-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

Best of Balatarin for 01/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




یک جوان مصری جان خود را در مقابل ماشین ارتش سد می کند و مانع از پیشروی آن می شود.
با ۱۹۵ امتیاز و ۲۶ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


"...هم اکنون کارخانه ایران خودرو در محاصره کامل نیروهای ضدشورش است." کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری: بر اساس خبری که صبح امروز (۶/۱۰/۸۹) به دست ما رسیده است، از ساعت ۱۲ دیشب تا  ۵ صبح امروز بین کارگران ایران خودرو و حراست کارخانه درگیری بوده است. واقعه به این صورت روی داده است که یکی از کارگران شرکتی شیفت شب را، که در قسمت حمل و نقل داخل کارخانه کار می کند، با وجود بیماری مجبور به کار می کنند. این کارگر پس از این که با حال ناخوش خود چند سرویس کار می کند حدود ساعت ۱۱ و نیم دیشب با خودرو خود به کارگرانی، که برای زدن کارت ساعت در محل کارت ساعت جمع شده بودند، می زند و ۸ نفر از آنان را می کشد و ۱۳ نفر را زخمی می کند. پس از این حادثه، مسئولان کارخانه بلافاصله جنازه ها را با آمبولانس از محل حادثه جمع می کنند. اما کارگران جنازه یکی از کارگران را که سر از تن اش جدا شده بود از دست آنان  می گیرند و با روی دست گرفتن آن در داخل کارخانه با شعار «مرگ بر نجم الدین» (مدیر عامل ایران خودرو) تظاهرات می کنند. در پی این حرکت، بین کارگران و نیروهای حراست درگیری ایجاد می شود. حراستی ها ابتدا کارگران را از کارخانه بیرون می کنند اما بعد که می بینند که کارگران در بیرون کارخانه تظاهرات می کنند درها را می بندند و مانع پیوستن کارگران داخل به کارگران بیرون کارخانه می شوند. کارگران چند تن از مدیران را کتک می زنند. تجمع و تظاهرات کارگران هم در داخل و هم در بیرون کارخانه توسط نیروهای ضدشورش، که بلافاصله از تهران و کرج و جاهای دیگر به محل کارخانه آورده شده بودند، سرکوب می شود. هم اکنون کارخانه ایران خودرو در محاصره کامل نیروهای ضدشورش است. به سرویس هایی که کارگران شیفت صبح را به کارخانه می آورده اند گفته شده است که آن ها را به خانه هایشان برگردانند زیرا کارخانه تعطیل است و عزای عمومی اعلام شده است. امروز صبح هیچ کارگری را به داخل کارخانه راه نداده اند و برخی از کارگرانی نیز که از دیشب در کارخانه محبوس شده اند هنوز نتوانسته اند بیرون بیایند. اخبار بیشتر را در اطلاعیه های بعدی منتشر خواهیم کرد.
با ۱۸۵ امتیاز و ۱۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


ساعاتی پیش جمال مبارک و همسرش با 97 کیف و چمدان از مصر به محل نامعلومی گریختند. دیگه نوبتی هم باشه نوبت آقا مجتبی است. مجتبی جان، ملت ایران یه ذره با خجسته کار داره، ولی شما چمدونات رو ببند.
با ۱۵۸ امتیاز و ۲۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


در اینجا میخواهیم دلایل منفور بودن موسوی را از سوی آزادیخواهان شجاع و دلاور مقیم خارج از کشور بررسی کنیم. 1- اولین دلیل سخنرانی های مردم فریب موسوی قبل از انتخابات بود که باعث شد عده ایی بی سواد بدون در نظر گرفتن دستور العمل های خردمندانه ایی که از آن سوی آبها می آمد در انتخابات شرکت کنند. 2- دومین گناه نابخشودنی موسوی اعتراض به تقلب درانتخابات و همراهی با مردم فریب خورده در این اعتراضات بود و از همه بدتر اینکه بر این موضع ماند و با عث اشتباه جلوه کردن پیش بینی های کارشناسان آنسوی مرزها شد، اگر مثل سردار دلاور حاج محسن رضایی سریعا از مواضعش باز میگشت، به سوراخی که بیست سال در آن پنهان بود باز میگشت قطعا اینقدر باعث تکدر خاطر دوستان آزادیخواه ما نمی شد. 3- دلیل بعدی غیر قابل تحمل بودن موسوی این است که خیلی صریح مواضعش را در مورد کشتار دهه 60 عنوان نمی کند به خمینی فحش نمیدهد و اینکه خواستار عزل خامنه ایی و وقوع انقلاب نمیشود تا رژیم بهانه کافی برای سر به نیست کردن او پیدا کند و همه یک نفس راحت بکشند. 4-یکی از کارهایی که موسوی میتوانست بکند تا قدری از این گناهانش را جبران کند این بود حد اقل مسئولیت رهبری جنبش سبز را به عهده میگرفت و الکی ژست روشنفکری نمی گرفت ، آنموقع ما تکلیف مان با این جنبش روشن بود و راحتت تر میتوانستیم که ناکامی هایمان را به گردن او بیندازیم.. 5-صدور بیانیه های بی خاصیت دلیل دیگر ی برای تنفر از موسوی است، بیانیه هایی که به جای دستور العمل برای دعوت مردم به شورش های خیابانی و جنگ مسلحانه فقط حاوی روشنگری ویا عقاید بی ارزش اوست! 6-ولی مهمترین و بزرگترین دلیل برای متنفربودن از موسوی، محبوبیت بیجهتی است که او در بین مردم بواسطه سخنرانی ها ی عوام فریبانه و ایستادگی سرسختانه اش در مقابل رژیم ، پیدا کرده، است و باعث شده که توجه مردم از رهبران اصلی جنبش آزادیخواهی از آن سوی مرزها منحرف بشود. با توجه به دلایل بالا باید از موسوی متنفر بود وباید حال سبز الهی ها را گرفت تا دیگر مرتب از ما انتقاد نکنند چرا به جای گیر دادن به احمدی نژاد و خامنه ایی به موسوی بند کرده ایید، نمیدانم چرا نمیفهمند که موسوی هم میتوانست رویه سردار شجاع جنگ حاج محسن را دنبال کند تا ما هم دگر کاری به کارش نداشته باشیم، همانجور که به حاج محسن کاری نداریم.
با ۱۲۶ امتیاز و ۷۲ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


مجتبی خامنه ای مصریها بهمراه زنش فرار کرد
با ۱۲۲ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


ساعت 23 و 30 دقيقه سه‌شنبه 5 بهمن ماه، يك دستگاه كمپرسي بنز حامل بار يكي از پيمانكاران در حال ورود از در شماره 9 ايران خودرو بود كه بر اثر بي احتياطي با تعدادي از كاركنان اين شركت برخورد و متاسفانه باعث كشته شدن 4 نفر و زخمي شدن 13 نفر از كاركنان اين شركت شد. اسامي درگذشتگان اين حادثه از اين قرار است: ولي‌الله رحماني، فرزند رمضان مصطفي خضري، فرزند حسين سعيد شفيع خاني، فرزند عزيز ميرمحسن حسيني، فرزند ميريعقوب
با ۱۲۱ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


قبض گاز رو پاره کردم، پدرم هم المثنی خواست و پاره کرد، تا بی نصیب نمونه
با ۱۰۴ امتیاز و ۴۸ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


اخبار روز: بر اثر یک فاجعه در شرکت ایران خودرو هشت کارگر کشته و عده ای زخمی شدند. تظاهرات کارگران سرکوب شده است و کارخانه در محاصره ی نیروهای امنیتی قرار دارد.
با ۱۰۲ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


اخبار رسیده از قاهره پایتخت مصر حاکی از آن است که «جمال مبارک» و همسر با 97 کیف و چمدان از مصر به محل نامعلومی فرار کردند. به گزارش برنا، منابع آگاه از کاخ ریاست جمهوری مصر حاکی از آن است که «جمال مبارک» فرزند «حسنی مبارک» رئیس جمهور مادام العمر مصر به همراه همسر و فرزندش «فریده» خاک مصر را به محل نامعلومی ترک کردند. این منابع آگاه در ادامه افزودند: فرزند رئیس جمهور مادام العمر مصر که یکی از اصلی ترین گزینه های جانشینی پدر بوده، هنگام فرار از کشورش 97 کیف و چمدان و نیز 36 کارتن با خود به همراه برد. گفته می شود بارگیری وسایل همراه «جمال مبارک» تحت تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه قاهره انجام شد. این خبر اکنون به طور گسترده در سایت های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر در مصر رد و بدل می شود و موجب خشم هرچه بیشتر شهروندان مصری شده که این روزها با الگوگیری از انقلاب تونس، دست به اعتراض و تظاهرات گسترده علیه «حسنی مبارک» زده اند.
با ۱۰۲ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، سه شنبه در نطق سالانه خود در کنگره این کشور سیاست های کلان آمریکا را اعلام کرد و گفت: آمریکا در کنار مردم تونس ایستاده است. آنها ثابت کردند که اراده مردم از فرمان یک دیکتاتور قویتر است. رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران نیز گفت :‌«برای ترغيب ايران به پايبندی به تعهداتش تلاش‌های ديپلماتيک زيادی صورت گرفته و بر اثر همين تلاش‌هاست که اکنون دولت ايران با تحريم‌های شديدتری روبه‌رو است.» این سخنان آقای اوباما در حالی بیان می شود که در پی مذاکرات بدون نتیجه گروه ۱+۵ با ایران در استانبول، مقامات غربی، تهران را مسئول شکست این گفت‌وگوها دانستند.
با ۸۸ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


ینکه کیهان از درک قلم آیت الله هاشمی غافل بماند نکته تازه ای نیست چرا که وقتی پس از قریب ۲۳ سال بعد از نوشتن نامه سال ۵۹ هاشمی به امام در مورد رئیس جمهور منحرف متحیرانه پرسش کردند که واقعا در زمان نوشتن آن نامه و آن جملات به امام چه حالی داشتید ؟ می توان بر عمق آن واقف شد. اما نکته عجیب در آن است که همین ها چند سال بعد به خود اجازه بدهند که در نگارش شخصی یادداشت آیت الله هاشمی تشکیک کنند و مدعی شوند که این قلم ، قلم هاشمی نیست ! ولی بر این هم چندان نباید خرده گرفت چرا که اصولا برای این جریان میزان حال افراد است و شاخص تعیین این میزان هم خود اینها ! وگرنه مگر اینها نمی دانند قلم هاشمی بیش از نیم قرن سابقه دارد و قریب به اتفاق اطلاعیه های جامعه روحانیت مبارز در دوران مبارزه به همین قلم مستظهر است که اینها هنوز بر بصیرت و نفوذش غافلند! ولی وقتی ناگهان وقتی امروز با شباهت بسیار عجیب تفاسیر سال ۸۲ کیهان و نامه احمدی نژاد در سال ۸۹ علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه می شویم دچار تشکیک عجیبی می شویم چرا که این شباهت آنقدر نزدیک و عینی است که یا باید بپذیریم سوالات ۸۲ کیهان را احمدی نژاد نوشته و یا نامه ۸۹ ایشان را کیهان !؟ البته این را هم نه چندان عجیب باید دانست چرا که قلم کیهان آنچنان در خدمت است که اولین انتقاد علیه بیانیه ۱۹ دی ماه هاشمی در دفاع از کیان روحانیت ، مرجعیت و ولایت فقیه را می تراود! امیدواریم دامنه این اشتراک قلم خدای ناکرده به تحلیل کیهان در سال ۸۲ علیه اصل « ولایت مطلقه فقیه » و ادعای طراحی آن برای تابع کردن فقهای شورای نگهبان از امام راحل (ره) نیانجامد چرا که مهم ترین هدف جریان ضد روحانیت بعد از تخریب روحانیت ، ساحت مراجع و ارکان قانونی نظام به یقین جایگاه ولایت فقیه است با نگاهی به سطور ذیل این شباهت قلم در حمله به جایگاه مجمع مشهود است : بخشهای از نامه احمدی نژاد در بهمن ماه ۱۳۸۹ علیه جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارکان قانونی نظام : "این چه روشی است که استثنا تبدیل به قاعده می‌شود و مجمع تشخیص که تدبیر رهبری کبیر انقلاب برای تشخیص مصلحت و ارائه مشورت در رفع معضل ارجاعی در موارد خاص و استثنایی است برخلاف حکمت تشکیل آن، بزرگترین مصلحت نظام را که همانا التزام به قانون اساسی و اصل قانون‌گرایی است زیر پا می‌گذارد و این خود تبدیل به چالش برای نظم و مدیریت کشور می‌شود......
با ۸۴ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


تلفن زنگ زد، " پرایوت نامبر" بود، گفتم یا از وزارت است یا دادسرای امنیت ! گوشی را برداشتم، بله از وزارت بود، برای سه شنبه 10 صبح به وزارت احضار شدم، ان شاءالله خیر است، دعا بفرمایید ختم به خیر هم بشود!
با ۸۲ امتیاز و ۹ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر به دلیل وخامت حال جسمی‌اش به بهداری زندان اوین منتقل شد. بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» مسئولین بهداری معتقد‌اند وی باید در بیمارستانی مجهز در خارج از زندان مورد درمان قرار گیرد. این در حالی است که وزارت اطلاعات از تودیع وثیقه جهت مرخصی استعلاجی این زندانی علی رغم موافقت دادگاه انقلاب؛ ممانعت به عمل می‌آورد. حسین رونقی به دلیل عفونت کلیه قادر به تحمل شرایط زندان نیست و می‌بایست هر چه سریع‌تر به خارج از زندان جهت عمل کلیه منتقل شود. مسئولین زندان با هشدار مسئولین بهداری در خصوص وضعیت وخیم جسمی این زندانی صبح امروز قصد داشتند وی را با دست بند و پابند به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل کنند که با مخالفت حسین رونقی و خانواده وی روبرو شده است. علت مخالفت حسین رونقی با انتقال به بیمارستان استفاده از حق مرخصی جهت درمان بیماری و عدم اعتماد به پزشکان تحت امر وزارت اطلاعات است که تاکنون با کارشکنی این نهاد این امر میسر نشده است. حسین رونقی ملکی مسئول کمیته ایران پرکسی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر در ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ توسط اطلاعات سپاه درملکان بازداشت و به بند ۲ – الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. نامبرده پس از تحمل ۱ سال سلول انفرادی و شکنجه‌های روحی و جسمی جهت اخذ مصاحبه تلویزیونی سرانجام در تاریخ ۲۸ آذر ماه سالجاری از سوی قاضی پیرعباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات این زندانی از سوی دادگاه انقلاب عضویت در شبکه ایران پروکسی، توهین به رهبری و ریاست جمهوری اعلام شده است، حکم مذکور از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد.
با ۸۲ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


به دختر عموم میگم تو مهد چی یاد گرفتین؟ میگه حدیث! میگم یکیشو بگو ببینم. میگه: النکاح سنتی!! مملکته داریم؟
با ۸۱ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


جهان نیوز در گزارشی، از تجمع کارگران ایران خودرو در مقابل دفتر مدیرعامل شرکت خبر داد و فاش کرد که: مدیران شرکت برای منتشرنشدن اخبار داخل ایران خودرو امروز را برای تمام کارگران ستادی ایران خودرو و شرکت های تابعه تعطیل اعلام کرده و سرویس ها هم به دنبال کارگران نرفته اند. بر اساس این گزارش، دکتر فولادی پزشک معالج اورژانس در این باره گفت: در ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه) امدادگران شیفیت اورژانس از طریق تماس شهروندانی در جریان حادثه تصادفی در بلوار ایران خودرو مابین جاده مخصوص و جاده قدیم قرار گرفتند. وی ادامه داد: امدادگران با حضور در صحنه حادثه دریافتند که یک دستگاه کامیون متعلق به شرکت ایران خودرو با پرسنل ایران خودرو که در محل سرویس ایستاده بودند، برخورد کرده که این حادثه چهار کشته بر جای گذاشته است. یک منبع آگاه در ایران خودرو نیز گفت: رویه ای که ایران خودرو در سال های اخیر و به دلایل نامعلوم در پیش گرفته نشان می دهد که مسئولان این شرکت به بهانه افزایش تولید، کارگران را مجبور به کار در روزهای تعطیل رسمی کشور از جمله در روزهای اربعین و تاسوعای حسینی کرده اند. اقدامی که هم از نظر شرعی و هم ازنظر قانونی به نظر خلاف می رسد. حادثه ای که شب گذشته در ایران خودرو رخ داد ناشی از همین نوع نگاه به کارگران بوده و نشان می دهد که مسئولان ایران خودرو به کارگر صرفا به عنوان یک عامل تولید نگاه کرده و برای وی ارزش انسانی قائل نیستند. گزارش ها حاکی است پس از این حادثه کارگران در مقابل دفترمدیرعامل شرکت تجمع کرده و نسبت به رویه در پیش گرفته شده توسط مدیران ایران خودرو اعتراض کردند. گفتنی است که اتفاقات اخیر با توجیهاتی اعم از افزایش تولید رخ داده است که می توان گفت با توجه به عدم تغییر تکنولوژی در این سال ها، این افزایش تولید فقط بر گرده کارگران فشار وارد خواهد کرد.
با ۸۰ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اقتصاد
نظرات

 


ساعاتی قبل جمال مبارک ‍سر حسنی مبارک و گزینه اول جانشینی حسنی مبارک با ۹۷ کیف وچمدان و ۳۶ کارتن با همسر و تنها فرزندش فریده تحت تدابیر شدید امنیتی از فرودگاه قاهره به نقطه نامعلومی فرار کردند...منابع اگاه همچنین از فرار احمد عز دبیر کل حزب ملی مصرخبر دادند احمد عز با هواپیمای اختصاصی فرودگاه قاهره را به تقطه ای نامعلوم ترک کرد اما بعضی منابع از فرار او بهمراه خانواده اش به لندن خبر می دهند ...
با ۷۸ امتیاز و ۴۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


ايلنا: انحراف یک کامیون هووو حامل بار در محوطه کارخانه ایران خودرو منجر به کشته شدن 8 کارگر و مصدوم شدن چندین کارگر شد. به گزارش ايلنا، به گفته شاهدان ‌این حادثه در زمان ورود کارگران شیفت شب کارخانه روی داد. بعد از این حادثه شماری از کارگران کارخانه به شرایط سخت کار اعتراض کردند. کارگران تاسیس یک تشکل کارگری را برای حمایت از حقوقشان در کارخانه ایران خودرو را خواستار شدند. برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ایام تعطیل مانند روز اربعین اعتراض داشتند. به دستور جواد نجم الدين، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، تيم ويژه اي برای پيگيري اين حادثه تشكيل شده است. 6 نفر در شركت فوت كرده‌اند و 2 نفر در بيمارستان فوت كردند. كاميون هووو كاميون مشكل داري است كه رانندگان آن بارها نسبت به كيفيت آن اعتراض داشته‌اند. اين كاميون چيني است و توسط شركت ايران خودرو ديزل مونتاژ مي شود. مسئولين ايران خودرو البته مي‌گويند كه تاكنون 4 نفر در اين حادثه كشته شده‌اند و آماري غير از اين كذب است اما منابع خبري كشته شدن 8 نفر را تاييد مي‌كنند.
با ۷۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


محمد ملکی بیایید همه با هم، با یکصدا فریاد کنیم که ما فقط در یک همه پرسی آزاد میخواهیم شرکت کنیم. بسم الحق با نام آزادی، آگاهی و برابری تقدیم به زندانیان سیاسی وقایع بعد انتخابات سال 88 و آن تظاهرات بزرگ، نشاندهنده آگاهی، آزادیخواهی و ظلم ستیزی مردمی بود که چون اخگر فروزان زیر خاکستری از صبر و تحمل و مقاومت، خود را از نگاه ظالمان پنهان کرده بودند تا با وزش نسیمی شعله ور گردند و کردند آنچه را باید کرد. و آن تظاهرات بزرگ که از شناخت و آگاهی نسلی نشانه داشت که بسیاری از آنها نسل پس از تغییر نظام بودند و با تمام تلاشی که حاکمیت در شستشوی مغزی آنها انجام داد، از آنجا که آزادیخواهی، برابری طلبی و ظلم ستیزی در عمق جان آنها نفوذ کرده بود، توانستند آن حوادث عبرت آموز و فراموش نشدنی را با پرداخت هزینه های سنگین خلق کنند و در حقیقت، تاریخ تحولات اجتماعی را به گونه دگر بنویسند. من که حدود پنجاه سال در انتظار چنین تحولی در نسل جوان و دانشجو بودم، تحولی که ریشه در 30 سال قبل از انقلاب داشت و خونهای بسیار در پای درخت آزادی، آگاهی و برابری خواهی ریخته شده بود، وقتی در سنین پیری و بیماری شاهد به بار نشستن نهالی که حدود صد سال پیش بوسیله ی پدران و مادران ما در خاک ایران زمین کاشته شده بود و امروز می دیدم چگونه آن نهال کوچک به درختی تنومند تبدیل شده که میتواند در برابر خشن ترین و بی رحم ترین طوفانها برپا ایستد و آن را بادی بداند که تنها قادر است چند برگ از آن را به زمین بریزد، خدا را سپاس گفتم از اینکه مردم ما پس از عبور از گردنه های خطرناک خود را آماده ی صعود به قله کرده اند تا بزودی پرچم آزادی را بر فراز آن به اهتزاز درآورند و ندای آزادی و برابری سردهند و ثمره ی خونها، مقاومتها و آگاهی های خود را شاهد باشند. در چنین موقعیتی احساس کردم دیگر حرفی برای زدن ندارم. مخاطبین و دانشجویانم به حدی از درک و آگاهی رسیده اند که در روزهای پایانی عمر باید شاگرد آنها باشم و از آنها بیاموزم آنچه را نمیدانم، بیاموزم صبر و مقاومت را، بیاموزم ایثار و از خودگذشتگی را، بیاموزم... برآن شدم یادداشتی وصیت گونه خطاب به پیشقراولان جنبش که جز دانشجویان و جوانان و مردم کوچه و بازار نبودند بنویسم. در همین اندیشه بودم که خون های بیشتری در "خیابان" و "بیابان" ریخته شد. اواخر مرداد سال گذشته نوشتم وصیت نامه ای را که باید مینوشتم و دست نویس آن آماده شد. چند بار جملات و کلمات را بالا و پایین کردم. آماده شدم آنرا منتشر کنم. روزهای سختی بود، یک لحظه خون نداها و سهراب ها که ریخته شده بود آرامم نمی گذاشت. وضع روحی و جسمی ام هر روز خرابتر می شد تا آنکه صبح شنبه 31 مرداد 88 به خانه ام ریختند و آن نامه و بسیاری از نوشته هایم را همراه با 85 جلد کتاب و وسایل دیگر به یغما بردند و من را هم که در بستر بیماری افتاده بودم به اسارت گرفتند و به زندان اوین بند 209 در سلول انفرادی 128 منتقل کردند. سه ماه در سلول انفرادی و در مجموع 191 روز اسارت در زندان اوین بر من چه گذشت که مجبور شدند چند بار جسم بیمارم را به بیمارستانهای خارج زندان بفرستند، مقوله ایست که باید در جای دیگر به آن پرداخت. بالاخره روز دهم اسفند 88 به دلیل فشارهای داخلی و خارجی من را به مرخصی فرستادند تا در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به محاکمه کشیده شوم. در این مدت که در خارج از زندان، در زندانی به وسعت ایران، به سر می برم از دور شاهد گفته ها و نوشته ها و حوادثی که در ایران می گذرد تا حدودی هستم. اما آنچه موجب شد که باز دست به قلم ببرم و با هموطنانم دردل کنم موضوع مهمی ست که فکر میکنم اگر خاموش بنشینم گناه است. بعد از قیام مردم بدنبال اعلام نتیجه ی انتخابات و دستگیری تعدادی از سران گروه معتقد به اصلاحات، مشاهده شد بسیاری از این افراد در گفته ها و نوشته هایشان، بعد از گذشت بیش از سی سال از برپایی نظام ولایی و آنهمه برهان و استدلال که مشکل نظام در کجاست، تازه متوجه شده اند که با این قانون اساسی و اختیارات بیش از حد یک فرد، وجود نظارت استصوابی از سوی منتخبین آن مقام در "شورای نگهبان قانون اساسی" و جاری بودن حکم حکومتی و قدرت بلامنازع ولی فقیه، صحبت از آزادی و انتخابات آزاد و مردمسالاری و قانون گرایی حرفی بی معنی است که بیشتر به طنز می ماند، و آنچه دلسوزان به حال ملک و ملت بارها و بارها گفته و نوشته اند واقعیتی بوده که این دوستان کمتر به آن توجه میکردند و حتی گویندگان آن را خائن، ضدانقلاب و منافق و .. می نامیدند؛ اما امروز جای شکرش باقیست که در هر حال جمعی از آنها پذیرفتند آنچه را عموم مردم سالهاست به آن رسیده بودند. براستی مگر میشود جز با یک همه پرسی آزاد و با همه لوازم آن و زیر نظر سازمانهای بین المللی و حقوق بشری و پذیرش نتیجه آن به آزادی و مردمسالاری رسید؟ من بار دیگر این اعتقادم را که سالهاست فریاد کرده تکرار میکنم که تنها راه نجات ملت، بدون خشونت و کشت و کشتار، مراجعه به آرای عمومی است و لاغیر. باز هم نگویید نمیشود. اگر همه با هم باشیم، نشدنی ترین کارها را میتوان انجام داد. همانگونه که اخیرا دیدیم وقتی مردم تونس برای تغییر دست به دست هم دادند و کسی در دل آنها بذر تردید و نا امیدی نکاشت، چگونه به پیروزیهای بزرگی دست یافتند. همچنین شنیدم و خواندم که آقای خاتمی رییس جمهور سابق برای شرکت مردم در انتخابات آینده باز یه میدان آمده اند و اظهار نظر فرمودند. از شروط ایشان برای شرکت در انتخابات آینده "آزادی زندانیان سیاسی" و "اجرای قانون اساسی" بوده است. ابتدا باید از جناب خاتمی پرسید شما از طرف چه کسانی شرایط شرکت در انتخابات را تعیین می فرمایید: از طرف جنبش سبز، اصلاح طلبان، دانشجویان، روحانیت، مردم کوچه و بازار؟ آیا این جریانات حق دارند از شما بپرسند که شما اصولا شرایط کنونی جامعه ایران را چگونه تحلیل می کنید و آیا می پندارید اگر بر فرض محال این پیشنهادهای شما پذیرفته شد، با وجود افرادی مثل جناب جنتی در راس شورای نگهبان و با وجود نظارت استصوابی، آیا امکان یک انتخابات آزاد در ایران وجود دارد؟ دیدید که آقای جنتی چطور آب پاکی را روی دست شما ریخت و گفت اصلا نیازی به حضور شما نیست که برای نظام شرایط تعیین می کنید. جناب آقای محمد خاتمی؛ بیایید با هم کمی صادقانه صحبت کنیم. راستی شما فکر میکنید اگر وضع مانند ده دوازده سال پیش شود و شما رییس جمهور با بیش از بیست میلیون رای شوید و مجلسی مانند مجلس ششم هم در اختیار شما باشد با چنین قانون اساسی جنابعالی در پایان کار نخواهید فرمود من یک تدارکاتچی بیشتر نبودم؟ جناب استاد؛ چرا از گذشته درس نمی آموزیم؟ شما هنوز متوجه نشده اید مشکل کار در کجاست؟ با آن هوش و استعدادی که در شما هست من باور نمیکنم! میدانم و میدانید که گره کور در چه نقطه ایست. یا نمی خواهید یا نمی توانید بگویید آنچه باید گفت را. جناب آقای خاتمی من مشفقانه به شما میگویم دیگر این چنین حرفها و موضعگیریها دردی را دوا نمی کند. اگر می خواهید به جبران کم کاریها و فرصت سوزیهای گذشته برای مردم کاری انجام دهید، همراه بسیاری از دوستان تان که به واقعیت های امروز جامعه رسیده اند بیایید همه با هم و دست در دست هم و با یک صدا فریاد کنیم که ما فقط در یک همه پرسی آزاد پس از گذشت قریب 32 سال میخواهیم شرکت کنیم و "آری" یا "نه"ی خود را تکرار نماییم. والسلام بهمن ماه
با ۷۴ امتیاز و ۷ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


چکیده :متاسفانه شرایط روحی و روانی کسانی آشفته و پریشان است که بدنبال ضایع کردن حقوق مردم و پاشیدن تخم تفرقه در میان آنهاست. پریشانی و آشفتگی از آن کسانیست که همیشه تنها راه برای پیشبرد اهدافشان را در دروغ و افتراء و شایعه پراکنی جستجو می... دفتر مهدی کروبی برخی مطالب منتشرشده به نقل از وی درباره دیدار اخیر سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد. به گزارش سایت سحام نیوز در بخشی از این تکذیبیه آمده است: پیش از این برخی رسانه‌های وابسته به جریان اقتدارگرابا هدف تفرقه افکنی و ایجاد جو روانی به نقل از آقای کروبی گزارش داده بودند که "خاتمی همان کسی بود که مدام از سیاست‌های هاشمی گلایه داشت، حال چه شده اینها با هم می‌نشینند!؟" در بخش دیگری از این شایعه پراکنی ها آمده بود که" آقای کروبی که این روزها شرایط روحی بدی دارد، برای استراحت به شمال عزیمت کرده‌است!!" دفتر دبیرکل حزب اعتماد ملی در اطلاعیه‌ای در واکنش به این اخبار اعلام کرد: در روزهای اخیر برخی وسایل ارتباط جمعی جریان اقتدار گرا، ‌اخبار و مطالب مختلفی را به آقای کروبی نسبت داده‌اند که کذب محض است. این اطلاعیه می‌افزاید: نظرات و دیدگاه‌های آقای کروبی از طریق سایت سحام نیوز منتشر می گردد و سایر نکات و مطالب را دفتر ایشان به طریق مرسوم در اختیار وسائل ارتباط جمعی قرار می‌دهد. در پایان این تکذیبیه آمده است: متاسفانه شرایط روحی و روانی کسانی آشفته و پریشان است که بدنبال ضایع کردن حقوق مردم و پاشیدن تخم تفرقه در میان آنهاست. پریشانی و آشفتگی از آن کسانیست که همیشه تنها راه برای پیشبرد اهدافشان را در دروغ و افتراء و شایعه پراکنی جستجو می کنند. لازم به توضیح است که ...
با ۷۴ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


هموطن بپا خیز ! با همین اقدام کمر دولت و این حکومت را بشکن . بدون اینکه به خیابان رفته باشی. مبارزه کن به هر طریقی که میتوانی. بگذار در فردای آزادی فرزندت بتو افتخار کند. پاینده ایران . درود به مبارزان راه آزادی
با ۷۴ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


هر روز اعدام! هر روز خانواده ای به عزا نشاندن! هر روز فرزندانی از داغ پدر به گریه و زاری کشاندن! هر روز فرزندی به دار کشاندن! اینهمه! اقتدار خونبار صاحب زمان است! اینهمه نشانه های شوم و نکبتبار ولایت فقیه است. خدای من! این جانیان چه از جان ملت ما می خواهند! زن و مرد و پیر و جوان به جان آمده اند! نفرت به این اسلام! نفرت به این جانیان اسلامی! این جه قرآنی است! این چه شرعی است این چه عدل و تقوا و رستگاری ای است! فقر و فحشاء و اعتیاد و بیکاری و گرسنگی و بی آیندگی کم است که به عزا و خون و داغ نشاندن پدر و مارد و داغ فرزند هم به آن افزوده اند. این جانیان از تحویل پیکر بی جان قربانیانشان هم سر باز می زنند. این جانیان حتی از برگزاری سوگواری هم جلوگیری می کنند! اینهمه در حکومت اسلامی است اینهمه توسط یک حکومت اسلامی تحمیل می شود! دار و سنگسار و کشتار برای غارت و حکومت یک مشت قاتلی که جز قتل و غارت نمی دانند! زندگی هیچگاه تا به این حد حقارت آمیز نبوده که امروز است. روزگار هیچگاه تا به این حد سیاه و شوم و خونبار نبوده است که امروز همه شاهدیم. زندگی در ایران هیچگاه تا به این حد تحقیر آمیز و ریاکانه نبوده است. حاکمیت اسلامی جنایتکارانه تر از هر نیروی اشغالگر و متجاوزی بر سر ملت و میهن ما می آورد. دیروزهای تاریخی اگر نیاکان همین جانیان به میهن مان یورش آوردند و کشتند و به غنیمت گرفتند و ایرانی را در سرزمین خود به بردگی و غربت نشاندند امروز حاکمیت اسلامی نه از بیرون که از درون همین جامعه با تکیه به بافته هاویاوه های دیروز، نان به جنایت می خورند و سرزمین ما را به خون و نکبت و حقارت نشانده اند هر آنکس با هر سادگی ِصادفانه و بی ریایی و باور بی غش انسانی خود به اسلام، آن را با هر توهم و خود فریبی ای، بزک کرده و از عملکرد جانیان حاکم مستثناء می کند، همان خاکی بر سر خود و سرزمین خویش می ریزد که دیروزهای تاریخ، یاری رسان ملخ خواران دست به شمشیر و دختر چال کن! شدند و اسلام به گستردگی خلافت آن زمانی ِ تاریخ رسیدند با همین مددرسانی ها و بهره جستن از ساختار ودست آوردهای تمدن و فرهنگ هزاره های ایرانی که بیشترینه این جانیان در عمر خونبار هماره خود نمک خوردند و نمکدان شکستند
با ۷۲ امتیاز و ۱۲ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


واسه مردن ۳۵ نفر تو فرودگاه روسیه ۳۵۰ نفر از مقامات ایران پیام تسلیت فرستادند، واسه ۷۰ نفرِ ارومیه بنر ۷ متری وزیر راه رو به نشانه تشکر زدن تو ارومیه، مملکته داریم...؟!
با ۷۱ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


دوستان اصلا نا امید نشوید….این اکسیون هر کاری رژیم کنه باخته 1-برق رو قطع کنه مردم می ریزن تو خیابون(مجوز تظاهرات خیابانی صادر خواهد شد.و دوباره کف خیابانها را پس می گیریم) 2-حقوق را قطع کنه،یارانه را کم کنه مردم اعتراض خواهند کرد.وضع بدتر میشه برای رژیم 3-ما از خداموه برق را قطع کنه تا اعتراضات بیشتر شود 4-به فرض این کار رو بکنه "بیخود زحمت نکشید قرار شده به جای پرداخت نقدی یارانه به صورت کارت پرداخت حاملهای انرژی مثل برق و اینها بدن" بازهم همون میشه مردم اعتراض خواهند در نتیجه اکسیون باخت باخت باخت خواهد شد برای رژیم بچه ها اگر پدر و مادرتون می خواهند پول اب و برق را بدهند شما "قبض ها را پاره کنید"
با ۷۰ امتیاز و ۹ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


اخبار رسیده از قاهره پایتخت مصر حاکی از آن است که «جمال مبارک» و همسر با 97 کیف و چمدان از مصر به محل نامعلومی فرار کردند. به گزارش برنا، منابع آگاه از کاخ ریاست جمهوری مصر حاکی از آن است که «جمال مبارک» فرزند «حسنی مبارک» رئیس جمهور مادام العمر مصر به همراه همسر و فرزندش «فریده» خاک مصر را به محل نامعلومی ترک کردند. این منابع آگاه در ادامه افزودند: فرزند رئیس جمهور مادام العمر مصر که یکی از اصلی ترین گزینه های جانشینی پدر بوده، هنگام فرار از کشورش 97 کیف و چمدان و نیز 36 کارتن با خود به همراه برد.
با ۶۸ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


دختر زهرا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی که هم اکنون با حکم اعدام به جرم حمل مواد مخدر در زندان به سر می برد تصریح کرد که چنین اتهامی صحت نداردو اعترافات گرفته شده از وی تحت فشار بوده است. به نظر او مقامات دولت ایران می خواهند با حکم اعدام به مادرش توجه دولت هلند به ایران را تحت تاثیر قرارربدهند. او همچنین گفت که اتهام زهرا بهرامی سیاسی است و خود وی هم چندین بارتهدید به دستگیری شده است.دختر زهرا بهرامی محکوم به اعدام درباره اینکه آیا مادرش از شکنجه های زندان گفته است، گفت: « همیشه مادرم می گوید اعترافاتی که از او گرفتند و در مصاحبه تلویزیونی شرکت کرده است همه تحت فشار بوده و مجبور به این کار شده است چون بهش وعده و وعید کمک داده بودند که متاسفانه هیچ کمکی هم نشد.»
با ۶۷ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


دولت تونس حکم بازداشت بین المللی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق این کشور را صادر کرده است. دولت تونس همچنین در تلاش است تا بتواند بعضی از اعضای خانواده بن علی از جمله همسرش، لیلا ترابلسی را بازداشت کند. آنها در ارتباط با معاملات ملکی غیر قانونی و انتقال دارایی به خارج از کشور مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند. آقای بن علی، رئیس جمهوری سابق در اوایل ماه جاری، پس از تظاهرات گسترده مردمی علیه شرایط اقتصادی، مجبور شد همراه تعداد زیادی از اعضای خانواده اش، کشور را به قصد عربستان سعودی ترک کند. گزارشگران می گویند بخش عظیمی از خشم مردم بر مبنای شایعاتی شکل گرفته که بر اساس آن آقای بن علی و خانواده اش در طول زمامداری، از موقعیت خود استفاده کردند تا به دارایی های خود بیفزایند.
با ۶۲ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


تحول سبز: دفتر مهدی کروبی برخی مطالب منتشرشده به نقل از وی درباره دیدار اخیر سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد. به گزارش سایت سحام نیوز در بخشی از این تکذیبیه آمده است: پیش از این برخی رسانه‌های وابسته به جریان اقتدارگرابا هدف تفرقه افکنی و ایجاد جو روانی به نقل از آقای کروبی گزارش داده بودند که "خاتمی همان کسی بود که مدام از سیاست‌های هاشمی گلایه داشت، حال چه شده اینها با هم می‌نشینند!؟" در بخش دیگری از این شایعه پراکنی ها آمده بود که" آقای کروبی که این روزها شرایط روحی بدی دارد، برای استراحت به شمال عزیمت کرده‌است!!" دفتر دبیرکل حزب اعتماد ملی در اطلاعیه‌ای در واکنش به این اخبار اعلام کرد: در روزهای اخیر برخی وسایل ارتباط جمعی جریان اقتدار گرا، ‌اخبار و مطالب مختلفی را به آقای کروبی نسبت داده‌اند که کذب محض است. این اطلاعیه می‌افزاید: نظرات و دیدگاه‌های آقای کروبی از طریق سایت سحام نیوز منتشر می گردد و سایر نکات و مطالب را دفتر ایشان به طریق مرسوم در اختیار وسائل ارتباط جمعی قرار می‌دهد. در پایان این تکذیبیه آمده است: متاسفانه شرایط روحی و روانی کسانی آشفته و پریشان است که بدنبال ضایع کردن حقوق مردم و پاشیدن تخم تفرقه در میان آنهاست. پریشانی و آشفتگی از آن کسانیست که همیشه تنها راه برای پیشبرد اهدافشان را در دروغ و افتراء و شایعه پراکنی جستجو می کنند. لازم به توضیح است که رسانه ها و سایت های جریان اقتدارگرابرای جذب مخاطب و با هدف تفرقه افکنی هر از چندگاهی اقدام به انتشار خبرهای کذب و غیرواقعی می نمایند
با ۶۱ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


خبرگزاری هرانا – حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر به دلیل وخامت حال جسمی‌اش به بهداری زندان اوین منتقل شد. بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» مسئولین بهداری معتقد‌اند وی باید در بیمارستانی مجهز در خارج از زندان مورد درمان قرار گیرد. این در حالی است که وزارت اطلاعات از تودیع وثیقه جهت مرخصی استعلاجی این زندانی علی رغم موافقت دادگاه انقلاب؛ ممانعت به عمل می‌آورد. حسین رونقی به دلیل عفونت کلیه قادر به تحمل شرایط زندان نیست و می‌بایست هر چه سریع‌تر به خارج از زندان جهت عمل کلیه منتقل شود. مسئولین زندان با هشدار مسئولین بهداری در خصوص وضعیت وخیم جسمی این زندانی صبح امروز قصد داشتند وی را با دست بند و پابند به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل کنند که با مخالفت حسین رونقی و خانواده وی روبرو شده است. علت مخالفت حسین رونقی با انتقال به بیمارستان استفاده از حق مرخصی جهت درمان بیماری و عدم اعتماد به پزشکان تحت امر وزارت اطلاعات است که تاکنون با کارشکنی این نهاد این امر میسر نشده است. حسین رونقی ملکی مسئول کمیته ایران پرکسی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر در ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ توسط اطلاعات سپاه درملکان بازداشت و به بند ۲ – الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. نامبرده پس از تحمل ۱ سال سلول انفرادی و شکنجه‌های روحی و جسمی جهت اخذ مصاحبه تلویزیونی سرانجام در تاریخ ۲۸ آذر ماه سالجاری از سوی قاضی پیرعباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات این زندانی از سوی دادگاه انقلاب عضویت در شبکه ایران پروکسی، توهین به رهبری و ریاست جمهوری اعلام شده است، حکم مذکور از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد.
با ۵۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


خبرگزاری هرانا – حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر به دلیل وخامت حال جسمی‌اش به بهداری زندان اوین منتقل شد. بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» مسئولین بهداری معتقد‌اند وی باید در بیمارستانی مجهز در خارج از زندان مورد درمان قرار گیرد. این در حالی است که وزارت اطلاعات از تودیع وثیقه جهت مرخصی استعلاجی این زندانی علی رغم موافقت دادگاه انقلاب؛ ممانعت به عمل می‌آورد. حسین رونقی به دلیل عفونت کلیه قادر به تحمل شرایط زندان نیست و می‌بایست هر چه سریع‌تر به خارج از زندان جهت عمل کلیه منتقل شود. مسئولین زندان با هشدار مسئولین بهداری در خصوص وضعیت وخیم جسمی این زندانی صبح امروز قصد داشتند وی را با دست بند و پابند به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل کنند که با مخالفت حسین رونقی و خانواده وی روبرو شده است. علت مخالفت حسین رونقی با انتقال به بیمارستان استفاده از حق مرخصی جهت درمان بیماری و عدم اعتماد به پزشکان تحت امر وزارت اطلاعات است که تاکنون با کارشکنی این نهاد این امر میسر نشده است. حسین رونقی ملکی مسئول کمیته ایران پرکسی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر در ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ توسط اطلاعات سپاه درملکان بازداشت و به بند ۲ – الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. نامبرده پس از تحمل ۱ سال سلول انفرادی و شکنجه‌های روحی و جسمی جهت اخذ مصاحبه تلویزیونی سرانجام در تاریخ ۲۸ آذر ماه سالجاری از سوی قاضی پیرعباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات این زندانی از سوی دادگاه انقلاب عضویت در شبکه ایران پروکسی، توهین به رهبری و ریاست جمهوری اعلام شده است، حکم مذکور از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد.(کل متن)
با ۵۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


روز دوشنبه، ۲۴ ژانويه، سازمان بين المللی ديده بان حقوق بشر گزارش سالانه خود را منتشر کرد. در بخش هایی از این گزارش از وخيم تر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران صحبت شده است. بخش اول بيست و پنجمين گزارش سالانه ديده بان حقوق بشر، با چند مقاله درباره وضعيت حقوق بشر به طور کلی شروع می شود. عنوان مقاله نخست، «صورت ظاهر اقدامات: سوء استفاده از مفهوم گفت و گو و تعامل» است.
با ۵۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به unsubscribe@balatarin.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به subscribe@balatarin.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته