خبر / رادیو کوچه
روز شنبه، فرزند سکینه محمدی آشتیانی، زنی که در ایران به سنگسار محکوم شده است، در جلسهای با حضور چند خبرنگار خارجی در تبریز، خواهان توقف اجرای حکم سنگسار مادرش شد.
سجاد قادرزاده با تاکید بر «مجرم بودن» مادرش، گفت که امیدوار است مقامهای جمهوری اسلامی حکم سنگسار مادرش را مورد بازنگری قرار دهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این جلسه خبری توسط مقامات قضایی و در محلی متعلق به دولت جمهوری اسلامی برگزار شده است.
همچنین آقای قادرزاده در این جلسه خبری، از آزادی خود با قید وثیقه در تاریخ ۲۱ آذر ماه گذشته خبر داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، او گفته که امیدوار بوده با به راه انداختن سرو صدا در سطح بینالمللی درباره پرونده خانم آشتیانی باعث آزادی او شود، ولی «این اتفاق نیفتاده و اوضاع بدتر شده است.»
آقای قادرزاده در حضور خبرنگاران خارجی، مصاحبه خود با دو روزنامهنگار آلمانی را که منجر به دستگیری او شد، «غیر قانونی» خوانده است.
این دو روزنامه نگار آلمانی با روادید توریستی وارد ایران شده بودند و مقامهای جمهوری اسلامی میگویند که هر دو به نقض قوانین ایران اعتراف کردهاند، زیرا بر اساس این قوانین کسی که با ویزای توریستی وارد میشود حق کار به عنوان خبرنگار را ندارد.
بیشتر بخوانید:
«احضار سفیر ایران در آلمان به وزارت خارجه این کشور»
«پخش اعترافات جدید سکینه محمدی از تلویزیون جمهوری اسلامی»
خبر / رادیو کوچه
کیوان سوفسطایی پناهجویی ایرانی که در از سال 2008 در کشور سوئد بهسر میبرد، به تازگی و در پی رد درخواست پناهندگی وی توسط اداره مهاجرت سوئد به دلیل عدم پذیرش موارد پناهندگی که از سوی این پناهجو عنوان شده باید به ایران بازگردد.
به گفته کیوان سوفسطایی، وی به دلیل تغییر مذهب، تحت پیگرد دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی بوده است.
بر اساس «قانون مجازات اسلامی» که در روز ۹ سپتامبر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است برای بازگشت از اسلام (ارتداد) مجازت مرگ تعیین شده است. در این قانون از دو نوع «مرتد» نام برده شده است: «مرتد فطری و مرتد ملی. مرتد فطری کسی است که یکی از والدینش مسلمان بوده و خود پس از بلوغ به اسلام رو آورده، سپس از آن رویگردان میشود و مرتد ملی کسی است که والدین غیرمسلمان داشته اما خود در سن بلوغ دین اسلام را پذیرفته و سپس از آن خارج میشود.»
در همین رابطه کیوان سوفسطایی پناهجوی ایرانی پس از بازداشت توسط پلیس سوئد با فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در این کشور تماس حاصل کرده تا از این طریق رای صادره از سوی اداره مهاجرت سوئد را تغییر دهد.
از سویی دیگر این فدراسیون با ارسال نامهای سرگشاده به اداره مهاجرت سوئد درخواست بازبینی و تحقیق بیشتر در خصوص پرونده این پناهجو را داشته است.
متن کامل این نامه در زیر آمده است:
نامه سرگشاده فدراسیون به اداره مهاجرت سوئد
موضوع: پرونده کیوان سوفسطایی پناهجوی ایرانی
متولد 1354
از بازگرداندن وی به ایران خود داری کنید
کیوان سوفسطایی در ماه مارس 2008 از کشور سوئد درخواست پناهندگی کرد. کیوان در ایران کارگر شرکت آرد جرعه بوده و به دلیل روی برگرداندن از دین اسلام تحت پیگرد دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی بوده است و به همین دلیل از کشور سوئد تقاضای پناهندگی کرده است ولی با این وجود اداره مهاجرت بدون توجه به وضعیت امنیتی و خطراتی که در صورت بازگشت به ایران برای وی پیش خواهد آمد دلایل پناهندگی کیوان را رد نمود.
کیوان در تاریخ 13 دسامبر 2010 در یک تماس تلفنی با دفتر فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئد گفت: «پلیس کارلسکرونا برای من نامه فرستاده بود و من هم برای ملاقات به پلیس مراجعه کردم ولی متاسفانه در همانجا من را بازداشت کردند.” کیوان سوفسطایی از سال 2009 به سازمان اکس مسلم در سوئد ملحق شده و در این سازمان به طور متشکل علیه جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی مبارزه کرده است. جهت اطلاع اداره مهاجرت سوئد، تنها اعلام عضویت در سازمانی مثل اکس مسلم کافی است تا دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شخص را مرتد و محارب با خدا اعلام کند و نهایتن به جوخه اعدام بسپارد.
لازم به توضیح است که کیوان سوفسطایی خود وبلاگنویس است و دارای یک وبلاگ شخصی به نشانی زیر میباشد www.rah.blogfa.com. در این وبلاگ مطلبی به قلم سوفسطایی با عنوان نمایندگان اسلام راستین همان جمهوری اسلامی هستند به چاپ رسیده است. کیوان در مطلب خود خطاب به آنهایی که میگویند رفتار جمهوری اسلامی در ایران با رفتار اسلام واقعی فرق میکند، نوشته است اتفاقن این عین اسلام است و جمهوری اسلامی دارد اسلام واقعی را نمایندگی میکند. منظور کیوان از اسلام واقعی این است که این همه جنایت و ترور و آدمکشی و بهکار گرفتن قوانین قرون وسطایی برای سرکوب مخالفین خود تنها از دین اسلام واقعی برمیاید. به علاوه این مطلب در سایت روزنه به این نشانی نیز درج شده است www.rowzane.com.
کیوان سوفسطایی و دیگر پناهندگان ایرانی بیدلیل تصمیم به ترک ایران نگرفتهاند. آنها بهدلیل ترس از اجرای این قوانین ظالمانه در مورد خود تصمیم به ترک کشور میگیرند
در «قانون مجازات اسلامی» که در روز ۹ سپتامبر در مجلس قانونگذاری ایران به تصویب رسیده است برای بازگشت از اسلام (ارتداد) مجازت مرگ تعیین شده است. در این قانون از دو نوع «مرتد» سخن میرود: «مرتد فطری و مرتد ملی. مرتد فطری کسی است که یکی از والدینش مسلمان بوده و خود پس از بلوغ به اسلام رو آورده، سپس از آن رویگردان میشود و مرتد ملی کسی است که والدین غیرمسلمان داشته اما خود در سن بلوغ دین اسلام را پذیرفته و سپس از آن خارج می شود.»
کیوان سوفسطایی و دیگر پناهندگان ایرانی بیدلیل تصمیم به ترک ایران نگرفتهاند. آنها بهدلیل ترس از اجرای این قوانین ظالمانه در مورد خود تصمیم به ترک کشور میگیرند. از آنجایی که خانم افسانه وحدت مسوول سازمان اکس مسلم در سوئد در نامه خود به تاریخ 30 ژانویه 2010 به اداره مهاجرت در سولنا عضویت وی را در سازمان اکس مسلم تایید کرده است، فدراسیون نیز مراتب نگرانی خود را در مورد حکم دیپورت کیوان سوفسطایی به ایران اعلام میدارد و از اداره مهاجرت میخواهد نه تنها نباید کیوان را به ایران دیپورت کرد، بلکه باید برطبق اطلاعات جدیدی که فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی و سازمان اکس مسلم در اختیار اداره مهاجرت گذاشتهاند، مطابق اصل 51 بند 2 قانون کنوانسیون ژنو، کیوان سوفسطایی باید تحت حفاظت قرار گیرد و حق پناهندگی وی در سوئد برسمیت شناخته شود.
با احترام عبداله اسدی
دبیر همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی
1 ژانویه 2011
شهره شعشعانی/ رادیو کوچه
ghesseha@koochehmail.com
«قصههای ما از رویا تا واقعیت»، همزمان با شروع سال نو میلادی بخشی از برنامه خود را به معرفی و خواندن آثار داستاننویسهای جوان فارسی زبان اختصاص میدهد. امروز که مصادف است با اول ژانویه سال 2011 در نخستین برنامه از این مجموعه با داستان کوتاه «مادرم» به معرفی «نینا گلستانی» نویسندهای از نسل جوان داستاننویسهای ایرانی میپردازیم.
«نینا گلستانی»، متولد 7 شهریور 1364 رشت، دانشجوی فوقلیسانس رشته آبیاری و زهکشی است. نویسندگی را از سال 1375 شروع کرده و مجموعه داستان «من امشب با فرشته میرقصم» از او در سال 1383 توسط نشر «ایلیا» به چاپ رسیده است. داستان کوتاه «آرزو» از این مجموعه، سال بعد به عنوان تک داستان برگزیده مهرگان (پکا) معرفی شده است. گلستانی از سال 1384 در کارگاه داستاننویسی «کیهان خانجانی» شرکت کرده است. مجموعه داستان «آدمهای دو بخشی» از این نویسنده توسط نشر ایلیا در دست چاپ است.
نقد و نگاه
داستان «مادرم»، روایت سالخوردگی و انزواست. انزوای زوجی ناتوان از رفع نیازهای روزانه. دختر، مایحتاج مادر بیمارش را میخرد و برایش میبرد. مادر بیمار و تقریبن زمینگیر به عادت یک عمر، حتا زمانی که به ظاهر سر به طغیان برداشته و خانه، شوهر، دختر و همه کسانش را بیخبر ترک کرده، فریزر را برای شریک یک عمر زندگیاش پر از غذا گذاشته است. شوهر ادعا میکند شبها با زن گمشدهاش تلفنی حرف میزند. دختر و شوهرش نزد او میآیند و گوش میخوابانند، اما نمیتوانند پی به صحت و سقم ادعای پیرمرد ببرند، چه که او هم، گرچه مثل همسرش گمنشده و حی حاضر است، ولی راز خود را دارد، راز سر به مهر با شریک زندگیاش، رازی که تنها سالخوردگان از آن سر در میآورند، و این حرفی است، نامهای است مبهم، که معنیاش به قول شاعر: «تا وقت پیری ندانی…»
داستان کوتاه «مادرم»، با درونمایهی گمشدگی چه به مفهوم حقیقی و چه به مفهوم مجازیاش بازی میکند، بازی سرگرمکنندهای که نویسنده با وجود جوانی به وسوسهی سرگرمکنندهتر کردنش(پیچپدهتر کردن پیچیده) نمیافتد، به جای خواننده تصمیم نمیگیرد، به گزارشی ساده و سرراست از ماوقعی نه چندان معمول اکتفا میکند و داستان موفقی مینویسد.
موسیقی:
Schubert – Serenade
Vocal: Nana Mouskouri
Schubert:Impromptus Op.90
Piano: David Fray
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه، دادگاهی در تهران کاوه اشتهاردی، مدیر مسوول روزنامه ایران، منسوب به دولت جمهوری اسلامی، را به جرم «افترا و نشر اکاذیب» علیه مهدی هاشمی، فرزند آیتاله هاشمی رفسنجانی، به تحمل ۶ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.
قاضی سیامک مدیرخراسانی، رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، این حکم را در حالی صادر کرده که هیت منصفه مطبوعات آقای اشتهاردی را مجرم ندانسته بود.
در نظام قضایی جمهوری اسلامی، قاضی میتواند نظر هیت منصفه نپذیرد.
محکومیت آقای اشتهاردی به دلیل «موقعیت مناسب اجتماعی» او و از آنجا که او سوسابقه کیفری ندارد، به مدت سه سال تعلیق شده است.
علت شکایت مهدی هاشمی از روزنامه ایران، انتشار بیانیه گروهی از تشکلهای دانشجویی در این روزنامه بوده است که در آن اتهاماتی به آقای هاشمی وارد شده بود.
آقای اشتهاردی به قاضی دادگاه انتقاد کرده که به نظر هیت منصفه و دفاعیات او توجه نکرده است.
این در حالی است که او در جریان محاکمه خود اتهامات تازهای را هم به آقای هاشمی وارد کرده بود.
خبر / رادیو کوچه
شامگاه جمعه، یک شبکه تلویزیونی خصوصی در افغانستان تصاویری را پخش کرد که اجساد شماری از پناهجویان افغان را در مرز میان افغانستان و ایران به تصویر کشیده است.
شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، این تصاویر را جمعه شب پخش کرد، اما تاریخ دقیق وقوع این حادثه مشخص نکرد.
در این تصاویر جسدهای شماری از پناهجویان افغان در مرز ایران در نزدیک جادهای آسفالت شده افتادهاند و خودرو گشت نیروهای پلیس مرزی ایران و سربازان ایرانی در نزدیک این اجساد ایستادهاند و به اجساد و یکی دو نفر زخمی افغان نگاه میکنند.
در این تصاویر، افغانهای زخمی در حال تکان خوردن هستند، اما بهظاهر ایرانیهای حاضر در صحنه به این زخمیها توجهی ندارند.
این در حالی است که مقامهای سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان این تصاویر را «ساختگی» دانسته و وقوع رویدادی در داخل ایران که در آن پناهجویان افغان کشته و زخمی شده باشند را تکذیب کردهاند.
محمد دهقانی، مسوول مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی در کابل گفته است: «این تصاویر و این خبرها چرا همیشه از تلویزیون طلوع پخش میشوند؟ چنین چیزهایی را خود ما نشنیدهایم.»
او در ادامه افزود: «متاسفانه از تلویزیون طلوع همیشه خبرهای منفی پخش میشود که معمولن برای ما خیلی عجیب است. ما این موضوع را اصلن نشنیدهایم، چنین چیزی را رد و تکذیب میکنیم.»
از سویی دیگر مقامهای وزارت خارجه افغانستان اعلام کردند که در حال تحقیق در باره صحت و سقم این نوار هستند.
این نخستین بار نیست که از وقوع چنین رویدادهایی در مرز میان افغانستان و ایران گزارش میشود.
وزیر دادگستری افغانستان اخیرن در نشستی خبری در کابل گفت که در حدود پنج هزار پناهجوی افغان در ایران زندانی هستند که ۶۰ در صد آنان به قاچاق مواد مخدر متهم شدهاند.
مصطفا خلجی / رادیو کوچه
mostafa.k@koochehmail.com
و این منم
زنی تنها
در آستانهی فصلی سرد
در ابتدای درک هستی آلودهی زمین
و یاس ساده و غمناک آسمان
و ناتوانی این دستهای سیمانی
هشتم دی، هفتاد و ششمین سالروز تولد «فروغ فرخزاد»، یکی از بزرگترین و پراهمیتترین شاعران معاصر ایران بود. از آنجا که سیاست فرهنگی دولت ایران بر حذف نام فروغ فرخزاد و عدم چاپ آثار این شاعر تاکید دارد، برنامهی این هفته را تمامن به فروغ فرخزاد اختصاص دادهایم.
اما چرا جمهوری اسلامی با فروغ مخالفت میکند؟ جواب ساده است، زیرا فروغ فرخزاد به تنهایی زنانگی ادبیات معاصر ایران را بر دوش میکشد. فروغ با ترسیم خطی شاعرانه از عشق تا گناه، جامعهی اخلاقی امروز را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. جامعهای که زن آرمانی را موجودی مطیع و ماهیت زنانه را فقط در قالب همسر و مادر قابل ارایه میداند.
آن کلاغی که پرید
از فراز سرما
و فرو رفت در اندیشه آشفته ابری ولگرد
و صدایش همچون نیزه کوتاهی پهنای افق را پیمود
خبر ما را با خود خواهد برد به شهر
همه میدانند
همه میدانند
که من و تو از آن روزنه سرد عبوس
باغ را دیدیم
و از آن شاخه بازیگر دور از دست
سیب را چیدیم
همه میترسند
همه میترسند اما من و تو
به چراغ و آب و آینه پیوستیم
و نترسیدیم
سخن از پیوند سست دو نام
و همآغوشی در اوراق کهنه یک دفتر نیست
سخن از گیسوی خوشبخت منست
با شقایقهای سوخته بوسه تو
و صمیمیت تنهامان در طراری
و درخشیدن عریانیمان
مثل فلس ماهیها در آب
سخن از زندگی نقرهای آوازیست
که سحرگاهان فواره کوچک میخواند
ما در آن جنگل سبز سیال
شبی از خرگوشان وحشی
و در آن دریای مضطرب خونسرد
از صدفهای پر از مروارید
و در آن کوه غریب فاتح
از عقابان جوان پرسیدیم
که چه باید کرد؟
همه میدانند
همه میدانند
ما به خواب سرد و ساکت سیمرغان ره یافتهایم
ما حقیقت را در باغچه پیدا کردیم
در نگاه شرمآگین گلی گمنام
و بقا را در یک لحظه نامحدود
که دو خورشید به هم خیره شدند
سخن از پچپچ ترسانی در ظلمت نیست
سخن از روزست و پنجرههای باز
و هوای تازه
و اجاقی که در آن اشیا بیهده میسوزند
و زمینی که ز کشتی دیگر بارور است
و تولد و تکامل و غرور
سخن از دستان عاشق ماست
که پلی از پیغام عطر و نور و نسیم
بر فراز شبها ساخته اند
به چمنزار بیا
به چمنزار بزرگ
و صدایم کن از پشت نفسهای گل ابریشم
همچنان آهو که جفتش را
پردهها از بغضی پنهانی سرشارند
و کبوترهای معصوم
از بلندیهای برج سپید خود
به زمین مینگرند
فروغ فرخزاد نه تنها شعر نوی فارسی را ارتقا داد، بلکه از پیشتازان تجدد در ایران است. اگر چه نیما در شعر فارسی نوآور بود، اما شعر فروغ با حضور مطلق زن امروزی در آن، تازگی دارد. برای اولین بار در تاریخ ادبیات ایران، زن به عنوان زن در شعر فروغ راه یافت. از این رو، فروغ فرخزاد، در شمار پیشگامان عرصهی تجدد در ایران است.
همه هستی من آیه تاریکیست
که ترا در خود تکرارکنان
به سحرگاه شکفتنها و رستنهای ابدی خواهد برد
من در این آیه ترا آه کشیدم آه
من در این آیه ترا
به درخت و آب و آتش پیوند زدم
زندگی شاید
یک خیابان درازست که هر روز زنی با زنبیلی از آن میگذرد
زندگی شاید
ریسمانیست که مردی با آن خود را از شاخه میآویزد
زندگی شاید طفلی است که از مدرسه بر میگردد
زندگی شاید افروختن سیگاری باشد در فاصله رخوتناک دو همآغوشی
یا عبور گیج رهگذری باشد
که کلاه از سر بر میدارد
و به یک رهگذر دیگر با لبخندی بی معنی میگوید صبح بخیر
زندگی شاید آن لحظه مسدودیست
که نگاه من در نی نی چشمان تو خود را ویران میسازد
و در این حسی است
که من آن را با ادراک ماه و با دریافت ظلمت خواهم آمیخت
در اتاقی که به اندازه یک تنهاییست
دل من
که به اندازه یک عشقست
به بهانههای ساده خوشبختی خود مینگرد
به زوال زیبای گلها در گلدان
به نهالی که تو در باغچه خانهمان کاشتهای
و به آواز قناریها
که به اندازه یک پنجره میخوانند
آه …
سهم من اینست
سهم من اینست
سهم من
آسمانیست که آویختن پردهای آن را از من میگیرد
سهم من پایین رفتن از یک پله متروکست
و به چیزی در پوسیدگی و غربت واصل گشتن
سهم من گردش حزنآلودی در باغ خاطرههاست
و در اندوه صدایی جان دادن که به من میگوید
دستهایت را دوست میدارم
دستهایم را در باغچه میکارم
سبز خواهم شد میدانم میدانم میدانم
و پرستوها در گودی انگشتان جوهریم
تخم خواهند گذاشت
گوشواری به دو گوشم میآویزم
از دو گیلاس سرخ همزاد
و به ناخنهایم برگ گل کوکب میچسبانم
کوچهای هست که در آنجا
پسرانی که به من عاشق بودند هنوز
با همان موهای درهم و گردنهای باریک و پاهای لاغر
به تبسم معصوم دخترکی میاندیشند که یک شب او را باد با خود برد
کوچهای هست که قلب من آن را
از محلههای کودکیم دزدیدهست
سفر حجمی در خط زمان
و به حجمی خط خشک زمان را آبستن کردن
حجمی از تصویری آگاه
که ز مهمانی یک آینه بر میگردد
و بدینسانست
که کسی میمیرد
و کسی میماند
هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی میریزد مرواریدی صید نخواهد کرد
من
پری کوچک غمگینی را
میشناسم که در اقیانوسی مسکن دارد
و دلش را در یک نی لبک چوبین
مینوازد آرام آرام
پری کوچک غمگینی که شب از یک بوسه میمیرد
و سحرگاه از یک بوسه به دنیا خواهد آمد
بر اساس اشعار فروغ فرخزاد ترانههای بسیاری توسط خوانندگان خوانده شده که اشعار آن برگرفته یا بخشی از سرودههای اوست. چیزی نزدیک به پنجاه ترانه با صدای خوانندگان مختلف و اجراهای متفاوت بر اساس این شعرها خوانده شده است، حتا ترانهای با صدای «احمد ظاهر»، خوانندهی نامآشنای افغانی.
اما «فروغ فرخزاد» فقط یکبار، از سر تفنن شاید، شعری را به قصد ترانه شدن سرود. ترانهی «در خموشیهای ساحل» که روی موسیقی «کلیف بارمن» و با صدای «محمد نوری» اجرا شد. متن این شعر در هیچیک از پنج مجموعه اشعار او دیده نمیشود:
شب پریشان میخرامد در خموشیهای ساحل
میتپد در سینهام دل… تو میآیی تو میآیی
میتراود عطر بوسه از گل سرخ لبانت
میدرخشد دیدگانت… چه زیبایی چه زیبایی
میگشایی پرده راز با نگاهی پر ز تشویش
من به گوشت میسرایم نغمهای از غم خویش
در خموشیهای ساحل این منم تنهای تنها
خفته در آغوش رویا… چه رویایی چه رویایی
شب پریشان میخرامد در خموشیهای ساحل
میتپد در سینهام دل… تو میآیی تو میآیی
میتراود عطر بوسه از گل سرخ لبانت
میدرخشد دیدگانت… چه زیبایی چه زیبایی
اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه
سال 2010 هم گذشت و هنوز هم در سال قبل میلیونها انسان، با شکم گرسنه سر بر بالین گذاردند، در حالیکه رقابت برای ساخت و خرید و فروش گرانترین و مجللترین اتومبیلها و خانهها و جواهرات و هزاران چیز دیگر در دنیا ادامه داشت. سالی گذشت و باز هم هزاران نفر در جهان تنها به جرم داشتن عقیدهای متفاوت با حاکمان یا تودهی مردم اعدام یا کشته شدند. در سال گذشته بازهم همچون سالیان پیش، بسیاری از مردم حاضر نشدند تا بنشینند و مانند بچهی آدم با مخالفان خود گفتوگو کنند و بگویند و بشنوند، آخر میدانید این کار سختی است، چون ممکن است طرف مقابل با دلایل ما قانع نشود، پس چه بهتر که کارش را یکسره کنیم و او را به درک واصل کنیم.
365 روز سپری شد و بازهم عدهای خود را نمایندهی خدایی در زمین مینامند که هنوز قادر نیستند حتا وجودش را برای بیایمانان به او ثابت کنند. زمین یک دور دیگر به گرد خورشید زد و باز ما به دیگران برای برتری رنگ و نژاد و دین و طبقهمان فخر فروختیم و توی سرشان زدیم. پارسال هم بلایای طبیعی جان صدها هزار انسان دیگر را گرفت و ما هنوز راهی برای پیشگیری از آن نیافتهایم.
ای کاش برسد روزی که سالی بگذرد و با شادکامی از روزها و اتفاقات خوشی بگوییم که بر انسان و انسانیت گذشته است
سالی گذشت و دوباره آرزوهای فراوانی به سرانجام نرسید و بسیاری در افسوس رسیدن به چیزهایی ماندهاند که تمام عمر حسرت آن را کشیدهاند، همچون حکایت هزاران بازیگر گمنام سینما و انبوه ورزشکاران آماتور. در سال 2010، داغ داشتن یک دوچرخهی ارزانقیمت و یا یک عروسک کوچک بر دل کودکان زیادی در دنیا مانده است. سالی که گذشت و هنوز بسیاری در تمام عمرشان آبی بیکران دریا را ندیدند و صدای زیبای موجهایش را نشنیدند. یک سال دیگر سپری شد و بازهم بسیاری نمیدانند که مزهی غذاهای رستورانهای مجلل شهر چگونه است.
سال قبل هم خیلیها درگذشتند، در حالیکه فرصت نیافتند تا قهرها را به آشتی بدل کنند و کینههای بسیاری همچنان بر دلها ماند و زدوده نشد. در شب و روزهای سال گذشته بازهم عاشقان بسیاری نتوانستند به معشوقشان بگویند و فریاد بزنند که دوستشان دارند و رازشان سر به مهر ماند.
ای کاش برسد روزی که سالی بگذرد و با شادکامی از روزها و اتفاقات خوشی بگوییم که بر انسان و انسانیت گذشته است.
مهشب تاجیک/ رادیو کوچه
سابقهی نقاشی قاجار به دورههای پیشتر یعنی به آخرهای صفویه و به خصوص دوران زندیه میرسد. در دورهی سلسله صفوی و در زمان «شاه عباس» اول رابطه ایران با اروپا توسعه زیادی مییابد. در داخل، ایران از یک دوره ثبات طولانی، حکومت مرکزی با قدرت و رونق اقتصادی برخوردار است. شاه عباس در شمال شرقی دشمنی ازبکها را از بین برده و آنها را سرکوب کرده بود. و در مغرب ایران هم با ترکان عثمانی به نوعی صلح مسلح رسیده بود که خیال او را از مرزهای کشور آسوده میداشت. درقرن 17 روابط ایران با اروپا به حدی رسید که تا آن زمان به کلی برای دوطرف بیسابقه بود. این روابط، همهجانبه و هنری و فرهنگی هم بود.
در کنار نقاشی سنتی ایران یعنی «مینیاتور» که در حال شکفتگی و کمال بود، نقاشی دیواری یا دیوارنگاره هم به دربار راه یافت. زندگی پرشکوه و با تجمل درباری خواستار تزیین قصرهای گوناگونی بود که در اصفهان و قزوین و شهرهای دیگر ساخته میشد. مینیاتور بیشتر در خدمت تزیین کتاب بود و با خصوصیاتی که داشت به کار آراستن کاخها نمیآمد. برای این منظور نقاشی اروپایی سرمشق و نمونه خوبی بود. کاخ چهل ستون تحت تاثیر نقاشی اروپا رنسانس متاخر و بیشتر بهدست نقاشان همان سرزمین نقاشی شد. صحنهها، مجالس پذیرایی و بزم شاهانه، ورود سفیران، جنگ، رقص و بادهگساری و همه اینها بود.
نقاشی کلاسیک دوره قاجار درباری است. شاید این نخستین نکتهای باشد که در این نقاشی جلب توجه میکند
گذشته از کاخهای شاهی مثل «عالی قاپو»، «هشت بهشت» و غیره، خانههای بزرگان و اشراف که دیوارها و سقف آنها با تصویر یا نقش پرندگان و گل و بته تزیین میشد، درهمین دوره کلیساهای جلفا، شهر کوچک ارمنینشین در کنار پایتخت اصفهان هم بهوسیلهی نقاشان مسیحی تصویر میشد. در این دوره نقاشان هلندی در اصفهان مدرسه نقاشی دایر کرده بودند و هنر خود و شگردهای آن را به شاگردان ایرانی میآموختند. از طرف دیگر «محمد زمان» در دوران پادشاهی شاه عباس دوم با تقلید از نقاشان ایتالیایی آثار بدیع و ارزشمندی به وجود آورد. نقاشی این دوره به نوعی تعادل در پیوند میان نقاشی سنتی ایران و نقاشی اروپایی میرسد. استنباط نقاش ایرانی از «فرم» و دید او از عالم خارج با شیوههای تجسمی اروپایی جور میشود. ولی در هرحال ورود شیوه اروپایی و تاثیر آن به اندازهای است که «علیقلیبیک» از اهالی ارومیه و معروفترین نقاش دوره بعد از نادرشاه، معروف به فرنگی است. در ظاهر از آثار او چیزی باقی نمانده، شاید برای اینکه در زمانی بسیار پرآشوب زندگی میکرد، ولی شهرت او با معنی و نشان دهنده تصوری است که از هنر او داشتند.
نقاشی و زندگی هنری دربار قاجار درحقیقت از دومین پادشاه این خاندان شروع میشود، «فتحعلیشاه» بیش از سی و پنج سال سلطنت کرد، به جز زمان جنگهای ایران و روس، کشور به نسبت آرام و بیتلاطم بود. فتحعلی شاه بسیار دوستدار تجمل و شکوه بود. خود را، به تقلید از پادشاهان ایران باستان، شاهنشاه مینامید و به عظمت و طمطراق آنها تظاهر میکرد. در ظاهر به تقلید از طاق بستان کرمانشاه و صحنهی شکار «خسرو پرویز»، گفته بود تا نقش شکار او را در چشمه علی نزدیک تهران، استان فارس و جاهای دیگر بر سنگ بنگارند. همچنین سنگنگاره یدیگری او را با تاج و برتخت و درباریان را با لباس و در حالت رسمی درکنار، ایستاده نشان میدهد. او به ساختن مسجد، کاشیکاری، حجاری و امور ساختمانی دیگر علاقهمند بود و مسجدهای بزرگ و از نظر معماری با ارزشی در زمان او ساخته شد که مسجد شاه تهران یکی از آنهاست.
نقاشی دوره قاجار را که از اول قرن 19 شروع میشود و تا اوایل قرن بیستم ادامه مییابد، میتوان به دو دورهی کلی تقسیم کرد. از آغاز تا سلطنت ناصرالدین شاه یعنی تا سال های 1890 و بعد از آن.
نقاشی کلاسیک دوره قاجار درباری است. شاید این نخستین نکتهای باشد که در این نقاشی جلب توجه میکند. بازار هنر به معنای اخیر وجود ندارد. برخلاف دورهی فئودالی اروپا، روحانیت و سازمانهای روحانی در ایران مشوق و پرورنده هنر نبودند چون دین اسلام به هنر نقاشی نظر خوشی ندارد. به این ترتیب تنها خریدار هنر نقاشی دربار و اشراف دولتی بودند که از هنرمندان، نقاشان، شاعران، موسیقیدانان نگهداری کرده وسیله کارشان را فراهم و زندگیشان را تامین میکردند و در عوض نقاشان هم برای آنها کار میکردند. درچنین شرایطی نقاش با زندگی روزمره مردم عادی تماس چندانی نداشت، هرچند خود از میان آنها برخاسته باشد. همین شرایط کمابیش موضوع نقاشی را معین میکند. وقتی مشتری نقاشی دربار باشد و نقاش برای دربار کار کند، باید چیزهایی را بکشد که خوشایند یا مورد علاقهی دربار است. به همین سبب موضوع تابلوها، تک چهرهی شاه و شاهزادگان و بزرگان دولتی است. رقاص و نوازنده که مایه سرگرمی درباریان بودند و در یک کلمه مجالس بزم از موضوعهای دیگر تابلوهاست.
با توجه به این خصوصیات کار نقاشان این دوره بیشتر شخصی نیست، قراردادی است. اینطور نیست که هر چهرهای یا چیزی حالتی از آن خود داشته باشد، حالتی که آن را، به هر مناسبت و یا به هر علت، از صورتها و چیزهای دیگر متمایز کند. برعکس همانطور که گفته شد قواعد زیباییشناسی قراردادی است و طبق قراری ننوشته اما پذیرفته شده بهطور تقریبی همه چشمها بادامی و کشیده، ابروها پیوسته و پرپشت، صورتها گرد و سرخ و سفید و بهطور معمول سه چهارم لباسها همه فاخر و بدون کهنگی و پارگی است. صورت بچهها هم با حالت بزرگها ترسیم میشود و صورت بزرگترها بیشتر جدی و بیتفاوت است. خنده، گریه و یا هیجان در این آثار دیده نمیشود. قرارداد تا حدی است که عاشق و معشوق در بوس و کنار هم کلاه بوقی و نیمتاج جواهر نشان مرتب را از سر بر نمیدارند. و تار از دست عاشق پایین گذاشته نمیشود. فقط از دست معشوق که زیر چانه عاشق است میفهمیم که موضوع از چه قرار است و الا نشان دیگری برای بیتابی عاشق و معشوق در تابلو وجود ندارد.
تابلوهای این عصر بهطور معمول رنگ و روغن است. در نقاشی سنتی و کلاسیک ایران مینیاتور با رنگ و روغن کار نمیشد. این نوع رنگ را ما از نقاشی اروپایی گرفتهایم چون مواد رنگی که قبلن در مینیاتور بهکار میرفت برای ابعاد کوچک و روی کاغذ مناسب بود نه نقاشی دیواری با ابعاد بزرگ. رنگها طبیعی بود نه فرآورده شیمیایی یعنی آن را از مواد طبیعی میساختند. آشنایی با کیفیات رنگ به مناسبت آشنایی با هنرها و صنایع مختلف و مهمتر از همه قالیبافی از قدیم در میان صنعتگران و هنرمندان ایران وجود داشت. رنگها همانطور که یادآوری شد بهطور معمول طیفها و زمینه های قرمز و بهخصوص قرمز ارغوانی و اخرا، سیاه، سبزهای زنگاری و زمردی و ترکیبهای بینابین، مخلوط قرمز و قهوهای و یشمی و غفایی و بهطور کلی رنگهای شیرین زنده و شاداب هستند که برای چشم خوش آیند و لذت بخشند. از رنگهای تلخ و خفه و ملالآور مثل کبود چرک یا خاکستری کدر کمتر نشانی میتوان یافت.
از بزرگترین هنرمندان عصر و شاید سراسر دوران قاجار «محمودخان ملکالشعرا صبای کاشانی» بود. او را از جهت پیوستگی هنرهای درباری به یکدیگر نیز میتوان نمونه برجستهای دانست. زیرا هم ملکالشعرا هم خطاط و خوشنویس و هم بزرگترین نقاش دربار بود. مثال دیگری از پیوستگی نقاشی، شعر، ادب، تاریخ و رجال را میتوان مدتی بعدتر در وجود «فرصتالدوله شیرازی» جست که هم طراح و هم مورخ و جغرافیادان و هم باستانشناس زمان خود بود. نقاش بزرگ دوره افول قاجاریه «محمدغفاری» یا «کمالالملک» معروف است. او در 1264 در کاشان به دنیا آمد. پس از طی مقدمات، تحصیلات خود را در دارالفنون تهران در رشتههای فارسی و فرانسه، تاریخ و نقاشی ادامه داد. ناصرالدین شاه پس از دیدن یکی از صورتهایی که او کشیده بود، تشویقش کرد و در عمارت بادگیر شمسالعماره وصل به کاخ سلطنتی، نقاش خانهای ترتیب داد و او را در آن محل جا داد و ادامه داد تا زمان تبعیدش. برای مورخان هنر، دفتر نقاشی ایرانی با سقوط صفویه بسته میشود و آنچه را که به دنبال آن میآید یا نادیده میگیرند و به حساب نمیآورند و یا در قیاس با هنر اروپایی قرن هیجدهم و نوزدهم میسنجند و نتیجه میگیرند که نقاشی قاجار با وجود برخورداری از نوعی جذابیت بومی هنری همچنان ابتدایی، سطحی، عامیانه و خام باقی مانده است.
کیومرث/ تاجیکستان/ رادیو کوچه
در تاجیکستان حدود یک قـرن است که مردم از سال نو میلادی یا سال نو مسیحی تجلیل میکنند.
شهرداری دوشنبه پایتخت تاجیکستان میگوید امسال با نـصب ارچه سالنوی یا درخت کاج 20 میتری در مرکزی این شهر سال نو میلادی با شکوه تجلیل خواهد شد.
اکنون در کوچههای پایتخت تاجیکستان بابا نویل را که آن با نام «بابا برفی» معروف است، خواهید دید.
جشن سال نو میلادی در تاجیکستان از دوران شوروی به میراث مانده است و یکـم ژینور رسمن به عنوان آغاز سال نو پـذیرفته شده است.
در شب سال نـو میلادی که 31 دیسامبر فرا رسیده روز یکم ژینور ادامه خواهد یافت بیشتر ساکنان تاجیکستان در منزیل خود درخت کاج را آرا می دهند و دسترخوان پرناز و نیمت گسترده خوشحالی میکنند.
در بیشتر خانوادهها همراه با بابا نویل یا بابا برفی و برفک این عیـد را تجلیل میکـنند که رمز مهم سال نو به حـساب میرود.
اما پس از استیقلالیت تاجیکستان در آغاز دهه نودم قرن گذشته برای تحکیم جایگاه جشنهای ملی پیشنهادهای نیز جای دارند که جشن سال نو تجدید نظر شود.
اکثـر مردم هـماکنون نـوروز را که به 21 مارس راست میآید، جشن مهـم و آغاز سال ارزیابی میکنند.
«قادیر رستم» روشنفکر تاجیک گفته است: «دولت تاجیکـستان باید بیـست سال قـبل در زمانی که کشور از پهنای شوروی بیرن آمد نـوروز را رسمن سر سال اعلان میکرد.»
مقامات تاجیکستان نیز در چند سال اخیر بیشتر به تجلیل نوروز توجه نشان میدهند. ولی تا هنوز این عید رسمن به عنوان سر سال یا سال نو پذیرفته نشده است.
همچنین در تاجیکستانی که بیشتر از نود درصـد اهالیش از دین اسلام پیروی میکنند، به جشن سال نو میلادی به عـنوان یک جشن مذهبی مربوط به مسیحیان مینگرند.
پس از فروپاشی شوروی که مـراسم دینی را از میان برده بود و دینداران را همیشه تحت کنترل شـدید نگاه میداشت، گروههای اسلامی تلاش دارند که حالا از تجلیل سال نو میلادی جلوگیری شود.
آنها تجلیل سال نو میلادی را یک فرهنگ واریده میدانند که روسها هنوز در آغاز قرن بیست به آسیا مرکزی و از آن جمله به تاجیکستان آوردند و به یک رسم تبدیل دادند.
ولی دولت تاجیکستان که خود را دولـت دنیوی معرفی کرده است، روز سال نو را مثل عیدهای دیگر برای ساکنان روز تعطیل اعلان کرده و اجازه داده است که مردم از آن بهطور دلخواه تجلیل بکنند.
در روز سال نو در تاجیکستان کارخانهها کار نمیکنند و مردوم برای تماشا به پارکها رفته برای همدیگر سال خوب و خوش آرزو میکنند.
نسل دوران شوروی در تاجیکستان سال نو میلادی را به معنای پایان سال کاری و جشنی برای دلخوشی و تغییر تقویم میدانند.
با این وجود امروز مهمترین نکته این است که روشنفکران تاجیک میخواهند دولت این کشور رسمن معین بکند که تاجیکان آیا نوروز را سر سال بگویند و یا سال نو مسیحی را.
انتخابی که برای دولت تاجیکستان از مشکلترین انتخابها خواهد بود.
خبر / رادیو کوچه
آرتین غضنفری شهروند بهایی، که به اتهام حضور و مداخله در حوادث رو عاشورا به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود روز یکشنبه ۱۲ دی ماه برای اجرای حکم صادر شده بایستی خود را به زندان معرفی کند.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این شهروند بهایی،در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸ به اتهام حضور و مداخله در حوادث روز عاشورا بازداشت و در زندان رجایی شهر بهسر میبرد.
غضنفری ابتدا در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ با قید وثیقه از زندان رجایی شهر آزاد شده، ولی پس از یک هفته از آزادی در ۲۲ فروردین بار دیگر احضار و بازداشت و تا ۲۹ فروردین در زندان بوده و پس از آن با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده است.
دادگاه این شهروند بهایی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ برگزار و بر مبنای آن نامبرده به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
آرتین غضنفری همسر ژینوس سبحانی، منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر است که در ماههای گذشته از سوی دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
بیشتر بخوانید:
«محکومیت غضنفری، شهروند بهایی»
«دو سال حبس محکومیت یک فعال مدنی بهایی»
خبر / رادیو کوچه
روز شنبه، فاطمه عربسرخی، فرزند زندانی سیاسی فیضاله عربسرخی، روز شنبه ١١ دی ماه ٨٩، با قرار وثیقهای ۵۰ میلیون تومانی بهطور موقت از زندان اوین آزاد شده است.
به گزارش جرس، فاطمه عربسرخی، روز ٢٨ آذر ماه سال جاری، همزمان با احضار چند تن دیگر همچون هادی حیدری، محمد شفیعی و علیرضا طاهری به دادسرای مستقر در زندان اوین، مورد بازداشت قرار گرفته بود، که تنها عربسرخی در بازداشت مانده بود و بقیه دستگیرشدگان طی هفته گذشته آزاد شده بودند.
مقامات امنیتی، «برنامهریزی برای برگزاری برخی از جلسات» را، از اتهامات فاطمه عربسرخی و دیگر بازداشتشدگان اعلام کرده بودند.
بیشتر بخوانید:
«بازداشت چند فعال مدنی واعضای احزاب»
شنبه 11 دی 89/ 1 ژانویه 2011
اجرا: اعظم
استودیو: مارال
تقویم تاریخ
گزیدهی اخبار مطبوعات شنبه ایران
گزارش روز- «کوچههای تاجیکستان در سال نو»- کیومرث
دایرهی شکسته- «قربانی رنگ و نگاره در پای خودپرستی»- مهشب تاجیک
پسنشینی تند- «آنچیزهایی که نگذشت»- اکبر ترشیزاد
مجلهی خبری کابل- آرین
روز نگاشت- «اولین فضانورد افغان»- محبوبه
بخش اول خبرها
شعر در هفتهای که گذشت- «فروغ فرخزاد و دیگر هیچ»- مصطفا خلجی
قصههای ما، از رویا تا واقعیت- «مادرم»- شهره شعشعانی
بخش دوم خبرها
خبر / رادیو کوچه
با آغاز سال 2011 میلادی از روز شنبه، ریاست وزیر نفت جمهوری اسلامی بر کنفرانس اوپک بهعنوان یکی از پنج کشور بنیانگذار و همچنین دومین کشور دارنده ذخایر نفتی و دومین تولیدکننده نفتخام اوپک کلید خورده است.
به گزارش ایسنا، این درحالی است که ریاست کنفرانس اوپک پس از 36 سال و براساس حروف الفبا به ایران رسیده است.
اوپک در سپتامبر 1960 میلادی در بغداد تاسیس شد. تاسیس اوپک زمانی مطرح شد که شرکتهای نفتی و خریداران اصلی نفت خاورمیانه بدون مشورت با کشورهای تولیدکننده نفت، قیمت نفت را پایین آورده بودند و این قیمت روند نزولی در پیش گرفته بود.
در نتیجه پنج کشور ایران، عربستان، عراق، ونزوئلا و کویت این سازمان را پایهگذاری کردند.
آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه
صبح روز شنبه، یک تانکر نفتکش با یک خودرو تیز رفتار در شاهراه کابل- ننگرهار در افغانستان، سبب جان باختن پنج مسافر گردید.
به گفته شاهدان یک خودرو کرولا از ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به سوی کابل در حرکت بود و ساعت شش صبج و سی صبح امروز در مسیر راه با یک تانکر نفت تصادم نموده و به یک گودال سقوط کرد.
حمید اله یک شاهد این رویداد گفت چهار سرنشین کرولا با راننده آن در این رویداد ترافیکی جان باختند.
به گفته وی به دلیل بیتوجهی رانندگان و تیز رانی همه روزه رویدادهای ترافیکی در این شاهراه رخ میدهد.
شاهراه کابل – ننگرهار نیز به دلیل این رویداد ترافیکی برای مدتی مسدود شده بود، اما حالا دوباره بازگشایی شده است.
ولایت ننگرهار در شرق افغانستان با پاکستان هممرز بوده و به همین دلیل این شاهراه همواره مزدحم و پرحادثه میباشد.
آنچه در این بخش میآیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانهها است.
منبع: دانشجو نیوز
امروز (جمعه) بعد از نماز جمعه در تهران نمادی با عنوان یادبود روز ۹ دی در محل سردر اصلی دانشگاه تهران رونمایی شد.
این نماد که به نوشته خبرگزاری ایسنا، به مناسبت «حماسه ۹ دی» در سال گذشته رونمایی شده با ترکیب کلمه «دی» و عدد «نه» و تلفیق آن با نشان جمهوری اسلامی ساخته شده است.
۹ دی سالگرد تجمع سازمانیافته نیروهای طرفدار دولت است که جمهوری اسلامی از این با عنوان حماسه یاد میکند. سال گذشته و بعد از «عاشورای خونین» که تعدادی از هموطنانمان کشته شدند، دولت دهم با استفاده از اتوبوسهای فراوان تعدادی از طرفداران خود را در روز ۹ دی در تهران جمع کرد بهطوریکه بعد از این روز رسانههای وابسته به دولت، تعداد تجمعکنندگان را میلیونی اعلام کردند. اما این روز از سوی بسیاری از مردم در سایتها و رسانههای مجازی با عنوان «حماسه ساندیس» یاد میشود که اشاره به توزیع «کیک و ساندیس» بین هواداران دولت در آن روز دارد.
در نمادی که به این منظور در محل سردر اصلی دانشگاه تهران رونمایی شده است یک جمله از آیتاله خامنهای با عنوان: «مطمئن باشید که روز نهم دی امسال هم در تاریخ ماند، هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر میکند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسینبنعلی (ع) را میبیند. این کارها، کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد. این کار خداست، این دست قدرت الهی است.» درج شده است.
گفتنی است که بسیاری از مسوولین جمهوری اسلامی روز ۹ دی را پایان جنبش اعتراضی مردم یا به تعبیر آنها «پایان فتنه» عنوان میکنند.
خبر / رادیو کوچه
مسعود لدنی فعال ملی-مذهبی به اتهام تشکیک در سلامت انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و به استناد گزارش اداره اطلاعات استان خوزستان با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب و تایید دادگاه تجدیدنظر به دوسال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش جرس، شعبه سیزده دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان به قضاوت قاضی ناصر حجاریان و ماجد چنانی، مسعود لدنی از فعالان ملی-مذهبی و از اعضای جمعیت توسعه سیاسی و فرهنگی استان خوزستان به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.
بر طبق حکم صادره لدنی به اتهام «تشکیک در سلامت انتخابات، برگزاری جلسات و تبادل عقاید و نظرات، بازتاب بازدداشت وی به عنوان فعال ملی مذهبی در رسانههای خارجی» مستحق این حکم تشخیص داده شده است.
پیش از این بر طبق حکم صادره توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز، مسعود لدنی و همسر وی پروین کهزادی، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ترتیب به دوسال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.
در حکم دادگاه اولیه، مسعود لدنی به راهاندازی «جمعیت توسعه سیاسی فرهنگی خوزستان» بر پایه عدم اعتقاد به ولایت فقیه و جدایی دین از حکومت با «خط مشی براندازی نرم» متهم شده بود.
پروین کهزادی نیز متهم است که با علم به این موارد عضویت این تشکل را شده است. همچنین در این حکم به علت شرایط اجتماعی و با توجه به اینکه خانم کهزادی فرزند کوچک دارند حکم او به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است. پروین کهزادی از فعالان جنبش زنان است.
رادیو کوچه
روز جمعه، یک مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد دولت انگلستان بعضی از حسابهای شبکه انگلیسی زبان «پرستیوی» که بهطور ۲۴ ساعته از تهران و لندن برای مخاطبان بینالمللی برنامه پخش میکند و وابسته به دولت ایران است را در بانکهای مختلف بریتانیا تعطیل کرده است.
به گزارش ایرنا، محمد سرافراز معاون برون مرزی صدا و سیمای دولتی جمهوری اسلامی اظهار داشت: «پرستیوی شرکتی است در لندن که بر اساس قوانین انگلیس به ثبت رسیده است و مطابق قانون آن کشور نیز فعالیت رسانهای میکند.»
این در حالی است که هیچ مقام بریتانیایی و سایت پرستیوی تاکنون این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده است.
آقای سرافراز بریتانیا را متهم به اقدامی خلاف قانون کرده و افزوده است: «بانکها حق ندارند حساب بانکی رسانهای را که بر اساس قانون آن کشور عمل میکند، بدون دلیل ببندند.»
آقای سرافراز گفته است که «اسناد منتشر شده از پشت صحنه ارتباطات انگلیس» نشان میدهد که مقامهای امنیتی بریتانیا بهدنبال تعطیلی پرستیوی هستند.
محبوبه شعاع / رادیو کوچه
mahboobeh@koochehmail.com
یازدهم دی برابر یکم ژانویه مصادف است با زادروز «عبدالاحد مومند» نخستین فضانورد افغان. او که متولد سال 1337 است. در سال ۱۹۸۸ میلادی نه روز را در ایستگاه فضایی «میر» گذراند. وی هم اکنون در شهر «اشتوتگارت» در کشور آلمان ساکن است.
«عبدالاحد مومند» در یازدهم دیماه 1337 برابر با یکم ژانویه 1959 در شهر «غزنی» در کشور «افغانستان» به دنیا آمد. عبدالاحد پس از گذران مراحل تحصیلی، در مدرسه عالی پلیتکنیک و سپس دانشکده نیروی هوایی کابل فارغالتحصیل شد و بعد از آن در نیروی هوایی افغانستان به خدمت پرداخت و سپس راهی «اتحاد جماهیر شوروی» شد و به عنوان خلبان آموزش دید.
«عبدالاحد مومند» نخستین فضانورد افغان
همراهی مومند در برنامه فضایی شوروی، نماد مهمی در دوران اشغال افغانستان از سوی شوروی به شمار میآمد. اتحاد شوروی در آن دوران طی برنامهای با نام «اینترکاسموس»، سعی در افزایش مشارکت فضانوردان از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای بلوک شرق در برنامه اکتشافات کیهانی داشت.
عبدالاحد پس از گذراندن یک دوره آزمایشات به همراه فرمانده «ولادیمیر لیاخوف» و «والری پولیاکوف» در ماموریت سه نفره «سایوز تیام-۶» در تاریخ بیست و نه اوت ۱۹۸۸ از پایگاه فضایی «بایکونور» به فضا پرتاب شدند. فضاپیمای آنها سپس به ایستگاه فضایی میر متصل شد، و فضانوردان در طول اقامت در آن ایستگاه به پژوهشهای علمی و کیهانی دست زدند.
عبدالاحد مومند در جریان اقامتش در ایستگاه فضایی میر، از افغانستان عکسبرداری کرد و در آزمایشهای اخترفیزیکی، پزشکی و زیستشناختی شرکت کرد. وی از ایستگاه فضایی میر با «محمد نجیباله»، رییس جمهوری وقت افغانستان نیز گفتگویی تلفنی داشت.
گفته شده: «برخی رسانههای انگلیسیزبان در آن زمان به پخش اخبار نادرستی درباره این ماموریت فضایی پرداخته و وضعیت بازگشت فضانوردان به زمین را پرمخاطره و آنها را «گمشده در فضا» گزارش دادند. اما این اخبار بیپایه بود و این فضا پیما با فرودی موفقیتآمیز در «قزاقستان» بر زمین نشست.»
پس از بازگشت عبدالاحد مومند در آکادمی علوم افغانستان مشغول بهکار شد. سپس، مدتی بهعنوان معاون وزارت هوانوردی و توریزم افغانستان اشتغال ورزید و در همان زمان، درجه جنرالی را دریافت کرد و لقب قهرمان جمهوری افغانستان را بهدست آورد.
در حال حاضر، عبدالاحد مومند در آلمان زندگی میکند. او برای مدتی در مرکز مطالعات فضایی در آلمان استخدام شد و در حال حاضر در یک شرکت خصوصی مشغول به کار است.
منبعها:
ویکیپدیا
دانشنامه آریانا
گوگل
بر اساس نامه منتشر شده از سوی صنف چاپخانهداران در تهران به کلیه اماکن تحت نظارت این صنف ابلاغ شده است با کلیه افرادی که برای روز 25 بهمن ماه برابر با روز «ولینتاین» (از روزهای یادبود در فرهنگ مسیحیان) اقدام به انتشار کارت تبریک، پوستر، بروشور و جعبه کنند، برخورد خواهد شد.
خبر / رادیو کوچه
دفتر آیتاله خمینی، روز جمعه، حضور سیدعلی خمینی یکی از نوههای بنیانگذار جمهوری اسلامی در مراسم سالگرد راهپیمایی هواداران منسوب به دولت در تهران را که در برخی از وبسایتها و منابع اطلاعرسانی انتشار یافته را تکذیب کرده است.
در اطلاعیه این دفتر که روز جمعه ۱۰ دی منتشر شده، آمده است: «جناب آقای سیدعلی خمینی روز پنجشنبه نهم دی ماه ۱۳۸۹ در شهر مقدس قم بودهاند و مصاحبهای نیز با هیچ یک از رسانههای خبری نداشتهاند».
این در حالی است که پیشتر سایت خبری مشرق، از منابع اطلاعرسانی منسوب به دولت، گزارش کرده بود که علی خمینی، کوچکترین فرزند احمد خمینی، روز پنجشنبه در تهران در مراسم سالگرد راهپیمایی ۹ دی شرکت کرده است.
این وبسایت پس از آن متنی را هم تحت عنوان گفتوگو با علی خمینی منتشر کرد که در آن از قول او آمده بود که بر اساس احساس وظیفه در این مراسم شرکت کرده است.
اکنون دفتر آیتاله خمینی از مخاطبان رسانهها خواسته است که اخبار مربوط به خانواده آقای خمینی را از «منابع معتبر» دریافت کنند.
از سویی دیگر حسن خمینی و یاسر خمینی، دو نوه آیتاله خمینی در جریان اعتراضات انتخاباتی سال گذشته ایران از معترضان و مخالفان دولت حمایت کردند و بارها به دیدار خانواده زندانیان سیاسی یا چهرههایی رفتند که پس از تحمل مدتی بازداشت، از زندان آزاد میشدند.
لازم به ذکر است سایت مشرق در گزارشی که در آن ادعا شده بود علی خمینی در مراسم سالگرد راهپیمایی ۹ دی شرکت کرده است، نوشته بود که حضور او در این مراسم «آغازی بر یک حرکت تازه و انقلابی در خانواده حضرت امام» تلقی شده است.
رادیو کوچه
آغاز سال نو میلادی
۴۵ پیش از میلاد – گاهشماری «یولیانی» برای نخستین بار به اجرا درآمد. نوعی تغییر یافته از تقویم رومی است که توسط «ژولیوس سزار» معرفی شد.
این تقویم در دوره مسیحی نیز پذیرفته شد. تقویم یولیانی ۳۶۵ روز بود که برای هر ۴ سال یک روز به روزهای سال اضافه میشد. به علت دقیق نبودن کسر سال نسبت به سال اعتدالی هر ۱۲۸ سال یک روز عقب میافتاد و نیاز به تصحیح بود. که این باعث شد گاهشمار «گرگوری» ایجاد بشود تا اشتباه گاهشماری یولیانی را به یک روز در ۳۳۲۰ سال کاهش دهد.
1956 میلادی- چنین روزی «سودان» استقلال یافت. جمهوری سودان کشوری است در شمال شرقی آفریقا که پایتخت آن «خارطوم» است. این کشور بزرگترین کشور آفریقا و نیز بزرگترین کشور عربی است.
سودان که تا نیمه سده بیستم جزیی از خاک مصر به شمار میرفت و در سیطره انگلیسیها بود، در چنین روزی از مصر جدا شد و به استقلال رسید. ژنرال «عمر حسن احمد البشیر» از سال ۱۹۸۹ تاکنون رییس جمهوری سودان است.
جنگهای داخلی، بیثباتی دیرین نظام سیاسی، شرایط بد آب و هوایی، ضعف ارزش کالاهای تولیدی در بازار جهانی و سیاستهای نادرست اقتصادی از عمده دلایل فقر اقتصادی سودان به شمار میرود.
۱۳۳۷خورشیدی- «عبدالاحد موهمند» نخستین فضانورد افغان در این روز زاده شد. عبدالاحد در «سرده» در کشور افغانستان به دنیا آمد و از مدرسه عالی پلیتکنیک کابل و سپس دانشکده نیروی هوایی فارغالتحصیل شد. او در نیروی هوایی افغانستان به خدمت پرداخت و بعدن در اتحاد جماهیر شوروی به عنوان خلبان آموزش دید. او در سال ۱۹۸۸ میلادی نه روز را در ایستگاه فضایی «میر» گذراند.
عبدالاحد موهمند در جریان اقامتش در ایستگاه فضایی میر، از افغانستان عکسبرداری و در آزمایشهای اخترفیزیکی، پزشکی و زیستشناختی شرکت کرد.
1293 خورشیدی- پس از شروع جنگ جهانی اول، سپاه عثمانی شروع به تجاوز به خاک ایران کرد و شهرهای تبریز و ارومیه را به تصرف خود درآورده، به سمت شمال کشور پیشروی کرد. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران کرد و بر سر تصرف آذربایجان، جنگ شدیدی بین نیروهای روسیه و عثمانی درگرفت. در این نبرد، عده زیادی از مردم آذربایجان کشته و مجروح شده، اموال آنان به غارت رفت و سرانجام قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز شد. در نهایت عثمانیها عقبنشینی کردند و روسها منطقه آذربایجان را به تصرف درآوردند.
177میلادی- «مارکوس اورلیوس کومودوس آنتونیوس» (Marcus Aurelius Commodus Antoninus) امپراتور روم میان سالهای ۱۸۰ تا ۱۹۲ (میلادی) بود. پدرش «مارکوس اورلیوس» نیز امپراتور روم بود. با اینکه کومودوس پسر بزرگ پدرش نبود ولی از آنجا که برادر بزرگتر در زمان زندگی پدر مرد، پدرش وی را برای جانشینی برگزید. وی در چنین روزی در ۱۵ سالگی به کنسولی رسید و اینچنین جوانترین کنسول تاریخ روم شد.
او فرمان داده بود تا تندیسهای بسیاری از او بسازند که وی را چونان «هرکول» در پوست شیر و با گرز نشان میداد. او خود را باززاییده هرکول میدانست و گاه به تقلید از قهرمانان افسانهای در میدانهای مسابقه به جنگ با جانوران درنده میپرداخت.
1348 خورشیدی- قانون جمعیت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان به تصویب رسید. آییننامههای اجرایی این قانون از طرف وزارت فرهنگ و هنر و وزارت دادگستری و وزارت اطلاعات تهیه و به تصویب هیت وزیران میرسد
این قانون مشتمل بر سی و سه ماده و سه تبصره پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ دوشنبه سوم آذر ماه ۱۳۴۸ در جلسه یازدهم دی ماه به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
خبر / رادیو کوچه
وزارت کشور مصر در اطلاعیهای در اولین روز از سال 2011 میلادی عنوان کرد در اثر انفجار یک خودروی حامل بمب در خارج از کلیسایی در شهر اسکندریه 21 تن کشته و 40 نفر زخمی شدهاند.
به گزارش الجزیره، این انفجار دقایقی پس از آغاز سال جدید میلادی و همزمان با خروج مردم از کلیسای القدیسین رخ داده است.
این در حالی است که در هفتههای اخیر تنش میان گروههای دینی و مذهبی در مصر افزایش یافته است.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، پس از این انفجار مسیحیان قبطی به نیروهای پلیس سنگپرانی و به مسجدی حمله کردند.
به گزارش آسوشیتدپرس معترضان به داخل مسجد رفته و کتابهای آن را به خیابان پرت کردند.
یک کشیش محلی اظهار داشت اگر این انفجار دقایقی دیرتر که مردم بیشتری در حال خروج از کلیسا بودند رخ میداد، تعداد تلفات بسیار بیشتر میبود.
تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.
لازم به اشاره است مسیحیان ارتدکس قبطی مصر ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند.
به گفته تحلیلگران افزایش نفوذ اسلام سیاسی و کوتاهی حکومت مصر در کاهش نگرانی قبطیها به افزایش تنشهای دینی منجر شده است.
رادیو کوچه
مهمترین عنوانهای مطبوعات امروز ایران:
ایران
1) صدور قبض آب جداگانه برای مجتمعهای مسکونی دارای یک کنتور
http://www.iran-newspaper.com/#
از 15 دیماه برای هر واحد مجتمعهای مسکونی که امکان جداسازی کنتور آب ندارند قبضهای جداگانه صادر میشود.
معاون وزیر نیرو گفت: «از 15 دیماه، برای مجتمعهای مسکونی که جداسازی کنتور آب برای آنها مقدور نیست، برای هر واحد مسکونی یک قبض جداگانه صادر و میزان مصرف آب مجتمع تقسیم بر تعداد واحد مسکونی میشود.»
محمدرضا عطارزاده افزود: «در قانون هدفمندی یارانهها منظور از افزایش تعداد بهرهبرداران آب در صورت عدم جداسازی کنتور آب خانهها و واحدهای مسکونی این است که اگر ما برفرض یک مشترک و یک انشعاب داشتیم این را مثلن به یک واحد 20 انشعابی تبدیل میکنیم.»
2) شرایط استخدام معلمان حقالتدریس
http://www.iran-newspaper.com/
حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «معلمان دارای مدرک کارشناسی باید حداقل 4 سال و معلمان
با مدرک کاردانی باید حداقل 5 سال سابقه تدریس داشته باشند.»
معلمان حقالتدریس با داشتن سابقه کافی مشکلی برای استخدام ندارند اما استخدام موکول به سال آینده است.
جام جم
1) 9 دی، جریان فتنه را به احتضار انداخت
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100895072813
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه حماسه 9 دی مردم ایران خط بطلانی در تمام توطئههای دشمنان و فتنهگران بود، تصریح کرد: «حماسه 9 دی 88، جریان فتنه را به احتضار انداخت.»
2) مجارستان ریاست اتحادیه اروپا را به عهده میگیرد
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100895078861
مجارستان در حالی از ابتدای سال 2011 ریاست دورهای اتحادیه اروپا را به عهده میگیرد که یک روزنامه آمریکایی سیاستهای این کشور را به باد انتقاد گرفته است.
کیهان
1) دادستان تهران: «سران فتنه شرط نگذارند محاکمه قطعی است»
http://www.kayhannews.ir/891011/2.htm#other203
دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به شرط و شروطگذاری برخی سران فتنه گفت: «این نظام اسلامی است که برای فتنهگران شرط میگذارد و اولین شرط، محاکمه آنهاست.»
عباس جعفریدولتآبادی طی سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه تهران با تشریح ابعاد مختلف فتنه و توطئههای سال 88 اظهار داشت: «مردم باید بدانند که آمریکا و رژیم صهیونیستی در عقبه این فتنه بزرگ قرار دارند و باید طوری عمل کنیم که مجالی برای رشد فتنه به دست نیاید و بلکه محاکمه سران فتنه تیر خلاص به سوی آنها باشد.»
2) حضور نوه امام در مراسم 9 دی تهران خشم فتنهگران را برانگیخت
http://www.kayhannews.ir/891011/14.htm#other1401
حضور حجتالاسلام سیدعلی خمینی نوه امام راحل در مراسم بزرگداشت حماسه 9 دی که در مهدیه تهران برگزار شد، خشم فتنهگران را برانگیخت.
به گزارش منابع خبری، حجت الاسلام سیدعلی خمینی عصر پنج شنبه در بازگشت از سفر قم به تهران خود را به مراسم مهدیه تهران رساند تا با حضور در میان امت حزباله ضمن گرامیداشت سالروز حماسه به یاد ماندنی 9 دی، با آرمانهای امام راحل و رهبرمعظم انقلاب نیز تجدید پیمان کند.
این گزارش حاکی است پس از اعلام خبر حضور نوه امام راحل در مراسم 9 دی تهران، سران فتنه به تکاپو افتاده و تلاش کردند تا به طرق مختلف به سیدعلی خمینی فشار آورده و وی را مجاب به تکذیب حضورش در مراسم فوق نمایند.
رسالت
1) وضعیت عسکری هر چه سریعتر مشخص شود
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=50078
سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان با ارسال پیامی به دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به انتشار اخبار اخیر درباره «علیرضا عسکری»، خواستار مساعی جمیله «بان کی مون» برای روشن شدن هر چه سریعتر وضعیت این تبعه ایرانی شد.
2) صدور احکام متهمان پرونده غائله مسجد قبا در شیراز
http://www.resalat-news.com/Fa/?code=50094
یک منبع آگاه قضایی از صدور احکام آشوبگران مسجد قبای شیراز توسط دادگاه ویژه روحانیت خبر داد. این منبع آگاه در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: «دو نفر از آشوبگران و مخلان نظم که با طرفداری از «علیمحمد دستغیب» اقدام به رفتار و اعمال غیرقانونی و اخلال در نظم عمومی و ضرب و شتم مردم کرده بودند، به شلاق، تبعید و جریمه نقدی محکوم شدهاند.» این منبع آگاه قضایی افزود: «صدور احکام در مورد برخی دیگر از این آشوبگران طرفدار علیمحمد دستغیب علاوه بر شلاق، زندان قابل خرید نیز تعیین شده است.»
خراسان
1) ۷ عضو القاعده در سردشت دستگیر شدند
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=11&id=463476
یک منبع مطلع از دستگیری هفت عضو القاعده در شهرستان سردشت، در جنوب آذربایجان غربی، خبر داد. این منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، در گفتوگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: «این افراد از حدود یک ماه گذشته شناسایی و تحت پیگرد قانونی بودند که به دستور مرجع قضایی دستگیر شدند.»
2) ترکستانی: «رییس جمهوری استعفای من از سازمان ملی جوانان را پذیرفت»
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=11&id=463496
«فرحناز ترکستانی» در حالی که بر روی تخت بیمارستان بستری بود در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از پذیرش استعفای خود از سوی رییس جمهوری خبر داد تا داستان تعیین ریاست سازمان ملی جوانان وارد فاز جدیدی شده و گزینههای جدید تصدی این پست بهطور جدیتری مطرح شوند. پیشتر برخی رسانهها از «آزاده اردکانی» رییس موزه ملی ایران و همچنین «تهمینه میلانی» معاون بقایی در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خبر داده بودند.
همشهری
1) نبرد دود و باران در آسمان تهران
http://www.hamshahri.net/news-124526.aspx
در حالیکه کشمکشها در آسمان آلوده کلانشهر تهران میان بارندگی و آلودگی هوا جریان دارد، بهنظر میرسد آلودگی هوا تاکنون در این نبرد نابرابر میان آسمان و زمین بر سر وزش باد و بارش برف و باران با گذشت نیمی از نخستین ماه فصل زمستان پایداری خود را حفظ کرده است.
2) انتقاد کشورهای غربی از محکومیت مخالف پوتین
http://www.hamshahri.net/news-124508.aspx
محکومیت جدید «میخاییل خودورکوفسکی»، میلیاردر سابق نفتی روسیه از سوی دادگاهی در این کشور باعث انتقاد کشورهای غربی و اتحادیه اروپا شد.
دنیای اقتصاد
1) رکوردهای جدید در بازار سکه
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=238182
پنجهزار تومان افزایش دیگر در قیمت سکه باعث شد که نرخ فروش سکه بهار آزادی در روز پنجشنبه به 365 هزار تومان برسد که صعودی بالغ بر 15 هزار تومان در یک هفته را نشان میدهد. در همین مدت، سکه طرح قدیم نیز با 17هزار تومان افزایش به مرز 400 هزار تومان، یعنی نرخ 395 هزار تومان رسید. در بازار جهانی نیز نرخ هر اونس طلا که روز پنجشنبه در نرخ 1404 بسته شده بود، در روز جمعه مجددا رو به صعود گذاشت و به 1412 دلار رسید.
2) صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرد، 2 روند متفاوت در اقتصاد 2011
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=238191
اولیور بلانچارد، اقتصاددان ارشد صندوق بینالمللی پول، گفت در سال 2011 شاهد بهبود اقتصادی با دو سرعت خواهیم بود. رشد ضعیف در اقتصادهای پیشرفته برای پایین آوردن نرخ بیکاری کافی نخواهد بود. درحالی که اقتصادهای نوظهور با این چالش روبهرو خواهند بود که چگونه از رونق بیش از حد اجتناب و جریان شدید سرمایه را کنترل کنند.
مهمترین عنوانهای رسانههای امروز مالزی:
خبرگزاری برناما
- آغاز سال 2011 در مالزی بسیار گرامی داشته شد.
- سخنگوی سابق به عنوان دهمین فرماندار صباح سوگند یاد کرد.
- به طوفان زدگان در کوالا پرلیس کمکرسانی شد.
- محیالدین: «تحت روحیه یک مالزی واحد، وحدت در جامعه پرورش میابد.»
- مشکلات اجتماعی نوجوانان در پایتخت بر طرف شده است.
- مردم در نگری سمبیلان توجه بیشتری به صنایع کوچک و متوسط دارند.
- دستاندرکاران صنعت روغن نارگیل نگران قانون مصوبه هیترییسه هستند.
- کره شمالی خواستار پایان دشمنی با کره جنوبی شد.
- با انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در کلیسایی در مصر، 7 تن کشته شدند.
- هشدار نمایندگان سازمان ملل به رهبران ساحل عاج در مورد زیر پا گذاشتن حقوق.
- بر اثر غرقشدن یک کشتی باری متعلق به کره شمالی دو تن کشته و 15 تن دیگر ناپدید شدند.
- انفجار بمب در پایتخت نیجریه 4 نفر را کشت.
روزنامه استار
- خوشآمدگویی گرم به دهه جدید در مالزی.
- نجیب: «قدرتی که بتواند کشور را بسازد در دست مردم است.»
- چوآ، رهبر اتحادیه چینیتباران: «پشتیبانی از دولت برای رسیدن به اهدافش الزامی است.»
- ستارهشناسان و متخصصان فنگشوی پیشبینی میکنند که سال 2011 سالی بسیار خوب باشد.
- دانشآموزان سال اولی بسیار برای آموختن اولین درس شوق دارند.
- دانشمندان مالزیایی موفقیت چشمگیری در نجات جنگلها در جهان داشتهاند.
- جسد یک مرد در فاضلاب پیدا شد.
- رهبر معنوی حزب اسلامگرا: «اسلام فعالیتی را مثل ورزشهای هوازی ممنوع نکرده است.»
- در پنانگ سیستم ضد پخش کردن کیسههای پلاستیکی فعال شد.
- محمود عباس از آمریکا و اروپا خواست تا پیشنویس صلح دیگری تدوین کنند.
- روسیه انتقادها در مورد دستگیری خودروکفسکی را رد کرد.
- مصر به فعالان ایرانی اجازه ورود به غزه را نداد.
- شبکه اجتماعی مجازی برای همجنسگرایان ارتش آمریکا تشکیل میشود.
- به مناسب ورود به سال 2011 آتش بازی در سیدنی و افتادن گوی درخشان معروف در نیویورک انجام گرفت.
روزنامه نیو استریت تایم
- نجیب در آغاز سال نو از مالزیاییها خواست تا آینده بهتری را بسازند.
- حلقه اتحاد مالزیاییها در سال 2011 کامل میشود.
- نرخ رینگیت بدون توقف در حال بالا رفتن است.
- رستوراندارها: «استفاده از آرم یک مالزی، مبنای سیاسی ندارد.»
روزنامه مالایی میل
- یک شخص معتاد در سونجی بالو مورد اتهام قتل هم قرار گرفت.
- پیکنیک رفتن برای خانواده کلانگی تبدیل به یک تراژدی شد.
آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه
افراد مسلح ناشناس بالای دو منزل مسکونی در ولایت کندهار نارنجک پرتاب کرده و سبب مرگ دو تن گردیدند.
مقامات محلی در ولایت جنوب شرقی کندهار میگویند در این رویداد که شب گذشته رخ داد، بر علاوه دو کشته شانزده تن دیگر زخمی شدهاند.
در میان زخمیشدگان زنان و کودکان نیز شامل است.
زلمی ایوبی سخنگوی والی کندهار گفت این حمله از سوی طالبان صورت گرفته است، اما طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.
از سوی دیگر ناتو در افغانستان امروز با انتشار یک اعلامیه از کشته شدن پنج طالب مسلح در ولایت کندهار خبر داده است.
در اعلامیه ناتو آمده است که این افراد روز گذشته در پی یک عملیات ناتو که به هدف دستگیری یک فرمانده محلی طالبان اجرا شد کشته شده است.
بر اساس معلومات ناتو در این عملیات فرمانده محلی طالبان که مسوولیت ماینگذاریهای کنار جاده را نیز به عهده دارد، موفق به فرار شده است.
کندهار در جنوب شرق افغانستان زادگاه ملاعمر رهبر طالبان و از ناامنترین ولایات افغانستان بهشمار میرود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر