-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 01/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: مهدی محمودیان از صبح امروز به دلیل وخامت وضعیت جسمی اش (حمله قلبی) دوبار بیهوش شده، اما مسئولان از انتقال وی به بهداری و بیمارستان ممانعت می عمل می آورند.
به گزارش‌ خانه حقوق بشر ایران، او در نامه‌ای در حمایت از رهبران جنبش سبز و انتقاد از تحرکات علیه آنان صراحتا از موسوی، کروبی و خاتمی خواسته بود که از اهداف و آرمان های آزادیخواهانه و عدالت جویانه مردم ایران پاسداری کرده و به هیچ قیمتی از مواضع به حق و اصولی خود دست برندارند.
این فعال مطبوعاتی، که به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم است، ٢۵ شهریورماه ۱۳۸۸ و در جریان حوادث بعد از انتخابات و وقایع کهریزک، بازداشت شد.

 


 


"بنده اكثر مطالب مربوط به خاطرات زنداني بودن شما به خاطر فعاليت¬هاي عقيدتي و سياسي در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را مطالعه كرده ¬ام. اما هرچه گشتم كمتر ديدم كه اين چنين همسر و فرزندان شما را در تنگناي معاشرتي و معيشتي قرار داده باشند. همسر خيرانديش و نيكوكار من همواره به اصلاح جامعه انديشيده و در مسير عقيده و ايمان به خير جامعه گام بر¬داشته است. چرا بايد به خاطر ايمان و عقيده¬اش كه ظاهراً و احياناً با عقيده ديگران تفاوت¬هايي دارد اين چنين آزار ببيند و برخلاف حكم قرآن از ديدار و مصاحبت زن و فرزند و اعضاي خانواده¬اش محروم شود؟"

ندای سبز آزادی: این روزها انگار جز دست به قلم بردن و نگارش، چاره ای دیگر نمانده برای خانواده هایی که مستاصل از پیگیری های اداری و سر زدن های همه روزه به مسئولان و بی جواب ماندن هزار سوال در ذهن و بر زبان هستند.
آزاده قرنجی، همسر آرش سقر، روزنامه‌نگار روزنامه ی اسرار و کارگزاران و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در نامه اش به رهبری سوالی مطرح می کند که بارها و بارها در جمع های کوچک و بزرگ پرسیده می شود. آیا قبل از انقلاب 57 هم با خانواده های زندانیان سیاسی اینچنین برخورد می شد؟
جواب این سوال در هر حال فاجعه ای ست برای حاکمان ِ این روزهای جمهوری اسلامی ایران. اگر چنین برخورد می شد که باید ترسید از عاقبت این حکومت و اگر هم نه که بدا به حاکمیانی که قیام کردند تا زندگی را سخت تر و راه تنفس را تنگ تر کنند برای مردم سرزمینشان.

آرش سقر بازداشت شد
آرش سقر، روزنامه‌نگار و از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، اول آذر ماه 1388، در مناطق سنی نشین کشور، بازداشت شد.
اتهام وی جاسوسی برای کشور ترکمنستان اعلام شده است، اما نزدیکان آرش سقر معتقدند او به علت ارتباط با مولوی عبدالحمید، رهبر اهل تسنن ایران تحت فشار بازجویانش قرار دارد.
آرش سقر، متولد 1354، اهل شهرستان گنبد کاووس از استان گلستان و رابط ستاد میرحسین موسوی با اهل تسنن این منطقه بوده است. او به دلیل نپذیرفتن خواسته های بازجویان تا ماه ها حتی بعد از رای دادگاه در بازداشت و دربند 209 به سر می برد.
سقر که کارمند رسمی سازمان تامین اجتماعی بود، بعد از بازداشتش از محل کار خود اخراج شد تا ظلم، تمام و کمال در حقش ادا شود.

بیدادگاه هایی که منتظر روز موعودند
حکم آرش سقر توسط قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد. یعنی همان قاضی ای که میکوشد جای خالی سعید مرتضوی دادستان بدنام تهران را پرکند. پنج سال حبس تعزیری و محرومیت از همه فعالیت های مطبوعاتی و سیاسی تا 5 سال بعد از آزادی یکی دیگر از احکام ناعادلانه ای بود که قاضی صلواتی طی دو سال گذشته صادر کرد تا پرونده ی ننگین خود را در روز موعود سنگین تر کند.

تدوام نگهداری این فعال سیاسی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات موجب شد که او تماس تلفنی محدودی با خانواده اش داشته و فقط یک هفته در میان خانواده و به خصوص فرزند خردسالش را ملاقات کند. وی از امکان ملاقات حضوری با خانواده اش نیز محروم است .
این فعال سیاسی ترکمن در دادگاه بدوی، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی برای بیگانگان به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود. اتهامی که در همه ی مراحل بازجویی و بازپرسی از سوی سقر رد شده است و هیچ مدرکی دال بر این اتهام در پرونده اش وجود نداشت. در دادگاه تجدید نظر اتهام جاسوسی از پرونده ی وی حذف شد و حکمش به 5 سال تقلیل یافت.

یک سال، میثم 5 ساله را به اندازه ی سال ها پخته کرد

نظرات متفاوتی درباره ی واکنش خانواده ها بعد از بازداشت وجود دارد. بعضی معتقدند فشار رسانه ای کار را برای دربندان راحت تر می کند و برخی هم می گویند فشار مضاعفی ست بر آنان.
همسر آرش سقر، از اینکه با وجود تامین وثیقه و خودداری خانواده این زندانی از مصاحبه، پس از یک سال همچنان از اعطای مرخصی به او جلوگیری می‌شود، ابراز نگرانی می کند و می گوید: یک سال سکوت کردیم، ولی حتی یک روز هم اجازه مرخصی به همسرم ندادند تا حداقل فرزند پنج ساله ام از حق دیدن پدر محروم نماند و در این یک سال دچار افسردگی شدید روحی نشود.
آزاده قرنجی، در گفت‌وگو با جرس، دلیل ناشناس ماندن این زندانی سیاسی ترکمن را عدم موافقت خودشان برای مصاحبه با رسانه ها عنوان کرده و گفته است: ما نمی خواستیم ماجرای زندانی شدن همسرم را با مصاحبه های خبری پیچیده کنیم، همیشه نگران بودیم که اگر حرفی بزنیم ممکن است به ضرر همسرم تمام شود برای همین سکوت کردیم اما علی رغم همه اینها باز برای همسرم حکم هشت سال زندان صادر کرده اند و حتی با درخواست های مکرر ما برای مرخصی هم موافقت نکرده اند.
وی با ابراز بی‌اطلاعی از دلیل بهره‌مند نشدن همسرش از حق قانونی مرخصی، خاطرنشان کرده است: ما هر کاری که خواسته بودند انجام دادیم تا پرونده همسرم دچار مشکل نشود، یعنی در این یک سال مصاحبه ای انجام ندادیم و سکوت کردیم به این امید که حسن نیت مان را نشان دهیم که جز آزادی همسرم نمی خواهیم اما هیج فرجی حاصل نشد و حتی در عید نوروز که خودشان گفته بودند که احتمال اعطای مرخصی وجود دارد باز هم ما چشم به راه ماندیم و ایشان سال نو را هم در اوین ماند.
همسر آرش سقر با اشاره به عدم اعطای مرخصی به همسرش با وجود تعیین وثیقه، می‌افزاید: به ما گفته بودند بروید وثیقه جور کنید ما هم رفتیم و نزدیک به صد میلیون وثیقه فراهم کردیم اما نشد.

نامه های بی جوابی که سند تاریخی خواهند شد
همسر این زندانی سیاسی به نامه خود به علی خامنه ای اشاره می کند که نوشته است:
"من و همسرم هر دو ترکمن ایرانی و از اهل سنت (هموطنان و همدینان) شما هستیم که در پی دستگیری غیرقانونی و محاکمه ناعادلانه همسرم، بسیار مظلوم واقع شده ایم و حقوق ما به شدت و به طور گسترده پایمال شده است.
من طی یک سال گذشته مصائب و مشکلات بسیار شدید مالی، جسمی و روحی را تحمل نموده ام اما اکنون توان از کف داده ام. همچنین به علت عدم توانایی پرداخت اجاره بها و بی جواب گذاشتن درخواست صاحبخانه برای اجاره اش مجبور شدم منزل مسکونی را تخلیه و اندک وسایل زندگی خود را در منزل یکی از دوستان به طور موقت جابجا نموده و به امانت بسپارم.
از اول آذر ماه سال گذشته تا امروز هم پدر و مادر ایشان و هم فرزند پنج ساله ام شرایط خوبی ندارند. پسر پنج ساله ام به شدت دچار افسردگی شده است و مدام ناخن هایش را می جود. به عنوان یک مادر واقعا نمی دانم برای یک کودکی که هیچ گناهی ندارد چه باید بکنم تا از حق دیدار پدرش بهره مند شود."

مرد خردسال خانه ی آرش
میثم فرزند 5 ساله ی آرش و آزاده قرار است کودکی اش را با پدری بگذراند که هفته ای یک بار 20 دقیقه از پشت شیشه های سالن ملاقات می بیند، باید منتظر بماند تا گوشی وصل شود و صدایش را از پشت تلفن بشنود. میثم، مرد خردسال خانه ی آرش، مردی قد کشیده و بزرگ، کودکی به وسعت آسمان مردانگی، پدرش را از اهالی آن سوی دیوارهای کج خیالی نمی بیند. در نگاه خردسالانه ی او زندان جای خلافکارهاست و پدرش همین روزها خواهد آمد، همین روزها که بهار بیاید، همین روزها که خورشید طلوع کند. حتی اگر نفهمی که آن 20 دقیقه کی تمام شد و آن پرده های لعنتی سبز جلوی چشمانت پایین آمدند..

 


 


ندای سبز آزادی: اعدام پشت اعدام. فرشته عدالت این روزها در ایران، در اتاقهای مخوف بازجویی سرگردان است و جز کشتن و بر دار کشیدن علاجی نمی داند. نباید هم بداند. که این فرشته نیست و دیوی است نقاب از چهره برکشیده که از آسمان آلوده به نفاق و نیرنگ مائده مرگ می طلبد. دیوی که تنوره می کشد و ضحاک وار خون جوانان می طلبد تا مگر تسکین دردهای بی درمانش گردد.
آری فرشته عدالت در سرزمین من سالهاست که به استحاله استبداد و بی عدالتی مبتلا گشته است و آنقدر ملتزم الرکاب مستبدان چکمه پوش مانده که دیگر فرشته نیست و دیوی است هزار سر که هر چه به بند می کشد و داغ و درفش می کند، کمتر سیراب می شود و هر چه به دار می آویزد، گرسنه تر می گردد. دریغا که این به ظاهر فرشته، ردای اسلامی را به تن کرده است که بیشترین حرمتها را به خون انسان هبه کرده است و داغ و درفش و دار و شکنجه را بر نمی تابد. اینک فرشته مستحیل شده ای که با نام خدا به جنگ خدا رفته است.

بن بست قضا

اعدام پشت اعدام. همین دیروز بود که 10 نفر دیگر سر به دار شدند. هفت نفر در کرج و سه نفر در ارومیه. آن هم در شرایطی که داد تمام ارگانهای بین المللی مدافع حقوق بشر از این همه بیداد درآمده است و تنها چند روز پس از آنکه کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه ای اعلام کرد که از ابتدای ماه ژانویه 2011 میلادی دست کم ۴۷ نفر در ایران به دلایل گوناگون اتهاماتی کلی و مبهم اعدام شده اند، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا افزایش اجرای حکم اعدام در ایران را نگران کننده خوانده است.

این در حالی است که به زعم کارشناسان و ناظران سیاسی و اجتماعی، در پی کودتای انتخاباتی سال گذشته در ایران و افزایش موج اعتراضات خیابانی، حاکمان فعلی جمهوری اسلامی عملن با بن بستی بی سابقه در اداره امور کشور روبرو شده اند. بن بستی که عامل اصلی آن عدم مشروعیت دولت منتصب و افزایش روزافزون موج نارضایتی ها و به تبع آن سرکوب مخالفین در ایران است. امری که موجب قدرت گرفتن بی سابقه نیروهای تندرو و افراطی در قوه قضائیه شده و در حال حاضر کنترل نظام قضایی در ایران به طور کلی از دست قضات و مدیران قضایی خارج شده است و در اختیار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته است.

آنچه موجب افزایش نگرانی فعالان حقوق بشر در نقاط مختلف جهان شده است، "شتاب بی سابقه ای" است که جمهوری اسلامی طی یکسال گذشته برای اجرای حکم اعدام به آن متوسل شده است. با این همه مقامات نظام تلاش دارند تا افزایش کم سابقه اجرای حکم اعدام در ایران را به "سیاست تشدید مبارزه با مواد مخدر" گره بزنند. این در حالی است که اخیرا گزارش های تازه ای از نقش سپاه پاسداران در ترانزیت مواد مخدر منتشر شده است!

آرون رودز از سخنگویان "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" که در نیویورک مستقر است در بیانیه ای در وبسایت این گروه علت اصلی افزایش اجرای حکم اعدام در ایران را به هدایت قوه قضاییه جمهوری اسلامی توسط سازمان های اطلاعاتی و امنیتی نسبت می دهد.

این همه در حالی رخ می دهد که در میان اعدام شدگان روزهای گذشته نام برخی از زندانیان سیاسی نیز به چشم می خورد. امری که موجب افزایش نگرانی های جهانی نسبت به تشدید فضای سرکوب معترضان و مخالفان سیاسی در ایران شده است. بر اساس گزارشهای منتشر شده در وب سایتهای ایرانی از 15 دی ماه تاکنون دست کم سه زندانی سیاسی به جرمهایی مبهم و کلی به دار آویخته شده اند.

در عین حال برخی از منابع خبری در ایران گزارش کرده اند که در میان اعدامیان روز گذشته نام یک زندانی سیاسی کرد به چشم می خورد. بنا بر اعلام منابع خبری کردستان روز چهارشنبه گذشته این فعال سیاسی در حالی به دار آویخته شده است که دست کم ده عضو خانواده وی نیز هم اکنون در زندان به سر می برند. به گزارش روانیوز به نقل از خبرگزاری کردستان، " فرهاد تارم "، زندانی اعدام شده ای است که در سال 1387در ارومیه بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران محکوم به اعدام شده است. تا این لحظه خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی خبر اعدام این زندانی سیاسی را اعلام نکرده اند. این در شرایطی است که در 15 دی ماه گذشته " حسین خضری " دیگر فعال سیاسی کرد به جرم کلی محاربه به دار آویخته شده است و ماموران امنیتی مدتها از تحویل جنازه او به خانواده اش سر باز می زدند و جنازه او به طرز مشکوکی به خاک سپرده شده است. آن هم در شرایطی که طی هفته گذشته دو زندانی سیاسی دیگر به نامهای جعفر کاظمی و محمد حاج آقایی توسط نیروهای امنیتی در زندان اوین به دار آویخته شده اند.

راه بدون بازگشت

اعدام پشت اعدام. دیو بی عدالتی اینک نقاب فرشته خویی خود را کناری زده است تا ماهیت و سرشت واقعی کودتاگران و استبدادیان را به رخ جهانیان بکشد تا مگر ضرب شستی به دشمنان فرضی اش نشان دهد و دریغا که ترس، لحظه به لحظه موریانه وار روح و جسم این ضحاک بدخیم را می جود و مرگ روز افزون جوانان این مرز و بوم هم آرامش نمی کند. پس تعجبی ندارد اگر بدانیم که بر اساس گزارش سازمان ديده‌بان حقوق بشر که چهارشنبه گذشته از سوی این سازمان اعلام شد، از ابتدای ژانويه سال میلادی جاری دست کم ٧۳ زندانی، يعنی به صورت ميانگين نزديک به سه زندانی در هر روز به دار آويخته شده اند. آن هم در شرایطی که سازمان عفو بين‏الملل پيشتر اعلام کرده بود که درسال ۲۰۰۹ دولت ايران ۳۸۸ نفر را اعدام کرده است و در تعداد هم اکنون ایران رتبه دوم اعدام‏ها را در جهان پس از کشور چين دارد.

سازمان ديده بان حقوق بشر می‌گويد: " با وجود عدم آمارهای رسمی برای سال ۲۰۱۰، گروه‏های حقوق بشری بر اين باورند که افزايش شديد اعدام‏های ثبت شده، بخصوص در نيمه دوم اين سال و عليه زندانيانی که به جرايم مواد مخدر متهم شده بودند، آمار اعدام‏ها را در سال ۲۰۱۰ بيش از ۳۸۸ مورد می‏‌کند. "

سارا لی ويتسون، مدير بخش خاور ميانه در سازمان حقوق بشر با اشاره به اين که " مقامات مسئول در ايران هيچ احترامی برای جان انسان‌ها قائل نيستند. " می‌افزايد: " بر طبق روند جاری مقامات ايران به سادگی بيش از ۱۰۰۰ زندانی را پیش از پایان سال ۲۰۱۱ به قتل خواهند رساند. "

موج جدید اعدامها در حالی در اثر ندانم کاریهای دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و ناتوانی و بی درایتی دستگاه قضا در ایران، اوج می گیرد که بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی معتقدند که اعدامهای غیر سیاسی بیش از آن كه مجرم را مجازات كند خانواده او را به عزا می‌نشاند و مجازات می‌كند. به عقیده آنان اعدام مسئله اعدامی نیست و بلكه مسئله اعدام كننده است و مجازات باید بازدارنده و آموزنده باشد و اعدام چنین خصوصیتی ندارد و بلكه مروج خشونت و جنایت است و جمهوری اسلامی با قانون قصاص عملا خانواده مقتول را در برابر دو گزینه دردناك می‌گذارد: یا قصاص و مرگ انسانی را مرتكب شدن و خانواده‌ دیگری را علاوه خود به عزا نشاندن، یا عفو قاتل و شاهد ازادی و رهاشدن او در اجتماع بدون تحمل هیچ مجازات متناسب با جرم. به زعم آنان فلسفه قضا در جمهوری اسلامی نه تنبیه و تنبه و بازسازی مجرم و كاهش خشونت در جامعه و بلكه انتقام و عادی‌سازی و ترویج خشونت است و در مورد چالشهای اجتماعی دستگاه قضا باید جرم را یك مسئله اجتماعی بشناسد و نه فقط مسئله‌ای خصوصی و شخصی، و بار مجازات مجرم را از دوش بازماندگان داغدیده قربانی بردارد و خود مسئولیت آن را عهده‌دار آن شود.

در عین حال اساساً اعدام مخالفان سیاسی، با نص صریح قانون اساسی مغایرت دارد و با كشتن هر زندانی سیاسی نظام قضایی ایران جنایتی دیگر را به جنایتی كه نهادهای امنیتی با سوء استفاده از قدرت در سال های گذشته مرتکب شده اند، افزوده اند و در این باره چه خوب گفته است میرحسین موسوی که ادامه این روند به شدت گرفتن خشم عمومی از سران فعلی نظام و کشیده شدن راه مخالفان سیاسی به فاز در آینده ای نه چندان دور منجر می شود. افسوس که در میان سران فعلی نظام کمتر گوش شنوایی وجود دارد و اینک کودتائیان در مصدر امور نشسته اند و راه اصلاح را بسته اند!

 


 


بر اساس گزارشات رسیده تاکنون 63 زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) به سالن 12 بند 4 این زندان منتقل شده‌اند. بدیهی است تفکیک تعدادی از زندانیان از سایر زندانیان به منظور کنترل و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر زندانیان سیاسی انجام گرفته است.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، نبی‌الله فرجی‌نژاد، معاونت حفاظت زندان رجایی شهر از عوامل پشت پرده و صحنه‌گردان اصلی سرکوب و پرونده سازی بر علیه زندانیان سیاسی این زندان است. وی اخیرا مامور کنترل و فشار بر زندانیان سیاسی شده و هر بار که با زندانیان سیاسی روبرو می‌شود آنها را شدیدا مورد تهدید و آزار قرار می‌دهد.

با توجه به محدودیت های ایجاد شده برای این گروه از زندانیان و همچنین حصار امنیتی ایجاد شده از طریق قطع ملاقات‌ها و قطع خطوط ارتباطی تلفنی این بند با خارج از زندان، احتمال وقوع مسایل خلاف قانونی همچون شکنجه، سلول‌های انفرادی طویل‌المدت و حتی اعدام‌های ناگهانی و مخفیانه در این بند، بیش از پیش شدت یافته است.

لازم به ذکر است زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) از جمله زندان هایی است که توسط مسئولان این زندان و با هماهنگی دستگاه قضائی و مقامات امنیتی، از آن برای تحت فشار گذاردن و حتی حذف فیزیکی زندانیان سیاسی استفاده می شود.


 


ندای سبز آزادی: منصور اسانلو رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه پنج سال است که بدون گذراندن یک روز مرخصی در زندان رجایی شهر به سر می برد .

به گزارش کلمه، این در حالی است که زندانیان مطابق قانون باید از حق مرخصی استفاده کنند . شرایط زندان بدون مرخصی اکنون یکی از موارد غیر قانونی است که به شدت در زندانهای ایران رواج یافته است و منصور اسانلو نیز یکی از این زندانیان است که هرگز از این حق استفاده نکرده است .

به گفته همسر وی، اسانلو در حالی که در زندان به سر می برد و حکم محکومیت اش نیز به پایان رسیده بود، چندی پیش به دلایل نامعلوم دوباره به یک سال زندان محکوم شد.

اسانلو در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج بدون داشتن وکیل مورد محاکمه قرار گرفت و اجرای این حکم از پایان محکومیت پنج ساله اش آغاز شد .

رئیس سندیکاری اتوبوسرانی تهران و حومه، در طول دوران زندانش دچار ناراحتی‌های قلبی، کمر درد و ناراحتی چشم شده است و تا به حال سه بار پزشک قانونی رای به عدم تحمل حبس برای او داده است . اما با این همه بازجوهای وزارت اطلاعات از دادن مرخصی به او خودداری می کنند .

منصور اسانلو، فعال کارگری در ده سال گذشته، بارها بازداشت شده است. اما هر بار مسوولان زندان با پرونده سازی های جدید و به بهلنه های واهی هرج و مرج در زندان برایش پرونده ای جدید باز می کنند تا او از زندان آزاد نشود .آنها این بار هم پس از پایان محکومیت اسانلو برایش پرونده ای جعلی ساختند تا اور ا در زندان نگهدارند.

منصور اسانلو با شرایط جسمی نامناسب اکنون در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.

 


 


با وجود آغاز ساعات منع رفت و آمد در شهرهای بزرگ مصر، درگیری میان معترضان و نیروهای حکومتی در قاهره ادامه دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی معترضان کمی پس از اعلام برقراری مقررات منع رفت و آمد در قاهره، دفتر مرکزی حزب دموکراتیک ملی، متعلق به حسنی مبارک را به آتش کشیدند.

گزارش ها حاکی است که تانک های ارتش به خیابان ها آمده اند.

تلویزیون دولتی مصر بعد از ظهر امروز اعلام کرده بود که از ساعت شش عصر روز جمعه تا ساعت هفت صبح شنبه (به وقت محلی) در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندریه، مقررات منع آمد و رفت برقرار خواهد بود.

بر اساس گزارش این تلویزیون، حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر از ارتش این کشور خواسته است که مسئولیت برقراری نظم را در کنار پلیس به عهده بگیرد.


 


در حالی که یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس از پاسخ رسمی مجلس به احمدی نژاد خبر داده، چهار نماینده شاخص اصولگرا به نامه احمدی‌نژاد پاسخ داده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، محمد رضا باهنر نایب رئیس سابق مجلس و محمد دهقانی عضو هیات رئیسه با نوشتن نامهای به احمدی نژاد، نامه وی را "نوعی اتهام" دانسته‌اند.

احمدی ‌نژاد در نامه ای که چهارم بهمن به نمایندگان مجلس ایران فرستاد، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به "مخدوش‌ کردن روند مدیریت کشور" متهم کرد و به انتقاد از "همراهی" روسای قوای مقننه و قضائیه با این اقدام پرداخت. در این نامه مجلس چند بار به نادیده گرفتن توصیه های رهبر جمهوری اسلامی متهم شده است.

این چهار نماینده با اشاره به این روند در نامه خود نوشته اند که انتظار نمی رفت آقای احمدی نژاد چنین نامه "اختلاف برانگیزی" را منتشر کند که "نه وجه قانونی دارد و نه وجه مصلحتی."

این نمایندگان با اشاره به بخش هایی از نامه نظیر این که آیا مجلس می تواند دست به تفسیر قانون اساس بزند یا اعلان جنگ کند، تاکید کرده اند که این موارد به صراحت در قانون اساسی بر عهده مراجع دیگری غیر از مجلس گذاشته شده است ولی بنابر اصول 44 و 45 قانون اساسی تعیین تکلیف در باره شرایط کار بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بر عهده مجلس است.

علاوه بر این، این چهار نماینده، با دفاع از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت به احمدی نژاد یادآوری کرده‌اند که این مجمع "بارها مصلحت را در قبول نظر دولت تشخیص داده و بر این اساس عمل کرده است."


 


تلویزیون دولتی مصر دقایقی پیش اعلام کرد که در قاهره و دو شهر دیگر آن کشور از ساعت شش بعد از ظهر تا هفت صبح، ممنوعیت رفت و آمد برقرار شده است.

به گزارش رادیو فردا تازه ترین اخبار از تظاهرات «روز خشم»، در مصر، از افزایش واکنش های خشونت بار پلیس آن کشور به اعتراضات مردم حکایت دارد. شاهدان به خبرگزاری رویترز گفته اند که جسد غرق در خون یک نفر از ان معترضان را دیده اند. تلویزیون الجزیره نیز خبر کشته شدن دست کم یک نفر را تایید کرده است. پلیس برای جلوگیری از پیشروی تظاهرکنندگان به طرف میدان مرکزی قاهره، پل اصلی این شهر را مسدود کرده است. همزمان، از حضور نیروهای ارتش در خیابان های قاهره نیز گزارش هایی رسیده است. سی ان ان و الجزیره با تایید این خبر گزارش می دهد که نیروهای پلیس در چند شهر مصر جای خود را به نیروهای ارتش داده اند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتد پرس از بازداشت خانگی محمد البرادعی مخالف سرشناس دولت این کشور خبر داده است. بر پایه گزارش این خبرگزاری، ماموران امنیتی بعداز ظهر جمعه مانع از خروج اقای البرادعی از خانه اش شده اند.
آقای البرادعی که روز پنج شنبه، پس از یک ماه دوری، به منظور حضور در تظاهرات مخالفان به کشورش بازگشته است، ظهر روز جمعه در تظاهرات در قاهره دیده شده بود.


 


برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شماری از نیروهای پلیس مصر با در آوردن لباس های نظامی خود به صف معترضان پیوستند و واحدهایی از پلیس نیز از درگیری با مردم سر باز زده اند.

خبرهای تایید نشده‌ای از بازداشت محمد البرادعی رئیس سابق آژانس انرژی اتمی در قاهره به دست آمده است. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از کشته شدن شماری از معترضان در شهر قاهره خبر داده است.

تظاهرات امروز مصر به دعوت فعالان اینترنت از مردم برای شرکت در اعتراض های خیابانی پس از نماز جمعه به راه افتاد. تظاهر کنندگان مصری در شهر قاهره در تلاشند خود را به محوطه اطراف کاخ ریاست جمهوری برسانند.

گزارش های رسیده حاکی از آن است در بسیاری از شهرهای مصر پلیس بری مقابله با معترضان که خواستار سرنگونی حسنی مبارک هستند، اقدام به شلیک گلوله و گاز اشک آور کرد. تظاهر کنندگان نیز در مقابل به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند.

در شهرهای منصوره و قاهره تظاهر کنندگان عکس های حسنی مبارک و حبیب العادلی وزیر کشور او را به زیر کشیدند. شهر المنصوره در دلتای نیل نیز شاهد حوادث مشابهی بود.

در شهر قاهره تظاهر کنندگان پلاکاردهایی را که حامل نام حزب ملی حاکم مصر بود را به زیر کشیدند و پرچم این کشور را به جای آن برافراشتند. پلیس برای متفرق کردن هزاران معترض در اطراف مسجد الازهر از گاز اشک آور و آب استفاده کردند.

راهپیمایی قاهره پس از نماز جمعه از مسجد الازهر که محمد البرادعی نیز در آن نماز گذارد، آغاز شد و هزاران تظاهر کننده به سمت مرکز شهر راه افتادند.

راهپیمایی مشابهی در شهر اسکندریه که پایتخت دوم مصر به شمار می رود از مسجد القائد ابراهیم به راه افتاد و گزارش هایی از درگیری تظاهر کنندگان با پلیس در این شهر نیز به دست آمده است.

در استان المنیا در منطقه صعید مصر 300 کیلومتری جنوب قاهره نیز برای اولین بار ده ها نفر معترض به خیابان آمده و علیه مبارک شعار دادند.

در شهر سوئز که از شامگاه پنجشنبه شاهد شدیدترین درگیری ها بود، صدها نفر از مساجد به راهپیمایی پرخواستند و خواستار تغییر رژیم حاکم بر این کشور شدند.

در استان سینای شمال نیز گزارش هایی از درگیری شدید میان هزاران معترض و نیروهای امنیتی به دست آمده است. تظاهرات شهرهای دمياط، دمنهور ، المنيا، الزقازيق، کفر الشيخ ، الفيوم ، أسيوط، ملوی، القوصيه، ديروط و كوم امبو در استان أسوان را نیز در برگرفته است. در شهر دمیاط تظاهر کنندگان تلاش می کنند به سوی ساختمان حزب حاکم حمله کنند که پلیس با شلیک گلوله مانع آن ها می شود.


 


ندای سبز آزادی: همسر شهید مسعود خسروی از کسانی که در لحظه های آخر شاهد جان باختن این شهید در راهپیمایی سی خرداد سال گذشته بوده اند در خواست کرد تا برای آرامش خاطر او و فرزندش، با آنها دیداری داشته باشند.
مسعود خسروی در راهپیماییِ اعتراضی سی خرداد از ناحیه صورت مورد هدف گلوله قرار گرفته و سپس به شهادت رسید.
پس گذشت یک سال و نیم، همسر وی می گوید: در سی خرداد سال هشتاد و هشت فردی که شاهد جان باختن آقای خسروی بوده است خودش را به خانواده ما معرفی کرد و حتی عکس ها و فیلم هایی از صحنه جان باختن و بالاگرفتن بدن بی جان مسعود خسروی بر شانه های مردم توسط مردم در سایت ها منتشر شده است اما متاسفانه در آن روزها فضا به گونه ای بود که اقوام ما نتوانستند با شاهدانی که خودشان را به ما معرفی کرده بودند صحبت کنند.
وی افزود: این روزها که با پسرم صحبت می کنم، خیلی دلمان می خواهد کسی که در لحظه آخر شاهد در خون غلتیدن همسرم بوده صحبت کنیم تا دل خودمان آرام بگیرد .
وی تاکید کرد که این شاهدان عینی را هر گز برای روند قضایی و پیگیری شناسایی قاتلان مسعود خسروی طلب نمی کنند بلکه به عنوان یک خانواده برای شان مهم است که بدانند در آخرین لحظه ها برای شهیدشان چه اتفاقی افتاده است و فقط می خواهند کمی درد دل کنند تا دلشان آرام بگیرد.
سایت جرس پیش از این به نقل از همسر شهید خسروی نوشته بود:
از خرداد که همسرم گلوله خورد تا خود امروز نه من و نه خانواده همسرم با هیچ رسانه ای مصاحبه نکردیم، یعنی هیچ تلاشی برای شناساندن خودمان به مردم نکردیم. اما مردم خودشان ما را شناختند، پسرهفده ساله ام همیشه می گوید تنها چیزی که دل دردمند او را آرام می کند فرهنگ فرهیخته مردم ایران است که خودشان خانواده های کشته شدگان بعد از انتخابات را به عنوان «شهید» می دانند و برای دلجویی از خانواده های داغ دیده کم نگذاشتند، برای همین همیشه آرزو می کنم کاش کسی پیدا شود و بگوید آیا همسرم را در لحظه آخر که گلوله خورد و به زمین افتاد، دیده است تا حداقل من و پسرم که هیچ نشانی از قاتل او پیدا نکردیم، سوال های بی جواب مان را از مردم بپرسیم."

 

 منیع: سرخ سبز


 


امروز شماری از نسل های مختلف جنبش دانشجویی ایران در زندان بسر می برند. در اوین و رجایی شهر می توان چهره هایی از دوره های متفاوت فعالیت های دانشجویی را مشاهده کرد. دکترابراهیم یزدی ،فعال دانشجویی سالیان دور در اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی و از معاصران سه آذر اهورایی است .روزگاری که دانشجویان سخت گرم پشتیبانی از نهضت ملی شدن نفت و دکتر مصدق بودند و د رسالیان بعد با فعالیت در نهضت مقاومت ملی در فرجامی ناکام کوشیدند تا دولت کودتا مشروعیت نیابد و استبداد پهلوی دوام پیدا نکند. او از بنیانگذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بود. به هنگام تحصیل و مهاجرت اجباری در خاک آمریکا نیز در تاسیس و اداره اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در آمریکا نقش فعالی بر عهده گرفت.

مصطفی تاجزاده از نسل دانشجویان دهه پنجاه است او پیش ازانقلاب در انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا در منطقه کالفرنیا فعالیت می کرد. پس از انقلاب به ایران آمد و با شیفتگی به آیت الله خمینی در تاسیس نظام نوپای جمهوری اسلامی کوشید . بعد ها به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جناح خط امام پیوست.

محسن میردامادی و حشمت الله طبرزدی از دانشجویان دوره انقلاب هستند که مسیر آرمانگرایی دانشجویی را به پیروی از عقاید آیت الله خمینی پیوند زدند و جوانی شان را صرف تثبیت روایت خط امامی از جمهوری اسلامی نمودند. میردامادی از چهره های شاخص دانشجویان خط امام و تسخیر کنندگان سفارت آمریکا بود. اما طبرزدی در انقلاب فرهنگی بیشتر نقش آفرینی کرد. مسیر آنها زود ا زهم جدا شد . میردامادی جانب طیف چپ را گرفت و جایگاه سیاسی خود را در این جناح تعریف کرد اما طبرزدی با سمت گیری به سمت جناح راست مدتی طولانی را در دانشگاه ماند . وی با انشعاب از دفتر تحکیم وحدت ،تشکیلات راست گرای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویی را پایه گزارد و بعد از تحولات گسترده ای به صف اپوزیسیون پیوست.

داوود سلیمانی فعال دانشجویی اواخر دهه شصت است . وی در دوره ای در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت فعالیت می کرد که این تشکل با جلوس خامنه ای بر مسند رهبری وارد دوره گذار از حمایت مطلق به حمایت انتقادی از نظام سیاسی شد.

دوره اوج فعالیت های دانشجویی عبدالله مومنی در اوایل دهه هشتاد بود ،او به نسلی از تحکیم تعلق دارد که کاملا بند ناف این تشکبلات قدیمی دانشجویی را از تمامی جناح های وابسته به نظام قطع کرد و موجودیت آن به عنوان یک نهاد مدنی را تعمیق بخشیذ. علی جمالی ،عماد بهاور ،علی ملیحی ،حسن اسدی زید آبادی ،محمد پور عبدالله از کنشگران میانه دهه هشتاد هستند و یاد آور روز های سخت مقاومت در برابر هجمه دولت مهرورزی به دانشگاه.

بهاره هدایت ،مهدیه گلرو ،ضیاء نبوی ،مجید دری ، مجید توکلی و میلاد اسدی چهره های شاخص نسل کنونی جنبش دانشجویی هستند که با رشادت و پاکبازی خود شعله مقاومت را در دانشگاه ها روشن نگاه داشته اند و اجازه ندادند تا تک صدایی و آرامش قبرستانی بر دانشگاه ها حاکم شود.

حضور این پیروان راه آزادی ، گویای پیوند عمیقی است که بین دانش و زندان در نظام های تمامیت خواه وجود دارد. دانشگاه چون زاینده آگاهی و مشوق دیدگاه انتقادی است ، سرکوب می شود و مجازات کسانی که تفسیر رسمی حکومت را بر نمی تابند ،خشونت دولتی است تا سر به راه شوند و طوق اطاعت بر گردن بنهند.

ابعاد این خشونت دولتی از حمله چماقداران شروع می شود و تا اخراج از دانشگاه ، زندان و مرگ گسترش می یابد.

تاریخ معاصر ایران گواهی می دهد که صد ها فعال دانشجویی از جان خود گذشتند تا به استبداد نه بگویند. بی شک جامعه دانشگاهی ایران مفتخر است که بیش از دیگر اقشار و جریان ها پذیرای هزینه برای حقیقت طلبی ، اعتلای میهن و دفاع از حقوق ملت بوده است.

وجود نمایندگان نسل های مخلف جنبش دانشجویی با همه تفاوت ها ی مشربی ، سیاسی و عقیدتی در زندان پرده از این واقعیت بر می دارد که گریزی از تقابل و ستیز بین دانشگاه مستقل در ساختارقدرت مطلقه نیست. سرنوشت دانشجویانی که در مقطعی با حکومت همکاری کرده اند و اینک در زندان هستند ، تایید کننده این مدعا است که حکومت ولایی نمی تواند در درازمدت با پرورش یافتگان مکتب دانشگاه کنار بیاید مگر آنانی که چوب حراج بر سر آرمان ها وسلوک دانشجویی و پرنسیب های دانشگاهی زدند.

شکاف بین دانشگاه و جمهوری اسلامی ، تا زمانی که دگرگونی های اساسی و ساختاری در حکومت بوجود نیاید ، واقعیتی است که هیچگاه از بین نخواهد رفت .

مبارزه بی وقفه و پایان ناپذیر با استبداد و اقتدار گرایی سیاسی وحدت بخش تمامی نسل های مختلف دانشجویی است. آزادی خواهی ، دفاع از سنت روشنگری ، نقادی و نفی خود کامگی بر فراز تمامی تنوع های عقدیتی ، سیاسی ، نسلی ، طبقاتی ،زبانی ، نژادی و جنسیتی در حرکت دانشجویی قرار دارد .

حضور برخی از نسل های مختلف دانشجویی از زاویه ای دیگر شکست حکومت در بر پایی الگوی مورد نظرش از داشنگاه را نشان می دهد. دانشگاه استواری و موجودیتش را در برابر هجوم عمله استبداد دینی حفظ کرده است. سخن آیت الله خمینی بر خلاف خواستش معنایی دیگر یافت او می خواست از زندان ها دانشگاهی برای تبدیل معترضان سیاسی به تواب و منفعل بسازد اما حال دانشگاه به زندان منتقل شده است و ده ها نفر از بهترین و فرزانه ترین فرزندان ملت در بند اسارت بسر می برند.

نایختیاری کنونی دانشگاه که محصول دیدگاه منفی و خصمانه حکومت است ، در بطن خود حمل کننده گوهر ارزشمندی است که سرانجام نظام دموکراسی مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران را پایه خواهد گزارد .

مشقت و سختی های کنونی دانشجویان زندانی بسان آب حیاتبخشی است که رشد نهال آزادی و آزادگی را سرعت می بخشد.

 


 


ندای سبز آزادی: فخرالسادات محتشمی پور، همسر سید مصطفی تاجزاده، در اطلاعیه شماره یک خود خطاب به ملت ایران، گزارشی از وضعیت همسرش ارائه و ابراز امیدواری کرد: پرونده سازان هویت نشان طالبانی دست از این گونه اقدامات زشت و پلید خود برداشته بیش از این به سیاه کاری نپردازند، و دلسوزانی که عنان اختیار به دست قدرت پرستان داده اند به خود آیند و بیش از این با اعمال فشار بر ما شرایط را سخت تر نکنند.

وی در این اطلاعیه و در سی‌امین سالگرد پیوند ازدواجش با تاجزاده که توسط امام خمینی (ره) در جماران جاری شده، با بیان اینکه “همه روز روزه دار است و بدیهی است اعتصاب غذا با تن عزیز و بیمار او که روح بزرگ و پاک و مقاومش را همراهی دارد، جفا خواهد کرد” نوشته است: اخیرا تیم بازجویی سپاه او را تهدید به بازگرداندن به بند دو الف و تشکیل پرونده و تفهیم اتهام جدید کرده اند که ایشان نیز با اعتراض مجدد به وجود بازداشتگاه غیرقانونی سپاه و حبس طولانی مدت غیرقانونی اش در آن، تهدید به اعتصاب غذا نموده است.

متن این اطلاعیه که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک ملت شریف ایران

بیش از یک سال و هفت ماه از کودتای انتخاباتی می گذرد و طی این مدت حوادث تلخ و ناگواری بر ما گذشته که شرح آن ها در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، موجب تآسف و تأثر شدید همه ما به خصوص خانواده معظم شهدا و ایثارگران و نیز روحانیت بیدار و آگاه می شود. حاکمیت فریب و دروغ که با زمینه سازی کودتاگران از سال ها پیش و به طور مضاعف در ایام انتخابات و پس از آن هر روز برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های خود در اداره کشور سناریوی جدیدی تدارک می بیند، فشار بر زندانیان سیاسی که تحت سخت ترین شرایط حاضر به تن دادن به خواسته های نامشروع و غیرانسانی و عیراخلاقی بازجوهای سپاه و اطلاعات نشده اند، پس از برپایی دادگاه های فرمایشی وگرفتن حکم های فله ای تحت فشار مضاعف قرار دارند و خانواده های مظلومشان نیز از این برخوردهای غیرانسانی برخوردارند.

سید مصطفی تاجزاده فرزند خدمتگزار اسلام و انقلاب و مردم که عمری را در کمال تنزه زیسته، در دادگاه فرمایشی خود از حق قانونی خود استفاده نکرده و در اعتراض به عدم تشکیل دادگاه آقای جنتی که ده سال است از ایشان شکایت کرده سکوت کرد و حکم ظالمانه ۶ سال حبس او در چنین شرایطی صادر شد. نه ماه پس از بازداشت غیرقانونی وقتی او بدون وثیقه آزاد شد، با دیگر دوستانش در بند دو الف از سردار مشفق که اعتراف به دخالت نظامیان در انتخابات کرده بود، شکایت کرد و به دنبال این شکایت و انتشار آن شاکیان به جز دو نفر از آنان به زندان فراخوانده شدند.

بازگشت ایشان به زندان با محدودیت هایی که به دستور مقامات مافوق مسئول زندان اوین بر او اعمال شد، موجب اعتراض خودش و ما و پیگیری های حقوقی و نگارش نامه به رئیس قوه قضائیه و شرح وضعیت و درخواست رسیدگی و نگارش نامه به نمایندگان مجلس و هفتاد و شش عریضه به دادستان، ارسال نامه های متضمن درخواست های قانونی به ایشان ، ارسال نامه به محضر مبارک مراجع عالیقدر و شرفیابی به حضور آنان و اطلاع رسانی لازم و اطلاع رسانی مستمر به شما مردم قدرشناس و وفادار بوده است که تا امروز ادامه داشته است.

حکم جدید ممنوع الملاقات شدن عزیز دربند ما از تاریخ ششم آذرماه که تا امروز تنها امکان یک ملاقات با تلاش معاون محترم زندان برایمان فراهم گشته و بی خبری از او به طور مستقیم و از طریق تلفن اقدامات غیرقانونی دیگری است که علیه او اعمال شده است. به گفته ایشان اخیرا تیم بازجویی سپاه او را تهدید به بازگرداندن به بند دو الف و تشکیل پرونده و تفهیم اتهام جدید کرده اند که ایشان نیز با اعتراض مجدد به وجود بازداشتگاه غیرقانونی سپاه و حبس طولانی مدت غیرقانونی اش در آن، تهدید به اعتصاب غذا نموده است. بازجوها و مسئولین زندان می دانند که همسرم مبتلا به بیماری نقرس بوده باید مایعات به طور مداوم به بدنش برسد و با این وجود برای رساندن صدای اعتراضش به شما که ولی نعمتید و او افتخار سی و دو سال خدمتگزاری صادقانه و به ویژه پاسداری از آرائتان را در زمان مسئولیتش به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور دارد، همه روز روزه دار است و بدیهی است اعتصاب غذا با تن عزیز و بیمار او که روح بزرگ و پاک و مقاومش را همراهی دارد، جفا خواهد کرد که این امر برای من به عنوان همسرش و برای فرزندان و پدر و مادرش و بقیه اعضای خانواده نیز تاب آوردنی نیست.

من در اولین اطلاعیه خود در آستانه جشن بهار پیروزی که عده ای سخت دلانه در داخل و خارج خزانش را می طلبند، شما بزرگواران همراه را از وضعیت جسمی و فشار و تضییقاتی که بر همسرم و خانواده اش می گذرد تا حدودی آگاه کردم و امیدوارم در اطلاعیه های بعدی با گشودن پرده های دیگری که آقایان سعی بر پوشانده ماندن آن دارند، رسالت زینبی خویش را ایفا کنم. بدیهی است هرگونه پرونده سازی جدید برای تاجزاده و خانواده اش جز بی آبرویی برای دستگاه قضایی و امنیتی و افزایش آبرو برای او نخواهد بود و امید دارم پرونده سازان هویت نشان طالبانی دست از این گونه اقدامات زشت و پلید خود برداشته بیش از این به سیاه کاری نپردازند. و دلسوزانی که عنان اختیار به دست قدرت پرستان داده اند به خود آیند و بیش از این با اعمال فشار بر ما شرایط را سخت تر نکنند.

افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

فخرالسادات محتشمی پور
۸/۱۱/۱۳۸۹

همزمان با سی امین سالگرد پیوند مقدسی که امام شهیدان در جماران بین ما جاری کرد و تا ابد مستحکم خواهد ماند.

 


 


ندای سبز آزادی: بازداشت محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس و از رهبران مخالفان، ضرب و شتم خبرنگاران، تدابیر شدید امنیتی در میدان آزادی قاهره و پیوستن برخی نظامیان به مردم از آخرین تحولات این کشور ناآرام محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه های الجزیره و العربیه، شمار زیادی از تظاهرکنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری در قاهره جمع شده اند. همچنین منابع خبری از استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور علیه تظاهرکنندگان برای ممانعت از ورود آنها به میدان آزادی خبر می دهند.

منابع فوق اعلام کردند که نیروهای امنیتی مصر چهار خبرنگار خبرگزاری فرانسه را بازداشت کردند و “احمد منصور” خبرنگار الجزیره را مورد ضرب وشتم قرار دادند و به تیم شبکه العربیه حمله کردند و خبرنگار شبکه بی بی سی را مجروح کردند.

همچنین دهها هزار نفر در شهر سوئز علیه سرنگونی “حسنی مبارک” شرکت کردند. تظاهرات همچنان در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور ادامه دارد.

این منابع از بازداشت “محمد البرادعی” از مخالفان مبارک در مسجدی در الجیزه و “اسامه الغزالی” حرب رئیس جبهه دموکراسی مصر خبر دادند.

منابع خبری همچنین اعلام کردند که مقامات مصری شرکتهای خدمات رسانی را تهدید کرده اند که از هرگونه خدمات تلفن همراه خودداری کنند.

همچنین برخی منابع از بازداشت بیست عضو اخوان المسلمین در سحرگاه جمعه که پنج نماینده سابق گروه اخوان المسلمین و پنج عضو ارشد این گروه از جمله “عصام العریان” و “محمد مرسی” خبر دادند.

منابع خبری اعلام کردند که برخی نیروهای امنیتی از حمله به سوی تظاهرکنندگان خودداری می کنند و برخی از آنها لباس خود را از تن خارج کرده و به صفوف تظاهرکنندگان پیوسته اند.

 


 


ندای سبز آزادی: سرانجام حاشیه هاى مربوط به نرفتن محمدباقر قالیباف به واشنگتن به عنوان شهردار سومین شهر برگزیده در زمینه حمل و نقل پایدار و جایگزین شدن علیرضا دبیر به جاى او خاتمه یافت اما آنچه همچنان به آخر نرسیده، اختلاف هاى شهردار با رئیس دولت است.

در مراسم اهداى جوایز شهرهاى برتر سال ۲۰۱۱ که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، از شهرهاى گوانگ ژو، لیون، تهران، نانت و لیما قدردانى شد. در این مراسم علیرضا دبیر عضو جوان شوراى شهر پس از آنکه وزارت کشور اجازه عزیمت محمدباقر قالیباف را نداد حضور پیدا کرد و به حاشیه ها خاتمه داد.

با این اتفاق بار دیگر بحث اختلاف هاى قالیباف و احمدى نژاد در مقام شهردار و رئیس دولت و نیز در قامت دو فرد به فضاى سیاسى کشیده شد و چند روزى مطبوعات و رسانه ها را مشغول خود کرد. در این میان برخى ماجراى اوج گیرى ناگهانى و سوال برانگیز احمدى نژاد را در آستانه انتخابات ریاست جمهورى سال ۸۴ پیش کشیدند و بعضى ها هم به طنز گفتند که احمدى نژاد دوست ندارد کسى جز او براى تقدیر، گفتگو یا سفرى ماموریتى عازم امریکا شود.

ماجراهاى انتخابات ریاست جمهورى نهم از حافظه هر کسى پاک شود از ذهن قالیباف بیرون نمى رود. آن روزها بیلبوردهاى تبلیغاتى قالیباف و هاشمى رفسنجانى بیش از سایر نامزدها به چشم مى آمد و در جامعه نیز بیش از همه صحبت از این دو نفر بود. اما به فاصله کوتاهى معادلات در جبهه اصولگرایان تغییر کرد و حمایت هاى معنوى از قالیباف به سمت احمدى نژاد روانه شد و او بود که با هاشمى رفسنجانى به دور دوم رفت.

البته محدود کردن اختلاف هاى این دو به ماجراى انتخابات ۸۴ کمى تنگ نظرانه است؛ اگرچه شاید ریشه یا سرآغاز این اختلافات را باید در همان نقطه جستجو کرد. بعد از آن احمدى نژاد به دفتر ریاست جمهورى رفت و قالیباف پا به پاى او شهردار ماند تا این گمانه مطرح شود که او در دوره دهم انتخابات همچون احمدى نژاد از ساختمان بهشت وارد ساختمان پاستور مى شود. اما این بار شرایط به گونه اى پیش رفت که قالیباف ترجیح داد اصلا وارد میدان نشود. بار دیگر احمدى نژاد پیروز انتخابات خوانده شد و داستان اختلاف ها و تضادهاى حل نشده قالیباف و مجموعه تحت زعامت او با احمدى نژاد و کابینه اش همچنان ادامه دارد.

این اختلافات و تضادها بیش از هر چیز بر شهر تهران و نحوه اداره پایتخت تاثیر گذاشته است. از مجادلات دولت و شهردارى بر سر بودجه هایى که قانون الزام کرده است به شهردارى تعلق بگیرد و مسدود مانده تا طرح پرمناقشه منوریل و مدیریت فرهنگى شهر و تصمیم گیرى هاى چندگانه در مساله ترافیک و… باعث شده است تا اجراى طرح هاى توسعه اى شهر تهران زیر غبار کشمکش هاى سیاسى فرو برود و دعواها را از حوزه اجتماع محورى به سطح سیاسى گرى بکشاند.

در چنین شرایطى خبر رسید که روز ۲۴ ژانویه برابر با چهارم بهمن جایزه برترین شهر از سوی مؤسسه سیاستگذاری توسعه حمل‌ و نقل “ITDP” اهدا مى شود. یکى از نامزدهاى این جایزه شهر تهران بود که مى بایست شهردارش را به محل برگزارى مراسم مى فرستاد. خبر مخالفت دولت با سفر قالیباف بسیار تعجب برانگیز بود و به وضوح اوج اختلافات و بدبینى هاى فیمابین را نشان داد. شهرداری تهران که بواسطه مناقشات با دولت، سال های پرکشمکشى را برای تامین بودجه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پشت سر گذاشته بود، به عنوان یکى از نامزدهاى همین عرصه شناخته شد و شاید این موضوع به دولتى ها سخت گران‌تر آمد تا مساله خود سفر. به هر حال تنگناهاى شهردارى براى اجراى پروژه هایش آن اندازه به نظر مى رسید که دست کم دستش به چنین جایزه معتبر و بین المللى نرسد و احیانا از آن به عنوان حربه اى تبلیغاتى براى انتخابات ریاست جمهورى و شوراى شهر آینده استفاده نکند. تنگناها و محدودیت ها به اندازه بود اما هماى سعادت بر شانه هاى قالیباف نشست و تلاش هاى شهردارى تهران از سوى موسسه سیاستگذارى توسعه حمل و نقل پنهان نماند و حالا ممانعت از سفر نیز او را صاحب یک پرستیژ سیاسى جدید کرده است.

اگرچه قالیباف در پاسخ به سوال هایى که درباره لغو سفرش مى پرسیدند، تاکید مى کرد که “ماجرا را سیاسى نکنید” اما کیست که نداند همین عبارت نیز براى محمود احمدى نژاد و طرفدارانش سنگین افتاده و تب قالیباف دوستى جامعه به خصوص تهرانى ها را تندتر کرده است.

شاید قالیباف تصورش را هم نمى کرد که ایجاد سیستم‌های اتوبوسرانی تندرو و توسعه مترو تا این اندازه چشمگیر شود که شهر تحت قلمرو او را از سوی سازمان ملل متحد و انجمن بین المللی حمل و نقل عمومی (UITP) به عنوان سومین شهر برگزیده معرفى کند و عملگرایى عارى از شعار و ریاى او را نزد جامعه زنده کند.

قالیباف به واشنگتن نرفت تا همچنان هیچ مسئولى از ایران به غیر از محمود احمدى نژاد مجال حضور در سازمان ملل یا نهادهاى مرتبط با آن را در امریکا نداشته باشد. البته در سفرهایى کوتاه یک‌بار شمس‌الدین حسینى وزیر اقتصاد براى شرکت در اجلاس جهانى اقتصادى، منوچهر متکى وزیر سابق خارجه براى بازدید از دفتر حافظ منافع ایران و محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانى ایران به ایالات متحده اعزام شده اند. با این حال این فرصت از قالیباف سلب شد و شوراى شهر علیرضا دبیر را به عنوان نماینده شهرداری راهى کرد. ولى آنچه در ذهن ایرانى ها که آینده قالیباف تا اندازه اى به تصمیم و نگاه آنها برمى گردد باقى ماند، برخورد دولت با او و واکنش غیرسیاسى و زیرکانه قالیباف به ممانعت از سفرش بود؛ جایى که گفت: «اصلا دنبال این نباشید که من بروم یا نروم. موافقت با این رفتن صورت بگیرد یا نگیرد؟ به این نکته توجه کنید و به مردم این موضوع را منتقل کنید که چه تحولی در سیستم حمل و نقل عمومی رخ داده‌ که ما توانسته‌ایم رتبه کسب کنیم. خواهش من به این است که نگاه متفاوت داشته باشیم و با جنبه سیاسی به موضوعات نپردازیم.»

منبع: دیپلماسی ایرانی

 


 


ندای سبز آزادی: نماینده بروجن با انتقاد از نامه نگاری احمدی نژاد این موضوع را موجب تشویش اذهان عمومی و مغایر با منافع ملی کشور عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ما به آقای احمدی نژاد این است که به جای نامه نگاری در جلسات مجمع تشخیص شرکت کند و به نمایندگان دولت دستور دهد تا در روند بررسی قوانین در مجلس فعال‌تر باشند.

سیروس برنا بلداچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خانه ملت بر لزوم حفظ وحدت در کشور تاکید کرد و با اشاره به نامه اخیر احمدی نژاد، گفت: امروز کشور ما بیشتر از هر زمانی به وحدت مسئولان و وحدت میان مردم نیاز دارد تا بتوانیم برنامه‌های راهبردی توسعه را مبتنی بر اسناد بالادستی با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای دقیق برنامه پنجم توسعه پیش ببریم.

نماینده بروجن با انتقاد از نامه نگاری رییس دولت و زیر سوال بردن روسای مجلس، قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه اخیر وی خطاب به نمایندگان، گفت: هر کس در هر مقام مسئولیتی که باشد باید از ارتکاب به هر اقدامی که منجر به تشویش و تشنج در جامعه و افکار عمومی شود و فرصت و انرژی جامعه را بدون هیچ نتیجه‌ای به خود مشغول کند، پرهیز کنیم؛ چراکه چنین نامه نگاری‌هایی تنها به شائبه و شایعه شکاف میان سران نظام جمهوری اسلامی دامن می‌زند و خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های بیگانه و دشمنان انقلاب ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه قانون اساسی به خوبی جایگاه قوای سه گانه کشور و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام را مشخص کرده است، گفت: مجلس آنچه تاکنون درباره برنامه پنجو و مواد آن از جمله موضوع بانک مرکزی که مورد اعتراض رییس جمهور است انجام داده، همه بر پایه قانون بوده و بدون شک مقتدارنه در همین مسیر به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی همچنین افزود: رییس‌جمهور و همکارانش بهتر است با توجه به شرایط فعلی کشور و در نظر داشتن ضروریت‌های جامعه، از هجمه و نامه پراکنی علیه سایر قوا خودداری و در عوض با حضور و مشارکت در مجمع تشخیص از نظرات خود دفاع کنند و همچنین از نمایندگان پارلمانی خود بخواهد تا در روند بررسی قوانین در مجلس حضور فعال تری داشته باشند و نظرات خود را ارائه دهند نه اینکه بعد از اتخاذ یک تصمیم با تمام قوا و استفاده از رسانه‌های تحت اختیار خود به تخزئه قانون و تصمیم نهادهای قانونگذار بپردازند.

 


 


ندای سبز آزادی: نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، با انتقاد از بی توجهی دولت به قانون، استیضاح وزیر راه و ترابری را نمادی از اعتراضات و انتقادات نمایندگان به دستگاه دولت توصیف کرد و گفت: مقصر اصلی در مشکلات کشور، دستگاه دولت است و یک وزیر به تنهایی، نمی تواند مقصر باشد از این رو برخی از نمایندگان پیگیری موضوع سوال از رئیس جمهور را در آینده نزدیک در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شکور اکبرنژاد در گفت و گو با خانه ملت، ضمن اشاره به تلفات گسترده سانحه هوایی ارومیه، بر لزوم ارتباط گسترده و نظام مند با سایر کشورهای جهان، تاکید کرد و گفت: کشور باید بتواند با رایزنی و تعامل سازنده با جهان، امکانات و تکنولوژی‌های نو و مدرن را جایگزین ساختارهای فرسوده بخش‌های مختلف از جمله ناوگان حمل و نقل هوایی کند و گرنه هرسال باید با آمارهای نگران کننده تلفات، بر اثر سوانح مختلف هوایی و جاده‌ای مواجه باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد بی‌پشتوانه بودن مصوبه‌های استانی و اجرایی نشدن آن‌ها، افزود: عقلانیت، محور تصمیم‌های دولت نیست و به همین دلیل مدیریت کشور، در سال‌های اخیر، دچار بحران‌ها و مشکل‌های هزینه‌بری شده ست.

اکبر نژاد با بیان اینکه دولت باید پاسخگوی تخلفات خود باشد، گفت: قرار نیست قوای کشور در برابر هم تفنگ به دست بگیرند، دولت وظیفه دارد تذکر و هشدارهای مجلس را پیرامون قانون‌مدار بودن بپذیرد و قوانین مصوب مجلس را اجرایی کند.

وی افزود: با گسترش دامنه اعتراض نمایندگان به دستگاه دولت در روزهای اخیر، احتمال واکنش مجلس به تخلفات دولت بیشترشده و برخی از نمایندگان پیگیری موضوع سوال از رئیس جمهور را در آینده نزدیک در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 


 


ندای سبز آزادی: شبکه الجزیره گزارش داد که هزاران نفر در قاهره پس از نمازجمعه به خیابان ها ریختند و علیه دولت شعار دادند و نیروهای امنیتی نیز با ماشین های آب پاش، گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور به مقابله با آنها می پردازند.

به گزارش عصر ایران، شبکه بی بی سی عربی خبر نیز داد که جمعی از معترضان در مصر به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت می کنند و شعار برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور را سر می دهند. وزارت خارجه فرانسه نیز از بازداشت ۴ خبرنگار فرانسوی در مصر خبر داد.

گروهی از معترضان در کنار مسجد الازهر قاهره برای برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور مصر از قدرت شعار می دهند و نیروهای امنیتی مصر از گلوله های پلاستیکی و گاز های اشک آور برای متفرق کردن معترضان در شهر استفاده می کنند.

شمار دیگری از مردم معترض در حالی که محمد البرادعی را احاطه کرده اند پس از اقامه نماز جمعه برای برگزاری تظاهرات علیه استبداد دولت مصر وارد خیابان ها شده و با پلیس درگیر شدند. آزادی ، تغییر و عدالت اجتماعی بیشترین شعار مخالفان و معترضان خیابانی است.

خبرنگاران الجزیره گفته اند که به دلیل قطع اینترنت و موبایل در دست یابی به اخبار و اطلاعات اعتراضات امروز مصر با مشکل روبه رو شده اند.

هزاران نفر در استان الشرقیه مصر نیز راهپیمایی به خیابان ها ریختند و با نیروهای امنیتی به ضد و خورد پرداختند. از شهرهای اسماعیلیه ، السویس و اسکندریه مصر نیز خبر می رسد شمار زیادی از مردم معترض در راهپیمایی هایی علیه سیاست های دولت شرکت کرده اند.

دولت مصر برای مقابله با حضور معترضان و مخالفان در راهپیمایی های خیابانی، امکان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و اس ام اس را در قاهره و چند شهر بزرگ مصر قطع کرده بود. بسیاری از فعالان اینترنتی در شبکه های تعامل اجتماعی مثل فیس بوک و تویتر و فعالان سیاسی مانند محمد البرادعی و رهبران اخوان المسلمین از مردم خواسته بودند در اعتراض به استبداد حاکم بر مصر امروز جمعه به خیابان ها بیایند. امروز از سوی مخالفان و معترضان، “روز خشم” نامگذاری شده بود.

 


 


ندای سبز آزادی: ایمن نور یکی از رهبران برجسته مخالفان رژیم حسنی مبارک لحظاتی پیش به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مصر زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش از زخمی شدن ایمن نور از برجسته ترین مخالفان رژیم مصر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی خبر داد.

این شبکه همچنین اعلام کرد : در پی تشدید حملات نیروهای امنیتی و کماندوهای رژیم حاکم بر مصر، مردم از نیروهای ارتش درخواست کمک کردند.

 


 


ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، از دولت و پارلمان این کشور خواست در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراگیری را به اجرا درآورند. سخنان پادشاه اردن در حالی بیان می‌شود که ائتلاف احزاب مخالف و سندیکاهای کارگری و نیز فعالان سیاسی از قصد خود برای برگزاری تظاهرات گسترده پس از نماز جمعه خبر داده اند.

ملک عبدالله در نشست‌هایی با اعضای پارلمان و کابینه دولت نسبت به استفاده از شخص وی برای فرار وزرا و نمایندگان از مسئولیت‌هایشان هشدار داد. وی از تمام مسئولان کشور خواست به مسئولیت‌های در قبال مردم عمل کنند.

در حالی که دولت اردن قیمت کالاهای اساسی و سوخت را کاهش داده بود، هزاران اردنی هفته گذشته پس از برگزاری نماز جمعه در سراسر کشور تظاهرات کردند و خواستار انجام اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شدند.

انقلاب در تونس و جرات ملت‌های عرب برای آمدن به خیابان‌ها، حاکمان عرب را واداشته است که از خود نرمش به خرج دهند و برای انجام اصلاحات تلاش کنند.


 


به دنبال تصادف مرگبار یک کامیون با کارگران کارخانه ایران خودرو، مدیر عامل این کارخانه روز جمعه را تعطیل اعلام کرد.

به گزارش رادیو فردا از ایلنا جواد نجم‌الدین، به دنبال حادثه سه‌شنبه شب گذشته که منجر به مرگ چهار نفر و زخمی شدن سیزده نفر از کارگران شد، تمام شیفت‌های کاری را امروز، جمعه در کارخانه ایران خودرو تعطیل اعلام کرده است. هنوز مشخص نیست که این تعطیلی، دائمی یا موقتی است.

حادثه سه‌شنبه شب واكنش فعالان كارگری به نقض مفاد قانون كار را به دنبال داشت. از جمله سندیکای کارگران شرکت واحد، در بیانیه یی، خواستار تشکیل گروهی برای تحقیق در باره آن شد.

گفتنی است روز جمعه خبرگزاری ایسنا از قول سرهنگ محسن سهرابی رييس پليس ترافيك شهري نیروی انتظامی ایران گزارش داد که راننده‌ این كاميون گواهينامه پايه يك و كارت سلامت نداشته است.

این در حالی است که بنا بر گزارشات رسیده از فعالان کارگری، راننده این کامیون علیرغم نداشتن شرایط رانندگی به دلیل بیماری، وادار به ادامه کار در شیفت شب شده است.


 


به دنبال قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه از سوی دولت مصر برای مقابله با گسترش اعتراض‌های مردمی در این کشور، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از دولت مصر خواسته است، به آزادی بیان احترام گذاشته و از اعمال خشونت علیه معترضان پرهیز نماید.

به گزارش رادیو فردا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه در سخنانی، اقدام دولت مصر را در قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه در آستانه تظاهرات بزرگ معترضان در روز جمعه، مغایر با اصول دموکراتیک آزادی بیان و آزادی تجمعات خوانده است.

دولت مصر در روز جمعه برای جلوگیری از سازماندهی معترضان که از برگزاری تظاهراتی بزرگ در این کشور در این روز خبر داده‌اند، اقدام به قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه کرده است.

اقدام دولت مصر در این زمینه یادآور اقدام‌های مشابه مقام‌های جمهوری اسلامی است، که در سال گذشته و همزمان با برگزاری تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران اینترنت و سرویس پیام کوتاه را قطع می‌کردند.

اعتراض‌ها علیه دولت حسنی مبارک،‌ که حدود ۳۰ سال است قدرت را در مصر در اختیار دارد، با الهام از اعتراض‌های مردم تونس آغاز شده است.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد،‌ که روز جمعه در حاشیه مجمع اقتصاد جهانی در داوس سوئیس با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشته است،‌ وی روند اعتراض‌ها در تونس و سپس مصر را از نزدیک دنبال کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با بیان این که رهبران جهان باید اعتراض‌های مردمی را به عنوان فرصتی برای پرداختن به «نگرانی‌های مشروع»‌ شهروندان خود مورد توجه قرار دهند، از مقام‌های مصر خواسته است،‌ از به کارگیری خشونت علیه معترضان پرهیز کنند.

بان کی‌مون همچنین افزوده است: «همه مردم و مقام‌های مسئول باید اطمینان دهند که وضعیت کنونی در منطقه و به ویژه در مصر به خشونت بیشتر منجر نشود.»

در همین حال نیروهای امنیتی مصر در نخستین ساعات بامداد روز جمعه شماری از رهبران و اعضای گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین را بازداشت کردند.

معترضان و فعالان سیاسی مصر پیشتر از مردم این کشور خواسته بودند، روز جمعه در تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف این کشور شرکت کنند.

همچنین پنج‌شنبه‌ شب محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از مخالفان حسنی‌ مبارک، رئیس جمهور مصر از وین به قاهره بازگشته و آمادگی خود را برای به دست گرفتن رهبری معترضان اعلام کرده است.


 


در ادامه واکنش‌ها به نامۀ سرگشادۀ احمدی‌نژاد، یک عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس و دبیر کل حزب مردمسالاری، از دعوت رئیس دولت به مناظره برای سومین بار خبر داد.

به گزارش جرس از خانه ملت، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان، با اشاره به نامه هفته گذشته احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان، گفت: پاسخ دادن به این نامه از لحاظ قانونی و حقوقی کار مشکلی نیست و به آسانی با رجوع به قانون اساسی می‌شود مفاد مطرح شده در این نامه را نقض کرد و خلاف واقع بودن آن‌ها را به اثبات رساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه در خصوص نامه، احمدی‌نژاد را به مناظره دعوت خواهد کرد، گفت: پیش از این دوبار در مواردی که رییس‌ دولت سخنانی از این دست مطرح کرده بود وی را به مناظره دعوت کردم که بی‌پاسخ ماند، اما برای بار سوم برای اینکه مشخص شود برداشت او از قانون اساسی نادرست است، دوباره وی را به مناظره دعوت خواهم کرد.

وی افزود: دوباره احمدی نژاد را به مناظره دعوت خواهم کرد تا مشخص شود مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون را رعایت نمی‌کنند یا وی.

گفتنی است همزمان با واکنشهای مختلف نمایندگان مجلس نسبت به نامه احمدی نژاد، یک عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد كه مجلس هفته آینده به نامه اخیر محمود احمدی نژاد بطور رسمی پاسخ می دهد.
حسین سبحانی نیا افزود "با وجود آنكه نمایندگان از طریق رسانه‌ها به این نامه پاسخ داده‌اند، اما مجلس هفته آینده به طور رسمی و مستند پاسخی را به این نامه تهیه خواهد كرد تا جهت ثبت در اسناد به‌عنوان پاسخ مجلس باقی بماند. "

احمدی‌نژاد چهارم بهمن ماه، در نامه ای سرگشاده و تند خطاب به نمایندگان مجلس، روسای دستگاه قانونگذاری، دستگاه قضایی و نیز مجمع تشخیص مصلحت- به دلیل آنچه وی "دخالت در وظایف قوه مجریه" خواند- را مورد حمله قرار داده و نوشته بود که مجمع تشخیص مصلحت "بزرگترین مصلحت نظام را که همانا التزام به قانون اساسی و اصل قانون‌گرایی است، زیر پا می‌گذارد و این موضوع تبدیل به چالشی برای نظم و مدیریت کشور خواهد شد."


 


زمين لرزه‌ای به شدت پنج و سه دهم ريشتر، بامداد جمعه، امروز، یکی از شهرستان‌های استان كرمان را لرزاند.

مركز لرزه نگاری موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، کانون اين زمين لرزه را شهرستان محمدآباد ریگان اعلام کرده است. این زمین لرزه ساعت هفت و پنجاه دقيقه  روز جمعه، در این شهرستان به وقوع پیوسته است.

خبرگزاری ایرنا پیشتر گزارش داده بود که چندین زمین لرزه دیگر نیز در همین شهرستان، از ظهر روز پنج شنبه روی داده است.

مسوولان محلی می‌گویند که این زمین لرزه‌ها تاکنون تلفات جانی نداشته است.


 


بهروز افخمی در نامه‌ای به دبیر جشنواره فیلم فجر، از وی خواست برای جلوگیری از سرقت نام و آسیب رساندن به حیثیت حرفه‌ای‌اش اقدام کند.

به گزارش کلمه در ابتدای یادداشت بهروز افخمی که به مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نوشته است، آمده: در خبرها خواندم که فیلم “فرزند صبح” در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته و در اخبار منتشره مخصوصاً تاکید شده است که این فیلم را من (بهروز افخمی) کارگردانی کرده‌ام. جای دیگر از قول آقای شرف‌الدین (تهیه‌کننده) خواندم که افخمی از نزدیک در جریان شیوه صداگذاری بوده، موسیقی را تایید کرده و با بهرام زند به عنوان سرپرست گویندگان جلسه‌ای داشته و نقطه نظراتش را مطرح کرده است و در مجموع از حال و هوای چگونگی امور تکمیلی فیلم مطلع بوده است.

وی در ادامه این یادداشت می‌نویسد: من امیدورام دیگران این دروغ‌های حیرت‌انگیز را از قول آقای شرف‌الدین جعل کرده باشند و گرنه باید از قول حافظ به خودمان دلداری بدهیم که: تو عمرخواه و صبوری که چرخ شعبده‌باز/ هزار بازی از این طرفه‌تر برانگیزد

افخمی خاطر نشان می‌کند: من خدا را شاهد می‌گیرم که به هیچ صورت در جریان شیوه صداگذاری و دوبله نبوده‌ام، موسیقی را تایید نکرده‌ام و تا چند هفته پیش اصلاً نمی‌دانستم چه کسی موسیقی را ساخته است. فقط با آقای بهرام زند بیش از دو سال پیش در جلسه‌ای شرکت کرده‌ام که آن هم به خوردن چای و شیرینی و یادآوری خاطرات دوبلاژ سریال “کوچک جنگلی” گذشت.

افخمی با اشاره به صداگذاری “فرزند صبح” یادآور می‌شود: پیش از این هم گفته‌ام که صدای هر فیلم نیمی از موجودیت آن را می‌سازد و در مورد فیلم “فرزند صبح” که صدابرداری مستقیم نشده، اجرای گفت‌وگوها از لحاظ لحن و لهجه‌ها می‌بایست در هنگام دوبلاژ کارگردانی می‌شد و کارگردانی بازی‌های بازیگران فیلم هم تا آنجا که به گفت‌وگوها مربوط می‌شود از اختیار من خارج و احتمالاً به وسیله خود آقای شرف‌الدین انجام شده است. از این گذشته چنان که پیش از این گفته‌ام تدوین مورد تایید من که به وسیله سیف‌الله داد انجام شده بود دور انداخته شده و فیلم مجدداً تدوین شده است.

افخمی در ادامه این یادداشت تاکید می‌کند: از آقای شرف‌الدین نقل است که: در حال حاضر صدا، موسیقی و تدوین فیلم را تایید می‌کنم و مسئولیت آن را می‌پذیرم و در مورد کیفیت لابراتوار بهتر است از آقای ارگانی سوال کنید. پرسش این است که وقتی آقای شرف‌الدین صدا، موسیقی و تدوین فیلم را تایید می‌کند، چرا نباید نام ایشان یا آقای ارگانی که در مورد کیفیت لابراتوار پاسخ‌گو هستند به عنوان کارگردان این ویرانی ذکر شود.

در ادامه این متن آمده است: من برای چندمین بار تاکید می‌کنم که تدوین، صداگذاری، موسیقی و دوبلاژ “فرزند صبح” را تایید نمی‌کنم و یقین دارم که فیلم “فرزند صبح” در تمام جنبه‌های صدا و گفتار و تدوین و تصویر ضایع و خراب شده است. تصویر فیلم هم به دلیل فیلم‌برداری سوپر ۳۵ میلیمتری با قاب کامل قابل چاپ در ایران نیست و هر لابراتواری که این فیلم را برای نمایش چاپ کند مسلماً قاب‌های ناقص و ترکیب بندی‌های مخلوط و زشتی را از آنچه ما فیلمبرداری کرده‌ایم تحویل خواهد داد.

افخمی در پایان خاطرنشان کرد: من اجازه نمی‌دهم که از نامم به عنوان کارگردان در تیتراژ این فیلم سو استفاده شود و از شما به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر درخواست می‌کنم در جهت جلوگیری از سرقت نام و آسیب رساندن به حیثیت حرفه‌ای اینجانب اقدام فرمایید. از طرف دیگر به شما هشدار می‌دهم که شنیده‌ام نتایج کار آقایان شرف‌الدین و ارگانی به هیچ وجه در شان امام(ره) نیست چنان که ممکن است خدای نکرده وهن شخصیت آن عزیز و حتی تمسخر لهجه و رفتار مردم خمین به حساب آید. زیاده مزاحمت نمی‌کنم و توفیق حضرتعالی را در برپایی یک جشنواره آبرومند و محتشم از خداوند خواستارم.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته