
خبر / رادیو کوچه
رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، در ریاض پایتخت سعودی با ملک عبداله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در خصوص تحولات خطرناک بحران یمن و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفتوگو کردهاند.
به گزارش العربیه، این اولین دیدار گیتس با ملک عبداله از زمان بازگشتش به سعودی در 23 فوریه گذشته پس از انجام عمل جراحی در آمریکا و گذراندن دوره نقاهت در مراکش است.
همچنین گیتس برای سومین بار است که در یک ماه اخیر به منطقه میآید.

بنا به گفته رسانهها، مذاکرات گیتس در ریاض بر اوضاع یمن و همچنین ایران که اعضای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین واشنگتن معتقدند که مخل ثبات در منطقهای که شاهراه اصلی نفت جهان است، متمرکز بوده است.
واشنگتن نیز معتقد است که نا آرامیها در یمن بزرگترین تهدیدهای تروریستی را در منطقه تشکیل میدهد. سازمان القاعده در جزیره العرب که پایگاه خود را در این کشور قرار داده است، تهدیدی جدی برای کشور سعودی است.
پیش از ملاقات وزیر دفاع آمریکا با مسوولان سعودی، جف مورل سخنگوی گیتس به خبرنگاران گفت: «ایران در محور گفتوگوها خواهد بود زیرا آنها تهدیدی برای منطقه تشکیل میدهد و در روزهای اخیر برای استفاده از نا آرامیهای منطقه ایفای نقش میکنند.»
بیشتر بخوانید:
«گفتوگوی تلفنی ایران و ترکیه در خصوص بحرین»
شراره سعیدی/ رادیو کوچه
انتقاد شدید از دولتهای گذشته و در عین حال اغراق در فعالیتهای خود یکی از محورهای اصلی مواضع دولت آقای «احمدینژاد» را شامل میشود. در حالی که احمدینژاد در کابینه «هاشمی رفسنجانی» بهعنوان استاندار اردبیل حضور داشته است و همچنین ریاست جمهوری ایران برای هشتسال در اختیار «علی خامنهای» رهبر فعلی ایران قرار داشت، احمدینژاد تنها 2 ماه پس از روی کار آمدن مدعی شد که دولتهای قبل هیچ کار اساسی نکردهاند در حالیکه او در این 2 ماه چهار مصوبه زیر بنایی اقتصادی داشتهاست :
«با احترام به تمام دولتهای قبلی، آنها در این مدت مصوبات زیربنایی، مترقی و اساسی نداشتند… دولت به خوبی و با تدبیر عمل کرد و امروز شرایط ما در همه موارد به مراتب بهتر از چند ماه قبل است.» رییسجمهوری اضافه کرد: «دولت قبلی در دور اول، بیش از پنجماه طول کشید تا مستقر شود و سیاستهای اقتصادی دولت قبلی بعد از دو سال اعلام شد حال آنکه این دولت در عرض دو ماه، چهار مصوبه زیربنایی و اقتصادی داشت.» آقای احمدینژاد مصوبات مهم دولت در دو ماه ابتدایی ریاست جمهوریاش را برشمرد و گفت: «به نظرم اینها مصوبات بسیار بزرگی است. دولت کارش را بیسروصدا انجام میدهد و تنها دولتی است که در دو ماه، تا این حد مورد هجوم تبلیغات درونی و بیرونی قرار گرفته است.»
همچنین با آنکه پروسه برنامه اتمی ایران از سالهای قبل از انقلاب آغاز و پس از توقفی ۱۰ ساله ناشی از انقلاب و جنگ مجددن دنبال شد، اما دولت احمدینژاد سعی داشت که این اقدام را به نام خود تمام کند. دستیابی ایران به غنیسازی در ماههای آخر دولت پیشین صورت گرفت و توسط رییس جمهور وقت اعلام شد، اما در جریان راهاندازی رسمی «سانتریفیوژها» برای تولید کیک زرد در نطنز و جشن هستهای که توسط دولت صورت گرفت، هیچ اشارهای به نقش دولتهای قبلی نشد و از هیچ یک از آنان هم دعوت به عمل نیامد، این درحالی بود که احمدی نژاد بر سر سفره آماده شده در دولتهای قبل نشسته بود و از دستآوردهای آنان استفاده کرد.
به گزارش تازه صندوق بینالمللی پول، به رغم برخوردار بودن ایران از یک دوره استثنایی رونق در عرصه در آمدهای نفتی، نرخ رشد اقتصادی این کشور از 5/7 درصد در سال 2002 به 4/5 درصد در سال 2005 کاهش یافته بود.
با روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد عملن هیچگونه تغییری در سیاستهای کلی اتمی ایران به وجود نیامد. چرا که اینگونه تصمیمات کلان، در ساختار تصمیمگیریهای سیاسی ایران، در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ میگردد. بسیاری معتقدند «سید محمد خاتمی» رییسجمهوری پیشین اندکی قبل از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، دستور ازسرگیری غنیسازی را صادر کرد. لیکن عکسالعمل خارجی این عمل، چند روز بعد و در زمان ریاستجمهوری آقای احمدینژاد بروز کرد. تغییر در نفرات تیم مذاکرهکننده ایران درباره مذاکره هستهای با کشورهای اروپایی در اولین گام بهانهای برای اتحاد عمل آمریکا و اروپا بر سر مساله ایران شد.
از سرگیری فعالیتهای هستهای مربوط به غنیسازی اورانیوم توسط ایران که در هر حال در هشتمین روز ریاستجمهوری وی اعلام شد، باعث واکنشهای مختلفی شد. برخی از کشورهای جنبش عدم تعهد از این اقدام استقبال کردند و درمقابل برخی از کشورهای اروپایی به رهبری انگلستان، با نزدیک شدن به موضع آمریکا، از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت حمایت کرد. این پرونده پیش از این و تا یک هفته پس از آغاز به کار مجدد مجتمع اصفهان، در شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بررسی میشد. ایران و برخی از کشورهای مستقل این اقدام را غیر حقوقی و غیر قانونی خواندند.
باید به یاد داشت روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد، باعث تغییراتی در ترکیب نهادهای گوناگون زیر مجموعه دولت، ازجمله تغییراتی در ترکیب نهادهای تصمیمسازی سیاست خارجی ایران شد. در یکی از بحثانگیزترین این تغییرات، دولت با تغییر درترکیب شورای امنیت ملی، «علی لاریجانی» را جایگزین «حسن روحانی»، رییس تیم مذاکرهکننده با اروپا پیرامون سیاست خارجی ایران کرد و اعضای تیم جدید مذاکرات هستهای ایران کاملن تغییر کرد. در بدنه دستگاه دیپلماسی ایران نیز تغییراتی صورت گرفت. برای مثال حدود 40 سفیر ایران در سایر کشورها، ازجمله بیشتر سفرای ایران در کشورهای اروپایی به تهران فراخوانده شدند و چهرههای دیگری جایگزین آنها شدند.
و اما رویه اقتصادی آقای رییسجمهوری، بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، رشد اقتصادی ایران از 1/7 درصد در سه ماه اول سال 1384 خورشیدی به 4/7 درصد در سه ماه اول سال 1385 کاهش یافتهاست.
به گزارش تازه صندوق بینالمللی پول، به رغم برخوردار بودن ایران از یک دوره استثنایی رونق در عرصه در آمدهای نفتی، نرخ رشد اقتصادی این کشور از 5/7 درصد در سال 2002 به 4/5 درصد در سال 2005 کاهش یافته بود.
گمرک ایران در آبان ماه سال 1385 اعلام کرد: صادرات غیرنفتی کشور در هشت ماهه نخست این سال با 48درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ده میلیارد و یکصد میلیون دلار و و ارزش واردات این کشور در همان سال بیست وشش میلیارد دلار اعلام شد.
اما همچنین برخی از اقتصاددانان از جمله نایب رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، رشد صادرات غیرنفتی را محصول بالارفتن ارزش انرژی بر فرآوردههای پتروشیمی و فولاد میدانند و بر این باورند که تحولی محسوس در افزایش کمیت صادرات ایران پدید نیامده و این مسئله تنها به افزایش ارزش صادرات محدود میشود.
معاون پژوهشهای اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 18 آذر 1385 رسمن اعلام کرد که: «هماکنون کشور دارای 60 میلیارد دلار ذخایر ارزی و 90 میلیارد دلار تعهد خارجی است.»
گروهی از استادان اقتصاد دانشگاههای ایران در نامهای به تاریخ 21 خرداد 1386 به محمود احمدینژاد، رییسجمهوری نظام اسلامی شرایط اقتصادی کشور و سیاستهای دولت وی را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

بین سالهای 1385 تا 1388 دولت نزدیک به 5 میلیون تن برنج وارد کشور کردهاست که در مجموع با تولید داخلی، میزان برنج کشور 13 الی 14 میلیون تن در این سالها بوده که 2.5 میلیون تن از برنج وارداتی مازاد بودهاست که با توجه به نرخ جهانی برنجهای خریداری شده در این سالها دولت نزدیک به 750 میلیوندلار برای خرید برنج از کشور ارز خارج کرده است که اینکار سبب ذخیره گسترده برنج داخلی و حتا ورشکستگی برنجکاران داخلی شده است.
در تاریخ 22 شهریور ماه 1388، نماینده شهر «آمل» در مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از روند واردات بیرویه برنج خارجی شد و افزود: «این مسئله یکی از بزرگترین ضربههای دولت و متولیان امر در زمینه واردات برنج به کشور است که باید با اخذ تدابیر لازم از ورشکستگی برنجکاران جلوگیری کرد.»
احمدینژاد از سال 1388 هدفمندسازی یارانهها که از آن به جراحی اقتصادی ایران تعبیر میشود را شروع کرد.
بنا به گفته حسینی وزیر اقتصاد دولت جمهوری اسلامی ایران: «در این طرح عظیم و مهم اقتصادی اجتماعی کشور همه مردم ایران از هدفمندکردن یارانهها بهرهمند میشوند اما بهرهمندی مستقیم قشرهای ضعیف و متوسط بیشتر خواهد بود. هدفمندکردن یارانهها به ما کمک میکند با استفاده بهتر از منابع به مرحله بالاتر تحول در اقتصاد برسیم و مشکلاتی از جمله تورم نداشته باشیم.»
بنا به گفته محرابیان وزیر صنایع و معادن دولت: «اجرای قانون هدفمندی یارانهها موجب رونق اشتغال در کشور میشود، صنعنت در کشور بومی میشود، برهمین اساس هیچگونه نگرانی در بحث هدفمندی یارانهها در بخش صنعت وجود ندارد. و رحیمی معاون اول احمدینژاد معتقد است که اجراى صحیح قانون هدفمندى یارانهها نجات بخش اقتصاد کشور است.»
خبر / رادیو کوچه
روز چهارشنبه، مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح فعالیت و نظارت بر سازمانهای غیردولتی، به این سازمانها اجازه داد تا راهپیماییهای غیرسیاسی برگزار کنند. با این حال، نمایندگان مجلس انجام راهپیمایی را منوط به کسب اجازه از «مراجع ذیربط» کردهاند.
به گزارش خانه ملت، بنابر مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، سازمانهای غیر دولتی میتوانند در زمینه «ارایه خدمات مورد نیاز جامعه، اظهار نظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب به دستگاههای اجرایی و همچنین برگزاری اجتماعات و راهپیماییها به صورت غیرسیاسی پس از کسب مجوز از مراکز ذیربط» اقدام کنند.
سازمانهای غیردولتی، همچنین برای دریافت کمکهای نقدی و غیرنقدی از آژانسهای وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر منابع کمک کننده خارجی، باید اجازه بگیرند.
به گزارش خبرآنلاین، تصویب این تبصره از طرح فعالیت و نظارت بر سازمانهای غیردولتی با «مباحثههای طولانی نمایندگان» روبهرو شده و واکنشهایی به همراه داشته است.
محمد دهقان، عضو هیت رئیسه مجلس با پیشنهاد حذف این تبصره گفت: «اصل برگزاری راهپیمایی سبقه سیاسی دارد و با برگزاری تجمعات متفاوت است. از این رو، اگرچه ما با برگزاری تجمعات مشکلی نداریم اما باید برگزاری راهپیمایی را از این قانون حذف کنیم تا زمینه سواستفاده فراهم نشود.»
در همین حال، مصطفی کواکبیان، از نمایندگان اصلاحطلب مجلس، از پیشنهاد حذف این تبصره انتقاد کرد و گفت: «چرا باید زمینه هرگونه راهپیمایی را حذف کنید. این مخالف با اصل ۲۷ قانون اساسی است که برگزاری تجمعات و راهپیماییهای بدون حمل سلاح را مجاز میداند.»
لازم به ذکر است در واکنش به بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته سازمان عفو بینالملل و تشکل عرصه سوم، دو سازمان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر، با صدور بیانیه مشترکی از نمایندگان مجلس خواستند که از تصویب «طرح تاسیس و نظارت بر فعالیت سازمانهای غیردولتی» خودداری کنند.
بیشتر بخوانید:
«خطر نابودی سازمانهای غیردولتی در ایران»
خبر / رادیو کوچه
روز چهارشنبه، دانشگاه آکسفورد با صدور بیانیهای اعلام کرد که برای ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی، پسر آیتاله هاشمی رفسنجانی در مقطع دکترای این دانشگاه مبنایی نیافته است.
به گزارش بیبیسی، در بیانیه کوتاه این دانشگاه آمده است: «سر پیتر نورث (مسوول تحقیق در مورد ادعاهای مطرح شده در مورد آقای هاشمی)، اتهامات وارده در مورد نحوه پذیرش دانشجوی دکترای مورد نظر را بررسی کرده و مبنایی نیافته است که دانشگاه آکسفورد بر اساس آن اقدام قانونی علیه این دانشجو انجام دهد.»
همزمان آقای هاشمی با انتشار بیانیهای، توضیحاتی را در مورد اتهامات وارد شده به خود ارایه کرد.
به نوشته او، هدف از مطرح شدن این اتهامات «آلوده کردن نام خانواده هاشمی» بوده و اتهامات توسط کسانی مطرح شده است که «فلسفه وجودی خود را در توهمات و بهتان به دیگران میبینند.»
آقای هاشمی نوشته که پس از گذراندن یک پروسه طولانی و ۹ ماهه، شامل بررسی مدارک تحصیلی و پروپوزال (طرح پایان نامه) و همچنین «چندین مصاحبه با اساتید مربوطه» موفق به دریافت پذیرش دانشگاه آکسفورد شده است.
پیشتر کاوه موسوی، یکی از محققان در دانشگاه آکسفورد گفته بود که آقای هاشمی شرایط ادامه تحصیل در این دانشگاه را نداشته و از جمله فاقد تسلط لازم بر زبان انگلیسی و سوابق علمی و کاری مرتبط و کافی است.
آقای هاشمی در بیانیه خود توضیح داده است که در دبیرستان جزو شاگردان برجسته بوده، با کسب رتبه ۲۹ در کنکور سراسری ایران در رشته مهندسی مخابرات وارد دانشگاه تهران شده و فوق لیسانس مهندسی انرژی خود را هم از دانشگاه صنعتی شریف گرفته است.
به نوشته آقای هاشمی، او در دورهای برای تحصیل به کشور استرالیا رفته و پس از مطالعه زبان انگلیسی، وارد دانشگاه دولتی کانبرا شده، اما در پی حمله گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی به منزلش، استرالیا را ترک کرده است.
آقای هاشمی ضمن اشاره به مسوولیتها و سوابق تحقیقاتی خود در سازمان مهندسی و تاسیسات دریایی وزارت نفت، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و مرکز تحقیقات علمی دانشگاه آزاد، نوشته است که این سوابق در پذیرش او در دوره دکترای دانشگاه آکسفورد موثر بوده است.
بیشتر بخوانید:
«بررسی وضعیت مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد»
از کنار بهار میگذشت
که باد نیمهجان سردی
دستش را گرفت و گفت
من میروم
تو بمان
سیمین/ رادیو کوچه
simin@koochehmail.com
با وجودی که دو هفتهای از آغاز بهار میگذرد اما برنامههای من همچنان حال و هوای نوروز و آغاز بهار را دارد.
امروز در این برنامه گپی کوتاه و از راه دور دارم با «امیر کارگر» یکی از هموطنان مهاجر که نوزده سالی است دور از وطن زندگی میکند اما نوشتههای او همچنان رنگ و بوی صفا و صمیمیت وطنی را دارند.
او در این سالها کتابی را منتشر کردهاست با عنوان «تنهایی عشق در غربت تن» و این کتاب را تقدیم کرده به تمامی کسانی که عشق را تنها با کلمه نمیشناسند.
با امیر کارگر همراه میشویم و گوش جان به چند برگی از دفتر اول این کتاب میسپاریم.

photo by Azlan hashim
هفت سین
گفت عید است
هفت سینات کو ؟
گفتم جور نشد
او که نیست
صداقت، صفا، صمیمیت
سین نیستند
و غایبند
اما همهی سینهای دیگر
مرا به سین سر درگمی برده
سین سردی وجودم
سین سرمای دلم
سین سرمستیهای الکی
سر خوشیهای دروغی
….
بعد او
سین سرزمین خوشبختیها
همه را چیدم
سر سفرهی تنهایی
و رفتم
سبزه را یادکنم
و نوشتهی دیگری با عنوان «عید»
عید
کسی گفت که بهار آمد
تبریک باید که بگویی
زود باش دیر نکنی
هدیههایت کو ؟
گفتم آخر
من که فصلی حس نکردم
کی بهار آمد؟
زمستان کی سرد شد؟
پاییز آیا زرد بود؟
من کجا بودم ؟
همین جا چندی پیش
انگار چیزی مرا یک فصله کرد
…
از همان روز اول عشق تو
نبض زندگیم
درطبیعت تو بیدار شد
صدای تو
آبشار علاقه است
نگاهت
گرمای بهار
حضورت
همان باغ پراز گل
من چه میخواهم
وقتی بهارم تویی
هر روز عید را
با لبخند تو
جشن میگیرم
تا عشق تو هست
بهار من مهیا است
عید من تویی
بهارم تویی
دوستت دارم
افشان برزگر/ رادیو کوچه
دهه 80 در ایران، دههای است که میزان شیوع و وقوع انواع آسیبهای اجتماعی روندی صعودی را طی کرده که این امر موجب شده، بسیاری از این مشکلات وارد مرحله بحرانی و خطرناک خود شوند. یکی از آسیبهای جدی که خانوادههای ایرانی را تهدید میکند و در سالهای اخیر، تقریبن اکثر خانوادهها طعم تلخ آنرا چشیده اند، پدیده «طلاق» است.
مسوولان دولتی در سالهای گذشته نسبت به کاهش آمار ازدواج در ایران ابراز نگرانی کردهاند، بهطوری که آمارهای رسمی در سال گذشته حاکی از رشد سه درصدی ازدواج دارد که این آمار با توجه به این که 17 میلیون دختر و پسر ایرانی در سن ازدواج قرار دارند، بسیار پایین است، این در حالیست که در همین مدت طلاق از رشد شش درصدی برخوردار بوده است، بهعبارت دیگر رشد طلاق در کشور دو برابر ازدواج است و از پنج ازدواج، یک مورد آن به طلاق منجر میشود که این سرانه در شهرهای بزرگ، بیشتر است.
اما مسوولان برای کارآمد نشاندادن سیاستها و برنامههای خود، بیشتر بر روی آمار و لزوم ازدواج در کشور مانور میدهند، در حالی که آثار و پیامدهای پاشیده شدن همین خانوادههایی که مسوولان به دنبال تشکیل آن هستند، بسیار بیشتر از شکل نگرفتن آنهاست و اساسن عملکرد دولتمردان در سالهای اخیر نشانگر آن نبوده که بهدنبال حفظ و تقویت حریم خانواده باشد، بلکه برعکس با ایجاد قوانینی، روند جدایی زوجها را نیز تسهیل کردهاند.
حتمن تاکنون جمله «مهرم حلال، جانم آزاد» را به کررات شنیدهاید. این سادهترین روش طلاق در ایران است که به طلاق «توافقی» معروف شده است، در حالی که در قانون چنین طلاقی وجود خارجی ندارد. در واقع طلاق توافقی محصول ابتکار زنانی است که در برخورد با نواقص قانون مردسالار آن را به وجود آوردهاند.

در قانون طلاقی بهنام «خلع» وجود دارد که بر اساس آن، زن به واسطه کراهتی که از مرد دارد باید مالی کمتر، معادل یا بیشتر از مهریه خود را به مرد بدهد تا او را راضی به طلاق کند و از آنجا که زنان هیچ حربهای برای راضیکردن همسر خود برای جدایی ندارند و مطابق با ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با مرد است و مرد هروقت که بخواهد می تواند زن خود را طلاق دهد، زنان معمولن همه حقوق مالی خود را میبخشند تا همسرشان را برای جدایی راضی کنند، لذا قضات دادگاهها، طلاق توافقی را به لحاظ قانونی با مواد مربوط به خلع توجیه میکنند.
در این نوع طلاق، زنان از تمام و یا بخش زیادی از حقوق مادی و معنوی خود، حتی حضانت فرزندان صرف نظر می کنند تا بتوانند از زندگی که به دلایل مختلف عرصه را بر آنان تنگ کرده رهایی پیدا کنند، چه خود در ایجاد مشکلات نقش داشته باشند، چه شریک زندگی.
مارها بیانگر آن است که میزان طلاق توافقی از مرز هشدار عبور کرده و در مرحله بحرانی قرار گرفته است، به طوری که آمار طلاق توافقی از سال 1380 روند جهشی به خود گرفته و در کنار افزایش کل آمار طلاق در کشور، در حال حاضر بیش از 80 درصد طلاق ها به روش توافقی صورت می گیرد که کارشناسان هشدار داده اند این آمار در سال های آینده و با شرایط فعلی قطعا بیشتر خواهد شد.
بر اساس آمارهای رسمی، 80 درصد افرادی که درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه می کنند را زنان تشکیل می دهند که 40 درصد این زنان، افرادی هستند که یا در دوران عقد بسر می برند و یا سابقه کمتر از سه سال زندگی مشترک را دارند، این در حالیست که عمر زندگی مشترک برای رسیدن طلاق توافقی در سال های گذشته، پنج سال بوده است.
نکته دیگر آن که 62 درصد افرادی که قصد طلاق دارند در همان ماه اول آغاز اختلاف به مراکز بهزیستی مراجعه کردهاند که خود نشان از تصمیم جدی برای طلاق است. تحقیق بر روی خانواده های این افراد نیز نشان می دهد که 70 درصد مردها و 74درصد زنها در خانوادهشان سابقه طلاق نداشتهاند.
در این میان کارشناسان معتقدند که طلاق توافقی با توجه به آمارهای ارائه شده، نقش بسزایی در نابودی زندگی خانواده ها دارد، چراکه در این نوع طلاق، پر کردن فرم طلاق بیشتر از 10 دقیقه طول نمی کشد و حداکثر زمان برای جاری شدن صیغه طلاق سه روز است و لازم نیست که زوج ها برای جدایی از یکدیگر، کفش آهنی به پا کرده و ماه ها پله های دادگاه های خانواده را بالا و پایین بروند.
کارشناسان امور خانواده بر این باورند که این امر، فرهنگ ایرانی را که زندگی زیر یک سقف حتی با تحمل سختی های فراوان را تجویز می کند، تحت الشعاع قرار داده و زوج ها در برخورد با کوچک ترین مشکلاتی، طلاق آن هم از نوع تواقفی را در پیش می گیرند، به طوری که برخی مسوولان دولتی معتقدند که طلاق توافقی به «مد» و یک حرکت «روشنفکرانه» تبدیل شده است.
البته این دسته از اظهارنظرها، از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است، چراکه افرادی که از نظر روانی در شرایط طبیعی قرار دارند برای نشان دادن روشنفکر بودن خود و یا تبعیت از مد، زندگی خود و خانواده شان را نابود نمی کنند.
به طوری که نتایج تحقیقات دولتی هم نشان داده که علت 45 درصد از طلاق ها به نحوه آشنایی زوج ها برمی گردد که این افراد به دو روش دوستی و آشنایی در محل کار و تحصیل با یکدیگر آشنا شدهاند.
هر چند، عوامل متعددی همچون مشکلات اقتصادی، اعتیاد ، خیانت همسران، دخالت های خانواده ها، بیکاری، نداشتن تفاهم اخلاقی، مشکلات جنسی، توجیه نبودن زوج ها نسبت به مشکلات پس از طلاق و ده ها مورد دیگر، منجر به جدایی همسران می شود، اما به گفته کارشناسان در سال های اخیر مسائل فرهنگی نقش پررنگ تری در گسترش این پدیده در کشور داشته است، به طوری که آن ها معتقدند، تغییر روش های همسریابی و کوتاه بودن زمان نامزدی، زمینه را برای طلاق های زودهنگام به خصوص طلاق توافقی هموار می کند.
به طوری که نتایج تحقیقات دولتی هم نشان داده که علت 45 درصد از طلاق ها به نحوه آشنایی زوج ها برمی گردد که این افراد به دو روش دوستی و آشنایی در محل کار و تحصیل با یکدیگر آشنا شدهاند. همچنین بر اساس این تحقیق هر چقدر مدت دوران نامزدی افزایش پیدا کند، احتمال طلاق در آینده کاهش می یابد.
هرچند رشد آمار طلاق در هر کشوری نشان دهنده وجود بحران در صمیمی ترین بنیاد جامعه است، اما برخی از جامعه شناسان گسترش طلاق توافقی را دارای کارکردهای مثبت می دانند، چرا که آن ها معتقدند که طلاق توافقی باعث تنش زدایی در روابط زوج ها هنگام طلاق می شود، به طوری که تنش های رفتاری به تنش های عقلانی تبدیل می شود.
همچنین این نحوه جدایی از جهتی نشان دهنده چشم انداز مثبت از آگاهی زنان به حق و حقوق خودشان است، چراکه در شرایط فعلی که زنان از حق طلاق برخوردار نیستند، با استفاده از این روش توانسته اند، قضات را نسبت به صدور حکم طلاق متقاعد کنند.
البته این دیدگاه دارای مخالفان زیادی هم هست، چراکه بسیاری معتقدند این روش طلاق اجحاف در حق زنان است، چراکه وقتی زن از لحاظ روحی تحت فشار شدید قرار میگیرد، حاضر میشود از حق و حقوق قانونی خود مثل مهریه، نفقه و غیره چشمپوشی کند و با راهکار طلاق توافقی از طرف مقابلش جدا شود و جان و زندگیش را نجات دهد.
در این شرایط باید راهکارهای قانونی و فرهنگی اندیشیده شود، تا از تضعییع بیشتر حقوق زنان جلوگیری به عمل آید که بخش عمده ای از این راهکارها تنها به دست دولتمردان عملی می شود، اما به نظر می رسد با وجود نگاه های مردسالارانه در دولت و سایر بخش های حکومت، تصویب قوانین حمایتی از زنان بعید به نظر می رسد، به طوری که از معدود پیشنهادات دولت برای کاهش طلاق توافقی در کشور، تنها در نظر گرفتن اصل «اطاله دادرسی» است که در این مدت، احتمال صلح طرفین افزایش پیدا کند، در حالی که شاید همین طولانی شدن رسیدگی به پرونده، مشکلات بین خانواده ها را بیشتر و آسیب های بیشتری را متوجه زوج ها و کودکانشان کند.

به نظر می رسد تنها اقدام عملی دولت هم برای کاهش آمار طلاق توافقی نیز به برگزاری چند دوره پایلوت آموزش مهارت های زندگی محدود شده است.
اما در این میان کارشناسان علاوه بر اصرار بر اصلاح قوانین فعلی برای دفاع از حقوق زنان، ایجاد نهادهای مشاوره قوی برای زوج های متقاضی ازدواج و طلاق، ایجاد بیمه تامین اجتماعی مخصوص زنان متاهل، اجباری شدن بحث مشاوره قبل از ازدواج، نهادینه شدن دوران نامزدی به معنای واقعی در خانواده ها و استقرار مشاوران حرفه ای در کلانتری ها را از عوامل موثر در کاهش طلاق توافقی و افزایش پایداری نهاد خانواده می دانند.
با شرایط فعلی می توان تنها امیدوار بود که مسوولان ذی ربط با صدای این زنگ خطر که پشت دیوار خانه ها مدت هاست به صدا درآمده، از خواب بیدار شوند و راهکارهای عملی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده های بیشتر که اکثر قربانیان آن را هم زنان و کودکان تشکیل می دهند، بیاندیشد و اجرا کند.
اعلام برنامه:
آمار طلاق در ایران در سال های اخیر افزایش چشمگیر پیدا کرده است. انچه در این مدت موجب افزایش نگرانی کارشناسان شده، رشد بی سابقه طلاق توافقی بوده است. در این نوع طلاق زنان از تمام حق و حقوق خود در قبال جدا شدن از همسر، می گذرند. در این گزارش به ابعاد گوناگون طلاق توافقی در کشور پرداخته شده است.
مهرزاد موسوی/ رادیو کوچه
چند روز پیش یکی از دوستان مطلبی را گفت که تلنگری برایم شد و به یادم آورد که چهقدر موضوع خوبی است که در موردش بنویسم. در عین حال راستش موضوعی است که میترسم راحت بگویم چیست.
چون به خوبی میدانم در فضایی که برخی به عمد و عدهای غیرعمد به وجود آوردهاند و تحت تاثیر فضای ایجاد شده، روی این موضوع نظر چندان خوبی ندارند و پرداختن به این عناوین دلزدهشان کرده مخصوصن قشر جوانتر برایشان غریب و نا آشناست.
پس با عذر بیتقصیر از این ذهنیت مینویسم و میگویم از کسانی که میشناسمشان و چون خوب میشناسم حقدارم و وظیفه دارم در موردشان بنویسم .
ما هشت سال درگیر یک جنگ ناخواسته شدیم ، همه کسانی که عرق ملی و ایرانی داشتند حتا اگر مخالف حکومت و اسلامی بودند و همینطور کسانی که براساس حس مذهبی و تکلیف شرعی و بنا بر وظیفه خود به جنگ رفتند.
به این دلیل بر این مطلب تاکید دارم که بدانیم هرچه که هستیم و در هرجا و مرام و مسلکی که هستیم، اگر ایران را دوست داریم پای ایستادن و دفاع از آن هم هستیم. حتا همین حالا هم کاری که جنبش سبز میکند نجات ایران است از اجنبیهایی که برای نابودی کشور در داخل ایران رسوخ کردند، نامشان هر چه که باشد مهم نیست. مهم هدفشان برای از بینبردن ایران است.

گفتم ما درگیر جنگ شدیم و در این جنگ مانند همه جنگها تعداد زیادی شهید و اسیر و جانباز داشتیم و حالا سالها از آن جنگ می گذرد، نبردی که حالا خیلی حرفها در چند و چونش است، همه اینها بماند ولی این جنگی که برای ما تمام شده، هنوز برای بسیاری ادامه دارد. پایان جنگ برای آنها، شروع بوده و حالا حالاها پایانی ندارد.
برای زنی که همسرش را در جنگ از دست داده هنوز داغ نداشتن ادامه دارد، برای کسی که همسرش جانباز و ناتوانشده هنوز این جنگ ادامه دارد، برای فرزندی که پدر ندارد این جنگ تمامی ندارد و برای مادری که پسرش را بعد از بالیدن و بلوغ به ناگاه پر پر میبیند هنوز ادامه دارد، این سوز و درد عمیق پایانش با پایان زندگی آنها انگار تمام می شود.
من از خانوادههایی مینویسم که شاید بسیاری از کسانی که این نوشته را میخوانند برایشان ناآشنا باشد، ولی ای کسانی که سنتان به آن سالها قد نمیدهد و از سهمیه فرزندان شهدا و جانبازان در کنکور مینالید، کاری به درستی و نادرستی این سهمیه ندارم ولی آیا حاضر بودید یک انگشت دست پدرتان قطع شود و شما به همین دلیل بتوانید به دانشگاه بروید؟ من این سوال را در کلاس درسم پرسیدم و جواب شاگردانم سکوت بود.
هیچ فکر کردهاید نداشتن پدر یعنی چه؟ فهمیدهاید عمق این نداشتن را؟ پدر بدش هم خوب است، چه رسد به اینکه پدری داشته باشید مهربان، مدیر، هنرمند و عاشق و بعد ، در جنگی ناخواسته او برای همیشه برود.
شاید به جز کسانی که از نزدیک با این خانوادهها و خود آنها برخورد نداشتهاند نفهمند از اوج آسیبپذیری و دردی که این بچههای شهید میکشند، همین درد کافی است که الان با این جو کشور این بچهها رویشان نمیشود بگویند فرزند شهیدند، تا دانشگاه قبول میشوند هیچ کس استعدادشان را باور نمیکند، همه چشم به سهمیهشان دوختهاند.
جنگ تمام شد، ولی کسی که رفت دیگر برنمیگردد، کسی که ناقص شد، دیگر کامل نمیشود … میخواهم بپرسم کدام یک از شما تا به حال دیدن قطع نخاعیها رفتهاید
خیلی سخت است بفهمیم حال همسر شهیدی را با بچه های یتیمی که باید بدون پشتوانه آب و نانشان بدهد، خرید برود، دکتر، مریضی، درد ، ناله و بهانه و خودت که مچاله شدهای از این همه فشار و تنهایی و فامیلی که هر کدام تنها میتوانند نصیحتکنندگان خوبی باشند نه همراهان خوب. و همه این ها در حالی است که از نظر مالی تامین باشد و این حق آنهاست که تامین باشند که البته آن هم با سازمان عریض و طویلشان چیزی در حد یک زندگی معمولی و متوسط دستشان را می گیرد، تازه اگر این میان این لقمه مشتری دیگری پیدا نکند.
کدام ما می فهمیم درد همسری را که مرد مهربانش را دیگر ندارد ، مرد عاشقی را که رنگ قرمز را دوست می داشت، مردی که عاشق سفر بود، هنرمند بود، پشتوانه بود، پدر مهربان بود و حالا بیست سال و اندی است که دیگر نیست و مهم این که، خود انتخاب کرده که نباشد .
چه کسی میداند زمانی که دختر این خانواده بزرگ میشود وعاشق فردی پرعیب و اشکال، هیچکس نیست مادر تنها را یاری کند، پشتش باشد و آن روز را که زن تمام این نبودنها را برسر مزارش فریاد میکند و می نالد که نمیبخشم تو را. که رفتی. که مرا تنها گذاشتی با این همه جنگهای زندگی. و آنقدر گریه کند که بیهوش شود ….
کسانی که تمام دردشان سهمیه و حقوق این خانوادههاست می دانند این تنهاییها را ، دردها را ، بیپناهیها و سر قبر فریاد زدن ها را…… آیا در خانواده فردی را که نقص عضو داشته باشد داشتهاید؟ نه از نوع مادر زاد، از آن نوعی که خودش داوطلبانه برای هدف و آرمانی دچار قطع و یا نقص عضو باشد. خواه یک پا، دو پا ویا دست وحنجره وقطع نخاع…. شما در خیابان شاید ظاهر یک نقص را ببینید ولی خود او، همسر و فرزندانش با این نقص زندگی میکنند، گرچه عادت میکنند ولی به سختیهایی عادت میکنندکه برای نجات کشورشان انتخاب کردهاند، اجباری نبوده .
زنی که در کنار مرد جانبازش به مسافرت میرود و تمام وسایل سفر را یک تنه بردوش میکشد و اگر بتوانند که بچهدار شوند در راههای طولانی همسرش توان و همیار بردوش گرفتن کودکشان نیست، بارهای خرید هر روزه دردهای مزمن همیشگی وخیلی چیزهایی که به چشم عابران نمیآیند تا زمانی که با آنها زندگی کنی. فرزندانی که هیچوقت پدر فوتبال دوستشان رفیق گلهای کوچکشان نخواهد بود و با او نمیتواند بدود، نمیتواند شریک بازیاش شود ……
جنگ تمام شد، ولی کسی که رفت دیگر برنمیگردد، کسی که ناقص شد، دیگر کامل نمیشود … میخواهم بپرسم کدام یک از شما تا به حال دیدن قطع نخاعیها رفتهاید، انسانهایی که مانند گل و گیاه باید مرتب آب و نورشان را تنظیم کنی و دارو و درمانشان کنی و سالها در یک ساختمان زندگی را به همین وضع خلاصه میکنند و جوانیشان را در چهار دیواری با زخم بستر سپری میکنند، نه زنی همراه و نه فرزندی و نه هیچچیز و همه اینها یادگار یک جنگ تمام نشده است .
و در بیرون این چهار دیواریهای پر از حرف و درد، فقط خبری که همهجا پیچیده، خبر سهمیه و حقوق و مزایاست که گوش و چشم همه را پر کرده است.

در تمام سال ها نام این خانواده ها مثل گوشت قربانی ، میهمان سفره های سیاست مداران شده است، هرجا که خواستند بهنام اینها، انگ زدند، درشتی کردند، خوردند و بردند. هر جا خواستند آنها را چکش کردند برای کوبیدن نسل جوان، برای بستن و تنگکردن حصارهای خود راییشان ، خون شهدا را رنگین کردند و بر سر و صورتشان مالیدند و هیهات گویان و باطوم به دست برسر مردم کوبیدند.
هر کجا اموالی بود بهنام اینها سند زدندو به نام اینها خود خوردند.
و مردم بیخبر از همه جا دلها چرکین کردندو حرفها گفتند و صفحهها ساختند از زندگی اینها، غافل که چه میسوزند و میسازند با روزگارشان، که بیرونشان مردم را سوزانده و درونشان خودشان را و روحشان را … در همه قشرها هستند افرادنان به نرخ روز خور و فرصتطلب ولی حساب بیشتر این خانوادهها جداست.
و همه اینها تبدیل به اسباب و لوازم حکومت شدند و حالا فرزندی که باید با گردن برافراشته نام پدر خود را با صدای بلند بگوید، طوری در دانشگاه و بیرون و در همهجا مراقب است که کسی نفهمد که پدرش روزی سردار جنگی بوده و حالا نیست و رفته برای دفاع از خاک همگی ما، جانش را عزیزترین هدیه خداوند را از دست داده، ویا قسمتی از ازجسمش را ازدست داده. من میدانم، من این درد را میشناسم .
پیشترها اگر کوچکترین خطایی از یکی از این فرزندان سر می زد، چهقدر سرزنش میشدند، با اینهمه فشار و تنهایی، نمیتوانستند مانند جوانهای عادی و زنان و دختران معمولی با تمام نیازها و خطاها و علاقهمندیهایشان زندگی کنند. این فقدان که باید باعث افتخارشان میشد، کمکم تبدیل به انگشت اشاره و تاکید مردم شده بود.
به مردم یاد داده بودند همهی آدمهای این چنینی را، در قالب و شکل و ظاهری که آنها نشان میدهند بشناسند و همه این داوریها باری بر دوش اینها گذاشت که حالا انسانهایی دیدنی شدهاند، یا در حال انکارند و یا مانند شکلی که حکومت میخواهد، سرو شکل گرفتهاند.
و هنوز در حال جنگ هستند، با تمام نداشتههایشان از پدر و همسر و فرزند و داشتههایشان که یک کوه حرف و اشاره و تنهایی و سختیهاست …
پویا / رادیو کوچه
برنامهی این هفته به بررسی فیلم «دفتر هماهنگی» (Adjustment Bureau) میپردازد. فیلمی با بازی «مت دیمون» و «امیلی بلانت» به کارگردانی «جرج نولفی» (George Nolfi). این فیلم که با درونمایهی آزادی اراده در برابر سرنوشت از پیش تعیینشده شکل گرفته است، روایتی است جذاب و پر هیجان از کتابی نوشتهی «فیلیپ کی دیک» ( Philip K Dick).
در نگارش داستانهای تخیلی، نویسنده از آزادی عملی برخوردار است که نویسندگان واقعگرا فاقد آن هستند. این ابزار که بر اساس متفاوت اندیشیدن بدون مرز نویسنده شکل میگیرد میتواند کارآیی دوگانهای داشته باشد.
میتواند روایت را چنان جذاب و نفسگیر کند که دنبال نکردن آن امری محال باشد. از سوی دیگر توانایی نابودکردن یک ایدهی خلاق را نیز دارد. فیلیپ دیک و جرج نولفی نویسندگان داستان و فیلمنامه، به خوبی با بهرهبرداری از این ابزار، توانستهاند روایتی جذاب را خلق کنند.
Click here to view the embedded video.
«دیوید موریس» (با بازی مت دیمون) کاندیدای نمایندگی پارلمان است. او بهطور تصادفی با الیس (با بازی امیلی بلانت) در دستشویی مردانه برخورد میکند. درفیلم متوجه نمیشویم که الیس بهچه دلیلی در آنجا بوده ولیکن، این رویارویی عجیب باعث جرقه خوردن رابطهای بین آنها میشود. آنها در برخورد دوم که شاید آن هم تصادف بوده باشد، همدیگر را به یاد میآورند. پس از آشنایی اولیه متوجه میشوند که ایدهآل یکدیگر هستند. با شکلگیری رابطه بین آنها دیوید متوجه حضور گروهی مرد کتوشلوار پوش در زندگیاش میشود. مردانی که بیش از پیش آنها را اطراف خود میبیند. این افراد که کارگزار هستند، وظیفه دارند تا مطمئن شوند که همهچیز طبق برنامهای که آنها وظیفهی اجرایش را دارند پیش برود. برنامه ریز را نمیشناسیم.
دیدار «دیوید» و «الیس» با برنامهی آنها مغایرت دارد. آنها آمدهاند تا همه چیز را به روال عادی برگردانند. آنها از دیوید میخواهند که بهخاطر مصالح خویش از ملاقات الیس صرفنظر کند. اما دیوید که به واسطهی اتفاقاتی، از آنچه که در پشت پرده میگذرد مختصر آگاهیای پیدا کرده، تصمیم میگیرد تا با سرنوشت از پیش تعیینشدهی خود بجنگد. تصمیمی که با آغازشدن تعقیب و گریز مصادف است. پی رنگ داستان حالت بازی موش و گربه را به خود میگیرد. الیس و دیوید که فکر میکنند برای یکدیگر ساخته شدهاند سعی دارند تا دشمنان کت و شلور پوش خود را شکست دهند.

دفتر هماهنگی فیلمی است جذاب و پرهیجان که ساعت خوشی را در سینما برای شما رقم خواهد زد. کسب امتیاز 7.2 از 10 نیز در تارنمای (IMDB) نشان از موفقیت این فیلم دارد.
منابع
http://www.imdb.com/title/tt1385826/
http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110302/REVIEWS/110309994/1023
چندی پیش در سال 89، برخی افراد منسوب به دولت جمهوری اسلامی و موسوم به لباس شخصی در یکی از مکانهای زیارتی شیعیان در تهران به تعدادی از نزدیکان آیتاله هاشمی رفسنجانی، از جمله فائزه هاشمی و محسن هاشمی تعرض و اقدام به فحاشی کردهاند. این ویدئو بخش دیگری از این حادثه است.
رادیو کوچه پیشاپیش از استفاده برخی الفاظ توسط افراد داخل فیلم عذرخواهی میکند.
ویدئو:
«تعرض و فحاشی به فائزه هاشمی»
Click here to view the embedded video.
چهارشنبه 17 فروردین 90 / 6 آوریل 2011
اجرا: زهره
استودیو: اعظم
تقویم تاریخ
گزیده اخبار مطبوعات ایران
مجله جاماندگان – «عملکرد، دولت منکر» – شراره سعیدی
بخش اول خبرها
روزنگاشت – «آثاری باقی در موزه های جهان» – محبوبه شعاع
مجله خبری کابل – آرین
گفتوگوی روز از اردوان روزبه «من کمکت میکنم خودت را بکشی»
روزمرگیها – «جنگ تمام نشده» – مهرزاد موسوی
پرسهای در دیار غربت – «تنهایی عشق در غربت تن» – سیمین
بخش دوم خبرها
تماشاخانه کوچه – «دفتر هماهنگی» – پویا
بیانیه سازمان عفو بینالملل – «آذربایجانیها در جریان اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه دستگیر شدند»
زخم – «طلاق توافقی، ابتکار زنانه یا اجبار زمانه؟» – افشان برزگر
بخش سوم خبرها
آنچه در این بخش میآیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانهها است.
فرامرز دادرس/ پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی
منبع: فرهنگ ایران
در پی یک توافق یک محرمانه میان پادشاه عربستان و شیخ حمدابنعیسی آلخلیفه، امیر بحرین، در صورت سرنگونی رژیم کنونی بحرین بر اثر شورش همگانی مردم و یا حمله خارجی، این جزیره ایرانی که تا پیش از استقلال در سال 1971، استان چهاردهم ایران بهشمار میرفت، به استان چهاردهم عربستان تبدیل خواهد شد.
بر پایه این توافق محرمانه، یکی از اعضای خاندان آل خلیفه بر این جزیره حکومت خواهد کرد. بحرین ازسال 1986، با احداث یک پل بیست و پنج کیلومتری به عربستان متصل شد. این پل به نام «فهد» پادشاه درگذشته عربستان، نامگذاری شده است.
این تصمیم در پی نگرانی کشورهای جنوب خلیج فارس از سرنگونی خاندان آل خلیفه و افتادن بحرین به دامن حکومت اسلامی ایران گرفته شده است، بیشک آمریکا در جریان این تصمیمگیری تاریخی قرار دارد، چون پایگاه اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین میباشد.
بازی سرنوشت، در آن هنگام ایران دارای سیزده استان بود و بحرین استان چهاردهم کشور به شمار میرفت و همواره دو نماینده از این استان، در مجلس شورای ملی شرکت داشتند، هم اکنون عربستان دارای سیزده استان است و با الحاق بحرین، این جزیره چهاردهمین استان عربستان بهشمار خواهد رفت.
شیخ بحرین، از هم اکنون اداره امور دفاعی، خارجه، اقتصادی و امنیت داخلی را به عربستان واگذار کرده است. در پی شورشهای مردمی در بحرین، ماه گذشته عربستان و چند شیخ نشین خلیج فارس بیش از هزار و پانصد تن نیروی ارتش و پلیس به این جزیره فرستادند.
منابع آگاه میگویند، هفته پیش یازده هزار نیروی دیگر عربستان و امارات به همراه شمار زیادی از انواع موشک به بهانه دفاع از بحرین در برابر حمله احتمالی ایران به این جزیره فرستاده شدهاند. به نظر نمیرسد که با وجود ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین و دیگر نیرو های نظامی کشورهای غربی در منطقه خلیج فارس، حکومت اسلامی به بحرین حمله کند، مگر در پشت پرده با آمریکا و غرب به توافق برسد تا در ازای کنار گذاشتن فعالیتهای اتمی و تروریستی، بحرین به مالک اصلی آن ایران بازگردانده شود.

اشغال بحرین از سوی نیرو های عرب بیشتر برای مقابله با شورش همگانی مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه صورت گرفته است. پس از اشغال بحرین، از سوی نیروهای عرب، مامورین دولتی به خانههای مخالفین حمله برده و آنان را تهدید به اخراج از کشور کردند، خبرهای رسیده حاکی از آن است که تاکنون هشتصد و پنجاه تن از ایرانیانی که در بحرین کار میکردند به دستور شیخ بحرین، از این جزیره اخراج و به ایران فرستاده شدهاند، هم چنین گفته میشود که مخالفینی که در تظاهرات شناسایی شدهاند از کارهای دولتی اخراج شدهاند. مامورین دولت بحرین به برخی از مخالفین گفته بودند که اگر ناراحت هستید به ایران برگردید.
سال گذشته حمد ابن عیسی آل خلیفه، شیخ بحرین، یک ساختمان بزرگ در منطقه هفتم پاریس به بهای ده میلیون یورو خریداری کرده است، این ساختمان جزو آثار فرهنگی فرانسه میباشد. به گفته کارشناسان شیخ بحرین میتوانست با این پول شمار زیادی خانه مسکونی برای مردم بحرین بسازد.
ژرژ مالبرونو، روزنامهنگار فرانسوی در گزارشی در فیگارو نوشت، در بهار گذشته فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، با هواپیمای شخصی یک کارخانهدار فرانسوی برای یک اقامت کوتاه به بحرین رفت تا در باره نحوه نگهداری این ساختمان از سوی مالک تازه آن شیخ بحرین، با مقامات جزیره گفتوگو کند.
منابع آگاه میگویند، پس از شورشهای اخیر در بحرین، فرانسه نگران نقاط ضعف نیروهای امنیتی این جزیره در حفاظت از تاسیسات حساس میباشد. فرانسه سالها است که نیروهای گارد شیخ بحرین را آموزش میدهد. به گفته منابع آگاه اطلاعاتی، نیرو های ارتش بحرین بیش از پلیس این جزیره به شیخ وفادار میباشند. در میان نیرو های پلیس، شماری پاکستانی، یمنی و عربهای غیربحرینی دیده میشوند.
بسیاری از بحرینی ها، ایرانیتبار و پیرو مذهب شیعه میباشند، به همین دلیل روابط محکم تاریخی و مذهبی میان ایران و بحرین وجود دارد، این روابط و احتمال زیر نفوذ قرار گرفتن بحرین از سوی ایران، پس از سقوط خاندان آل خلیفه، موجب نگرانی اعراب جنوب خلیج فارس میباشد.
درسال های گذشته حکومت بحرین کوشیده است، شمار اعراب سنی را در جزیره افزایش دهد ولی با همه این ترفندها، هفتاد درصد مردم بحرین پیرو مذهب شیعه هستند و به مراجع تقلید شیعه در ایران و عراق اقتدا میکنند.
چندی پیش شماری از شیعیان بحرین در پیامی به آیتاله خامنهای استغاثه کردند تا به آنان در برابر حکومت بحرین یاری رساند. خامنهای، ظاهرن مقداری دعا به آنان تحویل داد ولی بیشک عوامل سپاه پاسداران در بحرین در پی آن هستند که دعای خامنهای را مستجاب نمایند.
اردوان روزبه / رادیو کوچه
ardavan@koochehmail.com
اتاق نمایش شماره یکصدوشش، دانشگاه «جرج تاون» «واشینگتن دیسی» در روز بیستوسوم مارچ، «من کمکت میکنم خودت را بکشی» این نام فیلمی از «کیان امانی» مستندساز ایرانی است که در برای اولین نمایش به جرج تاون رفت.
داستان زندگی چهار دگرباش از ایران تا ترکیه. زخمهای زندگی پناهجویان در ترکیه، شرایط اجتماعی دگرباشان در ایران و روی دیگر زندگی جامعه ایرانی، شاید از نکتههایی بود که میشد در نزدیک به یک ساعت فیلم او دید.
گفتوگوی روز اردوان روزبه با کیان امانی را از اینجا ببینید.
Click here to view the embedded video.
اردوان روزبه / رادیو کوچه
ardavan@koochehmail.com
اتاق نمایش شماره یکصدوشش، دانشگاه «جرج تاون» «واشینگتن دیسی» در روز بیستوسوم مارچ، «من کمکت میکنم خودت را بکشی» این نام فیلمی از «کیان امانی» مستندساز ایرانی است که در برای اولین نمایش به جرج تاون رفت.
داستان زندگی چهار دگرباش از ایران تا ترکیه. زخمهای زندگی پناهجویان در ترکیه، شرایط اجتماعی دگرباشان در ایران و روی دیگر زندگی جامعه ایرانی، شاید از نکتههایی بود که میشد در نزدیک به یک ساعت فیلم او دید.
قصه از یک کافه شروع میشود، «مهرداد» یک دگرباش است که از شرایطاش در ایران میگوید. کیان امانی فارغالتحصیل کارگردانی سینما و روزنامهنگاری است که نزدیک به دوازده سال در کار رسانه فعالیت میکند.
او در کارنامهاش شش فیلم مستند دارد، «نهبهپنج 2001»، «ابیانه 2002»، «لاله جین 2003»، «پیرشالیار 2005» و «ایستاده در خاک 2007» و فیلم آخر او که به تازگی رونمایی شد.

در جلسه رونمایی این فیلم تعدادی از علاقهمندان ایرانی و خارجی شرکت کردند و هر کدام بعد فیلم نظرها و دیدگاههایشان را مطرح کردند.
چرا حضور زنان کم بود؟
آیا رویکردی به جریان بعد انتخابات ایران داشتید؟
یکی از بینندهگان این فیلم اشاره میکرد:
«من پریسا، سیساله و پزشک هستم. موضوع فیلمی که از آقای «کیان امان» دیدیم، در مورد مردهایی است که گرایش جنسیاشان به سمت مرد هست. در این فیلم با چهار مرد مصاحبه کرده بودند که آن شخصی که در ایران مصاحبه کرده بود، چهرهاش مشخص نبود. این افراد در مورد مشکلاتشان، تمایلاتشان و آرزوهایی که داشتند و مسایل روزمره زندگیشان صحبت کردند. این فیلم برای من خیلی جالب بود به این خاطر که ما اطلاعات خیلی کمی در مورد این افراد داریم و اینکه زندگی این افراد همیشه بهصورت مخفی است و یک نکته خیلی جالب این بود که تمام این چهار نفر اشاره میکردند به اینکه بهخاطر مشکل همجنسگراییشان خانوادهشان را از دست دادهاند و آن حمایتی که از خانوادهشان توقع دارند که داشته باشند را دیگر ندارند و این برای من خیلی جالب بود. و یک جملهی جالبی هم که یکی از این افراد اشاره کردف این بود که کنش شدیدی که جامعه نسبت به یک مرد همجنسگرا در ایران نشان میدهد، یک دلیلاش بهخاطر نظام مردسالاری است که در جامعه وجود دارد. و دلیلی هم که برایش میآورد این بود که خودش و تمام دوستانش که همجنسگرا بودند، همه اظهار میکردند که ما هیچکدام از این واکنشها را از جانب زنهای فامیل مثل مادر، خواهر و بقیه زنها نمیدیدیم. آنها ما را میپذیرفتند و سعی میکردند به ما کمک کنند ولی مردها به شدت با ما برخورد میکردند. این مسئله جدیدی بود که من در مطالب قبلی ندیده بودم.»
اما فیلم «من کمکت میکنم خودت را بکشی» ادامه داستان را در انتها مینویسد و روایت از این دارد که داستان زندگی این افراد ادامه دارد. بهنظرم میرسد کیان از مسایل بعد انتخابات خیلی گذرا عبور کرده، شاید به قول خودش جنبش سبز به سوالیهایی هنوز پاسخ نداده است.
یکی دیگر از حاضران در این رونمایی در مورد فیلم چنین میگفت:
«فیلم بسیار جالبی است و اولین فیلمی که در مورد این موضوع میبینم که برای جامعهی ایرانی بسیار مفید است.»
«نقد و بررسی این فیلم به درازا کشید و فرصتی دست نداد تا صحبتهای خود کیان را بشنویم و باعث شد بعد خوردن پیتزای مراسم رونمایی قراری دیگر را با او تنظیم کنیم. این قرار چند روز بعد دست داد و در یک کافه محقق شد. آن چه در ادامه میآید گفتوگوی «اردوانروزبه» و «کیان امانی» است در مورد «من کمکت میکنم خودت را بکشی.»
گفتوگو با کیان در یک کافه تمام میشود ولی اما و اگرها نه. حقوق حداقلی انسانها، دوری از خود محوری، عدم حق قضاوت در مورد دیگران و ورود به حریم شخصی. انگار از حوزه شنیدهها و باور کردنهای من کمی دور است. باید بپرسم، تا بهحال به گوشتان خورده است، «آقایان؟ یاد ترانهای از کیوسک میافتم: «آقای ریس از عمهات خبر نداری؟»
بهنظرم میرسد کیان از مسایل بعد انتخابات خیلی گذرا عبور کرده، شاید به قول خودش جنبش سبز به سوالیهایی هنوز پاسخ نداده است.
یکی دیگر از حاضران در این رونمایی در مورد فیلم چنین میگفت:
فیلم بسیار جالبی است و اولین فیلمی است که در مورد این موضوع میبینم که برای جامعهی ایرانی بسیار مفید است.
«نقد و بررسی این فیلم به درازا کشید و فرصتی دست نداد تا صحبتهای خود کیان را بشنویم و باعث شد بعد خوردن پیتزای مراسم رونمایی قراری دیگر را با او تنظیم کنیم. این قرار چند روز بعد دست داد و در یک کافه محقق شد. آنچه در ادامه میآید گفتوگوی «اردوانروزبه» و «کیان امانی» است در مورد «من کمکت میکنم خودت را بکشی.»
فیلم کیان امانی که چهار روز پیش در دانشگاه «جورج تایم» نمایش داده شد و از همانجا ما قرار گذاشتیم که با هم گپی بزنیم و در مورد این فیلم صحبت کنیم. بیشتر خودتان را برای مخاطبان رادیو کوچه معرفی کنید.
من کیان امانی هستم و در آستانهی سیسالگی قرار دارم. این ششمین فیلم مستند من است. تا الان هم ده دوازده سال است که در مطبوعات بهعنوان خبرنگار و عکاس خبری کار میکنم. و این آخرین فیلم من هم که در دانش گاه جورج تایم اولین نمایشش بود، نامش «من کمکت میکنم خودت را بکشی» است. یک مستند یک ساعته در مورد زندگی چهار مرد همجنسگرای ایرانی است.
من فیلم شما را دیدهام که به زندگی چهار مرد میپردازد که البته بحث مرد را نمیدانم میشود از نظر خودشان در مورد آنها به کار برد؟ ولی شما در مورد زندگی چهار مرد صحبت میکنید که با مسایل خودشان درگیرند. شما درگیریهایتان، چالشهایی است که حاکمیت یا قانون روی سر آنان قرار داده است، یا مسئله فرهنگ اجتماعی است؟
من فکر میکنم همهی آن چیزهایی که میگویید، مسئله من در این فیلم هستند. فشارهای اجتماعی، که در واقع قانون در پیش روی همجنسگرایان میگذارد، فشارهای مذهبی، خانوادگی و مسایل مختلف دیگر است. تصور من این است که در این فیلم به همهی این ها پرداخته شده است.
توضیح بدهید که چه فرقی بین «ترنسکشوال»، «هرموفرادیت» و همجنسگرا قایل هستید؟ آیا همجنسگرا از نظر تو دچار یک مشکل و یا یک پارازیت از نظر جسمی است؟ و یا مسئله سر فکر و انتخاب آن آدم برای زندگیاش است؟

همجنسگرایی نه بهنظر من بلکه بهنظر همهی کسانی که امروز اینرا بهعنوان یک موضوع کاملن طبیعی پذیرفتند، بههیچ عنوان یک بیماری نیست. نه یک بیماری روانی و نه یک بیماری ژنتیکی نیست. علم امروز به آن رسیده است که این مسئله کاملن طبیعی است و آنها فقط درصد کمتری نسبت به اکثریت جامعه هستند. اینکه میبینیم از سال 1973 هم از لیست بیماریها خارج شده است. خیلیها استدلال میکنند که همجنس گرایی طبیعی نیست و طبیعت را در مقابلش قرار میدهند. در صورتی که تا به امروز در بیش از هزار و پانصد حیوان هم حتا هم جنس گرایی دیده شده است. مثل شامپانزهها که قوم و خویشهای ما هم هستند. مثل گوسفندان، گاوها و حتا در خزندگان هم دیده شده است. پس اینکه میگویند طبیعی نیست، اتفاقن در طبیعت هم دیده میشود و فقط یک فرق حداقلی و حداکثری دیده میشود.
جرقهی فیلم «من کمکت میکنم خودت را بکشی» در ذهن شما، از کجا زده شد؟
اولینبار که من میخواستم به همچین موضوعی بپردازم، حدود ششسال پیش بود که تلاش کردم بهعنوان یک روزنامهنگار به آن بپردازم، در چارچوب یک گزارش مطبوعاتی که به نتیجه نرسید بهخاطر اینکه در ایران قابل انتشار نبود و بهخاطر مشغلههای دیگری که داشتم. نمیگویم فراموش شد ولی به کنار رفت تا یکسالونیم پیش که باز تصمیم گرفتم به این موضوع جدیتر بپردازم. شروع به تحقیق کردم و با چند تا از بچههای همجنسگرا آشنا شدم که به من کمک کردند تا این فیلم ساخته شود. شش ماه فیلمبرداری این فیلم طول کشید و بهخاطر یکسری از مشکلات یک سال هم تدوینش به طول انجامید.
یک برش خیلی کوتاه و شاید فقط حدود یکی دو دقیقه شما به جریانات بعد از انتخابات ایران پرداختید. دقیقن چه هدفی را دنبال میکردید؟
خیلیها از من سوال میکنند که آیا الان وقت این است که تو درباره همجنسگرایان فیلم بسازی؟ و خیلیها این برایشان سوال است که آیا همجنسگرایان هم جزو جنبش سبز هستند یا خیر. به نظر من آنها جزو جنبش سبز هستند. یعنی عضو هر جنبشی که دنبال دموکراسیخواهی در ایران باشد، هستند. آنها هم مانند بقیه مردم، همهی اهدافی را که اکثریت مردم بهدنبالش هستند، بهاضافه خواستههای خودشان میخواهند. و اینکه چرا جنبش سبز را حتا در فیلم به آن پرداختم، فقط میخواستم نشان دهم که فردایی که این جنبش به پیروزی میرسد، حقوق اقلیتها را فراموش نکند. که یکی از این اقلیتها اقلیتهای جنسی هستند.
ولی سوال من این است که در جریان جنبش سبز که به هر حال مدعی یک بخش عمدهای از مسایل و تحولات پس از انتخابات ایران هستند، پاسخ روشنی در مورد اقلیتهایی مثل اقلیتهای جنسی تا الان داده نشده است. آیا رویکرد شما این است که میخواهید بگویید همجنسگرایان بهعنوان یک اقلیت جنسی در جریان جنبش سبز نقش دارند؟ و یا شما میخواهید بگویید گردانندگان و یا رهبران این جنبش باید گوشهی چشمی هم به اینان داشته باشد؟
من هر دوی این مسایل را میخواهم بازگو کنم. من آنروز در جرج تاون هم گفتم که شخصن خیلی خوشحالم که تا به امروز جنبش سبز به پیروزی نرسیده است. چون اگر ما کمی برای این جنبش فرصت فکرکردن در نظر بگیریم، به حقوق اقلیتها هم فکر خواهد کرد. مانند اوایل انقلاب، نمیشود که همه مردم در پیروزی یک انقلاب نقش داشته باشند و بعد توسط یک عدهای آن انقلاب به سرقت برود و بقیه مردم را از بین ببرند. من هم امروز امیدوارم که هم رهبران این جنبش که رهبران اصلی آن خود مردم هستند، حقوق اقلیتها را در نظر داشته باشند و معتقدم که در این جنبش اقلیتها هم نقش پررنگی دارند. شاید که جامعه اکثریت آنها را نبیند، ولی اقلیتهای قومی، مذهبی، جنسی همه نقش دارند و باید که حقوق اینها را در نظر بگیریم. به حقوقشان احترام بگذاریم و فردا ایرانی را بسازیم که برای همه مردم ایران باشد و همه در آن یک حقوق برابری داشته باشند.
چندین فیلم در ایران در این مورد ساختهشده که خود من هم فکر میکنم یکی دو موردش را دیدهام. واقعن فکر کنید تعداد همجنسگرایان در ایران در ان حد است که شما بهعنوان یک ضرورت در اقلیت جنسی بخواهیم به آن بپردازید؟
من اصلن به تعداد کاری ندارم. من معتقدم که اگر ما حتا یک همجنسگرا در ایران داشته باشیم، باید حقوق برابری را برایش در نظر بگیریم. نباید هیچ محدودیتی برایش قایل شویم، باید بهعنوان یک انسان به او احترام بگذاریم و حقوقش را محترم بشماریم. آمار سازمان بهداشت جهانی میگوید که دست کم چهار تا هفتدرصد هر جامعهای همجنسگرا هستند. که آمار کمی هم نیست. به نظر من اقلیتی هستند که حقوقشان در این سالها بیش از همه پایمال شده است و هیچوقت هم اجازه حرف زدن نداشتند. ما اقلیتهای مذهبی را میبینیم که در این سالها تا جایی که میتوانستند کارشان و اعتراضاتشان را کردند که هنوز هم ادامه دارد.
ولی هیچوقت جامعهی سنتی و مذهبی ایران نپذیرفته که اقلیتهای جنسی هم بیایند و خواستههایشان را مطرح کنند و اجازهی عرض اندام را به آنها نمیدهد. این فیلم هم تا جایی که من میدانم اولین فیلم است که دربارهی همجنسگرایان ایرانی ساخته میشود. قبلن فیلمهایی در مورد «ترنسکشوالها» ساخته شده است. ولی فکر میکنم که این اولین مستندی باشد که دربارهی همجنسگرایان در ایران ساخته شده است و امیدوارم که موثر باشد. من بیش از همه دوست دارم که این فیلم را جامعه ایرانی ببیند.
آنروز در جرج تاون یک اتفاق خوب برایم افتاد و آن اتفاق این بود که یکی از دوستان که خیلی دید خوبی هم نسبت به همجنسگرایان ندارد بعد از فیلم به من گفت که چهقدر این بچههایی که در فیلم بودند منطقی حرف میزدند. من بعد از دیدن این فیلم هیچ حرفی ندارم که در مقابل آنها بزنم و آنها خیلی برای من محترم شدند. این برای من خیلی خوب بود. چون این فیلم میتواند به ما ایرانیها کمک کند که به حقوق همدیگر با هر گرایش قومی، مذهبی و جنسی احترام بگذاریم. چون ما همه انسانیم و باید به هم احترام بگذاریم.
من در خیلی از موارد میدانم که مسئلهای که در ارتباط با خشونت در برابر اقلیتهای جنسی، بهخصوص مسئلهی همجنسگرایان مطرح میشود، بهنظر میرسد بخشی از آن اغراق است. یعنی واقعیتاش این استکه سالهای سال است در ایران بهخاطر همجنس گرایی کسی را اعدام نکردهاند. و از طرفی هم همجنسگرایان در ایران در خیلی از موارد خیلی راحت در جامعه رفتوآمد میکنند و دارند زندگیشان را میکنند. آیا شما چیزی جز این دیدهاید؟
در سه چهار سال اخیر هم طبق آمارهایی که هست و اعلام شده حداقل هشتتا همجنسگرا در ایران اعدام شدهاند.
این که میگویید همجنسگرایان راحت در جامعه رفتوآمد میکنند، را من به شدت رد میکنم. زیرا شما نمیتوانید مطلقن در ایران همجنسگرایی را پیدا کنید که اعلام کرده باشد که همجنسگراست و بتواند در جامعه راحت زندگی کند. من تا به حال ندیدهام. خوب در جمعهای خودشان همه همدیگر را میشناسند ولی فکر نمیکنم که بهطور مثال در دانش گاه کسی بداند که شخصی همجنسگراست و این همیشه مخفی میماند. بهخاطر اینکه اگر اینها اگر اعلام کنند که همجنسگرا هستتند مطمئنن آزار و اذیت و تحقیر میشوند. اتفاقن ما در این سیسال گذشته، اعدام همجنس گرایان را زیاد داشتیم.
من در مورد این سالهای اخیر یعنی همین سهچهار سال گذشته صحبت میکنم که گویا یک مقدار فضای جامعه متحولتر شده است.
در سه چهار سال اخیر هم طبق آمارهایی که هست و اعلام شده حداقل هشتتا همجنسگرا در ایران اعدام شدهاند. ولی دولت ایران برای اینکه به اعدامهایش مشروعیت بدهد، اینها را بهعنوان متجاوزان به مردم نشان میدهد. و کسانی که به یکنفر دیگر تجاوز کردهاند، را اعلام نمیکند که اینها همجنسگرا هستند چون میداند که سازمانهای حقوق بشری یقهی دولت ایران را خواهند گرفت. برخی آمارها میگویند که در سیسال گذشته بیش از چهارهزار همجنسگرا اعدام شدهاند ولی این امار هیچوقت تایید نشده است. ولی قطعن تعداد زیادی همجنسگرا در این سالها اعدام شدهاند که متاسفانه تعدادشان مشخص نیست.
آنچه در فیلم شما در مورد شخصیت این چهارتا آدم پرداختهشده است، شخصیتی به اصطلاح «اسلیو» بودند. آدمهایی که در رابطهی جنسی مفعول واقع میشدند. به نظر شما کسی که فاعل قرار داده میشود در رابطه جنسی مردانه چه جایگاهی دارد؟ شما فقط در مورد آنهایی صحبت کردید که جامعه رفتار آنها را رفتار زنانه قلمداد کرده است. در مورد آنهایی که مرد هستند و این رابطه را دارند چگونه است؟ شما در مورد آنها هم بررسی داشتهاید؟
اتفاقن من در فیلم اصلن سعی نکردم که به آن سمت بروم و سعی کردم کسانی را نشان دهم که کاملن مانند من و شما هستند و دارند زندگیشادن را میکنند.
شما قبول دارید که اینها دقیقن مشکلشان رفتار زنانهشان بوده است؟
نه تا جایی که من به یاد میآورم، بههیچ عنوان رفتار زنانهای در برخوردشان ندیدم.
در برخوردشان خیر بلکه در صحبتهایشان ابراز میکنند که برادرشان به ایشان حمله کرده به این خاطر که او رفتاری غیرمعمول داشته است. مسئله فاعلشدن در ایران از نظر فرهنگی خیلی مسئلهی عجیبی نیست و حتا خیلی از ایرانیها این رفتار را رفتار مردانه میدانند که یک مرد میتواند به همه نزدیک شود و یک رابطه داشته باشد. هدف من این است که به هر حال آدمهای شما، آدمهایی هستند که دارند مفعول واقع میشوند. میخواهم بدانم بررسی شما در مورد آنهایی که فاعل هستند چه است.
من الان هم نمیدانم بچههایی که در فیلم من هستند کدام مفعول و کدام فاعل است. و هرگز هم این سوال را نکردهام. بچههایی که در فیلم من بودند همه مطلقن همجنسگرا بودند و من رفتار زنانهای ندیدم. ولی طبیعتن آنها هم مورد ظلم قرار میگیرند. به این خاطر که نمیتوانند گرایش جنسیشان را راحت بیان و زندگی کنند.
گفتوگو با کیان در یک کافه تمام میشود ولی اما و اگرها نه. حقوق حداقلی انسانها، دوری از خود محوری، عدم حق قضاوت در مورد دیگران و ورود به حریم شخصی. انگار از حوزه شنیدهها و باور کردنهای من کمی دور است. باید بپرسم، تا بهحال به گوشتان خورده است، «آقایان؟ یاد ترانهای از کیوسک میافتم: «آقای ریس از عمهات خبر داری؟»
ویدئو:
«من کمکت میکنم خودت را بکشی»
در جریان یک تظاهرات مسالمتآمیز در روز دوم آوریل بر طبق گزارشات، قریب 70 شهروند آذربایجانی در تبریز و حدود 20 نفر دیگر در ارومیه در شمال غرب ایران دستگیر شدهاند. تظاهرکنندگان درخواست میکردند که دریاچه ارومیه که بهدلیل سدسازی در خطر خشک شدن قرار دارد نجات داده شود. بیشتر دستگیرشدگان آزاد شدهاند اما از محل نگهداری حداقل 5 تظاهرکننده اطلاعی در دست نیست.
تظاهرات در شهرهای تبریز، ارومیه و بنا به گزارشات در شهرهای دیگری که آذربایجانیهای ایران زندگی میکنند صورت گرفته و طی آن از مقامات ایرانی درخواست شده که سدهای رودخانههای منتهی به دریاچه ارومیه که در خطر خشک شدن میباشد باز شود. مشابه تظاهرات گذشته، شرکتکنندگان باخود بطریهای آب به همراه آورده و آنها را در رودخانههای منتهی به دریاچه و یا خود دریاچه ریختند. آنان همچنین پلاکاردهایی با خود حمل میکردند که در آن شعارهایی از قبیل «سدها را باز کنید و بگذارید تا آب به دریاچه بریزد»، «دریاچه ارومیه آب ندارد و اگر آذربایجان همین الان بپا نه خیزد دیگر دیر خواهد بود» و «زنده باد آذربایجان» نوشته شده بود.
در تظاهراتی که در تبریز در نزدیکی تلخه رود (آجی چای) صورت گرفت، پلیس لباس شخصی و نیروهای مسلح قریب 70 نفر را دستگیر و خیلیها را مصدوم کردند. عدهای از دستگیرشدگان از جمله حبیب پورولی، جلیل علمدار میلانی، علی سلیمی، و سعید صیامی همچنان در بازداشت هستند. تظاهرات ارومیه در پارکی در داخل شهر صورت گرفت و بر اساس گزارشات رسیده، قریب 20 نفر از جمله سعید خضیرلو در این شهر بازداشت شدند. بیشتر آنهایی که بازداشت شدند، احتمالن، در فاصله 24 تا 48 ساعت آزاد شدهاند. محل نگهداری آنهایی که هنوز در بازداشت بهسر میبرند هنوز معلوم نیست.
خبر / رادیو کوچه
روز چهارشنبه، مقامهای ارشد جمهوری اسلامی و ترکیه در ارتباط با اوضاع سیاسی بحرین گفتوگوی تلفنی کرده و همزمان مخالفان دولت در ایران از سیاست «دوگانه» این کشور در برابر ناآرامیهای منطقه انتقاد کردهاند.
به گزارش ایرنا، علیاکبر صالحی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی و احمد داود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در تماسی تلفنی پیرامون تحولات خاور میانه و شمال آفریقا تبادلنظر کردند.
بنابراین گزارش، وزاری خارجه دو کشور در این گفتوگو خواستار آن شدهاند که ناآرامیها در کشور بحرین با «تامین مطالبات مشروع مردم، انجام اصلاحات مورد نظر مردم و بدون حضور نیروهای خارجی» حل و فصل شود.
از سویی دیگر، شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، از برگزاری راهپیمایی طلبههای حوزههای علمیه قم و مشهد در اعتراض به «کشتار مسلمانان» در ناآرامیهای لیبی، یمن و بحرین خبر داده است.
جامعه روحانیت ایران نیز امروز با صدور بیانیهای از آنچه «لشکرکشی عربستان، امارات متحده عربی و کویت به بحرین» خوانده شده، به شدت انتقاد کرد و حمله نظامی کشورهای غربی به لیبی را محکوم کرده است.
در جریان تظاهرات ضد دولتی در بحرین که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، نیروهایی از کشورهای منطقه از جمله صدها تن از نیروهای عربستان سعودی وارد خاک بحرین شدهاند.
این در حالی است که در روزهای گذشته مقامهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دخالت ایران در امور داخلی بحرین را محکوم و اقدام به انتشار بیانیهای در این خصوص کردهاند.
بیشتر بخوانید:
«بیانیه شورای خلیج فارس ارزش حقوقی ندارد»
خبر / رادیو کوچه
درگیری شدید بین نیروهای حامی معر قذافی، رهبر لیبی و معترضان ضددولتی در منطقه زاویه در 50 کیلومتری غرب طرابلس با تصرف دوباره این شهر ساحلی توسط نیروهای دولتی به پایان رسیده است.
به گزارش العربیه، مقامات امنیتی لیبی روز سهشنبه برای اثبات ادعای خود از خبرنگاران دعوت کردند تا از شهر دیدن کنند.
شهر زاویه برای چند هفته در تصرف نیروهای مخالف قذافی بود و طی این مدت درگیری سختی میان دو طرف برای کنترل این شهر به وقوع پیوست ولی در نهایت به دلیل برتری تسلیحاتی نیروهای قذافی مخالفان کنترل این شهر را از دست دادند.
در همین حال گزارشهای وارده از لیبی حاکی است درگیریهای شدیدی بین معترضان و نیروهای قذافی در شهر «بریقه» در جریان است.
از سوی دیگر عبدالفتاح یونس، فرمانده مخالفان دولت لیبی، ناتو را متهم کرده است در مقابل کشتار مردم مصراته توسط نیروهای معمر قذافی سهلانگاری کردهاند.
این در حالی است که معمر قذافی به مخالفان اعلام کرده است در صورت دست کشیدن مخالفان از عملیات مسلحانه حاضر است با آنها وارد گفتوگو شود.
بیتشتر بخوانید:
«قتلعام مردم در مصراته به دست نیروهای قذافی»
محبوبه شعاع / رادیو کوچه
mahboobeh@koochehmail.com
ششم آوریل برابر با سالروز درگذشت «آلبرشت دورر» نقاش، حکاک و ریاضیدان آلمانی، دوره نوزایی است. او زاده سال 1471 میلادی بود و بزرگترین «گراورساز» عصر خویش بود و با حکاکی روی چوب و فلزات آثار بیهمتایی آفرید که در سراسر مغربزمین دست به دست چرخید و نفوذ دامنهدار خود را برروی هنر سده شانزدهم اروپا گذاشت. آلبرشت در نهایت در سال 1528 در چنین روزی درگذشت.
«آلبرشت دورر» در بیستویکم می سال 1471 در دهکدهای کوچک در نزدیکی «نورنبرگ» بهدنیا آمد. وی فرزند سوم از خانوادهای هجده فرزندی بود. پدرش طلاسازی بود که برای امرار معاش خانواده خود سخت کار میکرد و آلبرشت نیز نزد پدر طلاسازی میآموخت.
اما آلبرشت که به نقاشی علاقهمند بود کار در کنار پدر را رها کرد و از ۱۴۸۶ تا ۱۴۹۰ به مدت چهار سال با حمایت مالی برادرش آلبرت، نزد نقاش آلمانی به نام «میخائل ولگموت» به کار نقاشی پرداخت. او بعدها در زمینه باسمهسازی برای چاپ ملاک و مبنایی بنیان گذارد که در آن زمان در سراسر اروپا موجب دگرگونی شد.

آلبرشت دورر در دوران جوانی با شوقی وافر به سیر و سیاحت و دیدار از ونیز پرداخت و با دریافتی تازه از دنیای خارج به زادگاهش بازگشت و ده سال در زادگاهش اقامت کرد. او بیشتر کارهای مهم حکاکی خود را در این دوره انجام داد. در همین دوره بود که به حکاکی روی مس پرداخت و مانند بسیار از هنرمندان دوره رنسانس، به مسایل مربوط به ژرفانمایی در نقاشی و نسبتهای بدن انسان و نیز کالبدشناسی علاقهمند شد.
پس از این دوره دوباره به ونیز رفت و این بار بیشتر به نقاشی پرداخت. آثار او مورد توجه هنرمندان ونیزی قرار گرفت و از برخی کارهای او تقلید میشد. چند اثر مذهبی او را اشراف خریدند و «امپراتور رودولف دوم» یکی از آثارش را با خود به «پراگ» برد. اما او با وجود محبوبیتش در ونیز، دوباره به نورنبرگ بازگشت.
آوازه دورر در سراسر اروپا پیچیده بود و بسیاری از هنرمندان آن دوره با او مکاتبه و دوستی داشتند. «رافائل» نقاش و معمار ایتالیایی، افتخار میکرد که با دورر مبادله نقاشی کرده است. در این زمان دورر به امپراتور «ماکسیمیلیان» نزدیک بود و بسیاری از کارهای خود را برای او و با حمایت مالی او انجام میداد.
پس از مرگ ماکسیمیلیان در سال 1519 آلبرشت با همسرش عازم «هلند» شد و در گذشتن از شهرهای سر راه آثاری نیز ایجاد کرد. هدف او حضور در مراسم تاجگذاری امپراتور جدید یعنی «شارل پنجم» بود.
در ۱۵۲۱ آنها از این سفر طولانی به نورنبرگ بازگشتند. او در این سفر به بیماری نامعلومی دچار شد که تا آخر زندگی با او بود. دورر قسمت عمدهای از سالهای پایانی عمرش را وقف پژوهش در زمینه اصول نظری هنر ساخت و براساس بررسی کاملی از عقاید «پیرو دلا فرانچسکا» هنرمند و ریاضیدان دوره رنسانس، رسالهای در زمینه ژرفانمایی و هندسه نگاشت.
و سرانجام آلبرشت دورر در شال ۱۵۲۸ در سن ۵۶ سالگی در نورنبرگ درگذشت. از آثار مشهور او «چهار حواری»، «آدم و حوا»، «چهار سوار سرنوشت»، «چهره نقاش»، «چهره ماکسیمیلیان» و «پورتره یاکوب موفل» میتوان نام برد.

گفته شده: یک روز آلبرشت دورر برای قدردانی از همه سختیهایی که برادرش به خاطر او متحمل شده بود و در معدن کار کرده بود تا خرج تحصیل او را بدهد، دستان پینه بسته برادرش را که به هم چسبیده و انگشتان لاغرش به سمت آسمان بود، به تصویر کشید. او نقاشی استادانهاش را «دستها» نام گذاری کرد اما جهانیان احساساتش را متوجه این شاهکار کردند و کار بزرگ هنرمندانه او را «دستان دعا کننده» نامیدند.
آلبرشت بزرگترین «گراورساز» عصر خویش بود و با حکاکی روی چوب و فلزات آثار بیهمتایی آفرید که در سراسر مغربزمین دست به دست چرخید و نفوذ دامنهدار خود را بر روی هنر سده شانزدهم اروپا تثبیت کرد. هم اکنون صدها نقاشی ماهرانه آلبرشت دورر، قلم کاریها، آبرنگها و کنده کاریهای چوبی او در هر موزه بزرگی در سراسر جهان نگهداری میشود.
منبعها:
گوگل
ویکیپدیا
آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه
najib@koochehmail.com
دادستانی کل افغانستان برای شخصی که در نمایندگی کابل بانک در شرق افغانستان شماری از غیرنظامیان را کشته بود، از دادگاه در خواست اعدام را کرده است.
امان اله ایمان سخنگوی دادستانی کل افغانستان گفت، بر اساس شواهد و اعترافات صریح این شخص، آنان این درخواست را کردهاند.
به گفته ایمان پرونده این شخص به دادگاه ابتدایی فرستاده شده و به زودی این دادگاه در مورد وی تصمیم خواهد گرفت.
چندی پیش در یک حمله تروریستی بر نمایندگی کابل بانک در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، دهها فرد ملکی کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

پس از آن تصاویری را که دوربین امنیتی این بانک ضبط کرده بود و از طریق یک رسانه خصوصی به نشر رسید، فردی را نشان میدهد که بالای افراد غیرنظامی گلوله شلیک میکند.
این فرد که شهروند وزیرستان پاکستان میباشد بعدا از سوی نیروهای امنیتی افغان دستگیر شده و گفته بود از کشتن مردم لذت میبرد.
در آن زمان رییس جمهوری کرزی نیز از دادگاه عالی این کشور خواسته بود تا این شخص را به اشد مجازات (اعدام) محکوم کند.
بیشتر بخوانید:
«سارقان مسلح شش محافظ یک بانک را سر بریدند»
خبر / رادیو کوچه
روز سهشنبه، یک مقام ارشد ارتش آمریکا در نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح کنگره نسبت به افزایش حضور مقامهای جمهوری اسلامی در آمریکا جنوبی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت واشنگتن فعالیتهای ایران در منطقه را به دقت زیر نظر دارد.
به گزارش بیبیسی، ژنرال داگلاس فریزر مسوول فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا در این جلسه عنوان کرد ایران از سال 2005 تا 2010 تعداد سفارتخانههای خود در آمریکای لاتین را تقریبن دو برابر کرده و روابطش را فراتر از ونزوئلا گسترش داده است.
وی گفت ایران در حال ساخت مراکز فرهنگی در 17 کشور منطقه است و میزبان سران بولیوی، گویان و ونزوئلا بوده است.
او به اعضای کمیته خدمات نیروهای مسلح گفت: «ایران به گسترش روابط منطقهای ادامه میدهد تا تاثیرات تحریمهای بینالمللی مرتبط با برنامه اتمیاش را کاهش دهد.»
ژنرال فریزر گفت در طی 12 سالی که از ریاست جمهوری هوگو چاورز رییس جمهوری ونزوئلا میگذرد، حداقل ده سفر بین رهبران دو کشور انجام شده است.
او افزود روابط دو کشور بیشتر دیپلماتیک و تجاری است، اما نکات مبهم زیادی در مناسبات آنها همچنان وجود دارد.
وی با اشاره به پروازهای هفتگی بین ایران و ونزوئلا و لغو روادید ورود به ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه گفت که «نگرانی» اصلی این است که معلوم نیست چه سفرهایی انجام میشود.
لازم به ذکر است برخی نمایندگان جمهوریخواه کنگره که خواهان افزوده شدن نام ونزوئلا به کشورهای حامی تروریسم هستند، میگویند ونزوئلا احتمالن به ایران سوخت صادر میکند.
خبر / رادیو کوچه
بر اساس گزارش منابع خبری از یمن، روز سهشنبه، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی علیه مخالفان علیعبداله صالح رییس جمهوری این کشور در شهر «تعز» در جنوب یمن چند تن کشته و عدهای نیز مجروح شدهاند.
به گزارش رویترز، درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان در این شهر روز دوشنبه برای سومین روز متوالی ادامه پیدا کرد و نیروهای امنیتی از بالای ساختمان استانداری شهر به سمت تجمعکنندگان آتش گشودند.
به نقل از شاهدان عینی، صدها تن از نیروهای امنیتی برای برخورد با هزاران تن از معترضان در خیابانها حضور پیدا کرده و در بین آنها تعداد زیادی از نیروهای موسوم به لباس شخصی که به نظر میرسد از نیروهای پلیس مخفی باشند با باتوم و خنجر به مقابله با مخالفان پرداختند.
این درگیریها یک روز پس از کشتهشدن 154 تن از معترضان در «تعز» به وقوع پیوست.
درهمین حال دولت یمن اعلام کرد پیشنهاد شورای همکاری مبنی بر گفتوگو با معترضان در سعودی را پذیرفته است.
شورای همکاری دعوتنامههایی برای دولت یمن وگروههای مخالف فرستاده و از آنها خواسته است برای حل اختلافات به گفتوگو بنشینند اما تاریخ این دیدار اعلام نشده است.
ابوبکر القربی وزیر خارجه یمن اظهار داشت: «از پیشنهاد شورای همکاری استقبال میکنیم. هر طرحی که برادران خلیج فارس برای پایان دادن به بحران ارایه کنند مورد بررسی قرار میگیرد.».
این در حالی است که معترضان برکناری فوری علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن از سمتش را خواستارند.
بیشتر بخوانید:
«۱۲۰ تن تلفات انفجار کارخانه مهمات یمن»
رادیو کوچه
1992 میلادی - سالروز درگذشت «آیزاک آسیموف» (Isaac Asimov) ، نویسنده آمریکایی روسی تبار است. او در سال ۱۹۳۹ از دانشگاه «کلمبیا» فارغالتحصیل شد و به سال ۱۹۴۸ دکترای بیوشیمیاش را اخذ کرد. پس از اخذ مدرک، عضو هیت علمی دانشگاه «بوستون» شد. از سال ۱۹۵۸ تدریس را کنار گذاشت و بهصورت تماموقت به نوشتن پرداخت. با داشتن حق تصدی حتا در چنین شرایطی عضو هیت علمی باقی ماند. شهرت اصلی او بیشتر بهخاطر سری بنیاد (در ایران سری امپراتوری کهکشانی) است. قوانین سهگانه «رباتیک» وی از شهرت جهانی برخوردار است و دایرهالمعارف «بریتانیکا» وی را واضع واژه رباتیک در زبانانگلیسی میشناسد. وی بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در تمام دستههای اصلی ردهبندی دیوی (به جز فلسفه) دارد و «سیارک آسیموف» ۵۰۲۰ به افتخار وی نامگذاری شده است.
1917 میلادی - در چنین روزی «ولادیمیر ایلیچ» معروف به «لنین» پس از یازدهسال که به حالت تبعید در «اتریش» و «سویس» بهسر برده و از آنجا جنبش سوسیالیستی را رهبری میکرد با کمک آلمانیها که میخواستند دولت روسیه را گرفتار دشواریهای داخلی کنند و از جنگ جهانی اول خارج سازند، به وطن بازگشت.
1483 میلادی - زادروز «رافائل سانتسیو» (Raffaello Sanzio) نقاش و معمار ایتالیایی دوران اوج رنسانس است. وی به همراه «میکلآنژ» و «لئوناردو داوینچی»، سهگانه استادان بزرگ دوران خود را تشکیل داده است. رافائل هنرمند پرکاری بود که کارگاه بزرگی را مدیریت میکرد و علیرغم مرگ زودهنگامش در ۳۷ سالگی، امروزه تعداد فراوانی از آثارش برجای ماندهاست. از آن زمره میتوان به دیوارنگارههای اتاقهای رافائل در «واتیکان» اشاره کرد که اصلیترین و بزرگترین اثر در طول عمر هنری وی بود علیرغم آنکه در زمان مرگش ناتمام باقی ماند. پس از سالهای ابتدایی زندگی در «رم»، اکثر آثار رافائل توسط خود وی طراحی و بهطور گسترده در کارگاهش خلق میشدند که این خود با افت قابل ملاحظهای در کیفیت همراه بود. رافائل در طول حیات، نقاش بسیار تاثیرگذاری بود اگرچه در خارج از رم او را اغلب با آثار مشترکش میشناختند. پس از مرگ رافائل، تاثیر رقیب بزرگش میکلآنژ بر هنر اروپا تا قرنهای هفدهم و هجدهم میلادی فراگیر بود، هنگامی که کیفیت «هارمونیک» و یکدست آثار رافائل بار دیگر بهعنوان سبکی برتر مورد توجه قرار گرفت.
1917 میلادی - در شرایطی که حدود سهسال از آغاز جنگ جهانی اول گذشته بود، آمریکا در اینروز به نفع «فرانسه» و «انگلیس» وارد جنگ شد و به آلمان اعلان جنگ داد. بهانه ورود آمریکا به جنگ، حملات زیردریایىهای آلمان به کشتیهای بازرگانی آمریکا و غرقشدن تعدادی از آنها بود. بهدنبال آمادگی آمریکا برای ورود به جنگ، معاهدهای در این مورد به تصویب مجالس «سنا» و نمایندگان آمریکا رسید و سپس «ویلسون» رییسجمهوری وقت آمریکا نیز آن را امضا کرد و از این روز دستور داد تا ارتش این کشور بهطور رسمی وارد جنگ با آلمان شود. ورود آمریکا به جنگ جهانی اول، نقش موثری در پیروزی متحدین داشت.
1773 میلادی - «جیمز میل» (James Mill) فیلسوف و تاریخدان انگلیسی و نویسنده «تاریخ هندوستان انگلستان» به دنیا آمد. وی از فلاسفه فایدهگرایی«Utilitarianism» است. او در رابطه با این فلسفه، کتاب «تحلیل پدیدههای تفکر انسان» را نوشته است. این فلاسفه، مانند زرتشت، عمل درست را عامل شادی میدانند و تاکید بر این دارند که یک انسان باید بکوشد که اواخر عمر احساس شادی را از دست ندهد.
—————————————————
برخی از رویدادهای دیگر
۱۹۴۱ میلادی – در چنین روزی جنگ جهانی دوم، آغاز اشغال «یوگوسلاوی» توسط آلمان نازی به وقوع پیوسته است.
514 پیش از میلاد – «بوغابیش» (بگابیش) ژنرال پارسی با 81 هزار سرباز، 17 روز پس از نوروز، عبور از دریای «مرمره» را آغاز کرد تا در اروپای جنوبشرقی اقوام غیرمتمدن را از نزدیکی قلمرو ایران براند. «داریوش» در آن زمان در شمالشرقی ایران بود و بوغابیش را مامور آنسوی مرزهای شمالغربی کشور کرده بود.
1921 میلادی - «محمدتقی پسیان» در خراسان حکومت نظامی اعلام کرد.
خبر / رادیو کوچه
نبیل عربی، وزیر امور خارجه مصر در اظهارنظری روز سهشنبه، در رسانههای داخلی مصر و در خصوص روابط کشورش با ایران عنوان کرد که این کشور آماده گشودن «صفحه تازهای» از روابط با همه کشورها از جمله ایران است.
به گزارش رسانههای مصر، وزیر امور خارجه مصر پس از دیدارش با مجتبی امانی، رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره، گفت: «ایرانیها و مصریها شایسته داشتن روابطی هستند که بازتاب تاریخ و تمدن این دو کشور باشد، روابطی که بر اساس احترام متقابل به تمامیت ارزی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر باشد.»
در این دیدار رییس دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی، با تسلیم پیام کتبی علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به آقای عربی، بهطور رسمی از او دعوت کرد تا به ایران سفر کند.
پیام آقای صالحی واکنش به صحبتهای هفته گذشته نبیل عربی درباره ایران بود که در آن وزیر امور خارجه مصر اعلام کرده بود که دولت این کشور، ایران را «دشمن» به حساب نمیآورد و خواهان گسترش روابط با این کشور است.
دیدار مجتبی امانی با نبیل عربی، اولین دیدار نمایندگان دو کشور بعد از برکناری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر بود.
لازم به اشاره است روابط ایران و مصر یک سال پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در ایران و در پی امضای پیمان صلح کمپ دیوید بین مصر و اسراییل، قطع شد.
بیشتر بخوانید:
«خمینی دیگری در مصر بهوجود نخواهد آمد»
رادیو کوچه
مهمترین عنوانهای مطبوعات امروز ایران:
آفرینش
1) دولت حق برداشت از حساب ذخیره ارزی را ندارد
http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=79993
نایب رییس کمیسوین تلفیق 62 هزار میلیارد تومانی یارانهها گفت: «برداشت از حساب ذخیره ارزی و دیگر منابع درآمدی برای تامین کمبود اعتبار یارانهها غیرقانونی است.» غلامرضا مصباحیمقدم به خانه ملت، گفت: «عاملهای بسیاری است که اوضاع کنونی را برای اجرای قانون هدفمندی یارانهها در سال آینده مبهم و نگرانکننده میکند. بیتردید، بنای دولت نباید بر کاهش میزان یارانههای نقدی باشد، زیرا مردم رضایتی در این باره ندارند.»
2) قالیباف: توقع داریم مجلس بودجه 2 میلیاردی مترو را در بودجه سال90 تمدید کند
http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=80008
شهردار تهران در بخشی از صحبتهای خود به بودجه 2 میلیارد دلاری مترو اشاره کرد و افزود: «در جلسه امروز با نمایندگان در رابطه با بودجه 2 میلیارد دلاری مترو گفتوگو خواهیم کرد و با توجه به اینکه بودجه مترو یک موضوع قانونی است، توقع داریم تا مجلس این قانون را در بودجه سال90 تمدید کند.»
جامجم
1 ) راهاندازی بورسهای انرژی در کشور
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100840144834
رییس سازمان بورس اوراق بهادار به راهاندازی بورسهای نفت و برق در قالب بورسهای انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: «هماکنون در حال سپریکردن مراحل عملیاتی راهاندازی بورس برق در کشور هستیم.»
2) مداخله نظامیسازمانمللدر ساحل عاج
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100840152569
نبردها در ساحل عاج وارد مرحله سرنوشتسازی شده است. نیروهای سازمان ملل بهطور مستقیم درگیر جنگ داخلی شده و به مواضع طرفداران گباگبو و کاخ ریاستجمهوری حمله کردند. محل اقامت گباگبو نیز به تصرف مخالفان در آمده است. بانکیمون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد: «به نیروهای سازمان ملل دستور دادهام که با شروع ماموریت خود دست به هر اقدامی برای محافظت از جان مردم بزنند.»
رسالت
1) خاک بحرین را ترک و از مردم عذرخواهی نمایید
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58314
به گزارش فارس، آیتاله صافی گلپایگانی در واکنش به کشتار مردم منطقه پیامی خطاب به ملکعبداله پادشاه عربستان ارسال کرد و خطاب به پادشاه این کشور هشدار داد: «ما از شما میخواهیم که برای اعاده اعتبار خود و برای دفاع از انسانیت، هرچه زودتر خاک بحرین را ترک و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان معذرتخواهی کنید.»
2) افزایش تعرفههای آب و برق نداریم
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=58297
مجید نامجو در گفتوگو با مهر افزود: «در بخش هدفمندکردن یارانهها، اعمالکننده تغییر تعرفهها، ستاد تحول اقتصادی است.» وی اظهار داشت: «هنور دستوری برای افزایش قیمتهای آب وبرق و گاز نداریم و تصمیمات باید از سوی ستاد تحول اقتصادی اتخاذ شود.» نامجو یادآور شد: «هرگونه تصمیم در این زمینه و افزایش قیمتها در سال جدید منطبق بر توان اقتصادی مردم خواهد بود.»
خراسان
1) واکنشها به اظهارات رییسجمهوری درباره دعوت از پادشاه اردن برای سفر به تهران
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=17&id=644842
خبرگزاری مهر گزارش داد: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به تاکید رییس جمهور مبنی بر دعوت از پادشاه اردن برای سفر به تهران گفت: «در مقطع فعلی با توجه به وضعیتی که در منطقه وجود دارد این دعوت مناسب نیست.» علاالدین بروجردی افزود: «باوجود آنکه دعوت از روسای سایر کشورها، جزو حقوق رییسجمهوری است، اما رییس جمهور باید براساس مصلحت، حکمت و عزت کشور در این حوزه تصمیم بگیرد.» رییس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به این که این دعوت از قبل صورت گرفته بود، تصریح کرد: «در مقطع فعلی با توجه به وضعیتی که در منطقه وجود دارد، این دعوت مناسب نیست.»
2) مجلس ترکیب هیت عالی نظارت بر سازمانهای مردم نهاد را تعیین کرد
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=1&day=17&id=644843
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سهشنبه در ادامه بررسی طرح تاسیس، فعالیت و نظارت بر سازمانهای مردم نهاد ترکیب هیت عالی نظارت بر این سازمانها را با 142 رای مثبت به تصویب رساندند .
کیهان
1) کویت و ناتو رزمایش مشترک برگزار میکنند
http://www.kayhannews.ir/900117/16.htm#other1600
منابع خبری از پهلو گرفتن پنج فروند ناو جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سواحل کویت خبر دادند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، به گفته منابع آگاه ورود کشتیهای ناتو به کویت در راستای سفر آنها به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که از بحرین آغاز شده است، صورت میگیرد. براساس این گزارش، ناوهای جنگی ناتو، تا ششم ماه جاری میلادی در کویت باقی خواهند ماند و پس از آن به امارات متحده عربی عزیمت خواهند کرد. وی انجام تمرینهای مشترک دریایی و ملاقات با مقامات نظامی کویت و سایر کشورها را از جمله برنامه های مربوط به سفر کشتیهای ناتو به منطقه دانست.
2) وزیرخارجه ترکیه امروز به دمشق میرود
http://www.kayhannews.ir/900117/16.htm#other1601
سفر احمد داود اوغلو با هدف بررسی تحولات اخیر سوریه و رایزنی صورت میگیرد این در حالی است که وزیر خارجه ترکیه روز گذشته به بحرین سفر کرد و با مقامات این کشور نیز درباره قیامهای اخیر در کشورهای عربی بحث و گفتوگو کرد.سفر مقامات مختلف کشورهای منطقه به سوریه در شرایطی صورت میگیرد که رسانههای سوری از برخورد نامناسب برخی از کشورها درباره مسایل و رویدادهای جاری سوریه انتقاد کردهاند.
همشهری
1) تعرفه جدید گازبهای خانگی بهزودی اعلام میشود
http://www.hamshahri.net/news-131533.aspx
مسوولان شرکت ملی گاز ایران این روزها با انتقاد شدید مردم و نمایندگان مجلس و مقامات محلی درخصوص افزایش تعرفه گازبهای خانگی بهویژه در برخی شهرها و استانها مواجه هستند در واکنش مدیرعامل شرکت یادشده وعده داده است که تعرفه جدید گازبهای خانگی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
2) 5میلیون چک در سال 89 برگشت خورد
http://www.hamshahri.net/news-131538.aspx
با انتشار گزارش بانک مرکزی درباره شاخصهای ماهانه اقتصادی تا پایان بهمنماه سال 89، آشکار شد که شاخص اعتماد در بازار بهشدت افت کرده است، چرا که تا پایان بهمن ماه 89 نزدیک به 5 میلیون و 314 هزار برگ چک به ارزش 252 هزار و 372 هزار میلیارد ریال برگشت خورده است که از حیث تعداد و مبلغ رکورد تازهای به شمار میرود.
دنیای اقتصاد
1) بازار طلا در بهار 90
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=248051
بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آغاز بهار 1390 با نوساناتی همراه بود. در هفته آغازین فروردین ماه کاهش ارزش دلار ایالاتمتحده و از سوی دیگر تقویت روپیه هند، منجر به افزایش معاملات طلا در بازارهای جهانی و به تبع آن رشد نرخ این فلز گرانبها شد.
2) قیمت نفت حدود 108 دلار باقی ماند
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=248073
در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به 12/108 دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با 53 سنت افزایش در رقم 47/108 دلار ثابت شد. این بالاترین سطح قیمت نفت از سپتامبر سال 2008 تاکنون بود.
خبر / رادیو کوچه
شامگاه سهشنبه، رئال مادرید اسپانیا و شالکه 04 آلمان با پیروزی پرگل در آستانه صعود به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفتهاند.
رئال مادرید به دلیل اخراج مهاجم تاتنهام در دقیقه 14، این تیم بریتانیایی را 4 به صفر شکست داد. تاتنهام تنها در شرایطی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می رسد که در بازی برگشت با اختلاف بیش از 4 گل رئال را شکست دهد.
برنده بازی رئال مادرید- تاتنهام، در نیمه نهایی با برنده بارسلونا – شاختار دونتسک اوکراین روبهرو میشود.
در دیگر بازی سهشنبه، شب لیگ قهرمانان اروپا، شالکه 04 آلمان، اینترمیلان ایتالیا، قهرمان فصل گذشته این لیگ را در آستانه حذف قرار داد.
در این بازی که در ورزشگاه جوزپه مه آتزا شهر میلان برگزار شد، شالکه 5 به 2 میزبانش را غافلگیر کرد.
در این بازی علی کریمی، ملیپوش سابق فوتبال ایران در دقیقه 87 به جای رائول به زمین رفت.
اینتر پیش از این بازی، بایرن مونیخ، پرافتخارترین تیم باشگاهی آلمان را در مرحله یک هشتم نهایی حذف کرده بود.
قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا، برای رسیدن به نیمه نهایی باید در بازی برگشت، شالکه را با اختلاف بیش از 3 گل شکست دهد.
در دو بازی دیگر مرحله یک چهارم نهایی، چهارشنبه شب، بارسلونا با شاختار دونتسک و چلسی با منچستریونایتد بازی میکند.
بیشتر بخوانید:
«صعود رئال و چلسی به مرحله بعد»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه سهشنبه، با سومین پیروزی پیاپی، تیم فوتبال سپاهان اصفهان در آستانه صعود زودهنگام از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته است.
سپاهان در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان، الغرافه قطر را 2 به صفر شکست داد.
سپاهان پیش از این، الهلال را در عربستان و الجزیره امارات را در اصفهان شکست داده بود.
در دیگر بازی این گروه، الهلال عربستان 3 به یک الجزیره امارات را شکست داد و با 6 امتیاز پشت سر سپاهان قرار گرفت. الغرافه و الجزیره هر کدام تنها یک امتیاز دارند.
پرسپولیس، یکی دیگر از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، سهشنبه بازی با بنیاد کار ازبکستان را صفر – صفر به پایان برد. این بازی در تاشکند برگزار شد. در دیگر بازی گروه C، الاتحاد عربستان در زمین الوحده امارات 3 به صفر پیروز شد. در این گروه الاتحاد 9 امتیاز دارد و بنیاد کار، پرسپولیس و الوحده 2 امتیازی هستند.
در بازیهای روز چهارشنبه، استقلال در تهران میزبان پاختاکور ازبکستان است و ذوب آهن در قطر با الریان بازی میکند. ذوب آهن با 4 امتیاز از 2 بازی، تیم اول گروه D، و استقلال با یک امتیاز از 2 بازی تیم چهارم گروه B است.
روز گذشته در گروه B، السد قطر، النصر عربستان را یک به صفر برد و با 7 امتیاز از 3 بازی صدرنشین شد. النصر هم از 3 بازی 4 امتیاز دارد.
بیشتر بخوانید:
«تساوی ذوبآهن و پرسپولیس برابر رقبا»
وزیر امور خارجه مصر:
«آغاز دور جدید روابط با کشورها از جمله ایران»
خبر / رادیو کوچه
نبیل عربی، وزیر امور خارجه مصر در اظهارنظری روز سهشنبه، در رسانههای داخلی مصر و در خصوص روابط کشورش با ایران عنوان کرد که این کشور آماده گشودن «صفحه تازهای» از روابط با همه کشورها از جمله ایران است.
به گزارش رسانههای مصر، وزیر امور خارجه مصر پس از دیدارش با مجتبی امانی، رییس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره، گفت: «ایرانیها و مصریها شایسته داشتن روابطی هستند که بازتاب تاریخ و تمدن این دو کشور باشد، روابطی که بر اساس احترام متقابل به تمامیت ارزی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر باشد.»
در این دیدار رییس دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی، با تسلیم پیام کتبی علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به آقای عربی، بهطور رسمی از او دعوت کرد تا به ایران سفر کند.
پیام آقای صالحی واکنش به صحبتهای هفته گذشته نبیل عربی درباره ایران بود که در آن وزیر امور خارجه مصر اعلام کرده بود که دولت این کشور، ایران را «دشمن» به حساب نمیآورد و خواهان گسترش روابط با این کشور است.
دیدار مجتبی امانی با نبیل عربی، اولین دیدار نمایندگان دو کشور بعد از برکناری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر بود.
لازم به اشاره است روابط ایران و مصر یک سال پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در ایران و در پی امضای پیمان صلح کمپ دیوید بین مصر و اسراییل، قطع شد.
……………………………………………………
همزمان با حضور نیروهای لباس شخصی در بین جمعیت،
«تیراندازی نیروهای امنیتی علیه مخالفان یمنی»
خبر / رادیو کوچه
بر اساس گزارش منابع خبری از یمن، روز سهشنبه، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی علیه مخالفان علی عبداله صالح رییس جمهوری این کشور در شهر «تعز» در جنوب یمن چند تن کشته و عدهای نیز مجروح شدهاند.
به گزارش رویترز، درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان در این شهر روز دوشنبه برای سومین روز متوالی ادامه پیدا کرد و نیروهای امنیتی از بالای ساختمان استانداری شهر به سمت تجمعکنندگان آتش گشودند.
به نقل از شاهدان عینی، صدها تن از نیروهای امنیتی برای برخورد با هزاران تن از معترضان در خیابانها حضور پیدا کرده و در بین آنها تعداد زیادی از نیروهای موسوم به لباس شخصی که به نظر میرسد از نیروهای پلیس مخفی باشند با باتوم و خنجر به مقابله با مخالفان پرداختند.
این درگیریها یک روز پس از کشتهشدن 154 تن از معترضان در «تعز» به وقوع پیوست.
درهمین حال دولت یمن اعلام کرد پیشنهاد شورای همکاری مبنی بر گفتوگو با معترضان در سعودی را پذیرفته است.
شورای همکاری دعوتنامههایی برای دولت یمن وگروههای مخالف فرستاده و از آنها خواسته است برای حل اختلافات به گفتوگو بنشینند اما تاریخ این دیدار اعلام نشده است.
ابوبکر القربی وزیر خارجه یمن اظهار داشت: «از پیشنهاد شورای همکاری استقبال میکنیم. هر طرحی که برادران خلیج فارس برای پایان دادن به بحران ارایه کنند مورد بررسی قرار میگیرد.».
این در حالی است که معترضان برکناری فوری علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن از سمتش را خواستارند.
……………………………………………………
لیگ قهرمانان اروپا
«شالکه انتقام مونیخ را از اینتر گرفت»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه سهشنبه، رئال مادرید اسپانیا و شالکه 04 آلمان با پیروزی پرگل در آستانه صعود به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفتهاند.
رئال مادرید به دلیل اخراج مهاجم تاتنهام در دقیقه 14، این تیم بریتانیایی را 4 به صفر شکست داد. تاتنهام تنها در شرایطی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می رسد که در بازی برگشت با اختلاف بیش از 4 گل رئال را شکست دهد.
برنده بازی رئال مادرید- تاتنهام، در نیمه نهایی با برنده بارسلونا – شاختار دونتسک اوکراین روبهرو میشود.
در دیگر بازی سهشنبه، شب لیگ قهرمانان اروپا، شالکه 04 آلمان، اینترمیلان، قهرمان فصل گذشته این لیگ را در آستانه حذف قرار داد.
در این بازی که در ورزشگاه جوزپه مه آتزا شهر میلان برگزار شد، شالکه 5 به 2 میزبانش را غافلگیر کرد.
در این بازی علی کریمی، ملیپوش سابق فوتبال ایران در دقیقه 87 به جای رائول به زمین رفت.
اینتر پیش از این بازی، بایرن مونیخ، پرافتخارترین تیم باشگاهی آلمان را در مرحله یک هشتم نهایی حذف کرده بود.
قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا، برای رسیدن به نیمه نهایی باید در بازی برگشت، شالکه را با اختلاف بیش از 3 گل شکست دهد.
در دو بازی دیگر مرحله یک چهارم نهایی، چهارشنبه شب، بارسلونا با شاختار دونتسک و چلسی با منچستریونایتد بازی میکند.
……………………………………………………
لیگ قهرمانان آسیا،
«سپاهان امیدوار به صعود زودهنگام در آسیا»
خبر / رادیو کوچه
شامگاه سهشنبه، با سومین پیروزی پیاپی، تیم فوتبال سپاهان اصفهان در آستانه صعود زودهنگام از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته است.
سپاهان در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان، الغرافه قطر را 2 به صفر شکست داد.
سپاهان پیش از این، الهلال را در عربستان و الجزیره امارات را در اصفهان شکست داده بود.
در دیگر بازی این گروه، الهلال عربستان 3 به یک الجزیره امارات را شکست داد و با 6 امتیاز پشت سر سپاهان قرار گرفت. الغرافه و الجزیره هر کدام تنها یک امتیاز دارند.
پرسپولیس، یکی دیگر از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، سهشنبه بازی با بنیاد کار ازبکستان را صفر – صفر به پایان برد. این بازی در تاشکند برگزار شد. در دیگر بازی گروه C، الاتحاد عربستان در زمین الوحده امارات 3 به صفر پیروز شد. در این گروه الاتحاد 9 امتیاز دارد و بنیاد کار، پرسپولیس و الوحده 2 امتیازی هستند.
در بازیهای روز چهارشنبه، استقلال در تهران میزبان پاختاکور ازبکستان است و ذوب آهن در قطر با الریان بازی میکند. ذوب آهن با 4 امتیاز از 2 بازی، تیم اول گروه D، و استقلال با یک امتیاز از 2 بازی تیم چهارم گروه B است.
روز گذشته در گروه B، السد قطر، النصر عربستان را یک به صفر برد و با 7 امتیاز از 3 بازی صدرنشین شد. النصر هم از 3 بازی 4 امتیاز دارد.
……………………………………………………
برای دومین بار از زمان بازداشت،
«مرخصی دو هفتهای حسین درخشان، وبلاگنویس»
خبر / رادیو کوچه
بر اساس برخی گزارشهای منتشر شده، حسین درخشان، وبلاگنویس زندانی، تعطیلات نوروزی را در کنار خانواده خود سپری کرده است.
به گزارش رسانههای منسوب به اصلاحطلبان، مرخصی اولیه وی از روز ۲۹ اسفند آغاز شد و روز ششم فروردین به پایان رسید. اما وی مجدد از روز هشتم فروردین به مرخص آمد و تا پایان تعطیلات نوروزی را در کنار خانواده خود گذرانده بود.
این وبلاگنویس ایرانی آبان ماه سال ۸۷ و پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی زمان زیادی از دوران بازداشت خود را در سلولهای انفرادی گذراند. درخشان در دادگاه به جریمه نقدی و ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شد.
وی پس از دو سال زندان زمستان سال گذشته با وثیقه برای نخستین بار و به مدت دو روز به مرخصی آمد. مرخصی نوروزی درخشان دومین باری بود که وی پس از بازداشت موفق به استفاده از مرخصی شده است.
……………………………………………………
با انتشار بیانیهای عنوان شد،
«اوباما، نامزد ریاست جمهوری آمریکا در دور آینده»
خبر / رادیو کوچه
روز سهشنبه، باراک اوباما، رییس جمهوری حال حاضر آمریکا، بهطور رسمی از نامزدی خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور خبر داده است.
به گزارش رویترز، باراک اوباما کاندیداتوری خود در این انتخابات را با صدور بیانیهای در وبسایت شخصی خود، اعلام کرد که با این بیاینه رقابت با دیگر نامزدهای انتخاباتی در سال آینده میلادی را شروع کرده باشد.
وی خطاب به طرفداران و حامیانش، عنوان کرد که برای حمایت و ادامه «تغییراتی که در نخستین دوره ریاست جمهوریش ایجاد کرده»، بار دیگر همراه شوند.
بر اساس برخی پیشبینیها، آقای اوباما اوراق نامزدی خود در انتخابات آینده را در هفته جاری به کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا تحویل میدهد.
……………………………………………………
ابراهیم یزدی:
«متن منتشر شده توسط ایرنا را تکذیب میکنم»
خبر / رادیو کوچه
به گزارش برخی رسانههای منسوب به اصلاحطلبان، ابراهیم یزدی، دبیرکل سابق نهضت آزادی، با ارسال یادداشتی به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، متن منتشر شده در خروجی این خبرگزاری تحت عنوان مصاحبه با وی را تکذیب کرده است.
به گزارش کلمه، ابراهیم یزدی در این تکذیبیه، که روز سهشنبه منتشر شده، تاکید کرد که مصاحبهی مذکور در «خانه امن» صورت گرفته است.
در یادداشت ابراهیم یزدی آمده است: «با صراحت به مسوولین خبرگزاری حاضر در محل تاکید کرده بودم که انتشار هر متنی بهنام اینجانب تنها بعد از ارایه کتبی و تایید اینجانب قابل انتشار خواهد بود. نظر به اینکه متن منتشر شده توسط ایرنا بدون اطلاع و تایید اینجانب صورت گرفته است، تکذیب میگردد. آنچه مورد تایید اینجانب است همان متن کتبی استعفا از دبیرکلی نهضت آزادی ایران میباشد که در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داده شد.»
این در حالی است که ایرنا پیش از این انتشار این تکذیبیه، توضیح داد که «رسانهها برای انتشار مطالب خود ملزم به هماهنگی قبل از انتشار با منابع خبری نیستند.»
اما خبرگزاری ایرنا در این خصوص توضیح بیشتری را ارایه نکرده است.
خبرگزاری ایرنا در روز یکشنبه ۱۴ فروردین مصاحبهای را از آقای یزدی منتشر کرده بود که در آن آقای یزدی برخلاف گفتههای پیشین خود اظهارنظر کرده است.
پس از انتشار این متن٬ برخی نزدیکان ابراهیم یزدی اعلام کردند این مصاحبه تحت فشار نیروهای امنیتی صورت گرفته و به صورت تحریف شده منتشر شده است.
……………………………………………………
پس از محکوم کردن ایران از سوی شورای همکاری خلیج فارس،
«گفتوگوی تلفنی ایران و ترکیه در خصوص بحرین»
خبر / رادیو کوچه
روز چهارشنبه، مقامهای ارشد جمهوری اسلامی و ترکیه در ارتباط با اوضاع سیاسی بحرین گفتوگوی تلفنی کرده و همزمان مخالفان دولت در ایران از سیاست «دوگانه» این کشور در برابر ناآرامیهای منطقه انتقاد کردهاند.
به گزارش ایرنا، علیاکبر صالحی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی و احمد داود اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در تماسی تلفنی پیرامون تحولات خاور میانه و شمال آفریقا تبادلنظر کردند.
بنابراین گزارش، وزاری خارجه دو کشور در این گفتوگو خواستار آن شدهاند که ناآرامیها در کشور بحرین با «تامین مطالبات مشروع مردم، انجام اصلاحات مورد نظر مردم و بدون حضور نیروهای خارجی» حل و فصل شود.
از سویی دیگر، شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، از برگزاری راهپیمایی طلبههای حوزههای علمیه قم و مشهد در اعتراض به «کشتار مسلمانان» در ناآرامیهای لیبی، یمن و بحرین خبر داده است.
جامعه روحانیت ایران نیز امروز با صدور بیانیهای از آنچه «لشکرکشی عربستان، امارات متحده عربی و کویت به بحرین» خوانده شده، به شدت انتقاد کرد و حمله نظامی کشورهای غربی به لیبی را محکوم کرده است.
در جریان تظاهرات ضد دولتی در بحرین که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، نیروهایی از کشورهای منطقه از جمله صدها تن از نیروهای عربستان سعودی وارد خاک بحرین شدهاند.
این در حالی است که در روزهای گذشته مقامهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دخالت ایران در امور داخلی بحرین را محکوم و اقدام به انتشار بیانیهای در این خصوص کردهاند.
……………………………………………………
یک مقام ارشد ارتش آمریکا:
«نگرانی از افزایش مناسبات ایران با آمریکای جنوبی»
خبر / رادیو کوچه
روز سهشنبه، یک مقام ارشد ارتش آمریکا در نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح کنگره نسبت به افزایش حضور مقامهای جمهوری اسلامی در آمریکا جنوبی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت واشنگتن فعالیتهای ایران در منطقه را به دقت زیر نظر دارد.
به گزارش بیبیسی، ژنرال داگلاس فریزر مسوول فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا در این جلسه عنوان کرد ایران از سال 2005 تا 2010 تعداد سفارتخانههای خود در آمریکای لاتین را تقریبن دو برابر کرده و روابطش را فراتر از ونزوئلا گسترش داده است.
وی گفت ایران در حال ساخت مراکز فرهنگی در 17 کشور منطقه است و میزبان سران بولیوی، گویان و ونزوئلا بوده است.
او به اعضای کمیته خدمات نیروهای مسلح گفت: «ایران به گسترش روابط منطقهای ادامه میدهد تا تاثیرات تحریمهای بینالمللی مرتبط با برنامه اتمیاش را کاهش دهد.»
ژنرال فریزر گفت در طی 12 سالی که از ریاست جمهوری هوگو چاورز رییس جمهوری ونزوئلا میگذرد، حداقل ده سفر بین رهبران دو کشور انجام شده است.
او افزود روابط دو کشور بیشتر دیپلماتیک و تجاری است، اما نکات مبهم زیادی در مناسبات آنها همچنان وجود دارد.
وی با اشاره به پروازهای هفتگی بین ایران و ونزوئلا و لغو روادید ورود به ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه گفت که «نگرانی» اصلی این است که معلوم نیست چه سفرهایی انجام میشود.
لازم به ذکر است برخی نمایندگان جمهوریخواه کنگره که خواهان افزوده شدن نام ونزوئلا به کشورهای حامی تروریسم هستند، میگویند ونزوئلا احتمالن به ایران سوخت صادر میکند.
……………………………………………………
پس از درگیری نیروهای قذافی و معترضان،
«تصرف شهر زاویه توسط نیروهای معمر قذافی»
خبر / رادیو کوچه
درگیری شدید بین نیروهای حامی معر قذافی، رهبر لیبی و معترضان ضددولتی در منطقه زاویه در 50 کیلومتری غرب طرابلس با تصرف دوباره این شهر ساحلی توسط نیروهای دولتی به پایان رسیده است.
به گزارش العربیه، مقامات امنیتی لیبی روز سهشنبه برای اثبات ادعای خود از خبرنگاران دعوت کردند تا از شهر دیدن کنند.
شهر زاویه برای چند هفته در تصرف نیروهای مخالف قذافی بود و طی این مدت درگیری سختی میان دو طرف برای کنترل این شهر به وقوع پیوست ولی در نهایت به دلیل برتری تسلیحاتی نیروهای قذافی مخالفان کنترل این شهر را از دست دادند.
در همین حال گزارشهای وارده از لیبی حاکی است درگیریهای شدیدی بین معترضان و نیروهای قذافی در شهر «بریقه» در جریان است.
از سوی دیگر عبدالفتاح یونس، فرمانده مخالفان دولت لیبی، ناتو را متهم کرده است در مقابل کشتار مردم مصراته توسط نیروهای معمر قذافی سهلانگاری کردهاند.
این در حالی است که معمر قذافی به مخالفان اعلام کرده است در صورت دست کشیدن مخالفان از عملیات مسلحانه حاضر است با آنها وارد گفتوگو شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر