-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

Latest News from Koocheh for 01/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

با وجود اعلام حکومت نظامی از سوی حسنی مبارک و ورود نیرو‌های ارتش به خیابان‌ها، ده‌ها هزار نفر از معترضان مصری در خیابان‌ها حضور دارند و در برخی نقاط درگیری‌های بسیار  شدیدی در جریان است.

بنا بر آخرین گزارش‌ها هزاران معترض قصد دارند به ساختمان تلویزیون و وزارت خارجه مصر در قاهره وارد شوند.

به گزارش الجزیره، در تحولی جدید، تلویزیون مصر  اعلام کرد مقررات منع آمدو‌شد در همه کشور به اجرا درمی‌آید. پیش از این مقررات منع آمدوشد محدود به شهرهای قاهره، اسکندریه و سوئز بود.

صدها هزار از مردم مصر با وجود هشدار شدید وزارت کشور، روز جمعه برای چهارمین روز پیاپی به خیابان‌ها آمده و خواستار کناره‌گیری حکومت حسنی مبارکی شدند که ۳۰ سال است زمام این کشور را دست دارد.

از سوی دیگر با وخامت اوضاع در مصر برخی مقام‌های ارشد کشورهای مختلف به شدت از روی‌دادهای اخیر در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با ابراز نگرانی شدید از اوضاع مصر از حکومت این کشور خواست از به کارگیری خشونت خودداری کند.

بیشتر بخوانید:

«پاسخ اعتراض مردم، نیروی نظامی نیست»


 


خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه از دولت مصر خواست تا به حقوق شهروندان این کشور احترام بگذارد و اصلاحات سیاسی و اقتصادی را آغاز کند.

خانم کلینتون که هم‌زمان با اعلام حکومت نظامی در  مصر با خبرنگاران صحبت می‌کرد، خواستار آرامش و خویشتن‌داری از هرگونه خشونت در این کشور شد.

به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، وی تصریح کرد: «آن‌چه که در مصر می‌گذرد مسئله مردم مصر است و حکومت این کشور می‌بایست با مردم خود گفت‌وگو را آغاز کند.»

خانم کلینتون اظهار داشت: «در آخرین سفری که به مصر داشتم، با نمایندگان زیادی از جامعه مدنی دیدار کردم و بیش‌تر آن‌ها تقاضای اصلاحات و تغییر در کشور داشتند. دولت حاکم مصر باید با مردم خود وارد گفت وگو شود چرا که پاسخ شکایت مردم را نمی‌توان با زور و نیروی نظامی داد.»

این در حالی است که دولت مصر هم‌زمان با گسترش تظاهرات در قاهره و دیگر شهرهای بزرگ این کشور اینترنت را قطع کرده است.

لازم به اشاره است باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به این که «خشونت پاسخ حل مسایل مصر نیست» گفته بود: «اصلاحات سیاسی و اصلاحات اقتصادی برای بهروزی و رفاه بلندمدت مصر مطلقن حیاتی است.»

بیشتر بخوانید:

«محمد البرادعی در حصر خانگی»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش فرستنده تلویزیونی الجزیره، محمد البرادعی که برای شرکت در تظاهرات ضددولتی به قاهره سفر کرده بود، نتوانست در تظاهرات گسترده‌ی مردم شرکت کند. این در حالی است که وی در حصر خانگی به‌سر می‌برد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، پیش از سفر رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مصر، ناظران سیاسی احتمال داده بودند که وی تلاش می‌کند حرکت‌های اعتراضی در مصر را دست‌مایه‌ای برای رسیدن به قدرت قرار دهد.

البرادعی در آخرین اقدام خود در این راستا از حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر، خواست که کناره‌گیری کند.

بخشی از نیروهای اپوزیسیون به‌طور رسمی از البرادعی دعوت کرده‌اند، در انتخابات ریاست جمهوری که در سپتامبر آینده‌ برگزار می‌شود، شرکت کند.

این در حالی است که او تاکنون چنین اقدامی را به تغییر قانون اساسی و ایجاد اصلاحات سیاسی در مصر منوط کرده است.

از سویی دیگر حسنی مبارک در این باره گفت، ملت مصر به قهرمان نیاز ندارد.

بیشتر بخوانید:

«کاش مجبور نبودم برای اعتراض به خیابان بیایم»


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

چند روزی بیش‌تر به آغاز سال نوی چینی باقی نمانده و مناسب دیدم که در مهارت‌های زندگی این هفته از «فنگ شویی» سخن بگویم.

فنگ‌شویی یک شیوه چیدمان لوازم و اثاثیه منزل در چین است که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. چینی‌های باستان برای جذب انرژی‌های مثبت فضای منزل خود، از نوع خاصی از چیدمان لوازم و اثاثیه منزل پیروی می‌کردند و معتقد بودند این شیوه می‌تواند کمک موثری برای ایجاد فضایی آکنده از صلح، دوستی و سلامت باشد. روشی که از سالیان بسیار گذشته در چین رواج داشته و با گذشت زمان با تغییرات فرهنگ و تمدن بشری هم‌سو شده و هنوز نیز مورد توجه بسیاری از مردم چین و سایر کشورهای جهان قرار دارد. هرچند که بسیاری از افراد نیز آن را خرافات می‌دانند.

این روش هنری است برای قراردادن لوازم منزل به گونه‌ای که در محیط به یک‌ هارمونی و یک‌پارچگی خاص جهت جذب انرژی مثبت دست یافت. این ‌هارمونی می‌تواند خانه، روابط اجتماعی، ثروت، سلامت و سایر ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

در قوانین فنگ‌شویی گفته شده که برای جریان داشتن «چی» باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. مثلن اثاثیه‌ای که لبه گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز است. زیرا چی در خطوط منحنی حرکت می‌کند و شاچی در خطوط تیز و شکسته

در فلسفه فنگ شوی،«چی» (Qi) یا chi) نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد «شنگ چی» (Sheng chi) یا (دم کیهانی) یا (انرژی حیاتی) نامیده می‌شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند. جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است.

اما اگر‌چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که «شا چی» (Sha Chi) یا همان «شا» نامیده می‌شود.

برای مثال انباشتگی و بی‌نظمی (مثلن اتاق نامرتب و کپه‌های لباس، یا وسایل بی‌مصرف در کیف، یا در راه‌رو و تراس ساختمان) موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شاچی تبدیل شود.

در قوانین فنگ‌شویی گفته شده که برای جریان داشتن «چی» باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. مثلن اثاثیه‌ای که لبه گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز است. زیرا چی در خطوط منحنی حرکت می‌کند و شاچی در خطوط تیز و شکسته.

البته فنگ‌شویی برای افرادی که از آن هیچ اطلاعی ندارند شیوه‌ای بسیار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد زیرا در این سبک قوانین زیادی وجود دارد اما در این برنامه تلاش می‌کنم که به  قوانین ساده‌تر اشاره کنم تا استفاده از این شیوه عملی‌تر باشد.

و یک نکته مهم این که پیروی از این شیوه را با چاشنی صبر و حوصله هم‌راه کنید و هر تغییر را ارزیابی کنید.

از سوی دیگر فنگ‌شویی توصیه نمی‌کند که قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را می‌توان فقط در فضاهایی به کار برد که به نظر می‌رسد لازم است.

یکی از اصول اولیه و بسیار مهم فنگ‌شویی، پاکیزگی و مرتب ساختن هرگونه انباشتگی است. انباشتگی باعث تخلیه انرژی محیط می‌شود. کمدهای پر از البسه‌ای که هیچ‌وقت پوشیده نمی‌شوند، وسایل برقی خرابی که تعمیر نشده‌اند، کیف‌های مملو از وسایلی که استفاده‌ای ندارند، حتا مبل، اتومبیل یا هر وسیله ریز و درشتی که دلیل قانع کننده‌ای برای نگه‌داشتن آن‌ها وجود ندارد، خود سبب تحلیل رفتن انرژی فکری و احساسی می‌شوند.

اصل دیگر دقت در رنگ محیط اطراف است. رنگ‌ها می‌توانند بر کیفیت و چگونگی احساس و تفکر تاثیرگذار باشند. یک روش خوب برای افزایش انرژی محیط پیرامون، استفاده از رنگ‌های روشن، قوی و شاد در اتاقی است که در آن برای شروع یک روز جدید آماده می‌شوید، برای مثال آشپزخانه یا جایی که در آن صبحانه صرف می‌شود.

از سویی از نظر فنگ شویی رنگ قرمز رنگ آتش است و علایم و آثار رنگ آتش در آن موجود است. بنابراین برخی از مکان‌ها مثل کاناپه یا مبل‌های راحتی نباید قرمز باشند، زیرا این رنگ فشار‌های زندگی را تشدید کرده و مشکلات و معضلات زیادی بر سر راه زندگی ما ایجاد می‌کند، چراکه آتش سوزان، پرحرارت و پرفشار است.

گفته می‌شود که انباشته شدن کفش‌ها و دمپایی‌های افراد خانواده در خارج از در‌ ورودی منزل مانع ورود انرژی مثبت می‌شود پس باید آن‌ها را در جایی مناسب قرار داد.

ورودی اصلی یکی از مکان‌های مورد توجه در فنگ‌شویی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگه‌داری اشیا اضافی تبدیل کرد. آسانسور، راه پله‌ها و راه‌روی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشند.

ورودی داخلی نیز باید تا حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند. بنابراین از گذاردن رخت‌آویز برای آویزان‌کردن لباس در این فضا خودداری کنید مگر این‌که آ‌ن‌ها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این‌کار جای دهید. کفش‌ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند. اگر ورودی خانه کوچک و تاریک است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش‌های مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد، زیرا این مکان باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. بهتر است شب‌ها به ویژه در زمستان چراغ‌ها روشن باشند. هم‌چنین برای این‌که ورودی بزرگ‌تر و روشن‌تر به‌نظر برسد بهتر است رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مکان انتخاب شود.

و البته باز تاکید می‌شود که هرچه اثاثیه کم‌تر باشد این فضا آزادتر و بازتر می‌شود. اگر ورودی کوچک است نصب یک آینه بزرگ در این مکان بد نیست البته باید مراقب بود که آینه مقابل در ورودی قرار نگیرد زیرا از نظر فنگ‌شویی این کار انرژی‌های مثبت را بازپس می‌فرستد.

توصیه می‌شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرح‌دار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود.

دیوار روبه‌روی در ورودی نیز محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.

اکنون ورودی خانه اماده استقبال از انرژی مثبت است اما این انرژی مثبتی که وارد منزل می‌شود به‌دنبال منبع آبی برای استقرار و ساکن شدن در آن می‌شود و اگر با آب و چیزی مثل تنگ ماهی پر از آب برخورد نکند هم‌راه باد از منزل خارج‌شده و به جای دیگر نقل‌مکان می‌کند. از این رو گذاردن ظرف آبی در داخل منزل انرژی وارد شده را حفظ می‌کند. گاهی تنگ ماهی این نقش را بازی می‌کند اما این تنگ ماهی نیز باید در جای درست قرار گیرد در غیر این صورت ناکامی به هم‌راه دارد بنابراین اگر بعد از استقرار تنگ ماهی در مکانی شاهد نشانه‌ها و علایمی‌ نا‌خوش‌آیند بودید فوری اقدام به تغییر آن کنبد.

در قوانین فنگ‌شویی در زمینه چیدمان اتاق خواب نیز قوانین خاصی وجود دارد. گفته می‌شود که تلویزیون بیرون از اتاق خواب قرار گیرد. هم‌چنین، نباید هیچ آینه‌ای در مقابل و یا مجاورت تخت‌خواب قرار گیرد. از سویی باید پنجره اتاق خواب هر روز چند دقیقه‌ای باز باشد تا انرژی مثبت به داخل اتاق وارد شده و در آن جریان یابد. بازگذاشتن پنجره به جریان هوای ساکن کمک کرده و هوا و انرژی تازه و شاداب را وارد محل زندگی می‌کند.

یکی دیگر از قوانین فنگ‌شویی در مورد آشپزخانه این است که هرگز وسایلی مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و مواردی از این دست در مقابل اجاق گاز قرار نگیرد زیرا تقابل آب و آتش باعث ایجاد عدم تفاهم و مشاجره در منزل می‌شود

زدودن گرد و خاک از وسایل و لوازم منزل نیز نقش مهمی ‌در جریان داشتن انرژی در محل زندگی دارد. در این حالت انرژی مثبت و موثر به راحتی در تمام نقاط خانه به جریان افتاده و در هر نقطه اثربخشی خاص خود را به هم‌راه خواهد داشت.

فنگ‌شویی برای چیدمان میز کار نیز قوانین خاص خود را دارد:

برای ایجاد خون‌سردی که در گوشه پایین سمت چپ میز قرار دارد، می‌توان در آن قسمت تصویری از طبیعت را قرار داد.

«شجاعت»، در گوشه بالا سمت چپ میز قرار دارد و باید مقدار کمی پول یا یک تنگ ماهی در این قسمت قرار گیرد.

«توجه» نیز در گوشه بالا سمت راست میز قرار دارد بنابراین چند شاخه گل همیشه دراین قسمت نگه دارید.

ارتباطات، در گوشه پایین سمت راست میز قرار دارد‌، نقشه‌ای از کره زمین یا یک کره زمین در این قسمت بگذارید.

خلاقیت نیز در مرکز میز قرار دارد، می‌توان قطعه‌ای کریستال در این قسمت قرار داد.

و یک توصیه دیگر در مورد کامپیوتر و جوانب آن این که سعی کنید همیشه هر چیز مرتبط با آن مرتب و تمیز باشد. برای صفحه نمایش کامپیوتر یک تصویر زیبا انتخاب کنید به‌طوری که چشم‌تان را اذیت نکند و به شما آرامش بدهد، یک منظره‌ی طبیعت برای (Screen Saver) انتخاب کنید، کوهستان یا دریا که حس استواری را به شما بدهد و انرژی «چی» را در اطراف شما افزایش دهد.

یکی دیگر از قوانین فنگ‌شویی در مورد آشپزخانه این است که هرگز وسایلی مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و مواردی از این دست در مقابل اجاق گاز قرار نگیرد زیرا تقابل آب و آتش باعث ایجاد عدم تفاهم و مشاجره در منزل می‌شود.

منبع‌ها

- آفتاب

- کاریزما


 


نیلوفر دهنی / رادیو کوچه

مرگ کارگران ایران‌ خودرو، اجرانشدن وعده رییس دولت‌دهم، اخراج تعدادی از کارگران متروی تهران، کشف یک میدان بزرگ گازی در کردستان عراق، تصمیمات جدید بانک مرکزی برای ایران چک‌های 100هزار تومانی، سقوط قیمت طلا به پایین‌ترین میزان در سه ماه گذشته، مشکلات مسکن در ایران و دعوت‌نشدن از ایران در اجلاس جهانی داووس مهم‌ترین اخبار این هفته است.

مرگ کارگران در ایران خودرو

انحراف یک کامیون (هووو) حامل بار در محوطه کارخانه ایران خودرو منجر به کشته‌شدن چند کارگر و مصدوم‌شدن چندین تن از آنان شد. ایران خودرو آمار کشته‌شده‌ها را چهار تن اعلام کرده، اما منابع خبری از کشته شدن ۸ نفر خبر می‌دهند.

براساس گزارش‌ها ۶ نفر در محل شرکت فوت و ۲ نفر در بیمارستان درگذشته‌اند. خبرها حاکی از این است که ‌این حادثه در زمان ورود کارگران شیفت شب کارخانه روی داد. بعد از این حادثه شماری از کارگران کارخانه به شرایط سخت کار اعتراض کرده‌اند.

این گزارش حاکی است کارگران تاسیس یک تشکل کارگری را برای حمایت از حقوق‌شان در کارخانه ایران خودرو خواستار شدند. برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ایام تعطیل مانند روز اربعین اعتراض داشتند. هرچند مسوولان ایران‌خودرو می‌گویند که تاکنون ۴ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و آماری غیر از این کذب است اما منابع خبری کشته شدن ۸ نفر را تایید می‌کنند.

حساب آتیه  نوزادان بسته شد

اخبار و گزارش‌ها از اجرا نشدن وعده طرح مسکن آتیه نوزادان حاکی‌ است. پدران و مادران بسیاری این روزها برای افتتاح حساب نوزادان خود به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و با پاسخ منفی مسوولان این بانک‌ها مبنی بر لغو این طرح روبه‌رو می‌شوند.

با گذشت ۶ ماه از وعده رییس دولت و افتتاح رسمی این حساب در نیمه شعبان، این طرح به‌دلیل کم‌بود اعتبار متوقف شده است و یک مقام مطلع در بانک مرکزی و هم‌چنین یک مسوول در بانک ملی که مجری اجرای طرح تامین آتیه و افتتاح حساب‌های یک میلیون تومانی است، دلیل محقق نشدن این وعده را تامین‌نشدن اعتبارات موردنیاز طرح ذکر کرده‌اند. فروردین ماه امسال «محمود احمدی‌نژاد» در جمع مردم آذربایجان وعده داد که به حساب هر نوزادی که در سال 89 متولد شود یک میلیون تومان از سوی دولت واریز خواهد شد.

با گذشت ۶ ماه از وعده رییس دولت و افتتاح رسمی این حساب در نیمه شعبان، این طرح به‌دلیل کم‌بود اعتبار متوقف شده است و یک مقام مطلع در بانک مرکزی و هم‌چنین یک مسوول در بانک ملی که مجری اجرای طرح تامین آتیه و افتتاح حساب‌های یک میلیون تومانی است، دلیل محقق نشدن این وعده را تامین‌نشدن اعتبارات موردنیاز طرح ذکر کرده‌اند

وی هم‌چنین گفت که بعد از تولد هر سال 100 هزار تومان به این حساب ریخته می‌شود و بعد از 18 سال صاحب حساب می‌تواند از وام 120 میلیون تومانی برای حل مشکل مسکن و اشتغال خود استفاده کند. اکنون 6 ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و به تازگی بانک‌ها اعلام کرده‌اند که افتتاح حساب آتیه نوزادا متوقف شده است.

«داریوش قنبری»، عضو کمیسیون اجتماعی در این‌باره چنین اظهار نظر کرده است:«از همان ابتدا بسیاری از نمایندگان این طرح را قابل اجرا نمی‌دانستند چرا که افتتاح حساب برای نوزادان در هر سال نیاز به اعتبارات کلانی دارد که از توان دولت خارج است.» بنا به گفته عضو کمیسیون اجتماعی در حال حاضر اعتباری برای اجرای طرح تامین آتیه اختصاص نیافته است.

«خباز»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به این که طرح تامین آتیه، طرحی غیرکارشناسی و غیرعلمی است در این‌باره گفته است: «از همان ابتدا که دولت پیشنهاد طرح تامین آتیه را مطرح کرد، نمایندگان بسیاری آن را غیرکارشناسی می‌دانستند که در اجرا با اشکال مواجه می‌شود.»

وی افزود: «اجرای این طرح نیاز به اعتبار زیادی دارد و دولت توان تامین این اعتبار را ندارد.» وی افزود: چنین وعده‌هایی جز ایجاد انتظار و سرگردانی مردم نتیجه‌‌ای در بر ندارد.

اخراج تعدادی از کارگران متروی تهران

تعدادی از کارگران شرکت متروی تهران از اخراج خود توسط شرکت پیمان‌کار طرف قرارداد با این شرکت خبر دادند.

این کارگران اظهار داشتند: «ما تا پیش از این در شرکت سیتیک که شرکتی چینی و پیمان‌کار متروی تهران است اشتغال داشتیم اما پس از واگذاری کارها به یک شرکت پیمان‌کار ایرانی از کار اخراج شده‌ایم.»

آنان با بیان این‌که شرکت سیتیک درخط یک و ۴ متروی تهران فعال بود،گفتنه‌اند: «شواهد حاکی است که پس از افتتاح ایست‌گاه‌های قیطریه تا تجریش تعداد کارگران اخراجی افزایش خواهد داشت.»

کارگران با استمداد از شهردار تهران و مدیرعامل متروی تهران تاکید کردند: «خدا را خوش نمی‌آید که ما با سابقه چند سال کار وزن و فرزند و هزینه‌های زندگی ازکار اخراج شویم بنابراین استدعا داریم که ما را درسایر شرکت‌های پیمان‌کاری طرف قرارداد با متروی تهران جذب کنند.»

کشف یک میدان بزرگ گازی در کردستان عراق

شرکت نفتی «هری تیج» انگلیس از کشف یک میدان گازی که کشف بزرگ گاز در منطقه کردستان عراق خوانده شده، خبر داد. به گفته مسوولان شرکت هری تیج، در منطقه ای که گاز کشف شده، بیش‌تر نفت مورد توجه بوده تا گاز‌، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

«تونی بوکینگ هام‌« رییس هیت مدیره شرکت هری تیج در این‌باره گفت: «میدان گازی جدید، بزرگ‌ترین میدان گازی عراق است که تا کنون کشف شده است.» وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود، گاز تولید شده در میدان جدید گازی عراق از طریق خط لوله «ناباکو» به بازار اروپا منتقل شود، اگر‌چه این خط خود تا سال 2015 به مرحله استفاده نخواهد رسید.»

تصمیمات جدید بانک مرکزی برای ایران چک‌های 100هزار تومانی

میرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی تصمیمات جدید این بانک در مورد ایران چک‌های 100 هزار تومانی را اعلام کرد و گفت: «ایران چک‌های 100 هزار تومانی کماکان دارای اعتبار است.»

«مهران شریفی» در مورد تصمیمات جدید بانک مرکزی برای ایران چک‌های 100 هزار تومانی، با تاکید بر این‌که بانک مرکزی به مردم اطمینان می‌دهد که ایران چک‌های 100 هزار تومانی کماکان دارای اعتبار است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد، گفت: «مردم می‌توانند مانند گذشته از ایران چک‌های 100 هزار تومانی در تبادلات مالی خود استفاده کنند.»

سقوط قیمت طلا به پایین‌ترین میزان در سه ماه گذشته

بهای معاملات طلا در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین میزان در سه ماه گذشته رسید.

«وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت طلا از آغاز سال میلادی جاری و با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد و احساس نیاز کم‌تر به طلا به‌عنوان حفاظی در برابر آشفتگی مالی و مشکلات بحران بدهی اروپایی 6.3 درصد سقوط بها داشته است. نگرانی‌های مذکور قیمت این فلز را در ماه دسامبر به رکورد هزار و 432 دلار و 50 سنت رسانده بود.

بهای مسکن پله‌ای بالاتر از درآمد خانوار

با وجود وعده‌های دولت دهم هم‌چنان قیمت مسکن بسیار بالاتر از توان و درآمد خانواده‌های ایرانی است.

چندی پیش «ابوالفضل صومعلو»، معاون وزیر مسکن و شهرسازی شاخص‌ نسبت بهای مسکن به درآمد خانوار را هفت ذکر کرد و گفت که این شاخص به‌گونه‌ای است اگر افراد هفت برابر درآمد سالیانه خود را جمع‌آوری کنند می‌توانند یک واحد مسکونی معمولی بخرند اما قصد داریم این عدد را تا افق چشم‌انداز به پنج برسانیم.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که نسبت درآمد به اجاره‌بها نیز 35 است از قصد وزارت مسکن برای رساندن این رقم به 25 خبر داده بود. این در حالی است که گفته می‌شود در کشورهای آمریکایی و اروپایی افراد با پس‌انداز حقوق 10ماه خود می‌توانند صاحب آپارتمان و خانه بشوند.

با وجود وعده‌های دولت محمود احمدی نژاد‌، طرح مسکن مهر هم نتوانست مشکل خانه‌دار شدن ایرانی‌ها را حل کند. کارشناسان مسکن معتقدند که کاهش زمان خانه‌‌دار شدن مردم نیازمند افزایش برنامه‌های تولید مسکن، تخصیص منابع مالی بیش‌تر به این بخش و هم‌چنین فراهم‌کردن زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش مسکن کشور است.

به عقیده آن‌ها قیمت مسکن باید متناسب با درآمد افراد باشد و به‌طور معمول خانوارها باید بتوانند با پنج‌سال پس‌انداز برای خود مسکن تهیه کنند. اکنون در ایران با سال‌های طولانی پس‌انداز امکان خانه‌دار شدن فراهم است چراکه قیمت مسکن بسیار بالا است و تسهیلاتی هم که پرداخت می‌شود سهم چندانی از بهای مسکن را پوشش نمی‌دهد و این امر باعث شده افراد به اجاره‌نشینی روی بیاورند.

داووس ایران را دعوت نکرد

امسال ایران غایب اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (‌داووس)‌ است و هیچ‌یک از مقامات ایرانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت نمی‌کنند .

بر اساس تصمیمی که در ماه جولای سال گذشته در ستاد برگزاری اجلاس گرفته شد محور بحث‌های نشست 2011 مجمع جهانی اقتصاد، بررسی اقتصاد جهان بعد از بحران سال‌های 2008 و 2009 و تاثیر آن برکشورهای گروه 20 تعیین شده است و از هیچ‌یک از مقامات ایرانی برای شرکت در این اجلاس، که از روز چهارشنبه به مدت چهار روز در داووس سوییس برگزار می‌شود، دعوت به عمل نیامده است.

هنوز علت عدم دعوت از ایران جهت شرکت در اجلاس «داووس»‌، مشخص نشده اما به نظر می‌رسد که مسایل سیاسی و ادامه روند تقابل با ایران در این امر دخیل باشد.

بر اساس بیانیه رسمی اجلاس، در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد 2011 که تحت‌عنوان «ارزش‌های مشترک برای واقعیت جدید» نام‌گذاری شده، بیش از 30 نفر از سران دولت‌ها (شامل سران کشورهای گروه 20 و سایر کشورهای کلیدی درگیر در بحران اقتصادی 2008 و 2009)‌، مدیران ارشد بیش از 1000 بنگاه اقتصادی، مدیران مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی، روسای 72 انجمن متولی تغییرات اقلیمی، زیست‌محیطی و … به نمایندگی از 1200 متخصص فعال در این حوزه به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های جامعه جهانی، مدیران مهم‌ترین بنگاه‌های خبر پراکنی جهان، پیش‌گامان قن آوری، رهبران فرهنگی و … شرکت خواهند کرد اما از ایران نماینده‌ای حضور نخواهد داشت.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

ما در این نوشته‌ها سعی می‌کنیم، روایت کنیم، نقاط مورد ادعای منتقدانی را که انگشت بر روی آیاتی از قرآن گذاشته و آن‌را تناقضات می‌نامند، نمونه پنجم از این دست آیات را که برای رفع سوتفاهم، متدینین، به‌عنوان حامیان دین‌شان ملزم به پاسخ‌گویی هستند، مربوط به روایت قرآن از چگونگی عذاب قوم «عاد» است، آیات 19 و 20 سوره «قمر» می‌گوید:

«ما در یک روز نحس، بر سر آنان به‌طور پیوسته، طوفانی سخت فرستادیم، (که) مردم را از جا می‌کند، گویی تنه‌های نخلی بودند که ریشه‌کن شده بودند.»

هم‌چنین آیه 25 سوره «احقاف»، «در ادامه آیات 21 تا 24» شدت طوفان را چنین توصیف می‌کند:

«(طوفان) همه چیز را به دستور پروردگارش نابود می‌کند. پس از طوفان چنان شد که جز خانه‌های‌شان چیزی دیده نمی‌شد…»

طبق این آیات، طوفان سختی که مردم را از جا می‌کند و همه‌چیز را نابود می‌کرد، در یک روز بر سر قوم عاد فرستاده شد و آن‌ها را قتل‌عام کرد، به گونه‌ای که پس از آن طوفان همه مردند و فقط خانه‌های آن‌ها باقی ماند. اما آیه 16 سوره فصلت می‌گوید:

«ما در روزهایی نحس بر سر آنان طوفانی سخت فرستادیم…»

و اما (قوم) عاد، به وسیله تندبادی توفنده و سرکش هلاک شدند، (که خدا) آن را هفت‌شب و هشت‌روز پیاپی بر آنان فرستاد..

و آیات 6 و 7 سوره حاقه می‌گویند:

«و اما (قوم) عاد، به وسیله تندبادی توفنده و سرکش هلاک شدند، (که خدا) آن را هفت‌شب و هشت‌روز پیاپی بر آنان فرستاد..»

منتقدان معتقدند که تناقض آشکار است. و مومنان ممکن است بگویند که آیه 19 سوره قمر فقط از آغاز طوفان سخن می‌گوید و معنای آن لزومن این نیست که کل حادثه در یک روز اتفاق افتاد. اما این توجیه با ظاهر آیه سازگار نیست و هیچ‌کدام از مترجمان برجسته قرآن نیز آیه را چنین ترجمه نکرده‌اند. باز ممکن است بگویند که در متن عربی صفت مستمر «به معنای پیوسته یا ادامه‌دار» آمده است و اگر آن را به واژه یوم «روز» برگردانیم به این نتیجه می‌رسیم که آیه از یوم مستمر «روز پیوسته یا ادامه‌دار»سخن می‌گوید و این می‌تواند دو معنی داشته باشد:‌

1- روزی که طول آن برابر با چند روز معمولی است.

2- چند روز متوالی.‌

و در هر دو صورت تناقض رفع می‌شود. اما اولن دلیل محکمی برای این مدعا «‌که مستمر صفت یوم است» نداریم و مفسران بزرگی مانند علامه طباطبایی «در المیزان» مستمر را وصف طوفان دانسته‌اند و مترجمان برجسته «مانند فولادوند» نیز آیه را بر همین مبنا ترجمه کرده‌اند و ثانین یوم مستمر «روز پیوسته یا ادامه‌دار» اصولن معنای محصلی ندارد و دو معنای مذکور در بالا را با هیچ دلیلی نمی‌توان به این عبارت نسبت داد. معنای اول با عقل ناسازگار است «‌آیا خداوند به‌مدت هشت‌روز کره زمین را از حرکت به دور خورشید بازداشت و نظم منظومه شمسی را برهم زد تا قوم عاد را مجازات کند؟» و دومی خلاف قواعد لغت عرب است «اصولن اگر منظور خداوند از عبارت یوم مستمر چند روز است، آیا استفاده از واژه ایام صحیح‌تر و به فصاحت و بلاغت نزدیک‌تر نیست؟»

اما در این‌جا مشکلات و تناقض‌های دیگری نیز به چشم می‌خورد.

آیه 25 سوره احقاف از طرفی می‌گوید: «شدت طوفان به حدی بود که همه‌چیز را نابود می‌کرد «و البته اگر قرار باشد که عذاب الهی به‌صورت طوفان نازل شود، طبیعی است که چنین خواهد بود. زیرا در غیر این‌صورت، مردمی که در خانه‌های‌شان پناه گرفته‌اند، جان سالم به‌‌در می‌برند و این یعنی نقض‌ غرض از سوی خداوند» و از طرفی «در ادامه» می‌گوید: «پس از پایان طوفان، خانه‌های مردم برجا بود. اولن چه‌طور ممکن است طوفانی که همه‌چیز را نابود می‌کند،‌ حریف خانه‌های مردم عاد نشود؟ مگر خانه‌های مردم  جزو همه چیز نبودند؟ آیا این تناقض نیست؟ چه‌طور ممکن است چنین طوفانی، یک شبانه‌روز «بنا به آیه 25 سوره احقاف» و یا هفت شبانه‌روز «بنا به آیه 7 سوره حاقه» به‌طور پیوسته و مداوم بوزد و در پایان، خانه‌ها «حتا اگر از سنگ و سخره باشند» سالم بمانند؟ دومن اگر خانه‌ها سالم مانده باشند، مردمی هم که در آن‌ها پناه گرفته‌اند سالم می‌مانند؟ ممکن است بگویید طوفان مذکور حاوی گازی کشنده بود و ماندن در خانه نمی‌توانست آن ها را نجات دهد. اما اگر خدا می‌خواست  قوم عاد را با گاز خفه کند چه نیازی به طوفانی بود که همه چیز از جمله گیاهان و درختان و حیوانات بی‌گناه را از جا کنده و نابود کند؟ یک باد یا طوفان معمولی حاوی گازی که فقط برای انسان کشنده باشد برای مجازات آن‌ها کافی بود.

از این‌ها گذشته، در آیات مورد بحث نکته پرسش‌برانگیزی وجود دارد و آن این‌که آیا لازم بود طوفان مذکور «با قدرت و شدتی که در این آیات توصیف شده است» هفت شبانه‌روز به‌طور پیوسته بوزد تا قوم عاد را تارومار کند؟

نمونه ششم از این آیات،  آیه 62 سوره «زمر» می‌گوید خدا خالق همه چیز است…

اما آیه 125 سوره صافات، خداوند را «بهترین خالق‌ها» معرفی می‌کند:

«آیا بعل را می‌پرستید و بهترین خالق‌ها را وامی‌گذارید؟»

باز هم تناقض آشکار است. زیرا طبق آیه اول، خالق همه‌چیز، خداست و به عبارت بهتر: «در جهان فقط یک خالق وجود دارد،» اما آیه دوم می‌گوید: «به غیر از خدا هم موجوداتی هستند که چیزهایی خلق می‌کنند، ولی خدا در خلق کردن، از آن‌ها برتر است و بهتر عمل می‌کند و این با گزاره «خالق همه چیز، خداست» تناقض دارد‌.»

البته در این‌جا یک نکته دیگر نیز قابل تامل است. یک بمب اتمی را در نظر بگیرید. از آن‌جا که این بمب، بالاخره یک «شیی = چیز» است، مطابق آیه 62 سوره زمر (که می‌گوید: «خدا خالق همه چیز است») خالق آن، خداست نه سازندگان آن. اما این سخن چه معنای معقولی می‌تواند داشته باشد؟ برای واژه «خلق کردن» چه معنایی می‌توان در نظر گرفت که مطابق آن، خدا خالق بمب اتمی است نه انسان؟ هر معنایی که برای «خلق کردن» در نظر بگیرید، خواهید دید که مطابق آن، یکی از دو آیه مورد بحث دچار مشکل می‌شود.

نمونه هفتم یکی از آیات بسیار زیبا و پر معنای قرآن، آیه 134 سوره بقره است:

«آن جماعت را روزگار سپری شد، آن‌چه آن‌ها کردند، از آن آن‌هاست و آن‌چه شما می‌کنید، از آن شماست، و شما را به‌خاطر اعمال آن‌ها مورد سوال و مواخذه قرار نمی‌دهند.»

مطابق این آیه، هر کس مسوول اعمال خودش است نه اعمالی که گذشتگان یا دیگران انجام داده‌اند و این قاعده‌ای است عقلی، اخلاقی و وجدانی که جای هیچ چون و چرایی ندارد. اما خود قرآن به این قاعده پایبند نمی‌ماند و در بسیاری از موارد، خصوصن در برخورد با یهودی‌ها، مخالفان خود را به‌خاطر اعمالی که گذشتگان‌شان مرتکب شده‌اند مورد سرزنش و ملامت قرار می‌دهد. آیه 87 سوره «بقره» خطاب به یهودیان می‌گوید:

و چون به آنان گفته شود:‌ به آن‌چه خدا نازل کرده ایمان بیاورید، می‌گویند: ‌»ما به آن‌چه بر (پیامبر) خودمان نازل شده ایمان می‌آوریم، و غیر آن را… انکار می‌کنند.

«و همانا به «موسا» کتاب (تورات) را دادیم و پس از او پیامبران را پشت سر هم فرستادیم و به «عیسا‌بن‌مریم» معجزه‌های آشکار بخشیدیم و او را با روح‌القدس تایید کردیم، (پس چرا) هرگاه پیامبری چیزی را که خوش‌آیند شما نبود برای‌تان آورد، کبر ورزیدند و گروهی را دروغ‌گو خواندید و گروهی را کشتید؟»

آیه 91 سوره بقره نیز می‌گوید:

«و چون به آنان گفته شود:‌ به آن‌چه خدا نازل کرده ایمان بیاورید، می‌گویند: ‌»ما به آن‌چه بر (پیامبر) خودمان نازل شده ایمان می‌آوریم، و غیر آن را… انکار می‌کنند.» بگو: «اگر مومن بودید، پس چرا پیش از این، پیامبران خدا را می‌کشتید؟»

آیه 183 سوره «آل‌عمران» نیز می‌گوید:

(به آنان)بگو:‌ «قطعن پیش از من،‌ پیامبرانی بودند که دلایل آشکار را با آن‌چه گفتید، برای شما آوردند. اگر راست می‌گویید، پس چرا آنان را کشتید؟»

آیه 59 سوره اسرا نیز علت عدم ارایه معجزه از طرف خدا و برای مخاطبان پیامبر اسلام را می‌گوید:

«و (چیزی) ما را از فرستادن معجزات (برای شما امت پیامبر اسلام) باز نداشت جز این‌که پیشینیان، آن‌ها را به دروغ گرفتند، و (به‌عنوان مثال) به ثمود ماده شتر دادیم که (پدیده‌ای) روشن‌گر بود، ولی به آن ستم کردند…»

یعنی خداوند به این دلیل به پیامبر اسلام معجزه نمی‌دهد که در گذشته‌های دور برای هر امتی که معجزه فرستاد، آن امت قدر آن معجزه را ندانستند و آن را تکذیب کردند. به عبارت دیگر امت پیامبر باید چوب گناهان قوم نوح و ثمود و عاد و… را بخورد.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

مسوولان «کمیته کار با زنان تاجیکستان» می‌گویند، مهاجرت زنان تاجیک به کشورها خارجی، به ویژه روسیه افزوده است. «سمنگل تغایوا» رییس کمیته کار با زنان گفت، اگر در سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد زنان مهاجر کمی‌ بیش‌تر از ۲۱ هزار نفر را تشکیل می‌داد این شماره در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۴۸ هزار نفر رسیده است.

خانم تغایوا می‌گوید، اکثر این زنان مهاجر در پی وزنینی بار زندگی به مهاجرت کاری رفته‌اند.  قسمت اصلی این زنان برای دریافت جای کار، برای دریافت مبلغ برای تربیت فرزندان خود رفته‌اند. در دولت روسیه آن‌ها امکان دریافت بیش‌تر جای‌ها کاری را دارند، افزود او. «سنوبر» یک خانم تاجیک نیز می‌گوید او و دو فرزندش را بی‌کاری و محتاج‌بودن مجبور کرده است، که به روسیه بروند.

وی گفت: «اگرچی به سختی روز خود را می‌گذراند، ولی‌ خوش‌حال از آن است، که می‌تواند با مبلغ جمع‌آورده خود فرزندانش را به دانش‌گاه وارد کند. این خانم تاجیک می‌گوید در یکی از بازارها شهر پیرم» روسیه به تجارت مشغول است و زندگی‌ خودرا از حساب فروش میوه‌ها خشک می‌گذراند.

در همین حال سازمان‌ها حامی حقوق زنان از افزایش مهاجرت آن‌ها به روسیه نگرانند و می‌گویند دولت هرچی زود از این روند جلوگیری کند. «آینهال بابانزراوا» فعال حقوق زنان و رهبر سازمان اجتمای «پیرسپیکتوا پلیوس» که بارها به روسیه رفته، از وضع مهاجران آگاه است می‌گوید «اکثر زنان تاجیک به‌دلیل ندانستن زبان و نداشتن اختصاص در روسیه رنج می‌کشند.»

قسمت اصلی این زنان برای دریافت جای کار، برای دریافت مبلغ برای تربیت فرزندان خود رفته‌اند

وی می‌گوید «ما تاجیکان یک رسم داریم، که اگر یک نزدک‌مان در مسکو باشد، حتمن به آن‌جا می‌رویم. آن‌هایی که از تاجیکستان به روسیه می‌روند زبان روسی را نمی‌دانند، قانون و قواعد آن کشور را خوب نمی‌دانند. برای هامن تلاش می‌کنند به شهرهای بروند، که نزدکان‌شان در آن‌جا هستند.»

حدود پنجاه درصد ساکنان تاجیکستان کم‌بزاعت‌اند و بیش‌تر از یک ملیون ساکن کشور در مهاجرت کاری در روسیه قرار دارند. مقامات تاجیکستان می‌گویند تنها در سال گذشته مهاجران تاجیک بیش‌تر از ۱ ملیارد و ۸۰۰ ملیون دالر به تاجیکستان انتقال داده‌اند، که آن مبلغ اندکی‌ کم‌تر از بودجه سالانه دولت تاجیکستان است.

ولی‌ کارشناسان تاجیک می‌گویند، دولت این کشور تا هنوز نتوانسته است از کاروان بزرگ مهاجران خود حمایت بکند، که روزگار بیش‌تر از نصف اهالی تاجیکستان از حساب رنج و زحمت آن‌ها می‌گذرد.

آن‌ها می‌گویند حتا دولت این کشور نمی‌تواند در‌باره شرایط بد و باش مهاجران خود با مقامات روسیه زبان یابد، که سالانه در آن کشور بیش‌تر از ۶۰۰ مهاجر تاجیک با آلت‌ها مختلف، از جمله از طرف تاسرها روس کشته می‌شوند.

در حالی‌ که اکنون از آمدن تابت زنان تاجیک از روسیه نیز گزارش می‌شود. از روی معلومات رسمی در سال ۲۰۰۹ در میان ۶۸۰ تابت مهاجران تاجیک، که به وطن آورده شد در میان آن‌ها ۵۱ تابت مهاجر زنان نیز بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، فرهاد تارم به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران پس از ارجای حکم وی به دایره اجرای احکام در زندان ارومیه اعدام شده است.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی‌، فرهاد تارم از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰٨ میلادی در کردستان عراق ساکن بوده است. نام‌برده بعد از سال ۲۰۰٨ به ایران باز می‌گردد و پس از یک ماه توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی دستگیر و به بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات در شهر ارومیه انتقال داده می‌شود.

پس از گذشت چند ماه از دستگیری، دادگاه انقلاب شهر ارومیه طی حکمی به اتهام عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران، فرهاد تارم را محکوم به اعدام کرد.


 


دکتر آویده مطمئن‌فر/ رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

صدها میلیون نفر در سراسر جهان چای می‌نوشند و سالانه سه‌میلیارد کیلوگرم چای در سراسر جهان تولید می‌شود. من خودم هیچ غذا یا نوشیدنی دیگری نمی‌شناسم که به اندازه‌ی «چای سبز» خواص درمانی داشته باشد. چای سبز از برگ‌های بخار پز شده «کاملیاسینسیس» به دست می‌آید و به مدت حداقل چهار هزار سال، به‌عنوان یک دارو در چین استفاده می‌شود. در اوایل ماه ژانویه سال جاری، مطالعه‌ی منتشر شده در مجله علمی «فیتومدیسین» (Phytomedicine) اظهار داشت که بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌های دانش‌مندان دانش‌گاه «نیوکاسل»، نوشیدن چای سبز به‌طور منظم می‌تواند از مغز، در برابر بیماری «آلزایمر» و دیگر اشکال بیماری‌های مغزی محافظت کند.

فواید نوشیدن چای سبز مرا به یاد «پارادوکس فرانسوی» می‌اندازد. سال‌ها همه از این‌که فرانسوی‌ها با وجود رژیم غذایی غنی و چرب، کم‌تر از آمریکایی‌ها از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند شگفت‌زده بودند. جواب این معما در شراب قرمز بود که حاوی «رسوراترول»، «پلی‌فنل» موجود در پوست انگور است که اثرات منفی سیگار و رژیم غذایی چرب را محدود می‌کند. در یک مطالعه در سال 1997 در دانش‌گاه «کانزاس»، مشخص شد که «پلی‌فنل کاتشین»، به ویژه «اپیگالو کاتشین گالات» (EGCG) که در چای سبز موجود است، دو برابر از رسوراترول قوی‌تر است. این «آنتی اکسیدان» قدرت‌مند، می‌تواند شیوع خیلی پایین بیماری‌های قلبی در میان مردان ژاپنی را توضیح دهد. با وجود این واقعیت که هفتاد‌و‌پنج درصد از آن‌ها سیگاری هستند.

چای سبز، «اولونگ» (oolong) و سیاه‌و‌سفید همه از برگ‌های «کاملیاسینسیس» به دست می‌آیند، اما آن‌چه به چای سبز این خواص را می‌دهد، این واقعیت است که برگ چای سبز بخار پز شده است که مانع از اکسید‌شدن «اپیگالو» کاتشین گالات می‌شود. چای سیاه، سفید و اولونگ از برگ چای تخمیر‌شده به دست می‌آیند و شامل ترکیبی دیگر از اپیگالو کاتشین گالات هستند و خواص دیگری دارند.

چای سبز با افزایش «کلسترول(HDL)‌«، کاهش «کلسترول‌(LDL)‌‌« و «تری گلیسیریدها» به کنترل سطح کلسترول کلی کمک می‌کند.

ما از سال ۱۹۹۴ تا به حال می‌دانستیم که نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان مری در مردان و زنان چینی را به‌شدت کاهش می‌داده است. در مطالعه‌ی جدیدی که در ژاپن انجام شده، ارتباط بین مصرف چای سبز و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان در جمعیت زیادی مورد مطالعه قرار گرفت. این مطالعه در سال ۱۹۹۴ در شمال ژاپن، جایی که چای سبز به‌طور گسترده مصرف می‌شود آغازشده بود. 80 درصد از جمعیت این منطقه چای سبز می‌نوشند و بیش از نیمی از آن‌‌ها مصرفی بیش از سه فنجان در روز دارند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه هیچ سابقه سکته مغزی، بیماری قلبی و یا سرطان نداشته‌اند و برای مدت ۱۱‌سال برای همه علل مرگ و تا هفت‌سال برای علل خاص مرگ مورد مطالعه قرارداشتند. مطالعه نشان داد که مصرف چای سبز به‌صورت معکوس با تمام علل مرگ و بیماری‌های قلبی، عروقی در ارتباط است و شرکت‌کننده‌گانی که پنج فنجان یا بیش‌تر در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که یک فنجان چای سبز در روز مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد کم‌تر خطر مرگ و بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

محققان هلندی هم‌چنین دریافته‌اند که افرادی که بیش از شش فنجان چای در روز می‌نوشند ۳۶ درصد کم‌تر خط ابتلا به بیماری‌های قلبی در مقایسه با کسانی که کم‌تر از یک فنجان چای در روز می‌نوشند دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای قلبی، عروقی نوشیدن چای سبز می‌تواند توسط «آنتی اکسیدان‌ها» توضیح داده شود. «فلاونوئیدهای» محتوی در چای احتمالن در این کاهش خطر موثر هستند، اما هنوز مکانیزم آن نامعلوم است.

چای سبز با افزایش کلسترول‌HDL، کاهش کلسترول LDL‌و تری گلیسیریدها به کنترل سطح کلسترول کلی کمک می‌کند. اثرات چای سبز در افزایش سوخت و ساز بدن به سوزاندن کالری بیش‌تر و کاهش وزن کمک می‌کند. هم‌چنین، چای سبز در نوسازی سلول‌های پوست اثر دارد و با حفاظت پوست در برابر نور خورشید برای جلوگیری از علایم پیری زودرس و خشکی پوست موثر است. نوشیدن چای سبز به‌دلیل تنین (Tannin) موجود در آن که خواص ضد‌باکتری دارد، می‌تواند از پوسیدگی دندان و مسمومیت غذایی جلوگیری کند.

عارضه جانبی منفی گزارش‌شده از چای سبز تاکنون عمدتن به‌دلیل «کافئین»، بی‌خوابی است، اما سطوح کافئین موجود در چای سبز حتا کم‌تر از سطح موجود در قهوه است و این معلوم نیست که آیا از بین بردن کافئین باعث مخدوش‌شدن فعالیت‌های چای سبز بشود. زنان باردار و زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند باید مصرف چای سبز خود را محدود کنند. از آن‌جا که چای می‌تواند بر شیر مادر تاثیر بگذارد، ممکن است اختلالاتی در خواب نوزادان ایجاد کند. مصرف چای سبز در نوزادان و کودکان به دلیل تنین موجود در چای سبز، که می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد، به کم‌خونی اختلال «میکروسیتیک» (microcytic) مرتبط شده است. چای سبز باید دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از تجویز آهن استفاده شود. افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی باید از چای سبز اجتناب کنند، زیرا چای سبز می‌تواند تولید اسید معده را افزایش دهد. ترکیبات پلی فنول در چای سبز می‌تواند اثر درمانی (bortezomib)‌ داروی مورد استفاده در درمان سرطان را مخدوش کند. بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند باید از مصرف چای سبز و ترکیبات آن اجتناب کنند.

در هر حال در پایان به‌خاطر بسپارید که یک قوری چای، می‌تواند هم‌راه آسایش شما در تنهایی و شریک لذت در یک جمع باشد. یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید‌: «نوشیدن یک فنجان چای در روز، دارو ساز را ورشکسته می‌کند.»


 


Dr. Avideh Motmaen-Far, Osteopath D.O. /Radio Koocheh

avideh@koochehmail.com

Hundreds of millions of people drink tea around the world. Three billion kilograms of tea are produced each year worldwide. Personally, I do not know any food or drink reported to have as many health benefits as green tea.  Green tea is made from steamed leaves of Camellia Sinesis and has been used as a medicine in China for at least 4,000 years.  Today, researchers are providing evidences for the health benefits associated with drinking green tea for so long. Early January of this year, a study, published in the academic journal, Phytomedicine, stated that according to latest research by scientists at Newcastle University, by regularly drinking green tea, the brain could be protected against Alzheimer’s and other forms of dementia.

The benefits of drinking green tea reminds me of the “French Paradox.” For years, everyone was astonished why despite a diet rich in fat, the French enjoys a lower incidence of heart disease than Americans. The answer was found in red wine, which contains Resveratrol, a polyphenol contained in grape skin that limits the negative effects of smoking and a fatty diet. In a study in 1997 at the University of Kansas, it became obvious that catechin polyphenols, particularly Epigallo Catechin Gallate, EGCG contained in green tea, is twice as powerful as Resveratrol. This powerful anti-oxidant can explain the low rate of heart disease among Japanese men despite the fact that seventy-five percent of them are smokers.

Green tea helps to control the overall cholesterol levels by increasing HDL cholesterol, decreasing LDL cholesterol and triglycerides.

Green, oolong, and black teas are all Camellia sinensis leaves. But what gives green tea its  properties is the fact that green tea leaves are steamed, which prevents the EGCG oxidization. The black and oolong tea leaves are fermented, which converts EGCG into another compound.

We already knew since 1994 that drinking green tea decreased drastically the risk of esophageal cancer in Chinese men and women. A recent study done in Japan, examined the association between green tea consumption and mortality due to all causes, cardiovascular diseases and cancer within a large population. This study was initiated in 1994, in northeastern Japan, where green tea is widely consumed. 80 percent of the population of this region drinks green tea and more than half of them consume 3 or more cups and day. The participants in the study, had no history of stroke, coronary heart disease, or cancer, were followed for up to 11 years for all-cause death and for up to 7 years for specific-cause death. The study concluded that green tea consumption was inversely associated with death due to all causes and due to cardiovascular disease and amazingly compared to participants who consumed less than 1 cup of green tea per day, those who consumed 5 or more cups had a 16 percent lower risk of all-cause mortality and cardiovascular diseases mortality.

Researchers in Netherlands also found that people who drink more than six cups of tea per day has 36 percent lower risk of heart disease compared to those who drink less than one cup of tea per day. Research suggests that the cardiovascular benefits of drinking tea might be explained by antioxidants. Flavonoids in tea are probably contributing to this reduced risk, but the mechanism still remains unknown.

Green tea helps to control the overall cholesterol levels by increasing HDL cholesterol, decreasing LDL cholesterol and triglycerides.  It helps to burn more calories by its boosting effects on metabolism. It also helps in the renewal of skin cells, and elevates the skin protection against sun exposure which will help to avoid premature signs of aging and dry skin. Drinking green tea helps preventing tooth decay and food poisoning because the tannins in green tea may have antibacterial properties. The negative side effect reported for green tea so far is mostly insomnia due to caffeine. But the levels of caffeine in green tea are lower than the levels found on coffee. It is unknown whether removing caffeine alters green tea’s activities. Pregnant women and women who breast feed should limit their intake of green tea. Because tea can pass into breast milk, it may cause sleep disorders in nursing infants. Green tea ingestion in infants has been linked to impaired iron metabolism and microcytic anemia because the tannin content in green tea may reduce the bioavailability of iron. Green tea should be taken either 2 hours before or 4 hours following iron administration. Individuals with peptic ulcers may want to avoid green tea because it can stimulate the production of gastric acid.  The polyphenolic constituents in green tea can negate the therapeutic effect of bortezomib, a drug used to treat cancer. Patients undergoing chemotherapy should avoid green tea and green tea based products.

Strange how a teapot can represent at the same time the comforts of solitude and the pleasures of company. An ancient Chinese Proverb says: ”Drinking a daily cup of tea will surely starve the apothecary.”


 


خبر / رادیو کوچه

از روز پنج‌شنبه، حساب بانکی شبکه تلویزیونی «پرس‌تی.وی» تلویزیون انگلیسی زبان متعلق به دولت جمهوری اسلامی، در انگلیس مسدود شده است.

به نقل از روزنامه تایمز چاپ لندن، حساب بانکی اصلی شبکه «پرس تی.وی» در بانک «نشنال وست مینستر بانک» مسدود شده است.

بنا بر این گزارش «لورن بوت» خواهر همسر تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، که برای «پرس تی.وی» کار می‌کند و اخیرن مسلمان شده است، از تصمیم بانک مبنی بر مسدود کردن حساب این موسسه انتقاد کرد و گفت این تصمیم با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

لورن بوت افزود هدف از این کار جلوگیری از فعالیت رو به شکوفایی موسسه‌ای است که در عرصه سیاسی بر روی‌دادهایی نور می‌تاباند که دیگر آژانس‌های خبری ترجیح می‌دهند در تاریکی نگه دارند.

مشاور حقوقی «پرس تی.وی» در لندن گزارش داده است که بانک «نشنال وست مینستر بانک» از دادن توضیح در مورد این اقدام خود، خودداری کرده است.

بیشتر بخوانید:

«مسدود شدن حساب‌های یک شبکه ایرانی در بریتانیا»


 


خبر / رادیو کوچه

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه از بازداشت «دو عضو القاعده» در شهرستان سردشت، در جنوب آذربایجان غربی خبر داده است. هر دو شهروند بازداشت شده متهم به تبلیغ برای آیین وهابیت هستند.

به گزارش ایرنا و به نقل از «یک منبع مطلع»، دو شهروند سردشتی به نام‌های «نعمت و ناصر»، در دو روز گذشته و «با تلاش شبانه‌روزی» نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و به زودی محاکمه خواهند شد.

این در حالی است که اشاره‌ای به جزییاتی در مورد دستگیری این دو تن و اتهام آن‌ها نشده و تنها به این نکته اکتفا کرده است که از دستگیرشدگان تعدادی جزوه و کتاب در خصوص وهابیت به دست آمد.

ایران طی سال‌های اخیر ضمن ابراز نگرانی از گسترش «وهابیت» در کشور، برخی گروه‌های سنی مخالف را به ارتباط با سنی‌های تندروی وهابی متهم می‌کند.

لازم به اشاره است شهرستان سردشت در منتهی الیه جنوبی استان آذربایجان غربی در همسایگی مهاباد، و پیرانشهر قرار دارد و با استان کردستان ایران و منطقه کردستان عراق هم‌جوار است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت هفت عضو القاعده در ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، آنتونیو پاتریوتا وزیر امور خارجه برزیل اعلام کرد کشورش دیگر دست به تلاشی جدید برای میانجی‌گری میان قدرت‌های بزرگ و تهران برای حل و فصل بحران اتمی ایران نخواهد زد.

به گزارش رویترز، آقای پاتریوتا که از اول ژوئن به سمت وزیر امور خارجه برزیل برگزیده شده تاکید کرد که برزیل هم‌چنان معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای حل و فصل بحران اتمی ایران است.

او هم‌چنین در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر ایران ابراز تردید کرد و گفت مشخص نیست که این تحریم‌ها باعث تغیر موضع ایران در زمینه غنی‌سازی اوارنیوم شود.

ترکیه و برزیل برای حل و فصل بحران اتمی ایران اقدام به میانجی‌گری کردند که تلاش این دو کشور از سوی غرب رد شد. برزیل هم‌چنین با رای منفی به تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد خشم آمریکا را برانگیخت.

لازم به اشاره است تلاش‌های کشورهای عضو گروه 1+5 که آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان آن را تشکیل می‌دهند، برای گفت‌و‌گو با ایران بر سر برنامه اتمیش به جایی نرسیده است. هم‌چنین در هفته جاری مذاکرات دو روزه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در استانبول ترکیه با شکست مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

«کناره‌گیری مسوول تحریم‌های ایران در خزانه‌داری آمریکا»


 


رادیو کوچه

بنیاد سلامت روانی در بریتانیا خواهان رسیدگی جدی به مشکلات خواب و عوارض جانبی آن شده است. این بنیاد با انتشار گزارشی، بی‌خوابی را با ایجاد مشکل در روابط عاطفی، خستگی‌پذیری بالا و فقدان تمرکز فکری مرتبط دانسته است.

پیش از این محققان از ارتباط بی‌خوابی با افسردگی، ضعف ایمنی بدن و بیماری قلبی خبر داده بودند.

بنیاد سلامت روانی در بریتانیا می‌گوید پزشکان باید با مشکلات خواب و عوارض جانبی آن به طور جدی برخورد کنند.

گفته می شود حدود ۳۰ درصد از شهروندان بریتانیا به نحوی دچار مشکلات خواب هستند.

گزارش بنیاد سلامت روانی نشان می‌دهد احتمال برخورد مبتلایان به بی‌خوابی با مشکل در روابط عاطفی چهار برابر بیش‌تر از سایر افراد است.

این گزارش می‌افزاید این افراد سه برابر بیش‌تر از دیگران دچار افسردگی و فقدان تمرکز ذهنی می‌شوند.


 


رادیو کوچه

تیم سوم مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا به میزبانی قطر روز جمعه مشخص می‌شود. در بازی رده‌بندی، کره جنوبی در مقابل ازبکستان به میدان می‌رود.

در نیمه نهایی، ازبکستان 6 به صفر از استرالیا شکست خورد. کره جنوبی هم پس از تساوی 2- 2، در ضربات پنالتی به ژاپن باخت.

داور بازی رده بندی، عبدالمالک از سنگاپور است.

کره جنوبی با وجود موفت‌های مداوم در صعود به جام‌های جهانی، در 51 سال گذشته، قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده است.

اولین و آخرین موفقیت ازبکستان در آسیا هم به سال 1994 باز می‌گردد، که قهرمان بازی‌های آسیایی هیروشیما شد.

مسابقه فینال این دوره از بازی‌ها را ژاپن و استرالیا در روز شنبه برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«ژاپن به سختی از پس کره برآمد»


 


جمعه  8 بهمن  1389 /  28 ژانویه  2010

note3اجرا: دامون

note3استودیو: دامون

note3تقویم تاریخ

note3روزنگاشت – «این طرح ها تصادفی نیست» – محبوبه

note3کوچه سلامتی – «معجزه‌ی نوشیدنی» – آویده مطمئن‌فر

note3بخش اول خبرها

note3رادیو لیچار – (‌گزیده‌ی هفته) – فرورتیش

note3مجله خبری تاجیکستان – «صف زنان مهاجر تاجیک در روسیه می‌افزاید» – کیومرث

note3بخش دوم خبر‌ها

note3مجله جاماندگان – «‌روایت روز نحس از بهترین خالق‌ها» – شراره سعیدی

note3اقتصاد در هفته‌ای که گذشت – «مرگ انسان لای چرخ‌های اقتصاد ایران» – نیلوفر دهنی

note3مهارت‌های زندگی – «‌هنری برای جذب انرژی مثبت» – سیمین

note3بخش سوم خبرها


 


رحیم همتی

منبع: کردانه

حسین راضی ازاولین کنش‌گران سیاسی، اجتماعی، فرهنگی درایران قرن بیستم به‌ویژه دردهه بیست از نسل تازه روزگار خودش بود، که ازاستان فارس در دوره دانش‌جویی  مبارزه با رجال انگلوفیل معروف به «سیدنورالدین» و باند سردار فاخرحکمت که تا آخر عمر رییس مجلس وابسته به دربار بود آغاز نمود. وی ازبنیان‌گزاران جنبش دانش‌جویی  که دریک راه‌پیمایی در میدان بهارستان قرارداد نفت با شرکت انگلیسی را پاره کرد، ازهم‌راهان و موسسان «نهضت خداپرستان سوسیالیست» با محمد نخشب  بود. حسین راضی به مبارزات رهایی بخش هم‌راه با دوستانش از نهضت مقاومت ملی به بعد نیز تداوم بخشید.

چپ اخلاق‌گرا؟

در اوایل دهه 1320 برای مقابله با فشارها از سوی گروه‌های خودفروخته و در واکنش به وضعیت عقاید سیاسی و اقتصادی موجود در جامعه، جلسات کوچک و پراکنده‌ای توسط دانش‌جویان تشکیل می‌شد. در این میان دو گروه عمده آن‌ها به رهبری جلال آشتیانی و محمد نخشب، فعالیت مشترکی را آغاز کردند و سازمانی به‌نام «نهضت خداپرستان سوسیالیست» را در سال با مضمون و هویت ملی- مذهبی در ایران، پس از شهریور 1320 تشکیل دادند. این نهضت به لحاظ فکری و فلسفی، توحید را به عنوان جهان‌بینی پذیرفته و به لحاظ اقتصادی به سوسیالیسم گرایش داشت و به لحاظ سیاسی در صدد مبارزه با استبداد و خواهان دخالت مردم در سرنوشت خود بود. روش مبارزه آن‌ها ابتدا مخفی بود تا بتوانند کادرسازی کرده و در‌ صورت فعالیت‌های علنی از این نیروها بهره برند.

این گروه اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی  اجتماعی و انقلابی و طرز فکر خدا‌پرستی و به عنوان تکیه‌گاه فلسفی و معنوی جهت رهبری مبارزه مردم  ایران و تحول اجتماعی و دگرگون کردن کامل نظام موجود معرفی می‌کردند

این گروه اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی  اجتماعی و انقلابی و طرز فکر خدا‌پرستی و به عنوان تکیه‌گاه فلسفی و معنوی جهت رهبری مبارزه مردم  ایران و تحول اجتماعی و دگرگون کردن کامل نظام موجود معرفی می‌کردند و البته این هم زوری نبود که سایر اقلیت‌ها نتوانند در این تشکل حضور داشته باشند. اعتقادشان به سوسیالیسم به‌گونه‌ای بود که آن را مظهر حق‌طلبی و عدالت‌خواهی انسان‌ها می‌دانستند. ابعاد ماتریالیستی و جبرگرایانه مارکسیسم را قبول نداشتند. این‌ها هم‌چنین غرب و شرق را به دلیل انحطاط اخلاقی سیاست‌های امپریالیستی نبود و نبود ایمان توحیدی، مادی‌گرایی، استبداد و استعمار نقد می‌کردند. در واقع به نوعی حکومت بر مبنای تفکرات توحیدی اعتقاد داشتند که سیاست‌های سوسیالیستی را در پیش بگیرد و تحت تفکرات والا و برتر قرار داشته باشد. اهمیت رهبری در نظریه این گروه مبنای جمعی و اهمیتی بنیادین داشت در نگاه این گروه  حکومت داری با اجرای اصل شورا، دموکراسی اصیل تحقق می‌یافت.

درواقع ایدئولوژی سوسیال دمکراتیک که بر پایه دموکراسی و خداپرستی و نفی مادی‌گرایی قرار داشت مبنای ایدئولوژی این گروه را تشکیل می‌داد و نخشب با تلفیق برابری، آزادی و ایمان به خدا، اندیشه ای را تبیین و تبلیغ کرد که ترکیبی از سه بعد بود که هیچ یک از عناصر آن را نمی‌توان از دیگری منفک کرد. حسین راضی که یکی از هم‌راهان نخشب صاحب نوشته و مقالاتی پیرامون تفکرات این تشکل می‌باشد  نوشته‌ها و اثار ایشان نشان‌دهنده آن است که وی هم‌چنان به اخلاق در سیاست و سوسیالیسم همگام با دموکراسی اعتقاد راسخ داشت و امید به اتحاد نیروهای چپ که ایدئولوژی بر مبنای‌شان بر مبنای اخلاق  بود داشت تا بتوانند بر مبنای خرد جمعی و تعامل جامعه استبداد‌زده را به رهایی برسانند.   آری حسین راضی از تبار خداپرستان سوسیالیست از جامعه فکری مبارزاتی ایران درگذشت‌.


 


رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، امین متوسل‌زاده بازی‌کن تیم فوتبال باش‌گاه راه‌‌آهن شهر ری، با شرکت در مراسم انتخاب ورزش‌کاران برتر بازی جوان‌مردانه سال 2010 در سوییس جایزه خود را دریافت کرد.

امین متوسل زاده که به واسطه رفتار جوان‌مردانه‌اش دربازی فصل گذشته تیم‌های مقاومت‌سپاسی و استیل‌آذین کاندیدای دریافت جایزه بازی‌ جوان‌مردانه سال 2010 جهان شده‌ بود عنوان کرد: «در فرهنگ ورزش ایران رفتار جوان‌مردانه از گل زدن، برنده شدن یا مدال گرفتن مهم‌تر است.»

به گزارش ایسنا، امین متوسل‌زاده پیش از برگزاری مراسم انتخاب ورزش‌کاران برتر بازی جوان‌مردانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «فصل گذشته در رقابت‌های لیگ برتر ایران و در شرایطی که موقعیتی برای گل‌زنی داشتم، به خاطر آسیب‌دیدگی بازیکن حریف، توپ را به بیرون فرستادم. تماشاگران تیم ما برای لحظاتی مبهوت شده بودند اما، بلافاصله شروع کردند به تشویق من. مربیان و هم‌بازی‌هایم نیز از من ناراحت نشدند چون در فرهنگ ما رعایت این مسایل برای ورزش‌کاران مهم است.»

در مراسمی که پنج‌شنبه شب در لوزان سوییس برگزار شد، امین متوسل‌زاده به عنوان نفر اول بازی جوان‌مردانه معرفی شد. ورزش‌کاری در رشته دوومیدانی از کشور لیتوانی و کشتی‌گیری از چین به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی شدند و به سه ورزش‌کار دیگر نیز دیپلم افتخار داده شد.

لازم به اشاره است کشتی‌گیر چینی که به عنوان نفر سوم معرفی شده است، در بازی‌های آسیایی گوانگ جو پس از پایان رقابتی نفس‌گیر با سعید احمدی در حالی که کشتی‌گیر ایرانی به شدت آسیب دیده بود، او را روی دوش خود بلند کرده و به رختکن رسانده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با گسترش تظاهرات ضد‌دولتی در مصر، محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل و سیاست‌مدار اپوزوسیون مصری وارد قاهره شده است.

این در حالی است که آقای برادعی ساعاتی پیش از ترک اتریش به مقصد قاهره، اعلام کرد چنان‌چه از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سیاسی مصر را بر عهده گیرد.

به گزارش الجزیره، در جریان درگیری‌های چند روز گذشته یک معترض  در منطقه سینا به ضرب گلوله کشته شد. به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان در ناآرامی‌های مصر که در شهرهای قاهره، سوئز و اسماعیلیه رخ داده به هفت تن رسیده‌ است.

حزب حاکم گفته است که آماده شنیدن نارضایتی‌های مردم هم‌چون بیکاری است، اما هم‌زمان به سرکوب مخالفان ادامه داده و حدود ۱۰۰۰ نفر را بازداشت کرده است.

به گزارش رویترز، آقای برادعی که در هنگام ورود به قاهره اعلام کرد به معترضان می‌پیوندد، در ادامه افزود: «ای کاش مجبور نبودیم برای فشار بر رژیم به خیابان‌ها بریزیم.»

انتظار می‌رود روز جمعه که میلیون‌ها نمازگزار به مسجد می‌روند، اعتراضات مردمی نیز گسترده‌تر شود.

آقای برادعی از جمله شخصیت‌های سیاسی مصر است که در سطح جهان نیز از مقبولیت سیاسی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت صدها معترض در مصر»

«افترازنی علیه محمد البرادعی در مصر»

ویدئو:

«بحران در مصر»


 


برمک بهداد / روزنامه‌نگارمستقل

این نوشته در پی آن‌ است که به‌طور اجمالی به برخورد دو جانبه و دور از ذهن  اداره‌ی مهاجرت سوئد و وزیر مهاجرت آن آقای توبیاس بیلستروم بپردازد.

در حالی که آزادی بیان و حقوق مدنی و و حقوق شهروندی  از خصایص و  نمونه‌هایی بارز از یک جامعه‌ی باز و پیش‌رفته را نشان می‌دهد و روز‌به‌روز بر اهمیت و جنبه‌های آن بیش‌تر تاکید و  اضافه می‌شود‌ بر دولت‌مردان لازم است که هرچه بیش‌تر بر حفظ و گسترش این دست‌آوردهای مهم بشری  پافشاری بکنند.

یکی از بهترین کشورهایی که تابه‌حال توانسته است چهره و سیمایی درخور توجه و مدرنی از این مفاهیم را  به جامعه‌ی خود و به تبع آن تاثیر مثبتش برکشورهای دیگر متبادر بکند سوئد بوده است. یکی از نمونه‌های برجسته‌ی چنین موردی‌، قانون مربوط به مطبوعات است که در سال 1766 به تصویب رسیده است و به مثابه‌ی اولین منشور آزادی بیان به‌شمار می‌رود.

در این‌جا بیش‌تر مقصد این است که نقبی به مسئله‌ی آزادی بیان و حقوق مدنی و نیز ارتباط آن با برخوردهای نامعقول و عجیب‌ و غریب اداره‌ی مهاجرت‌ با روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی‌ ایرانی  زده بشود.

سوال اصلی این‌جاست که اداره‌ی مهاجرت و وزیر آن آقای بیلستروم به چه حقی و تحت چه شرایطی  به‌خود اجازه می‌دهند در زمانی که بیش از همیشه مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی مردم ایران گسترش پیدا کرده است‌ و صدای اعتراضات توده‌های به جان آمده‌ی مردم از دولت جمهوری اسلامی و رژیم بیش‌تر از هر زمان دیگری قابل شنیدن است‌، با سیاست و عمل‌کردی بحث‌برانگیز و با دور کردن فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران از مراکز فرهنگی و سیاسی شهرهای بزرگ و نیز با تبعید کردن قانونی آن‌ها به دهکوره‌ها و شهرستان‌ها و قصبات‌، چه اهدافی را پشت رو دارند؟

چرا اداره مهاجرت سوئد فعالان سیاسی‌ و روزنامه‌نگاران مستقل ایرانی را به مکان‌های دور گسیل می‌دارد؟

این حرکت مستقیم و غیر‌مستقیم  چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

آیا این است جواب یک حکومت سکولار و داعیه‌ی آزادی‌های بیان و آزادی سیاسی و حقوق بشر به مبارزان و فعالان جامعه‌ی مدنی؟

در زمانی که در هر هشت ساعت یک نفر اعدام می‌شود و جمهوری اسلامی بر شدت اعدام کردن جوانان کرد و فعالان دگر اندیش سیاسی‌ در کردستان و شهرهای بزرگ ایران  افزوده است این برخوردهای اداره‌ی مهاجرت چه پیام‌هایی را حمل می‌کنند

در زمانی که در هر هشت ساعت یک نفر اعدام می‌شود و جمهوری اسلامی بر شدت اعدام کردن جوانان کرد و فعالان دگر اندیش سیاسی‌ در کردستان و شهرهای بزرگ ایران  افزوده است این برخوردهای اداره‌ی مهاجرت چه پیام‌هایی را حمل می‌کنند؟

تا چه حد در این زمینه حکومت سوئد به  میثاق‌های  بین‌المللی و نیز  تحریم‌های روابط با جمهوری اسلامی ایران وفادار مانده است؟

در این زمینه لازم است به نکته‌ای نیز اشاره کنم.

«بیورن لیند هال» مقاله‌نویس روزنامه «سونسکا داگ بلادت»، هفته گذشته در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت که حدود ۱۰۰ شرکت سوئدی با جمهوری اسلامی روابط تجاری دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها شرکت‌های ولوو، اسکانیا، و اریکسون هستند. تحریم علیه ایران در چارچوب صادرات این شرکت‌ها نبود اما با وجود فشارهایی که به‌خصوص از ماه ژوئن در رابطه با تحریم علیه ایران اعمال شد، از میزان صادرات این شرکت‌ها به ایران کاسته شد. آمریکا دریکی دوهفته اخیر نیز بر دولت سوئد فشار آورد تا معاملات دو شرکت سوئدی  بنام‌های «کلنکو و ماهاکو» را با جمهوری اسلامی متوقف سازد. آمریکا این معاملات را علیه قطع‌نامه شورای امنیت در تحریم جمهوری اسلامی و کمکی در راستای دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دانسته بود.

شرکت اریکسون نیز در زمینه خدمات مخابراتی و تلفن، هم‌کاری‌های نزدیک و گسترده‌ای با جمهوری اسلامی داشته و دارد که به ویژه در رابطه با فروش برنامه‌های شنود تلفنی در ناآرامی‌های سال گذشته درایران، ازجمله با انتقادشدید شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل روبه‌رو شد.

موارد بالا برای آن ذکر شد که مخاطب زمینه‌ای بهتر و بیش‌تر از موضوع مورد بحث پیش روی داشته باشد.

در مورد سیاست اهمال و تبعیض و دوگانه برخورد کردن اداره‌ی مهاجرت با فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر لازم است که هرچه زودتر اداره‌ی متبوع و نام‌برده به رفع تبعیضات و سو‌تفاهمات پایان بدهند.

در غیر این‌صورت ،  این تصور ایجاد می‌شود که این حرکت و به حاشیه راندن این فعالان و پرت کردن آن‌ها به نواحی دوردست و فاقد امکانات متعارف از دید نگارنده‌ی این سطور غیرمستقیم کمک کردن به سرکوب کردن جنبش انقلابی و توده‌ای مردم ایران به‌شمار می‌رود. فعالانی که خود حکومت سوئد آن‌ها را از طریق سازمان ملل پذیرفته است‌  و از یک سوی پای‌بندی خود را به کنوانسیون ژنو 1951 اظهار می‌دارد و از سوی دیگر شماری از چهره‌های شاخص و سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی را که تحت پوشش این قرارداد قبول می‌کند و با فرستادن آن‌ها به نواحی مهجور و تقریبن خالی از سکنه و بریدنشان از نبض جامعه و نیز متعاقب آن خفه کردن صدای اعتراضی این طیف از مبارزان می‌باشد که سال‌های آزگاریست با جمهوری اسلامی ایران درصفوف نخستین نبردهای نابرابر بوده‌اند.

در این راستا جای دارد که کمون (ایالت)های دوردست و دورافتاده از پذیرفتن این طیف از فعالان سیاسی خودداری کنند و عملن کاری بکنند که خود اداره‌ی مهاجرت اقدامات و تسهیلات لازم را انجام بدهد. ولی متاسفانه تا نوشتن این سطور مدیران کمون ذیربط هم کماکان به سهل‌انگاری و اهمال خود ادامه می‌دهند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: کوردستان و کورد

بر اساس خبرهای منتشره ،صبح روز شنبه 25 دی‌ماه دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی درادامه‌ی اعدام فعالین سیاسی یکی از زندانیان سیاسی کرد را به نام حسین خضری اعدام کرده است‌. حسین خضری 28 ساله و اهل منطقه‌ی مهاباد در مرداد ماه 1387 در شهر کرمانشاه دستگیر و مورد شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفت‌. سر‌انجام در دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم گردید. اعدام این مبارز کرد‌، در ادامه‌ی افزایش  روند اعدام  و سر‌کوب در ایران و به ویژه در کردستان است. در مدت چند ماه گذشته چند تن از زندانیان سیاسی کرد اعدام شده‌اند و خطر اعدام جان شماری دیگر از زندانیان سیاسی کرد از جمله حبیب‌اله لطیفی، زینب جلالیان و حبیب‌اله گلپریپور را تهدید می‌کند.

افزایش اعدام‌های سیاسی در ایران بعد از انتحابات ریاست جمهوری و به میدان آمدن جنبش آزادی خواهانه‌ی مردم، نشان‌دهنده‌ی هراسی است که رهبران جمهوری اسلامی از این جنبش دارند‌، به همین دلیل بدون  واهمه‌ از این رسوایی که در نتیجه‌ی سیاست‌های سر‌کوب‌گرانه چه در داخل و چه در خارج از کشور با آن روبه‌رو شده‌اند به اعدام زندانیان سیاسی ادامه می‌دهد‌. روشن است که تنها هدف انحصار‌طلبان حاکم‌ تنها یک چیز است و آن هم عبارت است از بقای خود و حکومتشان‌. حاکمیتی که در این مرحله بیش‌تر از هر زمان دیگری جای‌گاه خود را در میان جامعه‌ی ایران از دست داده و فاقد هر گونه مشروعیتی می‌باشد در این میان شمار زیاد اعدام‌های سیاسی در کردستان برای هر ناظر سیاسی جای تامل است و این حقیقت را به روشنی اثبات می‌کند که فعالین و مبارزین سیاسی کرد به جرم‌های سنگین متهم می‌شوند . محاربه یا دشمنی با خدا، اقدام علیه امنیت ملی از اتهاماتی است که زندانیان سیاسی محکوم به اعدام با آن روبه‌رو هستند. همان‌طور که اشاره شد انحصار‌طلبان حاکمیت برای حفظ حکومتشان از هیچ‌گونه جنایات و رسوایی دریغ نمی‌کنند‌، به همین دلیل می‌توان گفت مردم ایران به‌طور عموم‌ و مردم کردستان که کم‌تر روزی است فرزندانشان در برابرتیغ‌ جمهوری اسلامی قرار نگیرند‌، برای توقف ماشین اعدام و سر‌کوب این رژیم یک راه بیش‌تر در پیش ندارد و آن‌هم این است که به هر شیوه‌ی ممکن در برابر سیاست‌های جمهوری اسلامی و اعدام آزادی‌خواهان کشورمان مقابله نمایند‌. زیرا تجربه نشان داده که اگر مردم متحد و منسجم در برابر سر‌کوب‌گران به میدان بیایند سر‌انجام می‌توانند آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

به همین منظور برای جلوگیری از اعدام بیش‌تر زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان سیاسی کرد لازم است در تمام زمینه‌ها با ابراز اعتراض مدنی و به راه انداختن کمپین‌، مطلع نمودن سازمان‌ها و جمعیت‌های مدافع حقوق بشر و مذاکره‌ی بین‌المللی‌، از وضعیتی که جمهوری اسلامی برای مردم ایران ایجاد نموده است‌، حداقل هزینه‌های اقدامات ضد بشری جمهوری اسلامی را بالا ببرند‌.

مرکز اطلاع‌رسانی دمکرات کردستان ضمن محکوم نمودن این جنایت جدید جمهوری اسلامی در کردستان‌، هم‌دردی و تسلیت حود را به خانواده‌ی حسین خضری اعلام می‌دارد.

مرکز اطلاع‌رسانی ح‌د‌ک

26 دی ماه 1389 خورشیدی برابر با 16ژانویه 2011 میلادی


 


محبوبه ‌شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و هشتم ژانویه برابر با زادروز «جکسون پولاک» نقاش آمریکایی و از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی است. او زاده سال 1912 میلادی بود و در سال 1956 بر اثر سانحه تصادف هنگام رانندگی کشته شد.

«جکسون پولاک» با نام کامل «پال جکسون پولاک» در بیست و هشتم ژانویه سال 1912 در شهر «کودی» واقع در شمال غرب «ایالت وایومینگ» به دنیا آمد. نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همان‌جا درس‌های مقدماتی هنر را فراگرفت.

جکسون در سال‌های 1931 تا 1933 در اتحادیه هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. او  در آن‌جا  با نقاشان مکزیکی، هم چون «ریورا» و «سیکیروس» آشنا شد و با آن‌ها در ارتباط بود و به طور جدی به کشیدن آثار خود می‌پرداخت.

تابلوهایی او در نگاه اول چیزی جز مخلوطی از رنگ‌های پاشیده شده به بوم نشان نمی‌دهد. اغلب منتقدان هم عصرش او را چیزی فراتر از یک نقاش عجیب که قلم مو را با حرکت‌هایی تصادفی روی بوم می‌کشد، نمی‌دانستند. اما جکسون در برابر آن‌ها مقاومت می‌کرد و می‌گفت: «من می‌توانم جریان رنگ را روی بوم مهار کنم. آن‌ها طرح‌های تصادفی نیستند.»

سرانجام جکسون پولاک در بیست‌و‌هشتم ژانویه 1956 و در سن 44 سالگی در «نیویورک» در یک سانحه رانندگی کشته شد.

گفته شده: جکسون دایم الخمری بود که زندگی پرتلاطمی داشت او بعضی از آثار خود را به قیمتی بسیار ارزان با مواد غذایی و لوازم خانگی مبادله می‌کرد. بنابراین گفته، خیلی طبیعی است که بتوان برخی از آن آثار را دوباره پیدا کرد.

افراد بسیاری ادعا کرده‌اند تابلوهایی از او را در اختیار دارند، اما تنها تعداد اندکی از آن‌ها واقعی از آب درآمده‌اند. در سال ۱۹۹۵ و به وصیت همسر جکسون «کرازنر»، بنیاد «پولاک کرازنر» تاسیس شد تا نظارت درستی بر آثار به جا مانده از وی داشته باشد.

و اما در اواخر دهه 1990 «ریچارد تیلور» فیزیک‌دان دانش‌گاه به بررسی گل‌چینی از آثار جکسون پرداخت و فهمید که آن‌ها از الگوهای فراکتالی مشخصی تشکیل شده‌اند که تنها با پاشیدن یا ریختن رنگ بر روی بوم به وجود آمده‌اند. به نظر می‌رسید جکسون سال‌ها پیش از آن‌که ریاضیات لازم برای بررسی کارهایش ابداع شود، الگوهای فراکتالی را در نقاشی‌هایش به کار برده است.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

آفتاب


 


رادیو کوچه

1331 خورشیدی - روزی که دکتر «مصدق» ملی‌شدن شیلات دریای مازندران را شخصن به سفیر شوروی اعلام کرد. دکتر مصدق رییس دولت وقت، سفیر شوروی در تهران را به دفتر خود فراخواند و با برخوردی بسیار دوستانه به او اطلاع داد که از دو روز دیگر شیلات دریای مازندران در دست ایرانیان قرار خواهد گرفت و شوروی دیگر دستی در آن نخواهد داشت و خواسته است شخصن و حضورن این مطلب را به او بگوید تا به «مسکو» منعکس کند که قطعن دولت (شوروی) در جریان قرار داشته است.

814 میلادی - سال‌روز درگذشت «شارلمانی» پادشاه فرانک‌ها و امپراتور کاتولیک‌های اروپا است. برخی از مورخان او را «هارون‌الرشید» اروپا لقب داده‌اند. هر دو هم‌زمان در شرق و غرب حکومت می‌کردند. این مورخان همین موضوع را مورد توجه قرار داده و پس از بررسی‌های دیگر، فرضیه‌ای به دست داده‌اند که جهان برای مدتی طولانی نمی‌تواند یک ابر قدرت داشته باشد و دیری نخواهد گذشت که برای این ابر قدرت رقیب و رقیبان به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر، «جهان» نظام یک قدرتی را برای مدتی طولانی تحمل نخواهد کرد. شارلمانی که یک فرانک آلمانی بود پس از تامین وحدت فرانک‌های آلمان و فرانسه به توسعه متصرفات خود دست زد و ایتالیا و قطعاتی از شمال اروپا و قسمت‌هایی از اسپانیا را فتح کرد و چون یک کاتولیک متعصب بود، پاپ او را امپراتور کاتولیک‌های اروپا و قلمرو وی را «امپراتوری مقدس» اعلام داشت.

1912 میلادی - زادروز «پال جکسون پولاک» نقاش آمریکایی است. او از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی بود. در سالهای۱۹۳۳ -۱۹۳۱ در اتحادیهٔ هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخت.

1345 خورشیدی - زادروز «رضا میرکریمی» کارگردان مطرح سینمای ایران است. او فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است. وی هم‌چنین عضو گروه سینمای فرهنگستان هنر نیز می‌باشد. از فیلم‌ها و سریال‌های او می‌توان به «خروس»، «برای او یک روز بارانی»، «زیر نور ماه»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «به همین سادگی» و … اشاره کرد. او موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم کودک و سرباز از جشن‌واره فیلم فجر شد.

1725 میلادی - سال‌روز درگذشت «پتر اول» از دودمان رومانوف‌ها (Pyotr Alexeyevich Romanov) است. وی که پس از انجام یک رشته اصلاحات در روسیه و اروپایی کردن آن جامعه، خود را تزار (امپراتور) و روسیه را یک امپراتوری اعلام داشته، شهر «سن پترز بورگ» را ساخته و پایتخت را به آن‌جا منتقل کرده و برای روسیه نیروی دریایی و ارتش ملی به وجود آورده بود. پتر یکم که در سال 1672 متولد شده بود از ده سالگی به‌مدت 14 سال مشترکن با برادرش و از آن پس مستقلن سلطنت کرده بود.

1871 میلادی - روزی که شهر پاریس به تصرف ارتش آلمان درآمد و به این ترتیب سه جنگ اصطلاحن «محدود» «بیسمارک» به پایان رسید و آلمان به‌صورت کشوری واحد در آمد. با تامین وحدت آلمان که به همت و طبق نقشه بیسمارک عملی شد، این کشور به‌صورت قدرت اول اروپا (جهان آن روز) در آمد که نتیجه‌اش، اندکی بعد آغاز «دوران صلح مسلح» در اروپا و اتحادیه‌بندی و جنگ جهانی اول بود.

———————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1547 میلادی – سال‌روز در‌گذشت «هنری هشتم» پادشاه جنجالی انگلستان است که شش بار ازدواج کرد و دو تن از همسرانش را به جای طلاق، با گردن‌زدن اعدام کرد.

۱۹۷۲ – درگذشت«دینو بوتزاتی» ( Dino Buzzati) نویسنده ایتالیایی.

1853 میلادی – زادروز «خوزه مارتی» قهرمان ملی کوباییان است. وی یک روزنامه‌نگار، مولف، شاعر و نقاش بود که رهبری استقلال‌طلبان «کوبا» برضد استعمار اسپانیا را به دست گرفت. او در مه سال 1895 در 42 سالگی کشته شد.

1613 میلادی – «گالیله»، «نپتون» را کشف کرد.

1991 میلادی – «زیاد‌باره» رییس‌جمهوری وقت «سومالی» که گرفتار شورش یک دسته از نظامیان و چند‌دستگی طوایف سومالی شده‌ بود از این کشور فرار کرد و دوران بی‌دولت شدن سومالی آغاز شد.


 


خبر / رادیو کوچه

محمد‌علی دادخواه، وکیل دادگستری که پیش از این به اتهام داشتن اسلحه و مواد مخدر در دفتر وکالتش پس از انتخابات بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شد روز پنج‌شنبه، اظهار داشت که اتهام جدیدی به اتهامات او نیز افزوده شده است و اوایل دی ماه احضاریه از سوی دادسرای اوین دریافت کرده است.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، محمد علی دادخواه در خصوص اتهام جدیدش گفت: «‌به اتهام این‌که یکی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر بوده‌ام، و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام قرار ۷۰ میلیون تومانی برایم صادر شده است اما هنوز از تاریخ دادگاه این پرونده جدید و پرونده قبلیم بی‌اطلاع هستم.»

هم‌چنین محمدعلی دادخواه که وکیل بسیاری از پرونده‌های بازداشت شدگان پس از حوادث انتخابات ۸۸ است در خصوص پرونده حسین رونقی ملکی، دانش‌جوی که به ۱۵ سال حبس تعزیزی محکوم شده است و اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به‌سر می‌برد، عنوان کرد: « ایشان از کلیه‌هایشان مشکلات حادی پیدا کرده است و باید هر چه زودتر برای معالج به بیرون زندان منتقل شوند.بهداری زندان با توجه به امکانات محدودش قادر به درمان او نیست. خانواده این زندانی نیز گفته‌اند که تمام هزینه‌های درمان را می‌پذیرند و اکنون در تلاشند تا موافقت مسوولان را برای درمان رونقی ملکی در خارج از زندان به دست بیاورند.»

دادخواه در خصوص وضعیت ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، دیگر موکلش نیز اظهار نگرانی کرد و گفت: «‌ایشان حالشان خوب نیست و تاریخ دادگاه بعدی او ۱۲ اسفند موکل شده است. امیدوارم دادگاه با توجه به وضعیت جسمی و سنی او با مرخصیش موافقت کند و ایشان برای معالجه به بیرون از زندان منتقل شوند.»

بیشتر بخوانید:

«احضار وکیل مدافع حقوق بشر به دادگاه انقلاب»

«اعتصاب غذای حسین رونقی وبلاگ‌نویس محبوس در اوین»

«دادگاه ابراهیم یزدی به تعویق افتاد»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته