-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

Latest News from AzadCyber for 01/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



احسان نوروزی

وقتی اعتراضات گسترده سیاسی در تونس در کمتر از ۴ هفته با براندازی یک حکومت توتالیتر ۲۳ ساله به پایان رسید، برخی از تحلیلگران سیاسی از «تاثیر دومینویی» آن در جهان عرب سخن گفتند‌ و حالا با گذشت چند روز، دومینوی براندازی دیکتاتورها به یمن و مصر هم رسیده و در راه رسیدن به اردن است. خوش‌بین‌ترین فعالان و تحلیلگران دموکراسی‌خواه هم نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که انقلاب تونس که شبکه‌های اجتماعی آنلاین نقش چشم‌گیری در وقوعش داشتند، به این سرعت فراگیر شود.

تاثیر اکتیویسم آنلاین و شبکه‌های اجتماعی در ساماندهی سیاسی معترضان و انعکاس اخبار پیرامون آن در جهان به اندازه‌ای بود که دولت مصر را وادار به قطع گسترده ارتباطات آنلاین کرده است.

دولت حسنی مبارک، یک روز پس از آغاز اعتراضات در ۲۵ ژانویه، ابتدا توییتر و سپس فیس‌بوک را فیلتر کرد و از روز گذشته کمپانی گوگل اعلام کرد که دسترسی به یوتیوب هم در مصر مسدود شده است. (ببینید: محمد البرادعی در توییتر)

بسیاری از روزنامه‌نگارانی که با شهروندان مصری در ارتباط بودند، از ساعات پایانی شب گذشته (۲۷ ژانویه) گزارش دادند که چندین نفر از دوستان حاضر در لیست مسنجرهای مختلف‌شان، به‌طور هم‌زمان دیس‌کانکت شده‌اند.

حجم توییت‌ها و استتوس‌های فیس‌بوکی کاربران، روزنامه‌نگاران و بلاگرهای مصری از روز گذشته (۲۷ ژانویه) و در آستانه‌ «روز خشم» به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است. نموداری که در پایین می‌بینید، اوج بهره‌گیری کاربران مصری از پهنای باند اینترنت در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژانویه، و سقوط آزاد آن در آستانه‌ی «روز خشم» (۲۸ ژانویه) را نشان می‌دهد. این نمودار توسط کمپانی Arbor Networks از کمپانی‌های مانیتورینگ ترافیک اینترنت ارائه شده است.

این اتفاق نتیجه قطع کامل ارتباطات آنلاین در بسیاری از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی است و به دستور دولت هراسان و در آستانه‌ی سقوط این کشور صورت گرفته است. برخی از کارشناسان می‌گویند شاید دولت مصر فیبرهای نوری را موقتا در برخی نقاط قطع کرده باشد. اقداماتی که شباهت بسیاری به تلاش‌های دولت ایران در روزهای اوج گرفتن جنبش سبز برای سانسور ارتباطات آنلاین و قطع سرویس‌های ارتباطی دارد.

کمپانی BGPMon که از سازمان‌های رهیاب ارتباطات آنلاین است، شواهد اولیه پیرامون قطعی گسترده اینترنت در مصر را منتشر کرد. بر اساس آمار ارائه‌شده، در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ اینترنت، ۸۸ درصد از شبکه اینترنت مصر، حالا در حالت آفلاین قرار گرفته است. حالا تنها بازار بورس مصر به شبکه اینترنت متصل است. (بخوانید: روزی که مصر دسترسی به اینترنت را از دست داد)

کمپانی آلمانی ودافون، از اپراتورهای اصلی موبایل در مصر، با انتشار بیانیه‌ای تایید کرده است که دولت به اپراتورهای شبکه تلفن همراه رسما دستور داده است که ارائه سرویس در برخی نقاط مشخص را متوقف کنند. در بیانیه این کمپانی آمده است: «بر اساس قانون اساسی مصر، مقامات این کشور می‌توانند چنین حکمی صادر کنند و ما مجبور به اجرای آن هستیم.»

هیلاری کلینتون ساعاتی پیش با اعلام حمایت از حقوق اساسی معترضان مصری، اقدام دولت این کشور در قطع کامل ارتباطات را محکوم کرد. گفته می‌شود مقامات سیاسی حاضر در نشست داووس (Davos) هم قصد دارند بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام بی‌سابقه دولت مصر صادر کنند.

به رغم تلاش‌های گسترده دولت مصر در قطع ارتباطات با هدف ایجاد اختلال در روش‌های ساماندهی و سازمان‌دهی معترضان، تظاهرات «روز خشم» به‌صورت گسترده برگزار شده و هم‌چنان ادامه دارد. آیا فیلترینگ و سانسور می‌تواند جلوی انتشار «ویروس آزادی» که به جان حاکمیت‌های دیکتاتوری، تمامیت‌خواه و انحصارگرا در جهان (عرب) افتاده است را بگیرد؟

تظاهرات گسترده اعتراضی در قاهره و شهرهای کوچکی هم‌چون اسکندریه و سوئز نشان می‌دهد که این اقدام تاثیر چشم‌گیری در کنترل معترضان نداشته و آن‌طور که گزارشگران الجزیره می‌گویند «قاهره همچون یک منطقه‌ی جنگی (War Zone) شده است.»

برخی از متخصصان در تلاش‌اند تا با راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای مبتنی بر موبایل برای اتصال به اینترنت (قابل حمل در کوله‌پشتی، یا برای قرار دادن در ماشین‌ها و پشت‌بام‌ها) ضعف‌های ارتباطی پدید آمده را جبران کنند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به azadcyber-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به azadcyber@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته