رهانا: به گفته نزدیکان وی، این حکم در روزهای گذشته صادر شده با این حال، هنوز به پروین مخترع ابلاغ نشده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پروین مخترع که حدود پنج ماه است در بند عمومی زندان کرمان به سر میبرد، یک روز پس از بازداشت کوهیار گودرزی، در منزلش در کرمان دستگیر شد. وی پس از بازداشت، به اتهام " تبلیغ علیه نظام" " توهین به شهدا و رهبری" در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت و هماکنون پس از گذشت بیش از سه ماه حکم محکومیت خود را دریافت کرده است.
به گفته خانواده مخترع، دادگاه همچنین پرونده دیگر وی با اتهام " توهین به مقام رهبری" را به دادگستری استان کرمان ارجاع داده است و وی میبایست بار دیگر مورد محاکمه قرار گیرد.
صدور این حکم سنگین برای پروین مخترع در حالی صورت میگیرد که وی تنها به دلیل انجام مصاحبههای اعتراضی نسبت به بازداشت غیرقانونی فرزندش، دستگیر و زندانی شد.
این حکم، یکی از کمسابقهترین احکامی است که در سالهای گذشته از سوی دادگاه، برای یک مادر، تنها به جرم دفاع از فرزندش، صادر شده است.
به گفته خانواده مخترع، وی همچنین در طول مدت زندانی بودن خود با مشکلات بسیاری در زندان کرمان مواجه بوده است. عدم دسترسی به مواد غذایی، میوه و سبزیجات یکی از مشکلات زندانیان در زندان کرمان است که مسئولان زندان نیز با بیان اینکه " قادر به تامین میوه و سبزیجات نیستیم" از دسترسی زندانیان به مواد خوراکی خودداری میکنند.
گفتنی است در هفتههای گذشته، قاضی پرونده با ارسال پیامی برای پروین مخترع، از وی خواسته بود تا با نوشتن ندامتنامه، از اعمال خود ابراز پشیمانی کند تا حکم سبکتری دریافت کند. با این وجود، پروین مخترع گفته بود که هرگز حاضر به نوشتن ندامتنامه نیست و از حق قانونی خود برای دفاع از فرزندش نخواهد گذشت.
پروین مخترع، همچنین در جریان محاکمه خود از داشتن وکیل محروم بوده و مأموران امنیتی به وی گفتهاند که نیازی به حضور وکیل در دادگاه نیست.
کوهیار گودرزی نیز با وجود گذشت پنج ماه از زمان بازداشتش همچنان در شرایط بلاتکلیفی و در بند ۲۰۹نگهداری میشود. این فعال حقوق بشر که در هفتههای گذشته متهم به " تبلیغ علیه نظام" و " اجتماع و تبانی علیه نظام" شده بود، در حال حاضر در انتظار تشکیل جلسه دادگاه به سر میبرد.
جبهۀ مشارکت ایران اسلامی در تبیین وضعیت موجود و اعلام موضع درقبال انتخابات نهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد :
بسم الله الرحمن الرحيم
انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در پیش روی ماست و این در حالیست که سؤال بزرگي در ذهن آحاد ملت ايران موج می زند. سؤال اين است كه باتوجه به كودتاي انتخاباتي سال 88 و نتایج آن که چیزی جز تند باد فساد و ناکارآمدی نبوده است آيا مي توان به انتخابات در پیش رو و نتايج حاصل از آن اميدي داشت؟ پاسخ به اين سؤال نيازمند تبیین آئين و مرام اصلاحطلبي، مروری تاريخي از
روند انتخابات در جمهوري اسلامي و آينده ايران است. جبهه مشاركت ايران اسلامي در اينجا ميكوشد تا با ارائه ديدگاه تحليلي خود، هر چند به اختصار، مردم بزرگ ايران را در رسيدن به تصميمي خردمندانه كه آينده ملت و كشور را رقم خواهد زد، ياري رساند:
اصلاحطلبي و انتخابات : در مورد اصلاحطلبي بسيار گفته شده است، امروز همه بر اين باور اتفاق نظر دارند كه اصلاحطلبي نه براندازي است و نه رسيدن به هدف مشروع با هرابزار و قیمت. اصلاحطلبي به دنبال اصلاح تدريجي وضع موجود از طریق ساز و
كارهاي قانوني و مدنی است . در دوران حيات اصلاحطلبي جديد كه قريب 15 سال طول كشيده است به مقتضاي زمان، شيوههائي به کار گرفته شده كه همگي برخورداراز ويژگيهاي قانون پذيري، خشونتگريزي و درونزائي بوده است. بر اين اساس اصلاحطلبي نه تنها يك روش، بلكه يك آرمان، يك راهبرد و يك هدف نیز بوده هست. به باور ما تنها راه نجات كشور اصلاحطلبي است. ما اصلاحطلبي را دايره بستهاي نمي دانيم كه تنها گروههاي سياسي خاصي به آن تعلق داشته باشند. اصلاحطلبي به رسميت شناختن اصل "ایران برای همه ایرانیان " با همه تنوع و تكثرهاي موجود در جامعه ايران است و اصلاحطلب به دنبال رسيدن به فضائي است كه در آن همۀ اين عقايد، نظریات و سليقهها بدون واهمه و بدون هيچ مانعي امکان بروز پيدا كنند و دراداره کشور و ساختن ايران سهم بايسته و شايسته خود را ايفا كنند و در اركان قدرت نمايندگان واقعي خودرا بيابند.
اصلاحطلبي انتخابات را مهمترين ابزار رسيدن به اين هدف مي داند و البته انتخابات را محدود به يك پروژه چند ماهۀ فعاليتهاي تبليغاتي و روزرأيگيري نميكند. به باور ما انتخابات آزاد، سالم و منصفانه آن است كه همه مقدمات و زمینه ها و بسترهای آن ازپيش فراهم بوده و به مؤخرات و لوازم آن نيز از سوی حاکمیت پايبندي وجود داشته باشد. انتخابات بدون فضای مناسب سیاسی ووجود احزاب و نهادهای مدنی و صنفی مستقل و آزاد چندان معنايي ندارد. بدون وجود رسانههايي آزاد و بيسانسور، نميتوان انجام انتخابات واقعي را انتظار داشت و بالاخره بدون وجود نهادهاي ناظر بيطرف و برگزاركنندگان امين و صادق، انتخابات صرفاً یک نمایش خواهد بود. از سوی دیگر حتی اگر برگزاري انتخابات، آزاد و بدون مشكل باشد اما پس از آن براي منتخبان ملت در راه ايفاي وظیفه نمايندگي موانع و مشكلات تراشيده شود و به عبارتي مجلس يا دولتي دست بسته و بيخاصيت و گوش به فرمان بر روي كار آيد انتخابات جز اتلاف وقت وسرمايه ملت حاصلی در بر نخواهد داشت. گرچه نفس برگزاري انتخابات پس از جنبش مشروطه، ولو با حداقل موازین، در مقاطعی آزادگان و دلسوزاني چون مدرس و مصدق را به خانه ملت برده و مجلس را چراغ راه ساخته است تا دربرابر ناراستي ها و كژي ها ایستاده و ملت را از عمق فجايع اداره كشور آگاه ساخته اند اما سوگمندانه باید اعلام کرد که مجلس ششم شورای اسلامی آخرین مجلسی بود که بطور نسبی نمایندگان واقعی مردم را در خود جای داد و فریاد اعتراض و تحصن نمایندگان اصلاح طلب این مجلس در جلوگیری از نمایش و کودتای انتخاباتی مجلس هفتم نیز شنیده نشد.
جنبش اصلاحطلبي در دوره اخیر تاریخ ايران ، يك جنبش تولد يافته از پروسه انتخابات است و لذا هيچگاه به انتخابات بيتوجه نبوده و در همه حال براين امر مصر بودهاست كه راه رسيدن به قدرت و حاکمیت جز از طريق يك انتخابات آزاد، سالم و منصفانه موضوعیت و مشروعيت ندارداما اين نگاه به انتخابات باعث نشده است تا انجام هرانتخاباتي را مشروع قلمداد كرده و به خود اجازه دهد در آن شركت كند. اصولاوجه مميزه يك اصلاحطلب واقعي از اصلاحطلبان صوری در همين است كه اصلاحطلب صادق تنها در انتخاباتي شركت مي كند كه حداقل هایی از معيارها و استاندارهای يك انتخابات آزاد و منصفانه را داشته باشد و در غير اين صورت شركت در انتخابات جز برافروختن آتش اقتدارگرايي كه هستي ملت را خواهد سوزاند نتيجهاي در برنخواهد داشت. ما انتخاباتي را طالب هستيم كه در آن دو شاخص رقابت ومشاركت موجود باشد و معتقد هستيم مشروعيت هر انتخاباتي وابستگي تام به ميزان تحقق اين دو شاخص دارد و اين دو شاخص تحقق پيدا نمي كند مگر در عمل به پيشنيازهايي كه در بالا بر شمرده شد و یکی از وظایف اصلاح طلبان تلاش برای تحقق این وضعیت بوده است. سلاح اصلاحطلبان در اين مبارزه مدنی، انديشه، زبان و قلم بوده است و جاي تعجب نيست كه مخالفان اصلاحطلبي نيز در اين ميدان تاآنجا که توانستهاند به نبرد با تفكر و انديشه پرداخته، زبانها را بريدهاند و قلمها راشكستهاند.
آنچه امروز اركان اقتدارگرائي را در کشور ما نگران کرده است نه تحريمهاي جهاني و انزواي بينالمللي است و نه حتي تهديدهاي نظامي. آنها از شيرمردان و شيرزنانی در هراس هستند كه تنها با اتكاي به خداوند و با پشتوانه ملت حتي در بيغولههاي انفرادي و وضعیت کهریزکی نيز بيهراس از نام و نان و جان حرف حق خود را بر زبان جاري ميكنند و مردم را به ايستادگي در برابر ظلم و به صبوري در اقامه حق و داد فراميخوانند.
انتخابات و جمهوري اسلامي : بي شك پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار جمهوري اسلامي بزرگترين حادثه تاريخ نيمه دوم قرن بيستم در ایران و جهان بوده است. برشمردن ويژگيهاي اين انقلاب خارج از حوصله اين بیانیه است اما بايد به اين نكته اشاره كرد كه انقلاب اسلامي از معدود انقلابهاي جهاني است كه شعار آزادي را سرلوحه خود قرار داده بود و به همين جهت امروز كارنامه اين
انقلاب را بايد با شاقول و معيار وجود آزادي در جامعه ايران جستجو كرد وبي ترديد مهمترين تجلي آزادي را بايد در نحوه برگزاري انتخابات و سپس ميزان اثرگذاري نمايندگان ملت (در هر سطحي) در روند اداره كشور جستجوكرد.
در نگاهي كلي به روند انتخابات در جمهوري اسلامي، در مييابيم كه متأسفانه با گذشت زمان به عوض تحكيم مردمسالاري، پايههاي اقتدارگرايي محكم شده است و به عوض اينكه چتر جمهوري اسلامي روز به روز دايره شمول خود را گسترده تر كند و ايرانيان بيشتري را در زير خود گردآورد، بسته و بستهتر شده است و هر روز به بهانهاي عدهاي را از قطار نظام پیاده کردهاند و جاي تأسف دارد كه اكثر كساني كه شامل اين برخورد شدهاند نه افراد خودكامه و منفعتطلب بلكه انسانهاي طرفدار مردمسالاری، متدين،
آزادانديش و دلسوز با سوابق روشن مبارزاتی بودهاند.
در زمان حيات امام ما شاهد برگزاري انتخاباتي نسبتا آزاد و در هر حال قابل قبول بوديم بخصوص انتخابات مجلس اول، اما روند حوادث مثل اقدامات جنايتكارانه تروريستها و جنگ تحميلي سبب شد تا در گذر زمان دايره انتخابات مردم محدودتر شود ولي به گونهاي نبود كه ملت نتواند در ميان نامزدهاي موجود افراد تاحدی مطلوب خود را پيدا كند. اما پس از رحلت امام، انتخابات در يك روند تدريجي ماهیتی دیگر پيدا كرد. ابتدا بدعت نظارت ناصواب و غيرقانوني استصوابي شورای نگهبان به محدودكردن بيشتر و بيشتر دايره خودي ها پرداخت وكساني كه در زمان امام و بخصوص در انتخابات مجلس سوم با نهيب امام مجبور به كنار گذاشتن حربۀ استصواب شده بودند در غیبت او بي محابا و به صورتي آشكار از آن بهره گرفتند. البته اين تیغ بر اساس فشار اجتماعي و سياسي گاهی نیزکند شد مانند انتخابات مجلس ششم که بسیاری از اصلاح طلبان توانستنداز شر آن در امان بمانند و به مجلس راه یابند. این تیغ اکنون به عنوان سلاح استراتژيك اقتدارگرايان، در بالای سر هر كس قرار دارد كه چون و چرايي در کار آنها داشته باشد.
اتفاق بعدي در انتخابات پس از امام دخالت غيرقانوني و تغيير نتيجه آراي مردم بود. اين اتفاق بار اول به طور آشكار در انتخابات مجلس ششم آشكار شد كه در آن نمايندگان واقعي مردم از تهران، اراك و هشترود از ورود به مجلس باز داشته شده و به جاي آنها سه تن که مورد نظر شورای نگهبان بودند وارد مجلس شدند. البته مجلس ششم در اقدامي ناتمام اعتبار نامه دو تن از اين افراد را رد كرد اما در مورد نفر سوم كه با ابطال بیش ازهفتصد هزار رأي مردم تهران و با حمايت آشكار و علني اصحاب قدرت وارد مجلس شده بود
بدلائلی توفيق نیافت. اوج دستكاري در آراي مردم در انتخايات رياست جمهوري دهم بود كه بنا به اظهار افراد مطلع با افزودن و جابجایی حدود 10 ميليون رأي، كودتاي انتخاباتي به معناي واقعي آن شكل گرفت و ما زان پس تا امروز شاهد تبعات فاجعه بار آن در همه عرصههاي اداره كشور هستيم. تقلبي كه پیامدش امروزگريبان خود كودتاچيان را گرفته است و هم اینان نميدانند با حاصل کار خود چگونه برخورد كنند.
حادثه سوم در زمان پس از امام، بياثر شدن تدريجي نقش مجلس شوراي اسلامي است.مجلسي كه قرار بود در رأس امور باشد در نهايت در مجلس هشتم به موجودي تبديل شد "گوش به فرمان" ، به گونه ای که خود طرح " نظارت بر نمایندگان " را تدوین و تصویب کرد و در فرایند یک استیضاح و درفاصلۀ یک تنفس تغییر رای داد، اقدامی که فریاد اعتراض برخی راهیافتگان وابسته محافظهكار را نیز درآورد. مجلسي كه دیگر نه توان نظارت و استيضاح و سؤال دارد و نه رمق قانونگذاري و مجبور است فقط دیکته بنويسد، بودن یا نبودنش چه فرقی دارد؟ جز اینکه هزینه روی دست ملت گذارد؟
هر چند درایران انتخابات آزاد به معناي آنچه در دنياي دموكراتيك مرسوم است جز در برهه های خاص وجود نداشته است اما همان شبه دموكراسي موجود در جامعه ايراني به نفع مردم و تقويت پايههاي مردمسالاري بوده است و تلاش براي ارتقاي اين شبه دموكراسي از طريق مشاركت فعال در انتخابات و ورود عناصر مردمسالار به پايههاي قدرت نه فقط سبب می شده است تا مدنيت و نهادهاي مدني در ايران رشد يابند بلكه عناصر مستبد و غير دموكرات حكومت را نيز با چالشي بزرگ بخصوص چالشهاي نظري مواجه می كرده و آنها را ناگزير می ساخته است تا نتوانند به شيوه حاكمان مستبد عراق و ليبي عمل كنند. شايد مهمترين نتيجه اين دموكراسي ناقص، سرنوشت كاملا متفاوت ايران با عراق صدام حسين و ليبي معمر قذافي بوده است كه عليرغم تصميم ابرقدرتها در سرنگوني جمهوري اسلامي، كشور توانسته است در طوفان حوادث جهاني با هزينهاي نه چندان زياد به راه خود ادامه دهد. عكس العمل طبيعي مردم به
اين امر نيز در نوع رأي آنها در انتخابات گوناگون تجلي يافته است. مردم كوشيدهاند تا با واقعنگري در هر انتخابات كساني را انتخاب كنند كه فاصله بيشتري با تفکر و شیوه اقتدارگرایانه دارند که آخرین تجربه در این باره انتخابات دهم ریاست جمهوری با مشارکت فعال و بالای مردم بود که کودتای انتخاباتی اقتدارگرایان را درپی داشت. عدم پاسخگویی حاکمیت به اعتراضات مردم در باره نتیجه اعلامی این انتخابات که با شعار " رای من کو " به خیابانها آمدند و اصرار بر ادامه همان رویه انتخاباتی آیا در حال حاضر همين دموكراسي ناقص را به مخاطره نیانداخته است؟
به گمان ما از سال 88 رفتار حاكميت چنين نشان مي دهد كه آنها از بازی مردمسالاری و تظاهر به پایبندی به آن خسته و بر آن شدهاند تا بيمحابا با هر آنچه قدرت مطلقه را به چالش مي كشد مبارزه كنند و در اينراه از بدنامي خود و تخريب منافع ملي و سقوط ايران نيز واهمهاي ندارند.اين روند استحاله، نشانگر بيماري بزرگي است كه اگر ملت ايران براي آن چارهاي نينديشند، در سالهاي آينده سبب ويراني کشور و بیچارگی ملت خواهد شد، هرچند تاکنون نيز ضررهاي جبران ناپذيري به كشور وارد كرده است.كافي است در بعد اقتصادي به ارقام شاخصهاي کلان اقتصادی کشور در سال های حاکمیت یکدست اقتدارگرایان به رغم بهره مندی از درآمد بالا و افسانه نفت نگاهي بيندازيم؛ نرخ بالاو دو رقمی بیکاری، گراني و تورم کمر شکن، رشد اقتصادي نازل كه حتي در بحرانيترين شرايط كشور نيربيسابقه بوده است، رشد پایین سرمايهگذاري، تعطيلي روزافزون بنگاههاي صنعتي و اقتصادي، ور شکسته شدن کار آفرینان ،از بين رفتن كشاورزي و تبديل شدن کشوربه يكي از بزرگترين وارد كنندگان محصولات كشاورزي و دامي و....بر هيچكس پوشيده نيست. همچنین در بعد اجتماعی رشد بی سابقه آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد و بزهکاری و جرم و جنایت کیان کشور را به مخاطره انداخته است. اين همه شوربختي حاصل سوء مديريت كساني است كه انتخابات را از مسیر خود منحرف کرده و كساني را بر سر کار آورده اند كه شایستگی و صلاحیت و لياقت اداره كشور را ندارند. اینان بايد در حال و آينده جوابگوي خسارتهاي عظيمي باشند كه بر کشور وملت ايران وارد كردهاند. به همين دليل است كه امروز براي ملت ما اين سؤال وجود دارد كه اولا رأي ما چه تأثيري در
نتيجه انتخابات دارد؟ ثانيا با اين ساختار موجود حتي اگر نمايندگان واقعي ملت به مجلس راه يابند آيا به آنها اجازه داده ميشود به وظایف قانونی خود عمل کنند و امور را طبق خواست مردم تمشیت کنند؟
انتخابات مجلس نهم : آنچه امروز در فضاي سياسي كشور ميگذرد هيچ نشانهاي دال بر اراده حاكميت براي برگشتن از اشتباه تاريخي و ايرانسوز برگزاري انتخابات 88 ندارد. در آن انتخابات جواب اعتراضات قانوني و مدني مردم با داغ و درفش داده شد.جوانهاي كشور در خيابانها به خاك و خون غلطيدند. سهرابها و نداها به جرم حقطلبي كشته شدند و هزاران نفر به جرم شعار «رأي من كو» به زندانهايي افتادند كه شرح وقايع اين زندانها هر انسان منصف را به لرزه مياندازد.
صدها استاد دانشگاه و روحاني، دانشجو و معلم، هنرمند و روزنامه نگار، فعال سیاسی و اجتماعی،كارآفرين و کارگر از هرگروه سنی و جنس هنوز در زندانها به سر ميبرند در حالي كه ازبديهيترين حقوق قانوني و مدنی يك زنداني عادی نيز برخوردار نيستند وهنوز شاهد هجوم شبانه و روزانه مأموران به خانه و یا محل کار افراد هستيم. هنوز احضارهاي پي در پي و تهديدهاي گوناگون به هدف ايجاد رعب و وحشت در دستور كار نهادهاي امنيتي و نظامي است. هنوز نيروهاي نظامي نه فقط بر مقدرات سياسي كشور حاكم هستند كه اقتصاد ملي را نيز در قبضه خود در آوردهاند و چنان عرصه را بر كارآفرينان و سرمايهگذاران بخش خصوصی تنگ كردهاند كه آنها نيز از خير خدمت به وطن گذشتهاند تا آسیب نبینند. هنوز دانشگاهها در اشغال نيروهاي شبهنظامي و وابسته است و هر صداي حقطلبي و آزاد اندیشی در گلو خفه ميشود و اساتيد مبرز و دانشجويان آيندهساز يك به يك تصفيه ميشوند. و صدها دانشجو به اشاره نیروهای امنیتی از تحصیل محروم میشوند. هنوز فعاليتهاي اجتماعي و سياسي معمول يك جامعه مدني حتي از نوع ابتدایی آن در محاق تعطيل است. نه فقط احزاب رسمي و قانوني حق برگزاري نشستي چند ده نفره ندارند بلكه حتي مراسم مذهبي و جلسات قرآن و دعا و تشییع و ترحیم نيز با تهديد وتعطيل روبرو ميشوند. و هنوز مير ما و شيخ ما موسوي و كروبي بر خلاف همه اصول قانوني و شرعي و مدنی و
انساني در زندان خانگي به سر ميبرند و از اوليهترين حقوق قانوني يك شهروند محرومند.
جامعه امروز ايران پس از حوادث انتخابات سال 88 به انشقاقي رسيده است كه مثال زدني است.ريزش شديد نيروهاي طرفدار حاكميت و جدا شدن اقشار مختلف ازآن نشان دهنده تزلزل رو به پيش مشروعيت و مقبولیت آنان است. اشتباه بزرگ حاكمان ايران اين است كه خود را عين اسلام ميدانند و گمان می کنند هر كس با آنها نيست ضد اسلام و از عوامل آمريكاست. در حالي كه امروز عمده نيروهاي منتقد وضع موجود دلسوزان متدين و انسانهاي سابقهدار در دين و آئين و رسالت هستند كه بسياري از آنها از همه چيز
خود براي پيروزي انقلاب اسلامي و حاكميت ارزش های دینی گذشتهاند. آنها بدرستي دريافتهاند كه ادامه اين روند تكرار سرنوشت دين در اروپا خواهد بود که سالها پیش و قبل از انقلاب بدرستی و وضوح در کتاب " علل گرایش به مادیگری " شهید انقلاب آیت الله مطهری تشریح و تبیین شده است. رخدادی كه نشانههاي آن در نسل جوان کشور روز به روز بيشتر و بيشتر هويدا ميشود. رفتار حاکمان در سالهای اخیر به گونه ای بوده است که امروز اقشار وسيعي از روحانيت سنتي و به تبع آنها انسانهاي مذهبي و باورمند به سنت، صلاح خود را در فاصله گیری از حاكميت ميدانند . بخشي از آنها كاملا جدا شده و بخشي ديگر به شدت نگران آينده دین و ديانت در ايران هستند.بسیاری از متدینین بخصوص روشنفکران دینی ديگر علاقهاي و تواني براي دفاع از حكومت دينی در جامعه ندارند و بسياري از آنها به اين باور رسيدهاند كه حاكميت دولت دينی مستبد صدها برابر حاكميت سكولار دموكراتيك براي دين مضرتر است ، باوري كه ذهن بسياري از انديشمندان دينی و مراجع بزرگ را نيز به خود مشغول كرده است. آنچه براي حكومت مانده است عدهاي منفعتطلب و يا اقتدارگرايان خشونتطلبي هستند كه رگ ناف آنها به منابع هنوز سرشار از خزانه نفتي متصل است. بديهي است كه اين افراد هيچگاه پشتوانه مطمئني براي هيچ نظامي نخواهند بود. اگر در حاكميت، افرادي باشند كه بر اساس منطق و خرد به تحليل جامعه ايران بپردازند در خواهند يافت كه تحولات اجتماعي و طبقاتي ايران در طول سي سال گذشته و بخصوص در دهه قبل رشد شتاباني داشته است و ما نيازمند تحولي بزرگ در ساختار حكومت و اداره كشور هستیم.به جرات می توان گفت که امروز ساختار متصلب حكومت در برابر مطالبات روزافزون و جديد اقشار خواهان تحول پاسخگو نيست. در اين شرايط غيرعادي كه به واقع یک حكومت نظامي اعلام نشده برقرار و حاکمان نظامی در اداره کشور درمانده اند وعليرغم همه فشارها نتوانستهاند پويايي جنبش سبز و حركت پایدار اصلاحطلبي را به تعليق در آورند و از سوي ديگر بدلیل پیگیری سیاست خارجی ماجراجویانه در انزواي بيسابقه بينالمللي گرفتار آمدهاند و عفريت شوم جنگ را برفراز آسمان كشور ملاحظه ميكنند ،آيا نمی بايست از فرصت طلايي انتخابات
بهره می گرفتند و با جبران كاستيها و اشتباهات گذشته دست آشتي به سوي ملت دراز می کردند و با قول به اصلاح امور، انتخابات آزاد برگزار میکردند و با اين كار ايران را براي سالهاي سال در برابر خطرات عظيمي كه آنرا از هر سو احاطه كرده است بيمه می کردند؟آيا هشدار دلسوزان و ناصحان و مصلحان جز براي بيدار شدن از این خواب گران بوده است؟ آيا پيشنهادهاي متواضعانه خاتمي و نصيحتهاي مشفقانه هاشمي براي آن نبود و نيست كه كشور را كه از هر جناح و فردي ارزشمندتر است از اين مهلكه نجات
دهند؟
اصلاحطلبان و جنبش سبز در اين دو سال و اندي بسيار كوشيدند تا عقلانيت بر كشور حاكم شود و به همين جهت بارها از سوی بر اندازان نشسته بر سریر قدرت و يا دشمنان ايران متهم به هر اتهامي شدند اما بر اساس راهبرداصلاحطلبي بر این عقیده پای فشردند که راه نجات كشور نه براندازي وانقلاب است و نه جنگ و تحريم و از آن سوی نه سركوب و فشار و تيغ و درفش و زندان. تنها راه نجات كشور برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه وپای بندی به نتایج آن است هرچه که می خواهد باشد، و آنچه سبب ميشود شهروندان با طيب خاطر در انتخابات حاضر شوند، مشاهده اراده حاكميت براي اصلاح است. و مهمترين علامتی كه از سوي حاكميت بايد به ملت داده ميشد عمل به پيشنهادات سهگانه خاتمي بود كه با كمال تأسف نه تنها به آنها وقعي نهاده نشد بلكه لجاجت و خودكامگي
اقتدارگرايان را بيشتر كرد.
جبهه مشاركت ايران اسلامي ادامه روند كنوني اداره کشور را جز «پيشروي در باتلاق» نميداند و همواره كوشيده است تا از هر طریق و مجرايي و با هر زبانی به حاكمان اين نكته را گوشزد كند كه راه نجات همه از جمله خود آنها گشودگي و توسعه سياسي است. نگاهي كوتاه به حوادث پس از حكومت نظاميان تركيه و يا حوادثي كه هم اكنون در مراكش اتفاق ميافتد گوياي مطلوبيت اين روش است، ما به آنها مي گوييم حتي ميتوانند به نظاميان برمه تأسي كنند .تجربه برمه نشان داد كه بيش از بيست سال حصر خانگي رهبر دموکراسی خواه برمه و سركوب و كشتار صدها انسان حقطلب سبب نابودي جنبش مدني مردم این کشور نشد بلكه اين ايستادگي، مقاومت و صبوري و نااميد نشدن مردم و رهبران واقعي مردم بوده كه امروز به بار نشسته است.
جمع بندی پایانی :
جبهه مشاركت ايران اسلامي در جمعبندي خود به اين نتيجه رسيده است كه با كمال تأسف اراده حاكميت، برگزاري انتخابات نمايشي است كه حاصل آن مجلسي فرمايشي خواهد بود كه جایگاه آن به مراتب از مجلس هشتم نازلتر است. ما بر اين عقيده هستيم در انتخاباتي كه در فضای آزاد برگزار نشود،نامزدهاي مردمي اجازه ورود و رقابت نداشته باشند و از آن مهمتر رأي مردم به هيچ انگاشته شود نمی توان شركت كرد و به همين دليل تصميم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات مجلس را به اطلاع عموم ملت ايران ميرسانيم.اين تصميم به منزله قهر با انتخابات نيست.ما بر این اعتقاد هستیم که سرنوشت کشور باید در پای صندوقهای رای و نه لزوماً در کف خیابان روشن شود. ما انتخابات آزاد و منصفانه را حق مردم و متعلق به آنان می دانیم و خود را موظف می دانیم به سهم خود برای دستیابی به تحقق آن بکوشیم و مطمئن هستیم ملت نیز در این راه از پای نخواهد نشست و در روزگاری نه چندان دور به آن دست
خواهد یافت. جبهه مشاركت به عنوان يك حزب اصلاحطلب وظيفه خود ميداند تمام هم و غم خود را براي فراهم شدن شرايط انتخابات آزاد و منصفانه ولو با موازین حداقلي به كار گيرد و تا زمان دستیابی به این حق از پای نخواهیم نشست.
جبهۀ مشارکت ایران اسلامی
1390/10/1
جبهه مشاركت ايران اسلامي ادامه روند كنوني اداره کشور را جز «پيشروي در باتلاق» نميداند /در انتخابات شرکت نمی کنیم
مردمک: برخی از نمایندگان مجلس گفتهاند در جلسه غیرعلنی مجلس که برای بررسی اثرات تحریمهای بینالمللی با حضور نمایندگان دولت برگزار شد، «واقعیات گفته نشده، راهکاری ارائه نشده و انتظارات آنان برآورده نشده است.»
مجلس روز چهارشنبه ۳۰ آذر یک جلسه غیرعلنی با حضور شمسالدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی و غلامرضا انصاری، مدیرکل همکاریهای اقتصادی وزارت امور خارجه برای بررسی تحریمها، تشکیل داد.
داریوش قنبری، نماینده ایلام و سخنگوی فراکسیون نمایندگان اصلاحطلب مجلس، توضیحات وزیر اقتصاد و دارایی درمورد اثرات تحریمها بر ایران را «خوشبینانه» و «غیرعلمی» توصیف کرده است.
وزیر اقتصاد و دارایی آبان ماه سال جاری بار دیگر پس از استیضاح در صحن علنی مجلس، از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفت.
آقای قنبری در انتقاد از توضیحات آقای حسینی تأکید کرده است: او با اشاره به یک سری شاخصها، گفته است که تحریمها بر کشور اثرگذار نبوده است. نمایندگان هم معتقد بودند این بی تاثیری تحریم ها نباید به این معنی باشد که استراتژی لازم را برای مواجه با تحریم ها نداشته باشیم.
این نماینده منتقد دولت به شاخصهای مورد اشاره وزیر اقتصاد و دارایی اشاره نکرده است.
حسین سبحانینیا، عضو هئیت رئیسه مجلس نیز از اینکه راهکاری برای مواجه شدن با شرایط به گفته او «حساس» ارائه نشد، از این جلسه غیرعلنی انتقاد کرده است.
به گفته آقای سبحانینیا نمایندگان انتظار داشتند تصویر روشنتر و واقع بینانهتری از شرایط موجود ارائه میشد.
کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است که نمایندگان احساس میکردند در این جلسه بیشتر کلیات مطرح میشود و به همین خاطر در پایان جلسه کمتر از 20 نماینده باقی مانده بودند.
وبسایت خبرآنلاین، نزدیک به رئیس مجلس، خروج نمایندگان مجلس از این جلسه را «آبستراکسیون» اعلام کرد و نوشت: پاسخگویی نمایندگان دولتی حاضر در مجلس آنقدر تکراری و خنثی بود که سر و صدای نمایندگان بلند شد و در اعتراض به این روند جلسه را ترک کردند.
مهدی سنایی، نماینده نهاوند، نیز با انتقاد از «بیاعتمادی دولت به مجلس» درخصوص بررسی تحریمها تاکید کرده است : بهتر است مسئولان دولتی و اقتصادی دولت به مجلس اعتماد کنند و راهکارها را ارائه دهند و مسائل اصلی را با نمایندگان در میان بگذارند.
براساس درخواست ۱۶۰ نماینده مجلس قرار بود در جلسه غیرعلنی مجلس در روز چهارشنبه مسئولانی از وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و بانک مرکزی در صحن مجلس حضور پیدا کنند و نمایندگان از شرایط کنونی اثرگذاری تحریمها و راهکار مواجه با تحریم ها آگاه شوند.
اعزام هیات بانکی به منطقه
جلسه غیرعلنی مجلس پس از آن تشکیل شد که مجلس سنای آمریکا به تحریم بانک مرکزی ایران رأی مثبت داد.
امارات متحده عربی ازجمله کشورهای منطقه است که به این خواست آمریکا مبنی بر تحریم مالی ایران پاسخ مثبت داده و دستور داده ۴۱ حساب بانکی مرتبط با برنامه هستهای ایران که هدف تحریم شورای امنیت سازمان ملل است، مسدود شود.
برخی از مقامهای جمهوری اسلامی گفتهاند که به دنبال خودداری بانکهای امارات متحده عربی از عدم تبادل مالی با شرکتهای ایرانی، ایران به امارات متحده عربی درخصوص مراودات تجاری تذکر داده است.
شهباز حسنپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است که رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه از اعزام دو هیئت بانک مرکزی به کشورهای منطقه جهت مذاکره درباره وضعیت ارتباطات بانکی و نرخ ارز خبر داد.
به گفته این نماینده مجلس نمایندگان در این جلسه نگرانی شدید خود نسبت به وضعیت تورم ، نوسانات بازار سکه و ارز را به اطلاع نمایندگان دولت رساندند.
براساس گزارشها روز سهشنبه ۲۹ آذر قیمت انواع ارز در بازار ایران بهشدت بالا رفت؛ دلار آمریکا ۱۵۴۰ تومان، یورو ۱۹۹۵ تومان و پوند انگلیس ۲۴۰۰ تومان معامله شد.
کارگروه مشترک دولت و مجلس
محسن کوهکن، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، گفته است که نتیجه نشست غیرعلنی مجلس به درخواستهایی که وزیر امور اقتصادی و دارایی از مجلس دارد، نمایان خواهد شد اما تمام اطلاعات را رسانهای نخواهند کرد.
به گفته آقای کوهکن، یک کارگروه مشترک دولت و مجلس برای مقابله با تحریمها تشکیل خواهد شد و بیشتر افراد از مجلس در این کارگروه از کمیسیون اقتصادی مجلس خواهند بود.
اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم نسبت به عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدینژاد بهویژه اجرای قانون هدفمندی یارانهها همواره انتقاد داشتهاند.
دامنه این انتقاد با افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور، گسترش یافت تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس ازجمله اعضای کمیسیون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی را در صحن علنی مجلس به استیضاح کشاندند. «عدم نظارت بر کارکرد بانکها» یکی از محورهای استیضاح آقای حسینی بود.
نارضایتی مجلس از عملکرد وزیران دولت دهم تا جایی بود که کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس، گفته بود که «ضعف» برخی وزارتخانهها ربطی به تحریم ها ندارد.
تابناک: يك نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه هم نقطه قوت و هم نقطه آسيبپذير نظام، سرمايهاي به نام مردم است تاكيد كرد: تبلور اين سرمايه مردمي ، حضور و مشاركت مردم در همه عرصهها بويژه انتخابات است كه البته اين حضور الزاماتي دارد و تحت عنوان باور و اعتماد به وجود ميآيد.
به گزارش hيسنا، محمد خوشچهره در جمع تعدادي از دانشجويان جنبش عدالتخواه تصريح كرد: باور و اعتماد، ابتدا نسبت به عقلانيت حكومت ايجاد ميشود و سپس صداقت، حقانيت و شفافيت است كه باور و اعتماد را ايجاد و نهادينه ميكند.
وي سرمايههاي مادي و مالي، سرمايههاي انساني، سرمايه علمي و سرمايه اجتماعي را از جمله موتورهاي محرك جوامع طي دههاي گذشته برشمرد و گفت: امام خميني (ره) سرمايهاي فراتر از اين چهار سرمايه ايجاد كرد و آن ، سرمايهاي به نام مردم است.
وي گفت: امام با استفاده از سرمايه مردمي توانست يك رژيم سرسپرده و تحت سلطه جهاني را ساقط كند و معادلات جهاني را برهم بزند، پس از پيروزي انقلاب نيز كه استكبار جهاني بر روي تجزيهطلبي در داخل كشور ما كار ميكرد امام(ره) با استفاده از اين همين سرمايههاي مردمي مفهوم وحدت در مقابل تفرقه را مطرح كردند و چند فتنه پشت سر گذاشته شد؛ هرچند كه برخي موارد نظير قائله كردستان هزينههايي براي نظام در بر داشت.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: يكي از فتنهها مساله منافقين و بنيصدر بود كه امام (ره) باز هم با استفاده از سرمايههاي مردمي در مقابل اين مساله ايستادند؛ منافقين در آن زمان نيروهاي زيادي از بين جوانان و نوجوانان جذب كرده بود و آنها در مقابل شعار انقلاب اسلامي، شعار اسلام انقلابي را مطرح مي كردند كه انحراف آنها از همين جا مشخص ميشد، نبايد منافقين را دست كم بگيريم چرا كه آنها تشكيلات بسيار قوي و گستردهاي داشتند و اگر خدا كمك نميكرد و آنها به خود مغرور نميشدند و در فاز نظامي نميافتادند همه جا را گرفته بودند.
وي افزود: امام (ره) براي مقابله با اين فتنه از سرمايه هاي مردمي استفاده كردند به طوري كه حتي مادر ، فرزند منافق خود را معرفي ميكرد يا برادري يا شخصي برادر منافق خود را لو ميداد و بدين ترتيب فتنه منافقين را سرمايهاي به نام مردم تمام كرد.
خوش چهره، با اشاره به آغاز جنگ تحميلي در اوايل دوران پس از پيروزي انقلاب يادآور شد: پس از برخي قائلههاي داخلي ، فتنه بزرگي به نام جنگ تحميلي به وجود آمد و در آن همه دنيا مقابل اين نظام ايستادند، به طوري كه به قول مقام معظم رهبري حتي سيم خاردار هم به ما نمي دادند ولي ما توانستيم هشت سال ايستادگي كنيم و هرچند كه جنگ براي ما هزينههايي در بر داشت ولي با استفاده از سرمايهاي به نام مردم جنگ را نيز پشت سر گذاشتيم.
وي در ادامه سخنان خود بر لزوم وجود عقلانيت و صداقت در بين مسوولان براي حفظ باور و اعتماد مردم تاكيد كرد و افزود: پس از انتخابات سال 88 من در برنامهاي در تلويزيون گفتم كه مردم بعد از انتخابات تشنه خبر هستند ولي چون بعضا صداقت وجود ندارد، مردم خود را با آب مسموم رسانههاي بيگانه سيراب ميكنند، در انتخابات قبلي حرف من اين بود كه جدا از بحث حقانيت جناحبنديها ، براي يكسري از مردم سوال ايجاد شده است كه بايد به آن پاسخ داد.
اين نماينده پيشين مجلس ادامه داد: اول انقلاب شهيد بهشتي يك تنه در مقابل تفكرات انحرافي ميايستاد و در مقابل دوربينهاي تلويزيوني با آنها بحث و مناظره ميكرد و بدين ترتيب مردم به صورت عقلاني قانع ميشدند و اين چنين بود كه طومار تفكرات التقاطي در هم پيچيده شد كه در انتخابات گذشته هم بايد به همين شكل عمل مي شد چرا كه اين موضوع با مشاركت مردم رابطه مستقيم دارد.
خوشچهره همچنين با اشاره به اينكه امام (ره) در مدل خود "جمهوري اسلامي" را مطرح كردند خاطرنشان كرد: جمهوري به معناي تبلور اراده مردم است و اسلامي بودن نيز مربوط به محتواي نظام ميشود؛ امام تاكيد داشتند كه جمهوري اسلامي ، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش و اين سخن يعني جمهوريت و اسلاميت به معناي دو بال اين نظام هستند ولي از اول انقلاب جريانات مختلف در مورد اين دو بال افراط و تفريط ميكردند يعني يا بيش از حد به جمهوريت ميپرداختند يا تلقي هايي افراطي و متحجرانه از اسلام را مطرح ميكردند، براي مثال ، بخش برانداز مشاركت در مجلس ششم به سمت رفراندوم رفتند و يا اين اواخر افراط را در سوي ديگر شاهد هستيم.
وي با تاكيد به اينكه جمهوري اسلامي مدلي براي همه نسلها است تصريح كرد:امام (ره) ساختارهاي قدرت را بر مبناي تفويض اراده از سوي مردم به مسوولان بنا نهادند و بر همين اساس مجلس را كه توسط مردم انتخاب ميشود عصاره فضائل ملت توصيف كردند.
خوشچهره افزود: امام (ره) همچنين تاكيد كردند كه مجلس در راس امور است البته متاسفانه همين يكي دو سال پيش بود كه براي تضعيف مجلس، عدهاي تفسير كردند كه اين حرف امام (ره) حرفي مقطعي بوده است و البته ديديم كه پاسخهايي به آن داده شد، اينكه مجلس در راس امور است يعني درست است كه رييسجمهور ، رييس قوه مجريه و رييس هيات دولت است ولي صلاحيت هيات دولت از سوي مجلس تاييد ميشود و مجلس است كه با بررسي لوايح، بودجه و غيره اداره كشور را تنظيم مي كند.
وي با بيان اينكه دشمنان بر روي سرمايههاي مردمي و تضعيف و باور و اعتماد مردم كار ميكند تا وفاداري آنها را دچار خدشه كند افزود: نبايد اجازه داد كه دشمن در نظام تصميمگيري ما تاثيرگذار باشد، براي مثال در زمان آقاي هاشمي و مجلس سوم طرح مناطق آزاد مطرح شد ولي من مخالفت كردم و گفتم اين كار براي ايران جوابگو نيست و متاسفانه در عمل اين مساله را به خرد دولت و مجلس دادند به طوري كه امروز درحالي كه چين سه منطقه آزاد و انگليس دو منطقه آزاد دارد ، ايران سي و يك منطقه آزاد و ويژه دارد و اين اتفاق با نفوذ در نظام تصميمگيري كشور نظير مجلس افتاد.
خوشچهره با بيان اينكه يكي از راهها براي نفوذ به نهاد مهمي نظير مجلس ، وامدار كردن نمايندههاست، از سرد بودن فضاي انتخاباتي در كشور انتقاد كرد و گفت: انتخابات مجلس، استراتژيك است و موفقيت آن ، وابسته به مشاركت بالاي مردم است و اگر ميخواهيم موفق شويم بايد يك انتخابات صد در صدي و داغ برگزار شود بنابراين هر جرياني كه تنور انتخابات مجلس را سرد ميكند بايد شناسايي شود و زير سوال برود.
وي اضافه كرد: چند روز ديگر سوم دي ماه و آغاز ثبت نام نامزدهاي انتخابات مجلس است ولي هنوز فضاي كشور براي انتخابات سرد است و من چون من در وسط ميدان و تحت هجوم جدي هستم كه در انتخابات شركت كنم اين مساله را به خوبي درك مي كنم ولي من شركت نخواهم كرد و براي اين مساله دلايل خاص خودم را دارم؛ متاسفانه اين روزها ميبينيم كه جرياناتي سازمان يافته با توزيع پول در برخي از شهرستانها كار خود را براي انتخابات آغاز كردند و اگر اين كار ادامه پيدا كند ظرف روزهاي آينده شاهد اخبار و حوادثي در اين زمينه خواهيم بود، رفتن به اين سمت به معني سلب باور و اعتماد مردم در نتيجه كمتر شدن مشاركت مردمي است.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه يكي از دانشجويان به گزارش اخير تفريغ بودجه در مجلس اشاره كرد و گفت: مجلس در گزارش اخير خود اعلام كرد كه 64 درصد از بودجه سال 88 رعايت نشده است به نظر شما اين مشكل از كجا ناشي مي شود و به طور كلي ارزيابي شما از عملكرد مجلس هشتم چيست؟
خوشچهره پاسخ داد: چنين اتفاقي بدين معني است كه مجلس شان و جايگاه خود را پايين آورده كه تحقق چنين اتفاقي ميسر شده است و متاسفانه اين مساله مطلوب سازمان سيا و موساد است؛ مسووليت افراد ، امانتي نزد آنهاست و در نتيجه مسووليت را بايد به اهل آن داد و قرآن به صراحت ميفرمايد كه فرد اصلح ، قوي و امين است.
وي ادامه داد: اگر مي بينيم كه يك چالش بزرگ اقتصادي ايجاد شده ، يعني از ابتدا فرد مناسب بالاي سر اين كار گذاشته نشده است.
اين استاد دانشگاه ، در پايان در پاسخ به پرسش يكي ديگر از دانشجويان درباره نقش احزاب اظهار كرد: برخي فكر ميكنند احزاب داروي شفابخش هستند در حالي كه احزاب در حال حاضر داروي مسكن هستند، من معتقدم كه احزاب را بايد از منظر سرمايههاي مردمي نگاه كرد چرا كه اگر حزبي پايه جمهوريت داشته باشيم ولي صداقت و تقوا نداشته باشد، براي كشور تبديل به سم مي شود.
تابناک: سرویس بینالملل ـ در ردهبندی بهترین دانشگاههای جهان در سال 2011، دانشگاههای ایران، روندی نزولی را پشت سر گذاشتهاند.
به گزارش «تابناک»، مؤسسه «اس.اند.کیو» که هر ساله گزارش خود را درباره بيش از سی هزار دانشگاه در سطح جهان منتشر مىكند، از ایران تنها دانشگاه صنعتی شریف را در رده ششصدم جهان قرار داده است.
این مؤسسه که هدف خود را تلاش در راستای رقابت و ارتقاى علمى دانشگاهها مىداند. با كمك به مبادلات و همكاريهاى علمى میان دانشگاهها، تلاش مىكند رقابت در ميان دانشگاههای برتر را دقيقتر نشان دهد، تا علاقهمندان به تحصيلات برتر را راهنمايى كند.
در ردهبندی سال 2011، دانشگاه ملك سعود عربستان، رتبه نخست را در كل دانشگاههاى خاور ميانه به دست آورد. همين دانشگاه سعودى در سطح دنيا مقام دويستام و در سطح كشورهاى اسلامى، مقام نخست را به دست آورده است.
این شركت پژوهشى انگلیسی، معيارهاى گوناگونی براى ارزيابى خويش در نظر گرفته كه مهمترين آنها، كيفيت بالاى پژوهشها و مطبوعات و كتب آكادميك منتشره از سوى دانشگاهها، نوع و سطح آموزش، كاريابى فارغالتحصيلان و سطح اشتغال و مسئوليت آنان و نيز شمار دانشجويان و اساتيد خارجى است كه دانشگاه را براى تحصيل يا كار برمىگزينند.
بر پایه برآورد اين مؤسسه، دانشگاه كامبريج در رتبه نخست جهانى قرار مىگيرد؛ افزون بر این که ايالات متحده با هشت دانشگاه برتر، جزو ده كشور نخست در ليست برترين دانشگاهها واقع شده است.
در ميان هفتصد دانشگاه برتر، نام هفت دانشگاه سعودى به میان آمده است. مصريها چهار دانشگاه، اردنىها دو دانشگاه و ايرانىها و لبنانىها، یک دانشگاه را به اين ليست هفتصد تايى رساندند.
در خاورميانه به طور متوسط 3.8٪ بودجه دولتها براى تحصيلات اختصاص داده مىشود، حال آن كه اين نسبت در سطح جهانى بالغ بر 4.4٪ است
دویچه وله: میزان غلظت آلایندهها در هوای تهران در صبح روز پنجشنبه (۱ دی) و در مقایسه با روز قبل افزایش یافته و بخصوص میزان آلاینده ذرات معلق در آن بالاتر رفته است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شركت كنترل كیفیت هوای تهران هوای این كلانشهر را در وضعیت "ناسالم" اعلام كرده است. در چنین وضعیتی پزشكان به بیماران قلبی، عروقی، تنفسی و زنان باردار و كودكان توصیه میكنند كه از آمدوشد در محیط های باز خودداری كنند.
آلودگی هوا این هفته برخی شهرهای بزرگ ایران و از جمله اصفهان و تبریز را به تعطیلی كشاند.بیماریهای قلبی-عروقی، سرطانها و حوادث سه عامل اصلی مرگ و میر در تهران است و میان پزشكان اتفاق نظر وجود دارد كه یكی از اصلیترین عوامل آن آلودگی هوا است.
ایلنا: احمدی نژاد در حکمی علی اکبر جوانفکر را به سمت نماینده خود در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،متن کامل حکم دکتر محمود احمدی نژاد به شرح زیر است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب آقای علی اکبر جوانفکر
به استناد اصل 175 قانون اساسی و در اجرای بند 1 ماده 1 و ماده 2 قانون نحوه اجرای اصل مزبور، جناب عالی را که از تجارب ارزنده در امور فرهنگی و رسانهای برخوردار هستید، به عنوان «نماینده رییسجمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»منصوب میکنم.
انتظار دارد با اعمال نظارت شایسته بر برنامههای رسانه ملی، مدیریت سازمان صدا و سیما را در جهت ترویج و تحکیم مبانی دینی، اخلاقی و هویت ملی و نیز تبیین گفتمان دولت اسلامی، یاری دهید و روند امور و تحلیل محتوایی برنامههای رسانه ملی را به طور نوبهای به اینجانب گزارش نمائید.
تداوم توفیقات شما را در ظل عنایات حضرت ولی عصر(عج)، از خداوند متعال مسالت دارم.
محمود احمدی نژاد
ایلنا:آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله جعفرعلی جاسبی پس از پابان جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران گفت:با تصویب اعضا آیتالله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رئیس هیئت امنای این دانشگاه انتخاب شد.
وی در ادامه در خصوص گزینههای ریاست دانشگاه آزادگفت:این موضوع به جلسه بعدی هیئت امنا موکول شد که هنوز زمان این جلسه مشخص نیست.
بی بی سی فارسی: ایران بیانیه سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در انتقاد از سیاست های منطقه ای و ابراز نگرانی درباره فعالیت هسته ای این کشور را رد کرده است.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بیانیه پایانی نشست اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی این کشورها و نگرانی آنان از برنامه های هسته ای ایران را مردود دانسته و از موضعگیری دولت خود در قبال کشورهای منطقه دفاع کرده است.
به گزارش سایت اطلاع رسانی وزارت خارجه، آقای مهمانپرست گفته است که "برخی ادعاهای مطرح شده از جمله دخالت ایران در امور داخلی این کشورها، ضمن مردود بودن، بیان کننده مواضع یکجانبه برخی از اعضای شورا بوده و با روح کلی روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها مغایرت دارد."
سخنگوی وزارت خارجه در اظهارات خود سران شرکت کننده در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس را تلویحا به طرفداری از مواضع آمریکا در برابر ایران متهم ساخته و گفته است: "در این بیانیه ادعاهای ساختگی و غیر مستند مقامات آمریکایی مورد اشاره قرار گرفته است، حال آنکه انتظار می رفت اقدامات جاسوسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شود."
در ماه اکتبر سال جاری، مقامات قضایی آمریکا از بازداشت فردی با تابعیت دوگانه آمریکایی و ایرانی خبر دادند و گفتند که این شخص از سوی نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران، مامور برنامه ریزی برای ترور سفیر سعودی در ایالات متحده بوده است.
اگرچه مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کردند، اما آمریکا و عربستان سعودی براساس این اتهام، شکایتی را علیه اقدام ایران در سازمان ملل مطرح ساختند.
همچنین، اخیرا مقامات جمهوری اسلامی از فرود آوردن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در خاک ایران خبر دادند و در روزهای اخیر هم "اعترافات" امیر میرزای حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار را در مورد اعزام او به ایران برای جاسوسی به نفع ایالات متحده از تلویزیون پخش کردند.
مقامات آمریکایی اتهام جاسوسی علیه آقای حکمتی را بی پایه دانسته اند و اگرچه انگیزه بازداشت و پخش اعترافات او مشخص نیست، اما برخی از ناظران آمریکایی آن را با تلاش های چند سال اخیر جمهوری اسلامی برای وادار کردن آمریکا به آزاد کردن چند شهروند ایرانی زندانی در آن کشور نا مرتبط ندانسته اند.
آقای مهمانپرست در ادامه اظهارات خود در مورد بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفته است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اصول "حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها، و پاسخگویی صحیح به مطالبات مشروع مردم در منطقه" مبتنی است.
وی افزود: "برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب نظامی ملت ها نه تنها به حل مشکلات این کشورها کمکی نمی کند، بلکه موجب گسترش بی ثباتی و نا امنی در سراسر منطقه می شود."
در جریان تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جمهوری اسلامی، ضمن حمایت از مواضع دولت سوریه علیه معترضان در آن کشور، دولت بحرین را به دلیل برخورد با مخالفان به شدت مورد انتقاد قرار داده و اعزام واحدهای نظامی عربستان به بحرین در جریان پراکنده کردن تجمع اعتراضی در منامه، پایتخت، در ماه مارس را محکوم دانسته است.
همچنین، در ایران تظاهراتی در مخالفت با اعزام نیروهای سعودی به بحرین و حمایت از آنچه که برخی رسانه های دولتی "انتفاضه بحرین" خوانده اند برگزار شده است.
در مقابل، بحرین و عربستان سعودی، و برخی دیگر از کشورهای منطقه، ایران را متهم کرده اند که در صدد بهره برداری از اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین است و به خصوص گروه های مخالف تحت رهبری روحانیون شیعه را به تلاش برای براندازی ترغیب و از آنها حمایت می کند.
در مورد برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، که در بیانیه اجلاس اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس مطرح شده، سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر بر "صلح آمیز و شفاف بودن" این برنامه ها تاکید نهاد و گفت که فعالیت های هسته ای کشور او کاملا در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می شود.
وی افزود که هرگونه نگرانی نسبت به این فعالیت ها "کاملا بی اساس است."
بیانیه اجلاس سران در انتقاد از ایران
سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه این هفته با صدور بیانیه ای به اجلاس دو روزه خود در دوحه، پایتخت قطر، پایان دادند.
در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت شرکت داشتند و ضمن مذاکره در مورد گسترش همکاری های اقتصادی، امنیتی و سیاسی بین اعضا، تحولات منطقه از جمله اعتراضات سیاسی در شماری از کشورهای عربی و رویکرد ایران نسبت به این تحولات را مورد بررسی قرار دادند.
در بخشی از این بیانیه، کشورهای عضو نسبت به "دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عضو [شورای همکاری خلیج فارس] و اقدام برای نفاق افکنی و برانگختن نزاع فرقه ای در میان شهروندان این کشورها" ابراز نگرانی عمیق کرده اند.
اجلاس سران از ایران خواسته است تا " به اینگونه سیاست ها و روش ها پایان دهد و به جای آن، سیاست حسن همجواری و احترام متقابل و همچنین تبعیت از منشورهای بین المللی را در پی گیرد و در امور داخلی سایر کشورها مداخله نکند."
سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برنامه های هسته ای ایران را هم باعث نگرانی دانسته اند.
بیانیه اجلاس دوحه، با اشاره به پرونده اتمی ایران، اهمیت "همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی" را یادآور شده و بر اعتقاد این شورا به قوانین بین المللی و تلاش برای حل و فصل اختلافات از راه مذاکره تاکید نهاده است.
شرکت کنندگان در اجلاس دوحه با حمایت از تلاش های بین المللی برای حل مساله اتمی ایران از راه های مسالمت آمیز، افزوده اند که "حق تمامی کشورهای منطقه برای برخورداری از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد شناسایی قرار می دهند."
در عین حال، سران شرکت کننده در این اجلاس گفته اند که باید خاورمیانه و خلیج فارس مناطق عاری از سلاح های کشتار جمعی و تسلیحات هسته ای باقی بماند.
برخی کشورهای غربی، دولت ایران را متهم کرده اند در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای، در صدد دست یافتن به اسلحه اتمی است اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی طی چند سال گذشته، از ایران خواسته اند تا زمانی که جامعه جهانی از صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از این فعالیت ها، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
ایران این درخواست را نپذیرفته و شورای امنیت نیز با صدور قطعنامه هایی، یک رشته تحریم های بین المللی را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده و به اجرا گذاشته و تعدادی دیگر از کشورهای جهان نیز ایران را هدف تحریم های یکجانبه قرار داده اند.
به گفته برخی ناظران غربی، دستیابی ایران به تسلیحات اتمی، علاوه بر خطراتی که می تواند متوجه اسرائیل و کشورهای طرفدار غرب در منطقه کند، ممکن است باعث به راه افتادن مسابقه تسلیحات اتمی در این بخش از جهان شود.
به گفته آنان، با توجه به بی ثباتی سیاسی در کشورهای این منطقه و امکان به قدرت رسیدن رژیم هایی با گرایش های افراطی، ورود تسلیحات اتمی به منطقه خطر جدی درگیری هسته ای را در پی دارد.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچنین در گذشته نسبت به ایمنی تاسیسات اتمی ایران، به خصوص نیروگاه هسته ای بوشهر که توسط مقاطعه کاران روسی در نزدیکی سواحل خلیج فارس ساخته شده ابراز نگرانی کرده اند هر چند مقامات ایرانی بر ایمنی این تاسیسات تاکید داشته اند.
بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در مورد ایران در حالی انتشار یافت که هفته گذشته گزارش شد که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ظاهرا برای رفع توضیح سیاست های جمهوری اسلامی و رفع سوء ظن مقامات سعودی در مورد مقاصد منطقه ای این کشور و نحوه بهبود روابط دوجانبه، به عربستان سعودی سفر و با ولیعهد و مقامات اطلاعاتی آن کشور گفتگو کرده است.
خبرگزاری فارس: احمدی نژاد با تاکید بر این که طبق برنامه قرار است با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه و از آنها خواهش کنیم تا از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند،گفت که هیچ جا نمیشود بدون خودرو زندگی کرد و هر خانواده باید یک خودرو یا وسیله نقلیه داشته باشند.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدینژاد بعد از ظهر امروز پنجشنبه که در حاشیه دیدار عمومی با مردم شرق تهران با خبرنگاران گفتوگو میکرد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این دیدارها چه تاثیری در تصمیمات دولت دارد، گفت: معتقدیم کشور متعلق به مردم است و آنها باید کشور را اداره کنند و باید خواستهها و برایند اراده عمومی بر کشور حاکم شود.
وی با بیان اینکه تجربه هم نشان داده معمولا تشخیص عمومی مردم درست بوده و به نفع کشور است، اظهار داشت: هر دولتی که بخواهد موفق باشد باید با این نگاه کار را دنبال کند. چرا که این طور نیست که عدهای که در دولت نشستهاند و یا در مراکز مختلف حکومتی هستند، عقل کل هستند. بلکه همه باید با هم کشور را اداره کنند.
احمدی نژاد همچنین خاطرنشان کرد: یکی از روشهای سازماندهی با هم بودن همین ارتباطات است. ممکن است برخیها بگویند مردم رای دادهاند و همین مسئولین، منتخبین مردم هستند هر چند این موضوع درست است اما مشارکت مردم فقط رای دادن نیست و یکی از راههای فهمیدن حرف مردم و گفتن حرف مسئولین به مردم همین دیدارها است.
" امروز بنده تا الان 8 دیدار با مردم داشتم که طرحهایی برای بخشهای اقتصادی، سیاسی، صنعت و امور پزشکی داشتند که مطرح کردند و این طرحها در سیستم بررسی فنی میشود و حتی اگر به نتیجه نرسد، این مسئولیت عمومی به هر کس که در هر رشتهای است به مصالح کشور فکر میکند، خیلی ارزشمند بوده و نیروی زیادی را ایجاد میکند که مشکلات را حل میکند".
احمدینژاد دیدار چهره با چهره مردم را موجب ایجاد رابطه عاطفی دانست و خاطرنشان کرد: اگر عشق و علاقهای نباشد انگیزهای برای کار نیست که این دیدارها موجب تقویت عشق و علاقه در مسئولین و مردم میشود.
وی ادامه داد: مردم در این دیدارها تصمیمگیریها را تصحیح میکنند؛ بالاخره مردم باید به ما بگویند چه کار کنیم و میگویند.
احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گام دوم هدفمند کردن یارانهها چگونه اجرا خواهد شد و آیا در این گام شاهد حذف یارانهها خواهیم بود، تصریح کرد: گام بعدی هدفمندی یارانهها در دست بررسی است و هر موقع به نتیجه عملی رسیدیم مردم را در جریان میگذاریم و اراده عمومی برای اجرا تجمیع میشود.
احمدینژاد ادامه داد: درباره هدفمند کردن یارانهها دیدگاههای مختلفی بوده و هست و در دنیا به شکلهای مختلفی عمل کردند و خیلیها هدفمندی را به صورت غیرمستقیم انجام دادند اما ما همه کشورها را مطالعه کردیم و دیدیم که همه کشورها ضعفهای اساسی داشتند و با مشکلات بزرگی مواجه شدند اما در کشور ما علیرغم اینکه در گوشه و کنار ضعفهایی بود و باید جبران شود اما باید بگویم که هدفمند کردن یارانهها در ایران با همراهی بسیج تودههای مردمی مواجه شد و دستاوردهای بزرگی داشت.
وی در ادامه نیز با اشاره به پیشبینیهایی که قبل از اجرای هدفمندی یارانهها انجام می شد و برخی معتقد بودند شاهد تلاطم در بازار و رکود اقتصادی خواهیم بود، ابراز داشت: علت اینکه این پیشبینیها اتفاق نیفتاد این بود که دولت مردم را در مدیریت مشارکت داد.
احمدی نژاد با بیان اینکه با مشارکت مردم در هدفمندکردن یارانهها، مردم اقتصادی میشوند، گفت: اینکه سالهای طولانی میگفتیم شما به اقتصاد کار نداشته باشید و ما کارها را انجام میدهیم این نمیتواند موفق باشد و دیدیم که رشد اقتصادیمان کند بود.
احمدی نژاد تاکید کرد: مدیریت گسترده مردمی در امر یارانهها موجب شد ما در این طرح موفق باشیم و تقریبا به همه اهداف دست یافتیم و از این به بعد هم باید این طور باشد و این سیاست قطعی دولت است.
احمدینژاد تاکید کرد: نمیدانم چرا برخی اصرار دارند دولت تشکیلات درست کرده و خودش هزینه کند.
وی با اشاره به مشارکت مردم در اجرای هدفمند کردن یارانهها خاطرنشان کرد: سیاست دولت از این به بعد نیز همین خواهد بود؛ البته مجلس برای حمایت از سایر بخشها درصدی را در اختیار دولت گذاشت اما بنده فکر میکنم همین یارانه نقدی که به مردم میدهیم حمایت از تولید است.
رئیس جهور در همین زمینه ابرار داشت: تقریبا بیش از 70درصد یارانهای که دادیم حمایت از تولید بوده، البته بعضیها ممکن است شیوه دیگری داشته باشند که ایرادی ندارد اما بالاخره الان دولت مسئول است و کار را انجام میدهد و بهترین روش همین است که دولت در گام اول اجرا کرد و در گام بعدی ادامه خواهد داد.
احمدینژاد درباره ارائه یارانه نقدی به مردم گفت که الان 75 میلیون نفر یارانه دریافت میکنند اما آیا همه احتیاج داشتند که بنده فکر میکنم برخی به خاطر اخبار و پیشبینیهای غیرواقعی نگران شدند. از همین رو یارانه درخواست دادند. اما الان که میبینند این خبرها نیست و حتی 6-7 درصد از تورم مربوط به کالاهای وارداتی است بنابر این وقتش رسیده تا کسانی که توانا هستند کمک کنند و اگر انصراف دهند آن مبلغ در زندگی خانوادههای دیگر تحول ایجاد میکند.
احمدی نژاد ادامه داد: طبق برنامه قرار است با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه شود و از آنها خواهش کنیم تا از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم آن مبلغ را در خانوادههایی پایین توزیع کنیم.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه هیچ کس به خاطر اجرای هدفمندی یارانهها زمین نخورده است، خطاب به ملت توصیه کرد: زیبایی زندگی در این است که همه با هم باشیم و کسی در این کشور فقیر نباشد.
وی اظهار داشت: انتظار داریم زمانی که بحث انصراف افراد توانمند از دریافت یارانه نقدی را اعلام کردیم همراهی شود تا بتوانیم فاصله طبقاتی را کمتر کنیم و به نقطهای برسیم که در کشور فقیر نداشته باشیم.
احمدی نژاد در پاسخ مبنی بر اینکه چه برنامهای برای شهر تهران دارید، خاطرنشان کرد: ما در مرحله اول تلاش کردیم برای آبادانی سایر مناطق و کنترل مهاجرت به تهران کمک کنیم و کارهای خوبی شد و الان گزارش مهاجرت کاهش داشته و بعضی جاها معکوس شده است.
احمدینژاد ادامه داد: در کل دوره مشابه قبل کمتر از هزار دستگاه اتوبوس به تهران صادر شده اما در این دوره بیش از 4 هزار اتوبوس یارانه دادهایم.
وی با بیان اینکه در این دولت تا الان بیش از 4 هزار و 590 میلیارد تومان برای بخشهای گوناگون شهر تهران همچون حمل و نقل و مترو کمک کرده است، اظهار داشت: با وجود سرمایهگذاری زیادی که در تهران انجام شده تردد در شهر خیلی فشرده است. مردم بالاخره باید خودرو داشته باشند هیچ جا نمیشود بدون خودرو زندگی کرد و هر خانواده باید یک خودرو یا وسیله نقلیه داشته باشند. که همه اینها نشان میدهد جای کار زیاد است و باید بیشتر کار کنیم.
احمدی نژاد در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا ملاقاتهای مردمی دیگری در شهر تهران خواهید داشت، خاطرنشان کرد: تهران به تنهایی بیش از 20 شهر است بنابراین دیدار چهره با چهره با مردم مناطق مختلف تهران خواهیم داشت.
خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی ارتش از بکارگیری جدیدترین تاکتیکهای نبرد زیرسطحی در رزمایش بزرگ این نیرو در روزهای آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به منظور تشریح اهداف رزمایش بزرگ این نیرو در روزهای آینده در نشست خبری حاضر شده بود، با بیان اینکه مظهر اقتدار ملتها در دریا، حضور مستمر نیروهای مسلح در آبهای آزاد است، گفت: انجام رزمایش برای حفظ آمادگی در طول سال برای نیروها لازم بوده و رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 نیز در ابعاد مختلف و بزرگی اجرا خواهد شد.
* به کارگیری جدیدترین سامانههای موشکی و اژدرها در رزمایش
سیاری نمایش عزت و اقتدار نیروهای مسلح و قدرت بازدارندگی نداجا در آبهای آزاد، ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و آزمایش جدیدترین سلاحهای رزمی نیرو را از جمله اهداف این رزمایش عنوان کرد و گفت: ابتکارات و خلاقیتهای جدید در تاکتیکهای نوین و نیز قدرت تغییر این تاکتیکها به منظور اجرای عملیاتهای مختلف، انتقال تجربه به جوانان و نشان دادن توان نیروی دریایی در کنترل منطقه و حفظ خطوط مواصلاتی و تامین امنیت کشتیرانی در آبهای آزاد، از دیگر اهداف این رزمایش است.
وی افزود: جدیدترین سامانههای موشکی و اژدر و نیز تاکتیکهای جدید نبرد زیر سطحی توسط زیردریاییهای ارتش که روز به روز در حال اضافه شدن هستند نیز در این رزمایش به کار گرفته میشود تا نشان دهیم جمهوری اسلامی توان برقراری ارتباط در منطقه را دارد.
* هر سال بر مناطق رزمایش دریایی میافزاییم
وی با بیان اینکه رزمایش ولایت 90 به مدت 10 روز در مراحل مختلف از روز 3 دی آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما هر ساله بر مناطق رزمایش خود اضافه میکنیم و امسال برای اولین بار از شرق تنگه هرمز و دریای عمان تا مدار 10 درجه شمالی و خلیج عدن که حدود 2 میلیون کیلومتر مربع است را تحت پوشش عملیاتی و اطلاعاتی خود قرار میدهیم که این برای اولین بار است که در چنین منطقه وسیعی رزمایش ما برگزار میشود.
* پشتیبانی هواپیماهای بدون سرنشین از رزمایش ولایت 90
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه توانمندیهای مختلفی در این رزمایش به کار گرفته خواهد شد، گفت: در رزمایش ولایت 90، توان زیردریاییها، ناوشکنها، ناوهای موشکانداز،ناوهای لجستیک، ناوهای اطلاعاتی، توان بالگردی، توان استفاده از پشتیبانی هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین و نیز موشکهای ساحلی در بردهای مختلف و تفنگداران دریایی و نیروهای عملیات ویژه نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
* تنگه هرمز در کنترل کامل ایران است
سیاری با بیان اینکه در این رزمایش تمام یگانها حاضر در جنوب شرق کشور تحت کنترل عملیاتی قرار خواهند گرفت به توان جمهوری اسلامی در کنترل تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: در حقیقت دریای عمان منطقه پشتیبان تنگه هرمز و خلیج فارس است و وقتی ما چنین اقتداری در دریای عمان داریم قطعا تنگه هرمز در کنترل کامل ما است اما اینکه این برنامه در دستور کار قرار گیرد، منوط به تصمیم بزرگان کشور است.
* گلایه فرمانده نیروی دریایی ارتش از رسانهها
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان ضمن گله از رسانههای کشور در خصوص پوشش خبری ماموریت برون مرزی ناوشکن جماران گفت: این ناوشکن به عنوان نماد اقتدار و خودکفایی کشور محسوب شده و غربیها سعی کردند آن را ناکارآمد نشان دهند اما حضور ناوشکن جماران در آبهای آزاد و دریای سرخ که در راستای حفظ خطوط مواصلاتی و امنیت کشتیرانی ایران در این مناطق صورت گرفت، نشان داد این ناوشکن به بهترین نحو میتواند ماموریتهای محوله را انجام دهد اما متاسفانه دیدیم که رسانهها آن طور که مثلا به یک رویداد ورزشی خارجی میپردازند، نسبت به این دستاوردهای مهم و اقتدارآفرین دفاعی کشورمان کمی کم لطفی داشتند که انشاءالله با همکاریهای هر چه بیشتر بتوانیم این دستاوردها را به ملت عزیز ایران معرفی کنیم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر