-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

Lastest News from Shahrgon for 01/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



این نمایش که توسط نغمه ثمینی نوشته شده و به عنوان اولین تجربه کارگردانی پیام دهکردی بر صحنه رفته بود، برای کسب مجوز چندین بار توسط شورای انتخاب مرکز هنرهای نمایشی، شورای نظارت خانه هنرمندان و مدیران این دو مرکز بازبینی شده بود.

این نمایش که بازیگرانی همچون پگاه آهنگرانی، ستاره پسیانی، خاطره حاتمی، آیه كیانپور، ضیا ساداتی، سارا بهرامی و نازگل نادریان درآن  ایفای نقش می کردند به  دغدغه های نسل دهه 60 وآسیب های اجتماعی وفرهنگی آنها می پرداخت.  رویدادهای زندگی"نوا"عنوان قهرمان اصلی نمایش از کودکی تا سال 88 با ساختاری  اپیزودیک روایت می شد، و با مرگ او در رخدادی تراژیک به پایان می رسید.

یکی از دست اندرکاران نمایش به "روز" گفت: "شب قبل از توقیف افرادی از ارشاد و اطلاعات به سالن آمدندوازاجرا فیلمبرداری کردند. دیروز و درحالیکه بازیگران برای اجرای اماده می شدند، ناگهان مامورین امینتی به سالن ریختند و اعلام کردند نمایش به دستور مقامات بالا توقیف شده است."

مامورین وقتی با اعتراض دست اندرکاران که مجوز مرکز هنرهای نمایشی را داشتند رو به رو شدند، اعلام کردند که نمایش بدستور حمید شاه آبادی، معاون سپاهی وزیر ارشاد توقیف شده است.

یکی از اعضای گروه اجرا هم به روز گفت: "معلوم نیست وضعیت خانواده تئاتر در آینده چگونه خواهد بود. تشدید فشارهای دولت بر تئاتر همه را نگران کرده است. حس اعتماد و اطمینان از میان رفته است و به این ترتیب کیفیت خروجی نمایش های تولید شده پایین تر از همیشه شده است.مردم دیگر به تئاتر نمی آیند و مجموعه تئاتر شهر به تدریج تبدیل به ساختمانی با جمعیت اندک شده است."

منبع: روزآنلاین / پرستو سپهری


 


به گزارش ایلنا، احمد حکیمی‌پور در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین فعالیت‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار کرد: در این جلسات ضمن بحث در خصوص مسائل جاری موضوع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آثار و نقاط ضعف و قوت آن همواره بررسی می‌شود و همچنین بحث تعامل اصلاح‌طلبان درخصوص انتخابات آینده و شروط اعلام شده از سوی برخی شخصیت‌ها توسط گروه‌ها به طور جداگانه مورد بحث قرار می‌گیرد تا به شورای هماهنگی بیاید و به یک تصمیم واحد برسیم.

وی افزود: مسایل مطرح شده برای حضور در انتخابات، کف خواسته‌های اصلاح‌طلبان است چرا که تاکید بر اجرای قانون اساسی است لذا جنجال برخی نیروهای رقیب برای ما تعجب‌آور بود.

حکیمی‌پور تصریح کرد: امروز اتحاد و همگرایی در اصلاح‌طلبان به مراتب بیشتر از اصول‌گرایان است و جریان اصلاح‌طلب جریانی دائمی است که در چهارچوب قانون عمل می‌کند و باید دید در ارتباط با عمل سیاسی و عمدتاً انتخابات چه تصمیمی گرفته می‌شود.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه افزود: در جلسات این شورا همچنین منشور اصول‌گرایی مورد بحث قرار گرفت و ما تلاش برای ارائه آن را، نشانه شکاف در جریان اصول‌گرا می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه دیدار با مراجع و شخصیت‌های سیاسی در دستور کار این شورا است خبر داد که دیدار با هاشمی‌رفسنجانی در اولویت است و پیگیری می‌شود.

منبع: کلمه


 


اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران روز ۳ بهمن (۲۳ ژانویه) در مراسم شروع به کار "فتا" گفت: "در حال حاضر تمام اقدامات تروریستی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد، به نحوی که در پرونده شهید علیمحمدی نیز تمام طراحی‌های عملیاتی و مبادله اطلاعات بر محور اینترنت بود."

مقام های دولت و پلیس ایران، در سال های اخیر همواره بر اهمیت کنترل بیشتر فضای اینترنت تاکید کرده و دلیل اصلی این امر را مقابله با جرایم اخلاقی، مالی و امنیتی دانسته اند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم و استفاده گسترده مخالفان دولت از فضای اینترنت برای انتشار دیدگاه ها و فراخوان های اعتراضی؛ نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، بسیج، قوه قضائیه و وزاتخانه های اطلاعات، مخابرات و ارشاد تلاش های گسترده ای را برای مقابله با اقدامات مخالفان در این فضا انجام داده اند.

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی سال گذشته هزینه‌های بسیاری را در کشور ما تحمیل کردند که به علت شایعه پراکنی و شناختن گروه‌های ضد حکومتی توسط یکدیگر بود

اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس ایران

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سرتیپ احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان امروز خود با اشاره به نقش "شبکه های اجتماعی" (سایت هایی از قبیل فیس بوک و تویتر) در اعتراضات ضد دولتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفته است: "شبکه‌های اجتماعی اینترنتی سال گذشته هزینه‌های بسیاری را در کشور ما تحمیل کردند که به علت شایعه پراکنی و شناختن گروه‌های ضد حکومتی توسط یکدیگر بود."

واحد مرکزی خبر صدا و سیما نیز در گزارشی از سخنان امروز اسماعیل احمدی مقدم، از قول وی نقل کرده است که "متاسفانه امروز با دست خودمان امکان جاسوسی و سوء‌استفاده دیگران را از اطلاعات و مسائل خصوصی خود فراهم می کنیم".

به گزارش همین خبرگزاری، آقای احمدی مقدم همچنین خواستار تشکیل پست الکترونیکی ملی، موتور جستجوی ملی و اینترانت (اینترنت داخلی) ملی نیز با هدف "افزایش ضریب امنیتی در فضای مجازی" شده و بر لزوم تصویب قوانین جدید برای "باز شدن دست پلیس در برخورد با مجرمان" تاکید کرده است.

مقام های دولت ایران، فعالیت های مخالفان دولت در فضای اینترنت را مصداق جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی و نوعی تلاش برای براندازی حکومت می دانند.

منبع: بی. بی. سی


 


به گزارش تحول سبز متن کامل این نامه به شرح زیر مباشد:

سلام آقای رییس!

امیدوار هستم که امروز صبح اخبار را چک کرده باشید، و نیم نگاهی هم به اخبار حقوق بشر انداخته باشید و در میان اخبار حقوق بشر، اخبار نقض حقوق بشر در ایران برای تان به قدری عادی و کم اهمیت نبوده باشد که حداقل تیتر خبر مربوط به ایران را نخوانده باشید. آقای رییس واقعیت تلخی است، اما خبر اعدام اگر هر روزه شود، قبحش ریخته میشود. اگر هم اخبار را نخوانده اید، و یا برای تان اخبار ایران اهمیتی نداشته است، اجازه میخواهم تا من به استحضارتان برسانم. امروز صبح به وقت تهران، جعفر کاظمی و محمدعلی حاجآقایی به همراه سه نفر دیگر امروز صبح اعدام شدند. آقای رییس، کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیهای اعلام کرده است که از ابتدای سال نوی میلادی تا کنون ۴۷ نفر در ایران اعدام شدهاند، یعنی به طور متوسط هر هشت ساعت یک نفر در ایران اعدام شده است. امیدوارم برای شما جان یک ایرانی با یک شهروند آمریکایی و یا یک یهودی ساکن اسراییل یکسان باشد، چرا که شما نماینده همه ملت ها و همه ابنا بشر هستید!

آقای رییس من فرزند عیسی سحرخیز هستم. اسم او را حتما شنیده اید. او یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج می باشد که حتی اجازه انتقال به بیمارستان را برای مداوای پزشکی نمی دهند. اگر نمی دانید، باید بگویم که تا کنون چند بار در زندان بی هوش شده است. حتی اخبار از فلج شدن او حکایت دارد.

آقای رییس من ایرانی هستم. یعنی جایی که هزاران نفر را به جرم شرکت در یک اعتراض ساده، که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی حکومت فعلی ، حق هر شهروند است، زندانی کرده اند. حتما نام کهریزک را شنیده اید و میدانید که چه فجایعی در آن جا رخ داد. آقای رییس از شما خواهش میکنم، لحظه ای فکر کنید که به جای پدر امیر جوادی فر هستید. پسرتان را به پلیس تحویل میدهید، ولی جنازه وی را تحویل میگیرید! چه حالی خواهید داشت؟ همچینین خواهش میکنیم خود را به جای مادر عبدالله مومنی بگذارید، و خبر دار شوید که سر فرزندتان را برای اعترافات کاذب، در کاسه توالت کرده اند؟ آقای رییس اگر فرزند شما را همچون آرش صادقی مجبور کرده بودند که کاسه توالت را لیس بزند، چه حالی داشتید؟

جناب آقای رییس،

شما نماینده ارزش های انسانی هستید. یکی از ارزشمندترین ره آوردهای بشر در تاریخ طولانی خود، عدالت و آزادی بوده است. و شما این بار سنگین را به دوش میکشید که دادستان انسان ها باشید. پس انتظار بی جایی نخواهد بود اگر از شما خواستار باشم که در ایفای وظیفه قانونی خود در برابر نقض سازمان یافته حقوق بشر، مصرتر باشید.

آقای بان کی مون،

شکنجه، ممانعت از معاینه و مداوا، اعدام در بی خبری وکیل، تجاوز و صدها مورد دیگری که امروز در زندان های جمهوری اسلامی و با آمریت شخص سید علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی صورت میگیرد، همگی خلاف منشور حقوق بشر می باشند. منشوری که کشور ایران نیز پایبند به رعایت آن بوده است. اکنون و بر اساس هزاران گزارش توسط سازمان های حقوق بشری، حقوق زندانیان سیاسی در ایران ضایع میشود. از شما تقاضا دارم در جهت ایفای وظیفه و تکلیف قانونی خود، همراه با کمیته حقیقت یاب، حداقل به ایران سفر کنید و از نزدیک مشاهده نمایید که زمانی که شما رییس سازمان ملل بودید، چگونه انسان هایی را در سیاهچاله های قرون وسطی شکنجه میکنند و از کوچکترین حقوق انسانی، همچون حق مداوا تحت پزشک متخصص محروم می نمایند

مهدی سحرخیز


 


واشنگتن پست این مطلب را به نقل از یك شبكه اطلاعاتی خصوصی كه توسط مقام‌های امنیتی سابق آمریكا اداره می‌شود، گزارش داد.

این شبكه كه به عنوان یك شركت خصوصی با نام Eclipse Group شناخته شده از سوی یك پزشك نامشخص در این بیمارستان این اطلاعات را ارایه كرده است.

این پزشك در اطلاعات خود اعلام كرد: در حالی كه من به طور شخصی در جریان مداوای ملاعمر نبودم ارزیابی‌های من بر اساس آنچه دیدم و شنیدم این بود كه ملاعمر خونریزی یا گرفتگی در رگ‌های مغزش داشته است.

این پزشك اضافه كرد كه به نظر می‌رسید ملاعمر با عارضه مغزی نیز روبرو بوده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه واشنگتن در این گزارش عنوان كرد كه آژانس اطلاعاتی پاكستان (ISI) ملاعمر را به سرعت به بیمارستانی در كراچی انتقال داد و رهبر طالبان افغانستان در این بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت.

پس از سه تا چهار روز از عمل جراحی وی به مقام‌های آژانس اطلاعاتی پاكستان تحویل داده شد و به وی دستور داده شد كه برای چند روز به طور مطلق به استراحت بپردازد.

اگر چه پاكستان به طور رسمی یك هم پیمان ائتلاف بین‌المللی در مقابله با طالبان در افغانستان بوده اما مقام‌های آمریكایی مدتهاست سرویس اطلاعاتی پاكستان را به رفتارهای دوگانه متهم كرده است.

گفته می‌شود كه سرویس اطلاعات پاكستان هم چنان یك هم پیمان نزدیك ملاعمر است.

این در حالی است كه پاكستان همیشه قاطعانه این اتهام‌ها را رد كرده است.

حسین حقانی، سفیر پاكستان در واشنگتن نیز گزارش این شركت خصوصی امنیتی آمریكا را بی‌اساس توصیف كرد.

وی به روزنامه واشنگتن پست گفت: حتی برخی اوقات اطلاعات بدست آمده از حرفه‌ای‌ها نیز اشتباه از آب درمی‌آید. همكاری‌ سرویس اطلاعاتی پاكستان با ملاعمر بی‌پایه و اساس است.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه خاطرنشان كرد كه این شركت امنیتی خصوصی توسط رئیس سابق مركز ضد تروریستی آژانس اطلاعات مركزی آمریكا، یك دیپلمات بازنشسته و یك متخصص عملیات‌های اطلاعاتی نیروهای ویژه ارتش آمریكا در عراق اداره می‌شود.

یك منبع در شورای كویته نیز اعلام كرد كه شرایط جسمانی ملاعمر در حال بهبودی است و سخنرانی‌های او واضح قابل شنیدن است.  یك مقام آمریكا در كابل نیز به روزنامه واشنگتن پست گفت: در حال بررسی این اطلاعات هستیم.

منابع وزارت خارجه انگلیس نیز اعلام كردند كه چند مقام اطلاعاتی این كشور در حال بررسی اطلاعات ارایه شده در مورد ملاعمر هستند.

منبع: ایسنا


 


در سال 1994 جشنواره ی بزرگ فرهنگ ایران را در سیدنی برگزار کرد و تندیس کوروش بزرگ در همان جشنواره در پارک دهکده‌ی المپیک سیدنی برپا شد.  در سال 1998 دومین همایش بزرگ فرهنگ ایران را برپا کرد و ایرانشناسانی را که نامهای بزرگ دارند از آمریکا و اروپا و هندوستان و ارمنستان و قفقاز و تاجیکستان به سیدنی فراخواند. در سال 2003 در گرامیداشت سومین هزاره آموزه های زرتشت، سومین همایش بزرگ ایران شناسی را در دانشگاه مک واری برپا نمود و بیست و دوتن از نام دارترین استادان زرتشت شناس، و ازآن میان رییس جمهور تاجیکستان را به سیدنی فراخواند.

در سال 2003 نخستین مناظره ی تلویزیونی را با حجت الاسلام محمد هدایتی انجام داد و این سراغازی شد برای یک رشته مناظره های تلویزیونی دیگر و سرانجام اجرای یک رشته برنامه های تلویزیونی از رسانه‌های گوناگون ایرانی در آمریکا.
هومر آبرامیان برای شناساندن فر و فرهنگ ایران‌زمین تا کنون بیش از 25 بار به دور جهان سفر و در شهرهای گوناگون سخنرانی کرده و آرمان بزرگ او برپا کردن تندیس کوروش بزرگ در همه ی شهرها و کشورهای بزرگ جهان است.

احداث دانشگاه بین‌المللی کوروش بزرگ Cyrus the Great International University در اورگان نیز در راستای همین هدف تاسیس می‌شود.

در آرمان نامه‌ی دانشگاه جهانی کوروش بزرگ آمده‌است:

دانشگاه جهانی کوروش بزرگ در روز ۵ نوامبر ۲۰۱۰ در استان اورگان در کشور آمریکا به شماره 92-72603 به ثبت رسیده‌است. این دانشگاه که به عنوان یک سازمان ناسودبر به فعالیت می‌پردازد، قرار است که از تاریخ ۲۹ اکتبر سال 2011  آغاز به پذیرش دانشجو نماید.  رشته‌های آموزشی دانشگاه جهانی کوروش بزرگ که به زبان‌های فارسی و انگلیسی است عبارتند از:

ایران‌شناسی؛ تاریخ – گیتاشناسی – فرهنگ و آئین‌های ایرانی – بنمایه‌های فرهنگ ایران‌شهری – دین‌های ایرانی – زبان‌ها و گویش‌های ایرانی – دبیره‌ها یا خط‌های ایرانی .

هستی شناسی یا عرفان ایرانی در دوره‌های پیش و پس از اسلام؛ ادب و زبان پارسی – هنرهای ایرانی – مردم شناسی ایران – دانش‌های دینی (دین‌های آریایی – دین‌ها و آئین‌های ابراهیمی – تورات – مسیحیت – اسلام) - دانش سیاسی – تاریخ سیاسی – مدیریت و برنامه ریزی – جامعه شناسی – روانشناسی.

فلسفه و هستی شناسی؛ تاریخ فلسفه – سرشت و گوهر آدمی – باستانشناسی – مهندسی – کامپیوتر.

آدرس صندوق پستی و ایمیل تماس این دانشگاه به این قرار است:

Cyrus the Great International University

P.O.BOX 25185

Los Angeles Ca.90025-9998

USA

Email: shawnparvar@gmail.com


 


این منابع آگاه در ادامه افزودند: فرزند رئیس جمهور مادام العمر مصر که یکی از اصلی ترین گزینه های جانشینی پدر بوده، هنگام فرار از کشورش 97 کیف و چمدان و نیز 36 کارتن با خود به همراه برد.

گفته می شود بارگیری وسایل همراه «جمال مبارک» تحت تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه قاهره انجام شد.

این خبر اکنون به طور گسترده در سایت های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر در مصر رد و بدل می شود و موجب خشم هرچه بیشتر شهروندان مصری شده که این روزها با الگوگیری از انقلاب تونس، دست به اعتراض و تظاهرات گسترده علیه «حسنی مبارک» زده اند.

در همین حال این منابع آگاه در ادامه از فرار «احمد عز» دبیرکل حزب ملی مصر نیز خبر دادند.

این منابع آگاه اعلام کردند: «احمد عز» با هواپیمایی اختصاصی مصر را به سمت نامعلومی ترک کرد. اما برخی اخبار غیر موثق حاکی از آن است که «جمال مبارک» و همسر و دختر و نیز «احمد عز» همگی به سمت لندن فرار کردند.

منبع: برنا


 


به گزارش ايلنا، به گفته شاهدان ‌اين حادثه در زمان ورود کارگران شيفت شب کارخانه روی داد. بعد از اين حادثه شماری از کارگران کارخانه به شرايط سخت کار اعتراض کردند.

کارگران تاسيس يک تشکل کارگری را برای حمايت از حقوقشان در کارخانه ايران خودرو را خواستار شدند. برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ايام تعطيل مانند روز اربعين اعتراض داشتند.

به دستور جواد نجم الدين، مديرعامل گروه صنعتی ايران خودرو، تيم ويژه ای برای پيگيری اين حادثه تشکيل شده است.

۶ نفر در شرکت فوت کرده‌اند و ۲ نفر در بيمارستان فوت کردند.

کاميون هووو کاميون مشکل داری است که رانندگان آن بارها نسبت به کيفيت آن اعتراض داشته‌اند. اين کاميون چينی است و توسط شرکت ايران خودرو ديزل مونتاژ می شود.

مسئولين ايران خودرو البته می‌گويند که تاکنون ۴ نفر در اين حادثه کشته شده‌اند و آماری غير از اين کذب است اما منابع خبری کشته شدن ۸ نفر را تاييد می‌کنند.

منبع: ايلنا


 


بر اساس اين گزارش ها، حادثه یاد شده ساعت ۱۱ و ۳۰دقيقه سه شنبه شب رخ داد و در جریان آن، ۱۳ نفر نيز زخمی شده اند.

خبرگزاری های ایران در مورد دليل انحراف اين کاميون، توضيح بيشتری نداده اند، اما جمعی از کارگران ايران خودرو در بيانيه ای که به اين مناسبت انتشار داده اند، گفته اند که ترمز کاميون کمپرسی بنز دچار نقص فنی شده بود و در حال ورود از درب شماره ۹ ايران خودرو بود که بر اثر بريدن ترمز، با تعدادی از کارگران برخورد کرد.

اين بيانيه نيز شمار کشته شدگان را چهار نفر ذکر کرده است.

در اين ميان، وبسايت گروه صنعتی ايران خودرو، در خبر کوتاهی در مورد اين حادثه، بی احتياطی راننده را دليل بروز اين اتفاق دانسته است.

در همين حال، برخی از رسانه های رسمی در ايران، از اعتراض کارگران کارخانه ايران خودرو خبر داده اند.

واحد مرکزی خبر و خبرگزاری ايلنا نوشتند: بعد از اين حادثه، شماری از کارگران کارخانه به شرايط سخت کاری اعتراض کردند و تاسيس يک تشکل کارگری را برای حمايت از حقوق شان در کارخانه ايران خودرو خواستار شدند.

بر اساس اين گزارش، برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ايام تعطيل، مانند روز اربعين، اعتراض داشتند.

اين رسانه ها اشاره ای به چگونگی اين اعتراض نکردند، اما کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری در بيانيه ای، از متشنج شدن اوضاع در کارخانه ايران خودرو پس از اين حادثه خبر داده و گفته است که کارگران عليه جواد نجم الدين، مدير عامل کارخانه، شعار داده اند.

بر اساس اين گزارش که تاکنون از سوی منبع ديگری تاييد نشده، ميان کارگران و نيروهای حراست کارخانه ايران خودرو درگيری روی داده است.

کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری همچنی گفته است که نيروهای ضد شورش به محل کارخانه اعزام شدند و تظاهرات کارگران را سرکوب کرده اند.

در اين حال، جمعی از کارگران ايران خودرو با انتشار بيانيه ای، روز چهارشنبه را روز عزا و تعطيل اعلام کردند و از هزاران کارگر اين کارخانه خواستند تا در اين روز، دست از کار بکشند.

تاکنون خبر تاييد شده ای در مورد دست از کار کشيدن کارگران اين کارخانه منتشر نشده است.

البته وبسايت «جهان نيوز»، از سايت های اصولگرای منتقد دولت، روز چهارشنبه از تجمع کارگران ايران خودرو در مقابل دفتر مديرعامل اين کارخانه  شرکت خبر داد و نوشت: مديران ايران خودرو برای منتشر نشدن اخبار داخل اين کارخانه، روز چهارشنبه را برای تمام کارگران ستادی ايران خودرو و شرکت های تابعه تعطيل اعلام کردند.

کارخانه ايران خودرو، بيش از ۱۰ هزار کارگر دارد که در سه شيفت مشغول کار هستند.

در اين ميان، جواد نجم الدين، مديرعامل گروه صنعتی ايران خودرو، با گفتن تسليت به خاطر کشته شدن چهار کارگر اين کارخانه، دستور داده است تا تيم ويژه ای برای پيگيری اين حادثه تشکيل شود.

به گفته برخی از کارشناسان، آمار حوادث ضمن کار در ايران بالا است، اما گزارش های مربوط به همه اين حوادث منتشر و اعلام نمی شوند.

محمد صفوی، کارشناس حوادث ضمن کار در کانادا و فعال سابق سنديکايی در ايران، در گفت و گو با راديو فردا، این موضوع را تایید می کند و در پاسخ به این پرسش که در قوانين ايران، تا چه اندازه درباره ايمنی کارگران توجه شده است، پاسخ می دهد: «در قانون کار ايران، به مسائل بهداشت و ايمنی کارگران اشاره شده است. همچنين نهادهای خصوصی وجود دارند که در اين زمينه کار می کنند و موارد غير ايمن و غير بهداشتی کار را متذکر می شوند. ولی مسئله اصلی در صنعت و نهاد، اولاً با يک نهاد کار بسيار استبدادی روبرو هستيم. فضای کار ما يک فضای دموکراتيک نيست، يعنی کارگران تشکل ها و سنديکاهای مستقل خود را ندارند.»

وی می افزايد: تجربه جهانی می گويد هر جا تشکل و سنديکا وجود داشته، توانسته‌اند با نظارت کامل بر اجرای دقيق قوانين بهداشت و ايمنی محيط کاری، صدمات و خسارات ناشی از حوادث کار را پايين بياورند. ولی از آنجا که ما يک سيستم نظارتی مؤثر در محيط های کاری نداريم، در نتيجه، قوانين موجود هم بسيار بی اثرند و کارفرمايان معمولاً به اجرای آن تن نمی دهند.

اين کارشناس حوادث ضمن کار اشاره می کند: حتی بر اساس آمارهای دولتی می بينيم که مسئول ۸۰ تا ۹۰ درصد از حوادث کار، کارفرمايان و عدم نظارت دولتی هستند.  بازرسان بايد کارخانه ها و معادن را کنترل کنند، اما اين محيط ها معمولاً مورد بازرسی قرار نمی گيرند.

وی تاسيس تشکل های کارگری را عامل مهمی در وادار کردن کارفرمايان به رعايت ايمنی محيط های کار می داند.

در همين ارتباط، به گزارش خبرگزاری ايلنا، حسن صادقی، معاون دبير کل خانه کارگر تهران، گفت: مطابق قانون، کارفرما نمی‌تواند بدون پيمان دسته جمعی معتبر، برای کارگران بيش از دو ساعت اضافه کاری تعيين کند.

وی با اشاره به اينکه در شرکت ايران خودرو هيچ تشکل صنفی کارگری فعاليت ندارد، گفت: روز اربعين، ‌روز تعطيل رسمی است که مطابق قانون کار، کارفرما نمی تواند بدون توافق با کارگر و تشکل صنفی کارگری در اين روز، کارگاه يا کارخانه را داير کند.

اين مسئول خانه کارگر همچنين گفت که در سال‌های گذشته، مسئولان ايران خودرو از طريق اضافه کاری‌های طاقت فرسا، بر کارگران فشار آورده‌اند.

منبع: رادیو فردا / بهروز کارونی


 


عسگر جلالیان نماینده دیر، کنگان و جم و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در تماس با رسانه‌های ایرانی خبر داده که در مناطقی از ایران، افزایش هزینه سوخت تراکتورها و سایر ماشین‌های کشاورزی سبب شده است که کشاورزان آن‌ها را رها کنند و برای شخم زدن مزارع خود بار دیگر به گاوآهن و قاطر و الاغ متوسل شوند.

نماینده مجلس گفته است که به‌طور کلی بررسی مشکلات اجرائی و آئین‌نامه‌ای طرح هدفمندی کردن یارانه‌ها با دشواری جدی روبرو است. به گفته جلالیان، دولت از مسئولان دستگاه‌های اداری خواسته است که مشکلات مربوط به طبقه‌بندی شدن یارانه‌ها را دسته‌بندی کرده و به ستاد مرکزی هدفمندی یارانه‌ها گزارش دهند، اما تاکنون این گزارش‌ها به مرکز نرسیده است.

مجلس و گزارش‌های نادرست

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، وزرای نفت و نیرو، برپایه گزارش‌هائی که از استان‌ها دریافت می‌کنند، گزارش‌های مثبتی تسلیم مجلس کرده‌اند که با واقعیات موجود تناقض دارد.

جلالیان افزوده است که به دلیل عدم همکاری مسئولان مناطق مختلف، دولت توانائی جمع بندی درست شرایط موجود را ندارد و مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند. به عنوان نمونه، گزارش‌هائی که تسلیم مجلس شده، کاهش مصرف انرژی در بوشهر را مثبت ارزیابی می‌کنند، در حالی که ماهی‌گیران به علت ناکافی بودن سهمیه مواد سوختی و گرانی آن، صید را رها کرده‌ و بیکار شده‌اند.

در مورد بازگشت بخشی از کشاورزان ایران به وسایل قدیم شخم‌زنی مثل گاوآهن و قاطر یا الاغ، نماینده مجلس گفته است:«این در شرایطی اتفاق می‌افتد که ما می‌خواهیم به سمت پیشرفت و توسعه گام برداریم و استفاده از تکنولوژی‌ها را سرلوحه قرار دهیم. این عقب‌گرد به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست.»

گرانی شیر و بلیت مترو و اتوبوس

جنبه‌های منفی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، به تدریج در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی ایران هم آشکار می‌شود. به تازگی حسن چمنی رئیس هیئت مدیره صنایع شیر ایران به خبر آنلاین گفته است:«کارخانجات پگاه، طبق بخشنامه رئیس گروه صنایع شیر، موظف شده‌اند قیمت محصولات را تا پایان سال‌جاری تغییر ندهند، اما برخی از مدیران پیش‌بینی می‌کنند که با صدور قبض‌های جدید، هزینه‌های آن‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یابد. در حوزه حمل و نقل نیز تاکنون هزینه‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا رفته است.»

چمنی گفته است:«صنعت شیر باید از یارانه برخوردار شود، چون رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد.»

همزمان، به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، متروی تهران نرخ بلیت مترو را برای سال آینده ۴۸۰ تومان اعلام کرده است. این نرخ در صورتی اعمال خواهد شد که دولت یارانه‌ای به مترو ندهد. دانشجو همچنین گفته است:«در صورت کمک دولت، می‌توان نرخ دیگری برای بلیت مترو تعیین کرد. بلیت اتوبوس‌ها نیز، در صورت عدم کمک دولت افزایش خواهد یافت.»

منبع: دویچه وله


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به shahrgon-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به shahrgon@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته