-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

Latest News from Iran Free for 04/20/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پریسا ساعددریافت این مهم که چرا زن به ارزشهای مبتنی بر ستم جنسی دامن میزند، فعل پذیری او در برابر ستم جنسی و همکاری او با مردان زن ستیز علیه زنان مدرن ، چندان ساده نیست ،بلکه موضوعی است پیچیده که از سویه های گوناگون قابل نقد و ارزیابی است.
….
اما نگاهی گذرا به هیئت روانی زنان سنت محور، و اینکه  زن ستیزی چگونه توسط خود زن بویژه در فضای اجتماعی حاکم در ایران تداوم می یابد شاید اندکی در شناخت این معضل موثر واقع گردد . بسیاری از  روانشناسان بر این باورند که رفتارهای انسانی بر محور دو مقوله شکل میگیرد : مجازات و پاداش.
….
زن سرکوب شده در چنبره ارزشهای سنتی، در مقایسه خود با زن ازاده و قد علم کرده ،احساسات چندگانه ای را تجربه  میکند. گاه به جسارت ،شهامت و رویارویی او با ارزشهای زن ستیزانه رشک میورزد و گاه اورا خطری جدی در ثبات و امنیت اجتماعی خود میبیند . گاه  خود را فراتر از زن مدرن می پندارد و گاه نیز خود را در موضعی فرودست می انگارد.
لذا آن رفتاری که پاداش میگیرد به فرد احساس تعادل و امنیت میدهد و رفتاری که پیامدش مجازات است در فرد ترس و هراس می آفریند. از این منظر، ارزشهای درونی شده  دوران اولیه زندگی فرد ، بصورت انگاره های تجربی در ذهن شکل میگیرند و بر اثر تکرار و القا به سطوح عمیق تر ذهن نفوذ می کنند و بگونه باور و یا پایگاهای اعتقادی فرد متجلی میشوند.
بنابراین نظریه، اگر درفرهنگ پدرسالار بویژه در خانواده های سنتی – مذهبی مفاهیمی از زن مقبول، پاکدامن,، متین و محترم ارائه شود که تنها ویژگی اش سرسپردگی زن به ارزشهای القایی مردان سنت و مذهب است، انچه در ذهنیت زن در چنین فضایی القا میشود، اطاعت و تمکین به اصولی است که در خانواده و احتماع به او ثبات ، مقبولیت، اعتبار و پاداش بیشتری می بخشد.
به عبارت دیگر اگر معنای شکل گرفته در ذهن زن ،که به احساسات و رفتار او سمت و سو می دهد آنگونه القا شده باشد که ابراز خشم، و اعتراض برعلیه ستم مردانه در بستر فرهنگ سنتی برابر است با بی بندوباری و فحشا و یا بزهکاری فرهنگی ، ساده ترین راه بطور ناخوداگاه گریز از مجازات ،برچسب ها ،ترس و نا امنی است.
در این برآمد ، از منظر روانشناختی پویا ، اگر چه انگاره های درونی شده زن پاکدامن ، محترم ومورد پسند جامعه ،قدرت فوق العاده ای در ذهنیت زن سنتی پیدا میکند،  تا بدان حد ،که او همواره برای ابراز موجودیت و تثبیت تصویر مقبول خود در اینه جامعه در تلاش مستمر بسر می برد، اما  هنگامیکه که با مطالبات خود درون با بعد هستی گرا و نیازهای طبیعی خود مواجه میشود از ناعادلانه بودن اقتدار جنسیتی و کنترل مردانه دچار تضاد و خشم می گردد.
بدیهی است که این احساسات ناخودآگاه درون ، از ترس پرداخت هزینه های سنگین بطور مستقیم ابراز نمیشوند، ولی نیروی تخریبی آن هنگامی تخلیه میشود که پیامد ان نه تنها بهای سنگین ندارد بلکه زن سنتی از ستایش ، اعتبار، و پاداش نیز  برخوردار میگردد.
…..
به بیان دبگر اگر مقاومت در برابر ستم و اقتدار مردانه برای او بهایی سنگین بهمراه دارد، ستم بر زنان مدرن و حق طلب که مرزهای بازدارنده ، ومفاهیم واپس گرای سنتی را رعایت نمیکنند جایگاه او را در جامعه مردان سنتی-مذهبی محکمتر می کند.
تحلیل این فرایند ناخودآگاهی بدین سان است که روان زن  سنتی با یک جابجایی ناخوداگاهی، خشمی را که ابراز مستقیم ان برایش خطرزا بود به هم جنس خود فرافکنی میکند تا مورد مهر و عنایت مردانه نیز واقع شود . این پدیده را در روانکاوی ، سرکوب احساسات طبیعی از طریق مکانیسم های واپس زنی،  جابجایی  و سپس فرافکنی ان از طریق همانندی می نامند.
استراتژی جنبش رهایی بخش زنان مدرن و آزادیخوا ایران، مقابله باحکومت ولایی و قوانین زن ستیز آن است
در این میان ، زن سرکوب شده در چنبره ارزشهای سنتی، در مقایسه خود با زن ازاده و قد علم کرده ،احساسات چندگانه ای را تجربه  میکند. گاه به جسارت ،شهامت و رویارویی او با ارزشهای زن ستیزانه رشک میورزد و گاه اورا خطری جدی در ثبات و امنیت اجتماعی خود میبیند . گاه  خود را فراتر از زن مدرن می پندارد و گاه نیز خود را در موضعی فرودست می انگارد.
بدین ترتیب تضاد آنچه هست و آنچه باید باشد یا فاصله  دردناک بود هستی گرای او با نمود ی در اسارت سنت ، تجلی گسست خویشتن واقعی اوبا خودی کاذب است. در این میان، روان  سرکوب شده زن سنتی بطور ناخوداگاه برای فرار از احساسات چندگانه درون ، بدنبال معنایی مثبت در تعادل بخشی به  خود می گردد.
در این برآیند اگر مکان امنی در برونرفت از تعارضات درون نیابد بدیهی است که پاسخ اماده را در بطن مذهب و بستر سنت جستحو کند و با توجیه گری و منطق تراشی مهر بطلان بر مطالبات ازادیحواهانه زنان مدرن بزند.  در مجموع ،اگر فرهنگ ولایی حاکم با تاکید بر ارزشهای سنتی – مذهبی ،تصویری  مقبول از زن ارائه میدهد که مورد پذیرش و احترام  جامعه است ، هنجاری را در روان زن سنتی تقویت میکند که او خود بدون توجه به کارایی و سوداوری و یا حتی جنبه های غیرانسانی آن ،الگو ی القا شده ای که ضد  حقوق انسانی اوست را  همواره تولید و بازتولید نماید.
در روانشتاسی اجتماعی ، خطر بزرگ اقتدار جنسیتی هنگامی پدیدار میشود که حکومت، دین، قانون و سنت نیروی متحدی علیه زن و آزادی های انسانی او می شوند، یعنی نیروی نفوذی این عناصر متحد در سمت و سو بخشی به هنجارهای زن ستیز اگر خنسی نشود نه تنها قادر است بخش بیرونی حیات زن بلکه میتواند بخش درونی حیات او را نیز تسخیر کند.
در به نورم نظام ولایی درآوردن این ضد ارزشهای نابهنجار است  که زنان بنیادگرای سنتی با تکیه به  ارزشهای ولایی، اعتباری کاذب می یابند ، اما زن آزادیخواه و حق طلب نمادی میشود از کالای غرب.
..
به اعتقاد مبشل فوکو فیلسوف فرانسوی، رابطه  قدرت جدا از روابط جاری زندگی نیست، بلکه بخش درونی و ذاتی و جدا نشدنی آن است. بنابراین- در مفهوم جدبد قدرت ،مسئله اصلی تنها اطاعت افراد از قدرت رسمی و قانونی نبست، بلکه افراد با پیروی داوطلبانه از چیزی که ظاهرا هنجار محسوب میشود به قدرت پاسخ میدهند.
در مجموع زن ستیزی و گسست اندیشگی زنان بنیادگرا با زنان مدرن را میتوان حاصل ذهنیت استبدادزده و سیاست  خود شیفتگان حقیقت در مشتی معنا کرد که با بهنجارسازی فرهنگ جهل و تعصب و ترویج بنیادگرایی مذهبی ، تنهااز اهداف منافع جویانه و افتدارگرایانه خود پاسداری می کنند.
در به نورم نظام ولایی درآوردن این ضد ارزشهای نابهنجار است  که زنان بنیادگرای سنتی با تکیه به  ارزشهای ولایی، اعتباری کاذب می یابند ، اما زن آزادیخواه و حق طلب نمادی میشود از کالای غرب.
بنابراین استراتژی جنبش رهایی بخش زنان مدرن و آزادیخوا ایران، نه تنها مقابله باحکومت ولایی و قوانین زن ستیز آن است ، بلکه آگاهی و شناخت  ذهنیت استبدادزده ،  بویژه شناخت و آگاهی بر دینامیسم  بنیادگرایی مذهبی در باز تولید هنجارهای زن ستیزانه ، شناحت انگیزه های ناخودآگاهی  زنان بنیادگرا  ،علیه  حقوق فردی و اجتماعی و انسانی زن ، شکستن حلقه معیوب  خشونت و ستم پروری زن بر علیه زن ، جذب گرایشهای گوناگون زنان بویزه زنان سنتی  بسمت خود آگاهی و شناخت حقوق شهروندی ، و در نهایت تشکل و پیوستن همه سویه  گرایشهای مختلف بر علیه تبعیض و حقوق ستیزی است .
دکتر پریسا ساعد

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته