
در حالی که جمهوریخواهان در کنگره آمریکا از تصویب بودجه مورد نظر رئیس جمهوری این کشور خودداری ورزیدهاند، باراک اوباما، روز سهشنبه هشدار داد که نرسیدن به موقع بودجه باعث توقف کار دولت فدرال و در پی آن باعث اختلال در اقتصاد خواهد شد؛ در صورتی که تا روز جمعه کنگره این بودجه را تصویب نکند، دولت فدرال از روز شنبه قادر نخواهد بود به هزاران نفر از کارمندان خود پول بدهد.در حالی که جمهوریخواهان در کنگره آمریکا از تصویب بودجه مورد نظر رئیس جمهوری این کشور خودداری ورزیدهاند، باراک اوباما، روز سهشنبه هشدار داد که نرسیدن به موقع بودجه باعث توقف کار دولت فدرال و در پی آن باعث اختلال در اقتصاد خواهد شد؛ در صورتی که تا روز جمعه کنگره این بودجه را تصویب نکند، دولت فدرال از روز شنبه قادر نخواهد بود به هزاران نفر از کارمندان خود پول بدهد. کاخ سفید و کنگره آمریکا تنها تا روز جمعه وقت دارند درباره بودجه به توافق برسند و در غیر این صورت دولت فدرال آمریکا با چهار میلیون و ۴۰۰ هزار حقوقبگیر، نمیتواند بخشی از دستمزد آنها را بپردازد و خدمات عمومی نیز با مشکل مواجه خواهد شد. پیشتر دولت فدرال آمریکا، با ارسال بخشنامههایی، از سازمانها و ادارههای زیر نظر خود خواسته است خود را برای توقف احتمالی دولت فدرال آماده کنند. اگر دولت اوباما نتواند با کنگره به توافق دست یابد پس از ۱۵ سال بار دیگر دولت فدرال با توقف مواجه خواهد شد. از ۱۶ دسامبر سال ۱۹۹۵ تا ششم ژانویه ۱۹۹۶ که دولت فدرال آمریکا از نبود بودجه دچار توقف شد، پارکهای ملی، موزهها، در این کشور تعطیل شدند و صدها هزار تن از کارکنان فدرال بیکار شدند؛ با این حال شماری از سازمانها و موسساتی که خدمات ضروری ارائه میدادند به فعالیت خود ادامه دادند. رئیس جمهوری آمریکا، پس از آنکه دموکراتها و جمهوریخواهان نتوانستند بر سر بودجه به توافق برسند، هشدار داد که توقف فعالیت دولت فدرال، به شدت به اقتصاد ایالات متحده ضربه خواهد زد. اوباما گفت که اگر لازم باشد، وی از رهبران دموکرات و جمهوریخواه دعوت خواهد کرد تا به کاخ سفید بیایند تا برای این بنبست راهحلی یافته شود. وی تصریح کرد: «تنها پرسش این است که آیا سیاست یا ایدئولوژی در مسیری میافتد که مانع از توقف دولت شود؟» اوباما با بیان اینکه «ما برای بازی وقت نداریم» گفت: «آخرین چیزی که ما نیاز داریم، قطع بودجهای است که به توقف دولت میانجامد؛ لازم به توضیح نیست که چقدر از این مردم به خدمات دولت وابسته هستند.» بلافاصله پس از این سخنان اوباما بود که جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور هری رید، رهبر دموکراتها در سنا، در یک کنفرانس خبری شرکت کردند. جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در این کنفرانس خبری با تاکید بر موضع سفت و سخت جمهوریخواهان در برابر باراک اوباما، گفت: «ما تصریح کردهایم که برای بزرگترین تعدیل بودجه ممکن مبارزه خواهیم کرد.» جان بینر که یک سال پیش با وعده کاهش بودجه دولت فدرال، به مجلس نمایندگان راه یافت اکنون با آزمون بزرگی روبرو است. وی از سوی هواداران جنبش چای و محافظهکاران آمریکایی تحت فشار است که در برابر کاخ سفید از خود نرمش نشان ندهد. هری رید، رهبر فراکسیون اکثریت در سنای آمریکا نیز،: «من خیلی خوشبین نیستم.» هری رید با اشاره به نقش جمهوریخواهان تندرو در مجلس نمایندگان گفت: «جنبش چای پشت جریانی است که در مجلس نمایندگان در حال وقوع است و ما نمیتوانیم آنچه را که آنها میخواهند، انجام دهیم.»
مجلس بریتانیا اعلام کرد مجسمۀ یوری گاگارین Yuri Gagarin، فضانورد روس را به مدت یک سال در محوطۀ قرارگاه خود قرار خواهد داد. این اقدام از پنجشنبۀ همین هفته به مناسبت پنجاهمین سالگرد سفر موفقیت آمیز انسان به فضا صورت خواهد گرفت. یوری گاگارین در پروازی که از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان صورت گرفت توانست با موفقیت در مدار زمین بگردد. مجسمۀ گاگارين كه اهدايى آژانس هوايى روسيه است به مدت ۱۲ ماه در اين محل خواهد ماند و سپس به نقطه اى ديگر در بريتانيا منتقل مى شود.
علی شکوریراد، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در وبلاگ شخصی خود از ضرب و شتم و بازداشت موقت داماد میرحسین موسوی در مراسم تشیع جنازه میر اسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی خبر داده است .علی شکوریراد، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در وبلاگ شخصی خود از ضرب و شتم و بازداشت موقت داماد میرحسین موسوی در مراسم تشیع جنازه پدر آقای موسوی خبر داده و افزوده است که تعدادی دیگر از اقوام خانواده موسوی نیز در آن روز بازداشت شدهاند. در این نوشته آقای شکوری راد توضیح داده است که روز تشییع جنازه میر اسماعیل موسوی، پدر آقای موسوی، «چند نفر از مأموران امنیتی که لباس شخصی بر تن داشتند» جواد سلیمی، داماد آقای موسوی را که قصد دفاع از زنی را داشت که از سوی لباس شخصیها بازداشت شده بود، مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر کردهاند. آقای شکوری راد که به نوشته وب سایت« کلمه»، خود نیز در مراسم تشییع جنازه پدر آقای موسوی حضور داشته، نوشته است که مأموران لباس شخصی آقای سلیمی را «زیر ضربات مشت و لگد گرفتند». وبسایت کلمه، پیشتر گزارش کرده بود که مأموران امنیتی از برگزاری مراسم تشییع جنازه پدر میرحسین موسوی در تاریخ ۱۱ فروردین جلوگیری کرده و دستکم هفت تن از حاضران را بازداشت کرده بودند . «کلمه» همچنین به نقل از «شاهدان» نوشته بود که مأموران در این مراسم دختر جوانی را کشان کشان با خود میبردند و اعتراض و تلاش مردم هم نتیجهای در بر نداشت. علی شکوری راد که به گفته خودش از ۱۵ سال پیش با آقای سلیمی که «استاد دانشگاه» و «دانشآموخته طب» است در بیمارستان همکار است، در وبلاگ خود نوشته که دلیل ضرب و شتم آقای سلیمی اعتراض وی به مردی بود که زنی را که فریاد یاحسین سر داده بود «کشان کشان میبرد و گاهی ضربهای نیز بر او وارد میکرد». وی افزوده است که مأموران امنیتی علاوه بر آقای سلیمی، چند تن دیگر از «نوادهها» و همچنین «داماد» میر اسماعیل موسوی را نیز که «برای وساطت» به میان آمده بودند، «بازداشت کرده و با خود بردند». این عضو ارشد جبهه مشارکت نوشته است که روز ۱۴ فروردین جواد سلیمی را در بیمارستان محل کارشان دیده است و آقای سلیمی به وی شرح داده که پس از بازداشت مورد بازجویی قرار گرفته است. به گزارش کلمه سه برادر جواد سلیمی در دوران جنگ ایران و عراق کشته شده اند که دو تن از انها از «فرماندهان» دوران جنگ بوده اند. پدر میرحسین موسوی، دهم فروردین، در منزل خود در تهران و در حالی که بیش از ۴۵ روز از حصر و بازداشت خانگی آقای موسوی و زهرا رهنورد میگذشت، به دلیل کهولت سن از دنیا رفت و آنگونه که برادرزاده آقای موسوی در صفحه فیسبوک خود نوشته، همان روز آقای موسوی مدتی کوتاه و در حضور مأموران بر سر پیکر پدرش حاضر شده است. پس از درگذشت پدر میرحسین موسوی، مجمع روحانیون مبارز ، شورای فعالان ملی-مذهبی، محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی ، حسن خمینی ، آیتالله محمد علی دستغیب و احمد منتظری در پیامهایی جداگانه به آقای موسوی تسلیت گفتند. همچنین به دنبال ناتمام ماندن مراسم تشییع جنازه و جلوگیری «مأموران امنیتی» از ب رگزاری مراسم ختم پدر آقای موسوی، سازمان مجاهدین انقلاب با صدور بیانیهای این اقدام را محکوم کرده و آن را نشان از «ترس و وحشت حاکمان» کنونی از هر گونه تجمعی دانست.
پديده سرکوب مخالفان می تواند با اصول حداقلیای همراه شود مثل پرهيز از شکنجه، رعايت حريم خصوصی و عدم آزار اعضای خانواده مخالفان، عدم تجاوز جنسی به زندانيان يا احترام به مردگان. سرکوبگران هم می توانند آستانه ابتذال داشته باشند اما حکومت جمهوری اسلامی آستانه ابتذال ندارد.جنگ پديده دل ناچسب و ناخوشايندی است اما در جنگ نيز می توان اصولی را رعايت کرد مثل پرهيز از کشتن غير نظاميان، عدم شکنجهی اسرا، مصون نگاه داشتن کودکان و معلولان، پرهيز از حمله به مدارس و بيمارستانها، يا آلوده نکردن آب و غذای دشمن. به همين ترتيب پديده سرکوب مخالفان نيز می تواند با اصول حداقلیای همراه شود مثل پرهيز از شکنجه، رعايت حريم خصوصی و عدم آزار اعضای خانواده مخالفان، عدم تجاوز جنسی به زندانيان يا احترام به مردگان. سرکوبگران هم می توانند آستانه ابتذال داشته باشند اما حکومت جمهوری اسلامی آستانه ابتذال ندارد. همه مقايسههای ميان حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی يا جمهوری اسلامی و ديگر حکومتهای ديکتاتوری در منطقهی خاور ميانه بر اساس همين اصول حداقلی انجام می گيرد. ديکتاتورها هم با يکديگر فرق دارند همهی ديکتاتورها دروغ می گويند، استانداردهای دوگانه دارند، پرونده سازی می کنند، به راهزنی (در دنيای واقعی و مجازی) می پردازند، می کشند، شکنجه می کنند، بازداشت می کنند، دادگاه نمايشی راه می اندازند، کشتار مخالفان خود را به عهده ديگران می گذارند، و مخالفان و منتقدان خود را ساکت می کنند. اما حکومت جمهوری اسلامی در اين حد متوقف نشده و کارهايی مرتکب شده که با خلق و خوی برخی از پليد ترين ديکتاتورها نيز سازگاری نداشته است. اين اقدامات منتقدان و مخالفان را به اين نتيجه رسانده است که هر کاری از اين حکومت قابل تصور است. مخالفان در برابر اقدامات حيرت انگيز رهبر جمهوری اسلامی و عواملش مجبورند اين موضع را اظهار کنند که «از حکومت اراذل و اوباش بيش از اين نمی توان انتظار داشت.» آن دسته از مخالفان که به خدا باور داشتهاند تنها نقطه گريز از حکومت رهبر را پناه آوردن به خدا دانسته و به وی نامه نوشتهاند. فرياد بی اعتباری ولايت فقيه ذيلا ده مورد را که يک حکومت ديکتاتوری و رهبر آن در شرايط بی اعتباری و عدم مشروعيت سياسی مرتکب می شود و اين بی اعتباری را فرياد می کشد ذکر می کنم. همه موارد ذکر شده تنها دو سال اخير را پوشش می دهند: ۱. پخش همزمان پيام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی در شش کانال تلويزيون دولتی (نوروز ۹۰) در عين خفه کردن کانالهای بديل ماهواره ای (مثل فارسی وان، صدای آمريکا، بی بی سی) با پارازيت درست بعد از سال تحويل جهت زجر دادن مردمی که نمی خواهند او را ببينند؛ اين کار در شرايطی صورت گرفت که سال در ساعت ۲ و ۵۰ دقيقهی صبح تحويل می شد و اکثر مردم ايران در داخل کشور در اين ساعت خواب بودند. سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در مشهد نيز همزمان از شبکههای خبر، قرآن، الکوثر، جامجم و شبکه استان های تلويزيون دولتی پخش شد اما در عين حال شبکهی اول فيلم سينمايی در حال پخش را قطع کرده و به پخش سخنرانی وی پرداخت. حتی پس از پايان سخنرانی نيز دنبالهی فيلم پخش نشد. (تابناک، ۳ فروردين ۱۳۹۰) رسانههای شبه دولتی عدم تماشای کانالهای ماهوارهای فارسی به هنگام سال تحويل را به جای پارازيت به پای موفقيت تلويزيون دولتی در جذب مخاطب گذاشتهاند (لحظه سال تحويل، ماهواره ها خاموش شد، الف، ۳ فروردين ۱۳۹۰) ۲. توقيف گذرنامه و ممنوع الخروج کردن شاعر و شير زنی ۸۳ ساله (سيمين بهبهانی) که تنها می تواند شعر بخواند و کاری ديگر از دست وی ساخته نيست؛ اتهام اين شاعر هنوز اعلام نشده است. ۳. شهيد دزدی از مخالفان (با تدفين سريع جسد و سپس پيشنهاد حق السکوت به خانوادههای آنان) و اعلام مقتولان به دست خود به نام شهيد حکومت. اين کار که از روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد به سرعت و با حضور بسيجيان در به خاک سپردن اجساد انجام می گرفته است. بد تر از اين، اعلام خبرچين بودن شهيدی است که خود حکومت ادعای آن را دارد (توسط نماينده ولی فقيه در روزنامهی کيهان). رهبر جمهوری اسلامی يک تشييع جنازه و مراسم سوگواری ساده را از دوستان و خانوادهی قربانيان دريغ داشته است، کاری که سلطان بحرين، علی عبدالله صالح، بن علی و مبارک و بشار اسد نيز انجام ندادهاند. ۴. اعزام اراذل و اوباش وابسته به نهادهای غير رسمی حکومتی برای هتاکی به دختر هاشمی رفسنجانی و بعد از کنار رفتن وی از رياست خبرگان، نصيحت رهبر جمهوری اسلامی به فرزندان «مخلص، مومن و خوب» که زياده روی نکنند؛ ۵. فرستادن عوامل خود برای شکستن سنگ قبر مخالفان و منتقدان و ديگر باوران و تخريب قبرستان کسانی که خود رژيم آنها را به قتل رسانده است (خاوران و قبرستان بهاييان)؛ در رژيم حقارت و تحقير، مادران و خواهران و فرزندان کشته شدگان رژيم حق ندارند برای عزيزان خود گريه کنند يا به سر قبر عزيزان خويش برای التيام بروند؛ ۶. دزدی مخاطب و به حساب خود گذاردن مسافران امام رضا در روز اول سال. رهبر جمهوری اسلامی هر سال روز اول عيد نوروز به مشهد رفته و وانمود می کند که صدها هزار نفر زائر ايرانی و خارجی حرم امام رضا همانا برای سخنرانی وی آمدهاند. ۷. آوردن کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله (با فرض بلوغ عقلی و رسيدن پسران ۱۵ ساله به سن تشخيص درست از نادرست که مدعای اسلامگرايان است و در دنيای امروز وجهی ندارد) در هيئت بسيجی و نيروهای ضد شورش يا لباس شخصی به خيابانها برای سرکوب معترضان و دادن باتوم و گاز اشک آور به دست آنها. اين کار نه تنها ناقض قوانين بين المللی و قوانين کشور بلکه ناقض هر اصل اخلاقی در جنگ و منازعه است. در دنيای امروز تنها گروهبانها و سرهنگها در برخی کشورهای آفريقايی که در شرايط جنگ داخلی به سر می برند و کشورشان تجربه اندکی از ادارهی يک دولت- ملت را دارند به اين کار غير اخلاقی دست می زنند. ۸. فشار آوردن بر همسران فعالان سياسی برای اعتراف به اختلافات خانوادگی جهت خرد کردن شخصيت مخالفان و دخالت در زندگی زناشويی آنان (به عنوان نمونه، بازجويان اين کار را با شوهر شيرين عبادی کردند)؛ کدام زوج در عالم واقع هستند که در همه موارد با هم توافق داشته باشند يا در مقطعی اختلاف جدی پيدا نکرده باشند (در ميان افرادی که قرار نيست يک طرف خدا و طرف ديگر بنده باشد)؛ دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی از کارهای مشهور به «خاله زنکی» در فرهنگ عمومی برای اختلاف اندازی ميان همسران فعالان سياسی و بهره گيری از اين اختلافات ابايی ندارد؛ ۹. گذاشتن عکسها و فيلمهای شامل بر زنان برهنه (پورنو) بر وسايل الکترونيک مخالفان و استفاده از آنها برای وارد کردن فشار بر زندانيان سياسی. حکومتی که خود را مبشر اخلاق می داند و نه تنها سايتهای پورنو بلکه اندکی از زير گردن عکس سياستمداران اروپايی (خانم اشتون) را سانسور می کند و صدها نفر را در ادارات پست می گمارد تا عکسهای زنان در مجلات غربی را خط خطی کنند خود به نشر اين گونه عکسها و فيلمها برای سرکوب مخالفان خود متوسل می شود: «آقايان اطلاعاتی و همه کسانی که بچههای ما اسير زندانهای شما هستند و همه آنهايی که از تقلب و دروغ بيزاريد از اين دسته گل تازه تان در زندان رجايی شهر خبر داريد؟ می دانيد وقتی بچههای ما حاضر به اعتراف به کار نکرده نمی شوند عوامل شما در يک فرصت مناسب يک موبايل با عکسها و فيلمهای غيراخلاقی در وسايل آنها می گذارند تا با اين کار باعث بردن آبروی آنها و وادار کردن آنها به اعترافهای دروغين شوند؟» (نامهی مادر زندانی سياسی، مهدی محموديان، به مقامات قضايی، امروز، ۳ فروردين ۱۳۹۰) ۱۰. تشکيل و اعزام سازمانهای حقوق بشری و غير انتفاعی قلابی به مجامع جهانی. با دهان باز کردن اعضای اين نهادهای قلابی مخاطبان متوجه دولتی بودن آنها می شوند اما حکومت همچنان از اين نيروها برای دفاع از مواضعش استفاده می کند. از اين نهادهای قلابی با دو هدف استفاده می شود: جذب بودجههای تخصيصی دول و نهادهای مدنی غربی به نهادهای مدنی در جوامع استبدادی و لشگر کشی به گردهمايیهای بين المللی بالاخص مجامعی که ممکن است تصميمی نامطلوب (از نظر مقامات جمهوری اسلامی) عليه حکومت گرفته شود (مثل شورای حقوق بشر سازمان ملل). ....................................................................... * دیدگاه های ارائه شده در این مقاله الزاما بازتاب دهنده دیدگاه های رادیو فردا نیست.
بنا بر اعلاميه اى كه فدراسيون بين المللى حقوق بشر منتشر كرده است در مدتى نزديك به یک ماه طى نا آرامى هاى سوريه ۱۲۳ نفر كشته شده اند. در اين اعلاميه اسامى كشته شدگان منتشر شده است. فعالان حقوق بشر در سوريه اين تعداد را بيش از ۱۳۰ نفر مى دانند. بیشتر این افراد در دو شهر درعا و لاذقیه توسط نیروهای امنیتی سوریه کشته شده اند.
فرمانده واحد جنوب ارتش آمريكا روز سه شنبه گفت ایران گذشته از روابطی که با ونزوئلا دارد به مستحکم کردن روابط خود با سایر کشورهای آمریکای لاتین پرداخته است. ژنرال داگلاس فريزر Douglas Fraser که در برابر کمیتۀ نیروهای مسلح در مجلس سنا سخن می گفت افزود این موضوعی ست که آمریکا با دقت از نزدیک دنبال می کند. این فرمانده آمریکایی در ادامه گفت تلاش های ایران در این زمینه برای کاهش تبعات ناشی از تحریم هایی ست که برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.
لوران باگبو LAURENT GBAGBO ریاست جمهوری سابق ساحل عاج در پی شدت گرفتن حملات نیروهای مخالف خود اعلام کرد که تسلیم شده و از سازمان ملل خواست مسوولیت حفظ جانش را بر عهده گیرد. در همین حال باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در بیانیه ای که منتشر کرد خواستار تسلیم افرادی شد که به طرفداری از آقای باگبو به نبرد با طرفداران حسن وتارا Alassane Ouattara ادامه می دهند. با این وجود در حالی که سازمان ملل، اروپا و آمریکا اقداماتی در حمایت از مخالفان آقای باگبو انجام داده اند، روسیه از دخالت نظامی صلحبانان سازمان ملل در ساحل عاج انتقاد کرد. سرگئی لاوروف Sergei Lavrov وزیر خارجۀ روسیه گفت صلحبانان سازمان ملل تعهداتی دارند که آنان را به بی طرفی مکلف می کند.
در سومين مسابقه گروه نخست ليگ قهرمانان آسيا، تيم فوتبال سپاهان ايران با گلهای نيمه دوم دو بر صفر بر الغرافه قطر پيروز شد و در پی برتری بر تيمهای الهلال عربستان و الجزيره امارات در آستانه راهيابی زودهنگام به مرحله يک هشتم پايانی جام قرار گرفت.در سومين مسابقه گروه نخست ليگ قهرمانان آسيا، تيم فوتبال سپاهان ايران با گلهای نيمه دوم دو بر صفر بر الغرافه قطر پيروز شد و در پی برتری بر تيمهای الهلال عربستان و الجزيره امارات در آستانه راهيابی زودهنگام به مرحله يک هشتم پايانی جام قرار گرفت. سپاهان در نيمه نخست با تيمی مصمم و حتی تهاجمی رو در رو شد و در حالی که لحظه های هيجان انگيز کم تعداد نبود، بازی در ۴۵ دقيقه اول بدون گل سپری شد. مهمترين حادثه اين نيمه خشونت شديد بازيکن الغرافه روی خسرو حيدری بود که هم اميرقلعه نويی، سرمربی سپاهان را به تعويضی زودهنگام مجبور کرد و هم تاکتيکهای تهاجمی تيم اصفهانی از جناح راست را مختل کرد. اما تيم هماهنگ و پرمهره اصفهانی در نيمه دوم در حالی بر بازی مسلط شد و گلهای پيروزی را به ثمر رساند که باران سيل آسا نتوانست مانع سرعت بازی و ضربه های نفسگير آزاد جونينيو، هافبک سالهای پيش تيم های ملی برزيل و باشگاه ليون فرانسه شود. ليون در اوج آمادگی جونينيو سالها قهرمان بی رقيب ليگ اول فرانسه بود. در دقيقه ۵۴ با خطای پنالتی بلال محمد، مدافع ميانی تيم الغرافه روی ابراهيم توره ، به هادی عقيلی فرصت داد تا يک بار ديگر در اين گونه ضربه ها گلزنی کند. در دقيقه ۶۶ احمد جمشيديان با شليکی ناگهانی و از راه دور دومين گل تيم سپاهان را به ثمر رساند. ويژگی مثبت سپاهان ادامه بازی تهاجمی پس از گل نخست بود که با جلو کشيدن تيم الغرافه در پی جبران گل، تيم ايرانی هم به گل دوم دست يافت و هم بارها هيجان برپايی گل سوم را فراهم کرد. در خط دفاعی سپاهان اعتماد به نفس رحمتی در دروازه و مدافعان کارکشته و ملی پوش نقشی انکار ناپذير در دفع حمله های کار شده الغرافه را داشت. در اين روز محسن بنگر و احسان حاج صفی روز بزرگی را پشت سر گذاشتند. احمد جمشيديان با زدن سه گل در سه مسابقه در صدر گلزنان منطقه غرب آسيا در ليگ قهرمانان آسيا قرار گرفت. سپاهان: مهدی رحمتی – خسرو حيدری (از دقيقه ۱۰ محرم نويدکيا)، جلال حسينی، هادی عقيلی (کاپيتان)، احسان حاج صفی – اميد ابراهيمی، فابيو جان واريو (از دقيقه ۹۰ حسين پاپی) – احمد جمشيديان– ابراهيم توره و جواد کاظميان (از دقيقه ۸۵ مهدی جعفرپور). سرمربی: امير قلعه نويی. در اين گروه تيم الهلال عربستان در رياض تيم الجزيره امارات را سه بر صفر شکست داد و پس از سپاهان با شش امتياز در رده دوم قرار گرفت. در گروه سوم تيم الاتحاد عربستان با پيروزی در خانه الوحده امارات نه امتيازی شد تا هر سه تيم پرسپوليس، بنيادکار و الوحده با دو امتياز برابر شوند. در دور چهارم همين مسابقه ها در زمين تيمهای حريف تکرار می شود.
ابراهیم یزدی دبیرکل مستعفی نهضت آزادی در نامه ای که به خبرگزاری ایرنا نوشته متن مصاحبۀ منتشر شده توسط این خبرگزاری را تکذیب کرده است. در خبری که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا منتشر کرده، ابراهیم یزدی نوشته است :« نظر به اينكه متن منتشر شده توسط ايرنا بدون اطلاع و تاييد اينجانب صورت گرفته است، تكذيب مىگردد». ابراهیم يزدى تاكيد كرده تنها متن کتبی استعفا از دبیرکلی نهضت آزادی ایران را تایید می کند. در همین حال مهندس عبدالعلى بازرگان، از اعضاى شوراى مركزى نهضت آزادى نیز مصاحبۀ منتشر شده توسط ايرنا، خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى را «ساختگى و مونتاژ شده» و فاقد اعتبار ارزيابى کرد. به گزارش سایت جرس، وابسته به مخالفان دولت، مهندس عبدالعلى بازرگان بيانيه هاى نهضت و مصاحبه هاى ابرهیم يزدى قبل و بعد از انتخابات را در تناقض با موارد مندرج در مصاحبۀ آقای یزدی توصیف کرد. خبرگزاری ایرنا در متنی که در هفته جاری به عنوان مصاحبه با ابراهیم یزدی منتشر کرد، از قول آقای یزدی نوشت که ریاست جمهوری میر حسین موسوی می توانست برای کشور فاجعه باشد و آقای یزدی نه با نظام بلکه با بعضی از رفتارها که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارد.
یمن روز سهشنبه نیز شاهد درگیریهای خونین بود و این در حالی است که احزاب مخالف این کشور از جامعه جهانی درخواست کمک کرده تا جلوی خونریزی در این کشور گرفته شود. درهمین روز وزیر خارجه بریتانیا، بکارگیری خشونت علیه معترضان در یمن را به شدت محکوم کرد و آن را «بهتآور» خواند.یمن روز سهشنبه نیز شاهد درگیریهای خونین بود و این در حالی است که احزاب مخالف این کشور از جامعه جهانی درخواست کمک کرده تا جلوی خونریزی در این کشور گرفته شود. بیشتر بخوانید: توقف گفتوگوهای دولت یمن و مخالفان در مورد نحوه انتقال قدرت آمريکا خشونتها در يمن را محکوم کرد خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، روز سهشنبه در پی درگیری نیروهای ارتش که به مخالفان پیوستهاند و مردان مسلح قبایل وفادار به علی عبدالله صالح، پنج نفر در صنعا کشته شدند. در همین حاال گزارشها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی روز دوشنبه ۱۷ نفر از معترضان در شهر تعز واقع در کناره دریای سرخ را به قتل رساندهاند. شهر تعز در ۲۰۰ کیلومتری صنعا قرار دارد. برپایه گزارش منابع بیمارستانی و شاهدان عینی، از اواخر ماه ژانویه که ناآرامیها در یمن آغاز شد، نزدیک به ۱۲۵ نفر جان خود را از دست دادهاند. نگرانی شدید کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در همین زمینه، سخنگوی ناوی پیلاری، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سهشنبه وضعیت یمن را نگرانکننده توصیف کرد و نسبت به استفاده غیرمتناسب از زور در مقابل معترضان در این کشور هشدار داد. سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: «ما از گزارشهای منتشر شده درباره استفاده غیرمتناسب و مفرط از قوه قهریه، و از جمله استفاده از مسلسل، از سوی نیروهای امنیتی علیه تظاهرات مسالمت آمیز معترضان در روز گذشته (دوشنبه) به شدت نگرانیم.» سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد که برپایه برآوردها، شمار کشتهشدگان در یمن از ۱۰۰ نفر تجاوز کرده است. وی همچنین از دولت یمن خواست به خشونت علیه معترضان در این کشور پایان دهد. ویلیام هیگ: بهتزده شدم در همین روز بریتانیا نیز نسبت به سرکوب خونین معترضان در یمن واکنش داد؛ ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا با صدور بیانیهای گفت: «من از گزارشهایی که دلالت بر کشتهها و زخمیها بیشتر در یمن دارد، بهتزده شدم.» وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرد: «من خشونت کور نیروهای امنیتی یمن علیه تظاهرکنندگان در تعز، حُديده و صنعا را محکوم میکنم.» ویلیام هیگ افزود: «در اوایل ماه مارس، رئیس جمهور صالح قول داد که در استفاده از نیروهای امنیتی برای کنترل تظاهرات مسالمتآمیز نهایت خویشتنداری را به خرج دهد. ما قویا از وی میخواهیم به قول خود عمل کند.» وزیر خارجه بریتانیا در ادامه تصریح کرد که دولت یمن «بیدرنگ» باید به مطالبات مشروع مردم پاسخ درخور دهد. ویلیام هیگ در این بیانیه، آشکارا خواستار آغاز دوران انتقالی کوتاهمدت در یمن شده و میگوید: «یک دوره انتقالی طولانیمدت، خطر افزایش بیثباتی سیاسی و اقتصادی و خشونت بیشتر و بیدلیل را افزایش میدهد.» وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرد: «رئیس جمهور صالح باید روشن کند که هماینک آماده وارد شدن به یک روند فراگیر انتقال سیاسی است.» دعوت شورای همکاری خلیج فارس برای مذاکره شامگاه دوشنبه احزاب مخالف یمن با صدور بیانیهای از جامعه جهانی، قدرتهای منطقهای و گروههای حقوقبشری درخواست کردند به خونریزیها در این کشور پایان دهند. از سوی دیگر، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، روز سهشنبه اعلام آمادگی کرد که با گروههای مخالف برای حل بحران وارد مذاکره شود؛ وی روز شنبه پیشنهاد مخالفان درباره دوران انتقالی را رد کرده بود. شورای همکاری خلیج فارس، از دولت و گروههای مخالف دعوت کرده است که برای گفتوگو به عربستان بیایند. خبرگزاری رویترز به نقل از مشاوران ژنرال علی محسن که به مخالفان پیوسته، گزارش داده است که وی دعوت عربستان برای پیوستن به گفتوگوها در این کشور را پذیرفته است. رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در عربستان سعودی میافزاید که ریاض خواستار این است که ژنرال محسن جانشین علی عبدالله صالح شود. ژنرال علی محسن، ۷۰ سال دارد و همقبیله علیعبدالله صالح است؛ علی محسن یکی پشتیبانان اصلی علی عبدالله صالح در طول حکومت ۳۲ سالهاش بر یمن بوده است.
در حالی که رمضان غدیروف برای یک دورۀ پنج سالۀ دیگر برای ریاست جمهوری در منطقۀ پر تنش چچن با اتکا به روسیه ، سوگند یاد کرده است رهبران مسکو مراتب حمایت خود را از وی اعلام کرده اند. دمیتری مدودوف رییس جمهوری روسیه در تلگرافی که برای غدیروف فرستاده ، از موفقیت وی در مقابله با مشکلات کلیدی از جمله «تروریسم» در منطقۀ قفقاز تقدیر کرده است. کرملین می کوشد با حمایت از غدیروف به حفظ صلحی متزلزل در چچن كه از سال ۱۹۹۴ كانون دو جنگ جدايى طلبانه بوده تداوم بخشد تا مانع گسترش شورش هاى اسلام گرايانه در منطقۀ عمدتا مسلمان نشين شمال قفقاز شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به نقل از یک مقام آگاه از شناسایی یک «خانه تیمی» متعلق به «گروه سلفی» در یکی از روستاهای کردستان ایران و دستگیری «هشت نفر» از اعضای این گروه خبر داد.خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به نقل از یک مقام آگاه از شناسایی یک «خانه تیمی» متعلق به «گروه سلفی» در یکی از روستاهای کردستان ایران و دستگیری «هشت نفر» از اعضای این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا، این مقام آگاه اعلام کرده است که این خانه تیمی در روستای برازان از توابع سنندج شناسایی شده است و روز دوشنبه، ۱۵ فروردین، نیروهای امنیتی کردستان به این خانه هجوم برده و هشت نفر از اعضای این گروه را بازداشت کردهاند. این مقام آگاه افزوده است که در این عملیات «مقادیر زیادی سلاح و مهمات و مواد منفجره» کشف و ضبط شده است که به گفته این فرد توان تخریبی این میزان مواد منفجره «برای نیمی از شهر سنندج کفایت میکرد». مسئولان رسمی استان کردستان تا کنون در این مورد اظهار نظر نکردهاند. خبر دستگیری هشت فرد مرتبط با این گروه به گفته وی «تروریستی» در روز دوشنبه در حالی منتشر شده است که پیشتر، سپاه پاسداران نیز اعلام کرده بود که روز دوشنبه دو تن از عوامل تیراندازی چهارم فروردین ماه را در سنندج از پای در آورده است . ابراهیم حسینی، معاون هماهنگ کننده سپاه بیتالمقدس کردستان، نیز روز سه شنبه در همین زمینه توضیح داد که دو فرد مزبور «در روستای تخلیه شده تجره» در نزدیکی شهر کردستان توسط سپاه هدف گلوله قرار گرفته بودند. همچنین روز دوشنبه، فرمانده مرزبانی ناجا نیز از درگیری نیروی انتظامی «اشرار و گروهک پژاک» در مریوان، در ۱۲۵ کیلومتری شمال غرب سنندج، خبر داد و افزود که طی این درگیریها، چهار تن از کارکنان نیروی انتظامی کشته، سه نفر زمجروح و همچنین چهار «تروریست» نیز کشته و زخمی شدند. در دو ماه گذشته، استان کردستان چندین بار شاهد عملیات افراد مسلح بوده است که این اقدامات به کشته شدن نیروهای انتظامی و مرزبانی ایران منجر شده است. ۱۳ فروردین خبرگزاریها از کشته شدن چهار تن از مرزبانان پاسگاه مرزی مریوان خبر دادند. پس از آن حزب حیات آزاد کردستان، پژاک مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و با انتشار بیانیهای اعلام کرد که این حمله در پاسخ به اعدام حسین خضری، یکی از اعضای پژاک، در زندان ارومیه صورت گرفته است. در اواسط اسفندماه نیز، چهار محیطبان در استان کردستان توسط افرادی مسلح به قتل رسیدند که پس از آن معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان از شناسایی و انهدام یک گروه تروریستی به عنوان عاملان آن حمله خبر داد. همچنین، مهر ماه گذشته دو فرد مسلح در میدان آزادی سنندج بر روی نیروهای پلیس حاضر در این میدان آتش گشودند که در جریان آن پنج نفر کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند . پس از آن فرماندهی نیروی انتظامی استان کردستان اعلام کرد که «دو عامل اصلی» این تیراندازی کشته شدهاند . چند روز پیش از آن نیز بر اثر انفجار بمبی در مهاباد طی مراسم رژه سالگرد جنگ ایران و عراق ۱۲ تن کشته و ۸۰ تن مجروح شدند که سپاه پاسداران یک هفته پس از آن در عملیاتی نظامی، با ورود به خاک عراق ۳۰ نفر از عوامل انفجار مهاباد را از پای در آورده است. خبرگزاری مهر گزارش کرده است که روز سه شنبه هیئت ویژهای از تهران، به سرپرستی معاون امنیتی وزیر کشور و به همراه معاونین نیروی انتظامی، دستگاههای امنیتی و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برای «بررسی هرچه بهتر حوادث تروریستی دو هفته اخیر استان کردستان» وارد سنندج شدند.
ابراهيم يزدی، دبيرکل پيشين نهضت آزادی ايران، در يادداشتی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، متن منتشر شده توسط اين خبر گزاری را تکذيب کرده و گفته است که فقط «متن کتبی استعفا» از دبيرکلی نهضت آزادی مورد تاييد وی است.ابراهيم يزدی، دبيرکل پيشين نهضت آزادی ايران، با ارسال يادداشتی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، متن مصاحبه منتشر شده از خود توسط اين خبرگزاری را تکذيب کرده و گفته است که فقط «متن کتبی استعفا» از دبيرکلی نهضت آزادی مورد تاييد وی است. بیشتر بخوانید: «مصاحبه ايرنا با ابراهيم يزدی با فشار بازجویان انجام شده» خبرگزاری ايرنا، روز يکشنبه مصاحبهای از ابراهيم يزدی منتشر کرد، که در آن به نقل از وی گفته شده بود اگر ميرحسين موسوی به رياست جمهوری انتخاب میشد، «برای کشور فاجعه بود.» در همين زمينه، روز سه شنبه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی يادداشتی از ابراهيم يزدی را منتشر کرد که وی به این خبرگزاری نوشته است: گفتوگو با خبرگزاری ايرنا «قبل از آزادی در محل خانه امن صورت گرفته است.» به گزارش ايرنا، ابراهيم يزدی در يادداشت خود نوشته است: «با صراحت به مسئولين خبرگزاری حاضر در محل تاکيد کرده بودم که انتشار هر متنی به نام اينجانب تنها بعد از ارائه کتبی و تاييد اينجانب قابل انتشار خواهد بود.» طبق اين گزارش، ابراهيم يزدی اضافه کرده است: «نظر به اينکه متن منتشر شده توسط ايرنا بدون اطلاع و تاييد اينجانب صورت گرفته است، تکذيب میگردد.» آقای يزدی تاکيد کرده است: «آنچه مورد تاييد اينجانب است همان متن کتبی استعفا از دبيرکلی نهضت آزادی ايران میباشد که در اختيار خبرنگار ايرنا قرار داده شد.» ايرنا در پاسخ به اين یادداشت ابراهيم يزدی نوشته است: «رسانهها برای انتشار مطالب خود ملزم به هماهنگی قبل از انتشار با منابع خبری نيستند» و «فيلم و صوت مصاحبه يزدی با ايرنا موجود است که ايرنا به درخواست وی، از انتشار آن خودداری کرد و چنانچه يزدی رضايت بدهد، اين فيلم و صوت به صورت عمومی منتشر خواهد شد.» در همين زمينه، مهدی نوربخش، داماد ابراهيم يزدی و از اعضای نهضت آزادی، در گفتوگو با راديو فردا، خبرگزاری جمهوری اسلامی را به «بیتقوايی سياسی» متهم کرد. مهدي نوربخش گفت: «دکتر (ابراهيم يزدی) متن را تاييد نکرده است و آنچه را که اينها (خبرگزاری ايرنا) چاپ کردهاند کاملا گزينشی است و دکتر (ابراهيم يزدی) هرگز چنين قضاوتی در مورد ميرحسين موسوی و جنبش سبز ندارد.» مهدی نوربخش با اشاره به اين که ابراهيم يزدی انجام مصاحبه را تاييد میکند، میگويد: «پرسش مطرح اين است که آيا متن اين مصاحبه مورد تاييد دکتر (يزدی) بوده يا نه، که اين متن مورد تاييد وی نيست.» وی در ادامه به بيان روند انتشار اين بيانيه میپردازد و میگويد: «دو موضوع اينجا مطرح است: اول اين که مصاحبه پيش از آزادی دکتر (يزدی) انجام شده و نه بعد از آن، و دوم آن که آنچه که در مصاحبه بوده هرگز آن چيزی نيست که اينها (خبرگزاری ايرنا) دارند پخش و چاپ میکنند.» مهدی نوربخش در واکنش به اينکه خبرگزاری ایرنا گفته است «ويدئو و نوار مصاحبه» با ابراهيم يزدی را در اختیار دارد و میتواند منتشر بکند، گفت: «اصلا جای نگرانی نيست. دکتر يزدی آنچه را که گفته دارد و اگر آقايان دست به چنين کاری بزنند، او نيز متن و متونی را که در اختيار دارد منتشر خواهد کرد و در حقيقت افشا میکند آن کسی را که در اينجا دارد دروغ میگويد و اين که چه کسی صداقت و تقوای سياسی ندارد.» ابراهيم يزدی، هشتاد ساله، از زمان ناآرامیهای بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ چندبار بازداشت شده است. وی در آغاز اين اعتراضات هنگامی که در بيمارستان بستری بود بازداشت شد ولی بعد از چند روز آزاد شد. دبیرکل پیشین نهضت آزادی بار ديگر در جريان اعتراضهای عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شد که پس از دو ماه آزاد شد. وی در مهرماه سال گذشته به هنگام سفر به اصفهان و شرکت در مجلس ترحيمی برای بار سوم بازداشت و به تهران منتقل شد. آقای یزدی به دليل ناراحتی قلبی و همچنين سرطان در جريان بازداشت از زندان اوين به بيمارستان منتقل شد. اما بار ديگر به زندان اوين بازگردانده شد. در نهايت، گزارشیهایی در خصوص انتقال ابراهيم يزدی به «خانه امن» زير نظر دستگاه امنيتی منتشر شد. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی همزمان با آخرين روز سال ۸۹، از آزادی ابراهيم يزدی خبر داد. این خبرگزاری همزمان با انتشار خبر آزادی ابراهیم یزدی بیانیه کوتاه وی را مبنی بر کنارهگیری از دبيرکلی نهضت آزادی ايران نیز منتشر کرد.
سازمان امنیت و همکاری اروپا روز سه شنبه در بیانیه ای مراتب نگرانی خود از ادامه ارعاب و آزار روزنامه نگاران توسط دولت بلاروس را ابراز کرد. نمایندۀ مطبوعاتی سازمان امنیت و همکاری اروپا، دونیا میاتوویچ گفت:« اين روند آزار كه پس از انتخابات ۱۹ دسامبر (نزديك به چهار ماه پيش) افزايش يافته، اكنون وارد مرحله اى بحرانى شده است». میاتوویچ در نامه ای که برای سرگئی مارتینوف وزیر خارجۀ بلاروس ارسال کرده به برشمردن مواردی پرداخته است که روزنامه نگاران و رسانه ها تحت فشار واقع شده اند.
به گفتۀ مقام هاى افغانستان در عمليات شبانۀ نيروهاى ناتو ۶ شهروند افغانى كشته شدند. يك حكمران محلى گفت اين عمليات در منطقۀ صياد واقع در استان سرپل صورت گرفته است. مايكل جانسون يك سخنگوى نيروهاى بين المللى كمك به برقرارى امنيت ناتو(ايساف) ضمن تاييد انجام اين عمليات گفت نيروهاى ائتلاف در حين عمليات زير آتش دشمن قرار گرفتند و در نتيجه به اين آتش پاسخ دادند كه منجر به مرگ كسانى شد كه ابتدا آتش گشوده بودند. تلفات مردم غير نظامى يكى از مهمترين مباحث مطرح ميان دولت افغانستان و نيروهاى بين المللى ست كه از سال ۲۰۰۱ تا كنون (حدود ۱۰ سال ) درگير نبرد با طالبان هستند.
در سومين هفته از رقابتهای ليگ قهرمانان فوتبال آسيا تيم پرسپوليس ايران در خانه تيم بنيادکار ازبکستان به تساوی بدون گل رسيد. پرسپولیس با این تساوی همچنان در انتهای جدول این گروه قرار دارد.در سومين هفته از رقابتهای ليگ قهرمانان فوتبال آسيا تيم پرسپوليس ايران در خانه تيم بنيادکار ازبکستان به تساوی بدون گل رسيد. پرسپولیس با این تساوی همچنان در انتهای جدول این گروه قرار دارد. اين مسابقه در حضور کمتر از ۵۰۰۰ تماشاگر در ورزشگاه اختصاصی بنيادکار (جار) به داوری نواف شکرالله از بحرين انجام گرفت. در اواسط نيمه دوم کمک داور بحرينی گل بنيادکار را آفسايد تشخيص داد. در نيمه دوم بازی بهتر پرسپوليس با تلاش و دوندگی بيشتر سرخپوشان و درخشش وحيد هاشميان نمايش بازی را نسبت به نيمه نخست بالاتر برد و حتی در لحظه هايی اين تيم را در موقعيت پيروزی در خانه حريف قرار داد. اما در مجموع ۹۰ دقيقه پرسپوليس همچنان در خلق موقعيت گلزنی ضعيف نشان داد. در آغاز نيمه نخست، بنيادکار اساس کار خود را در ارسال پاسهای بلند از جناح راست حمله اش قرار داد. اين حمله ها دو بار خطر ساز شد اما کم کم رنگ باخت. نفوذهای غفوراف هم خطرناک می نمود که نزديک شدن حميد علی عسگری به او، اين برتری را هم از بين برد. حضور بيشتر ازبکها در نيمه پرسپوليس بازی را همچنان پاياپای و دروازه ها را بدور از خطر جدی نشان داد. در نيمه دوم افت و خيز بازی بيشتر و سريعتر شد، اما دروازه ها بی آسيب ماند. در مجموع سرخپوشان پرسپوليس با جنگندگی و «پرس» بازيکن پا به توپ حريف، کمتر فرصت بازی سراسر تهاجمی به تيم ميزبان دادند. وحيد هاشميان با اين که سرعت پيشين خود را نداشت، پرتلاش و مورد توجه مدافعان بنيادکار نشان بود. او به ويژه در نيمه دوم چهره شاخصی در تيم پرسپوليس بود. با محروميت غلامرضا رضايی و مازيار زارع در پی دريافت يک اخطار در هريک از دو بازی قبلی با الاتحاد عربستان والوحده امارات، علی دايی برای نخستين بار وحيد هاشميان را از ابتدا در خط حمله و در کنار نوروزی به بازی گرفت و سامان آقازمانی هم در خط ميانی به جای مازيار زارع بازی کرد. در درون دروازه نيز عليرضا حقيقی بار ديگر به جای رحمان احمدی به خدمت گرفته شد. پرسپوليس:عليرضا حقيقی - حميد علی عسگری، سپهر حيدری (کاپيتان)، عليرضا نورمحمدی، عليرضا محمد - سامان آقازمانی، حسين بادامکی، محمد نوری، اميرحسين فشنگچی (مجتبی زارعی از دقيقه ۷۵) - هادی نوروزی و وحيد هاشميان (از دقيقه ۹۰ محمد منصوری). سرمربی: علی دايی. رويارويی دو اسطوره ايران و ازبکستان پيش از بازی دو تيم پرسپوليس و بنيادکار ای اف سی رويارويی علی دايی و ميرجلال کاسيموف، سرمربيان دو تيم را برخورد دو اسطوره فوتبال دو کشور ناميد. اين دو روزگاری در تيم الشباب امارات همبازی بودند. با پيروزيهای تيم الاتحاد اين مسابقه، جنگی برای دستيابی به رده دوم و صعود بود. الوحده، قهرمان امارات راس سوم اين رقابت الاتحاد سعودی را ميزبانی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس حبيب کاشانی، سرپرست باشگاه پرسپوليس به پخش ترانه ای از يک خواننده ايرانی ساکن لسآنجلسی در ورزشگاه بنيادکار به شدت اعتراض کرد. به پايه اين گزارش مسوولان ورزشگاه بين موزيکهای محلی، آهنگی هم از يک خواننده ايرانی ساکن لسآنجلس پخش کردند که با اعتراض رو به رو شد و ديگر پخش نشد.
محمد شریف، وکیل دادگستری و استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین روز بازگشایی دانشگاهها در سال جدید، با ابلاغ حکم کتبی از این دانشگاه اخراج شد.محمد شریف، وکیل دادگستری و استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین روز بازگشایی دانشگاهها در سال جدید، با ابلاغ حکم کتبی از این دانشگاه اخراج شد. آقای شریف که حدود ۲۵ سال سابقه کار در دانشگاه را دارد، در این مورد به رادیو فردا توضیح داد: «پس از تعطیلات نوروزی، روز یکشنبه گذشته که به دانشگاه رفتم نامهای مفصل به بنده داده شد به امضای حجتالله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه، که در آن اعلام شده بود «صلاحیتهای عمومی» من مورد تأیید دانشگاه قرار نگرفته و به همین دلیل حکم استخدام من لغو شده و بنده اخراج شدهام.» Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} این وکیل دادگستری که از پایهگذاران کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است و وکالت فعالان سیاسی و مدنی متعددی از جمله شیوا نظر آهار، عبدالرضا تاجیک، عبدالله مومنی و محمد ملکی را در کارنامه خود دارد همچنین افزوده است که اول بهمن ماه سال گذشته مسئولان دانشگاه علامه، «بدون هیچگونه توضیح و دلیل قانونی»، کلیه واحدهای تدریسی وی را حذف کرده بودند. آقای شریف در این مورد به رادیو فردا گفت: «در آغاز برخی از درسهای دوره کارشناسیام را حذف کردند، بعد از آن تدریس من در دوره کارشناسی ارشد ممنوع شد و پس از آن هم در بهمن ماه سال گذشته به طور کلی ممنوع التدریس شدم.» این اخراج در حالی صورت گرفته است که در فروردین ماه سال ۸۸ نیز،مرتضی مردیها، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی پس از منع تدریس از این دانشگاه اخراج شده بود. محمد شریف در گفتوگو با کمیته گزارشگران حقوق بشر ضمن اظهار اینکه موضوع اخراج خود را در دیوان عدالت اداری پیگیری خواهد کرد خاطرنشان کرد که پیشتر وضعیت اخراج آقای مردیها را در این دیوان پیگیری کرده بود، اما به نتیجهای نرسیده بود. وی افزوده است: «قبلا در مواردی اساتید را بازنشسته میکردند و من هم با وجود ۲۵ سال سابقه این امکان را داشتم اما بیانصافی کردند.» از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد در ایران، شمار زیادی از استادان دانشگاهها که دیدگاه انتقادی نسبت به دولت داشتهاند، اخراج یا به اجبار و «زود هنگام» بازنشسته شدهاند. کامران دانشجو، وزیر علوم دولت جمهوری اسلامی در اسفندماه گفته بود ، تمام استادان و دانشگاهیان «غیر همسو» با نظام جمهوری اسلامی اخراج میشوند و روسای دانشگاهها اجازه ندارند کسانی را استخدام کنند که به ولایت فقیه باور ندارند. در شهریور ماه سال ۸۵ نیز محمود احمدی نژاد در سخنانی با بیان این که « نظام آموزشی ما ۱۵۰ سال تحت تاثیر اندیشههای سكولار و استكباری بوده» دانشجویان معترض به برکناری استادان دانشگاه را مورد حمله قرار داده و گفته بود:« دانشجویان ما باید در حال حاضر علیه اندیشههای لیبرال و اقتصاد لیبرالی فریاد بزنند.» پیشنیه اخراج، بازنشستگی اجباری و ممنوع التدریس شدن استادان دانشگاهها در جمهوری اسلامی به دوره «انقلاب فرهنگی» در نخستین سالهای پس از انقلاب باز میگردد که طی آن صدها استاد دانشگاه بازداشت، اخراج، بازنشسته یا ممنوعالتدریس شدند.
رییس اتحادیۀ آفریقا دخالت نظامی در لیبی و ساحل عاج را محکوم کرد. تئودورو اوبیانگ انگوئما Teodoro Obiang Nguema که همچنین رییس جمهور گینۀ استوایی نیز هست در کنفرانسی در ژنو گفت آفریقا نیازی به نفوذ خارجی ندارد. وی ضمن اشاره به این که مشکلات آفریقا با دیدگاه های اروپایی، آمریکایی و آسیایی حل نمی شود افزود آفریقا باید امور خود را اداره کند. رییس اتحادیۀ آفریقا گفت این اتحادیه باید در مسائل بنیادین ساحل عاج، سودان،مصر، تونس و لیبی فعال باشد.
یک کرم جدید توئیتری که به کاربران وعده میدهد اطلاعاتی راجع به بازدیدکنندگان صفحه آنها عرضه میکند به سرعت در حال گسترش در فضای اینترنت است. این کرم نرمافزاری در حال حاضر همچنان با سرعت زیادی در حال پیشروی است.یک کرم جدید توئیتری که به کاربران وعده میدهد اطلاعاتی راجع به بازدیدکنندگان صفحه آنها عرضه میکند به سرعت در حال گسترش در فضای اینترنت است. این کرم، به طور خودکار، لینکی را به شما توئیت میزند که در صورت کلیک بر روی آن، شما به یک نرمافزار جعلی توئیتری به نام «Profile Spy» (جاسوس مشخصات شخصی) هدایت میشوید. در کنار این لینک هم نوشته شدهاست: «چه جالب! الان میتوانید با استفاده از جاسوس مشخصات شخصی ببینید چه افرادی به توئیتر شما سر زدهاند.» به نوشته روزنامه «هافینگتن پست»، اگر کاربر بر روی این لینک کلیک کرده و نرمافزار تقلبی را تأیید کند، دو توئیت خودکار به حسابی که آلوده شده ارسال میشود. توئیت اول، پیامی میفرستد مبنی بر اینکه تاکنون چند نفر از صفحه شما بازدید کردهاند. پیامهایی که فرستاده میشود از این دستاند: «امروز ۵۳ نفر به پروفایل من سر زدهاند.» توئیت دوم هم لینکی به «Profile Spy» میفرستد. به هیچ وجه راهی برای دیدن اینکه چه کسانی پستهای توئیتری شما را میخوانند وجود ندارد ... گروه امنیت «سوفوس» گراهام کلولی، از گروه امنیت نرمافزاری «سوفوس» در این باره میگوید: «به هیچ وجه راهی برای دیدن اینکه چه کسانی پستهای توئیتری شما را میخوانند وجود ندارد، با این حال هزاران هزار کاربر توئیتر همچنان بر روی این لینک جعلی کلیک میکنند و به "جاسوس مشخصات" اجازه میدهند تا از حساب آنها پیام بفرستد.» وی میافزاید: «سوءاستفادهگرانی که این نرمافزار را ترتیب دادهاند در مرحله آخر بین شما و آماری که دوست دارید از بازدیدکنندگان صفحه خود ببیند یک پرسشنامه قرار میدهند که برای دیدن آمار ادعایی باید آن را پر کنید. کلیک کردن این پرسشنامه و پر کردن آن همان راهی است که این سوءاستفادهگران از طریق آن پول درمیآورند.» با اینکه هماینک نهادهای ناظر بر اینترنت، به جامعه توئیتری در مورد این کرم هشدارهای مختلفی دادهاند اما آخرین بررسیها نشان میدهد که این کرم نرمافزاری در حال حاضر همچنان با سرعت زیادی در حال پیشروی است. افرادی که حسابشان به این نرمافزار آلوده شده میتوانند با مراجعه به وبسایت توئیتر و سر زدن به قسمت «تنظیمها/ارتباطها» (Settings/Connections) اجازههایی که به این کرم نرمافزاری داده شده را باطل کنند.
سرپرست سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران روز سهشنبه گفت که ماهواره «مصباح» در اختیار ایران نیست و ایتالیا «به بهانههای مختلف از جمله تحریمها و قطعنامهها، مصباح را به ما برنمیگرداند.»سرپرست سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران روز سهشنبه گفت که ماهواره «مصباح» در اختیار ایران نیست و ایتالیا «به بهانههای مختلف از جمله تحریمها و قطعنامهها، مصباح را به ما بر نمیگرداند.» حمید فاضلی در این زمینه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته که ایران «رایزنیهایی را جهت پس گرفتن ماهواره» با طرف ایتالیایی آغاز کردهاست، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد. طراحی و ساخت ماهواره مصباح در ایران در سال ۱۳۵۶ آغاز شد اما با وقوع انقلاب، کار ساخت آن متوقف شد تا آنکه در سال ۷۷ جمهوری اسلامی ایران با یک شرکت ایتالیایی قرارداد ساخت آن را امضا کرد. قرار بود این ماهواره در سال ۸۴ از سوی یک موشک روسی به فضا پرتاب شود اما این پرتاب انجام نشد. سرپرست سازمان فضایی ایران می گوید که «این ماهواره پس از شش سال هنوز در انتظار پرتاب است» و قدرتهای فضایی را به «خلف وعده و کارشکنی» برای انجام تعهدات خود متهم کرد. حمید فاضلی در ادامه گفت که ایران هماینک «توان پرتاب ماهواره مصباح- یک را دارد و برنامهریزی هم جهت پرتاب آن صورت گرفتهاست.» اتهام سرپرست سازمان فضایی ایران مبنی بر «خلف وعده و کارشکنی» قدرتهای فضایی در حالی است که روسیه ماهواره سینا-۱، نخستین ماهواره ایرانی ساخت روسیه را در سال ۲۰۰۵ به فضا پرتاب کرد. مسکو گفته است که هیچ گاه ماهواره «مصباح-۱» را برای پرتاب دریافت نکردهاست. خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد که ایتالیا مجوز صادرات موادی به ایران که در پروژههای ماهوارهای استفاده دارد را لغو کردهاست، چرا که به گفته این کشور، صدور این مواد هماینک تحت تحریمهای سازمان ملل قرار دارد. ایران میگوید ماهواره «مصباح-۱» که در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت ایتالیایی «کارلو گاواتزی» ساخته شده کاربرد مخابراتی دارد و میتواند برای انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر به کار رود. عمر مفید این ماهواره سه سال اعلام شده و پیشبینی میشود که تا پنج سال قابل استفاده باشد. ایران کار ساخت ماهوارهای بر اساس طرح مصباح-۱ را آغاز کرده که به گفته مقامهای ایرانی امید میرود در سال ۲۰۱۱ پرتاب شود. ایران که ورود به عرصه فضا را از جمله اولویتهای علمی خود اعلام کرده است گفته که قصد دارد در ماه مارس ۲۰۱۲ چند ماهواره نظارتی و ارتباطی به فضا پرتاب کند. برنامه فضایی ایران باعث نگرانیهایی در غرب شده و قدرتهای غربی میگویند این برنامه ممکن است در آینده در خدمت برنامه موشکی بالیستیک قرار بگیرد. ایران همواره وجود جنبه نظامی در برنامههای فضایی و هستهای خود را رد کردهاست.
بگفته «سرگئی ایوانُف»، معاون نخست وزیر روسیه، گام آینده در بازچینی روابط واشنگتن و مسکو، بهسازی ارتباطات آمریکا و روسیه در زمینه های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری است. آقای ایوانف که شب گذشته در «شورای روابط خارجی» در نیویورک سخنرانی می کرد، یادآور شد: هر چند مسائل امنیتی از اهمیتی چشمگیر برخوردار است اما تا زمانی که پیوندهای استوار و مستحکم اقتصادی ایجاد نشود، روابط واشینگتن و مسکو تحکیم نخواهد شد. آقای ایوانف، با اشاره به 23.5 میلیارد دلار داد و ستد آمریکا و روسیه در سال گذشته میلادی، افزود: این رقم نشان می دهد که آمریکا هشتمین طرف مهم تجاری روسیه است، در حالی که روسیه حتی در ردیف بیست طرف مهم داد و ستد آمریکا جایی ندارد. معاون نخست وزیر روسیه این واقعیت را «شرم آور» خواند.
«حاکمان سنتی ایران چنین میانگارند که سیاست امری منحصرا داخلی است. به همین خاطر اکثر سیاستمداران قبل از اجرای سیاستهای بحثبرانگیز سعی میکنند برای یک دوره روشهای مردمپسندانه و ثباتآفرین در کشور اجرا کنند. اما محمود احمدینژاد، رئیس جمهور ایران، همیشه برخلاف این سنت در جمهوری اسلامی عمل کرده است. او با قاطعیت و جانسختی میکوشد از تضعیف خود جلوگیری کرده و از میدان خارج نشود. نمونه آن اجرای طرح کاهش یارانههای دولتی در یک فضای سیاسی متلاطم است.»«حاکمان سنتی ایران چنین میانگارند که سیاست امری منحصرا داخلی است. به همین خاطر اکثر سیاستمداران قبل از اجرای سیاستهای بحثبرانگیز سعی میکنند برای یک دوره روشهای مردمپسندانه و ثباتآفرین در کشور اجرا کنند. اما محمود احمدینژاد، رئیس جمهور ایران، همیشه برخلاف این سنت در جمهوری اسلامی عمل کرده است. او با قاطعیت و جانسختی میکوشد از تضعیف خود جلوگیری کرده و از میدان خارج نشود. نمونه آن اجرای طرح کاهش یارانههای دولتی در یک فضای سیاسی متلاطم است.» علی مرعشی، از کارکنان سابق بخش ایران در وزارت خارجه آمریکا و مدیر پژوهشهای شورای ملی ایرانیان آمریکا، در تحلیلی که در وبسایت این شورا منتشر شده خاطرنشان میکند که محمود احمدینژاد با حمایت آیتالله خامنهای و فرماندهان سپاه پاسداران طرح کاهش یارانههای دولتی را که بزرگترین اصلاحات اقتصادی طی ۳ دهه اخیر است به اجرا گذاشت. با وجود آن که این طرح در مراحل ابتدایی است، به خوبی رابطه بین واقعیات اقتصادی ایران و تلاش حکومت برای ادامه کنترل بر این عرصه را به نمایش میگذارد. آن چه تاکنون روی داده علی مرعشی یادآوری میکند که پرداخت یارانههای سنگین از محل بودجه دولتی همواره برای اقتصاد ایران مشکلی بزرگ بوده است. از دوران پس از جنگ هیچ یک از دولتها، نه هاشمی رفسنجانی و نه محمد خاتمی، نتوانستند اصلاح این وضعیت را در دستور کار قرار دهند، گرچه جناحهای مختلف حکومت به خوبی ضرورت این تغییر را درک میکردند. اما احمدینژاد که در دوره اول ریاست جمهوری خود انواع طرحهای پوپولیستی و عوامفریبانه را اجرا کرده بود در دور دوم ریاست جمهوری و همزمان با بحران عمیقی که مشروعیت وی و نظام را زیر سوال برد، اصلاح یارانهها را در دستور کار خود قرار داد. اداره حکومت به وی آموخت که هدایت اقتصاد ایران به عملگرایی بیشتری نیاز دارد. جوهره طرح او این است که از محل حذف تدریجی یارانهها ۵۰ درصد از صرفهجویی را به صورت وجه نقدی به مردم بپردازد، ۳۰ درصد را به صنایعی که تحت تاثیر افزایش قیمتها زیر فشار قرار میگیرند بدهد و ۲۰ درصد دیگر را به خزانه دولت بازگرداند. تا سال ۲۰۱۵ قرار است تمام یارانهها حذف شده و سلامت به اقتصاد ایران بازگردانده شود. موفقیت اولیه به اعتقاد علی مرعشی، طرح کاهش یارانهها ممکن است بخشی از نارساییهای مزمن در اقتصاد ایران را برطرف کند و پرداخت وجه نقدی به مردم احتمالا باعث کاهش نارضایتی عمومی از اجرای این طرح خواهد شد. در عین حال افزایش نرخ سوخت و انرژی باعث شده است که مصرف بیرویه این محصولات در ایران به سمت تعادل حرکت کند. موفقیت اولیه و کوتاهمدت اجرای این طرح در کمال تعجب، بیانگر حدی از کارآمدی دستگاه دولتی در حفظ ثبات است. در کوتاهمدت اجرای این طرح باعث صرفهجویی در مصرف و کاهش فقر خواهد شد. با وجود مشکلات سیاسی در داخل و در مناسبات خارجی و همزمان با اجرای تحریمهای بینالمللی، موفقیت اولیه این طرح را باید دستاوردی مشروع برای دولت ایران محسوب کرد. برای قضاوت نهایی زود است علی مرعشی در ادامه تحلیل خود که در وبسایت شورای ملی ایرانیان آمریکا منتشرشده، یادآوری میکند که حکومت ایران اراده سیاسی اجرای طرح کاهش یارانهها را دارد، ولی باید بتواند از موانع موجود عبور کند. یکی از عوارض قطعی این طرح افزایش بیسابقه قیمتها و بنابراین بالا رفتن نرخ تورم است. مسلما در چنین شرایطی قدرت خرید اقشار متوسط به شدت کاهش خواهد یافت. به احتمال زیاد نرخ بیکاری نیز افزایش مییابد، چون بالا رفتن بهای انرژی باعث تعطیلی یا کوچکتر شدن بسیاری از واحدهای تولیدی خواهد شد. قربانیان اصلی این وضعیت جوانان و لایههای فقیر خواهند بود که همواره در ناآرامیها و اعتراضات سیاسی ایران نقش فعالی ایفا کردهاند. پرداخت وجه نقدی به مردم یکی از روشهایی است که زمینه را برای رشد فساد اداری و مالی فراهم کرده و همزمان مدیریت یک چنین مکانیسمی باعث بزرگتر شدن ادارات و موسسات دولتی خواهد شد. یکی از عوامل دائم در ناکارآمدی مدیریت اقتصاد ایران فساد مالی و اداری بوده است و همین عامل میتواند موفقیت طرح اصلاح یارانهها را به خطر بیندازد. نگاهی به آینده علی مرعشی در بخش پایانی گفتار خود یادآوری میکند که حکومت ایران با وجود نقض حقوق و آزادیهای مردم و با وجود بیتوجهی به مطالبات و خواستههای آنان، به خوبی از نارضایتیها و نگرانیهای آنان باخبر است. جمهوری اسلامی در سالهای قبل از آغاز اجرای این طرح، با روشهای مختلفی مثل دوران بازسازی، دوران اصلاحات، زنده نگاه داشتن شعارهای انقلاب اسلامی و بالاخره سرکوب توانسته است مردم را کنترل کرده و به قبول وضعیت موجود وادار کند. اکثریت مردم نیز در مقابل وقوع هرج و مرج، به نوعی پذیرفتهاند که خود را با شرایطی که حکومت دیکته میکند انطباق دهند. اما حوادث سیاسی پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ این وضعیت را کاملا دگرگون کرده است. از آن زمان تاکنون جمهوری اسلامی با تکیه بر سرکوب شدید اقتدار خود را حفظ کرده است. در روند اجرای طرح اصلاح یارانهها حکومت ممکن است علاوه بر تداوم فضای سرکوب با برخی پاداشهای اقتصادی سعی کند محیط را آرام نگاه دارد. اگر این تغییرات در سیستم یارانههای دولتی به خوبی اجرا شوند ممکن است زمینه را برای یک برنامهریزی اقتصادی درست فراهم کند. ولی اگر بر اساس همان الگوی همیشگی، یعنی حکومت علیه جامعه، اجرا شود، این طرح نیز به زمینهای دیگر برای افزایش نارضایتی و خشم مردم علیه حکومت بدل خواهد شد.
محمد شريف ملك زاده، «دبيركل شورای امور ايرانيان خارج از كشور»، از تاسیس خبرگزاری ویژه ایرانیان خارج از کشور خبر داده است. «ایرنا»، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، از قول آقای ملکزاده می نویسد: اين خبرگزاری که بخش خصوصی تا دو هفته دیگر آن را راه اندازی خواهد کرد، در داخل و خارج ایران فعال خواهد بود.
در مشاورههای باراک اوباما با مشاوران امنیتیاش در خصوص استفاده از نیروی نظامی در لیبی به ناگزیر به یک عامل مهم دیگر نیز توجه شد و آن ایران بود.در مشاورههای باراک اوباما با مشاوران امنیتیاش در خصوص استفاده از نیروی نظامی در لیبی به ناگزیر به یک عامل مهم دیگر نیز توجه شد و آن ایران بود. مشاوران امنیتی رئیس جمهور آمریکا به خوبی میدانند که حکومت ایران به دقت میزان دخالت و قاطعیت آمریکا در برخورد با رژیمهایی مثل حکومت معمر قذافی را از نزدیک دنبال خواهد کرد، چرا که برای جمهوری اسلامی این نشاندهنده جسارت و عزم آمریکا در پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای نیز قملداد میشود. تحلیلگر روزنامه «نیویورک تایمز» از قول کارشناسان سیاست خارجی آمریکا یادآوری میکند که ایران تنها عامل تعیینکننده در تنظیم استراتژی آمریکا در منطقه نیست، ولی با توجه به تداوم حضور آمریکا در افغانستان و عراق، اقدامی مثل دخالت نظامی در لیبی برای همه و به خصوص دولت ایران معیار سنجش مهمی در تشخیص تواناییهای دیپلماتیک و نظامی آمریکا است. همان طور که از آغاز دوران ریاست جموری باراک اوباما اعلام شده است، مهار قدرت ایران در سطح منطقه یکی از اولویتهای اصلی سیاست خارجی آمریکاست و امروزه نیز بر بستر بحران فراگیر در کشورهای خاورمیانه، در هر اقدام دولت آمریکا از بحران لیبی و سوریه گرفته تا یمن و بحرین، موضوع ایران جایگاه ویژهای دارد. دو عنصر مهم در این رابطه یکی سرعت پیشرفت برنامههای هستهای جمهوری اسلامی و دیگری فرصتهای احتمالی برای وقوع قیامی موفق در ایران هستند. تا سه ماه پیش اوضاع به کلی متفاوت بود و دولت آمریکا فکر میکرد که با تکیه بر تحریمهای بینالمللی حکومت ایران را در محاصره قرار داده، روسیه فروش تسلیحات پیشرفته به ایران را متوقف کرده بود و اقدامات غرب از جمله حمله سایبری با بدافزار «استاکسنت» برنامه غنیسازی ایران را دچار اختلال کرده است. ولی اکنون با گسترش بحران در خاورمیانه عملا امکانات و شرایط برای ادامه فشار به ایران تضعیف شده و از سوی دیگر حکومت ایران مسلما در پی بهرهبرداری از اوضاع نابهسامان در کشورهای خاورمیانه است. اگر دولت آمریکا بخواهد از منظر جمهوری اسلامی ایران به اوضاع خاورمیانه بنگرد منطقه در چه وضعیتی است؟ درس بحران لیبی تحلیلگر روزنامه «نیویورک تایمز» از قول مقامات دولت آمریکا بدون ذکر نام آنها مینویسد که دخالت نظامی آمریکا در لیبی میتواند بر ایران تاثیر دوگانهای داشته باشد. از یک سو ممکن آن است آنها را وادار کرده که به پای میز مذاکره بیایند، ولی از سوی دیگر ممکن است بهانه دیگری باشد در دست تندروهای جمهوری اسلامی که معتقدند تنها راه دفاع از خود در برابر آمریکا و اسرائیل دستیابی به سلاح هستهای است. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در سخنان خود در کنگره گفت بعید میداند که تحت تاثیر دخالت آمریکا و متحدان آن کشور در لیبی، برنامههای هستهای ایران سرعت بیشتری یافته یا سرکوب مخالفان تشدید شود. وزیر دفاع آمریکا یادآوری کرد که حکومت ایران در هر صورت با تمام امکانات خود در حال پیشبرد برنامه هستهای است و از نظر سرکوب مخالفان نیز دیگر بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. برگ متحدان عرب شرایط منطقه و پیشبرد سیاست مهار ایران تحت تاثیر اقدامات کشورهای عربی متحد آمریکا پیچیدهتر میشود. برای مثال، دولت عربستان سعودی که از نزدیکترین متحدان آمریکاست و همواره در مقابله با نفوذ ایران نقش فعالی ایفا کرده است، در ماههای اخیر با واشینگتن مناسبات بسیار سردی داشته است. حاکمان ریاض از موضعگیری آمریکا در بحران مصر و عدم حمایت از رژیم حسنی مبارک بسیار خشمگیناند. به همین خاطر دولت آمریکا تقریبا در برابر اعزام نیروهای عربستان به خاک بحرین سکوت اختیار کرد. هرچند دولت اوباما طرفدار گسترش دموکراسی و اصلاحات سیاسی در بحرین است، در عین حال نمیخواهد که رژیم حاکم بر بحرین، یعنی کشوری که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و در آن سوی سواحل ایران قرار دارد، متزلزل شود. معمای سوریه سالهای سال است که دولتهای آمریکا سعی کردهاند حکومت سوریه را از ایران دور کرده و آن را به مذاکره و آشتی با اسرائیل تشویق کنند، ولی این تلاشها به نتیجهای نرسیده است. آمریکا در عین حال میداند که یکی از پیامدهای احتمالی سرنگونی رژیم بشار اسد حاکم شدن هرج و مرج بر آن کشور است. بنابراین مورد سوریه هم غیرقابل پیشبینی و هم در نوع خود خطرناک است. با این همه به نظر میرسد که در هفتههای اخیر دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که سرنگونی حکومت سوریه بیشتر به ضرر ایران تمام خواهد شد تا به ضرر آمریکا. همان طور که برخی از مشاوران امنیتی آمریکا میگویند اگر اعتراضات در سوریه به نتیجه برسد کشور بعدی ایران خواهد بود. گزینههای اسرائیل اکثر اسرائیلیها معتقدند که تحت تاثیر بحران سیاسی و خطری که موجودیت و مشروعیت کشورهای خاورمیانه را تهدید میکند، هم آمریکا و هم متحدان عرب آن در منطقه در موقعیتی نیستند که بتوانند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای از تمام امکانات خود استفاده کنند. برخی از سیاستمداران اسرائیلی معتقدند که بحران خاورمیانه ایران را تشویق خواهد کرد تا بر سرعت برنامه هستهای خود بیفزاید و بنابراین اسرائیل ممکن است فرصت چندانی برای پیشگیری از آن نداشته باشد. غلبه یک چنین دیدگاهی بر تصمیمگیران حکومت اسرائیل ممکن است زمینه را برای وقوع جنگ بین آن کشور با ایران فراهم کند و این بدترین چیزی است که دولت آمریکا میتواند با آن مواجه شود. به همین خاطر هنوز هم چگونگی برخورد با ایران شاید مهمترین و حساسترین بخش از سیاستهای آمریکا در خاورمیانه باشد.
در پنجمین روز اعتراضات پیاپی به کشیش کلیسای کوچکی در ایالت فلوریدای آمریکا که نسخه یی از قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان را به آتش کشیده و سوزانده است، تظاهرات تازه یی در کابل، پایتخت افغانستان برپا شد. روز سه شنبه، امروز، صدها دانشجو در دانشگاه کابل گرد آمدند و با سر دادن شعارهایی مانند " ما خواستار محاکمه آتش زننده قرآنیم"، به تظاهرات پرداختند. در پی این قرآن سوزی در آخرین روز سال گذشته شمسی، و تظاهرات و ناآرامی های ناشی از آن، تا کنون بیست و دو تن، از جمله شماری از کارمندان خارجی سازمان ملل، در افغانستان کشته شده اند.
شورای عالی نظامی مصر که در حال حاضر اداره این کشور را پس از کناره گیری مبارک در دست دارد، اعلام کرده است: اجازه نخواهد داد تا «یک خمینی جدید» در مصر حکومت کند.در حالی که ایران و مصر برای برقراری رابطه میان دو کشور اعلام آمادگی کرده اند، شورای عالی نظامی مصر که در حال حاضر اداره این کشور را در دست دارد، می گوید اجازه نخواهد داد تا افراطیون در مصر به قدرت برسند و اعلام کرد که «خمينی ديگری» در مصر به قدرت نخواهد رسيد. گزارش رسانه های مصری حاکی است که شورای نظامی این کشور روز دوشنبه دیداری با سردبیران روزنامه های پرتیراژ و همچنین خبرگزاری رسمی مصر (منا) داشته اند. روزنامه های «المصری اليوم» و «الاهرام» روز سه شنبه درگزارشی از این دیدار، به نقل از شورای عالی نظامی حاکم بر مصر نوشتند: «به نیروهای روحانی تندرو اجازه داده نمی شود تا قدرت بگیرند و قرار هم نيست که حاکميت دينی در کشور برقرار شود.» محمد مختار، مشاور وزیر دفاع مصر در این نشست تاکید کرده است که اجازه داده نمی شود تا «یک خمینی جدید» در مصر حکومت کند. آيت الله روح الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی در ايران است که بيش از ۳۰ سال پيش در ايران به قدرت رسيد و حکومت دينی و مذهبی در ايران تاسيس کرد. نگرانی ها از حکومت آينده مصر و احتمال برقراری یک حکومت دينی در این کشور، نتيجه فعاليت گروه های سلفی و گروه اخوان المسلمين است و مخالفان حکومت دينی می گويند اين گروه ها که در حاشيه بوده اند، ممکن است شرايط را به نفع خود تغيير دهند. گروه اخوان المسلمين از احزاب ممنوع در زمان حکومت حسنی مبارک در مصر بوده است. گروه های سلفی هم پيش از اين فعاليت سياسی نداشته اند اما پس از کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، برخی از رهبران اين گروه ها گفته اند ممکن است فعاليت سياسی و حضور در انتخابات را در نظر داشته باشند. احتمال ازسرگيری روابط ميان تهران و قاهره دیدگاه های شورای نظامی مصر در حالی بیان می شود که وزیر امور خارجه دولت موقت این کشور اخیرا از برقراری روابط ديپلماتيک با ايران استقبال کرده و گفته است که به دنبال برقراری این رابطه است. در پی این اظهارات، علیاکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اين سخنان استقبال کرد. نبیل العربی، وزير امور خارجه مصر، از ايران به عنوان «کشوری دوست» نام برده و گفته بود، کشورش آماده «گشودن فصلی تازه در روابط با ايران» است. ايران و مصر از زمان پيروزی انقلاب اسلامی روابط ديپلماتيک ندارند. آيت الله خمينی به دليل اين که مصر موجودیت اسرائيل را به رسميت شناخته و با آن پيمان صلح امضا کرده بود، روابط با مصر را قطع کرد. به رغم تلاش های دولت های مختلف در ايران، روابط تهران و قاهره هيچ گاه برقرار نشده است. در اين ميان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اعلام آمادگی مصر برای از سرگيری رابطه با ايران گفته است: «قطعاً روابط خوب دو کشور میتواند به ثبات، امنيت و توسعه منطقه کمک نمايد.» آقای صالحی همچنين از تحولات تازه در مصر و اعتراضهای مردم اين کشور عليه حکومت حسنی مبارک، که به کنارهگيری وی منجر شد، با عنوان «حرکت به سمت تحقق خواستههای عدالتطلبانه» ياد کرده و آن را «برگ جديدی» در تاريخ مصر دانسته است.
در ابراز نظری که از تغییر عمده مواضع سیاسی قاهره در عرض سی سال گذشته حکایت دارد، مصر روز سه شنبه، امروز، از آمادگیش برای گشودن صفحه یی جدید در روابط خود با ایران یاد کرده است. جمهوری اسلامی سی و یک سال پیش، درزمان ریاست جمهوری انور سادات، در پی برسمیت شناخته شدن اسرائیل در مصر، روابط دیپلماتیکش با قاهره را قطع کرد. آمریکا، در اعتراض به اسارت بیش از پنجاه دیپلماتش در تهران، روابط واشینگتن با جمهوری اسلامی را در سال 1358 قطع کرده بود. پس از کشته شدن انورسادات ، روابط تهران و قاهره در دوران ریاست جمهوری محمد حسنی مبارک نیز همچنان سرد و ناآرام بر جای ماند.
يک روز پس از سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، مبنی بر دعوت از پادشاه اردن برای سفر به تهران، تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس قويا با اين سفر مخالفت کرده و خواستار لغو آن شدند.يک روز پس از سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، مبنی بر دعوت از پادشاه اردن برای سفر به تهران، تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس قويا با اين سفر مخالفت کرده و خواستار لغو آن شدند. محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در جريان يک نشست خبری گفته بود که «سفر پادشاه اردن به ايران همچنان به قوت خود پابرجاست و دولت از موضع اصولی خود در ارتباط با ساير کشورها کوتاه نخواهد آمد.» وی اظهار داشت: «من از رئيس دولت اردن دعوت کردم که به ايران بيايد که وی هم اين دعوت را پذيرفت.» در واکنش به اين سخنان، علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس، گفته است که دعوت از پادشاه اردن برای سفر به تهران «با توجه به وضعيتی که در منطقه وجود دارد مناسب نيست.» وی به رييس جمهور اسلامی ايران توصيه کرده است که «بر اساس مصلحت، حکمت و عزت کشور در اين حوزه تصميم بگيرد.» حشمت الله فلاحت پيشه، ديگر نماينده اصولگرای مجلس ايران، اردن را کشوری معرفی کرده که «دچار جنبش انقلاب خواهی» است و به گفته وی، «دعوت از ملک عبدالله به تهران موجب ياس انقلابيون در اردن و منطقه می شود.» وی به طور ضمنی تهديد کرده است که «اگر پادشاه اردن در ايران حاضر شود اين حضور با اعتراض های مردمی و انتقادات جدی روبرو شود.» غلامرضا مصباحی مقدم، نماينده تهران در مجلس، نيز از اردن به عنوان کشوری نام برده که به گفته وی، به «استکبار جهانی» وابستگی دارد و «در خدمت آنها عمل می کند.» وی اظهار عقيده کرده که «من معتقد نيستم بايد با سران کشورها به نبرد بپردازيم، اين موضوع را نيز قبول ندارم که برای آنها فرش قرمز پهن کنيم.» دعوت از ملک عبدالله، پادشاه اردن، پيش از اين نيز در اسفندماه سال گذشته پر سر و صدا شد و پس از آن که از وی برای حضور در جشن های نوروزی در ايران دعوت شد، گروه ها و شخصيت های اصولگرا شدیدا به اين دعوت اعتراض کردند. اين انتقادها سبب شد تا يک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس اعلام کند که سفر پادشاه اردن به ايران به دليل «اعتراضهای شديد مردمی و مخالفت نهادهای تصميمگير» لغو شود. اين در حالی است که محمود احمدی نژاد روز دوشنبه با رد اين اظهار نظر گفته است که «پادشاه اردن بنا به دلائلی سفر خود به ايران را عقب انداخت و اين مسئله هيچ ارتباطی به انتشار يک مقاله يا فضاسازی رسانه ها ندارد.» ايران و اردن در سه دهه پس از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ روابط پر فراز و نشيبی داشته اند و پادشاه پيشين اردن به همراهی با صدام حسين در جنگ هشت ساله ايران و عراق متهم شده بود. اصولگرايان منتقد سياست خارجی دولت دهم، اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر رييس جمهور، را متهم می کنند که در پشت پرده دعوت از پادشاه اردن قرار دارد. روز سه شنبه، نادر قاضی پور، نماينده اروميه در مجلس در نطق ميان دستور خود گفت: «اسفنديار رحيم مشايی و افرادی که به دنبال طرح مکتب ايرانی هستند به ماهيت فرهنگ قرآنی و محتوای غنی آن پی نبرده اند.» وی از ملک عبدالله به عنوان «پادشاه ظالم اردن» ياد کرده و گفته است: «دعوت از پادشاه ظالم اردن و برگزاری جشن های نوروزی در شرايط فعلی که داغدار مسلمانان منطقه هستيم باعث شرمندگی است.»
شاهدان عینی می گویند: نیروهای امنیتی – انتظامی و ماموران لباس شخصی، روز سه شنبه (امروز)، معترضان را در شهر «تََعِز» در جنوب یمن زیر رگبار گلوله گرفتند و چندین تن را مجروح کردند. همزمان، درباره زد و خوردهایی در بندر «حُدِیده» نیز گزارشهایی مخابره شده است. درگیری های امروز در حالی گزارش می شود که روز گذشته، در زد و خورد هایی در گوشه و کنار یمن، نوزده تن کشته و صدها تن مجروح شدند. از ماه فوریه گذشته که معترضان به چندین دهه حکومت علی عبدالله صالح بر یمن، تظاهراتشان را آغاز کردند، تا کنون 150 تن کشته و هزاران تن مجروح شده اند.
برای صدور نخستین محموله نفتی ِ در اختیار شورشیان لیبی، یک کشتی نفتکش آماده شده است تا امروز (سه شنبه) در شرق آن کشور پهلو بگیرد. «لویدز اینتلیجنس»، تامین کننده اطلاعات مربوط به امور کشتیرانی، می گوید: این کشتی، با پرچم لیبی، قرار است امروز به یکی از پایانه های نفتی در «طُبرق»، در شرق لیبی برسد. هنوز روشن نیست که این نفتکش در اجاره چه کس یا چه شرکتی است. صادرات نفتی لیبی، از هنگام آغاز شورش برای براندازی حکومت چهل و اند ساله معمر قذافی، بشدت کاهش یافته است. بگفته «لویدز»: نخستین محموله نفتی شورشیان لیبی، برای بازاریابی به قطر حمل خواهد شد.
بر پایه گزارشهای رسیده از ابیجان، پایتخت ساحل عاج، زد و خورد در این شهر از سر گرفته شده است. هواداران «حسن وَتارا»، که جامعه بین المللی او را بعنوان رئیس جمهوری منتخب آن کشور برسمیت شناخته، همچنان در تلاش اند تا «لوران باگبو»، را از کار برکنار کنند. «لوران باگبو» متصدی ریاست جمهوری این کشور، بر خلاف نظر جامعه بین المللی، خود را برنده انتخابات اخیر در آن کشور می داند، و تا کنون از واگذاری قدرت به حسن وتارا سر باز زده است. هوادران آقای «وتارا» دیرگاه روز گذشته (دوشنبه شب) اعلام کردند که اقامتگاه آقای باگبو را تسخیر کرده اند و خود او را نیز بزودی دستگیر خواهند کرد. این خبر را منابع مستقل تا کنون تایید یا رد نکرده اند. از سوی دیگر، سازمان ملل می گوید: نیروهای وفادار به لوران باگبو به کارمندان دفاتر وابسته به آن سازمان حمله کرده، و غیر نظامیان را هدف قرار داده اند.
تشکیل یک کمیسیون تازه در مجلس شورای اسلامی ایران به نام «جهاد اقتصادی» نخستین مصوبه مجلس در سال ۹۰ است که روز دوشنبه گذشته به تصویب رسید.تشکیل یک کمیسیون تازه در مجلس شورای اسلامی ایران به نام «جهاد اقتصادی» نخستین مصوبه مجلس در سال ۹۰ است که روز دوشنبه گذشته به تصویب رسید. البته پیشنهاد تشکیل این کمیسیون در مجلس ۵۵ مخالف هم داشت. علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران و از منتقدان دولت، از جمله مخالفان این پیشنهاد بود. او که این تصمیم را «تصمیمی احساسی» میخواند معتقد بود بهتر است مجلس به جای تشکیل کمیسیونی برای جهاد اقتصادی، بر اجرای دقیق قوانین موجود نظارت کرده و پیش از وضع قانون، فرهنگ کار و تلاش را در جامعه ترویج کند. محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان، درباره تشکیل این کمیسیون در مجلس در یک برنامه تلویزیون دولتی ایران چنین گفت: «پیشنهاد به تصویب رسید. البته مخالفین هم با اصل موضوع مخالف نیستند، آنهایی که مخالفند میگویند به جای این که کمیسیون زیاد کنیم بیاییم کارمان را زیاد کنیم.» آیتالله علی خامنهای از نخستین نوروزی که جانشین آیتالله خمینی شد، در پیامهای نوروزی خود توصیههایی محوری داشت که از سال ۷۸ آن توصیههای اخلاقی به نامگذاری سالها تبدیل شد و چند سالی است که این نامگذاریها به دستورالعملهایی برای دولت و دیگر نهادها تبدیل میشود. نامگذاری سالها در پیامهای نوروزی رهبر جمهوری اسلامی به طور معمول با تشکیل ستادهای ویژه در وزارتخانهها و چاپ تابلوهای تبلیغاتی در سرتاسر ایران همراه میشود. کنار گذاشتن بخشی از بودجه سازمانها و وزارتخانههای مختلف برای پیگیری دستور رهبر نیز بخشی از ماجراست. اما فریدون خاوند، اقتصاددان و استاد دانشگاه رنه دکارت پاریس، معتقد است اقتصاد حوزهای فراتر از این دستورها و شعارها و فتواهاست. وی به رادیوفردا میگوید: «اقتصاد با شعار و فتوا و فرمان میانهای ندارد. نمیشود حکم کرد که مثلا نرخ رشد بالا برود، فرصتهای شغلی ایجاد شود یا تورم عقب بنشیند. در تیرماه ۱۳۸۵ اگر خاطرتان باشد ابلاغیه آقای خامنهای درباره اصل ۴۴ صادر شد که قرار بود راه را باز کند برای خصوصیسازی گسترده و همان موقع رسانهها و چهرههای نزدیک به قدرت این ابلاغیه را سرآغاز یک انقلاب اقتصادی توصیف کردند. چهار سال و نیم از صدور این ابلاغیه گذشته اما اقتصاد ایران از قبل دولتیتر شده است. امسال هم بلافاصله بعد از این که رهبر جمهوری اسلامی از ۱۳۹۰ به عنوان «سال جهاد اقتصادی» نام برد دوباره شماری از صاحبمنصبان از آغاز یک انقلاب اقتصادی صحبت میکنند. اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگری یک اقتصاد تکمحصولی نفتی است که دیوانسالاری دولتی در آن حرف اول را میزند.» نمونههایی که فریدون خاوند اشاره کرد موارد مشابه دیگری هم دارد، مثلا در سال ۸۹ که سال «همت و کار مضاعف» نامگذاری شده بود به استناد مرکز پژوهشهای مجلس فقط ۲۰ درصد از پروژههای عمرانی که باید در پایان سال به اتمام میرسید، سرانجام گرفته است. در سال ۱۳۸۸ هم که سال «اصلاح الگوی مصرف» بود، مصرف روزانه بنزین به ۶۵ میلیون لیتر رسید که از بالاترین آمار مصرف در دهه ۸۰ به شمار میرود. اما این پیامهای نوروزی و نامگذاریها اگر هیچ فایدهای برای هیچ کسی نداشته باشد، برای برخی طراحان، خوانندگان، شاعران، آهنگسازان و فعالان فرهنگی خالی از فایده نیست.
سازمان عفو بینالملل و سازمان «عرصه سوم» روز دوشنبه نسبت به تصویب پیشنویس طرحی در مجلس شورای اسلامی که بر مبنای آن «امتیاز ثبت همه سازمانهای غیر دولتی فعال در ایران عملاً لغو خواهد شد» هشدار دادند و از نمایندگان مجلس در ایران خواستند که این طرح را تصویب نکنند.سازمان عفو بینالملل و سازمان «عرصه سوم» روز دوشنبه نسبت به تصویب پیشنویس طرحی در مجلس شورای اسلامی که بر مبنای آن «امتیاز ثبت همه سازمانهای غیر دولتی فعال در ایران عملاً لغو خواهد شد» هشدار دادند و از نمایندگان مجلس خواستند که این طرح را تصویب نکنند. اشاره این دو سازمان به تصویب شش ماده از «طرح تاسیس، فعالیت و نظارت بر سازمان مردمنهاد» است که روز دوشنبه در نخستین جلسه علنی مجلس در سال ۱۳۹۰ صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بر اساس مصوبه جدید مجلس، از این پس هیئت عالی سازمانهای غیر دولتی در ایران از «ناظرانی» تشکیل خواهد شد که متعلق به سه وزارتخانه اطلاعات، امور خارجه و کشور و همچنین نهادهای دیگری چون سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، قوه قضائیه و نیروی انتظامی هستند. کلیات این طرح پس از دو بار مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیدهاست و بررسی جزئیات آن برای بعد از تعطیلات نوروزی برنامهریزی شده است. بر اساس این طرح همه سازمانهای غیردولتی که خواهان ادامه فعالیت و یا شروع به کار هستند باید توسط ساختار نظارتی جدیدی که اعضای آن وابسته به وزارت اطلاعات و بسیج هستند، تائید شوند. بیانیه مطبوعاتی سازمان عفو بینالملل و «عرصه سوم» در این باره تاکید کرده اند: «بر اساس این طرح همه سازمانهای غیردولتی که خواهان ادامه فعالیت و یا شروع به کار هستند باید توسط ساختار نظارتی جدیدی که اعضای آن وابسته به وزارت اطلاعات و بسیج هستند، تائید شوند و تصمیمهای اساسی در فعالیتهای اجرایی همه سازمانهای غیر دولتی توسط این ساختار جدید گرفته شود.» این بیانیه میافزاید: «عفو بینالملل و عرصه سوم بر این باورند که طرح "تاسیس و نظارت بر فعالیتهای سازمانهای غیر دولتی" ضربهای است که با آن میخ دیگری بر تابوت حق آزادی انجمن و تشکلها در ایران کوبیده میشود.» به نوشته این بیانیه، «طرح جدید، قدرت انحلال همه سازمانهای غیر دولتی را به تشکیلات غیر پاسخگوی جدیدی تحت عنوان "هئیت عالی نظارت بر فعالیتهای سازمانهای غیر دولتی" واگذار میکند و هر سازمان غیردولتی که مایل به ارتباط با سازمانهای بینالمللی و یا هر نوع مشارکتی در فعالیتهای بینالمللی است، باید قبل از هر گونه اقدامی از این هئیت نظارت مجوز دریافت کند.» به گفته سازمان غیر دولتی «عرصه سوم»، این هیئت نظارت «همچنین نهایت اقتدار را بر هئیت مدیره سازمانهای غیر دولتی اعمال میکند، توزیع منابع میان سازمانهای غیر دولتی را دراختیار میگیرد، و این طرح هر گونه نظارت و نقد دولت و نهادهای وابسته به آن را منع میکند.» پیشنهاد حذف واژه «راهپیماییها» در این رابطه خبرگزاری ایرنا روز سهشنبه خبر داد که مسئله کسب مجوز از مراجع ذیربط توسط سازمانهای مردمنهاد (سازمانهای غیر دولتی یا ان.جی.اوها) برای برگزاری اجتماعات و راهپیماییها به صورت غیر سیاسی به یکی از موضوعات بحثبرانگیز مجلس شورای اسلامی در این روز تبدیل شد. بنا بر این گزارش، محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه «برگزاری راهپیمایی زمینه سوءاستفاده را فراهم میکند»، پیشنهاد حذف واژه «راهپیماییها» را از ماده ۱۲ طرح نظارت بر سازمانهای غیر دولتی را داد. به گفته وی، «اگر این واژه حذف شود دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد و عدهای به خود اجازه نخواهند داد که مشکلاتی را ایجاد کنند.» به گزارش ایرنا، محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با حذف واژه راهپیمایی از ماده ۱۲ گفت: «در طول سالها شاهد بودیم که در راهپیماییها عدهای بهرهبرداری ناصحیح میکنند» ولی حسن تامینی لیچانی، نماینده رشت در اخطاری، حذف واژه «راهپیمایی» را خلاف قانون اساسی دانست. این گزارش می افزاید که در پایان بحثهای نمایندگان، پیشنهاد یاد شده برای حذف واژه راهپیمایی رای نیاورده است. بررسی این طرح در مجلس ایران در حالی صورت میگیرد که آزادی تشکل و انجمن در ماده ۲۲ میثاق بینالمللی حقوق سیاسی و مدنی که ایران نیز یکی از امضاءکنندگان آن است، تضمین شدهاست. در این ماده تاکید شده که «هر کسی حق آزادی تشکل و انجمن با دیگران را به نفع خود دارد که این حق دربرگیرنده حق تشکیل اتحادیههای کارگری هم هست.» مؤسسه «عرصه سوم» که از صادرکنندگان بیانیه یادشده است یک سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی است که سال ۱۳۸۹ در آمستردام هلند تاسیس و به ثبت رسیدهاست.
در گفتوگوی ویژه این هفته به جامعه ایران در سال ۱۳۸۹ پرداختیم. این ۳۶۵ روز بر جامعه ایران چگونه گذشت، چه اثرهایی بر این جامعه گذاشت و چه چشماندازی را رقم زد؟ «شکافهای اجتماعی تشدید شد، به این دلیل که اگر قبلا بیشتر این اختلافها خصلت اجتماعی داشت، اکنون این شکافهای اجتماعی روی گسلهای سیاسی سوار شده است و بخشی از این شکافها همراه و همساز شده با نوعی شکافهای سیاسی که در جامعه ایران تشدید شده، به ویژه به صورت نمایشی. به همین دلیل جامعه درموقعیت خطرناکتری قرار گرفته است.» در گفتوگوی ویژه این هفته به جامعه ایران در سال ۱۳۸۹ پرداختیم. این ۳۶۵ روز بر جامعه ایران چگونه گذشت، چه اثرهایی بر این جامعه گذاشت و چه چشماندازی را رقم زد؟ حسین قاضیان، دکتر در جامعهشناسی و پژوهشگر میهمان در دانشگاه سیراکیوز نیویورک و نویسنده و مترجم مقالات و کتابهای متعدد در زمینه جامعه، سیاست، فرهنگ و جنسیت، میهمان گفتوگوی ویژه رادیوفرداست. نام حسین قاضیان در مطبوعات ایران نیز نامی شناخته شده است. او بیش از دو دهه در نشریات معتبر ایرانی فعالیت روزنامهنگاری داشته است. آقای قاضیان! ما دهه ۸۰ را پشت سر گذاشتیم و وارد دهه جدیدی شدیم در تقویم خورشیدی ایران. شما فکر میکنید جامعه ایران در دهه ۸۰ چه شکل و شمایلی به خود گرفته است؟ حسین قاضیان: در این دهه اصلاحطلبان دهه ۷۰ شکست میخورند، نگرشهای انقلابی تقویت میشود و دوباره بنیادگرایی مذهبی اوج میگیرد و شکل دولتیتری پیدا میکند. از جهت اجتماعی به نظر میرسد سطح انسجام اجتماعی ما به سطح بسیار نازلی رسیده که بیش از پیش نگرانکننده است. در بعد بینالمللی باز به سیاست خداحافظی با جهان برگشتیم و داریم درتوهمات امالقرای خود میخزیم و از جهان فاصله میگیریم. با چنین چشماندازی به نظر من تصویر دهه ۸۰ در مجموع ناامیدکننده است. آقای قاضیان! شما به سطح انسجام اجتماعی اشاره کردید. بسیاری از تحلیلگران بعد از اتفاقات مربوط به جنبش موسوم به جنبش سبز در ایران به این نتیجه رسیدند که این چسب اجتماعی محکمتر شده است. ارزیابی شما چیست؟ بله، اتفاقا نکته بسیار مهمی است. در جریان اتفاقات این یکی دو سال مردم همدیگر را بازیافتند و به نظر میآمد سطح انسجام اجتماعی افزایش یافته است، ولی همین مردم وقتی از آن اتفاق بیرون میآیند و مثلا دو چهارراه بالاتر به عنوان غریبه روبهروی هم میپیچند، دوباره راه را بر هم میبندند. بنابراین میزان انسجام اجتماعی مورد نظر، میزان انسجام اجتماعی در جامعههای بزرگ است که افراد بدون در نظر گرفتن این که طرف مقابل چه قدر با من همراه و همموضع و سازگار است، نوعی توافق و همبستگی به خرج میدهند. در جامعه ما بزرگترین گواه کاهش همبستگی اجتماعی میزان دعاوی است که در دادگستری مطرح میشود. وقتی سالانه بین ۸ تا ۱۵ میلیون پرونده قضایی به دادگاهها سرازیر میشود، اگر هر پرونده فقط دو طرف داشته باشد و هشت میلیون پرونده را در نظر بگیریم یعنی ۱۶ میلیون خانوار درگیر مسائل قضایی و کشمکش هستند و با هم اختلافهایی دارند که به سطح اختلافات قانونی رسیده است. اگر بخواهیم پررنگتر شدن همبستگی مردم را بعد از اتفاقات مربوط به جنبش سبز موقتی ارزیابی کنیم، به نظر شما جامعه ایران در سالی که گذشت چه تحولی را پشت سر گذاشت که عمیقتر از این تحول موقتی بود؟ میتوان گفت شکافهای اجتماعی تشدید شد، به این دلیل که اگر قبلا بیشتر این اختلافها خصلت اجتماعی داشت، اکنون این شکافهای اجتماعی روی گسلهای سیاسی سوار شده است و بخشی از این شکافها همراه و همساز شده با نوعی شکافهای سیاسی که در جامعه ایران تشدید شده، به ویژه به صورت نمایشی. به همین دلیل جامعه درموقعیت خطرناکتری قرار گرفته است. وضعیت در سال گذشته به سمت یک نقطه نامطلوبتر پیش رفته است تا وضعیتی مطلوبتر. البته به این معنی نیست که هیچ چشمانداز امیدوارکنندهای وجود ندارد، بلکه به این معنی است که برخی از چشماندازهای امیدوارکننده که در اواسط دهه ۸۰ خود را نشان دادند رو به ضعف رفته است. در نگاه به مردم ایران به خصوص نگاهی که از خارج کشور به مردم ایران میشود، بعد از اتفاقات مربوط به جنبش سبز ما میتوانیم رشدی ببینیم و نگاههای تحسینآمیزی که پیش از آن نسبت به مردم ایران وجود نداشت. فکر میکنید از نظر وجهه جهانی ما در سال ۸۹ چیزی به دست آوردیم؟ من با شما موافقم که نزد بسیاری از مردم جهان که وقایع سیاسی و اجتماعی ایران را تعقیب میکنند، تصویری که از مردم ایران داشتند تغییر کرد. اما توجه داشته باشید که تصویر سابق به دلیل تصویرسازیهای رسانهای ایجاد شده بود و این تصویرسازیهای گذشته که مردم ایران را مردمی یکدست و خمود و تابع و تحت کنترل سیاسی و فاقد شادابی اجتماعی و سیاسی نشان میداد، اتفاقا توسط تصاویر رسانهای دیگری که نشان میداد مردم این چنین نیستند شکسته شد. بنابراین همان طور که پیش از این مردم ایران آن چنان نبودند که تصاویر نشان میداد، امروز هم مردم ایران چنان نیستند که تصاویر کنونی از مردم نشان میدهد. تصاویر کنونی این طور وانمود میکند که مردم یکپارچه علیه رژیم سیاسی موجود به پا خاستهاند و تصاویر گذشته نشان میداد مردم یکپارچه در حمایت و هدایت رژیم سیاسی هستند. هر دوی این تصاویر کاملا نادرست است، چون پیچیدگیها و ظرایف اتفاقاتی که در جامعه ایران وجود دارد را پنهان میکند. آقای قاضیان! با این وصف سال ۱۳۸۹ آیا چیزی تازهای برای ما داشت؟ من نمیخواهم حرفهایم ناامیدکننده باشد، ولی نمیشود خیلی هم حرفهای امیدوارکننده زد. من اگر بخواهم به سوالهای شما صادقانه جواب بدهم و نخواهم فقط برای دلخوشی دادن به مردمی که این حرفها را در آغاز سال جدید میشنوند دلخوشی ساده و کاذب بدهم، باید بگویم ما چیز زیادی به دست نیاوردیم، بلکه چیزهای زیادی از دست دادیم. به نظر من یکی از مهمترین آنها امکان گذار مسالمتآمیز و کمهزینه است به سوی دموکراسی بیشتر. اغلب در تحلیلهایی که گفته میشود ما میخواهیم به دموکراسی برسیم، یک تصور نقطهای و دیجیتال از دموکراسی عرضه میشود، در حالی که دموکراسی همیشه یک طیف است و ممکن است به سمت دموکراسی کمتر یا بیشتر پیش برویم. وقتی میگوییم دموکراسی بیشتر، یعنی ما قائلیم به این که دموکراسی در ایران وجود دارد و حالا به دنبال دموکراسی بیشتری هستیم؟ میخواستم دقیقا به همین مسئله اشاره کنم. مقصود من این نیست که ایران دموکراتیک است، بلکه وقتی وضعیت سیاسی ایران را با بسیاری کشورهای دیگر مقایسه میکنیم میبینیم این وضعیت دموکراتیکتر است، اما این میزان از دموکراسی که ممکن است اکنون در ایران وجود داشته باشد بسیار فاصله دارد با میزان مطلوب دموکراسیهای موجود، نه حتی در دموکراسیهای ایدهآل. اما اگر همین را با برخی کشورهای همجوار ایران مقایسه کنیم آنها وضعیت نامطلوبتری دارند. مثلا در زمینه آزادیهای سیاسی و اجتماعی وقتی خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم بسیار عقبماندهایم. حتی اگر با پاکستان مقایسه کنیم میبینیم تا حدی عقبماندهتریم، ولی وقتی با عربستان و بحرین مقایسه کنیم ممکن است از آنها پیشتر باشیم. صرف نظر از این جنبه روششناختی و نظری، من فکر میکنم امکان گذار مسالمتآمیز و کمهزینه را به سوی دموکراسی بیشتر از دست دادهایم و این پدیده بسیار مهمی است، چون آینده سیاسی- اجتماعی ما را از بین رفتن همین امکان به ظاهر ناچیز رقم میزند و اگر آیندهای غیر از این در ایران رقم بخورد با توجه به سطح پایین انسجام اجتماعی متاسفانه آینده امیدوارکنندهای نیست. در وقایع پس از انتخابات خواست بسیار مشخص و معینی وجود داشت و به شکل کاملا مسالمتآمیز هم اجرا شد و در این شعار متجلی میشد که «رأی من کو؟» اما وقایع به همین جا متوقف نشد و در طول زمان وقایع تغییرات زیادی کرد و رادیکالتر شد و سرکوب حکومت هم قوت بیشتری گرفت. وقتی به مجموع نیروهای سیاسی و اجتماعی جامعه نگاه میکنیم بیشتر تمایل این است که آن راه حلها دیگر در جامعه مجال زیادی ندارد. مردم هم در داخل راه دیگری برای بیان اعتراضهای خود جز حضور خیابانی ندیدند و نمیبینند. وقتی تحلیلگران و رهبران سیاسی به این نتیجه برسند که موقعیت انقلابی است به این مفهوم که دیگر راه گذار مسالمتآمیز وجود ندارد، آینده خوشایندی برای گذار مسالمتآمیز و کمهزینه به سمت دموکراسی بیشتر رقم نمیخورد. پس جامعه ما بعد از تمام آسیبهایی که دیده در سال ۱۳۸۹ رادیکالتر شده است. فکر میکنید این جامعه چه شکلی در آینده خواهد داشت؟ من فکر میکنم جامعه ما به جامعه وحشتناکتری برای زیستن بدل شده است. از دروغهای ساده و معمولی روزمره بگیرید تا رقابت و نزاع بر سر هر منبعی که ارزشی دارد. همه اینها وضعیتی را در جامعه به وجود آورده که امنیت، رفاه، آزادی، معنویت و اخلاق شکلی رو به زوال و انحطاط پیدا کرده است. درست مانند سقوط هواپیماها در ایران است، وقتی هواپیمایی سقوط میکند همه آه و واویلا میکنند که چرا این طور شد. چون یک واقعه در یک زمان معین رخ میدهد و دهها تن کشته میشوند، ولی وقتی این مسئله در طول زمان پخش شود دیگر افراد چندان ناراحت نمیشوند. در جادههای ما سالانه بیش از ۲۵ هزار نفر به طور متوسط کشته میشوند، یعنی حدود ۵۰ نفر در روز که معادل سقوط دو تا سه هواپیما در هفته است ولی ما چندان برنمیآشوبیم، چون در طول زمان پخش میشود ما از انفجار کشتهها به هراس نمیآییم. چیزی که در جامعه ما تولید وحشت میکند، چون در شریانهای جامعه در طول زمان پخش شده اذیتمان نمیکند و ما نمیدانیم در چه جامعه جهنمی زندگی میکنیم و همه به هم آسیب میرسانیم و آسیب میبینیم. تا وقتی فاصله نمیگیریم از این جامعه، متوجه وحشتناکی زندگی در این جامعه نمیشویم. این جامعه آسیبدیده و زخمی چقدر از جهان اثر گرفت و جوانان ایرانی چقدر از حرکت به سوی زندگی بهتر که در جهان دارد رخ میدهد اثر گرفتند؟ ما در عین حال که در یک جهان به سر میبریم ولی در یک جهان زندگی نمیکنیم. برای بسیاری از مردم ما، جهان بیرون یعنی خارج بیشتر آمریکا و اروپاست و اتفاقا در این جهان خارج کمتر کشورهای عربی حضور دارند. برای همین اگر کسی برود عراق نمیگویند طرف رفت خارج یا اگر کسی برود عربستان، سوریه، اردن یا لبنان نمیگویند رفت خارج، اما اگر برود اروپا یا آمریکا میگویند رفته خارج. به همین دلیل بسیاری از وقایع که بیخ گوش ما در کشورهای عربی و خاورمیانه میگذرد برای ما بیگانه است و از آن اطلاعی نداریم و حتی اگر از آن اطلاع یابیم به واسطه همان اروپا و آمریکاست. پس اثرپذیری ما از آن چه در کشورهای عربی و خاورمیانه رخ میدهد اندک است و دست دوم و طوری به کشور ما میرسد که زنده و شاداب نیست. به نظر من آن میزان انتظاری که داریم تا تحولات رخ داده در شمال آفریقا و خاورمیانه روی کشور و مردم ما اثر بگذارد این قدر نیست که میتوانست باشد.
پرزیدنت اوباما رسماً اعلام کرده است که برای ادامه زمامداریش در کاخ سفید، در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا شرکت خواهد کرد. آقای اوباما نامزدی خود در این انتخابات را با صدور بیانیه یی در وبسایت خود، اعلام، و پیکارهای انتخاباتی در سال آینده میلادی را عملاً آغاز کرده است. رئیس جمهوری آمریکا در ئی- میلی خِطاب به هوادارانش، آن ها را ترغیب کرده که برای پاسداری از "تغییراتی که در نخستین دوره ریاست جمهوریش پدید آورده است"، بار دیگر بسیج شوند. پیش بینی می شود که آقای اوباما اوراق نامزدی خود در انتخابات آینده را در هفته جاری به کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا تحویل دهد.
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، می گوید: سال گذشته، در نامه یی به رئیس قوه قضائیه، نزدیک به دویست و پنجاه تن ازمفسدان اقتصادی را معرفی کرده و خواستار تعقیب قضائی آنان شده اما پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است. رئیس جمهوری اسلامی این عده را «مفسدين اقتصادی دانه درشت» خوانده است. آقای احمدی نژاد، با اشاره به این نامه، مسوولیت افشای نام و تعقیب این عده را بر دوش آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی گذاشته است. محمود احمدی نژاد از آغاز دوران ریاست جمهوریش تا کنون، بارها وعده داده است که نام کسانی را که بگفته او «مفسدان اقتصادی دانه درشت» اند، افشاء کند اما این وعده از اشارات او به اعضاء خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی بعنوان «مفسدان اقتصادی دانه درشت» فرا تر نرفته است.
«ايرنا»، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، از قول منبعی که آن را «آگاه» توصیف کرده است، می نویسد: "نيروهای امنيتی كردستان یک خانه تیمی متعلق به «سلفی» ها را در روستای بَرازان از توابع سنندج شناسايی و كشف کرده اند." بگزارش ایرنا، در این عملیات نزدیک به هشت تروريست سلفی نيز دستگير شده اند. «ایرنا» می افزاید: "در اين خانه تيمی مقادير زيادی سلاح و مهمات و مواد منفجره كشف و ضبط شد كه توان تخريبی آن برای نيمی از شهر سنندج كفايت می كرد." مسوولان رسمی استان كردستان در اين مورد تاكنون اظهار نظری نكرده اند.
گزارش ها حاکی است که با گذشت حدود يک سال از زمانی که شرکت زيمنس اعلام کرد همکاری با ايران را متوقف می کند، سهم تجارت اين شرکت با ايران روند صعودی داشته است. تجارت این شرکت آلمانی با ایران نسبت به دو سال پيش، ۵۰ درصد افزایش یافته است.گزارش ها حاکی است که با گذشت حدود يک سال از زمانی که شرکت زيمنس اعلام کرده بود همکاری هايش با ايران را متوقف می کند، سهم تجارت و فروش و سود اين شرکت در ايران روند صعودی داشته و افزايش يافته است. به گزارش وال استريت جورنال، «پيتر لوشر» رييس شرکت زيمنس در يک گفت و گو با اين روزنامه گفته که «بايد مهندسی واقعی را از مهندسی مالی جدا کرد.» زيمنس پيشتر تعهد کرده بود که پروژه تازه ای با ايران انجام نخواهد داد و در راستای فشارهای جهانی برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی و تحريم های بين المللی و اتحاديه اروپا، همکاری تازه ای با ايران در پيش نمی گيرد. گزارش وال استريت جورنال حاکی است که زيمنس تعهد خود را انجام داده و پروژه تازه ای در ايران شروع نکرده است ولی پروژه های قبلی هنوز ادامه دارد و سوددهی بالايی هم دارد. آمار فروش شرکت زیمنس در ایران اين گزارش می گويد با مطالعه آمار تجارت زيمنس در ايران مشخص می شود چقدر حاکمان جمهوری اسلامی به باز بودن تجارت با شرکت های خارجی وابسته هستند و قوانين تجاری نظام هم به گونه ای طراحی شده که حتی اگر زيمنس بخواهد، نمی تواند به سرعت همکاری های خود در ايران را پايان دهد. پيتر لوشر، مديرعامل زيمنس در ابتدای سال جاری ميلادی و در جلسه ای به سهامداران شرکت گفته بود: «اگر ما دست به اين کار (قطع همکاری با ايران) بزنيم، به نقض قرارداد متهم شده و شرکت بايد خسارت پرداخت کند.» خبرنگار وال استريت جورنال تلاش کرده تا با وزارت امور خارجه آمریکا و يا اتحاديه اروپا تماس گرفته و واکنش آن ها را جويا شود ولی هيچ نتيجه ای در پی نداشته است. در پايان سال مالی گذشته که سپتامبر سال پيش، شهريورماه پارسال به پايان رسيد، درآمد زيمنس در ايران ۲۰ درصد افزايش داشته و به ۶۸۰ ميليون يورو، ۹۶۷ ميليون دلار، رسيده است. اين آمار هم نسبت به سال قبل تر آن افزايش داشته و هم نسبت به دو سال پيش، افزايش ۵۰ درصدی نشان می دهد. وال استريت جورنال می گويد زيمنس دچار هيچ گونه نقض تحريم های شورای امنيت، آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران نشده و تمامی درآمد از منبع قراردادهايی است که در سال های اخير در ايران به امضا رسانده و پروژه هايی است که عملی کرده است. تا پيش از اعلام اخير از سوی زيمنس برای جلوگيری از هرگونه قرارداد جديد با ايران، اين شرکت قراردادهای بزرگی در ايران امضا کرده است. برای مثال در سال ۲۰۰۶، پنج سال پيش، زيمنس قراردادی به ارزش ۲۹۴ ميليون يورو با ايران امضا کرد تا ۱۵۰ لوکوموتيو راه آهن تحويل دهد. متعاقب آن چند قرارداد سنگين در حوزه توربين های گازی با ايران امضا کرد. يکی از افراد مطلع با امور قراردادها به وال استريت جورنال گفته است در صورتی که زيمنس بخواهد قراردادهای فعلی خود با ايران را لغو کند، شايد طبق استانداردهای دعاوی داوری در سوييس، مجبور به پرداخت خسارت تا حدود چهار ميليارد يورو شود. اين گزارش می گويد ادامه همکاری زيمنس در ايران ممکن است به سرمايه گذاری های اين شرکت در آمريکا لطمه بزند. آمريکا بزرگترين بازار شرکت زيمنس است و يک پنجم درآمد مالی اين شرکت در سال ۲۰۱۰، از آمريکا بوده است. ديگر شرکت های بين المللی هم که با ايران همکاری تجاری و مالی دارند، نگران سرمايه گذاری خود در آمريکا هستند. «ديويد لورلو» از يک شرکت حقوقی سرمايه گذاری می گويد شرکت هايی که تعهدهای طولانی مدت در حوزه نفت و گاز دارند، نمی توانند به راحتی قراردادهای خود را لغو کنند. ديگر شرکت های آلمان از جمله «تيسن – کروپ» و يا «ليند» هم سال گذشته اعلام کردند به فعاليت های خود در ايران پايان داده و از ايران خارج می شوند. هرچند اين خروج ممکن است طول بکشد و نمی توان آن را سريع انجام داد. ديگر شرکت های اروپايی از جمله شرکت سوييسی «ای بی بی» و يا شرکت نفتی ايتاليايی «انی» و يا شرکت حوزه های نفتی «شلومبرگر» هم فعاليت های جديدی در ايران ندارند ولی مشغول اجرای قراردادهای قبلی خود هستند و هنوز در ايران حضور دارند. اين شرکت ها می گويند عملا تا سال ۲۰۱۳ امکان خروج از ايران را نخواهند داشت.
مسوولان دولتی در منطقه «فوکوشیما» در شمال شرقی ژاپن، امروز، سه شنبه، سنجش تشعشعات رادیو اکتیو در کودکستان ها و مدارس آن منطقه را آغاز کردند. با افزایش نگرانی از احتمال تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه هسته یی «فوکوشیما»، که ماه گذشته میلادی بر اثر زمین لرزه و سونامی آسیب دید، مسوولان محلی برنامه اضطراری برای سنجش این تشعشعات در ۱۴۰۰ مدرسه در منطقه «فوکوشیما» را تصویب کردند. این برنامه قرار است دو روز بدرازا بکشد.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در گفتوگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ضمن انتقاد از رواج هتاکی در ایران در سال گذشته، از فرستادن گزارشهایی از سوی وزارت اطلاعات به قوه قضائیه در ارتباط با هتاکان خبر داده است.حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در گفتوگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ضمن انتقاد از رواج هتاکی در ایران در سال گذشته، از فرستادن گزارشهایی از سوی وزارت اطلاعات به قوه قضائیه در ارتباط با هتاکان خبر داده است. رهبر جمهوری اسلامی هم اسفندماه سال گذشته و در جلسهای که پس از انتقال ریاست خبرگان از هاشمی رفسنجانی به مهدوی کنی با اعضای این مجلس داشت، از رواج هتاکی انتقاد کرده بود. اما منتقدان این صحبتها بر آناند که هتاکی امری است که در همه ۳۲ سال گذشته در ارکان نظام جمهوری اسلامی علیه مخالفان و منتقدان در جریان بوده، نه فقط در سالی که گذشت. محمدرضا نیکفر، فلسفهدان و نویسنده مقالات متعددی در باب تفکر دینی، در این باره بر این باور است که «بنیان جمهوری اسلامی یک بنیان غیراخلاقی است. یعنی اساس این رژیم بر تبعیض استوار است». شاخص این تبعیض، تبعیض بین خودیها و غیرخودیهاست. دست خودیها برای هر کاری باز است، و دست غیرخودیها برای هر کاری بسته. این ماجرا از ابتدای شکلگیری جمهوری اسلامی وجود داشته است. یعنی از زمان انقلاب که یکباره یک عده بدون هیچ سابقهای سبز شدند و برای خودشان حقانیت قائل بودند که به صف تظاهرات دیگران و به دگراندیشان حمله کنند، این رویه به همین شکل تا زمان قتلهای زنجیرهای ادامه پیدا کرد، به آدمکشی دست زدند، حذف کردند، این اتفاق جدیدی نیست. پس از هشدارهای آیتالله علی خامنهایی درباره رواج هتاکی، برخی از امامان جمعه و مسئولان نظام نیز در این باره سخن گفتند. احمد قابل با انتقاد از این روند و تاکید بر این که موضعگیری علیه هتاکی و رفتارهای رایج ضد اخلاقی در ایران، نباید صرفا تابع گفتههای بالاترین مقام سیاسی کشور باشد، گفت: این که مجموعه کسانی که وابسته به حاکمیت هستند، از ائمه جمعه گرفته تا مسئولان حکومتی، اینها تا سخنی از سوی آقای خامنهای مطرح میشود، جوری برخورد میکنند که انگار یک کشف تازه رخ داده یا یک مبحث جدیدی در مسیر شریعت کشف و ابداع شده است، و تازه آن موقع به یاد میآورند که بله، بحثی به نام اخلاق هم در جامعه و در شریعت اسلامی وجود دارد، برای آنها ناخوشایند نیست. این رویه تبدیل به یک عادت شده است. ۲۱ سال است که ما عادت کردهایم که همه مباحث واقعی دینی فراموش شود، مگر این که اتفاقی بیفتد که رهبری از سر یک انگیزه خاص به آن مبحث اشاره کند، مثل مبحث امر به معروف و نهی از منکر، تا آقایان به یاد بیاورند که بله، چنین چیزی هم در اسلام وجود دارد. محمدرضا نیکفر، فلسفهدان و نویسنده، هتاکی را نه تنها در کلام، بلکه در رفتار مسئولان جمهوری اسلامی، یک امر عادی میبیند. نیکفر: در جامعه ما حتی در نگاه هم هتاکی وجود دارد. شما در نظر بگیرید، اینها فضای ناامنی برای زن ایرانی ایجاد کردهاند. با فحاشیهای مدامی که علیه آن چیزی که خودشان به آن «بدحجابی» میگویند، میکنند، نگاههای عمومی را به چهره زن ایرانی تبدیل به نگاهی هتاک و شرارتبار کرده اند. بنیاد آن اندیشه بر پایه هتاکی است. بنیاد آن اندیشه بر اساس تبعیض گذاشته شده است. این مسئله روال عادی یک جامعه را زخمی میکند. و متاسفانه شاید مدت بسیار طولانی طول بکشد تا ما بتوانیم این زخمها را جبران کنیم. این نکتهای است که احمد قابل هم بر آن تاکید میکند: اگر واقعا اخلاق مبنای شریعت است، که هست. و اگر آقایان ادعا میکنند که حکومتشان حکومت مبتنی بر شریعت است، باید در تمام صحنهها، اخلاق مراعات شود. این همه الان دارند به خانوادههای بازداشتشدگان اهانت میکنند، در مجموع رفتارهایی که با بازداشتشدگان و خانوادههای آنان انجام میدهند، حتی در رفتارهایی که با مردم عادی در گوشه و کنار خیابان انجام میدهند. در صحنههایی که از برخورد با معترضان در خیابانها نشان میدهند، اگر اخلاق اصل است، یا میشود ادعای یک حکومت اسلامی داشت، پس علت بروز این رفتارها چیست؟ اصلا پایبند نبودن به قانون به معنای پایبند نبودن به عهد و پیمان است که این خودش نوعی از بداخلاقی است. هم رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی و هم وزیر اطلاعات، افراد هتاک را نیروهای خودسر خواندهاند، نیروهایی که به گفته آنان، خود را به دروغ وابسته به شخصیتهای نظام معرفی میکنند. با این حال، هیچ یک از این دو از روزنامههای وابسته به دولت یا رهبری یا چهرههای صاحبنام و بلندپایهای که از تریبونهای رسمی، مخالفان یا منتقدان دولت یا نظام را با الفاظ یا القاب توهینآمیز یاد میکنند، سخنی نگفتهاند.
به دنبال عقب کشیدن بی سروصدای هواپیماهای آمریکایی از آسمان لیبی در روزهای شنبه و یکشنبه، ۳ آوریل، و واگذاری ماموریت حفظ منطقه پرواز ممنوع بر فراز بنغازی به هواپیماهای فرانسوی و بریتانیایی، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، با اصرار خواستار ادامه حضور آمریکا در آسمان لیبی دستکم برای ۴۸ ساعت دیگر شد.به دنبال عقب کشیدن بی سروصدای هواپیماهای آمریکایی از آسمان لیبی در روزهای شنبه و یکشنبه، ۳ آوریل، و واگذاری ماموریت حفظ منطقه پرواز ممنوع بر فراز بنغازی به هواپیماهای فرانسوی و بریتانیایی، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، با اصرار خواستار ادامه حضور آمریکا در آسمان لیبی دستکم برای ۴۸ ساعت دیگر شد. هم اکنون جبهههای جنگ در لیبی به صورت متوازن بین مخالفان قذافی که بنغازی را در اختیار دارند، و وفاداران او که عمدتا در طرابلس جمع شدهاند، تقسیم شده است. گذشته از ذخایر و تاسیسات نفتی که عمدتا در اختیار نیروهای مخالف قذافی قرار دارد، نبرد پیرامون شهر سیرت، زادگاه قذافی، و همچنین در حاشیه شهرهای بریقه، عقیله و اجدابیا همچنان جریان دارد. با وجود حملات هوایی نیروهای آمریکایی و ناتو طی دو هفته گذشته علیه نیروهای قذافی، ظرفیت عملیاتی آنها تنها تا حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه، این نیروها در صورتی که هدف حملات هوایی قرار نگیرند، همچنان قادر خواهند بود در طول نوار ساحلی بین طرابلس و بنغازی علیه شورشیان وارد عمل شوند. در حال حاضر نیروهای وفادار به قذافی ترجیح میدهند که به جای حرکت به سمت بنغازی، از مواضع خود در طرابلس و شهرهای کوچک در غرب آن کشور دفاع کنند. در میانمدت، هدف قذافی دست یافتن به توافق سیاسی با بریتانیا و فرانسه است. مشکلات رئیس جمهور اگرچه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تاکنون همواره در توجیه و دفاع از عملیات نظامی در لیبی مصمم ظاهر شده، در عین حال علاقهمند بوده است که با محدود نگاه داشتن زمان مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات نظامی، حضور نظامی واشینگتن در یک کشور مسلمان دیگر را کمرنگ جلوه دهد. از این لحاظ، واگذاری مسئولیت اجرای قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت و کنترل منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی، به نیروهای ناتو، از ابتدا، بخشی از استراتژی خروج آمریکا از صحنه جنگ، و قناعت به ایفای نقش حمایتی، پشت سر نیروهای اروپایی ناتو، محسوب میشده است. علاوه بر ملاحظات خارجی ناشی از ادامه جنگ در افغانستان و حضور در عراق، دولت آمریکا در ارتباط با جنگ لیبی، با فشارهای داخلی نیز روبهرو بوده است. از یک سو مراکز مطالعاتی و رسانهای و چهرههای سیاسی متمایل به میانه راست در آمریکا حضور قویتر آمریکا در جنگ، مشارکت در عملیات زمینی و مسلح ساختن نیروهای مخالف قذافی را تشویق میکنند، و در نقطه مقابل، محافل و چهرههای متمایل به میانه چپ خواستار محدود نگاه داشتن عملیات نظامی و پرهیز از گسترش دامنه مداخله نیروهای آمریکایی در یک جنگ تازهاند. نزدیک شدن زمان اعلام رسمی نامزدی برای شرکت در انتخابات آینده رئیس جمهوری آمریکا از یک سو، و از سوی دیگر نگرانیهای ناشی از احتمال تغییر موازنه قدرت و کاهش ضریب امنیت بهخصوص در منطقه خلیج فارس، در نتیجه گسترش خارج از کنترل جنبشهایی که ادامه وضع موجود در بحرین، عربستان سعودی و امارات را مورد تهدید قرار دادهاند، اوباما را وادار ساخته است که در رابطه با مسائل خارجی با احتیاط بیشتری عمل کند. خطرهای موجود در لیبی یکی از ملاحظات اصلی در لیبی خاتمه دادن به حکومت قذافی قبل از یافتن یک مدیریت منسجم برای جانشینی او است. بیشک نیروهای افراطی در داخل و خارج از لیبی تلاش خواهند کرد از خلاء ناشی خروج او استفاده کرده و ناآرامیهای پیامد سقوط قذافی در طرابلس را در غرب به مصر، و در شرق به تونس سرایت دهند. ادامه وضع موجود در جبهههای جنگ و طولانی شدن بنبست کنونی بین نیروهای مخالفین و وفاداران قذافی نیز علاوه بر افزایش هزینههای جنگ، به افزایش میزان تلفات غیرنظامیان منجر شده و موج تبلیغاتی تازهای را علیه غرب و هدفهای جنگ در لیبی ایجاد خواهد کرد. مطابق پارهای از گزارشها از ابتدای بحران لیبی تاکنون بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در آن کشور جان خود را از دست دادهاند. از این لحاظ، واشینگتن ترجیح میدهد که تا حد مقدور نقش خود را در صحنه جنگ کاهش داده و در لیبی به ایفای نقش حمایتی بسنده کند. اما مشکل اصلی اجرای این طرح، محدودیتهای نیروهای فرانسوی و بریتانیایی برای عهدهدار شدن نقش جانشین نظامی آمریکا است. به این دلیل ناتو روز یکشنبه به صورت اضطراری از آمریکا درخواست کرد که دستکم تا ۴۸ ساعت به پرواز هواپیماهای نظامی خود بر فراز لیبی ادامه دهد. در این فاصله ناتو امیدوار به افزایش تعداد هواپیماهای اروپایی و رسیدن نیروهای کمکی بیشتر از کشورهای عربی است. در روز شنبه ۲ آوریل نیروی هوایی آمریکا یکصد هواپیمای نظامی خود منجمله هواپیماهای تاندربال و ای-سی ۱۳۰ را از آسمان لیبی عقب کشید. این اقدام تا ۸۰ درصد ظرفیت عملیات هوایی نیروهای ناتو و متحدان آن را در لیبی کاهش داد. سایر نیروهای ائتلاف در لیبی در حال حاضر ۱۴۳ هواپیمای نظامی در اختیار دارند. ولی مطابق گزارشها، تنها نیمی از این تعداد دارای قابلیت شرکت در عملیات نظامی و بقیه تنها به انجام مسئولیتهای شناسایی و حمل و نقل مشغولند. همزمان با فراخواندن هواپیماهای نظامی از آسمان لیبی، آمریکا ظاهرا عقب کشیدن ناوهای جنگی خود را نیز از سواحل لیبی در دستور کار قرار داده است. از روز ۱۹ ماه مارس و آغاز عملیات نظامی در لیبی، آمریکا ۱۲ کشتی جنگی خود را در سواحل آن کشور مستقر ساخته بود. زیردریایی اتمی موسوم به پراویدنس که در حمله موشکی به لیبی شرکت جست از جمله این واحدهاست. پارهای از گزارشها حاکی است که پس از عقب کشیدن نیروهای هوایی و دریایی آمریکا از جبهههای جنگ در لیبی، واشینگتن میتواند در داخل آن کشور و بر روی زمین عملیات اعلام نشدهای را آغاز کند. بعضی از منابع خبری حتی از آغاز این عملیات، با هدف آموزش دادن و تجهیز نیروهای مخالف قذافی گزارش میدهند. تحرکات سیاسی اروپا همزمان با کاهش مشارکت رسمی نظامی آمریکا در جنگ لیبی، حرکات سیاسی فرانسه و بریتانیا در رابطه با بحران لیبی افزایش یافته است. خروج عبدالعاطی العبیدی، سرپرست امور اروپا در وزارت خارجه لیبی، از راه تونس به یونان، ۴ روز پس از خروج موسی کوسا وزیر خارجه قذافی از طرابلس، از جمله نتیجه این اقدامات بوده است. العبیدی در دهه ۷۰ عهدهدار منصب نخست وزیری لیبی بود و بعد از آن ریاست شورای خلق لیبی را بر عهده داشته است. گفته میشود که در حدود ۱۲ مقام ارشد دولتی و نظامی نزدیک به قذافی در صف خروج از لیبی قرار گرفتهاند. هدف اصلی تلاشهای جاری سیاسی لندن و پاریس، یافتن محلی برای پناه جستن قذافی و خانواده وی، و همزمان شکل دادن به یک دولت موقت برای جانشینی اوست. نکته چشمگیر در حاشیه این تلاشها، غیبت کامل یک هفته گذشته قذافی و عدم حضور او در صحنه سیاسی و خبری لیبی است.
نیروهای وفادار به آلاسان وتارا، رییس جمهور مورد تایید سازمان ملل، اعلام کردند که به نزدیکی مقر لوران باگبو، رییس جمهور فعلی ساحل عاج، رسیده اند و هم اینک کنترل بخش بزرگی از آبیجان، پایتخت، را در دست گرفتهاند.نیروهای وفادار به آلاسان وتارا، رییس جمهور مورد تایید سازمان ملل و جامعه جهانی، روز سهشنبه اعلام کردند که به نزدیکی مقر لوران باگبو، رییس جمهور فعلی ساحل عاج، رسیده اند و هم اینک کنترل بخش بزرگی از شهر آبیجان، پایتخت، را در دست گرفتهاند. یک سخنگوی آلاسان وتارا به شبکه خبری سیانان گفته است که کاخ ریاستجمهوری ساحل عاج هماینک به محاصره نیروهای وفادار به وتارا درآمده و این نیروها در انتظار تسلیم شدن باگبو هستند. نیروهای آلاسان واتارا، که از سوی جامعه جهانی به عنوان رییس جمهور ساحل عاج به رسمیت شناخته شده از پنجشنبه گذشته حملاتی را علیه نیروهای لوران باگبو، رییس جمهور فعلی که شکست خود در انتخابات را نمیپذیرد آغاز کردهاند. به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روز سهشنبه نیروهای وتارا به کاخ ریاستجمهوری پس از آن صورت گرفت که بالگردهای سازمان ملل و فرانسه روز دوشنبه پایگاههای نظامی لوران باگبو را با راکت هدف قرار دادند. آلن لارُوی، رئیس فرانسوی نیروی حافظ صلح سازمان ملل در یک نشست خبری گفت که این حملات هوایی به پایگاههای نظامی باگبو در داخل شهر صورت گرفته و راکتها همچنین به نقاطی «بسیار نزدیک» به محل سکونت لوران باگبو اصابت کردهاند. دولت فرانسه که مکرراً از لوران باگبو خواسته تا از قدرت کنارهگیری کند روز سهشنبه اعلام کرد که در حال جنگ با ساحل عاج نیست. فرانسوآ باروئَن، سخنگوی دولت فرانسه، با تأکید بر این موضوع در گفتوگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه افزود: «جامعه بینالمللی آلاسان واتارا را به عنوان رییس جمهور منتخب مردم ساحل عاج به رسمیت شناخته و ما خواست دموکراتیک مردم را اجرا میکنیم.» به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفیر آلاسان واتارا در پاریس روز سهشنبه گفت که لوران باگبو هماینک در حال مذاکره برای «تسلیم شدن» است. علی کولیبالی در مورد شرایط و جزئیات این «مذاکره» اطلاعات بیشتری ارائه نکرد. پس از انجام انتخابات ریاستجمهوری ساحل عاج در ماه نوامبر، و خودداری لوران باگبو از کناره گرفتن از قدرت، نیروهای آلاسان واتارا توانستند هفته گذشته با حملات خود، ظرف سه روز تمامی نواحی خارج از شهر آبیجان را به تصرف خود درآورند اما در تسخیر شهر آبیجان و کاخ ریاستجمهوری با دشواریهایی روبهرو شدند. یکی از مشاوران واتارا روز یکشنبه خبر دادهبود که نیروهای وی در حال تجمع در محلی بیرون از شهر آبیجان هستند تا «ضربه نهایی» را برای برکناری لوران باگبو به نیروهای او وارد آورند. روز دوشنبه نیروهای حافظ صلح فرانسوی و دیگر صلحبانان سازمان ملل متحد کنترل فرودگاه آبیجان، بزرگترین شهر ساحل عاج، را در دست گرفتند و فرانسه برای مهار خشونتها در این کشور غرب آفریقا، ۳۰۰ نظامی دیگر را به ساحل عاج اعزام کرد. شمار کشتهشدگان در درگیریهای چند روز اخیر ساحل عاج صدها نفر و بنا بر برخی منابع نزدیک به یک هزار نفر گزارش شده و تعداد آوارگان شهر آبیجان نیز یک میلیون نفر ذکر شدهاست. روز یکشنبه نیز خبر رسید که بیش از یک هزار و ۶۵۰ شهروند خارجی که نیمی از آنها فرانسوی هستند در پناهگاه نظامی فرانسه در ساحل عاج پناه گرفتهاند و سازمان ملل نیز تصمیم گرفتهاست ۲۰۰ تن از «کارکنان اصلی» خود را از این کشور خارج کند.
روزنامههای سهشنبه ایران انتقاد شدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از عملکرد وزارت نفت را منتشر کردهاند. ادامه فشار جناح حاکم بر «ارسالکنندگان پیام تسلیت» درگذشت پدر میرحسین موسوی در روزنامههای سهشنبه نیز بازتاب داشته است.روزنامههای سهشنبه ایران انتقاد شدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از عملکرد وزارت نفت را منتشر کردهاند. ادامه فشار جناح حاکم بر «ارسالکنندگان پیام تسلیت» درگذشت پدر میرحسین موسوی در روزنامههای سهشنبه نیز بازتاب داشته است. روزنامهها همچنین از «تشدید نگاه امنیتی به زندانهای ایران طی سال ۹۰» خبر داده و همزمان از قول یک عضو مجلس هشتم نیز گزارش دادهاند که «ایران به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود نمیدهد». ناکامی «شبیهسازی مقامهای جمهوری اسلامی با یاران امام زمان» نیز چنان ابعاد گستردهای یافته است که روزنامههای وابسته به حکومت نیز در شماره ۱۶ فروردین خود خبر مخالفت آیتالله سیستانی با این «شبیهسازی مذهبی» را منتشر کردهاند. «ایران در توسعه میادین مشترک نفتی به اعراب باخت» روزنامه جهان صنعت از انتقاد شدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزارت نفت خبر داده و از قول وی نوشته است که «ایران در توسعه میادین مشترک نفتی به اعراب باخت». به نوشته این روزنامه، حمیدرضا کاتوزیان گفته است که «وضعیت توسعه میدانهای مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه به گونهای است که میتوان اظهار کرد که حتی اگر این میدانها در چارچوب قراردادهای مشارکت در تولید توسعه مییافت هم بسیار بیش از این منافع ملی کشور تامین میشد». رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم با تاکید بر این که «ایران در توسعه میادین نفتی بازی را به کشورهای عربی باخته است» گفته است که «کشورهای عربی با همکاری شرکتهای خارجی میدانهای مشترک خود را با شتاب توسعه میدهند و مسئولان صنعت نفت ایران بر این باورند که آنها وطن و منابع خود را میفروشند، اما حقیقت این است که آنها افزون بر فروش منابع خود، منابع نفتی ایران را هم میفروشند». روزنامه جهان صنعت همچنین نوشته است که حمیدرضا کاتوزیان با انتقاد از واگذاری قراردادهای توسعه و استخراج از میادین مشترک نفت و گاز ایران به شرکتهای چینی گفته است که «صنعت نفت ایران مونوپل شرکتهای چینی شده است»، اما «کمیسیون انرژی مجلس با انحصاری و مونوپل شدن صنعت نفت ایران از سوی چینیها مخالف است و درباره این موضوع بیتفاوت نیست و این مورد را با جدیت پیگیری میکند». رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تاثیر تحریمهای ناشی از قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی گفته است که «به علت اعمال تحریمهای کشورهای غربی علیه ایران بسیاری از شرکتهای معتبر بینالمللی مشتاق فعالیت و سرمایهگذاری در صنعت نفت ایران، امکان مشارکت ندارند و در این شرایط بیشتر طرحهای نفتی که اجرای آن از سوی شرکتهای ایرانی میسر نیست به شرکتهای چینی واگذار شده»، ولی «شرایط انحصاری توقع چینیها را بالا برده است». تداوم فشار جناح حاکم بر «ارسالکنندگان پیام تسلیت» درگذشت پدر موسوی به رغم آن که روز سهشنبه نیز حمله شماری از روزنامههای وابسته به جناح حاکم از جمله کیهان به شخصیتهای سیاسی و مذهبی به خاطر ارسال پیام تسلیت به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی تداوم یافته است، روزنامه ابتکار طی یادداشتی نوشته است که «گویی در فضای سیاسی کشور مقدر شده است که همه چیز رنگ سیاست به خود بگیرد و پیامهای تسلیت از جمله این امور است». این روزنامه با اشاره به این که «در روزهای آغازین سال ۹۰، درگذشت میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، از جمله امور حاشیهساز در فضای سیاسی کشور شد و تسلیت برخی شخصیتها و گروهها بر این موضوع افزوده است»، از ارسال پیامهای تسلیت «هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی» و مراجع تقلیدی چون «موسوی اردبیلی، علیمحمد دستغیب و یوسف صانعی» به عنوان پیامهای تسلیتی نام برده که واکنش تند جناح حاکم را برانگیخته است. ابتکار تاکید کرده است که «از میان این افراد، البته پیام هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی اهمیت دارد؛ اگرچه تفاوتهایی در این دو پیام دیده میشود»، و نوشته است که «پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی صراحت بیشتری داشته است و همین امر سبب شد که این مرد جنجالی سالهای ۸۸ و ۸۹ مجدداً در صدر تحلیلها و گزارشها و مانند دو سال گذشته هدف انتقادات قرار بگیرد». این روزنامه با اشاره به حملات چند روز اخیر روزنامههای کیهان و ایران، ارگان مطبوعات دولت محمود احمدینژاد، علیه کسانی که به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی پیام تسلیت منتشر کردهاند، خبر داده است که «پیام تسلیت فراکسیون اقلیت از سایت اینترنتی این فراکسیون حذف شده است». به گزارش ابتکار، روز دوشنبه پس از آن که «مصطفی کواکبیان و محمدرضا خباز، دو عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز بیاطلاعی از صدور پیام تسلیت خطاب به میرحسین موسوی امکان صدور چنین پیامی بدون اطلاع نمایندگان عضو فراکسیون را غیرممکن دانستند» پیام تسلیت فراکسیون خط امام مجلس از سایت «پارلمان نیوز» ارگان اینترنتی این فراکسیون حذف شد. «ایران به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود نمیدهد» روزنامه قدس از قول یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم خبر داده است که حکومت مستقر در ایران «اجازه ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر را نمیدهد». به گزارش این روزنامه، حسین تقوی حسینی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس، با این ادعا که «گزارشگران ویژه حقوق بشر که به دنبال پیاده کردن اهداف آمریکا در ایران هستند» گفته است که «مقامات حکومتی در ایران اجازه نمیدهند که گزارشگران ویژه حقوق بشر به کشور وارد شوند». شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارم فروردین قطعنامهای را تصویب کرد که بر اساس آن سازمان ملل باید با تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و اعزام او به ایران درباره نقض گسترده و مداوم حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی تحقیق کند. تشدید نگاه امنیتی به زندانهای ایران طی سال ۹۰ روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، از قول غلامحسین اسماعیلی نوشته است که «ارتقای نظم و امنیت زندانها، مهمترین اولویت سازمان زندانها در سال ۹۰ است». غلامحسین اسماعیلی که زمان آغاز ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه و با حکم وی به ریاست سازمان زندانها رسیده، با تاکید بر این که «سازمان زندانها به عنوان یک نهاد امنیتی در تامین امنیت جامعه بسیار اثرگذار و نقشآفرین است» گفته است که «این نقش حساس اجتماعی نیازمند تحقق امنیت بالای همهجانبه در درون زندانهاست، به شکلی که هیچ مجالی برای بروز ناامنی و تخلف در زندانها ایجاد نشود». به نوشته روزنامه حمایت، رئیس سازمان زندانها با این ادعا که «تمام فعالیتهای فرهنگی، قرآنی، آموزشی و سلامت داخل زندانها در بستر نظم و امنیت محقق میشود» گفته است که «بر این اساس همه کارها چه در امور زندانیان و زندانبانی و چه در امور اداری و اجرایی باید مبتنی بر برنامه، نظم، نظارت و کنترل جامع باشد» و به همین دلیل باید «امنیت در تشکیلات سازمان زندانها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد» و «نیازی نیست برای پیادهسازی این دیدگاه خشونت به خرج داد». اظهارات غلامحسین اسماعیلی درباره تشدید «نگاه امنیتی به زندانها» در حالی ابراز شده است که وی و سایر مقامهای سازمان زندانها و قوه قضائیه تاکنون اسامی زندانیان که روز ۲۴ اسفند ۸۹ در زندان قزلحصار و با گلوله «گارد امنیتی زندان» کشته شدند را اعلام نکردهاند. مقامهای رسمی شمار زندانیان کشته شده طی درگیری سهشنبه ۲۴ اسفندماه در زندان قزلحصار را ۱۴ نفر و شمار زندانیان مجروح را ۳۳ نفر اعلام کرده و مدعی شدهاند که زندانیان به دلیل ایجاد اغتشاش در زندان قزلحصار مورد حمله «ماموران گارد زندان» قرار گرفتند. منابع غیررسمی و فعالان حقوق بشر شمار زندانیان کشته شده طی درگیری ماموران با زندانیان در زندان قزلحصار را بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام کردهاند. مخالفت مراجع و ناکامی «شبیهسازی مقامهای جمهوری اسلامی با یاران امام زمان» به دنبال ناکامی جناح حاکم در ایران در شبیهسازی مقامات ارشد جمهوری اسلامی با «یاران امام زمان»، کیهان و رسالت هر دو از روزنامههای حکومتی نیز به صف مخالفان این شبیهسازی مذهبی پیوسته و از «انتقاد شدید آیتالله سیستانی در تطبیق اشخاص و تعیین وقت برای ظهور امام زمان» خبر دادهاند. به نوشته کیهان، «آیتالله سیستانی از مراجع تقلید عراق نسبت به برخی مستندات و حرفهای انحرافی در زمینه نزدیک بودن ظهور به شدت انتقاد کرده» و گفته است که «چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد، که یک روز شعیب بن صالح رابه یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق میکنند، این مسائل نگرانکننده است». به گزارش این روزنامه، آیتالله سیستانی با تاکید بر این که «توقیتها و تطبیقها برای نزدیک بودن ظهور امام زمان بسیار نگرانکننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه میشود» اعلام کرده است که «دستهای پشت پرده این جریانات نگرانکننده است» و «مردم از این جریانات پرهیز کنند». روزنامه رسالت نیز همزمان بر «لزوم برخورد با توزیع سیدی درباره امام زمان» تاکید کرده و نوشته است که در جلسه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی نیز «برخورد با عوامل گسترش سیدی «ظهور نزدیک است» از جمله تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور بود». در ماههای اخیر سیدی «ظهور نزدیک است» با تیراژ چند میلیونی در ایران توزیع و در آن ادعا شده است که «آیتالله خامنهای همان سید خراسانی و محمود احمدینژاد نیز فرمانده لشکر وی» است و «این دو مقام جمهوری اسلامی در زمان حیاتشان حکومت را به امام زمان تحول میدهند». مقامهای جمهوری اسلامی که بارها بازداشت و حتی اعدام شماری از مدعیان ارتباط با امام زمان را به طور رسمی اعلام کردهاند تاکنون درباره «سیدی شبیهسازی آیتالله خامنهای و محمود احمدینژاد با یاران امام زمان» سکوت کردهاند.
يک روزنامه آلمانی خبر داد که آنگلا مرکل از بانک مرکزی آلمان خواسته تا از پرداخت ميلياردها يورو پول فروش نفت ايران به هند از طريق سيستم بانکی آلمان خودداری کند. همزمان قرار است که صدراعظم آلمان و نخست وزير اسرائيل در باره ايران گفت و گو کنند.يک روزنامه آلمانی روز سه شنبه خبر داد که آنگلا مرکل از بانک مرکزی آلمان خواسته است تا از پرداخت ميلياردها يورو پول فروش نفت ايران به هند از طريق سيستم بانکی آلمان به تهران خودداری کند. همزمان قرار است که صدراعظم آلمان و نخست وزير اسرائيل در باره ايران با يکديگر گفت و گو کنند. روزنامه اقتصادی «هندلزبلات» به نقل از منابعی در دولت آلمان گزارش داده است که آلمان مدت هاست که از «بوندس بانک»، بانک مرکزی، خواسته است تا پرداخت ها از طريق بانک «ای آی اچ» (EIH) مستقر در هامبورگ را تسويه نکند. با اين حال روزنامه یاد شده گزارش داده که پول نفت فروخته شده به هند تاکنون، قرار است به ايران پرداخت شود. گزارش ها حاکی است که هند سالانه حدود ۹ ميليارد يورو (۱۲.۷۷ ميليارد دلار) نفت از ايران وارد می کند. بانک «ای آی اچ» به عنوان بانک تجارت ایران- اروپا شناخته می شود و هر یک از بانک های ملت و صنعت و معدن ایران ۲۵ درصد سهام آن را در اختیار دارند. بیشتر بخوانید: اشپیگل: برلین در قبال آزادی دو آلمانی خدمات بانکی به ایران ارائه کرده است «پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق بانک فدرال آلمان» اين بانک تحت تحريم ايالات متحده آمريکا قرار دارد ولی اتحاديه اروپا هنوز تحريمی عليه آن وضع نکرده است. اسرائيل که نخست وزير آن قرار است هفته جاری با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ديدار کند از آلمان خواسته تا اين بانک آلمانی را تعطيل کند، چرا که به گفته آن، از طريق مشارکت در تامين مالی برنامه هسته ای ايران به گسترش سلاح های کشتار جمعی کمک می کند. آلمان اجازه داده است که ميلياردها دلار از پول فروش نفت ايران به هند از طريق اين بانک تسويه حساب شود. هند به دليل تحريم های آمريکا از ارسال مستقيم اين پول به ايران خودداری کرده است. با اين حال روزنامه هندلزبلات می گويد که بانک «ای آی اچ» هفته گذشته بار ديگر مورد تحقيق قرار گرفته است. گزارش ها حاکی است که ايالات متحده آمريکا، آلمان را تحت فشار قرار داده تا با اين موضوع برخورد کند ولی مقام های آلمانی گفته اند که دست آنها بسته است، چرا که اين بانک مقررات اتحاديه اروپا را نقض نکرده است. اتحاديه اروپا هنوز ارسال پول فروش نفت و گاز ايران از طريق سيستم بانکی کشورهای عضو آن را ممنوع نکرده است. روزنامه هندلزبلات می نويسد که اين رويداد هزينه هایی برای شرکت های آلمانی در بر خواهد داشت چرا که اين شرکت ها هم اکنون به خاطر ارسال کالا به ايران طلب های چند صد ميليون دلاری از اين کشور دارند که پول ناشی از فروش نفت احتمالا می تواند بخشی از آن را جبران کند. اقدام اخير آلمان در توقف ارسال پول نفت ايران فشارها بر تهران را افزايش خواهد داد. جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع از همکاری درباره برنامه هسته ای خود هم اکنون تحت تحريم های شديد سازمان ملل و همچنين ايالات متحده آمريکا قرار دارد. تهران متهم است که در چارچوب فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی مقام های ايران اين اتهام را رد می کنند. در يکسال گذشته سيستم های مالی بين المللی تحت فشار آمريکا محدوديت های زيادی برای معاملات تجاری با ايران ايجاد کرده اند و بسياری از شرکت های غربی نيز خود را از پروژه های صنعتی و نفت و گاز ايران کنار کشيده اند.
مسوولان دولتی در منطقه «فوکوشیما» در شمال شرقی ژاپن، امروز، سه شنبه، سنجش تشعشعات رادیو اکتیو در کودکستان ها و مدارس آن منطقه را آغاز کردند. با افزایش نگرانی از احتمال تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه هسته یی «فوکوشیما»، که ماه گذشته میلادی بر اثر زمین لرزه و سونامی آسیب دید، مسوولان محلی برنامه اضطراری برای سنجش این تشعشعات در ۱۴۰۰ مدرسه در منطقه «فوکوشیما» را تصویب کردند. این برنامه قرار است دو روز بدرازا بکشد.
ژاپن برای مقابله با بحران آلودگی آب اقیانوس به مواد رادیواکتیو، از روسیه کمک خواست. سرگئی ناویکوف (Sergei Novikov) ، یکی از سخنگویان شرکت "روس اتم"، بامداد سهشنبه گفت که روسیه درخواست ژاپن را برسی میکند. ژاپن از روسیه خواسته است یک زیردریایی اتمی که توانایی جمعآوری آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو را دارد به ژاپن بفرستد. آبفشانی بر روی رآکتورهای نیروگاه از کار افتاده فوکوشیما با استفاده از آب دریا و بازگشت آبهای آلوده به اقیانوس آرام و نیز نشت مواد رادیواکتیو از دیواره نیروگاه آسیبدیده بر اثر زلزله و سونامی، منطقه را با بحران محیط زیست و آلودگی هوا آب و خاک روبهرو کرده است.
درگیریها در ساحل عاج برای پنجمین روز پیاپی ادامه دارد و نبرد میان نیروهای لوران باگبو، رئیس جمهوری پیشین، و هواداران آلاسان واتارا، رئیس جمهوری منتخب که جامعه جهانی او را پیروز انتخابات در ساحل عاج میشناسد، شدت گرفته است. در تازهترین تحول، طرفداران آلاسان واتارا ادعا میکنند که محل اقامت رئیس جمهوری پیشین را تصرف کردهاند اما منابع مستقل هنوز این خبر را تایید نکردهاند. از سوی دیگر به گفته یکی از سخنگویان کاخ الیزه، نیروهای فرانسوی و سربازان سازمان ملل در تلاشند تا در ابیجان، پایتخت اقتصادی ساحل عاج، حملات علیه شهروندان و کارمندان سازمان ملل را خنثی کنند.
سخنگوی معمر قذافی روز دوشنبه اعلام کرد دولت لیبی آمادگی دارد برای اصلاحات سیاسی، با مخالفان به گفتوگو بپردازد. موسی ابراهیم، یکی از سخنگویان معمر قذافی، با این حال تاکید کرد که معمر قذافی همچنان در مقام خود باقی خواهد ماند. سخنگوی قذافی همچنین گفت که فقط مردم لیبی میتوانند درباره سرنوشت معمر قذافی تصمیم بگیرند و «لیبی زیر بار اعمال نفوذ بیگانگان نخواهد رفت».
به گزارش خبرگزاری رویترز، روابط مالی یک بانک آلمانی با ایران موضوع گفتوگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، خواهد بود. یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفته است ایران، و به ویژه روابط مالیاش با بانک (EIH)، احتمالا از مهمترین موضوعات دیدار روز پنجشنبه میان نتانیاهو و آنگلا مرکل خواهد بود. آمریکا سال گذشته بانک بازرگانی اروپا - ایران (EIH) را به دلیل آن بخش از فعالیتهایش که به برنامه هستهای جمهوری اسلامی کمک میرساند در فهرست تحریمهای خود قرار داد. هفته گذشته مشخص شد که مقامهای آلمانی به این بانک، که در هامبورگ مستقر است، اجازه دادهاند برای انتقال پول نفت از هند به ایران واسطه شود.
مصر میگوید برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران آماده است نبیل العربی، وزیر خارجه مصر، روز دوشنبه پس از دیدار با مجتبی امانی، کاردار ایران در قاهره، ضمن اعلام آمادگی برای از سرگیری روابط سیاسی دوجانبه گفت: «مردم ایران و مصر شایسته روابطی هستند که بازتابدهنده تاریخ و تمدن آنان باشد». این نخستین دیدار رسمی مقامهای ایران و مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک است. روابط دیپلماتیک میان دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قطع شد و دو کشور تنها در پایتختهای یکدیگر دفتر حفاظت منافع دارند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر