-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 01/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کامران ملکی در چهارمين جشن منتقدان سينمائی:
1389/11/10

مشاور رسانه‌ای و ارتباطات مدیر عامل خانه سینما در چهارمین جشن منتقدان سینمائی گفت: «آن‌ها که باید از سینماگران حمایت کنند، بيشتر به دنبال عكس‌گرفتن با آن‌ها هستند.»

کامران ملکی که برای اهداء جوایز بر روی سن حاضر شده بود، در ادامه تاکید کرد: «مدیران ناکام نمی‌توانند سینما را با «نوعی نگاه» محدود کنند چون سينماگر خوب، فيلم خوب مي‌سازد و متاسفانه بعضي مسوولان، هنرمندان را فقط براي تزيين جشنواره‌هایشان می‌خواهند.»

در این مراسم که جمعه 8 بهمن‌ماه در فرهنگسرای ارسباران (هنر) برگزار میشد، محمود گبرلو، مهرزاد دانش، حسين گيتي، علي علايي، امير قادري، حميد گرشاسبي و خسرو نقيبي به عنوان داوران این انجمن، نامزدها را در 10 رشته از ميان فيلم‌هاي شرکت‌کننده انتخاب کردند.

انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران در چهارمین دوره برگزاری خود، جايزه بهترين بازيگر نقش اصلي زن و مرد را به ترتیب به نگار جواهريان براي بازي درفيلم «طلا ومس» و شهاب حسيني براي بازي درفيلم «پرسه در مه» اهداء شد.

بر پایه این گزارش حميد فرخ‌نژاد تنديس انجمن و جايزه ويژه هيات داوران با عنوان «چهره موفق بازيگري» را به دليل از سر گذراندن يک سال موفق با تجارب متنوع، از آن خود کرد.

آقای فرخ‌نژاد در هنگام دریافت جایزه خود با بیان اینکه «بنويسيد بالاخره جايزه گرفتم»، گفت: «خوشحالم که اين جايزه را از اصغر فرهادي مي‌گيرم و اين كار مرا سخت‌تر مي‌كند.»

داوران انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران همچنین جايزه بهترين فيلم را به «كيفر» اختصاص داد؛ این فیلم به تهیه کنندگی سعید سعدی در بخش‌های دیگر نیز نامزد دریافت جایزه شده بود.

گفتنی‌ست هیئت داوران این جشن در بخش نقد تلویزیونی کسی را معرفی نکرد.

این انجمن جايزه بهترين وبلاگ سينمايي خود را به دلیل تناسب پست‌ها با وقايع روز سينما، حجم وادبيات مناسب با رسانه وبلاگ، تداوم و كوتاهي زمان‌ به روز رساني، قوت و جذابيت نثر واستفاده مناسب از صوت و تصوير به بهمن عبداللهي براي وبلاگ «دونده» اهداء کرد.

این مراسم در شرایطی برگزار شد که به گفته سخنگوی این جشن، «قرار بود این مراسم در خرداد ماه برگزار شود اما به دلیل اینکه مسائل مالی آن به خانه سینما، مربوط می‌شود و خود این نهاد هم در بحران مالی شدیدی قراردارد، به اجبار زمان برگزاری این جشن به اواسط مرداد تغییر داده شد.»

منبع: ایسنا (+,+)


 


دادستان تهران خبر داد:
1389/11/10

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، می گوید برای دو نفر به اتهام راه اندازی سایت هایی که او آنها را «مستهجن» خواند، حکم اعدام صادر و برای رای نهایی به دیوان کشور فرستاده شده است.

جعفری دولت آبادی که عصر امروز و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت جزئیات بیشتری در این باره فاش نکرد.

دادستان تهران همچنین گفت که ‌هفت نفر در رابطه با «فعاليت هاي ضد اديان» به دادگاه انقلاب معرفي شدند كه به پرونده آنان رسيدگي خواهد شد.

وي افزود: «ما نام اين فعاليت ها را شيطان پرستي نمي گذاريم زيرا اين افراد به فعاليت ضد ديني مشغول بوده اند.»

جعفری دولت آبادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پرونده زهرا بهرامی، متهمی که اخیرا حکم اعدامش اجرا شد گفت «اينكه (زهرا بهرامی) در روز عاشورا دستگير شده است مغايرتي با داشتن مواد مخدر ندارد و وي اتهام ديگري نيز داشت اما چون در بازرسي از منزل وي، كوكائين كشف شد، قاضي براي وي، حكم اعدام صادر كرد.»

منبع: تابناک

 


 


1389/11/10

آلودگی ناشی از نشت فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به بستر رودخانه گرگر که از سازه‌های آبی شوشتر می‌گذرد، مرغابی‌های رها شده در این رودخانه را به کام مرگ برده است.

به گفته یک فعال محیط زیست و میراث فرهنگی در خوزستان روز سیزده آبان ماه امسال دوستداران میراث فرهنگی با هزینه شخصی خود نزدیک به صد مرغابی را در این رودخانه رها کردند تا جلوه‌ای از زیبایی گونه‌های جانوری در رودخانه کنار آسیاب‌ها و سازه‌های آبی تازه به ثبت رسیده شوشتر را به نمایش بگذارند ولی به دلیل شدت آلودگی آب رودخانه گرگر مرغابی‌ها یکی پس از دیگری در حال تلف شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه آب تونل‌های سازه کم شده و در طول دو ماه مرغابی‌ها از بین رفته‌اند گفت: «دامپزشکی علت مرگ مرغابی‌ها را فاضلاب آلوده و مشکلات ناشی از سموم کشاورزی و فاضلاب‌های شهری عنوان کرده است».

به نظر می‌رسید با ثبت سازه‌های آبی شوشتر در فهرست آثار جهانی باید مراقبت‌های لازم از این بنای تاریخی به عمل بیاید اما به گفته کارشناسان، فاضلاب ترکیبی در آب رودخانه‌های جاری در بستر سازه‌های تاریخی شوشتر این بنای عظیم معماری را دچار فرسودگی شدید کرده و با مرگ گونه‌های جانوری می‌توان به شدت آلودگی و اسیدهای منتشره در آب آلوده پی برد.

رودخانه گَرگَر، بزرگ‌ترین رودخانه دست‌کند جهان و شاخه‌ای مصنوعی از رودخانه کارون است در ابتدای شهر شوشتر توسط بند میزان جدا شده و در منطقه بند قیر جنوب شوشتر به شاخه اصلی باز می‌گردد.

در زیر شهر کهن شوشتر با ساخت شبکه‌های زیرزمینی یکی از هوشمندانه‌ترین اشکال معماری شهری آبی ایجاد شده بود و سازه‌های آبی شوشتر حدود یک ماه پیش در سی و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر سویل اسپانیا بدون هیچ مخالفتی از سوی اعضا به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در اجلاس میراث جهانی به ثبت رسید.

مجموعه آسیاب‌های شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسیاب، پل و شبکه‌ای زیرزمینی است که بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می‌رود.

 منبع: مهر


 


گزارش وزیر راه:
1389/11/10

وزارت راه در گزارشی در مورد سانحه هوائی ارومیه مدعی شده که «هواپیما از نظر فنی در شرایط خوبی بوده ، همچنین شرایط برای فرود نیز مهیا بوده که در نهایت با تصمیم خلبان مبنی بر بازگشت به تهران، به سقوط منجر شده است»؛ وزیر راه همچنین اعلام کرده که «در زمان سقوط این هواپیما نزدیک به 80 نفر از مسافران زنده بوده‌اند که در نهایت 27 نفر جان سالم به در می‌برند.»

این گزارش اوایل هفته جاری برای ارائه به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سوی حمید بهبهانی، وزیر راه دولت احمدی نژاد به مجلس ارائه شده است.

وزارت راه در شرایطی از «سلامت هواپیما برای پرواز و محیا بودن شرایط فرود» خبر داده که این سانحه هوائی دست کم 70 نفر کشته و 32 نفر زخمی در بر داشته است.

در همین زمینه، نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس با بیان اینکه «علل اصلی واقعه هنوز مبهم است»، گفته که فرودگاه مورد نظر به دستگاه ‌ای ‌ال ‌اس که «مجهزترین سیستم ناوبری»ست، مجهز بوده و برای فرود مشکلی گزارش نشده، با این حال «هنوز علت تصمیم خلبان برای بازگشت روشن نیست.»

علی اکبر اولیا در ادامه افزوده است: «در زمان سقوط هواپیما و در حضور خود آقای وزیر راه و ترابری، 80-70 نفر از مسافران زنده بوده‌اند، اما در نهایت 27 نفر نجات پیدا کرده و فعلاً زنده مانده‌اند که به همین جهت، نحوه ارائه خدمات درمانی و اورژانسی هم مورد سؤال قرار دارد.»

این نماینده اصلاح طلب مجلس دلایلی همچون «تحریم‌ها» و «بی‌ثباتی در مجموعه مدیریتی» که از سوی مسئولین مطرح می‌شود را کافی ندانست و گفت: «به نظرم اشکالات عمده‌تری مطرح است و سؤالات بسیاری باقی مانده که برای پاسخ گفتن به آن‌ها، باید منتظر بازخوانی جعبه سیاه باشیم.»

وی در پایان نیز خاطرنشان ساخت که «تعداد کشته‌شدگان در سیستم حمل و نقل زمینی به مراتب بیشتر است و نظارت مجلس بر این قبیل وقایع می‌تواند از طریق اقداماتی چون همین دعوت از وزیر برای ارائه توضیحات یا طرح سؤال به طور جدی‌تر و گزارش‌های تحقیق و تفحص‌گونه از مراجع ذی‌صلاح مستقل اعمال شود.»

منبع: تابناک

پیشینه:

سقوط هواپیما در ارومیه

جعبه سیاه هواپیمای ایران ایر پیدا شد؛ شمار تلفات به ۷۷ نفر رسید

آخرین گزارش‌ها از سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه؛ 70 کشته و 32 زخمی


 


1389/11/10

در ادامه برخوردها با فعالین دانشگاه قزوین، ۴ فعال دانشجویی و ۲ استاد این دانشگاه، در مجموع به ۱۸ سال حبس تعلیقی و جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده‌اند.

محاکمه این افراد در امرداد ماه امسال در شعبه ۱۰۳دادگاه قزوین به صورت «دسته جمعی» و به اتهام «اخلال در نظم عمومی، از طریق برگزاری و شرکت در تجمعات و راه پیمایی های اعتراضی در خرداد ماه سال ۸۸ و توهین به مسئولین» صورت گرفته بود که به تازگی احکام آن صادر شده و به شرح زیر است:

پیام حیدر قزوینی، دبیر یک دوره‌ی تشکل اصلاح طلب این دانشگاه و مسئول شاخه دانشجویی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در استان قزوین، به سه سال حبس تعلیقی و جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده است.

-فرهاد فتحی، دبیر یک دوره تشکل اصلاح طلب این دانشگاه که پیش از این به ۲ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود،، به سه سال حبس تعلیقی و جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده است.

سعید سکاکیان، عضو یک دوره‌ی شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب این دانشگاه که او نیز پیش از این به ۲ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود، به سه سال حبس تعلیقی و جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده است.

سجاد عالی، دیگر دانشجوی این دانشگاه که او نیز به سه سال حبس تعلیقی و جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده است.

همچنین دو تن از اساتید این دانشگاه به نام‌های دکتر حسن رئیسیان و دکتر فرهاد درویشی نیز هر یک به سه سال حبس تعلیقی و جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده‌اند.

در متن حکم صادره به جز استناد به کیفر خواست صادره و گزارشات و تحقیقات اداره کل اطلاعات استان قزوین و مرجع انتظامی، به اظهارات سرپرست دانشگاه بین‌المللی قزوین (آل‌بویه)، مسئول کمیته انضباطی (حسینی و بیات) و مسئول حراست دانشگاه (سرداغی و علوی) نیز استناد شده است.

پیش از این نیز نزدیک به ۲۰تن از فعالین دانشجویی دانشگاه بین‌المللی قزوین با احکام اخراج و تعلیق، از تحصیل محروم شده بودند.

منبع: دانشجونیوز
 


 


1389/11/10

نماینده شیراز از امضای بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای سوال از رئیس دولت خبر داد و گفت: «تخلفات بی‌شمار دولت از قانون و پرداختن به حواشی مختلف، مدیریت کشور را به سمت روزهای بحرانی پیش می‌برد».

احمدرضا دستغیب افزود: «متأسفانه بی‌اعتنایی‌های مکرر دولت به اجرای قوانین مصوب و مصرح مجلس و نامه‌نگاری‌های ناموجه و بی‌دلیل رئیس جمهور، زمینه را برای بروز بحران‌های سیاسی و اجتماعی فراهم می‌کند».

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دستغیب همچنین با اشاره به اینکه مجلس باید از حق قانونی خود برای سوال از احمدی‌نژاد استفاده کند، گفت: «امیدوارم قانون‌گرایی و لزوم توجه به رعایت بی‌کم و کاست قانون، فدای رابطه‌ها و برخی مصلحت اندیشی‌ها نشود و هیأت‌رئیسه مجلس نیز با درایت، از رئیس جمهور درباره تخلفات متعدد قوه مجریه، توضیح بخواهد».

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت دهم با تعلل‌ها و تأخیرهای پی‌در‌پی در اجرای قوانین، از جمله تأخیر در ارائه برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۳۹۰، در مقام یک آسیب‌زننده به مدیریت کشور عمل کرده است، گفت: «سکوت مجلس در قبال قانون گریزی‌های دولت، بیش از این جایز نیست و باید در شرایط حساس کنونی، آرامش و تدبیر را به مدیریت کشور بازگرداند».

منبع: خانه ملت
 


 


1389/11/10

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام كرده قرار است حسن عباسی در‌ بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر یکی از هفت داور بخش مسابقه سینمای ایران باشد.

اعلام نام حسن عباسی که خود را کسینجر جهان اسلام می‌داند، در فهرست داوران مسابقه سینمای ایران از نادرترین انفاقات جشنواره بیست‌ونهم محسوب می‌شود.

به گزارش فردا عباسی در حالی داور جشنواره شده که «پیداکردن رزومه‌ای سینمایی برای او هر خبرنگاری را به سختی می‌اندازد.» او از چهره‌های حاشیه‌ساز سینمای ایران طی یکسال گذشته بوده‌است.

حسن عباسی در راستای ورود به حوزه تخصصی سینما اقدام به تحلیل برخی تولیدات سینمای ایران کرد که بارزترین این تحلیل‌ها درباره فیلم «درباره الی...» بود. عباسی در این تحلیل گفت به نظر من «الی» در عنوان فیلم مخفف «اسلام لیبرال» است. او پیش از این برخی سریال های آمریکایی را در تلویزیون ایران تحلیل کرده بود.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 16 تا 26 بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، ابوالقاسم طالبی، علی معلم، جهانگیر الماسی، جابر قاسمعلی، مجید انتظامی و اسدالله نیك‌نژاد از دیگر داوران بخش مسابقه سینمای ایران خواهند بود.

منبع: آینده و فردا


 


1389/11/9

آینده نیوز

در حالی كه هنوز از انگیزه ها، ابعاد و فرجام اعتراضات یك ماه اخیر در كشورهای عربی اطلاع و تحلیل دقیقی وجود ندارد، شتابزدگی و عملكرد ناشیانه رسانه های دولتی و برخی مسوولان در حمایت از این اعتراضات می تواند پیامدهای سنگینی برای منافع ملی و حتی معترضان این كشورها به همراه بیاورد.

به گزارش سرویس بین الملل "آینده"، بخش مهمی از اعتراضات در این كشورها ماهیتی ایدئولوژیك دارد و از سوی اسلامگرایان اعم از معتدل و تندرو یا بنیادگرایان مذهبی دنبال می شود.

واقعیت این است كه موقعیت ایران در جوامع عربی موضوعی پیچیده است؛ از یكسو با توجه به مخالفت جمهوری اسلامی با آمریكا و اسرائیل، نیروهای انقلابی این كشورها در این موضوع با ایران نزدیك هستند، اما به دلیل آنكه این گروهها عمدتا از تمایلات پان عربیستی وسلفی برخوردارند، نظر مساعدی نسبت به ایران نداشته و بعضا در اقدامات تروریستی علیه شیعیان نیز نقش ایفا كرده‌اند.

به نظر می رسد این اعتراضات ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد، از یك سو ماهیت اعتراضات در تونس كمتر اقتصادی و عمدتا سیاسی بود كه با بهانه اقتصادی آغاز شد، اما در مصر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اعتراضات چند لایه راشكل داده‌اند.

از سوی دیگر نقش ایران در جوامع عربی چندان جدی نیست، مقایسه نقش ایران و آمریكا با یكدیگر كاملا بی اساس به نظر می رسد، ایالات متحده به دلیل كمكهای سنگین مالی مداوم به مصر در دهه‌های اخیر و همچنین نفوذ در ارتش این كشور، نقشی اثرگذار در موفقیت یا شكست اعتراضات دارد. اما ایران نه در جامعه مصر و معترضان نقشی تعیین كننده دارد و نه با حكومت مصر ارتباطی موثر دارد. از این رو موضعگیری‌های ایران بیش از آنكه اثری مستقیم بر ماجرا داشته باشد، در مصر می تواند به عنوان سوژه مورد استفاده طرفین قرار گیرد.

در این شرایط به نظر می رسد موضعگیری‌های آشكار رسانه های دولتی و برخی مسوولان در قبال این تحولات، بیشتر پیامدهای منفی برای منافع ملی ایران و معترضان مصری به همراه داشته باشد.

از یك سو دولتهای مستبد و دیكتاتوری این جوامع می توانند با استناد به حمایت ایران از اعتراضات، معترضان را متهم به وابستگی به بیگانه و حكومت شیعی كرده و از ظرفیتهای مذهبی و تعصبات سلفی جهت مقابله با اعتراضات استفاده كنند و اجازه همراهی علمای مذهبی این جوامع  كه به صورت سنتی موضع منفی نسبت به ایران را دارند، با اعتراضات بدهند و از سوی دیگر كشورهای غربی بویژه آمریكا و اروپا را كه به دلیل قدرت سیاسی و اقتصادی بالای خود اثرگذاری بیشتری در مسایل داخلی كشورهای عربی دارند و كاهش حمایتهای آنان از حكومتهای دیكتاتوری می تواند زمینه سقوط این حكومتها را فراهم سازد، به دلیل ورود ایران و مشكلات موجود میان غرب و ایران از همراهی با معترضان بپرهیزند.

موضوع دیگر فرجام اعتراضات است، اگرچه به صورت طبیعی تداوم حكومت دیكتاتورهای عرب برای افكار عمومی خوشایند نیست، اما نامشخص بودن فرجام این حكومتها می تواند تردیدهای جدی را در حمایت از معترضان ایجاد كند.

تجربه افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این كشور كه با استفاده از بنیادگرایی مذهبی و تحریك تمایلات سلفی اقدام به قتل عام دهها هزار شیعه و كشتار دیپلماتهای ایرانی كردند، نشان می دهد سرنگونی یك دیكتاتور سكولار شبیه حاكمان فعلی مصر، یمن، اردن و... نمی تواندلزوما به نفع ایران باشد. چرا كه ممكن است تمایلات و گرایشهای رژیم جایگزین (به عنوان نمونه اگر بنیادگرای سلفی یا لیبرال غربی شود) هزینه هایی به كشور تحمیل نماید.

ابهام دیگر مربوط به سرنوشت اعتراضات است، در صورتی كه این اعتراضات به نتیجه نرسد و رژیم های مستبد موفق به حفظ حاكمیت شوند، حمایتهای بی نتیجه فعلی می تواند در آینده پیامدهای منفی را برای كشور به همراه بیاورد. بنابراین در این شرایط احتیاط و پرهیز از موضعگیری نسبت به این وقایع و در عین حال خبررسانی حرفه ای، مناسبترین گزینه ممكن است.

تلاش برای برقراری و گسترش روابط با دیكتاتورهای سكولار اردن، یمن، تونس و مصر و دعوت از برخی از این چهره ها برای سفر به كشور در سالهای اخیر، در حالی كه این كشورها به دلایل متعدد نقش مهمی در سیاست خارجی ما نمی توانند ایفا كنند، به همان اندازه اشتباه است كه  حمایت شتابزده از اعتراضات داخلی و انقلاب نرم در حال وقوع در این كشورها.

در شرایط فعلی بسنده كردن به اطلاع رسانی صرف و ارائه تحلیلهای عمیق و دقیق از ریشه های واقعی اعتراضات و ابعاد نارضایتی عمومی در این كشورها و پرهیز از دستكاری اطلاعات و تحلیلها می تواند هم عطش افكار عمومی داخل را برای شناخت این اعتراضات ارضا كند و هم از بروز پیامدهای منفی برای كشور جلوگیری نماید.

اكثر كشورهای جهان حتی دولتهای موثر اروپایی نیز با اطلاع رسانی سریع و گسترده شبكه های خبری خود نوعا از موضعگیری نسبت به تحولات داخلی این كشورها خودداری می كنند.

به نظر می رسد در این شرایط برخورد جهت دار رسانه ای و موضعگیریهای شتابزده مسوولان نه تنها كمكی به معترضان نخواهد كرد، بلكه  آثار منفی هم در این كشورها و هم برای سیاست خارجی ایران به همراه خواهد داشت.


 


1389/11/10

وب‌سایت جوان آنلاین گزارش داده که در یکی از روستاهای استان فارس فردی با «اغفال» خانواده ها با عنوان این مطلب که تنها راه بخت گشایی دختران دعا نویسی بر روی اندام آنها است، به این کار روی آورده است.

بر اساس این گزارش این شخص مدعی است با دعا نوشتن بر روی سینه و ران دختران بخت آنها باز می شود.

این گزارش می‌افزاید که این فرد حدود 70 سال سن دارد و از قدیم به دعا نویسی مشغول بوده و برخی خانواده ها به علت عدم آگاهی به وی مراجعه و او با خواندن صیغه محرمیت اقدام به دعا نویسی برای بدن دختران جوان می نمایند.

منبع: جوان
 


 


هادی خامنه ای:
1389/11/10

هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفته است هیچ کس نمی‌تواند بگوید اصلاح‌طلبان حق شرکت در انتخابات را دارند یا ندارند.

آقای خامنه‌ای که در دیدار با جمعی از اعضای جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام سخن می‌گفت، افزود «حقوق اساسی و آزادی‌های قانونی مردم را هیچ کس نمی‌تواند سلب کند.»

هادی خامنه‌ای این سخنان را در واکنش به موضع‌گیری اخیر برخی محافظه‌کاران درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات اعلام کرده است. اخیرا احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در واکنش به شروط انتخاباتی محمد خاتمی گفته بود: «اصلا نیازی به حضور این عده {اصلاح‌طلبان} در انتخابات نیست.»

به گفته هادی خامنه‌ای «اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای هستند که اکثریت جامعه را نمایندگی می‌کنند و این اکثریت نمی‌تواند نسبت به آنچه در جامعه ‌می‌گذرد، بی‌تفاوت باشد.»

دبیرکل نیروهای خط امام خاطر نشان کرد: البته هنوز زمان زیادی تا انتخابات باقی است و نمی‌توان موضع قطعی در مورد حضور و نحوه آن در انتخابات از هم اکنون اعلام کرد. باید منتظر ماند و شرایط را مورد بررسی قرار داد. از سوی دیگر تشکیلات ما عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و بایستی به آنچه در این شورا اتخاذ می‌شود عمل کنیم.

هادی خامنه‌ای در پایان گفت: فکر کردن به انتخابات، مشورت با دوستان و هم‌فکران و گفت‌وگو با سایر جریانات هیچ اشکالی ندارد، به هر حال انتخابات یک موضوع مهم و چند وجهی است که از جهات مختلف می‌توان به آن پرداخت. اما تصمیم نهایی را نمی‌توان از اکنون اتخاذ کرد.

محمد خاتمی اخیرا از آزادی زندانیان، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم آوردن ساز و کار برگزاری انتخابات سالم به عنوان شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات نام برده است.

منبع: کلمه

پیشینه:
احمد جنتی: نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست

 


 


کمیته مزد استان تهران اعلام کرد:
1389/11/10

کمیته مزد استان تهران اعلام کرد کارگرانی که در سال آینده در پایتخت، کمتر از یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان دستمزد دریافت کنند، زیر خط فقر زندگی خواهند کرد.

علی‌اکبر عیوضی رئیس کمیته مزد استان تهران گفت: «با در نظر گرفتن پنج قلم كالای اساسیِ بهداشت و درمان، خوراک، مسكن، حمل ‌ونقل و انرژی، دستمزدِ كمتر از یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان در تهران زیر خط فقر محسوب می‌شود.»

طبق تصمیم شورای عالی کار که بالاترین مرجع تعیین دستمزد کارگران در ایران به شمار می‌آید، حداقل دستمزد کارگران در سال جاری، ۳۰۳ هزار تومان بوده است.

اعلام خطر فقر سال‌هاست که در ایران متوقف شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی انتشار این دست از آمار‌ها را بی‌تاثیر می‌دانند.

منبع: آینده


 


1389/11/10

جمعی از دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در نامه‌ای سرگشاده به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، نسبت به برخورد مأمورین اداره اطلاعات اصفهان با مرتضی محجوبی از مشایخ این طریقت اعتراض کردند.

در این نامه با اشاره به این‌که «حقوق انسانی و اجتماعی دراویش گنابادی پایمال جماعتی متحجر و درویش ستیز شده» آمده است: «وقتی حریم قانون توسط مجریان آن شکسته می‌شود و قانون شکن دولتی مورد حمایت و همراهی دستگاه قضایی قرار می‌گیرد چه باید گفت.»

به نوشته این دراویش «امنیتی‌ها با حمله شبانه و دستگیری پیرمردی 70 ساله که از بیماری رنج می‌برد، ضمن هتاکی و فحاشی، در مقابل چشمان وی کتف فرزندش را شکسته و سپس این شیخ طریقت را با پای برهنه و کشان کشان به همراه فرزند و چهار درویش دیگر به زندان انتقال داده و بعد از اجتماع دراویش، آنها را آزاد می‌کنند. معلوم نشد، چرا بازداشت کردند و چرا آزاد.»

در این نامه آمده است: «بزرگان و مشایخ طریقت گنابادی امروز برای مسافرت در وطن خود نیازمند روادید و اخذ اجازه از اداره اطلاعات هستند. با کدام مستند قانونی یک نهاد دولتی می‌تواند حق قانونی شهروندان کشور را به اختیار خویش محدود یا ملغی کند؟»

در ادامه این نامه به آقای لاریجانی هشدار داده شده است: «آیا تصور نمی‌کنید، امنیتی‌ها و مامورانی که حداقل ارزش‌های انسانی و موازین قانونی را رعایت نمی‌کنند و توهم توطئه، اساس تحلیل و نگرش آنهاست ... با یک چرخش سیاسی و توهمی دیگر در فردایی نه چندان دور، با مراجع تقلید و ای بسا با خود شما نیز رفتاری همین‌گونه خواهند داشت؟»

در ساعات پایانی روز یکشنبه 12 دی ماه ، ماموران اداره اطلاعات به منزل یکی از دراویش فولادشهر اصفهان، حمله کرده و با ضرب و شتم و استفاده از گاز فلفل، آقای محجوبی از مشایخ طریقت نعمت اللهی گنابادی به همراه فرزندش و چهار تن دیگر را دستگیر و پس از تجمع دراویش آنها را آزاد کردند.

در سال‌های اخیر فشارها بر دراویش گنابادی و به ویژه چهره‌های شاخص این طریقت افزایش یافته است.

منبع: وب‌سایت مجذوبان نور
 


 


1389/11/10

علی‌اکبر صالحی با 146 رای موافق در برابر 60 رای مخالف و 35 رای ممتنع به عنوان وزیر خارجه از مجلس رای اعتماد گرفت.

به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی که برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار شده بود، بعد از سخنان نمایندگان موافق و مخالف و اظهارات محمود احمدی‌نژاد در دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش، آقای صالحی توانست با کسب 146 رای از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در این جلسه 243 نماینده حضور داشتند. 60 نماینده نیز به وزیر پیشنهادی امور خارجه رای منفی دادند.

پس از برکناری منوچهر متکی از سوی احمدی‌نژاد، صالحی ابتدا به عنوان سرپرست این وزارتخانه و سپس به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.

وی پیش از این ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده داشت.

منبع: مهر و ایلنا


 


1389/11/10

سرتیپ حسین ظریف‌‌منش، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین، متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اعلام کرد که زمینه‌های تحول در علوم انسانی در دانشگاه امام حسین وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ظریف منش روز گذشته در مراسم افتتاحیه نخستین همایش «تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی» خبر داد که دانشگاه امام حسین «کاری جدی» برای ایجاد تحول در علوم انسانی را آغاز کرده است.

وی با با اشاره به «آسیب‌پذیری جدی انقلاب در مقابل موضوعی به نام علوم انسانی» افزود: «اگر ما می‌خواهیم این انقلاب همچنان با صلابت و دشمن شکن پیش برود باید در این علوم تحول ایجاد کنیم.»

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در این همایش انگیزه‌های تلاش برای بازنگری در علوم انسانی را «غیرسیاسی» دانست و افزود: «نباید توقع داشته باشیم که امروز و فردا جواب بگیریم.»

پس از اظهارات سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نگرانی از ترویج علوم غربی در دانشگاه‌های ایران، تلاش‌ها برای بازنگری در محتوای این دروس آغاز شده است.

حمیدرضا آیت‌ اللهی، رئیس «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» ایران نیز از «تمرکز جدی بخش‌های مسئول» در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی خبر داده است.

منبع: فارس و بی‌بی‌سی
پیشینه:

آغاز بازنگری در سرفصل‌های دوره کارشناسی و علوم انسانی


 


انجمن صنفی اماکن عرضه فرآورده‌های نفتی:
1389/11/10

انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور، در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس از وی خواست مانع از ورشکستگی بیشتر جایگاه‌های سوخت شود.

به گزارش امروز سایت کلمه، این انجمن صنفی در نامه خود خواستار برگزاری جلسه‌ای برای جلوگیری از ورشکستگی بیشتر و حل مشکلات مالی و اداری این انجمن شده است.

در این نامه آمده که اعضای هیات مدیره این انجمن خواهان تشکیل جلسه ویژه با حضور رئیس مجلس، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هستند.

در این نامه، انجمن صنفی جایگاه‌داران اعلام کرده که خواستار بررسی همه جانبه کارمزد قابل دریافتی به دلیل تحولات چند سال اخیر در بخش انرژی است.

این انجمن از برقراری کارت هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی مواد نفتی، هدفمند کردن یارانه‌ها، بالا رفتن هزینه اداره جایگاه‌ها، تاسیس بیش از حد مجاری عرضه جدید اعم از گاز CNG و بنزین و افت فروش به عنوان تحولات سال‌های اخیر یاد کرده است.

منبع: سایت کلمه


 


1389/11/10

وب‌سایت کلمه گزارش کرد که خبرگزاری انگلیسی-کانادایی رویترز در ایران فیلتر شده است.

رویترز یکی از مشهورترین و مهمترین منابع خبری در جهان به شمار می‌آید که اخبار ایران را به خوبی پوشش می‌دهد.

پیش از این نیز سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگر بین‌المللی مانند بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان در ایران فیلتر شده بودند.

در ایران بنا به گفته مقام‌های رسمی بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی فیلتر شده است.

فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌ها در ایران پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

منبع: کلمه


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته