتحادیه اروپا به تحریم سه تن از سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، احضار کرده است.

به گزارش ایرنا، مجارستان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا است. این اتحادیه هفته گذشته محمد‌علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس (واحد برون مرزی سپاه) و حسین طائب، ریس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را تحریم کرد.

اتحادیه اروپا این سه عضو سپاه پاسداران را به «تامین امکانات تجهیزاتی و پشتیبانی برای کمک به رژیم سوریه در سرکوب اعتراضات در آن کشور» متهم کرده است.

در جریان احضار سفیر مجارستان به عنوان نماینده اتحادیه اروپا، مراتب «اعتراض شدید» ایران نسبت به «اقدام خصمانه و بی‌اساس» اتحادیه اروپا به آقای بوستین ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

«اسراییل و پای‌گاه‌های آمریکا در تیررس موشک‌های ماست»

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در آشفته بازار کنونی مباحث جنجالی و کاذب فرصتی یافته‌اند تا موجب منفعت دلالان خوش اشتهایی شوند که به این وسیله بتوانند چند روزی بیش‌تر جلب توجه کرده و بهره‌های مکفی ببرند.

مطمئنن اگر اکنون کشور ایران دارای وجاهتی بود و شهروندی‌اش مزیتی داشت لازم نبود که یادی از موجودات منهدم شده با تاریخ مصرف باطل گشته، شود، اما همان‌گونه که گفته شد وقتی شهرآشوب است به‌ترین فرصت غارت فراهم می‌شود، بحث بر سر پان‌ترک‌های منقرض شده در رویای احیاست.

بنا بر تعریف ویکی‌پدیا پان‌ترکیسم حرکتی سیاسی است که از صد سال پیش برای یک واحد شدن اقوام ترکی زبان تحت حکومت یک دولت تلاش می‌کند.

اندیشه پان‌ترکیسم، یعنی یکی کردن همه سرزمین‌هایی که ساکنان آن به یکی از زبان‌هایی که ریشه آن‌ها به زبان‌های آلتایی می‌رسد نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودی‌تبار در دهه 1860 ساخته و مطرح شد. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده ‌بود ولی در نهان برای یک لرد در دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد. ساختن و مطرح کردن این اندیشه از سوی وامبری و بریتانیا در اصل به منظور ایجاد یک کمربند از آلتایی‌زبان‌ها در جنوب روسیه بود تا مانعی شود برای گسترش و رخنه روس‌ها به مستعمرات انگلیس در هندوستان، به گفته ولادیمیر مینورسکی خاورشناس: «هر جا که پرسش حل نشده‌ای در زمینه فرهنگ قوم‌های شرق باستان پدید آید ترکان بی‌درنگ دست خود را همان جا دراز می‌کنند.»

دکتر امیرحسین خنجی تاریخ‌شناس برجسته این‌گونه می‌نویسد: «از خاست‌گاه اقوام ترک اطلاعات بسنده‌یی از منابع تاریخی دردست است. این منابع می‌گویند که سرزمین‌های ترک‌نشین در قرن‌های هفتم و هشتم میلادی در ماورای مرزهای شرقی و شمالی ایران، یعنی سرزمین‌های آن‌سوی سیردریا «سیحون» و اطراف دریاچه‌ی خوارزم «آرال» و بیابان‌های شرقی و شمالی دریای مازندران «خزر» و سرزمین‌های ماورای قفقاز بوده است، و ایرانی‌ها همه‌ی آن سرزمین‌ها را «ترکستان» می‌نامیده‌اند. در قرن اول هجری که ایران در سلطه‌ی عرب‌ها بوده فقط در سرزمین‌های شرق سیردریا با مرکزیت کاشغر «اکنون غرب چین»، و سرزمین کوچکی در شمال کوه‌های قفقاز از وجود دولت گزارش به دست داده شده است. بقیه‌ی جماعات ترک در سرزمین‌های پهناورشان در قبایل پراکنده و بیابان‌گرد و متنقل می‌زیسته‌اند و هیچ نظام سیاسی منسجمی نداشته‌ و دارای هیچ وطن مشخصی نبوده‌اند.

و از آن‌جایی که اکنون فضای مناسب برای تحریک اذهان ناراضی جوانان وجود دارد و جعل تاریخ و هویت عملی آسان و بی‌پاسخ‌گویی گشته در کشوری که ترکیب زبانی جمعیت‌اش بر اساس «کتاب واقعیت‌های جهان سیا» 58 درصد فارسی و گویش‌های فارسی، 26 درصد ترکی و دیگر گویش‌های ترکی، 9 درصد کردی، 2 درصد لری، 1 درصد بلوچی، 1 درصد عربی، 1 درصد ترکی استانبولی و 2 درصد زبان‌های دیگر است و زبان رسمی و اداری ایران فارسی است و رهبر مستبدش ترک‌زبان و نماد اپوزیسیون‌اش نیز ترک‌زبان است و براساس اصل پانزدهم قانون اساسی‌اس گرچه کتاب‌های درسی باید با زبان و خط فارسی باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است اما عملن این بند نیز مانند بسیاری دیگر از قوانین تاکنون اجرا نشده است، توسط یک جنبش سیاسی مرده، مطرود و غیرعملی اقدام به شوراندن قومی می‌نماید که مانند اقوام دیگر خسته به دنبال رهایی‌اند و این خستگی به آن حد رسیده که ممکن است با غلغلک احساسات قوم‌گرایان موجب فراموشی سایر هم‌بندان هم‌وطن‌شان شود، البته در این ماجرای کهنه نمی‌توان از نقش جمهوری اسلامی برای مهار خشم جمعیت بزرگی از کشور چشم‌پوشی کرد، این تفرقه‌های کلامی تا به حال توانسته بخش بزرگی از بدنه ایران‌یان را منفعل نماید.

به راستی آن‌گونه که خنجی می‌گوید ملت در قاموس سیاسی یک معنا دارد و قوم یک معنای دیگر. «قوم» یک مجموعه از جماعات انسانی است که دارای زبان و فرهنگ و سنت‌های مشترک دیرینه‌اند و از یک منشا نژادی برخاسته‌اند و در درون یک کشوری که چندقومیتی است در کنار اقوام دیگر تشکیل ملت می‌دهند. «ملت» یک مجموعه از جماعات انسانی شامل اقوام است که در درون یک سرزمینی به‌نام کشور با مرزهای مشخصی می‌زیند، دارای تاریخ و سرگذشت مشترک و دارای دولت واحدی‌اند. یک ملت ممکن است از چند و چندین قوم تشکیل شده باشد، چنان‌که ملت ایران از اقوام ایرانی و ترک و عرب و یهود و ارمنی و آسوری و کلدانی تشکیل شده است. «ملت» اعم از «قوم» است و جای‌گزین کردن هرکدام از این دو اصطلاح حقوقی با یک‌دیگر نشانه‌ی ناآگاهی از اصطلاحات و تعابیر حقوقی است. و در ارتباط با مسایل داخلی ایران، اصرار پان‌ترکیست‌های آذربایجان بر به‌ کاربردن «ملت آذربایجان» به‌جای «قوم ترک» نشانه‌ی تلاش توطئه‌آمیز درجهت پاره‌پاره کردن کشوری است که ایران نام دارد و چنان‌که می‌دانیم، دیری است که این‌ها در تلاشند تا به بلوچ‌ها و کردها نیز القا کنند که شما نه از قوم ایرانی بلکه دوملت متمایز و مشخص هستید و به این‌سان، در جهت تحریک بخش‌های مختلف ملت ایران برای ایجاد تفرقه و اختلافات قومی به هدف پاره‌پاره کردن کشور فعالیت می‌کنند.

ایران کشوری است یک‌ملیتی و چندقومیتی، که اکثریت مطلق ملتش را قومیت ایرانی تشکیل داده است «با شاخه‌های بلوچی، کردی، لری، لارستانی، گیلکی، تالشی، …». دومین قوم تشکیل‌دهنده‌ی ملت ایران قوم ترک است با شاخه‌های آذربایجانی، خراسانی، همدانی، و فارسی و چند جماعت کوچک پراکنده‌ی دیگر. عرب‌ها در مرتبه‌ی سوم قرار می‌گیرند و عمدتن در خوزستان ساکنند و علاوه بر این‌ها اقوام یهود و ارمنی و آسوری و کلدانی هستند. سراسر ایران ملک مشاع همه‌ی اقوام تشکیل‌دهنده‌ی ملت ایران است و مردمی که در یک نقطه از ایران می‌زیند مالک مشاع همه‌ی دیگرنقاط ایرانند و در دفاع از این حق مشاع دارند که درقبال هر حرکت مشکوکی که در هر نقطه از ایران رخ می‌دهد نظر بدهند و سمت‌گیری کنند. دفاع از تمامیت ارضی ایران وظیفه‌ی فردفرد ملت ایران است مگر مردم آذربایجان یک ملت‌اند که مسئله‌ایی به نام مسئله‌ی ملی داشته باشند؟ اگر یک ملتند در چه زمانی از تاریخ دارای دولت مستقل بوده‌اند؟ مرزهای کشورشان در کجاها بوده و با چه کشورهایی همسایه بوده‌اند؟ از چه هنگامی کشورشان ضمیمه‌ی ایران شده است؟ تا اکنون مسئله‌ی ملی داشته‌اند‌؟ مگر «ملت ایران» از چند ملت تشکیل شده است؟ مگر ایران از اتحادیه‌ی چند کشور تشکیل شده است که دارای «ملل ساکن در ایران» بوده باشد؟ این ملت‌های فرضی کشورهای‌شان چه نام‌هایی داشته‌اند و مرزهای کشورشان کجا بوده و با کدام کشورهای فرضی همسایه بوده‌اند؟ پرسش آن ‌است که مگر همه‌ی گزارش‌های تاریخی نمی‌گویند که سرزمین‌های همیشه ‌ایرانی اران و شروان که بعدها نام آذربایجان گرفت در جنگ توسط روس‌ها اشغال شده، از ایران جدا کرده شد؟ مگر از جنگ‌های ایران و روس و قرارداد الحاق این بخش از خاک ایران هیچ ایرانی‌ای خبر ندارد؟ تاریخ می‌داند که روس‌ها بخش‌هایی از خاک ایران را اشغال کردند و همین بخش‌ها اکنون آزاد شده‌ تبدیل به کشور شده‌اند. آن‌چه اکنون جمهوری آذربایجان نامیده می‌شود هزارها سال ملک مشاع همه‌ی ایرانی‌ها و بخشی از کشور ایران بوده که دراثر نابخردی‌های ترکان قاجاری به اشغال روس‌ها درآمد و سپس به‌دنبال فروپاشی اتحاد شوروی، این سرزمین به حال خود واگذاشته شد و کشوری نوین در جهان پدید آمد که هیچ‌گاه در تاریخ جهان وجود نداشته است. پس «استقلال مجدد» در کار نیست بلکه پدید آمدن کشور نوین متشکل از سرزمین‌های اشغال‌شده‌ی ایرانی برصحنه‌ی تاریخ و جغرافیا پس از فروپاشی شوروی است. پان‌ترک‌ها که به نسل‌کشی درسیم، کردها، نسل‌کشی آشوری‌ها، نسل‌کشی یونانی‌ها و نسل‌کشی ارامنه متهمند اکنون سودایی دیگر در سر دارند آن‌ها به خوبی مطلعند که جدایی در کار نیست تنها بهانه آن‌ها ارتزاق از سفره‌ گشوده جمهوری اسلامی به بهای فریب جوانان ایرانی برای سکوت و کناره‌گیری آنان در مشارکت به قصد انهدام نظام است.

ناظر بی‌طرف شاهد است که در این کشور هرگز به استان‌های محل سکونت قوم ترک ستمی مضاغف روا نگشته و بسیاری از استان‌های محروم دیگر در فشار بیش‌تری زیسته‌اند، پس اگر گله‌ای هست که حتمن هست و بدل به فریادی گشته، از نظام مستقر و از سوی تمامی قومیت‌هاست که باید بر سر نظام حاکم کشیده شود و راه رهایی تنها گذاشتن هم‌وطنان و خزیدن در پیله ترس به بهانه پان‌ترکیسم پوسیده نیست و به هرحال به عنوان فرزند یک مادر آذربایجانی می‌گویم اگر پان‌ترک‌ها روزی قصدعزیمت به دیار محبوب ترکستان خیالی نمودند لطف فرموده سایه مبارک رهبر هم‌زبانی را که در این سال‌ها منبع ارتزاق‌شان نیز بوده از سر کشور ایران کم کرده و به مقام شامخی در کشور رویایی‌شان منصوب نمایند.

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، شش زندانی سیاسی اعتصاب‌کننده در رجایی شهر کرج روز سه‌شنبه، 28 ژوئن، به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند.

به گزارش کلمه، ۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که از روز پنج‌شنبه در حمایت از زندانیان بند ۳۵۰ اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، امروز و پس از صدور بیانیه ۱۲ زندانی اوین اعتصاب خود را شکستند.

کیوان صمیمی، عیسی سحر‌خیز، مسعود باستانی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت‌اله طبرزدی شش زندانی سیاسی رجایی شهر کرج هستند که اعلام کرده بودند تا زمانی که هم‌راهانشان در بند ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا هستند با آنان هم‌راه خواهند بود و اعتصاب می‌کنند.

بر اساس اخبار و گزارش‌ها در این مدت عیسی سحر‌خیز و مسعود باستانی راهی بهداری زندان شدند که باستانی یک شب را نیز در بهداری گذرانده بود.

لازم به ذکر است که ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به جان‌باختن هاله سحابی و درگذشت هدی صابر از روز شنبه هفته گذشته 18 ژوئن، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بودند. خانواده‌های این زندانیان گفته بودند که این زندانیان خواهان «معرفی و مجازات عاملان قتل هدی صابر و هاله سحابی هستند و مسوولان باید به این خواسته توجه کرده و از رخ‌داد فاجعه‌ای دیگر جلوگیری کنند.»

روز گذشته اعتصاب کنندگان اوین با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام پایان اعتصاب غذای خود نوشته‌اند: «اکنون ما اعتصاب‌کنندگان در پاسخ به پیام‌های محبت‌آمیز و ضمن ابراز احترام و تشکر از ایشان، اعلام می‌داریم که شب یک‌شنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۰ به اعتصاب غذای خود پایان داده‌ایم. بدون شک این پایانی بر اعتراض‌های مدنی نسبت به نقض حقوق بشر و مظالم صورت گرفته نخواهد بود و اعتراض مردم سبز ایران تا دست‌یابی کامل به حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی خود ادامه خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:

«پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اوین»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

یک نمانیده مجلس شورای اسلامی، در جریان جلسه علنی روز سه‌شنبه، 28 ژوئن، عنوان کرد که آیت‌اله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار اعلام اسامی کسانی شده است که در مجلس با فریاد «دو-دو» به سخن‌ران‌ها اعتراض می‌کنند.

به گزارش مهر، جهانبخش محبی‌نیا، از اعضای هیت رییسه مجلس امروز در واکنش به «دو-دو» گفتن نمایندگان در هنگام نطق احمد توکلی گفت: «آقا (آیت‌اله خامنه‌ای) فرمودند اسامی کسانی که دو-دو می‌گویند از تریبون اعلام شود.»

آقای توکلی در حال سخن‌رانی در مخالفت با اصلاح دوباره قانون انتخابات بود که تعدادی از نمایندگان در مخالفت با او «دو-دو» گفتند. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هم در همین راستا اعلام کرد که «مکلف» است تا اسامی «دو‌گویان» را از تریبون مجلس اعلام کند.

در عرف مجلس شورای اسلامی، از عدد دو که شماره مخالفت در رای‌گیری دیجیتالی است، برای بیان مخالفت با یک سخن‌ران استفاده می‌شود، اما اسامی نمایندگانی که با فریادهای «دو» به کسی اعتراض می‌کردند، از تریبون مجلس اعلام نمی‌شد.

در جریان حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی «ورزش و جوانان»، شماری از نمایندگان در هنگام سخن‌رانی او در دفاع از وزیر پیشنهادی، دو می‌گفتند که این موضوع واکنش‌هایی برانگیخت.

بیشتر بخوانید:

«احضار هیت رییس مجلس توسط رهبر جمهوری اسلامی»

 


 


خبر/ رادیو کوچه

فاطمه آلیا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه 28 ژوئن، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران داخلی، با تایید تعرض عده‌ای به یک استخر زنانه در تهران اظهار داشت: «تعدادی از اراذل و اوباش که به استخر زنانه‌ای در تهران حمله کرده بودند، دستگیر شدند.»

به گزارش ایرنا، خانم آلیا گفته است که افراد بازداشت شده نتوانستند به «اهداف شوم» خود برسند و با هم‌کاری نیروی انتظامی «به سرعت» دستگیر شدند.

لازم به اشاره است حدود یک هفته پیش، گزارش‌هایی از حمله مهاجمان موتور‌سوار به استخری زنانه در تهران منتشر شده بود.

بر اساس این گزارش‌ها، مهاجمان وارد استخر زنانه شده بودند و با آزار و اذیت زنان حاضر در استخر، از این صحنه‌ها فیلم‌برداری و سپس محل را ترک کرده بودند.

از سویی دیگر نیروی انتظامی به شدت این گزارش‌ها را تکذیب کرده بود.

 


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

حکومت افغانستان اعلام کرد مشکل به وجود آمده میان نهادهای قضایی و مجلس نمایندگان این کشور راه حل قانونی دارد و نیاز به مداخله نهادهای بین المللی نیست.

در پی اعلام نتیجه کار دادگاه ویژه و حذف 62 نامزد مجلس به اتهام تقلب، مجلس نمایندگان این تصمیم را غیر قانونی دانسته و آن را رد کرد.

نمایندگان مجلس افغانستان به دلیل آن‌چه که این دادگاه و تصمیم آن را غیر قانونی می‌دانند، دادستان کل، رییس و اعضای شورای دادگاه عالی را نیز سلب اعتماد کردند.

نمایندگان مجلس افغانستان اعلام کردند که در عقب این سناریو رییس جمهور کرزی قرار دارد، زیرا می‌خواهد یک مجلس ضعیف به وجود آید تا ضعف‌های کارش را برملا نکند.

احمدبهزاد معاون مجلس نمایندگان افغانستان گفت بر اساس تصمیم مجلس نمایندگان آنان با نگرانی از رفتن نظام به سوی خودکامگی، زیر پا شدن دموکراسی و دست آوردهای سال های اخیر نامه ی را به سرمنشی سازمان ملل فرستاده‌اند.

وی گفت مشکل به وجود آمده میان حکومت و مجلس اگر به زودی حل نشود، کشور به بحران کشانده خواهد شد.

اما وحیدعمر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از عملکرد مجلس نمایندگان مبنی بر ارسال نامه به سازمان ملل و کمک خواستن از این سازمان گفت، مشکل به وجود آمده یک موضوع داخلی است.

به گفته وحید عمر این موضوع راه حل قانونی دارد و باید نهاد داخلی افغانستان خود آن را حل کند و مداخله نهادهای خارجی قابل قبول نیست.

با این حال نمایندگان برنده اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات و نمایندگان پیروز اعلام شده از سوی دادگاه ویژه هر دو بر نمایندگی واقعی تاکید می‌کنند.

نمایندگان فعلی مجلس هشدار داده‌اند اگر رییس جمهور دادگاه ویژه و تصمیم آن را باطل اعلام نکند، دست به راه پیمایی سراسری خواهند زد.

به دلیل همین تهدید از چند روز به این سو تدابیر شدیدی امنیتی در شهر کابل ایجاد شده و نیروهای امنیتی در جاده‌ها افزایش یافته است.

 


 


مهرداد/ رادیو کوچه

امروز و در پنجمین برنامه‌ی «کافه قصه»، داستان کوتاهی از «آنتوان چخوف» را می‌شنوید.

داستان کوتاه «در پست‌خانه»، اثر «آنتوان چخوف» نویسنده‌ی شهیر روسی است. این داستان روایتی است از مراسم تدفین و ترحیم همسر جوان رییس پیر پست‌خانه‌ی شهر.

بشنوید.

 


 


Ardavan Roozbeh / Radio Koocheh
ardavan@koochehmail.com

Translated by Avideh Motmaen-Far

He used to write on ”Boycott” website from time to time. His last post is still there, “Begging letter of Ahmadinejad”. If the information on the site is exact, it has been posted on the Twenty-Sixth of January two thousand and eleven. Madhi was not a very capable writer. And he was not used to tell the truth. His data was burned. It was clear from the beginning that he does not enter the the red line of the system, I mean the leadership. He tried to create an organization, “The Fellowship Movement” with a few people close to him …

But what really did happen when the ”Fars News Agency” announced on Wednesday, June eighth, 2011 that a controversy documentary is going to be broadcast on channel one? All of a sudden every body realized that ”Sardar”(Madhi) is not trustful?!

Why every body was reminded of all the ”we already knew” after the documentary ”Diamond of  Deception” ? The interesting point is that many of us, as journalists, have had interviews with Madhi and undoubtedly it was related to his suggestions of an interview with him. But the question is whether should we deny today the fact that we have had interviews with him because of our own job of journalist?

Yes, I, “Ardavan Roozbeh” had many interviews with “MohammadReza Madhi Nokand” over a year. And I think he was a military expert. I think that of what he provided as evidence, you could not doubt the authenticity. On the other hand, it is said that his evidences and statements have only been a cover. But if the project has only been a cover, the rulers have paid a very heavy bill for a simple project, so one might consider that the reason seems to be in doubt.

So, considering his statements, his perspicuity to discover documents and evidences, sentences and positions that have been given to him that even the Islamic Republic does not deny, no journalist has done anything wrong. The vocabulary might have been different. Mr. Nourizadeh’s vocabulary might have been different from mine or others, but ultimately, they have not been served any other purpose than informing.

If we go back to the movie, perhaps the only serious part of ”Diamond of Deception” is when “Amir Hossein Jahanshahi,” and “Mehrdad Khavansari” are seen next to Mr. Madhi. This is the only winner ticket found in this movie because the rest of the movie had been released publicly earlier by commercial media.

 

If we go back to the movie, perhaps the only serious part of ”Diamond of Deception” is when “Amir Hossein Jahanshahi,” and “Mehrdad Khavansari” are seen next to Mr. Madhi. This is the only winner ticket found in this movie because the rest of the movie hadbeen released publicly earlier by commercial media.

Now, different letters, writings and statements about this person are released. And every body is   trying to say that they already knew that Mr. Madhi was a spy. But seriously, ”Seyed Reza Hosseini” and ”Mohammad Reza Madhi” were to penetrate the oppositionfor espionage? And have they been successful?

It seems that the opposition abroad, regardless of the film’s dimensions – I emphasize, the film’s dimension, not the dimension of the presence of Mr. Madhi – have dealt with it the same way as with a crisis.
It is said in the media, and it is mentioned here and there also, Mr. Madhi has also repeatedly pointed  out the pressure that was on his family in Iran. He had ties that he wanted to use. Many times, Mr. Madhi clearly pointed out documents that would undoubtedly provide a much heavier cost to the regime than penetrate the opposition abroad. This information could be part of a project of such a bypass is operational? Does a professional intelligence services officer make such a mistake?

Mr. Madhi, lately did not hesitate to comment on the Iranian leader. Perhaps previously he hoped to return, or maybe thought that without crossing the red line, he could have a good relation with the body of the Revolutionary Corps, those who were protesting but found the “leader” innocent, so finally in fact, Madhi had to change his approach.

However, ”Fars” news agancy called him, Iran’s Intelligence Ministry agent, ”Keyhan” Newspaper talked about a “captured counter-revolutionary member”, and ”IRNA” talked about the “rescue” of a person involved in a project of the government in exile. This shows clearly a lack of concordance between different groups within the regime and it seems that perhaps more thorough analysis are necessary for the ”Diamnd of Deception” project to be treated within the regime.

Might Mr. Madhi die because of chemical pollution? Might Mr. Madhi return to his key positions that had previously announced? How is it that after the unsuccessful “The Fellowship Movement”, all of a sudden the subject of the conference of Guadeloupe appears in France and unbelievable statements such as Hillary Clinton’s meeting with Mr. Madhi and Mr. Faisal of Saudi Arabia and Israel Project make surface? By the way, Hillary Clinton’s meeting with Mr. Madhi was denied by the State Department of Foreign Affairs of United States of America on Friday, June 10th.

The only interesting point that can be found in this film and its relation with Madhi is the subject of somehow connecting the freedom seeking movement of people after the contested elections of 2009 to the foreign forces. Because the only ”preferred date of consumption” of this movie is on the eve of the second anniversary of people protest movement. And finally, should we also be concerned about Madhi’s health. But it is too early to judge.

I talked about this subject With “Ahmad Batebi”, political activist in United States and wanted to hear his point of view about this:

What is your view regarding the status of Mr. Madhi?
First, we have to look who he is, where he comes from and how he headed to Iran. There are three sources of information regarding his past. The first source is the “State Television” who has interviewed him a few times and the videos can be found on utube. They have presented him as a hero of war and a person who had sacrificed his life to the nation and people.

The second source is ”state dependent media” who have published parts of his responsibilities in the Judiciary system and reports and acts confirming that Mr. Madhi had responsibilities in the ruling power.

The third source is ”unofficial and individual” which involves people who have talked about him on the internet positively or negatively. For example, ”Amir Farshad Ebrahimi” has said that he Mr. Madhi was a Diamond dealer and has been in one of Asian countries. And Mr. Ebrahimi does not mention his sources and how reliable they are. So we cannot say if these informations are correct or not.

But it is obvious that Mr Madhi has passed through the system and then joined the opposition and in my opinion he has not been an intelligence agent as it has been mentioned in the documentary. But for some reasons he had to go back to Iran and if you want I can talk about it.

If, according to you, he had to go back to Iran, what have been the reasons for which he had to appear on Television?

If you look at the late regime and this regime’s intelligence service or even any other countries’ intelligence services, if they want to penetrate a system, they choose an unknown person and make him penetrate the opposition with two goals. Either for retrieving information or for destruction purposes. The spy can enter a system and even climb up to the top leading of that system and deviate the whole movement. Now, look at this video and try to understand how much the role of Mr Madhi matches these conditions. First of all, he has not penetrated in a very complicated organization, he has only attended a few meetings and contacted a few people. These contacts have not been complicated at all and cannot even be defined as an organized system. And the information he publishes from these organizations are not secret and all his contacts have been previously publishing all these informations. Therefore, his role has not been that of an influencer agent.

Fundamentally, the question is whether he has been an intelligence service agent of the Islamic Republic or not. I believe that he is not.

All those who are familiar with the Islamic Republic’s State Intelligence Department or at least know their standards, confirm that they want to penetrate a movement like the opposition movement, they would have made a better choice in accordance with rational standards which is closer to a real operational intelligence service work. But Mr. Madhi does not have these qualifications. The only thing that drew the opposition attention to him was the informations he published which were not anything really secret or complicated. Many other people could have had those information as well. But Mr. Madhi somehow confirmed them, except some documents and images that he published.

But information that he had released is the kind of information that an intelligence service would have never let him released if he was an influential inside man. If you have a look into his former archives, you will see that a part of the documents he has published, it is about the security issues and the high  ranked people within the government and the leadership. About the leader’s son, “Mr. Mesbah”  had talked and about Mr. “Mortazavi”, some documents has been published. But, logic does not allow you to accept that the State Department of Information have provided these information for him to be published because the divulgement of these documents is more important than the influence of this man in the opposition.

He has lately mentioned subjects that are considered to be a crime from the government’s point of view. For example, in his last interview with you, he mentioned that the opposition movement needs military forces.

This man claimed to have created a movement named ”The Fellowship Movement”. Except in a website with the same title and his personal website, there is not any other information about him or a group that he claims to be patriotic forces inside the system. He never talked about these people by the way nor showed any action.

If you look into the ”The Fellowship Movement” website, except four announcements he refer to you do not find anything else. This was one of the reasons that attributed to the fact that the opposition became cynical about him after a while. The opposition believed in his abilities and when they saw his allegation was not proved and the abilities he claimed are not true, they put him aside. We have even recently heard that  he did not have a good financial situation and even under pressure by his family. But the ambiguity remains the fact how he managed to return to Iran?

According to the experience of the security institutions in Iran, there should be two situations in Iran.   Either a situation such as for Mr. “Shahram Amiri” who came back to Iran with promises of a good  normal life, or like what happened to ”Mr. Rigui” who was arrested in a neighbouring country, and brought back to Iran with some agreements. It does not matter what happens, the result of this is going to be what happened to Shahram Amiri and Rigui.

You can see on this film, the conflictual statement between being an agent of influence of the State Department of Information and what he claims to be. He said that he was living outside of Iran and Americans contacted him and he agreed and ordered by the State Department of Information and their plans he could penetrate the opposition. In another parts of his statements, he claims to have been in contact with the intelligence services of other countries that does not sound logical and those who know at least a little bit about the political, social and economical situation here in United States understand that they do not work at all on such projects with these kind of mechanism under no circumstances. I believe that this is only a scenario of the Iranian Intelligences Services.

What could be the result of this defences?

In my opinion neither Mr. Nurizadeh nor any other people who have counted on his sayings made a mistake. These people have done what anybody would have done in the same circumstances and would have tried to use such person. He said and confirmed things that some information about them have been released before. He was only confirming. If you use his information, you should give him a chance as well. I believe that the opposition did not commit much mistakes with him, they used him as they should and did not give him much. What isolated him from the opposition was himself. He claimed things about his abilities that were not true and then he did not offer anything neither.

The news about the fact that some people attended the meeting, was published before and was not a secret at all. The only way to name what you see on this video is ” An eye witnessed account of events that happens outside Iran”. Otherwise, nobody has been hurt nor nothing changed. The opposition used him and this person for some reasons went back to Iran.

Farsi


 


کیومرث سجادی / رادیو کوچه

«پس از به زنجیر کشیده شدن ضحاک به‌دست فریدون و پیروزی نیروهای نور بر سپاه تاریکی‌، که سالیان به فرمان‌دهی ضحاک بر خونیراث چیره شده بودند، زمان زیادی به طول نیانجامید که جای جای آن سرزمین پهناور را دیوان تسخیر کرده و هرکدام برای خود فرمان‌روایی پدید آوردند و راه نیروهای اهریمنی را پی‌گرفتند و به آزار و اذیت انسان‌ها و اهوراهای سپاه نور پرداختند. هیتاسپ زرین‌تاج که یکی از بی‌‌رحم‌ترین این دیوان شرور و از نیروهای جادویی متعددی برخوردار بود، در این میان برای خود در سرزمین‌های کوهستانی فرنبغ حکومتی ایجاد کرد و به هم‌راه هیولاهای اهریمنی، دیوان و اشموغان زیردستش به غارت سرزمین‌های اطراف پرداخت. از جمله این سرزمین‌های مورد هجوم دیوان، ده‌کده کوهستانی سیاوش‌گرد بود که از دیرباز مکان رشد و پرورش پهلوانان متعددی بود. هیتاسپ در غارت این ده‌کده، اوروخشیه، برادر گرشاسپ را از میان می‌برد. گرشاسپ پهلوان به دنبال انتقام خون برادرش به سوی دژ هیتاسپ روانه می‌شود و در این مسیر متوجه می‌شود که در یورش هیتاسپ و یارانش به سیاوش‌گرد اتفاق بسیار مهم‌تری افتاده است و اراده و شجاعت گرشاسپ سرنوشتی بزرگ را رقم خواهد زد …»

داستان بالا برگرفته از سایت http://www.garshasp.ir ، سناریو بازی‌ای زیبا و جذاب است که دست‌آورد سال‌ها تلاش و همت گروهی از جوانان نخبه‌ی ایرانی در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای است. این بازی با ساختاری متفاوت نسبت به دیگر بازی‌های رایانه‌ای ساخت داخل، خود را در سطح جهانی مطرح می‌کند. انتشار این بازی در کشورهای آلمان، اتریش و سوییس توسط شرکت (Just A Game) و انتشار نزدیک آن در کشور‌های انگلستان، استرالیا، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی، کشورهای اسکاندیناوی، بلژیک و هلند در ماه آینده‌ی میلادی توسط شرکت انگلیسی (Lace Mamba Global)، تاییدی است بر موفقیت این بازی و پا گذاشتن بازی‌سازان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی.

به نوشته سایت رسمی این بازی، «بازی رایانه‌ای گرشاسپ یک بازآفرینی نمادین با روی‌کرد معناگرا و عمل‌گرا در فضای اسطوره‌ای ایران باستان مبتنی بر منظومه حماسی گرشاسپ‌نامه نوشته اسدی طوسی می‌باشد که در آن عمده عناصر تصویری، حاصل گداخت منابع تاریخی و کتیبه‌های سنگی باستانی موجود در کشور در کوره تخیل خالقان این اثر است. گرشاسپ – گرز ثریت، یک بازی اکشن سوم شخص است و روند کلی بازی بر اساس پیکارهای پهلوان اصلی بازی گرشاسپ و رویارویی او با نیروهای اهریمنی می‌باشد. مبارزات تن به تن، حل معما و کشف فضاهای سرزمین خونیراث از عناصر اصلی این بازی هستند.»

مرور سایت‌های معروف و بین‌المللی  معرفی بازی‌های رایانه‌ای خبر از دادن امتیازهای متوسط  به بالا به این بازی و توافق نظر در موفقیتی بزرگ برای سازندگان این بازی ایرانی با توجه به امکانات محدود و در اختیار نداشتن استودیوها، امکانات و سرمایه‌های آن‌چنانی، در مقایسه با شرکت‌های بزرگ ساخت بازی‌های کامپیوتری، می‌دهد. طراحی خوب، قیمت مناسب و خلاقیت و پشت‌کار چند برنامه‌نویس جوان در اثبات توانایی‌های یک گروه کوچک برای ساختن یک بازی قابل ملاحظه و امیدواری به ارایه کارهایی به مراتب به‌تر با داشتن امکانات و سرمایه بیش‌تر، از مزایایی بود که به آن اشاره می‌شد. اما کوتاه بودن زمان انجام بازی و به اندازه‌ی کافی سخت نبودن بازی از ایراداتی بود که از بازی گرفته می‌شد. در مجموع، همه‌گان بازی را درخور توجه دانسته و در محدوده بازی‌های زیر ۲۰ دلار، آن را بازی مناسبی ارزیابی می‌کردند.

برای دوست‌داران تولید و ساخت بازی‌های رایانه‌ای قابل ذکر است که شرکت «فن افزار شریف» سازنده بازی گرشاسب که به عنوان به‌ترین بازی سال در جشن‌واره برترین‌های فناوری ایران در سال ۱۳۸۹ نیز انتخاب شده ‌است، در نمایش‌گاه‌ها و جشن‌واره‌های مختلف اقدام به برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه چگونگی ساخت و طراحی بازی‌های رایانه‌ای و هم‌چنین مراحل ساخت بازی گرشاسپ پرداخته و می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت شرکت از آخرین برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و اطلاعات مربوط به بازی با خبر شوند.

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، 4 تن از دراویش نعمت‌الهی گنابادی با برگ احضاریه نیروی انتظامی، ابتدا به اداره اماکن نیروی انتظامی اصفهان مراجعه و سپس به مکانی جنب زندان دستگردی اصفهان هدایت شده و در آن‌جا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گزارش سایت مجذوبان نور، مرتضی رحیمی، علی وکیلی، رسول رحیمی و مصطفی رحیمی فرزند عزیزاله چهار درویشی بودند که به نیروی انتظامی احضار شده‌اند.

لازم بذکر است کارت ملی آقای مرتضی رحیمی از وی اخذ شده و به وی عودت داه نشد و اعلام کردند پس از معرفی و حضور مصطفی رحیمی فرزند رضا و دیگر دراویش کارت ملی وی تحویل خواهد شد.

لازم به اشاره است علت این احضار و بازجویی تاکنون مشخص نشده است.


 


سه‌شنبه  7 تیر  90/  28 ژوئن  2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

مجله جاماندگان-  «پان‌ترک‌های منقرض شده در رویای احیا» – شراره سعیدی

بخش اول خبرها

تکنو کوچه- «ساخت بازی‌های رایانه‌ای، گامی رو به جلو»- کیومرث سجادی

روزنگاشت- «پایه‌گذار نقاشی خط با اعتباری جهانی»- محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

کافه قصه- «در پسـت‌خانه»- مهرداد

مجله خبری کابل- آرین

نمایش‌نامه شنیداری «کاروان اسلام»- «نوشگاه میسر»- مهیار فرآورده

بخش سوم خبرها

 

 

 


 


جلال ایجادی / استاد دانشگاه

در تونس دیگر تصاویر بن‌علی در خیابان‌ها دیده نمی‌شود. پیش از این تمام فروشگاه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها از عکس‌های دیکتاتور آرایش شده بود و هیچ‌کس قادر نبود به آن‌ها نگاه چپ کند، خیلی بندرت کسی انتقاد ملایم و با احتیاطی را بیان می‌کرد. هرکس نارضایتی و خشم خویش را پنهان کرده و در خود فرو می‌ریخت. امروز راننده تاکسی، دانشجو، کارگر، روشن‌فکر و بقال یک حرف را مرتب تکرار می‌کنند، «دزد رفت». من که چندین سال است برای تدریس به دانش‌گاه تونس می‌روم اولین بار است که این وضع روحی و روانی بی‌سابقه را مشاهده می‌کنم. آن‌ها شادند، درعین حال نگران، زیرا انتخابات صورت نگرفته و مشکلات بیکاری برای جوانان و رکود اقتصادی بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد. من ایرانی که مانند هر شهروند ایرانی شاهد پیکار مردم علیه خلافت خامنه‌ای و دولت متقلب احمدی‌نژاد بودم، در این سفر، این پرسش برایم پیش می‌آید چرا تونس توانست ولی ایران نتوانست؟

بن‌علی پس از حبیب بورقببه از سال 1987 با حمایت نظامی‌ها سرکار آمد و با اقدامات زنش لیلا طرابولسی و خانواده‌اش، قدرت سیاسی را به انحصار کشاند و اقتصاد کشور را در دست خود متمرکز نمود. بن‌علی با تغییر قانون اساسی محدود بودن ریاست‌جمهوری به دو دوره را تغییر داد و به این ترتیب راه ماندن در قدرت برای همیشه را هم‌وار نمود. او بر همه چیز تسلط داشت. از 350 بنگاه اقتصادی کشور 285 شرکت متعلق به بن‌علی و خانواده‌اش بود، تمامی طرح‌های اقتصادی و مالی زیر نظر مستقیم آن‌ها قرار گرفته، با پرداخت «سهم» و اجازه آن‌ها به جریان می‌افتاد. تمامی شرکت‌های خارجی با رشوه دادن به خانواده بن‌علی اجازه فعالیت می‌یافتند، تمامی شرکت‌های هوایی و بندرها در کل کشور زیر کنترل این خانواده بود، هر طرح هتل سازی با سهم دادن به این خانواده شکل می‌گرفت، تمامی نقل و انتقالات ملکی مهم با توافق این خانواده صورت می‌گرفت، افراد این خانواده دارای ششصد مالکیت بزرگ بودند و بیش از پنجاه حساب بانکی در خارج از کشور داشتند. فساد مالی و اقتصادی با استبداد شخصی بن علی نفس جامعه را گرفت، اقشار متوسط شهری، جوانان و دانشجویان، مدیران و کارکنان بخش خصوصی از این فضای آلوده و فشار مستمر خسته شده بودند و فقر و بی‌چیزی در مناطق روستایی بیداد می‌کرد. در شرایطی که رابطه نزدیکی میان تونسی‌ها با اروپا وجود داشته و استفاده از تکنولوژی اینترنتی بطور وسیع تقویت شده و سطح آموزش عمومی و خواسته‌ها وسعت یافته، ناگهان از 17 دسامبر 2010 لرزش اجتماعی شروع شد و یک ماه بعد یعنی در 14 ژانویه 2011 بن‌علی از کشورش فرار کرد. تحلیل عمیق انقلاب تونس و تناقضات آن و خطرات احتمالی بعدی از حوصله این بحث خارج است و تنها در اینجا از نظر جامعه شناختی تطبیقی این پرسش را در هشت زمینه مورد بررسی قرار می‌دهیم. چرا تونس توانست استبداد را بشکند ولی جنبش ایران نتوانست استبداد حاکم را منهدم کند؟

شعار مرکزی نقش حساسی ایفا می‌کند. در جنبش تونس از همان ابتدا مردم یک شعار ساده ولی اساسی را بطور یگانه خواستار شدند. شعار تظاهرکنندگان بطور مستقیم بن‌علی را نشانه گرفت. شعار «بن علی، برو گمشو» استراتژی سیاسی را برای جنبش توده‌ای روشن ساخت و جای تفسیر نگذاشت. در مصر هم خواست اعلام شده رفتن مبارک بود. هرچند این نوع شعار بیان‌گر یک برنامه همه جانبه نیست ولی خواست پایان دادن به دیکتاتوری فردی را مشخص می‌کند. در ایران شعار «رای من کجاست؟» اولین نشانه اعتراض علیه تقلب و خودسری حاکمان بود، ولی این شعار به سرعت به شعار علیه دیکتاتور اصلی، خامنه‌ای، علیه نظام فاسد و مسوولان دزد و تبهکار تبدیل نشد. رهبران جنبش سبز، آقایان موسوی و کروبی پیوسته تبلیغ کردند که طرفدار حکومت اسلامی و قانون اساسی و خط امام خمینی بوده و از هرگونه حمله مستقیم علیه خامنه‌ای جلوگیری نمودند. خواست آنان در حد تصحیح برخی جوانب حکومتداری حاکمان محدود باقی ماند. آنها به نظام ایدئولوژیک آپارتاید اسلامی انتقاد نداشتند، قدرت مطلقه ولایت فقیه را به انتقاد آشکار نکشیدند. آن‌ها خود پیوند‌های متعدد با کلیت نظام داشته و از جدایی دین و قدرت سیاسی حمایت نکردند. به خشونت سی ساله حکومت اسلامی و تخریب زیست‌محیطی و سیاست خانمان‌سوز اتمی و سرکوب حقوق زنان اعتراض نکردند، خواست آنان قانون‌گرایی در درون نظام اسلامی بود. این‌گونه جهت‌دهی سیاسی نتیجه‌ای جز سست کردن جنبش و نپرداختن به شعار اصلی، نتیجه دیگری نداشت. در دل مردم کینه نسبت به فاشیسم اسلامی و آزادی‌خواهی موج می‌زد ولی عمده شعارهای تکراری پیشنهادی این رهبران در انحراف و یا حاشیه باقی ماند و از جسارت و شفافیت برای دمکراسی و حقوق بشر و رد قاطع حکومت ولایت فقیه برخوردار نگشت.

دستگاه سرکوب یکسان نیست. در تونس پلیس مدافع بن‌علی نیروی اصلی سرکوب بود، این نیرو از نظر کمی محدود بود و از تجهیزات مدرن و کافی برخوردار نبود و بعلاوه ارتش تونس، در هماهنگی با برخی محافل نظامی امریکا، از همان ابتدا در سرکوب شرکت نداشت و طی انقلاب در رقابت با پلیس قرار گرفته و در عمل هم‌سویی با جنبش نشان داد. زمانی که بن‌علی از ارتش خواست تا شلیک کند رهبری ارتش مخالفت کرد و این پایان کار بود. از یاد نباید برد که اکثر فرماندهان ارتش تونس در دانشکده و مدرسه نظامی در فرانسه تربیت شده‌اند و سیستم فکری آنها همیشه با بینش بن‌علی یکسان نبود. در ایران بخش اساسی نیروهای نظامی محصول نظام و تربیت ایدئولوژیک حاکم است و فرمانده‌هان پیوسته ایدئولوژیک عمل کرده و وفاداری نسبت به رهبری و حفظ همین نظام عمیق است. در زمان خیزش مردمی نیروی گسترده بسیجی‌ها و پاسداران و پلیس فعالانه علیه جنبش عمل کردند و ارتش هیچ واکنش مثبتی نسبت به مردم نشان نداد. دستگاه سرکوب بدون بحران در کنار وب رای قدرت سیاسی موجود ایستاد و یکپارچگی خود را حفظ نمود. این دستگاه سرکوب، با همکاری شبکه مساجد و مداحان و جاسوسان فعال به شناسایی مستقیم و اینترنتی دست زده، به خشونت وترور خیابانی روی آورده و با دستگیری بسیار گسترده، زندان‌ها را پرکرد. با این ترتیب سرسپردگی سران به ولایت فقیه و قدرت و استحکام نیرو‌های نظامی و پلیسی علیه تظاهرکنندگان بسیار بالا بود.

در تونس خودسوزی یک فرد دست‌فروش در اعتراض به خشونت پلیسی، مردم را به خیابان کشید و نقطه مشخصی در خیابان حبیب بورقیبه در برابر وزارت کشور محل اعتراض مدام گردید.

ترس حاکم در جامعه باید فرو بریزد. همیشه بخشی از قدرت استبداد در ترس مردم است. در تونس خودسوزی یک فرد دست‌فروش در اعتراض به خشونت پلیسی، مردم را به خیابان کشید و نقطه مشخصی در خیابان حبیب بورقیبه در برابر وزارت کشور محل اعتراض مدام گردید. تجمع انبوه مردم در این محل دلگرمی و هم‌بستگی مردم را تقویت کرده و ترس و هراس را دور می‌کند. فقدان پراکندگی دیدار های تظاهرکنندگان و قرار پی‌درپی درخیابان اصلی در قلب شهر نگرانی و اضطراب را پس زده و این نقطه آشنا روحیه جمعی را تقویت کرد. در ایران در اعتراض به تقلب و استبداد مردم جسارت‌های فراوانی نشان دادند و تظاهرات برای مدتی چندین مرکز اصلی را پر کرد. حکومت با استقرار نیروی سرکوب در همین مراکز و سازماندهی راه‌پیمایی طرفداران خود به مقابله با جنبش برخاست. گستردگی شهری و حملات بسیجی‌ها و تعقیب مبارزین در مناطق وسیع و قتل آن‌ها حتا در خیابان‌های فرعی، تجمع یگانه را با دشواری‌های بسیار روبرو ساخت. حکومت پیوسته کوشش کرد به مبارزان در محله‌های گوناگون درگیری و خشونت را تحمیل کند و از تجمع به هر قیمتی جلوگیری نماید و در زندان‌ها به آن‌ها تجاوز نموده و بکشد تا روحیه مردم را ناتوان کرده و از نظر روان‌شناختی آن‌ها را متزلزل نماید. این وضعیت دشوار، غلبه قطعی بر ترس را ناممکن می‌ساخت. وقتی که میل به تغییر در فرد غلبه یافته و پذیرش خطر آسان می‌گردد، ترس فراموش می‌شود و خشم و جانبازی در رفتار انسانی به ماشین تخریب دستگاه حاکم تبدیل می‌گردد.

فضای عمومی روانی جامعه عامل دیگری است. در تونس فضای جنبش و تمایلات منعکس در شعارها بسوی آزادی و عدالت سو داشت و هیچگونه شعار مذهبی مطرح نبود. عرب‌های تونسی از اسلام تاریخی خود برای بیرون کردن مستبد استفاده نکردند و آن‌ را به عنوان ایدئولوژی رهایی‌بخش و تسکین دهنده بکار نگرفتند. البته احتمال آن می‌رود که در مرحله دیگری این ایدئولوژی اسلامی دوباره مطرح گردد، زیرا جامعه مبارزه برای سکولاریسم فکری را طی نکرده است. ولی در تونس در این انقلاب ضد دیکتاتوری، اسلام در فضای روحی راه پیمایان و خواست‌های مطرح شده مردم غایب بود. در ایران جنبش اخیر با شعارهای گذشته فاصله زیادی گرفته بود ولی به علت تبلیغات افراد اسلامگرا شعارهایی واپسگرا مانند الله اکبر و یا حسین و غیره زیاد تکرار می‌شد. بخشی از مردم به لحاظ عادت یا تنبلی ذهنی و ریشه‌های ذهنیت دینی یک‌سری شعارهای کهنه و غیرسکولار را تکرار می‌نمودند.  هر چند تمایلات لائیک و حتا ضد مذهب در سی ساله اخیر در برخی از بسترهای فکری رشد کرده، ولی به هرحال روندهای روانشناختی مذهبی در اعماق جامعه عمل می‌کنند و این پدیده، هم نزد حاکمان است و هم در روان و رفتار محکومان حضور دارد.

نقش سندیکا و نهادها در اعتصابات مردمی مهم است. در تونس سندیکای «اتحادیه عمومی زحمتکشان تونسی»، که از سال 1946 به وجود آمده بود، علیرغم برخی سیاست‌های سازش‌گرایانه، در اعتصاب منطقه‌ای بسیار فعال بود و سیاست فلج سازی فعالیت اقتصادی منطقه‌ای وضع کشور را بحرانی‌تر کرد و این همسویی با جنبش شهروندان رژیم بن‌علی را تحت فشار فزاینده قرار داد. خانه وکلا، کانون روزنامه نگاران و نهادهای حقوق بشر و زنان، فعالانه وارد میدان مبارزه می‌گردند و علیه دیکتاتوری اعلامیه پخش می‌کنند. در ایران جنبش شهروندی از این جنبش اعتصابی زحمتکشان برخودار نبود و حکومت خامنه‌ای از نظر اقتصادی زیر فشار قرار نگرفت. نهاد‌های دمکراتیک با اعلام رسمی و اطلاعیه‌های خود وارد میدان نشدند. برخی اعتصابات پراکنده کارگری قادر نبودند خیزش تکمیلی دیگر بیافریند. مردم در آذربایجان و کردستان و خراسان نتوانستند با مردم شهرهای دیگر هم‌قدمی نشان دهند. با این ترتیب عدم جنبش سندیکائی و کارگری در دل جنبش مبارزاتی و نبود تشکلات دمکراتیک و مدنی و فعالیت سازماندهی در جنبش ایران از کمبودهای اساسی آن بشمار می‌آیند.

حمایت متحدین بین‌المللی برای پایداری قدرت سیاسی با اهمیت میباشد. رژیم بن علی هنگامی که جنبش بپا شد از حمایت محکم بین المللی برخوردار نبود. دولت فرانسه نزدیکترین پشتیبان بن‌علی بود و آن‌ هم به این دلیل که محافل سیاسی و دیپلوماتیک فرانسه در مقابل خطر بنیادگرایان اسلامی بر حمایت از دستگاه بن علی تاکید نموده و بعلاوه مناسبات اقتصادی، سیاسی و شخصی، وزیر فرانسه را بر آن داشت تا چند روز پیش از سقوط دیکتاتور پیشنهاد ارسال کمک‌های پلیسی و نظامی کند. این خطای آشکار بلافاصله مورد انتقاد شدید در فرانسه قرار گرفت و دولت سارکوزی را مجبور به عقب نشینی نمود. در واقع نزدیکی به اروپا و پیوند‌های دوستی و خانوادگی بخشی از مسوولان سیاسی فرانسه با بدنه جامعه تونس رژیم بن‌علی را در شرایط نامطلوبی قرار می‌داد. دستگاه سیاسی بن‌علی سریع احساس تنهایی کرده و خود را از نظر متحدین بین‌المللی رها شده تلقی کرد. در مورد حکومت اسلامی وضعیت دیگری است. علیرغم اختلافات دیپلوماتیک در زمینه فعالیت اتمی و منطقه‌ای، در زمان سیل مبارزاتی در ایران، غرب با تاخیر به انتقاد دست زد، روسیه و چین قاطعانه به حمایت از رژیم اسلامی پرداخته و فردای انتخابات، احمدی نژاد برای ابراز تشکر و ادامه همکاری در زمینه اطلاعاتی و اتمی به روسیه می‌رود. علیرغم برخی منافع متفاوت بین روسیه، چین و ایران، این دو کشور قدرتمند به لحاظ اقتصادی و سیاسی، پشتیبان حاکمان در ایران و مانده‌گاری آنان بوده‌اند. احتیاط غرب و پشتیبانی روس‌ها و چینی‌ها و نیز حمایت فعال دولت سوریه و حزب‌اله به رژیم اسلامی روحیه بیشتری برای سرکوب تظاهرات و شکنجه در زندان‌ها را می‌داد.

نقش اسلام‌گرایان در جنبش اخیر مسئله قابل توجهی است. در زمان بن‌علی جریان بنیادگرای «النهضه» به رهبری «راشدغنوشی» مورد پیگرد قرارگرفته و تعداد زیادی از اعضایش زندانی شدند و بخش مهم رهبران این جریان به اروپا رفتند و در نتیجه در زمان انقلاب اخیر، هیچ نقشی ایفا نکردند. فردای سقوط رژیم، رهبر این جریان به تونس برگشت و از آن زمان تلاش مهمی در جریان است تا در انتخابات بعدی جایگاه برجسته‌ای کسب کند. در شرایطی که هشتاد وپنج حزب جدید به وجود آمده و شناخت روشنی نسبت به این احزاب در میان مردم نیست، اسلام‌گرایان از فرصت استفاده کرد وگذشته خود را محور برای مبارزه انتخاباتی قرارداده‌اند و بطور مسلم این جریان در دوره جدید یکی از احزاب مهم صحنه سیاسی خواهد بود، هرچند این وضعیت نگرانی‌های بسیاری را در میان زنان و دمکرات‌ها برانگیخته است. ولی به‌ هر حال در لحظه انقلاب شعار‌ها به گرد آزادی و عدالت و ضد‌ دیکتاتوری دور می‌زد و به هیچ‌وجه شعارهای اسلامی مطرح نبود و بنابر این جنبش در خیابان و کارخانه نفس دمکراتیک می‌کشید و آلوده به اوهام مذهبی نگشت. در حال حاضر وضع مشابهی نیز در مصر با اخوان المسلمین وجود دارد. در ایران به لحاظ ویژگی انتخابات وکاندیداهای مذهبی، نیروهای اسلامی در راس قرار گرفتند. این امر ناگزیر وابستگی ذهنی و دینی با تاریخ و تحولات دوران معاصر را به همراه داشت و خود را به روح جنبش تحمیل نمود. البته جنبش شهروندی توانست خود را رادیکال‌تر نموده و حتا در بخش‌هایی تا خواست مرگ ولایت فقیه و شعار «جمهوری ایرانی» جلو رفت. در ضمن واقعیت این است که حضور این نیروهای مذهبی در راس، با سیاست و شعارهای مطرح شده اشان، از شفافیت لازم علیه کل نظام ولایت فقیهی جلوگیری کرد. این نیروها خواهان حکومت مذهبی بوده و متاسفانه ناتوانی نیروهای لائیک و دمکرات اجازه نداد تا خواست دمکراسی خواهی و دولت غیردینی برجسته و پرقدرت در راهپیمایی‌ها جلوه کند. دانشجویان و جوانان و سایر شهروندان کشور نتوانستند با هوشمندی خویش از دادن شعارهای عقب مانده مذهبی اجتناب کنند. معنای ترقی در جامعه امروز ایران با رد قطعی انقلاب اسلامی، دولت دینی و قانون اساسی اسلامی مشخص می‌شود، ادامه دولت دینی جز استبداد چیز دیگری نخواهد بود. هر سیاست اسلامی متکی بر قرآن جز سقوط و پریشانی و اسارت معنای دیگری ندارد.

مسئله رهبری امر اساسی دیگر بود. در تونس شرایط دیکتاتوری مانع از آن بود تا برای هدایت جنبش اتحاد مشخصی شکل گیرد. ولی علیرغم دیکتاتوری، سه دسته سیاسی بطور معتدل و کم سو فعالیت داشتند: تشکلات چپ کمونیستی، تشکلات میانه رو دمکرات وتشکلات اسلامی. در زمان دیکتاتور برخی از این احزاب در تونس قدغن بودند، ولی اغلب نیروها در داخل کشور بوده و بطور حاشیه‌ای فعالیت سیاسی داشتند. در دوره برآمد جنبش، شخصیت‌ها، نهادهای حقوق بشری، برخی احزاب و سندیکاهای صنفی بلافاصله وارد عمل شدند و رابطه بین داخل کشور و اپوزیسیون خارج بسیار فعال شد. با فرار بن‌علی، هدایت سیاسی وارد دوره دشواری از مذاکرات و تقسیم قدرت بین جریان‌ها و شخصیت‌ها گردید و نهادی به وجود آمد تا انتخابات جدید و قانون اساسی نوین را سازمان‌دهی کند. در ایران شرایط بکلی متفاوت بود. در عرصه سیاسی و قانونی، هیچ حزب نیمه جانی موجود نبود، هیچ نهاد سیاسی یا صنفی در بستر تظاهرات ابراز وجود نکرد و تنها و تنها رهبری به اظهارات و اعلامیه‌های آقایان موسوی و کروبی خلاصه می‌شد، که آن‌هم به مرور خاموش شد. خبررسانی از طریق تکنولوژی اینترنتی وب رخی رسانه‌های خارجی به جنبش انرژی می‌رساند، ولی پراکندگی سیاسی وسیع شخصیت‌ها و گرایش‌های فکری سیاسی، دعوت به سکوت نسبت به سیاست‌های رهبری رسمی جنبش سبز و سرکوب سنگین جامعه توسط حکومت، امکان بروز یک رهبری مستقل و باز و دمکراتیک را ناممکن ساخت. در واقع اقشار متوسط شهری و گروهبندی‌های تحصیل‌کرده و روشن‌فکر و مدرن جامعه از رهبری ویژه خود محروم باقی ماندند.

تونس توانست دیکتاتوری بن‌علی را واژگون کند و امروز در برابر حجم سنگینی از دشواری‌ها قرار دارد. مسئله مرکزی تونس این است که وضع کنونی چگونه بسوی ثبات سازمان یافته دمکراتیک سوق می‌یابد. و مسئله مرکزی کنونی ما ایرانیان این است که، چگونه از این استبداد سیاه دینی خارج شویم.

جلال ایجادی – استاد دانشگاه در فرانسه

پاریس – ژوئن 2011

L'analyse comparative de la révolution tunisienne et le mouvement en IRAN, auteur IDJADI

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر صبح روز دوشنبه، 27 ژوئن، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار و ختم جلسه دادرسی اعلام شده است.

به گزارش جرس، محمدی متهم به عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و اجتماع و تبانی به هدف ارتکاب جرایم امنیتی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خرداد ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با سپردن وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد.

همسر تقی رحمانی در زندان و پس از آن از وضعیت نامناسب جسمانی برخودار بوده است. هم‌چنین گفته شده پرونده پزشکی وی سال گذشته از بیمارستان ربوده شده است.

بیشتر بخوانید:

«تقی رحمانی از اوین آزاد شد»


 


خبر / رادیو کوچه

یک مقام نظامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، 28 ژوئن در جمع خبرنگاران داخلی گفته است از آن‌جا که اسراییل و پای‌گاه‌های منطقه‌ای آمریکا در تیررس موشک‌های این کشور قرار گرفته به ساخت موشک‌های با برد بیش‌تر نیازی نیست.

به گزارش فارس، سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که «مسافت برد موشکی ایران» تا دو هزار کیلومتر است و به این ترتیب، هدف‌های اصلی مورد نظر در برد امکانات موشکی کنونی این کشور قرار دارد.

سرتیپ حاجی زاده گفته است که فاصله اسراییل با ایران هزار و دویست کیلومتر است و افزوده که «می‌توانیم اسراییل را از دامغان و سمنان هم مورد اصابت موشک‌هایمان قرار دهیم.»

این مقام نظامی جمهوری اسلامی تهدید موشکی کشورهای اروپایی از سوی ایران را رد کرده و گفته است که «دشمنان فرامنطقه‌ای ما آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و ما از جانب کشورهای دیگر احساس خطر و تهدی نمی‌کنیم، بنابراین به برد بیش از دو هزار کیلومتر موشک‌ها نیاز نداریم.»

وی با ابراز این نظر که خاک اسراییل و پای‌گاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هدف‌های اصلی موشک‌های جمهوری اسلامی است، گفته است: «آمریکا نیز زحمت ما را کم کرده است زیرا پای‌گاه‌هایش از یک‌صد و بیست کیلومتر تا هفت‌صد کیلومتری در اطراف ایران وجود دارد و با همین موشک‌ها می‌توان همه اهداف آمریکایی در منطقه را مورد اصابت قرار داد.»

اشاره آقای حاجی‌زاده به پای‌گاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای منطقه از جمله کشورهای ساحل جنوبی خلیج پارس است.

وی گفته است که احتمال دارد به زودی آزمایش پرتاب موشک به سوی هدف‌های دریایی نیز انجام شود که می‌تواند به عنوان هشداری علیه حضور ناوگان‌های ایالات متحده و شماری از دیگر کشورها در منطقه خلیج پارس تلقی شود.

بیشتر بخوانید:

«کلیه فعالیت‌های این شرکت قانونی است»


 


خبر / رادیو کوچه

دولت سوریه روز دوشنبه، 27 ژوئن، اعلام کرد، از مخالفان حکومت بشار اسد دعوت کرده تا در مذاکره درباره «گفت‌وگوی ملی» در ۱۰ ژوئیه شرکت کنند و در همین روز گزارش‌هایی از گردهمایی شماری از مخالفان در دمشق برای بررسی راه‌کارهای پایان دادن به بحران در این کشور منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، روز دوشنبه خبر داد که تغییرات در قانون اساسی محور اصلی مذاکرات حکومت با مخالفان در نشست دهم ژوئیه خواهد بود.

به گزارش رویترز، از زمان دعوت بشار اسد برای آغاز گفت‌وگوهای ملی در این کشور در هفته گذشته،  بسیاری از چهره‌های اصلی مخالفان این در خواست را ناکافی دانسته و رد کرده‌اند و حتا برخی از مخالفان حاضر نشده‌اند در نشست روز دوشنبه در دمشق حضور یابند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود در این گفت‌و‌گوها، بند مربوط به حاکمیت حزب بعث سوریه در قانون اساسی این کشور لغو خواهد شد.

در نشست روز دوشنبه در دمشق تعدادی از طرف‌داران حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز حضور داشتند. از این گردهمایی به عنوان نشست جریان‌های مستقل برای دست‌یابی به راه حلی برای خروج از بحران کنونی یاد شده است.

در همین حال، برگزار‌کنندگان این گردهمایی می‌گویند، این نشست با تایید دست‌یاران بلندپایه بشار اسد برگزار شده است.

یکی ازبرگزار کنندگان این گردهمایی گفته است، در حدود ۱۵۰ نفر از مخالفان در نشست روز دوشنبه در دمشق حضور داشته‌اند و در خصوص راه‌کارهای پایان دادن به استبداد در سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

بیتشر بخوانید:

«تشکیل جلسه مخالفان بشار اسد در دمشق»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

«محمد احصایی» در هشتم تیر ماه سال ۱۳۱۸ خورشیدی در «قزوین» زاده شد و پس از فارغ التحصیل شدن از دانش‌کده هنرهای زیبای «دانش‌گاه تهران»،  که بعدها خود در آن‌ دانش‌گاه به تدریس مشغول شد، کارش را به صورت حرفه‌ای با مجله «جوانان» آغاز کرد و بعد جذب سازمان کتاب‌های درسی شد و آن‌جا به صفحه‌بندی و سپس سرپرستی آتلیه گرافیک مشغول شد و پس از مدتی با عنوان کارشناس کتاب‌های هنر سال سوم کارش را پی گرفت.

تجربه‌هایی که در ادامه هم‌کاری او با موسسه هنری پارس و هم راهیش با کسانی چون «مرتضی ممیز» و «آیدین آغداشلو» و «علی‌اصغر معصومی» و بسیاری دیگر قرار گرفت باعث ‌شد که او به عنوان یک نقاش و خوش‌نویس به هنر گرافیک بیش‌تر نزدیک شود.

احصایی هنرمند پرکار در عرصه هنر گرافیک ایران، در زمینه خوش‌نویسی و نقاشی‌خط مهارت و شهرت بسیار دارد. وی برای اولین بار گرافیسم خط را در دانش‌کده هنرهای زیبا آموزش داد و برای همین وی را بنیان‌گذار نقاشی‌خط در ایران می‌دانند، چرا که اولین کسی بود که از حروف به عنوان وسیله‌ای برای بیان استفاده کرد.

او که خوشنویسی توانا است خود را از نقاشان سقاخانه به «سنت» و سپس «خط» و از همه مهم‌تر «خوشنویسی» نزدیک‌تر می‌داند و دلیل آن را وفاداری به سنت‌های خوش‌نویسی و اتصال به شکل واقعی حروف می‌داند و روی‌کردش حرکت از خوشنویسی به سوی نقاشی بوده است.

احصایی به استفاده از عناصر و آرایه‌های بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسی‌هایش پرداخته است، کاری که وی چند سال بعد از نقاشان سقاخانه انجام داده بود و ابتدا با مخالفت و سپس با سیلی از تقلید خوش‌نویسان روبه رو شد.

وی تاکنون در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی خوش درخشیده است، به ویژه آثارش در چندین دوره پیاپی، «حراج کریستیز دوبی» (Krystyz Dubai auction) مورد توجه بسیار قرار گرفته و رکورددار فروش آثار هنری بوده ‌است. برپایی نمایش‌گاه‌های متعدد در داخل وخارج از کشور، کسب جوایز جهانی، تدریس در دانش‌گاه‌های هنر، عضویت در هیات امنای انجمن‌های خوش‌نویسان و طراحان گرافیک ایران و داوری دوسالانه‌های گوناگون هنری از جمله فعالیت‌های این هنرمند نیز محسوب می‌شوند.

محمداحصایی که به عنوان مولف و کارشناس هنری ماهر نیز شناخته شده است هم‌اکنون هفتاد و دو سالگی زندگی خود را پشت سر می‌گذارد و بیش از پنجاه سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. او پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران است و با مجموعه نقاشی‌خط‍‌های خود اعتباری جهانی یافته ‌است.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

تقویم تاریخ رادیوکوچه

هم‌شهری

 

 

 


 


رادیو کوچه


1835 میلادی- به دستور «محمد شاه قاجار»، «میرزا ابوالقاسم قائم مقام»، صدر‌اعظم وقت ایران را که خود او بارها گفته بود که سلطنتش را مدیون کاردانی وی می‌داند، تنها به این سبب که در صدد تغییر فرمانده گارد سلطنتی برآمده بود در باغ «نگارستان» خفه کردند، زیرا شاه سوگند خورده بود که خونش را نریزد.

محمد شاه در آن روز از ترس بیماری وبا که شیوع یافته بود و گرمای بی‌سابقه تهران، قصد رفتن به لواسان را داشت. ولی پیش از این نقل مکان، به دلیل بدگمانی و ترس از نافرمانی قائم مقام (احتمال کودتا) دستور بی‌جان ساختن وی را داده و سپس معلم سابق خود، عباس ایروانی معروف به حاجی میرزا آقاسی را جانشینش کرده بود، که برخی مورخان او را «بی‌مایه برای صدارت عظما» توصیف کرده‌اند.

آن روز قائم مقام را که به اوضاع کشور سر و سامان داده بود و در کتاب‌های تاریخ «مردی لایق» توصیف شده است از خانه‌اش در باغ «لاله‌زار» (خیابان لاله‌زار تهران) به باغ نگارستان برده بودند تا اعدام شود.

میرزا ابوالقاسم قائم مقام صدر‌اعظم ایران، سیاست‌مدار، ادیب، شخصیت برجسته و تاثیرگذار ایران‌زمین در عرصه حکومت و سیاست و نیز ادب و هنر نیمه‌ی اول قرن سیزدهم هجری بود.

1838 میلادی- مراسم تاج‌گذاری «ملکه ویکتوریا» یا «الکساندرینا ویکتوریا» در انگلستان برگزار شد. او بیش از شصت و سه سال ملکه بود و در تمام تاریخ بریتانیا طولانی‌ترین دوره‌ی سلطنت را داراست. دوره‌ی حکومت او با گسترش وسیع امپراتوری بریتانیا هم‌راه بود. دوره‌ی ویکتوریایی در اوج انقلاب صنعتی، دوره‌ای از تغییرات بزرگ اجتماعی، اقتصادی و فناوری در پادشاهی متحد بود.

1902 میلادی- «ریچارد راجرز» (Richard Charles Rodgers) آهنگ‌ساز موسیقی سبک آمریکایی، زاده شد. وی در نیویورک به دنیا آمد.

او در دوران طولانی کارش قطعات بسیاری برای نمایش‌های موزیکال ساخت که بسیاری از آن‌ها به نغمه‌های استاندارد تبدیل شده‌اند. موسیقی نمایش «آوای موسیقی» که بعدها فیلمی به‌همین نام هم از آن ساختند و در ایران با نام «اشک‌ها و لب‌خندها» معروف شد، از کارهای او است.

او مدتی با «لارنتس هارت» (Lorenz Hart) هم‌کاری کرد. پس از مرگ هارت، راجرز با «اسکار همرشتاین» (Oscar Hammerstein) به خلق ترانه‌های محبوب مردم پرداخت.

«چیزهای محبوب من»، «دو، ر، می»، «گل یخ»، «چه صبح زیبایی» از آهنگ‌های مشهور او هستند.

1950 میلادی- شهر «سئول» (Seoul) پایتخت کره‌جنوبی در سومین روز جنگ کره به تصرف نیروهای کره شمالی (جمهوری دمکراتیک خلق کره) در آمد. تقسیم شبه جزیره کره که از متصرفات ژاپن بود، در سال 1945 به خواست آمریکا و تصویب فاتحان جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود که هنوز به همین صورت باقی مانده است.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1914 میلادی- ترور «آرشیدوک فرانتس فردیناند» (Franz Ferdinand) در «سارایوو»، که باعث اعلام جنگ اتریش به صربستان و آغاز جنگ جهانی اول شد.

1360 خورشیدی- در چنین روزی جلسه‏ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران برگزار شد که در حین سخن‌رانی، ناگهان انفجاری مهیب روی داد و بر اثر این انفجار «سید‌محمد حسینی‌بهشتی» و ۷۲ تن از مقامات حزب جمهوری اسلامی  کشته شدند.

1712 میلادی- امروز زادروز «ژان ژاک‌روسو» اندیش‌مند بزرگ است که در فرانسه به‌دنیا آمد.

1919 میلادی- نمایندگان آلمان قرارداد «ورسای» را امضا کردند.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

Iranian history

 

 

 


 


توکا نیستانی / کارتون / رادیو کوچه


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، روز سه‌شنبه، 28 ژوئن،  محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر از «احضار» اعضای هیت رییسه و روسای برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس از سوی آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است.

به گزارش جهان نیوز، به گفته آقای ابطحی رهبر جمهوری اسلامی از شیوه مدیریت جلسه رای اعتماد وزیر ورزش و جوانان در هفته گذشته انتقاد کرده و خواستار آن شده است که برخورد نمایندگان با دولت «علاج‌جویانه» باشد و نه «کینه‌جویانه».

در جلسه سه‌شنبه ۳۱ خرداد مجلس، در هنگام سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد در دفاع از حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، عده‌ای از نمایندگان فریاد‌های «دو – دو» سر دادند که در عرف قوه مقننه ایران، که در آن از عدد دو برای بیان رای منفی استفاده می‌شود، برای اعلام مخالفت با یک سخن‌ران به کار می‌رود.

نماینده خمینی شهر هم‌چنین خبر داده است که آیت‌اله خامنه‌ای از عمل‌کرد رادیو – تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی به دلیل پخش کردن فریاد‌های نمایندگان هنگامی سخن‌رانی رییس جمهوری اسلامی، انتقاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

«مخالفت با طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس»


 


رادیو کوچه


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) حضرت آیت‌اله خامنه‌ای در دیدار رییس و مسوولان عالی قوه قضاییه: کسی حق ندارد جرم ثابت نشده را رسانه‌ای کند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66637

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای تاکید کردند: «هرگونه اقدام و یا القای تشکیک برای زیر سوال بردن فعالیت‌ها، گزارش‌ها و آمارهای مسوولان عالی سه قوه به‌ویژه قوه قضاییه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع رسانه‌ای کردن اتهامات نیز اشاره کردند و افزودند: «متهم شدن به معنای مجرم بودن نیست، بنابراین هیچ‌کس در قوه قضاییه و در خارج از این قوه و در رسانه‌ها حق ندارد تا زمانی‌که جرمی ثابت نشده، آن را رسانه‌ای کند.

2) استاندارتهران: توافق ما با شورای شهر افزایش 25 تومانی کرایه‌ها بود نه 100 تومانی آن

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=66660

استان‌دار تهران گفت: «توافق با شورای‌شهر وشهرداری تهران این بود که به‌طور متوسط 25 تومان به نرخ کرایه‌های فعلی حمل‌ونقل عمومی‌ اضافه شود اما بیش از 100 تومان در خطوط افزایش قیمت داشته‌ایم.» مرتضی تمدن در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در کمیته ویژه بررسی نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: «شورای شهرتهران وشرکت اتوبوس‌رانی و با حضورنمایندگان وزارت کشور و فرمانداری تهران تشکیل جلسه دادند تا قیمتی که قرار بود اعمال شود.»

خراسان

1) دیوان جنایی بین‌المللی در لاهه حکم بازداشت قذافی را صادر کرد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=7&id=812712

به گزارش آلمان دیوان جنایی بین‌المللی در لاهه روز دوشنبه حکم بازداشت معمر قذافی، رهبر لیبی و دو نفر دیگر از اعضای ارشد حکومت او را صادر کرد. این دو نفر سیف‌السلام، پسر معمر قذافی و دیگری عبداله السنوسی، رییس‌ سازمان اطلاعات مخفی لیبی است. لوییس مورنو اوکامپو، دادستان دیوان جنایی لاهه قذافی را متهم به جنایت علیه بشریت کرده است. به گفته دادستان، قذافی شخصن دستور حمله به شهروندان غیرنظامی لیبی را صادر کرده است.

2) دستور احمدی‌نژاد به بهمنی برای برخورد با بانک‌هایی که سود بالا دریافت می‌کنند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=7&id=812730

رییس جمهوری دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت‌خانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن در آستانه روز صنعت و معدن، بالا بودن سود تسهیلات برخی بانک‌ها را مورد اشاره قرارداد و از بهمنی، رییس کل بانک مرکزی خواست تا با بانک‌هایی که در این زمینه تخلف می‌کنند، برخورد کند.

جام جم

1) بررسی سوال از رییس جمهوری در یک کمیسیون با نظر ابوترابی

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100847286906

عضو هیت رییسه مجلس از بررسی سوال نمایندگان مجلس از محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری در یک کمیسیون تخصصی مجلس خبر داد و گفت: «محمدحسن ابوترابی فرد معاونت قوانین مجلس مشخص می‌کند که این سوال در کدام کمیسیون بررسی شود.»

2) طرح کارت انرژی فقط یک پیشنهاد است

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100847319722

سید عماد حسینی،در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» درباره این پیشنهاد توضیح داد: «پیشنهاد جای‌گزینی کارت انرژی به جای یارانه نقدی با دو روی‌کرد و هدف برگشت‌پذیری اعتبارات یارانه‌ها و دیگری مدیریت مصرف از سوی مردم ارایه شده که باید سازوکارهای اجرایی آن کاملن درنظر گرفته شود اما این موضوع در حال حاضر فقط یک پیشنهاد است.» وی درخصوص جزییات کارت انرژی گفت: «در حال حاضر پول نقد به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود که دریافت‌کننده یارانه با مبلغ مذکور هرکاری می‌خواهد انجام می‌دهد و در نهایت در پرداخت قبض‌ها با مشکل مواجه می‌شد اما کارت انرژی این امکان را به دولت می‌دهد که هزینه قبوض را مستقیم دریافت کند و مابقی یارانه آن هم پس از اعلام زمان مشخص از سوی دولت در اختیار خانوار قرار گیرد.»

ایران

1) دهقان اعلام کرد، هیت رییسه مجلس سوال از رییس جمهوری را به مصلحت نمی‌داند

http://www.iran-newspaper.com/1390/4/7/Iran/4826/Page/2/Index.htm#

عضو هیت رییسه مجلس با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی هر اقدامی که موجب تضعیف و سستی رابطه دولت و مجلس شود به نفع کشور نیست، اظهار داشت: «در جلسه هیت رییسه مقرر شد تعدادی از اعضا با آقای مطهری گفت‌و‌گو کرده و فضای فعلی کشور را برای وی تشریح کنند تا فعلن سوال از رییس جمهوری در دستور کار مجلس قرار نگیرد.

2) حقوق بشر فقط برای کشورهایی که مورد علاقه امریکا نیستند، مطرح می‌شود

http://www.iran-newspaper.com/1390/4/7/Iran/4826/Page/2/Index.htm#

دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با دادستان حقوق بشر نیکاراگوئه هم‌کاری کشورهای آمریکای لاتین برای مقابله با استفاده ابزاری از حقوق بشر را خواستار شد.

محمد‌جواد لاریجانی در دیدار با رافائل عمر کاپساس با اشاره به این‌که حقوق بشر به ابزاری برای آمریکا و غرب برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل تبدیل شده، گفت: «کشور ما و کشور شما مورد علاقه آمریکا و غرب نیستند و به همین دلیل همیشه از ناحیه مسایل حقوق بشری متهم شناخته می‌شوند.»

کیهان

1) اعلام آمادگی انقلابیون لیبی برای مشخص کردن سرنوشت امام موسی صدر

http://www.kayhannews.ir/900407/16.htm#other1606

انقلابیون لیبیایی از آمادگی خود برای مشخص کردن سرنوشت امام موسی صدر خبر دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه «الانباء» کویت، مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی گفت: «اگر انقلابیون زمام امور را در کشور به دست بگیرند، برخی پرونده‌های حقوقی حساس از جمله پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

2) حکم دادگاه رفیق حریری امروز صادر می‌شود

http://www.kayhannews.ir/900407/16.htm#other1600

روزنامه الحیات از صدور حکم دادگاه بین‌المللی رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان خبر داد.

این روزنامه چاپ لندن به نقل از منابع فرانسوی نوشت، دست‌گاه قضایی لبنان امروز متن حکم اولیه دادگاه بین‌المللی ترور حریری را دریافت خواهد کرد.

دنیای اقتصاد

1) دلار آزاد 5 تومان گران شد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=259401

روند کاهشی نرخ دلار بازار آزاد با افزایش 5 تومانی نرخ آن در روز گذشته متوقف شد. روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 5 تومانی به نرخ 1145 تومان رسید. این در حالی است که نرخ مرجع آن در بانک مرکزی 35 ریال دیگر افت کرد و به 10803 ریال رسید.

2) احمدی‌مقدم با اشاره به برخوردهای اخیر نیروی انتظامی: چهره 90 درصد ساختمان‌ها از ماهواره پاک شد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=259477

فرمانده نیروی انتظامی از تشدید برخورد با نصابان تجهیزات دریافت از ماهواره‌ای در کشور خبر داد و گفت‌: «پس از برخورد پلیس، چهره 90 درصد خانه‌ها از دیش و تجهیزات گیرنده ماهواره پاک شد.»

به گفته احمدی‌مقدم در سه ماهه اول امسال میزان کشفیات تجهیزات دریافت از ماهواره نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: «با واحدهای صنفی فعال در زمینه تجهیزات دریافت از ماهواره، برخورد شدیدی خواهد شد.»

فرمانده ناجا ادامه داد: «اگر حکومت تکلیفش را با مردم مشخص کند آنان تکلیف خود را به‌تر می‌دانند و زمانی که متوجه شوند جدیتی در این زمینه وجود دارد خودشان این موضوع را مراعات می‌کنند.»

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، 27 ژوئن، دو عضو هیت رییسه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد که ۱۰۰ نماینده خواهان آن هستند، اظهار داشته که این هیات در حال حاضر با آن مخالف است.

به گزارش خانه ملت، محمد دهقان، نماینده مردم چناران و طرقبه و عضو هیت رییسه مجلس، به گفته است که اکثر اعضای هیت رییسه طرح سوال از رییس جمهوری را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت نمی‌دانند.

این طرح علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مردم تهران و از منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد، به امضای ۱۰۰ نماینده رسیده است و روز یک‌شنبه به محمد‌رضا باهنر، نایب رییس مجلس ارایه شد.

حسین سبحانی‌‌نیا، نماینده نیشابور و عضو هیت رییسه مجلس نیز اعلام کرد که این هیت با طرح سوال از آقای احمدی‌نژاد مخالف است و در نظر دارد که برای تغییر‌نظر مطرح‌کنندگان این طرح، با آنان رایزنی کند.

بر اساس گزارش‌ها، مهم‌ترین محورهای طرح سوال از رییس جمهوری عدم اجرای مصوبه تامین نیاز ارزی شرکت مترو، خودداری از معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و کوتاهی در امور فرهنگی از جمله اجرای قانون «عفاف و حجاب» است.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، در صورتی که دست‌کم یک چهارم نمایندگان مجلس سوالی را در مورد یکی از وظایف رییس جمهوری مطرح کنند، وی موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال نمایندگان جواب دهد و این جواب نباید بیش از یک ماه به تاخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس.

بیشتر بخوانید:

«ارایه طرح سوال از احمدی‌نژاد به هیت رییسه مجلس»


 


خبر / رادیو کوچه

حکومت لیبی حکم دادگاه بین‌المللی کیفری برای بازداشت معمر قذافی، پسر و رییس اطلاعات ارتش وی را رد کرده و آن‌را سیاسی خوانده است.

محمد الغمودی، وزیر دادگستری لیبی، روز دوشنبه دادگاه بین‌المللی کیفری را ابزاری در دست کشورهای غربی برای تحت تعقیب قرار دادن رهبران کشورهای جهان سوم خواند.

به گزارش الجزیره، این نهاد بین‌المللی مستقر در شهر لاهه هلند، دوشنبه حکم بازداشت سرهنگ قذافی، سیف‌الاسلام قذافی، پسرش و عبداله سنوسی، رییس اطلاعات ارتش لیبی که از نزدیکان رهبر لیبی است را صادر کرد.

اتهام این افراد ارتکاب جنایت علیه بشریت در درگیری‌های داخلی لیبی است.

وزیر دادگستری لیبی در واکنش، با رد این اتهام، اظهار داشت: «رهبر انقلاب لیبی و پسرش از مقام رسمی در دولت لیبی برخوردار نیستند و در نتیجه آن‌ها به ادعاهای مطرح شده از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری ارتباطی ندارند.»

رییس دادگاه بین المللی کیفری مدعی شده است مدارک قابل قبولی وجود دارد که نشان می‌دهد آقای قذافی مسوول جنایاتی است که نیروهای امنیتی در پاسخ به افزایش درگیری‌ها در این کشور انجام داده‌اند.

لوییس موره‌نو – اکامپو دادستان ارشد دادگاه بین‌المللی کیفری در ماه می درخواست کرده بود که حکم بازداشت رهبر لیبی و دست‌یاران ارشد او صادر شود.

بیشتر بخوانید:

«پیش‌روی مخالفان قذافی به سمت پایتخت لیبی»


 


خبر / رادیو کوچه

رضا روستا‌آزاد، رییس دانش‌گاه صنعتی شریف روز سه‌شنبه اعلام کرده است از روز نخست مهر ماه اجرای طرح تفکیک جنسیتی در این دانش‌گاه آغاز می‌شود.

به گزارش مهر‌، آقای روستا آزاد گفته است این طرح برای دانش‌جویان سال اول آغاز خواهد شد.

به گفته رییس دانش‌گاه صنعتی شریف، زمانی که دانش‌جویان از محیط دبیرستان وارد دانش‌گاه می‌شوند به آن‌ها «شوک» وارد می‌شود که این امر باعث می‌شود بسیاری از خانواده‌ها برای حل این مشکل به مسوولان دانش‌گاه مراجعه کنند.

وی گفت بهترین سن ازدواج افراد زمان دانش‌جویی است و به همین دلیل برنامه‌هایی برای ازدواج دانش‌جویی در دانش‌گاه شریف پیش‌بینی شده است.

وزارت علوم ایران از سال گذشته اجرای طرح بحث برانگیز تفکیک جنسیتی در دانش‌گاه‌ها را آغاز کرده که از همان ابتدا برخی از استادان دانش‌گاه نیز به این مسئله اعتراض و انتقاد کرده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

نتایج یک تحقیق دانش‌گاهی که در نشریه پزشکی «لنست» منتشر شده حاکی از آن است که شمار افراد مبتلا به دیابت (مرض قند) از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون دو برابر شده است.

محققان امپریال کالج لندن و دانش‌گاه هاروارد در آمریکا با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مبتلایان به این بیماری در نقاط مختلف دنیا، و با استفاده از شیوه‌های آماری به چنین نتیجه‌ای رسیدند.

در این تحقیق مشخص شد که شمار کلی افراد مبتلا به نوع کشنده دیابت از ۱۵۳ میلیون نفر به ۳۴۷ میلیون افزایش یافته است.

نویسندگان این مقاله در نشریه لنست خواستار تشخیص و درمان بهتر این بیماری به منظور جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان شدند.

البته در بخشی از این مقاله آمده است که این آمار تا ۷۰ درصد به دلیل افزایش طول عمر افراد مبتلا به دیابت حاصل شده است.

دیابت کنترل قند خون را دچار اختلال می‌کند، که این موضوع به نوبه خود منجر به آسیب رسیدن به کلیه‌ها و نابینایی می‌شود. این وضعیت هم‌چنین بیماری‌های قلبی و سکته را نیز در پی خواهد داشت.

در میان کشورهای توسعه یافته جهان آمریکا بالاترین میزان شیوع بیماری دیابت را به خود اختصاص داده است.

 


 


هیت رییسه مجلس شورای اسلامی:

«مخالفت با طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس»


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، 27 ژوئن، دو عضو هیت رییسه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد که ۱۰۰ نماینده خواهان آن هستند، اظهار داشته که این هیات در حال حاضر با آن مخالف است.

به گزارش خانه ملت، محمد دهقان، نماینده مردم چناران و طرقبه و عضو هیت رییسه مجلس، به گفته است که اکثر اعضای هیت رییسه طرح سوال از رییس جمهوری را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت نمی‌دانند.

این طرح علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مردم تهران و از منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد، به امضای ۱۰۰ نماینده رسیده است و روز یک‌شنبه به محمد‌رضا باهنر، نایب رییس مجلس ارایه شد.

حسین سبحانی‌‌نیا، نماینده نیشابور و عضو هیت رییسه مجلس نیز اعلام کرد که این هیت با طرح سوال از آقای احمدی‌نژاد مخالف است و در نظر دارد که برای تغییر‌نظر مطرح‌کنندگان این طرح، با آنان رایزنی کند.

بر اساس گزارش‌ها، مهم‌ترین محورهای طرح سوال از رییس جمهوری عدم اجرای مصوبه تامین نیاز ارزی شرکت مترو، خودداری از معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و کوتاهی در امور فرهنگی از جمله اجرای قانون «عفاف و حجاب» است.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که دست‌کم یک چهارم نمایندگان مجلس سوالی را در مورد یکی از وظایف رییس جمهوری مطرح کنند، وی موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال نمایندگان جواب دهد و این جواب نباید بیش از یک ماه به تاخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس.

………………………………………………..

پس از صدور حکم بازداشت قذافی از سوی دادگاه،

«حکومت لیبی حکم بازداشت رهبر این کشور را رد کرد»

خبر / رادیو کوچه

حکومت لیبی حکم دادگاه بین‌المللی کیفری برای بازداشت معمر قذافی، پسر و رییس اطلاعات ارتش وی را رد کرده و آن‌را سیاسی خوانده است.

محمد الغمودی، وزیر دادگستری لیبی، روز دوشنبه دادگاه بین‌المللی کیفری را ابزاری در دست کشورهای غربی برای تحت تعقیب قرار دادن رهبران کشورهای جهان سوم خواند.

به گزارش الجزیره، این نهاد بین‌المللی مستقر در شهر لاهه هلند، دوشنبه حکم بازداشت سرهنگ قذافی، سیف‌الاسلام قذافی، پسرش و عبداله سنوسی، رییس اطلاعات ارتش لیبی که از نزدیکان رهبر لیبی است را صادر کرد.

اتهام این افراد ارتکاب جنایت علیه بشریت در درگیری‌های داخلی لیبی است.

وزیر دادگستری لیبی در واکنش، با رد این اتهام، اظهار داشت: «رهبر انقلاب لیبی و پسرش از مقام رسمی در دولت لیبی برخوردار نیستند و در نتیجه آن‌ها به ادعاهای مطرح شده از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری ارتباطی ندارند.»

رییس دادگاه بین المللی کیفری مدعی شده است مدارک قابل قبولی وجود دارد که نشان می‌دهد آقای قذافی مسوول جنایاتی است که نیروهای امنیتی در پاسخ به افزایش درگیری‌ها در این کشور انجام داده‌اند.

لوییس موره‌نو – اکامپو دادستان ارشد دادگاه بین‌المللی کیفری در ماه می درخواست کرده بود که حکم بازداشت رهبر لیبی و دست‌یاران ارشد او صادر شود.

………………………………………………..

آیت‌اله خامنه‌ای: مجلس با دولت کینه‌جویانه کار نکند

«احضار هیت رییس مجلس توسط رهبر جمهوری اسلامی»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، روز سه‌شنبه، 28 ژوئن،  محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر از «احضار» اعضای هیت رییسه و روسای برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس از سوی آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است.

به گزارش جهان نیوز، به گفته آقای ابطحی رهبر جمهوری اسلامی از شیوه مدیریت جلسه رای اعتماد وزیر ورزش و جوانان در هفته گذشته انتقاد کرده و خواستار آن شده است که برخورد نمایندگان با دولت «علاج‌جویانه» باشد و نه «کینه‌جویانه».

در جلسه سه‌شنبه ۳۱ خرداد مجلس، در هنگام سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد در دفاع از حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، عده‌ای از نمایندگان فریاد‌های «دو – دو» سر دادند که در عرف قوه مقننه ایران، که در آن از عدد دو برای بیان رای منفی استفاده می‌شود، برای اعلام مخالفت با یک سخن‌ران به کار می‌رود.

نماینده خمینی شهر هم‌چنین خبر داده است که آیت‌اله خامنه‌ای از عمل‌کرد رادیو – تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی به دلیل پخش کردن فریاد‌های نمایندگان هنگامی سخن‌رانی رییس جمهوری اسلامی، انتقاد کرده است.

………………………………………………..

از یکم مهر اجرا می‌شود،

«آغاز تفکیک جنسیتی از دانش‌گاه صنعتی شریف»

خبر / رادیو کوچه

رضا روستا‌آزاد، رییس دانش‌گاه صنعتی شریف روز سه‌شنبه اعلام کرده است از روز نخست مهر ماه اجرای طرح تفکیک جنسیتی در این دانش‌گاه آغاز می‌شود.

به گزارش مهر‌، آقای روستا آزاد گفته است این طرح برای دانش‌جویان سال اول آغاز خواهد شد.

به گفته رییس دانش‌گاه صنعتی شریف، زمانی که دانش‌جویان از محیط دبیرستان وارد دانش‌گاه می‌شوند به آن‌ها «شوک» وارد می‌شود که این امر باعث می‌شود بسیاری از خانواده‌ها برای حل این مشکل به مسوولان دانش‌گاه مراجعه کنند.

وی گفت بهترین سن ازدواج افراد زمان دانش‌جویی است و به همین دلیل برنامه‌هایی برای ازدواج دانش‌جویی در دانش‌گاه شریف پیش‌بینی شده است.

وزارت علوم ایران از سال گذشته اجرای طرح بحث برانگیز تفکیک جنسیتی در دانش‌گاه‌ها را آغاز کرده که از همان ابتدا برخی از استادان دانش‌گاه نیز به این مسئله اعتراض و انتقاد کرده‌اند.

………………………………………………..

دولت سوریه اعلام کرد،

«طرح گفت‌وگوی ملی در سوریه کلید می‌خورد»

خبر / رادیو کوچه

دولت سوریه روز دوشنبه، 27 ژوئن، اعلام کرد، از مخالفان حکومت بشار اسد دعوت کرده تا در مذاکره درباره «گفت‌وگوی ملی» در ۱۰ ژوئیه شرکت کنند و در همین روز  گزارش‌هایی از گردهمایی شماری از مخالفان در دمشق برای بررسی راه‌کارهای پایان دادن به بحران در این کشور منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، روز دوشنبه خبر داد که تغییرات در قانون اساسی محور اصلی مذاکرات حکومت با مخالفان در نشست دهم ژوئیه خواهد بود.

به گزارش رویترز، از زمان دعوت بشار اسد برای آغاز گفت‌وگوهای ملی در این کشور در هفته گذشته،  بسیاری از چهره‌های اصلی مخالفان این در خواست را ناکافی دانسته و رد کرده‌اند و حتا برخی از مخالفان حاضر نشده‌اند در نشست روز دوشنبه در دمشق حضور یابند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود در این گفت‌و‌گوها، بند مربوط به حاکمیت حزب بعث سوریه در قانون اساسی این کشور لغو خواهد شد.

در نشست روز دوشنبه در دمشق تعدادی از طرف‌داران حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز حضور داشتند. از این گردهمایی به عنوان نشست جریان‌های مستقل برای دست‌یابی به راه حلی برای خروج از بحران کنونی یاد شده است.

در همین حال، برگزار‌کنندگان این گردهمایی می‌گویند، این نشست با تایید دست‌یاران بلندپایه بشار اسد برگزار شده است.

یکی ازبرگزار کنندگان این گردهمایی گفته است، در حدود ۱۵۰ نفر از مخالفان در نشست روز دوشنبه در دمشق حضور داشته‌اند و در خصوص راه‌کارهای پایان دادن به استبداد در سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

………………………………………………..

ختم جلسه دادرسی اعلام شد،

«جلسه دادگاه محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق‌بشر»

خبر / رادیو کوچه

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر صبح روز دوشنبه، 27 ژوئن، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار و ختم جلسه دادرسی اعلام شده است.

به گزارش جرس، محمدی متهم به عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و اجتماع و تبانی به هدف ارتکاب جرایم امنیتی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خرداد ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با سپردن وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد.

همسر تقی رحمانی در زندان و پس از آن از وضعیت نامناسب جسمانی برخودار بوده است. هم‌چنین گفته شده پرونده پزشکی وی سال گذشته از بیمارستان ربوده شده است.

………………………………………………..

تحقیق دانش‌گاهی:

«تعداد مبتلایان به دیابت دو برابر شده است»

خبر / رادیو کوچه

نتایج یک تحقیق دانش‌گاهی که در نشریه پزشکی «لنست» منتشر شده حاکی از آن است که شمار افراد مبتلا به دیابت (مرض قند) از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون دو برابر شده است.

محققان امپریال کالج لندن و دانش‌گاه هاروارد در آمریکا با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مبتلایان به این بیماری در نقاط مختلف دنیا، و با استفاده از شیوه‌های آماری به چنین نتیجه‌ای رسیدند.

در این تحقیق مشخص شد که شمار کلی افراد مبتلا به نوع کشنده دیابت از ۱۵۳ میلیون نفر به ۳۴۷ میلیون افزایش یافته است.

نویسندگان این مقاله در نشریه لنست خواستار تشخیص و درمان بهتر این بیماری به منظور جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان شدند.

البته در بخشی از این مقاله آمده است که این آمار تا ۷۰ درصد به دلیل افزایش طول عمر افراد مبتلا به دیابت حاصل شده است.

دیابت کنترل قند خون را دچار اختلال می‌کند، که این موضوع به نوبه خود منجر به آسیب رسیدن به کلیه‌ها و نابینایی می‌شود. این وضعیت هم‌چنین بیماری‌های قلبی و سکته را نیز در پی خواهد داشت.

در میان کشورهای توسعه یافته جهان آمریکا بالاترین میزان شیوع بیماری دیابت را به خود اختصاص داده است.

………………………………………………..

علت احضار مشخص نشده است،

«احضار چهار درویش گنابادی به نیروی انتظامی اصفهان»

خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 26 ژوئن، 4 تن از دراویش نعمت‌الهی گنابادی با برگ احضاریه نیروی انتظامی، ابتدا به اداره اماکن نیروی انتظامی اصفهان مراجعه و سپس به مکانی جنب زندان دستگردی اصفهان هدایت شده و در آن‌جا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

مرتضی رحیمی، علی وکیلی، رسول رحیمی، مصطفی رحیمی فرزند عزیزاله چهار درویشی بودند که به نیروی انتظامی احضار شده‌اند.

لازم بذکر است کارت ملی آقای مرتضی رحیمی از وی اخذ شده و به وی عودت داه نشد و اعلام کردند پس از معرفی و حضور مصطفی رحیمی فرزند رضا و دیگر دراویش کارت ملی وی تحویل خواهد شد.

لازم به اشاره است علت این احضار و بازجویی تاکنون مشخص نشده است.

………………………………………………..

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی:

«اسراییل و پای‌گاه‌های آمریکا در تیررس موشک‌های ماست»

خبر / رادیو کوچه

یک مقام نظامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، 28 ژوئن در جمع خبرنگاران داخلی گفته است از آن‌جا که اسراییل و پای‌گاه‌های منطقه‌ای آمریکا در تیررس موشک‌های این کشور قرار گرفته به ساخت موشک‌های با برد بیش‌تر نیازی نیست.

به گزارش فارس، سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که «مسافت برد موشکی ایران» تا دو هزار کیلومتر است و به این ترتیب، هدف‌های اصلی مورد نظر در برد امکانات موشکی کنونی این کشور قرار دارد.

سرتیپ حاجی زاده گفته است که فاصله اسراییل با ایران هزار و دویست کیلومتر است و افزوده که «می‌توانیم اسراییل را از دامغان و سمنان هم مورد اصابت موشک‌هایمان قرار دهیم.»

این مقام نظامی جمهوری اسلامی تهدید موشکی کشورهای اروپایی از سوی ایران را رد کرده و گفته است که «دشمنان فرامنطقه‌ای ما آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و ما از جانب کشورهای دیگر احساس خطر و تهدی نمی‌کنیم، بنابراین به برد بیش از دو هزار کیلومتر موشک‌ها نیاز نداریم.»

وی با ابراز این نظر که خاک اسراییل و پای‌گاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هدف‌های اصلی موشک‌های جمهوری اسلامی است، گفته است: «آمریکا نیز زحمت ما را کم کرده است زیرا پای‌گاه‌هایش از یک‌صد و بیست کیلومتر تا هفت‌صد کیلومتری در اطراف ایران وجود دارد و با همین موشک‌ها می‌توان همه اهداف آمریکایی در منطقه را مورد اصابت قرار داد.»

اشاره آقای حاجی‌زاده به پای‌گاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای منطقه از جمله کشورهای ساحل جنوبی خلیج پارس است.

وی گفته است که احتمال دارد به زودی آزمایش پرتاب موشک به سوی هدف‌های دریایی نیز انجام شود که می‌تواند به عنوان هشداری علیه حضور ناوگان‌های ایالات متحده و شماری از دیگر کشورها در منطقه خلیج پارس تلقی شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته