-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

Latest news from Jaras for 01/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 جرس: در حالی که روحانی برجسته مصری از تظاهرات مردم مصر حمایت کرده و تیراندازی به سمت مردم را حرام اعلام نموده است،  نوری همدانی، روحانی حامی حکومت در اظهار نظری  نسبت به حمایت الازهر مصر از حسنی مبارک شدیدا انتقاد کرد و اعلام کرد حاضر است با علمای اهل سنت مصر مناظره کند.



به‌گزارش ایسنا  نوری همدانی که طی سال گذشته همواره از خشونتهای عریان حکومت در برابر مردم حمایت کرده و خواستار تشدید مجازات معترضان و رهبران آن نیز می باشد،  در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان فارس با اشاره به حوادث اخیر خاورمیانه اظهارکرد: موج‌هایی از نور انقلاب اسلامی به کشورهایی همچون تونس، مصر، اردن و یمن رسیده و مردم بیدار شده‌اند.

 

وی ادعا کرد که به برکت انقلاب اسلامی در تونس بعد از 50 سال صدای اذان شنیده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه بر پا شد.

 

نوری همدانی بدون اشاره به بحران مشروعیت حکومت ولایی در ایران گفت:  رژیم حسنی مبارک، هیچ گونه پشتوانه‌ مردمی ندارد و تنها اوباما و آمریکا از او حمایت می‌کند.


 

این روحانی حامی دولت در ادامه  با انتقاد از فتوای الازهر در خصوص تحریم تظاهرات در مصر، اظهار داشت:  این آیه مربوط به تظاهرکنندگان نیست بلکه مربوط به افراد فاسق و فاجر است و مصداق آن حسنی مبارک و رژیم او است که با رژیم صهیونیستی و آمریکا همکاری دارد، نه مرم مظلوم مصر .

 

وی ادامه داد: اسلام برخورد فیزیکی با اهل سنت را ممنوع کرده است؛ چرا که دشمن سو استفاده می‌کند، اما ما آماده مناظره با علمای اهل سنت هستیم، ولی متاسفانه آنان حاضر به مناظره نیستند. 

 

گفتنی است شیخ "یوسف قرضاوی" رئیس "اتحادیه بین المللی علمای ملسمان" چهره سرشناس اهل سنت که از شیوخ مصری تبار،  با صدور فتوایی حمایت آشکار خود از اعتراضات مردمی شهروندان مصری علیه رژیم و دیکتاتور را اعلام کرد.


به گزارش شیعه آنلاین، وی با حرام خواندن تیراندازی به سمت مردم اظهار داشت: افراد آزاده در مصر به خیابان ها آمده اند و هیچ کسی آنان را به این کار تحریک نکرده بود. آنان نماینده هیچ حزب یا گروه سیاسی خاصی نیستند. آنان ملت آزاده مصر هستند. مصری ها باید از حقوق و آزادی که در شأن آنان است برخوردار باشند. آنان به فردایی بهتر می نگرند. 

 


 


عبدالرحیم سلیمانی اردستانی

 

پیامبر خدا(ص) می‌فرماید:

«تا زمانی که قاریان (نخبگان) این امت با فرمانروایانش سازش نکنند،
و تا زمانی که دانشمندان آن افراد نابکار و گنهکار را تبرئه نکنند،
و تا زمانی که نیکان این امت بدان آن را یاری ننمایند،
دست خدا بر سر این امت خواهد بود و در سایه حمایت او به سر خواهد برد.
اما زمانی که این کارها را مرتکب شوند، خداوند دست قدرت خود را از سر آنان بر خواهد داشت، و ستمگرانشان را بر آنان مسلط خواهد کرد» (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۸۴)

آن حضرت می‌فرماید: من بر امت خود از پیشوای گمراه بیم دارم (بحارالانوار، ح۷۷، ص۱۶۱)

و می‌فرماید:«وحشتناک‌ترین چیزی که بر امتم می‌ترسم، منافق زبان باز است» (کنزالعمال، ح ۷۰ و ۶۹ و ۲۸۹۶۸)

اینها برخی از نگرانی‌های پیامبر اسلام(ص) درباره سرنوشت امت و آفت‌هایی است که ممکن است این امت به آن دچار شود. در حدیث اول سخن از سه وظیفه است که بر عهده گروه‌هایی از امت است. قاریان یا آشنایان به کتاب و دستورات دین یا نخبگان جامعه کسانی هستند که می‌تواند ابزاری در دست حاکمان و فرمانروایان باشند. اینان می‌توانند پست‌هایی را در حکومت بگیرند و به مواهب دنیا نایل آیند. اتفاقا حاکمان به آنان نیاز مبرم دارند و از خدمات آنان استقبال می‌کنند. اما نخبگان جامعه وظیفه‌ای دیگر دارند. آنان باید ناظر و نقاد فرمانروایان باشند. آنان وظیفه دارند که از حقوق توده‌های مردم مراقبت کنند و جلوی خودکامگی فرمانروایان را بگیرند.

اصلاح جامعه بر عهده عالمان و دانشمندان است. آنان ممکن است از علم خود استفاده کنند و اعمال حاکمان خودکامه فاسد را توجیه کنند و برای آنها محمل بتراشند. اما وظیفه آنان عکس این است. آنان نه تنها نباید به توجیه رفتار زشت قدرتمندان گنهکار بپردازند، بلکه باید تمام توان خود را برای جلوگیری از فساد و تباهی به کار گیرند. عالم و دانشمند نباید از علم خود برای رسیدن به دنیا سود جوید بلکه وظیفه دارد این علم را در راه اصلاح جامعه و برطرف کردن تباهی‌ها به کار بندد.


امام صادق(ع) می‌فرماید:

«ملعون است، ملعون است، آن عالمی که از سلطان ستمگری دنباله‌روی کند و او را در ستمکاریش یاری دهد» (گزیده میزان الحکمه، ص۵۵۷).

بدترین وضع برای جامعه و امت آن است که نیکان جامعه بدان را در بدی‌اشان یاری رسانند. آنان که وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلوی بدی را بگیرند، نه تنها این وظیفه را انجام نمی‌دهند و نه تنها خلافکار را از خلافکاری و ستمکار را از ستمکاری باز نمی‌دارند، بلکه او را در خلاف و ستمش یاری می‌رسانند و کمک می‌کنند.

امام باقر(ع) می‌فرماید:

«امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران است و شیوه نیکوکاران،‌فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد و درآمدها حلال می‌شود و حقوق و اموال به زور گرفته شده به صاحبانش بر می‌گردد و زمین آبادان می‌شود و از دشمنان انتقام گرفته می‌شود و کارها سامان می‌پذیرد» (الکافی، ح۵، ص۵۶).

و امام علی(ع) می‌فرماید:

«لاتترکوا الامر بالعمروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یسجاب لکم» (نهج البلاغه، نامه ۴۷) امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر آن را ترک کنید اشرار شما بر شما حاکم می‌شوند و شما دعا می‌کنید و دعایتان مستجاب نمی‌شود.

این همان چیزی است که پیامبر در دنباله حدیث خود فرموده است. پیامبر می‌فرماید اگر نخبگان و عالمان و نیکان وظیفه خود را انجام ندهند خداوند دست حمایت خود را از آن جامعه بر می‌دارد و ستمگران آن جامعه حاکم بر آن خواهند شد و آنگاه آن چیزی که پیامبر(ص) در حدیث دیگر نگرانی خود را از آن بیان می‌کند رخ می‌دهد و پیشوایان گمراه زمام امور جامعه را در دست می‌گیرند.

حاکمانی که چه بسا از دین مردم برای دنیای خود استفاده کنند و نتیجه‌اش این می‌شود که نه دینی برای مردم بماند و نه دنیایی، هم دیانت و معنویت ملت ویران شود و هم مملکت آنان. منافق زبان‌بازی زمام امور را به دست گیرد و با نفاق و دروغ و فریب خود بر دین و ملک و مملکت مسلط شود و همه چیز را با خودکامگی خود بر باد دهد. این وحشتناک‌ترین وضعیت در نظر پیامبر اسلام (ص) است.


منبع: نگاشته ها


 


جرس: در ادامه واکنش ها به سرکوب اعتراضات مردمی در مصر و درحالیکه طی پنجمین روز اعتراضات نیز، قوای حکومتی به مردم آتش گشوده و از خشونتی مضاعف استفاده کردند، سران تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و بریتانیا)، با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن بیان اینکه "مردم مصر شکایت‌هایی موجه دارند و مشتاق عدالت و آینده بهترند"، از حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر خواستند در مقابل معترضان به خشونت متوسل نشود.


به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، و دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا، غروب شنبه ٢٩ ژانویه ، در بیانیه‌ مشترکی خطاب حسنی مبارک، خواستار "احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های دموکراتیک" شدند و از "آزادی بیان و ارتباطات، به ویژه استفاده از تلفن و اینترنت و حق اجتماع مسالمت‌آمیز" به عنوان مصادیق حقوق بشر و آزادی‌های دموکراتیک یاد کردند و از رئیس جمهور مادام العمر مصر خواستند به هرقیمتی از به کارگیری خشونت علیه شهروندان بی‌دفاع خودداری کند.


این درحالیست که شبکه های الجزیره و العربیه اعلام کرده اند که از بامداد جمعه (٢٨ ژانویه)، اینترنت در مصر قطع شده و شبکه موبایل با اختلال روبرو شده است.


این سه رهبر تروئیکای اروپایی، در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه مبارک در طول سال‌های متمادی نقش تعدیل‌کننده‌ای در خاورمیانه داشته، از وی خواستند در شرایط کنونی مصر نیز اعتدال مشابهی به خرج دهد.


رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا تاکید کرده‌اند که مردم مصر شکایت‌هایی موجه دارند و مشتاق عدالت و آینده بهترند.


پیش از آن و طی روزهای اخیر، باراک اوباما و هیلاری کلینتون، رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا نیز از رئیس جمهور مصر خواستار توقف کشتار و سرکوبِ مخالفین شده بودند. باراک اوباما اظهار داشت بارها با حسنی مبارک درباره ضرورت اصلاحات سیاسی و اقتصادی سخن گفته بود. وی همچنین اعترا‌ض‌های مردم مصر را نشانه سرخوردگی فروخفته مردم این کشور دانست که در خیابان‌ها تجلی پیدا کرده است.


دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از حکومت مصر خواستار خویشتنداری و عدم کشتار و سرکوب مردم شده بود.


در واکنش به سرکوب اعتراضات مردمی در مصر، همچنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی به مقامات مصری هشدار داد كه از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز با موج مردمی آن كشور خودداری نمایند.


تداوم بحران، گسترش خشونت و افزایش کشته‌ها
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقب از منابع عربی، علی رغم افزایش ساعات حکومت نظامی و مقررات منع آمد و شد، معترضان همچنان وضعیت تحمیلی و ابلاغی را نادیده گرفته و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک هستند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی گزارش داد دست کم ۸۰ نفر در درگیری های جمعه و شنبه کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند و خبرگزاری الجزیره این رقم را تا یکصد نفر اعلام کرد، که شمار کشته‌شدگان روز شنبه حداقل ۱۱ نفر بوده است.


به گزارش این خبرگزاری، تظاهرات‌کنندگان روز شنبه در مقابل وزارت کشور با نیروهای گارد ضد شورش درگیر شده و ماموران مستقیما به طرف آنها تیراندازی کرده اند، که در نتیجه تعدادی کشته و زخمی شده اند.


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در شهر اسکندریه پلیس با گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی به مقابله با مردم پرداخته و برپایه این گزارش شمار کشته‌شدگان از روز جمعه تا غروب شنبه در این شهر به ۲۰ نفر رسیده است.


خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داد که در شهر بندری سوئز که روز گذشته در دست مردم افتاده بود، شماری از مردم در بیرون از سردخانه تجمع کرده و به دنبال گرفتن اجساد بستگان خود هستند و شهر در التهاب به سر می برد.


العربیه نیز افزود که شامگاه شنبه در قاهره و درغیاب پلیس (ارتش مستقر است)، مردم و گروههای جوانان، برای تامین امنیت اموال و دارایی‌ها، به تشکیل گروه‌هایی محلی برای محافظت از محله‌های خود روی آورده اند و تیمهای چندین نفره محلات شهر را با یکدیگر مرتبط و هماهنگ می کنند.


این شبکه افزود "ارتش با معرفی شماره‌هایی از مردم خواسته‌است در اگر موردی از غارت و دزدی مشاهده کردند، به مسئولان گزارش دهند."


ارتش مصر که نسبت به نیروهای انتظامی و گارد ضد شورش، دارای محبوبیت مردمی است، تانک‌های خود را در مقابل بانک مرکزی در حومه قاهره نیز مستقر کرده، و غروب شنبه تلاش گروههایی را که می‌خواستند به آن ساختمان و خزانه داری کشور وارد شوند را نافرجام گذاشت.


شامگاه شنبه همچنین خبرگزاری های یورو نیوز و رویترز گزارش دادند که زدوخورد میان زندانیان ابوزعبل قاهره با نیروهای انتظامی، هشت نفر کشته و ۱۲۳ نفر زخمی بر جای گذاشته است.


الجزیره نیز گزارش داد در شهر بنی سويف، واقع در شمال شرقی مصر، در پی درگیری معترضان با گارد ضد شورش و شلیک مستقیم به سمت مردم، هشت نفر کشته ‌و ۲۰۰ نفر زخمی شده اند.


همین گزارش از شهر اسماعلیه، واقع در شرق قاهره افزود "روز شنبه صحنه ناآرامی بود و ماموران با گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی سعی در کنترل معترضان داشتند." شهرهای دمنهور و بحیره نیز هزاران معترض علیه حکومت حسنی مبارک دست به تظاهرات زدند.


این درحالیست که حسنی مبارک، عصر شنبه، به جای عملی کردن وعده های خود برای انجام اصلاحات و مدارا با مردم، همزمان با دستور سرکوب فزاینده مردم و استقرار ارتش در شهرها، عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را به عنوان معاون خود انتخاب کرد.


بنا به آخرین گزارش ها، فرار فرزندان حسنی مبارک به لندن تایید شده، گروه زیادی از سرمایه داران وابسته به حکومت اموال و دارایی های خود را از کشور خارج کرده اند، اکثر رهبران گروههای مخالف تحت بازداشت یا مراقبت ویژه قرار دارند و اعتراضات به رغم افزایش ساعات حکومت نظامی- در سه شهر بزرگ – و شهرهای دیگر کماکان ادامه دارد.
 


 


شهروز م

 

 

روزی که محمدبو عزیزی خود را در آتش عدالت خواهی می سوزاند گمان نمی برد که حرکت او سرآغاز  تغییر بزرگی در خاورمیانه باشد.تونس، مصر، اردن، یمن و حتی عربستان.گویی خاورمیانه از خوا ب زمستانی برخواسته و خواهان جامعه جدیدی با ساختار سیاسی اجتماعی نوینی است.گرچه برای نتیجه گیری هنوز زود است و نگارنده این سطور با نگاه نامطمئنی ماجرا را دنبال می کند.اما همین حرکت های هیجانی که نتیجه خفقان سال های متمادی است در بطن خود خوبی و مزایای بسیاری دارد.


از خود می پرسم می بایست خوشحال باشم که در این کشور ها اسلام گراها و چهره های سیاسی جدید مترقی بر سر قدرت خواهند آمد؟یا باید بیشتر بپرسم چه نوع اسلامگراها؟ یا چون ما انقلاب پنجاه هفت را تکرار می کنند؟آیا این حرکتها این جوامع را به پیش می برد؟یا استبداد جدیدی جای استبداد قدیم را می گیرد؟یا اینکه با قدرت گرفتن تندر روها دراین کشور ها می بایست در انتظار روزهایی بود که خاورمیانه در آتش و آشوب می سوزد؟به عنوان مثال مصر.کشوری حیاتی برای امنیت اسراییل .اما این روزها امریکا و غرب بیشتر یک ناظر ند. در صورتی که با قدرت گرفتن تند روهای مذهبی در مصر می شود گفت  تهدید تازه ای برای امنیت اسراییل رقم می خورد.اگر کمی به عقب برگردیم باید این تئوری امریکای زمان بوش را به خاطر بیاوریم که خاورمیانه جدید در حال زاده شدن است.و این همان خاورمیانه است؟و یا فراتر از این که تئوری توطئه را به کناری بگذاریم و باور کنیم زمان بیداری امت اسلامی فرا رسیده است.امتی که با الهام گرفتن از حرکت های اصلاح طلبانه منطقه ای می خواهد راه خودرا بیابد.


زمانی جمال عبداناصر می گفت که مصدق به ما آموخت که می توان به انگلیسی ها تو گفت .و کانال سوئز را ملی کرد.گرچه نفت ما دیری ملی نماند اما سوئز ملی ماند همان گونه که جنبش سبز ما تا این لحظه آن گونه که باید به بار ننشست اما در کشور ی مثل تونس  و حتی مصر این حرکت ها در حال به ثمر رسیدن است که چون و چرایی آن مبحث دیگری است.از طرفی حاکمیت و دولت ایران سعی در مصادره به مطلوب این وقایع دارند گویی این حرکتها را آنها رهبری می کنند و در ادامه انقلاب اسلامی می دانند .کافی است نگاهی به عناوین اصلی روزنامه های طرفدار دولت و سخنرانی ها و تحلیل های چهره های سیاسی و...بیاندازیم تا این مهم را ببینیم. که این تحلیل ها بیشتر نشان دهنده نگرانی سران حاکمیت است که مبادا این موج به ایران نیز سرایت کند و انگیزه تازه ای شود برای مردم ناراضی به خصوص بعد از هدفمند کردن یارانه ها و طبعات آن، که بیشتر حرکتهای اعتراضی کشورهای عرب از سر مشکلات اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت.نظام با مصادره کردن حرکتهای اعتر اضی منطقه و با تغییر دادن جنس این اعتراض ها به نوعی خود را تبرئه ساخته و همراه این اعتراض ها نشان می دهد و از طرفی سعی در خنثی سازی موجی است که منطقه خاورمیانه را در بر گرفته است.به خصوص که حاکمیت بهتر از هر کسی می داند اعتراض های مردمی ایران آتش زیر خاکستری است که شاید تنها با تلنگری و انگیزه مضاعفی جان تازه ای بگیرد و ققنوس تازه ای پر بگشاید.که این بار چندان گوشش بدهکار سران  جنبش اعتراضی نباید و همچون تونس و مصر یک حرکت بی سر باشد و به غیر از تغییرات اساسی به هیچ چیز دیگری رضایت ندهد.و این مسئله حاکمیت را به دو روش وا می دارد روش اول اینکه با آماده باش نیرو های امنیتی و انتظامی سعی در مهار همه جانبه جنبش باشد تا مبادا به بهانه ای این زخم کهنه سر باز کند و یا این که عقلانیت به خرج دهد و قبل از این که همچون بن علی و حسنی مبارک پیام مردم را بشنوند کاری کنند .بن علی پیام مردم خود را شنید و از کشور خارج شد اما حسنی مبارک پیام را شنید اما همچون شاه سابق همه را برکنار کرد حتی نخست وزیر خود را به زندان انداخت ا برسر قدرت بماند( که نماند ).حاکمان حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی چه خواهند کرد؟پیام را می شنوند ؟اصلا گوش شنوایی برای شنیدن دارند؟و یا د راین نقش خام خود غرق هستند که مردم منطقه به اینان چشم دوخته اند و از  نظام جمهوری اسلامی پیروی می کنند؟گمان نمی کنم برای دانستن پاسخ این پرسش زمان زیادی منتظر بمانیم.


 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست 



 


خسروی از شهدای٣٠ خرداد ٨٨ بود

 

 

  جرس: همسر شهید مسعود خسروی، از جانباختگان حوادث بعد از انتخابات، در ویدیویی که در سایت «بانک اطلاعات شهدای جنبش سبز (سرخ سبز)» منتشر شده، از کسانی که در لحظه های آخر شاهد جان باختن این شهید در راهپیمایی سی خرداد ٨٨ بوده اند، در خواست کرد تا برای آرامش خاطر او و فرزندش، با آنها دیداری داشته باشند.

 

مسعود خسروی در راهپیماییِ اعتراضی سی خرداد از ناحیه صورت مورد هدف گلوله قرار گرفته و سپس به شهادت رسید.

 

پس گذشت یک سال و نیم، همسر وی می گوید: در سی خرداد سال ٨٨ فردی که شاهد جان باختن آقای خسروی بوده است خودش را به خانواده ما معرفی کرد و حتی عکس ها و فیلم هایی از صحنه جان باختن و بالاگرفتن بدن بی جان مسعود خسروی بر شانه های مردم توسط مردم در سایت ها منتشر شده است اما متاسفانه در آن روزها فضا به گونه ای بود که اقوام ما نتوانستند با شاهدانی که خودشان را به ما معرفی کرده بودند صحبت کنند.

 

وی افزود: این روزها که با پسرم صحبت می کنم، خیلی دلمان می خواهد کسی که در لحظه آخر شاهد در خون غلتیدن همسرم بوده صحبت کنیم تا دل خودمان آرام بگیرد .


وی تاکید کرد که این شاهدان عینی را هر گز برای روند قضایی و پیگیری شناسایی قاتلان مسعود خسروی طلب نمی کنند بلکه به عنوان یک خانواده برای شان مهم است که بدانند در آخرین لحظه ها برای شهیدشان چه اتفاقی افتاده است و فقط می خواهند کمی درد دل کنند تا دلشان آرام بگیرد.

 

گفتنی است سایت جرس پیش از این به نقل از همسر شهید خسروی نوشته بود:

از خرداد ٨٨ که همسرم گلوله خورد تا خود امروز نه من و نه خانواده همسرم با هیچ رسانه ای مصاحبه نکردیم، یعنی هیچ تلاشی برای شناساندن خودمان به مردم نکردیم. اما مردم خودشان ما را شناختند، پسرهفده ساله ام همیشه می گوید تنها چیزی که دل دردمند او را آرام می کند فرهنگ فرهیخته مردم ایران است که خودشان خانواده های کشته شدگان بعد از انتخابات را به عنوان "شهید"می دانند و برای دلجویی از خانواده های داغ دیده کم نگذاشتند، برای همین همیشه آرزو می کنم کاش کسی پیدا شود و بگوید آیا همسرم را در لحظه آخر که گلوله خورد و به زمین افتاد، دیده است تا حداقل من و پسرم که هیچ نشانی از قاتل او پیدا نکردیم، سوال های بی جواب مان را از مردم بپرسیم.”

   

 

 


 


جرس: جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران در حمايت از حركت هاي اعتراضي مردم مصر، تونس و ديگر كشورهاي عربي شامگاه شنبه در مقابل دفتر حفاظت از منافع مصر در تهران تجمع كردند.

 


در حالی که موج دستگیری دانشجویان معترض به روند انتخابات سال گذشته هنوز فروکش نکرده است و حتی در روز دانشجو به دانشجویان اجازه هیچ تجمعی داده نشد، عده ای از دانشجویان حامی دولت  با تجمع در برابر دفتر حفاظت از منافع مصر، در حالي كه شعارهاي مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسراييل، مرگ بر انگليس و مرگ بر حسني نامبارك سر مي‌دادند اقدامات دولت مصر در برخورد با معترضان را محكوم كردند. 


به گزارش ایرنا، دانشجويان معترض با اعلام حمايت از حركت‌هاي اسلامي و مردمي در مصر، تونس، يمن و اردن ، از دولت خواستند تنها پس از برقراري حكومت اسلامي در مصر اجازه بازگشايي دفتر حفاظت از منافع اين كشور در تهران صادر شود. 
دانشجويان معترض در اين تجمع همچنين عكس‌هاي حسني مبارك را آتش زدند.    طی روزهای اخیر رسانه های حامی دولت و سخنرانان حکومتی تلاش دارند حرکتهای اعتراضی منطقه را نشات گرفته از انقلاب اسلامی بخوانند. 

در این تحلیلها اشاره نمی شود که چگونه فریاد آزادیخواهی مردم و شعارهای الله اکبر جوانان در ایران، ناشی از نفوذ کشورهای خارجی و سرویسهای جاسوسی بیگانه است ولی همین اقدامات در کشورهای منطقه ناشی از آزادیخواهی و حق مسلم  مردم است. 


 


جرس: مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، که دوران حبس در تبعید خود را می گذراند، از زندان بهبهان نسبت به افتضاح وزارت علوم در رتبه بندی I.S.C واکنش نشان داده و طی نامه ای، ریاست انتصابی دانشگاه علامه و اقدامات چند سال اخیر را مورد انتقاد قرار داده است .


به گزارش منابع خبری جرس، این دانشجوی ستاره دار (محروم از تحصیل)، در نامه خود به صدرالدین شریعتی، برخوردهای امنیتی و حاکمیت جو پلیسی- پادگانی بر دانشگاه، اخراج و تعلیق دانشجویان و اساتید را نیز مورد اشاره و انتقاد قرارد اده است. 

 
متن نامه به شرح زیر می باشد :


"دانشگاه علامه به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی در پایگاه استنادی جهان اسلام I.S.C نتوانست رتیه ای را کسب کند و در همین راستا ٧۵* نماینده مجلس انتقادات شدیدی را نسبت به ضعف مدیریت دانشگاه متوجه وزارت علوم ساخته اند." روزنامه شرق ٢۱ دی


گاهی خبرها چنان بیان می شود که انگار حادثه ای غیر مترقبه و ناگهانی چون سیل و زلزله رخ داده است و در تنگنایمان نهاده است . صرفنظر از اینکه این مسایل ، دست کمی از این جوادث ندارد امام نکته قابل تامل اینجاست که این رتبه و رده بندیها بر اساس عملکرد خودمان در سالهای گذشته انجام می شود و ناگهانی و غیر منتظره نیستند .
آقای صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه که سال 84 بر مسند ریاست این دانشگاه تکیه زد ، عملکرد درخشانی ارائه نمود که بد نیست شما هم بدانید :
1- تغییر رئیس دانشکده ها بر اساس گرایش فکری ایشان و نه سواد علمی و آکادمیک
2- بازنشست و بازخرید کردند اساتید
3- تقویت و تشدید برخوردهای حراست و کمیته انضباطی
4- تغییر معاونت های دانشگاه که دسته کمی از خود ایشان در برخوردهای غیر اصولی نداشتند
5- به تعطیلی کشاندن نشریات دانشجویی و عدم صدور مجوز جدید جهت فعالیت
6- غیر قانونی اعلام نمودن انجمن اسلامی دانشگاه علامه و پلمپ دفاتر آن
7- برخوردهای چکشی با دانشجویان منتقد و خفه کردن هر صدایی با تهدید و سپس اجرای اجکام سنگین انضباطی و گرفتن ژست فاتحانه پس از اجرای این اعمال و به قول خود خفه کردن دانشگاه
8- تنها در سال 85-86 ، 32 نفر از دانشجویان تعلیق شدند و یک نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد اخراج گردید .
این تنها بخشی از عملکرد ایشان است . بارها و بارها با ارسال نامه ، برگزاری تجمع و ... به ایشان تذکر داده شد که با این روند دانشگاه به قهقرا خواهد رفت و بار علمی – فکری و انتقادی افت خواهد نمود . در همین راستا بارها به وزارت علوم مراجعه کردیم اما هیچگاه پاسخی دریافت نشد و تلاشهایمان جهت رسیدگی به تخلفات ایشان با ذکر موارد تخلف و اثبات ناکارمدی در مجلس وقت هم چون وزارت علوم راه به جایی نبرد . در طول مدت مدیریتشان همواره مشغول سرکوب دانشجویان بوده و انگار غیر از امنیتی کردن کار دیگری نداشته است و با چتر امنیتی که برای خود بوجود آورده به هیچکس پاسخگو نیست . یادم می آید یکی از دوستان طی پیگیری هایی که از وزارت علوم کرد توانست حکم معلق شدن تعلیقش از کمیته انضباطی وزارت علوم بگیردو نامه اش را به دانشگاه علامه آورد اما کوچکترین رسیدگی نشد و عملا تعلیقش اجرا شد و در مراجعه بعدی که به وزارت علوم داشت جواب شنید که : کاری از از دست ما ساخته نیست . ما زورمان به رئیس دانشگاه نمی رسد . آنگاه که ما فریاد می زدیم اشان کفایت جهت ریاست دانشگاه را ندارند انواع و اقسام تهمت ها را روانه مان کرده اند و هنگامیکه در مقابل این روند ایستادیم و ساکت ننشستیم ، به زندانمان افکندند و هیچگونه رسیدگی به کارمان از طرف هیچ مسئولی انجام نپذیرفت فاجعه از پیش اغاز شده بود .


صدالبته این زنگ خطر برای تمامی دانشگاه ها به صدا در آمده است که با ادامه روند نصب مدیران ناکارآمد و بی کفایت و سرکوبگر دانشگاه ها یکی یکی از رتبه بندی علمی حذف شوند و بعد از واقعه درصدد برآورد خسارتش برآئید . مگر غیر از این گفتیم که9 رئیس انتصابی نمی خواهیم . کجای این حرف ناحق بود که تعلیق شدیم ؟ مگر ما نگفتیم با تمام نادانیمان ، دانشگاه در حال سقوط است و شما با تمام داناییتان چه کردید ؟ و باز می گوییم تا وقتیکه سهمیه به افراد فاقد صلاحیت تنها به دلیل عدم عضویت در بسیج و ... داده می شود . نه تنها پیشرفتی صورت نمی پذیرد که بدتر از این را انتظار داشته باشید . و تنها پز دهید که بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی خاورمیانه هستیم و اینگونه سخنانا تا زمانی که دوباره به محک گزارده شوید تا ببینیم چند مرده حلاجید ؟


حال به دنبال انقلاب فرنگی دوم باشید و هی بگویید دختران باید فلان پوشش را داشته باشند و فلان پوشش و فلان لباس ممنوع است و برخود می کنیم . انگار تمام مشکلاتمان خلاصه شده است در رنگ کفش و اندازه مانتوی دختران !!!!!
باری ، صحبت اینجاست آیا با این عملکرد می توان حائز رتبه هم شد ؟ اصلا ما بیاییم و چون وزیر علوم بگوییم که ISI را به دلیل نمود شاخص های غربی قبوا نداریم و هکذا . آیا ISC را م قبول ندارند ؟ ایشان بگویند پس چه را قبول دارند ؟ حتما رتبه بندی خودشان را البته بعد از تخریب و با خاک یکسان کردن دانشگاهها . کسی نیست به این آقای دکتر بگوید قبول داشتن و نداشتن جنابعالی اصلا مهم نیست و ملاک نمی باشد . نظرشخصی ات را برای خودت در جان واقعی چه کرده ای ؟ کسی نیست به ایشان بگوید این ملاک های جهانی و تنها با گفتن قبول ندارم از اجرای درست وظایف تعیین شده نمی کاهد .


آقای شریعتی ! به گمانم زمان ترکتازیت به پایان رسیده . بیا و پاسخگو باش و بگو چه ها که نکرده ای؟ بگو که تمام هم و غمت اخراج و تعلیق و تهدید بود . بگو که تمام معاونانت را هم در راستای همین اصول انتخاب کرده ای . بگو که نشریات را بستی و دانشجویان را تعلیق و اخراج ، اساتید را بازنشسته و چنان کردی که دانشگاه علامه ، چون پادگان گردد . بگو که به همه چبز همت گماردی الا به وظایف اصلیت . وظایف تعیین شده ات و وظایفی که بر عهده هر رئیس دانشگاهیست . نکند شما هم چون رئیست این چیزا را قبول نداری و معیار شخصی تعریف کرده ای ؟؟؟


آقایان نماینده ! وقتی رئیس جمهورتان در مقابل میلیونها بیننده با وقاحت هرچه تمامتر دروغ می گوید و وجود دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل را منکر می شود و در مقابل این دروغ شرم آور ، ما که محروم از تحصیل و ستاره داریم زندانی می شویم ، بی گمان وزیر علومی انتخاب می کند که می خواهد و می گوید دانشگاه را با خاک یکسان نمایید و درنهایت فردی رئیس دانشگاه می شود که عملکردش آه از نهاد برآورد . حال بیایید پائین تر و ببینید وضعیت اعضای هیئت علمی و اساتیدش چیست . هرچند با عرض پوزش از دوستان – خلایق هرچه لایق - لایق این دانشجویان ( دانشجویلن بسیجی و سهمیه ای ) کسی جز این بی تدبیران نیست .


و در آخر اعلام می دارم ، شادم و مسرورم که دانشگاهی با چنین رئیسی و چنان وزیری محروم شدم و از ادامه تحصیلم جلوگیری شد . هرچند با هزینه ای سنگین ، زیر بار این بی کفایتها نرفتم و فریاد زدم و اعتراض نمودم .


ما زنده برآنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست


زنده باد آزادی/ مجید دری - زندان بهبهان - بهمن ٨٩


گفتنی است چندی پیش ۷۵ نماینده مجلس شورای اسلامی که در بین آن‌ها چهرهای شاخص جریان اصولگرا هم حضور داشتند با امضای نامه‌ای نسبت به نحوه مدیریت رییس دانشگاه علامه طباطبایی شدیدا اعتراض کردند. آن‌ها به وزیر علوم هشدار دادند که در برابر ریاست بزرگترین دانشگاه علوم انسانی سکوت اختیار نکند.

مرتضی آقا تهرانی، احمد توکلی، ابراهیم نکونام از نمایندگان شاخص اکثریت بودند که این نامه را امضا کردند. نامه این نمایندگان ۲۳ صفحه پیوست نیز با خود به همراه داشت.

براساس گزارش فرارو، در بخشی از این نامه آمده بود "نحوه رفتار دانشگاه علامه طباطبایی با مهدی طیب، عضو هیأت علمی این دانشگاه و بازنشستگی اجباری اساتید و سکوت تائید آمیز وزیر علوم ابهاماتی در نحوه مدیریت این وزارتخانه برای نمایندگان مجلس به وجود آورده است."

در ادامه این نامه قطع یک سال و نیم کلیه پرداختی ها به این استاد، عدم پرداخت مطالبات مهدی طیب از دانشگاه از دو سال و سه ماه قبل تاکنون و تعرض به حریم وی مورد تاکید قرار گرفته است.

۷۵ نماینده در پایان نامه تصریح کردند که در صورت سکوت تائیدآمیز و عدم برخورد با تخلفات مذکور از سوی آن وزارت اقدامات بعدی نمایندگان نظیر سئوال و استیضاح پابرجا خواهد بود.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در میان روسا دانشگاه‌های ایران در چند ماه اخیر در کانون توجه قرار گرفته است. صدرالدین شریعتی با اخراج برخی از اساتید با تجربه و بازنشسته کردن برخی دیگر از آن‌ها صدرنشین اخبار دانشگاه‌های ایران بود.

وی حدود یک سال پیش با بازنشسته کردن ۱۲ استاد برجسته اقتصاد توسعه در دانشگاه علامه باعث شد که گروه توسعه کلا منحل شود. شریعتی دلیل کنار گذاشتن اساتید را این‌گونه اعلام کرد؛ این اساتید گروه توسعه را به باشگاه سیاسی بدل کرده بودند!

از سوی دیگر از زمان حضور شریعتی در دانشگاه علامه برخورد با دانشجویان به شدت افزایش یافته است. گفته می‌شود طی دو سال اخیر قریب به ۱۰۰دانشجو با حکم تعلیق از تحصیل رو به رو شدند.

حتی در میان دانشجویان تعلیقی دانشگاه دانشجویی با ۱۰ ترم تعلیق از تحصیل با احتساب در سنوات تحصیلی حضور دارد که خود یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود و اگر گینس از آن با خبر شود احتمالا آن را ثبت خواهد کرد. ناگفته نماند که این تعلیق طولانی مدت برای دانشجوی مذکور باعث شد که سنوات تحصیلی آن دانشجو پایان یابد و عملا از ادامه تحصیل بازبماند. دانشجوی مذکور تاپیش از دوران تعلیق ۵ ترم از تحصیلات خود را گذرانده بود.

این‌ها اتفاقات بسیار کوچک در دانشگاه بزرگ علامه طباطبایی است دانشگاهی با ۷ دانشکده و هزاران دانشجو، اخراج مهدی طیب و مرتضی مردیها از اتفاقات حاشیه‌ای به حساب می‌آیند. بازنشسته کردن اساتید شاخصی هم‌چون ضیایی بیگدلی اتفاقات کوچک این دانشگاه بزرگ به حساب می‌آیند.

 


 


 


 جرس: مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي گزارشي با عنوان تاملي بر بيانات رهبري در مورد فتنه سال 1388 منتشر كرد.


به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشها، دفتر مطالعات سياسي اين مركز با بيان اين مطلب كه  رهبري در 27 مهرماه 1389 در جريان سفر به شهر قم و در ميان مردم اين شهر به بيان مطالبي پرداخت كه به سرعت مورد توجه رسانه‌ها و محافل سياسي داخلي و خارجي قرار گرفت، افزود: ايشان در اين سفر به طور تامل برانگيزي از مطالب مربوط به فتنه سال 1388 سخن گفتند و در شرايطي كه برخي از چهره‌هاي سياسي تلاش داشتند حوادث خسارت بار سال 1388 را در اذهان عمومي به فراموشي بسپارند، لزوم عبرت آموزي از آن را دوباره يادآوري كردند.


در این گزارش آمده است: آقای خامنه‌اي، نه تنهادر آن سخنراني، بلكه اصولا در قريب به اتفاق روزهايي كه در اين شهر به سر مي‌بردند از فتنه سال گذشته ذكري به ميان آورده و به نوعي تلاش كردند تا با جلوگيري از فراموشي آن حوادث – كه توسط برخي فعالان سياسي بر كشور تحميل شد و هزينه‌هاي فراواني را ايجاد كرد – بصيرت و آگاهي را در جامعه و در ميان خواص ارتقا دهند.
به عبارت ديگر، نفس اين عمل كه چرا رهبر انقلاب در اغلب روزهايي كه در قم بودند درباره فتنه سخن مي‌گفتند و مانع از فراموشي آن مي‌شدند خود محل پرسش و تامل بود.
ايشان در جمع مردم شهر قم با ارائه يك نگاه راهبردي در قبال چالش‌هاي پيش آمده، تعريفي فرصت‌آميز از حوادث سال 1388 ارائه كردند. به عبارت ديگر، به جاي آنكه از فرصت‌هاي از كف رفته سخن بگويند، اين بار از فرصت‌هاي به وجود آمده سخن گفتند. حوادث سال 1388 كه ضمن مداخله بيگانگان و مخالفان نظام تهديدي امنيتي براي كشور محسوب مي‌شد، آن گونه كه رهبر انقلاب بيان كرد با پايداري و هوشياري مردم و البته نقش رهبري شخص ايشان به پايان رسيد و حضور آگاهانه مردم در دي 1388 و راهپيمايي 22 بهمن آن سال مهر تاييدي بر اين موضوع بود.
اما فراتر از اين مرحله كه به مهار و كنترل فتنه توجه داشت، مسئله‌اي كه رهبر انقلاب در سخنراني 27 مهر 1389 بيان كردند اين بود كه در حوادث سال گذشته فرصت‌هاي فراواني نيز ايجاد شده است كه اكنون مي‌توان از آنها بهره برد. به عبارت ديگر تهديدهاي پيش آمده نه تنها مهار شده است، بلكه امروز تبديل به فرصتي براي جمهوري اسلامي شده است. شايد مهمترين پيام سفر رهبر انقلاب به شهر قم انتقال اين معنا به بيگانگان، اپوزيسيون و جريان تجديدنظر طلبي بود كه در سال 1388 آن حوادث خسارت‌بار را به كشور تحميل كردند.


گفتنی است سفر های مکرر رهبر جمهوری اسلامی به قم از منظرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و رسانه ها و نهادهای وابسته به حکومت تلاش دارند این سفر را گامی موفق در مهار اعتراضات مردمی ارزیابی کنند. این در حالی است که تنی چند از مراجع و علما از دیدار با رهبری در قم خودداری کردند. 

 


لازم به ذکر است که وظیفه مرکز پژوهشهای مجلس مطالعه، بررسی و ارائه نظرهای كارشناسی بر روی تمام طرح‌ها و لوايح  و مطالعه، بررسی و تحقيق نسبت به حسن اجرای قوانين و ساير ابعاد نظارتی مجلس و ارائه پيشنهادهای كارشناسانه برای رفع موانع و مشكلات اجرايی و تأمين نيازهای اطلاعاتی كميسيون‌ها و نمايندگان مجلس از طريق تدارك و برقراری  نظام اطلاع‌رسانی است. 


 


جرس: درحالیکه چند روز پیش و در آغاز قیام مردم مصر، برخی رسانه های خبری از فرار «جمال» فرزند حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر و خانواده او به لندن خبر داده بودند، شبكه خبری الجزیره، شامگاه شنبه ٢٩ ژانویه، فرار جمال و علاء، فرزندان رئیس‌جمهور مصر به لندن را تأیید كرد.


به گزارش تلویزیون الجزیره، جمال و علاء فرزندان حسنی مبارك رئیس‌جمهور این كشور، هم اکنون در لندن حضور دارند.


منابع خبری همچنین اعلام كرده‌اند كه خانواده‌های كاركنان سفارت اسراییل نیز مصر را ترک کرده اند، که این خبر شامگاه شنبه توسط وزارت خارجه اسراییل تایید شد.


همچنین این شبکه خبری به نقل از «عماد ادیب »، روزنامه‌نگار معروف مصری، از اقدام بسیاری از تاجران كشور در خارج كردن دارایی‌های خود و انتقال آن به خارج، طی روزهای اخیر که بحران سیاسی به اوج خود رسیده خبر داد.


گفتنی است طی روزهای اخیر، اعتراضات مردمی علیه دولت مصر، بدلیل بی توجهی حکومت و سرکوب معترضان، به سطحی وسیعتر و دایرۀ رئیس جمهورِ مادام العمر آن، حسنی مبارك رسیده است و علاوه بر داخل آن كشور، در كشورهای خارجی نیز، شهروندان مصری در مقابل برخی سفارتخانه های کشور خود دست به اعتراض زده اند.


شبکه خبری الجزیره شامگاه شنبه خاطرنشان کرد که انتخاب «عمر سلیمان»، رئیس سازمان اطلاعات بعنوان معاون رئیس جمهور، مقدمه‌ای برای خروج مبارك از كشور می باشد.


این رخدادها بعد از آن رخ می دهد که جنبش دموکراسی خواهی مردم کشورهای عربی، در پی پیروزی انقلاب مردم تونس و شعله ور شدن قیام ها در اردن و الجزایر، وارد فازی جدید شد و هزاران تظاهرکنندۀ مصری، از روز سه‌شنبه ٢۵ ژانویه- پنجم بهمن ماه در نقاط مختلف قاهره - پایتخت مصر- با حضور در خیابان‌ها، فراتر از خواست های قبلی خود – مبنی بر اصلاحات سیاسی و اقتصادی- خواستار برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور و همچنین انحلال هیات دولت شدند که برخورد نیروهای پلیس با مردم معترض، موج اعتراضات را به شهرهای دیگر کشاند.
 


 


جرس: در پی سانحۀ مرگبار در شرکت ایران خودرو، رییس پلیس ترافیك شهری راهور ناجا با اعلام جزئیات جدید از حادثه تصادف در شركت ایران خودرو، اظهار كرد: راننده عامل حادثه مدعیست هنگام حادثه حالت طبیعی نداشته است.


سرهنگ محسن مهرایی روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین جزئیات تصادف كامیون در ایران‌خودرو اظهار كرد: اعتبار كارت سلامت راننده كامیون در اردیبهشت ماه سال گذشته از درجه اعتبار ساقط شده و این كارت تمدید نشده است.


وی خاطرنشان كرد: راننده در تحقیقات به عمل آمده مدعی است كه حدود دو سال قبل در اثر سانحه‌ای دچار ضربه مغزی شده و در طول شبانه‌روز از دارو استفاده می‌كند، به گونه‌ای كه در هنگام بروز حادثه به علت مصرف دارو حالت طبیعی نداشته است.


مهرایی با اعلام اینكه راننده با صدور قرار تحویل زندان شده است، افزود: راننده قبل از اعزام به زندان طبق دستور قاضی برای انجام تست سلامت به آزمایشگاه مربوطه معرفی شده است تا ادعای این فرد مورد بررسی پزشكی قرار گیرد.


رییس پلیس ترافیك شهری راهور ناجا به ایسنا گفت: كامیون عامل حادثه مدل 1980 بوده كه 31 سال از عمر این خودرو می‌گذرد.


وی با بیان اینكه شیفت كاری راننده 12 ساعته بوده است، تصریح كرد: این عمل شركت پیمانكار بر خلاف ماده هفت آیین‌نامه حمل و بار مسافر است، چرا كه بر اساس این آیین‌نامه ساعت كار رانندگان هشت ساعت مشخص شده است.


رییس پلیس ترافیك شهری راهور ناجا با انتقاد از اینكه شركت پیمانكار با علم، نداشتن گواهینامه راننده، خودرو در اختیار وی قرار داده است، اضافه كرد: چگونه ممكن است فردی به مدت دو سال به عنوان راننده در اختیار شركتی باشد، اما این شركت برگه معاینه فنی، گواهینامه و كارت سلامت راننده را چك نكند!


مهرایی در ادامه با بیان اینكه عملكرد حراست شركت ایران خودرو می‌توانست از عمق فاجعه بكاهد گفت: اگر حراست با توجه به حجم عابران در این منطقه محدودیتی برای تردد وسایل نقلیه سنگین ایجاد می‌كرد، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.


وی پیش از این به ایسنا گفته بود كه راننده كامیون، گواهینامه پایه یك و كارت سلامت ندارد و خودرو نیز فاقد معاینه فنی است.


گفتنی است در پی تصاف مرگبار ناشی از سختی فشار کار بر روی کارگران که منجر به کشته و زخمش شدن گروه زیادی از کارگران کارخانه ایران خودرو شد، کارگران آن شرکت دست به تجمع اعتراضی زده بودند که منجر به برخورد خشونت بار نیروهای امنیتیِ مستقر در محل شد .
 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته