-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 01/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



یسنا یاوری/ رادیو کوچه

«هر که با ما نیست با ما دشمن است»، اگرچه در ابتدای این سخن نوعی از تفکر سیاسی  رو در اذهان تداعی می‌کنه که ریشه در تکرار سو‌گیری‌های مقامات دولتی ایران در طول تاریخ کوتاه انقلاب اسلامی داره، اما سیاست «خودی‌ها و غیر‌خودی‌ها» و نوع برخورد با این مناسبات، چیزیه که این روزها نه تنها از نزاع‌های رجل سیاسی و بلکه در میون گزینش‌های هنری نیز، به حداکثر نمود عینی رسیده‌.

ادامه حیات حکومت‌های توتالیتر و شیوه حکومت‌داری اونا‌ از اون‌جایی که به انحصارگرایی در تمامی شئون بستگی داره و مثل تمام فضاهای حکومت در شرایط اختناق، یا هنرمدان رو با خودش همراه می‌کنه و یا علیه اونا کودتا کرده و از صحنه هنری به روش‌های گوناگون محوشون می‌کنه.

گروه اول یا از همان ابتدا بدون درگیری با حکومت‌ هم‌راه می‌شن، مجیز دست‌گاه حاکم و می‌گن و درهم و دیناری را به فراخور اندازه «به به و چه چه زدن‌ها» دریافت می‌کنن.

به خاطرم می‌آد دوستی چند سال قبل در‌به‌در در جست‌وجوی ساغی مشروب بود. تا جایی که می‌شناختیمش به ظاهر منقش به ریش بود و می‌دونستیم برای خودش حد‌اقل جلوی ما پی مسکرات نمی‌گرده. علت و که جویا شدیم اظهار کردن مشروب رو برای «احمد عزیزی» می‌خواد. راست و دروغش که یقین دارم راسته، گردن خودش.

شاید اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال قبل تیری بود بر تارک «مرددین» این راه. این‌که اتنخاب‌گر باشن که در کدام سو قدم زنند

عزیزی دست و بالش به اعتیاد گرمه. همه می‌دونستن. ‌مسکرات خیلی با نعشه‌ای‌جات سازگار نیست، دوستمون در جواب نقل کردن که از شعرای بیت رهبری که خونه‌ای هم ‌اگر اشتباه به ذهنم نیاد سمت الهیه برای عزیزی اجاره کرده است، با اون تماس گرفته و می‌خواد براش مشروب بخریم چون کارشناسان اعتقاد دارند عزیزی برای حضور در برنامه‌های تلویزیون به دلیل نعشه بودن چیزهایی بر زبان میاره که سزاوار مقام صدا و سیمایی نیست و فعلن اعتیاد و ترک کردن و کارشناسان براشون مسکرات رو به عنوان جای‌گزین تجویز کردن.

شاید اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال قبل تیری بود بر تارک «مرددین» این راه. این‌که اتنخاب‌گر باشن که در کدام سو قدم زنند.

لیست بلند بالای هنر‌مندان حامی «میرحسین موسوی» در انتخابات سال گذشته و انگشت‌شمار بودن هنرمندان حامی احمدی‌نژاد از بعد معروفیت و مقبولیت به لحاظ کارکرد هنری( تا جایی که دوست شاعر ما که از برگزار کنند‌های کنگره شعر بسیجه خود‌ش و ‌شاعر دونسته و جزو لیست حامیان ایشون بودن)  آشفتگی‌ای را برای دولت ایجاد کرد که صف منعمان و مغضوبین را سریعن جدا کنه و به قول حاج آقا «پناهیان»، مداح صداوسیمایی حامیان دولت‌: «نتیجه انتخابات که از قبل مشخص و ما امت حطب‌الهی حساب اونا رو بعد از انتخابات می‌ذاریم کف دست‌شون.»

دولت به جذب هنرمندان مردمی به هر حربه‌ای (تهدید، سمت‌های دولتی، درهم و دینار و … ) و دور کردن از صحنه هنر عده‌ای دیگر به هر قیمتی مبادرت کرد.

دولت گاهی اون‌قدر پیشنهادات وسوسه‌انگیزی در چنته داره که قدرت تحلیل و تعقل و از هنرمند می‌گیره و اجازه تحلیل شرایط  پس از جذب سیستم شدن و بهش نمی‌ده.

نمونه بارزش «علی‌رضا افتخاری» و دامنه وسیع حمایت‌های چند ماهه اخیر از اون برای کسب مقام جای‌گزینیش نسبت  به هنرمند بی‌بدیل هنر آواز ایران «استاد شجریان».

افتخاری که بهش به حق لقب «استاد» می‌دادن به آستانه‌ای از تنفر عمومی می‌رسه که فرزندش و توی مدرسه کتک می‌زنن.

نمونه دیگه این‌که دولت برای برای پاسخ‌گویی به اذهان عمومی در مقابل این سوال که «آیا این حقیقت داره که تلویزیون ملی هنرپیشه‌های تراز اول و پس از انتخابات از دست داده؟»، افرادی چون «لیلا اوتادی» را برای بازی در نقش «ندا آقا سلطان» به خدمت می‌گیره و واکنش اذهان عمومی درعرض کم‌تر از چند ساعت به این بی‌حرمتی، کارو تا اون‌جا حاشیه‌دار می‌کنه که سایت اوتادی حک می‌شه و بالاجبار پاش و به دروغ گچ می‌گیره و پذیرش این نقش و انکار می‌کنه. استناد به اظهارت «ابوالقاسم طالبی» کارشناس سینمایی برنامه 7 که از صدا و سیما پخش می‌شه.

جنجال‌های اخیر بر سر برنامه‌های «مهران مدیری» و عکس‌العمل‌های گوناگون رسانه‌ها در حمایت و یا رد حرکت انجام شده نمونه دیگه‌ای از این بازیه.

مهران مدیری و تیم اجرایی او همیشه از به‌ترین ها بودن. به خاطر بیاریم برنامه طنز «ساعت خوش» که دولت وقت از نگرانی افزایش تصاعدی محبوبیت عوامل اون‌، مجبور شد که در یک حرکت ضد فرهنگی، راه ادامه پخش برنامه رو سد کنه و نزاره این تیم بیش از این به محبوبت برسه.

«هر کس قیمتی دارد» این دیالوگ و در بسیاری از فیلم‌های ژانر پلیسی بسیار شنیدیم.  قیمت خریدن مهران مدیری، لیلا اوتادی و یا بهنوش بختیاری (بازی‌گر نقش زهرا رهنورد در فیلم اخراجی‌های 3 به کارگردانی مسعود ده نمکی) به‌طور یقین یک‌سان نخواهد بود. هزینه‌ فایده اون هم یک‌سان نیست.

برای دولت که قدرت‌های مالی و اعتباری در ید اوست‌، فرقی نمی‌کنه مهران مدیری باشه و یا دختر زیبارویی که برای فروختن شرف و عزت خودش به پول عمل جراحی بینی قناعت می‌کنه.

قیمت مهران مدیری اینه که از روی درایت برخورد می‌کنه.  به هر دو سو «توک» می‌زنه. در سریال «قهوه تلخ»اش به صورتی کاملن کنایی رفتارهای دولت رو زیر‌سوال می‌بره، مناسبات دولت و به سخره می‌گیره و از دیگر سو سی‌دی قهوه تلخ و به رییس دولت، با عشق و احترام تقدیم می‌کنه.

کانال‌های ماهواره‌ای رو مسخره می‌کنه، اما آیا اگر در کانال ماهواره‌ای مادر مهران مدیری رو در یک برنامه طنز، این‌طوری با بی‌حیایی تمام مسخره کنن و چنین  وصله‌های کنایی به او بزنند او تا چه اندازه حق دارد ناراحت بشه؟ البته این موضوع مورد بحث ما نیست…

دولت و سپاه پاس‌د‌‌اران حتا پخش این سریال «قهوه تلخ» و مصادره می‌کنه. شرکتی  با نام «گل‌پخش».

تجربه نشون داده که هم‌راه شدن با سوگیری‌های دولتی هرگز در طولانی مدت حتا برای هنرمندانی که برنوک قله‌های خواست‌های هنری‌شون «منافع مالی» قرار داره، گزینش معقولی نبوده.

اگرچه هنرمند در مدت زمان کوتاهی به خواسته‌های مالی و اعتباری خود می‌رسه، اما حکومت هرگز بچه سرراهی رو در آخرین دقایقی که بیرون از خانه برف می‌باره به درون خونه راه نخواهد داد.


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«من مثل بابام نیستم»

سید‌محسن هاشمی فرزند سید‌جواد هاشمی بازی‌گر فیلم‌های دوران جنگ ایران و عراق در صفحه فیس‌بوک در کامنتی عنوان کرد در اخراجی‌ها بازی نمی‌کند.

من مثل بابام نیستم. آقای ده‌نمکی تحویل بگیر.

………………………………………………………..

«واکنش مهران مدیری به انتشار سی‌دی بمب خنده»

«مهران مدیری» با انتشار نامه‌ای کوتاه نسبت به پخش یک سی‌دی با عنوان «بمب خنده» واکنش نشان داد.

به گزارش خبر آنلاین، او در این نامه که عنوان «نکته‌ای کوتاه با مردم عزیزم» را برایش انتخاب کرده، نوشته است: «اردیبهشت‌ماه سال 1387، یعنی حدودن یک ماه پس از پخش سریال «مرد هزار چهره» طراحی چند سی‌دی برای تولید در شبکه نمایش خانگی را شروع کردم که یکی از آن‌ها موضوع ماهواره بود.»

مدیری ادامه داده است: «پس از مرحله نگارش، تصویربرداری را شروع کردیم که در شهریور سال 87 به اتمام رسید. قبل از این‌که مونتاژ ساخت تیتراژ و موسیقی این آثار شروع شود، پیشنهاد ساخت سریال «مرد دوهزار چهره» به ما داده شد و ساخت این سریال را آغاز کردیم و کلن از پخش این سی‌دی منصرف شدیم تا این‌که چند هفته پیش یکی از هم‌کاران، در پروژه قهوه تلخ سی‌دی ماهواره را برای من فرستاد و گفت از یک دست‌فروش خریداری کرده است.»

به نوشته مدیری «معلوم نیست چگونه این سی‌دی به بیرون راه پیدا کرده، به شبکه قاچاق رسیده و با این سرعت توانسته‌اند برای آن جلد بسازند، اسم بگذارند و حتا امضای من در «قهوه تلخ» را پشت آن چاپ کنند. این موضوع به شدت در حال پی‌گیری است که به زودی توسط مطبوعات به اطلاع شما خواهد رسید.»

………………………………………………………..

«شهره آغداشلو در یک فیلم با موضوع فعالیت هسته‌ای ایران»

«شهره آغداشلو» که پیش از این در فیلم‌های ضد جمهوری اسلامی از جمله «سنگ‌سار ثریا میم» و «سریال ۲۴» ایفای نقش کرده است، این بار مستند «ایرانیوم» را که توسط صندوق کلاریون برای اثبات تهدید هسته‌ای ایران ساخت شده است، روایت می‌کند.

موسسه کلاریون که پیش از این مستند «جهاد سوم» و «ابسشن» (جنگ اسلام رادیکال با غرب) را ساخته بود، مستند جدید خود به نام «ایرانیوم» که نام آن از ایران و اورانیوم گرفته شده است، را با استفاده از شهره آغداشلو روایت می‌کند.

شهره آغداشلو‌، راوی مستند «ایرانیوم»، در پی اجرای پروژه «ایران هراسی و اسلام هراسی»، پیش از این در فیلم‌های «سنگ‌سار ثریا میم»، «سریال ۲۴»، «خانه صدام» و «خانه‌ای از شن و مه» ایفای نقش کرد. وی در مصاحبه اخیرش با شبکه بی‌بی‌سی، فیلم «ثریا میم» را الگویی برای جریان فشار جهانی بر سر پرونده سکینه آشتیانی توصیف کرد‌.

وی که قبل از بازی‌گری در آمریکا، می‌خواست خبرنگار و فعال حقوق زنان شود، پس از بازی در فیلم «سنگ‌سار ثریا میم»، مواضع محکمی را در قبال سنگ‌سار گرفت.

موسسه کلاریون که از آغداشلو برای روایت مستند ضد ایرانی ایرانیوم بهره جسته است، قصد دارد چند روز دیگر این مستند را به نمایش عمومی درآورد.

………………………………………………………..

«مراسم انتخاب جذاب‌ترین زن متاهل جهان»

در این مسابقات که پانزدهمین دوره آن است، ۷۸ زن متاهل بین گروه سنی ۱۹ تا ۴۱ سال شرکت کرده بودند که این زن روسی ۳۱ساله توانست به نام «ویکتوریا رادوچینکایا» توانست مقام اول زیباترین زن متاهل جهان را کسب کند.

در سال گذشته «ناتالیا اشمارنکوو» مقام اول را کسب کرده بود. ناتالیا هم به ویتنام آمد تا تاج ۱۵۰هزار دلاری را تحویل ویکتوریا بدهد. این مسابقات از سال ۱۹۸۵ همه‌ساله به‌جز چند سال برگزار شده است.

………………………………………………………..

«سکس رهبر مجلس اعیان انگلیس دردسری تازه برای نخست‌وزیر»

یک هفته‌نامه انگلیسی فاش کرد رهبر مجلس اعیان انگلیس که دوست نزدیک نخست‌وزیر این کشور است متهم به داشتن رابطه نامشروع با زنی است که از وی برای حضانت فرزندش کمک خواسته بود.

به نقل از هفته نامه ساندی تلگراف، اعلام شده است که «لرد استراثکلاید» رهبر مجلس اعیان انگلیس با «بیرجیت کانینگهام» به دفعات سکس داشته است.

کاننینگهام مادر مجردی است که از رهبر مجلس اعیان انگلیس برای حفظ حضانت فرزندش در مقابل «آژانس حمایت از کودکان» درخواست کمک کرده بود.

ساندی تلگراف نوشت: «لرد استراثکلاید 50 ساله دوست نزدیک «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس است که 20 سال از ازدواجش می‌گذرد و سه دختر دارد.»

بر اساس این گزارش، آخرین رابطه نامشروع این مقام بلندپایه با کانینگهام 10 روز پیش در ازای 40 دلار صورت گرفت.

گفته می‌شود لرد استراثکلاید از با ثبات‌ترین افراد در وستمینستر و حزب محافظه‌کار محسوب می‌شود که اغلب در جمع با افتخار درباره همسر و فرزندانش صحبت می‌کرده است.

انتظار می‌رود اظهارات خانم کانینگهام مبنی بر داشتن رابطه با رهبر مجلس عوام بحران جدیدی را برای محافظه‌کاران به وجود آورد چرا که اوایل هفته نیز اندی کولسون مشاور ارشد رسانه‌ای کامرون نیز به دلیل رسوایی استراق سمع مجبور به استعفا شد.

………………………………………………………..

«مسخره کردن آنجلینا جولی و جانی دپ در جشن گلدن گلاب»

خیلی از مدعوین مراسم گلدن گلاب به اجرای مجری این مراسم اعتراض داشتند. «ریکی گروایز» مجری جشن‌واره گلدن گلاب نزاکت و ادب را در مراسم رعایت نکرد.

این مجری از همان ابتدا خیلی بی‌رحمانه شروع به تمسخر بازی‌گران کرد و بعد با پوزخند کاندیدا شدن ستاره‌های فیلم «توریست» را مسخره کرد و گفت تمام بازی‌گران طنز از پذیرفتن نقش در این فیلم شانه خالی کردند اما «آنجلینا جولی» و «جانی دپ» فریب خوردند و در آن بازی کردند.

در واقع کار آن‌ها یک جور رشوه گرفتن و طمع بود که باعث شد در این فیلم بی‌ارزش بازی کنند. هنوز این بازی‌گران و دیگران اظهار‌نظر مشخصی در این رابطه نکرده‌اند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که آن‌ها می‌خواهند از طریق حقوقی این ماجرا را پی‌گیری کنند.

………………………………………………………..

«مگان فاکس بازی‌گر آمریکایی در تبلیغ شورت»

در تبلیغات جدید «جورجیا آرمانی»، «مگان فاکس» بازی‌گر آمریکایی به عنوان مدل به ایفای نقش خواهد پرداخت.

اما نکته مهم در این بخش وجود دو عدد تاتو بر روی قسمت راست شکم و دیگری در پایین تنه خانم فاکس است که یکی از آن‌ها دارای این پیغام است: «ما همه به پروانه‌های طلا‌کاری شده می‌خندیم» و دیگری دارای این مضموم است: «آن‌هایی که می‌رقصند توسط آن‌هایی که به موسیقی توجه نمی‌کنند احمق توصیف می‌شوند.»

حالا باید ببینیم که شرکت جورجیا آرمانی چه تدبیری را خواهد اندیشید.


 


‌حامد فرمند / رادیو کوچه

مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته منتهی به ۶ بهمن، ۱۳۸۹  ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱

از جست‌وجو برای یافتن سرمایه‌گذار در بخش انرژی تا موج تازه بی‌کاری و پی‌گیری اخبار هفته‌های گذشته این هفته نیز٬ مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته را که برگزیده‌ام٬ با شما در میان خواهم گذاشت.

ایران به دنبال سرمایه‌گذاران جدید در حوزه انرژی

انتشار خبری از قول مسوولان ترکیه٬ مبنی بر موافقت ایران با سرمایه‌گذاری ترکیه در چند میدان نفتی ایران که در اخبار با صفت کوچک از آن‌ها یاد شده٬ از تلاش دولت‌مردان ایرانی برای یافتن سرمایه‌گذاران تازه در حوزه انرژی‌اش حکایت دارد. تلاشی که با مشارکت یک بانک دولتی ایران در اجرای دو پروژه گازی٬ نشان می‌دهد گاه ناچار به امیدبستن به سرمایه‌های داخلی است.

البته نتیجه پروژه‌های گازی و نفتی٬ به سرعت مشخص نخواهد شد٬ و به این زودی نمی‌توان مطمئن بود که این قراردادها به ثمر خواهند نشست یا خیر.

پاسخ به این دو سوال٬ به‌تر می‌تواند نتایج این قرارداد‌ها را روشن کند. یکی آن‌که آیا ترکیه٬ ورود خود را به اتحادیه اروپا به شکستن قوانین و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد فروخت یا خیر؟

دیگر این‌که بانک‌های ایرانی که صحبت از ورشکستی آن‌ها می‌رود و دولت در تلاش است تا نقدینگی بیش‌تری به آن‌ها جذب کند٬ توان به انتها رساندن قراردادهای منعقد شده را دارند یا خیر؟

۱۲ درصد نرخ بی‌کاری سال ۸۸ ٬ ۱۷ درصد بی‌کاری سال ۸۹

در حالی که وزارت کار٬ نرخ بی‌کاری سال گذشته را ۱۲ درصد اعلام کرده است٬ نرخ بی‌کاری پیش‌بینی شده از سوی کارشناسان مجله اقتصاد ایران به عنوان نهاد علمی مستقل٬ برای سال جاری٬ ۱۷ درصد است.

اقتصاد‌دانان٬ این تفاوت را بیش‌تر ناشی از نوع محاسبات مرکز آمار ایران و غیر‌استاندارد بودن این محاسبات  می‌دانند تا افزایش چشم‌گیر این نرخ در سال جاری. محاسبات مرکز آمار٬ در جریان مناظرات انتخاباتی سال قبل٬ از جمله مناقشات منتقدان دولت بود.

موج کارجویان تازه در راه است

معاون وزیر کار٬ در خبری که طی آن تلاش می‌کرد تا دلیل لزوم توسعه بنگاه‌های کوچک زود بازده را تشریح کند٬ تصریح و تایید کرد که موج متراکم شده کارجویان٬ در راه است. این موج٬ همان است که مدت‌هاست اقتصاد‌دانان نسبت به لزوم توجه به آن هشدار می‌دهند٬ پیش از آن‌که به قول این مسوول دولتی٬ زمانی برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر٬ بنگاه‌های کوچک زود‌بازده نیز طرحی است که بنا به گزارش مجلس شورای اسلامی٬ شکست خورده تلقی می‌شود و نتیجه تلاش‌های دولت در این خصوص٬ به کارآفرینی منجر نشده است.

«پی‌گیری اخبار هفته های گذشت»:

افزایش قیمت برخی کالا‌ها در پایتخت

برخی گزارش‌ها از افزایش قیمت برخی کالا‌ها از جمله میوه جات در تهران حکایت دارند. گرچه در این گزارش‌ها٬ از  افزایش خودسرانه قیمت‌ها٬ صحبت به میان آمده٬ اما افزایش و کاهش قیمت‌ها٬ بدون دخالت دولت٬ نشانه‌های بارز اقتصادی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها٬ نظم بازار و در نتیجه نظام عرضه و تقاضا و در نهایت ‌بهره‌وری تولید را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این٬ در حالی است که آمارهای رسمی حکایت از افزایش 1.1 درصدی تورم آبان ماه نسبت به ماه گذشته دارد و پیش‌بینی‌های اقتصاد‌دانان نیز از تورم ۱۹ درصدی تا پایان امسال حکایت می‌کنند.

هم‌کاری فروش‌گاه‌های تعاونی مصرف برای تنظیم بازار

معاون دبیر کل اتاق تعاون مرکزی٬ از هم‌کاری شش هزار تعاونی مصرف برای تنظیم بازار در ایام نوروز خبر داد. ورود دوباره فروش‌گا‌ه‌های تعاونی مصرف٬ حضور دوباره دولت در تنظیم و دست‌کاری بازار را یادآور می‌شود.

سرنوشت بودجه ۹۰ باز هم روشن نشد

هنوز مواد مورد اختلاف مجلس و شورای نگه‌بان٬ از زیر دست اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رد نشده است و معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی نیز اخبار مربوط به ارایه لایحه بودجه سال بعد در هفته آتی را تکذیب کرده است.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

«پری‌رخ شاه‌یلانی» یا «پری زنگنه»، هنرمند کاشانی‌تبار تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و نخستین درس‌های آواز را نزد استاد «نصراله زرین پنجه» در ردیف‌های آواز ایرانی فرا گرفت و سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت و نزد خانم «اولین باغچه‌بان» به تحصیل اپرا پرداخت. وى پس از این دوره برای تجربه‌اندوزی بیش‌تر و تکمیل آموخته‌های خود به کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش سفر کرد و کار پرورش صدایش را براى استفاده‌ی کامل از قابلیت‌هاى کم نظیر آن در اروپا دنبال کرد.

پری زنگنه در سال ۱۳۵۰ در یک حادثه‌ی رانندگی بینایی خود را از دست داد. در حادثه‌ی رانندگی که زنگنه راننده آن بوده، به علت آن‌که ماشین‌های پیکان در آن زمان شیشه‌های ایمنی نداشتند و او هم کمربند ایمنی را نبسته بود، یک تصادف نه چندان بزرگ سبب شد که او با سر به شیشه‌ی جلو بخورد و خرده شیشه‌ها در صورت و چشمانش پخش شوند و به همین سادگی او نابینا شود.

اما او که عمری از لذت بینایی بهره‌مند بود، با نابینایی چگونه برخورد کرد؟

پری زنگنه می‌گوید: «برای همسرم سخت بود بپذیرد که در عین نابینایی می‌شود خانه‌داری و آش‌پزی هم کرد. بنابراین قرار گذاشتیم تا زمانی که دو دخترمان فارسی را خوب یاد بگیرند با هم زندگی کنیم و پس از آن، او دختران‌مان را به خارج از کشور برد و من تنها شدم.» این حادثه و تجربه نابینایی براى او انگیزه‌اى شد تا از یک سو دیگر نابینایان را به زندگى فعال دعوت کند و از سوى دیگر به همه نشان دهد نابینایی و در کل هر‌گونه آسیب دیدگی عضوی مانع شکوفایی توان‌مندی‌های انسان و اوج‌گیری هنر او نمی‌تواند باشد‌. به همین منظور پس از وقفه‌ای که زندگی خانوادگی در فعالیت‌های هنری‌اش انداخته بود، مصمم‌تر و جدی‌تر از قبل به عرصه موسیقى و سفرهای هنرجویانه بازگشت و کنسرت‌های متعددى برگزار کرد.

او در سفرهای پی در پی خود و برگزاری کنسرت در نقاط مختلف ایران و جهان دو هدف را دنبال می‌کرد، یکى آشنایی مردم هر دیار با موسیقی ایران و دیگرى ایجاد درآمد برای یاری دادن به مراکز فرهنگی روشن‌دلان در هر منطقه. به پاس همین خدمات نیکوکارانه‌ى پری زنگنه در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌اش بود که به او عنوان «سفیر بین‌المللی حسن نیت» داده شد. به نظر پرى زنگنه، جهان امروز نیاز به مهر ورزیدن بیش‌تر برای ارتباط انسانی به‌تر بین مردم دارد و موسیقی یکی از به‌ترین راه‌ها براى ایجاد این ارتباط است. به همین دلیل او نیز به اجرا و خلق آثاری پرداخته که در جهت تحقق این آرمان هستند.

او می‌گوید «این تنهایی و نابینایی فرصتی فراهم آورد تا به‌طور جدی به موسیقی بپردازم. پری زنگنه معتقد است شرط علاقه به خواندن برای فراگیری موسیقی کافی نیست و باید استعداد ذاتی داشت. می‌گوید در دوران کودکستان و دبستان در سرودها و آوازهای دسته‌جمعی می‌خوانده و معلمانش از صدای او تعریف می‌کردند و در دوران دبیرستان هم ترانه‌های روز آن روزگار را که به‌طور معمول خوانندگانش «دلکش»، «مرضیه» و «پوران شاپوری» بودند را برای هم‌کلاسی‌هایش می‌خوانده و در همین دوره بود که به تشویق اطرافیان و فامیل، پدرش اجازه داد تا نزد نصراله زرین‌پنجه ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی را بیاموزد. او می‌افزاید «بعد به انتخاب خودم به هنرستان عالی موسیقی رفتم. در آن‌جا از من پرسیدند در چه رشته‌ای می خواهم امتحان بدهم، و من نمی دانستم.»

پری زنگنه در پاسخ به سوال آیا این‌که در ایران مجبور است که فقط برای زنان بخواند برایش راضی کننده است؟ می‌گوید، «برای من همین‌قدر کافی است. برای این‌که پیش از انقلاب آن‌قدر در ایران و اطراف دنیا کنسرت دادم که از این لحاظ به‌طور کامل اغنا شدم، ولی اکنون هم که فقط برای خانم‌ها می‌خوانم از نظر حسی برایم هیچ دست کمی از حس آن موقع هاندارد و کاملن مرا راضی می‌کند.»

او با افتخار از یکی از شاگردان برجسته‌اش «سلمی الهی»، دختر «غزاله علی‌زاده» و «بیژن الهی» یاد می‌کند و می‌افزاید، «سلمی آلتوی خیلی قوی دارد، یعنی صدایش پرحجم زنانه است و من حدود دو سال با او کار به‌طور خصوصی کار کردم و او اکنون در اپرای پاریس مشغول ادامه‌ تحصیل است و در بعضی از کنسرت‌هایم در اروپا اگر به سلمی دست‌رسی داشته ‌باشم، از او می‌خواهم بیاید بخواند تا به علاقه‌مندان معرفی شود.»

به نظر پرى زنگنه، جهان امروز نیاز به مهر ورزیدن بیش‌تر برای ارتباط انسانی به‌تر بین مردم دارد و موسیقی یکی از به‌ترین راه‌ها براى ایجاد این ارتباط است. به همین دلیل او نیز به اجرا و خلق آثاری پرداخته که در جهت تحقق این آرمان هستند. از اجراهای برجسته پری زنگنه تک‌خوانى او در اجراى سمفونی شماره ۹ بتهوون توسط ارکستر سمفونی «فورت لادردیل» به رهبری «لری سیگال» در فلوریدا است. هم‌چنین بازسازی علمی ترانه‌های محلی و بومی ایران و اجراى آن به صورت کلاسیک از کارهای شاخص او به شمار می‌رود. از پری زنگنه تاکنون بیش از سیصد ترانه و ده اثر نوشتاری منتشر شده است. کتاب‌هایی مانند آوای نام ها از ایران زمین که گردآوری و نوشتن آن بیش از ۵ سال به طول انجامید و یا کتاب‌هایی با آمیزه‌یی از وصف طبیعت و اهداف آموزشی برای کودکان و نوجوانان مانند دنیای بزرگ کودکی، شاهپرک‌های قصه‌ی‌ من و پری لالایی‌ها.

آخرین کتاب او آن سوی تاریکی نام دارد که به تازگی انتشارات کتابسرا منتشر کرده است. این کتاب نتیجه سال‌ها زندگی در نابینایى و در کنار نابینایان است که با بیان خاطره‌های زندگی شخصی و آموزه‌های علمی و تجربی، در پی روشن کردن گوشه‌های پنهان مسایل، مشکلات و راه‌کارهای زندگی این گروه اجتماعی گام بر مى دارد. پری زنگنه در مورد نگارش این کتاب می‌نویسد، آسان نبود بازگشت به روزهای آغازین نابینایی و فرو افتادن در میان گذشته‌ها، تنفس هوای متغیر زندگی و گم شدن در انبوه تصویرهای گم‌شده. دشوارتر از نگارش و پژوهش و ویرایش کتاب، بازخوانی تجربه‌های نادیده بود و تکرار روزهای ناخوانده. اما این راه را برگزیدم چرا که می‌خواستم آیندگانی که تاریکی را تجربه خواهند کرد، زندگی آسوده‌تر و هموارتری داشته باشند و بسیاری از مردم همان گونه که در بازگویی واژه‌ی نابینایان اشتباه می کنند، در عمل نیز نابینایان را بینوایان به شمار نیاورند. پس به سراغ کتاب‌چه‌ی ذهنم رفتم و از اوراق خاک خورده‌ی آن تا برگ‌های امروزی را ورق زدم.  پری زنگنه یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان عصر حاضر است با صدایی ملکوتی و زیبا.


 


علی انجیدنی /رادیو کوچه

وقتی به هوش آمدم با لباس بیمارستان که یک روپوش بلند سرتاسری بود روی تخت‌، داخل بخش دراز کشیده بودم. دستی به بخش‌های پایینی بدنم زدم و جیغم هوا رفت. داد زدم: «چرا رضایت عمل نگرفتید. چرا با کنترل از راه دور مرا بیهوش کردید. چرا با من هماهنگ نکردید نگفتید شاید نظری چیزی در مورد نوع و شکل بخش خارجی دست‌گاه تناسلی‌ام داشته باشم. ای خدا! چرا این‌جا همه‌چیز زوریه؟ من نمی‌خواستم زن بشم! من می‌خواستم برم به جهنم! برم به درک! حالا کی می‌خواد جواب این همه بهشتی حشری رو بده؟» همین‌طور که شیون می‌کردم و غر می‌زدم دوباره چشم‌هایم سنگین شد و از هوش رفتم.

پس از مدتی دوباره به هوش آمدم و تا اومدم جیغ بزنم پرستاری که بالای سرم بود گفت: «گفتند اگر صداش در اومد دوباره بیاریدش اتاق عمل تا جای دیگه‌اش رو هم عمل کنیم.» گفتم: «جان‌! دیگه کجام رو می‌خوان عمل کنن! اصلی کاری‌ها رو که کندند انداختند جلوی سگ! دیگه چیزی ازم نمونده که بخوان بکنند. حداقل به قول قدیمی‌ها فقط یک مو می‌کندید‌، نا‌مرد‌ها‌! نه این‌که مو رو با پوست و پیلش از جا در آرید.»

چند روز توی بیمارستان بستری بودم. وقتی مرخص شدم خجالت می‌کشیدم جایی برم. خودم را توی اتاق مهمان‌سرا محبوس کرده بودم و هر چه پیغام می‌دادند که برای کار به اورژانس بروم بهانه می‌آوردم که حالم خوب نیست. مونده بودم باید چه نوع لباسی بپوشم‌. حتمن تمام خصوصیات ظاهری‌ام هم در عرض چند هفته تغییر می‌کند خودم که احساس می‌کردم صدایم دارد نازک می‌شود. با خودم گفتم خدا کنه اون نگه‌بانی که به عمه‌اش فحش دادم منو نبینه وگرنه کارم دراومده.

بالاخره بعد از یک هفته با اصرار دکتر «مصطفا» برای اولین بار به محیط بیرون مهمان‌سرا قدم گذاشتم. بر‌خلاف انتظارم هیچ‌کس به من توجهی نمی‌کرد و همه سرشان توی کار خودشان بود. با ترس و لرز وارد اورژانس شدم. منشی به محض دیدن من گفت: «سلام خانم دکتر! انشا‌اله کسالت برطرف شده باشد.» گفتم: «جان‌! خانم دکتر هم عمه‌تان است.» گفت: «شوخی می‌فرمایید خانم دکتر! همه خبر دارند که شما تغییر جنسیت دادید‌.» گفتم: «فکر کنم با این تفاسیر فقط خواجه حافظ شیراز خبر نداشته باشد. خوب که چی؟ من هم شدم زن! بده؟!» گفت: «نه چرا بد باشه خیلی هم باحاله‌! از این به بعد کلی با هم صفا می‌کنیم.» گفتم: «ببخشیدها من از هم‌جنس‌بازی و این کارها خوشم نمی‌آد! گفته باشم.» بیچاره منشی رنگ چهره‌اش عوض شد و گفت: «حالا کی می‌خواد با شما عشق‌بازی کنه خانم دکتر. منظورم این بود که با هم جور می‌شیم و می‌شینیم گپ می‌زنیم.» سرم رو پایین انداختم و وارد اتاق پزشک شدم. آقای دکتری که شیفت اون روز بود با دیدن من گفت: «خانم دکتر خوش اومدین. کی می‌تونید اولین شیفتتون رو بیایید. بفرمایید تا من با بچه‌ها هماهنگ کنم.»

گفتم: «یعنی به همین راحتی من تغییر جنسیت دادم و آب از آب تکان نخورد. چقدر همتون راحت برخورد می‌کنید! حالا که این‌جوریه من آماده‌ام از فردا شیفت‌هایم رو بیام.» بعد از بیرون آمدن از اورژانس در محیط بیمارستان قدمی‌ زدم و برگشتم به اتاقم. سر شب بود که در زدند‌. وقتی در را باز کردم حوری و همسر گرامی و چند تا از هم‌کاران خانم بیمارستان کیک به دست پشت در بودند. قبل از این‌که تعارف‌شان کنم وارد اتاق شدند و شروع کردند به شلوغ‌بازی و لوس‌بازی. من با اعصابی خراب گوشه‌ای کز کرده بودم و قاطی اونا نمی‌شدم. با اصرار حوری جلو اومدم‌. حوری گفت‌: «خب. ایشون عالیه خانم هستند که از امروز هم‌جنس و دوست خوب همه ما هستند. امشب ما دور هم جمع شده‌ایم تا ورود ایشون رو به جرگه زنان بهشتی جشن بگیریم.»

اون شب همه با من مهربون بودند. همسر گرامی خیلی خودش رو صمیمی نشون می‌داد. فکر می‌کنم توی دلش می‌گفت‌: «خوب بالاخره تقاص کارات رو دادی علی آقا! حالا باید بفهمی زن بودن یعنی چی‌؟ تو اون دنیا هر غلطی دلت می خواست می‌کردی و مثل آب خوردن هم دروغ می‌گفتی‌. حالا یه کم ما رو درک می‌کنی.» تا دیروقت اون‌جا بودند ولی من اصلن احساس راحتی باهاشون نمی‌کردم. بالاخره تصمیم گرفتند من رو تنها بذارند و رفتند. خوابم نمی‌برد. هزار تا فکر جوراجور ذهنم رو اذیت می‌کرد. دم دم‌های صبح که خوابم برده بود عرق کرده‌، از یک خواب وحشت‌ناک با صدای جیغ پریدم‌. خواب همون نگه‌بان رو می‌دیدم که اومده بود تو اتاق و یه برگه‌ای رو نشون می‌داد که نامه اجرای احکام دادسرای باریتعالی بود و نوشته بود: «چون شما به عمه ایشان اسائه ادب کرده‌اید و ایشان از دست شما شاکی هستند اولین نزدیکی جنسی با شما باید توسط ایشان صورت پذیرد و به قول معروف ایشان باید محلل باشند.» توی رختخواب نشسته بود و داشتم می‌لرزیدم‌. با خودم فکر کردم محلل که نقش دیگه‌ای داشت اسم این رو باید راه بازکن گذاشت. هر چی تلاش کردم دوباره خوابم ببره نشد که نشد. تا چشمم رو می‌بستم نگه‌بان دیلاق لخت جلویم ظاهر می‌شد. از خیر خواب گذشتم و خیلی زود به اورژانس رفتم. دکتر کشیک گفت‌: «ببخشید مگه تو این دنیا هم ساعت‌ها رو عقب جلو می‌کشند؟ شاید ساعت‌ها عوض شدند من خبر ندارم‌.» گفتم‌: «نه بابا‌. خوابم نمی‌برد. اومدم شما زودتر بروید استراحت کنید.»

اولین کشیک اورژانس پس از زن شدنم را شروع کردم. حالا می‌تونستم بیماران خانمی که اصرار دارند فقط توسط پزشک خانم ویزیت بشوند رو هم ببینم. منشی می‌گفت که شما رو به عنوان پزشک معتمد جهت معاینه و ویزیت حوری‌ها هم انتخاب کرده‌اند و اگه حوری‌ها بعد از بودن با اهالی بهشت دچار مشکل شدند من باید ببینمشون و نظر بدم. با خودم گفتم‌: «از این به بعد فیلم و سریالی خواهیم داشت با این اساتید بهشتی‌! این مردهای بهشت آمده‌ای که من دیدم همه حوری‌ها رو لت و پار می‌فرستند این‌جا و هر روز یک ماجرای ویژه خواهیم داشت.» اولین مریض یک آقای مسن بود که بسیار خجالتی بود. تا فهمیده بود پزشک خانم است می‌خواسته برگردد. با هزار ناز و ادا راضی‌اش کردم که بشیند و مشکلش را بگوید. بهش گفتم: «من مرد بودم و تازه تغییر جنسیت دادم.» کار بدتر شد‌. دیگه نگاهم هم نمی‌کرد و هی زیر لب استغفراله می‌گفت. آخر عصبانی شدم و گفتم‌: «بابا‌! پدر جان‌! میگی چه مرگته‌؟» بیچاره با من و من و خیلی آهسته و نجوا‌کنان گفت‌: «ببخشید. فکر کنم پریود شده‌ام! …..» (ادامه دارد..)


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران سمیه فرید، فعال حقوق زنان و عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کلمه، این حکم از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه برای خانم فرید صادر شد.

گفتنی است وی در روزهای پایانی سال گذشته در حالی که برای پی‌گیری وضعیت همسرش به زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و چند هفته بعد با تودیع وثیقه شصت میلیون تومانی آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«آزادی دو عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در ادامه مبحث تناقضات مورد ادعای منتقدان قرآن، موضع‌گیری انسان‌ها در برابر خیر و شر و سخنان قرآن و آیات مرتبط با آن مورد  بررسی قرار می‌گیرد، این تناقضات از سه منظر مورد موشکافی قرار گرفته است:

1  - جمله «و اگر خیری به آنان رسد، می‌گویند: این از جانب خداست» و همین‌طور جمله بعد، موارد نقض فراوانی دارد. آدمیان در برابر حوادث خیر و شر صدها گونه موضع‌گیری می‌کنند که یکی از آن‌ها ممکن است همان باشد که در آیه 78 سوره نسا آمده است و شتاب‌زدگی و چشم بستن بر روی آن‌چه در عالم واقع می‌گذرد، موجب کلی‌گویی‌هایی از این دست می‌شود.

2  -‌‌ این بخش از آیه، با بسیاری از آیات دیگر در تناقض است. به عنوان مثل بنگرید به این آیات:

الف- «چون به انسان آسیبی رسد،‌ پروردگارش را ـ در حالی که به سوی او بازگشت کننده است ـ می‌خواند و چون خداوند او را از جانب خود نعمتی عطا کند،… مشرک می‌شود» سوره زمر آیه 8

ب- «… و اگر از جانب خود رحمتی (به انسان) بچشانیم، قطعن خواهد گفت: من سزاوار آنم و گمان ندارم رستاخیز برپا شود.» سوره فصلت آیه 50

ج- « و چون انسان را نعمت بخشیم، روی برتابد و خود را کنار کشد.» سوره فصلت آیه 51

3  -در این آیه خداوند خطاب به پیامبر اسلام می‌گوید:

«و اگر شری به آن‌ها رسد، می‌گویند: این از جانب تو (پیامبر) است.»

منتقدان می‌گویند، شاید در زمان پیامبر اسلام انسان‌هایی وجود داشته‌اند که هرگاه پیشامد بدی برای‌شان رخ می‌داد «مثلن فرزندشان ناقص‌الخلقه به‌دنیا می‌آمد و یا دست و پایشان در اثر حادثه‌ای آسیب می‌دید و یا همسرشان مرتکب خیانت می‌شد و یا …» این پیشامدها را به پیامبر نسبت می‌دادند و او را به نوعی مقصر می‌دانستند، اما آیا بعد از مرگ پیامبر ـ خصوصن امروزه که صدها سال از آن زمان می‌گذرد ـ باز هم آدمیانی وجود دارند که پیامبر را عامل اصلی حوادث ناگوار زندگی خود بدانند؟ مگر این‌که بگوییم این آیه فقط در مورد افراد خاصی در زمان حیات پیامبر نازل شده و عمومیت ندارد. اما چنین مضمونی ـ که پس از مرگ پیامبر سالبه به انتفا موضوع می‌شود ـ چه جایی می‌تواند در یک کتاب آسمانی ـ‌ که قرار است همه جهانیان را تا روز قیامت هدایت کند و به سوال‌ها و نیازهای اساسی بشر پاسخ دهد ـ ‌داشته باشد؟ این منتقدان ریزبین می‌گویند، ای کاش به جای چنین آیاتی ـ که حجم قابل توجهی از قرآن را اشغال کرده‌اند ـ مسایلی مهم‌تر و جهان‌شمول‌تر در قرآن می‌آمد.

و اما قسمت دوم آیه مورد بحث که می‌گوید:

«همه حوادث خوب و بد، و نعمت‌ها و مصیبت‌ها و  …از جانب خداست» با آیه 79 سوره نسا و آیه 30 سوره شوری ـ که به ترتیب می‌آیند ـ در تناقض آشکار است:

«هر خیری که به تو رسد، از جانب خداست، و هر شری که به تو رسد، از جانب خود  توست…و هر مصیبتی که به شما می‌رسد، به سبب کارهایی است که خودتان کرده‌اید…»

مطابق این آیات، هر‌گونه شر و مصیبتی که به انسان می‌رسد، نتیجه اعمال و گناهان و خطاهای خود اوست و این قانون حتا شامل پیامبران هم می‌شود، زیرا در آیه 79 سوره نسا ـ که در فوق آمد ـ ‌خداوند خطاب به پیامبر اسلام می‌گوید: هر شری که به تو می‌رسد، از جانب خود توست.

اکنون به آیه 41 سوره ص بنگرید:

«و از بنده ما ایوب یاد کن آن‌گاه که به پروردگارش گفت: شیطان مرا به رنج و عذاب افکنده است.»

اگر مضمون آیات قبل «79 سوره نسا و 30 سوره شوری»درست باشد، ایوب پیامبر مرتکب دروغ و تهمت «به شیطان»شده است. زیرا اگر رنج و عذابی به او رسیده، نتیجه اعمال خطا و گناه‌آلود خودش بوده و نباید آن را به شیطان نسبت دهد، خدا هم باید به او بگوید که: بیهوده به شیطان تهمت نزن و به جای آن به فکر جبران اعمال خطای خودت باش تا مشکلاتت حل شود.

اما الله در قرآن  به ایوب می‌گوید:

«پایت را بر زمین بکوب: این آبی است برای شست‌و‌شو، و سرد برای آشامیدن…(و) دسته‌ای از چوب‌های باریک به دست گیر و با آن (همسر خود را) بزن…» سوره ص آیات 42 و 44

به هر حال عدم تعیین نظر قرآن در علت و ریشه اصلی رنج‌ها و مصیبت‌هایی که به آدمیان می‌رسد از جمله انتقادات وارد شده بر قرآن کتاب آسمانی مسلمین است.

ولی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند: اگر راست می‌گویی عذاب خدا را بر ما بیاور

نمونه چهارم تناقضات مورد ادعا در قرآن، آیه 167 سوره شعرا است، آن‌جا که پاسخ قوم لوط به هشدارها و نصایح او را چنین بیان می‌کند:

«گفتند: ای لوط، اگر دست «از هشدارها و نصایح خود» برنداری، قطعن از اخراج‌شدگان خواهی بود.»

در آیه 82 سوره اعراف نیز «پس از آن‌که در آیات قبل، هشدارها و نصایح لوط به قوم خودش را بیان می‌کند» می‌گوید: «ولی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند: آنان را از شهرتان بیرون کنید، زیرا آنان کسانی هستند که به پاکی تظاهر می‌کنند.»

آیه 56 سوره نمل نیز تکرار می‌کند که پاسخ قوم لوط در برابر هشدارها و نصایح او جز این نبود که او و خانواده‌اش را تهدید به اخراج از شهر و دیار خود کردند.

اما آیه 29 سوره عنکبوت می‌گوید:

«… ولی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند: اگر راست می‌گویی عذاب خدا را بر ما بیاور.»

ممکن است متدینین بگویید: در این‌جا تناقض رخ نداده است، زیرا می‌توان فرض کرد که موارد ذکر شده در آیات فوق مربوط به زمان‌ها و مکان‌های مختلف است و قوم لوط در موارد مختلف، پاسخ‌های مختلف به او داده‌اند. اما اگر در هر چهار مورد، آیات قبل و بعد را با دقت بخوانیم و با هم مقایسه کنیم، خواهیم دید که این پاسخ در این‌جا صدق نمی‌کند. زیرا در همه مواردی که داستان لوط و عکس‌العمل قوم او را بیان می‌کند، بلافاصله می‌گوید:

«ما هم آن‌ها را عذاب کردیم و بارانی مرگ‌بار بر سر آن‌ها فروریختیم و خانواده لوط ـ به جز همسر پیرش ـ را نجات دادیم.»

مسلمن قوم لوط چهار بار گرفتار عذاب الهی نشد. پس در هر چهار مورد قرآن می‌خواهد داستان لوط را به‌صورتی کلی و خلاصه بیان کند، نه چهار سکانس مختلف از یک داستان طولانی، بنابراین برای حل تناقض متدینین باید فکر دیگری کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

دلیر اسکندری از فعالان مدنی شهر سنندج، عضو جبهه متحد کرد و عضو سابق اتحادیه دموکراتیک دانش‌جویان کرد، روز چهارشنبه پس از یک ماه بازداشت موقت در اداره اطلاعات و زندان مرکزی سنندج به دادیاری دادگستری این شهر فرا خوانده شده است.

به گزارش کردانه، قاضی شعبه چهارم دادیاری، اتهامات وی را تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در اتحادیه دموکراتیک دانش‌جویان کرد و اقدام علیه امنیت ملی از طریق تجمع و تبانی اعلام کرد و پس از اخذ آخرین دفاعیات ، وی را بدون تعیین تکلیف یا تعیین وثیقه مجدد به زندان عودت داد.

لازم به ذکر است، دلیر اسکندری در جریان اعتراضات مردمی به اجرای حکم اعدام حبیب‌اله لطیفی پس از احضار به اداره اطلاعات سنندج، بازداشت شده بود.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یک فعال کرد و آزادی خانواده حبیب لطیفی»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

دهه‌ی شصت بود و هزار جور محرومیت، جنگ بود و مصیبت و کمبود و غم. تلویزیون برنامه‌هایش از ساعت 4 بعدازظهر آغاز می‌شد و بعد از یک ساعت نشان دادن عکس گم‌شده‌ها و مفقودین، برنامه‌ی کودک شروع می‌شد، برنامه چیزی نداشت به جز سه چهار تا کارتون تکراری که هر قسمتش را ماهی یک‌بار مجبور بودی دوباره ببینی، «پینوکیو»، «سندباد»، «خپل» و «مزرعه‌ی سبزیجات». کتاب‌های کودکان هم که همگی یا درباره‌ی ائمه‌ و یارانشان بود و یا بار ایدئولوژیک داشت. تنها چیزی که آن موقع برای خیلی از بچه‌ها کورسویی از شادی بود و دریچه‌ای به روی جهان آزاد و خوش‌بخت، کتاب‌های مصور یا همان کمیک‌استریپ‌های «تن‌تن» بود.

«تن‌تن» برای نسل ما چیزی فراتر از یک کتاب بود، چیزی که در میان تصاویرش زندگی می‌کردیم و به دنیای کاراکترهایش وارد می‌شدیم و بارها خود را به جای شخصیت‌اصلی آن یعنی «تن‌تن» قرار می‌دادیم.  آن روزها که ماهواره‌ای نبود و اینترنتی وجود نداشت و بخش فراوانی از مردم هیچ تصویری از دنیای خارج از ایران نداشتند، وجود این همه تصاویر رنگارنگ و شاد از سرزمین‌های دیگر که بدون هیچ هزینه‌ای تو را به سفرهای طول و دراز می‌برد، برای خودش نعمتی بود. «تن‌تن» برای نسل ما فقط یک کتاب ساده نبود، تصاویری بود که در میانش جاهای خالی فراوانی داشت که با ذهن‌های خلاق خودمان پرش می‌کردیم، داستان «تن‌تن» من آن‌طوری نبود که برای پسرعمه‌ام یا دوستم، ما هر کدام «تن‌تن» خود را داشتیم، یادش به خیر.

مجموعه ماجراهای «تن‌تن»، بخشی از آثار «ژرژ‌پراسپر‌رمی» و البته مشهورترین آن‌ها است

مجموعه ماجراهای «تن‌تن»، بخشی از آثار «ژرژ‌پراسپر‌رمی» و البته مشهورترین آن‌ها است. آثار دیگری مثل مجموعه «تتر» و «زت و ژو» هم از کارهای اوست. «رمی» همه این داستان‌ها را خودش می‌نوشت و تصویرهای آن‌ها را هم خودش می‌کشید. او کودکی بسیار خلاق بود، دوران دبستان «ژرژ» هم‌زمان بود با جنگ جهانی‌اول، زمانی که آلمان‌ها بلژیک را اشغال کرده بودند. حاشیه کتاب‌های درسی او پر بودند از طرح سربازان مهاجم آلمانی، طرح‌هایی محکم و قابل توجه که کشیدن آن‌ها به دست دانش‌آموزی که هیچ‌وقت آموزش طراحی ندیده بود، تحسین‌برانگیز بود. «ژرژ»، بعد از آن هم هیچ‌وقت آموزش رسمی طراحی ندید.

اولین کارهای او وقتی که سیزده سالش بود، در روزنامه‌ها و مجله‌های مدرسه چاپ شدند. چند سال پیش، مجموعه‌ای از طرح‌هایی که به‌صورت یک داستان‌مصور روی دیوار‌مدرسه دوران نوجوانی‌اش کشیده بوده است، کشف شد. 17سالش بود که برای اولین بار کارهایش را با نام مستعار امضا کرد. او برای انتخاب این نام هم خلاقیت به خرج داد. حرف اول نامش «G» را همان‌طور که در زبان فرانسه مرسوم است، بعد از حرف اول نام خانوادگی‌اش «R» گذاشت و ترکیب «RG» را به‌وجود آورد. این ترکیب در زبان فرانسه، «ار-ژ» خوانده می‌شود و چون حرف «H» هم در این زبان تلفظ نمی‌شود، می‌شود آن را به صورت «HERG» نوشت. زمانی که او این نام را انتخاب می‌کرد، نمی‌دانست که سال‌ها بعد، در تمام دنیا با نام «هرژه» معروف می‌شود.

«هرژه» بعد از پایان دبیرستان، کار در دفتر مجله‌ها و روزنامه‌های رسمی را شروع کرد و آثار زیادی را در این دوران خلق کرد. او آموزش رسمی هنری ندیده بود، ولی پس از ترک مدرسه، ابتدا به عنوان یک گرافیست شروع به کار کرد و پس از آن از سال ۱۹۲۹ تا هنگام مرگش در سال ۱۹۸۳ به خلق ماجراهای «تن‌تن» مشغول بود. شیوه کار او، روی هنرمندان دیگر این رشته هم تاثیر می‌گذاشت و باعث می‌شد، آن‌ها هم کارهای به‌تری را به وجود بیاورند. 22 سالش بود که اولین جلد مجموعه‌ی «تن‌تن» را با نام «تن‌تن در شوروی» چاپ کرد و بعد از آن، سری این کتاب‌ها را یکی بعد از دیگری آماده و منتشر کرد. آماده‌کردن هر کدام از جلدهای اول این مجموعه، حدود یک سال از او وقت می‌گرفت، اما او هیچ وقت از انجام این کار خسته نمی‌شد و تا آخر عمر هم به نوشتن و کشیدن نقاشی برای ماجراهای «تن‌تن» ادامه داد، گرچه که او در اواخر عمر، به شدت از مخلوقش «تن‌تن» زده شده بود و حتا در یک مرحله از تن‌تن به خاطر فشاری که در یک عمر هنری بر رویش گذاشته بود، تنفر پیدا کرده بود! گفته می‌شود که وی گه‌گاه نقاشی‌هایی می‌کشید که به نوعی تنفرش را از «تن‌تن» بروز بدهد. یکی از معروف‌ترین آن‌ها نقاشی‌ای است که «تن‌تن» را به‌صورت ارباب و خود «هرژه» را به شکل برده «تن‌تن» نشان می‌دهد.

«هرژه» در ۳ مارس ۱۹۸۳ در بلژیک از دنیا رفت. با مرگ وی آخرین کتاب «تن‌تن» به نام «تن‌تن و هنر جدید» ناتمام ماند. هر چند هنرمندان مشهوری سعی در تمام کردن آخرین داستان «تن‌تن» کردند، اما نتیجه آنی نشد که طرف‌داران بی‌شمار «تن‌تن» در انتظارش بودند. بر طبق وصیت «ژرژرمی»، هیچ هنرمندی بعد از وی، حق خلق داستان جدیدی از «تن‌تن» را نداشت و در حقیقت با مرگ وی مجموعه داستان‌های «تن‌تن» به پایان رسید.

حالا هم بعد از گذشت این همه سال از تولد این کتاب‌ها و حتا از مرگ خالقشان و با وجود خلق این همه داستان‌ و شخصیت‌ جذاب کارتونی، هنوز این کتاب‌ها، در میان نوجوانان محبوب است و در تمام دنیا طرف‌داران زیادی دارد. کتاب‌هایی که صفحه‌های آن پوشیده شده است، از قاب‌های نقاشی که به ترتیب کنار هم چیده شده ‌اند و به دنبال هم یک داستان را تعریف می‌کنند.

در سال ۱۹۷۹ اداره پست بلژیک تمبر یادبود «تن‌تن» را برای اولین‌بار در جهان منتشر کرد. این اولین‌بار بود که کشوری به انتشار تمبر از سری ماجراهای کمیک‌استریپ یا نقاشی‌های دنباله دار اقدام می‌کرد. بعدها در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۹۹ پست سلطنتی‌هلند ،اقدام به چاپ تمبرهای یادبودی از سری ماجراهای «تن‌تن» کرد. سری کامل تمبرها بعد از فقط چند ساعت، همگی به فروش رفت و از روز بعد نایاب شد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی، ضراب‌خانه ‌ملی‌ بلژیک، به مناسبت هفتاد و پنجمین سال‌گرد چاپ مجموعه کتاب‌های «تن‌تن و میلو»، اقدام به ضرب ۵۰ هزار سکه‌ی یادبود ماجراهای «تن‌تن و میلو» کرد که تنها در مدت چند ساعت نایاب شدند. به مناسبت هشتادمین سال‌روز خلق کتاب‌های «تن‌تن و میلو»، موزه یادبود «هرژه» در بلژیک افتتاح شد. هدف از برپایی موزه «هرژه»، «بزرگ‌داشت او و آثارش، به‌خصوص مشهورترین مخلوقش، یعنی ماجراهای «تن‌تن و میلو» اعلام شد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، تندیسی از تن‌تن و میلو به ارتفاع ۶ متر و وزن ۶۰۰ کیلوگرم، در شهر بروکسل نصب شد.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

در پی گشایش مجلس نمایندگان افغانستان، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و نهادهای انتخاباتی از آن استقبال کرده است.

اتحادیه اروپا و ناروی اعلام کرد مشتاق است تا با دولت افغانستان، مجلس نمایندگان، جامعه مدنی و سایر سهم‌داران در این عرصه هم‌کاری نمایند چون افغانستان به سوی اصلاحات انتخاباتی در حرکت است.

ویگاداس یوهاکاس سفیر و نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان گشایش مجلس نمایندگان این کشور را به افغان ها مبارک باد گفت.

وی افزود با گشایش مجلس نمایندگان افغانستان، نگرانی مردم و جامعه جهانی از بروز تنش‌ها بر طرف شده است.

همچنان منشی عمومی سازمان ملل متحد با انتشار یک اعلامیه از گشایش مجلس نمایندگان افغانستان استقبال کرده است.

در اعلامیه به نقل از وی آمده است: «گشایش مجلس نشان دهنده پایان پروسه انتخاباتی و آغاز یک دوره‌ی می‌باشد که در آن نهادهای حکومتی افغانستان به خاطر حل مشکلات جدی فرا روی این کشور باید هم کار کنند‌ و همان‌گونه که دموکراسی نیرومند و پرتکاپو می‌خواهد باید اختلافات را کنار بگذارند.»

سفارت آمریکا در کابل نیز با انتشار یک اعلامیه از گشایش مجلس نمایندگان افغانستان حمایت کرده است.

اما بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان (فیفا) که یک ملی افغانی می‌باشد، از افتتاح مجلس نمایندگان استقبال کرده، اما گفته است این امر نباید فرهنگ معافیت در کشور را تقویت کند.

این در حالی است که هنوز حدود چهارصد پرونده انتخابات در دادگاه ویژه تحت بررسی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

«مجلس نمایندگان افغانستان گشایش یافت»


 


خبر / رادیو کوچه

چهار زمین‌لرزه با شدت 5.1، 4 ، 6  و 4.8 ریشتری روز پنج‌شنبه  محمدآباد ریگان در استان کرمان را لرزانده است.‌ به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی هم اکنون ستاد بحران‌ در محل استان‌داری کرمان  تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، شدید‌ترین زمین‌لرزه یعنی زمین‌لرزه 6 ریشتری ظهر امروز به وقوع پیوست.

چهارمین زمین لرزه هم ساعت 12 و 13 دقیقه و 30 ثانیه رخ داد.

«محمدجواد کامیاب»، معاون عمرانی استانداری کرمان، به ایرنا  خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت تاکنون خسارت جانی از این زمین لرزه‌ها در این منطقه گزارش نشده است.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

فرامرز دادرس

نجیب میقانی، یک لبنانی تحصیل کرده در آمریکا،  نامزد حزب‌اله و متحدانش، برا‌ی تصدی مقام نخست وزیری، از سوی میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه شد. او توانست با برتری دو رای به پیروزی برسد، او پشتیبانی شصت و پنج نماینده از صد و بیست و هشت نماینده مجلس لبنان را به دست آورد.

نجیب میقانی، پنجاه و پنج سال دارد، او پس از کشته شدن رفیق حریری نخست وزیر لبنان، به طور موقت به مدت سه ماه از تاریخ 19 آوریل تا 19 ژوئیه 2005 عهده‌دار مقام  نخست وزیری لبنان بود.

پیروزی نجیب میقانی بسیار شکننده است و آینده کشور لبنان و دولت وی روشن به‌نظر نمی‌رسد، او روی لبه تیغ حزب‌اله راه می‌رود و در صورت برآورده نکردن خواسته‌های غیر‌قانونی حزب‌اله، اگر بخت با او یاری کند و به سرنوشت رفیق حریری دچار نشود، عاقبت دولتش مانند سعد حریری از سوی حزب‌اله و متحدانش به سقوط کشانده خواهد شد. نجیب میقانی، باید بداند که در این ماجرا تنها نامزد، حزب‌اله نیست، بلکه درحقیقت به صیغه حزب‌اله در آمده است و پس از پایان کار به دور انداخته خواهد شد.

خیانت بزرگ ولید جنبلاط،  به ملت لبنان در این ماجرا برهمگان آشکار شد. او با هم‌کاری تنگاتنگ با حزب‌اله خود را در خدمت حکومت اسلامی ایران قرار داده است. جنبلاط رهبر دروزی‌ها، که به دودوزه بازی معروف است، یک بار دیگر نشان داد که منافع شخص‌اش بر منافع ملی کشورش ارجحیت دارد. او در سقوط دولت سعد حریری با حزب‌اله هم‌کاری و از نامزدی نجیب میقانی پشتیبانی کرد.

در بیستم اردیبهشت 1387، کمال فیاض، مسوول امنیتی پیشین تشکیلات حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، به رهبری ولید جنبلاط‌، در شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌اله حاضر شد و پرده از فساد اخلاقی و جنایات ولید جنبلاط در سال های 1980 تا 1987 برداشت. کمال فیاض افزود «‌ولید جنبلاط که از نظر اخلاقی، فردی فاسد است، با یک زن ایرانی در بیروت ارتباط برقرار می‌کند، و هنگامی که به خانه  این زن می‌رود و چشمش به دختر زیبای او می‌افتد برای این که به کام این دختر برسد در یکی از شب‌ها، زن ایرانی را از بالا‌ی ساختمان به پایین پرتاب می‌کند و او را می‌کشد.» به گفته منابع آگاه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مسوول بررسی این ماجرا می‌باشد.

در دنباله این نمایش تلویزیونی، کمال فیاض، ولید جمبلاط را متهم کرد که در قتل شیخ حسن خالد، «‌مفتی سابق لبنان‌» و «شیخ صبحی صالح»، یکی از  علمای اهل برجسته اهل سنت دست داشته است. تا پیش از این سوریه متهم به دست داشتن در این قتل‌ها شده بود.

منابع آگاه می‌گویند که حکومت اسلامی ایران به ولید جنبلاط اخطار کرده بود که اگر در راستای اهداف حزب‌اله گام بر ندارد، حکم بازداشت بین‌المللی وی را به جرم قتل یک ایرانی صادر خواهد کرد.

پنجم بهمن ماه- 25 ژانویه 2011

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، وزیر امور خارجه آلمان معاون خود را به منظور رایزنی برای آزادی دو خبرنگار آلمانی راهی ایران کرده است. ولف روتهارت بورن مامور شده است طی گفت‌وگوهایی در تهران موجبات آزادی هر چه سریع‌تر این دو خبرنگار را پدید آورد.

به گزارش دویچه‌وله، ولف روتهارت بورن، معاون وزیر خارجه‌ی آلمان، به منظور رایزنی برای آزادی دو خبرنگار آلمانی زندانی در ایران به تهران سفر کرده است.

گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان،‌ که به بورن این ماموریت را محول کرده در برلین گفت، بورن تلاش خواهد کرد تا این دو خبرنگار در نهایت سلامت و هر چه سریع‌تر به وطن خود بازگردند.

وزیر خارجه‌ی آلمان افزود، آلمان «از تمامی امکانات خود برای آزادی این دو خبرنگار» استفاده خواهد کرد.

وستروله از ذکر جزییات بیش‌تر از جمله این‌که طرف گفت‌وگوی بورن در تهران چه‌کسی خواهد بود خودداری کرد.

از سوی دیگر موسی خلیل‌‌اللهی، دادستان تبریز، روز چهارشنبه اعلام کرد، پرونده‌ی این دو تبعه‌ی آلمان در مرحله‌ی تکمیل تحقیقات قرار دارد.

خلیل‌اللهی با اشاره به ملاقات اخیر این دو خبرنگار با خانواده‌های خود در ایران گفت، از زمان این ملاقات تا‌کنون هیچ درخواستی برای ملاقات به دادستانی تبریز ارسال نشده است.

لازم به یادآوری است دو خبرنگار آلمانی روز یک‌شنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، حین مصاحبه با پسر سکینه ‌محمدی آشتیانی، در تبریز بازداشت شدند. خانم آشتیانی از جانب مقامات قضایی جمهوری اسلامی به اتهام زنا و مشارکت در قتل همسرش به سنگ‌سار محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

«خواهان لغو حکم سنگسار مادرم هستم»


 


پنج‌شنبه 7 بهمن 89‌/  27 ژانویه 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم ‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3پس‌نشینی تند- «ما، «تن‌تن» و دهه‌ی شصت»-  اکبر ترشیزاد

note3بخش اول خبر‌ها

note3مجله جاماندگان- «مصائب از  تو، نعمات از الله»- شراره سعیدی

note3طنز در پزشکی- «سه‌شنبه‌ها با حوری» قسمت 33- علی انجیدنی

note3مجله خبری کابل- آرین

note3روز‌ نگاشت- «موسیقی برای افزایش هوش»- محبوبه

note3بخش دوم خبرها

note3دایره‌ی شکسته- «نوای درون، موسیقی افلاک»- مه‌شب تاجیک

note3اخبار اقتصادی- «ایران به دنبال سرمایه‌گذاران جدید در حوزه انرژی»- حامد فرمند

note3پاپاراتزی- «کسی دیگر سکس می‌کند، دردسر برای دیگری است»- بهنام

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات تاجیکستان- کیومرث

note3روشنان- «خودی‌ها و غیر‌خودی‌ها»- یسنا یاوری

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

از روز چهارشنبه، در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد، داووس، در سال 2011 که تحت عنوان «ارزش‌های مشترک برای واقعیت جدید» نام‌گذاری شده، بیش از 30 نفر از سران دولت‌ها در آن شرکت داشته اما از ایران نماینده‌ای حضور ندارد.

به گزارش رویترز، این در حالی است که در سال‌های گذشته برخی چهره‌ها هم‌چون سید‌محمد خاتمی رییس جمهوری سابق ایران، مجتبی ثمره‌هاشمی مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد و منوچهر متکی وزیرخارجه پیشین جمهوری اسلامی در این اجلاس شرکت کرده بودند.

در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد 2011 مدیران ارشد بیش از 1000 بنگاه اقتصادی، مدیران مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی، روسای 72 انجمن متولی تغییرات اقلیمی، زیست محیطی به نمایندگی از 1200 متخصص فعال در این حوزه به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های جامعه جهانی، پیش‌گامان فن‌آوری، رهبران فرهنگی شرکت کرده‌اند.

لازم به اشاره است مجمع جهانی اقتصاد در هفته پایانی ژانویه هر سال در دهکده‌ای در شرق سوییس، به نام داووس، میزبان بسیاری از رهبران جهان است، اجلاسی که هر دوره برگزاری آن با مخالفت بسیاری از جنبش‌های «ضد جهانی‌سازی» روبه‌رو می شود.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«پیکان»

این هفته‌نامه تشکل خدمات مهاجرت در نزد دفتر رییس جمهوری تاجیکستان را به بحث گرفته است.  هفته گذشته در پی یک عمر «امام عالی رحمان» خدمات نو مهاجرت تاسیس شد، که روند مهاجرت ساکنان به کشورها خارجی، به ویژه روسیه را تنظیم می‌کند.

اما بیش‌تر کارشناسان تاجیک در صحبت به هفته‌نامه «پیکان» گفته‌اند، به‌تر می‌بود به جای خدمات کوچک یک وزارت یا کمیته کار با مهاجران تاسیس میافت، تا به مشکل آن‌ها رسیدگی می‌کرد.

همه‌ساله بیش‌تر از ۱ میلیون ساکن کشور برای دریافت روزی به روسیه مهاجرت می‌کنند و در آن‌جا به کارها ساختمانی و فروش مواد غذایی مشغول می‌شوند.

اما دولت تاجیکستان می‌گوید حالا در روسیه تنها ۴۰۰ هزار اتباع تاجیک  مشغول کار و زندگی هستند.

پیکان می‌نویسد: «مهاجران تاجیک از روسیه هر سال برابر ۶۵ درصد مجموع محصولات داخلی مبلغ می‌فرستند و باید مورد حمایت دولت خود باشند.»

«نگاه»

این نشریه در‌باره حرکت مقاومت علیه «ارتش سرخ شوروی» که تا سال‌ها سوم قرن گذشته احیای عمارت بخارا را طالب می‌کرد و با نام «باسمچی» معروف بود، مطلب کامل نشر کرده است.

نگاه می‌نوسد: «با وجود آن‌که از فروپاشی شوروی بیست سال بیش‌تر می‌گذرد در رابطه به نقش افراد باسمچی یا آن‌هایی که در آغاز مقابل حکومت شوروی بودند تجدید‌نظر صورت نگرفته است.»

در حالی‌ که به نوشته این نشریه در بعضی‌ از کشورهای منطقه، از جمله قزاقستان چنن افراد «سفید» شده حالا هم‌چون قهرمان ملی شناخته شدند.

مورخان تاجیک می‌گویند، حالا فرصت آن رسیده است، که این صفحه تاریخ بازبینی و آن‌هایی که تا‌کنون هم‌چون دشمن دولت شوروی شناخته می‌شدند، «سفید» کرده شوند.

«آزادگان»

صحبت سیاست‌شناس تاجیک «سهراب شرفاف» را نشر کرده است که در آن از جمله در‌باره خانواده رییس جمهوری تاجیکستان بحث می‌شود.

آقای «شرفاف» که زمانی‌ مشاور رییس جمهوری تاجیکستان بود، گفته است باید حکومت تلاش کند تا منصب‌داران دولتی همه‌شان از یک محل و از نزدکان «امام عالی رحمان» نباشند.

حالا یک دختر رییس جمهوری تاجیکستان در سمت معاون وزیر امور خارجی این کشور فعالیت می‌کند. پسر بزرگ او «رستم امام عالی» معاون رییس اتحاد جوانان تاجیکستان است و یک بخش کمته سرمایه‌گذاری کشور را هم بر دوش دارد.

هم‌چنن گفته می‌شود شرکتی که اکنون راه دوشنبه – خجند را پلکی کرده است مربوط به داماد رییس جمهوری است، که در وزارت مالیه کشور سمت معاون وزیر را دارد.

«حسن اسداله‌زاده» دادر عروس رییس جمهوری تاجیکستان رهبر یک بانک بزرگ کشور است و ده‌ها شرکت مهم تجاری را در دست دارد.

«سهراب شرفاف» در این صحبت خود گفته است، «رییس جمهوری تاجیکستان تلاش دارد تا به هر نحوی نباشد ساختمان نیروگاه «راغون»، بزرگ‌ترین نیروگاه در منطقه را بنیاد کند.

نیروگاه راغون که ساختمانش در دوران شوروی آغاز یافته بود، به مخالفت ازبکستان رو‌به‌رو شد. تاشکند می‌گوید، تاجیکستان با ساختمان این نیروگاه عظیم می‌خواهد زمین‌ها کشت ازبکستان را تشنه‌لب کند.

«فرژ»

این هفته‌نامه از پیشنهاد محدود کردن زمان رهبری رییس «حزب نهضت‌اسلامی تاجیکستان» از مخالفان عمده حکومت امام عالی رحمان خبر داده است.

محی‌الدین کبیری» رهبر کنونی این حزب گفته است، یک چنین تصمیم را با توجه به امکانات و ظرفیت‌های شخص و تجربه‌ حاصل شده بشریت، که یک نفر نمی‌تواند به دوره‌های طولانی کرسی رهبری را بند کند، گرفته است.

آقای کبیری پس از درگذشت «سعید عبداله نوری» موسس و رهبر پیشن «حزب نهضت‌اسلامی» در سال ۲۰۰۶  میلادی به کرسی ریاست این حزب نشست. با این وجود فرژ نوشته است، که در سال‌های نزدیک موقع «محی‌الدین کبیری» در ساختار «حزب نهضت اسلامی» بی‌تغییر باقی خواهد ماند.

«ملت»

از نام ناحیه «جلال‌الدین رومی» در جنوب تاجیکستان انتقاد کرده و گفته است، که «جلاالدین رومی» نمی‌تواند نام یک ناحیه باشد.

مولف مطلب نوشته است، به این ناحیه که در دوران حکومت شوروی «کالخازآباد» نام داشت و در زمان استقلالیت «جلال‌الدین رومی» شد، باید نام تاریخی آن «هلاورد» گذاشته شود. ملت می‌نویسد، هلاورد در زمان سامانیان یکی از دو شهر بزرگ‌ترین «وخشان‌زمین» بوده ارک داشت. در آغاز سال‌های ۲۰۰۰ میلادی با عمر رییس جمهوری تاجیکستان نام اکثر شهر و نواحی کشور از نام‌های روسی به تاجیکی عوض شد.

از جمله، اکثر شهر و نواحی به خود نام شاعران گذشته فارس را گرفتند، که «جلال‌الدین رومی»، «عبدالرحمان جامی»، «ابالقاسم  فردوسی»، «ابن سینا» و دیگران از جمله آن‌هایند.


 


اردوان روزبه / عکس / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

روز چهارشنبه بیست و ششم ژانویه خبرهای هواشناسی پیش‌تر گفته بودند که روز پر برف و سردی خواهد بود. در شهر واشنگتن از ساعات اولیه برف بر زمین نشست و بهانه‌ای شد برای شاد بودن مردمی که خسته از سر کار خود به خانه بر می‌گشتند.

سرما و یخ و سوز هم نتوانست بسیاری را در پایتخت آمریکا خانه‌نشین کند. گلوله برفی و صدای خنده و پر بودن کافه‌ها از کسانی که بعد یک برف بازی جانانه در میدان مشهور «دوپونت» در شهر واشنگتن خسته یک قهوه می‌نوشند، خود صحنه‌هایی زیبا را پدید آورد.

این مجموعه نظری گذرا بر شب برفی واشنگتنی دارد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، وزیر دادگستری تونس در کنفرانسی خبری اعلام کرد که حکم بین‌المللی بازداشت رییس جمهوری سابق تونس، همسر و نزدیکان وی به پلیس بین‌الملل تحویل شده است.

به گزارش رویترز، «القروی الشابی» وزیر دادگستری تونس اعلام کرد که حکم بازداشت «زین‌العابدین بن‌علی» و «لیلی الطرابلسی» همسر وی صادر شده است.

الشابی اظهار داشت: «تونس از پلیس اینترپل خواسته است تا در بازداشت زین‌العابدین بن‌علی و همسر وی و دیگر افراد خانواده او که از تونس فرار کردند، کمک کند.»

لازم به اشاره است بن‌علی رییس جمهوری فراری تونس، بامداد شنبه 15 ژانویه پس از چهار هفته اعتراض شدید و تظاهرات خیابانی، سرانجام به هم‌راه همسر خود به عربستان سعودی گریخت.

بیشتر بخوانید:

«حبس متحدان رییس جمهوری مخلوع تونس»


 


محبوبه ‌شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و هفتم ژانویه برابر با زادروز «ولفگانگ آمادئوس موتسارت» آهنگ‌ساز اتریشی، از نوابغ موسیقی و از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان موسیقی کلاسیک است. او زاده سال 1756 بود و در سال 1791 درگذشت. موتسارت در طول زندگی کوتاه خود بیش از شش‌صد قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، مجلسی، سونات، سرناد، و گروه کر از خود باقی گذاشته است.

«ولفگانگ آمادئوس موتسارت» در بیست و هفتم ژانویه سال 1756 در شهر «سالزبورگ، اتریش» که یکی از مراکز هنری، و مهم موسیقی اروپا بود به دنیا آمد. پدرش «لئوپولد» در دربار اسقف خدمت می‌کرد و آهنگ ساز و ویولونیست بسیار مشهوری بود. ولفگانگ از همان اوان کودکی چنان نبوغی از خود نشان داد که پدرش همه کار خود را رها کرد و به طور جدی و مستمر به آموزش فرزندش پرداخت.

او در سومین سال از زندگی خود به تعلیمات پدرش گوش می‌کرد و پیانو می‌نواخت و در پنج سالگی شروع به تصنیف آهنگ کرد. اولین اثر او در این سن چنان ماهرانه ساخته شده بود که توجه پدرش را جلب کرد و امروز این قطعه در موزه  «موتسارت» در «سالزبورگ» ضبط است.

در هفت سالگی اولین سمفونی، و در دوازده سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. بر خلاف هر آهنگ‌ساز دیگری، او در تمام ژانرهای مرسوم در دوران زندگیش، موسیقی تصنیف کرد و در این زمینه از همه برتر بود.

موتسارت از سنین بسیار جوانی شروع به سفر کرد. در سال ۱۷۶۳ کنسرتی در قصر شاه «باواریا» در مونیخ و امپراتور اتریش در «وین» اجرا کرد. پس از آن به اتفاق پدرش سفری سه ساله را به کشورهایی مانند مونیخ، پاریس، لندن، و لاهه آغاز کرد و پس از آن به اتریش بازگشت.

در سال 1768 تا 1773 موتسارت سه بار به ایتالیا مسافرت کرد و با آهنگ‌سازان معروفی آشنا شد علاوه بر آن به عضویت آکادمی «فیلارمونیک» ایتالیا برگزیده شد. او در دوره سال‌های ۱۷۷۴ تا ۱۷۷۷ در سالزبورگ به عنوان رهبر ارکستر اسقف مشغول به کار بود.

در سال ۱۷۷۸ موتسارت با هم‌راهی مادرش سفری جدید به مونیخ، مانهایم، و پاریس کرد و در طول این مدت قطعه‌های بسیار زیبایی برای فلوت و پیانو نوشت. او هم‌چنین در این سفر با آهنگ‌سازان بسیار پرنفوذ و مشهوری، از جمله «یوهان کریستین باخ» که یکی از بهترین دوستان وی شد، آشنا شد. کارهای باخ و ملاقات با او تاثیر زیادی در موتسارت و کارهای آینده‌اش گذاشت. او در پایان این سفر در پاریس، مادرش را از دست داد.

در سال ۱۷۸۱ موتسارت به هم‌راه کارفرمایش، اسقف به وین رفت و اما به دلیل محدودیت‌هایی که اسقف در روش موسیقی او ایجاد می‌کرد از شغلش استعفا داد. پس از آن به وین، شهر موسیقی‌دانان، رفت و در آن‌جا مشغول به کار آزاد شد. بین سال‌های ۱۷۸۲ تا ۱۷۸۷ او زندگی بسیار مجللی در وین داشت.

در سال ۱۷۸۲، موتسارت با «کنستانز وبر» در وین ازدواج کرد. این دو در طول زندگی مشترکشان صاحب هفت فرزند شدند که فقط دو فرزند از فرزندان آن‌ها زنده ماندند. سال ۱۷۸۲ سال بسیار خوبی از نظر شغلی برای وی بود. او اپرای «دزدی از حرم‌سرا» را در این سال نوشت و شهرت بسیاری پیدا کرد.

در طول سال‌های ۱۷۸۲ و ۱۷۸۵ موتسارت تعداد زیادی کنسرتو تصنیف کرد که خودش تک‌نواز آن‌ها در کنسرتوهای پیانو بود، و این کارها تعدادی از بی‌نظیرترین و زیباترین کارهای وی محسوب می‌شوند. اجرای این کنسرتوها مبالغ زیادی برای او به ارمغان آورد. اما پس از سال ۱۷۸۵ او تعداد کمتری کنسرتو نوشت و اجرا کرد. گفته می‌شود که او در طول این دوره از زندگی‌اش به علت صدمه‌دیدن دستش نمی‌توانست کنسرت اجرا کند.

موتسارت از سال ۱۷۸۴ تا سال ۱۷۸۷ زندگی بسیار مرفهی داشت، و محل زندگی‌اش یک عمارت هفت اتاق خوابه بزرگ بود که امروز به موزه‌ای برای بازدید عموم تبدیل شده‌ است. در همین عمارت بود که موتسارت، اپرای «عروسی فیگارو» را به رشته تحریر درآورد.

در اواخر سال 1790 موتسارت سفری به «فرانکفورت» کرد. او هیچ به فکر آسایشش نبود و چنان به کارهای طاقت فرسا مشغول بود که رفته رفته سلامت خود را از دست داد، با این حال در ده ماه اول 1791 توانست آثار بزرگی به وجود آورد.

و اما سرانجام ولفگانگ آمادئوس موتسارت در پنجم دسامبر سال 1791 و در سن 35 سالگی درگذشت. او در طول زندگی کوتاه خود بیش از شش‌صد قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، مجلسی، سونات، سرناد، و گروه کر از خود باقی گذاشته است. موتسارت در طول عمرش با مشکلات مادی بسیاری دست به گریبان بود و حتا پس از مرگش از ضعف مالی زندگی او بهره‌برداری‌های نامناسبی  شد.

مرگ او سوژه داستان‌ها، فیلم‌ها، و گفت‌وگوهای فراوان است. موسیقی‌دانان و محققین نظرات مختلفی در رابطه با مرگ او دارند. دلیل اصلی مرگ موتسارت نامشخص است. عده‌ای اعتقاد دارند موتسارت از فرارسیدن مرگ خود اطلاع داشت و آخرین کارش «رکوئیم» به معنی مرثیه را برای آن نوشت.

«رانسیس راوشر»، روان‌شناس آمریکایی در سال ۱۹۹۳ با نشر مقاله‌ای در مجله علمی «نیچر» اظهار داشته که تحقیقات او نشان می‌دهد شنیدن موسیقی موتسارت باعث افزایش هوش می‌شود و قدرت تجسم فضایی را بی‌اندازه بالا می‌برد مقاله راوشر در محافل علمی توجه زیادی برانگیخت و بسیاری از والدین فرزندان خود را وادار می‌کردند برای بالا رفتن هوش ساعت‌ها به موسیقی موتسارت گوش دهند.

اما به تازگی دانش‌مندان بخش روان‌شناسی در دانش‌گاه وین در تحقیقی تازه نظر داده‌اند که موسیقی موتسارت برخلاف عقیده مشهور، بر مغز تاثیر محسوسی ندارد و باعث افزایش هوش نمی‌شود.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

گوگل

سایت دانش‌افزا


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه نماینده روسیه در ناتو خواستار بررسی حمله سایبری به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی شده و هشدار داده است کرم رایانه‌ای «استاکس نت» ممکن بود فاجعه‌ای هسته‌ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه‌اندازد.

دمیتری روگوزن سفیر روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اظهار داشت که ویروس موسوم به استاکس نت که گفته می‌شود تاسیسات اتمی بوشهر را آلوده کرده، موجب تخریب سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم شد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش گزارش کردند که دست‌گاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل به‌طور مشترک استاکس نت را ساخته‌اند تا با آلوده کردن سیستم کامپیوتری تاسیسات اتمی ایران، روند غنی‌سازی اورانیوم را مختل کنند.

از سوی دیگر شبکه رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی هفته گذشته به نقل از یکی از مسوولان شرکت روس اتم، سازنده روسی نیروگاه اتمی بوشهر، ادعای نفوذ استاکس نت به سیستم‌های رایانه‌ای نیروگاه اتمی بوشهر را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

«تکذیب نفوذ ویروس به نیروگاه اتمی بوشهر»


 


رادیو کوچه

1973 میلادی- در چنین روزی میان نیروهای آمریکا و کمونیست‌ها در ویتنام آتش‌بس بر قرار شد. این آتش‌بس شامل زد و خورد نیروهای ویتنام جنوبی با کمونیست‌ها نمی‌شد. قرارداد آتش بس قبلن در پایان یک رشته مذاکرات طولانی در پاریس امضا‌ شده بود.

جنگ ویتنام که از سال 1961 آغاز شده بود از 1965 شدت یافته بود. دو سال پس از این آتش‌بس و تخلیه تدریجی نظامیان آمریکایی، شهر «سایگون» در آوریل 1975 به دست نیروهای کمونیست افتاد و وحدت ویتنام تامین شد. سایگون به شهر «هوشی مین» تغییر نام داده است.

1343 خورشیدی- «حسن‌علی منصور» سیاست‌مدار ایرانی که یک دوره نخست‌وزیر ایران بود، در چنینی روزی درگذشت.

حسن‌علی منصور فرزند «علی منصور» (وزیر و نخست‌وزیر معروف عصر پهلوی) و نوه‌ی دختری «حسن رییس ظهیرالملک» (حکمران و دولت‌مرد عصر قاجار و پهلوی) بود. او اردیبهشت 1302 خورشیدی به دنیا آمد و پس از پایان دوران تحصیل و اخذ مدرک لیسانس حقوق و علوم سیاسی از دانش‌گاه تهران، کار دولتی خود را از وزارت امور خارجه آغاز کردو با پشتوانه قوی خانوادگی مدارج ترقی را طی کرد. او پس از یک ازدواج ناموفق، با فریده امامی نوه دختری حسن وثوق(وثوق الدوله) ازدواج کرد و با خانواده‌های متنفذ وثوق، قوام، امینی و… هم نسبت فامیلی پیدا کرد.

منصور اولین دبیرکل حزب ایران نوین بود و پس از احراز پست نخست‌وزیری به‌جای «امیر اسداله علم»، قصد انجام اصلاحات و تغییراتی را داشت.

1944 میلادی- در چنین روزی اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام کرد که جنگ دو ساله «لنینگراد» به پایان رسیده است‌. نبرد استالینگراد یکی از مهلک‌ترین و سرنوشت‌سازترین نبردهای جنگ جهانی دوم و تمام تاریخ بشر بود. در این نبرد ارتش آلمان نازی و متحدان آن به‌منظور فتح شهر «استالینگراد» به آن یورش بردند که پس از چندین ماه درگیری خونین، در سوم فوریه ۱۹۴۳ آلمان‌ها شکست خورده و این شهر توسط ژنرال «روکوسوفسکی» آزاد شد.

محاصره لنینگراد هشت‌صد و هشتاد روز به طول انجامید و بر اثر آن ششصد هزار نفر جان خود را از دست دادند. هیتلر پس از آن که در جبهه غربی مورد حمله شدید متفقین ‌قرار گرفت‌، ‌به سوی جبهه شرقی روی آورد و خواست که از این طریق جنگ را به جلو براند‌. در این زمان استالین که خود به مذهب عقیده‌ای نداشت از مذهب به عنوان راه مقابله با دشمن  سود جست و با بازگذاشتن کلیسا‌ها مردم را در اجرای آیین‌های دینی خود آزاد گذاشت و این جنگ را  جنگی میهنی اعلام کر‌د. البته در همین زمان هم با گسترش حمله آمریکایی‌ها به آلمان، شوروی توانست نیروی خود را تا حدودی ذخیره کند و سرانجام نیرو‌های آلمانی را از جبهه لنینگراد به عقب براند .

1814 میلادی- «یوهان گوتلیپ فیشته» (Johann Gottlieb Fichte) فیلسوف برجسته آلمانی و از پایه‌گذاران ایده‌آلیسم آلمانی در چنینی روزی درگذشت. وی در سن هجده سالگی وارد دانش‌کده الهیات شد و پس از طی مدارج مختلف علمی به سمت استادی دانش‌گاه برگزیده شد‌. وی در زمان جنگ بین آلمان و فرانسه فعالیت‌های میهن‌دوستانه بسیاری را انجام داد‌. «بنیاد تحقیق در علم» و «حقوق طبیعی و سرنوشت انسان» از مهم‌ترین آثار او هستند .

——————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1304 خورشیدی-  «محمدرضا پهلوی» از سوی پدرش رضاشاه به عنوان ولیعهد اعلام شد.

2005میلادی- «روز جهانی یادآوری هولوکاست»، مصوبه سازمان ملل متحد.

1930 میلادی- شاه وقت که فرمانده‌کل نیروهای‌مسلح بود موافقت کرد که «ماوزر» (Mauser) ساخت آلمان پس از یک دوره آزمایش چندساله، تفنگ رسمی ارتش ایران شود. این تفنگ توسط دو برادر آلمانی به نام‌های «پترپل و ویلهلم» ماوزر برای ارتش آلمان ساخته شده‌بود. کارخانه ماوزر بعدن شعبه خود را در شهر«برنو» واقع در ایالت موراویای چک اسلواکی دایر کرد و دولت ایران که مشتری کمپانی «اشکودا» بود ترجیح داد که تفنگ‌های ماوزر ساخت شهر برنو (Brno) را خریداری کند و از آن پس در ایران نام «برنو» بر تفنگ‌های ماوزر گذارده شد که پنج تیر و تک تیر بودند.

1756 میلادی- «ولفگانگ آمادئوس موتسارت» آهنگ‌ساز بلندآوازه اتریشی در سالزبورگ به دنیا آمد. «اپرای دون»، «پراگ» و «عروسی فیگارو» ازجمله مهم‌ترین آثار موتسارت به شمار می‌روند.


 


شام‌گاه چهارشنبه، منابع امنیتی در مصر از بازداشت دست‌کم 700 نفر از معترضان به حکومت این کشور در دومین روز از تظاهرات ضددولتی خبر داده‌اند. این افراد در درگیری پلیس با معترضان در تظاهرات بی‌سابقه در شهرهای قاهره و سوئز بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت صدها معترض در مصر»

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، منابع امنیتی در مصر از بازداشت دست‌کم 700 نفر از معترضان به حکومت این کشور در دومین روز از تظاهرات ضددولتی خبر داده‌اند. این افراد در درگیری پلیس با معترضان در تظاهرات بی‌سابقه در شهرهای قاهره و سوئز بازداشت شدند.

به گزارش الجزیره، در قاهره یک مامور پلیس و یک تظاهرکننده کشته شده‌اند و گزارش‌ها بیان‌گر به آتش کشیدن یک ساختمان دولتی در سوئز است.

این در حالی است که بنابر اطلاعیه وزارت کشور مصر، با افرادی که در اعتراض به حکومت به خیابان‌ها بیایند، برخورد خواهد شد.

احمد نظیف، نخست وزیر مصر گفته است که حکومت این کشور به آزادی بیان پای‌بند است و از خویشتن‌داری پلیس در برخورد با تظاهرکنندگان خبر داده است.

از سویی دیگر آمریکا از مصر خواسته است که ممنوعیت تجمع و تظاهرات را لغو کند.

لازم به اشاره است برخی تحلیل‌گران معتقدند معترضان مصری با الهام گرفتن از ناآرامی‌های اخیر تونس قصد دارند تا نتیجه گرفتن از اعتراض‌هایشان، در خیابان‌ها باقی بمانند.

تظاهرکنندگان روز جمعه آینده را به عنوان «جمعه خشم» نام گذاشته‌اند و خواهان حضور گسترده مردم در تظاهرات این روز شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«چهار کشته در تظاهرات ضد‌دولتی مصر»


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع: تابناک

در آستانه رای اعتماد گرفتن نجیب میقاتی، کاندیدای مطرح حزب‌اله و طیف سیاسی نزدیک به آن، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، اشتباهی استراتژیک و شگفت‌انگیز کرد.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در برنامه تلویزیونی دو، نیم ساعت شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، میهمان برنامه آقای اسداله زارعی به‌هم‌راه آقای دکتر علی احمدی شرکت کرده بودند که یک خبرنگار نیز از کشور لبنان که بوسیله ماهواره مستقیمن از لبنان در بحث مشارکت کرده بود.

در ابتدای برنامه این خبرنگار لبنانی، بدون نام بردن از فرد و گروه خاصی درگیری‌ها در شهر طرابلس لبنان را محکوم کرد اما پس از این صحبت‌های مختصر، شروع به نشان دادن عدم کارایی دولت آقای نجیب میقاتی کرد، آن هم در آستانه گرفتن رای اعتماد از مجلس بود.

وی در اظهارتی عجیب گفت: «بر اساس کدام استدالال و منطق آقای نجیب میقاتی می‌خواهد فردا به مجلس این کشور اعلام کند که قصد دارد تمامی ارتباطات دولت لبنان را با دادگاه لاهه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل گردیده و به پرونده ترور رفیق حریری رسیدگی می‌کند، را قطع کند.»

مجریان شبکه خبر و متولیان این برنامه که تازه متوجه شده بودند که با عامل سرویس‌های امنیتی عربستان سعودی در حال مکالمه و گفت‌وگو می‌باشند و در شبی که هنوز آقای نجیب میقاتی در مصدر امور قرار نگرفته، سناریوهای نابودی و شکست او را در حال ترویج هستند با قطع سخنان این عامل سرویس جاسوسی سعودی از ادامه سخنان او جلوگیری به‌عمل آوردند

وی در ادامه صحبت‌هایش به مشکلات عدیده اقتصادی دولت لبنان اشاره کرده که با توجه به این‌که وی برای سمت نخست وزیری معرفی شده، کمک‌های آمریکا و هم‌چنین کمک‌های دولت‌های عربی به لبنان به این کشور قطع می‌گردد با این اوصاف چگونه دولت میقاتی می‌تواند روی پای خود بایستد و با چه مکانیزم اقتصادی می‌خواهد به حیات خود ادامه دهد.

در ادامه این خبرنگار لبنانی که موقعیتی باور نکردنی آن هم در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اختیارش قرار کرفته بود، در ادامه صحبت‌های خود به چالش‌ها و درگیری‌ها و مشکلات نخست وزیر آینده لبنان که از سوی حزب‌اله مطرح گردیده اشاره کرده و پیش‌بینی می‌کند که در مجلس تعداد زیادی از گروه‌ها پرنفوذ با او هم‌کاری نخواهند کرد و این عدم هم‌کاری مشکلاتی را برای او ایجاد می‌کند که باعث می‌گردد این دولت نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مجریان شبکه خبر و متولیان این برنامه که تازه متوجه شده بودند که با عامل سرویس‌های امنیتی عربستان سعودی در حال مکالمه و گفت‌وگو می‌باشند و در شبی که هنوز آقای نجیب میقاتی در مصدر امور قرار نگرفته، سناریوهای نابودی و شکست او را در حال ترویج هستند با قطع سخنان این عامل سرویس جاسوسی سعودی از ادامه سخنان او جلوگیری به‌عمل آوردند و این در حالی بود که دیگر کار از کار گذشته بود و هر آن‌چه مخالفان حزب‌اله می‌خواستند از رسانه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) اعزام دوازدهمین ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران به خلیج عدن

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=7&id=544210

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: «انجام ماموریت با حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های دوردست، نشان از اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد.» به گزارش ایسنا، دریادار حبیب‌اله سیاری با بیان این مطلب، افزود: «اعزام این ناوگروه به آب‌های بین‌المللی و منطقه حساس شمال اقیانوس هند که توسط نیروی دریایی انجام می‌شود، از نظر فرماندهی معظم کل قوا مهم و دارای جای‌گاه ارزش‌مندی است.»

2) وزیر اطلاعات: «به سرنخ‌های جدیدی از دخالت موساد و سیا در ترور دانش‌مندان هسته‌ای رسیده‌ایم»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=11&day=7&id=544248

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات از شناسایی سرنخ‌های جدید دخالت و حمایت‌های موساد و سیا از برخی افراد فریب‌خورده در ترور دانش‌مندان هسته‌ای کشورمان خبر داد. وزیر اطلاعات افزود: «متاسفانه سازمان‌های جاسوسی موساد و سیا با سو‌استفاده  از برخی افراد فریب‌خورده داخلی و حمایت همه‌جانبه از آن‌ها اقدامات شوم‌شان را در کشورمان اجرایی می‌کردند.»

جام جم

1) فیلم‌های تلخ از بخش مسابقه جشن‌واره فجر خارج شدند

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100834179628

خروج چند فیلم از بخش مسابقه جشن‌واره فیلم فجر و راه‌اندازی بخش نوعی نگاه، واکنش‌هایی را از سوی فیلم‌سازان به دنبال داشته است.

سیروس الوند، کارگردان فیلم «پرتقال خونی» قرار دادن فیلمش را در بخش نوعی نگاه، توهین به خود دانسته و مرتضا شایسته، تهیه‌کننده فیلم «قصه پریا» نیز با بیان این مطلب که «ما این فیلم را صرفن برای حضور در بخش مسابقه ارایه داده‌ایم»، اعلام کرده که در صورت عدم حضور فیلمش در بخش مسابقه، درخصوص شرکت در جشن‌واره تصمیم خواهد گرفت.»

«عبدالرضا کاهانی» نیز در نامه‌ای به مدیرکل نظارت و ارزش‌یابی معاونت سینمایی که عضو هیت انتخاب جشن‌واره نیز بوده، برای شرکت دادن فیلم خود در جشن‌واره 3 شرط گذاشته که مهم‌ترین آن دریافت پروانه نمایش در داخل و خارج کشور است.

2) ضرغامی: «دادگاه حریری فرصتی برای روشن‌گری رسانه‌هاست»

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100834190484

رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دادگاه رفیق حریری و تحولات لبنان را فرصتی برای رسانه‌های مستقل دانست که با روشن‌گری، مردم کشورهای منطقه و جهان را نسبت به این دادگاه فرمایشی آگاه سازند.

همشهری

1) ایران رییس گروه 77 شد

http://www.hamshahri.net/news-126748.aspx

ریاست گروه 77 طی مراسمی، چهارشنبه 6 بهمن 89 با حضور روسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و سفرا و نمایندگان کشورهای عضو این گروه از سفیر الجزایر به علی‌اصغر سلطانیه سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین منتقل شد.

2) حکم بازداشت رییس‌جمهوری فراری تونس صادر شد

http://www.hamshahri.net/news-126743.aspx

وزیر دادگستری تونس در کنفرانسی خبری اعلام کرد که حکم بین‌المللی بازداشت رییس جمهوری فراری تونس، همسر و نزدیکان وی به پلیس بین‌الملل تحویل شده است.

رسالت

1) اوج‌گیری مبارزات مردمی علیه رژیم مبارک

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=52986

صدها تن از مردم مصر دیروز در خیابان‌های شهر قاهره علیه سیاست‌های حسنی مبارک دست به تظاهرات زدند.به گزارش ایرنا، تظاهرات‌کنندگان مصری در حالی‌که فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند،‌ سیاست‌های حسنی مبارک رییس جمهوری این کشور را به شدت محکوم کردند.

2) ایران چک از چرخه مبادلات کشور حذف نمی‌شود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=53028

بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد‌:‌ «ابلاغ دستورالعمل نحوه تولید، توزیع، ‌جمع‌آوری و ابطال ایران چک به معنای حذف ایران چک یک میلیون ریالی از چرخه مبادلات کشور نبوده است.»

براین اساس‌، تنها درمرحله خرید و فروش ایران چک در شعبه بانک‌ها از خریدار و فروشنده احراز هویت به عمل خواهد آمد‌. دراین اطلاعیه آمده است‌: «‌بدیهی است گردش ایران چک مذکور در مبادلات روزمره میان مردم و معتمدین برقرار بوده و محدودیتی برای آن وجود نخواهد داشت.»

کیهان

1) فعالان سیاسی: سران قوا در نشست‌های صمیمانه اختلافات خود را حل کنند

http://www.kayhannews.ir/891107/2.htm#other203

تعدادی از فعالان سیاسی با اشاره به اهمیت تعامل قوای سه گانه گفتند: «سران قوا باید در نشست‌های صمیمانه اختلافات خود را حل کنند.»

حجت‌الاسلام سیدیونس موسوی عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در همین رابطه به فارس گفت: «مسوولان قوای سه گانه باید شرایط کشور را درک کرده و نسبت به کمین جریان فتنه و دشمنان خارجی برای اختلاف بین مسوولان هوشیار باشند.»

وی با اشاره به نامه رییس جمهوری در انتقاد از عمل‌کرد مدیریت مجلس و مجمع تشخیص افزود: «به‌تر این بود که آقای احمدی‌نژاد به جای نگارش نامه سرگشاده به مجلس، با آقای لاریجانی در یک محفل صمیمی گفت‌وگو می‌کرد، که قطعن با توجه به ولایت‌مداری و اصول‌گرا بودن رییس جمهوری و رییس مجلس، دغدغه رییس جمهوری برطرف می‌شد.»

2) انقلاب تونس نتیجه کف‌زدن غرب برای دیکتاتورهای عرب است

http://www.kayhannews.ir/891107/2.htm#other207

انقلاب تونس فریاد مستضعفان علیه استبداد بود، مانند فریادی که در سال 1979 (1357 شمسی) در ایران شنیده شد.

این تحلیل دکتر سعید الشهابی از رخدادهای اخیر کشور تونس است. وی در روزنامه القدس العربی در این‌باره نوشت، انقلاب تونس به سبب شتاب و فراگیری و موفقیت در براندازی رییس جمهوری این کشور بسیاری را شگفت‌زده کرد. وی با مقایسه حکومت‌های حبیب بورقیبه و زین‌العابدین بن علی افزود: «صاحب‌نظران و تحلیل‌گران و سیاست‌مداران غربی دیدگاه‌های خود را صرفن به حوادث روزمره محدود می‌کنند و به نقش غرب در تداوم نظام‌های دیکتاتوری و سرکوب ملت‌های عربی و اسلامی اشاره نمی‌کنند.»

دنیای اقتصاد

1) تایید حباب در بازار سکه

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=241602

در حالی که رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است که تحولات بازار داخلی طلا تابع نوسانات بازار جهانی است و هیچ‌گونه حبابی در بازار سکه وجود ندارد، دیروز رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که قیمت طلا در هفته گذشته در بازار داخلی حبابی بود و این وضعیت در بازار دیروز (چهارشنبه) نیز حاکم بود.

2) وزیر رفاه و تامین اجتماعی وعده‌ داد، یارانه دوم تا پایان ماه

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=241614

محصولی وزیر رفاه از واریز مرحله دوم یارانه نقدی به حساب‌های سرپرستان خانوار تا قبل از 28 بهمن‌ماه خبر داد و هم‌زمان ترقی، معاون برنامه‌ریزی استان‌دار تهران هم با تکذیب برخی اخبار مبنی‌بر افزایش یارانه نقدی گفت که میزان یارانه نقدی مرحله دوم همانند مرحله اول پرداخت خواهد شد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، مقام‌های پلیس مالزی از بازداشت تعدادی از ایرانیان مقیم این کشور به اتهام ساخت و قاچاق مواد مخدر خبر داده است. به گفته پلیس این افراد اعضای اصلی یک باند قاچاق مواد روان‌گردان در مالزی بوده‌اند.

بنابر گزارش برنامای مالزی، از افراد بازداشت شده مقدار قابل توجهی مواد اعتیادآور متا آمفتامین به ارزش چند میلیون دلار کشف و ضبط شده است.

بر اساس این گزارش ، ایرانیان دستگیر شده احتمالن «سران اصلی» یک باند توزیع مواد اعتیاد‌آور در منطقه «کلنگ ولی» مالزی بوده‌اند که از ماه‌ها پیش تحت‌نظر قرار گرفته و طی چند عملیات پلیس در این منطقه دستگیر شده‌اند.

لازم به اشاره است طی ماه‌های گذشته، تعدادی از شهروندان ایرانی به علت مشارکت در قاچاق مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در فرودگاه‌های کشورهای جنوب شرق آسیا بازداشت شده‌اند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: کمیته دانش‌جویی دفاع از زندانیان سیاسی

بر اساس گزارش‌های دریافتی از زندان رجایی‌شهر کرج (گوهردشت) اسامی کلیه زند‌انیان سیاسی منتقل شده به بند ویژه امنیتی فاش شد. مسوولان این زندان با انتقال بیش از 60 زندانی سیاسی این زندان به سالن 12 بند 4، درصدد فشار مضاعف بر این دسته از زندانیان و هم‌چنین اعمال محدودیت‌های بیش‌تر بر ایشان هستند.

به گزارش کمیته دانش‌جویی دفاع از زندانیان سیاسی، در پی انتقال توام با تهدید زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج به سالن 12 بند 4، مسوولان این زندان ضمن بازرسی و تفتیش و هم‌چنین توقیف برخی از اموال شخصی این زندانیان اعم از رادیو، دست نوشته‌ها و خاطرات و نامه‌های شخصی، به دستور وزارت اطلاعات و با هم‌راهی دادستانی اقدام به قطع تمامی ملاقات‌ها و خطوط ارتباطی تلفنی زندانیان با بیرون از زندان و هم‌چنین اعمال محدودیت‌هایی از قبیل دست‌رسی دشوار به بهداری و محدودیت خروج و تردد در سالن محل نگهداری زندانیان نموده‌اند.

اسامی 62 زندانی سیاسی حاضر در سالن 12 بند 4 زندان رجایی‌شهر کرج (گوهردشت) به قرار زیر است:

ابراهیم حسین‌پور، احمد زیدآبادی، ارژنگ داوودی، اسماعیل قردویی میلان، افشین بایمانی، افشین یاوری، بهروز توکلی، بهروز جاوید‌طهرانی، جعفر اقدامی، جمال‌الدین خانجانی، جمال فریمانی، جمشید صادق‌الحسینی، حسن خدابندی، حسن طفاح، حسین شهریاری، حشمت‌اله طبرزدی، خالد حردانی، خالد فریدونی، داوود سلیمانی، رسول بداغی، رسول ماهموت، رضا جوشن، رضا رفیعی، رضا شریفی بوکانی، زانیار مرادی، سعید تیزفهم، سعید رضایی، سعید ماسوری، سیف‌اله سه‌گانی، شهرام پورمنصوری، شیرمحمد رضایی، صالح کهندل، عباس اسفندیاری، عباس رادفر، عفیف تعیمی، علی عجمی، علیرضا کرمی خیرآبادی، عمر فقیه‌پور، عیسی سحرخیز، غلامرضا غلامحسینی، فرزاد مددزاده، کریم پورصمدی، کریم معروف عزیز، کیوان صمیمی، لقمان مرادی، اله‌وردی روحی، ماشا‌اله حائری، محسن دکمه‌چی، محمد جوکار، محمد مهدی، محمد نظری، محمدعلی منصوری، محید توکلی، مسعود باستانی، مصطفی اسکندری، منصور اسانلو، منصور رادپور، مهدی محمودیان، مهدی مصطفوی، میثاق یزدان‌نژاد، ناصح یوسفی و هود یازرلو.

دست‌رسی دشوار به بهداری، سیستم گرمایشی نامناسب، شرایط بهداشتی اسف‌بار زندان رجایی‌شهر، تغذیه نامناسب زندانیان و هم‌چنین محدودیت‌های سخت اعمال شده بر زندانیان سیاسی رجایی‌شهر در حالی است که بسیاری از این زندانیان، از جمله منصور اسانلو، عیسا سحرخیز، داوود سلیمانی، خالد حردانی، حسین شهریاری، حسن طفاح و رضا شریفی بوکانی به علت فشارهای روحی و جسمی وارده و هم‌چنین عدم دست‌رسی مناسب به خدمات درمانی و پزشکی مناسب دچار بیماری‌های گوناگون جسمی گشته‌اند

سالن 12 بند 4 زندان زندان رجایی شهر که پیش از این محل نگه‌داری نوجوانان بزه‌کار بوده و به تازگی توسط مسوولان این زندان جهت اسکان زندانیان سیاسی در نظر گرفته شده فاقد امکانات اولیه و ضروری مورد نیاز زندانیان است که از آن جمله می‌توان به غیرقابل استفاده بودن سرویس‌های بهداشتی، سیستم روشنایی نامناسب و… اشاره نمود که این مسئله برخلاف نص صریح آیین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور که مسوولان زندان را مکلف به پیش‌بینی و اقدام به موقع و لازم در تهیه و تدارک نیازهای ضروری زندانیان می‌نماید، می‌باشد.

دست‌رسی دشوار به بهداری، سیستم گرمایشی نامناسب، شرایط بهداشتی اسف‌بار زندان رجایی‌شهر، تغذیه نامناسب زندانیان و هم‌چنین محدودیت‌های سخت اعمال شده بر زندانیان سیاسی رجایی‌شهر در حالی است که بسیاری از این زندانیان، از جمله منصور اسانلو، عیسا سحرخیز، داوود سلیمانی، خالد حردانی، حسین شهریاری، حسن طفاح و رضا شریفی بوکانی به علت فشارهای روحی و جسمی وارده و هم‌چنین عدم دست‌رسی مناسب به خدمات درمانی و پزشکی مناسب دچار بیماری‌های گوناگون جسمی گشته‌اند.

زندان رجایی‌شهر کرج معروف به قتلگاه و تبعیدگاه زندانیان سیاسی می‌باشد که به علت شرایط نامناسب بهداشتی، ضرب و شتم سازمان یافته زندانیان سیاسی، محدودیت ملاقات‌های حضوری و عدم ارایه حداقل خدمات درمانی و … توسط مسوولان این زندان و با هماهنگی دست‌گاه قضایی و مقامات امنیتی، از آن برای تحت فشار گذاردن و حتا حذف فیزیکی زندانیان سیاسی استفاده می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته