میرحسین موسوی در یادداشتی ضمن بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه، قیام حق طلبانه مردم در برخی کشورها را در راستای بر هم زدن نظام ظالمانه ای دانست که منطقه را در چنگال خود فراگرفته و آن را ناشی از بی احترامی حکومت ها به حق تعیین سرنوشت مردم خواند. آخرین نخست وزیر ایران، همچنین از جانب ملت ایران به مردم آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن ادای احترام و آرزوی پیروزی کرد.
به گزارش کلمه، متن یادداشت میرحسین موسوی به شرح زیر است:
این روزها خاورمیانه در آستانه ی حوادث بزرگی ست که می تواند سرنوشت این منطقه و جهان و سرنوشت ملت های منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. مسلما آنچه در حال وقوع است در راستای به هم زدن نظام ظالمانه ایست که سرنوشت ملت های بسیاری را درمنطقه در چنگال خود گرفته است و بدون هیچی شکی نقطه ی آغازین آنچه در خیابان های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز شاهد آن هستیم را باید در تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و۲۸ و۳۰ خرداد تهران جستجو کرد. روزهایی که مردم با شعار "رای من کجاست؟" به خیابان ها آمدند و مسالمت جویانه، حقوق از دست رفته ی خود را پی گرفتند.
امروز دامنه ی شعار "رای من کجاست؟" مردم ایران، به شعار "الشعب یرید اسقاط النظام" در قاهره و سوئز و اسکندریه رسیده است. برای کشف راز این پیوندها و مشابهت ها لازم نیست جای دوری برویم. کافی است شیوه ی انتخابات اخیر مصر را با انتخابات های خود مقایسه کنیم و اینکه رئیس شورای نگهبان از بی نیازی به آرا میلیون ها شهروند سبز سخن می راند. اگر به نظام های در حال سقوط جهان عرب و خاورمیانه با دقت نگاه کنیم، خواهیم دید؛ در همه ی این نظام ها به یک سان شبکه های اجتماعی وعرصه ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می گیرند و به شکل حیرت انگیزی اس ام اس ها و تلفن ها و اینترنت قطع و قلم ها مشابه یکدیگر در هم شکسته و معترضین به زندان ها برده می شوند.
متاسفانه منافع ِ پشت سر ِ ایدئولوژی ِ حاکم در کشور، اجازه نمی دهد واقعیت ها آنچنان که هستند، خود را نشان دهند. خطیبان و تریبون های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت ها، اعتراف گیری ها، پرونده سازی ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده اند توجهی نشان نمی دهند. اینان به روز "خشم مردم" مصر اشاره می کنند ولی نمی گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت المال و هم چنین بستن دهن ها و شکستن قلم ها و اعدام ها واعدام ها و اعدام ها و بر پا کردن چوبه های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی دزدید، کار به شعار "اسقاط نظام" از سوی شعب عزیز مصر نمی رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه ی سیاست غلبه به وسیله ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن "روز خشم" و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است.
ملت ما به انقلاب عظیم مردم شجاع تونس و قیام حق طلبانه ی مردم مصر و یمن و دیگر کشورهای منطقه احترام می گذارد. ما به همه ی مردم دلیر و آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن درود می فرستیم و از خداوند منان پیروزی آنان را در مبارزات حق طلبانه اشان آرزو می کنیم.
یادداشتی از میرحسین موسوی درباره تحولات منطقه
حسین کروبی فرزند ارشد مهدی کروبی بازداشت شد.
به گزارش سحام نیوز در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی محمد حسین کروبی فرزند ارشد مهدی کروبی - یکی از شاخص ترین چهره های انقلاب، امروز بازداشت شد. حسین کروبی كه برخلاف آقازاده های آن دوران، از سن 15 سالگی در جبهه های جنگ و عملیات های بزرگ نظیر فتح المبین، بیت المقدس در آزاد سازی خرمشهر، والفجر مقدماتی و ... بعنوان نیروی عملیانی حضور داشته است، امروز صبح بدلیل نقد بانیان اصلی جنایت کهریزک دستگیر و روانه زندان شده است. حسین کروبی در مقطع افشای آن جنایات مواضع آقای کروبی را بیان می کردند.
به گزارش سحام نیوز بدنبال افشای جنایت تکان دهنده در کهریزک و سایر بازداشتگاه ها در تعرض به جوانان کشور توسط آقای کروبی، نزدیکان ایشان به طرق مختلف تحت فشار سیستم امنیتی کشور قرار گرفته اند. آنچه موجب تاسف است این واقعیت است که به جای برخورد با آمران و عاملان اصلی جنایات صورت گرفته در بازداشتگاه ها، افشاء کنندگان آن جنایات تاریخی مورد هجمه و حمله سیستم امنیتی کشور قرار گرفته اند.
خبر تكميلي
هزاران نفر از معترضان مصری در ساعات اولیه صبح امروز ـشنبهـ بعد از سخنرانی «حسنی مبارک»، رئیسجمهوری مصر و برکنار کردن دولت و بهرغم اجرای قانون منع آمد و شد و حضور گسترده نیروهای نظامی، در قاهره در میدان «التحریر» و در اسکندریه در مسجد «القائد ابراهیم» تجمع کردند.
به گزارش ایلنا و به نقل از الجزیره، نیروهای پلیس با حمایت ارتش مصر صبح امروز به سمت تظاهر کنندگان شلیک کردند و بنا بر گزارشهای رسیده تعداد مصریها از ساعات اولیه صبح امروز در میادین اصلی شهر لحظه به لحظه در حال افزایش است.
شاهدان عینی اعلام کردند که معترضان این شعار را سر میدادند که «ملت خواهان تغییر نظام است».
یکی از شاهدان عینی اعلام کرد که آتش سوزی محدودی در مجتمعی که در برگیرنده چندین دفتر دولتی در میدان التحریر است رخ داد که موجب ایجاد دود گسترده در اطراف منطقه شد.
همچنین شبکه «الحره» اعلام کرد که در درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در نزدیکی منطقه العریش سه تن از نیروهای پلیس کشته و چهار تن زخمی شدند. تاکنون ۲۷ مصری در جریان اعتراضها کشته و بیش از هزار تن دیگر زخمی شدند.
شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای پلیس و نیروهای ضد شورش در حال حاضر در مناطق اطراف وزارت کشور و راههای منتهی به آن مستقر هستند.
همچنین تجار و شخصیتهای بانفوذ مصری با هواپیماهای اختصاصی قاهره را بهسمت مکانهای نامعلوم ترک کردند.
این در حالی است که «حسنی مبارک»، رئیسجمهوری مصر در واکنش به تظاهرات گسترده مردم، دولت این کشور را منحل کرد.
حسنی مبارک در سخنانی تلویزیونی که تلویزیون مصر آن را پخش کرد، دولت این کشور را برکنار و وعده تشکیل دولت جدید را داد.
مبارک گفت که به خواستههای مشروع ملت واقف است و از آنها دور نیست و هر روز در راستای برآورده کردن خواست ملت عمل میکند.
مبارک افزود: «برای تضمین ثبات کشور مصمم است.»
حاکم نظامی ۳۰ ساله مصر در ادامه گفت: «تظاهراتی که برگزار شد در راستای درخواستهای مشروع و دموکراتیک و بهبود وضعیت اجتماعی بود.»
وی افزود: «راه اصلاحاتی که ما برگزیدیم بازگشتناپذیر است و گامهای جدیدی در راستای آن برخواهیم داشت.»
مبارک گفت: «تظاهرات و اعتراضاتی که برگزار شد بهدنبال پویایی سیاسی در مصر رخ داد و در نتیجه فضای آزادی بیان به وقوع پیوست.»
وی تاکید کرد که مشکلات نباید از طریق خشونت حل شود.
رئیسجمهوری مادام العمر مصر با متهم کردن برخی از طرفها ـکه اسم آنها را نبردـ به نفوذ در میان جوانان و اقدام به سوزاندن و تخریب از جوانان مصری خواست مصالح میهن را رعایت کنند و از داراییهای کشور حمایت کنند.
مبارک با پایبندی حکومت به استفاده نکردن از خشونت علیه تظاهرکنندگان گفت: «همیشه به حق آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی احترام میگذارم.»
وی در ادامه سخنانش بر مبارزه بیکاری تاکید کرد.
الجزیره گزارش داد که هنگام سخنرانی حسنی مبارک هزاران تظاهر کننده در میدان التحریر جمع شدند و پس از آن با شعار دادن علیه وی، اعتراض خود را اعلام کردند.
مخالفان مبارک با رد سخنان وی اعلام کردند که به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه میدهند.
گروه «اخوانالمسلمین» از مبارک خواسته از قدرت کنار برود و از ارتش نیز خواست برای برون رفت از این اوضاع دخالت کند.
حزب «الغد» نیز با صدور بیانیهای اعلام کرد که سخنان مبارک با خواستههای ملت همخوانی ندارد و مبارک همچنان واقعیت اوضاع را نمیفهمند.
الغد بر ادامه انتفاضه مردمی تا رسیدن به خواستههای ملت تاکید کرد.
«جمعیت ملی برای تغییر» به رهبری «محمد البرادعی»، رهبر اپوزیسیون مصر نیز بر ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواستههای ملت تاکید کرد.
در همین حال «جبهه جوانان مصر»، نیروهای معارض و «جوانان آزاده» خواستار تشکیل شوراهای مردمی برای حفاظت از داراییهای عمومی و خصوصی و جلوگیری از اعمال خرابکارانه و سرقت در سایه تظاهرات گسترده شد.
نماینده تبریز، ماکو و آذرشهر، کم کاری را دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه به مجلس عنوان کرد و گفت: امسال نیز، دولت با تخلف از قانون، از ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس سر باز زده است.
مسعود پزشکیان در گفت و گو با خانه ملت، ضمن انتقاد از روند رو به رشد قانون شکنی، تاکید کرد: تاخیرها منجر به کاهش زمان بررسی و تصویب لایحه می شود و با این اوصاف امکان تحلیل برنامه ها و اصلاح لایحه وجود نخواهد داشت.
پزشکیان یادآور شد: طبق روال هرسال، دولت با تاخیرهای چند ماهه لایحه بودجه را به مجلس تسلیم می کند و این امر موجب شکل گیری بحران های مدیریتی در سال های پیش رو خواهد شد.
وی همچنین گفت: مجلس به لحاظ قانونی، توانایی نظارت بر اجرای قوانین مصوب را دارد و مکانیسم هایی نیز به منظور نظارت از طریق قانون، برای مجلس مشخص شده است که در صورت تداوم روند تخلفات دولت، این نظارت قانونی از طرف مجلس اعمال خواهد شد.
خانه ملت ذیل این خبر نوشت: در هفته گذشته، تعدادی از نمایندگان مجلس، با هشدار به احمدی نژاد مبنی بر سوال از وی درمورد گسترش تخلفات دولت از قانون و تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس، انتقاد خود را از بی اعتنایی دولت به قوانین مصوب مجلس اعلام کرده بودند.
به گزارش صفحه عربی تابناک، اخبار رسیده از شهر جده در عربستان سعودی حاکی از آن است که نیروهای پلیس و امنیتی این کشور عصر روز گذشته ده ها تن از معترضین به دولت این کشور را بازداشت کرده و به محل نامعلومی منتقل کردند.
آمار دقیقی از تعداد افراد بازداشت شده تا به این لحظه اعلام نشده است اما یکی از مقامات پلیس جده تعداد این افراد را ۳۰ نفر اعلام کرد در حالی که شاهدان عینی افراد بازداشت شده را ۵۰ نفر اعلام کردند.
گفته می شود علت بازداشت این افراد، برگزاری تجمع اعتراض آمیز در اعتراض به عدم رسیدگی دولت به سیل زدگان شهر جده بوده است. دولت عربستان برای مقابل با این حادثه تا به این لحظه این اقدام جدی صورت نداده است.
مقدمات این تجمع اعتراض آمیز که بعد از نماز جمعه روز گذشته برگزار شد، از طریق ارسال پیامک های دسته جمعی توسط اهالی شهر جده صورت گرفت.
از سوی دیگر در پیامک هایی که میان آنان رد و بدل می شود، اعلام شده که این اعتراضات روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت و قرار است شهروندان معترض در مقابل شهرداری جده تجمع کرده و به شعار علیه مسئولان مربوطه بپردازند.
قابل ذکر است شهر جده طی سه روز گذشته بر اثر سیل غرق شده و بسیاری از خانه ها، مغازه ها و ممتلکات شهروندان بر اثر این سیل به شدت آسیب دیده است.
در همین حال منابع پزشکی از شهر جده خبر دادند که بر اثر این سیل بیش از ۸۰۰ شهروند جده زخمی یا ناپدید شده اند. نیروهای امدادی موفق شدند بیشتر زخمی ها را به بیمارستان انتقال دهند اما حال بسیاری از آنان وخیم اعلام شده است.
کارشناسان مسائل سیاسی عربستان سعودی در این باره می گویند: شهروندان عربستانی طی سال های گذشته به هیچ وجه جرأت هرگونه اعتراض به وضعیت موجود را نداشته اند اما انقلاب اخیر تونس و وضعیت فعلی کشور مصر که به گسترش یافتن دامنه اعتراضات در دیگر کشورهای عربی مانند یمن، اردن، الجزایر و غیره منجر شده، موجب گردید که شهروندان عربستانی نیز کمی جرأت پیدا کنند تا در صورت داشتن اعتراض، بدون هیچ ترسی دست به تجمع یا تظاهرات اعتراض آمیز بزنند.
لیلی رشیدی با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با نمایش هدا گابلر، نسبت به حضور دیکتاتوری فرهنگی در عرصه هنری ابراز نگرانی کرد و گفت: چه دلیلی دارد نمایشی که چندین بار توسط هیات بازبینی دیده شده اینطور مورد خشونت و تعرض قرار گیرد؟
این بازیگر تئاتر در گفت و گو با دی نا، درباره بر جوسازی صورت گرفته علیه نمایش هدا گابلر گفت: همیشه از چیزی که بدم می آمده و نگرانش بودم این بوده که خشونت و دیکتاتوری فرهنگی وارد عرصه هنر شود.
این بازیگر تئاتر گفت: چه دلیلی دارد نمایشی که جندین بار توسط هیئت بازبینی دیده شده اینطور مورد خشونت و تعرض قرار بگیرد؟
وی افزود: تئاتر به اندازه کافی مورد هجمه و بی مهری قرار می گیرد، دیگر چه دلیلی دارد چند هنرمند جوان را با دستبند مثل قاچاقچی و تبهکار از سر صحنه به زندان ببریم و این رفتار ناعادلانه را با آنها داشته باشیم؟
لیلی رشیدی در ادامه اظهار داشت: من نقش هیئت بازبینی را این وسط نمی دانم. مگر تمامی صحنه ها جلوی هیئت بازبینی اجرا نشده و هیئت بازبینی اجازه اجرای نمایش را نداده؟ پس اینهمه خشونت و رفتار ناشایست با هنرمندان برای چیست؟
امام جمعه موقت تهران، از شعار الله اکبر مردم مصر در تظاهرات امروز تقدیر کرد و قیام مردم مصر را درس عبرتی برای همه دیکتاتورها دانست.
وی در عین حال از شعار الله اکبر مردم مصر تقدیر کرد و آن را متاثر از انقلاب اسلامی ایران دانست، حال آنکه خود او چندی پیش شعار الله اکبر مردم سبز ایران بر پشت بام خانه ها در سال گذشته را سوء استفاده و نمادی از مسجد ضرار دانسته و تخطئه کرده بود.
به گزارش فارس، احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران درباره حوادث اخیر خاورمیانه و کشورهای عربی، گفت: در کشور تونس مردم به صحنه آمده و دیکتاتور ۲۳ ساله مستبد خود را به زیر کشیدند و در کشور مصر نیز موج خروش و فریاد مردم بلند است و امروز را روز "غضب و خشم " نامیدند. در یمن مردم به صحنه آمده و در عمان و اردن نیز وضعیت چنین است.
این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، این تحرکات را پس لرزه های انقلاب اسلامی ملت ایران دانست و اظهار داشت: خداوند آنچنان که در عرصه تکوین سنتهایی دارد، در تاریخ و جوامع نیز قوانینی دارد. سنت خداوند این است که سرانجام کسانی که با دین درمیافتند سقوط خواهد بود.
وی در ادامه گفت: حاکم ۴۰۰ ساله مصر که ادعای خدایی میکرد، در آب غرق شد و جسدش به فرمان خداوند به بالای آب آمد تا دیکتاتوران از سرنوشت وی عبرت بگیرند.
خاتمی در ادامه بیان داشت: دیکتاتور تونس با خداوند درافتاد و نماز جماعت جمعه را ممنوع کرد. زندان و شکنجه در مدت حکومت این دیکتاتور تونسی امری عادی شده بود و سنت خداوند این است که کسانی که دل از خدا میبرند و دل به بیگانگان میبندند در روز حادثه بیگانگان نیز به داد آنها نمیرسد.
خطیب نماز جمعه امروز تهران تاکید کرد: دیکتاتور تونس در هنگام فرار از این کشور ۲۰ ساعت با هواپیمای شخصی خود در هوا سرگردان بود و هیچ کشوری حتی فرانسه و ایتالیا نیز که رابطه دوستانهای با وی داشتند، این دیکتاتور را به کشورهای خود راه ندادند و این همان بلایی بود که بر سر رضا و محمدرضا پهلوی نیز آمد.
وی با اشاره به این که این سرنوشت در انتظار کسانی است که دل از خدا بریدهاند، ادعا کرد: کشورهای غربی در رسانههای خود پیگیر این نکته است که صبغه اسلامی این قیامها را در کشورهای عربی کتمان و پنهان کنند و مسائل دموکراسی، لیبرالی و صنفی را مطرح کنند. اما اصلیترین بحث در پیدایش این قیامها سبقه دینی است.
خاتمی اظهار داشت: اکنون مردم تونس به خروش خود ادامه میدهند و خواستار این هستند که همراهان و حامیان دیکتاتور کشورشان دستگیر و محاکمه شود.
وی شعار "الله اکبر " مردم تونس را نشانه ماهیت اسلامی قیام مردم تونس دانست و مدعی شدد: اینکه مردم تونس پس از فرار دیکتاتور این کشور بدون فوت وقت نماز جمعه برپا کردند، نشان دهنده قیام دینی مردم تونس است.
احمد خاتمی گفت: آفرین بر آنها که به خروش خود ادامه میدهند و معتقدند که کشورشان باید از لوث وجود دیکتاتورها و اطرافیان آنها پاک شود.
شهره کاظمی از اعضای ستاد میرحسین موسوی و از فعالین سیاسی به سه ماه حبس تعلیقی از سوی دادگاه انقلاب شهرستان محلات محکوم شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، این فعال دانشجویی که چندی پیش مورد تعقیب قرار گرفته بود پس از بازداشت و بازجویی توسط نیروه های امنیتی استان مرکزی و ار جاع پرونده آن به مراجع قضائی ، با تشکیل دادگاه وی در دادگستری شهرستان محلات به اتهام تبلیغ علیه نظام به استناد شعار نویسی و پخش تراکت و سی دی به 3ماه حبس تعلیقی به مدت یک سال محکوم گردید
بنا به گزارش ارسالی 3 تن دیگر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد شهرستان محلات با اخذ تعهد کتبی از آنان پس از بازجویی آزاد شده بودند
وزارت خارجه جمهوری اسلامی از مصر درخواست کرد که به خشونتها علیه مردم معترض پایان دهد و به خواستههای آنها «تمکین» کند.
یک مقام آگاه در وزارت خارجه، دیروز جمعه (هشتم بهمن) همزمان با گسترش ناآرامیها در مصر به ایرنا گفت: «مقامات مصر باید ضمن تمکین به خواستههای بحق مردم این کشور از هر گونه برخورد خشونت آمیز نیروهای نظامی و امنیتی با موج مردمی خودداری کند.»
این درخواست وزارت خارجه جمهوری اسلامی از مقامهای مصری در حالی مطرح میشود که پلیس ایران و نیروهای لباس شخصی در اعتراض های مردمی سال گذشته به نتیجه انتخابات، تعداد زیادی از معترضان را زخمی کردند و بیش از یکصد نفر را به شهادت رساندند و همچنین چند هزار نفر را روانه زندان کردند،چند جوان معترض نیز زیر شکنجه شدید در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند.
هم اکنون چند صد نفر از معترضان به نتیجه انتخابات پرمناقشه سال ۸۸ نزدیک به دو سال است که در زندان به سر می برند که بیش از پنجاه نفرشان روزنامه نگار هستند.
جمهوری اسلامی امروز شنبه یک زن ایرانی- هلندی را که به «اتهام جرایم امنیتی» و به دنبال اعتراضهای روز عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، به اتهام «فروش و نگهداری مواد مخدر» اعدام کرد.
به گزارش رادیو فردا بر اساس اعلام دادستانی تهران، زهرا بهرامی، یک زن ایرانی، که دارای تابعیت هلندی نیز بود، بامداد روز شنبه به اتهام «فروش و نگهداری مواد مخدر» اعدام شده است.
حدود یک ماه پیش گزارشهایی از صدور حکم اعدام برای این شهروند ایرانی- هلندی که سه روز پس از رویدادهای خونین عاشورای سال گذشته و در جریان بازداشت گسترده معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده بود منتشر شد.
در بیانیه دادستانی تهران درباره اعدام زهرا بهرامی نیز تصریح شده است که وی «پيشتر به اتهام ارتکاب جرايم امنيتی دستگير شده بود».
این در حالی است که بنفشه نایبپور، دختر زهرا بهرامی، در اوایل بهمنماه و به دنبال صدور حکم اعدام برای مادرش به رادیوفردا گفته بود که وی در جلسه رسیدگی به اتهامهای خود به قاضی صلواتی، رئیس دادگاه، گفته است: «من تحت فشار بودم. در شرايط خيلی وحشتناکی قرار داشتم و ناچار شدم اين اتهامات را بپذيرم، اما الان دارم به شما میگويم که اين اتهام کلاً بیپايه و اساس است و آن را به طور کامل رد میکنم.»
همچنین دادگاه انقلاب پروندهای را نیز به اتهام عضویت خانم بهرامی در گروه «انجمن پادشاهی ایران» در دست رسیدگی داشت که این اتهام نیز از سوی وی رد شده بود و، به گفته دختر خانم بهرامی، انجمن پادشاهی ایران نیز وابستگی زهرا بهرامی به این گروه را رد کرده بود.
با این حال در بیانیه دادستانی تهران درباره اعدام زهرا بهرامی هیچ اشارهای به رای احتمالی دادگاه درباره این اتهام خانم بهرامی نشده است.
اعدام خانم بهرامی در حالی صورت گرفته است که به دنبال صدور حکم اعدام برای وی، دولت هلند خواستار توضیحات بیشتر جمهوری اسلامی در این باره شده بود. ایران که تابعیت دوگانه شهروندانش را به رسمیت نمیشناسد، پیشتر نیز به دیپلماتهای هلندی در تهران اجازه دسترسی کنسولی به زهرا بهرامی را نداده بود.
مهدی محمودیان از صبح امروز جمعه به دلیل وخامت وضعیت جسمیاش (حمله قلبی) دوبار بی هوش شده، اما مسئولان از انتقال وی به بهداری و بیمارستان ممانعت می عمل می آورند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران، او در نامهای در حمایت از رهبران جنبش سبز و انتقاد از تحرکات علیه آنان صراحتا از موسوی، کروبی و خاتمی خواسته بود که از اهداف و آرمان های آزادیخواهانه و عدالت جویانه مردم ایران پاسداری کرده و به هیچ قیمتی از مواضع به حق و اصولی خود دست برندارند.
این فعال مطبوعاتی، که به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم است، ٢۵ شهریورماه ۱۳۸۸ و در جریان حوادث بعد از انتخابات و وقایع کهریزک، بازداشت شد.
میر حسین موسوی طی یادداشتی خبر سایتهای وابسته به دولت مبنی بر اینکه محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، یک فعال اقتصادی را متقاعد کرده برای تاسیس یک ایستگاه رادیویی برای معترضان پس از انتخابات، میلیونها دلار به میرحسین موسوی کمک کند را تکذیب کرد.
میر حسین موسوی ضمن تکذیب این خبر پراکنی، بر این موضوع تاکید کرد که اتکای جنبش سبز و همراهان آن به مردم کشور را جزو افتخارات جنبش می داند.
به گزارش کلمه یادداشت کوتاه میرحسین موسوی به شرح زیر است:
بسمه تعالی
پرونده سازان و اعتراف گیران به نقل از گزارشی آشفته، تیتر زده اند که محمود عباس فلسطینی به یک مامور امریکائی گزارش داده است که سال گذشته به یک تاجرفلسطینی گفته است «به موسوی در ایران پنجاه میلیون دلار برای تاسیس رادیو کمک کند.» البته مطابق معمول دروغگویان همین خبر کذب را به شکلی تغییر داده اند که گوئی ابومازن معروف، که امروز کوس رسوائی او بر سر هر کوی و برزن زده شده، پنجاه میلیون دلار در این زمینه پرداخت کرده است.
بنده ضمن تکذیب هرگونه و هر مقدار استفاده ازکمکهای بیگانگان، اتکای جنبش سبز و همراهان آن را به مردم کشورمان جزو افتخارات جنبش می دانم. راویان دروغگوی این روایت سراپا کذب شبیه همان خطیب نماز جمعه ای هستند که ادعا کرد امریکا از طریق عربستان یک میلیارد دلار به سران جنبش سبز کمک کرده وتفرعن او هنوز به او اجازه نداده است که ازاین دروغ توبه کند.
میرحسین موسوی
تکذیب دروغ پراکنی رسانه های کودتا
صفحه فیس بوک سید مصطفی تاج زاده در ادامه انتشار پاسخهای وی به سوالات مطرح شده از سوی هواداران این فعال سیاسی ، پاسخ تاجزاده پیرامون سئوالی دیگر در مورد انتخابات آزاد را منتشر کرد.
به گزارش تحول سبز، صفحه رسمی این زندانی سیاسی اعلام کرده بود که: "با توجه به ادامه ممنوع الملاقات بودن سیدمصطفی تاج زاده و عدم امکان بهره مندی از نظرات این فعال سیاسی در خصوص وقایع روز بر آن شدیم تا انتشار پاسخهای وی به پرسشهای هموطنان عزیز را از سر بگیریم.این مجموعه که به تدریج و در کنار مقالات تحلیلی نگاشته شده توسط تاجزاده منتشر خواهد شد، پاسخ این زندانی سیاسی به پرسشهایی است که از سوی هواداران صفحه فیس بوک وی مطرح شده. "
گفتنی است پیش از این پاسخ وی به دو پرسش، یکی در خصوص تقلب در انتخابات و دیگری در مورد روز قدس و آقای جنتی نیز منتشر شده بود. متن کامل چهارمین پرسش و پاسخ از این مجموعه در پی می آید:
پرسش: یک از شبهات اقتدارگرایان به انتخابات آزاد احتمال تصدی پست های حساس کشور توسط افراد نامناسب و بیگانه با آرمان هاو ارزش ها است شما در این باره چه نظری دارید؟
۱٫ در ایامی که مردم با اقدام تاریخی و شعار «رأی من کو؟» پرده ضخیم نظارت نظامی- استصوابی را از صندوق آرا کنار زدند و قدرت خود را به نمایش جهانیان گذاشتند، چشمان من نیز در زندان بر گوشه دیگری از این پرده گشوده شد. به این ترتیب که یکی از بازجوها درباره ضرورت حد و مرزی که انتخابات در جمهوری اسلامی ایران نباید فراتر از آن برود سخن میگفت و معترضانه از من پرسید اگر انتخابات آن طور که تو میگویی صد در صد آزاد برگزار شود و یک بهایی از دل صندوق آرا درآید، باز هم از انتخابات آزاد دفاع میکنی؟ در آن صورت چگونه میتوانی مدعی حمایت از نظام شوی؟
در پاسخ گفتم اول اینکه اگر بعد از ۳۰ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، در یک انتخابات آزاد یک بهایی رأی بیاورد وای بر من و تو که نتوانستهایم رضایت اکثریت این ملت را جلب کنیم. در آن صورت به جای زیر سؤال بردن تصمیم و رأی اکثریت مردم، باید از خود بپرسیم مگر ما در این ۳۰ سال با ملت چه کردهایم که اکثریتشان حاضر نیستند به یک نامزد مسلمان رأی دهند؟ حال آن که مردم در زمان شاه یک مرجع تقلید شیعه را از کنج تبعید برکشیدند و در قلوب خود جای دادند. اکنون کار به جایی رسیده است که مقام بازجوی حافظ نظام از احتمال انتخاب یک بهایی در یک انتخابات آزاد میترسد؟ سپس گفتم همین سؤال و نگرانی تو اعتراف به شکست همه از جمله خود شماست و نمیتوان دلیلی واضحتر از این بر ناکامی جمهوری اسلامی ایران اقامه کرد. بگذریم از اینکه ادعا و در واقع ترس فوق هیچ نسبتی با ادعای ۲۴ میلیونی آرای آقای احمدینژاد ندارد. اگر واقعاً وی میتواند بیش از ۵۰ درصد آرای واجدان شرایط را به دست آورد، چه ترسی از رقابت با هر نامزد دیگر وجود دارد؟
دوم اینکه من هرگز تصور نمیکنم چنانچه هم اکنون انتخابات واقعاً آزاد برگزار شود یک بهایی رأی بیاورد، اما حتی به فرض صحت نگرانی شما، نمیتوان به بهانه ترس از روی کار آمدن یک بهایی، تیغ نظارت نظامی- استصوابی را همچنان بر فراز رأی ملت به پرواز درآورد. پرسیدم مگر آقای جنتی تا چند سال میتواند در مقابل ملت بایستد؟ مگر تجربه انقلاب اسلامی را فراموش کردهایم که ملت اگر مطالبه واضحی را در دستور کار خود قرار دهد دیر یا زود و بدون سوختو سوز به آن نایل خواهد شد؟ بحث فقط درباره زمان و نحوه رسیدن به این خواست و هزینههای آن است.
سوم اینکه اگر بعد از ۳۰ سال عملکرد ما کار را به جایی رسانده است که به قول شما از احتمال رأی آوردن یک بهایی باید ترسید، منطقاً باید گفت تداوم همان مدیریت برای چند سال دیگر، منجر به رای آوردن بیشتر یک «بهایی» خواهد شد! بنابراین اساس این منطق غلط است و نه احتمال یا عدم احتمال روی کار آمدن یک بهایی در یک انتخابات آزاد.
چهارم اینکه سؤالی که هیچ اقتدارگرایی تاکنون حاضر نشده است به آن جواب دهد این است: در شرایطی که در نوع کشورهای مسلمان، ارزشها و هنجارهای اسلامی و نیز طرفداران اشخاص و احزاب مسلمان رو به افزایشاند و اگر انتخابات آزاد برگزار شود، در اغلب قریب به اتفاق موارد نامزدها و احزاب مسلمان، دموکرات یا تمامتخواه، پیروز میدان خواهند بود و با وجود این که در این کشورها حجاب آزاد است، چرا پوشش اسلامی رو به گسترش است، اما در جمهوری اسلامی ایران عکس این روند مشاهده میشود؟ آیا پاسخ این پرسش را نباید در این موضوع دید که برغم تبلیغات ۲۴ ساعته به سود ارزشها و هنجارهای اسلامی، به علت اینکه در هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران از اسلام استفاده ابزاری نمیشود، نتیجه آن نیز قهراً دین گریزی نسل جوان و تردیدهای جدی در انتخاب آزاد مردم است؟ به بیان روشن استفاده ابزاری از دین و در واقع سوء بهرهبرداری از اسلام در کنار انسداد سیاسی و اجتماعی، بیکفایتی مدیریتی و فساد حکومتی موجب شده است که «آزادی» در هر عرصهای به معنای خروج بسیاری از شهروندان از هنجارها یا گزینههای اسلامی باشد. بنابراین از نگاه شما چارهای نیست جز اینکه «اسلامی» بودن را در هر حوزهای با «زور» حفظ کنیم و این دور باطل را ارائه دهیم.
به باور من اصل مسأله این است که حزب پادگانی شهامت پذیرش خطا را ندارد و تفاوت اصلی ما و مدعیان حفظ نظام به شیوه نظامی این است. خدا را سپاسگزاریم که به ما شهامت پذیرش خطا را عطا نمود و این نیست مگر اجر پیوند و اتصال با خلق خدا و حساس بودن و هشیاری در قبال انتقادات و اعتراضات مردم. دقیقاً به دلیل همین پیوند و شهامت، یعنی پذیرش اصل خطاپذیری و تن نهادن به پاسخگویی در قبال ملت است که ما هرگز نگرانیهایی من درآوردی از قبیل رییسجمهور شدن یک فرد بهایی را نداریم. این قبیل سوءظنها در قبال خواست ملت محصول زندگی در یک محیط بسته و در محافل درونگروهی است که به دنبال خود، اتخاذ روشهای قیم مآبانه علیه ملت را میآورد و توهم برگزیده بودن گروه خودی و شیطانی بودن جامعه غیرخودی را پوششی «دینی» و «خدایی» میدهد. سبزها به دلیل تمرین در یک محیط باز و بیکران اجتماعی و به دلیل گشوده بودن بر انتقادات مردم و لذت بردن از بمباران سؤال و اعتراض دلسوزانه ملت هرگز دچار آن ترس نیستند که حزب پادگانی را به محاصره درآورده است.
۲٫ شبهاتی که بازجوی من علیه انتخابات آزاد وارد میکرد یک بار دیگر و به گونهای دیگر تفاوت بین تعریف و شناخت من از نظام جمهوری اسلامی ایران با «نظام» مورد نظر نظامیان مداخلهگر در سیاست را به نمایش میگذاشت؛ نظامیانی که با زیر پا گذاشتن وصیت نامه امام خمینی، تهاجم نه چندان خزنده خود را به منظور تسخیر عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور آغاز کردهاند، هرگز نمیتوانند «جمهوری اسلامی ایران» را با همه ابعاد اسلامی، ایرانی و جمهوریتی آن به طور یک جا تصور کنند. تصویر آنها از «نظام» که غالباً به همین شکل مبهم «نظام» تلفظ میکنند و نمیتوانند به طور مشخص هرسه وجه جمهوری اسلامی ایران را به سادگی بر زبان جاری کنند، در واقع یک «پادگان» گسترش یافته به سپهر جامعه است و همه ترسها و سوءظنها در قبال آزادی به خاطر مقاومتی است که اکثریت شهروندان در قبال پادگانیسازی سیاست، فرهنگ و اقتصاد از خود نشان میدهند. جمهوری اسلامی ایران البته بیش از پادگان و دستگاه بازجویی و شعبات قضایی و اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی حزب پادگانی است. همچنان که بارها تأکید کردهام و از تأکید گذاری بیشتر بر آن خسته نمیشوم، من و بازجویان در مورد ضرورت حفظ اصل «نظام» اختلافی نداشته و نداریم. تفاوت اینجاست که من گستره نظام را به مراتب وسیعتر از پادگانهای نظامی میدانم و از امامی که به قول شهید مطهری ایمان به خدا را در طول ایمان به ملت قرار داده بود و نیز از تجربه سی سال فعالیت در جمهوری اسلامی، بویژه در عصر اصلاحات آموختهام که اعتماد و ایمان به مردم و قرار گرفتن در زیر ستاره باران اعتراض و پرسش آنها چیزی از عمر نظام کم نمیکند، بلکه بر عمر آن میافزاید. اگر دستاورد انقلاب اسلامی و رهبری آن را جمهوری اسلامی ایران بدانیم (نه نظریه ولایت فقیه که به عنوان یک نظریه فقهی قبل از امام وجود داشته است و پس از او نیز در میان انواع دیگر تئوریهای فقهی حضور خواهد داشت) و حقوق مردم را پاس بداریم، دغدغهای در خصوص رأی مردم نخواهیم داشت و حفظ اسلامیت نظام را منافی حفظ جمهوریت و ایرانیت نظام نخواهیم دانست.
۳٫ حقیقت این است که نفس حضور من و امثال من در زندان و نفس واکنش سرکوبگرانه در قبال مطالبه مردم برای شفافسازی آرایشان و برپایی انتخابات آزاد و قانونی، حاکی از آن است که ترس اصلی حزب پادگانی رأی آوردن مفروض یک بهایی نیست، بلکه آنان نظام برخاسته از انقلاب و استمرار یافته در ۲۷ سال ماقبل خودشان را بیگانه با اهداف پادگانی خود میبینند و به همین سبب از بهایی- صهیونیستی نمایاندن جنبش مردمی و حتی نخستوزیر امام ابایی ندارند. سوءظن در قبال انتخابات آزاد و در قبال ماهیت رأی مردم، یک سوءظن فرضی و معطوف به آینده فرضی نیست، بلکه این سوءظن بنیادی است که نفس صندوق و انتخاب آزادانه مردم را نشانه گرفته است. به همین دلیل نه فقط میکوشند فرزندان انقلاب و امام را از گردونه رقابتهای انتخاباتی حذف کنند، بلکه تلاش وافری مبذول میدارند تا آنان را به جرم تلاش برای شرکت در انتخابات و اصلاح مدیریت کشور در زندانها حبس کنند.
این حربهای نخ نماست که در همه رژیم ها کم و بیش به کار میرود که هدف از ایجاد محدودیت را ترس از به قدرت رسیدن کسانی میخوانند که اکثریت مردم علائق و سلایق آنان را نمیپسندند، اما در واقع اشخاصی را از حکومت حذف یا در جامعه سرکوب میکنند که همان اکثریت خواهان حضور آنان در عرصه مدیریت میهن و جامعه مدنی هستند.
در ادامه انتشار پاسخهای وی به سوالات مطرح شده از سوی هواداران
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با حضور در دفتر مجمع روحانیون مبارز به شرح وضعیت عزیزان خود و فشارهایی که خودشان به عنوان خانواده های آنان متحمل می شوند پرداختند.
به گزارش تحول سبز، در این جلسه حاضران به طور مجمل اشاراتی به وضعیت زندانیان سیاسی رجائی شهر، زندانیان بند ۳۵۰ و دوالف و متادون که زنان زندانی سیاسی در آن نگهداری می شوند و نیز بند ۲۰۹ و ۲۴۰ داشتند و از جلوگیری از دادن حقوق اولیه زندانیان سیاسی توسط نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه شکایت کردند.
آنان فشار بر خانواده ها را که به منظور شکستن زندانیان و وادار کردن آنان به شرایط پیشنهادی دستگاه اطلاعاتی امنیتی را محکوم کردند و گفتند ما در درجه اول خواهان آازدی عزیزانمان هستیم و تا رسیدن به آن باید حفوف آنان در زندان رعایت شود و حقوق ما به عنوان خانواده رعایت شود نه این که از شرکت در جلسات قرآن و دعا منع شویم و کمک های هم نوع دوستانه و از سر تکلیف شرعی به برخی خانواده ها که در غیاب سرپرست خانواده در عسروحرج قرار دارند جرم محسوب شده دهنده و گیرنده آن مجرم خوانده شوند!
در ادامه خانواده ها ضمن تشکر از طرح مطالبات حداقلی اصلاح طلبان توسط آقای خاتمی و به ویژه آزادی زندانیان سیاسی از روحانیون خوش سابقه در قبل و بعد از انقلاب خواستند که این مطالبات به طور جدی توسط آنان که نزد مردم وجیه و مقبول هستند هستند و تجربیات ارزشمندی در هر دو دوره دارند، دنبال شود.
حضور آگاهانه خانواده های زندانیان سیاسی در عرصه اطلاع رسانی توسط اعضای کمیته سیاسی مجمع قدر دانسته شد و آنان از همه مصائبی که به اسم اسلام برزندانیان سیاسی و خانواده هایشان می گذرد، ابراز تأسف و شرمندگی کردند و گفتند: چه کسی است که نداند ارتکاب این همه زشتی به اسم اسلام نشانه انحراف از ارزش ها و اصول انقلاب است.
هم چنین گزارش شکنجه ها و فشارهای سنگین بر روی زندانیان که منجر به اعتراف علیه خود و دیگران شده از موارد بسیار دردناک در حوادث اخیر ارزیابی شد که اطلاع رسانی آن موجب اظهار نظرهای مراجع و روحانیت روشن ضمیر و آگاه شده است.
خانواده های زندانیان سیاسی اظهار امیدواری کردند نظرات فقهی مراجع ارجمند شیعه مورد توجه دستگاه قضائی قرار گیرد و بیش از این نسبت به احکام اسلامی بی اعتنایی نشود و روحانیون مبارز را به عنوان کسانی که می توانند این مسئله را با دیگر مراجع بزرگوار در میان گذاشته از آنان بخواهند تا نظرات خود را صریح و شفاف ابراز دارند، بسیار مؤثر دانستند.
لازم به ذکر است یکی از زندانیانی که خانواده اش به شدت نسبت به سلامت جان او نگرانی داشته و آن را همیشه و از جمله در این جلسه ابراز می داشتند، مهدی محمودیان بود که به افشاگر فاجعه کهریزک اشتهار دارد.
همچنین اطلاع رسانی های خانواده های زندانیان سیاسی به خصوص نزد مراجع عالیقدر و روحانیت آگاه به شدت خشم کودتاگران و خشونت طلبان را برانگیخته و آنان ای اقدام را موجب ناکارآمد شدن اقدامات مزورانه خود برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرحقوقی و بعضا غیرانسانی و غیرشرعی خود می دانند.و همین امر موجب افزایش فشار بر خانواده های زنداینان سیاسی شده است.
:دیدار خانواده های زندانیان سیاسی با کمیته سیاسی مجمع روحانیون مبارز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر