-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

Latest news from Jaras for 01/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کِلِمِنس وِرگین

 

با نکته های مثبت شروع کنیم: خشم توده های عرب در مصر و تونس متوجۀ مظنونانِ همیشگی نیست. اسرائیل نقشی ندارد، پرچم آمریکا را به آتش نمی کشند یا شعارهای ضد غربی سرنمی دهند. حکومت هایِ خودی هدف اعتراض ها هستند. زنی تظاهرکننده خطاب به روزنامه نگاران در قاهره فریاد زد: «ما می خواهیم مثل شماها زندگی کنیم.» اینان آن توده های عرب نیستند که غرب یاد گرفته از آنها در هراس باشد.

با این وجود در این سوی مدیترانه با احساسی دو گانه به نیل نگریسته می شود. غرب هنوز انقلاب ایران را در سال های ۱۹۷۹/۱۹۷۸ خوب به خاطر دارد. در آن زمان افکارعمومی اروپا از سرنگونی شاه خوشحالی کرد. اما در پایان ایرانی ها نه دمکراسی که دیکتاتوری مذهبی به دست آوردند. و تهران شد صادرکنندۀ بی ثباتی در منطقه. امروز آزادی ایرانی ها از هر زمان دیگر کمتر است، حکومت مهمترین حامی سازمان های تروریستی در سراسر جهان است و در پی سلطه گری در منطقه – و نیز در پی بمب. تعجبی ندارد اگر دست اندرکاران سیاست خارجی در غرب صحبت رخدادهای مصر که می شود ابتدا نفس بلندی می کشند.

تونس، این کشور اهمیت راهبردی ندارد، اگر مردمش در تلاشند چیزی را بیازمایند موی دماغ کسی نمی شود. اما مصر یکی از مهمترین بازیگران در منطقه و طرفِ حساب ایران است.


مبارک در کناراسرائیل قابل اعتماد ترین متحدغرب در خاورمیانه بود و لنگر ثبات محسوب می شد. و اکنون همه چیز دچار بی تعادلی شده است. موقعیتی جدی.

بویژه آمریکایی ها در موقعیتی ناخوشایند هستند. باید بعد از انقلاب ایران خود را سرزنش می کردند که چرا رئیس جمهور جیمی کارتر در آخرهای دهۀ هفتاد اینقدر ساده اندیش بود که گذاشت شاه سقوط کند و کار دست روحانیون بیفتد. بعد وقتی در ابتدای دهۀ نود اسلام گرایان در انتخابات الجزایر برنده شدند غرب جانب حکومت را گرفت. از اینرو امروز اغلب غرب را نیز برای جنگ داخلی الجزایر که جان حدود ۱۰۰ هزار انسان را گرفت مقصر می دانند.

بنابراین نه ایران و نه الجزایر مثال خوبی نیستند که غرب برمبنای آنها بتواند در مقابل قیام مردمِ مصر موضع بگیرد. بویژه که معلوم نیست آیا سرنگونی مبارک اخوان المسلمین را سر قدرت خواهد آورد یا نه، گرچه اینان در بین گروه های مخالف از همه بهتر سازماندهی شده هستند.


در حالیکه خبری از اروپایی ها نیست آمریکا در حال حاضر میانه روی می کند. از سویی آمریکا نمی خواهند چون کشوری جلوه کند که می گذارد بهترین متحد خود با وزش اولین باد مخالف سقوط کند – و کسی چه می داند، شاید حکومت ماند و آدم مجبور شد باز هم با فرعون قاهره همکاری کند. از سوی دیگر در ژن های آمریکایی نیست که در مقابل جنبش های دمکراسی خواهی قرار گیرد. از این گذشته نمی خواهند خشم مردم را متوجه خود کنند و در تلاشند در فکر فردای بعد از سقوط احتمالیِ حکومت مصر هم باشند. راه رفتن روی لبۀ تیغ.

اسرائیلی ها این رویداها را از همه منفی تر ارزیابی می کنند. برای آنها سازمان های تروریستی حماس و حزب الله در مرزهای این کشور کافی است. این احتمال که در قاهره نیز اخوان المسلمینِ ضد اسرائیل و ضد یهود بر سرقدرت بیاید زنگ خطر را در اسرائیل به صدا در آورده است. بویژه که همکاری امنیتی با مبارک خوب انجام می شود. هر دو طرف علاقه مندند حماس در غزه رشد نکند. از این گذشته اسرائیلی ها متقاعد شده اند که توده های عرب پیوسته ضد اسرائیلی تر از حاکمان غرب گرای خود هستند. از اینرو اسرائیل دولت هایی را که باید بیشتر به خواست مردم توجه کنند خطرناک ارزیابی می کند.


نگرانی های اسرائیل بدون دلیل نیست. البته در حال حاضر نباید ترسِ لغو قرارداد صلح را بین مصر و اسرائیل داشت. اما تصورش سخت است که حاکمان جدید در قاهره مرز غزه را همانگونه ببندند که مبارک انجام می دهد. چنین موقعیتی از چشم ایران دور نخواهد ماند که هم اکنون نیز مقدار زیادی سلاح به غزه قاچاق می کند. اما اگر قرار باشد این سلاح ها نیز همچون زرادخانۀ موشکی حزب الله در لبنان که از سوی ایران تحویل داده شده است خطر مشابهی برای اسرائیل باشد در اینصورت اسرائیل مجبور خواهد بود نوار غزه را دوباره اشغال کند. زیرا غزه بیش از اندازه به مراکز پرجمعیت و مناطق مهم اقتصادی کشور یهود نزدیک است.

بنابراین اسرائیل در کوتاه مدت علاقۀ زیادی دارد که وضعیت موجود در خاورمیانه حفظ شود. اما در بلند مدت چگونه است؟ دشمنی مردم عرب که اسرائیل آنقدر نگران آن است بعضاٌ نتیجۀ تبلیغاتِ هدفمند حاکمان کشورهای عربی است. در حالیکه برخی از آنها در خارج با اسرائیل همکاری دارند در داخل اجازه می دهند که رسانه های دولتی علیه اسرائیل تبلیغات به راه بیندازند و غرب را مسئول بدبختی جهان عرب قلمداد کنند. این روش سوپاپ امنیت حکومت ها شد تا «خالی کردن خشم» جوامع خود را ممکن سازند. به هیچ رو معلوم نیست که جوامع آزادتر و بازتر عرب به این ساز- و -کار در آینده احتیاج داشته باشند – بویژه اگر مشکل فلسطینی ها حل شود و دیگر بعنوان وسیله در اختیار تحریک کنندگان قرار نگیرد.


در هر صورت تاریخ هم برای نگرانی در کوتاه مدت و هم برای امید در دراز مدت شواهدی به دست می دهد. واقعاٌ هم در گذشته بسیار نادر بوده که دمکراسی ها با یکدیگر جنگ کرده باشند. برعکس، آمار نشان می دهد کشورهای در آستانۀ تحول اغلب دنبال سیاست خارجی تهاجمی هستند.

از این گذشته می توان شاهد بود که جوامعِ عرب با وجود میزان زیاد خشم نسل جوان آهسته آهسته قهرمانی گری را پشت سر می گذارند و وارد دوران پسا مدرن می شوند. هرچه باشد ۲۰ میلیون از ۸۰ میلیون جمعیت مصر اینترنت دارند. و این نسل که اکنون قیام کرده رویاها و آرزوهایی دارد که مطابق الگوی غربی است. این جوانان دیگر نمی خواهند در خدمت ایدئولوژی باشند – و خیلی ساده دنبال زندگی بهتر هستند. بعلاوه می توان در مصر انتظار داشت که ارتش جلوی اسلام گرایی را بگیرد.

اما اگر مبارک سقوط کند و مصر برای سال ها به خود مشغول شود بر موازنۀ قدرت در خاورمیانه چه تأثیری می گذارد؟ این نگرانی وجود دارد که یک مصرِ ضعیف کمتر بتواند با قدرت طلبی روحانیون در ایران مقابله کند. نظامیان مصر در هر تغییر نقش مهمی بعنوان عامل قدرت و ثبات بازی می کنند و می کوشند کشور را از نظر خارجی ضعیف نکنند.


در دراز مدت مصر با دمکراسی یکسره سود می برد. زیرا واقعاٌ کشور مدتهاست که بر روی شاخه های در حال شکست قرار دارد و از نظر سیاسی و فرهنگی پیوسته نقش کمتری در منطقه ایفا می کند. تنها اصلاحات سیاسی و اقتصادی قادرند جلوی توقف روند توسعه را بگیرند و توان خلاق مردم را شکوفا کنند.

بنابراین هنوز نمی توان به این پرسش پاسخ داد که ناآرامی های مصر ایران را تقویت می کنند با تضعیف. در حال حاضر ایران فریاد پیروزی سر می دهد و این رخدادها را »قیام اسلامی علیه حکومت غربی و دین جدا خواه» می بیند. اما واقعاٌ روحانیون نباید از هیچ چیز بیشتر از دمکراسی واقعی درک شورهای عربی بترسند. زیرا در این صورت باید به مردم خود توضیح دهند چرا اینها از عرب هایی که فارس ها خود را از نظر فرهنگی از آنها برتر می دانند حقوق کمتری دارند.

بنابراین سقوط حکومت در مصر که به لحاظ راهبردی مهم است غرب و بویژه اسرائیل را دچار چالش های بزرگی می کند. اما اگر آمریکا و اروپا همکاری کنند و این جوامع را در روندی مستمر به دوران مدرن رهنمون شوند در این صورت منافع غرب در دراز مدت تأمین است.
 

کِلِمِنس وِرگین / مترجم:ح.پدرام (از آلمانی) / ولت آنلاین



منبع: ایران در جهان

 

 


 


نامه هفتم فخرالسادات محتشمی پور به صادق لاریجانی
جرس: فخرالسادات محتشمی پور در هفتمین نامه سرگشاده خود را به رئیس قوه قضائیه می نویسد: شما در مقام قاضی القضات و با تکیه بر کرسی قضاوت علوی بفرمایید ما از این همه بی عدالتی باید به کجا شکایت بریم و دادخواهی کنیم؟ بفرمایید که اگر دختر گرامی شما به تاوان حق طلبی و عدالت جویی پدر و حفاظتش از آرمان های مقدس انقلاب در شب سالگرد ازدواج والدین پایبند به ارزش های انقلابی شان به بهانه ای واهی بازداشت و به اداره منکرات منتقل می شد و شب و روزی را با طبقه ای پست از نسوان که البته حاصل سوء مدیریت مسئولین در سامان دهی اوضاع اجتماعی کشورمان هستند، به سر می برد، چه احساسی داشتید؟

 

به گزارش تحول سبز، محتشمی پور در بخشی از هفتمین نامه خود به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه آورده است: گیریم سرپرست سابق وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در دوره اصلاحات و شاکی از آقای جنتی و کودتاگران نظامی و انتخاباتی مجرم و خطاکار، خانواده او از همسر و فرزندان و پدر و مادر و خواهر و برادر چرا باید تنبیه و از حق بدیهی تماس و ملاقات او محروم شوند؟!


متن کامل این نامه  به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه
سلام علیکم
 

اینجانب فخرالسادات محتشمی پور همسر سید مصطفی تاجزاده در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هفتمین نامه سرگشاده ام را خدمت شما ارسال می دارم با این فرض که از بعضی حوادث جدید و مظالم مستحدثه بر ما بی خبرید!

لازم است یادآور شوم که اصل بازداشت همسرم غیرقانونی با حکمی از پیش امضا شده و تمام مدت بازداشت موقت و تا هنگام تشکیل دادگاه و تا مرخصی، در شرایطی کاملا غیرقانونی و غیرحقوقی بوده است. احیانا حضرتعالی از دادگاه نمایشی و حکم فرمایشی ایشان اطلاع دارید و از احضار مجدد به دلیل شکایت از سردار مشفق و دیگر کودتاگران و از فرستادن ایشان به جایی دور از دیگر زندانیان سیاسی و جدای از آن ها که آقایان اطلاق لفظ قرنطینه را برای آن محل نمی پسندند و ما نیز نمی دانیم چه باید بنامیمش؟! ممنوع التماس و ممنوع الملاقات شدن ایشان را هم قبلا خدمت شما عارض شده بودم و از این اقدامات غیرقانونی خدمت شما و دادستان تهران مکرر شکایت کرده ام.

انتظار می رفت با توجه به فرمایش شما در ملاقاتی که در ماه رمضان سال گذشته که تنها چند ماهی از انتصابتان به مقام قاضی القضاتی می گذشت، و در آن تصریح به عمل به مرّ قانون کردید در زمان مسئولیت شما شاهد قانون گرایی بیشتر و رفع بی قانونی ها و اقدامات سلیقه ای در حوزه قضا باشیم. اما متأسفانه عدم امکان ملاقات با همسرم از روز ششم آذرماه تا کنون که طی این مدت تنها من یک ملاقات با ایشان داشته ام که از اعلام خبرش منع شدم تا ارگان های کودتا بتواند با آب و تاب از آن سخن بگویند. اینک من در ماه هفتم از نگهداری همسرم در شرایط قرنطینه و در ماه سوم از ممنوع الملاقاتی او از شما در مقام رئیس قوه قضائیه پرسش می کنم که آیا سزای سی و دو سال خدمت صادقانه به مردم و خلق خدا و سزای پاسداری از آراء مردم، سلب حقوق اولیه او و این همه جفا به فرزندی از سلاله سادات است؟

پرسش دوم من این است که گیریم سرپرست سابق وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در دوره اصلاحات و شاکی از آقای جنتی و کودتاگران نظامی و انتخاباتی مجرم و خطاکار، خانواده او از همسر و فرزندان و پدر و مادر و خواهر و برادر چرا باید تنبیه و از حق بدیهی تماس و ملاقات او محروم شوند؟!

و اما پرسش سوم: اگر قرار است به هر دلیلی مشاور رئیس جمهور سابق و عضو سابق شورای امنیت کشور تنبیه شود، همسر او به چه جرمی عصر عاشورا مورد هجوم و حمله و بازداشت غیرقانونی قرار می گیرد و از این ها اعجاب برانگیزتر این سوال است که چرا باید پاسخ پیگیری های مستمر ما منجر به حمله شبانه به منزلمان و تفتیش با حکم دادستانی و ضبط اموالمان شود و در کمال گستاخی بازداشت فرزندمان و دوستانش را که طی این مدت دوری پدر سنگ صبور و مرهم آلامش بوده اند، در پی داشته باشد؟

جناب آقای لاریجانی!

از شما پرسش دارم که آیا مطالبه حقوق قانونی در کشور اسلامی ما که می رود تا برای سی ودومین بار پیروزی انقلابش را جشن بگیرد، چنان جرم بزرگی است که تاوان آن این قسم اعمال غیرانسانی است؟ شما در مقام قاضی القضات و با تکیه بر کرسی قضاوت علوی بفرمایید ما از این همه بی عدالتی باید به کجا شکایت بریم و دادخواهی کنیم؟ بفرمایید که اگر دختر گرامی شما به تاوان حق طلبی و عدالت جویی پدر و حفاظتش از آرمان های مقدس انقلاب در شب سالگرد ازدواج والدین پایبند به ارزش های انقلابی شان به بهانه ای واهی بازداشت و به اداره منکرات منتقل می شد و شب و روزی را با طبقه ای پست از نسوان که البته حاصل سوء مدیریت مسئولین در سامان دهی اوضاع اجتماعی کشورمان هستند، به سر می برد، چه احساسی داشتید؟ ما تاکنون نهایت خویشتنداری را با وجود همه این مظالم داشته ایم تا شاید به زودی مدبرانی که منطق و قانون را بر سلیقه و جاه خواهی رجحان دهند، بر امر قضا مسلط شوند اما گویی نقش دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در پرونده های سیاسی هم چنان پررنگ است و خانواده تاجزاده و تاجزاده ها باید تحت فشار مضاعف قرار گیرند تا خشونت طلبان کینه توز راضی شوند و خشنود بمانند.

آقای رئیس قوه قضائیه!

فراموش نکنید که عمر آدمی به سان برق و باد سپری می شود و در محکمه عدل الهی و در بارگاه حضرت حق ذره ذره اعمال مورد پرسش و سنجش قرار می گیرند. آیا شما و دست اندرکاران امر قضا برای همه این بی عدالتی ها که بر ما می رود، پاسخ های خویش را آماده کرده اید؟ اگر این پاسخ ها امروز نزد بندگان صالح خدا پذیرفتنی باشد خالق هستی نیز آن ها را خواهد پذیرفت اما افسوس که این بی اعتنایی ها و بی جواب گذاشتن های پرسش های مکرر ما و مطالبه حقوقمان نشان از روزهای سختی دارد که خطاکاران در روز جزا خواهند داشت. و ما مظلومانه باز هم مرتکبین ظلم ها و منکرات اخیر را به خدای مظلومان وامی گذاریم چرا که در این دنیا دستمان از دادخواهی در دادگاهی صالح کوتاه است.


و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
فخرالسادات محتشمی پور
۱۱/۱۱/۱۳۸۹


 


البرادعی به مردم حاضر در خیابان ها پیوست
جرس: در پی اوج گیری اعتراضات در مصر و افزایش برخوردهای خشونت آمیز حکومت علیه مردم، محمد البرادعی از رهبران مخالف دولت، ضمن نکوهش سیاست آمریکا در قبال وقایع روزهای اخیر در مصر و بیان اینکه "ایالات متحده میان مردم و رژیم حاکم بر مصر باید یکی را انتخاب کند"، تأکید کرده است که حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر همین امروز باید قدرت را ترک کند تا راه برای یک دولت وحدت ملی فراهم شود.


این چهره مخالف دولت مصر که شامگاه یکشنبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت‌وگو کرده است، در عین حال می‌گوید که سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها و برخی از احزاب توافق کرده‌اند تا او برای شکل‌گیری دولت وحدت ملی وارد مذاکره شود.


همزمان کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، با رهبران اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه و همچنین بریتانیا تلفنی صحبت کرده و نظر آنها را درباره بحران مصر جویا شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه خبرگزاری‌ها اعلام کردند که تشکل اسلامی اخوان‌المسلمین که از اصلی‌ترین احزاب مخالف دولت مصر به شمار می‌رود، با محمد البرادعی در مورد شکل گرفتن دولت وحدت ملی وارد گفت‌وگو شده، و وی را به عنوان مذاکره‌کننده برگزیده است.


در این زمینه برادعی ابراز امیدواری کرده است که به زودی موفق به تماس با ارتش شود و تأکید کرده است که "ارتش پاره‌ای مصر است و ما نیازمند همکاری با یکدیگر هستیم."


اظهارات برادعی در حالی است که اعتراض‌ها در مصر ششمین روز خود را سپری می‌کند و به رغم اعلام حکومت نظامی و حضور نیروهای ارتش در خیابان‌های شهرهای اصلی مصر، معترضان حاضر به ترک خیابان‌ها و عقب‌نشینی از اعتراض‌های خود نشده‌اند.


برادعی تأکید کرده است که این فریاد رسا و روشن همه شهروندان مصری است که مبارک باید همین امروز قدرت را ترک کند.
وی تأکید کرده است که این امر زمینه‌ساز تشکیل دولت وحدت ملی و به دنبال آن برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در مصر است.


البرادعی در این گفت‌وگو همچنین سیاست آمریکا در قبال وقایع مصر را نکوهش کرده و خاطر نشان کرده است که سیاست آمریکا در مصر در حال بی‌اعتبار شدن است.


گفتنی است آمریکا در روزهای اخیر حاضر نشده است که علیه دولت مصر یا در حمایت از معترضان موضع بگیرد و آنچه از زبان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده در روزهای اخیر بیان شده، دعوت هر دو طرف به پرهیز از خشونت و ضرورت پیگیری اصلاحات واقعی در مصر است.


کاخ سفید نیز در ساعات پایانی روز شنبه ٢٩ ژانویه، و به دنبال جلسه اضطراری شورای امنیت ملی آمریکا در مورد وقایع اخیر مصر، اعلام کرد که رئیس‌جمهور مصر باید گامی فراتر از تغییر دولت بردارد و «اصلاحات واقعی» را در مصر پیگیری کند.


این موضوع ساعاتی پس از آن اعلام شد که حسنی مبارک، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعاتی، مصر را به معاونت خود برگزید و احمد شفیق، از فرماندهان پیشین نظامی این کشور را مأمور تشکیل دولت کرد.


لازم به ذکر است هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده شنبه به شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفته بود که آمریکا نمی‌خواهد به مصر پیامی مبتنی بر حمایت یا عدم حمایت از گروه‌های مختلف بفرستد.
وی در عین حال افزود که آنچه خواست آمریکا این است که کسانی که هنوز در قدرت هستند و در پیشاپیش آنها آقای مبارک، به درخواست طرفداران اصلاح پاسخ دهند.


کلینتون همچنین در پاسخ به این سؤال که از میان مبارک و مخالفان وی کدامیک طرف حمایت ایالات متحده خواهند بود، تأکید کرد که گزینه سومی هم برای ایالات متحده متصور است که این گزینه "مردم مصر" هستند. وی افزوده است که آمریکا خواهان یک مصر دموکراتیک است که بتواند حقوق سیاسی و اقتصادی شهروندانش را تأمین کند.


همزمان و به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ملک عبدالله که برای عمل جراحی در مراکش به سر می‌برد در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما تأکید کرده است که هیچ معامله‌ای بر سر ثبات مصر یا امنیت مردم آن نباید صورت گیرد.


این گزارش می‌گوید که رهبران آمریکا و عربستان از هرج و مرج حاکم در مصر ابراز نارضایتی کرده‌اند.


به گزارش العربیه، ملک عبدالله روز شنبه هم در گفت‌وگوی تلفنی با حسنی مبارک اطمینان داده است که "دولت و مردم عربستان" در کنار "دولت و مردم مصر" خواهند ماند.
اما مبارک به پادشاه عربستان اطمینان داده است که وضعیت مصر در شرایط کنونی "با ثبات" است.


آمریکا، اسراییل، ترکیه، عربستان، بریتانیا
به گزارش خبرگزاری آلمان، کاخ سفید اعلام کرده است که باراک اوباما شنبه با عبدالله بن عبدالله پادشاه سعودی، و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تماس گرفته و با آنها درباره اوضاع مصر رایزنی کرده است.


کاخ سفید همچنین اعلام کرد رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه نیز تلفنی با دیوید کامرون (نخست وزیر بریتانیا)گفت‌وگوی مشابهی داشته است.


در بیانیه کاخ سفید آمده است: "رئیس جمهور در گفت‌وگو با هر یک از این رهبران ارزیابی آنها از اوضاع را جویا شده و اظهار داشت با آنها در تماس نزدیک خواهد بود."


بر اساس این گزارش، در بیانیه کاخ سفید آمده است که باراک اوباما در گفت‌وگو با رهبران این کشورها بر مخالفت خود با خشونت تاکید کرده و خواستار خویشتنداری حکومت مصر شد. بنا بر بیانیه کاخ سفید، باراک اوباما همچنین بر حقوق جهان‌شمول بشر از جمله حق اجتماع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان تاکید است. کاخ سفید می‌گوید اوباما همچنین تاکید کرده است که خواستار گذار آرام به سوی دولتی در مصر است که پاسخگوی آمال مردم" این کشور باشد.


کلینتون: نمی‌خواهیم شرایطی شبیه ایران بر مصر حاکم شود
روز یکشنبه ٣۰ ژانویه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با وجود آنکه از گمانه‌زنی درباره آینده مصر خودداری کرد، اظهار داشت واشینگتن خواستار یک دموکراسی واقعی در مصر است و نمی‌خواهد شرایطی مانند ایران بر این کشور حاکم شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلینتون تصریح کرد ایالات متحده خواهان آن نیست که در مصر یک دموکراسی برای شش ماه یا یک سال برپا گردد و پس از آن مانند ایران به یک دیکتاتوری نظامی تبدیل شود.


همزمان در حالی که رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران گفته بود کمک سالانه یک‌ونیم میلیارد دلاری آمریکا به مصر مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت، روز یکشنبه هیلاری کلینتون گفت چنین بحثی در واشینگتن مطرح نیست.

در واکنش به مواضع مقام‌های آمریکایی، محمد البرادعی، برنده نوبل صلح و از مخالفان حکومت مبارک، از ایالات متحده خواست که میان مردم و رژیم حاکم بر مصر یکی را انتخاب کند.


البرادعی: آمریکا میان رژیم مبارک و مردم یکی را انتخاب کند
همچنین شبکه الجزیره که بدلیل پوشش های خبری اعتراضات در مصر، فعالیتش از شامگاه امروز یکشنبه رسما در آن کشور ممنوع اعلام شده، گزارش داد که محمد البرادعی یکشنبه به معترضان در میدان التحریر قاهره پیوسته وموضع آمریکا را به "حمایت حیاتی از دیکتاتور" تعبیر کرد و در مصاحبه‌های مختلف واشینگتن را مورد انتقاد قرار داد.


البرادعی در مصاحبه با سی ان ان تصریح کرد: "برای رئیس جمهور باراک اوباما بهتر است که آخرین نفر نباشد که به رئیس جمهور مبارک بگوید زمان رفتنت فرا رسیده است."

وی توصیه‌های ایالات متحده به حسنی مبارک برای اجرای اصلاحات گسترده را بی‌اثر دانست و گفت: "دولت آمریکا نمی‌تواند از مردم مصر انتظار داشته باشد که باور کنند دیکتاتوری که ۳۰ سال بر سر کار بوده، دموکراسی برقرار خواهد کرد."
این رهبر مخالف حکومت همچنین اظهار داشت که گروه‌های مختلف در مصر توافق دارند که وی می‌تواند برای تشکیل دولت وحدت ملی از طرف آنها وارد مذاکره شود.


افزایش ساعات منع‌ آمدوشد و پرواز تهدید آمیز جنگنده‌ها بر فراز معترضان
بنا به گزارش خبرگزاری ها، روز یکشنبه حسنی مبارک طی فرمانی ناگهانی، زمان منع آمدوشد را یک ساعت دیگر افزایش داد. وی روز جمعه در سه شهر قاهره، اسکندریه و سوئز از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۸ صبح حکومت نظامی اعلام کرده بود، که روز شنبه آن را به ۴ و روز یکشنبه به ساعت سه تغییر داد.


همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که طی اقدامی بی سابقه، روز یکشنبه جنگنده‌های اف ۱۶ و هلی‌کوپترهای ارتش مصر چندین بار و در ارتفاع بسیار پایین – به صورت تهدید آمیز و غرش کنان- بر فراز تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر به پرواز درآمدند، که معترضان و متحصنین، در واکنش شعار "مبارک دیوانه" سر دادند.


بنا به آخرین گزارش‌ها از منابع خبری، مخالفان حکومت حسنی مبارک همچنان حکومت نظامی را نادیده گرفته و علیرغم آرایش نظامی در شهر، در خیابان‌ها حضور دارند.


اوضاع شهرهای اسکندریه، سوئز و اسماعیلیه نیز، بحرانی و همچنان ملتهب گزارش شده و کشورهای اروپایی، آمریکا، عراق، ترکیه، عربستان سعودی و بسیاری دیگر کشورها، شهروندان خود را که در مصر هستند، فراخوانده‌اند، هر چه زودتر کشور را ترک کنند.


طی ناآرامی‌های شش روز گذشته در مصر، حداقل ۱۲۰ نفر کشته و بالغ بر دو هزار نفر زخمی شده‌اند.
 


 


نامه رئیس سازمان زندانهای كشور به شورای شهر
جرس: رئیس سازمان زندانهای كشور از رئیس شورای شهر تهران، درخواست كمك كرده و می گوید زندانیان تهرانی، باید به عنوان "شهروند" محاسبه گردند و از سرانه های شهری مانند سایرین، سهمی داشته باشند. زیرا حضور 30 هزار زندانی پایتخت كه در این شهر و سایر استانهای همجوار نگهداری می شوند، باعث مشكلات خاصی شده است.

 


به گزارش خبر، در نامه غلامحسین اسماعیلی، به مهدی چمران آمده زندانها به منزله شهركهایی هستند كه درون آن، ده ها هزار نفر ساكنند و محل مراجعه ده ها هزار نفر دیگر از شهروندان، شمرده می شود و باید اراضی و مكانهای بیشتری در تهران جهت ایجاد بازداشتگاه های جدید اختصاص یابد.

 در این سند، علاوه بر اینكه، آماری از زندانیان و وضعیت زندانی شدن آنها ارائه می شود، فرآیندهای پذیرش و حبس افراد نیز مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفته است.

بنا به نوشته اسماعیلی، در محدوده شهر تهران، دو بازداشتگاه، یك كانون اصلاح و تربیت و مراكز مراقبت بعد از خروج و انجمنهای حمایت از زندانیان وجود دارد كه محكومین و متهمان در دوره بازداشت، در آنها به سر می برند.

روند پذیرش محكومین در زندان اوین به گفته سازمان زندانها

زندانیان جدید‌الورود به مدت چند روز در قرنطینه زندان نگهداری و پس از انجام معاینات پزشكی و بیماریابی بر حسب نوع جرم، سن، جنس، محكوم یا متهم طبقه‌بندی می‌شوند. بیماریابی بدو ورود، درمان سوءمصرف مواد با متادون و سایر روش‌ها، مبارزه با بیماری سل،‌ شناسایی و در صورت لزوم درمان بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی از طریق كلینیك‌های مثلثی موجود در زندان انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان زندانها در نامه اش درباره این "شهرك" 6 هزار نفره می نویسد: "روزانه حدود شش هزار نفر غذا جهت پرسنل، سربازان و زندانیان در آشپزخانه زندان طبخ می‌شود و پخت نان مورد نیاز زندان در زندان توسط مددجویان انجام می‌شود و روزانه حدود 10 تن زباله زندان توسط خودرو شهرداری حمل می‌شود.

نگهداری مجرمان در استان البرز و نارضایتی مردم

در این نامه همچنین آمده است:" نكته مهم اینكه آمار زندانیان تهران بزرگ حدود 30 هزار نفر می‌باشند كه مابقی- غیر از ساكنان اوین- به جای تحمل حبس در محدوده شهر تهران عموماً در زندان‌های كرج (استان‌ جدید‌التاسیس البرز) نگهداری می‌شوند كه علاوه بر نارضایتی و مخالفت‌های مردم كرج موضوع اعزام و بدرقه آنان بین زندان و مراجع قضایی و ایاب و ذهاب خانواده‌ها جهت ملاقات از مشكلات خاص این افراد می‌باشد"

در این نامه، مشخصات بازداشتگاه های مختلف تهران آورده شده كه در جداول زیر، به برخی از این مشخصات اشاره می شود:

بازداشتگاه اوین: شهرك 6 هزار نفره

 

 

نشانی

جرایم محبوسین

تعداد زندانی

تعداد زنان زندانی

درصد زندانیان زن اوین

شمال غرب تهران در محدوده شهرداری منطقه 2

مالی و امنیتی

5200 نفر

800 نفر

 

4/15 درصد از كل زندانیان

 بازداشتگاه موقت استان تهران: یك خانه مسكونی

 

نشانی

جرایم محبوسین

تعداد بازداشتی

نوع بازداشت

توصیف بازداشتگاه در نامه

بزرگراه رسالت....

جرایم مالی و غیر عمد

150 نفر

تحت قرار (اعم از موقت یا وثیقه یا...)

 

بازداشتگاه در قالب ساختمان مسكونی  است

 كانون اصلاح و تربیت تهران

 

 

نشانی

 

سن محبوسین

 

تعداد كل بازداشتی

 

تعداد بازداشتیهای مرتبط با جرایم مالی

منطقه 5 شهرداری تهران (شهر زیبا)

نوجوانان زیر 18 ساله و اطفال

354 نفر

29 نفر

 

 

 مشكلات زندانها از رئیس دید سازمان زندانها

سازمان زندان‌ها در گزارش خود به شورای شهر تهران، مشكلات موجود مرتبط با حوزه مسائل شهری و اجتماعی و فرهنگی را به این شرح بیان كرده:

 

ریشه مشكل

شرح مشكل از نگاه سازمان زندانها

جمعیت زیاد زندانیان

كثرت آمار زندانیان تهران بزرگ، عدم وجود فضای بازداشتگاهی مناسب و كافی در محدوده شهر تهران جهت نگهداری افراد در انتظار محاكمه، عدم وجوه فضای مناسب و كافی جهت نگهداری زندانیان در حومه شهر تهران متناسب با جمعیت كیفری كلانشهر تهران، كمبود فضاهای سبز، فرهنگی، ورزشی و بهداشتی (به ویژه سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز زندانیان)

خانواده زندانیان

مشكل ایاب و ذهاب خانواده زندانیان جهت ملاقات با وجود حداقل 20 هزار زندانی تهران در كرج و با فرض یك نوبت ملاقات در هفته جهت اعضای خانواده (پدر، مادر، همسر، فرزندان، خواهران و برادران) میانگین پنج نفر، در هر هفته و با احتساب ایاب و ذهاب جمعاً در هفته 200 هزار ایاب و ذهاب توسط خانواده‌ها صورت می‌گیرد، وضعیت معیشتی (ضعیف) خانواده زندانیان كه در غیاب سرپرست خانواده تشدید می‌شود

مشكلات اجتماعی زندانیان

وابستگی بسیاری از زندانیان به مصرف مواد مخدر، فقر و تنگدستی

دور بودن زندانها از تهران (خصوصا بازداشتگاه های كرج)

عدم وجود فضای بازداشتگاهی مناسب و كافی در محدوده شهر تهران جهت نگهداری افراد در انتظار محاكمه، عدم وجوه فضای مناسب و كافی جهت نگهداری زندانیان در حومه شهر تهران متناسب با جمعیت كیفری كلانشهر تهران، مشكل اعزام و بدرقه و رفت و آمد زندانیان در مراحل مختلف رسیدگی و محاكمه در حد فاصل تهران و كرج روزانه حدود 500 نفر زندانی از زندان‌های كرج به مجتمع‌های قضایی 27گانه شهر تهران اعزام و در پایان وقت اداری به كرج عودت می‌شوند،

 درخواست كمك از شورای شهر

رئیس سازمان زندانهای كشور برای سامان دهی به اوضاع زندانهای تهران از چمران، درخواست كمك كرده كه اهم آنها در جدول زیر آورده شده:

 

 

مشكل

 

شرح درخواست

 

مشكلات  فضای فیزیكی زندانها

 

اختصاص برخی اماكن یا اراضی موجود در حوزه شهری جهت ایجاد بازداشتگاه به منظور تسهیل شرایط نگهداری افراد در انتظار محاكمه و حذف ایاب و ذهاب‌های مكرر، مساعدت و مشاركت در جهت ایجاد پایگاه‌های ملاقات سمعی و بصری و از راه دور خانواده‌ها با زندانیان، مساعدت در توسعه و بهسازی فضاهای سبز، فرهنگی، ورزشی و بهداشتی زندان‌ها، به علت وسعت زیاد زندان اوین، این مركز نیازمند جدول‌بندی، آسفالت قسمت‌هایی از زندان و زیباسازی محوطه است.

 

حمل و نقل

 

ایجاد تسهیلات لازم جهت ایاب و ذهاب خانواده زندانیان در برنامه ملاقات زندانی،

 

مشكلات فرهنگی

 

مشاركت در اجرای طرح‌های مشترك فرهنگی، ورزشی، هنری و آموزشی، مساعدت در جهت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای زندانیان

 

مشكلات اقتصادی

 

تخصیص سبد كالا و مساعدت‌های مالی برای خانواده زندانیان نیازمند، كمك جهت اشتغال زندانیان و به كارگیری زندانیان در طرح‌های مختلف عمرانی و خدماتی شهر تهران

 

 


 


علی حسین قاضی زاده

 

ای کاش پیران عرصهء سیاست و فرهنگ، پیش از آنکه در اندیشهء ساختن مملکتی آباد و آزاد باشند، به بستگان و هواداران سینه چاک خود می آموختند که پاسخ کسی که اندیشه های شما را به نقد می کشد، سخن گفتن از اوضاع و احوال شخصی منتقد نیست. که این سنت سیئه، عادت مرسوم کیهان نشینانی است که برای بستن دهان منتقدین خصوصی ترین لایه های زندگی مخاطب را به تصویر می کشند. و این کیهان نشینانند که دوست تر می دارند تا مخالفانشان را اوین نشین ببینند تا فرنگ نشین.
عمر اصلاح طلبی من، قدمتی بیش از سالهای غربت نشینی دارد. حدیث اصلاح طلبی من، مال همان روزهایی است که فرق ایران قبل و بعد از خاتمی را با همهء وجودم لمس کردم. مال همان روزهایی است که تفاوت وزارت اطلاعات خاتمی را با دولت پیش از آن، نه در روزنامه های کثیرالانتشار، که در پشت میله های سرد اوین و در قلب بازداشتگاه توحید دیدم . مال همان روزهای دولت هر 9 روز یک بحران است. از قضا تاریخ آشنایی ما با دکتر ملکی و اندیشه های ایشان هم مال همان روزهاست.
هرچند که کهولت سن جناب دکتر ملکی و سابقهء مبارزاتی و فرهنگی ایشان، به همان سان که در نوشتهء پیشین هم آوردم، از ایشان انسانی قابل احترام ساخته است، اما نه موارد ذکر شده، دلیل حقانیت طرز تفکر ایشان است و نه غربت نشینی من مانعی بر نقد اندیشه های ایشان.
اگر کسی پس از 77 سال عمر با برکت، که بخش عظیم آن در فضای سیاست این مرز و بوم سپری گشته، بر این باور است که حکومتی مستبد و تمامیت خواه، به واسطهء خواست ملتش، در رفراندومی آزاد و بدون خشونت و خونریزی، منصب حکومت را دو دستی تحویل مخالفانش می دهد، نیکوتر آن است که این چند صباح باقی ماندهء عمر را به عبادت و ریاضت بگذراند.
اما جناب دکتر ملکی، کارکشته تر از آنند که نداند که مسیر رسیدن به رفراندومی آزاد برای تغییر نام نظام، تنها از دریای خون میگذرد. دریایی که حتی پس از سپری کردن آن، هیچ تضمینی برای رسیدن به ساحل آزادی به ما نمیدهد. از این روست که می گوییم که سخن گفتن از رفراندومی بر سر نام نظام، آن هم بدون خشونت خونریزی، تنها رویایی است که گویندگان آن هم بدان باور ندارند. و تکیه بر عبارت "بدون خشونت" تنها از برای بستن دهان مخالفین خشونت است و بس.
خواندن نوشته آقای ملکی که خاتمی را خطاب قرار می دهند و می پرسند که شما به نیابت از چه کسی، برای انتخابات شرط می گذارید، حداقل برای کسانی که با اندیشه های ایشان آشنایند، غریب نیست، اما برای آنانی که ممکن است، مبدأ حیات سیاسی شان 22 خرداد 88 باشد، به ناچار باید تاریخ را قدری به عقب تر برد.
ایشان به تاریخ اردی بهشت 88، یعنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری، در مقاله ای با نام "من رأی می دهم اما..." که در گویا نیوز انتشار یافت، از میرحسین موسوی، رمزگشایی می کند. پیر سیاست این مرز و بوم در یک مقالهء به ظاهر تحلیلی!!! ضمن عروسک گردان خواندن رهبر و عروسک دانستن کاندیداهای ریاست جمهوری، اوضاع ایران را با این عبارات به تصویر می کشد:
«در نظام ولائی انتخابات يک خيمه شب بازی است . حال برای آگاهی بيشتر نسل جوان که زياد با اين نمايش آشنا نيست، لازم است توضيح دهم که در اين بازی، خيمه شب باز در پشت صحنه خود را پنهان ميکند و تعدادی عروسک را با نخی که به انگشتهای خود بسته است آنگونه که ميخواهد به حرکت درمی آورد. با صدای خود حرفهائی را در دهان عروسک ها ميگذارد تا هرچه او ميخواهد آنها بگويند و با اراده ی کسی که پشت صحنه است بالا و پائيين بپرند و برقصند. البته که اين بازی بيشتر ميتواند "بچه ها" را سرگرم کند.»
در جای دیگر این نوشته، ایشان، ضمن مسئول دانستن میرحسین موسوی در تمامی وقایع سالهای 60، خطاب به میر حسین موسوی می فرماید:
«نه آقای موسوی، مپندارید که در شهر کورها و کرها و بیخردان زندگی می کنید. شما با همهء آن جنایتها، کشتارها و شکنجه ها موافق بودید، آنها را تأیید می کردید و هیچ عذاب وجدانی هم نمی گرفتید. حال و آینده هم در برابر چنین اعمالی نخواهید ایستاد. بیهوده خود را زرنگ و مرد و را بی شعور مپندارید. شما و دیگر همدستانتان که امروز لاف اصلاح طلبی می زنید، در جنایات دههء شصت بارها گفته اید ما اطاعت از مرادمان می کردیم و این کارها اقتضای آن زمان بود و ما هیچکاره بودیم. چه تضمینی وجود دارد که چند سال دیگر همانگونه که خاتمی گفت، نگویید من یک تدارکاتچی بودم؟»
تقریبا نوشته ای از جناب ملکی یافت نمی شود که با همین منطق و ادبیات نگاشته نگشته باشد. جالب تر آنکه پیر سیاست ایران نمی داند که آن جمله ای که به خاتمی نسبت داده و همچون ترجیع بندی در هر نوشتهء ایشان تکرار می شود، وجود خارجی ندارد. و نسخهء تحریف شدهء « آنها رییس جمهور را یک تدارکاتچی می خواهند» است.
ذکر موارد فوق از آن جهت بود که یاد آور شوم که نظرات جناب ملکی نسبت به اصلاح طلبان و کارآمد نداستن مشی اصلاح طلبانه و عدم رضایت از سخنگویی موسوی و خاتمی، قدمتی بیش از تقلب انتخاباتی در سال 88 دارد. منتها پیر عرصهء سیاست و فرهنگ ایران زمین به این نکتهء ظریف توجه ندارد که این جنبشی که رشادت مردان و زنانش ایشان را به وجد آورده، پیش از آنکه در 25 خرداد با شعار "رأی من کو" معترض به متقلبین در انتخابات باشند، رأی سبزشان در 22 خرداد، چون مهر بطلانی بود بر 5 سال نظریه پردازی طرفداران تحریم در انتخابات. همین جوانان پر شور و حماسه ساز، رأی اعتماد خود را به صندوق کسی ریختند، که آقای دکتر تا یک ماه پیش از انتخابات خواهان نشستن ایشان بر روی صندلی دادگاه، برای رسیدگی به جنایت علیه بشریت بودند.
آقای دکتر از خاتمی می پرسد که از جانب چه کسی برای شرکت در انتخابات شرط می گذارید؟ آن چه که در این میان عجیب می نماید، طرح پرسش از سوی کسی است، که تا چند روز پیش از انتخابات، سخنان موسوی را تنها برای کورها و کران و افراد بی شعور قابل پذیرش می دانست. بخش غالب آنهایی که امروز به خاتمی می تازند و شروطش را برای شرکت در انتخابات، نشانه ای بر سازش قلمداد می کنند، همان هایی هستند که تا پیش از انتخابات این چنین می اندیشیدند و قائل به شرکت در آن نبودند و در آن مشارکتی نداشتند.
ای کاش جناب ملکی و همفکران ایشان در این روزها، به جای ارائهء راه حلهای غیرعقلانی، قدری به دنبال رد پای خویش در تاریخ معاصر ایران زمین می گشتند و به این می اندیشیدند که اگر کسانی چون ایشان در 5 سال پیش، یک نفس بر طبل تحریم نمی کوفتند، شاید امروز ایرانی داشتیم، بدون احمدی نژاد.


 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 


شهروند درجه دو نیستیم
جرس: امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد عبادی است، اهداف برگزاری نمازهای جمعه اهل سنت و شیعه را متفاوت با یکدیگر توصیف کرد و گفت: انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند

 

وی همچنین شیوۀ انتخاب امام جمعه شیعه و سنی را یکی دیگر از تفاوت های موجود دانست و بر این اساس علت شکل گیری اتفاقات هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد را عدم توجه به این تفاوتها عنوان کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «سنی آنلاین» شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به اتفاقاتی که هفته گذشته در مراسم نماز جمعه اهل سنت تایباد رخ داد، به بیان توضیحاتی پرداخت،


وی با بیان اینکه، امیدوارم توضیحات بنده خیرخواهانه و دلسوزانه تلقی شود و کسی آن را مغرضانه نداند، خاطرنشان کرد: نمازهای جمعه اهل سنت تنها مختص به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. این نماز تاریخی است، البته در دوران قبل از انقلاب، اهل تشیع به اقامه نماز جمعه می‏پرداختند اما به شکل کمرنگ تر.
وی ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب من به یاد دارم که اهل سنت زاهدان در مسجد عزیزیه نماز جمعه می‏خواندند و جمعیت بسیار با شکوهی در مراسم نماز جمعه شرکت می کرد.
همچنین مراسم نماز عید با شکوه خاصی برگزار می شد و هیچ کس هنگام برگزاری این نماز در خانه نمی ماند، حتی افراد مفلوج و ناتوان به کمک دیگران در مراسم حاضر می شدند. به هر حال باید گفت برگزاری این نماز نزد اهل سنت از مدتها قبل جریان داشته است و بدون تردید انقلاب اسلامی در هرچه با شکوه تر برگزار شدن این مراسم نقش داشته است.


مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه نماز جمعه نزد اهل سنت بیش از آنکه سیاسی باشد، عبادی است، اظهار داشت: مردم ما روزهای جمعه برای عبادت و گریه و زاری در مساجد جامع حاضر می شوند، برای آنها عبادت و گریه و زاری و استغفار بیش از شنیدن مسائل سیاسی اهمیت دارد، این مسائل نیز در مراسم های نماز جمعه ما بسیار کم، فقط زمانی که مشکل خاصی پیش بیاید، مطرح می شوند.


امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: در رابطه با انتخاب ائمه جمعه میان شیعه و سنی تفاوت وجود دارد؛ در مناطق سنی نشین کسی که متنفذ است و نفوذ بیشتری دارد و مردم به او گرایش بیشتری دارند، به عنوان امام جمعه انتخاب می شود، انتخاب امام جمعه اهل سنت در طول تاریخ همواره بر عهده مردم بوده است، مسئولان نیز همواره کسانی را تائید و حمایت کرده اند که مورد انتخاب مردم بوده اند و بدون تردید مردم کسی را انتخاب می کنند که مطمئن باشند نمازشان پشت سر او صحیح است و آنها می توانند با قلبی آرام پشت سر او نماز اقامه کنند. ائمه جمعه در قلوب مردم اهل سنت جای دارند. مردم به آنان اعتقاد دارند و بر اساس اعتقاد خود پشت سر آنان نماز اقامه می کنند.


وی همچنین یادآور شد: بیشتر امامان جمعه در میان اهل سنت کسانی هستند که بانی مساجد جامع هستند، این نکته یکی از تفاوت ها میان شیعه و سنی است؛ چرا که مساجد جامع اهل تشیع را خیرین بنا می کنند و پس از آن یک روحانی به عنوان امام جمعه یا جماعت انتخاب می شود، اما مردم اهل سنت ابتدا یک روحانی انتخاب می کنند و پس از آن از او حمایت می کنند تا مسجدی بنا کند و پس از آن امام آن مسجد شود.
در همین شهر زاهدان کسانی که می خواهند مسجدی بنا کنند ابتدا به ما مراجعه می کنند و درخواست عالم و روحانی می کنند و پس از آن به بنای مسجد می پردازند. این یک تفاوت فرهنگی و عرفی است.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه نمازهای جمعه اهل تشیع عبادی- سیاسی است و برداشت بنده آن است که سیاسی بودن آن بر عبادی بودنش می چربد، اضافه کرد: این همه در حالیست که نمازهای جمعه اهل سنت بیشتر عبادی است، بر این اساس عوض کردن امامان جمعه در میان شیعه متداول است؛ به یک روحانی که از منطقه ای دیگر است ماموریت داده می شود که در یک منطقه دیگر مسئولیت امامت جمعه را بر عهده بگیرد، در همین شهر زاهدان امامان جمعه زیادی از شهرهای دیگر تشریف آورده اند، امام جمعه کنونی نیز حجة الاسلام جناب آقای سلیمانی هستند که اهل شمال کشور می باشند.


وی ادامه داد: این یک فرایند معمول است و مشکل چندانی میان برادران اهل تشیع ایجاد نکرده است. من هیچ گاه به یاد ندارم که مردم اعتراض کنند و بگویند چرا امام جمعه یا استاندار و فرماندار ما عوض شده است، دولت هر کسی را انتخاب بکند این مسئولیت را به او واگذار می کند، اما در میان اهل سنت وضعیت فرق می کند، امام جمعه آنها یکی از مردم منطقه است و با آنان قرابت و خویشاوندی دارد. ضمن اینکه اغلب امامان جمعه اهل سنت بانی مساجد جامع به حساب می آیند. بر این اساس عوض کردن امام جمعه در میان اهل سنت یک امر بسیار سنگین است. 


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: اعتقاد ما آن است که اگر در تایباد همین ظرافت ها مدنظر قرار می گرفت و مسئولان محترم به این نکات توجه می کردند، مشکلی به وجود نمی آمد.
ایشان با تاکید بر اینکه «برای دولت و نظامی که مردمی است، شایسته نیست که مردم را از خود برنجاند و وادار به اعتراض بکند» خاطرنشان کرد: اگر امام جمعه ای ضعفی دارد، با او بنشینند و مشکل را از راه گفتمان حل کنند، اگر مشکل قابل حل نیست با مردم بنشینند تا رعایت حال آنها بشود. یک امام جمعه باید مورد قبول مردم باشد، کسی باشد که مردم به او اعتقاد و اعتماد داشته باشند و بدانند که نمازشان پشت سر او صحیح و خالی از اشکال است.


مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر اینکه « امام جمعه باید با تدبیری انتخاب شود که در ادامه شاهد اعتراضات مردمی نباشیم» اظهار داشت: بنده توصیه ام آن است که امور مذهبی از حساسیت خاصی برخوردارند و دولتها، هر دولتی که باشد، اسلامی یا غیر اسلامی، شیعه یا سنی، باید امور مذهبی را مراعات کنند تا حساسیتی به وجود نیاید.
وی همچنین گفت: در برخی جاها متاسفانه افراد کج سلیقه کارشکنی می کنند، به عنوان مثال در یکی از شهرهای بزرگ ایران جمعی از مردم اهل سنت در منزل شخصی نماز اقامه می کنند و عده ای از همین افراد مزاحمت ایجاد می کنند که آقا چرا جداگانه نماز می خوانید، بروید پشت سر امام جمعه شهر نماز بخوانید. حالانکه مذهب آزاد است و از احوال خصوصی و شخصی انسان است، نماز جمعه ای که در منزل برگزار می شود نیز یک امر خصوصی است و در اختیار خود کسانی است که نماز می خوانند. نمازی که در منزل شخصی برگزار می شود چرا نباید تحمل شود؟! اگر ما برگزاری چنین نمازی را تحمل نکنیم، آن وقت ما اصلا تحمل نداریم. 
چنین عملکردی در جهت حفظ وحدت- که بسیار مهم و حیاتی است و ما معتقد به آن هستیم و می گوئیم شیعه و سنی نه تنها در شرایط خاص بلکه در تمام شرایط وهمه احوال با هم وحدت و همبستگی داشته باشند- نیست.


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تاکید کرد: اگر در کرمان یا در اصفهان، کاشان، تهران و هر جای دیگر که برادران اهل سنت در اقلیت هستند، به ما اجازه اقامه نماز داده نشود ما هرگز نخواهیم پذیرفت و حتما از این وضعیت گلایه خواهیم کرد. ما امیدواریم جمهوری اسلامی که مجمع تقریب تشکیل داده و موضوع وحدت مسلمانان را مطرح کرده است، برای حفظ وحدت تلاش کند، ما اهل سنت هستیم و بزرگترین فرقه اسلامی را در جهان تشکیل می دهیم. در تمام کشورهایی که برادران شیعه ما اقلیت هستند ما به اهل سنت توصیه کرده و می کنیم که حقوق آنها را محترم بشمارند و از هر گونه تبعیض در قبال آنها بپرهیزند.
همین طور انتظار داریم که در این کشور حاکمیت و مسئولان محترم حقوق ما را محترم بشمارند و ما را شهروند درجه دوم به حساب نیاورند. ما ایرانی هستیم، ما وارث این وطن هستیم، وطن مال ماست، ایران مال شیعه و سنی است. انتظار ما از مسولان محترم آن است که از رفتارهای سلیقه ای جلوگیری کنند و با کسانی که چنین رفتار می‏کنند برخورد کنند. 
در رابطه با قضیه تایباد انتظار ما آن است که مسولان محترم با درایت و تدبیر اقدام به حل آن کنند تا نگرانی ها رفع شود، این نگرانی ها تنها به مردم تایباد اختصاص ندارد، هر کسی که خبر وقوع این اتفاقات را شنیده، نگران است.  


 


 

جرس: در حالی که بحث بر سر تغییر ریاست مجلس خبرگان با نزدیک شدن زمان برگزاری اجلاس این نهاد بیشتر می شود، معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز می گوید:جامعه روحانیت مبارز در خبرگان دخالتی ندارد و ما هیچ بحثی در این باره نداشته و نخواهیم داشت چون این جامعه در شئون نهاد‌ها دخالتی نمی‌کند و انتخاب رئیس مجالس بر عهده نمایندگان است و ما تنها از اصل انتخابات حمایت می‌کنیم.



معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز  که بتازگی از مدیریت مرکز خدمات حوزه های علمیه استعفا داده است، در خصوص ارتباطش با اعتراضهای مردمی سال پیش می افزاید: انتساب من به جریان فتنه بچه گانه و بداخلاقی سیاسی است و بنده هیچ رابطه‌ای با فتنه سال قبل نداشته و ندارم.


به گزارش خبرنگار مهر در قم، نواب، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران که به مناسبت استعفای وی از مدیریت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد اضافه کرد: بنده در سال گذشته و درباره انتخابات با هیچ مرجع تقلیدی حتی یکبار هم ملاقات نکردم؛ من معاون سیاسی جامعه روحانیت بوده و هستم و انتساب من به جریان فتنه اهانت به جامعه روحانیت است.

وی درباره دیدگاهش درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز داشت: اعتقادم به آقای رفسنجانی هیچگاه دوگانه نبوده و مانند برخی‌ها نبوده که یک روز از طرفداران وی باشند و امروز مخالف او شده باشند؛ من از اول انقلاب وی را در حد کمتری از مقام معظم رهبری که آن موقع رئیس جمهور بودند قبول داشتم.

از وفاداران به رهبری بوده و هستم

وی خاطرنشان کرد: من ازمعتقدین به رهبری بوده و هستم و در سپاه پاسداران از وفاداران جدی ایشان بود‌ه‌ام و از سال 1353 نسبت به ایشان ارادت دارم و اینکه مرا با فتنه مرتبط می‌کنند بداخلاقی سیاسی می‌دانم.

نواب افزود: من در زمان آقای رفسنجانی از منتقدین جدی برنامه‌های اقتصادی او بودم و در دوره‌ای هم که مجددا برای ریاست جمهوری نامزد شدند به ایشان گفتم شما وارد نشوید زیرا رأی هم نخواهید آورد و یک روز هم در ستاد او نرفتم و نمی‌دانم ستاد انتخاباتش کجا بود.

رئیس مستعفی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه درباره رابطه دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با جریان فتنه اضافه کرد: هیچ استادی از این دانشگاه در جریان فتنه دستگیر نشدند و تنها یک نفر آن هم نامه عذرخواهی نوشت و در طول دوران بعد از فتنه هم از او اقدامی سر نزده است.

وی ابراز داشت: دانشگاه ادیان صددرصد در خط رهبری است و اسلام، انقلاب، سیره امام و مقام معظم رهبری چهار اصل اساسی فعالیت این دانشگاه است.

دانشگاه ادیان اعتبار حوزه است

نواب خاطرنشان کرد: این دانشگاه آبرو و اعتبار حوزه علمیه است زیرا حداقل در هفته دو هیئت خارجی از این دانشگاه بازدید می‌کنند و ما مدعی هستیم که با تمامی ادیان در دنیا گفت‌و‌گو داریم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اینکه برخی از این هیئت‌ها در نقش جاسوس هستند، گفت: من مسئول شناسایی جاسوس نیستم، ما یک هفته قبل از ورود هرهیئتی به ادارات مسئول اطلاع می‌دهیم و جدی‌ترین همکاری را هم با آنها داریم و تاکنون هم حتی یک تذکر دریافت نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: مراجع و مقام معظم رهبری در جریان فعالیت‌های ما هستند و ما بیش از 90 درصد آثار تولیدی خود را به مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنیم و حتی یک تذکر از ایشان دریافت نکرده‌ایم.

نواب خاطرنشان کرد: این بداخلاقی‌های سیاسی برای این است که عده‌ای می‌خواهند رابطه حوزه را با کشورهای دیگر و ادیان دیگر به هم بزنند و این افتخار را از حوزه بگیرند.

معاون سیاسی جامعه روحانیت تهران درباره استعفای خود از مرکز خدمات حوزه و علت آن ابراز داشت: من سه بار استعفا داده بودم و آخرین آن قبل از سفر مقام معظم رهبری به قم بود؛ معتقدم 14 سال برای یک مدیر بسیار زیاد است و شاید در نهاد های تابع رهبری این مدت کم نظیر باشد.

وی با اشاره به خدمات صورت گرفته دراین مرکز برای طلاب حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر حمایت‌های صریح و جدی رهبر معظم انقلاب نبود این همه موفقیت حاصل نمی‌شد که باید از ایشان قدردانی کنیم.

نواب درباره فعالیت‌های صورت گرفته دراین مرکز تصریح کرد: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، خدمات خود را در حوزه‌های مختلف تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، مسکن و... به همه طلاب اعم از شاغل به تحصیل یا تبلیغ و ایرانی و غیر ایرانی، سنی و شیعه ارائه می‌کند.

ساخت 20 هزار مسکن برای طلاب

وی ساخت 20 هزار مسکن برای طلاب، جذب بالا‌ترین درصد اعتبار و بودجه در میان مراکز حوزوی به ویژه در دولت‌های نهم و دهم، تأمین 120 میلیارد تومان اعتبار برای سال جاری به عنوان بودجه تکلیفی، تشکیل 220 هزار پرونده برای طلاب در این مرکز و ارایه خدمات به آن‌ها را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برشمرد.

نواب همچنین از تدوین طرح جامع مسکن برای حوزویان با همکاری شورای عالی حوزه خبرداد و گفت: این مرکز همچنین در حسابرسی که همه ساله از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود حسابرسی سطح قبولی را داشته است.

جامعه روحانیت در مجلس خبرگان دخالتی ندارد

وی در پایان درباره دخالت جامعه روحانیت در تغییر رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز تصریح کرد: جامعه روحانیت مبارز در خبرگان دخالتی ندارد و ما هیچ بحثی در این باره نداشته و نخواهیم داشت چون این جامعه در شئون نهاد‌ها دخالتی نمی‌کند و انتخاب رئیس مجالس بر عهده نمایندگان است و ما تنها از اصل انتخابات حمایت می‌کنیم.


 


 جرس: تشدید مشکلات در شبکه اینترنتی کشور، باعث شده است بسیاری از کاربران ایرانی از دسترسی منظم و آسان به سایت‌های مورد علاقه خود محروم شوند.


به گزارش عصر ایران، هر چند این مشکل از مدت‌ها پیش به صورت جسته و گریخته وجود دارد اما از غروب روز گذشته، اوضاع نابسامان‌تر شده است به گونه‌ای که بر اثر اختلالات مربوط به کاهش پهنای باند در استفاده از برخی از سایت‌ها، آنها یا اصلا دیده نمی‌شوند یا به طور نامنظمی دچار قطع و وصل هستند. 

همچنین دسترسی به برخی سایت‌ها در شهرهای مختلف کشور در بازه‌های زمانی مختلف به طور کامل ناممکن می‌شود. 

مشکلات موجود، عملکرد در نرم‌افزارهای تحت وب را نیز اختلالات فراوانی مواجه ساخته است. همچنین فعالیت‌های مربوط به تجارت الکترونیک و جابجایی اینترنتی وجوه نیز با مشکلات عدیده مواجه است. 

مسیرهای ارتباطی بین دو IP در داخل کشور نیز دچار مشکلات متعددی است. 
آی اس پی‌هایی که خدمات اینترنت ارائه می‌دهند با پذیرش این مشکلات، مسوولیت آن را متوجه شرکت زیر ساخت مخابرات می‌دانند. 

این گزارش می افزاید: با این حال تا کنون هیچ مقام مسوولی در این باره توضیح نداده است. 

اختلال موجود در شبکه شامل بیشتر سایت‌های اینترنتی و به صورت ادواری و چرخشی است بدین گونه که کاربران به صورت مدام در بازدید سایت‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.


 


مریم شربتدار قدس

 آشنایان ره عشق در این بحر عمیق

غـرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده

از تو نوشتن چقدر سخت است ساجده جان ! تصور می کردم آنان که تو را بردند و بر صندلی بازجویی نشاندند خیلی زود می فهمند که اشتباه کرده و رهایت می کنند اما دریغ که حتی آرامش ، متانت و نجابتت هم آنها را بیدار نکرد.

دخترم ، نمی دانم بازجوها با تو چه رفتاری دارند اما یقین دارم چشم بندی که بر چشمان آرام تو می بندند حائلی است که برای محافظت خود از سرزنش وجدان هایشان به کار می گیرند.

مطمئنم آنها که در این مدت و طی بازجوئی های پی در پی و طولانی، تو را شناخته و ایمانت را در خلوت و مظلومیتت را در انفرادی دیده اند، از شرمندگی و عذاب وجدان نتوانسته اند شبی را بی دغدغه سر بر بالین گذارند مگر اینکه خدای ناکرده مشمول آیۀ "ختم الله علی قلوبهم" شده باشند.

عزیز آرامم !

چه سعادتی خداوند نصیب تو کرده که جرم و گناهت شرکت در دعای کمیل و جلسۀ قرآن بوده و عجبا که برخی مدعیان امروز، خود نیز در گذشته و در زمان ستمشاهی ، همین جرم سنگین را در پرونده شان داشته اند اما اکنون با تکیه بر مسند قضا و جایگاه صدور حکم، دچار فراموشی خواسته یا ناخواسته شده اند.

دلبندم ، کاش آن روز در ملاقات حضوری با مادر مقاوم و صبورت پس از آنهمه دوری، نمی دیدی حیرت و اندوه مادری را که به جای دختر جوان وشادابش زنی فرتوت و رنجور و البته بسیار محکم و قوی را دید و نشناخت.

دختر مظلومم !

شبها هنگامی که قبل از خفتن برای سلامتی تو و دیگر بی گناهانمان آیة الکرسی خوانده و دعا می کنم ، آرامش نگاهت خواب از چشمانم می رباید، پس دیدگانم را می بندم و خدا را به یاری می طلبم برای آرامش دل مادرت که خوب می فهمم حال مادری شکسته دل و منتظر را که با یقین به پاکی و بی گناهی فرزندش، فرشتگان خدا را به بزم دعا می خواند و هر شب با یادآوری وعدۀ خدا برای عقوبت ظالمین، او را سوگند می دهد به مقربان درگاهش که زمینۀ ارشاد و هدایت گمراهان را فراهم آورد قبل از آنکه دیر شود.

تو نیز ساجده جان، در نیایش هایت از خدا بخواه درهای لطفش را به روی کج اندیشان نبندد تا شاید در این فرصت کوتاه دنیوی، آخرت ابدی خود را به این ارزانی نفروخته و راه را به بیراهه وا نگذارند.

«إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتابِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُولئِكَ ما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيم‏» (بقره -  174 )

«كسانى كه كتمان مى‏كنند آنچه را خدا از كتاب نازل كرده، و آن را به بهاى كمى مى‏فروشند، آنها جز آتش چيزى نمى‏خورند (و هدايا و اموالى كه از اين رهگذر به دست مى‏آورند، در حقيقت آتش سوزانى است.) و خداوند، روز قيامت، با آنها سخن نمى‏گويد و آنان را پاكيزه نمى‏كند و براى آنها عذاب دردناكى است.»

 


 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 


 


 جرس: وزیر اطلاعات بار دیگر ادعا کرد که وزارت اطلاعات توانسته‌است با نفوذ به پایگاه اینترنتی جذب جاسوس موساد، افراد فریب خورده آن را شناسایی و از برخی از آنان برای نفوذ در پایگاه‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی استفاده كند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر اطلاعات با اشاره به اشراف کامل بر حرکت‌های مختلف موساد در جمهوری اسلامی ایران، کشورهای اطراف و حتی کشورهای اسلامی افزود: صهیونیست‌ها با ظاهر فریبنده بشر دوستانه، یک ان جی او (مجموعه غیر دولتی) برای ادامه شیطنت‌های خود راه‌اندازی کردند، تا افرادی را به عنوان جاسوس به مجموعه خود ملحق کنند. 

حیدر مصلحی درباره اقدام هدف اسرائیل از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی به نام بنیاد "رو ن آراد" به زبان فارسی گفت: اینها از حدود 20 سال پیش یک سایت راه‌اندازی کرده‌اند و درپی این هستند که افرادی را به عنوان جاسوس از کشورهای مختلف شناسایی و به مجموعه خود دعوت کنند. 

وی افزود: آنها با این اقدام در پی فعالیت‌های اطلاعاتی در کشورهای اسلامی هستند، اگر چه شعار آنان حمایت از اقدامات بشردوستانه است، اما غصب، قتل و غارت از اصول اولیه موساد و رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. 


وزیر اطلاعات افزود: ما توانسته‌ایم تقریبا همه افراد فریب خورده و اغفال شده از سوی این سایت را شناسایی کنیم و از برخی از آنان برای نفوذ در پایگاه‌های اطلاعاتی موساد استفاده كرده و توانستیم از انها بهره‌برداری‌های خیلی خوبی داشته باشیم. 

مصلحی افزود: این سایت مبلغی را مطرح کرده است که در ازای اطلاعاتی که از افراد دریافت کند به آنها خواهد داد، در حالی که بعد از آنکه از افراد مختلف اطلاعات دریافت کرده‌اند، درخواست پول آنها را به تمسخر گرفته‌اند. 

وی گفت: به جوانان و افرادی که تحت تاثیر القائات فریبکارانه این سایت قرار می‌گیرند، اعلام می‌کنم توجه داشته باشند که فریب نخورند. 

مصلحی از افرادی که با این سایت اینترنتی مرتبط شده و اقداماتی انجام داده‌اند، خواست با تلفن شماره 113 وزارت اطلاعات تماس بگیرند و اطلاعات خود را بدهند. 

وی افزود: در این صورت ما در خدمت این افراد هستیم و می‌توانیم آنها را راهنمایی کنیم. 

وزیر اطلاعات در ادامه گفت:  افراد مرتبط با این پایگاه اینترنتی که تاپیش از 22 بهمن خود را معرفی و با وزارت اطلاعات همراهی کنند، به طور قطع مشمول تخفیفات دستگاه قضایی خواهند شد. 

وی تهدید کرد:  در غیر این صورت این افراد مشمول مجازات‌هایی خواهند شد که برای جاسوسان وجود دارد.  


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته