-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

Latest News from AzadCyber for 01/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آرش شایگان

در این‌که ادارات و ارگان‌های دولتی در ایران، ضعیف‌ترین نمونه وب‌سایت‌های فارسی را در اختیار دارند شکی نیست. همه با این مسئله کنار آمده‌اند که وب‌سایت‌های دولتی، با بودجه‌های کلانی که در پس‌پرده برای طراحی و راه‌اندازی آنها صرف می‌شود، خروجی کارشان ارزش و اعتبار یک‌صدم مبلغ هنگفت به هدر رفته را هم ندارد.

اگر کمی با اصول طراحی و برنامه‌نویسی وب آشنا باشید، خواهید دید که نمونه‌های بیان شده، از این نظر نوعی فاجعه در دنیای اینترنت هستند. اما اگر کمی کنجکاو باشید، نتایج جالب‌تری را هم به دست می‌آورید.

این روزها همه‌جا صحبت از راه‌اندازی پلیس سایبری ایران است. پلیسی که ابتدا نامش «افتا» بود و حالا آن ‌را «فتا» (فضای تولید و تبادل اطلاعات) می‌نامند. پلیسی که به گفته‌ی سردار کمال هادیان‌فر، رئیس فتا، قرار است از حملات جاسوسی و خرابکارانه جلوگیری کند. اما چگونه؟

اگر الان به سایت پلیس سایبری ایران سری بزنید، با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شوید. صفحه‌ای کاملا نابسامان و بدترکیب.

عبارت بالای صفحه به زبان انگلیسی به کاربر ایرانی می‌گوید که سایت در دست ساخت است. در زیر این جمله هم تصویری قرار دارد که نه درست جایگذاری شده است، نه کیفیت لازم برای انتشار را دارد.

از این‌که دوستان نیروی انتظامی باید کمی تلاش به خرج می‌دادند و قبل از کلنگ‌زنی و معرفی حوزه فعالیت‌های سایبری‌شان، سایت مرتبط با حوزه اصلی فعالیت خود را از این وضعیت اسف‌ناک خارج می‌کردند می‌گذریم. چرا که این موارد بارها قبل از این اتفاق افتاده و بعدها هم اتفاق خواهد افتاد. (بخوانید: پلیس سایبری؛ هدفمندسازی امنیتی در وب)

نکته‌ای که می‌خواهم بگویم اما اشاره به موضوعی اسف‌بار دارد که تا به‌حال در چنین سطحی نمونه مشابه آن را ندیده بودیم. حدس می‌زنید صفحه سایت پلیس سایبری ایران که قرار است در حوزه وب و جامعه مجازی فعالیت کند با چه چیزی طراحی شده است؟ هرچند که برای صفحه‌ای این‌چنینی و با این چینش و ترکیب عجیب رنگ و عکس و نوشته‌ای نامرتبط، نمی‌توان مفهوم «طراحی» را به کار برد، اما باز در این میان نکته‌ای جالب نهفته است: دوستان ما در پلیس سایبری صفحه وب‌سایت رسمی خود را با نرم‌افزار Word مایکروسافت طراحی کرده‌اند. باور کنید!

یعنی آن همه سر وصدا و ژست پلیسی و گفتن این که نیروهای به‌کار گرفته شده در این قسمت، همگی تخصص لازم را دارند و حتی قرار نیست از نیروهای وظیفه در آن استفاده شود، این‌گونه برای کاربران نمایش داده می‌شود. البته انتظاری هم نیست. وقتی چنین صفحه‌ای با تایید و آگاهی رئیس پلیس فتا به نمایش در می‌آید، راحت‌تر می‌توان به صحت و سقم حرف‌های او پی برد.

نیروهای متخصص فتا، هنوز حتی نمی‌دانند که یک صفحه وب را چطور و از چه طریقی باید طراحی کنند. کافی است کد صفحه طراحی شده پلیس سایبری را ببینید تا متوجه همه ماجرا شوید. صفحه‌ای که برای نمایش یک عکس و نوشته، پر است از کدهای اضافی و بی‌ربط. طراحان فتا حتی زحمت نام‌گذاری درست صفحه را نیز به خود نداده‌اند تا نام صفحه پلیس سایبری ایران New Page 1 نباشد.

به هر حال امیدواریم تا دوستان متخصص پلیسی و امنیتی ما با آگاهی از این مورد، چنین اشتباهاتی را دیگر تکرار نکنند و اگر کاری را انجام می‌دهند، تلاش کنند تا با فرد یا گروهی آشنا به اصول پایه‌ای و ابتدایی طراحی وب مشورت کنند تا حتی اگر فقط قصد ارعاب کاربران فضای مجازی را دارند هم این‌گونه باعث آبروریزی پلیس فتا در همان ابتدای کارش نشوند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به azadcyber-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به azadcyber@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته