امروز: مهدی خزعلی، رزمنده دفاع مقدس و نویسنده منتقد که از یک ماه پیش بازداشت و در اعتصاب غذا به سر می برد در پیامی خطاب به همسر شهید باکری، همسر شهید همت و محمد نوریزاد گفته است: بگذارید قبل از اینکه در سوگ ارزش ها دق کنم برای احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی جان خویش فدا کرده و جایی برای خویش در خیل شهیدان باز کنم.
به گزارش کلمه، مهدی خزعلی با تاکید بر اینکه تا شهادت ایستاده است در پیام خود آورده است: اگر خداوند منان مرا در جمع شهیدان پذیرفت، سلام شما را به همت و باکری خواهم رساند.
شب گذشته همسران شهید باکری و همت و همچنین محمد نوریزاد در نامه ای خطاب مهدی خزعلی، خواسته بودند که برای فردایی که همه چشم به راه اویند به اعتصاب خود پایان دهد.
در این نامه آمده بود: متوجه شدیم که او را به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان حکم داده اند. و افزون بر اینها: نود ضربه شلاق!
چند روز پیش در خبرها آمده بود که مهدی خزعلی پس از بیست و پنج روز اعتصاب غذا بر اثر خونریزی معده به بهداری بند ۳۵۰ منتقل شده است.
این گزارش حاکی است هر چند وضعیت جسمی این زندانی سیاسی مناسب نیست و تاکنون بیش از ۱۶ کیلو کاهش وزن داشته است، اما او اعلام کرده که به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد.
متن کامل پیام مهدی خزعلی به همسر شهید باکری، همسر شهید همت و محمد نوریزاد که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
بسم رب الشهدا
برادر عزیز آقای محمد نوریزاد و همسران گرامی همرزمان شهید همت و باکری (دام عزهم)
پیام محبت آمیزتان واصل شد. از لطفتان سپاسگزارم، اما این حقیر از قافله عشق جا مانده ام شاید دری به آسمان باز شده باشد و شاید فرصتی، تا ادای دین نمایم.
بگذارید قبل از اینکه در سوگ ارزش ها دق کنم برای احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی جان خویش فدا کرده و جایی برای خویش در خیل شهیدان باز کنم. امروز و هر روز شاهد ذبح ارزش های انقلاب اسلامی هستیم و این نهال بیش از همیشه نیازمند ایثار و ازخود گذشتگی است.
دوستان عزیز به جای اینکه از من بخواهید تا اعتصاب را بشکنم، از آنان بخواهید به این حبس های غیرقانونی پایان دهند.
من تا شهادت ایستاده ام و اگر خداوند منان مرا در جمع شهیدان پذیرفت، سلام شما را به همت و باکری خواهم رساند.
والسلام علیکم و رحمة الله
مهدی خزعلی
٩٠/١١/ ١٧
مهدی خزعلی: امروز و هر روز شاهد ذبح ارزش های انقلاب اسلامی هستیم
امروز: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه فرمان اجرايی تحريم های جديد و گسترده تر مالی عليه ايران و بانک مرکزی اين کشور را امضا کرد. آقای اوباما گفته است که به دلیل پنهان کاری بانک های ايران برای دور زدن تحریم ها، اقدامات تازه برای برخورد با آنها ضروری است.
به گزارش رادیو فردا باراک اوباما در نامه ای به کنگره آمريکا تصريح کرده است:« با توجه به اقدامات فريبکارانه بانک مرکزی و ديگر بانک های ايران برای پنهان کردن معاملات (افراد و نهادهای) مورد تحريم، نبود مقرارات ضد پولشويی موثر (در ايران) و اجرای آن، و همچنين با توجه به اين که فعاليت های ايران برای نظام مالی بين المللی خطری مدوام و غيرقابل قبول است، تحريم های بيشتر را ضروری می دانم.»
تحريم بانک مرکزی ايران به صورت متمم در قانون بودجه دفاعی در اواخر سال ۲۰۱۱ به تصویب رسیده بود.در جریان تصویب قانون بودجه دفاعی آمریکا، کنگره و کاخ سفید توافق کرده بودند که برای جلوگیری از ورود شوک به بازارهای نفتی، تحریم ها عليه بانک مرکزی ايران و همچنین مجازات موسسه های مالی طرف معامله با اين بانک شش ماه پس از ابلاغ اين قانون اجرا شود.
کاخ سفيد می گويد، آقای اوباما اين فرمان اجرايی را در روز يکشنبه و پيش از پايان گرفتن مهلت شش ماه امضا کرده است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، پيشتر براساس تحريم های قبلی بانک های آمريکايی موظف بودند تا از پذيرش هرگونه دارايی و اموال متعلق به بانک های ايرانی خودداری کنند، اما اين فرمان اجرايی قدرت تازه ای به نهادهای مالی آمريکايی می دهد که براساس آن می توانند به جای نپذيرفتن دارايی متعلق به ايران، آنها را توقيف کنند.
وزارت خزانه داری امريکا نيز پيرو امضای این فرمان اجرايی اعلام کرده است، تحريم های گسترده تازه؛ دارايی های تمام وزيران، شرکت ها و نهاد های دولتی، از جمله بانک مرکزی، و درآمدهای نفتی ايران را در بر می گيرد.
وزارت خزانه داری آمريکا در بيانيه خود تصريح کرده است:«اين اقدامات (تحريم های) تازه عزم دولت آمريکا را برای پاسخگو کردن حکومت ايران به دليل ناديده گرفتن تعهدات بين المللی اش، نشان می دهد.»
وزارت خزانه داری آمريکا روز دوشنبه به نهاد ها و موسساتی که با ايران معامله می کنند هشدار داده است که با خطر تحريم و تنبيه از سوی ايالات متحده مواجه خواهند شد.
در همين زمينه، روز پنجشنبه کميتۀ امور بانکی سنای آمريکا در راستای اعمال فشار بيشتر به دولت ايران طرحی را تصويب کرد که براساس آن ، شرکت ملی نفت ايران و شرکت ملی نفتکش ايران مشمول تحريم خواهند شد.
طبق اين طرح شرکت هايی که با ايران برای استخراج اورانيوم در کشورهای مختلف مشارکت دارند و همجنين آن دسته از شرکت هايی که به ايران تجهيزات و ابزار سرکوب مردم می فروشند، تحريم خواهند شد.
کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران در مقابل با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است.
اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در خصوص برنامه هسته ای ايران، نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.
امروز: رسانههای ایران از تایید حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی توسط قضات شعبه ۱۴دیوان عالی کشور خبر دادند.
به گزارش مردمک به نقل ازخبرگزاری مهر که دوشنبه، ۱۷ بهمن این خبر را منتشر کرده، تاکید کرده که این حکم که پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و با نظر قاضی صلواتی صادر شده بود، پس از بررسی توسط قضات شعبه ۱۴دیوان عالی کشور تایید شده است.
دستگاه قضائی ایران، زانیار مرادی، ۲۳ ساله به همراه لقمان مرادی، ۲۵ ساله را متهم کرده که پسر امام جمعه مریوان و دو نفر از همراهان او را در شامگاه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ به دستور «سازمان جاسوسی انگلیس» ترور کردهاند.
این دو نفر که دستگاه قضائی ایران آنها را از اعضای حزب کومله، از احزاب مخالف جمهوری اسلامی میداند، پس از صدور رای اولیه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و پخش اعترافات تلویزیونی در این خصوص به اعدام در برابر عموم محکوم شدند.
زانیار و لقمان مرادی اما پس از انتقال به زندان رجایی شهر کرج با نوشتن «رنجنامهای» به توصیف شکنجههای جسمی در زندان پرداختند و اعلام کردند که اعترافات تلویزیونی آنها زیر فشار نیروهای امنیتی انجام گرفته و فاقد ارزش است.
آنها از جمله در نامه خود نوشتند که برای اعتراف به سناریو وزارت اطلاعات تحت شکنجههای شدید و «تهدید به تجاوز با استعمال بطری» قرار گرفتهاند.
چندی پیش، پدر زانیار مرادی با ابراز نگرانی از وضعیت فرزندش، به خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از تایید حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور خبر داده و گفته بود که این حکم به اجرای احکام فرستاده شده است.
اقبال مرادی، همچنین تاکید کرده بود که این حکم به صورت شفاهی نیز به فرزندش ابلاغ شده است.
او گفته بود که زانیار ۳۰ ماه است در زندان به سر میبرد و طی این مدت هیچ یک از اعضای خانواده موفق به ملاقات با او نشدهاند.
او تاکید کرده بود: «من به عنوان یک پدر اعلام میکنم که در این پرونده، زانیار و لقمان قربانی دشمنی نظام با من شدهاند و این قتل توسط آن دسته از عوامل خودشان که دستشان در جنایات منطقه باز بوده، انجام شده است».
اقبال مرادی که حدود ۹ سال است در عراق زندگی میکند، عضو حزب کومله کردستان و از مخالفان دولت فعلی ایران است.
پدر زانیار همچنین به کمپین بینالمللی حقوق بشر نیز گفته که پسرش بیگناه است و این اقدام دستگاه قضائی ایران برای زهر چشم گرفتن از او است.
اقبال مرادی از سازمانها و فعالان حقوق بشر کمک خواسته بود تا جلوی این اعدام را بگیرند و «صدای این بچههای مظلوم» را به جهان برسانند.
چندی پیش نزدیک به چهارصد فعالان مدنی و سیاسی در بیانیهای با انتقاد از «گسترش روز افزون فضای امنیتی در ایران» خواستار حذف حکم اعدام شدند.
امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به دستگیری شماری از فعالان سیاسی و روزنامهنگاران، وضعیت شماری از آنها از جمله زانیار و لقمان مرادی را «بسیار نگران کننده» توصیف کردند.
در همین حال عفو بینالملل نیز با صدور بیانیەایی خواستار لغو حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی شده است.
نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بینالملل بارها اعلام کردهاند که مجازات اعدام «غلط، ناکارآمد و توهین به حقوقبشر» است و از ایران خواستهاند که اجرای این قبیل حکمها را متوقف کند.
امروز: نخستین فهرست انتخاباتی توسط جبهه متحد اصولگرایی با سرفهرستی غلامعلی حدادعادل، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی و حذف نام سه چهره مطرح اصولگرا یعنی علی مطهری، علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان منتشر شد.
به گزارش مردمک:پس از ارائه این فهرست علی مطهری، اعلام کرد که فهرست جدیدی تحت عنوان «منتقدان دولت دهم» شامل افراد خارج از جبهه متحد اصولگرایی ارائه میشود.
علی مطهری، با بیان اینکه شاید این فهرست ۱۵ نفره باشد افزود: علی عباسپور، و حمید رضا کاتوزیان و سید ابوالحسن نواب، معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز در فهرست ما خواهند بود.
جبهه متحد اصولگرا که تحت نظر آیت الله مهدوی کنی برای انتخابات فعالیت میکند درفهرست ۲۸ نفره خود افرادی چون غلامرضا مصباحی مقدم، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، الیاس نادران، محمدرضا باهنر، علیرضا مرندی، حسین مظفر، محمد کوثری، اسدالله بادامچیان، حسن غفوری فرد و محمد نبی حبیبی را گنجانده است.
براساس توافقات قبلی قرار است دو روحانی نیز به این فهرست اضافه شوند.
حضور اصولگرایان حذف شده درفراکسیون اصلاح طلبان
داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس، گفت: از حضور علی مطهری، علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان در فراکسیون اصلاحطلبان مجلس آینده استقبال میکنیم.
قنبری با بیان اینکه اصلاحات در انحصار کسی نیست، افزود: افراد یاد شده خود را در چارچوب اصولگرایان میدانند ولی تفکر اصلاحطلبی به روی تمام اصولگرایان باز است.
«ریزش» رای اصولگرایان
محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، که یکی از احزاب موثر اصولگرا است معتقد است که تکثر و ارایه فهرستهای متعدد موجب ریزش آرای اصولگرایان میشود و به ضرر آنها است.
انتخاب ۱۲۰ نامزد برای فهرست خانه کارگر
علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، از انتخاب ۱۲۰ نامزد برای حضور در لیست سراسری خانه کارگر خبر داد و افزود: این امکان وجود دارد که افرادی از جبهه اصلاحات یا جریان اصولگرایی نیز در این لیست حضور داشته باشند.
محجوب درگفتگو با ایلنا تصریح کرد: اساس کار خانه کارگر این است که در ابتدا ببیند که چه تعداد از جامعه کارگران، کاندیدا شدهاند چرا که برخی از کارگران در حال حاضر دچار مشکل احراز صلاحیت هستند.
رونمایی از آرم انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان
آرم انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان صبح امروز با حضورعلی اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد، حدادعادل عضو شورای مرکزی جبهه متحد، ابراهیم انصاریان نماینده آیت الله مهدوی کنی رونمایی شد.
به گزارش ایلنا خط به کار رفته در آرم جبهه متحد توسط استاد جمشید حکیمی خطاطی شده است.
نهایی شدن ۱۵ نامزد جبهه ایستادگی
حسن بیادی، سخنگوی جبهه ایستادگی، که گروهی از اصولگرایان منتقد دولت و افراد نزدیک به محسن رضایی را شامل میشود با بیان اینکه در پایان امروز بیش از ۱۵ نفر از نامزدهای لیست تهران نهایی خواهد شد، گفت: درمورد لیست نامزد شهرستانها نیز تا ۶۰ درصد به قطعیت رسیدهایم.
مهندسی انتخابات از دیدگاه ده نمکی
مسعود ده نمکی، از اعضای سابق گروههای موسوم به لباس شخصی و کارگردان نزدیک به حکومت، گفت: مهندسی انتخابات در کشور باید به گونهای باشد که رقابت از بین دو قطب مدافع نظام و در برابر نظام خارج شود. چرا که کشور و انقلاب دیگر تحمل پرداخت هزینههای اینچنینی را ندارد.
به گزارش سایت فرارو کارگردان فیلم اخراجیها تاکید کرد: اگر اصلاح طلبان از ترسشان برخی خطوط را رعایت میکردند برخی طیفهای اصولگرایان که خودشان را خودی و محق میدانند از هر خط قرمزی در نقد یکدیگر عبور میکنند.
«قصد دارند چند نفر را بکشند»
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، که در برنامه «دیروز، امروز، فردا» سخن میگفت، پیش بینی کرد «دشمن قصد دارد در چند شهر کوچک درگیری ایجاد کرده و چند نفر را به قتل رسانده و ضمن فیلم گرفتن از آن، تصاویر آن را در جهان منتشر کرده و نهایتاً با تبلیغات گسترده، انتخابات مجلس را زیر سؤال ببرد».
آقای لاریجانی توضیح بیشتری در این مورد نداد.
امروز: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که اسرائیل هنوز تصمیم نگرفته که درباره "نگرانیها از برنامه اتمی ایران" چگونه واکنش نشان دهد.
به گزارش بی بی سی فارسی آقای اوباما همچنین گفت که به گمان او ایران "قصد و توان" حمله به خاک آمریکا را ندارد.
مطالب مرتبط
آیت الله خامنهای: در برابر تهدید و تحریم نفتی تهدیدهایی داریم
وزیر دفاع اسرائیل: ایران به نقطهای میرسد که حمله موضعی اثر نخواهد داشت
آژانس: بازرسان را ۲۰ روز دیگر دوباره به ایران میفرستیم
موضوعات مرتبط
روابط ایران-آمریکا، پرونده هسته ای ایران
خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا که با آقای اوباما گفتگو می کرد به طور مشخص از او پرسید که آیا اسرائیل برنامه ای برای حمله به ایران دارد یا نه. جواب آقای اوباما این بود: "فکر نمی کنم که اسرائیل هنوز تصمیم گرفته باشد که چه باید بکند."
آقای اوباما در این مصاحبه از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت که اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، آیا پیش از آن به آمریکا اطلاع می دهد یا نه. رییس جمهور آمریکا در عوض به گفتن این جمله بسنده کرد که اولویت او "امنیت آمریکا و اسرائیل است."
او گفت که اسرائیل نیز مانند آمریکا معتقد است که ایران باید "از برنامه ساخت سلاح های هسته ای خود دست بردارد."
در این گفتگو، آقای اوباما گفت که ایران "فشار" را بر خود احساس می کند، اما هنوز "گامی دیپلماتیک برنداشته که نشان دهد این کشور به دنبال دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز است و نه دست یابی به سلاح هسته ای."
کشورهای غربی می گویند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است. اما ایرانی ها همواره این ادعا را رد کرده اند و می گویند که به دنبال دست یابی به انرژی هسته ای برای مصارف غیرنظامی هستند.
کلیک آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز در سخنرانی روز جمعه خود به صراحت گفت که ایران از برنامه هسته ای خود دست بر نمی دارد.
'راه های دیپلماتیک'
آقای اوباما در این گفتگو نیز مانند دفعات پیش که درباره ایران اظهار نظر می کرد گفت که "هدف" آمریکا این است که مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران "از روش های دیپلماتیک حل شود."
او سپس مجددا بر این نکته تاکید کرد که "همه گزینه ها روی میز است." اشاره رییس جمهور آمریکا به این نکته بود که احتمال حمله نظامی به ایران نیز وجود دارد.
پیش از این، یکی از ستون نویسان کلیک روزنامه واشنگتن پست از قول لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، نوشته بود که احتمال حمله اسرائیل به ایران در بهار آینده وجود دارد.
مقام های اسرائیلی نیز دز موضع گیری هایی در این رابطه گفته بودند که توانایی حمله به تمام مراکز هسته ای ایران را دارند.
البته این ادعاها و تهدیدها از جانب مقام های ایران بی پاسخ نمانده است.
آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته پیش تهران گفت: "تهدید به جنگ به ضرر آمریکا است و خود جنگ، ده برابر آن برای این کشور ضرر دارد."
کلیک علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران هم روز یکشنبه تاکید کرد که کشورش برای "هرگونه رویارویی احتمالی" آماده می شود.
منطقه نفتخیز
باراک اوباما در گفتگوی خود با شبکه ان بی سی، همچنین گفت که او نمی خواهد شاهد جنگ های بیشتری در منطقه نفتخیز خلیج فارس باشد. نکته ای که او در توضیحش گفت: "هر گونه تحرک نظامی دیگری در خلیج فارس مخرب است و تاثیر زیادی بر ما [آمریکا] می گذارد."
آقای اوباما از جمله به قیمت نفت اشاره کرد.
او در همین بخش از مصاحبه خود اشاره ای نیز به نیروهای آمریکایی در افغانستان کرد و گفت که این نیروها در کشوری هستند که با ایران مرز مشترک دارد.
با این حال باراک اوباما گفت که کشورش ترجیح می دهد مسئله از طریق راهحلهای دیپلماتیک حل شود.
او تاکید کرد که آمریکا هر کاری می کند تا از دسترسی ایران به سلاح های هسته ای جلوگیری کند.
امروز: به گزارش بی بی سی فارسی از خبرگزاری رویترزبه نقل از منابع صنعت نفت چین گزارش کرده که در پی اختلاف سه ماهه چین با ایران بر سر بهای نفت وارداتی از ایران، شرکت های چینی تصمیم دارند واردات نفت خام از ایران را از ماه مارس سال جاری به نصف میزان سال گذشته کاهش دهند.
چین از خریداران اصلی نفت خام ایران است و دو هفته پیش هم گزارش شده بود که شرکت های چینی، ظاهرا با هدف خرید نفت ایران به بهای نازلتر و با شرایط مناسب تر، نفت کمتری از ایران وارد می کنند.
هفته گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به چین سفر کرد و به گفته خبرگزاری ها، در ملاقات با مقامات چینی از آنان خواست تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند و عرضه کنندگان دیگر نفت را جایگزین این کشور سازند.
رویترز در عین حال افزوده است که قرار است مقامات چینی به زودی برای گفتگو پیرامون قراردادهای جدید با مقامات ایرانی دیدار کنند.
امروز: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به مقامات کشورش هشدار داده است که از "وراجی" در مورد احتمال حمله به سایتهای هسته ای ایران خودداری کنند.
به گزارش بی بی سی فارسی به نقل ازخبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه معاریو گزارش داده که آقای نتانیاهو این هشدار را به شماری از مقامات نظامی و وزرای دولت اسرائیل داده است که به عقیده او بیش از حد آزادانه در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران صحبت می کنند.
روزنامه معاریو این خبر را به نقل از مقامات بلندپایه ای گزارش داده که نامشان را فاش نکرده است.
این مقامات می گویند آقای نتانیاهو این اظهارات را روز یکشنبه در جریان نشست وزرای حزب لیکود در دولت ائتلافی اسرائیل مطرح کرده است.
بر اساس این گزارش آقای نتانیاهو به مقامات اسرائیلی گفته که " چنین صحبتهایی به شدت زیانبار است و علاوه بر قرار دادن اسرائیل در خط مقدم ماجرا، به تحریمها هم ضربه می زند."
هشدار آقای نتانیاهو پس از آن مطرح می شود که چندین مقام بلندپایه نظامی و سیاسی اسراییل در هفته گذشته در مورد احتمال حمله آن کشور به تاسیسات اتمی ایران اظهار نظر کردند.
امروز: خبر شناسایی و دستگیری تعدادی از اعضای شبکه همکاران بی بی سی فارسی در ایران تایید شد.
به گزارش مهر یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار مهر گفت: عده ای از فریبخوردگان شبکه دروغ پرداز بی بی سی فارسی که ماموریت جمع آوری اخبار و اطلاعات، تولید محتوا در قالب های مختلف، جذب، آموزش، استخدام و خروج از کشور نخبگان رسانه ای در ایران را به عهده داشتند، بازداشت شدند.
به گفته وی، این افراد با دریافت مبالغ قابل توجه و از آغازین روزهای شروع به کار شبکه بی طرف نمای بی بی سی بویژه پس از روشن شدن آتش فتنه سال 88 و پس از آن تاکنون، طی همکاری با این شبکه مرتکب جرائم ضدامنیتی بسیاری شده اند.
این منبع امنیتی تاکید کرد: پرونده افراد بازداشت شده پس از تکمیل نهایی و تنظیم کیفرخواست متهمان برای صدور حکم تحویل مراجع قضایی خواهد شد.
این مقام آگاه ضمن هشدار به افرادی که در داخل و خارج کشور به هر نحو فریب اغواگری های شبکه های بیگانه به ویژه بی بی سی را خورده اند، از آنها خواست تا منافع و هویت ملی و اسلامی خود را فدای اهداف شوم و ضدانسانی این شبکه ها نسازند.
وی در ادامه افزود: برخی نهادهای سیاسی مدافع حقوق بشر و همچنین برخی انجمن های صوری دفاع از حقوق فعالان رسانه ها صرفا به محکوم کردن بازداشت این افراد بسنده کرده اند در حالی که اتهامات افراد دستگیر شده فعالیت رسانه ای آنها نبوده و بسیاری از اقدامات ایشان تحت عناوین مجرمانه بوده و بر اساس نص قانون جزا و حقوق عمومی مشمول کیفرهای سنگین و شدید است.
این مسئول امنیتی در پایان با اشاره به اذعان تامپسون مدیرکل بی بی سی به کارزار سیستماتیک بی بی سی فارسی با دستگاه های امنیتی ایران تاکید کرد: همان گونه که پیش از این نیز اعلام شده است، هر گونه همکاری با شبکه بی بی سی فارسی غیر قانونی بوده و موجب پیگرد خواهد بود.
گفته می شود به زودی جزئیاتی از فعالیت های متهمین این شبکه که بخشی از نوع و نحوه فعالیت و جذب این شبکه بیگانه را نمایان می سازد، در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است در پی دستگیری برخی اعضای شبکه همکاران بی بی سی در ایران، مدیرکل این شبکه وابسته به دولت انگلیس در اظهاراتی گستاخانه از سایر دولتها و نهادهای بین المللی خواست تا هرچقدر می توانند به ایران فشار بیاورند تا مجرمین بازداشت شده به سرعت آزاد شوند.
امروز: رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: احتمال تعامل با جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان بعید است، ما مشترکات داریم اما بعید میدانم به تعامل برسیم.
به گزارش مهر، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی عصر دوشنبه در حاشیه همایش بین المللی تجلیل از طلایه داران حجاب و عفاف در پاسخ به پرسشی در خصوص قرار نگرفتن برخی چهره های مطرح در لیست جبهه متحد اصولگرایان گفت: بنده در انتخاب اعضا به صورت جزئی دخالت ندارم اما توصیه می کنم همه خوبان در لیست قرار بگیرند.
آیت الله مهدوی کنی در پاسخ به این پرسش که لیست های متعدد اصولگرایان سبب کاهش رأی به اصولگرایان نمی شود، گفت: اگر کار به تخریب نرسد و رقابت سالم باشد هیچگونه اشکالی ندارد.
وی در خصوص احتمال تعامل با جبهه پایداری گفت: ما مشترکات بسیاری داریم اما احتمال تعامل بعید به نظر می رسد هر چند من همیشه دعوت به وحدت کردم ولی اینکه جبهه متحد اصولگرایان با جبهه پایداری به تعامل برسد، بعید است هر چند من دوست دارم وحدت میان این دو جبهه باشد.
وی در مورد افراد مشترک این دو لیست گفت: هنوز لیست جبهه متحد اصولگرایان نهایی نشده و افراد مشترک مشخص نیست.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال حضور نبویان و انصاریان در میان سه نفر باقیمانده در جبهه متحد اصولگرایان گفت: احتمال دارد این دو نفر در میان لیست جبهه متحد قرار بگیرند اما هنوز لیست نهایی نشده است.
امروز: رئیس شورای اسلامی کار صنایع ریخته گری ایران گفت: کارگران با حق وتوی دولت درشورای عالی کار هیچ وقت به خواستههای صنفی خود نمیرسند.
به گزارش ایلنا داوود میرزایی ضمن بیان اینکه دولت و کارفرمایان در تامین منافع یکدیگر مشاركت دارند تصریح کرد: افزایش حداقلی حقوق قبل از اینکه به دست کارگران برسد با تورم و گرانی اجناس و کالاها مواجه شده و ارزشاش را از دست ميدهد.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر کارفرمایان به جهت عدم حمایت دولت از پرداخت حقوق کارگران خود عاجز شدهاند اظهار داشت:بعضی از کارخانجات تولیدی چندین ماه است که حقوق کارگران خود را پرداخت نکردهاند.
اين فعال كارگري در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: حقوق کارگران در طول هشت سال دفاع مقدس افزایش نیافت و کارگران خود را در آن مقطع حساس موظف و مکلف میدانستند که نسبت به خواستههای دولت و مملکت خویش پایبند باشند.
میرزایی ادامه داد: کارگران بعد ازگذشت دو دهه انتظار دارند که به حقوق حقه خود برسند و در این راستا دولت به جهت جبران ثابت ماندن نرخ دستمزد در هشت سال دفاع مقدس حداقل 2 سال برای بالا بردن قدرت خرید، از حقوق کارگران مالیات کم نکند.
او اظهار داشت: کارگران امیدوارند با هماهنگی شرکای اجتماعی در شورای عالی کار کارگران عادلانه اصلاح و افزایش یابد.
امروز: یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: در پی افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به نرخ ۲۰ درصد، پیش بینی میشود بازار بورس اوراق بهادار طی سه ماه آینده ورشکست شود.
به گزارش ایلنا حسن اعتضادی، ضمن بیان مطلب فوق یاد آور شد: در صورتی که ۴۰۰ شرکت نیاز به کالای سرمایهای داشته باشند سود سهام به شدت کاهش مییابد و بازار بورس اوراق بهادار به شکل بیسابقهای سقوط میکند.
وی، از عدم کنترل بازار ارز و سکه توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: تعیین نرخ سود اوراق مشارکت با نرخ ۲۰ درصد موجب خواهد شد که به دلیل عدم کنترل بازار با فروش اوراق توسط مردم نقدینگی مجددا وارد بازار سکه و ارز شود.
اعتضادی نرخ تورم را دربازار ایران ۲۵ درصد اعلام کرد و افزود: به منظور پیشگیری از التهاب بازار سکه و ارز نرخ سود اوراق مشارکت باید بیش از ۲۰ درصد تعیین شود.
این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه نرخ ارز طی دو ماهه آینده به سه هزار تومان افزایش مییابد افزود: به دلیل اعمال سیاستهای تحریم بانک مرکزی با کسری دلار مواجه میشویم و همزمان ارزش پول ملی ایران ۵۰ درصد کاهش مییابد.
اعتضادی، با انتقاد از اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر آنکه افزایش نرخ ارز تاثیری در وضعیت اقتصاد ایران ندارد افزود: بازار اقتصاد ایران به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز است. این در حالیست که بانک مرکزی دیگر قادر به کنترل نرخ ارز در کشور نیست.
امروز: نماینده مردم ایلام، مهران، شیروان و چرداول گفت: با توجه به اينكه طراحان سوال از احمدی نژاد از پاسخ نمايندگان او قانع نشدهاند، تصميم بر اين شد كه طرح سوال از احمدی نژاد فردا ـسهشنبهـ به هيات رئيسه ارائه شود.
به گزارش ایلنا داريوش قنبري افزود: بر اساس قانون وقتي نمايندگان طرح سوال را به هيات رئيسه ارائه ميدهند بايد در صحن علني مجلس اعلام شود.
وي با اشاره به اينكه موردي به سوالات اضافه نشده است، افزود: از زمانی که طرح سوال به اطلاع احمدی نژاد برسد، وي به مدت یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخگویی در صحن علنی حاضر شود.
امروز: جواد شمقدری معاون سینمایی در مراسم اختتامیه بخش بین الملل سی امین دوره جشنواره فیلم فجر به شکل رسمی فعالیت معاونت سینمایی را پایان یافته اعلام کرد.
به گزارش ایلنا مراسم اختتامیه بخش بین الملل سی امین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور جواد شمقدری معاون سینمایی ،محمد خزاعی دبیر جشنواره ،یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و جمعی از اهالی سینما در تالار وحدت برگزار شد .
جواد شمقدری با اشاره به اینکه از فردا دوره جدیددر سینمای ایران آغاز می شود گفت :امشب دوره معاونت سینمایی رسما تمام می شود و از فردا دوره جدیدی در سینمایی ایران با آغاز فعالیت سازمان سینمایی شروع می شود .
وی ادامه داد : معاونت سینمایی در طول 30 سال فعالیتهای زیادی کرد و ما در دوره جدید باید تلاش کنیم تا در بخش بین الملل و همچنین سریمایه گذار برای ساخت فیلم فعالیتهای زیادی انجام دهیم .
امروز: رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: عمده مشکلات پیش روی کارگران، کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی است که افزایش این مشکلات مالی در این واحدها به اخراج کارگران میانجامد.
به گزارش ایلنا رحمت الله پورموسی با بیان اینکه برگشت سرمایه به واحدهای تولیدی حداقل 6 ماه طول می کشد، تصریح کرد: ورود بی رویه کالا های خارجی به خصوص محصولات چین باعث شده است که واحدهای تولیدی با کمبود فروش محصولات خود مواجه شوند و با دریافت چک های 5 یا 6 ماهه در قبال فروش کالای خود، توان مالیشان را از دست بدهند.
او افزود: واحد های تولیدی باید قدرت و توان مالی چند برابری داشته باشند تا بتوانند در قبال خرید مواد اولیه و پرداخت حقوق کارگران و سایر هزینه ها دوام بیاورند.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه در آستانه پایان اولین سال اجرای برنامه پنجم توسعه اقتصادی هستیم گفت: متاسفانه با پایان اولین سال، اين برنامه هنوز به طور كامل اجرایی نشد و بنگاههایی که مشکل مالی دارند با پیگیری وام خود و عدم همکاری بانکها روبرو هستند.
او با اشاره اینکه بازگشت مالی کارخانجات 6 ماه طول میکشد، اظهار داشت: دولت قرار بود بدهی کارفرمایان را تقسیط کند و براي برون رفت واحدهايي كه نيازمند وام هستند بودجهاي اختصاص دهد.
او ادامه داد: در این مورد اولین ضربه به کارفرمایان وارد میشود و در نهایت آنها ناچارند برای فرار از بدهیها و سایر مشکلات مالی با اخراج کارگران و یا تعویق انداختن حقوق آنان یا بستن قرار دادهای موقت و سفید امضاء خود را رها سازند.
او با تاکید بر اینکه وعده دولت برای ایجاد دو میلیون و پانصد هزار شغل تا پایان سال 90 اجرایی نخواهد شد ادامه داد: متاسفانه بنگاههای معروف و مطرح اقتصادی کشور نيز در حال حاضرتعطیل و یا در شرف تعطیلی هستند.
امروز: جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر دشمنان بخواهند از منش و روش تهدید استفاده کنند به صورت طبیعی ما نیز آنها را تهدید میکنیم.
به گزارش فارس سردار حسین سلامی امروز در جهرم اظهار داشت: اجرای رزمایشها توسط نیرویهای مسلح انقلاب اسلامی در حقیقت بیان کننده اراده عملی جمهوری اسلامی ایران در مقابل انواع مختلف تهدیداتی است که امنیت ملی کشور ما را هدفگیری کردهاند.
وی با بیان اینکه اجرای رزمایشها نشان دهنده اراده ملی کشور ما است افزود: رزمایش حامیان ولایت یک تبیین عملیاتی از مفاهیم راهبردی رهبری انقلاب در موضوع چگونگی برخورد جمهوری اسلامی با تهدیدات است که در نماز جمعه هفته گذشته اظهار فرمودند و در حقیقت یک عکسالعمل لبیکگونه به فرمایشات و بیانات اقتدارآمیز رهبری است.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه راه ما برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور و ارزشهای حیاتی نظام، ایجاد آمادگی و حفظ دائمی آمادگی دفاعیمان است ابراز داشت: این رزمایش یک آمادگی نمادین بر تمام هیاهوها و جنجالهای عملیات روانی و سیاسی بود که علیه نظام اسلامی وجود دارد.
این مسئول وظیفه ملت ایران را ادامه دادن مسیر انقلاب و تاریخساز دانست و بیان داشت: ملت ایران باید همان مسیری را که در تبعیت از رهبری انقلاب در طول 33 سال گذشته نشان دادهاند ادامه داده و در تمام صحنههای انقلاب چه در مقابل تحریمهای اقتصادی و چه در مقابل عملیات روانی، تهاجمات خارجی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم از خودشان اراده، استحکام، عقیده، تحرک و جدیت نشان دهند.
سلامی با بیان اینکه به طور حتم انقلاب اسلامی ایران در برابر هر گونه تهدید استکبار بیمه است خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی امروز در یکی از بزرگترین فرازهای تاریخی خودش به سر میبرد و موقعیت نظام بسیار مستحکم و موقعیت دشمنان متزلزل است.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: به یقین مردم انقلابی ایران قدر این فرصتها را میدانند و از این فرصتهای طلایی برای استحکام بخشیدن به ارکان مقدس نظام کمک میکنند.
سلامی با بیان اینکه رزمایشهای ما به طور کامل جنبه دفاعی دارد بیان کرد: اینگونه رزمایشها برای دفع تهدیدات بوده نه برای تولید تهدیدات جدید در منطقه و این مهم در منش تاریخی جمهوری اسلامی قابل رویت است.
وی با بیان اینکه اگر دشمنان ما بخواهند از منش و روش تهدید استفاده کنند به صورت طبیعی ما نیز آنها را تهدید میکنیم ابراز داشت: ما ابتدا به ساکن در مقابل تهدید هیچیک از کشورهای منطقه نبوده و لنگرگاه امنیت، آرامش و دفاع از ارزشهای مشترک دفاعی منطقه هستیم.
امروز: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که قرار است دولت بودجه هدفمندی یارانههای سال ۹۱ را در قالب بندهای الحاقی لایحه، به مجلس تقدیم کند.
به گزارش فارس:غفار اسماعیلی نماینده مردم هشترود و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با اشاره به تقدیم لایحه بودجه 91 به مجلس گفت: دولت در حالی لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که روندهای مالی هدفمندی یارانهها در آن دیده نشده است.
وی در این زمینه افزود: بر همین اساس دولت قرار است که در قالب بندهایی الحاقی، بودجه هدفمندی یارانهها را به مجلس تقدیم کند.
برپایه این گزارش، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از روزهای اخیر بررسی لایحه بودجه 91 را آغاز کرده و تاکنون بیش از 70 درصد از این لایحه را تاکنون بررسی کرده است.
این گفتار، بگونه ای پیگرد همان نوشتار " بدترین رخدادها پیش روی ما" است. روشن بود که نرمش اتحادیه اروپا تنها در وقفه و تأمل چند روزه می توانست خلاصه شود و نه بیشتر. به آسانی می شد پیش بینی کرد که آنها، پیش از آمدن بازرس ها به ایران و پیش از هر ابتکار رایزنی و مذاکره، مصمم بودند که چنگ ودندان خود را با قهر هر چه بیشتر به ایران نشان دهند تا جایی برای تعارف و چانه زنی بی مورد نماند.
با تعجب و تأسف، نشانه های هویدا و قابل اتکا به چشم نمی آید که تهران، رویکردی سازنده و سازگارا، حداقل در این زمان و با این سطح از فشارها از خود بروز دهد. اگر تحریم های فراگیر عملی شود و کشورهای بیشتری بدان بپیوندند و همچنین تحولی مثبت، قابل اعتماد و رو به جلو که بتواند دوباره فرصت تعامل بین ایران و اروپا را فراهم آورد، اتفاق نیافتد، شاید ناگزیر باید منتظر یکی از پیامدهای زیر باشیم:
تحریم های فراگیر و پیگیر، دولت و ملت را خسته و کلافه کرده و از این رهگذر بین دست اندرکاران و سیاستگذاران هر چه بیشتر فاصله انداخته و در نهایت کانون تصمیم گیری را نسبت به ادامه سیاست های کنونی مردد و پشیمان می سازد. این فرض منوط به آن است که اتفاق رأی بین غرب و همپیمانان منطقه ای آن دست کم برای چند ماه پس از عملی شدن تحریم ها ادامه یابد؛ به گونه ای که تهاجم و یا حادثه و ضربه ای نابهنگام بر ضد ایران از سوی این کشورها صورت نپذیرد. در این صورت نظام بناچار یکی از چهار راهبرد را برخواهد گزید؛ نظام به غرب تمکین داده و اما فضای درونی را می بندد و البته با غربال چند مسئول در رده های بالا و میانی، با همین مجموعه حاکمان و سیاستمداران کنونی، مدیریت امنیتی و جنگی را در کشور به ویژه در بخش های سیاسی، اقتصادی و دانشگاهی بکار می گیرد.
راهبرد دیگر سیستم پس از ناگزیری به کنار آمدن با خواست های غرب، همانا راهبرد عاقلانه و مصلحت گرایانه خواهد بود. کانون سیاستگذاری، با پذیرش ناکارآمدی و سبک سری دستگاه مدیریتی کنونی و نابخردانه بودن روش و مشی سیاسی و صد البته راهبردها و راهکارهای اقتصادی آنها، با یک چرخش 180 درجه ای، اندیشمندانه و خیرخواهانه، از طریق باز کردن زندان های سیاسی و فضای سیاسی دست به رفراندوم و یا نظر سنجی های آزاد بدون اعمال نفوذ و پیشداوری زده و به آرای مردم که در قاموس سیاسی جمهوری اسامی" میزان" دانسته شده، باز می گردد. این حرکت، مقدمه واجبی خواهد بود برای واجبات و ضروریات دیگر؛ یعنی فراهم ساختن فضا برای آشتی همه جانبه ملی، تنش زدایی و نزدیکی به غرب از راه کنار گذاشتن دشمنی های موهوم با آمریکا و گام برداشتن به سوی اعتمادسازی در عرصه سیاسی- ایدئولوژیک با جهان مدرن. اگر با هر فرضی- حتا به فرض محال- چنین ابتکار منطقی محقق شود، باید گفت که پس از برزخی جانگیر و سخت، امید به آرامش زندگی، کار و سازندگی دوباره در ایران زنده می شود.
هر آینه، اگر این ابتکار، برای ساختار سیاسی ایران بیشتر از توان و تحمل باشد، دست کم بازخوانی غیر متعصبانه تحولات 88 و فراخوانی دوباره مجموعه ای ملایم تر- از دید هرم سیاسی و تصمیم سازی ایران- از اصلاح طلبان اخراج شده از حاکمیت کنونی، خود می تواند گامی- هر چند کوچک- مثبت و عملی برای برون رفت از بحرانی تلقی شود که بی شک کشور و نه تنها نظام را به فروپاشی و قهقرا می تواند ببرد. به هر روی، حرکت، اگر چه نباید لاک پشتی باشد؛ اما بهتر از رخوت و سکوت و سقوط است. شاید باید بین " آرامش فعال" با فعالیت آرام، گام به گام و مدام فرق گذاشت. " آرامش فعال" ما را به انفعال انداخت؛ حال آنکه فعالیت هوشمند پیگیر ما را از مرحله گذار به مرحله سرنوشت ساز تغییر، خواهد رساند. باری، باید بهوش بود که در صورت امکان چنین مصالحه و مسامحه ای- هر چند این امکان نیز بسیار دور از انتظار می نماید؛ شائبه فرصت طلبی و زمان خرینی به مشام نرسد. شاید احتمال تحقق این تحول نیم بند برای ایرانیان آن ور آب قابل هضم و خوشایند نباشد؛ برای مردمی که در ایران زندگی می کنند، به ویژه آنها که در میانسالی به گونه ای مستقیم و رو در رو انواع فشارها را برتابیده و از تحولات روز تأثیر و تأثر می پذیرند، آنچه مهمتر است نفس حرکت مطمئن تر، شدنی تر و عملی تر به جلو است. اگر چه دگردیسی پرشتاب و نو گرایی تمام و کمال رؤیای بسیاری از ایرانی ها و از جمله نگارنده است؛ واقعیت جامعه و حکومت چه بسا چندان با این خواست همراه نباشد. ارزیابی سیاق سازش و چالش بین نیروهای سیاسی و اجتماعی و نیز زیر و رو شدن پیوست ها و گسست های اجتماعی در کنار چند گونگی گرایش ها، دغدغه ها و تنوع نگاه مردم به زندگی، نشان می دهد که فرهنگ سازی برای نوگرایی ریشه ای در بدنه جامعه ما تکمیل نشده است.
تحریم ها کارگر افتاده، سیستم را سراسیمه و عصبانی ساخته تا جاییکه خطر بروز و اوج گیری نافرمانی های مدنی را به سطح رساند و در نتیجه تهران را ناگزیر سازد به واکنش عصبی و خشم آلود نظامی بر ضد غرب و همپیمانان منطقه ای آن در مرزهای ما و یا آن سوتر در سطح منطقه. این یعنی آغاز جنگی که شکل و سیاق و زمان پایانش برای هیچکس روشن نیست.
در پایان، یک احتمال را- هر چند ضعیف تر در شرایط حاضر- نباید از نظر دور داشت. ایستادگی و انسجام حکومت در کنار همراهی ناگزیر ملت، سرانجام بین اروپا و آمریکا و در خود اتحادیه اروپا و نیز بین غرب و قدرت های اقتصادی آسیایی انشعاب و چند دستگی بوجود آورد و در نهایت بدنبال یک پروسه ناکارآمد و غیر فراگیر تحریم ها، اروپا و شرق دور دوباره بازگردند به مرحله منفعت خواهی اقتصادی و دو طرف دعوا یک دوره نامشخص از تحمل یکدیگر را از سر گیرند.
بعضی خاصهها و دلایل بیثمر ماندن تلاشهای افراد و تشکیلات سیاسی و بوجود نیآمدن یک جبهۀ مردمسالار و حقوقمدار.
در عرض چند دهۀ گذشته، تشکیلات سیاسی متفاوتی از پی هم آمده و در پی نااقبالی از مردم، رفتهاند. آیا فعالین سیاسی به اندازۀ کافی از این تجربههای ناموفق، درس گرفتهاند که بتوانند روش فعالیت در هستههای مردمسالار و حقوقمند را ابتکار کنند؟ آیا از این اشخاص و گروهها، هستههائی توانستهاند با فعالتر کردن استعداد رهبری خود، در این موقعیت قرار بگیرند و با مشروعیت گرفتن از مردم و در میان مردم، کشور را به سمت مردمسالاری سوق دهند؟ آیا مردم به اندازۀ کافی از این تجربههای ناموفق، درس گرفتهاند و راه حل اصلی را در مشارکت پیوسته و هرچه بیشتر در تعیین سرنوشت خویش میبینند؟
تحلیل و تجزیۀ علل ناکام ماندن مبارزات دیرینۀ مردمسالاری در ایران نیاز به تحقیقات گستردۀ آکادمیک و دانشگاهی در ایرانی آزاد و بدون سانسور و خفقان و سرکوب دارد. این چنین تحقیقاتی، در جهت استقرار و استمرار مردمسالاری نه تنها در ایران و در منطقه، که در دنیا، اثر گذار خواهد بود.
1- باور به اصالت قدرت. در بنمایۀ تفکر و تعقل بعضی از اشخاص و تشکیلات و گروههای "اپوزیسیون"، تقدس قدرت تا حدی عمیق است که مردم آنها را از قماش گردانندگان رژیم جمهوری اسلامی میبینند و به آنها اقبالی ندارند. سازماندهی بعضی از تشکیلات و احزاب بر محور قدرت و تمرکز در رهبری. مردم به درستی میگویند که اگر این خانم و یا این آقا، بجای آقایان رفسنجانی و خامنهای و احمدینژاد قرار بگیرند، از آنها بدتر عمل خواهند کرد! این واقعیت از جمله دلایل مهمی است که در تاریخ سیاسی معاصر ایران، تشکیلات و احزاب از پی هم آمده و بعد از ریزشهای فراوان نیروهای محرکه، در پی هم رفتهاند. ایدئولوژیهائی که قدرت و نمادهای آنرا را اصیل و رسیدن به آن و در قدرت ماندن بهر قیمتی را اصل میدانستند، در شرق، وضعیت شوروی و چین را به مردم تحمیل نمودند. در اندیشۀ لنین، هدف، قدرت است. با هدفِ طرفداری از زحمتکشان، نمیتوان از وسیلۀ دیکتاتوری پرولتاریا و یا سلطۀ یک گروه با عناوینی چون حزب پیشاهنگ، بر همۀ جامعه، استفاده نمود. غرب نیز از این قاعده مستثناء نیست. اندیشهای که به سرمایه اصالت میدهد، بشر را به بردههای قرون جدید تبدیل کرده که هر انسانی به مقامی هبوط کرده است که بیش از یک پیچ یا یک مهرۀ به سادگی قابل تعویض در یک کارخانۀ عظیم که اولویت تولیدش با سود بیشتر است، نمیباشد. در اندیشۀ آقای خمینی، هدف، قدرت است. با هدف طرفداری از اسلام ناب محمدی، نمیتوان از وسیلۀ دیکتاتوری ملاتاریا و یا سلطۀ یک گروه با عناوینی چون حزبالله، بر همۀ جامعه، استفاده نمود. تشکیلاتی با اصیل دانستن قدرت و با قدرتطلبی، از جایگاهی نزدیک به قهرمانان ملی، به مزدوران اجنبی و خائنین، هبوط کرده است. سرنوشتش از ترور مستشاران آمریکائی، به زندانی کردن اعضاء خود در کمپ اشرف، و گوشتِ قربانی کردن و وجهالمصالحه کردن آنها در عراق و سپس زندانی کردن آنها در کمپ "آزادی" آمریکائی میکشد. چون مشروعیت را در بین مردم و حتی در بین اعضاء خود از دست داده است، این گروه کارش به گدائی از مرتجعترین افکار نومحافظهکاران امریکائی از برای کسب مشروعیت، افتاده است.
2- عدم وجود باوری نهادینه، به اصل استقلال. توانائی بالقوۀ اتخاذ تدابیر و تصمیمها، در سطح فردی ونیز در سطح ملی، لازمۀ استقرار و استمرار مردمسالاری است. عدم اعتقاد بعضی از گروههای سیاسی به استقلال، به قدری فاحش و زننده است که حتی تمامیت ارضی مملکت را هم به ثمن بخس میفروشند و به خود اجازه میدهند که برای خود ولایت مطلقه قائل شوند، و از قشون خارجی دعوت کنند که به مام وطن تجاوز به عنف کند. متاسفانه این نظرات، برای مغزشوئی، در حد وسیع رسانهای میشوند. از یکطرف امکانات و رسانههای قدرتهای خارجی آنها را در بوق و کرنا قرار میدهند تا زمینه را برای بیشتر به یغما بردن مملکت فراهم سازند. از طرف دیگر، صدا و سیمای ولایت مطلقه، برای ایجاد انسجام در صفوف متزلزل نظام و نیز به عنوان بهانهای برای سرکوب و خفقان بیشتر و ادامۀ حیات خویش، این گفتمان را، به عنوان تنها مطالبۀ مخالفان رژیم، تبلیغ و ترویج میکند. و پیوسته بدین ترتیب، نیروهائی که دلهایشان برای آزادی و استقلال وطن و هموطن میطپد، همیشه و از همه طرف، در سانسور محض قرار میگیرند.
3- عدم وجود باوری نهادینه، به اصل آزادی و بیان آزادی و تمایل به نزدیکی جستن به بیان قدرت. آزادی به مثابه توانائی به فعل درآوردن انواع تدابیر و تصمیمها، در سطح فردی ونیز در سطح ملی، از لوازم اولیۀ استقرار و استمرار مردمسالاری است. آزادی و استقلال دو روی یک سکه هستند. به بهانۀ پاسداری از آزادی، استقلال را مخدوش کردن و برای قوای خارجی، فرش قرمز پهن کردن و خود را به دریوزگی قدرت فروختن، نه آزادی، که ضد آنرا برای این نسل و نسلهای آینده به همراه خواهد داشت.
4- بطور متناوب و بسته به زمانه و شرایط، تقدم دادن یکی از دو اصل زیربنائی استقلال و آزادی به یکدیگر و در نتیجه، عملأ، همیشه هر دو را معطل کردن از عوامل بسیار موثر در شکست مبارزات مردمی بوده است. بهای استقرار و استمرار جامعهای حقوقمدار و ولایت و حاکمیت جمهور مردم، سکهای را باید که یک سوی آن آزادی و سوی دیگرش استقلال است.
5- به علت اصیل دانستن قدرت، تمایل به هژمونی در رابطه برقرار کردن با سایر افراد و گروهها، و نیز حتی در درون گروه و تشکیلات خود و با دوستان و همفکران و اعضاء تشکیلات و گروه خود. اینکه شخصی یا گروهی و یا ملتی بپذیرد که شخصی یا گروهی و یا ملتی دیگر، بر او مسلط باشد، و نیز نقطۀ مقابل آن، یعنی اینکه شخصی یا گروهی و یا ملتی بپذیرد که بر شخصی یا گروهی و یا ملتی دیگر، مسلط شود، هر دو از علائم بالینی بیماری اعتیاد به قدرت است.
6- هویت ناشفاف. اشخاص و گروههای باورمند به قدرت و سلطه، هویتی نامعلوم و کدر دارند. مردم تکلیفشان با آنها، نامطمئن است. و بر عکس، هرچه میزان اعتیاد به قدرت کمتر، شفافیت و روشنی هویت سیاسی و عقیدتی آن شخص و یا گروه، روشنتر.
7- عدم باور به بیان آزادی و آزادگی در ساختار تشکیلاتی و تشکلها. تشکیلاتی که بر این اساس، ساخته و پرداخته میشوند، دیر یا زود در مکانی و زمانی، با حاکمیت مردم و مردمسالاری، در تضاد و تقابل قرار گرفته و میگیرند و خواهند گرفت. این تقابل، در درون خود گروه و تشکیلات هم به درجات متفاوت دیده میشود. برخورد مسلحانه را بجای برخورد آراء، در بعضی گروهها مثلا در کردستان، با تاسف ناظر بودیم.
از جمله، به دلیل این باورها، امثال آقایان کاشانی و مکی و بقائی و برخی دیگر از افراد و گروههای مخالف شاه و حتی بعضی از یاران مصدق، در بزنگاه کودتای 28 مرداد، جانب شاه و کودتاچیان را گرفتند و وطن و هموطن را گرفتار سرنوشت دولت پهلوی و بعد از آن بیش از سه دهه، اسیر رژیم جمهوری اسلامی کردند. جا دارد که این پرسش مطرح شود که آیا اگر در قلب کشورهای اسلامی، در ایران، از سال 1332 حکومت مردمسالاری میتوانست شکل بگیرد، پدیدۀ خمینی، میتوانست حتی قابل تصور باشد؟
8- عدم باور با حق حاکمیت مردم و عدم باور به حق ولایت برای جمهور مردم، در بعضی گروهها و تشکیلات سیاسی و در برخی از خود مردم. برخی از گروهها، گرچه مخالف ولایت مطلقۀ فقیه هستند، ولی در عمل، تمایل خود و یا گروه خود را به ولایت بر مردم و چه بسا ولایتِ انحصاری، و حتی از نوع مطلقۀ آن، هویدا میکنند.
9- حاکمیت جمهور مردم یک فعل است، صفت نیست، فعال است، منفعل نیست، جنبش است، سکون نیست، پویاست، ایستا نیست، حال و آینده است، گذشته نیست، سرنوشتِ خود ساخته است، مشیت الهی نیست. کمال مطلوبِ مردمسالاری، مردمسالاری مشارکتی است. برای هرچه مردمسالارتر شدن جامعه و نیز خودِ مردم، تمرینی مستمر، در پیوسته حقوقمدارتر شدن بایسته است که این تمرین و ممارست، فقط با شرکت فعال همۀ مردم در تعیین سرنوشت خود و در صحنه ماندن امکانپذیر است.
10- کم بودن میل ترکیبی افراد و عدم باور به کار جمعی و همکاریهای مشارکتی. حیات انسانی و آزادگی آدمی، در نسبی بودن و فعال بودن و جوشش و جنبش خودجوش و به تبع آن خلق و تولید، متبلور میگردد. جانِ انسان آزاده، به تعبیر مولانا، متصل در پی اینست که عقل خود را با عقل دیگری، یار کند و در شور و مشورت، کار کند و کار کند و کار کند! بطور نسبی، بیان، هرچه به بیان آزادی نزدیکتر باشد و بنمایۀ فکری هر چه از تضاد دورتر باشد، به همان میزان موازنه عدمیتر و میل ترکیبی افزونتر میگردد.
11- عدم شفافیت پندار، دوگانگی گفتار و نااستواری در کردار. بخصوص، عدم شفافیت هدف. سوال تکرار شوندۀ مردم اینکه اپوزیسیون کیستند و چه میگویند و چه میخواهند. در طول سالها، چندین گروه و تشکیلات درست شده است و متنی امضاء شده است و نتیجهای در عمل مشهود نیست. در عمل بر میزان دلسردی و استئصال شرکت کنندگان و مردم، اضافه گشته است.
12- کم بها دادن به روش بحث آزاد برای نزدیکی آرا و استفاده از روشهای تخریبی در حل اختلاف نظرها. اگر هم بحث آزادی راه بیفتد، گاهی به تشک کشتی و میدان زورآزمائی میماند.
13- کم بها دادن به جریان آزاد اندیشه و خبر، عدم مبادلۀ آزادانه و بدون سانسور تفکر و تعقل. با روش کردن بحث آزاد حتی در هستههای کوچک و دو سه نفره، و با تلاش برای جریان آزاد خبر و اندیشه، و با تبادل آرا در روشهای خشونتزدائی و با هرچه گستردهتر کردن و با همگانی کردن این روشها، قلمروهای رژیم، به تدریج و یک به یک از سیطرۀ ولایت مطلقه، خارج میگردد. هر قسمتی از قلمرو رژیم که به حاکمیت هستههای مردمی درآید و با در صحنه ماندن مردم، در اختیار مردم باقی بماند، قدمی به سوی استقرار و استمرار مردمسالاری، برداشته شده است. روشهای مبارزاتی متنوع و مختلف، توسط هستههای مردمسالار، ابتکار و خلق میشوند و به وسعتِ تظاهرات و اعتصابات و نافرمانیهای مدنی، افزوده میگردد و اسلحۀ رعب و وحشت و خشونت سرکوبگران، بیاثر میگردد. نقش رسانههای عمومی در این میان، واضح و مبرهن است.
14- شفاف و روشن نبودن محل عمل سیاسی: درون رژیم و نمادهای قدرت داخلی؟ کشورهای خارجی و نمادهائی از قدرت خارجی؟ و یا در بیرون از هر این دو و در میان مردم و با مردم؟
15- ابهامگرائی نیروهای مخالف و سر در گمی در مواضع و روشهای اتخاذی.
16- عدم اصولمندی "امروز فقط اتحاد" نیاز اشخاص و گروههای قدرتمدار و وابستهای است، که چون بعد از بیش از سه دهه تلاش، جایگاهی در میان مردم برای خود نمیبینند، به دنبال یارگیری هستند تا بلکه مشروعیتی کسب کنند. اشخاص و گروههای غیر وابسته که بازی خورده و در این برکه شنا میکنند، اولین غریقان و قربانیان اشخاص و گروههای وابستهای که این شعار را سر دادهاند، خواهند بود. کسی که تحت تاثیر روبوسی "ولیعهد" قرار میگیرد، نمیداند که در فردای شاهنشاه شدن، وی به کسی اجازۀ بیشتر از پابوسی را نخواهد داد؟
17- هدف قرار دادن قدرت. همۀ تلاش برای اینکه خود و یا گروه خود به قدرت برسند. در داخل این گروهها هم، نبرد قدرت و تقابلهای کاهنده، از کارآئی و توان آن افراد و گروهها میکاهد و نیروها به هدر میروند. تجربۀ تلخ مردم از همکاری بعضی از نیروهای مخالف، با رژیم جمهوری اسلامی و فراهم آوردن شرایط سرکوب و خفقان برای مردم و کمک به نیروهای سرکوب رژیم در دستگیری و حبس و کشتار نیروهای مخالف و رقیبشان با توجیه حمایت و پشتیبانی از رژیم خمینی و حتی ائتلاف در عمل با جمهوری اسلامی، با توجیه و بهانۀ مبارزه با امپریالیسم.
18- تمایل به هژمونی از جمله به علت باور به اصالت قدرت. مردم با ناخرسندی، این تمایل را در تعاملهای درونگروهی و نیز در کنشهای میانگروهی تشکیلات سیاسی مختلف با یکدیگر را، در بعضی از گروههای سیاسی شاهد بودهاند.
19- نخبهگرائی. در این باب، مثالی بارز، جمهوری اسلامی است که "روحانیت" از موقعیت و امکاناتی خاص برخوردارند که تبعات آنرا ملت ایران، با حیات و ممات چند نسل، تجربه کردهاند و خواهند کرد. فتوا میدهند و تعیین تکلیف شرعی میکنند و اگر مردم چون گوسفندان، اطاعت امر نکنند، در اوینها و کهریزکها، به داغ و درفش گرفتار میآیند. "لیبرالها" از یک سو و "چپها" هم از سوئی دیگر، در اینگونه روشهای آمر و مأموری دست کمی از فقها، ندارند. دنبالهروی و تقلید میمونوار در دین، مراجع تقلید را به مقامی غیر قابل دسترسی و فراتر از سوال و جواب رسانده است. ولی این منحصر به قدرتمداران دینی نمیشود. قدرتمداران چپ و نیز لیبرال هم، هر کدام به نوعی و به درجاتی، در همین وادی سیر میکنند. با احساس حقارت نسبت به غرب، تقلید میمونوار، اگر از غربیان باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه نشانۀ مدرنیته و تجدد است. به منظور مرعوب کردن و مسحور نمودن شنونده و خواننده، به کرات چند نقل قول از چند شخص غربی میآورند. تفسیر بعضی تعابیر و مفاهیم را، در انحصار خود میخواهند و مانند قرآن نزد روحانیت و انجیل نزد کلیسا، آنها را در حیطۀ دیگران نمیدانند. بدین ترتیب انواع دیکتاتوریها، در هم عبور میکنند ولی در واقع ریشه و بنیان و اصلشان یکی و آن اصالت قدرت است. دیکتاتوری ملاتاریا، دین را در دنیا، مقارن خشونت و تخریب میگرداند. دیکتاتوری پرولتری به دیکتاتوری نخبههای حزب مبدل میگردد. لیبرالیسم کلاسیک به لیبرالیسم سوسیال متحول و سپس نئولیبرالیسم بشریت و مکان و زمان را به اسارتِ دیکتاتوری سرمایهداری لجام گسیخته شرکتهای چند ملیتی در میآورد.
20- پیشواگرائی و رهبرسازی. یک نظام قدرتمدار و دیکتاتوری، نیاز به رهبر دارد. هیتلر، استالین، کیم جونگ ایل، خامنهای و خمینی لازمۀ وجودیِ اینگونه نظامها هستند. ولی این رویه، در بعضی تشکیلات سیاسی هم دیده میشود. یک جامعۀ حقوقمدار و هستههای مردمسالارِ یک جبهۀ اصولمند، چوپان را نمیپذیرد، ولی شنیدن پیشنهادهای پیشنهاد دهنده را، پذیرا است.
21 - تجربۀ تلخ مردم از کنشهای تخریبی درونگروهی و تقابلهای کاهندۀ رایج بین اعضای بعضی احزاب و تشکیلات و نیز رفتار برخی گروههای سیاسی مخالف با یکدیگر و نیز رفتار آنها با مردم. از گروههای چپ که در سالهای اول انقلاب، برای استقرار جمهوری اسلامی و سرکوب نیروهای مردمی و جنبش خودجوش مردم، به کمک رژیم شتافتند و سپس خود نیز به خیل قربانیان پیوستند، تا اصلاحطلبانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، دانشجویان و مردم را از خیابانها و دانشگاهها، به خانهها و به زندانها فرستادند و با "تدارکاتچی" شدن، بدها را به بدترها مبدل و همواره این بدترها را با باز از آنها هم بدتر، جایگزین کردند.
22- کم بها دادن و یا حتی به هیچ شمردن مردم و یا استفادۀ ابزاری از آنها (فشار از پائین و چانهزنی در بالا= مردم را پائین و قدرت را بالا دانستن) به مثابه روش تعامل با قدرت خارجی و داخلی. برای برپائی و پویائی مردمسالاری، زندانی کردن جنبش در تنگنای قدرت داخلی و یا خارجی، جبهه را از فراخنای مبارزۀ اشتراکی مردمی، محروم میدارد. دیده میشود که افراد و گروههایی که به قدرت اصالت میدهند و هدفشان صرفا رسیدن به قدرت به هر وسیلهای است، به سادگی و به تناوب هم با قدرت خارجی و هم با قدرت داخلی و نمادهای آنها، و گاهی با هر دوی آنها، بست و بند میکنند.
23- مخاطب قرار ندادن مردم. برخی از احزاب و تشکیلات، روی سخن با هر قدرتی دارند ولی مردم در عمل هیچوقت مخاطب آنها نیستند. از انواع قدرتهای داخلی بگیر تا اقسام قدرتهای خارجی. جنبش استقلال امریکا مردم را مخاطب قرار داد و با "ما مردم امریکا...." محاورهاش را آغاز نمود. حزب کنگرۀ هند و آلمان بعد از جنگ دوم جهانی هم، مردم را مخاطب خود میدانستند. بعضی از سازمانهای مدافع حقوق بشر هم، کمتر به تعریف حقوق بشر و رساندن پیغام حقوقمداری به مردم و به جامعه میپردازند. امضاء کردن طومارها و ارسال نامهها به این یا آن نماد قدرت، در نهادینه کردن حقوق بشر در جامعۀ ایران، اثر عظیمی نداشته است.
24- محل عمل سیاسی را در میان مردم ندانستن. بها ندادن به مشروعیتی که از مردم سرچشمه میگیرد و در تکدی مشروعیت از قدرت داخلی یا خارجی، ملک و ملت را فدا کردن. افراد و گروههائی که هدفشان رسیدن به قدرت است و به هر قیمتی، با عمل در دو کوچۀ بنبست قدرت خارجی و قدرت داخلی و نمادهای آنها، پیوسته از مردم دورتر و دورتر میشوند و به جائی میرسند که بند استبدادهای گذشته را در طنابی جدید، بر گردن ملت ایران افکندهاند.
25- عدم رجوع به مردم. رجوع به مردم، درمانی عمومی برای آسیبهائی است که در کنشهای سیاسی مشهودند. ضعفهای اشخاص و گروهای سیاسی، در تعامل با مردم است که به توانها و توانائیها مبدل میشوند. رجوع به مردم، اولویت دارد به رجوع به اشخاص و گروههای سیاسی، ولی به هیچ وجه مانع آن نیست.
26- ترس مردم از خلاء سیاسی و آیندهای ناروشن و اضطراب از دخالت پیدا کردن قدرت خارجی در امور دولت و سرنوشت ملت و حمله و تجاوز قشون خارجی به مام وطن. تجربۀ عراق و افغانستان، لکۀ ننگی بر دامان جامعۀ بشری است که به این زودیها، زدوده نخواهد شد.
27- عدم شناخت زیربناهائی که استبدادها با اشکال مختلف بر آنها استوار میگردند و عدم تلاش کافی در حذف آنها.
28- عدم توجه به شرایط و نحوۀ بازسازی زیربناهای استبداد، و غفلت از جلوگیری پیدایش آنها از همان ابتدا.
29- حق و حقوق را فدای مصلحت کردن و برای برقراری مردمسالاری به طور "موقت" به روشهای غیر دموکراتیک رجوع کردن و عدم توجه به این پیشینۀ تاریخی که این زمان "موقت" هیچوقت به انتها نمیرسد و آن مردمسالاری هرگز بدست نمیآید.
30- تجربۀ تلخ مردم از بعضی از نیروهای مخالف رژیم شاه و رقابت آنها با یکدیگر برای قبضه کردن قدرت و عملکرد آنها در دوران گذار و سالهائی که منجر به استقرار جمهوری اسلامی و استمرار رژیم خفقان تا به امروز بوده است. اختلاف، حقی ذاتی است برای هر بشری. ولی تحمل مخالفان و حتی تلاش در احقاق حقوق دشمنان، عفونت فساد خشونت را از جامعه، پاک مینماید. و با این شکل، خشونتزدائی یک روش و یک ارزش میگردد. بایسته است که برای استقرار و استمرار مردمسالاری، جهت برداشتن موانع برای همکاری، تلاشی پیوسته و پیگیر شود. برای انسجام اجتماعی و ملی، بایسته است که اول نقاط مشترک را یافت و با استحکام آنها، دوستیها را مستحکم کرد. سپس لازم است که با سعۀ صدر، در جوی بدون خشونت و تخریب، با بردباری، به نقاط اختلاف رسیدگی نمود و آنها را با شکیبایی، در بحثهای آزاد و با تحمل، به محک اذهان عمومی قرار داد. وقتی دغدغۀ دلها، آزادی وطن و هموطن باشد، تلاش پیوسته در وصل است و نه در فصل. اِکمال متقابل جای تقابلهای کاهنده را میگیرد، و در این تمرین مستمر در همکاریهای حقوقمند و در این همسازیهای حقوقمدار، همسوئیها، میسر میگردند.
31- عدم مشارکت کافی و وافی خود مردم، در فعالیتهای هستههای مردمسالار و عدم حضور در صحنه و در نتیجه، ایجاد خلاء در قلمروهای مختلف که یک به یک توسط قدرتمداران تسخیر میشوند و بدین شکل، مردم با دست خود راه را برای قدرتمدار برای متمرکز کردن قدرت، باز مینمایند.
32- عدم عرفان کافی به لزوم تقسیم هرچه بیشتر قدرت در میان مردم و جامعه. برای برپائی و پویائی مردمسالاری، حیاتی است که اهرمهای قدرت را در جامعه و در کشور بسط داده و کنترل قدرت هرچه بیشتر در اختیار هستههای مردمسالار قرار گیرد.
33- عدم مشارکت هستههای مردمسالار تشکیل دهندۀ جبهه، در نظارت بر اصولمندی و امور نیروی بدیل در جنبش و دوران گذار. بدین ترتیب وظیفۀ مردم و هستههای مردمسالار، با تشکیل نیروی بدیل، به پایان نمیرسد. اگر روشهای بکار گرفته شده و نحوۀ عمل، بدور از اصول آزادی و استقلال باشد نمیتوان انتظار داشت که جامعه به هدف استقلال
و آزادیهای فردی و ملی برسد و آنها را در مقولۀ سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی جامعه نهادینه کند.
این چند مورد که از آنها به اختصار رفت و هر کدام را میتوان تفصیل مبسوطتری داد، همۀ خاصهها و دلایل عدم دستیابی به مردمسالاری در کشور ایران نیستند. بحث آزاد و تبادل آراء، لازمۀ تدقیق مفاهیم و موضوعات است که خود پیشنیازی است برای پیوسته مردمسالارتر شدن هر فرد و هر هسته و هر جامعه.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر