-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

Latest News from Mizan Khabar for 01/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



peyman_habib4

حبیب الله پیمان:شب نوزدهم رمضان بود که جماعتی آمدند و مراسم دعا و نیایش شب قدر را در نیمه های راه متوقف کردند. چند روز بعد از آن از برگزاری نماز عید فطر ممانعت شد و سپس نوبت به جلسه تفسیر قرآن در جمعه ای رسید که فردای روز عاشورا باید تشکیل می شد. گویا عاشورا "تابو" بود و "درخت ممنوعه" و به مصداق لاتقربا هذه الشجره1 به آن نزدیک هم نباید می شدی. اما داستان به همین جا خاتمه نیافت، به زودی معلوم شد "قرآن" هم مشمول تعریف درخت ممنوعه است و نباید به حریم حقایق آن گام نهاد تا مبادا نیازمندان هدایت ومشتاقان رهائی از آن درخت پاک و بالنده "شجره طیبه"2 قبسی3 برگیرند و در پرتو نورش ازمیان تاریکی اسارت و بندگی در خویش و غیرخویش ،راهی به سوی آزادی و روشنایی بگشایند و با گرمایش آن دلهای فسرده، امید و جان تازه بیابند. در این جلسات نه جرمی اتقاق می افتاد و نه عمل خلاف قانون و شرع صورت می گرفت. باید دید چه اتفاق افتاده است که درچهارمین دهه عمر نظام جمهوری "اسلامی" ، گرد آمدن برای نیایش خدای واحد و خالص کردن حمد و ستایش برای او و نه هیچ انسان دیگری و یا تدبر  در آموزه های وحیانی برای فهم بهتر حقایق رهایی بخش آن ، تحمل نمی شود . مگر نه این است که در نظام دینی موجود همه مسئولین رسما به تبعیت و التزام عقیدتی و عملی به قرآن و قانون اساسی مکلف و متعهد شده اند؟ اگر پاسخ مثبت است پس باید اجازه دهند رفتارشان در همه عرصه های مسئولیت از جمله درارتباط باحقوق  مردم و مصالح عامه با اصول و آموزه های این دو مرجع سند و محک زده شوند.


این که بسیاری از ایرانیان دیدگاهها و عملکرد فکری و دینی و سیاسی و اجتماعی متفاوتی با اعضاء حاکمیت فعلی دارند، بر کسی پوشیده نیست . اصول مزبور به کسی از جمله ارباب قدرت اجازه نمی دهد مخالفان فکری و سیاسی خود را حذف و یا مجبور به سکوت کنند. قرآن راه و رسم معامله با مخالفان و دگراندیشان را روشن ساخته و از پیامبر خواسته است تا در این زمینه پیشقدم و سرمشق باشد . از او می خواهد تا در مقابله با مشرکان، یهودیان و مسیحیان و پیروان سایر مذاهب و مسلک ها "با تکیه بر دانش و بینش (حکمت) آنان را به راه پروردگار(و نه عقیده و سلیقه شخصی خویش) دعوت کند و با بهترین شیوه با مخالفان به گفت و گو بنشیند"4 و به کسانی بشارت رستگاری و دستیابی به حقیقت می دهد که آنقدر سعه صدر وبلندنظری و آزادمنشی دارندکه " به همه سخنان  (و گفتمان ها) گوش فرا می دهند و پس از غور و بررسی در آنها بهترین را برمی گزینند"5.

پیامبر مبعوث نشد تا با همه تفاوتهای مذهبی وفرهنگی ، همگان رادر عقیده و سلیقه و روش های زندگی، متحدالشکل سازد و به اکراه وجبر، به یک مذهب و شریعت واحد وارد نماید. قرآن نه تنها تنوع جنسیتی، قومی و نژادی و فرهنگی رابه رسمیت شناخت6  بلکه بر تنوع و تکثر شرایع نیز مهر تایید زد.  او نخواست تا همه مردم را در حزب و گروه (امت) واحدی گرد آورد  ،"اگر پروردگار تو می خواست ، همه مردم را در امتی واحد گرد می آورد ( اما چنین نخواسته) و از این روی پیوسته در اختلاف (راه و مشی) باقی هستند" 7 و به خاطر همین واقعیت تنوع ملل و نحل و فرهنگ و سرزمین است که می گوید: "برای هر یک از شما ( گروهها و امت ها) آیین و روشی (شریعتی) قرار دادیم (سعی در از بین بردن این تنوع و تکثر نکنید ) زیرا اگر خدا می خواست همه شما را امتی واحد قرار می داد. (این کار را نکرد) زیرا می خواهد شما را با موهبتی که ( ازدانش وخرددرست زیستن ) به هر یک از شما (گروهها و امم) داده است آزمایش کند. (پس به جای ستیز و نزاع و کشتن وحذف یکدیگر) در انجام خوبی ها (خیر عموم) بر یکدیگر سبقت گیرید. زیرا بازگشت همه شما به سوی خداست، پس آنگاه شما را از ماهیت اختلافتان آگاه می سازد"8 . برای زدودن هر نوع ابهام و تردیدی در این امر قران تصریح می کند که پیروان هر یک از شرایع و مذاهب  درمیان خویش بر اساس معیارها و احکام آیین خود داوری کنند ." پیروان انجیل باید طبق مندرجات آن چه که خدا نازل کرده است میان خود داوری کنند"9 و یهودیان، " از چه رو تو را به حکمت و داوری می خوانند در حالی که تورات در اختیار آنان است و حکم خدا در آن (مذکور) است."10 و بر تو ای پیامبر نیز "قرآن را به حق نازل کردیم که کتاب های  پیشین را تصدیق و تایید می کند و نگاهبان و ناظر بر آنهاست. پس بر طبق آنچه خدا نازل کرده است میان آنان داوری کن و با (زیر پا گذاشتن) آموزه های برحقی که بر تو نازل شده، از هوسهای (شیفتگان قدرت و ثروت و برتری جویی) پیروی مکن . خدا برای هر گروه از شما شریعت و روشی مقرر کرده است"11.

تایید کثرت گرایی(پلورالیسم) در آیین و روشها و احزاب و گروهها و یا اقوام و نژادها از جانب خدا (در قرآن) به معنای صحه گذاشتن بر هر مسلک و راه و رسم ظالمانه و ضد انسانی و نظام جباریت استبدادی نیست. اذعان به آزادی افراد و اقوام و گروهها در انتخاب آیین و راه و رسم و شیوه های زندگی را نباید مساوی نابرابری انسانها و روابط مبتنی بر سلطه و سلسله مراتب طبقاتی و نظام ارباب و بندگی پنداشت. بلکه نزد قرآن کثرت و تنوع در هویت های جنسیتی (زن و مرد بودن) و یا قومی و نژادی و فرهنگی و ملی و مذهبی مغایرتی با وحدت و برابری در انسان و انسانیت آنان ندارد. آن تفاوت ها ذاتی و ماهوی نیستند ،همه مردم در هستی انسانی و شان و مقام انسان بودن برابرند و منشاء واحد دارند. تفاوت ها وسیله "تمایز" و تسهیل کننده شناخت متقابل یکدیگرست.



آزادی ، برابری و وحدت جامعه بشری مغایرتی با وجود تفاوت در هویتهای متعدد جنسیتی و مذهبی ندارد. به همین خاطر ،  پیروان همه مسلک ها و مذاهب را به اتحاد بر محور توحید و آزادی و برابری انسانها دعوت می کند. هدف اصلی وحی ، کمک به رهایی فرد و جامعه انسانی از قید هر نوع وابستگی و قیمومت فکری، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و هدایت به سوی خودآگاهی ، آزادی و برقراری روابط برابر، دوستانه و صلح آمیز میان همه انسانها و اقوام است. انتقاد از مشرکین برای آن نبود که خدا را انکار می کردند . برای آن بود که با واسطه و شفیع قرار دادن اشخاص و اشیاء، میان شعور خلاق و خودآگاه خویش از یک طرف و جهان و حقیقت هستی از سوی دیگر جدایی افکنده و با به اربابی گرفتن اشخاص و قرار گرفتن تحت قیمومت فکری و سیاسی و اجتماعی آنان، خویشتن را از نعمت آزادی و استقلال فکر و وجدان محروم می کردند وابزار دست انان برای تجاوز واعمال سلطه وخشونت علیه دیگران شدند. رابطه ای که هر دو طرف آن(اربابان و پیروان) از خویشتن انسانی خود بیگانه و  تهی می گشتند.

در تلاش برای ازبین بردن روابط مبتنی بر ارباب و بندگی و نظام های مبتنی بر سلطه اشیاء و اشخاص بر انسانها بود که پیامبر از پیروان  همه مذاهب عصر خود دعوت کرد بر محور گفتمان مشترکی که تضمین کننده آزادی و برابری و صلح و دوستی میان همه انسانهاست متحد شوند "ای اهل دانش و کتاب، بیائید بر محور اصل مشترک میان ما و شما ، ناظر بر این که جز "او" کسی را پرستش نکنیم، و کسی را هم طراز و شریک وی قرار ندهیم و بعضی از ما برخی دیگر را به جای خدا ارباب و سرور خود قرار ندهند، متحد و هم رای و همراه شویم"12.

در نگاه قرآن ریشه همه مفاسد و مظالم و روابط مبتنی بر سلطه و استثمار و استبداد و جباریت و فقر و تبعیض و تجاوز و زورگویی ، در نظام و روابط شرک آمیز میان انسانهاست. قرآن با نفی نظام مبتنی بر وجود واسطه هایی میان انسان و خدا بر توانایی و حق همه انسانها از زن و مرد به فهم حقایق از جمله از درون آیات الهی در کتاب و انتخاب آزاد آیین و راه و رسم زندگی خویش تاکید کرده است. سخت ترین جرائم عبارتنداز ، تجاوز به حقوق و حریم زندگی و علائق حیاتی دیگران (عدوان و بغی) سلب آزادی و استقلال فکر و وجدان افراد (اکراه ، اجبار افراد به پذیرش دین وعقیده ) و مسدود کردن راههای تلاش برای فهم آزادانه حقایق و منع کوشش و مجاهدت  درراه  نیل به آزادی وعدالت اجتماعی است (سد سبیل الله).

آیا کسانی که حکم به تعطیل این نوع محافل و مجالس بحث و گفت و گوی مسالمت آمیز می دهند،  تصمیمات و اقدامات خود رابا ملاک های قرآنی و یا قانون اساسی هماهنگ کرده اند؟  آیا  حاضرند در نقد و داوری رفتار و اقدامات خود ودیگران آموزه های قرآن وقانون اساسی را به داوری بپذیرند؟  یا آن که نزدآنان آیات وحیانی (شجره طیبه ) نیست، بلکه "درخت ممنوعه ای" است که نباید به آن نزدیک شد و از آن شعله ای برگرفت، و در روشنایی آن به سوی آزادی و رستگاری گام برداشت؟

 

 

1سوره بقره آیه 35 -2سوره ابراهیم آیه 24- 3سوره طه آیه 10-4سوره نحل آیه 125-5سوره زمر آیه 18- 6سوره حجرات آیه 13- 7سوره هود آیه 118- 8سوره مائده آیه 48- 9سوره مائده آیه -47 10سوره مائده آیه 46

11سوره مائده آیه 48- 12سوره آل عمران آیه 64

 


دکتر داوود فيرحى، جريان هاى موسوم به بنيادگرايى را نه مختص جهان اسلام که داراى ريشه ها و تاريخچه اى در دنياى يهوديت و مسيحيت نيز دانست و گفت: آنچه اين روزها شاهد آن هستيم تنها در جهان اسلام رشد نکرده بلکه بطور کلى نوعى بازگشت مذهب به سياست است که در جهان مسيحيت و يهوديت هم به عنوان يک پديده شايع شده و براى آن عنوان پست سکولاريسم را درنظر گرفته اند. سوالى که وجود دارد اين است که اين بازگشت مذهب به سياست، به سکولاريسم کمک مى کند يا موجب راديکاليسم مى شود؟ اين پرسشى جدى است که انديشمندانى چون رورتى و هابرماس هم درباره آن بحث کرده اند.

فيرحى در چهارمین نشست از سلسله جلسات ماهانه بررسی سیاست خارجی با موضوع «چالش های مرزهای شرقی، از طالبان تا ناتو» که در محل سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد گفت: بازگشت مذهب به سياست داراى دو رويه است که از آنها به عنوان بازگشت معنويت و بازگشت راديکاليسم ياد مى شود. راديکال ها عملشان موثرتر و محسوس تر است چون صدايشان با مواد منفجره همه جا پخش مى شود. البته از نظر عددى راديکال ها کمتر از جريان هاى اصلاحى هستند.

اين استاد دانشگاه پديده راديکاليسم مذهبى را پيچيده عنوان کرد و توضيح داد: چنين راديکاليسمى در کشورهاى مسيحى هم رخ داده و خاستگاه آن بيشتر ايالات متحده است که تحت عنوان اينوجليست ها بر جمهورى خواهان نفوذ دارد. اين مهم ترين جريانى است که توانسته بين تکنولوژى و مذهب ارتباط برقرار کند و از دل آن صهيونيسم مسيحى پيدا شده است.

وى افزود: در ميان يهودى ها و هندى ها هم شاهد بنيادگرايى هستيم و بنابراين نبايد راديکاليسم را خاص جهان اسلام بدانيم. اساس بنيادگرايى نيز برمى گردد به يک جمله کليدى؛ اينکه بنيادگرايان مى گويند رهبران مذهبى را رها کنيد و مستقيما از متن دستور بگيريد. رهبران مذهبى همان ها هستند که تحت عنوان مرجع يا مفتى و مفسر رابط بين نص و مردم بوده اند.

فيرحى به عمر يکصد ساله بنيادگرايى جديد در کشورهاى اسلامى اشاره کرد و گفت: وقتى جنبش هاى مشروطه در کشورهاى اسلامى با شکست مواجه شدند و دولت هاى مطلقه به جايشان مستقر شدند، بنيادگرايى هم شروع به رشد کرد. اين بنيادگرايى به جاى رهبران دينى متکى بر نص است و اگر ارتباطى هم با مراجع دارد براى اين است که از آنها تاييد بگيرد نه راهنمايي.

اين محقق دينى با تشريح دو دوره کلاسيک (مابعد مشروطه) و متاخر بنيادگرايى اضافه کرد: هدف بنيادگرايى کلاسيک حمله به رهبران ملى است. اين جريان ها در سطح ملى عمل مى کنند. اما احزاب بنيادگراى متاخر جنبه فراوطنى دارند و در چند شهر يا کشور شعبه دارند مثل اخوان و حزب تکفير و جهاد، که بيشتر شبکه اى هستند و عرصه عملشان فراملى است و به خصوص کشورهاى سرمايه دارى را هدف خود قرار مى دهند. اينها معتقدند که غرب در خاورميانه مى جنگد تا دنياى خودش آرام باشد پس ما نيز بايد در غرب بجنگيم.

داوود فيرحى بعد از تشريح ويژگى هاى اجتماعى و تحصيلى بنيادگرايان، به بعد فقاهتى اين جريان هاى اسلامى پرداخت و گفت: فقه بنيادگرا اگرچه نسبتى هم با فقه گذشته دارد اما فقه سلفى جديد اصول چندگانه مشخصى براى خود دارد. يکى اينکه دنيا را اتوماتيک وار به دنياى توحيد و شرک يا مومن و غيرمومن تقسيم مى کنند. اين همان تقسيم بندى جهان به دارالسلام و دارالکفر است و مبناى آن هم مبناى جهاد ابتدايى است و نه جهاد دفاعي. اصل ديگر اين است که بايد نقل را بر عقل مقدم دانست. آنها نص را کاملا شفاف مى دانند که احتياجى به شرح و توضيح ندارد. از نظر آنها هر شرح و تفسيرى نوعى توجيه است که شهامت را از جهان اسلام مى گيرد. اصل ديگر نيز رد تاويل است. بنيادگرايان معتقدند که اگر باب تاويل و تفسير را باز کنيم اساس دين از بين مى رود.

وى در ادامه گفت: اصل دیگری دارند که فراوانی استناد به آیه است که هر حکمی باید به آیه ای مستند شود بنابراین در تمام حملات تروریستی قرآن پخش می کنند. اصل پنجم تبعیت کردن از نص و هر چیز جدیدی را که اضافه شود بدعت مى خوانند. نص موجود است و نیازی هم به توضیح ندارد. آخرین جمله این که اینها معقتدند اسلام مجاهد می خواهد و نه دانشمند چون اگر نیاز به دانش بود نیاز به دین از دست می رفت.

منبع: دیپلماسی ایرانی

 


 


Egypt Flag

هر چند به دنبال اعتراض‌های گسترده روز جمعه در مصر، حسنی مبارک،‌ رئیس جمهور این کشور، وعده اصلاحات سیاسی و اقتصادی را داده و دولت این کشور را برکنار کرده است، مردم مصر روز شنبه نیز به اعتراض‌های خود ادامه داده و خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور هستند.

در همین حال شبکه خبری الجزیره ساعتی پیش خبر داد که از روز سه‌شنبه یعنی زمان آغاز اعتراضات در مصر تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر در جریان این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تنها در شهر اسکندریه دست‌کم ۲۳ نفر در جریان زد و خورد میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که یکی از مقام‌های وزارت بهداری مصر شمار کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در این کشور را ۳۸ نفر اعلام کرده است.

در حالی که اعتراض‌ها در شهرهای مختلف مصر همچنان ادامه دارد، مقام‌های امنیتی این کشور اقدام به افزایش ساعت‌های اجرای مقررات منع آمد و شد در شهرهای بزرگ مصر کرده‌اند.

بر این اساس از ساعت چهار بعدازظهر تا هشت صبح مقررات منع آمد و شد در شهرهای بزرگ مصر اجرا می‌شود.

روز جمعه به دستور حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، که معترضان خواستار برکناری وی هستند، مقررات حکومت نظامی از ساعت شش بعدازظهر تا هفت صبح اجرا شده بود.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در یکی از میدان‌های مرکزی شهر قاهره پایتخت مصر تجمع کرده‌اند و شعارهای ضد حکومتی و از جمله شعار «مرگ بر مبارک»‌ سر می‌دهند.

در این میان محمد البرادعی، از رهبران مخالفان حکومت مصر، که پنج‌شنبه شب برای شرکت در تظاهرات روز جمعه از وین به قاهره بازگشته بود، روز شنبه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی بار دیگر خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک شده است.

آقای البرادعی گفته است: «حسنی مبارک پیام مردم مصر را نفهمیده است. سخنان وی کاملاً‌ ناامیدکننده بود. اعتراض‌ها تا سقوط رژیم مبارک با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت.»

وی همچنین افزوده است: «من قصد دارم امروز به اتفاق همکارانم یک بار دیگر به خیابان‌ها بروم تا سهمی در تغییر ایفا کرده و به رئیس جمهور، حسنی مبارک، بگویم که وی باید برود.»

محمد البرادعی با اشاره به حمله نیروهای پلیس به وی در جریان تظاهرات روز جمعه گفته است: «رژیمی که رفتاری چنین توهین‌آمیز از خود نشان می‌دهد و به برنده جایزه صلح نوبل با استفاده از ماشین‌های آبپاش حمله می‌کند، نشان می‌دهد که پایان این رژیم آغاز شده و باید برود.»
منبع:رادیو فردا

 


economy

رئیس دیوان محاسبات ایران می گوید که "بی انضباطی مالی" بزرگترین مشکل اقتصادی این کشور است و هیچ کس نمی تواند رقم دقیق مجموع درآمدهای کشور را محاسبه کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: "در حال حاضر، بودجه ای که در کشور اعلام می شود فقط درآمد حاصل از نفت و مالیات است، در حالی که هم اکنون کانون های درآمدی و هزینه ای در کشور وجود دارد که درآمدهای زیادی دارند و به تبع آن هزینه های بسیاری نیز پرداخت می کنند."

او نظارت جزء به جزء دیوان محاسبات کشور بر درآمدهای کشور را "کاری غلط" توصیف کرد، اما گفت که این دیوان برای تدوین سیاست گذاری های هزینه ای باید از مجموعه درآمدها و هزینه های کشور مطلع باشد.

دیوان محاسبات کشور موسسه ای است که در امور مالی و اداری مستقل است و زیر نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می کند.

این دیوان به کلیه حساب‌های وزارتخانه ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند رسیدگی می‌کند.

'زمان انجام پروژه ها طولانی است'

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رحمانی فضلی که روز گذشته (پنجشنبه هفتم مهر) در اصفهان با مدیران این استان سخن می گفت، با اشاره به نحوه هزینه کردن درآمدها گفت که "قیمت تمام شده محصولات" در ایران بالاست و کلاهای تولید شده در این کشور، در حال حاضر قدرت رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند.

او همچنین از طولانی بودن زمان انجام پروژه ها در ایران انتقاد کرد و عملیات احداث تونل کوهرنگ را نمونه ای از طولانی شدن اجرای پروژه های عمرانی دانست.

به نظر می رسد که اشاره آقای رحمانی فضلی، به تونل شماره ۳ کوهرنگ است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۷ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

دیوان محاسبات ایران، بنابر شرح وظایفش، حساب‌ها، اسناد و مدارک مربوط به نهادهای دولتی، پروژه های بزرگ اجرایی و سایر موسسات را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش نحوه اجرای قانون بودجه توسط دولت را هر سال به مجلس ایران تسلیم می‌ کند.


 


 

میزان: فرزند مهدی کروبی که امروز صبح بازداشت شده بود، آزاد شد.

حسین کروبی که امروز و در پی دومین احضار به جلسه بازپرسی اوین بازداشت شده بود، دقایقی پیش آزاد شد.

مهدی کروبی یکی از دو رهبر جنبش مخالفان دولت ایران است که به جنبش سبز معروف شده است.


 


mosavi

میرحسین موسوی در بیانیه ای ضمن بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه، قیام حق طلبانه مردم در برخی کشورها را در راستای  بر هم زدن نظام  ظالمانه ای دانست که  منطقه را در چنگال خود  فراگرفته و آن را ناشی از بی احترامی حکومت ها به حق تعیین سرنوشت مردم خواند. آخرین نخست وزیر ایران، همچنین از جانب ملت ایران به مردم آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن ادای احترام و آرزوی پیروزی کرد.

به گزارش کلمه، متن بیانیه میرحسین موسوی به شرح زیر است:

این روزها خاورمیانه در آستانه ی حوادث بزرگی ست که می تواند سرنوشت این منطقه و جهان و سرنوشت ملت های منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. مسلما آنچه در حال وقوع است در راستای به هم زدن نظام ظالمانه ایست که سرنوشت ملت های بسیاری را درمنطقه در چنگال خود گرفته است و بدون هیچی شکی نقطه ی آغازین آنچه در خیابان های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز شاهد آن هستیم را باید در تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و۲۸ و۳۰ خرداد تهران جستجو کرد. روزهایی که مردم با شعار "رای من کجاست؟" به خیابان ها آمدند و مسالمت جویانه، حقوق از دست رفته ی خود را پی گرفتند.

امروز دامنه ی شعار "رای من کجاست؟" مردم ایران، به شعار "الشعب یرید اسقاط النظام" در قاهره و سوئز و اسکندریه رسیده است. برای کشف راز این پیوندها و مشابهت ها لازم نیست جای دوری برویم. کافی است شیوه ی انتخابات اخیر مصر را با انتخابات های خود مقایسه کنیم و اینکه رئیس شورای نگهبان از بی نیازی به آرا میلیون ها شهروند سبز سخن می راند. اگر به نظام های در حال سقوط جهان عرب و خاورمیانه با دقت نگاه کنیم، خواهیم دید؛ در همه ی این نظام ها به یک سان شبکه های اجتماعی وعرصه ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می گیرند و به شکل حیرت انگیزی اس ام اس ها و تلفن ها و اینترنت قطع و قلم ها مشابه یکدیگر در هم شکسته و معترضین به زندان ها برده می شوند.

متاسفانه منافع ِ پشت سر ِ ایدئولوژی ِ حاکم در کشور، اجازه نمی دهد واقعیت ها آنچنان که هستند، خود را نشان دهند. خطیبان و تریبون های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت ها، اعتراف گیری ها، پرونده سازی ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده اند توجهی نشان نمی دهند. اینان به روز "خشم مردم" مصر اشاره می کنند ولی نمی گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت المال و هم چنین بستن دهن ها و شکستن قلم ها و اعدام ها واعدام ها و اعدام ها و بر پا کردن چوبه های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی دزدید، کار به شعار "اسقاط نظام" از سوی شعب عزیز مصر نمی رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه ی سیاست غلبه به وسیله ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن "روز خشم" و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است.

ملت ما به انقلاب عظیم مردم شجاع تونس و قیام حق طلبانه ی مردم مصر و یمن و دیگر کشورهای منطقه احترام می گذارد. ما به همه ی مردم دلیر و آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن درود می فرستیم و از خداوند منان پیروزی آنان را در مبارزات حق طلبانه اشان آرزو می کنیم.


 


وزیر پیشین اطلاعات و جهانگردی در دولت هویدا، شامگاه جمعه در ۸۱ سالگی، در ژنو سوئیس درگذشت.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)، که داریوش همایون پایه‌گزار و از اعضای ارشد آن بود، در اطلاعیه خود نوشته است که «دکتر داریوش همایون بزرگ مرد تاریخ سیاسی ایران آموزگار و رایزن حزب مشروطه ایران در ساعت ۱۱ شامگاه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ در ژنو (سوئیس) به جاودانگی پیوست.»

وی در پی ضایعه مغزی، چند روز اخیر را در بیمارستان، و در حالت کما به سر برده بود.

آقای همایون که جزو روزنامه نگاران باسابقه ایران محسوب می‌شود، در سال ۱۳۴۶ روزنامه آیندگان را به عنوان نخستین روزنامه سراسری صبح ایران پایه‌گذاری کرده بود.

وی پس از کودتای انتخاباتی سال گذشته در مقام یک تحلیل‌گر سیاسی، از همراهان جنبش سبز ایران به شمار می‌رفت.

منبع:بامداد خبر


 


dastgiri

میزان:فرزند مهدی کروبی امروز صبح بازداشت شد.

حسین کروبی امروز و در دومین جلسه احضار به بازپرسی اوین بازداشت شد.

مهدی کروبی یکی از دو رهبر جنبش مخالفان دولت ایران است که به جنبش سبز معروف شده است.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.


 


yazdi-1
ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران چهار ماه است که در حبس به سر می برد. ماموران وزارت اطلاعات ابراهیم یزدی را در اصفهان و به جرم برپایی نماز جمعه بازداشت کردند و اگر چه باقی بازداشت شدگان آزاد شدند اما دبیر کل کهنسال نهضت آزادی در زندان ماند. در هفته های اخیر شنیده شده که دکتر یزدی از اوین به خانه امن انتقال داده شده و همسر ایشان نیز در همین خانه دکتر را ملاقات کرده است . قرار دادگاه یزدی برای دومین بار به تعویق افتاده و قرار بعدی نیز در نظر گرفته نشده است . با محمدعلی دادخواه وکیل ابراهیم یزدی درباره وضعیت دبیرکل نهضت آزادی گفتگو کرده ایم . به نظر می رسد دادخواه نیز به سبب این پرونده تحت فشار نیروهای امنیتی است ، گذشته از اینکه خود او نیز در دادگاه پرونده ای گشوده دارد .

 

جناب دادخواه، دکتر یزدی دوباره تاریخ دادگاه شان به تعویق افتاده، علت این تعویق چه بود و قرار بعدی دادگاه در چه تاریخی خواهد بود؟ و درخواست شما از دادگاه چه بود؟

دادگاه اعلام کرده که در یک وقت نزدیکی دکتر یزدی را محاکمه خواهد کرد . البته ما به دادگاه گفتیم که  از منظر اسلامی هرکس محاسنش در اسلام سفید شده باید بنا بر عطوفت و احسان و رافت با او برخورد کنند و آقای یزدی با احتساب این شرایط جسمی و سنی واجد این برخورداری از امتیازات اسلامی هست و ما انتظار داریم به شرایط ایشان توجه خاص شود. از سوی دیگر  ایشان سکاندار این انقلاب بوده و  در مناصبی چون وزیر امور خارجه دولت موقت و عضویت در  شورای انقلاب حضور داشته است و با توجه به اینکه بانی و بنیان این انقلاب با همت ایشان بوده  است عدالت و انصاف ایجاب می کند که دادگاه مبادرت به تبدیل قرار کند. امیدواریم دادگاه این حرفها را گوش دهد ضمن اینکه با عنایت به اینکه قرار سابق استصحاب می شود، الاستصحاب بقاء کان علی ما کان، ما باید این تصور و تفسیر را داشته باشیم که تفسیر باید به نفع متهم باشد.

 

ضمن اینکه آقای دکتر یزدی هم به اسلام و هم به ایران و هم به  شیعه و هم به پیشرفت و ترقی این کشور علاقمند بوده و خدمت کرده است . من امیدوارم در نوبت های خیلی نزدیکی که انشاالله دادگاه تعیین می کند . نظر دادگاه نسیت به تبدیل قرار با ما همراه باشد

گفته شده دکتر یزدی  به خانه امن و تحت تدابیر امنیتی به سر می برد. آیا خانه امن توجیه قانونی و جایگاه حقوقی دارد؟

چون این را دادگاه به من  اعلام نکرده است من نمی توانم درباره آن حرف بزنم.

 

آیا اصولا خانه امن و انتقال متهم به جایی غیر از زندان جایگاه حقوقی  دارد؟

زندان جایگاه قانونی است . اما خانه امن  غیر قانونی است. من نمی توانم جزمی صحبت کنم . دادگاه می گوید ایشان در زندان است. من ایشان را در اوین ملاقات کردم و تنها می توانم براساس آنچه که می دانم صحبت کنم.

 

 

همسر دکتر یزدی ایشان را تحت تدابیر امنیتی و در یک خانه  ملاقات کرده و به گفته بازجوی اطلاعات ایشان در خانه امن است.  آیا شما به محل نگهداری موکلتان در محل غیرقانونی اعتراض نداشتید ؟

 

اینها را همسر دکتر یزدی می تواند بگوید ولی من که آقای دکتر یزدی را در اوین ملاقات کردم نمی توانم چنین اظهارنظری کنم.

آیا شما نمی توانستید بنابر اظهارات همسر موکلتان نسبت به موضوع اعتراض کنید؟

شما متوجه نیستید من نمی توانم در این باره توضیحی بدهم.

 

الان خانم فریده غیرت وکیل دکتر یزدی هستند یا خیر ؟ چون شما همکار ایشان هستید آیا اطلاعی از موضوع دارید؟

وکالت نامه تعیین می کند که چه کسی وکیل است . این را از خانم غیرت بپرسید که هست یا خیر

شما در شعبه ای  به پرونده آقای دکتر به عنوان وکیل رسیدگی میکنید که در همان شعیه ی پرونده خود شما مفتوح هست. آیا از لحاظ اخلاقی و قانونی چنین مسئله ای مرسوم است ؟

رد دادرس هنگامی است که ما با رئیس دادگاه اختلاف داشته باشیم نه اینکه در دادگاه پرونده مشترک داشته باشیم.جزو موارد، نه رد دادرس هست و نه  رد وکیل . از لحاظ قانون آیین دادرسی کیفری این موضوع اشکالی ندارد.

 

از نظر خودتان چطور ؟ شما فکر نمی کنید روند پرونده بر یکدیگر تاثیر بگذارد؟

خیر . چون اتهام من اسلحه و مواد مخدر است و اساسا متفاوت است.

 

در مورد وضعیت پرونده خودتان بفرمایید. الان در چه مرحله ای است؟

گفتند که اسلحه ها برای بررسی مجوز به شهربانی سابق  ارتش، یعنی نیروی انتظامی رفته که قرار است استعلام شود. پاسخش نیامده هنوز

 

شما به خاطر این پرونده تحت فشار قرار داشتید؟

بعدا توضیح می دهم

 

فکر می کنید مجدد چه تاریخی برای دادگاه آقای دکتر یزدی تعیین شود؟ آیا قاضی توضیحی به شما داده است؟

من امیدوارم دادگاه با تبدیل قرار موافقت کند و آقای دکتر آزاد شود

 

شما از وضعیت سلامتی دکتر یزدی از قاضی پرسیدید؟

بله، خود رئیس دادگاه به من اعلام کرد که دکتر یزدی را دو روز قبل ملاقات کرده و ایشان سالم بود .

 

رئیس دادگاه نگفت ایشان را در کجا ملاقات کرده است؟

خیر .

 

جلسه رسیدگی چرا بدون حضور دکتر یزدی برگزار شد؟

جلسه ای برگزار نشده و فقط گفتند که نسبت به کبفرخواست اعتراض کردند ورفته اصلاح بشود. این اعتراض از طرف دادستان بوده است. و در واقع به من توضیح داده شده که به دلیل  ایرادات موجود در پرونده دادگاه به تعویق می افتد.

 

نکته دیگری هست که بخواهید اضافه کنید؟

نه. من امیدارم دادگاه توجه کند و در یک رسیدگی عادلانه و منصفانه و با توجه به شرایط سنی و موقعیت شخصیتی پرونده  آقای یزدی تجدیدنظر کند و ما درخواست نگرش انسانی به پرونده داشتیم و داریم.

منبع:جرس/فرزانه بذرپور


 


edam

میزان: یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا امروز صبح اعدام شد.

به گزارش «میزان خبر»، زهرا بهرامی که در تظاهرات روز عاشورای سال گذشته بازداشت شده بود صبح امروز در زندان اوین اعدام شد.

مقامات ایران جرم خانم بهرامی را حمل مواد مخدر عنوان کرده بودند در حالی که به گفتهٔ دختر این شهروند ایرانی-هلندی او تحت شکنجه و با وعده‌های مقامات قضایی ایران این اتهام را پذیرفته بود.

دختر او چندی پیش در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر در پاسخ به اتهام مادرش گفته بود: «من که دخترش هستم هیچکدام از این اتهام‌ها را قبول ندارم و مادرم نیز دردادگاه گفت که در بازجویی‌ها چون تحت فشار بوده مجبور به گفتن این حرف‌ها شده است. مادر من اهل این صحبت‌ها نیست، حتی سیگار هم نمی‌کشد چه برسد به اینکه مواد مخدر داشته باشد. اصلا کسی که در تجمعات انتخابات شرکت می‌کند وجان خودش را به خطر می‌اندازد چطور ممکن است که هم زمان برعلیه کشورش چنینی اقدامی انجام دهد.»

در یک سال گذشته جمهوری اسلامی زندانیان سیاسی را با تحت شکنجه قرار دادن و وعده‌های مختلف به اعتراف دروغ وا می‌دارد و با اعدام آن‌ها فضای سیاسی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گفتنی است در هفتهٔ گذشته جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقایی نیز با اتهامات سیاسی اعدام شدند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته