-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

Latest news from Jaras for 10/04/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیدمنصور حسینی

تقدیم به سرداران دفاع مقددس شهیدان باکری و همت
سالگرد جنگ تحمیلی است ذکر خاطره بسیار
چهره های سرداران بر ضیافت دیوار
یادواره های پوشالی نطق های تو خالی
دم به دم برون آیند چون غریو آتشبار
گوش صندلیها از داد ضبط ها خسته
متن های تکراری خوانده میشود هر بار
بر پلاک آهنی هر بزرگراه اسمت
رنگ یاس میبازد در تردد تکرار
برگ های زندگینامه زیر چرخ ماشین ها
رنگ مرگ میگیرند در تلاشیی غمبار
مانده ام چرا باید چشم را وا کنی مرا وا گو
تا چه میکنند این قوم با تبارت ای سردار
سالگرد جنگ تحمیلی است مشت و فحش میبارد
بر سر یتیمانت ای تجلی ایثار
خانه عزیزانت جایگاه تفتیش است
کام جرم میبویند با مجوز دربار
بر شقیقه ای نزدیک تا شقایقی کارند
این گروه آدمکش در زمانه غدار
سید منصور حسینی


 


بهرام پرتوی

چشمان نگران و پر فروغش

به آینده خیره

باد پائیزی بر رخسارش

خاک اندوه پاشیده

و تکه ابری سیاه بر سرش

گاه و بی گاه باریده

و او همچنان نگران آینده

شب تداوم دارد

و شب پرستان

بر هر کور سوی تازند و لیک

رنگ ای بی شمار

چهره های مغموم

فکرهای مغشوش

و گاه طنین انتقام جویی

و باز اندیشه ی برتری جویی

ابزاری می شود که تداوم شب را پاس دارد

آیا آزادی کسب نشده، دوباره به تاراج خواهد رفت؟

 

 

نویسنده: بهرام پرتوی


 


ممنوعیت ایران از سرمایه گذاری در فعالیت های هسته ای روسیه

جـــرس: در پی اعلام ممنوعیت صدورسامانه های موشکی از طرف روسیه به ایران از طرف رئیس جمهوری آن کشور، سرمایه گذاری ایران در خاك روسیه از سوی ایران در زمینه استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری های هسته ای نیز ممنوع اعلام شد و همزمان همکاری بانکی روسیه با ایران دچار ممنوعیت گردید.


به گزارش ریانوستی، دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، طی فرمانی اعلام کرده است که همكاری های بانكی با ایران ممنوع اعلام خواهد بود.


این فرمان عملا هرگونه روابط تجاری با ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.


ریا نووستی به نقل از سایت رسمی كرملین همچنین گزارش داد، دمیتری مدودف سرمایه گذاری در خاك روسیه از سوی ایران در زمینه استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری های هسته ای را ممنوع اعلام كرده است.


در این فرمان همچنین به ممنوعیت "فعالیت های مالی و تجاری در صورتی كه مشكوك به ارتباط با برنامه غنی سازی اورانیوم باشد" نیز اشاره شده است. بخصوص تاسیس دفاتر، شعبات یا نمایندگی های جدید بانك های ایرانی در خاك روسیه، ایجاد شركت سرمایه گذاری مشترك و حفظ روابط نمایندگی با آنها ممنوع اعلام شده تا از ارائه خدمات مالی، درصورتی كه اطلاع رسد این اقدامات به فعالیت های هسته ای كمك می كند، جلوگیری گردد.


سفارت ایران در مسكو در این مورد هنوز اظهار نظر نكرده است.


گفته شده است که این فرمان در چارچوب اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ 12 ژوئن 2010 (22 خرداد 1389) امضا گردیده است.


رجب صفروف مدیر عامل مركز مطالعات ایران معاصر در این خصوص می گوید: "این فرمان مكمل فرمان مورخ 22 سپتامبر (31 شهریور) درخصوص ممنوعیت تحویل سیستم پدافند موشكی اس-300 به ایران" بود.


رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه 31 شهریور نیز، طی فرمانی تحویل سیستم های اس ـ 300 ، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. فرمان رئیس جمهور روسیه به دنبال تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد ،مورخه 9 ژوئن سال 2010 صادر شده است.


همراهی اخیر دیمتری مدودوف با تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی در حالیست که باراك اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، متقابلا جهت پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی، تسهیلات ویژه ای را ایجاد کرده است.



 


جـــرس: بنا به گزارش منابع کارگری، کارگران کارخانه لاستیک البرز(کیان تایر)، از روز شنبه در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود و سایر مشکلات موجود در کارخانه دست به اعتصاب زدند که روز یکشنبه نیز ادامه یافت.


بر اساس گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، کارگران پس از عدم توفیق مذاکرات با مدیریت کارخانه لاستیک البرز، "مدیران آن واحد صنعتی را از محل کارخانه بیرون کرده و خاطرنشان ساختند تا رسیدن به خواست های خود، کارخانه را ترک نخواهند کرد."


کارگران لاستیک البرز خواستار دریافت چهار ماه دستمزد خود و پرداخت حق بیمه های شان هستند که از تیر ماه امسال به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.


اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین خبر داد که ۳۵۰۰ کارگر کارخانه لاستیک بارز در استان کرمان نیز، هفته گذشته در اعتراض به شرایط کاری خود و پرداخت نشدن اضافه کاری شان دست به اعتصابی سه روزه زدند.


این اعتصاب در پی وعده رئیس اداره کار کرمان برای رسیدگی به خواست های کارگران پایان یافت.


گفتنی است طی هفته ای که گذشت، كارگران كارخانه «چیلرسازی زهش» خاطرنشان کردند "با وجود فعال بودن خطوط تولید و فروش محصولات این كارخانه، طی سه ماه گذشته حقوق دریافت نكرده‌اند" و دست به اعتصاب زدند.

کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه نیز- همراه با اعتصاب- در مقابل ارگان های ذیربط دست به تجمعات اعتراضی زدند.

همزمان کارگران کارخانه روغن نباتی قو (واقع در جنوب تهران) ، دراعتراض به عملکرد مدیریت و پرداخت حقوق کارگران از محل فروش املاک شرکت، دست ازکار کشیدند.
و کارگران کارخانه ریسندگی کاشان، در حالیکه ماهها حقوق معوقه خود را طلب دارند و هیچیک از مسئولین نیز به آنها پاسخگو نیست، دست به اعتصاب زدند.



 


جـــرس: در پی صدور حکم سنگین حبس و شلاق برای حشمت اله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران، آن تشکل سیاسی طی صدور بیانیه ای، نسبت به این مسئله اعتراض کرد.


شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیر عباسی، حشمت الله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران و سخنگوی «شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران» را، به اتهام "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم بر ضد امنیت داخلی کشور و اهانت به رهبری"، به ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.


به گزارش پایگاه اینترنتی «پیام دانشجو»، در بیانیۀ اعتراضیِ جبهه دموکراتیک در خصوص صدور احکام زندان و شلاق برای طبرزدی آمده است:


سرانجام حکم دادگاه حشمت الله طبرزدی پس از ۹ ماه بازداشت و حبس در تبعید ( زندان رجایی شهر کرج ) و شرایط تحت فشار بدون آن که طی این مدت یک روز هم از امکان مرخصی برخوردار گردد و با گذشت یک ماه از محکمه ای که صلاحیت آن به شهادت حقوقدانان مستقل مورد پرسش است، درشرایطی که دادگاه به صورت غیرعلنی و بدون حضور هیأت منصفه و با بازداشت برخی از وکلا و فشار وزارت اطلاعات بر قاضی پیر عباسی برای اعلام اشد مجازات طی شد، حکم ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم بر ضد امنیت داخلی کشور و اهانت به مقام معظم رهبری ( آقای خامنه ای ) اعلام گردید .


به طور قطع پیشینه طبرزدی در تحمل حبس و آزار طی ۱۵ سال اخیر بر حکومت گران ثابت کرد که این گونه فشارها نه تنها او را از مبارزات آزادیخواهانه باز نخواهد داشت بلکه تنها ثمره آن درخشش بیش از پیش چهره طبرزدی برای ملت تحت ستم ایران و نیز افشای بیش از پیش ماهیت قضا درحکومت دینی خواهد شد .


دیر نیست اقلیت حاکم که تنها راه مواجهه با اکثریت مردم ایران را سرکوب بی ترحم و حکومتی که پاسخ هر حق خواهی و برخورداری از حقوق شهروندی را با زندان، شکنجه و اعدام می جوید به فرجام حاکمان مستبد و دیکتاتوری های منفور تاریخ دچار گردد . زمانی که مستی قدرت از سر حکام خودکامه بدر شود و آنان که دستان خود را به ظلم و جنایت آغشتند روزی به خود می آیند که در پیشگاه دادگاه عدل ملت می بایست پاسخگوی همه ستم ها و بی عدالتی های خود گردند .


حکومتی که هیچ گاه محنت روز افزون ملت ایران را ندیده اما هر روز برای یک گوشه ای از جهان نوحه می سراید تا با طرح مصایب دیگران بی کفایتی ها و سوء تدبیرهای خود در اداره امور کشور را به فراموشی بسپرد . حکومتی که مدعی عدالت برای جهان است اما بی عدالتی را به شدید ترین وجه برای ملت تحت یوغ خود به ارمغان آورده است . از کرامت انسانی می گوید اما حقوق شریف ترین فرزندان میهن را در کنج زندان ها و بازداشتگاه ها پایمال می کند . از توسعه و پیشرفت ایران سخن می راند اما درتمام عرصه ها بیشترین نابسامانی و قهقرا در تاریخ این کشور را به بار می آورد . و حکومتی که با ادعای اخلاق سر برآورد اما وقیح ترین بی اخلاقی ها را درکارنامه خود به ثبت رساند .
روشن است چنین حاکمانی انجام تاریک خود را نه درعرصه رویارویی با دشمنان خیالی و بین المللی بلکه در پس سیاست ها و اقدامات نابخردانه خود رقم خواهند زد .


جبهه دموکراتیک ایران ضمن محکوم کردن حکم ناعادلانه حبس و شلاق مهندس طبرزدی که نمونه ای از سیل احکام ضد ایرانی و ضد انسانی حاکمیت است، خواهان آزادی هرچه سریع تر کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و تداوم استقامت مدنی ملت برای دست یابی به جامعه ای آزاد و حکومتی سکولار دمکرات می باشد .



 


جـــرس: بنا به گزارش فعالان حقوق بشری، بهنام (اسد) ابراهیم زاده، کارگر بازداشتی و فعال مدنی که از حدود ٤ ماه پیش به اتهام فعالیت های کارگری در انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین بسر می برد، از روز هفتم مهرماه – در اعتراض به تداوم بازداشت خود در سلول انفرادی و عدم رسیدگی به وضعیتش- دست به اعتصاب غذا زده است.


به گزارش «کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ایران»، بهنام ابراهیم زاده که روز ٢٢ خرداد امسال بازداشت شده، بدلیل ایراد ضرب و شتم در هنگام دستگیری، قفسه سینه و پایش آسیب دیده و مدتهاست از درد شدید پا رنج می برد.


بهنام ابراهیم زاده طی ملاقاتی كه روز پنجشنبه ٨ مهر با خانواده خود داشت، همچنین از اعتصاب غذای خود - در اعتراض به اینكه وی را در این مدت در انفرادی نگاهداشته اند و با وجود درد شدید پا كاری برایش نمی كنند - از هفتم مهرماه خبر داد.


خانواده ابراهیم زاده می گویند بهنام همچنین به اینكه برایش وثیقه تعیین كرده اند، اعتراض دارد و معتقد است جرمی مرتکب نشده است تا بخواهد زندانی شود و برای آزاد شدنش نیز از زندان، وثیقه بپردازد.


گفتنی است برادر بهنام نیز، با سازماندهی یک کمپین در خصوص درخواست رسیدگی به وضعیت برادرش، خاطرنشان کرده است "ما مرتب به مقامات زندان مراجعه می كنیم و برای اینكه بهنام را از زندان بیرون بیاوریم، می گوییم وثیقه حاضریم، ولی جواب نمی دهند. می گویند خودمان تماس میگیریم و تماسی نمی گیرند و ما را سرمی دوانند و بهنام همچنان در زندان است."


برادر این فعال مدنی کارگری محبوس همچنین می گوید "بعضی هفته ها حتی ملاقات هم نداده اند و این وضعیت همسر و فرزند بهنام را بیش از بیش زیر فشار گذاشته است."


خانواده ابراهیم زاده خاطرنشان کرده اند ما به کمک همه انسانهای آزادیخواه در جهان نیاز داریم، ما به کمک همه کارگران و همه مردم نیاز داریم، تا بهنام و زندانیان سیاسی دیگر را از این وضعیت نجات دهیم.




 


جـــرس: آیت الله طاهری اصفهانی، طی دیدار اعضای سازمان عدالت و آزادی ایران، خاطرنشان کرد "یاس و ناامیدی را از خود دور سازیم و منتظر یاری پروردگار باشیم."


به گزارش وبگاه بوی باران،  جمعی از اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی و ستاد انتخاباتی سازمان «عدالت و آزادی ایران»، در شامگاه شهادت پیشوای ششم شیعیان، به دیدار آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، امام جمعه سابق اصفهان و از روحانیون حامی جنبش رفتند و با وی دیدار و گفتگو کردند.


آیت الله طاهری: ناراحتی و یاس و ناامیدی را از خود رها سازیم
در این دیدار آیت الله طاهری ضمن توصیه حاضران به اُنس با قرآن، در سخنان کوتاهی با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه خاطر نشان ساخت: در راستای صحبت های دوستان توصیه ای دارم و آن آیه ای از قرآن است که خداوند اشاره دارد به حالتی که پیامبران دچار یاس می شوند و مردم گمان كردند كه به آنان دروغ گفته شده است، در حالی که باریتعالی در این هنگام به یاری شان می آید و نصرت را بر آنها پدیدار می گرداند و در پایان آیه می فرماید که " آنان را كه خواستيم نجات يافتند؛ و مجازات و عذاب ما از قوم گنهكار بازگردانده نمى‏شود".


امام جمعه سابق اصفهان در ادامه افزود: از آقایان و خانم ها استدعا دارم با تمسک به چنین آیاتی، از قرآن کریم پند گرفته و ناراحتی و یاس و ناامیدی را از خود رها سازیم و منتظر یاری خداوند شویم. ایشان با ذکر خاطره ای از فرزند شهیدش خاطر نشان ساخت: فرزند شهیدم بر روی در محل خدمت خود نوشته بود "فراموشمان نشود که عهد خون بسته ایم"؛ ان شاء الله که ما نیز در راهی که شهدا رفتند گام برداریم.


سکوت در برابر تحریف تاریخ انقلاب و جنگ، خیانت به نسل های آینده است
بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان عدالت و آزادی نیز، در ابتدای این دیدار انتقاد از تحریف تاریخ انقلاب و دوران جنگ تحمیلی افزود: امروز برخی عمداً با وارونه کردن تاریخ به دنبال مثبت جلوه دادن نقش خود و سیاه نمایی دستاوردهای دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و دوره طلایی اصلاحات هستند.
مهدی مقدری خاطر نشان ساخت: سکوت در برابر جریانی که قصد تحریف تاریخ انقلاب را دارد خیانتی است به نسل های آینده این مملکت که مجبور به شنیدن دروغ به جای واقعیت های تاریخی شان هستند.
رییس دفتر سیاسی سازمان خطاب به آیت الله طاهری گفت: شما به عنوان تاریخ زنده و کسی که در متن وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی حضور داشتید در برابر این گونه جریانات به بیان واقعیت ها و حقایق آن دوران پرداخته تا به یاری خدا شاهد بیان تاریخ واقعی انقلاب و جنگ باشیم.


حضور خانواده های شهدای انقلاب و جنگ در جریان اصلاح طلبی، افتخار ماست
در ادامه این نشست، علیرضا فرزانه خو، عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی و از فرماندهان پر افتخار دوران دفاع مقدس در لشگر امام حسین و هم رزم شهید خرازی، ضمن تقبیح رفتارهای صورت گرفته با خانواده های شهدای انقلاب و سرداران شهید جنگ تحمیلی گفت: امروز مفتخریم که در جریان اصلاح طلبی، دلسوزان نظام و انقلاب و خانواده های شهدایی چون بهشتی، دستغیب، رجایی، باکری و همت و امثال این بزرگواران حضور دارند. فرزانه خو با اعلام خطر نسبت به برخوردهای حذفی با دلسوزان انقلاب تصریح کرد: ما در برابر نسل سوم و نسل های بعدی چه جواب خواهیم داد؟ آیا با جریانی که دروغ پردازی، سلب آزادی و تظاهر به دینداری را در جامعه ترویج می کند می توان نسل بعد را برای دفاع از انقلاب و اسلام قانع سازیم؟ نماینده مردم اصفهان در شورای شهر اول در پایان گفت: امروزه خطر دین گریزی از مهمترین مشکلات جامعه ماست که باید برای آن تدبیری اندیشید.


مراجع و علمای روشن اندیش نقش ویژه ای در بازگشت مردم به اصل دین دارند
محمدرضا بزمشاهی، قائم مقام آن سازمان نیز، در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به نشست اعلام موجودیت سازمان عدالت و آزادی ایران در حضور آیت الله سید جلال الدین طاهری در دهه هفتاد گفت: دیدار امروز تداعی کننده آن روزی است که حیات سیاسی سازمان شکل گرفت و از این رو همواره دیدار با شما برای ما یادآور آغاز فعالیتهای سیاسی و تشکیلاتی مان است. سخنگوی سازمان در ادامه افزود: همواره حضور علمای طراز اول دین در کنار جریان اصلاح طلبی و جنبش سبز از افتخارات این جریان است و بخش دینی این جریان مرهون چهره های تاثیرگذاری همچون آیت الله طاهری است.
بزمشاهی افزود: امروز باید مراجع و علمای دینی در موضع گیری های خود موضوعات سیاسی و اجتماعی جامعه را مدّنظر قرار گیرند تا بعد مذهبی و نقش نهاد روحانیت در این جریان پر رنگ شود. عضو شورای مرکزی سازمان ضمن برشمردن خطر دین گریزی در جامعه تصریح کرد: علمای روشن اندیشِ جریان اصلاح طلبی نقش ویژه ای در بازگشت مردم به اصل دین دارند.


علمای دینی در قبال لایحه ای که موجب تزلزل بنیان خانواده می شود موضع گیری کنند
سمیه وکیلی، عضو دفتر سیاسی سازمان عدالت و آزادی نیز، با بیان اینکه در جامعه امروز دفاع از حضور اجتماعی زنان دیگر مختص به زنان نبوده و مردان هم در برابر تبعیض علیه نیم دیگر جامعه لب به سخن گشودند افزود: بعد معنوی حضور زنان در وقایع اخیر و دفاع از حق و حقوق پایمال شده از جلوه های زیبای حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی است. وی با اشاره به لایحه در دست بررسی خانواده در مجلس گفت: مراجع و علمای دینی باید در قبال این لایحه که در مجموع موجب تزلزل بنیان خانواده می شود موضعگیری کنند تا قانونی در جهت ناامنی ارکان خانواده در مجلس تصویب نشود.



 


عبدالکریم سروش
   

یکم. سوءظن حاکمان کنونی ایران به علوم انسانی یک دلیل بیشتر ندارد و آن اینکه این علوم سکولارند. آنان توقع دارند که علوم انسانی در مقام تحلیل و تبیین احوال فرد و اجتماع انسانی، مفاهیمی چون اراده خدا و روح، و نیز آموزه های درون دینی را به کار گیرند و چون چنین نمی کنند مورد بی مهری حاکمان و عالمان دین قرار می گیرند.
 
امروزه علماء اقتصاد فی المثل، برای توضیح کمی و فزونی نرخ ارزاق، به اراده باری توسل نمی جویند اما متکلمان پیشین رسما در کتابهای کلامی از " اسعار" (نرخ ها) یاد می کردند و آنها را در زمره مسائل کلامی در می آوردند. همچنین مورخان سکولار در تحلیل ظهور انبیاء، هیچگاه پای اراده الهی را به میان نمی آورند، و بدون اینکه در نفی و اثبات دخالت خدا سخنی بگویند، رویه زمینی، مادی، تاریخی و علمی (و سکولار) آن حادثه را باز می کاوند. بدیهی است که با این کار ذائقه ی دینداران را شیرین نمی کنند.

آیت الله خمینی اصرار داشت که انقلاب اسلامی سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت" کار خدا" بود و این درست همان چیزی است که یک جامعه شناس مدرن آنرا در نمی یابد و برنمی تابد. یکی از جامعه شناسان و استادان بنام دانشگاه تهران برای من  می گفت که در لندن خطابه علمی مبسوطی در باب عوامل دخیل در بسیج نیروهای مردمی در انقلاب ایراد کرده و همه فنون و رموز را به کار گرفته تا کیفیت وقوع آن قیام بزرگ را تبیین کند. پس از پایان خطابه، روحانی جوانی برخاسته و به او گفته است، با همه اینها، انقلاب ما یک "انقلاب الهی" بود، یعنی نهنگی بود که در تور خرد تحلیل جامعه شناسان نمی افتد.

فیلسوفان متافیزیسین شاید بتوانند مقوله اراده الهی را سامانی فلسفی دهند و در کنار تبیین علمی از انقلاب، تبیینی متافیزیکی هم بنشانند، اما این مقدار، خاطر حاکمان و عالمان دین را ابدا راضی نمی کند. آنان بسی بیش از این می خواهند، آنان به علم انسانی عقلی و تجربی بدگمان اند، و خواهان بناکردن علوم انسانی نقلی اند. یعنی علومی که از دل متون مقدس استخراج شوند و احوال فرد و جامعه را برای همیشه و بنحو صادق بازگویند.

 

آیت الله جوادی آملی دیری است که درین وادی گام میزند. و به بانگ بلند می گوید اگر ما از یک حدیث "لا تنقض الیقین بالشک" ( یقین خود را با شک مشکن) توانسته ایم باب عظیمی بنام استصحاب را در اصول فقه باز کنیم و آن همه دقایق و ظرائف فقهی و اصولی از آن بیرون آوریم، چرا نتوانیم از یک حدیث در باب زراعت ، علم کشاورزی را بیرون آوریم و یا از آیات مربوط به کشتی نوح، علم کشتی سازی را، و یا از احادیث دیگر ، علوم تربیتی را و قس علیهذا.

 

کرسی های نظریه پردازی _ که از بدایع ابداعات جمهوری اسلامی اند_ منظور و مقصدی غیر از این نداشتند و ندارند و می خواهند با همین شیوه هاعلم های نو بسازند و نظریه بپردازند تا چشم دشمنان را کور و دل دوستان را مسرور سازند!

 

حتی اگر کار به همین جا ختم می شد باز قابل تحمل بود: که قومی بنشینند و علوم انسانی نقلی بنا کنند و قوم دیگر علوم انسانی تجربی و عقلی. اما گویا عطش حاکمان بدین مقدار هم فرو نمی نشیند. آنان خواستار طرد قاطع علوم انسانی عقلی وتاسیس علوم انسانی  نقلی اند وهمین علوم انسانی نقلی است که نام علوم انسانی اسلامی و بومی را به خود گرفته است.

 

دوم .نقلی کردن علوم انسانی، آخرین سنگر مقاومت در برابر سکولاریزاسیون است. فلسفه یونانی اززمانی که وارد سرزمینهای اسلامی شد، سکولار(غیر دینی) بود وغیر دینی ماند. نه مبانی اش(مانند اصل علیت و  ...) برگرفته از دین بود نه مسائلش، نه فروعش و نه اصولش. و سرّ سرّ مخالفت فقیهان و عارفان با فلسفه، همین بود که آنرا مهمانی بیگانه و ناخوانده می یافتند، و هرچندگاه با آن به ستیز برمیخاستند . (حساب علم کلام البته  از فلسفه جدا است). معتزله هم که علم اخلاق مستقل از دین (سکولار) بنا کردند هرگز مقبول عامه مسلمین نیفتادند. تعبیر "فلسفه اسلامی" را فیلسوفان مسلمان نساختند و بکار نبردند. این ترکیب دست پخت مستشرقانی بود که برای طبقه بندی دستاوردهای شرقیان، جعبه هایی ارزان و آسان می خواستند.

 

علوم طبیعی – تجربی هم از ابتدای تولدشان سکولار بودند و سکولار ماندند. علماء دین اگر گاه هوس "اسلامی" کردن فلسفه را در سر می پروراندند، در مورد علوم طبیعی هیچگاه بدین وسوسه نیفتادند. کسی از نجوم اسلامی یا فیزیک بومی یا زمین شناسی نقلی دم نزد و به دفاع از آنها برنخاست. لکن علوم انسانی از این بخت برخوردار نبودند. عالمان دین همواره می پنداشتند که این علوم پا در کفش آنان کرده اند و دور را از دست آنان گرفته اند و رقیب ایشان شده اند. بخصوص مارکسیسم " کافر" که جوانان را در کشور شکار می کرد و بر بدگمانی عالمان دین می افزود.

 

بر اثر این رقابت ها، دشمنی ها و بدگمانی ها بود که در انقلاب فرهنگی سالهای پنجاه و هشت ‑ پنجاه و نه، غریوهای استغنا برخاست که: ما که "فلسفه اسلامی" داریم به علوم انسانی غربی حاجت نداریم. هنوز صدای آیت الله جوادی آملی در گوش من است که در ستاد انقلاب فرهنگی می گفت هر چه علوم انسانی می گویند بالقوه القریبه من الفعل در فلسفه اسلامی هست. و دلیلش هم یکی این بود که بوعلی گفته است مرد و زن دو صنف اند از یک نوع، نه دو نوع ( !) و دلیل دیگرش هم این بود که رابطه  نماز استسقا با باران را فلسفه می تواند توضیح دهد نه علوم انسانی .

 

  این غریوها و داعیه ها عاقبت به آنجا انجامید که چند جلد کتاب در "روانشناسی اسلامی" و "جامعه شناسی اسلامی" و... در قم نوشته شد و چون چاه معرفتشان خشکید، دیگر از این مقوله دم نزدند و کار را به کاردانان سپردند. انصاف باید داد که ستاد انقلاب فرهنگی هم در فرونشاندن آن شعله های دانش سوز و آن یاوه های دانش ستیز نقش عظیمی داشت . اکنون که علوم انسانی را دوباره به صحنه آورده اند و از هر کرانه تیر طعن بر آنها می بارد، لاجرم علتی تازه در کار است:

 

اگر علوم انسانی سکولار (غیر دینی) باشد، علم سیاست هم سکولار خواهد شد و از سکولار شدن علم سیاست تا سکولار شدن خود سیاست نیم ذراع بیش راه نیست. برخاستن این غوغاها و غریوها ناگهان پس از زندانی کردن و محاکمه ی فرمایشی و فرسایشی سعید حجاریان گواهی گویا بر این تحلیل است.

 

حکومت دینی، سیاست شرعی و علم نقلی می خواهد. و این مهم با علم سکولار بر نمی آید. راز اینکه رهبر جمهوری اسلامی سردمدار و پرچمدار بومی کردن یعنی نقلی کردن علوم انسانی شده است همین است. این علوم آشکارا به جایگاه او حمله میبرند واز اینروست که دایره ی دشمنان ولایت فقیه در چشم او توسعه یافته است و از عامیان  وعالمان و مومنان و کافران گذشته، خود علم را هم در کام کشیده است.

 

سوم.در تدوین و تاسیس علم انسانی نقلی (روانشناسی نقلی، اقتصاد نقلی، تاریخ نقلی ... یعنی برگرفته از متون دینی) با عالمان دین نزاع نباید کرد. و به نحو پیشینی از امتناع آن سخن نباید گفت. بگذار آنها هم قرعه تجربت به نام علم انسانی بیفکنند و بخت خود را بیازمایند. تیزبینان شاید در این آزمون حاصلی و فایدتی نبینند و آن را سقف زدن بر تفکر و در قفس نهادن مرغ خرد بشمارند، اما چه فایده از این بیشتر که توانایی این طایفه در ترازوی تحقیق توزین شود و حدیث فضل و آدابشان به گوش ها برسد و

 

 به بانگ چنگ بگویند آن حکایت ها           که از نهفتن آن دیگ سینه می زد جوش

 

تا همگان در حقشان داوری کنند و نمره از دست خلایق بگیرند. من این را از سر نیکخواهی می گویم و ذره ای قصد تخفیف ندارم.

 

اما توصیه  من به عالمان علم پرور این است که اولا این کار را به دست خردمندان و کاردانان بسپارند و غوغائیان و سودائیان را در جمع خود راه ندهند و از ابرهای خشک انتظار باران نبرند. ناپختگان و خامانی چون فلانی و فلانی ...( در شواری انقلاب فرهنگی و ...) که حقا و انصافا جز نقش باطل زدن و مشق بطالت کردن و درس جهالت دادن، هنری ندارند اندک اعتبار آن طرح و برنامه را هم زایل خواهند کرد.

 

 ثانیا، علم دوستان علم پرور ، با دامن در کشیدن از سیاست، چندی به جد، فلسفه و تاریخ علم را در مطالعه گیرند و از کیفیت تکوین و تولد علوم، نیک با خبر شوند. و زایمان دردناک دانش را از مادر تجربه، شهود، ریاضیات، نقد، تفکر، بخت و اقبال مشاهده کنند تا شتاب زده و نا آزموده در این دریای پرتلاطم جهش نکنند و بی گدار به آب نزنند و مویز را قبل از غوره نخواهند. بل فروتنانه و قدرشناسانه دستآوردهای دیگران را به دیده تامل بنگرند و مقراض به احتیاط بزنند مبادا شاهبال خرد را ببرند.

 

 ثالثا، از میدان مسابقه نگریزند و درعین آزاد نهادن علوم وعالمان دیگر، علوم نقلی خویش را عرضه کنند. از ابتدا بنا را بر حذف و طرد دیگر عالمان نهادن و میدان مسابقه را از رقیب خالی کردن و خود را برنده  مسابقه اعلام نمودن، شرط معرفت و مروت نیست و نام نیک بر جای نخواهد نهاد. دانشگاهها و حوزه های کشور زیان نمی کنند اگر رقابت این دو گونه علم انسانی : عقلی و تجربی / نقلی و بومی را ببینند و بیازمایند. وحدت حوزه و دانشگاه که سالهاست از آن سخن می رودو به قصه ی بلند بی حاصلی بدل شده است، به گمان من راهی  غیر از این ندارد که این دو نهاد با حریت و جدیت به نقد یکدیگر بپردازند و در این نقادی از یکدیگر بیاموزند و یکدیگر را بپالایند آنگاه آنکه از نقد شدن می گریزد برگه ی عجز و مرگ خود را امضا می کند.

 

چهارم.سالها تدریس و تحقیق در فلسفه علوم انسانی و تجربی و آشنایی با  راز و ناز این فنون ، و موضوع و مناهج و مبانی آنها به من می گوید که عزم بر بنا نهادن "علوم انسانی دیگر" آن هم بر پایه متن مقدس، بی باکی بی نهایت لازم دارد. لذا در اینجا می خواهم تنها یک نکته فنی و تحقیقی را با بانیان علوم بومی در میان بگذارم:

 

 چنانکه در "قبض و بسط تئوریک شریعت" به تفصیل آورده ام، معرفت دینی (یعنی فهم جمعی ما از متون دینی) مستقل و مستغنی از معارف بشری نیست. بنابراین حتی استخراج "مبانی علوم انسانی از قرآن کریم"، ( چنانکه رهبر کشور می خواهد) فقط با مدد علوم انسانی میسر است . این دور منطقی را تنها با قبول تقدم علوم انسانی بر علوم دینی می توان از میان برداشت. فی المثل تحقیق در تاریخ اعراب و زبان و فرهنگشان (که شرط درک درست آموزه های دینی است) جز از طریق آنتروپولوژی و جامعه شناسی تاریخی که مستقل از دین است، ممکن نخواهد شد.

 

توجه به این دقیقه، نشان می دهد که دستاوردهای علوم انسانی سکولار به هیچ روی بیهوده و نا کار آمد نیستند و در گشودن قفل معرفت دینی، چون کلیدی زرین و اجتناب ناپذیر به کار می آیند.

 

ابن خلدون که پیشرو و موسس علم تاریخ سکولار بود و بنای فهم تاریخ را نه بر فهم اراده الهی و نه بر معجزات نادر و نامتیقن، بل بر تعامل و تقابل نیروهای جمعی نهاد، نیک می دانست که حتی برای فهم دین هم حاجت به درکی غیر دینی از تاریخ داریم.

 

حوزه های علمیه، اگر بخواهند علم انسانی بومی بنا کنند، پیشنهاد من این است که از علم تاریخ بیآغازند یعنی بکوشند یک "علم تاریخ بومی شده" پدید آورند و روش و بینش خود را ( در باب انسان و جهان و ...) در این علم بیازمایند و به دیگران عرضه کنند. از ابتدا سراغ علوم تجربی چون جامعه شناسی و اقتصاد رفتن کار را بر آنان دشوارتر خواهد کرد. آنگاه خواهند دید که فلسفه بوعلی یا روایات کافی یا عرفان ابن عربی، چه قدر آنان را در فهم تاریخ یاری خواهد کرد و از "مبانی ماتریالیستی" دیگران بی نیاز خواهد نمود. شنای در این دریا ، مقدمه شناگری در دریاهای دیگر خواهد بود:

 

زین روش بر اوج انور می روی

ای برادر، گر بر آذر می روی

 

عبدالکریم سروش

مهر ماه     1389

 


 


جـــرس: در پی ادامه بازداشت داریوش ممبینی، عضو بازداشتی شورای شهر اهواز، خانواده وی با حضور در فرمانداری آن شهر، درخواست مجوز برای تجمع اعتراضی نمودند.

 

همزمان در نقاط مختلف شهر اهواز، در اعتراض به بازداشت این عضو شورای شهر، دهها پلاکارد توسط مردم با مضمون "ممبینی را آزاد کنید"، نصب گردیده است.


داریوش ممبینی، عضو شورای شهر اهواز، دوم مهرماه امسال، پیش از کنفرانسی مطبوعاتی جهت افشای برخی تخلفات مقامات دولتی، بازداشت شد و طبق آخرین گزارش ها، وی در اعتراض به این امر، در بازداشتگاه دست به اعتصاب غذا زده است.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز شنبه دهم مهر ماه، اعضای خانواده ممبینی با حضور در فرمانداری شهراهواز، درخواست کتبی خود را مبنی بر صدور مجوز تجمع در اعتراض به حکم سلب عضویت نماینده خود توسط شورای حل اختلاف استان تحویل دادند.


متن نامه آنها به شرح ذیل است:
فرمانداری اهواز

با سلام
سومین دوره انتخابات شورای شهر اهوازبه واسطه حضور پرشور و کم نظیر شهروندان اهوازی برگ زرینی در تاریخ شهرمان اهواز را رقم زد و اینک با سلب عضویت جناب آقای داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز که درآن انتخابات بیشترین رای را کسب کرده و نماینده اول شهروندان اهوازی بوده تردیدهای فراوانی در اذهان عمومی به وجود آورده است . لذا بدین وسیله طبق اصل 27 قانون اساسی ودر راستای رعایت حقوق شهروندی درخواست می گردد مجوز تجمع در اعتراض به سلب عضویت آقای داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز توسط شورای حل اختلاف استان خوزستان را در مقابل ساختمان شورای شهر اهواز (امانیه خیابان سقراط غربی) را در روز 17/07/1389 ساعت 16 الی 19 صادر فرمائید . ان شاءالله با صدور مجوز تجمع شاهد حضور پرشور شهروندان اهوازی در جهت صیانت از آرمان های انقلاب خواهیم بود.


گفتنی است حسن زاده، رمضان منجزی، داریوش ممبینی، آرزو بابادی و قاسم حمادی، اعضای منتقد دولت در شورای اسلامی شهر اهواز، شهریور ماه از سوی وزارت کشور سلب عضویت شدند.



 


جـــرس: رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه "دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی بیش از همه تهدیدی برای ترکیه به شمار می آید و ما اولین معترض به آن خواهیم بود"، هشدار داد که "جمهوری اسلامی باید درمورد برنامه هسته ای خود شفاف تر عمل کند."


به گزارش «کریستین ساینس مانیتور»، عبدالله گل در مصاحبه با آن مجله بین المللی خاطرنشان کرد که مقامات جمهوری اسلامی باید درمورد برنامه هسته ای خود شفاف تر عمل کنند و آنکارا حاضر است در این خصوص به تهران کمک کند.


گل در این مصاحبه سخنان اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را یاد آور شد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ایران گفته بود: "باب دیپلماسی همچنان به‌روی ایران باز است"؛ و خاطرنشان کرد "در همین راستا دولت ایران باید از طریق شفافیت بیشتر، در مورد اثبات اینکه مقاصد برنامه هسته‌ ای‌ اش صلح‌آمیز است، تعهدی روشن و قابل قبول از خود نشان دهد و باید به پرسش ها پاسخ دهد و ما آماده‌ایم برای این کار به آنها کمک کنیم."


بمب اتم و ایران
رئیس جمهوری ترکیه همچنین طی مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال دستیابی به بمب اتم است یا نه گفت: "نه می‌توانم بگویم نه آنها به دنبال بمب نیستند، و نه می‌توانم بگویم بله، هستند. ما این را نمی‌دانیم، تنها نهادی که می‌تواند این پرسش را پاسخ بدهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است."


گفتنی است آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود، از عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس و اینکه فعالیت غنی سازی جاری در ایران به ساخت کلاهک هسته ای منجر شود اظهار نگرانی کرده بود. یوکیا آمانو دبیرکل آژانس درگزارش خود که در اختیار شورای حکام آن نهاد قرار گرفت، هشدار داده بود که میزان تولید اورانیوم غنی شده در ایران به رغم تحریم ها، ۱۵ در صد افزایش داشته است.


آمانو تاکید کرده بود که اورانیوم غنی شده در ایران ممکن است در نهایت به صورت کلاهک هسته ای برای قرار گرفتن در موشک مورد استفاده قرار گیرد.


عبدالله گل در پاسخ به این سؤال که "ترکیه تا چه اندازه مساله هسته‌ای شدن نیروی نظامی ایران را جدی می‌گیرد"، گفت "ترکیه همسایه ایران است و جنگ‌افزار هسته‌ای ایران، بیشتر از همه، تهدیدی برای ما به حساب می‌آید و اولین معترضان، ما خواهیم بود."


او همچنین با تاکید بر تلاش ترکیه برای حل و فصل مسالمت آمیز و دیپلماتیک چالش اتمی ایران، با توجه با عضویت آنکارا در کشورهای عضو پیمان ناتو گفت: "بدترین چیز برای ما راه افتادن یک جنگ دیگر در این منطقه است. جنگ در عراق مشکلات بزرگی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی برای ما به‌وجود آورد. این جنگ برای ما مشکلات بزرگ امنیتی و مسئله مهاجران را در پی داشت."


 ترکیه از کشورهای مخالف صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی بود و با وجود همکاری های نزدیک با آمریکا و روابط با اسراییل، تا کنون لحنی مسالمت آمیز در برابر برنامه های اتمی جمهوری اسلامی داشته است.




 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته