-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 01/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: سمیه فرید، فعال حقوق زنان و عضو سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کلمه، وی در روزهای پایانی سال گذشته در حالی که برای پی‌گیری وضعیت همسرش به زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد و چند هفته بعد با تودیع وثیقه شصت میلیون تومانی آزاد شد.

 


 


ندای سبز آزادی: مسعود آقایی فعال ملی، مذهبی و دانش آموخته رشته مهندسی، روز دوشنبه گذشته از بند ۳۵۰ اوین به منظور انتقال به زندان قزل حصار کرج، به قرنطینه اوین منتقل شد.

به گزارش کلمه، با وجود آنکه به دلیل شیوع گسترده آنفولانزا در زندان قزل حصار، اعلام شده بود که این زندان از پذیرفتن زندانی جدید معذور است، آقایی پس از دو روز یعنی چهارشنبه ششم بهمن ماه به همراه علیرضا فرزانه یکی دیگر از زندانیان حوادث پس از انتخابات که پیش از این در بند ۳۵۰ به سر می برد، به آن زندان فرستاده شد.

دلیل این انتقال از سوی ماموران زندان اوین عدم تناسب اتهام این دو زندانی سیاسی با بند ۳۵۰ اوین بیان شده است. این در حالی است که بسیاری از زندانیان بند ۳۵۰ اوین از اتهام مشابه آنان تحت عنوان اخلال در نظم عمومی در جریان حوادث پس از انتخابات برخوردارند.

شنیده شده است زندان قزل حصار زندانی سیاسی ندارد و ظاهرا این دو نفر ناچار به سپری کردن محکومیت خود در کنار زندانیان جرایم عادی هستند.

در عین حال چون در حکم مسعود آقایی هیچ اشاره ای به تبعید به زندانی دیگر نشده است،این انتقال کاملا غیرقانونی است.

مسعود آقایی از بیماری برونشیت و آسم رنج می برد، که به دلیل شرایط نامناسب زندان قزل حصار کرج که هم اینک آنفولانزا در آن شیوع پیدا کرده، خطر ابتلای وی به ذات الریه وجود دارد. این موضوع خانواده او را بسیار نگران کرده است.

مسعود آقایی از متخصصان زبده ساختمانی و از مدیران عالی رتبه ستاد بازسازی خوزستان در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی و در بحبوحه جنگ تحمیلی بوده است. وی پیش از این نیز در سال هشتاد به اتهام سیاسی در زندان بود که با قید وثیقه آزاد شد. او که سال گذشته به همراه همسرش بدر السادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت شده بود ، به دلیل شرکت در تجمع های اعتراضی مردم در روزهای پس از انتخابات پر از مناقشه سال گذشته، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 


 


ندای سبز آزادی: به‌دنبال وقوع حادثه شب گذشته برخورد کامیون در کارخانه ایران خودرو که به کشته و زخمی شدن جمعی از کارگران این کارخانه منجر شد؛ اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به مناسبت حادثه دلخراش کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران ایران خودرو در اربعین حسینی به شرح ذیل است:

در روز تعطیل رسمی – اربعین حسینی که باید مسلمانان در حال عزاداری باشند، مهمترین و بزرگترین کارخانه خودرو سازی ،کارگران را سر کار می برند و در حوالی نیمه شب تریلری که معلوم نیست به چه دلیل کنترلش خارج می شود تعداد زیادی کارگر را کشته و زخمی می کند چه کسی مقصر است !؟

چه کسی باید پاسخ گو باشد؟ آیا می توان جان انسانهایی که هر یک سر پرست یک خانواده بوده اند را بازگرداند؟ آیا می توان جواب قانع کننده ای برای آنها داشت؟ تا کی باید منتظر وقوع چنین حوادثی باشیم.

مقصر مدیریت کارخانه است که کارگران را در شب اربعین حسینی به سر کار می کشاند؟ یا مقصر راننده تریلر است که نتوانسته خودرو خود را کنترل کند، یا اشکال ازتریلربوده که شاید مشکل فنی داشته و ترمزها به موقع عمل نکرده،هر چه که باشد مهم این است که در پی این حادثه دل خراش جان انسانهایی که قصد داشتند شبانه کار کنند گرفته می شود و تعداد قابل توجهی هم زخمی و روانه بیمارستان می شوند.

به یاد می‌آوریم کارگران معدنی در شیلی را که در زیر زمین حبس شده بودند و طی چند ماه کار شبانه روزی همه آنها سالم از فاصله صدها متر زیر زمین سالم بیرون آورده شدند در آن حادثه رئیس جمهور شیلی حاضر و ناظر عملیات نجات بود، اما در ایران بارها معادن و کارخانجات ما دچار حادثه می شوند و تعدادی از کارگران جان می بازند و رسانه های ما در حد گفتن یک حادثه کوچک از آن می گذرند و مسئولی راجع به آن کنجکاوی نمی کند، بیانیه ای حداقل به بهانه دلجویی از کسی صادر نمی شود انگار این گونه وقایع طبیعی است و اگر اتفاق نیافتد اشکال دارد اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مراتب تاسف و تاثر خود را از حادثه شب گذشته اعلام و به خانواده های متوفی تسلیت می گوید و برای بازماندگان صبر و سلامتی آرزو می کند و منتظر است ببیند وجدان های بیدار چه توضیحی برای این حادثه دارند آیا سوالی طرح می شود؟ آیا تحقیقی صورت می گیرد؟ و در نهایت آیا صادقانه علت وقوع حادثه به افکار عمومی گفته می شود و هزاران آیا های دیگر….

 


 


ندای سبز آزادی: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی گزارشی درباره نامه اخیر احمدی نژاد علیه مجمع تشخیص مصاحت نظام منتشر کرده و جملات احمدی نژا در این نامه را با جملات تفسیر کیهان در سال ۸۲ علیه جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام مقایسه کرده است. مقایسه ای که باعث پیدا شدن شباهت های بسیار نزدیک آنها شده است . این پایگاه این پرسش را مطرح کرده است که آیا نامه احمدی نژاد را کیهان نوشت. متن این گزارش به شرح زیر است:

اینکه کیهان از درک قلم آیت الله هاشمی غافل بماند نکته تازه ای نیست چرا که وقتی پس از قریب ۲۳ سال بعد از نوشتن نامه سال ۵۹ هاشمی به امام در مورد رئیس جمهور منحرف متحیرانه پرسش کردند که واقعا در زمان نوشتن آن نامه و آن جملات به امام چه حالی داشتید ؟ می توان بر عمق آن واقف شد. اما نکته عجیب در آن است که همین ها چند سال بعد به خود اجازه بدهند که در نگارش شخصی یادداشت آیت الله هاشمی تشکیک کنند و مدعی شوند که این قلم ، قلم هاشمی نیست ! ولی بر این هم چندان نباید خرده گرفت چرا که اصولا برای این جریان میزان حال افراد است و شاخص تعیین این میزان هم خود اینها ! وگرنه مگر اینها نمی دانند قلم هاشمی بیش از نیم قرن سابقه دارد و قریب به اتفاق اطلاعیه های جامعه روحانیت مبارز در دوران مبارزه به همین قلم مستظهر است که اینها هنوز بر بصیرت و نفوذش غافلند! ولی وقتی ناگهان وقتی امروز با شباهت بسیار عجیب تفاسیر سال ۸۲ کیهان و نامه احمدی نژاد در سال ۸۹ علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه می شویم دچار تشکیک عجیبی می شویم چرا که این شباهت آنقدر نزدیک و عینی است که یا باید بپذیریم سوالات ۸۲ کیهان را احمدی نژاد نوشته و یا نامه ۸۹ ایشان را کیهان !؟ البته این را هم نه چندان عجیب باید دانست چرا که قلم کیهان آنچنان در خدمت است که اولین انتقاد علیه بیانیه ۱۹ دی ماه هاشمی در دفاع از کیان روحانیت ، مرجعیت و ولایت فقیه را می تراود! امیدواریم دامنه این اشتراک قلم خدای ناکرده به تحلیل کیهان در سال ۸۲ علیه اصل « ولایت مطلقه فقیه » و ادعای طراحی آن برای تابع کردن فقهای شورای نگهبان از امام راحل (ره) نیانجامد چرا که مهم ترین هدف جریان ضد روحانیت بعد از تخریب روحانیت ، ساحت مراجع و ارکان قانونی نظام به یقین جایگاه ولایت فقیه است با نگاهی به سطور ذیل این شباهت قلم در حمله به جایگاه مجمع مشهود است :

بخشهای از نامه احمدی نژاد در بهمن ماه ۱۳۸۹ علیه جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارکان قانونی نظام :

“این چه روشی است که استثنا تبدیل به قاعده می‌شود و مجمع تشخیص که تدبیر رهبری کبیر انقلاب برای تشخیص مصلحت و ارائه مشورت در رفع معضل ارجاعی در موارد خاص و استثنایی است برخلاف حکمت تشکیل آن، بزرگترین مصلحت نظام را که همانا التزام به قانون اساسی و اصل قانون‌گرایی است زیر پا می‌گذارد و این خود تبدیل به چالش برای نظم و مدیریت کشور می‌شود……

………استثنا نمی‌تواند اصل قاعده را مخدوش کند. متاسفانه رویکرد به نحوی است که گویا با تمسک به مصلحت نظام که در یکی از اصول قانون اساسی آمده است- خارج از حدود صلاحیت قانونی مقرر در همین اصل- می‌توان تمامی اصول قانون اساسی را دستخوش تغییر قرار داد…..

………همان‎طور که می‌دانید در دولت‌های گذشته معمولا مجالس جهت تامین نظر دولت اصرار به ارجاع مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت می‌کردند و غالبا این مجمع نیز در راستای تامین نظر دولت مصوبه مجلس را تأیید می‌کرد(!!؟)

……..قانون اساسی میثاق دینی و ملی مردم است و هر سه قوه و نهادهای سیاسی مانند مجمع تشخیص باید فقط در حدود صلاحیت‌های تعریف‌شده در قانون اساسی عمل نمایند و هیچ‎یک از اصول قانون اساسی نباید به نحوی مورد استناد و کاربرد قرار گیرد که اصل قانون اساسی و قانون‎مداری نظام اسلامی را مورد خدشه قرار دهد…

………تلاش مدیریت مجمع (آیت الله هاشمی ) و برخی اعضای آن ( فقها و بزرگان نظام منصوب مقام معظم رهبری ) به ویژه رئیس محترم مجلس ( دکتر علی لاریجانی ) و متاسفانه همراهی رئیس محترم قوه قضائیه ( آیت الله آملی لاریجانی ) در دخالت دادن مدیریت مجلس و قوه قضائیه در اموری مانند تصمیم‌گیری‌های صندوق توسعه ملی و عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی یک بدعت آشکار و متضمن تغییر قانون اساسی و مخدوش‌کردن روند مدیریت کشور است……

……..تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است، آیا مجلس می‌تواند اصلی از اصول قانون اساسی را تفسیر کند و بعد از ایراد شورای نگهبان، مجمع صلاحیت مجلس را به تفسیر قانون اساسی تسری دهد؟ یا فی‌المثل آیا قانون اساسی اجازه می‌دهد مجلس تصویب آیین‌نامه اجرایی را در صلاحیت خود اعلام کند و بعد از ایراد شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخلاف اصل یکصد و سی و هشتم و هفتاد و یکم قانون اساسی صلاحیت مجلس را به تصویب آیین‌نامه اجرایی گسترش دهد؟

بخشهایی از مصاحبه سال ۸۲ کیهان با آیت الله هاشمی که ناظر بر انتقاد و زیر سوال بردن جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصل ولایت مطلقه فقیه است :

” ……این چه روشی است که اکنون در مجمع جاری است و از حالت استثناء خارج و تبدیل به قاعده شده است یعنی به بهانه حذف و اصلاح قانونی که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان است کل قانون را بر هم بریزد و قانون جدیدی را تشکیل دهد و تبدیل به چالش برای مدیریت کشور نماید مثل همین کاری که با بودجه سال ۸۱ دولت آقای خاتمی کردید ؟

…….در اینجا یک نکته فقهی وجود دارد. در قانون اساسی در اوصاف فقهای شورای نگهبان گفته شده که آگاه به مقتضیات زمان و مکان باشند. این بحث مطرح است که اگر اعضای شورای نگهبان با توجه به این دو عنصر رای می دادند، کار به اینجا کشیده نمی‌شد. یعنی بر اساس احکام اولیه نظر نمی‌دادند. ولی شورای نگهبان روی احکام اولیه مقاومت می‌کرد. از طرف دیگر گفته می‌شود که برخی از اعضای شورای نگهبان می‌گفتند: ما موظف نیستیم از نظر امام تبعیت کنیم. چون در قانون اساسی خصیصه «مجتهد بودن» برای اعضای شورای نگهبان گفته شده و مجتهد باید رای خودش را بدهد و تبعیت از نظر امام وجاهتی ندارد. بعدها در مسئله «ولایت مطلقه» معلوم شد که حتی اگر مجتهد هستند، باید در مسایل حکومتی از ولایت تبعیت کنند نکته مورد نظر این است که یک سال پس از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام باز هم امام ( ره) بر اصل بودن شورای نگهبان تاکید می کنند یعنی در سال ۶۷ و بعد از جنگ و قبل از بازنگری قانون اساسی که می خواستند اختیارات تعزیرات را به مجمع بدهند و اصلاحاتی در بندهای مربوط به مجمع انجام دهند باز به شورای نگهبان تاکید می کنند که شما خودتان قبل از هر چیز مصلحت را در نظر بگیرید چون در آن زمان مجمع هنوز در قانون اساسی نیامده بود و وجودش شبهه نقض قانون اساسی را ایجاد کرده بود؟

 


 


ندای سبز آزادی: در حالی که خبرگزاری فارس از دستور معاون اول احمدی نژاد برای خروج دانشگاه‌های خواجه نصیر طوسی و علامه طباطبایی از تهران خبر داده، معاون وزیر علوم و رؤسای این دو دانشگاه، این خبر را تکذیب کردند.

خبرگزاری فارس امروز گزارش داد که محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد دستور خروج دانشگاه‌های خواجه نصیر طوسی و علامه طباطبایی از تهران را به وزیر علوم ابلاغ کرد.

به گزارش فارس، این دستور پس از تصمیم نمایندگان ویژه احمدی‌نژاد در کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران، به وزیر علوم ابلاغ شده است.

اما چیزی از انتشار این خبر نگذشت که علی اکبر متکان معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با واکنش نسبت تندی این خبر را “دروغ محض” توصیف کرد.

رؤسای دانشگاه‌های خواجه نصیر طوسی و علامه طباطبایی نیز خروج از تهران را تکذیب کردند، اما در عین حال از پیگیری تجمیع مراکز آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه خبر دادند.

دولت احمدی‌نژاد سیاست کاهش جمعیت شهر تهران را در دستور کار خود قرار دارد. دولت دهم در یک سال گذشته برخی شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی به همراه کارمندان خود را موظف به خروج از شهر تهران کرده است.

وب‌سایت جهان‌نیوز اخیرا گزارش کرده که بسیاری از شرکت‌ها و ادارات دولتی از تهران خارج خواهند شد.

این سایت نوشته که معاونت دانشجویی وزارت علوم به سمنان، سازمان بنادر به بندرعباس و سازمان حج و زیارت به قم منتقل می‌شوند.

 


 


ندای سبز آزادی: کاهانی و داودنژاد، دو کارگردان سرشناس کشور، به طور جداگانه از فضای حاکم بر جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند. داودنژاد انتخاب فیلم‌ها در جشنواره را سیاسی و سلیقه‌ای دانست و کاهانی نیز در نامه‌ای شدیداللحن خطاب به مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد، درخواست سجادپور برای رساندن فیلم “اسب حیوان نجیبی است” به جشنواره با هدف گرم کردن تنور جشنواره پرده برداشت و همچنین از اعتراض یک نهاد نامشخص به محتوای فیلم خود سخن گفت.

به گزارش سینمای ما، علیرضا داودنژاد که با فیلم سینمایی “مرهم” در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، او درباره پذیرفته شدن فیلمش در بخش “نوعی نگاه” گفت: ایجاد بخش‌های جدید در جشنواره‌ها وابسته به سلیقه مدیران بوده و قرار گرفتن آثار در این بخش‌ها نیز نشأت گرفته از نگاه سلیقه‌ای مدیران سینمایی است.

وی ادامه داد: نگاه سلیقه‌ای به شدت به سینما ضربه وارد می‌کند و انتخاب این فیلم‌ها در بخش “نوعی نگاه” کاملا سیاسی است و نگاه سیاسی به مراتب مضرتر از نگاه تجاری است، نگاه صرفا تجاری ممکن است سینما را در سطح پایین نگه دارد اما نگاه صرفا سیاسی سینما را از چشم مردم می‌اندازد.

داود نژاد درباره اینکه آیا فیلم “مرهم” زیر تیغ سانسور قرار گرفته، اظهار کرد: حرف‌هایی درباره حذف قسمت‌هایی از فیلم با من زده شده بود اما آقای سجادپور با مسوولیت خودش از حذف قسمت‌هایی از فیلم صرف نظر کرد. کارگردان فیلم سینمایی “مرهم” در پایان با اعتراض به این نوع انتخاب خاطرنشان کرد: قطعا این انتخاب جای اعتراض دارد اما امروز فیلم‌ها انتخاب شده‌اند و در شرایط فعلی نمی‌دانم چه باید کرد.

عبدالرضا کاهانی نیز که ساخته آخرش «اسب حیوان نجیبی است» در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر انتخاب شده در نامه‌ای خطاب به مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی برای حضور فیلمش در جشنواره سه شرط گذاشت. به گزارش ایسنا، کاهانی در این نامه که خطاب به سید علیرضا سجادپور آورده است:

«یادتان هست دو هفته پیش گفتید “اسب حیوان نجیبی است ” را سریع برسان، چون جزو فیلم‌هایی است که تنور جشنواره را گرم می‌کند!؟ و من در جواب گفتم مگر فیلم من بخاری است!؟ حتما یادتان رفته. شما اساسا آن چه را به نفع‌تان نیست یادتان می‌رود. برای همین از این پس حرف‌هایم را مکتوب و از طریق رسانه‌ها مطرح می‌کنم.

حالا فیلم من دست شماست و آن را انتخاب کرده‌اید! تردید هم ندارم به گرمای جشنواره‌تان خواهد افزود. اما من هم مثل شما نیاز به بخاری دارم و قرار نیست خانه من سرد باشد، خانه شما گرم! قرار نیست بعضی‌ها نقش تنور را بازی کنند و بعضی دیگر که موظف به ساخت فیلم‌های سفارشی و خنثی هستند، نان داغ تنور را بخورند! پس برای این که بازی دوطرفه باشد ذکر سه نکته را ضروری می‌دانم:

۱-با توجه به این که فیلم‌نامه کامل را مطالعه کرده‌اید و ما برای تک تک فریم‌های فیلم متحمل هزینه شده‌ایم، حذف یک کدام از آن فریم‌ها هم برایم ممکن نیست.

۲-جواب نهاد معترض شده به فیلم را وظیفه جنابعالی می‌دانم، زیرا برای ساخت فیلم از شما مجوز گرفته‌ام و شما قانونا متعهد هستید سوء تفاهم به وجود آمده را برطرف سازید. من همین که باید جوابگوی وزارت ارشاد باشم برایم کافی است.

۳- قرار نیست همیشه شما ببرید. یک چیزی هم به ما بدهید و آن می‌تواند پروانه نمایش داخلی و خارجی فیلم باشد. منظورم همان مقوای دوجداره معروف است. با دریافت همان مقوا من هم مثل شما گرم خواهم شد و آن وقت می‌توانید در هر کجای جشنواره، اعم از نوعی نگاه، چند جور نگاه یا اصلا بدون نگاه فیلم مرا نمایش دهید.

احتمالا خواهید گفت درگیر جشنواره هستید و امکان برگزاری جلسات پروانه نمایش نیست. اشکالی ندارد.

می‌توانید به طور شفاهی به رسانه‌ها اعلام کنید نمایش عمومی فیلم چه در داخل و چه در خارج از کشور بلامانع است. این هم حکم همان مقوای دوجداره را دارد.

قربان شما ـ عبدالرضا کاهانی»

 


 


ندای سبز آزادی: نماینده آبادان در مجلس هشتم با اشاره به عدم اجرا شدن قانون کمک به مترو و چندین قانون دیگر از سوی دولت اظهار کرد: رئیس جمهور که خود را حافظ قانون اساسی می‌خواند بهتر است اول مجری قانون باشد. چون ایشان نمی‌تواند با تفسیر شخصی برخی از قوانین عادی را لغو کند.

عبدالله کعبی در گفت‌و‌گو با خانه ملت در مورد نامه رئیس دولت به نمایندگان گفت: التزام عملی قانون اساسی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده؛ بنابراین خواسته نمایندگان از احمدی‌نژاد و همکاران وی توجه به این امر است.

وی افزود: مجلس هیچ‌گاه اقدامی خلاف قانون اساسی انجام نداده و در راستای قانونگذاری و نظارت برحسن اجرای قوانین همیشه بر مبنای آئین نامه داخلی خود که به تایید شورای نگهبان رسیده است عمل می‌کند.

نماینده آبادان با بیان اینکه ادبیات نامه احمدی نژاد در شان جایگاه ریاست جمهوری نیست، تصریح کرد: ایشان بار‌ها در نامه خود التزام قانون اساسی را به مجلس، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شده است اما نباید فراموش کرد که وی نزدیک به ۲ سال از حضور در جلسات مجمع خودداری می‌کند.

وی اضافه کرد: قانونا رئیس جمهور ملزم به شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بی‌توجهی به این مسئله قانون گریزی محسوب می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: باوجود آنکه قانون اساسی به تفکیک قوا تصریح دارد؛ اما چندی است که رئیس جمهور خود را ناظر بر قوه مقننه و قضائیه تصور می‌کند و از نوع موضعگیری‌هایش برمی آید که می‌خواهد هماهنگ کننده قوای سه گانه باشد در حالیکه این کار در اختیارات رهبری تعریف شده است.

وی در مورد حوزه اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این نهاد حاکمیتی در شرایط اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان، بنا به مصالح کشور عمل می‌کند تا معضل ایجاد شده برطرف شود. با این تفاسیر وقتی مجمع به برخی مواد برنامه چهارم ورود کرد الان نیز می‌تواند راجع به مواد برنامه پنجم تصمیم گیری کند.

نماینده مجلس هشتم با اشاره به عدم اجرا شدن قانون کمک به مترو و چندین قانون دیگر از سوی دولت اظهار کرد: رئیس جمهور خود را حافظ قانون اساسی می‌خواند بهتر است اول مجری قانون باشد. چون ایشان نمی‌تواند با تفسیر شخصی برخی از قوانین عادی را لغو کند.

 


 


ندای سبز آزادی: حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس زندانی با توجه به مشکلاتی که در ناحیه‌ی کلیه احساس می‌کند و عفونت شدید کلیه نیاز به عمل جراحی دارد و در وضعیت جسمانی وخیمی به سر می‌برد.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس زندانی در بند ۳۵۰ اوین در وضعیت جسمانی بسیار بدی قرار دارد به طوریکه عفونت یکی از کلیه های‌اش به شدت وی را با مشکل روبه‌رو کرده است.
خانواده‌ی حسین رونقی ملکی به خانه حقوق بشر ایران گفتند: مسئولین زندان با توجه به ضرورت و نیاز به مداوا وعمل کلیه، دیشب وی را برای مداوا به بهداری منتقل کردند و بهداری بنا به نبود امکانات اعلام کرده که عمل جراحی باید در یکی از بیمارستان‌های بیرون از زندان انجام بگیرد و پیشنهاد انتقال وی به بیمارستان را داده‌اند که این پیشنهاد از سوی حسین رونقی مورد قبول واقع نشده است.
به گفته نزدیکان وی، حسین رونقی ملکی (بابک خرمدین) پیشنهاد عمل زیر نظر مسئولین زندان را نپذیرفته و گفته در صورتی با عمل جراحی موافق است که در بیرون از زندان و نیز تحت نظارت خانواده خود عمل شود و بتواند با پرداخت وثیقه و رفتن به مرخصی از طرف خانواده خود به درمان بپردازد.
حسین رونقی ملکی درتاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و از زمان بازداشت تا کنون نتوانسته است از مرخصی استفاده کند، وی پس از یک سال که در سلول‌های نفرادی بند ۲ زندان اوین به سر می‌برد در تاریخ ۲۸ آذر ماه به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است اما مانند دیگر زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین از تماس تلفنی محروم است.
حکم ۱۵ سال حبس تعزیری برای این فعال حقوق بشر به اتهامات «عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی» و «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «توهین به رئیس جمهور» در دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شده است

 


 


ندای سبز آزادی: خبری که امروز به طور ناگهانی کل فضای خبری اینترنت را تحت تاثیر قرار داد، خبر سکته مهدی کروبی از معترضان به نتیجه انتخابات ایران بود که خوشبختانه پس از ساعاتی این خبر از سوی ایشان تکذیب و اعلام شد که به سلامت در منزل بسر می برند.

این خبر را برای اولین بار سایت ندای انقلاب با ۳ عکس از مهدی کروبی در بستر بیماری منتشر و البته بعد از مدتی این خبر را از روی سایت خود حذف کرد.به نظر می رسد این یک پروزه برای تضعیف سازی روحیه جنبش سبز از طرف سپاه پاسداران و ارتش سایبری ایران طرح ریزی شده بود که خوشبختانه در این پروژه هم شکست خوردند.

*اما پروژه چگونه برنامه ریزی شده بود؟*

ابتدا سایت ندای انقلاب این خبر را بر روی خروجی خود با ۳ عکس از مهدی کروبی در بستر بیماری قرار داد بلافاصله برای اینکه خبر را را رسمیت بیشتری بدهند سایت اصلی سحام نیوز(sahamnews.org) را از دسترس خارج و سایت دیگری با دومینی نزدیک به سحام نیوز (sahamnew .org) را طراحی و راه اندازی کردند و تعدادی از اعضای ارتش سایبری در بالاترین لینک هایی با عنوان سکته کردن و بستری شدن مهدی کروبی در CCU را با آدرس جعلی سحام نیوز به اشتراک گذاشتند. در نگاه اول پس از وارد شدن به این سایت کسی متوجه ساختگی بودن آن نمیشد. اما پس از آن که سایت های خبری و هوادار جنبش سبز این خبر را در سایت و بلاگ های خود به اشتراک گذاشتند، رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی این خبر را تکذیب کرد، و سایت آینده در خبری با عنوان ماجرای سکته کروبی چه بود؟ عکس ها را متعلق به ۱۰ سال قبل و مربوط به دوران ریاست وی در مجلس ششم دانست. سایت های دیگر هم ساختگی بودن سایت سحام نیوز و از دسترس خارج شدن سایت اصلی را اعلام کردند. در نتیجه این خبررسانی، سایت ساختگی به سرعت از دسترس خارج و سایت سحام نیوز مجددا فعال شد.

 

 

*اما سایت سحام نیوز جعلی را چه کسی طراحی کرده بود؟*

با عکس این سایت جعلی و خبر مربوط به بستری شدن مهدی کروبی در CCU ، کسانی که با سایت سحام نیوز آشنا بودند، میتوانستند متوجه جعلی بودن ان به دلایل زیادی بشود. اما نکته جالب خبر عکس مهدی کروبی در بستر بیماری است که لینک این تصویر با ای پی آن درج شده نه اسم دومین. اگر ای پی این عکس را در مرورگر وارد کنید شما را به سایت جوان آنلاین روزنامه رسمی سپاه پاسداران مرتبط می کرد! می شد فهمید این سایت به دست اعضای سایت جوان آنلاین طراحی شده که توانسته اند عکس را در سرور خود آپلود نمایند! اما نکته جالب دیگر آنکه خبر بستری شدن مهدی کروبی در سایت جوان آنلاین که عکس آن مربوط میشود به لینکی از سایت ندای انقلاب که اولین سایتی بود که این خبر را اعلام کرد.

به نظر می رسد این پروژه توسط ارتش سایبری سپاه چنان به سرعت و ناشیانه انجام گرفته که در تمام مسیر ردپایی از خودشان در سایت ها قرار داده اند. و چیزی جز از دست دادن نیروهای خودی در بالاترین و دیگر سایت ها برای آنها عایدی نداشت.

و مکروا و مکرالله واله خیرالماکرین ”
بعضی از کم خردان تنک مایه درباره دیگران مکر و خدعه به کار می برند ولی خدای مهربان حیله آنان را به خودشان بر می گرداند و خداوند بهترین مکر کنندگان است.


 


ندای سبز آزادی: امسال ايران غايب اجلاس مجمع جهاني اقتصاد (‌داووس)‌ است و هیچ یک از مقامات ایرانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت نمی کنند .

به گزارش خبرنگار ايلنا، بر اساس تصمیمی که در ماه جولای سال گذشته در ستاد برگزاری اجلاس گرفته شد محور بحث های نشست 2011 مجمع جهانی اقتصاد، بررسی اقتصاد جهان بعد از بحران سالهای 2008 و 2009 و تاثیر آن برکشورهای گروه 20 تعیین شده است و از هیچ یک از مقامات ایرانی برای شرکت در این اجلاس، که از امروز به مدت چهار روز در داووس سوئیس برگزار می شود، دعوت به عمل نیامده است. این در حالی است که بدون توجه به عناوین نشست ها در پنج سال گذشته همواره یک یا چند نماینده از ایران به این اجلاس دعوت شده و در آن شرکت نموده اند.

البته هنوز علت عدم دعوت از ايران جهت شركت در اجلاس داووس ، مشخص نشده اما به نظر مي رسد كه مسايل سياسي و ادامه روند تقابل با ايران در اين امر دخيل باشد.

بر اساس بیانیه رسمی اجلاس، در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد 2011 که تحت عنوان «ارزش های مشترک برای واقعیت جدید» نامگذاری شده، بیش از 30 نفر از سران دولت ها (شامل سران کشورهای گروه 20 و سایر کشورهای کلیدی درگیر در بحران اقتصادی 2008 و 2009) ، مدیران ارشد بیش از 1000 بنگاه اقتصادی، مدیران مهم ترین سازمان های بین المللی، روسای 72 انجمن متولی تغییرات اقلیمی، زیست محیطی و ... به نمایندگی از 1200 متخصص فعال در این حوزه به عنوان مهم ترین اولویت های جامعه جهانی، مدیران مهم ترین بنگاههای خبر پراکنی جهان، پیشگامان قن آوری، رهبران فرهنگی و ... شرکت خواهند نمود.

مجمع جهانی اقتصاد در هفته پایانی ژانویه هر سال در دهکده ای سرد در شرق سوئیس، به نام داووس، برگزار شده و میزبان بسیاری از رهبران جهان است.


 


ندای سبز آزادی: انحراف یک کامیون هووو حامل بار در محوطه کارخانه ایران خودرو منجر به کشته شدن چند کارگر و مصدوم شدن چندین کارگر شد. ایران خودرو آمار کشته شده ها را چهار تن اعلام کرده، اما منابع خبری از کشته شدن ۸ نفر خبر می‌دهند.

ایلنا گزارش داد که ۶ نفر در محل شرکت فوت و ۲ نفر در بیمارستان فوت کرده‌اند. این خبرگزاری به نقل از شاهدان نوشت: ‌این حادثه در زمان ورود کارگران شیفت شب کارخانه روی داد. بعد از این حادثه شماری از کارگران کارخانه به شرایط سخت کار اعتراض کردند.

این گزارش حاکی است کارگران تاسیس یک تشکل کارگری را برای حمایت از حقوقشان در کارخانه ایران خودرو را خواستار شدند. برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ایام تعطیل مانند روز اربعین اعتراض داشتند.

به دستور جواد نجم الدین، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تیم ویژه ای برای پیگیری این حادثه تشکیل شده است.

کامیون هووو کامیون مشکل داری است که رانندگان آن بارها نسبت به کیفیت آن اعتراض داشته‌اند. این کامیون چینی است و توسط شرکت ایران خودرو دیزل مونتاژ می شود.

مسئولین ایران خودرو البته می‌گویند که تاکنون ۴ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و آماری غیر از این کذب است اما منابع خبری کشته شدن ۸ نفر را تایید می‌کنند.

پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو ضمن تسلیت این واقعه اسامی درگذشتگان این بدین شرح اعلام کرد: ولی الله رحمانی فرزند رمضان؛ مصطفی خضری فرزند حسین؛ سعید شفیع خانی فرزند عزیز؛ میرمحسن حسینی فرزند میریعقوب.

روابط عمومی ایران خودرو اعلام کرد که در حادثه خونین شب گذشته که در اثر بی‌احتیاطی یک راننده کمپرسی بنز حامل بار در ایران خودرو رخ داد؛ چهار نفر کشته و ۱۳ تن مجروح شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ایران خودرو، درساعت ۲۳:۳۰ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۹ یک دستگاه کمپرسی بنز حامل بار یکی از پیمانکاران در حال ورود از در شماره ۹ ایران خودرو بود که بر اثر بی احتیاطی با تعدادی از کارکنان شرکت برخورد و متاسفانه باعث کشته‌شدن چهار نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر از پرسنل این شرکت شد. در پی این حادثه مدیرعامل و کلیه مسئولان این شرکت به سرعت در محل حادثه حضور یافته و نیروهای امدادی نیز مجروحان را به مراکز درمانی انتقال دادند.

 


 


ندای سبز آزادی: جهان نیوز در گزارشی، از تجمع کارگران ایران خودرو در مقابل دفتر مدیرعامل شرکت خبر داد و فاش کرد که: مدیران شرکت برای منتشرنشدن اخبار داخل ایران خودرو امروز را برای تمام کارگران ستادی ایران خودرو و شرکت های تابعه تعطیل اعلام کرده و سرویس ها هم به دنبال کارگران نرفته اند.

بر اساس این گزارش، دکتر فولادی پزشک معالج اورژانس در این باره گفت: در ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه) امدادگران شیفیت اورژانس از طریق تماس شهروندانی در جریان حادثه تصادفی در بلوار ایران خودرو مابین جاده مخصوص و جاده قدیم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: امدادگران با حضور در صحنه حادثه دریافتند که یک دستگاه کامیون متعلق به شرکت ایران خودرو با پرسنل ایران خودرو که در محل سرویس ایستاده بودند، برخورد کرده که این حادثه چهار کشته بر جای گذاشته است.

یک منبع آگاه در ایران خودرو نیز گفت: رویه ای که ایران خودرو در سال های اخیر و به دلایل نامعلوم در پیش گرفته نشان می دهد که مسئولان این شرکت به بهانه افزایش تولید، کارگران را مجبور به کار در روزهای تعطیل رسمی کشور از جمله در روزهای اربعین و تاسوعای حسینی کرده اند. اقدامی که هم از نظر شرعی و هم ازنظر قانونی به نظر خلاف می رسد.

حادثه ای که شب گذشته در ایران خودرو رخ داد ناشی از همین نوع نگاه به کارگران بوده و نشان می دهد که مسئولان ایران خودرو به کارگر صرفا به عنوان یک عامل تولید نگاه کرده و برای وی ارزش انسانی قائل نیستند.

گزارش ها حاکی است پس از این حادثه کارگران در مقابل دفترمدیرعامل شرکت تجمع کرده و نسبت به رویه در پیش گرفته شده توسط مدیران ایران خودرو اعتراض کردند.

گفتنی است که اتفاقات اخیر با توجیهاتی اعم از افزایش تولید رخ داده است که می توان گفت با توجه به عدم تغییر تکنولوژی در این سال ها، این افزایش تولید فقط بر گرده کارگران فشار وارد خواهد کرد.

 


 


ندای سبز آزادی: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی‌نژاد باید بداند که شخص اول مملکت نیست‌، نامه او به نمایندگان را فاقد جایگاه در قانون اساسی دانست و تاکید کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مورد تایید رهبر انقلاب است و اگر اختلافی میان قوا وجود داشته باشد، این نظر مقام معظم رهبری است که فصل‌الخطاب است.

علی عباسپورتهرانی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت، نامه انتقادآمیز “محمود احمدی‌نژاد” در خصوص محتوای برنامه پنجم توسعه را به صلاح نظام و کشور ندانست و اظهار کرد: طبق ماده ۵۷ قانون اساسی سه قوه زیر نظر رهبری وظایف خود را اعمال می‌کنند و همچنین بر اساس بند هفت ماده ۱۱۰ قانون اساسی یکی از وظایف رهبری حل اختلاف‌های قوای سه‌گانه است.

نماینده تهران در مجلس، افزود: اینکه رییس جمهوری نامه‌ای را به نمایندگان ارسال می‌کند در صورتی که مشکل اصلی ایشان با قوه قضاییه و مجمع است، جایگاه قانونی ندارد.

وی با تاکید براینکه کسی که خود رییس یکی از قوای سه‌گانه است، باید به رعایت قانون التزام داشته باشد، گفت: بر اساس قانون اختلاف‌های میان قوا باید زیر نظر رهبری حل شود، آقای احمدی‌نژاد نیز باید این نامه را به مقام معظم رهبری ارسال می‌کردند و رهبری نیز در صورتی که تذکر لازم باشد، اقدام می‌کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اعلام اینکه این نوع نامه‌نگاری‌ها به نمایندگان، جو و موج سیاسی در کشور ایجاد می‌کند، تصریح کرد: ما در داخل کشور مباحث مهمی مانند هدفمندی یارانه‌ها را دستور کار داریم و در حوزه بین‌المللی نیز رسیدن به آرامش در منطقه و در جامعه به گونه‌ای که قوای سه‌گانه با همکاری یکدیگر روی آن تمرکز کنند، از مهم‌ترین مسائل است که نباید با این مکاتبات خدشه‌ای به آنها وارد شود.

عباسپور ریشه محتوای نامه احمدی‌نژاد را در اعتراض‌های او نسبت به عملکرد مجلس عنوان کرد و افزود: محدودیت‌هایی که رییس جمهوری برای قانون اساسی قرار داده است به شورای نگهبان منعکس کرد و مقام معظم رهبری نیز دستور بررسی این موضوع را دادند، کمیته‌ای مشترک نیز به همین منظور تشکیل شد که نظرهای رییس جمهوری مدنظر قرار داده شد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد نقطه نظرات رییس جمهوری موجه تشخیص داده نمی‌شود، تصریح کرد: برخی از اشکال‌های احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان، مجلس و حتی خود دولت بررسی شد و به سمتی رفت که این تداخل‌ها مشخص شد؛ اما در مواردی نیز این اشکال‌ها توجیهی نداشت.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس، افزود: رییس جمهوری باید بداند که طبق قانون اساسی شخص دوم مملکت است و شخص اول مملکت رهبری است که ولایت مطلقه فقیه را بر عهده دارد و صحبت‌های ایشان برای همه قوا باید فصل‌الخطاب باشد.

اعضا و ریاست مجمع به عنوان بازوی مشورتی و منصوب رهبری نظام هستند

عباسپور معتقد است که اگر احمدی‌نژاد نکته و یا اعتراضی نسبت به برنامه پنجم که به مجمع رفته بود، داشت باید به مقام معظم رهبری نامه را ارسال می‌کرد.

وی یادآور شد: اعضا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی و منصوب رهبری نظام هستند و مجمع نیز در موارد ارجاع شده برنامه پنجم توسعه، با توجه به نقطه نظرات مقام معظم رهبری عمل کردند و نمایندگان مجلس که در جلسه‌های مجمع حضور داشتند از موضع مجمع که تابع نظرات رهبری بود، ابراز خوشحالی کردند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، افزود: مجمع به تایید رهبر انقلاب رسیده است، اگر رییس جمهوری اعتراضی به مجمع دارد، مخاطب این اعتراض، نمایندگان نیستند.

عباسپور در خصوص این بخش از اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه در حد مقرر قانون اساسی عمل نشده است، گفت: طبق ماده ۷۱ مجلس در عموم مسائل در چارچوب قانون اساسی می‌تواند اظهار نظر کند، این عموم مسائل نشان می‌دهد که مجلس می‌تواند در عموم مسائل ورود پیدا کند مگر در مواردی که در اختیار رهبری استف مانند اعلام جنگ که آحمدی‌نژاد نیز به آن اشاره کرده است.

مثال‌ها و اظهارات احمدی نژاد نوعی فرافکنی است

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: نوع مثال‌ها و اظهارات رییس جمهوری نوعی فرافکنی است، مجلس منبعث از رای مردم است و نمایندگان نیز به رعایت قانون اساسی سوگند خورده‌اند و البته این موضوع را به خصوص مجلس هشتم به اثبات رسانده است که هرجا منویات رهبر انقلاب بود، هم مجلس و هم نمایندگان تلاش کردند که این منویات در قوانین مصوب به اجرا دربیاید.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، تاکید کرد: مجلس هرگز به خود اجازه نمی‌دهد که در حیطه اختیارات رهبری نظام وارد شود.

عباسپور با بیان اینکه همکاری نزدیکی در بررسی قانون برنامه پنجم توسعه میان معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و کمیسیون تلفیق وجود داشت، افزود: در زمانی که دولت بحث استرداد لایحه برنامه را مطرح کرد شاهد بودیم که کمیته مشخصی از دولت و مجلس بر اساس رهنمودهای رهبری تشکیل شد، این در حالی بود که ما دو سوم مواد لایحه برنامه را جلو برده بودیم و بعضی از شاخص‌گذاری‌هایی که عنوان می‌شد در توان دولت نیست را تعدیل کردیم.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است که با دولت یک همکاری نزدیک داشته باشیم، هرچند به مصلحت نمی‌دانیم که رییس جمهوری هر چند وقت یکبار موجی را ایجاد می‌کنند؛ یکبار حرف از در راس نبودن مجلس می‌زنند و بار دیگر با یک سفر خارجی جامعه را در بحران فرو می‌برند.

رییس دولت در جایگاهی نیست که قوانین را ممیزی کند

نماینده تهران به ایام عزاداری اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعطیلی اخیر مجلس که تا یکشنبه هفته آینده جلسه نخواهد داشت، انتشار چنین نامه‌ای به مصلحت نیست.

وی تصریح کرد: مجمع مصوباتی را تصویب می‌کند که خلاف شرع و قانون اساسی؛ اما به صلاح نظام باشد، و به معنی تغییر قانون اساسی نیست در واقع مجلس می‌تواند در همه امور وارد بحث قانون‌گذاری شود و بر اساس تایید شورای نگهبان که مشخص می‌کند که این مصوبات بر اساس شرع و قانون اساسی هستند یا نه.

عباسپور با تاکید بر اینکه رییس جمهوری موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس است، یادآور شد: شورای نگهبان موارد خلاف شرع را به مجمع ارجاع می‌دهد و این قانون کل کشور است، متاسفانه رییس جمهوری خودش را در جایگاه ممیزی قوانین می‌داند و برخی از آنها را اجرا نمی‌کند و یا به شورای نگهبان ارجاع می‌دهد و شورا هم در بیشتر موارد این ارجاع‌ها را درست نمی‌داند.

به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رییس جمهوری در جایگاهی نیست که قوانین را ممیزی کند و آن مواردی را که می‌خواهد ابلاغ کند و بقیه را نه؛ اگر اشکالی در قانون وجود دارد راهش این نیست که خلاف قانون عمل کند و یا اینکه قانون را دور زده شود.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند این اشکالات را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند و مجلس هم نشان داده است که هدفش جلو بردن کار دولت است.

مجلس مقتدر از یکه‌تازی دولت‌ها جلوگیری می‌کند

عباسپور با بیان اینکه احمدی‌نژاد دچار یک نوع برداشت و نگاه نادرست است، گفت: ایشان دچار این برداشت هستند که مجلس، قوه قضاییه، مجمع و شورای نگهبان با او مخالف هستند این یک نوع توهم است؛ ما این موضوع را درست نمی‌دانیم چون تصور می‌کند که فقط ایشان است که پاسدار مصالح و اقتدار نظام است، در صورتی که هدف همه ما حل مشکلات مردم است.

وی ادامه داد: مجلس برخاسته از رای مردم است و به طور قطع یکی از وظایف نمایندگان همکاری نزدیک با دولت است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد انقلاب ما و امام خمینی (ره)، اصل ولایت مطلقه فقیه و حضور پررنگ در نظام سیاسی و اداری است و دستاورد دیگر، مجلس مقتدر در نظام است.

وی افزود: تمامی دولت‌ها در طول تاریخ مقتدر بودند و اختیارات اجرایی زیادی داشتند؛ اما این مجلس‌های مقتدر بودند که تلاش کردند که دولت‌ها را از یکه‌تازی و قدرت باز بدارند.

عباسپور معتقد است که در درجه نخست فصل‌الخطاب بودن نظر رهبر انقلاب و دوم مجلس مقتدر است که در کنار سایر قوا و بر اساس قانون اساسی می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

هر نماینده پاسخ این نامه را به طور مستقل بدهد

وی با اشاره به واکنش نمایندگان نسبت به این نامه گفت: این نامه به صورت مستقل و نام هر نماینده به طور جداگانه ارسال شده است، بنابراین هر نماینده وظیفه دارد و می‌تواند که به طور جداگانه نیز پاسخ این نامه را بدهد و من این جریان را یک حرکت مثبت می‌دانم.

نماینده تهران در مجلس، دلیل اصلی مشکلات به وجود آمده را عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسه‌های مجمع عنوان کرد و افزود: ایشان از نقطه نظری در مورد برنامه پنجم دارند، چرا در نشست‌های مجمع شرکت نکردند و حرف خود را به آنها نزدند؟ این نامه‌نگاری‌ها به مجلس درست نیست و شاید اگر رییس جمهوری در این جلسه‌ها حضور داشت این مباحث پیش نمی‌آمد.

 


 


ندای سبز آزادی: وزیر اطلاعات به دنبال سناریو سازی های متعدد در مورد اعتراضات مردمی سال گذشته این بار ادعا کرد: اسرار پشت پرده برخی خواص در فتنه ۸۸ هنوز اعلام نشده است. اما او در عین حال بار دیگر ادعای نقش سرویسهای اطلاعاتی کشورهای غربی در این حوادث را مطرح کرد و اظهار داشت: این سازمانها با گمراه کردن برخی آقازاده‌ها و مردود کردن آنها بزرگ‌ترین افراد را از اهداف و سابقه‌های مبارزاتی خود دور می‌کنند، این گروه‌ها حتی با ایجاد روابط فامیلی میان بزرگان و خواص ارتباطات مورد نظر خود را پیاده می‌کنند.

به گزارش فارس، حیدر مصلحی چهارشنبه شب در بیست و نهمین سالگرد حماسه سال ۶۰ آمل در مصلای این شهر با اشاره به شرایطی که موجب ایجاد دوباره حوادثی مانند کربلا در تاریخ می‌شود، اظهار داشت: بی‌بصیرتی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب شکل‌گیری واقعه عاشورا شده است.

مصلحی با بیان اینکه ملت ایران همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف هوشیاری و بیداری خود را داشته‌اند، تصریح کرد: اگر چه در برخی از برهه‌های تاریخ برخی افراد با شعارهای مردم‌پسند بر آنها چیره شدند اما این مردم پس از آگاهی از نیت این گروه‌ها از آنها دل کنده‌اند.

وزیر اطلاعات به سکوت نخبگان کشور در حوادث پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: سکوت و خاموشی نخبگان یکی از عواملی است که موجب ایجاد حادثه کربلا شد زیرا در هر واقعه اراده و ارزش‌های الهی زمانی به پیشرفت منتهی می‌شود که اقشار مختلف به ویژه خواص آن جامعه در وسط حوادث بوده باشند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام نیز هر زمان پیامبر اسلام با حادثه‌ای مواجه شد با محوریت نخبگانش بوده است، افزود: سکوت نخبگان و به میدان نیامدن خواص در حالی که حقایق را می‌دانند در فتنه سال ۸۸ هم ادامه داشته است.

مصلحی با تاکید بر اینکه فتنه‌گران داخلی و خارجی سرمایه‌‌گذاری‌های قابل توجهی برای پیشرفت مسیر فتنه در کشور انجام داده‌اند، مدعی شد: در این حوادث برخی افراد داخلی و خارجی هدایت‌کننده امور شمار می‌رفتند.

وی با اشاره به اینکه از مدیران و صحنه‌گردانان این حوادث اسناد و مدارک قابل توجهی به دست آمده است که نشان می‌دهد حوادث را کنترل و هدایت می‌کرده‌اند، گفت: هنور اسرار پشت پرده بسیاری از خواص در حوادث سال ۸۸ وجود دارد که به دلیل برخی مسائل بیان نشده و بازگشایی آن زمان مناسبی می‌خواهد.

وزیر اطلاعات با اشاره به تربیت سیاسی اسلام تصریح کرد: ملاک و معیار در اسلام اشخاص نیستند بلکه این اشخاص و خواص هستند که با معیارهای اسلام سنجیده می‌شوند و اگر در مسیر بودند مورد اقبال قرار می‌گیرند.

در کنار رهبری بودن معنا ندارد باید از رهبری اطاعت کرد

وی ادامه داد: اکنون هم بسیاری افراد می‌گویند ما در کنار رهبری هستیم، ما با رهبری هستیم اما این حرف‌ها معنایی ندارد بلکه فقط باید از رهبری پیروی کرد.

مصلحی به سکوت یک ساله برخی نخبگان و خواص در فتنه‌های رخ داده در کشور اشاره کرد و گفت: حوادث بسیاری در تاریخ وجود دارد که نشان می‌دهد بزرگان و خواص تاریخ در گیرودار حوادث به مانند سابقه تاریخی خود عمل نکرده و از آن فاصله گرفته‌اند پس در این دوران نیز فاصله برخی بزرگان از سابقه تاریخی و انقلابی خود آنان دور از واقعیت نیست.

وی دین‌ستیزی را یکی دیگر از دلایل ایجاد فتنه سال ۸۸ بیان کرد و با تاکید بر اینکه تنها دلیل ایجاد حوادث پس از انتخابات دین‌ستیزی و از میان برداشتن دین از جامعه اسلامی ایران بود، خاطرنشان کرد:‌ این حوادث با محوریت برداشتن دین از جامعه ایران بود که باید ریشه‌های آن را در سابقه ۲۰ ساله و شاید ۴۰ ساله به پیش از انقلاب اسلامی بررسی کرد.

برخی خواص به دلایل خاص مبارزات انقلابی داشتند

‌مصلحی با تاکید بر اینکه در این بررسی باید نوع مبارزات و اهداف و سوابق برخی بزرگان کشور در زمان مبارزات انقلاب را جستجو کرد تا به عوامل و دلایل سکوت آنان در فتنه‌های اخیر پی برد، اظهار داشت: مقوله فتنه سال گذشته یک دعوای انتخاباتی نبود بلکه این حوادث یک فرصت بود تا برخی افراد به اهداف خود دست پیدا کنند.

تمام حوادث ۸۸ به صورت جزوه در اختیار آقازاده‌ها بود

وی با اشاره به جزوه‌ای که از دفتر یکی از اصلاح طلبان بدست آورده بار دیگر ادعا کرد: در این جزوه متاسفانه تمام خطی مشی‌ها و برنامه‌های پس و قبل از انتخابات به خوبی بیان و طراحی شده است و آنچه آنها دنبال می‌کردند براندازی دین در ایران بود.

وزیر اطلاعات با اعلام اینکه در این حوادث تمام گروه‌هایی که به نوعی از انقلاب اسلامی ایران سیلی خورده بودند حضور داشتند و دست به دست داده بودند تا به اهداف خود دست یابند، تصریح کرد: برخی از خواص در حمایت از این گروه‌ها بیانیه دادند در حالی که همین گروه‌ها در زمان زمامداری خود این افراد دچار غضب و برخورد شده بودند.

وی عدالت‌ستیزی را یکی دیگر از دلایل وقایع عاشورای سال ۸۸ عنوان کرد و گفت: برخی انتظار دارند به مانند گذشته تمام امتیازات و ثروت‌های کشور در اختیار گروه و افراد خاصی قرار گیرد و هنگامی که دولت نهم سعی کرد با سفرهای استانی و توزیع عدالت در کشور این رویه را بشکند با مقاومت روبه‌رو شد.

ردپای آقازاده‌ها توسط سرویس‌های اطلاعاتی پیگیری می‌شد

مصلحی به سابقه تاریخی ورود آقازاده‌ها در فتنه‌ها و جریان‌های مخالف اسلام اشاره کرد و ادامه داد: همان طور که در فیلم مختارنامه می‌بینیم عبدالله زبیر پدر خود را که از پیامبر اسلام لقب سیف‌الله گرفته بود و تنها حامی علی (ع) بود را به جنگ جمل دعوت کرد.

وی ادعا کرد: سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی به خوبی از این فرهنگ و باور اسلامی و ایرانی با خبر هستند و با گمراه کردن برخی آقازاده‌ها و مردود کردن آنها بزرگ‌ترین افراد را از اهداف و سابقه‌های مبارزاتی خود دور می‌کنند، این گروه‌ها حتی با ایجاد روابط فامیلی میان بزرگان و خواص ارتباطات مورد نظر خود را پیاده می‌کنند.

وزیر اطلاعات با اعلام اینکه بررسی کنید ببینید قبل از دولت نهم رفتار دشمن با ما چگونه بود و پس از آن این رفتار چگونه شد، گفت: در آن دوران دشمن آرام بود و کاری به کار ما نداشت زیرا متوجه شده بود که از شعارهای انقلابی خبری نیست و توطئه‌ای در کار نبود اما به محض اینکه دولت نهم شکل می‌گیرد و مبانی پیروی از امام راحل پیش می‌آید توطئه‌ها آغاز می‌شود، ناتو به میدان می‌آید، گروهگ ریگی و فتنه سال ۸۸ شکل می‌گیرد.

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس اتحادیه سراسری مرغداران کشور از احتمال افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت ذرت و کرایه حمل بار خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین مقدم‌نیا با بیان این که قیمت مرغ در حال حاضر در وضعیت عادی خود به سر می‌برد گفت: جوجه‌ریزی مرغداری‌ها هم اکنون در حال انجام است.

وی افزود: قیمت متوسط مرغ به صورت سراسری دو هزار تومان است اما به دلیل افزایش قیمت ذرت بااندکی افزایش مواجه شده است.

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران کشور با اشاره به سیاست دولت به منظور کمک به مرغدارانی که از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها متحمل مشکلاتی شده‌اند، گفت: یک میلیون تن گندم دام و طیور در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که ۵۵ هزار تن از این گندم میان مرغداران ۳۱ استان کشور توزیع شده است.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار در وزارت بازرگانی برای تامین نیاز گوشت مرغ شب عید مردم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است و از این لحاظ مشکلی وجود نخواهد داشت.

مقدمی‌نیا خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا نکند و در نرخ حمل بار نیز تغییری حاصل نشود و قیمت مرغ نیز افزایش نخواهد یافت اما متاسفانه طی روزهای جاری قیمت ذرت کیلویی ۳۰ تومان افزایش پیدا کرده است و بر کرایه حمل بار نیز ۱۵ تا ۱۶ درصد اضافه شده است.

 


 


ندای سبز آزادی: دبیراجرایی خانه کارگر قزوین می‌گوید: با نزدیک شدن به روزهای پایان سال برخی کارفرمایان برای فرار از پرداخت حقوق و پاداش پایان سال اقدام به آغاز تعدیل کارگران خود کرده اند.

عید علی کریمی در گفت و گو با ایلنا گفت: ‌همه ساله با آغاز ماه‌های پایانی سال شاهد تعدیل گروهی کارگران کارخانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه این کارگران به صورت قراردادی و پیمانی مشغول به کار هستند گفت: کارفرمایان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود با این کارگران زودتر از موعد اتمام قرارداد تسویه حساب می‌کنند.

این فعال کارگری گفت: البته در صورت وخیم نشدن شرایط تولید، بخشی از این کارگران با آغاز سال جدید توسط همان کارفرمایان به مرور جذب محیط‌های کاری می‌شوند.

 


 


ندای سبز آزادی: جمشید انصاری در واکنش به نامه احمدی‌نژاد در خصوص نحوه بررسی برنامه پنجم توسعه گفت: این نامه بیشتر از آنکه به دنبال حل مشکلات کشور باشد، رویکرد تبلیغی- سیاسی دارد.

نماینده زنجان و طارم در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص نامه احمدی‌نژاد به مجلس پیرامون نحوه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه اظهارداشت: ایشان اگر به جای اینگونه نامه‌نگاری‌ها به بخشی از تکالیف قانونی خودشان عمل می‌کردند و به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت در جلسات مجمع حضور پیدا کرده و نقطه نظرات خود در مورد مشکلات اجرایی را آنجا مطرح می‌کردند بهتر بود تا اینکه با نوشتن این نامه‌ها، مصوبات مراجع قانونی کشور را زیر سوال ببرند.

وی افزود:به نظر می‌رسد برداشتی که رئیس‌جمهور از اختیارات مجمع و مجلس دارند در انطباق دقیق با قانون اساسی نیست چون قانون اساسی صراحت دارد که مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل می‌تواند قانون‌گذاری کند و تنها این قوانین نباید با شرع و قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

نماینده زنجان و طارم خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نیز بر اساس قانون اساسی موظف است در صورت مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، آنها را به مجلس ارجاع دهد و اگر مجلس بر نظر خود پافشاری کرد، بر اساس اصل ۱۱۲، مجمع تشخیص مصلحت آنچه را که به مصلحت کشور تشخیص می‌دهد تصویب می کند.

انصاری یادآور شد: این نامه بیشتر از آنکه به دنبال حل مشکلات کشور باشد بیشتر رویکرد تبلیغی- سیاسی دارد و رئیس‌جمهور با توجه به اختلاف نظرهایی که با برخی مسئولین دارند این موضوع را فرصتی برای حمله به مجلس و مجمع مغتنم دانسته‌اند که این نه تنها مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کند بلکه به مشکلات کشور اضافه خواهد کرد.

وی گفت: مسائلی مثل نحوه اداره بانک مرکزی و تعیین رئیس آن، مشکل اساسی مردم نیست، مشکلی که مردم با آن مواجه هستند و مردم را عذاب می‌دهد نرخ بالای بیکاری است.

نماینده زنجان و طارم اظهار داشت: بهتر است دولت به جای نامه‌نگاری و پرداختن به بحث‌های کلامی مورد اختلاف، به حل مشکلات اصلی مردم اهتمام ورزد.

انصاری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تکالیف خود عمل می‌کنند، تصریح کرد: تلاش برای نشان دادن راه به این نهادها زمانی خوب است که دولت خود به وظایفش عمل کند.

 


 


ندای سبز آزادی: در حالی ابهام در رعایت ۳جانبه گرایی تغییرات قانون کار طی ۵ سال گذشته مطرح است که با رفت و آمد دو وزیر در مسند وزارت کار نیز این قانون اصلاح نشده است.

به گزارش مهر، موضوع اصلاح قانون کار و تغییر در برخی مواد آن از سال ۸۵ تاکنون در حالی مطرح است که در سال پنجم خود با کندی به پیش می رود و هنوز زمان نهایی انجام اصلاحات و اینکه تغییرات جدید بتواند وارد فاز اجرایی شود، مشخص نیست.

اصلاح قانون کار با حداقل سرعت

در واقع اصلاح قانون کار که دو وزیر کار را ه به خود دیده است، هنوز عملا منتج به نتیجه نشده است و نتوانسته است تا به جمع بندی نهایی و تصویب در مجلس برسد.

موضوعی که در ۵ سال پیش و در زمان اعلام لزوم برخی اصلاحات در قانون کار مطرح و از آن نام برده شد، افزایش ظرفیت این قانون در حفظ و صیانت از نیروی کار، بهبود قراردادها و کاهش اختلافات کارگری و کارفرمایی بوده است.

اما عملا با ایجاد وقفه های بسیار طولانی در مسیر اصلاح برخی مواد قانون کار، این مسئله فقط در حد حرف باقی مانده است و هم اکنون نیز از سرنوشت نهایی آن خبری نیست.

چند سئوال بدون پاسخ

در این زمینه چند سوال اساسی مطرح است که مشخص شدن سرنوشت نهایی اصلاح و تغییرات قانون کار، می تواند به این ابهامات در این بخش پاسخ دهد.

اینکه آیا واقعا انجام اصلاح و تغییر در برخی مواد قانون کار لازم است و این کار منجر به تقویت روابط کار خواهد شد؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت بوده و لازم است تا تغییری در قانون کار انجام شود، چرا با گذشت ۵ سال از مطرح شدن آن، قانون جدید شکل واقعیت به خود نمی گیرد؟

همچنین از آن سو، اگر در انجام اصلاحات تردیدی نیز ایجاد شده است چرا این موضوع از سوی وزارت کار اعلام نمی شود؟ به بیان ساده تر اگر این کار لازم است چرا ۵ سال می گذرد و کاری نمی شود و اگر لازم نیست چرا آن را متوقف نمی کنند؟

چالش بر سر اصلاح یک قانون

اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر در خصوص اصلاح قانون کار و اینکه از سال ۸۵ تاکنون قرار است در برخی از مواد آن تغییرات و به روزرسانی هایی انجام شود، گفت: موضوع اصلاح قانون کار طی سال های گذشته همواره یکی از نقاط چالش بین شرکای اجتماعی بوده است.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: اما تشکلهای کارگری کشور در طی این مدت که از مطرح شدن لزوم انجام اصلاحاتی در قانون کار می گذرد، معتقد بودند که لازم است تا برخی مواد آن تغییر کند.

علی بیگی با اشاره به اینکه لازم است تا محورهای اصلاح قانون کار و موادی که لازم است تغییر کند مشخص باشد، تصریح کرد: به صورت کلی هرگونه اصلاح و تغییر در مواد قانون کار باید با تقویت صیانت و حفظ نیروی کار صورت پذیرد.

تغییر بدون حفظ نیروی کار؛ ممنوع

وی با تاکید بر لزوم حمایت از نیروی کار خاطر نشان کرد: البته قانون به اقتضای شرایط باید تغییر کند و مورد اصلاح قرار گیرد.

این مقام مسئول کارگری، فرآیند بهبود شرایط نیروی کار را از ضروریات اصلاح برخی مواد قانون کار دانست و افزود: اگر نظر اصلاح کنندگان این است که انجام تغییرات به سمت و سوی تضمین منافع کارگران باید صورت گیرد، حرکت درست خواهد بود.

علی بیگی، شرط خارج نشدن از چارچوب اولیه قانون کار را در زمان انجام تغییرات مورد اشاره قرار داد و گفت: در کنار اینکه به دنبال تضمین منافع کارگر در اصلاح قانون کار هستیم، به این موضوع نیز توجه داریم که سرمایه گذاران و کارفرمایان نیز باید با امنیت خاطر نسبت به فعالیت خود اقدام کنند.

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار اظهار داشت: نگاه شرکای اجتماعی در تغییرات قانون کار باید نسبت به هم دلسوزانه باشد، ولی اصل موضوع قانون کار به دنبال تامین منافع کارگران است.

جای امنیت سرمایه گذاری در قانون کار نیست

وی در مورد امنیت فعالیتهای کارفرمایان تاکید کرد: خود این موضوع یک اصل مهم است که باید تامین شود ولی جای آن در قانون کار نیست و باید به صورت تدوین و یا تقویت قوانین دیگر دنبال شود.

این مقام مسئول کارگری حذف هر یکی از مواد قانون کار با هدف تضعیف حمایت از کارگران را خیانت دانست و بیان داشت: متاسفانه بیشتر تغییراتی که تاکنون در این قانون اعمال شده است به ضرر کارگران و مخدوش شدن امنیت شغلی آنها منجر شده است.

علی بیگی در مورد اینکه برخی فعالان بازار کار و کارشناسان این حوزه معتقدند که ظرفیت ایجاد شده برای قانون کار برای تامین امنیت شغلی کارگران کافی است اما تضمینی برای اجرای درست آن ایجاد نشده است، تصریح کرد: باید گفت درست اجرا نشدن قانون کار در کنار عدم استفاده از توانمندی های آن، باعث می شود تا قانون کار ضمانت اجرایی خود را از دست دهد.

ضمانت اجرایی؛ ضعف بزرگ قانون

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، گفت: در یکی از اصلاحاتی که به درستی صورت گرفت نحوه دریافت حق سنوات کارگران بوده است که به نسبت روزها و ماه های کارکرد افراد تعیین شد.

وی با تاکید بر اینکه این تغییر و بروزرسانی قانون کار به نفع نیروی کار بوده است و این امکان در گذشته برای افراد وجود نداشته است، اظهار داشت: در هر حال اصلاحات واقعی باید در راستای تقویت روابط کار و منافع کارگران انجام شود.

این مقام مسئول کارگری کشور، در این خصوص که وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرده است در طی حدود ۵ سالی که از طرح اصلاح قانون کار می گذرد از ۵ هزار نظر استفاده شده است، بیان داشت: وقتی ما می گوییم خبری از روند اصلاح قانون کار داریم این موضوع به چه معنی است.

از روند اصلاح قانون کار بی خبریم!

به گفته علی بیگی، هرگونه اصلاح در قانون کار باید با نظر تشکل های عالی کارگری کشور انجام شود و در این راستا جلسات منظمی بین وزارت کار و نمایندگان کارگران برگزار شود.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: سوال این است که از ۵ هزار نظر گرفته شده چقدر در اصلاح قانون کار اعمال خواهد شد؟ نظرخواهی ها چگونه گرفته شده است؟

وی ادامه داد: زمانی می توان گفت که نظرات مختلف از جامعه کارگری در اصلاح و تغییرات قانون کار گرفته شد که در تصمیم گیری های نهایی دیده شود.

سه جانبه گرایی در ابهام

این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: در این زمینه نیاز به ۳ جانبه گرایی است تا ضمن اینکه شرکای اجتماعی بتوانند دور یک میز بنشینند، در مورد روند اصلاحات مورد نیاز نیز گفتگو و تبادل نظر کنند.

علی بیگی تصریح کرد: در هر حال نظرات ما در اصلاح قانون کار جمع نشده است تا بتوان امیدوار بود که در اصلاحات نهایی اعمال خواهد شد.

 


 


ندای سبز آزادی: فخرالسادات محتشمی پور، عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی، در آستانه ی سی امین سالگرد پیوند ازدواجش با مصطفی تاج زاده در نامه ای به وی از آن روزها می گوید و از تلخی این روزها خصوصا چند روز اخیر گله می کند.

وی با ابراز غصه از نحوه ی باخبر شدن خانواده هایی که عزیزانشان روز دوشنبه اعدام شدند، می گوید: تو با آن هایی که همسرانشان، برگه ی ملاقات در دست، خبر اعدام عزیزشان را شنیده اند و ضجه هایشان به آسمان رفته، هم بند نبودی و گرنه مانند همه سیصد و پنجاهی ها روز ملاقات حالت خراب بود و این حال خراب را به ما منتقل می کردی، مانند حال بد همه خانواده هایی که در جلسه قرآن این هفته یک جور ماتم عجیبی را با خود آورده بودند از سالن ملاقات به خانه یک آزاده دربند! شاید اگر تو در بند ۳۵۰ بودی با دیگر عزیزان نماز لیلة الدفن می خواندی برای اعدامی های جدید و شاید…

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

به نام آفریننده عشق

سلام عزیزترین!

شب از نیمه گذشته و دل من هوای نوشتن دارد. امروز پانزدهمین روز بی خبری دوباره از توست. در آستانه سی امین سالگرد پیوند میمون و مبارکی که هرسال به آن بالیدیم و در باغچه دل هایمان پرورشش دادیم و آبش دادیم و در معرض نور و درخشش خورشید قرارش دادیم تا تر و تازه بماند. و چه با طراوت مانده این پیوند خجسته. انگار همین دیروز بود یادت هست؟

همین دیروز بود که با پدر و مادرت آمدی خانه ما و به همراه من و پدر و مادرم راهی جماران شدیم. فکر کنم با یک اتومبیل! و سر راه از شیرینی فروشی یکی از رفقایت یک جعبه شیرینی گرفتی به نیت شیرین کردن کام هایمان و …

عجب حکایتی است حکایت شیرین این پیوند زوجیت! نامحرم با شتاب رفتیم و محرم آرام و سنگین بازگشتیم. تو شدی داماد چهارم خانواده ما با همان یک «بله» که من بی معطلی و بی اجازه از بزرگترها که قبلا رضایتشان را اعلام کرده بودند، به زبان آوردم و با همان یک جلد کلام الله مجید و یک دوره ترجمه تفسیر المیزان که قرار شد عندالمطالبه به من هدیه کنی و بی مطالبه من، هدیه اش کردی و خندیدی و گفتی: بیا عزیزم این هم مهریه ات! یادت هست عاقد بزرگوار ما حاج آقا روح الله مرا توصیه به تعیین مبلغی نمود و من امر را به خود ایشان واگذار کردم و ایشان از بهره برداری من از ترجمه تفسیر اطمینان حاصل کردند و بی اصراری بیشتر به وکالت من صیغه عقد را جاری کردند. چه روز نیکو و مبارکی بود. و چه کلام مبارکی که برای همیشه در ذهن و یاد ما ماند: با هم بسازید! حالا کدام دست اهریمنی می خواهد این سازش، این همراهی و این پیوند ناگسستنی را میان ما بگسلد؟ ننگ و نفرین براو و بریده باد دستش.

عزیزم چهارشنبه در آستانه سالگرد سی ام، من به کوی تو رهنمون می شوم با شاخه های گل نرگس و با شیرینی به نیت شیرین شدن کام هایمان. چه فرق می کند این درب سنگین آهنین به روی من گشوده شود یا نه! من می آیم به سوی تو. می دانم که وقتی هوای منطقه اوین از عطر نرگس آکنده شود تو مرا حضور مرا حس می کنی همان جا در «نمی دانم کجا» یی که حبست کرده اند و دوست ندارند من نامی برایش بگذارم. چه فرق می کند کجا پنهانت کرده اند از دیدگان جستجوگر و مشتاق من! هرجا که نتوانم ببینمت نامش برای من کریه و زشت و منفور است حتی اگر بهشت باشد. بهشت؟!تو آیا بدون من به بهشت می روی ای بهشتی سیرت؟

عزیز روزه دار من!

کاش این ششمین روز بهمن ماه را در آستانه سالگرد سی ام پیوند مبارکمان روزه ات را افطار می کردی با شیرینی که به همین مناسبت می آورم آن سوها و با آب که مایه حیات است و برای تو لازم تا همه سموم موجود در تن عزیزت را خارج کند و دردهایت را جمله بکاهد و بمیراند. کاش می شد همه زندانی ها را شیرین کام کرد به این مناسبت به جای خرما و حلوای فاتحه! اما مهربانم چه خوب که تو در بند ۳۵۰ نیستی تا با آدم هایی هم صحبت و هم نشین شوی و خو بگیری که برای نشان دادن اقتدار حکومت روزانه به چوبه دار سپرده می شوند. چه خوب که تو یک هم اتاقی بیشتر نداری که تنها با غم او دمخور باشی و دل نازکت دائم برای دردهای هم بندی ها نلرزد و نشکند. چه خوب که تو با آن هایی که همسرانشان برگه ملاقات در دست خبر اعدام عزیزشان را شنیده اند و ضجه هایشان به آسمان رفته هم بند نبودی وگرنه مانند همه سیصد و پنجاهی ها روز ملاقات حالت خراب بود و این حال خراب را به ما منتقل می کردی مانند حال بد همه خانواده هایی که در جلسه قرآن این هفته یک جور ماتم عجیبی را با خود آورده بودند از سالن ملاقات به خانه یک آزاده دربند! شاید اگر تو در بند ۳۵۰ بودی با دیگر عزیزان نماز لیلة الدفن می خواندی برای اعدامی های جدید و شاید…

مرا ببخش عزیزم که در شادترین روز سال که یادآور بهترین واقعه زندگی ماست با تو از مرگ می گویم! این روزها مرگ از زندگی به ما نزدیک تر شده یک روز با آلودگی هوا و دیگر روز با تنفس هوای عفن دروغ و فریب و غبار رنگ و نیرنگ. مرگ هر روز با ما زاده می شود امید زندگی من! کاش تو کنار ما بودی و تسلایمان می دادی و مثل همیشه از امید می گفتی و انگشتانت آن دوردست های روشن و سبز و شاد را نشانه می رفت!

مرا ببخش نازنین!

مرا حلال کن که در بهاری ترین ایام زندگیمان دارم از خزان و زمستان می گویم. مرا ببخش و بر من خرده نگیر. بگذار حالا که نیستی تا مرهم دردهایم باشی این کاغذ سپید بشود سپر بلا برای پرتاب همه تیرهای مسموم آکنده از اخبار بد و شوم. خبر سخت گیری های بیشتر به دوستانت اهالی بند ۳۵۰ و دیگر عزیزان در رجائی شهر که برای رفع تبعیض امکان تماس تلفنی را در بند جدید که کثیف است و سرد است و غیرقابل تحمل است در زندان استانی دیگر. خبر منع ملاقات زوجین جوان و والدین و جگرگوشگانشان. خبر اعدام در ماه حرام در شب اربعین حسینی آن هم بی اطلاع خود زندانی و خانواده و وکیلش!

مصطفای من!

کاش هنوز در آستانه هفتم بهمن ۵۹ بودیم. من سال آخر دبیرستان بودم و تو همان دانشجوی تحصیل رها کرده بازگشته به وطن بودی با سودای انقلابی مردمی که من دوست داشتم سرم را بگذارم بر شانه ات و تو برایم آرام و شمرده شرایط موجود را تحلیل کنی و من یک سر و گردن از هم کلاسی هایم معلومات سیاسی ام بالاتر برود و به تو بنازم که همسرم شدی و همراهم و معلمم. به راستی چگونه این همه سال با چشم بر هم زدنی گذشت. بسان آذرخشی و تندری و ما باز هم به بهمن رسیدیم. بهمنی که خجستگی اش را هنوز چشم انتظاریم!

مهربانم!

از احوالات ما مپرس در این روزهای بهمنی حالمان هیچ خوب نیست در میان ذبح ارزش هایمان در میان گم شدن آرزوهای قشنگمان. تنها هجران تو نیست که جان ما را می سوزد و می گدازد بلکه افزون بر آن فاصله مان با آن چه می خواستیم و برایش رنج کشیدیم و هزینه ها دادیم، دردهایمان را سنگین تر می کند. از حال ما مپرس عزیز بهتر از جان. ما سعی می کنیم خوب باشیم و به یکدیگر امید را هدیه دهیم اما بهمن که می شود این احساسات متناقض در اندرون ما غلیان می کند. می دانم که تو هم همین حس و حال را داری در تنهایی و عزلتی که کینه توزان برایت ساخته اند اما تمنا دارم همان جا در خلوت عرفانی ات در شب زنده داری های منتهی به روزه داریت در هر سجده و رکوع و قنوت برای ایران سبزمان همه نیکی ها را طلب کنی و برای جوانانمان که دارند هزینه عدالت خواهی و آزادی طلبی شان را در سلول های سرد و تاریک زندان ها و یا در سلول های بزرگ تر زندگی روزمره تهی از عطر وجود یارانشان می پردازند. برای استقامت و پایداری همه ما دعا کن در هر نماز و نیازی که به درگاه کردگار و دادار متعال می بری. مبادا در عشق بازی ها با معبود ما را فراموش کنی! این بیرون دل های زیادی به یاد تو و صداقت و مردانگی ات می تپد. و تو شده ای قلب تپنده ما در حبس اهریمن. می دانم که گرمای ایمان، وجودت را آکنده و از تشعشع آن همه پیرامونت گرم است. خوشا به حال هر کسی که تو را می بیند و حس می کند و درک می کند در اوین خوشبخت. خوش به حال اوین که با نام تو و یاران و همراهانت معنایی دیگر یافته!

عزیزمهربان!

بهمن، ماه پیوند معنویمان برتو، بر من، بر ما مبارک!سی سالگی این عقد خجسته بر ما مبارک!

همه گل های زیبای عالم تقدیم تو باد و همه سروده های زیبای هستی. دل قوی دار که من برای همراهی تو تا دم مرگ پیمان بسته ام و این پیمان تا ابد ناگسستنی است چون خدای عشق این گونه برایمان تقدیر کرده است.

فخرالسادات محتشمی پور

ششم بهمن ۱۳۸۹


 


ندای سبز آزادی: جهان نیوز در گزارشی با عنوان “هشدار درباره رشد نجومی قیمت مسکن” از دور تازه ورود بانکها به بازار مسکن خبر داد که منابع خبری از ورود گسترده بانکهای بزرگ کشور با نقدینگی زیاد به بازار مسکن خبر می دهند.

این مسئله درحالی رخ می دهد که پیشتر کارشناسان هشدارهای جدی نسبت به این قضیه داده بودند زیرا برخلاف آنچه پیش از این بیان می شد آنچه بازار مسکن را درسالهای ۸۵ و۸۷ آشفته کرد رشد وامهای بانکی ۱۸ میلیون تومانی بانک مسکن و یا وامهای ۵۰ میلیون تومانی بانکهای خصوصی نبود،بازار مسکن زمانی آشفته شد که بزرگان سرمایه مستقیما وارد این بازار شدند وآنچه رشدهای نجومی قیمت را دامن زد وامهای خرد نبود بلکه تزریق سرمایه ای بود که در آن زمان به عنوان ساماندهی به تقاضا رشد پیدا کرد.

نگاهی به ترکیب سرمایه گذاری بانکها در آن دوره نشان می دهد بیش ازحد سیستم پولی کشوربه بازارمسکن نزدیک شد واین تنه زدن بازار پولی بود که جهش قیمت مسکن را دامن زد.

بررسی قیمت های مسکن نشان می دهد در این دوره زمانی هر متر واحد مسکونی در شهر تهران از ۸۶۰ هزار تومان در سال ۸۵به ناگهان به یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان در سال ۸۶ رسید و درسال ۸۷ قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به رقم یک میلیون و۸۰۰ هزار تومان بالغ شد.

یعنی قیمت مسکن در اثر ورود بانکداران کشور به این بازار در طول دو سال بیش ازصد درصد رشد کرده است و افت قیمت در دوران رکود در عمل تنها بخش کوچکی (حدود ۱۴ درصد) از این رشد قیمت را جبران کرده است.

نتیجه آن شد که اگر تا سال ۸۵ خرید خانه برای اقشارمتوسط و آسیب پذیر جامعه ایرانی یک آرزوی بزرگ محسوب می شد، در سال ۸۷ اجاره کردن یک واحد مسکونی با حداقل امکانات به آرزویی دور از دسترس تبدیل شده بود.

بازار جذاب مسکن
ورود بانکها به بازار مسکن از سالها پیش با انتقاداتی همراه بوده است، زمانی که بانکها در عمل برای حفظ ارزش دارایی های خود به ساخت برج های مجلل به عنوان توسعه فضای اداری و تجاری خود اقدام می کردند این روند با مخالفتهایی در جامعه کارشناسی همراه بود.

در سال ۸۲ پرویز احمدی مدیرعامل وقت بانک رفاه در مصاحبه ای در به نقد کشیدن این وضعیت می گوید: بانکداری درایران با برج سازی به جایی نمی رسد.

البته این انتقادات به جایی نرسید و درعمل با رشد بانکهای خصوصی شاهد ورود بیشتر بانکهای دولتی و خصوصی به بازار مسکن بودیم و این ورود به نوعی مسابقه در این زمینه تبدیل شد و این نوع سرمایه گذاری بر خلاف مسیری که مورد نیاز واقعی بخش تقاضای بازار مصرفی مسکن بود به سمت لوکس سازی کشیده شد زیرا سود کلان در واحدهای محدود برای بانکهایی که از ریسک کردن در حیطه گسترده اجتناب می کردند بسیار مطلوب تر بود.

زیرا بر خلاف تولید کنندگان سنتی بازار مسکن که بخش عمده ای از آنها از توان مالی کافی برخوردار نبودند بانکها نقدینگی کافی برای خرید زمین های گران قیمت داشتند و ترجیح می دادند در حداقل زمین بیشترین سود را کسب کنند و برای این فرمول ایده آل ترین حالت عرضه واحدهای لوکس بود.

شاید یکی از نمادهای بلند مرتبه سازی لوکس در پایتخت برج بین المللی تهران باشد که زمانی که برای فروش عرضه شد پایه مزایده فروش واحدهای آن متری ۳ میلیون تومان تعیین شد و جالب اینجا بود که یک بانک دولتی به عنوان شریک اصلی در این طرح حضور پیدا کرد.

پروژه ای که به معنای واقعی می توان از ترکیب مصالح اروپایی به کار رفته در ساختش آنرا واقعا برج بین المللی دانست و جالب آنکه هیچ مرجع قانونی در قبال این سرمایه گذاری گسترده از محل منابع یک بانک دولتی سئوالی را مطرح نکرد؛ منابعی که از محل سرمایه گذاری آن امکان اجرای صدها پروژه مسکونی ارزان قیمت وجود داشت ولی انجام نگرفت.

از دیگر تبعات این لوکس سازی افزایش توقع قیمتی و رشد قیمت در مناطق مختلف بود که بازهم به هر دلیلی مورد ارزیابی قرار نگرفت.

نگاهی به ضریب بازگشت و سوخت شدن انواع وامهای بانکی نشان می دهد کمترین سوخت مربوط به وامهای پرداخت شده برای خرید مسکن است و همین مسئله یکی دیگر ازدلایل جذابیت بازارمسکن برای دست اندرکاران بازار پولی بود و توجیه کننده انگیزه بانکها برای ورود به بازار مسکن.

طلیعه ورود دوباره

در حال حاضر نیزمی بینیم که برخی از موسسات مالی و بانکهای خصوصی و دولتی با تاسیس شرکتهایی صوری ورود به بازار لوکس سازی را تسریع کرده اند. واحدهایی که با تکیه بر منابع پولی که از محل سپرده های مردم تجهیز شده است اقدام به ساخت واحدهای لوکس مبله کرده و درمزایده های سنگین اقدام به عرضه این واحدها به مشتریان خاص می کنند.

این روش اگرچه هیچ منع قانونی ندارد و برای بانکها نیز می تواند با این توجیه صورت بگیرد که بانکها در قبال سپرده گذاران مسئول هستند و باید سود سپرده آنها را تضمین کنند ولی تبعات حضور این موسسات به بازار مسکن باعث آشفته شدن بازار و افزایش سهم تقاضای بورس بازی نسبت به تقاضای مصرفی مسکن می شود.

بازار در شرایط کنونی آبستن این فضا است و به نظر می رسد بانکها با توجه به مشکلاتی که برای تامین منابع دارند دوباره به صورت گسترده در بازار مسکن ورود پیدا کنند و این مسئله به غیر از بحران سازبودن برای بازار مسکن باعث کاهش توان بانکها جهت ارایه تسهیلات به بخش های مولد صنعتی است که در شرایط هدفمندسازی یارانه ها دولت تلاش می کند بیشترین حمایت را از آنها به عمل آورد.

دولت دهم باید از تجربه دولت نهم درس بگیرد و از ورود مستقیم بانکها در بازار مسکن جلوگیری کند در غیر این صورت حتی با به ثمر رسیدن طرح مسکن مهر این ورود می تواند علاوه بر بحران مسکن، اجرای هدفمندسازی یارانه ها را نیز با چالشی جدی مواجه سازد.

 


 


ندای سبز آزادی: میزان خبر از اعتراض گسترده مردمی و بروز ناآرامی در شهر تایباد در اعتراض به برکناری امام جمعه اهل سنت این شهر خبر داد و نوشت:

بنابر گزارشات رسیده اعتراضات هموطنان سنی مذهب به محدودیتهای ایجاد شده برای ایشان که در روز جمعه با خلع و اخراج امام جمعه جدید منصوب از جانب مقامات امنیتی آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

شهرستان تایباد یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است، که اکثریت اهالی آن اهل تسنن و حنفی مذهب می باشند.

بر اساس این گزارش ها، در پی ابلاغ حکمی مبنی بر برکناری امام جمعه محبوب این شهرستان مولوی محمد فاضلی موحد در نماز جمعه هفته گذشته اهل سنت این شهرستان حضور چشمگیری داشته و شعارهایی همچون «مرگ بر منافق» و «یا مرگ یا فاضلی» سردادند.

همچنین زمانی که امام جمعه انتصابی جدید دولت، شروع به سخنرانی نموده بود جمعی از نمازگزاران با حمله به وی او را از مسجد اخراج نمودند.

در ادامه درگیری ها که منجر به آتش کشیدن یک ماشین نیروهای امنیتی و تخریب دو دستگاه دوربین که در حال فیلمبرداری از مسجد بودند بنا به درخواست شورای تامین شهرستان مولوی محمد فاضلی مجدد به مسجد بازگشته و ضمن دعوت مردم به آرامش نماز جمعه را اقامه کرده بود.

از ساعاتی بعد دهها تن از افرادی که در جریان تشنجات در نماز جمعه حضور داشتند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، که از تعداد و هویت دستگیر شدگان خبری در دست نیست.

همچنین روز یکشنبه نیز مولوی فاضلی توسط دادگاه ویژه روحانیت خراسان احضار شده بود که پس از مراجعه تا این لحظه خبری از وضعیت ایشان ارسال نشده است.

مولوی موحد فاضلی فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی مدینۀ می باشد و در ماه های اخیر از پذیرش درخواستهای مکرر نیروهای امنیتی و دادگاه ویژه روحانیت خراسان برای استعفا از سمت امام جمعه خودداری کرده بود.

 


 


ندای سبز آزادی: با پایان یافتن ثبت نام برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی، شمارش معکوس برای انتخابات پارلمان بخش خصوصی در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که به همراه یحیی آل اسحاق، رئیس پارلمان بخش خصوصی تهران برای ثبت نام در انتخابات اتاق بازرگانی حضور پیدا کرده بود جهت شرکت در اجلاسی راهی فرانسه شد تا شاهد آخرین روز ثبت نام پارلمان بخش خصوصی نباشد.

طبقه پنجم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در آخرین روز مهلت ثبت نام برای شرکت در هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی صنایع و معادن ایران، هم‌چنان محل رفت و آمد فعالان اقتصادی و چهره‌های کم و بیش شناخته شده بود تا تنور انتخابات اتاق بازرگانی کماکان داغ نگه داشته شود. هر چند در این دوره بیشتر افرادی شرکت کردند که در دوره قبل نیز حضور داشتند اما بعضاً چهره‌هایی نیز قدم به میدان رقابت گذاشتند که می‌تواند قابل توجه باشد. علی انصاری فر، عضو هیأت مدیره سابق باشگاه استقلال و رئیس هیأت مدیره بانک تات که به واسطه رابطه شخصی خود با امیر رضا واعظ آشتیانی، در بدنه ورزش کشور حضور پیدا کرد در آخرین روز ثبت نام اتاق بازرگانی برای شرکت در پارلمان بخش خصوصی کشور ابراز تمایل کرد.

این در حالی است که چهره‌های شناخته شده زیادی نیز به دعوت فعالان بخش خصوصی برای حضور در انتخابات اتق بازرگانی پاسخ «نه» دادند تا ترکیب اتاق بازرگانی دستخوش تغییرات چندانی در انی دوره از فعالیت خود نشود. البته چهره‌های شناخته شده‌ای نیز برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی ابراز تمایل کرده بودند که به دلیلی تکمیل نبودن پرونده آنان موفق به حضور در انتخابات پارلمان بخش خصوصی کشور نشدند. چهره‌هایی که رایزنی‌های بسیار نیز نتوانست گره از کار آنان برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی بگشاید تا شاید در دوره آتی این اتفاق به وقوع بپیوندد.

«شجاع‌الدین بازرگانی» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران که در دور گذشته از او به عنوان یکی از ذی نفوذ‌ترین افراد در انتخابات اتاق بازرگانی نام برده می‌شود روز دو شنبه برای ثبت نام در هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن در محل ثبت نام حضور یافت.

او که در دور قبلی انتخابات اتاق بازرگانی به عنوان قائم مقام مسعود میر کاظمی در وزارت بازرگانی فعالیت می‌کرد و هم‌اکنون با او راهی وزارت نفت شده است انگیزه خود از حضور و مشارکت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن سراسر کشور با وجود بودن در سمت یک مدیر دولتی را منبعث از، «نگاه اثربخش و مؤثر به نقش بخش خصوصی در توسعه کشور» دانست.

به گفته وی رویکرد سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، نظر مقام معظم رهبری و دولت حکایت از این دارد که تحولی چشم‌گیر در ساختار اقتصادی کشور با حضور مؤثر بخش خصوصی در حال شکل‌گیری است و باید کمک کرد تا این حضور افزون و نهادینه شود.

بازرگانی عقیده دارد؛ اتاق به عنوان چتر فراگیر تشکل‌های اقتصادی می‌تواند به گسترش آنها و هم‌افزایی بخش خصوصی کمک کند و تا به امروز تلاش مؤثر و خوبی داشته است و نگاه مسؤولان و حاکمیت بر بخش خصوصی و نمایندگان آن نشان می‌دهد که گام‌های مؤثری برداشته شده و همچنان فضای پیشرفت بسیاری وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

او لازمه استفاده بیشتر از فرصت‌ها را «ایجاد زیرساخت‌های مناسب» برای این کار دانست که اصلاح قانون اتاق، هم‌اندیشی در فضایی بازتر و منطقی‌تر در یک فرآیند کار مشترک و فضای هم‌فکری، هم‌کاری میان همه عناصر موجود در عرصه اقتصاد از جمله آنها است.

به اعتقاد وی همه دست‌اندرکاران اقتصادی از جمله بخش‌های وزارتی، اجرایی و عملیاتی باید دست به دست هم دهند تا ایرانی سرافراز با اقتصادی پویا و پایدار و دارای اشتغال و تولید شکل دهند و با خوب دیدن و خوب عمل کردن می‌توان آینده‌ای با شکوه را رقم زد.

ایده‌ها و مشورت‌های تازه، نشاط بیشتری در کشور ایجاد خواهد کرد

«علی انصاری‌فر» رئیس هیأت مدیره بانک تات و عضو هیأت مدیره سابق باشگاه استقلال نیز از دیگر چهره‌هایی بود که در انتخابات هفتمین دوره اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن سراسر کشور شرکت کرد.

وی با اشاره به موضوعاتی نظیر از جمله هدفمندی یارانه‌ها و تحول اقتصادی، بر استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه اتاق در حل مشکلات اقتصادی و تأثیر بر مسائل جامعه تأکید کرد. به گفته این فعال اقتصادی، استفاده از این توانایی‌ها، به معنای کمک بیشتر به مردم خواهد بود.

انصاری‌فر که برای بار نخست در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کرده، معتقد است؛ در شرایط جدید پیش رو، کسانی‌که دارای نگاه توسعه‌ای به اقتصاد کشور هستند، باید بتوانند با تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی، بر مسائل جاری اقتصاد تأثیر بیشتری بگذارند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ بتوان با ایده‌های جدید و مشورت‌های تازه، نشاط بیشتری در این انتخابات و در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرد.

ثبت نام بهزادیان و خاموشی در انتخابات اتاق بازرگانی

طی روزهای گذشته، «محمدرضا بهزادیان» و «سیدعلی‌نقی خاموشی» رؤسای اسبق و سابق اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران هم در دور جدید انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ثبت نام کردند.

همچنین «پدرام سلطانی» عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، «جمشید عدالتیان» نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران و «سیدحمید حسینی» عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از گروه خواستاران تحول برای ثبت نام در اتاق بازرگانی ایران اقدام کرده‌اند.

 


 


ندای سبز آزادی: دفتر مهدی کروبی برخی مطالب منتشرشده به نقل از وی درباره دیدار اخیر سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد.

به گزارش سایت سحام نیوز در بخشی از این تکذیبیه آمده است: پیش از این برخی رسانه‌های وابسته به جریان اقتدارگرابا هدف تفرقه افکنی و ایجاد جو روانی به نقل از آقای کروبی گزارش داده بودند که ”خاتمی همان کسی بود که مدام از سیاست‌های هاشمی گلایه داشت، حال چه شده اینها با هم می‌نشینند!؟”

در بخش دیگری از این شایعه پراکنی ها آمده بود که” آقای کروبی که این روزها شرایط روحی بدی دارد، برای استراحت به شمال عزیمت کرده‌است!!”

دفتر دبیرکل حزب اعتماد ملی در اطلاعیه‌ای در واکنش به این اخبار اعلام کرد: در روزهای اخیر برخی وسایل ارتباط جمعی جریان اقتدار گرا، ‌اخبار و مطالب مختلفی را به آقای کروبی نسبت داده‌اند که کذب محض است.

این اطلاعیه می‌افزاید: نظرات و دیدگاه‌های آقای کروبی از طریق سایت سحام نیوز منتشر می گردد و سایر نکات و مطالب را دفتر ایشان به طریق مرسوم در اختیار وسائل ارتباط جمعی قرار می‌دهد. در پایان این تکذیبیه آمده است: متاسفانه شرایط روحی و روانی کسانی آشفته و پریشان است که بدنبال ضایع کردن حقوق مردم و پاشیدن تخم تفرقه در میان آنهاست. پریشانی و آشفتگی از آن کسانیست که همیشه تنها راه برای پیشبرد اهدافشان را در دروغ و افتراء و شایعه پراکنی جستجو می کنند.

لازم به توضیح است که رسانه ها و سایت های جریان اقتدارگرابرای جذب مخاطب و با هدف تفرقه افکنی هر از چندگاهی اقدام به انتشار خبرهای کذب و غیرواقعی می نمایند

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام از مخالفت اکثر نمایندگان مجلس با طرح استیضاح دکتر بهبهانی وزیر راه و ترابری خبر داد.

علی عزتی گفت:بهبهانی دارای دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک از دانشگاه کینزول فلوریدا است و همه می دانند که دکتر بهبهانی از بدنه کاملاً دانشگاهی و نخبه دانشگاه است و تنها وزیر متخصصی است که کتاب های آن در دانشگاه ها در حال تدریس است.

به گزارش عصر ایران که به نقل از سایت این نماینده نوشته ، وی با اشاره به عملکرد مثبت بهبهانی در بازدید از فرودگاه های کشور افزود:کدام وزیر حاضر است از ساعت یک و نیم تا حدود ۴ بامداد از فرودگاه بین المللی امام خمینی بازدید کند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار بگیرد.

نماینده دهلران،دره شهر و آبدانان در خانه ملت ادامه داد:حمید بهبهانی که با بازدیدهای سرزده از فرودگاه و راه‌آهن و داد و فریاد بر سر مدیران که چرا به وظیفه خود به‌خوبی عمل نمی‌کنند خود را مدیری نشان داد که آمده کار کند و در خدمت مردم باشد.

عزتی اظهار داشت:بهبهانی یکی از پرتلاش ترین وزرای دولت است که بیشترین حضور را در سر پروژه ها جهت پیگیری های لازم داشته است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه همچنین وجود ۱۱۰۰۰ پروژه فعال در وزارت راه و ترابری در سطح کشور را بی سابقه اعلام کرد.

وی افزود:ظرف ۷۵ سال گذشته که از عمر تشکیل راه و ترابری می‌گذرد، ۱۵۰۰ کیلومتر آزاد‌راه احداث شده است اما ظرف دو سال و نیم گذشته قرارداد احداث سه هزار کیلومتر آزاد راه منعقد شده است.

عزتی با بیان اینکه ظرف دو نیم سال گذشته دو برابر تمام طول عمر راه و ترابری، قرارداد آزاد‌راه منعقد شده است، گفت: دو آزاده‌راه در استان فارس، آزادراه بندرعباس ـ سیرجان، آزاد‌راه تبریز ـ بازرگان، آزادراه تهران ـ کرج(امتداد همت) و… را از این جمله دانست.

این نماینده مجلس گفت:طرح احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان حدود ۴۰ سال قبل پی‌ریزی شده اما تا ابتدای انقلاب مطالعات محدودی انجام و از حدود ۶ ماه قبل این پروژه وارد فاز اجرایی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان ایلام ادادمه داد:آزادراه خرم آباد – پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی AH8 محسوب می شود که با ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مدت چهار سال به بهره برداری رسید.

عزتی با طرح این سوال که چطور مخالفان وزیر احداث این آزادراه و حذف جاده قبلی این مسیر صعب العبور که رانندگان ماشینهای سنگین از آن به عنوان جاده مرگ یاد می کردند را نمی بینند تصریح کرد:هموطنان زیادی در این محور ترانزیتی در سالهای گذشته بر اثر حوادث دلخراش رانندگی جان خود را از دست دادند.

نماینده دهلران،دره شهر و آبدانان آغاز عملیات اجرایی تونل کبیرکوه طولانی ترین تونل کشور به طول چهار کیلومتر و هشتصد متر را هم از شاهکارهای بهبهانی در وزارت راه و ترابری دانست.

عزتی با طرح این سوال که آیا با استیضاح می توان از بروز سوانح هوایی در کشور جلوگیری کرد، اظهار داشت:بالا بودن عمر ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریم‌هایی است که آمریکا و متحدانش علیه ملت ایران اعمال می کنند و این مشکل با استیضاح وزیر وزیر راه رفع نمی شود .

این نماینده مجلس افزود:سقوط هواپیما در مجموعه ناوگان فرسوده ایران امری قابل پیش‌بینی و انتظار است و ریشه‌یابی علل فرسودگی ناوگان هوایی کشور و نیز مجموعه سامانه پروازی، فرودگاهی، ناوبری امری است که تنها وزارت راه و ترابری را نمی‌توان در آن عامل اصلی دانست. چه آنکه صنعت هوایی ربط مستقیمی با سیاست‌ گذاری‌های کلان اقتصادی کشور و نیز رویکرد‌های سیاسی در روابط بین‌المللی دارد و بدین لحاظ نمی‌توان انتظار داشت که وزارت راه و ترابری به تنهایی پاسخگوی همه ریشه‌ها و عوامل این معضل گریبانگیر باشد.

علی عزتی تاکید کرد:سانحه هوایی ارومیه نخستین سانحه نیست و مطمئنا آخرین سقوط هوایی هم نخواهد بود و نباید این قضیه را جناحی کرد چرا که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون از حادثه مسیر مشهد-تهران در سال ۵۹ و کشته شدن ۱۲۸ نفر،سانحه سی -۱۳۰ کهریزک که ۸۰ کشته در سال ۶۰ بر جای گذاشت،توپولوفی که در دهه ۷۰ در تهران سقوط کرد و جان ۱۳۴ نفر از هموطنانمان را گرفت و توپولوف دیگری که اینبار در سال ۸۰ ،۱۱۹ نفر را در خرم آباد به کام مرگ برد تا ۱۱۰ نفری که بر اثر سقوط سی-۱۳۰ اینبار در تهران جان خود را از دست دادند تا حادثه ارومیه و دهها حادثه هوایی دیگر در زمان مسئولیت وزرای مختلف راه و ترابری کشورمان بوده است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم مجلس با بیان اینکه سانحه هوایی ارومیه نه اولین و نه آخرین حادثه می باشد،گفت: نمی توان به خاطر یک حادثه دلخراش هوایی وزیر راه را استیضاح کرد، چون ناوگان هوایی کشور دارای قدمت طولانی و بالا است و برای جلوگیری از اینگونه سوانح باید چاره اندیشی ویژه ای شود.

این نماینده مجلس افزود:اکثر نمایندگان مجلس با طرح استیضاح دکتر بهبهانی مخالف هستند و در روز سه شنبه مجلس با مخالفت با طرح استیضاح یکبار دیگر مهر تائید بر عملکرد این وزیر لایق خواهد زد.

 


 


ندای سبز آزادی: هزاران تظاهرکننده روز سه‌شنبه در نقاط مختلف قاهره، پایتخت مصر، با حضور در خیابان‌ها خواستار برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهوری دیکتاتور این کشور شدند.

خبرگزاری آلمان تعداد تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در قاهره را «در حدود ۲۵ هزار نفر» برآورد کرده‌است و به گزارش خبرگزاری‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی پلیس برای متوقف کردن این تظاهرکنندگان در محل حاضر شدند. این نیروها کوشیدند با ماشین‌های آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور، جمعیت معترض را پراکنده کنند که در جریان این اقدام‌ها دست‌کم ۵ معترض زخمی شده و شمار زیادی از راهپیمایان بازداشت شدند.

بنا بر گزارش‌ها این راهپیمایی‌ها در مصر با الهام از تحولات اخیر در تونس انجام شده و تظاهرکنندگان مصری شعارهای «زنده باد تونس آزاد» و «مرگ بر حسنی مبارک» سر داده‌اند.

 


 


ندای سبز آزادی: بررسی وضعیت اشتغال زنان در کشور نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته ۳٫۸میلیون نفر زن در بخشهای مختلف اشتغال داشته‌اند که بیشترین تعداد آنها در تهران و کمترین نیز در کهکیلویه و بویراحمد بوده است. به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آمار کلی و وضعیت اشتغال زنان در کشور طی سال ۸۸ نشان می دهد که از کل ۲۱ میلیون شاغل کشور در این سال بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آن زن بود. آمار اشتغال مردان در این بخش رقمی بیشتر از ۱۷٫۳میلیون نفر بود.

به گزارش خبرگزاری مهر در حالی که مردان در سال گذشته ۸۷ درصد کل اشتغال کشور را در اختیار داشته اند، زنان توانسته اند ۱۳درصد کل فرصت های شغلی را در کشور به خود اختصاص دهند که خود این موضوع نشان دهنده توزیع نامتوازن فرصت های اشتغالی بین مردان و زنان است.

سهم زنان از اشتغال کشور

هرچند در این رابطه ممکن است برخی مشاغلی هم وجود داشته باشد که انجام آنها بیشتر از زنان، از عهده مردان بر می آید ولی تقریبا در تمام مشاغل مشترک دیگر، این مردان هستند که فرصت ها را در اختیار خود می گیرند و به عبارت دیگر فضای حاکم بر بازار کار کشور، این موضوع را به نفع مردان تمام می کند.

با توجه به این، در سال گذشته اشتغال زنان در هیچ یک از استان های کشور به بالای ۵۰۰ هزار نفر نرسید و بیشترین حضور زنان در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان و فارس بوده است.

در استان آذربایجان شرقی طی کل سال گذشته اشتغال ۳۲۳ هزار و ۶۶۴ نفر به ثبت رسید در حالی که این تعداد در آذربایجان غربی به تعداد ۲۰۶ هزار و ۹۷ نفر بود. همچنین زنان شاغل استان اصفهان در سال ۸۸ معادل ۲۵۰ هزار و ۶۲۳ نفر و در استان تهران نیز ۴۹۴ هزار و ۳۱۳ نفر بوده است.

استان‌های با جمعیت بیشتر زنان شاغل

همچنین تعداد زنان شاغل در استان خراسان رضوی طی سال گذشته ۳۸۴ هزار و ۶۶۳ نفر و برای استان خوزستان نیز ۲۰۹ هزار و ۲۹۶ نفر بود. این تعداد در استان فارس معادل ۲۳۵ هزار و ۵۱۸ نفر بوده است.

۴ استان اردبیل با ۱۱۸هزار و ۳۹۷ نفر شاغل زن، گلستان با ۱۲۰هزار و ۹۹۷ نفر، گیلان با ۱۵۷هزار و ۴۷۴ نفر و در نهایت مازندران نیز با ۱۱۲هزار و ۹۵۵ نفر جزو استان هایی بوده اند که جمعیت زنان شاغل آنان کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

ایلام با ۳۴ هزار و ۳۴۱ نفر شاغل زن، بوشهر با ۳۶ هزار و ۱۰۸ زن، چهارمحال و بختیاری با ۴۱ هزار و ۴۰۰ نفر، خراسان جنوبی با ۴۹ هزار و ۹۰۱ نفر در کنار خراسان شمالی با ۵۱ هزار و ۶۷۹ نفر جزو استان هایی هستند که اشتغال زنان در آنها از آمار پایینی برخوردار است.

زنجان اشتغال زنان را در سال گذشته ۸۵ هزار و ۴۲۳ نفر ثبت کرد که در این بخش استان سمنان با جمعیت زنان شاغل ۲۴ هزار و ۳۵۶ نفر آمار کمتری را به خود اختصاص داده است. همچنین ۸۶ هزار و ۶۲۲ نفر زن نیز طی سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان مشغول به کار بوده اند.

۳۷ هزار و ۴۴۲ زن شاغل نیز در بخش های مختلف استان قزوین طی سال گذشته مشغول به کار بوده اند که این آمار در استان قم عدد ۳۱ هزار و ۷۸۴ نفر را نشان می دهد. کردستان نیز با آمار اشتغال ۷۰هزار و ۲۷ نفری در کنار کرمان با ۷۶ هزار و ۳۵۰ نفر از استان های با اشتغال پایین زنان محسوب می شوند.

استان‌های با جمعیت پایین زنان شاغل

کرمانشاه در کل سال گذشته جمعیت زنان شاغل آن به ۹۱ هزار و ۹۰۶ نفر رسید ولی این تعداد در استان کهکیلویه و بویراحمد عدد پایین ۱۰هزار و ۳۵۴ نفر است. زنان شاغل لرستانی نیز طی سال ۸۸ جمعیتی بالغ بر ۷۹ هزار و ۷۳۵ نفر را داشته اند.

برای استان مرکزی در سال گذشته، آمار ۶۱ هزار و ۷۳۹ نفری از زنان شاغل را ثبت شده است در حالی که این تعداد در استان هرمزگان کمتر و معادل ۴۱ هزار و ۸۷۵ نفر بوده است.

همچنین زنان شاغل در استان همدان نیز ۹۸ هزار و ۲۶۶ نفر بودند که این تعداد در استان یزد برابر با ۴۳ هزار و ۳۰۱ نفر بود.

به دلیل تمرکز بسیاری از ادارات و سازمانها در استان تهران، آمار اشتغال زنان پایتخت مانند مردان در سال گذشته بالاترین تعداد در بین استانهای کشور برابر با ۴۹۴ هزار و ۳۱۳ نفر بوده در حالی که کمترین تعداد زنان شاغل نیز در استان کهکیلویه بویراحمد با ۱۰هزار و ۳۵۴ نفر ثبت شده است.

 


 


ندای سبز آزادی: احمد کریمی، زندانی سیاسی چندی پیش برای گذراندن پانزده سال دوران محکومیتش از زندان اوین به زندان گنبد کاووس استان گلستان تبعید شد . احمد این روزها در میان زندانیان با جرایم غیر سیاسی روزهای سختی را می گذراند اما با این همه به عقیده خانواده احمد، این خانواده هستند که بیشترین زجر را از تبعید احمد می کشند چرا که با وجود فقر مالی و دوری راه مجبورند برای ملاقات با احمد هر بار ساعتها راه را طی کنند تا فرزندشان را چند دقیقه ای در زندان ببینند. مادر احمد خطاب به مسوولان به ویژه دادستان تهران تاکید می کند :« من به عنوان یک مادر پیر و بیمار نمی توانم هر بار برای ملاقات با پسرم این همه راه را بروم. برای احمد که فرقی ندارد در کجا زندانی باشد بالاخره زندان، زندان است. اما با این تبعیدها فقط و فقط خانواده ها را عذاب می دهند. منِ مادر را دچار عذاب و رنج می کنند . خواهش می کنم صدای ما را بشنوید .»

احمد کریمی ابتدا محکوم به اعدام شد و سپس در دادگاه تجدید نظر حکمش از اعدام به پانزده سال حبس در تبعید تغییر یافت گفتگوی کلمه را با مادر وی می خوانید :

خانم کریمی آخرین باری که احمد را دیدید چه زمانی بود؟ آیا او هنوز در زندان گنبد کاووس نگهداری می شود ؟

احمد هنوز در زندان گنبد کاووس است و دوران پانزده سال زندانش را می گذراند . از دو هفته پیش قانون جدیدی در این زندان گذاشته شده است که تلفن ها یک روز درمیان باشد. آخرین ملاقات مان هم به دو ماه پیش برمی گردد. حقیقتا برایم سخت است که این همه راه را با این وضعیت جسمی و روحی خودم و سردی هوا و نداشتن وسیله نقیله شخصی به ملاقات برویم. از طرفی خود احمد هم خیلی دوست ندارد ما با این شرایط سخت از اسلام شهر تهران تا گنبد را به ملاقاتش برویم بنابراین تاریخ ملاقات های حضوری را به ما نمی گوید و یا اشتباه می گوید. اصرار زیادی دارد که تا در تبعید است به ملاقاتش نرویم. می گوید وقتی شما می آیید و بر می گردید حالم بدتر می شود.چون مدام نگران است که نکند در جاده برای ما اتفاقی بیفتد، تصادف کنیم یا من که بیمارم در راه حالم بد شود . به خاطر همین بیشتر نگران می شود و می گوید به ملاقاتم نیایید .اما بالاخره دل ما هم طاقت نمی آورد و هر یکی دو ماه سری به او می زنیم .

از نظر روحی و جسمی چه وضعیتی دارد ؟شنیده بودیم که مسوولان زندان مدام و به بهانه های مختلف او را از دیگر زندانیان جدا می کنند ؟

بله، اوایل مسوولان زندان خیلی اذیت اش می کردند. مثلا اجازه نمی دادند با کسی در زندان حرف بزند. هیچ کدام از وسایلی را که برایش می فرستادیم تحویل نمی دادند تا مدتها فقط با یک پیراهن و شلوار زندگی می کرد .ما هم که می رفتیم و اعتراض می کردیم که چرا این چنین می کنید و وسایل پسرم را تحویل نمی دهید می گفتند به ما گفته اند هیچ وسیله ای را به این زندانی ندهید . اما این روزها آن طور که خود احمد می گوید اوضاع بهتر شده است یعنی دیگر اجازه دارد با دیگر زندانی ها حرف بزند. اما به هر حال همه ی هم بندی های احمد یا مرتکب قتل شده اند یا قاچاقچی مواد مخدرند و خیلی نمی تواند با آنها ارتباط برقرار کند یعنی حرف خاصی با آنها ندارد اما احمد به هر حال تمام سعی خود را می کند که خود را با محیط انطباق دهد ولی خیلی سخت است .گاهی هم مسوولان زندان با حرکات و حرفهایشان آزارش می دهند .

چه حرفهایی ؟

مثلا پسرم حدود یک ماه پیش به خانه زنگ زد .خیلی ناراحت و غمگین بود .وقتی پرسیدم چه شده، گفت مسوولان زندان صدایش زده اند و گفته اند که تو مواد مصرف می کنی و می خواهیم از تو آزمایش بگیریم. گفتم مادر جان تو که معتاد نیستی اشکال ندارد آزمایش می گیرند و خودشان می فهمند، ناراحت نباش. که به من گفت از این ناراحتم که به من تهمت می زنند و نمی دانم از این حرفها و اعمال چه برنامه ای را دنبال می کنند .البته بعد از آن هم دیگر دنبال ماجرا را نگرفتند ولی خب این طوری روزهای سخت زندان آن هم دور از خانواده و بدون ملاقات را برایش سخت تر می کنند .


در مصاحبه قبلی تان با ما، گفتید که در روز ملاقات ماموران زندان آزارتان می دهند و با اینکه زودتر از همه برای ملاقات در زندان حاضر می شوید آخرین نفر شما را برای ملاقات می فرستند هنوز هم چنین برخوردهایی با شما می کنند ؟

یکشنبه ها ملاقات کابینی خانم ها و سه شنبه ها ملاقات کابینی آقایان است و هر چهارهفته یک بار هم ملاقات حضوری ما چون به خاطر دوری راه نمی توانیم هر هفته به ملاقات برویم ملاقاتهای کابینی را نمی رویم و هر ماه برای ملاقات حضوری می رفتیم که الان هم بخاطر مشکلاتی که برای تان توضیح دادم هر دو ماه یک بار شده است .ما وقتی برای ملاقات حضوری می رویم ، چون صبح خیلی زود می رسیم برای نوبت گرفتن هم خیلی زود در سالن ملاقات حاضر می شویم . اما احمد همیشه آخرین زندانی هست که برای ملاقات آورده می شود. فکر کنید ده ساعت راه را برای یک ملاقات بیست دقیقه ای می رویم اما آنجا هم باید از صبح تا ظهر معطل بمانیم .در حالی که خود احمد هم می گفت اولین نفر او را صدا می کنند اما عمدا پشت در نگه اش می دارند تا همه ملاقات کنند و بعد او بیاید یعنی یک زجر دو طرفه برای ملاقات را تحمل می کنیم و از وقت ملاقات هم کم می شود. چون همیشه گروه آخر کمترین زمان را برای ملاقات دارند چون ماموران می خواهند زود همه چیز را جمع کنند و برای نماز و ناهار بروند . دفعه آخر هم که رفتیم به برادر احمد گفتند قانون جدیدی آمده که آقایان حق ملاقات حضوری ندارند و فقط من و دخترانم را به ملاقات حضوری فرستادند. پسرم این همه راه برای دیدن برادرش آمده بود اما اجازه ندادند حتی پنج دقیقه احمد را ببیند.

فضای ملاقات چگونه است آیا مثل تهران ملاقاتها با حضور ماموران انجام می شود ؟

در سالن ملاقات، مامور مراقب هست. اما زمان ملاقات ما یک مامور اختصاصی بالای سر احمد می ایستد. احمد کلی خواهش کرد مسوولان زندان نامه هایی را که برای مسوولان قوه قضاییه نوشته مهر و امضا کنند تا بتواند بفرستد، اما این کار را نکردند . نامه هایی برای قوه قضاییه، دادستانی و… که بایستی مهر و امضای زندان را داشته باشد اما در اوین این نامه ها امضا می شد .

چرا این نامه ها را امضا نکردند؟

نمی دانم . حتی یک نامه درخواست انتقالی برای دادستان نوشته بود که آنرا بدون مهر و امضای زندان به ما داد تا برای دادستانی ببریم. اما سرباز مامور او را صدا زد و گفت نامه را تحویل ما بده، ما خودمان امضا می کنیم اما این کار را نکردند.

چه در خواستی از مسوولان قضایی به ویژه دادستان تهران دارید ؟

فقط امیدوارم صدای ما به گوش مسوولان برسد و بدانند که من به عنوان یک مادر پیر و بیمار نمی توانم هر بار برای ملاقات با پسرم این همه راه را بروم. برای احمد که فرقی ندارد در کجا زندانی باشد بالاخره زندان، زندان است. اما با این تبعیدها فقط و فقط خانواده ها را عذاب می دهند. منِ پیرزن، من مادر را دچار عذاب و رنج می کنند . خواهش می کنم صدای ما را بشنوندو راهی بیاندیشند .

 


 


ندای سبز آزادی: روزنامه خراسان در گزارشی نوشت:تقریبا روزی نیست که پیامکی به روزنامه نرسد مبنی بر این که طرح تامین آتیه مهر و افتتاح حساب یک میلیون تومانی برای نوزادان هنوز اجرا نشده، متوقف شده است. پدران و مادران بسیاری نیز تماس می گیرند و پیگیر وعده افتتاح این حساب برای نوزادشان هستند و این که در این زمینه هیچ کسی پاسخ گو نیست. دو نماینده مجلس نیز از تعداد زیاد تماس ها و مراجعه های مردمی می گویند که نسبت به محقق نشدن وعده افتتاح حساب یک میلیونی تامین آتیه گلایه مندند و خواستار پی گیری تحقق این وعده.

تامین نشدن اعتبارات موردنیاز

اما واقعیت این است که با گذشت ۶ ماه از وعده رئیس دولت و افتتاح رسمی این حساب در نیمه شعبان، این طرح به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است و یک مقام مطلع در بانک مرکزی و همچنین یک مسئول در بانک ملی که مجری اجرای طرح تامین آتیه و افتتاح حساب های یک میلیون تومانی است، دلیل محقق نشدن این وعده را تامین نشدن اعتبارات موردنیاز طرح ذکر کردند.روز گذشته و روزهای قبل پیامک ها و تماس هایی از سوی مردم توسط روزنامه دریافت شد مبنی بر این که وعده افتتاح حساب یک میلیون تومانی برای نوزادان محقق نشده است. در پیامکی که روز گذشته در ستون حرف مردم درج شد، آمده است چرا حساب یک میلیون تومانی متولدان سال ۱۳۸۹ که مسئولان قاطعانه آن را بیان کرده اند، پرداخت نمی شود؟پدری نیز گفت: چند وقتی است که پی گیر افتتاح حساب برای نوزادمان هستیم که بانک ملی می گوید فعلا افتتاح حساب متوقف شده، هر جا می روم هیچ کس پاسخگو نیست. پدر و مادران دیگری نیز در تماس با روزنامه خراسان خواستار پی گیری دلیل اجرا نشدن این طرح شدند.

یک نماینده :مراجعات مردمی بسیاری داریم

داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی نیز در این باره به خراسان گفت: تماس ها و مراجعات مردمی بسیاری داریم که از محقق نشدن وعده افتتاح حساب یک میلیون تومانی گلایه مندند.وی افزود: پی گیری ها نیز حاکی از این است که هنوز اعتباری برای اجرای طرح در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته است.قنبری گفت: از همان ابتدا بسیاری از نمایندگان این طرح را قابل اجرا نمی دانستند چرا که افتتاح حساب برای نوزادان در هر سال نیاز به اعتبارات کلانی دارد که از توان دولت خارج است.بنا به گفته عضو کمیسیون اجتماعی در حال حاضر اعتباری برای اجرای طرح تامین آتیه اختصاص نیافته است.

دولت توان تامین اعتبارطرح را ندارد

خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به این که طرح تامین آتیه، طرحی غیرکارشناسی و غیرعلمی است به خراسان گفت: از همان ابتدا که دولت پیشنهاد طرح تامین آتیه را مطرح کرد، نمایندگان بسیاری آن را غیرکارشناسی می دانستند که در اجرا با اشکال مواجه می شود.وی افزود: اجرای این طرح نیاز به اعتبار زیادی دارد و دولت توان تامین این اعتبار را ندارد.بنا به گفته عضو کمیسیون اجتماعی این طرح به دلیل تامین نشدن اعتبار آن، اجرایی نشده است.وی افزود: چنین وعده هایی جز ایجاد انتظار و سرگردانی مردم نتیجه ای در بر ندارد. یک مقام مطلع در بانک مرکزی نیز در پاسخ به این که آیا اعتبارات طرح تامین آتیه مهر تامین شده است به خراسان گفت: اعتبار مرحله اول و مورد نیاز اجرای این طرح تامین نشده است. وی درباره اجرای طرح نیز گفت: من از اجرای این طرح بی اطلاعم اما تا اعتبار مورد نیاز تامین نشود طرح نیز اجرا نمی شود.همان زمان که طرح تامین آتیه در نیمه شعبان با حضور رئیس جمهور افتتاح شد بودجه مورد نیاز اجرای آن، ۱۴ هزار میلیارد ریال برآورد و قرار شد در مرحله اول اجرای طرح تامین آتیه ۵ هزار میلیارد ریال اختصاص یابد اما اواسط دی ماه یک مسئول در بانک ملی که کارگزار و مجری این طرح است گفت: اعتبار مورد نیاز اجرای طرح تامین آتیه در سال جاری هنوز تامین نشده است. جمال دامغانیان عضو هیئت مدیره بانک ملی اظهار کرد: اگر صندوق مهر امام رضا (ع) بودجه طرح آتیه مهر را تامین کند، این طرح توسط بانک ملی اجرا خواهد شد.وی افزود: قرار بود ۵ هزار میلیارد ریال از بودجه این طرح در سال جاری از محل فروش سهام تامین شود که متولی انجام آن معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری بود.دامغانیان گفت: برای اجرای کل این طرح در سال جاری ۱۴ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که البته هنوز مبلغی به بانک ملی ارائه نشده است.بنا به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۰ هزار نوزاد متولد شده و تا پایان سال پیش بینی می شود که این تعداد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار برسد.

اجرای طرح دور از انتظار است

زمانی سخنگوی عضو کمیسیون اجتماعی نیز با اشاره به این که اجرای این طرح به دلیل اعتباراتی که نیاز دارد دور از انتظار است به خراسان گفت: مجلس در این مدت در جریان اجرای این طرح قرار نگرفته و تاکنون نیز گزارشی درباره اجرا شدن یا نشدن این طرح به مجلس ارائه نشده است.وی افزود: اجرای این طرح نیاز به اعتبارات بسیاری دارد که اگر قرار باشد دولت برای ۲۰ سال آینده آن را تامین کند، اولویت های مهمی که در حال حاضر در زمینه ایجاد اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان وجود دارد بر زمین می ماند. بنا به گفته زمانی در حال حاضر مشکلات بسیاری در حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان وجود دارد که دولت باید با برنامه ریزی برای رفع آن ها اقدام کند چرا که سن ازدواج افزایش یافته و سن استخدام بسیاری از افراد جویای کار گذشته است. بنابراین نباید اصراری نیز به اجرای این طرح شود.

 


 


ندای سبز آزادی: هشت ماه از بازداشت هانیه فرشی از شهروندان تبریزی می گذرد، اما او همچنان بلاتکلیف در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری می شود .

به گزارش خبرنگار کلمه، او تیرماه سال جاری در شهرتبریز در منزل پدری اش بازداشت و پس از ضبط وسایل شخصی اش به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر تبریز منتقل شد که مدتی بعد، به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال یافت .او بیش از دو ماه در سلول انفرادی نگه داشته شد و سپس به یک سلول دو نفره منتقل شد.

این زندانی۲۸ ساله که تاکنون سابقه هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته بیشتر در زندان به خاطر فعالیتهای فیس بوکی اش مورد بازجویی قرار گرفته است و بازجویان وزارت اطلاعات نیز اتهامات او را فعالیتهای اینترنتی بویژه در فیس بوک عنوان کرده اند .

مادر میانسال هانیه به شدت نگران اوست و از این بلاتکلیفی طولانی مدت درباره وی اظهار نگرانی می کند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته