-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

Latest News from Koocheh for 01/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی، از روز شنبه و پس از اجرای حکم اعدام زهرا بهرامی، شهروند ایرانی-هلندی در تهران به اتهام قاچاق مواد مخدر، وزارت امور خارجه هلند در اطلاعیه‌ای از تعلیق و بازبینی روابط این کشور با ایران خبر داده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، این اطلاعیه روز شنبه و پس از اجرای حکم این زن 45 ساله که پس از وقایع جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری در ایران در سال گذشته بازداشت شده بود، به کاظم غریب‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در هلند تحویل داده شده است.

یوری روزنتال، وزیر امورخارجه هلند، روز شنبه در اظهار نظری عنوان کرد: «این نوع برخورد تنهای از نظام‌های دوره بربریت برمی‌آید.» وی پیش‌تر از ایران و مسوولان قضایی توضیح بیش‌تری را در مورد اتهامات خانم بهرامی درخواست کرده بود.

لازم به یادآوری است در حالی حکم اعدام این شهروند زن ایرانی- هلندی به اجرا در آمده است که رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، پیش‌تر در اظهارنظری در مورد وی گفته بود: «جرم این فرد در دادگاه در حال رسیدگی است.»

بیشتر بخوانید:

«اجرای حکم اعدام زهرا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی»

«‌جزییات بیش‌تری در خصوص اعدام بهرامی ارایه کنید»


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: کلمه

میرحسین موسوی در بیانیه‌ای ضمن بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه، قیام حق‌طلبانه مردم در برخی کشورها را در راستای  بر هم زدن نظام  ظالمانه‌ای دانست که  منطقه را در چنگال خود‌ فراگرفته و آن را ناشی از بی‌احترامی حکومت‌ها به حق تعیین سرنوشت مردم خواند.

آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی، هم‌چنین از جانب ملت ایران به مردم آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن ادای احترام و آرزوی پیروزی کرد.

متن بیانیه میرحسین موسوی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها خاورمیانه در آستانه‌ی حوادث بزرگی‌ست که می‌تواند سرنوشت این منطقه و جهان و سرنوشت ملت‌های منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. مسلمن آن‌چه در حال وقوع است در راستای به هم زدن نظام ظالمانه‌ایست که سرنوشت ملت‌های بسیاری را در منطقه در چنگال خود گرفته است و بدون هیچی شکی نقطه‌ی آغازین آن‌چه در خیابان‌های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز شاهد آن هستیم را باید در تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و ۲۸ و ۳۰ خرداد تهران جستجو کرد. روزهایی که مردم با شعار «رای من کجاست؟» به خیابان‌ها آمدند و مسالمت‌جویانه، حقوق از دست رفته‌ی خود را پی گرفتند.

امروز دامنه ی شعار «رای من کجاست؟» مردم ایران، به شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» در قاهره و سوئز و اسکندریه رسیده است. برای کشف راز این پیوندها و مشابهت‌ها لازم نیست جای دوری برویم. کافی است شیوه‌ی انتخابات اخیر مصر را با انتخابات‌های خود مقایسه کنیم و این‌که رییس شورای نگهبان از بی‌نیازی به آرا میلیون‌ها شهروند سبز سخن می‌راند. اگر به نظام‌های در حال سقوط جهان عرب و خاورمیانه با دقت نگاه کنیم، خواهیم دید؛ در همه‌ی این نظام‌ها به یک‌سان شبکه‌های اجتماعی و عرصه‌ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می‌گیرند و به شکل حیرت‌انگیزی اس‌ام‌اس‌ها و تلفن‌ها و اینترنت قطع و قلم‌ها مشابه یک‌دیگر در هم شکسته و معترضین به زندان‌ها برده می‌شوند.

اینان به روز «خشم مردم» مصر اشاره می‌کنند ولی نمی‌گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت‌المال و هم چنین بستن دهن‌ها و شکستن قلم‌ها و اعدام‌ها‌ و اعدام‌ها و اعدام‌ها و بر پا کردن چوبه‌های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است

متاسفانه منافع‌ پشت‌سر ‌ایدئولوژی‌ حاکم در کشور، اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها آن‌چنان که هستند، خود را نشان دهند. خطیبان و تریبون‌های گوش به فرمان، به عمل‌کرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت‌ها، اعتراف‌گیری‌ها، پرونده‌سازی‌ها و غارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده‌اند توجهی نشان نمی‌دهند. اینان به روز «خشم مردم» مصر اشاره می‌کنند ولی نمی‌گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت‌المال و هم چنین بستن دهن‌ها و شکستن قلم‌ها و اعدام‌ها‌ و اعدام‌ها و اعدام‌ها و بر پا کردن چوبه‌های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی‌گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می‌گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی‌دزدید، کار به شعار «اسقاط نظام» از سوی شعب عزیز مصر نمی‌رسید‌ و شاید هم متوجه نیستند که ادامه‌ی سیاست غلبه به وسیله‌ی ایجاد خوف، نهایتن در نقطه‌ای به ضد خود تبدیل و آن‌گاه آمدن «روز خشم» و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می‌شود. فراعنه معمولن زمانی صدای ملت را می‌شنوند که بسیار دیر شده است.

ملت ما به انقلاب عظیم مردم شجاع تونس و قیام حق‌طلبانه‌ی مردم مصر و یمن و دیگر کشورهای منطقه احترام می‌گذارد. ما به همه‌ی مردم دلیر و آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن درود می‌فرستیم و از خداوند منان پیروزی آنان را در مبارزات حق‌طلبانه اشان آرزو می‌کنیم.


 


خبر / رادیو کوچه

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در واکنش به اعتراضات ضددولتی مصر در چند روز اخیر از مقامات مصری خواست صدای مردم خود را بشنوند و به خواسته‌های آن‌ها عمل کنند.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در واکنشی رسمی به ناآرامی‌های چند روز اخیر مصر که دست‌کم 95 کشته بر جای گذاشته است تظاهرات مصریان را «حرکتی عدالت‌خواهانه» توصیف کرد.

آقای مهمانپرست هم‌چنین اضافه کرد که مردم مصر که از روز سه‌شنبه گذشته در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند به دنبال «تحقق خواسته‌های ملی، اعتقادی» خود هستند.

این مقام جمهوری اسلامی ماه گذشته در واکنش به تحولات اخیر در کشور تونس نیز که به فرار رییس جمهور آن به عربستان انجامید اعلام کرده بود که برای جمهوری اسلامی «اجرای خواست ملت تونس در بهترین شرایط اهمیت دارد».

این در حالی است که در جریان اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران، برخی نیروهای موسوم به لباس شخصی و نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تعدادی از مردم را بازداشت و برخی نیز در بازداشت‌گاه کهریزک کشته و تعدادی نیز محروح شده‌اند. هم‌چنین برخی در دادگاه‌های انقلاب به اعدام، حبس، شلاق و محرومیت‌های طولانی مدت محکوم شدند.

بیشتر بخوانید:

«اعلام برخی از اعضای کابینه حسنی مبارک»


 


شهره شعشعانی/ رادیو کوچه

ghesseha@koochehmail.com

«نیکلای واسیلییویچ گوگول» (Nikolai Vasilievich Gogol) نویسنده، طنزپرداز و نمایش‌نامه‌نویس اهل اوکراین در 31 مارچ 1809 به دنیا آمد و در 4 مارچ 1852 چشم از جهان فرو بست. او را «پدر مکتب نوین رئالیسم روسی» می‌دانند. هرچند آثارش بیش‌تر به مکتب رمانتیسم نزدیک است. در اوایل قرن نوزدهم هر‌چه خارجی و مربوط به خارجه بود در روسیه مد روز بود. سرزمین اوکراین که از 1654 بخشی از روسیه به حساب می‌آمد با فرهنگ و زبانی متفاوت در این سال‌ها مبدل به نمودی از همین گرایش شده بود و کنجکاوی خواننده‌های روسی را نسبت به فرهنگ و ادبیات این خطه بر‌می‌انگیخت.

نامه‌های گوگول به مادرش در اوایل 1829، جایی که از او می‌خواهد «ذهن هوشیار و باریک‌بین» خود را به کار گیرد و هر‌چه از «آداب و رسوم روس‌های کوچک» (نامی که در آن دوره به اوکراینی‌ها داده بودند) می‌داند برای او توصیف کند، شاهدی بر این مدعاست. گوگول در این نامه‌ها دلیلی برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیازش به مادر ارایه نمی‌دهد، اما برای ما اکنون به خوبی روشن است که او «آداب و رسوم روس‌های کوچک» را جز به عنوان دست‌مایه‌های آثار اولیه‌ی سخت متاثر از هویت اوکرایینی‌اش  نمی‌خواست، هرچند بعدها از این گرایش فاصله گرفت و روایت‌هایی طنز آمیز از بورکراسی امپراتوری بزرگ روسیه نوشت.

در میان مشهورترین آثار گوگول «تاراس بولبا» (1835)، «نفوس مرده» (1842)، «شنل» و «دماغ» (1842) بیش از دیگر آثارش تحسین شده‌اند و شهرت جهانی یافته‌اند.

گوگول در اغلب آثار خود، اعم از داستان کوتاه، نمایش‌نامه یا رمان، در اصل از طرحی یک‌سان و  ساده استفاده می‌کند. یک موقعیت یا شرایط به ظاهر با ثبات، مثل محفلی خانوادگی، جمعی دوستانه، یا خلوتی خصوصی را توصیف می‌کند و سپس با ورود عاملی بیگانه وضع موجود را به صورتی غیر‌منتظره و ناگهانی به‌هم می‌زند.

«کالسکه» یکی از کوتاه‌ترین داستان‌های گوگول است که در سال 1836 نوشته شده است.  این اثر نمونه بارزی از اغلب تم‌های آشنای داستا‌ن‌های اولیه‌ی گوگول، مثل اهمیت رتبه و مقام، لاف‌زنی،  نگرش کودکانه به زن و تظاهر شخصیت‌ها به موقعیت‌هایی است که ندارند، یا شرایطی که واجدش نیستند. پایان داستان با کشف چرتوکوتسکی توسط مهمان‌های ناخواسته خواننده را حیرت‌زده می‌کند، هر‌چند این پایان در واقع نسخه‌ی پیچیده‌تری از شیوه‌ی «بدون پایان» است که خوانندگان در داستان «دماغ» هم آن را تجربه کرده‌اند.

«آنتوان چخوف» پس از خواندن این داستان به «آلکسی سوورین» (ناشر و روزنامه‌نگار ثروت‌مند روسی) نوشت: «عجب هنرمندی است! تنها همین داستان کالسکه دویست هزار روبل می‌ارزد. لذت ناب، همین و بس.» و «تولستوی» این اثر را اوج کمال در آثار گوگول می‌نامد. آن‌چه در واقع موجب لذت چخوف، تولستوی و بسیاری از خواننده‌های روسی این اثر شد، شیوه‌ی مبتکرانه و شگفت‌آور گوگول است که سخاوت‌مندانه صرف حکایتی به غایت ساده شده است.

از سال 1836 به بعد گوگول بیش‌تر در خارج از روسیه و به‌ویژه در رم به سر برد، او معتقد بود برای نوشتن در‌باره‌ی روسیه نیاز دارد دور از آن‌جا زندگی کند. طی سال‌های 1840 به شدت از نظر جسمی و روحی به رنج افتاد، هرچند در همین دوره چندین اثر مهم غیر‌داستانی نوشت، ضمن این که به‌طور مستمر روی بخش دوم «نفوس مرده» هم کار می‌کرد.

یک‌بار در سال 1845 بیش‌تر دست‌نوشته‌های بخش دوم «نفوس مرده» را  سوزاند، و بار دیگر در 1852 کمی پیش از مرگش، شاید بر اثر مرارت‌های بیماری تیفوس و روحیه ناامید، بخش بیش‌تری از بازنویسی اثر خود را دوباره سوزاند.

مترجم: خشایار دیهیمی

موسیقی متن:

Saint Saens; Carnaval of Animals

Modest Petrovich Mussorgsky; Pictures at an Exhibition

Louis Armstrong; Ochi Chernyie


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

ما سعی می‌کنیم تا با مرور تناقضات و شبهات دینی ادیان گوناگون و پرسش‌های منتقدان، بدون تعصب صیقل کنیم اندیشه‌هایمان را. بدون ترس از آن‌که در زیر این لایه‌های انباشته از گذر زمان آن‌چه که رخ می‌نماید، همانی نباشد که انتظارش را می‌کشیدیم، در ادامه پرسش‌هایی در مورد تناقضات قرآنی مورد ادعای منتقدان، نمونه هشتم آیه 286 سوره بقره است که می‌گوید:

«خداوند هیچ‌کس را جز به اندازه توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند… (مومنان دعا می‌کنند که) پروردگارا… آن‌گونه که بر امت‌های پیش از ما تکلیف گران نهادی، بر ما تکلیف گران منه، و آن‌چه را که طاقت آن نداریم، بر ما تکلیف مکن…»‌

صدر و ذیل آیه آشکارا متناقضند. زیرا در صدر آیه ادعا می‌شود که خداوند بندگان را مافوق طاقت‌شان تکلیف نمی‌کند، اما در ادامه اعتراف می‌شود که خداوند برای امت‌های پیشین تکالیفی مقرر کرده که از حد طاقت و توانایی‌شان بیش‌تر بوده است. اگر تکلیف ما لایطاق قبیح و لذا از جانب خداوند محال است، دعای «پروردگارا آن‌چه را که طاقت نداریم، بر ما تکلیف مکن» چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ این مانند آن است که دعا کنیم: خدایا بر ما ظلم مکن!؟ ممکن است استدلال شود در دعاهایی که پس از صدر آیه آمده است، سخن از تکلیف فوق طاقت نیست، بلکه سخن از سختی‌ها، مشکلات و مصائبی است که ممکن است گریبان‌گیر مومنان شود و تحمل آن‌ها بر مومنان دشوار یا ناممکن آید. اما در این صورت صدر و ذیل آیه کاملن بی‌ربط می‌شوند، و این خلاف قواعد فصاحت و بلاغت است، ضمن آن‌که طبق نص صریح قرآن هیچ امکانی جز به اراده الله مقدور نیست و الله هم اگر به اندازه توان توقع نماید «همان‌گونه که در آیه فوق آمده» رنج و زحمتی مافوق ایجاد نکرده، و  از آن‌جا که الله خدای همه زمان‌هاست و احتمالن گفتارش باید در تمامی ادوار یک‌سان و ثابت باشد نمی‌توانسته که در حق امت‌های پیشین بیش از توان‌شان توقع نماید و آن‌ها را در رنج و سختی قرار دهد.

در روز قیامت(هر‌کس) نتیجه  آن‌چه انجام داده است را به‌طور کامل می‌بیند

نمونه نهم این تناقضات آن است که بسیاری از آیات قرآن به ما اطمینان می‌دهند که در قیامت و در محکمه عدل الهی به کسی ظلم نمی‌شود. آیه 182 سوره آل عمران می‌گوید:

«خداوند (در روز قیامت) هرگز نسبت به بندگان خود ستم نمی‌کند»

این مضمون در آیه 51 سوره انفال و آیه 46 سوره فصلت نیز تکرار شده است. آیه 70 سوره زمر نیز تاکید می‌کند که:

«در روز قیامت(هر‌کس) نتیجه  آن‌چه انجام داده است را به‌طور کامل می‌بیند»

آیه 115 سوره هود می‌گوید:

«خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نمی‌‌کند.»

و این مضمون در آیه 195 سوره آل عمران نیز تکرار شده است. آیه 40 سوره نسا با صراحت بیش‌تری سخن می‌گوید:

«خداوند به اندازه ذره‌ای نیز ستم نمی‌کند و اگر حسنه‌ای( باشد و از کسی سر بزند، در روز قیامت)  به آن دو چندان پاداش می‌دهد.»

و  آیات 7 و 8 سوره زلزال نیز سخن آخر را می‌گویند:

«پس هرکس هم‌سنگ ذره‌ای عمل خیر انجام داده باشد (پاداش) آن را می‌بیند،  و هر کس هم‌سنگ ذره‌ای عمل ناشایست انجام داده باشد، (کیفر) آن را می‌بیند.»

تا این‌جا گویی هر‌کس «چه مومن و چه کافر یا مشرک» هر عمل خوبی انجام داده باشد، پاداش آن را در قیامت دریافت خواهد کرد «توجه کنید که در آیات فوق قید و شرطی نیامده است و این البته همان است که عدل اقتضا می‌کند» اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

آیات دیگری نیز در قرآن وجود دارد که همه آیات قبلی را نقض می‌کند. آیه 40 سوره غافر «مومن» می‌گوید:

«هر‌کس بدی «گناه» کند، همانند گناهی که کرده است مجازات می‌شود و هرکس عمل صالحی انجام دهد، زن باشد یا مرد، در صورتی که مومن باشد، به بهشت وارد می‌شود»

جایی‌که سخن از مجازات و عذاب دادن به میان می‌آید، حکم الهی عام و کلی است و هرکس کار بدی کند «چه مومن و چه کافر» مجازات آن را می‌بیند، اما جایی‌که سخن از پاداش به میان ‌می‌آید، قید «به شرطی که مومن باشد» اضافه می‌شود. یعنی کفار و مشرکین و ملحدین هرچه اعمال صالح انجام می‌دهند، بی‌فایده است و در آخرت پاداشی نمی‌بینند، علاوه بر این، بسیاری از آیات قرآن سخن از حبط «نابود شدن» اعمال کافران و مشرکان به میان می‌آورند.

آیه 217 سوره بقره می‌گوید:

«… هر‌کسی از شما از دین خود (اسلام ) برگردد و کافر از دنیا برود، اعمالش در دنیا و آخرت ضایع و باطل شده و اهل جهنم خواهد بود و در آن جاودانه می‌‌ماند.»

یعنی ارتداد باعث می‌شود که همه کارهای خوبی که پیش «و یا حتا پس» از آن انجام داده‌ایم نابود شود و بی‌نتیجه بماند.

آیه 18 سوره ابراهیم نیز می‌گوید:

«داستان اعمال کسانی که به پروردگارشان کفر ورزیده‌اند، هم‌چون خاکستری است که در روز طوفانی، باد بر آن بوزد، که از آن‌چه به دست آورده‌اند، چیزی در دست ندارند…»

مطابق این آیه اعمال نیک کافران مانند خاکستری که درمعرض باد تند قرار گرفته باشد، نابود می‌شود و در روز قیامت سودی به آن‌ها نمی‌رساند.

آیه 88 سوره انعام‌، حتا شک کردن را هم موجب ضایع شدن اعمال نیک می‌داند:

«اگر شک بورزند، خداوند (اعمال  نیک) آن‌ها را نابود می‌سازد»

ده‌ها آیه دیگر در قرآن با صراحت اعلام می‌کنند که ارتداد و کفر و شرک و… باعث حبط اعمال می‌شود «مانند آیه 5 / مائده ، 147 / اعراف ، 19/ احزاب ، 32 و 28 و 9 / محمد و 17/ توبه، 2/ حجرات » و این علاوه بر آن‌که با عدل و رحمت الهی سازگار نیست، آیاتی را که در ابتدا آمد، نقض می‌کند.

اما تناقض‌گویی‌های قرآن در موضوع معاد و قیامت به این‌جا ختم نمی‌شود. دیدیم که آیه 40 سوره غافر «مومن» می‌گفت:

«هر که بدی (گناه) کند، جز به مثل آن کیفر نمی‌یابد»

و این مدعا در آیه 27 سوره یونس و آیه 160 سوره انعام نیز تکرار شده است. اما الله همین وعده را نیز در چند جای دیگر فراموش می‌کند.

آیات 73 تا 75 سوره اسرا «خطاب به پیامبر» می‌گویند:

«و چیزی نمانده بود که تو را از آن‌چه به سوی تو وحی کرده‌ایم گم‌راه کنند تا غیر آن را بر ما ببندی و در آن صورت تو را به دوستی خود بگیرند، و اگر تو را استوار نمی‌‌داشتیم‌، قطعن نزدیک بود کمی به سوی آنان متمایل شوی، در آن صورت‌، حتمن تو را دو برابر در (زندگی) دنیا (و دو برابر) پس از (مرگ) عذاب  می‌چشاندیم و آن‌گاه در برابر ما برای خود یاوری نمی‌یافتی»

یعنی اگر پیامبر کمی به کفار یا مشرکین متمایل شود، در دنیا و آخرت «دو برابر» عذاب می‌شود. آیه 30 سوره احزاب هم «خطاب به همسران پیامبر» می‌‌گوید:

«ای همسران پیامبر‌، هرکس از شما کار زشت آشکاری کند، عذابش دو چندان خواهد بود و این بر خدا همواره آسان است.»

یعنی بر خدا آسان است که وعده‌‌های خود را فراموش کند و عدالت را زیر پا بگذارد، اما از این‌ها شگفت‌انگیز‌تر، داستان حواریون عیسا است.

به آیات 112 تا 115 سوره مائده بنگرید:

«حواریون به عیسا می‌گویند: از خدایت بخواه تا از آسمان مائده‌ای برای ما بفرستد. عیسا نیز از خدا درخواست مائده آسمانی می‌کند و خدا در پاسخ می‌گوید:… من آن مائده را برای شما می‌‏فرستم، ولی هر که از شما پس از آن کافر شود، چنان عذابش می‌کنم که هیچ‌یک از مردم جهان را آن چنان عذاب نکرده باشم»

ولی مگر قرار نبود که عذاب الهی، «مثل» و یا «متناسب» با گناه باشد؟ آیا کافرشدن حواریون «حتا اگر پس از دیدن نشانه‌های خدا و تمام شدن حجت بر آن‌ها باشد» از جنایت‌های جانیان به نام تاریخ بدتر است که آن‌ها هرگز در دنیا مجازات نشدند؟

تناقض باز هم ادامه می‌یابد. آیه 114 سوره هود می‌‌گوید:

«کارهای خوب شما، کارهای بدتان را نابود می‌کند»

مطابق این آیه «حداقل بعضی از» اعمال نیک ما در این دنیا باعث می‌شود که اعمال بدی که درگذشته انجام داده‌ایم، نابود شوند و در قیامت مورد محاسبه قرار نگیرند.

این مضمون در آیات متعددی از قرآن  و با تعابیر مختلف تکرار شده است. ( مانند آیه 5/ فتح، 7 / عنکبوت، 271 / بقره، 195 / آل عمران، 31 / نساء، 65 و 12، تغابن ) و این نیز با آیاتی که در ابتدای این بحث آمد، در تناقض است، و بالاخره این‌که مطابق آیه 65 سوره مائده اگر اهل‌کتاب به اسلام ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، همه گناهان قبلی‌شان بخشیده می‌شود و حتا مطابق آیه 70 سوره فرقان‌، گناهان قبلی‌شان تبدیل به حسنه «کار نیک» می‌شود، اما مطابق آیه 217 سوره بقره «که پیش از این آمد» هرکس از اسلام برگردد، تمام اعمال نیکویی که پیش از آن انجام داده‌است، نابود و بی‌نتیجه می‌شود‌ و آیا این آیات و تناقضات درون‌شان و آن‌چه که گواه آن تاریخ مکتوب است می‌تواند توسط منتقد بی‌تعصب پذیرفته شود و عدل الهی نامیده شود؟ و البته وظیفه پاسخ‌گویی بر دوش متدینین است .


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه و پس از اعلام استعفای دولت پیشین مصر توسط حسنی مبارک، ژنرال عمر سلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر به عنوان معاون رییس جمهوری این کشور سوگند خورده است. آقای سلیمان از افراد معتمد حسنی مبارک به شمار می‌رود.

به گزارش رویترز، حسنی مبارک، هم‌چنین احمد محمد شفیق، وزیر هوانوردی این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرده است. او جانشین احمد نظیف می‌شود که شب گذشته از سوی رییس جمهوری، برکنار شد.

آقای شفیق خلبان بوده و برای مدتی فرماندهی نیروی هوایی مصر را به عهده داشته است.

ژنرال سلیمان که امروز به عنوان معاون حسنی مبارک انتخاب شده، از مخالفان اخوان المسلمین، بزرگ‌ترین گروه مخالف در مصر به‌شمار می‌رود.

این برای اولین بار طی سی سال زمام‌داری حسنی مبارک است که چنین سمتی ایجاد می‌شود.

در همین حال تایید شده دو پسر حسنی مبارک، مصر را ترک کرده و وارد لندن شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«حسنی مبارک باید از کشور برود»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

«مترو» نام سامانه قطارهای مسافربری داخل شهری است. مترو و یا قطارشهری می‌تواند در زیر یا بر روی سطح زمین و بر روی ریل مخصوص خود حرکت کند. مترو در کم شدن مشکل ترافیک و نیز آلودگی هوا در کلان‌شهرها بسیار موثر است.

نخستین متروی جهان در سال ۱۸۶۳ میلادی در شهر «لندن» آغاز به کار کرد. شهرهای «پاریس»، «بوداپست» و «گلاسگو» پس از آن به سیستم مترو مجهز شدند. استفاده از فن‌آوری مترو در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی به سرعت در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرد. در حال حاضر ۱۶۰ شهر جهان دارای سیستم مترو هستند و در ۲۵ شهر دیگر مترو در دست احداث است. شهرهای «توکیو»، «مسکو» و «سئول» دارای پر استفاده‌ترین متروهای جهان هستند. مترو «لندن» و «نیویورک» به ترتیب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خطوط متروی جهان هستند.

مترو «لندن» قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان است. بهره‌برداری از سامانه متروی «لندن»، در تاریخ ۱۰ ژانویه سال ۱۸۶۳ آغاز شد. متروی «لندن»، دارای ۲۷۵ ایست‌گاه است و علی رغم نام رسمی آن که زیرزمینی (Underground) نامیده می‌شود، ۵۵ درصد این شبکه، بر روی زمین واقع شده است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، طولانی‌ترین خطوط حمل و نقل درون شهری جهان نیز هست. شبکه متروی «لندن»، از شلوغ‌ترین شبکه‌های حمل و نقل زیرزمینی جهان است. در سال ۲۰۰۷، یک میلیارد نفر از متروی «لندن» استفاده کردند.

در سال ۱۸۸۰، شمار استفاده کنندگان از قطار شهری لندن، به سالانه چهل میلیون تن افزایش یافت

نخستین خط متروی «لندن» خط «متروپولیتن» بود که بین دو نقطه «پدینگتون» و «فرینگدون» در مرکز شهر ایجاد شد. این خط، که اکنون بخشی از خط «همراسمیث» و «سیتی‌متروی» لندن است، در واقع، نخستین خط قطار شهری در جهان بود. مقدمات ایجاد متروی «لندن»، در سال ۱۸۵۴ میلادی ایجاد شده بود و در سال ۱۸۶۳، زمانی که نخستین قطار بین شهری در خط «متروپولیتن» آغاز به کار کرد، روزانه چهل و یک هزار مسافر، از این مترو استفاده می‌کردند. در آن زمان، در هر ده دقیقه، یک قطار، «پدینگتون» را به مقصد «فرینگدون» ترک می‌کرد.

در سال ۱۸۸۰، شمار استفاده کنندگان از قطار شهری لندن، به سالانه چهل میلیون تن افزایش یافت.

شمار خطوط متروی «لندن»، به تدریج افزایش یافت و در سال ۱۸۸۴، خط «اینر سیرکل» (Inner Circle    ) که اکنون «سیرکل لاین» (Circle Line)نامیده می‌شود، تکمیل شد. خطوط قطار شهری «لندن» به تدریج افزایش یافت. این شبکه، در سال ۲۰۰۷ میلادی، یعنی ۱۴۴ سال پس از تاسیس، دوازه خط فعال دارد. این خطوط، بر روی نقشه متروی «لندن»، با رنگ مشخص شده‌است تا پیدا کردن آن، برای مسافران راحت‌تر باشد.

مترو و یا قطار شهری «نیویورک» که به انگلیسی (New York City Subway) خوانده می‌شود، سامانه قطارهای شهری کلان‌شهر «نیویورک» است. متروی «نیویورک» با داشتن ۲۶ خط فعال، ۴۶۲ ایست‌گاه و مسیری به طول ۱۳۵۵ کیلومتر، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خطوط متروی شهری در جهان است. متروی «نیویورک» از نظر تعداد مسافر جابه‌جا شده پس از متروهای شهری «توکیو»، «مسکو »و «سئول» در رده‌ی چهارم جهانی قرار دارد.

متروی شهری «نیویورک» جزو معدود قطارهای شهری در جهان است که بصورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای سال و بدون تعطیلی به ارایه خدمات و سرویس‌دهی می‌پردازد. قطار شهری «نیویورک» در تمامی نقاط بخش‌های شهر «نیویورک» از جمله «منهتن»، «بروکلین»، «کوینز»، «برانکس» و «استاتن‌آیلند» دارای ایست‌گاه‌های متعددی است.

پیشینه برنامه‌ریزی برای احداث قطار شهری در تهران به دوره «ناصرالدین‌ شاه» قاجار و قرارداد «رویترز» بازمی‌گردد، در همین سال‌ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه «شهرری» و میدان «باغ شاه»، احداث شد. ولی اولین برنامه‌ریزی‌ها برای تاسیس مترو، قطار زیرزمینی، به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ به پایان می‌رسد و عملیات اجرایی به سال ۱۳۵۶ آغاز می‌شود. طبق برنامه تهیه شده درآنزمان نخستین خط متروی تهران، می‌بایست در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار می‌کرد. در سال ۱۳۵۶، عملیات اجرایی ساخت مترو در تهران آغاز شد، اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ و به دلیل آغاز جنگ ایران و عراق از سال ۱۳۵۹ به‌طور کامل متوقف شد و این توقف تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت. در سال ۱۳۷۴ قراردادی برای تامین تجهیزات مترو به امضا رسید.

اولین خط متروی تهران در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد که تهران را به کرج متصل می‌کرد. دو سال بعد، نیمه غربی خط دو، حد فاصل ایست‌گاه «صادقیه» در میدان صادقیه تا ایست‌گاه «امام‌خمینی» در میدان امام‌خمینی نیز بهره‌برداری شد. بخشی از خط یک متروی تهران نیز که ایست‌گاه میرداماد را به ایست‌گاه «علی‌آباد» متصل می‌کرد، در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید. این خط در سال ۱۳۸۱ تا ایست‌گاه «حرم مطهر» در بهشت زهرا ادامه یافت. هم‌چنین بخش شرقی خط دو متروی تهران به‌تدریج در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این ایست‌گاه‌ها، خط دوی مترو از میدان صادقیه تا دانش‌گاه علم و صنعت امتداد یافت. در سال ۱۳۸۷ بخشی از خط چهار متروی تهران حد فاصل ایست‌گاه «دروازه‌شمیران» تا ایست‌گاه «میدان‌فردوسی» افتتاح شد. در بهار سال ۱۳۸۸ نیز ضمن افتتاح فاز اول توسعه شمالی خط یک حد فاصل ایست‌گاه «حقانی» تا ایست‌گاه «قلهک»، ایست‌گاه «میدان‌انقلاب» در امتداد غربی خط چهار نیز به بهره‌برداری رسید. در بهار سال ۱۳۸۹ ایست‌گاه مترو «کلاهدوز»، واقع در انتهای شرقی خط 4 مترو به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر توسعه هشت خط از متروی تهران به تصویب شورای شهر رسیده‌ است.

هم‌چنین عملیات احداث خط سه متروی تهران در جنوب غرب‌تهران آغاز شده‌ است. این خط در مجموع به طول ۳۲ کیلومتر از ایست‌گاه «مجیدیه» آغاز می‌شود و از خیابان شهیدبهشتی، خیابان ولی‌عصر و میدان‌راه‌آهن عبور می‌کند و در آینده نیز از سمت جنوب به سمت اسلام‌شهر و از سمت شمال به سمت اقدسیه و لواسان‌کوچک توسعه خواهد یافت. خط چهار متروی تهران نیز در حال احداث است. این خط ۲۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۲۰ ایست‌گاه است و خیابان پیروزی را به شهرک‌اکباتان متصل می‌کند. این خط در ایست‌گاه «دروازه‌شمیران» با خط دو، در ایست‌گاه «دروازه دولت» با خط یک، در ایست‌گاه «تاتر شهر» با خط در حال احداث سه و مجددن در ایست‌گاه «آزادی» با خط دو تقاطع خواهد داشت و بخش عمده‌ای از آن در زیر خیابان انقلاب خواهد بود.

پروژه‌ی ایجاد خطوط قطار‌شهری در شهرهای بزرگ دیگر ایران نیز سال‌هاست که آغاز شده است اما به سبب مشکلات فراوان هیچ‌کدام به نتیجه‌ی خاصی نرسیده است. کار این پروژه‌ها در شهرهای مختلف هم‌چون «مشهد»، «اصفهان»، «اهواز» و چند شهر دیگر، در مراحل مطالعاتی، آغاز، انجام و یا منتظر افتتاح هستند. غم‌انگیزترین آن متروی «مشهد» است که باوجود آن‌که پانزده سال از شروع و 5 سال از تکمیل آن می‌گذرد به سبب مدیریت غلط، دعواهای گروهی و سیاسی و مشکلات پیش‌آمده در اثر تحریم‌های بین‌المللی ایران، هنوز راه‌اندازی نشده است. در آخرین سری از این وعده‌ها مسوولان اعلام کرده‌اند که در اسفند ماه سال جاری اولین خط آن راه‌اندازی خواهد شد. آن چیزی که روشن است این است که برای رفع مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران، چاره‌ای به جز احداث هرچه سریع‌تر خطوط مترو نیست.

منبع: ویکی‌پدیا


 


خبر / رادیو کوچه

پس از ارجای حکم اعدام زهرا بهرامی، شهروند ایرانی- هلندی، به دایره اجرای احکام، بامداد روز شنبه نهم بهمن ماه، این حکم در تهران اجرا شده است.

به گزارش هرانا، زهرا بهرامی، فرزندعلی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۶ دی ماه سال ۸۸ بود که مسوولان به اتهام «قاچاق مواد مخدر» برای وی حکم اعدام صادر کرده بودند.

حکم اعدام خانم بهرامی روز یک‌شنبه ۱۲ دی ماه توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به وکیل این شهروند ایرانی- هلندی، خانم ژینوس شریف رازی، ابلاغ شده بود‌.

دختر و وکیل خانم بهرامی پیش‌تر در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده بودند که، دادگاه انقلاب تهران علاوه بر اتهام حمل مواد مخدر، پرونده‌ای را با اتهام محاربه از طریق عضویت خانم بهرامی در گروه «انجمن پادشاهی ایران»  در دست بررسی دارد.

در حالی حکم اعدام این شهروند زن ایرانی- هلندی به اجرا در آمده است که رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، پیش‌تر در اظهارنظری در مورد وی گفته بود: «جرم این فرد در دادگاه در حال رسیدگی است.»

به گزارش  کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، پس از اجرای حکم اعدام، ژینوس شریف با اشاره به این‌که قوه قضاییه جمهوری اسلامی هنوز به اتهامات امنیتی موکل وی رسیدگی نکرده است، گفت: «‌من درشگفت هستم که با آن‌که هنوز به اتهامات امنیتی موکلم رسیدگی نشده است حکم اعدام برای وی صادر شده است.»

با توجه به این‌که اتهامات اولیه پس از دستگیری زهرا بهرامی مربوط به مسایل امنیتی و حضور وی در تجمعات پس از انتخابات و مصاحبه با رسانه‌های خارجی بود و پس از آن مسئله مواد مخدر مطرح شده، دختر زهرا بهرامی با اظهار این‌که مسوولان کشوری می‌خواهند ذهن مردم از انتخابات منحرف شود، گفت: «‌مادرم تبع کشور هلند است احتمالن می‌خواستند با این اتهام دست دولت هلند کوتاه شود. قبلن هم این اتهام‌ها را بی‌خودی به دیگران زده‌اند. چندی پیش به وکیلی سرشناس اتهام زدند که در دفترش مواد مخدر پیدا کرده‌اند اما چون ایشان سرشناس بودند زیاد نتوانستند قضیه را کش بدهند اما مادر من زن تنها و بی‌کس است، زورشان تنها به او رسیده است. می‌دانند که کسی را ندارد تا به او کمک کند.»

به گزارش فارس، از زهرا بهرامی به عنوان قاچاقچی موادمخدر نام برده و نوشته است که وی «‌عضو یک باند بین‌المللی ترانزیت مواد مخدر بود که با هم‌کاری رابط هلندی خود، ‌از آن کشور کوکایین به ایران قاچاق می‌کرد و به واسطه مشارکت با این باند،‌ طی دو مرحله کوکایین به داخل کشور منتقل و توزیع شده بود.»

به گزارش فارس، «در بازرسی از منزل نام‌برده، ‌که پیش‌تر به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی دستگیر شده بود،‌ 450 گرم کوکایین و 420 گرم تریاک نیز کشف و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد وی 150 گرم کوکایین نیز به فروش رسانده است.»

بیشتر بخوانید:

«جرم زهرا بهرامی حمل مواد مخدر است»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های تایید نشده، فاطمه مسجدی فعال حقوق زنان در روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

خانم مسجدی، یکی از دو فعال حقوق زنان در قم است که به زندان محکوم شده و به‌نظر می‌رسد وی در حالی‌که قصد سفر به تهران را داشته، بازداشت شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، تا این لحظه هیچ اطلاعی از وضعیت این فعال کمپین یک میلیون امضا در دست نیست.

بازداشت فاطمه مسجدی در حالی صورت می‌گیرد که خانواده و وکلای وی و مریم بیدگلی در حال پی‌گیری پرونده‌های آنان برای اجرای ماده ۱۸ و اعاده دادرسی بوده‌اند.

از وضعیت مریم بیدگلی، دیگر فعال محکوم به شش ماه حبس نیز خبری در دست نیست.

لازم به یادآوری است این دو فعال کمپین یک میلیون امضا، روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال گذشته، توسط ماموران امنیتی شهر قم بازداشت و پس از دو هفته، با تودیع قرار وثیقه ۲۰ میلیونی از زندان آزاد شدند.

اولین دادگاه این دو فعال حقوق زنان، ۱۳ مرداد ماه سال جاری برگزار و اتهام آنان تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود. دادگاه بدوی یک سال حبس و جزای نقدی صادر کرد که این رای در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان قم به شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

بیشتر بخوانید:

«حکم قطعی برای فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی»


 


رضا افتخاری/ رادیو کوچه

r.eftekhari@koochehmail.com

از مجموعه‌ی کتاب‌های کهن و کلاسیک زبان پارسی و هم‌چنین تحقیقات و نگارش‌های ادیبان معاصر می‌خوانیم‌. داستان‌ها، افسانه‌ها و حماسه‌ها‌، غزل و قصیده‌، ولیکن سعدی و کلیات او جای‌گاهی دیگر دارد‌. برای تنوعی در سلسله برنامه‌ها و گفتمان‌های ادبی‌، هراز چند گاهی به این معدن حکمت عملی رجوعی می‌کنیم و این هفته نیز هم‌راه شما حکایاتی کوتاه از گلستان بی‌خزان استاد سخن «سعدی» می‌خوانیم.

«باب سوم‌، در فضیلت قناعت»

حکایت

- اعرابی را دیدم در حلقه جوهریان بصره که حکایت همی‌کرد که وقتی در بیابانی راه گم کرده بودم و از زاد معنی چیزی با من نمانده بود و دل بر هلاک نهاده که همی ناگاه کیسه‌ای یافتم پر مروارید هرگز آن ذوق و شادی فراموش نکنم که پنداشتم گندم بریانست باز آن تلخی و نومیدی که معلوم کردم که مرواریدست.

در بیابان خشک و ریگ روان              تشنه را در دهان‌، چه در چه صدف

مرد بی توشه کاوفتاد از پای              بر کمربند او چه زر چه خزف

حکایت

- بازرگانی را شنیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمت‌کار شبی در جزیره کیش مرا به حجره خویش در آورد همه شب نیارمید از سخن‌های پریشان گفتن که فلان انبازم به ترکستان و فلان بضاعت به هندوستان است و این قباله فلان زمین است و فلان چیز را فلان ضمین، گاه گفتی خاطر اسکندریه دارم که هوایی خوش‌ست باز گفتی نه که دریای مغرب مشوش‌ست سعدیا سفری دیگرم در پیش‌ست اگر آن کرده شود بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم. گفتم آن کدام سفرست؟ گفت گوگرد پارسی خواهم بردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد و از آن‌جا کاسه چینی بروم آرم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینه حلبی به یمن و برد یمانی به پارس و زان پس ترک تجارت کنم و بدکانی بنشینم .

انصاف ازین ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند، گفت ای سعدی تو هم سخنی بگوی از آن‌ها که دیده‌ای و شنیده‌ای گفتم

آن شنیدستى که در اقصاى غور           بار سالارى بیفتاد از ستور

گفت چشم تنگ دنیا دوست را             یاقناعت پر کند یا خاک گور

حکایت

-‌ هرگز از دور زمان ننالیده بودم و روی از گردش آسمان درهم نکشیده مگر وقتی که پایم برهنه مانده بود و استطاعت پای پوشی نداشتم به جامع کوفه در آمدم دل‌تنگ. یکی را دیدم که پای نداشت سپاس نعمت حق به جای آوردم و بر بی‌کفشی صبر کردم

مرغ بریان به چشم مردم سیر               کم‌تر از برگ تره بر خوان است

وان که را دست‌گاه و قوت نیست            شلغم پخته مرغ بریان است

حکایت

-‌ صیادی ضعیف را ماهی قوی به دام اندر افتاد طاقت حفظ آن نداشت ماهی برو غالب آمد و دام از دستش در ربود و برفت

دام هر بار ماهی آوردی                         ماهی این بار رفت و دام ببرد

دیگر صیادان دریغ خوردند و ملامتش کردند که چنین صیدی در دامت افتاد و ندانستی نگاه داشتن‌. گفت‌: «ای برادران‌، چه توان کردن‌؟ مرا روزی نبود و ماهی را هم‌چنان روزی مانده بود‌. صیاد بی‌روزی در دجله نگیرد و ماهی بی‌اجل بر خشک نمیرد.»

حکایت

-‌ درویشی را شنیدم که در آتش ناقه می‌سوخت و رقعه بر خرقه همی‌دوخت و تسکین خاطر مسکین را همی‌گفت

به نان قناعت کنیم و جامه دلق                 که بار محنت خود به که بار منت خلق

کسی گفتش‌: چه نشینی که فلان درین شهر طبعی کریم دارد و کرمی عمیم‌، میان به خدمت آزادگان بسته و بر در دل‌ها نشسته . اگر بر صورت حال تو چنان‌که هست وقوف یابد پاس خاطر عزیزان داشتن منت دارد و غنیمت شمارد. گفت خاموش که در پسی مردن به که حاجت پیش کسی بردن

حقا که با عقوبت دوزخ برابر است              رفتن به پای‌مردی همسایه در بهشت

«باب دوم ، در اخلاق درویشان»

حکایت

- یکی از بزرگان گفت پارسایی را چه گویی در حق فلان عابد که دیگران در حق وی به طعنه سخن‌ها گفته‌اند گفت بر ظاهرش عیب نمی‌بینم و در باطنش غیب نمی‌دانم

هر که را جامه پارسا بینی                         پارسا دان و نیک‌مرد انگار

ور ندانی که در نهانش چیست                   محتسب را درون خانه چه کار

حکایت

-‌ دزدی به خانه پارسایی در آمد چندان‌که جست چیزی نیافت دل‌تنگ شد پارسا خبر شد گلیمی که بر آن خفته بود در راه دزد انداخت تا محروم نشود

شنیدم که مردان راه خداى                        دل دشمنان را نکردند تنگ

ترا کی میسر شود این مقام                      که با دوستانت خلافست و جنگ

مودت اهل صفا، چه در روی و چه در قفا، نه چنان کز پست عیب گیرند و پیشت بیش میرند.

هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد          بی‌گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد


 


خبر / رادیو کوچه

به دنبال حادثه کارخانه ایران‌خودرو که طبق آمارها منجر به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ۱۳ نفر شد، اعتراض‌ها نسبت به این واقعه ادامه دارد.

در پی حادثه سه‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه کارخانه ایران‌خودرو، جواد نجم‌الدین، مدیرعامل گروه صنعتی این شرکت دستور تعطیلی این کارخانه در روز جمعه را صادر کرد.

به گزارش ایلنا، این تصمیم بر اساس قانون کار گرفته شده و فعالیت این شرکت از این پس در روزهای جمعه متوقف خواهد شد.

کارگران ایران‌خوردو گفته‌اند دایمی یا غیر‌دایمی بودن این تعطیلی هنوز مشخص نیست اما مجموعه خودروسازی، روز جمعه هشتم بهمن ماه در تمامی سه شیفت کاری تعطیل است.

مطابق قانون کار ایران در روزهای جمعه و سایر تعطیلات رسمی این کشور، تمامی کارگاه‌های مشمول قانون‌کار تعطیل هستند اما به گفته فعالان کارگری در سال‌های اخیر، ایران‌خودرو تنها در روزهای تعطیلی عید نوروز، کشته‌شدن علی‌ابن‌ابی‌طالب، امام اول شیعیان، عاشورا و تاسوعا تعطیل بوده است.

در همین حال گزارش‌های دیگر از ایران خودرو حاکی از آن است که کارگران معترض ایران‌خودرو در تحصن به‌سر می‌برند.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

در ایران به‌طور معمول رسم بر این است که هرگاه کسی پرچم‌دار و پیش‌رو جریان نویی شد، حداقل در ابتدا عتاب و خطاب بر او زیاد باشد. و مورد لطف لفظی و عنایت مردم ایران قرار بگیرد. و البته بعدتر یا این جریان خود را با چنگ و دندان جا می‌انداخت و طرف‌داران مخصوص خود را پیدا می‌کرد و یا گذر زمان و تغییر دوره‌ها این جریان را برای مردم جا می‌انداخت، گویی از ابتدا این‌گونه بوده است. ولی همیشه هم شادکامی به این جریانات روی خوش نمی‌دهد و گاهی به کل حذف می‌شوند و بعدها معلوم می‌شود اگر در آن زمان این جریان پا می‌گرفت و از هم‌راهی هم برخوردار می‌شد چه تاثیر شگرفی بر به‌طور مثال فرهنگ یا سیاست ما می‌گذاشت و آن‌جا است که ستایش‌ها و نیایش‌ها نثار زنان و مردانی می‌شود که آغاز کننده‌ی این جریان بوده‌اند و خوب مثل همیشه دیر است ولی باز هم بد نیست که قدردان افرادی باشیم که مال و آبرو و گاهی جان خود را برای روشن‌گری در کشور ما گذاشته‌اند و راه را را برای ما نور اندود کرده‌اند تا روزی به جایی که باید و حق و آرزوی ماست برسیم.

«ایرج‌میرزا» نخستین علم‌دار تجدد در شعر پارسی و بزرگ‌ترین شاعر مشروطه، در آبان ماه سال 1251 در تبریز دیده به جهان گشود. وی سادگی سخن را در شعر پارسی به پایه‌ای رساند که در زمان خودش تصور نمی‌شد و سکه آغاز تجدد و نوآوری در شعر پارسی بنام او زده شد. پدر وی «غلام‌حسین میرزا» ملقب به «صدر الشعرا» با تخلص «بهجت» از شعرای معروف عصر خود بود و جدش ملک‌ ایرج میرزا، پسر فتحعلی شاه نیز اهل شعر و ادب بود. ایرج میرزا در دامان چنین خانواده‌ای رشد و نمو یافت و بعد‌ها از نظر جوهر شعر و پایه شعری بر بسیاری از هم عصران خود برتری یافت برتری یافت.

وی در دوران کودکی به فراگیری زبان و ادبیات پارسی، فرانسه و عربی پرداخت و در نزد اساتید بزرگ زمان خود «محمدتقی عارف اصفهانی» و «میرزا نصراله‌بهار» تحصیل کرد. ایرج شاعری را از نوجوانی آغاز کرد. به رسم زمان، پیشه‌ی پدر را در پیش گرفت و مدتی به عنوان «فخرالشعرا»، جانشین پدر بود. پس از انقلاب مشروطیت، دربار مظفرالدین شاه را ترک کرد و به خدمت دولت درآمد. به سبب پیشه خود در شهرهای گوناگون به کارهای اداری پرداخت. در این سال‌ها با شاعران هم‌زمان خود از جمله «ادیب نیشابوری»، «دهخدا»، «بهار»، «عارف قزوینی» و «میرزاده عشقی» آشنا شد. موضوع اشعار ایرج در این دوره، افشای خودکامگی زمام‌داران، به مسخره گرفتن خرافه و پندارهای واهی و هجو ریاکاری است. پس از برپایی حکومت مشروطه وزارت معارف از شاعران خواست تا شعرهایی سازگار با وضعیت نو برای کتاب‌های درسی بسرایند.

بعدها دبیر حضور «امین‌الدوله» شد و هم‌راه او به تهران آمد از تهران سفری هم به اروپا رفت. پس از بازگشت از اروپا ریاست اتاق تجارت تبریز بدو واگذار شد و تا زمان مرگش به  مشاغل مختلف دولتی رسید. سال‌های پایانی عمر ایرج میرزا با فقر و پریشانی گذشت و در سال 1304 شمسی در تهران درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. زندگی ادبی این شاعر دارای دو مرحله بود، در مرحله‌ی اول که دوران جوانی ایرج بود وی در قالب قصیده به ستایش رجال و خوشامد و تهنیت پرداخت ولی در مرحله دوم که مصادف با دوران پختگی شاعر بود از شاعر درباری بودن کناره گرفت و با پشت سرگذاشتن تجربیات ارزنده و جهان‌بینی تازه‌ای که در اثر سفر اروپا و کسب معرفت و کمالات به‌دست آورده بود، مسایل و مضامین تازه‌ای در دنیای شعرش پدیدار شد و سبک جدیدی به وجود آورد. بیش‌تر اشعار موجود در دیوان او نیز که دارای اعتبار ادبی والایی‌اند در این دوره سروده شده‌اند. ایرج در سیاق کلام بسیار ساده‌گرا و ساده‌نویس بود. او در اشعار خود از کلمات زبان محاوره‌ای بهره گرفت. با کمک ایرج زبان شعر به لحاظ واژگان محاوره‌ای، بسیار غنی و پرمایه شد.

از مزایای شعر ایرج، اشعار سهل و ممتنع و نصایح شیرین اوست. شعر ایرج ساده و به دور از تکلف و بیان‌کننده‌ی احساسات و ادراکات و حاکی از واقعیات زندگی شاعر است. او به‌نام مردم حرف می‌زند و هرگز بدون هدف شعرپردازی و قافیه‌سازی نمی‌کند. زاده‌های طبع وی را باید بر دو بخش تقسیم کرد، نخست قطعاتی که به قصد تهذیب خردسالان، ذم مفاهیم اجتماعی و مبارزه با خرافات گفته است. بخش دیگر قصاید، قطعات و وصف حال‌هایی است، که گاهی از کلماتی رکیک در آن‌ها استفاده کرده ولی در همان‌ها هم در پایان به روشن‌گری بر ضد خرافات و عرف‌های سست و بی‌پایه پرداخته است. سادگی و روانی و آسانی بیش از حد سروده‌های ایرج، باعث شده که عده‌ی زیادی از استادان ادب پارسی، او را به وجود آورنده‌ی شیوه‌ای به نام «سبک‌ روزنامه‌ای» در شعر فارسی بشناسد.  ایرج میرزا نخستین گام را در راه ایجاد ادبیات کودکان در ایران برداشته است و یکی از مضامین اصلی شعرش توجه به کودکان و تعلیم و تربیت آنان است.

از مزایای شعر ایرج، اشعار سهل و ممتنع و نصایح شیرین اوست. شعر ایرج ساده و به دور از تکلف و بیان‌کننده‌ی احساسات و ادراکات و حاکی از واقعیات زندگی شاعر است

ایرج در میان مضامین اجتماعی دوره مشروطه به آزادی و تربیت زنان ایران توجهی بایسته کرده است.  موضوعات دیگر شعر ایرج، انتقاد از وضع سیاسی و اجتماعی کشور، وطن دوستی، تشویق جوانان به دانش‌آموزی و فراگیری علوم و فنون جدید و بخصوص علاقه به مادر و تجلیل و سپاس از مقام مادر است. ایرج میرزا در این ارتباط یکی از زیباترین اشعار خود را به نام «قلب مادر» سرود که در زمره زیباترین اشعار بازمانده از ادبیات مشروطیت است و سبب شهرت فراوان او شد.

ایرج میرزا را باید یکی از معماران ادبیات نو کودکان ایران نیز دانست. زیرا آگاهانه برای همه شعر سروده است. او مانند دیگر آغازگران این راه، در کنار آفرینش آثار دیگر به ادبیات کودکان نیز می‌پرداخت. ایرج میرزا در روند رخدادهای انقلاب مشروطیت با جریان‌های نواندیش در گستره‌ی آموزش و پرورش آشنایی یافت و بر آن شد که برای کودکان هم شعر بگوید و از این راه به آموزش و پرورش آن‌ها که سازنده‌ی نسل فردا بودند بپردازد .


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، رزیتا واثقی شهروند بهایی ساکن مشهد که در حال گذراندن دوره محکومیت ۵ ساله در زندان وکیل آباد است، مجدد با اتهام جدیدی محاکمه شده است.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز یک‌شنبه ۳ بهمن ماه ۸۹ بار دیگر بنا به اتهام جدیدی رزیتا واثقی از زندان به دادگاه انقلاب مشهد انتقال و پس از جلسه دادگاه به زندان بازگردانده شد.

در خاتمه جلسه دادگاه قاضی پرونده اعلام کرد که متعاقبن حکم نام‌برده و چند شهروند بهایی دیگر که هم پرونده او هستند، اعلام خواهد شد.

قابل ذکر است که نام‌برده به هم‌راه هفت شهروند بهایی دیگر متهم به تبلیغ آیین بهایی است که جلسات دادگاه همه این شهروندان به‌طور غیر‌علنی در طی ماه گذشته، متناوب و در زمان‌های مختلف برگذار شده است.

بیشتر بخوانید:

«برگزاری جلسه دادگاه چهار شهروند بهایی در مشهد»


 


منبع: مجذوبان نور

جمعی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی در نامه سرگشاده به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، مراتب اعتراض خود نسبت به برخورد خلاف قانون مامورین اداره اطلاعات اصفهان با آقای سید‌مرتضی محجوبی‌، از مشایخ این طریقت‌، را ابراز کردند‌.

در بخشی از این نامه آمده است‌: «مامورین امنیتی‌، همان‌گونه که امروز بزرگان و مشایخ عرفان را به بند می‌کشند، در فردایی نه چندان دور، با مراجع تقلید و ای بسا با خود شما نیز این‌چنین خواهند کرد؟»

متن کامل این نامه اعتراضی در زیر آمده است:

هو

121

آقای صادق لاریجانی‌، ریاست قوه قضاییه

با سلام

احترامن به‌عرض می‌رساند، درساعات پایانی روز یک‌شنبه 12 دی ماه‌، ماموران اداره اطلاعات به منزل یکی از دراویش فولادشهر اصفهان، شبانه حمله کرده و با ضرب و شتم، هتاکی واستفاده از گاز فلفل‌، جناب آقای محجوبی از مشایخ طریقت نعمت‌اللهی گنابادی به هم‌راه فرزندش و 4 تن دیگر دستگیر و پس از تجمع دراویش آن‌ها را آزاد می‌کنند.

سال‌هاست که حقوق انسانی و اجتماعی ما دراویش گنابادی پای‌مال جماعتی متحجر و درویش ستیز شده که به‌تدریج سیطره خود را بر جان و مال و نوامیس همه شهروندان کشور گسترش داده و به موازات آن  ستمگری بر اقلیت‌های دینی و مذهبی را به سنتی معمول مبدل کرده است.

چه فرق دارد، آن‌که خون ما را در شیشه اغراض وتعصبات خود می‌کند، هم‌وطن، مامور اجنبی، کافر یا مسلمان، باشد و وقتی حریم قانون توسط مجریان آن شکسته می‌شود و قانون شکن دولتی، مورد حمایت و هم‌راهی دست‌گاه قضایی قرار می‌گیرد‌، چه باید گفت‌؟‌ دین و مقدس مآبی ظالم، ماهیت ظلم را تغییر نمی‌دهد. ظلم، ظلم است و با هر مختصات و شناس‌نامه‌ای یک ماهیت بیش‌تر ندارد و پسوند اسلامی دادن به ظلم، از آن حیث که فاعل آن مامور نظام اسلامی است، ظلم را توجیه و تطهیر نمی‌کند، بلکه ظالم با استتار ظلم در زیرنقاب اسلام، ستمی مضاعف کرده، تیشه بر ریشه اعتقادات مردم  هم می‌زند.

بزرگان و مشایخ طریقت گنابادی امروز برای مسافرت در وطن خود نیازمند روادید و اخذ اجازه از اداره اطلاعات هستند، چرا؟ با کدام مستند قانونی یک نهاد دولتی می‌تواند حق قانونی شهروندان کشور را به اختیار خویش محدود یا ملغی کند؟ مقابله با این خودسری ماموران امنیت، ‌با کیست؟

قانون، حد بایدها و نبایدهای رفتاری تمامی شهروندان در هر پست و مقام و با هر عقیده و مرام را معین و مشخص کرده است و شما در مقام ریاست قوه قضاییه، ملزم و مکلف به حفظ حریم قانون و حسن اجرای آن در این سرزمین می‌باشید و البته نیک مستحضرید که حساسیت حضرت‌عالی نسبت به تخطی وقانون شکنی کارگزاران و ماموران حکومت، باید دو صد چندان باشد، نه آن‌که دست نیروهای امنیتی را چنان باز گذارید که آزادانه، مردم ایران را به شکلی برده‌وار به صلابه کشند‌.

امنیتی‌ها با حمله شبانه و دستگیری پیرمردی 70 ساله که از بیماری رنج می‌برد، ضمن هتاکی و فحاشی، در مقابل چشمان وی کتف فرزندش را شکسته و سپس این شیخ طریقت را با پای برهنه و کشان کشان به هم‌راه فرزند و 4 درویش دیگر به زندان انتقال داده  و بعد از اجتماع دراویش، آنها را آزاد می کنند. معلوم نشد، چرا بازداشت کردند؟ و چرا آزاد ؟ و این معما باقی ماند که کدام مشکل امنیتی در کشور یا دراستان اصفهان حل و فصل شد؟

حضرت آیت‌اله ؛

آیا تصور نمی‌کنید، امنیتی‌ها و مامورانی که حداقل ارزش‌های انسانی و موازین قانونی را رعایت نمی‌کنند وتوهم توطئه، اساس تحلیل و نگرش آن‌هاست و خود را میزان و فراتر از قانون می‌دانند، همان‌گونه که امروز بزرگان و مشایخ عرفان را به بند می‌کشند، با یک چرخش سیاسی و توهمی دیگر در فردایی نه چندان دور، با مراجع تقلید و ای بسا با خود شما نیز، رفتاری همین‌گونه خواهند داشت؟ مسلمن  آن‌روز پشیمانی سودی ندارد و از چرخش روزگار و انتقام چرخ ، نصیبی جز حزن و اندوه نخواهید داشت‌؟

ای که دستت می‌رسد کاری بکن    پیش آز آن کز تو، نیاید هیچ کار

باج‌گیران چون باج گیرند، نفسشان آرام گیرد و قلدران چون قلدری کنند و حریفی نفس‌کش را نیابند، قداره را غلاف نمایند. اما گویا آن‌که با ما در افتاده، بهانه‌گیر است، تکلیف خویش را نمی‌دانیم که هر چه کنیم او بهانه می‌گیرد، حسینیه ما را حسینیه نمی‌داند،  امام حسین(ع) ما را امام نمی‌داند. عرفان ما را عرفان نمی‌داند. حق و حقوق ما را به عنوان یک انسان قبول ندارد، حقوق شهروندی ما را به عنوان یک ایرانی به رسمیت نمی‌شناسد.  قانونی که خود نوشته است، چون نوبت به دراویش می‌رسد، قبول ندارد. بر ایمان راهی نگذاشته‌اند .

حضرت آیت‌اله،

از کسی شکایت نمی‌کنیم که ما برای استیفای حقوق حقه خود، مرجعی را جز حضرت حق به رسمیت  نمی‌شناسیم، اما از باب تذکر به جناب‌عالی و آگاهی شما از خطرو طوفانی که در راه است، این نامه را نگاشتیم، باشد که کتاب تاریخ را ورق زده، پند و عبرت گیرید و بدانید که تحمل رعیت را اندازه است‌ و صبر حق از شنیدن ناله بندگانش را حدی است

آه دل درویش به سوهان ماند‌     گر خود نبرد برنده را تیز کند

جمعی از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه و هم‌زمان با تظاهرات ضددولتی چند روزه مردم مصر، محمد البرادعی دبیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حسنی مبارک خواست خاک کشور را ترک کند.

البرادعی که برای پیوستن به معترضان از وین وارد قاهره شده بود در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت‌: «حسنی مبارک باید از کشور برود.»

روز پنجم اعتراض‌ها در مصر در حالی برگزار می‌شود که ارتش این کشور برای کمک به نیروهای امنیتی جهت کنترل اوضاع وارد عمل شده است.

معترضان در مرکز قاهره با شعارهای خود خواستار برکناری نظام حاکم شدند.

حسنی مبارک پیش از این اعلام کرده بود برای پشت سر گذاشتن مشکلاتی که مصر با آن روبه‌رو است از کابینه خود خواسته است استعفا بدهد و قرار است وزیران جدیدی را برای پاسخ به درخواست‌های معترضان برای هم‌کاری دعوت کند.

معترضان اما خواستار سقوط نظام هستند و تظاهرات بی‌سابقه‌ای را در شهرهای مختلف سازماندهی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«از دولت خواسته‌ام استعفا بدهد»


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز شنبه، بر اثر یک عملیات انتحاری یکی از معاونان ولایت قندهار و در مرکز این استان کشته شده است.

به گزارش الجزیره، عبدالطیف آشنا، معاون ولایت قندهار در حالی در این حادثه کشته شده که یک انتحار‌کننده هم‌راه با یک موتور سیکلت اقدام به این عملیات کرده است. بر اثر این انفجار دست‌کم پنج نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته سفیر آمریکا که برای دیدار به قندهار سفر کرده بود این حادثه بسیار دردناک است اما به برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سپردن امنیت منطقه به افغان‌ها لطمه‌ای وارد نمی‌کند.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

امروز صدها تن از هواداران حزب هم‌بستگی ملی در نقاط مختلف افغانستان دست به راه‌پیمایی زده، علیه دستگیری و اعدام‌های سیاسی شعار دادند.

این راه‌پیمایی‌ها هم‌زمان در کابل پایتخت، ولایت شمالی بلخ، ولایت شرقی ننگرهار و ولایت غربی هرات افغانستان راه‌اندازی شد.

بیش‌تر شعارهای راه‌پیمایان علیه حکومت ایران بود.

محمدداوود رزمک رییس حزب هم‌بستگی ملی گفت به فراخوان کمیته بین‌المللی علیه اعدام، آنان راه‌پیمایی نموده و هم‌بستگی‌شان را با ملت‌های آزادی‌خواه جهان اعلام می‌کنند.

آقای رزمک افزود به دلیل این که ایران بیش‌ترین بازداشت‌های سیاسی و اعدام‌ها را در جهان دارد، آنان نیز شعارهای‌شان را بیش‌تر علیه حکومت آن کشور آماده کرده‌اند.

هرچند اعدام در افغانستان نیز وجود دارد، رییس حزب هم‌بستگی ملی می‌گوید آنان با اعدام مجرمان جانی اعتراض ندارند، اما با اعدام‌های سیاسی مخالف‌اند.

راه‌پیمایان که بلاکارت‌ها و تصاویری از زندانیان سیاسی ایران را نیز با خود حمل می‌کردند، خواهان آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

سهیلا یک تن از راه‌پیمایان گفت، آنان با راه‌اندازی این راه‌پیمایی اعتراض مدنی‌شان را علیه اعدام و زندانی نمودن سیاسی بیان می‌کنند.

این راه‌پیمایان می‌خواستند تمثالی از احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران را در مقابل سفارت آن کشور در کابل به آتش بکشند، ولی پلیس مانع گردید.

اما این راه‌پیمایان تصاویری از احمدی‌نژاد را پاره نموده و زیر پا کردند.

چندی پیش نیز هواداران این حزب در کابل دست به راه‌پیمایی زده و به سوی سفارت ایران سنگ و رنگ پرتاب کرده بودند.

در پی این اقدام راه‌پیمایان خشمگین، حکومت ایران خواهان بازداشت این مظاهره کننده‌گان شده بود.

در پاسخ به این خواست ایران رفیع فردوس مشاور مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان گفته بود کابل تهران نیست و مظاهره در این کشور آزاد است.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز حق هر شهروند این کشور می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

«ارتباط تجاری را با ایران قطع می‌کنند»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

حمله انتحاری در یک سوپر مارکیت در شهر کابل، هشت کشته و پانزده زخمی بر جا گذاشت.

این حمله بعد از ظهر روز گذشته در ساحه دیپلومات‌نشین وزیر محمداکبر خان رخ داد و بیش‌تر مشتریان سوپر مارکیت موسوم به فاینست شهروندان خارجی‌اند.

جنرال محمد ایوب سالنگی فرمانده پلیس کابل گفت در بین کشته‌شدگان یک کودک و سه خانم خارجی شامل می‌باشد.

وی افزود در جمع زخمی‌شدگان ده فرد ملکی افغانی و پنج شهروند خارجی که چهار تن‌شان خانم‌ها و یک تن دیگر آنان مرد می‌باشد، شامل‌اند.

طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.

ذبیح‌اله مجاهد یک سخن‌گوی طالبان گفته است که هدف این حمله یک مقام شرکت امنیتی بلک واتر آمریکایی بود که با شماری از سربازانش کشته شده است.

این در حالی است که بر علاوه قربانیان این رویداد خسارات مالی نیز به این سوپر مارکیت نیز وارد شده است.


 


شنبه 9 بهمن  89/ 29 ژانویه 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم‌ تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته-«زبانی که بی‌پروا حقایق گوید»- مه‌شب تاجیک

note3بخش اول خبرها

note3اوراق زرین- «قلمرو سعدی»- رضا افتخاری

note3مجله‌ی خبری کابل- آرین

note3روز‌ نگاشت- «عشق ورزیدن در راه علم و دانش»- محبوبه

note3پس‌نشینی تند- «مترو، یک راه حل ساده»- اکبر ترشیزاد

note3مجله جاماندگان- «مائده‌ای از آسمان بی‌ستاره تهدید»- شراره سعیدی

note3بخش دوم خبرها

note3آقای گجت- دامون

note3قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «کالسکه»- شهره شعشعانی

note3بخش سوم خبرها

…………………….

برنامه شبان‌گاهی رادیو کوچه – «شبانه‌ها»- علی منافی


 


خبر / رادیو کوچه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در ساعت ۸ و ۱۳ دقیقه صبح روز شنبه ۹ بهمن منطقه ریگان استان کرمان را لرزانده است.

به گزارش فارس، این زمین‌لرزه در موقعیت جغرافیایی 28.33 درجه شمالی و 59.2 درجه شرقی و در عمق ۱۶ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

این زلزله در فاصله ۳۶ کیلومتری محمد‌آباد ریگان، ۴۱ کیلومتری حسین آباد و ۴۵ کیلومتری محمد آباد استان کرمان رخ داده است.

زمین‌لرزه‌ای دیگر به بزرگای 4.3 ریشتر نیز ساعت ۴ و ۲۰ بامداد امروز استان کرمان را لرزاند.

این در حالی است که در چند روز اخیر 4 زمین‌لرزه دیگر نیز در این مناطق رخ داده که تاکنون از میزان خسارت‌های آن گزارشی ارایه نشده است.

بیشتر بخوانید:

«وقوع چهار‌زمین لرزه در استان کرمان»


 


محبوبه ‌شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

نهم بهمن برابر با سومین سال‌روز درگذشت دکتر «محمد خشنودی» از پژوهش‌گران و استادان رشته‌های مهندسی شیمی و پتروشیمی ایران است. وی هم چنین موفق به اخذ جایزه و لوح تقدیر استاد نمونه دانش‌گاه‌های ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. خشنودی زاده سال 1327 بود و در سال 1386 در چنین روزی در سن 59 سالگی درگذشت.

«محمد خشنودی»  در بیست‌و‌هشتم مهر سال ۱۳۲۷ در «بندرعباس» به‌دنیا آمد. وی دوران ابتدایی و دبیرستان خود را در زادگاه‌اش گذراند و سپس دوران کارشناسی خود را در دانش‌گاه صنعت نفت آبادان با رتبه ممتاز در سال ۱۳۵۰ به پایان رساند.

سپس برای ادامه تحصیل در سال 1352 به دانش‌گاه «امپریال کالج، انگلستان» عزیمت کرد و در سال بعد در رشته مهندسی شیمی مدرک کارشناسی ارشد گرفت و در سال 1357 در همین رشته مدرک دکترای خود را نیز دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران به عنوان استادیار مهندسی شیمی در دانش‌گاه «زاهدان» مشغول به‌کار شد.

در سال 1358 به مدت یک‌سال به عنوان مدیر گروه مهندسی شیمی منصوب شد و چندی بعد با سمت معاون آموزشی دانش‌گاه زاهدان مشغول به کار شد. در سال 1364 پس از اخذ رتبه دانش‌یاری مهندسی شیمی به عضویت در بنیاد بین‌المللی «ماتسومای ژاپن» در آمد و بورس پژوهشی از این بنیاد بین‌المللی را به دست آورد و به مدت یک سال برای انجام پروژه پژوهشی به دانش‌کده مهندسی در توکیو رفت.

وی پس از بازگشت حدود پنج سال رییس دانش‌کده مهندسی «شهید نیکبخت» بود و هم‌چنین به مدت 18 سال عضویت در هیات تحریریه مجله «بین‌المللی مهندسی» را در کنار کار خود داشت.

محمد خشنودی از سال 1371 تا 1374 تدریس دروس «انتقال حرارت پیش‌رفته»، «ترمودینامیک پیش‌رفته» و «مهندسی احتراق پیش‌رفته» را در دانش‌گاه تکنولوژی ( UTM ) شهر «کوالالامپور، مالزی» برعهده داشته است.

وی از سال 1377 در کنار تحقیق و پژوهش و تدریس تا پایان عمرش به‌عنوان رییس اداره برنامه ریزی آموزشی،نظارت و ارزیابی دانش‌گاه زاهدان منصوب شد و به  تحقیقات و پژوهش‌های خود ادامه می‌داد او در این دوران به مدت دوسال به‌عنوان استاد مهمان برای تدریس در دانش‌گاه «شهید باهنر، کرمان» تدریس کرد. وی هم‌چنین موفق به اخذ جایزه و لوح تقدیر استاد نمونه دانش‌گاه‌های ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.

سرانجام دکتر محمدخشنودی در ظهر روز  نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ که برای نظارت و بازرسی مجتمع «مس سرچشمه» به کرمان رفته بود و در حالی که بار سفر را برای بازگشت به شهر «زاهدان» می‌بست، در اتاق خود بر اثر سکته قلبی در سن 59 سالگی درگذشت.

خشنودی در سال 1369 جایزه و لوح تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در سال 1378 جایزه و لوح تقدیر استاد نمونه دانش‌گاه‌های ایران از وزارت علوم تحقیقات و فناوری و در سال 1383 جایزه و لوح تقدیر فرزانگان سیستان و بلوچستان از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد.

گفته شده که او به علم و دانش عشق می‌ورزید و معتقد بود که دانش با تن آسایی به دست نمی‌آید و نیز اعتقاد داشت که تخصص و تعهد، لازم و ملزوم یک‌دیگرند. و اما از آثار او: وی دارای پنج تالیف و هفت ترجمه، تالیف بیش از هفتاد مقاله علمی منتشر شده در مجلات معتبر علمی بین المللی و هم‌چنین ارایه شده در کنفرانس‌های علمی بوده است.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

سایت فرزانگان

چهره‌های ماندگار


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهان‌گردی دولت‌های هویدا و آموزگار و از سران حزب مشروطه‌خواه که سال‌ها در خارج از ایران به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداخته بود، در سن 82 سالگی درگذشت.

داریوش همایون، وزیر اطلاعات و گردش‌گری دوره پهلوی و یکی از مهم‌ترین کارگزاران محمدرضا پهلوی، بود.

وی در اردیبهشت سال 1359 از ایران خارج شد و در خارج از کشور مشغول فعالیت‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی بود.


 


رادیو کوچه

شهداد روحانی از رهبران موسیقی به‌نام ایرانی، از روز یک‌شنبه، دهم بهمن‌ماه، رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برای اجرا در بیست و ششمین جشن‌واره بین‌المللی موسیقی فجر بر عهده می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بابک رضایی ـ مدیر اجرایی جشن‌واره موسیقی فجر ـ با اعلام این مطلب عنوان کرد: «شهداد روحانی برای سومین‌بار در سال جاری به ایران سفر کرده است تا رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده بگیرد.»

به گفته او، تمرینات ارکستر با حضور این رهبر ایرانی از فردا آغاز می‌شود و طی جشن‌واره در دو نوبت اجرا خواهند داشت.


 


رادیو کوچه

1810 میلادی- امروز برابر با زادروز «ارنست ادوارد کومر» (Ernst Eduard Kummer) ریاضی‌دانی آلمانی است. او در شاخه‌های مختلف ریاضی مانند ریاضی کاربردی، نظریه اعداد و جبر مجرد کار کرده است. از جمله کارهای کومر، می‌توان به اثبات «قضیه آخر فرما برای رده قابل ‌توجهی از توان‌های اول» اشاره کرد.

1982 میلادی- ژنرال آمریکایی «جیمز دازیر» (James Dozier) از اسارت گارد سرخ ایتالیا رها شد. وی که در پای‌گاه «ورونا» در شمال ایتالیا مستقر بود 42 روز پیش از آن ربوده شده بود. گارد سرخ ایتالیا مرکب از چپ‌گرایان از آغاز تاسیس خود – 11 سال پیش از ربودن ژنرال آمریکایی – تا آن زمان ده‌ها تن از جمله «آلدو مورو» نخست‌وزیر ایتالیا را ربوده بود. آلدو مورو در طول اسارت کشته شده بود. برای یافتن ژنرال دازیر بیش از پنج هزار پلیس ایتالیا بسیج شده بودند که سرانجام او را در آپارتمانی یافتند. در این آپارتمان پنج عضو گارد سرخ از ژنرال دازیر مراقبت می‌کردند که همگی دستگیر شده بودند. این عملیات به صورتی دیگر و حاد از آغاز قرن 21 در خاورمیانه و به‌ویژه عراق و افغانستان آغاز شده بود.

1320 خورشیدی- در چنین روزی قرارداد معروف به «پیمان سه‌جانبه» بین ایران، شوروی و بریتانیا امضا شد. این پیمان در زمان نخست‌وزیری «علی سهیلی» امضا شد. على سهیلى در کابینه «فروغى»، وزیر امور خارجه بود و پیمان سه‌جانبه را پس از تصویب مجلس با بولارد و اسمیرنف وزیر مختار انگلیس و شوروى امضا کرد. پس از هجوم دو کشور شوروی و انگلیس به ایران در زمان جنگ جهانی دوم این پیمان در جهت خروج نیروهای اشغال‌گر میان سه دولت امضا شد. سهیلی یک‌بار پس از فروغى از هجدهم  اسفند 1320 تا پانزدهم  مرداد 1321 و بار دیگر پس از قوام‌السلطنه از 28 بهمن 1321 تا 7 فروردین 1323 نخست وزیر ایران شد. پس از انجام انتخابات دوره چهاردهم زیر نظر دولت سهیلى‌، وی با مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی افراد و جریان‌های سیاسی روبه‌رو شد. گفته می‌شود بعدها سهیلى به دخالت در انتخابات سه شهرستان متهم شده بود. سهیلى در اردیبهشت 1337 که سفیر ایران در لندن بود بر اثر بیمارى سرطان در‌گذشت.

1386خورشیدی- سال‌روز درگذشت «محمد خشنودی» از پژوهش‌گران و استادان رشته‌های مهندسی شیمی و پتروشیمی ایران بود. او در سال 1369 جایزه و لوح تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (شعله و احتراق) را دریافت کرد و جایزه و لوح تقدیر استاد نمونه دانش‌گاه‌های ایران نیز به او تعلق گرفته است.

1942 میلادی- در چنین روزی پرو و اکوادور پیمان «ریو» را امضا کردند. این پیمان برای تعیین مرزها و حدود دو کشور بود. گرچه این پیمان جنگ بین دو کشور در سال‌های 1941 تا 1942 را رسمن پایان داد، اما به دلیل وجود نقص‌هایی در آن دو بار دیگر هم جنگ بین پرو و اکوادور در سال‌های 1981 و 1995 رخ داد که در نهایت با امضای بیانیه صلح بین دو کشور پایان یافت.

1331 خورشیدی- در چنین روزی «شیلات دریای خزر» ملی شد. منابع کمیاب انرژی و همچنین شیلات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است. برخی از کارشناسان بخش شیلات  تخمین می‌زنند که نزدیک به هشتاد درصد ماهی خاویار دنیا در دریای خزر قرار دارد. در حال حاضر 114 گونه و 63 زیرگونه از انواع ماهیان در این دریا زیست می‌کنند که از این بین 78 گونه و زیرگونه در نزدیکی سواحل ایران وجود دارند. مناطق جنوبی دریا و سواحل ایران با وجود جلگه‌ها و تالاب‌های متعدد و معروف بین‌المللی از جمله تالاب «میان کاله» و تالاب «انزلی» مکان بسیار مهمی برای زمستان‌گذرانی میلیون‌ها قطعه پرنده بومی و مهاجر کوچک و بزرگ از انواع مختلف است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به ثروت انبوه حاضر در این دریاچه  در حال حاضر رژیم حقوقی مربوط به  مسایل مربوط به ماهی‌گیری و حفاظت از منابع بیولوژی دریای خزر به عنوان یک مسئله جدی‌، قابل توجه است .

——————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1860 میلادی- امروز زادروز «آنتون پاولوویچ چخوف» نویسنده توانای روسیه است.

2006 میلادی- کشف یک تونل زیرزمینی به طول727 متر میان مکزیک و ایالات متحده، بسیاری را مبهوت ساخته و این سوال برایشان مطرح شده‌ بود که چطور این همه مامور امنیت ملی با این هزینه و دست‌گاه‌های الکترونیک نتوانسته بودند قبلن آن را کشف کنند. خبر کشف این تونل به تفصیل از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش شد. ظاهرن پلیس مکزیک آن را کشف و به ماموران مرزی آمریکا گزارش کرده بود. ماموران مربوط در این تونل چندین تن انواع موادمخدر بسته‌بندی‌شده را به دست آورده بودند.

271 میلادی- آغاز سلطنت سومین پادشاه ساسانی «هرمز اول» پس از مرگ پدرش «شاپور اول»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه جمعه، حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، پس از چهار روز  اعتراض‌های سراسری، با حضور در تلویزیون مردم را به آرامش فراخواند و وعده اصلاحات گسترده داده است. مبارک هم‌چنین  اظهار داشت که از کابینه خواسته است که استعفا بدهد.

به گزارش الجزیره، حسنی مبارک گفت: «از دولت خواسته‌ام استعفا دهد و روز شنبه دولتی جدید تشکیل خواهد شد.»

حسنی مبارک در این پیام کوتاه وزیر تجارت خود را مامور تشکیل دولت جدید اعلام کرد و گفت اصلاحات گسترده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به پیش خواهد برد.

رییس جمهوری مصر افزود: «ما از راه اصلاحات بازنخواهیم گشت. ما با اقدامات تازه‌ای که استقلال قوه قضاییه و قوانین آن و آزادی بیش‌تر شهروندان را تضمین کند، را ادامه خواهیم داد.»

مبارک که کشورش به مشکلات اقتصادی عمده‌ای رو‌به‌رو است وعده داد با اتخاذ تدابیر جدید، بی‌کاری کاهش پیدا کند و سطح زندگی مردم بهتر شود.

حسنی مبارک تظاهرات ضددولتی را بخشی از «توطئه‌ بزرگ‌تری» دانست که «ثبات و مشروعیت» نظام سیاسی مصر را هدف قرار داده است.

وی هم‌چنین اظهار داشت به نیروهای امنیتی گفته است که معترضان آزادند نظرات خود را بیان کنند اما در برابر خشونت و تخریب اموال عمومی از خود واکنش نشان دهند تا نظم و امنیت برقرار شود.

از سوی دیگر درحالی که ارتش در خیابان‌های مصر حضور پیدا کرده است، مردم معترض با استقبال از حضور ارتش از این نیروها می‌خواهند به مردم بپیوندند.

بیشتر بخوانید:

«هدف معترضان مصری، ساختمان تلویزیون و وزارت خارجه»


 


رادیو کوچه

روز جمعه، تیم ملی فوتبال کره جنوبی با برتری ۳ بر ۲ مقابل ازبکستان، برای دومین بار پیاپی به مقام سوم جام ملت‌های آسیا به میزبانی قطر رسیده است.

دیدار رده‌بندی در ورزش‌گاه السد دوحه برگزار شد و کره جنوبی با سه گلی که در نیمه اول به دست آورد، پیروز شد. کو جاچئول در دقیقه ۱۸ و جی دونگ وون در دقایق ۲۸ و ۳۹ برای این تیم گل زدند.

دو گل ازبکستان را هم الکساندر گینریخ در دقایق ۴۳ (پنالتی) و ۵۳ زد.

کره جنوبی با این پیروزی حضورش را در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا به میزبانی استرالیا قطعی کرد. طبق قانون، سه تیم برتر جام ملت‌ها بدون حضور در مرحله مقدماتی در دوره بعدی مسابقات حاضر خواهند بود.

کره جنوبی در دوره گذشته این رقابت‌ها هم با شکست ژاپن در ضربات پنالتی سوم شده بود.

دیدار فینال جام ملت‌های ۲۰۱۱ روز شنبه بین تیم‌های ژاپن و استرالیا در ورزش‌گاه خلیفه شهر دوحه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«بازی رده‌بندی بین کره جنوبی و ازبکستان»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

جام جم

1) قیام ‌سراسری اسلامی در سرزمین فرعون

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100834352500

مصری‌ها روز سه‌شنبه را برای نخستین بار طی 3 دهه حکومت مبارک، روز خشم علیه دولت معرفی کردند و با حضور گسترده در خیایان‌ها خواستار پایان حکومت مبارک شدند. این اعتراض‌ها طی چند روز گذشته نیز ادامه داشت که در همین زمینه مردم این کشور بار دیگر دیروز را نیز جمعه خشم و شهدا معرفی کردند. پس از سه‌شنبه که حوادث آن تجربه واقعی برای شکستن سد بیم و نگرانی بسیاری از مصری‌ها بود، اعلام تظاهرات روز گذشته از سوی گروه‌های مختلف مردم باعث شد نیروهای پلیس، سیاست‌مداران و مخالفان، نفس خود را در انتظار حوادث آینده در سینه حبس کنند. در این میان دولت از تمامی راه‌ها برای مقابله با اعتراضات مردمی استفاده کرد، به‌گونه‌ای که شبکه اینترنت در قاهره و تعدادی از استان‌های مصر به کلی قطع شده است.

2) البرادعی در بازداشت خانگی است

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100834355109

«محمد البرادعی» که برای شرکت در تظاهرات علیه دولت به قاهره سفر کرده بود، نتوانست در تظاهرات گسترده‌ مردم شرکت کند.  زیرا توسط نیروهای امنیتی مصر تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

خراسان

1) مدودف: «جامعه جهانی هیچ مدرکی مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران ندارد»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=9&id=547534

در ادامه اختلاف‌ها بین اعضای گروه 1+5 بر سر نحوه تعامل با ایران پس از مذاکرات استانبول، «دیمیتری مدودف»، رییس جمهوری روسیه در سخن‌رانی خود در اجلاس اقتصادی داووس تصریح کرد که جامعه بین‌المللی هیچ مدرکی ندارد که نشان دهد ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است. رییس جمهوری روسیه افزود که در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیرش با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران از وی خواسته است با هدف اعتمادسازی بیش‌تر، آشکارا نشان دهد که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کند.

2) اظهارات 2 نماینده درباره تثبیت قیمت 400 تومانی بنزین سهمیه‌ای در بودجه 90

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=9&id=547475

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سخن‌گوی کمیسیون انرژی در دو اظهار‌نظر جداگانه پیش‌بینی کردند قیمت بنزین سهمیه‌ای و میزان سهمیه در بودجه سال آینده تغییری نخواهد کرد. «عباس‌علی نورا» نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس درباره لایحه بودجه سال 90، اظهار داشت: «در حال حاضر حداقل قیمت دلار 1050 تومان پیش‌بینی شده است.» نورا تصریح کرد: «در بودجه 90 قیمت بنزین همان 400 تومان دیده شده ولی این بحث که سهمیه بنزین 400 تومانی به 50 لیتر کاهش پیدا کند مطرح است که البته نمایندگان با این مسئله مخالف هستند.»

رسالت

1) شکل‌گیری خاورمیانه جدید با محوریت اسلام

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=53116

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به حوادث اخیر دنیای عرب، این حوادث را از پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی مردم ایران دانست و گفت: «وزیر خارجه وقت آمریکا چند سال قبل نوید خاورمیانه جدید را داده بود تا آمریکا آن را مدیریت کند و رژیم صهیونیستی میدان‌دار آن باشد اما به کسانی که واقعیت‌ها را نمی‌بینند اعلام می‌کنیم که خاورمیانه اسلامی و جدید در حال شکل‌گیری است و این خاورمیانه اسلامی با محوریت اسلام، دین و مردمسالاری دینی برپا می‌شود.»

2) سازمان ملی جوانان منحل می‌شود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=53157

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی گفت: «با تشکیل وزارت ورزش و جوانان، سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی به‌طور طبیعی منحل می‌شوند.»

همشهری

1) پروازهای فرانسه به مصر لغو شد

http://www.hamshahri.net/news-126844.aspx

دولت فرانسه به آژانس‌های مسافرتی دستور داد سفرهای روز شنبه به مصر را که با گسترش اعتراض‌ها به حسنی مبارک رییس جمهوری این کشور روبرو است، لغو کنند.

2) رکوردشکنی جشن‌واره فیلم فجر

http://www.hamshahri.net/news-126821.aspx

سرانجام دفتر جشن‌واره به صورت رسمی اعلام کرد که امسال بزرگ‌داشت «مسعود کیمیایی» در جشن‌واره فیلم فجر برگزار می‌شود.

خبر بزرگ‌داشت کیمیایی از 2 هفته قبل نقل محافل سینمایی بود ولی به دلایلی نامعلوم به صورت رسمی و رسانه‌ای اعلام نمی‌شد. شاید به همین خاطر بود که گفته می‌شد کیمیایی راضی به برگزاری بزرگداشت خود در جشن‌واره نیست. بزرگ‌داشتی که تنها در مراسم افتتاحیه و کنار 6 سینماگر دیگر برپا خواهد شد. در حالی که در سال‌های نه‌چندان دور، هم تعداد بزرگ‌داشت‌ها کم بود و هم این‌که بخشی از برنامه نمایش فیلم‌های جشن‌واره به مرور آثار سینماگر مورد تجلیل قرار گرفته، اختصاص می‌یافت.

کیهان

1) وزیر بازرگانی: «دولت به‌طور کامل از خرده‌فروشی خارج می‌شود»

http://www.kayhannews.ir/891109/4.htm#other406

وزیر بازرگانی در نشست اعطای اعتبارنامه اعضای جدید شورای اصناف به آن‌ها پیشنهاد داد تا با ورود کامل به مرحله خرده‌فروشی در بازار بر مبنای یک تقسیم کار ملی، دولت را در توسعه زیرساخت‌های تجاری یاری کنند.

2) آمادگی تایلند برای سرمایه‌گذاری در ایران

http://www.kayhannews.ir/891109/4.htm#other408

نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در تایلند با سخن‌رانی افتتاحیه وزیر صنایع تایلند و معاون وزیر اقتصاد ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «چای ووتی باناوات» وزیر صنایع تایلند گفت: «سرمایه‌گذاران تایلندی آمادگی دارند در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران از جمله صنایع‌ غذایی، صنایع خودرو، صنایع الکترونیک، تکنولوژی اطلاعات، حوزه معدن با تاکید بر طلا و جواهرسازی، کاغذسازی، گردش‌گری و حمل و نقل با ایران هم‌کاری کنند.»

دنیای اقتصاد

1) پاسخ انتقادی چهار نماینده شاخص به احمدی‌نژاد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=241813

چهار نماینده شاخص مجلس با انتشار نامه‌ای سرگشاده به نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد به 290 نماینده مجلس پاسخ دادند و انتقاداتی را از رییس‌جمهور به عمل آوردند. محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رییس مجلس، محمدرضا باهنر، احمد توکلی و محمد دهقان نویسندگان پاسخ به نامه رییس‌جمهوری هستند. چهار نماینده یادشده عضو هیت حل اختلاف دولت و مجلس هستند. این نمایندگان در نامه خود از رییس‌جمهوری انتقاد کرده‌اند که چرا گفته مجلس، قوه قضاییه و مجمع تشخیص علیه دولت با یک‌دیگر تبانی کرده‌اند.

2) متهم اصلی بحران مالی جهان

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=241816

کمیته ویژه تحقیق در خصوص علل بحران مالی آمریکا که باعث بحران فراگیر اقتصادی در سراسر جهان شد با انتشار نتایج تحقیقات خود اعلام کرد که «آلن ‌گرین‌اسپن» رییس سابق فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از متهمان اصلی این بحران مالی است. این کمیته که به دنبال عمیق‌تر شدن بحران مالی در سال 2009 تشکیل شد، ضعف نظارت بر عمل‌کرد موسسات مالی و نبود مقررات کارآمد در کنار بی‌مبالاتی بانک‌ها در اعطای وام به مشتریان کم‌درآمد را از عوامل مهم بروز بحران مالی دانسته است.


 


28 ژانویه 2011

سیدمحمد حسینی، مجری سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز جمعه با حضور در برنامه پارازیت از وضعیت خود و هم‌چنین خروج از ایران می‌گوید.

Click here to view the embedded video.


 


با وجود اعلام حکومت نظامی از سوی حسنی مبارک و ورود نیرو‌های ارتش به خیابان‌ها، ده‌ها هزار نفر از معترضان مصری در خیابان‌ها حضور دارند و در برخی نقاط درگیری‌های بسیار شدیدی در جریان است.

بیشتر بخوانید:

«هدف معترضان مصری، ساختمان تلویزیون و وزارت خارجه»

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته