-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

Latest News from Kaleme for 01/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، که دوران حبس در تبعید خود را در زندان بهبهان می گذراند، با انتشار نامه ای به بررسی عملکرد ریاست دانشگاه علامه طباطبایی پرداخته است.

به گزارش دانشجو نیوز، مجید دری در قسمتی از این نامه مینویسد: ” (صدرالدین شریعتی) در طول مدت مدیریتشان همواره مشغول سرکوب دانشجویان بوده و انگار غیر از امنیتی کردن کار دیگری نداشته است…”

متن نامه مجید دوری به شرح زیر است :

« دانشگاه علامه به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی در پایگاه استنادی جهان اسلام I.S.C نتوانست رتیه ای را کسب کند و در همین راستا ۷۵ نماینده مجلس انتقادات شدیدی را نسبت به ضعف مدیریت دانشگاه متوجه وزارت علوم ساخته اند » روزنامه شرق ۲۱/۱۰/۸۹

گاهی خبرها چنان بیان می شود که انگار حادثه ای غیر مترقبه و ناگهانی چون سیل و زلزله رخ داده است و در تنگنایمان نهاده است . صرفنظر از اینکه این مسایل ، دست کمی از این جوادث ندارد اما نکته قابل تامل اینجاست که این رتبه و رده بندیها بر اساس عملکرد خودمان در سالهای گذشته انجام می شود و ناگهانی و غیر منتظره نیستند .

آقای صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه که سال ۸۴ بر مسند ریاست این دانشگاه تکیه زد ، عملکرد درخشانی ارائه نمود که بد نیست شما هم بدانید :

۱- تغییر رئیس دانشکده ها بر اساس گرایش فکری ایشان و نه سواد علمی و آکادمیک

۲- بازنشست و بازخرید کردن اساتید

۳- تقویت و تشدید برخوردهای حراست و کمیته انضباطی

۴- تغییر معاونت های دانشگاه که دسته کمی از خود ایشان در برخوردهای غیر اصولی نداشتند

۵- به تعطیلی کشاندن نشریات دانشجویی و عدم صدور مجوز جدید جهت فعالیت

۶- غیر قانونی اعلام نمودن انجمن اسلامی دانشگاه علامه و پلمپ دفاتر آن

۷- برخوردهای چکشی با دانشجویان منتقد و خفه کردن هر صدایی با تهدید و سپس اجرای اجکام سنگین انضباطی و گرفتن ژست فاتحانه پس از اجرای این اعمال و به قول خود خفه کردن دانشگاه

۸- تنها در سال ۸۵-۸۶ ، ۳۲ نفر از دانشجویان تعلیق شدند و یک نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد اخراج گردید

این تنها بخشی از عملکرد ایشان است . بارها و بارها با ارسال نامه ، برگزاری تجمع و … به ایشان تذکر داده شد که با این روند دانشگاه به قهقرا خواهد رفت و بار علمی – فکری و انتقادی افت خواهد نمود . در همین راستا بارها به وزارت علوم مراجعه کردیم اما هیچگاه پاسخی دریافت نشد و تلاشهایمان جهت رسیدگی به تخلفات ایشان با ذکر موارد تخلف و اثبات ناکارمدی در مجلس وقت هم چون وزارت علوم راه به جایی نبرد . در طول مدت مدیریتشان همواره مشغول سرکوب دانشجویان بوده و انگار غیر از امنیتی کردن کار دیگری نداشته است و با چتر امنیتی که برای خود بوجود آورده به هیچکس پاسخگو نیست . یادم می آید یکی از دوستان طی پیگیری هایی که از وزارت علوم کرد توانست حکم معلق شدن تعلیقش را از کمیته انضباطی وزارت علوم بگیرد و نامه اش را به دانشگاه علامه آورد اما کوچکترین رسیدگی نشد و عملا تعلیقش اجرا شد و در مراجعه بعدی که به وزارت علوم داشت جواب شنید که : “کاری از از دست ما ساخته نیست . ما زورمان به رئیس دانشگاه نمی رسد .”

آنگاه که ما فریاد می زدیم اشان کفایت جهت ریاست دانشگاه را ندارند انواع و اقسام تهمت ها را روانه مان کردند و هنگامیکه در مقابل این روند ایستادیم و ساکت ننشستیم ، به زندانمان افکندند و هیچگونه رسیدگی به کارمان از طرف هیچ مسئولی انجام نپذیرفت فاجعه از پیش اغاز شده بود .

صد البته این زنگ خطر برای تمامی دانشگاه ها به صدا در آمده است که با ادامه روند نصب مدیران ناکارآمد و بی کفایت و سرکوبگر دانشگاه ها یکی یکی از رتبه بندی علمی حذف شوند و بعد از واقعه درصدد برآورد خسارتش برآیند . مگر غیر از این گفتیم که ما رئیس انتصابی نمی خواهیم . کجای این حرف ناحق بود که تعلیق شدیم ؟ مگر ما نگفتیم با تمام نادانیمان ، دانشگاه در حال سقوط است و شما با تمام داناییتان چه کردید ؟ و باز می گوییم تا وقتیکه سهمیه به افراد فاقد صلاحیت تنها به دلیل عضویت در بسیج و … داده می شود ، نه تنها پیشرفتی صورت نمی پذیرد که بدتر از این را باید انتظار داشته باشید . و تنها پز دهید که بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی خاورمیانه هستیم.

حال به دنبال انقلاب فرهنگی دوم باشید و هی بگویید دختران باید فلان پوشش را داشته باشند و فلان پوشش و فلان لباس ممنوع است و برخود می کنیم . انگار تمام مشکلاتمان خلاصه شده است در رنگ کفش و اندازه مانتوی دختران !

باری ، صحبت اینجاست آیا با این عملکرد می توان حائز رتبه هم شد ؟ اصلا ما بیاییم و چون وزیر علوم بگوییم که ISI را به دلیل نمود شاخص های غربی قبوا نداریم و هکذا . آیا ISC را هم قبول ندارند ؟ ایشان بگویند پس چه را قبول دارند ؟ حتما رتبه بندی خودشان را البته بعد از تخریب و با خاک یکسان کردن دانشگاهها . کسی نیست به این آقای دکتر بگوید قبول داشتن و نداشتن جنابعالی اصلا مهم نیست و ملاک نمی باشد . نظرشخصی ات برای خودت، در جهان واقعی چه کرده ای ؟ کسی نیست به ایشان بگوید این ملاک های جهانی و تنها با گفتن قبول ندارم از اجرای درست وظایف تعیین شده نمی کاهد .

آقای شریعتی ! به گمانم زمان تکتازیت به پایان رسیده . بیا و پاسخگو باش و بگو چه ها که نکرده ای ؟ بگو که تمام هم و غمت اخراج و تعلیق و تهدید بود . بگو که تمام معاونانت را هم در راستای همین اصول انتخاب کرده ای . بگو که نشریات را بستی و دانشجویان را تعلیق و اخراج ، اساتید را بازنشسته و چنان کردی که دانشگاه علامه ، چون پادگان گردد . بگو که به همه چبز همت گماردی الا به وظایف اصلیت . وظایف تعیین شده ات و وظایفی که بر عهده هر رئیس دانشگاهیست . نکند شما هم چون رئیست این چیزها را قبول نداری و معیار شخصی تعریف کرده ای ؟

آقایان نماینده ! وقتی رئیس جمهورتان در مقابل میلیونها بیننده با وقاحت هرچه تمامتر دروغ می گوید و وجود دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل را منکر می شود و در مقابل این دروغ شرم آور ، ما که محروم از تحصیل و ستاره داریم زندانی می شویم ، بی گمان وزیر علومی انتخاب می کند که می خواهد و می گوید دانشگاه را با خاک یکسان نمایید و درنهایت فردی رئیس دانشگاه می شود که عملکردش آه از نهاد برآورد . حال بیایید پائین تر و ببینید وضعیت اعضای هیئت علمی و اساتیدش چیست . هرچند با عرض پوزش از دوستان – خلایق هرچه لایق – لایق این دانشجویان ( دانشجویلن بسیجی و سهمیه ای ) کسی جز این بی تدبیران نیست .

و در آخر اعلام می دارم ، شادم و مسرورم که دانشگاهی با چنین رئیسی و چنان وزیری محروم شدم و از ادامه تحصیلم جلوگیری شد . هرچند با هزینه ای سنگین ، زیر بار این بی کفایتها نرفتم و فریاد زدم و اعتراض نمودم .

ما زنده برآنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست

زنده باد آزادی

زندان بهبهان

بهمن ۱۳۸۹


 


درحالیکه چند روز پیش و در آغاز قیام مردم مصر، برخی رسانه های خبری از فرار «جمال» فرزند حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر و خانواده او به لندن خبر داده بودند، شبکه خبری الجزیره، شامگاه شنبه ٢٩ ژانویه، فرار جمال و علاء، فرزندان رئیس‌جمهور مصر به لندن را تأیید کرد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، جمال و علاء فرزندان حسنی مبارک رئیس‌جمهور این کشور، هم اکنون در لندن حضور دارند.

منابع خبری همچنین اعلام کرده‌اند که خانواده‌های کارکنان سفارت اسراییل نیز مصر را ترک کرده اند، که این خبر شامگاه شنبه توسط وزارت خارجه اسراییل تایید شد.

همچنین این شبکه خبری به نقل از «عماد ادیب »، روزنامه‌نگار معروف مصری، از اقدام بسیاری از تاجران کشور در خارج کردن دارایی‌های خود و انتقال آن به خارج، طی روزهای اخیر که بحران سیاسی به اوج خود رسیده خبر داد.

گفتنی است طی روزهای اخیر، اعتراضات مردمی علیه دولت مصر، بدلیل بی توجهی حکومت و سرکوب معترضان، به سطحی وسیعتر و دایرۀ رئیس جمهورِ مادام العمر آن، حسنی مبارک رسیده است و علاوه بر داخل آن کشور، در کشورهای خارجی نیز، شهروندان مصری در مقابل برخی سفارتخانه های کشور خود دست به اعتراض زده اند.

شبکه خبری الجزیره شامگاه شنبه خاطرنشان کرد که انتخاب «عمر سلیمان»، رئیس سازمان اطلاعات بعنوان معاون رئیس جمهور، مقدمه‌ای برای خروج مبارک از کشور می باشد.

این رخدادها بعد از آن رخ می دهد که جنبش دموکراسی خواهی مردم کشورهای عربی، در پی پیروزی انقلاب مردم تونس و شعله ور شدن قیام ها در اردن و الجزایر، وارد فازی جدید شد و هزاران تظاهرکنندۀ مصری، از روز سه‌شنبه ٢۵ ژانویه- پنجم بهمن ماه در نقاط مختلف قاهره – پایتخت مصر- با حضور در خیابان‌ها، فراتر از خواست های قبلی خود – مبنی بر اصلاحات سیاسی و اقتصادی- خواستار برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور و همچنین انحلال هیات دولت شدند که برخورد نیروهای پلیس با مردم معترض، موج اعتراضات را به شهرهای دیگر کشاند.


 


چین کلیدواژه مصر را از خدمات اینترنتی به شدت رایج در این کشور نظیر توییتر فیلتر کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ چین کلیدواژه مصر را از خدمات اینترنتی به شدت رایج در این کشور نظیر توییتر فیلتر کرده است.

دولت چین این اقدام را به دنبال اوضاع نابسامان در مصر انجام داده است.

بر اساس این گزارش، در یک تحقیقی برای مصر بر خدمات میکروبلاگ “سینا” پیامی با این مضمون منتشر شد، براساس قوانین مربوطه، ‌آیین‌نامه و سیاست، نتایج تحقیق نشان داده نمی‌شود. خدمات میکروبلاگ “سینا ” بیش از ۵۰ میلیون کاربر دارد.

اخبار اعتراضات مصر به تعدادی پاراگراف محدود شده است و عکس‌ها در داخل وب‌سایت خبری اصلی پوشانده شده است اما تلویزیون مرکزی چین گزارشی را بر روی رادیوی نیمروز خود داشته است.

وزرات امور خارجه چین در روز شنبه در خصوص این رویداد در مصر پاسخی نداد.

مردم مصر با الهام از انقلاب تونس از چند روز پیش دست به تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف مصر زده‌اند و خواهان سرنگونی “حسنی مبارک” رئیس‌جمهوری این کشور هستند.


 


سرتیپ حسین ظریف‌‌منش، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین، متعلق می‌گوید که زمینه‌های تحول در علوم انسانی در دانشگاه امام حسین وجود دارد.

به گزارش فارس خبرگزاری سپاه آقای ظریف‌منش امروز ۹ بهمن، در مراسم افتتاحیه نخستین همایش “تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی” اظهار داشت: دانشگاه امام حسین “کاری جدی” را برای ایجاد تحول در علوم انسانی آغاز کرده است.

فرمانده دانشگاه امام حسین با تاکید بر “آسیب‌پذیری جدی انقلاب در مقابل موضوعی به نام علوم انسانی”، گفت: “اگر ما می‌خواهیم این انقلاب همچنان با صلابت و دشمن شکن پیش برود باید در این علوم تحول ایجاد کنیم.”

در این همایش، محی الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: “غرب توانسته با انحصاری کردن علم، افکار خود را به جهان تحمیل کند”.

او افزود: “اگر اسلام کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها را فتح نکند، همه ‌پیروز‌ی‌های ما پا در هوا است.”

حمیدرضا آیت‌ اللهی، رئیس “پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی” ایران نیز با اعلام شروع به کار بازنگری در سرفصل‌های ۳۸ رشته دوره کارشناسی، از “تمرکز جدی بخش‌های مسئول” در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی خبر داده است.


 


حمید فرخ‌نژاد، بازیگر مطرح سینمای ایران و بازیگر فیلم تحسین شده آتشکار که جایزه ویژه هیأت داوران را برای مجموعه آثارش در یکسال اخیر از جشن انجمن منتقدان دریافت کرد، بعد از حضور روی سن که با تشویق پرشور حاضران همراه بود، گفت: خوشحالم، بنویسید من بالاخره جایزه گرفتم. از اصغر فرهادی تشکر می‌کنم و خوشحالم که جایزه‌ام را از او گرفتم.

به نوشته پارس توریسم، وی با اشاره به اکران قریب الوقوع آتشکار گفت: آزاد شدن آتشکار خبر خوبی بود که شنیدم و امیدوارم خداوند همه فیلم‌های دربند را آزاد کند!

او همچنین در پایان سخنانش از منتقدان تشکر کرد و یادآور شد گرفتن تایید از منتقدان کاری سخت و جایزه گرفتن از آنان کاری سخت‌تر است.


 


در پی اعدام زهرا بهرامی، شهروند ایرانی – هلندی در ایران، وزارت خارجه هلند روز شنبه از به حالت تعلیق درآمدن تمامی تماس‌های رسمی هلند با ایران خبر داد و به تمامی ایرانیان شهروند هلند توصیه کرد که از سفر به ایران خودداری کنند.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه هلند، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند روز شنبه با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی روابط دیپلماتیک هلند با ایران قطع می‌شود، افزود: تصمیم دارد تا در این رابطه اقدامات بیشتری انجام داده و اقدام‌های دیگری را نیز در چارچوب اتحادیه اروپا مطرح کند.

وزیر خارجه هلند در ادامه گفت: در این رابطه روز جمعه سفیر ایران در هلند را احضار کرده ‌است.

دادگاه انقلاب صبح امروز اعلام کرد که زهرا بهرامی اعدام شده است. او به اتهام «نگه‌داری ۴۵۰ گرم کوکائین و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائین» به اعدام و مصادره اموال، و به اتهام «نگه‌داری ۴۲۰ گرم تریاک» به پرداخت ۱۴ میلیون ریال جزای نقدی و تحمل هفتاد ضربه شلاق محکوم شده بود.

زهرا بهرامی، در حالی امروز با حکم دادگاه انقلاب و بر اساس اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شد که در روز عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و در زمان بازداشت نیز، اتهام جرایم امنیتی به او نسبت داده شده بود. گفته می‌شود که در زمان اجرای حکم اعدام او، پرونده امنیتی‌اش هنوز به صدور حکم منجر نشده بود.


 


به دنبال اعتراضات مردمی در الجزایر، منابع دولتی این کشور از ایجاد تغییرات در ساختار دولت در آینده نزدیک خبر دادند و اعلام کردند: قرار است طی ساعت‌ها یا روزهای آینده شاهد انجام تغییراتی در دولت باشیم.

به گزارش ایسنا، این منابع در ادامه افزودند: این اقدامات به دنبال اعتراضات مردمی در الجزایر طی روزهای گذشته و پیامدهای ناشی از آن و همچنین آرام کردن مردم صورت می‌گیرد.

منابع دولتی الجزایر همچنین تاکید کردند: احمد اویحیی نخست وزیر الجزایر آماده کناره‌گیری از پست خود است. در حال حاضر رایزنی‌ها در خصوص اسامی نامزدهای بدست گرفتن پست نخست وزیر صورت می‌گیرد.

آنها در ادامه افزودند: در راس این افراد یوسف یوسفی وزیر انرژی و معادن قرار دارد.

اویحیی برخلاف دیگر نخست وزیر‌های دولت‌های الجزیر سه دوره پست نخست وزیری را در این کشور به دست گرفت.

اعتراضات مردمی اخیر الجزایر به مثابه شکست سیاست‌های دولت به شمار می آید.

منابع دولتی الجزایر اعلام کردند که قرار است تغییراتی در شرایط وزرایی که بیش از ۱۰ سال در پست خود حضور دارند صورت پذیرد.

البته طی سال‌های گذشته تغییراتی در دولت الجزایر صورت گرفته اما این اقدامات به صورت اساسی و ریشه‌ای نبوده است.


 


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از تفکیک جنسیتی تعدادی از کلاس‌های این دانشگاه به زودی و در سال جدید تحصیلی خبر داد و گفت: جدا شدن کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر فقط مربوط به کلاس‌های دروس عمومی است که تعداد جمعیت دانشجویانش بیشتر است.

سید صدرالدین شریعتی در گفتگو با مهر با بیان این خبر گفت: جدا کردن کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر قطعا برنامه‌ریزی دانشکده‌ها است. دانشکده‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که کلاس‌های دروس عمومی را که دارای تراکم جمعیتی بالایی هستند به دو کلاس دخترانه و پسرانه تقسیم کنند.

وی درباره زمان اجرای تفکیک جنسیتی برخی کلاس‌های عمومی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشکده‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که به زودی در سال جدید تحصیلی یک بخشی از کلاس‌ها به صورت جداگانه برگزار شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: جدا شدن کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر فقط مربوط به کلاس‌های دروس عمومی است که تعداد جمعیت دانشجویانش بیشتر است. این جدا شدن کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر مربوط به کلاس‌های دروس تخصصی نمی‌شود.


 


سازمان هواشناسی اعلام کرد: سامانه بارشی از امروز وارد کشور شده است که به تدریج اکثر نقاط کشور را در بر‌می‌گیرد. از امروز نیز ‏‌بارش باران و برف در استان تهران آغاز می‌شود.

به گزارش ایلنا، نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که سامانه بارشی امروز از شمال غرب و غرب وارد کشور شده است‏‌، ‏‌بنابراین در روزهای شنبه و یکشنبه نوار غربی و به تدریج نیمه غربی و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اکثر نقاط کشور به جز جنوب شرق و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نوار شمالی و نیمه شرقی تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرد.

بنابر این‏، برای مناطق سردسیر بارش برف و مناطق گرمسیر بارش باران و گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌یینی می‌شود و از روز سه شنبه از غرب کشور کاهش دما آغاز می شود.

بر اساس این گزارش، در روزهای یکشنبه تا سه شنبه خلیج فارس مواج است.

تهران در ۲۴ ساعت آینده آسمانی ‏‌نیمه ابری و به تدریج ابری دارد و در بعضی ساعات بارش باران و برف‏‌ پیش‌بینی می‌شود. فردا‏‌،‌ یکشنبه نیز آسمان تهران ‏‌نیمه ابری، گاهی ابری است و در پاره‌ای تقاط بارش باران و برف‏‌ پیش‌بینی می‌شود. دوشنبه نیز آسمان تهران، ‏‌نیمه ابری گاهی ابری همراه با بارش باران و برف است.


 


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، از وی حمایت کردند.

شبکه العربیه عصر امروز گزارش داد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن تماس تلفنی با حسنی مبارک، حمایت خود از وی را اعلام کرده است.

برخی منابع خبری عربی هم گزارش دادند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، شاه عربستان، در تماسی تلفنی با حسنی مبارک، همبستگی خود با دولت مصر را اعلام کرده است.

شاه عربستان که پس از فرار دیکتاتور تونس، به وی پناه داده بود، اکنون هم حمایت خود از رئیس‌جمهور مصر را نیز اعلام کرده و معترضان به دیکتاتور مصر را کسانی خوانده که امنیت و ثبات این کشور را به مخاطره می‌اندازند.

جالب اینجاست که خبرگزاری فارس در ادامه این خبر نوشته است: وی در این تماس تلفنی که امروز انجام شد، گفت که انسان نمی‌تواند تحمل کند که کسانی با نام آزادی بیان بازی می‌کنند و کینه و کدورت‌های خود را برای تخریب و ترساندن مردم و تلاش برای فتنه‌انگیزی در این کشور به کار می‌گیرند.


 


روزنامه القدس العربی در یادداشتی به قلم عبدالبارى عطوان نوشت:

نمى‌فهمم چرا رهبران عرب اصرار دارند مابقى عمر خود را در تبعید سپرى کنند و نام “رئیس جمهورى مخلوع” را به جاى “رئیس جمهورى سابق” یدک بکشند در حالى که مى‌توانند مثل دیگر کشورهاى جهان در کشور خودشان و در میان هم‌وطنانشان با عزت و احترام زندگى کنند.

حسنى مبارک مى‌بیند که کشورش در حال سوختن است، همان طور که شرارت را از چشمان جوانان خشمگین مى‌بیند ولى با این حال از کاخ ساحلى‌اش در شرم الشیخ با یک ریموت کنترل دستور منع آمد و شد مى‌دهد، ارتش را وارد خیابان‌ها مى‌کند فقط براى این که خودش بر کرسى ریاست بماند و چند ماهى بیشتر حکومت کند در حالى که بسیار مریض است و معلوم نیست کى سلامتى‌اش را به دست مى‌آورد.

از همه غریب‌تر این که آقاى مبارک و حتى دوستانش در دیگر کشورهاى عربى نیز از آن چه در تونس رخ داد عبرت نمى‌گیرند و به همین دلیل دست به حرکت منفعلانه سیاسى مى‌زنند و شبکه فیس بوک، اینترنت و حتى قطع تلفن‌هاى زمینى و همراه را قطع مى‌کنند.

آمدن ارتش مصر به خیابان‌ها شاید خود مهمترین نشانه براى پایان یافتن دوران ریاست جمهورى حسنى مبارک باشد، چرا که به میدان آوردن ارتش براى حفظ بقاى دیکتاتور‌ها و سرکوب انقلاب‌هاى مردمى از میراث پوسیده و له شده گذشته است که دیگر اکنون جواب نمى‌دهد. مضافا بر این که تجربه ثابت کرده سرکوب مخالفان و معترضان انقلابى در خاور دور مثل فیلیپین یا در خاورمیانه ایران زمان شاه یا حتى کشورهاى کمونیستى در تمامى حالت‌ها فقط سقوط آن دولت را حتمى کرده است.

مبارک ارتش مصر را همانند ملت مصر ذلیل کرد، او ارتش وارد کارهاى نامربوط اقتصادى کرد و از آن خواست که در زمینه‌هاى حفارى، ساخت لوازم خانگى مثل چاقو و غیره مشارکت کند یا مرغدارى راه بیندازد؛ در حالى که این ارتش دستاوردهاى بزرگى در طول تاریخ مصر داشته آزادسازى سینا با شرافت و شجاعت و مردانگى نمونه‌اى از آن است، واگذارى چنین کارهایى پستى به ارتش به هیچ وجه در شان آن نیست.

تظاهراتى که اکنون در خیابان‌هاى کشورهاى عربى شاهدیم در حقیقت تظاهرات جوانان مصرى است و هیچ ارتباطى با احزاب اپوزسیون که بقایاى دوران “جنگ سرد” محسوب مى‌شوند و وابسته به گذشته هستند و ادبیات و فعالیت‌هاى منقرض شده‌اى دارند، ندارد، از این رو نقش بیشتر احزاب چه قانونى و چه غیر قانونى هم در تونس و هم در مصر به غیر از برخى استثناها شکننده بوده است.

نظام مصر مرتکب خطاهاى بسیارى شد و خدا را شکر که این خطاها را مرتکب شد چرا که بیش از پیش آبروى خود را برد. بدترین آنها تحقیر ملت و تلقین این فکر که از تحرک و هر گونه اعتراضى عاجزید، بود. این نظام با همین دیدگاه بساط قلع و قمع را در کشور گستراند. دوم این که احزاب سیاسى را خار و خفیف کرد و اصرار کرد تا مثلا در انتخابات اخیر آنها را به بدترین شکل ممکن تحقیر کند. در حالى که معلوم نیست اگر مثلا اخوان المسلمین یک‌صد کرسى و حزب وفد نصف آن را در مجلس ملى به دست مى‌آورد، چه اتفاقى مى‌افتاد؟ نظام چه چیزى را از دست مى‌داد اگر مثلا ۱۰ کرسى به ایمن نور تعلق مى‌گرفت یا یکى از رهبران اپوزسیون یک کرسى به دست مى‌آورد؟ زیان‌هاى سیاسى بار دیگر چشمان حاکم را کور کرد و فقط به بزرگ شدن شکم‌هاى فاسدشان پرداختند.

خانم هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در حالى که همه رهبران عرب در تماس دائم با حکومت عربستان هستند تا در آن کشور جایى براى خود بیابند و به جمع حاکمان مخلوع بپیوندند، پیامى روشن و صریح به مبارک داد، او گفت: «لازم است حکومت مصر بداند که برخورد خشن جلوى اعتراض‌ها را نمى‌گیرد و لازم است که اصلاحات سیاسى ریشه‌اى در کشور به وجود آید. امیدواریم که آقاى رئیس‌جمهور مبارک این موضوع را به خوبى درک کند.» یکى دیگر از مقامات امریکایى نیز گفت: «اگر حکومت بخواهد تظاهرات پرشور ملت مصر را سرکوب کند بداند که ایالات متحده در سیاست‌هاى کمک‌هاى نظامى‌اش به این کشور تجدید نظر خواهد کرد.»

امریکا هزینه‌هاى سنگینى را بابت اعمال سیاست تغییر نظام به زور در عراق و افغانستان داده و نمى‌خواهد از دیکتاتورى‌‌هایى که تحت سایه فساد و اعمال منع آمد و شد اقدام به قلع و قمع انقلاب‌ها مى‌کنند، حمایت کند.

مصر در حال حاضر در جایى ایستاده که مى‌خواهد هر طور شدى هویت و اراده خود را احیا کند و نقش رهبرى خود را هم در بعد عربى و هم در بعد جهانى گسترش دهد، یعنى همان نقشى که نظام کنونى براى حفظ مصالح نیروهاى منطقه‌اى دشمن قربانى کرد، ملت مصر مى‌خواهد در برابر فساد و عملیات حکومت‌هاى موروثى بایستد.

از این که ژنرال سامى عنان، رئیس ستاد ارتش مصر سفر رسمى به واشنگتن انجام داد و فورا بازگشت، بسیار نگرانیم، او نگهبان عملیات امیدوارانه تغییر است تا نتایج اصلاحى آن به ثمر بنشیند و کشور نیز از فروپاشى‌اى که در آن به سر مى‌برد، نجات یابد.

تجربه‌هاى دیگر کشورهاى جهان به ما یاد داده که با سرریز کردن پول‌هاى خارجى بورس‌هاى داخلى از بین مى‌روند و ارزش پول‌هاى رایج کشورها نیز به اندازه‌اى سقوط مى‌کنند که امنیت روساى جمهور آن کشورها را هم از بین مى‌برند. در روزهاى اخیر بازارهاى بورس مصر به دلیل آن که موسسه‌هاى مالى غربى براى فرار از ورشکستگى در سرمایه‌گذارشان در مصر پول‌هاى خود را خارج کردند، نزدیک به ۷۰ میلیارد پوند مصرى خسارت دید، ولى با این حال این ایمان وحود دارد که انقلاب مردمى مصر به نتیجه برسد و نظام دیکتاتورى حاکم بر این کشور سرنگون شود.

نمى‌دانم حسنى مبارک اگر بخواهد از کاخ به شدت حفاظت شده‌اش در شرم الشیخ خارج شود، کجا خواهد رفت؟ آیا به فرزندانش در لندن خواهد پیوست یا به عربستان سعودى خواهد رفت یا به کشورى دیگر در آن سوى دریاى سرخ؟ نمى‌توانیم به این پرسش‌ها جواب مطمئنى بدهیم، اما این را مى‌دانیم هواپیماى او به اندازه‌اى از فرارى‌هاى فاسد نظام‌اش پر خواهد بود که همانند رئیس جمهورى تونس حتى شاید جایى براى خودش در آن نیابد.

ملت مصر همانند ملت تونس ما را شوکه کرد و پاسخ پرسشى که مى‌تواند ما را بیشتر شوکه کند این است که آیا ارتش مصر نیز همانند ارتش تونس در کنار مردم خواهد ایستاد و کمک خواهد کرد تا تاریخ جدیدى در مصر شکل بگیرد؟ این سئوال را از احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه که در عرصه دیپلماسى استخوان شکسته یا از آقاى احمد نظیف که صاحب سیاست‌هاى اقتصادى منحصر به فردى است که توانسته گرسنگى مردم مصر را افزایش دهد، مى‌پرسیم همان طور که از هنرمند نظام عادل امام، نیز مى‌خواهیم که او هم به این سئوال پاسخ دهد قبل از آن که با هواپیماى مبارک او هم از کشور بگریزد تا سرورش را در راه سفر به جده تنها نگذارد و اسباب خوشحالى خاطرش را همچنان فراهم کند.

منبع: دیپلماسی ایرانی / مترجم: سید على موسوى خلخالى


 


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با حضور در دفتر مجمع روحانیون مبارز به شرح وضعیت عزیزان خود و فشارهایی که خودشان به عنوان خانواده های آنان متحمل می شوند پرداختند.

به گزارش تحول سبز، در این جلسه حاضران به طور مجمل اشاراتی به وضعیت زندانیان سیاسی رجائی شهر، زندانیان بند ۳۵۰ و دوالف و متادون که زنان زندانی سیاسی در آن نگهداری می شوند و نیز بند ۲۰۹ و ۲۴۰ داشتند و از جلوگیری از دادن حقوق اولیه زندانیان سیاسی توسط نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه شکایت کردند.

آنان فشار بر خانواده ها را که به منظور شکستن زندانیان و وادار کردن آنان به شرایط پیشنهادی دستگاه اطلاعاتی امنیتی را محکوم کردند و گفتند ما در درجه اول خواهان آزادی عزیزانمان هستیم و تا رسیدن به آن باید حفوف آنان در زندان رعایت شود و حقوق ما به عنوان خانواده رعایت شود نه این که از شرکت در جلسات قرآن و دعا منع شویم و کمک های هم نوع دوستانه و از سر تکلیف شرعی به برخی خانواده ها که در غیاب سرپرست خانواده در عسر و حرج قرار دارند جرم محسوب شده دهنده و گیرنده آن مجرم خوانده شوند!

در ادامه خانواده ها ضمن تشکر از طرح مطالبات حداقلی اصلاح طلبان توسط آقای خاتمی و به ویژه آزادی زندانیان سیاسی از روحانیون خوش سابقه در قبل و بعد از انقلاب خواستند که این مطالبات به طور جدی توسط آنان که نزد مردم وجیه و مقبول هستند هستند و تجربیات ارزشمندی در هر دو دوره دارند، دنبال شود.

حضور آگاهانه خانواده های زندانیان سیاسی در عرصه اطلاع رسانی توسط اعضای کمیته سیاسی مجمع قدر دانسته شد و آنان از همه مصائبی که به اسم اسلام بر زندانیان سیاسی و خانواده هایشان می گذرد، ابراز تأسف و شرمندگی کردند و گفتند: چه کسی است که نداند ارتکاب این همه زشتی به اسم اسلام نشانه انحراف از ارزش ها و اصول انقلاب است.

هم چنین گزارش شکنجه ها و فشارهای سنگین بر روی زندانیان که منجر به اعتراف علیه خود و دیگران شده از موارد بسیار دردناک در حوادث اخیر ارزیابی شد که اطلاع رسانی آن موجب اظهار نظرهای مراجع و روحانیت روشن ضمیر و آگاه شده است.

خانواده های زندانیان سیاسی اظهار امیدواری کردند نظرات فقهی مراجع ارجمند شیعه مورد توجه دستگاه قضائی قرار گیرد و بیش از این نسبت به احکام اسلامی بی اعتنایی نشود و روحانیون مبارز را به عنوان کسانی که می توانند این مسئله را با دیگر مراجع بزرگوار در میان گذاشته از آنان بخواهند تا نظرات خود را صریح و شفاف ابراز دارند، بسیار مؤثر دانستند.

لازم به ذکر است یکی از زندانیانی که خانواده اش به شدت نسبت به سلامت جان او نگرانی داشته و آن را همیشه و از جمله در این جلسه ابراز می داشتند، مهدی محمودیان بود.

همچنین اطلاع رسانی های خانواده های زندانیان سیاسی به خصوص نزد مراجع عالیقدر و روحانیت آگاه به شدت خشم کودتاگران و خشونت طلبان را برانگیخته و آنان ای اقدام را موجب ناکارآمد شدن اقدامات مزورانه خود برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرحقوقی و بعضا غیرانسانی و غیرشرعی خود می دانند.و همین امر موجب افزایش فشار بر خانواده های زندانیان سیاسی شده است.


 


آخرین خبرها از مصر، حاکی از حضور گسترده مردم در اطراف ساختمان تلویزیون دولتی و نیز وزارت کشور مصر است؛ به طوری که گزارش شده وزارت کشور در آستانه سقوط قرار دارد. این در حالی است که خبرهایی درباره تیراندازی مستقیم به معترضان نیز منتشر شده است. همزمان، اقدام مبارک در انتصاب رئیس سازمان اطلاعات مصر به عنوان قائم مقام خود، احتمال فرار را افزایش داده است.

رسانه های عربی لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کردند که عمر سلیمان به عنوان معاون حسنی مبارک رئیس جمهور مصر ادای سوگند کرده است. عمر سلیمان پیش از این ریاست سازمان اطلاعات مصر را بر عهده داشت. طی سی سال اخیر، این اولین بار است که مصر دارای معاون رییس جمهوری شده است.

همچنین تلویزیون مصر لحظاتی پیش گزارش داده بود حسنی مبارک در حال برگزاری نشستهای سیاسی مهمی است.

همچنین به گزارش بی بی سی، در پی ورود معترضان به محوطه وزارت کشور مصر این وزرات خانه در آستانه سقوط قرار گرفته است. معترضان موفق شده اند که وارد محوطه وزارت کشور مصر بشوند اما هیچ نوع درگیری میان نیروهای ارتش و معترضان اتفاق نیافتاده است. گفته می‌شود که میان معترضان و ساختمان وزارت کشور تنها یک ردیف از نیروهای دولتی مستقر هستند.

اما تلویزیون الجزیره گزارش داده است که در جریان درگیری در بیرون ساختمان وزارت کشور در مرکز قاهره، دست کم سه تن از معترضان کشته شده اند.

شبکه الجزیره نیز از برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت مصر در بیروت برای حمایت از مردم مصر و درخواست آنها مبنی بر برکناری دولت و نظام حاکم بر این کشور خبر داد. این شبکه همچنین گزارش داد که به رغم حضور ارتش در مقابل ساختمان صدا و سیما، هزاران تظاهر کننده مصری در آنجا تجمع کرده و تلاش می‌کنند که وارد ساختمان شوند.

همچنین یک خبرنگار خارجی در مصر می گوید از سرعت بروز تحولات در مصر شوکه شده است. جان سیمپسون می گوید: معترضان، مهماتی را که در خیابان پیدا کرده اند، با خود حمل می کنند اما به نظر نمی رسد خشمشان متوجه افرادی که این مهمات را آتش می کنند، یعنی ارتش باشد. این معترضان در عوض، تنفری گنگ نسبت به خود آقای مبارک دارند.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز لحظاتی پیش گزارش داد که بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم خشمگین برای تصرف ساختمان استانداری “دقهلیه” تلاش می کنند. از اسماعیلیه هم خبر می رسد نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که ساختمان امنیت این شهر را محاصره کرده و برای تصرف آن تلاش می کنند، از گلوله های جنگی استفاده می کنند. تظاهرات در شهر المنصوره نیز همچنان ادامه دارد و سبب بروز درگیری میان نیروهای امنیتی و مردم شده است.

همچنین بی بی سی گزارش داده که ساکنان جیزه اجساد کشته شدگان تظاهرات روز جمعه را در خیابان ها می چرخانند و با سر دادن شعارهایی علیه حسنی مبارک، خواستار کناره گیری او هستند.

دکتر یاسر سید، سخنگوی وزارت بهداشت مصر به بخش عربی بی بی سی گفته است که به سوی معترضان تیراندازی شده است. وی گفت: “بیش از ۲۰ مورد داشته ایم که علاوه بر ناحیه ققسه سینه، از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته اند. خود من ۳۸ نفر از کشته شدگان را دیده ام که به بیمارستان آورده شده اند.”


 


آیت الله نوری‌همدانی با انتقاد شدید از الازهر مصر به خاطر پشتیبانی از «حسنی مبارک»، خواستار آن شد که الازهر به جای حمایت از دیکتاتور، از مردم مظلوم مصر حمایت کند.

به‌گزارش ایسنا، آیت الله نوری‌همدانی که با جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان فارس دیدار می‌کرد، با اشاره به حوادث اخیر خاورمیانه و بیداری مردم مصر علیه رژیم حسنی مبارک، یادآور شد: مصر کشوری مهم و دارای سابقه فرهنگی است، اما متاسفانه فردی برآن حکومت می‌کند که هیچ گونه پشتوانه‌ مردمی ندارد و تنها با رژیم صهیونیستی و آمریکا همکاری دارد.

وی با انتقاد شدید از علمای الازهر به خاطر حمایت از حسنی مبارک، گفت: الازهر با استناد به آیه ۲۷ سوره بقره فتوایی داده و تظاهرات را حرام اعلام کرده، باید بدانند که آیه مربوط به تظاهرات کنندگان نیست، بلکه مربوط به افراد فاسق و فاجر است و مصداق آن حسنی مبارک و رژیم او است که با رژیم صهیونیستی و آمریکا همکاری دارد، نه مردم مظلوم مصر.

آیت‌الله نوری‌همدانی در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله حکومت را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: مشروعیت، مقبولیت و مدیریت صحیح و کار آمد پایه و بقا هر حکومتی است. حکومت علاوه بر مقبولیت و مشروعیت به مدیریت صحیح نیاز دارد. در زمان غیبت امام معصوم‌(ع)، فقیه عادل، شجاع، مدیر و مدبری مانند حضرت آیت الله خامنه‌ای باید در رأس حکومت باشد تا بتواند آن را بر اساس اسلام و ارزش‌های اسلامی مدیریت کند.

وی تصریح کرد: حاکم اسلام باید در کنار مردم باشد و به مشکلات آنان آگاهی داشته باشد، نه مانند سلاطین، که مردم را در فقر مالی و فرهنگی قرار می دهند و خود در فکر ساختن کاخ‌های مجلل هستند.

خوانندگان محترم کلمه توجه داشته باشند که ذیل این خبر، نظری منتشر نخواهد شد.


 


تلویزیون مصر از استعفای دبیر حزب ملی دموکراتیک (حزب حاکم) مصر خبر داد. در همین حال گزارشها نشان می دهد در ساعات ابتدایی اجرای مقررات منع آمد و شد، بیش از یک میلیون نفر در خیابان های قاهره حضور دارند که نشان دهنده شکست حکومت نظامی است.

تلویزیون ملی مصر اعلام کرد: احمد عز، دبیر حزب ملی دموکراتیک مصر از سمت خود استعفا کرد و استعفای او پذیرفته شد. احمد عز یکی از بزرگترین سرمایه‌داران مصر و از نزدیکترین مسئولان مصری به جمال مبارک، معاون دبیر کل حزب حاکم به شمار می‌آید و مردم مصر نسبت به فعالیت‌های اقتصادی وی شدیدا معترض هستند. وی همچنین نقش برجسته‌ای در تقلب‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس شعب (مردم) ایفا کرده است. تظاهرکنندگان مصری روز جمعه به شرکت‌های تجاری وی در سراسر مصر حمله کردند.

به گزارش ایسنا، شبکه العربیه نیز اعلام کرد که تیراندازی‌های شدیدی در نزدیکی چاپخانه بانک مرکزی مصر به وقوع پیوست و نیروهای ارتش مانع از ورود مردم به این چاپخانه شدند. این شبکه گزارش داد که دقایقی قبل از آغاز منع آمد و شد، نیروهای ارتش به شکلی گسترده در خیابان‌های مصر مستقر شدند و هزاران تن از مردم نیز بی‌توجه به اعلام منع آمد و شد در خیابان‌های قاهره و اسکندریه حضور یافته‌اند.

رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد:‌ تظاهرکنندگان مقر حزب حاکم در استان اسوان واقع در جنوب مصر را به آتش کشیدند. آنها همچنین به ساختمان بانکی در شهر کوم امبو یورش بردند.

در همین حال شبکه‌های تلویزیونی از به آتش کشیدن مراکز نیروهای پلیس در شهر بورسعید مصر خبر دادند. به گزارش شبکه العربیه، در مراکز پلیس شهر بورسعید مصر آتش سوزی‌هایی به وقوع پیوسته است.

در همین حال، گروه‌ اخوان‌المسلمین مصر خواهان تشکیل دولت انتقالی با هدف انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد. این گروه همچنین اعلام کرد: ما تظاهرات در مصر را رهبری نمی‌کنیم بلکه ملت مصر این روند را به دست گرفته است.

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد:‌ به دنبال حمله نیروهای امنیتی مصر به زندان ابوزعبل که مخصوص زندانیان سیاسی و تحت کنترل شدید است، هشت تن کشته و تعدادی نیز زخمی شدند. نیروهای امنیتی مصر همچنین به زندان قطا حمله کرده و نزدیک به ۵۰ تن از زندانیان را کشتند.

کشورهای اروپایی نیز هواپیماهایی را برای بیرون آوردن اتباع خود از مصر به این کشور فرستادند. گزارش‌های خبری حاکی از کشته شدن بیش از ۵۰ تن طی درگیری‌های دو روز اخیر در شمال سینا است.

شبکه العربیه همچنین اعلام کرد:‌ نیروهای ارتش به صورت گسترده در کفرالشیخ واقع در شمال کانال سوئز مستقر شده‌اند. اتحادیه آفریقا نیز نسبت به درگیری‌ها و تحولات مصر ابراز نگرانی کرد.

گزارش‌ها همچنین حاکی از وقوع آتش‌سوزی در ساختمان شورای شهر زقازیق و استقرار نیروهای ارتش در این منطقه است. همچنین اخباری در خصوص آتش‌سوزی در زندان طره قاهره و شنیده شدن صدای تیراندازی در این منطقه گزارش شده است.

منابع خبری تعداد تظاهرکنندگان در میدان التحریر قاهره را ۵۰ هزار تن اعلام کردند و گفته می‌شود تعداد تظاهرکنندگان در قاهره بیش از یک میلیون تن است. شهر اسماعیلیه مصر نیز شاهد بزرگترین تظاهرات طی چند روز گذشته بوده است. همچنین زنان با برگزاری تظاهرات در این منطقه خواهان توقف اقدامات خرابکارانه شدند.

درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و مردم در اسماعیلیه به شدیدترین میزان خود رسیده است و مردم این منطقه یک زنجیره‌ی انسانی در اطراف مراکز اصلی شهر تشکیل دادند.

حدود ۱۰۰۰ مصری نیز قصد حمله به ساختمان وزارت کشور در قاهره را دارند که با شلیک گلوله از سوی نیروهای پلیس رو به رو شده‌اند.


 


میرحسین موسوی: ادامه‌ی سیاست غلبه به وسیله‌ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه‌ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن "روز خشم" و روزهای غضب ملی اجتناب‌ناپذیر می‌شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می‌شنوند که بسیار دیر شده است.


 


نماینده سنندج با ابراز تعجب از نامه رئیس دولت به نمایندگان مجلس، دولت را به رعایت قانون و پرهیز از حاشیه پردازی فراخواند.

امین شعبانی در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه کشور در شرایط فعلی نیازمند قانون مداری و آرامش است، گفت: نامه‌نگاری و اتهام به قوای کشور، نمایانگر بی اطلاعی دولت از قانون و مصداق کامل تخلف است.

شعبانی با انتقاد از تخلفات متعدد دولت، یادآور شد: در صورت وجود ابهام یا هرنوع اشکالی، رئیس جمهور می تواند از مجلس درخواست جلسه غیرعلنی نماید و ابهامات و سوالات خود را مستقیما با نمایندگان ملت در میان بگذارد و گرنه نامه‌نگاری و مغشوش کردن فضای رسانه‌ای، تنها تخریب و تضعیف قوا را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با گریز به سفرهای استانی دولت و انتقاد از پیگیری نکردن مصوبه های استانی گفت: مصوبه های استانی باید با مطالعه و انجام کار کارشناسی دقیق به تصویب برسند و منبع اعتبارات و پشتیبانی مالی آن ها مشخص شود اما متاسفانه در بیشتر موارد آنچه اتفاق افتاده، صرفا به تصویب طرح های استانی ختم شده است و پیگیری اجرای مصوبات عملی نشده است.

این نماینده با فراخواندن دولت به قانونگرایی و اجرای مصوبات استانی، تاکید کرد: مجلس در شرایط فعلی، با هدف حفظ آرامش کشور، قانون‌گریزی‌های دولت را با رافت و حسن نیت از سر می گذراند اما در صورت ادامه این روند، ناگزیریم با اختیارات قانونی مجلس، از دولت توضیح بخواهیم.

آیین نامه داخلی مجلس، دولت را موظف کرده حداکثر تا ۱۵ آذر ماه برنامه بودجه را به مجلس تسلیم کند اما دولت تا کنون از عمل به این ماده ائین نامه سرباز زده است.


 


نماینده شیراز از امضای بیش از ۵۰ تن از نمایندگان مجلس برای سوال از رئیس دولت خبر داد و گفت: تخلفات بی‌شمار دولت از قانون و پرداختن به حواشی مختلف، مدیریت کشور را به سمت روزهای بحرانی پیش می‌برد.

سیداحمدرضا دستغیب، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این خبر، افزود: متاسفانه بی اعتنایی‌های مکرر دولت به اجرای قوانین مصوب و مصرح مجلس و نامه‌نگاری‌های ناموجه و بی‌دلیل رئیس جمهور، زمینه را برای بروز بحران‌های سیاسی و اجتماعی فراهم می‌کند.

به نوشته خانه ملت، دستغیب همچنین با اشاره به اینکه مجلس باید از حق قانونی خود برای سوال از احمدی نژاد استفاده کند، خاطرنشان کرد: امیدوارم قانون‌گرایی و لزوم توجه به رعایت بی‌کم و کاست قانون، فدای رابطه‌ها و برخی مصلحت اندیشی‌ها نشود و هیات رئیسه مجلس نیز با درایت، از رئیس جمهور درباره تخلفات متعدد قوه مجریه، توضیح بخواهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت دهم با تعلل‌ها و تاخیرهای پی‌در‌پی در اجرای قوانین، از جمله تاخیر در ارائه برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۳۹۰، در مقام یک آسیب‌زننده به مدیریت کشور عمل کرده است، گفت: سکوت مجلس در قبال قانون‌گریزی‌های دولت، بیش از این جایز نیست و باید در شرایط حساس کنونی، آرامش و تدبیر را به مدیریت کشور بازگرداند.


 


در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی محمد حسین کروبی فرزند ارشد مهدی کروبی که صبح امروز به اوین فراخوانده شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گزارش سحام نیوز حسین کروبی که برخلاف آقازاده های آن دوران، از سن ۱۵ سالگی در جبهه های جنگ و عملیات های بزرگ نظیر فتح المبین، بیت المقدس در آزاد سازی خرمشهر، والفجر مقدماتی و … بعنوان نیروی عملیانی حضور داشته است، امروز صبح بدلیل نقد بانیان اصلی جنایت کهریزک دستگیر و روانه زندان شده است. حسین کروبی در مقطع افشای آن جنایات مواضع آقای کروبی را بیان می کردند.

بدنبال افشای جنایت تکان دهنده در کهریزک و سایر بازداشتگاه ها در تعرض به جوانان کشور توسط آقای کروبی، نزدیکان ایشان به طرق مختلف تحت فشار سیستم امنیتی کشور قرار گرفته اند. آنچه موجب تاسف است این واقعیت است که به جای برخورد با آمران و عاملان اصلی جنایات صورت گرفته در بازداشتگاه ها، افشاء کنندگان آن جنایات تاریخی مورد هجمه و حمله سیستم امنیتی کشور قرار گرفته اند.

تکمیلی: حسین کروبی دقایقی پیش آزاد شد.  این درحالی است که نیروهای امنیتی اطلاع داده بودند که  وی آزاد نخواهد شد از این رو  سایت سحام  نیوز پس از گذشت چند ساعت  اقدام به انتشار خبر بازداشت نموده بود.


 


کلمه: میرحسین موسوی در بیانیه ای ضمن بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه، قیام حق طلبانه مردم در برخی کشورها را در راستای  بر هم زدن نظام  ظالمانه ای دانست که  منطقه را در چنگال خود  فراگرفته و آن را ناشی از بی احترامی حکومت ها به حق تعیین سرنوشت مردم خواند. آخرین نخست وزیر ایران، همچنین از جانب ملت ایران به مردم آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن ادای احترام و آرزوی پیروزی کرد.

به گزارش کلمه، متن بیانیه میرحسین موسوی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها خاورمیانه در آستانه ی حوادث بزرگی ست که می تواند سرنوشت این منطقه و جهان و سرنوشت ملت های منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. مسلما آنچه در حال وقوع است در راستای به هم زدن نظام ظالمانه ایست که سرنوشت ملت های بسیاری را درمنطقه در چنگال خود گرفته است و بدون هیچی شکی نقطه ی آغازین آنچه در خیابان های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز شاهد آن هستیم را باید در تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و۲۸ و۳۰ خرداد تهران جستجو کرد. روزهایی که مردم با شعار “رای من کجاست؟” به خیابان ها آمدند و مسالمت جویانه، حقوق از دست رفته ی خود را پی گرفتند.

امروز دامنه ی شعار “رای من کجاست؟” مردم ایران، به شعار “الشعب یرید اسقاط النظام” در قاهره و سوئز و اسکندریه رسیده است. برای کشف راز این پیوندها و مشابهت ها لازم نیست جای دوری برویم. کافی است شیوه ی انتخابات اخیر مصر را با انتخابات های خود مقایسه کنیم و اینکه رئیس شورای نگهبان از بی نیازی به آرا میلیون ها شهروند سبز سخن می راند. اگر به نظام های در حال سقوط جهان عرب و خاورمیانه با دقت نگاه کنیم، خواهیم دید؛ در همه ی این نظام ها به یک سان شبکه های اجتماعی وعرصه ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می گیرند و به شکل حیرت انگیزی اس ام اس ها و تلفن ها و اینترنت قطع و قلم ها مشابه یکدیگر در هم شکسته و معترضین به زندان ها برده می شوند.

متاسفانه منافع ِ پشت سر ِ ایدئولوژی ِ حاکم در کشور، اجازه نمی دهد واقعیت ها آنچنان که هستند، خود را نشان دهند. خطیبان و تریبون های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت ها، اعتراف گیری ها، پرونده سازی ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده اند توجهی نشان نمی دهند. اینان به روز “خشم مردم” مصر اشاره می کنند ولی نمی گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت المال و هم چنین بستن دهن ها و شکستن قلم ها و اعدام ها واعدام ها و اعدام ها و بر پا کردن چوبه های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی دزدید، کار به شعار “اسقاط نظام” از سوی شعب عزیز مصر نمی رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه ی سیاست غلبه به وسیله ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن “روز خشم” و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است.

ملت ما به انقلاب عظیم مردم شجاع تونس و قیام حق طلبانه ی مردم مصر و یمن و دیگر کشورهای منطقه احترام می گذارد. ما به همه ی مردم دلیر و آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن درود می فرستیم و از خداوند منان پیروزی آنان را در مبارزات حق طلبانه اشان آرزو می کنیم.

ترجمه انگلیسی:

In the name of Allah

The Middle East is on the verge of defining and massive moments which can change the course of the destiny of this region, the world and the fate of other nations in the region. What is taking shape now is certainly overthrowing a despotic and tyrannical rule and trend which has been overwhelming the fate of many nations in the region. The starting point of what we are now witnessing on the streets of Tunis, Sanaa, Cairo, Alexandria and Suez can be undoubtedly traced back to days of 15th, 18th and 20th June 2009 when people took to the streets of Tehran in millions shouting "Where is my vote?" and peacefully demanded to get back their denied rights.

Today, the slogan of "Where is my vote?" of the people of Iran has reached Egypt and transformed into "The people want the overthrow of the regime". In order to discover the secret of these links and these similarities, one does not have to go too far. You just have to compare the recent elections in Egypt with our own and compare it with the chairman of the Guardian Council who explicitly says there is no need for millions of votes by Green citizens. If we look at the collapsing political regimes in the Arab world and the Middle East carefully, we can identify a similar pattern of invading and shutting down social networks, the press and the cyber space. In an amazingly similar fashion, they have all blocked SMS systems, mobile phones and the internet, have banned all writers and taken dissidents to prisons.

Unfortunately, the interests of the ruling ideology in Iran do not allow the realities to be revealed as they are. The preachers of the obedient public outlets fail to pay any attention to the corrupt and despotic methods of the present day pharaoh of Egypt, who has created an explosive situation in his country by arrests, forced confessions, framing people and looting the nations through gangs and organised groups of the people surrounding them. They do refer to the 'Wrath of the people" of Egypt, but they never explain that this day of wrath has come about as a consequence of inefficiency and corruption at the highest levels of stat, extravagance and wasting people's funds, censorship, shutting people down, executions and lining up gallows to create fear in people. They never say that of the ruling system of Egypt had respected people's right to determining their own destiny and had not tampered with people's votes in the recent elections of Egypt, they would not have to face the demand for the 'overthrow of the regime' by the dear nation of Egypt. Perhaps, they do not realise that continuing policies of intimidation will eventually turn against itself and then the coming of "the day of wrath" and days of national wrath will be inevitable. Pharaohs usually hear the voice of the nation when it is too late.

Our nation deeply respects the glorious uprising of the brave people of Tunis and that of the people of Egypt, Yemen and other countries in quest for their rights. We commend the courageous, cognisant and resisting people of Egypt, Tunis, Jordan and Yemen and we pray to Allah that they may be successful and victorious in their struggle for their rights.

MirHossein Mousavi

ترجمه عربی:

بسم الله الرحمن الرحیم

یعیش الشرق الأوسط بوادر لحظات عصیبة و حاسمة من شأنها تغییر مستقبل المنطقة و الشعوب المجاورة و العالم بأسره. إنّ الحرکات الراهنة لتتحدی القواعد و النظم المستبدة التی عانت منها کثیر من شعوب المنطقة.
إنّ شرارة ما تشهده الیوم شوارع تونس و صنعاء و القاهرة و الاسکندریة و السویس تکمن بدون شک فی أیام الخامس عشر و الثامن عشر و العشرین من جوان / حزیران ۲۰۰۹ عندما صرخ الملایین فی شوارع طهران “أین صوتی؟” و طالبوا سلمیا باسترداد حقوقهم المهضومة. وصل شعار الایرانیین الیوم الی مصر و تحول الی: “الشعب یرید أن یسقط النظام!”. لیس علینا انّ نبحث بعیدا لنفهم أسرار هذا التشابه و الترابط، فما علینا الا أن نقارن الانتخابات الاخیرة فی مصر بانتخاباتنا و ما قاله رئیس مجلس صیانة الدستور من أنّ لا حاجة لملایین الأصوات التی ادلی بها “المواطنون الخضر”.

لو نظرنا بتمعن إلی الأنظمة الحاکمة فی العالم العربی و الشرق الأوسط لتبینا سیاسة متشابهة من التعتیم علی الشبکات الاجتماعیة و الفضاء الافتراضی. بطریقة متشابهة و غریبة، قطعت شبکات اتصالات الهاتف الجوال و نظام الرسائل القصیرة و انترنت و منعت الکتّاب و زجت بالمعارضین فی السجون.
للأسف، فإن مصالح الأیدیولوجیة الحاکمة فی إیران لا تسمح بإظهار الحقائق کما هی. فلم تعر منابر الإعلام الرسمی اهتماما بالنظام الفاسد و المستبد لفرعون هذا الزمان فی مصر، والذی خلق هذه الوضعیة المتفجرة بالایقافات و انتزاع الاعترافات بالقوة و ارهاب الناس بنشر عصابات منظمة تبث الرعب فی قلوبهم. یتحدثون عن غضب المصریین و فاتهم أن حنقهم نتیجة للفساد و غیاب النجاعة فی اعلى هرم السلطة حیث نهب أموال الشعب بفضاضة و الرقابة و القتل و بث الخوف فی الناس. لم یدر بخلدهم أنه لولا مصادرة حق الناس فی تقریر مصیرهم والتلاعب بأصواتهم فی الانتخابات الأخیرة لماکان علیهم مواجهة مطالب اسقاط النظام التی رددتها أمة مصرالعزیزة. یجهلون أن مواصلة منهج التخویف سینقلب یوما علیهم لیولّد یوم غضب، فلا مفر من أیام الغضب الوطنی. عادة ما یستمع الفرعون الى صوت الشعب بعد فوات الأوان.

انّ أمتنا لتقف احتراما للانتفاضة المظفرة لشعب تونس الباسل و انتفاضة شعوب مصر و الیمن و الدول الأخرى التائقة لحقوقها. اننا نمجّد شعوب مصر و تونس و الأردن و الیمن الشجاعة، الأبیة و المقاومة و ندعو الله ان یوفقها فی نضالها من اجل حقوقها.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته