-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

Latest News from Kaleme for 01/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



استاد امجد: اصل روحانیت دفاع از مردم است، اما این روزها انگار ما کاری نمی توانیم انجام دهیم و حتی پیش جوان ها زبان دفاع نداریم. ما باید بلندگوی حق طلبی باشیم اما دستمان بسته است.


 


رسانه های خبری از بازداشت ۳۳ نفر از اعضای خانواده دیکتاتور مخلوع فراری تونس به اتهام تلاش آنها برای خروج غیر قانونی از کشور خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، تلویزیون رسمی تونس اعلام کرد که ۳۳ نفر از اعضای خاندان “زین العابدین بن علی” رئیس جمهور متواری این کشور بازداشت شده اند.

بازداشت این افراد در حالی صورت گرفته که آنها سعی در خروج از تونس داشتند. در همین رابطه روز گذشته دادستانی تونس از تصمیم خود برای انجام تحقیقات درباره داراییهای بن علی و خانواده وی در داخل و خارج از کشور خبر داده بود.

این در حالی است که پیشتر روزنامه لوموند فرانسه از فرار “لیلی الطرابلسی” همسر بن علی با هزار و ۵۰۰ کیلیوگرم طلا از تونس خبر داده بود.

از سوی دیگر روز گذشته منابع خبری با اشاره به استعفای ۵ وزیر از دولت موقت و تازه تشکیل شده تونس از ادامه تظاهرات مردمی علیه هیئت حاکمه بازمانده از دوران “بن علی” خبر دادند.


 


احسان عبده تبریزی ،دانشجوی دکترای تاریخ همچنان در زندان اوین به سر می برد .

به گزارش کلمه، او از زندانیان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته است که بیش از یک سال است در زندان اوین به سر می برد، او چندی پیش در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد .

احسان عبده تبریزی دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه دورهام انگلستان به اتهام ارتباط با بیگانه به دو سال حبس، برای توهین به رهبری به دو سال حبس و به دلیل حضور در تجمع روز عاشورا به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

او سال گذشته وقتی برای تعطیلات کریسمس به دیدار خانواده اش آمد، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد و تاکنون بدون استفاده از حق مرخصی در زندان به سر می برد .

حسین عبده تبریزی،دبیر کل سابق بورس تهران و مدیر مسوول روزنامه توقیف شده سرمایه چندی پیش ضمن تاکید بر بی گناهی فرزندش در گفتگو با رسانه ها گفته بود :«احسان یک فرد سیاسی نیست و تنها یک محقق تاریخ است و یک سال است که در زندان به سر می برد و فکر نمی کنم کسی در دستگاه قضایی این حکم را قبول داشته باشد.»

هنوز نتیجه دادگاه تجدید نظر احسان عبده تبریزی مشخص نشده است .مادر احسان بیمار است و برای انجام معالجاتش در بیمارستان بستری شده است . به گفته ی نزدیکان وی، بازداشت تنها فرزند این خانواده بیماری «ام . اس» مادر احسان را تشدید کرده است .

حسین عبده تبریزی پدر این دانشجو یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد و دبیرکل اسبق بورس تهران بوده است. وی بارها با نقدهای اقتصادی در روزنامه سرمایه، واکنش های دولتیان را برانگیخته بود. او از جمله ۷۰ اقتصاددانی بود که در نامه هایی سرگشاده، رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند..


 


مدیر کل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ده احزاب فعالیت بنیاد باران را که توسط محمد خاتمی اداره می‌شود، “غیرقانونی” اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمود عباس‌زاده مشکینی، گفت: “بنیاد باران از مرحله طرح درخواست و عنوان مجموعه شرایط قانونی برای بررسی و صدور مجوز و غیره و طی کردن یک مسیر طبیعی و قانونی مرسوم برخوردار نیست که این برخلاف شعار قانون‌گرایی است.”

عباس‌زاده گفت: “در تاریخ ۹ مرداد ۸۴ پروانه فعالیت این مجموعه بدون رعایت هیچ کدام از ضوابط تصویب شده و آیین‌نامه مذکور با امضای وزیر کشور وقت صادر می‌شود.”


 


سعید متین پور نویسنده، روزنامه نگار و فعال مدنی آذربایجان و حقوق بشر نزدیک به دو سال است که بدون استفاده ازحق مرخصی در زندان اوین به سر می برد و همچنان با مرخصی وی مخالفت می شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، این زندانی ۳۵ ساله و متولد شهر زنجان است . وضعیت جسمی این روزنامه نگار نامناسب است و با وجود گواهی پزشکان همچنان مسوولان زندان از دادن مرخصی درمانی به او خودداری می کنند .

متین پور که فارغ‌التحصیل فلسفه از دانشگاه تهران است این روزها دچار کمر درد شدید است. در مدت بازداشتش نیز به عفونت ریه مبتلا شده بود که به علت عدم مداوا در زندان تبدیل به بیماری مزمن و حاد شده است .

خانواده متین پور با اینکه هر بار برای ملاقات با وی از شهر زنجان به تهران می ایند اما با این همه هرگز تقاضای انتقال او به زندان زنجان را نداده اند، چرا که به عقیده آنها وقتی وضعیت زندان اوین تا تا این حد نامناسب است دیگر زندانها به ویژه زندانهای شهرستانها حتما شرایط نامناسب تری هم دارند .

سعید متین پور پیش از انتخابات سال گذشته دستگیر و به مدت نه ماه تحت بازجویی قرار گرفت . او چند ماهی را با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیونی در آزادی موقت گذراند اما همزمان با شروع اعتراضات پس از انتخابات دوباره به زندان اوین منتقل شد .


 


آیت‌الله جوادی آملی گفت: عالم عادل به خاطر بهره‌مندی از عقل نظری و عقل عملی، نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، این استاد برجسته حوزه امروز در درس اخلاق خود که با حضور جمعی از استادان دانشگاه و طلاب و دانشجویان برگزار شد، با اشاره به اربعین سید و سالار شهیدان اظهار داشت: امیدورایم در عزای آن بزرگواران کاری کنیم که استحقاق اجر را داشته باشیم و خدای سبحان اجر عظیم به ما عطا کند و توفیقی داشته باشیم که خون بهای امام حسین علیه السلام را بگیریم

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله اخلاق اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در درون ما بدنی به وسیله عقاید و اخلاق ساخته می شود که وقتی ما مردیم با آن بدن در صحنه قیامت محشور می‌شویم.

ایشان با بیان اینکه خُلق یک حقیقت خارجی است، تصریح کرد: ما تا خود و عقاید و اوصاف خودمان را نشناسیم و پیوند بین عقیده و وصف، عقیده و معتقد، وصف و موصوف و… را ارزیابی نکنیم از نظر علمی در کارمان موفق نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه همان گونه که در محدوده بدن چهار گروه وجود دارد، در محدوده جان هم گروه‌های چهارگانه‌ای وجود دارد، به تشریح این گروه‌ها پرداخت و افزود: در محدوده بدن، برخی از نیروهای ما عهده‌دار ادارک (مثل چشم و گوش و…) و برخی عهده‌دار تحریک(دست و پا و…) هستند؛ برخی‌ها مجاری ادارکی قوی و مجاری تحریکی سالمی دارند که اگر خطری را دیدند فورا از صحنه فرار می‌کنند.

ایشان با تشریح وضعیت گروه‌های دیگر اظهار داشت: دسته دیگر کسانی هستند که مجاری تحریکی قوی، اما مجاری ادارکی ضعیفی دارند، یعنی خطرها را نه می‌بینند و نه می‌شنوند، اما دسته چهارم از ناحیه مجاری ادارکی و تحریکی ضعیف هستند، یعنی نه می‌بینند، نه می‌شنوند و نه دست و پا دارند.

این مفسر بزرگ قرآن کریم همچنین با تقسیم بندی عقل به نظری و عملی ابراز داشت: عقل نظری متولی اندیشه است و مطالب را خوب درک و ارزیابی می‌کند ولی عقل عملی متولی اراده و عمل و عزم است.

ایشان افزود: برخی افراد دارای عقل نظری و عملی قوی‌ای هستند، بنابراین مطالب را خوب می‌فهمند و وقتی فهمیدند به خوبی عمل می‌کنند که این افراد عالم عادل هستند.

وی گفت: برخی افراد نیز خوب می‌فهمند و تحقیق می‌کنند اما به درستی عمل نمی‌کنند، برای اینکه عقل عملی در مصاف شهوت و غضب اسیر شده و دست و پای او بسته شده است. نمی‌شود به این عالم فاسق گفت که چرا معصیت می‌کنی بلکه باید به او گفت که چرا در صحنه جنگ با نفس پیروز نشدی و دست و پایت را آزاد نکردی.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: گروهی هستند که دست و پایشان خیلی قوی است مثل مقدس‌های کم درک، که اندیشه آنها ضعیف است. گروهی هستند که هر دو قسمت عقل عملی و عقل نظری در آنها ضعیف است که نه می‌فهمد و نه می‌تواند عمل کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: ما تا این گروه‌های چهارگانه را نشناسیم و بیماری آنها را ارزیابی نکنیم خود را برا قرآن که شفابخش است عرضه نکنیم و درمان نیابیم خُلقی نخواهیم داشت، وقتی خُلق نداشته باشیم خلیفه الله نیستیم و اگر خلیفه الله نبودیم «انی جائل فی الارض خلیفه» شامل حال ما نمی‌شود و وقتی این گونه شد «لقد کرمنا بی آدم» شامل حال ما نمی‌شود. برای اینکه انسان ذاتا کریم نیست و تکریم آدم به لحاظ خلافت اوست.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اخلاق با ابدیت ما سروکار دارد اظهار داشت: چون این مسائل ارزیابی نشد، انسان به بیراهه و سراغ چیزی می‌رود که نه تنها برای آینده او سودی ندارد بلکه نسبت به حال او هم زیانبار است.


 


پدر شهید محسن روح الامینی گفت: انتظار می رفت دولت به احترام خون کشته شدگان جنایت کهریزک از دادن پست به مرتضوی خودداری کند و واگذاری مسئولیت مهم دولتی به مرتضوی در واقع بی احترامی به خون کشته شدگان جنایت کهریزک بود.

عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از شهدای کهریزک، در گفت وگو با روزنامه خراسان با بیان این مطلب افزود: انتظار نداشتیم که قبل از رسیدگی به اتهام های مرتضوی در دادگاه و با توجه به تعلیق قضایی، وی در یک مسئولیت مهم قوه مجریه به کار گرفته شود اما با وجود تعلیق قضایی، مخالفت قوه قضاییه و افکار عمومی، به این شخص در یک پست بالای دولتی مسئولیت داده شد.

وی افزود: از دولت انتظار می رفت که به احترام خون کشته شدگان در جنایت کهریزک و به احترام افکار عمومی از واگذاری مسئولیت مهم دولتی به مرتضوی خودداری کند و در واقع این اقدام دولت بی احترامی به خون کشته شدگان در جنایت کهریزک بود.

وی با اشاره به این که دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی به پرونده کهریزک است، گفت: در پیشگاه قانون همه باید حاضر شوند، در این مورد تفاوتی بین افراد وجود ندارد.

وی با بیان این که مهم ترین هدف ما اصلاح رویه هاست تا چنین ماجرایی برای دیگران تکرار نشود تاکید کرد: همین که دستگاه مسئول تقصیرش را پذیرفت نشان می دهد در بحث اصلاح رویه پیشرفت داریم، می دانید که یکی از پیشگامان بازجویی و معرفی مباشران نیروی انتظامی به سازمان قضایی نیروهای مسلح، بازرسی ناجا بود که همکاری اولیه باعث هوشیاری و اصلاح خیلی روندها در این تشکیلات شد.

به عقیده وی وقتی در قوه قضاییه به کسی قدرت قضایی داده می شود باید مسئولیت پذیری با پاسخگویی همراه باشد.

وی ادامه داد: پی گیری پرونده باعث شد افرادی که روزگاری در بالاترین سمت های قضایی مسئولیت داشتند تعلیق شوند و همین تعلیق شدن از مقام قضایی قابل تامل است، هر چند هنوز محاکمه صورت نگرفته است، ما مجدانه پی گیر محاکمه آمران هستیم ولی در نهایت حکم قانون را هرچه باشد می پذیریم چون نمی خواهیم ذره ای فراتر از قانون جلو برویم.

وی افزود: افرادی که حکم تعلیق را صادر کردند عضو دادگاه عالی انتظامی قضات هستند، دادگاهی که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات قضات در کشور است و در بررسی حادثه کهریزک برای اولین بار در تاریخ فعالیت قوه قضاییه قبل یا بعد از انقلاب بود که دادستان مرکز به عنوان بالاترین مقام قضایی دستگاه دادستانی تعلیق شد البته در گذشته شکایت های زیادی از این افراد شده بود اما تنها شکایتی که ادله محکم و مستدل داشت و منجر به حکم تعلیق مقام قضایی شد، این مورد بود.

وی گفت: اگر این ماجرا برای افراد دیگر نیز اتفاق می افتاد می توانستند در احقاق حقوق موفق شوند چون خیلی از ابعاد پرونده روشن است به عنوان مثال سوالی که مطرح کرده و پیگیری می کنیم این است که فرزندان ما را ۴ روز قبل از شهادت شان به بازداشتگاه برده بودند در صورتی که مقام معظم رهبری موافق بردن افراد به کهریزک نبودند و چند روز قبل از جنایت پیغام داده بودند که حتی اگر مکانی برای نگهداری بازداشت شدگان ندارید آنان را آزاد کنید اما آقایان به موقع اقدام نکردندکه مراجع مربوط، باید این مسئله را پی گیری کنند.


 


یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس با تاکید بر اینکه اگر همه قانون اساسی را به عنوان میثاق جدی مورد توجه قرار دهیم و در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم مشکلی پیش نخواهد آمد گفت: به غیر از شورای نگهبان که تنها مرجع تشخیص عدم مغایرت مصوبه مجلس با شرع و قانون اساسی است، هیچ کس نمی‌تواند تفسیر دیگری از قانون اساسی ارائه کند و به بهانه مغایرت با قانون اساسی از اجرای آن سرباز بزند.

سید حسین نقوی حسینی در گفت وگو با خانه ملت درباره نامه اخیر احمدی نژاد که به تک تک نمایندگان مجلس ارسال شده است گفت: پس از ارائه لایحه دولت یا طرح از سوی مجلس، نمایندگان مصوبه را تصویب می‌کنند و مصوبه مجلس برای تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس به شورای نگهبان ارسال می شود؛ اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس را مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص نداد، آن مصوبه، قانون محسوب شده و برای اجرا به دولت ابلاغ می شود، اما گر شورای نگهبان مصوبه مجلس یا موادی از آن مصوبه را مغایر شرع و قانون اساسی دانست برای اصلاح به مجلس بازگردانده می شود که در این صورت یا مجلس نظر شورای نگهبان را تامین می کند و مجددا برای تائید به شورای نگهبان ارسال می شود و یا مجلس بر نظر قبلی خود اصرار می کند و مصوبه قبلی خودش را تائید می کند.

نماینده ورامین ادامه داد: اگر برای بار دوم شورای نگهبان قانون یا موادی از قانون یا تبصره ای از مواد را مغایر شرع مقدس یا قانون اساسی تشخیص داد این مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع ارسال می‌شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع نهایی تائید نظر مجلس یا تائید نظر شورای نگهبان است و آنچه که مجمع تصویب می کند قانون است و برای اجرا ابلاغ خواهد شد. این نص صریح قانون اساسی است.

نقوی حسینی ادامه داد: یک نکته هم اینجا قابل ذکر است و آن اینکه مجمع که موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان را بررسی می کند، یا نظر مجلس را تائید می کند یا نظر شورای نگهبان را و نمی تواند یک طرح یا لایحه جدید را به تصویب برساند. این روال کار تقنینی در قانون جمهوی اسلامی است و اگر مغایر این باشد مخالف قانون اساسی و اگر مطابق با این باشد به عنوان قانون حساب می شود و باید اجرا شود.

وی در ادامه افزود: ما اگر به کلام امام (ره) درباره کسانی که قانون را نمی خواهند اجرا کنند رجوع کنیم، آن حضرت جملات سختی در این زمینه دارند. قانون باید اجرا شود. رئیس جمهور می‌تواند نظرش را بگوید. ایشان طبق قانون اساسی ناظر بر اجرای قانون اساسی است و می‌تواند نظرش را بدهد اما مصوبه مجلس باید اجرا شود.

نقوی حسینی اظهار داشت: اگر از نظر دولت اشکالی در قوانین مصوب مجلس یا مجمع وجود دارد باید با لایحه آن اشکال را رفع کند و نمایندگان هم بنا به وظیفه شان و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب که فرمودند مجلس برای دولت ریل گذاری کند، همه نوع کمکی به دولت می کنند اما کسی نمی تواند قانون را اجرا نکند، چون عدم اجرای قانون مشکلات زیادی را به وجود می آورد.


 


معاون آموزشی دانشگاه تهران اعلام کرد ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در برخی رشته ها در این دانشگاه «کاهش یافته یا اصلا به صفر رسیده است.»

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، سید مهدی قمصری در گفتگو با خبرگزاری مهر تعداد زیاد بازنشستگی اعضای هیئت علمی در یک گروه آموزشی را یکی از دلایل این اتفاق دانست و گفت: « ممکن است تعداد اعضای هیئت علمی که از یک گروه آموزشی به فرصت مطالعاتی رفته اند به اندازه ای باشد که نتوانیم برای یکسال ظرفیت پذیرش دکتری در رشته یا رشته هایی از آن گروه را اعلام کنیم.»

این اظهارات در حالی صورت پذیرفته که همزمان، عبدالرضا سیف، مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران از بازنشستگی ۳۰ عضو هیئت علمی این دانشگاه خبر داد.

وی با تکذیب سیاسی بودن این بازنشستگی‌ها اظهار کرد: «بازنشستگی این اعضای هیئت علمی قانونی و طبق روال اداری است و نه سیاسی. چرا که هر عضو هیئت علمی که ۳۰ سال سابقه خدمت داشته باشد طبق قانون بازنشسته می شود.»

این در حالی است که در دو سال گذشته بسیاری از استادان قدیمی و اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی در دانشگاه تهران، با عنوان بازنشستگی از ادامه تدریس محروم شده اند.


 


هزاران نفر از مردم یمن امروز با برگزاری تظاهرات گسترده خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره،شرکت کنندگان در این تظاهرات مخالفت خود را با موروثی شدن حکومت یمن و مادام العمر شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهوری کنونی اعلام کردند.

خبرنگار تلویزیون الجزیره اعلام کرد : تظاهرات مردم یمن از صبح پنجشنبه در چهار منطقه صنعا پایتخت آغاز شد و مردم شعارهایی در مخالفت با موروثی شدن حکومت و ضرورت اصلاحات سیاسی در کشورشان سر می دادند.

تظاهرات‌کنندگان، با الهام‌گیری از رویداد‌های تونس و تکرار شعار معترضان در آن کشور، شعارهای ضددولت و حکومت علیه دیکتاتور این کشور، علی عبدالله صالح سر دادند.

علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری یمن نزدیک به ۳۳ سال است که بر این کشور حکومت می‌کند.

امروز شبکه الجزیره از دعوت گروههای مخالف رژیم مبارک از مردم برای شرکت در تظاهراتی گسترده پس از نماز جمعه (فردا) در شهرهای مختلف به ویژه قاهره، سوئز و اسکندریه خبر داده و احتمال برگزاری این تظاهرات، سبب خشم و هراس هیئت حاکمه مصر شده است و به همین سبب تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف بسیار تشدید شده است.


 


گروهی از کاربران اینترنت در تهران از عصر روز گذشته با کندی سرعت اینترنت و قطعی برخی سایت‌های پرکاربرد مواجه شدند.

به گزارش ایسنا، سرعت اینترنت از عصر روز گذشته کند شده و استفاده از سایت‌هایی مثل گوگل، یاهو، جی‌میل و یاهومیل ممکن نبوده و یا به سختی امکان‌پذیر است و به گفته کاربران پس از بالا آمدن سایت به دلیل کندی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

هنوز علت این موضوع مشخص نیست و پی‌گیری خبرنگار ایسنا تا زمان ارسال این خبر به نتیجه‌ای معلوم نرسیده است .


 


انتقال ناگهانی زندانیان سیاسی زندان گوهردشت (رجایی شهر) به یکی از بندهای سخت و بدون امکانات زندان، امروز موجب اعتراض خانواده های این زندانیان شد. خانواده های زندانیان سیاسی که برای ملاقات با عزیزانشان به آن زندان مراجعه کردند، متوجه شدند که ملاقاتهای حضوری به کابینی تبدیل شده و تعدادی از آنها به همین دلیل دست به اعتراض زدند و از رفتن به ملاقات کابینی خوداری کردند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، زندانیان سیاسی که اخیرا به سالن ۱۲ بند ۴ منتقل شده اند، تهدید کرده اند که در صورت پایان نیافتن این شرایط، دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

گزارش ها از زندان رجایی شهر کرج حاکی از آن است که مسئولان این زندان به دنبال انتقال دهها تن از زندانیان سیاسی آن زندان به سالن ۱۲ بند ۴ و ایجاد بند ویژه امنیتی، درصدد فشار مضاعف و همچنین اعمال محدودیت های بیشتر بر این دسته از زندانیان هستند .

قطع تماس تلفنی با خانواده ها، قطع ملاقاتهای حضوری، قطع وسایل گرمایی سالن، شکسته بودن اکثر شیشه های سلولها، قطع بودن آب گرم حمام ها، غیر قابل استفاده و بسیار کثیف بودن سرویسهای بهداشتی و حمام ها، قطع امکانات درمانی، وضعیت بسیار بد و تقریبا غیر قابل استفاده بودن غذای زندان، عدم وجود امکان خرید از فروشگاه، قطع کامل ارتباط آنها با درون و برون از زندان و موارد متعدد دیگر، از جمله شرایط تحمیلیِ سالن ۱۲ بند ۴ است، که زندانیان سیاسی به آنجا منتقل شده اند.

هم اکنون زندانیان سیاسی چون ابراهیم حسین پور، احمد زیدآبادی، ارژنگ داوودی، اسماعیل قردویی میلان، افشین بایمانی، افشین یاوری، بهروز توکلی، بهروز جاوید طهرانی، جعفر اقدامی، جمال الدین خانجانی، جمال فریمانی، جمشید صادق الحسینی، حسن خدابندی، حسن طفاح، حسین شهریاری، حشمت الله طبرزدی، خالد حردانی، خالد فریدونی، داوود سلیمانی، رسول بداغی، رسول ماهموت، رضا جوشن، رضا رفیعی، رضا شریفی بوکانی، زانیار مرادی، سعید تیزفهم، سعید رضایی، سعید ماسوری، سیف الله سه گانی، شهرام پورمنصوری، شیرمحمد رضایی، صالح کهندل، عباس اسفندیاری، عباس رادفر، عفیف تعیمی، علی عجمی، علیرضا کرمی خیرآبادی، عمر فقیه پور، عیسی سحرخیز، غلامرضا غلامحسینی، فرزاد مددزاده، کریم پورصمدی، کریم معروف عزیز، کیوان صمیمی، لقمان مرادی، الله وردی روحی، ماشاءالله حائری، محسن دکمه چی، محمد جوکار، محمد مهدی، محمد نظری، محمدعلی منصوری، مجید توکلی، مسعود باستانی، مصطفی اسکندری، منصور اسانلو، منصور رادپور، مهدی محمودیان، مهدی مصطفوی، میثاق یزدان نژاد، ناصح یوسفی و هود یازرلو، به سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر منتقل شده اند.


 


در پی حادثه مرگبار در شرکت ایران خودرو که بر اثر فشار کاری وارده بر یکی از کارگران بوقوع پیوست، و منجر به مرگ چند تن از کارگران آن شرکت شد، فضای کارخانه همچنان به شدت ملتهب بوده و کارگران معترض در تحصن به سر می برند.

به گزارش وبلاگ «کارگران فلزکار مکانیک»، کارگران معترض که علت اصلی این حادثه را اضافه کاری اجباری می دانند، حاضر به ترک کارخانه نشده و همچنان در فضای کارخانه ایران خودرو متحصن هستند.

این در حالی است که از دیروز، شش بهمن ماه، مسئولان کارخانه با اعلام عزای عمومی اقدام به تعطیلی کارخانه کرده که این تعطیلی امروز هم ادامه دارد و به این ترتیب از ورود دیگر کارگران به کارخانه جلوگیری شده و مانع از پیوستن آنها به جمع متحصنین گشته اند.

همچنین هنوز اجساد کارگران کشته شده به خانواده هایشان تحویل نشده است. امروز قرار است تعداد ٢٧ نفر از نمایندگان منتخب کارگران در دیداری با وزیر صنایع، خواستار پاسخگویی وی باشند.

مسئولین کارخانه ایران خودرو یکی از کارگران شیفت شب کارخانه را که در قسمت حمل و نقل داخل کارخانه کار می کرد، با وجود بیماری شدید، در روز تعطیل (سه شنبه – اربعین حسینی) مجبور به کار کرده بودند و این کارگر پس از اینکه با وضعیت جسمانی بسیار سخت، چند سرویس را انجام داد، با خودرو به کارگرانی که برای زدن کارتِ ساعت در محلی جمع شده بودند، برخورد کرد که در نتیجه گروه زیادی کشته و زخمی شدند .

تجمع اعتراضی کارگران شرکت ایران خودرو نسبت به این مسئله و مطالبه آنها جهت پاسخ خواهی از مسئولین شرکت، با برخورد خشونت بار نیروهای امنیتیِ مستقر در محل مواجه شده بود.


 


در حالی که هنوز تا آغاز جشنواره فیلم فجر چند روز باقی است، توقیف تعدادی از آثار، حذف تعدادی دیگر از بخش مسابقه و تحریم جشنواره از سوی برخی کارگردانان صاحب نام، مهمترین فعالیت معاونت سینمایی ارشاد را با بحران مواجه کرده است.

به گزارش آینده، ایجاد بخشی تازه‌ای با عنوان نوعی نگاه که ظاهرا برای فیلمهای ستاره دار یا مشکل دار جشنواره ایجاد شده و این فیلمها را عملا از بخش مسابقه خارج می کند، موجب اعتراض کارگردانان شاخص شده است.

قرار گرفتن جدیدترین ساخته‌های برخی فیلمسازان مطرح سینمای ایران مثل علیرضا داوود نژاد، تهمینه میلانی، رضا کاهانی و…. در بخش نوعی نگاه جشنواره بیست ونهم فیلم فجر باعث واکنش و اعتراض تند این فیلمسازان شده است.

اگر چه بخش نوعی نگاه برای اولین بار است که در این جشنواره ایجاد شده ولی هیچ توضیح قانع کننده‌ای درباره این بخش از سوی مسوولان جشنواره به رسانه ها داده نشده است. اگر چه به نظر می رسد که این بخش درواقع بخش فیلمهای مشکل دار جشنواره است و مسوولان جشنواره با قرار دادن فیلم‌های مساله دار می خواهند به نوعی خود از شر این فیلم‌ها راحت کنند.

در حالی که پیش از این سجاد پور شایعه توقیف فیلم خانه پدری عیاری را در جشنواره فیلم فجر تکذیب کرده بود، ولی برخی منابع آگاه خبر می دهند به تازگی فیلم رسول صدر عاملی نیز به جمع فیلمهای توقیفی جشنواره پیوسته و فیلم عیاری هم علی رغم تکذیب سجادپور، همچنان توقیف است و برای رفع توقیف گفته شده باید بخشهای مهمی از فیلم حذف شود.

به گزارش پارس توریسم، توقیف فیلم زندگی با چشمان بسته رسول صدر عاملی نیز بسیار جدی است. زندگی با چشمان بسته که از مضمون ملتهبی برخوردار است، به نظر می رسد از نظر پر حاشیه بودن به فیلمهایی چون دختری با کفشهای کتانی و من ترانه ۱۵سال دارم شباهت داشته باشد. ترانه علیدوستی، حامد بهداد، پولاد کیمیایی و…. بازیگران اصلی این فیلم هستند.

فیلم انتهای خیابان هشتم ساخته علیرضا امینی که از داستان به شدت تلخی برخوردار است نیز با جرح و تعدیلهای فراوانی مواجه شده است. دست اندرکاران این فیلم در حال مذاکره با مسئولان جشنواره برای کاهش این جرح و تعدیلها و سانسورها هستند.

سید جمال ساداتیان در گفت وگویی کوتاه با پارس توریسم با تایید این خبر امیدوار است که مشکلات نمایش این فیلم حل شود.

تهمینه میلانی کارگردان فیلم یکی از دو ما دو نفر که در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم فجر حضور یافته در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: اگر بخواهند فیلم را در بخش نوعی نگاه قرار دهند فیلم را از جشنواره بیرون می کشیم.

میلانی همچنین توضیح می دهد که برای مصاحبه با او از سوی دفتر جشنواره تماس گرفته اند و او توضیح داده که فیلم او در جشنواره شرکت نمی کند.

البته او چند سال پیش نیز با فیلم آتش بس در جشنواره شرکت کرد که به همراه فیلمی چون آفساید پناهی در بخش مهمان قرار گرفت . ولی آتش بس هیچ گاه در جشنواره به نمایش در نیامد تا سال بعد اکران شده و در آن سال پر فروشترین فیلم تاریخ سینما شود.

انتقاد محمد علی طالبی از عملکرد هیات انتخاب
محمد علی طالبی فیلم سینمایی «باد و مه» را از جشنواره فیلم فجر خارج کرد.

محمد علی طالبی که برای حضور این فیلم در دو بخش مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل جشنواره بیست و نهم فرم پر کرده بود در گفت‌وگو با ایسنا گفته: علیرغم اینکه به جشنواره همیشه علاقمند بودم، اما امسال ترجیح می‌دهم در این جشنواره حضور نداشته باشم.

وی در توضیح بیشتر درباره بیرون کشیدن فیلمش از جشنواره اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عملکرد غیر حرفه‌ای هیات انتخاب جشنواره طی روزهای گذشته، دیگر علاقه‌ای به نمایش فیلمم در هیچکدام از بخش‌های این فستیوال ندارم.

بخش نوعی نگاه کاملا سیاسی است
فیلم مرهم داوود نژاد و قرار گرفتن آن در بخش نوعی نگاه هم در واقع می توان توهین‌آمیزترین برخورد با فیلم این فیلمساز پیش کسوت و مطرح دانست . فیلمی که اگر چه اکران محدودی داشته ولی منتقدان مشهوری چون هوشنگ گلمکانی از آن تمجید کرده وفیلمسازانی چون بیضایی و کیارستمی نظرات مثبتی درباره فیلم داشتند .

علیرضا داوودنژاد کارگردان که با فیلم سینمایی “مرهم” در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره پذیرفته شدن فیلمش در بخش “نوعی نگاه” (بخش جدید در جشنواره)می گوید: ایجاد بخش‌های جدید در جشنواره‌ها وابسته به سلیقه مدیران بوده و قرار گرفتن آثار در این بخش‌ها نیز نشأت گرفته از نگاه سلیقه‌ای مدیران سینمایی است.

وی ادامه می دهد: نگاه سلیقه‌ای به شدت به سینما ضربه وارد می‌کند و انتخاب این فیلم‌ها در بخش “نوعی نگاه” کاملا سیاسی است و نگاه سیاسی به مراتب مضرتر از نگاه تجاری است، نگاه صرفا تجاری ممکن است سینما را در سطح پایین نگه دارد اما نگاه صرفا سیاسی سینما را از چشم مردم می‌اندازد.

داوود نژاد درباره اینکه آیا فیلم “مرهم” زیر تیغ سانسور قرار گرفته است، اظهار کرد: حرف‌هایی درباره حذف قسمت‌هایی از فیلم با من زده شده بود اما آقای سجادپور با مسوولیت خودش از حذف قسمت‌هایی از فیلم صرف نظر کرد.

کارگردان فیلم سینمایی “مرهم” در پایان با اعتراض به این نوع انتخاب خاطرنشان کرد: قطعا این انتخاب جای اعتراض دارد اما امروز فیلم‌ها انتخاب شده‌اند و در شرایط فعلی نمی‌دانم چه باید کرد.

سیروس الوند : مسوولان جشنواره به ماتوهین کردند
کارگردان فیلم سینمایی «پرتقال خونی» پذیرفته شدن فیلمش را در بخش نوعی نگاه توهین‌آمیز به خود دانست و اظهار کرد: وجود برخی عناوین در بخش مسابقه برای توجیه نام خودی‌ها در این فهرست است.

سیروس الوند در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در مورد حضور فیلمش در بخش نوعی نگاه بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: «این نوع پذیرش فیلم را نوعی توهین به خودم تلقی می‌کنم نه احترام. تا جایی که مربوط به من می‌شود تلاش می‌کنم تا «پرتقال خونی» در جشنواره حضور نداشته باشد.»

او ادامه داد: «از نظر من چیدمان فیلم‌‌ها در هر دو بخش مسابقه سینمای ایران و نوعی نگاه مفهوم مشخصی را منتقل می‌کند. ردپای دخالت و اظهار نظر مدیران سینمایی در آن‌ها دیده می‌شود و نوعی از مصلحت‌گرایی را در چنین گزینشی می‌توان مشاهده کرد. به اعتقاد من قراردادن «پرتقال خونی» در بخش نوعی نگاه نه تنها کم‌لطفی نیست بلکه یک توهین است.»

او مصلحت‌‌گرایی در انتخاب فیلم‌ها را چنین تشریح کرد: «به نظر می‌رسد تلاش شده تا بعضی فیلم‌های خنثی‌تر در بخش مسابقه پذیرفته شوند و برخی از فیلم‌های بخش نوعی نگاه نیز موضوعی ملتهب‌تر دارند. در این میان حضور برخی نام‌‌ها در فهرست آثار مسابقه سینمای ایران به این دلیل بوده که انتخاب خودی‌ها توجیه شود.»

الوند گفت: «تعدادی از فیلم‌هایی که در بخش نوعی نگاه حضور دارد دچار مشکل شده بودند و این را همه می‌دانند. در این بخش مجموعه‌ای از فیلم‌ها دیده می‌شود که به مسائل روز جامعه می‌پردازد.»

او پیشنهاد خود را برای شفاف‌سازی در مورد این بخش از جشنواره چنین مطرح کرد: «بهتر است هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر نشستی مطبوعاتی بگذارد و در آنجا همه چیز را در مورد چگونگی انتخاب‌ها شفاف‌سازی کند. به این ترتیب است که روشن می‌شود فرستادن تعدادی فیلم به بخش نوعی نگاه کار هیئت انتخاب بوده یا مدیران سینمایی.»

الوند با اشاره به فیلم‌هایی که بعد از برخورد با اصلاحاتی به بخش نوعی نگاه ارسال شدند، گفت: فیلم «قصه پریا» فریدون جیرانی به حجم بالایی از اصلاحیه‌ها روبرو شده بود، به گونه‌ای که با اعمال آن‌ها فیلم دچار مشکل می‌شد و یا در مورد فیلم «اسب حیوان نجیبی است» عبدالرضا کاهانی رسما عنوان شده باید از نیروی انتظامی مجوز بگیرد.»

او ادامه داد: «با این شرایط نمی‌توان جشنواره فیلم فجر برگزار کرد؛ هنوز جشنواره برگزار نشده کلی مسئله به وجود آمده است. متاسفم که دوستان به جای فکر کردن به جشنواره فیلم فجر و ماهیت ارزشمند آن خودی‌ها و دوستان را ارجح دانسته‌اند و نقش مهم این جشنواره را دریافت نکرده‌اند.»

این کارگردان گفت: «مهم نیست فیلم من از بخش مسابقه کنار گذاشته شود، اما حضور آن در نوعی نگاه پذیرفتنی نیست. به هر حال طبیعی است هیئت انتخابی همان طور که من دوره‌های مختلف در آن حضور داشتم، فیلمی را ببیند و آن را برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب نکند؛ اما اینکه این هیئت فیلم‌ها را برای حضور در بخش نوعی نگاه انتخاب کرده باشند، کار بعیدی به نظر می‌رسد.»

الوند اظهار داشت: «در دوره‌های مختلف جشنواره فجر با مواردی از این دست روبرو بودیم، اما تصور می‌کردم امسال مصلحت‌جویی‌های اینچنینی وجود نداشته باشد. در نتیجه این شرایط است که باور لزوم حضور فیلم در جشنواره فجر و اشتیاق برای آن در من از بین رفته است.»


 


هاشم خواستار، معلم زندانی مشهدی، کمتر از ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی و علی رغم دستور پزشک برای مراقب های پزشکی و بهره مندی از مرخصی استعلاجی، مستقیما از بیمارستان امام رضا به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

به گزارش تحول سبز، انتقال آقای خواستار از بیمارستان به زندان ، با شتاب و عجله بسیاری و بدون اعلام قبلی به خانواده انجام شده است. خانواده آقای خواستار با تماس بیماران بستری در اتاق آقای خواستار در بیمارستان، از انتقال این معلم دربند در شرایط وخیم پس از عمل به زندان خبر داده اند.

بیماران هم اتاقی آقای خواستار در بخش جراحی بیمارستان امام رضا مشهد به همسر هاشم خواستار گفته اند که برای انتقال این معلم دربند ۱۳ سرباز و افسر زندان به بیمارستان آمده اند و با ایجاد شرایط ویژه امنیتی در بیمارستان ، آرامش آنها را نیز برهم زده اند.

گفته می شود انتقال شتابزده آقای خواستار از بیمارستان به زندان که برخلاف دستور پزشک معالج مبنی بر بستری بودن وی در بیمارستان انجام شده است ، با تصمیم جمعی از فعالان سیاسی و مدنی مشهد برای ملاقات وی در بیمارستان در روز اربعین مرتبط میباشد.

این اتفاق در حالی روی داد که آقای خواستار، معلم ۵۷ ساله زندانی که به دلیل شرایط وخیم زندان مجبور به عمل هموروئید شده بود ، پس از عمل در شرایط نامساعد قرار داشته و به مراقبت های پزشکی برای روزها نیاز دارد.

سید هاشم خواستار عضو کانون صنفی معلمان مشهد که به دلیل فعالیت های صنفی و مدنی از یک سال و نیم پیش بدون مرخصی در زندان وکیل آباد مشهد زندانی میباشد ،به دلیل تشدید بیماری اش ناشی از شرایط وخیم زندان، ظهر روز دوشنبه مجبور به عمل جراحی شد و صبح سه شنبه از بیمارستان امام رضا مشهد به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد.

معلم بازنشسته بیمار را با زنجیر و پابند به تخت بیمارستان بستند

نکته قابل تامل در مدت بستری بودن آقای خواستار در بیمارستان ، بستن پاهای این معلم بازنشسته به تخت بیمارستان با زنجیر و پابند بود. در حالی پاهای این عضو باسابقه کانون صنفی معلمان به صورت توهین آمیزی به تخت بسته شده بود ، که وی بعد از عمل جراحی امکان راه رفتن نداشت و همچنین چندین سرباز و افسر نیز در تمام ساعات در اطراف تخت وی بودند.

آقای خواستار با پابند و دست بند از زندان به بیمارستان منتقل شد و فقط در هنگام بی هوشی در هنگام عمل جراحی ، زنجیر وی را آزاد کرده اند و بلافاصله پس از عمل وی را مجددا با زنجیر به تخت بسته اند.

گفتنی است در پی بستری شدن آقای خواستار در بیمارستان و عمل جراحی وی ، خانواده آقای خواستار مجددا درخواست مرخصی برای این معلم دربند داده اند. آقای خواستار در حالی مستقیما از بیمارستان به زندان بازگردانده شد که آقای انوری قاضی زندان مشهد به صورت شفاهی موافقت خود را با مرخصی این زندانی عقیدتی اعلام کرده بود.

مهندس سیدهاشم خواستار ابتدا به جرم قدم زدن در پارک ملت مشهد و در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ دستگیر و بعد از یک ماه و نیم به قید وثیقه‏ ی ۳۵ میلیون تومانی آزاد شد، اما بعد از گذشت ۴۹ روز از آزادی وی مجددا بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

هاشم خواستار معلم ۵۷ ساله و بازنشسته مشهدی پس از انتخابات ریاست جمهوری درایران در دو نوبت بازداشت شد. آقای خواستار در دادگلاه بدوی به شش سال حبس محکوم شد. حکم وی در دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان تعزیری کاهش یافته است.

این معلم بازنشسته مشهد از تاریخ ۲۵ شهریور ۸۸ تاکنون و درحالی که از حق مرخصی محروم بوده است ، در زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می شود.


 


نماینده قروه در مجلس با اشاره به نامه احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس، با تاکید بر اینکه مجلس برآیندی از تفکر ملت ایران است، گفت: رییس قوه مجریه در نامه خطاب به مجلس نه تنها به رییس قوه مقننه و قوه قضاییه اهانت کرده، بلکه به تک تک نمایندگان مردم توهین کرده است.

عماد حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه از نامه رییس دولت متعجب شده است، تصریح کرد: آقای احمدی نژاد در ابتدای این نامه از دقت مجلس در خصوص بررسی برنامه پنجم توسعه تشکر و قدردانی کرده اما بلافاصله مسائلی را مطرح می‌کند که تمام زحمات مجلس را زیر سوال می‌برد.

نماینده مردم قروه با اشاره به اینکه احمدی‌‌نژاد در ادامه نامه خود به رییس مجلس و رییس قوه قضاییه اهانت می‌کند، ادامه داد: رییس جمهور در حالی به روسای قوای مقننه و قضاییه اهانت کرده است، که مجلس با تمام تلاش و امکانات خود برنامه پنجم توسعه کشور را بررسی کرد.

به گفته این نماینده، روند بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس هشتم بی سابقه بوده است و تا این دوره هیچ کدام از برنامه های توسعه با این دقت و این مدت زمان مورد بررسی قرار نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: لاریجانی در زمان بررسی برنامه پنجم توسعه بارها رهنمودهای مقام معظم رهبری را به نمایندگان گوشزد کرد و تک تک نمایندگان در زمان بررسی برنامه توجه دقیقی به بیانات رهبری داشتند، پس این درست نیست که بگویند ما در بررسی این برنامه مصوبه ای خلاف نظر مقام معظم رهبری داشته ایم.

حسینی تاکید کرد: نمایندگان مجلس در بررسی برنامه پنجم توسعه حضور فعالی داشتند و این را می‌توان از زمان و وقتی که برای این برنامه گذاشته شد فهمید، تعداد اظهار نظرها، مخالف و موافق گواه این است که نمایندگان به برنامه پنجم توسعه بی توجه نبوده اند.

نماینده مردم قروه با تاکید بر اینکه همان قانونی که اختیارات ریاست جمهوری را تعیین کرده، جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام را دیده است، تصریح کرد: رییس‌جمهور در حالی وجود مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد می‌کند که همان قانون جایگاه قوه مجریه را در نظر گرفته است، در ضمن باید یادآور شد که مجمع برای مواقعی دیده شده است که بین قوه مقننه و شورای نگهبان اختلاف نظری ایجاد شود.

حسینی بر این باور است قانون اساسی اختلاف نظر بین شواری نگهبان و مجلس شورای اسلامی را طبیعی دیده است که جایگاهی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته است در غیر این صورت مجمع محلی از اعراب نداشت.

نماینده مردم قروه با تاکید بر اینکه مجلس برآیند فکر ملت است، گفت: برآیند فکری مردم باید بتواند اظهار نظر کند و بر روی مصوبات خود پافشاری کند، اگر قانون چنین اختیاراتی برای مجلس نمی دید قوه مقننه را هم به عنوان یکی از وزارتخانه های دولت در نظر می‌گرفت و قانون نویسی را نیز برعهده قوه مجریه قرار می‌داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد در نامه خود به تک تک نمایندگان اهانت کرده است، گفت: مطرح کردن چنین مسائلی در شرایطی که ما در حال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هستیم درست نیست، چرا که مردم در اجرای این قانون نیاز به آرامش دارند.


 


منابع امنیتی در مصر از بازداشت حداقل ۷۰۰ نفر از معترضان به حکومت این کشور در دومین روز از تظاهرات ضددولتی خبر داده اند. این افراد در درگیری پلیس با معترضان در تظاهرات بی سابقه در شهرهای قاهره و سوئز بازداشت شدند.

به گزارش بی بی سی، در قاهره یک مامور پلیس و یک تظاهرکننده کشته شده اند و گزارش ها بیانگر به آتش کشیدن یک ساختمان دولتی در سوئز است.

وزارت کشور مصر اعلام کرده است با هرگونه تجمع برخورد خواهد شد. بنابر اطلاعیه وزارت کشور مصر، با افرادی که در اعتراض به حکومت به خیابان ها بیایند، برخورد خواهد شد.

احمد نظیف، نخست وزیر مصر گفته است که حکومت این کشور به آزادی بیان پایبند است و از خویشتنداری پلیس در برخورد با تظاهرکنندگان خبر داده است. در این حال، آمریکا از مصر خواسته است که ممنوعیت تجمع و تظاهرات را لغو کند.

جان لین، خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید نگرش دولت مصر به ناآرامی های سیاسی مانند گذشته، همچون تهدیدهای امنیتی است.

تحلیلگران می گویند معترضان مصری با الهام گرفتن از ناآرامی های اخیر تونس قصد دارند تا نتیجه گرفتن از اعتراض هایشان، در خیابان ها باقی بمانند.

گفته می شود دسترسی به شبکه های اجتماعی در اینترنت با هدف توقف اطلاع رسانی درباره اعتراض ها مسدود شده است و کاربران به سایت های فیس بوک و تویتر دسترسی ندارند. دولت مسدود کردن این سایت ها را انکار می کند.

در مصر، بر خلاف تونس میزان بی سوادی بالا است و استفاده از اینترنت چندان گسترده نیست.

تظاهرکنندگان روز جمعه آینده را به عنوان “جمعه خشم” نام گذاشته اند و خواهان حضور گسترده مردم در تظاهرات این روز شده اند.

جمعیت زیادی از معترضان روز چهارشنبه با تجمع در برابر اتحادیه روزنامه نگاران مصر، خواهان کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور از قدرت شدند.

به گفته شاهدان عینی، پلیس به تعقیب برخی تظاهرکنندگان در کوچه های فرعی پرداخت و تظاهرکنندگان هم در مقابل به سوی پلیس، سنگ پرتاب کردند. در برابر ساختمان دیوان عالی مصر هم درگیری هایی گزارش شده است. در نقاط مختلف مصر از جمله سوئز نیز تظاهرات ضد دولتی برگزار شده است.

به رغم منع هرگونه تجمع ضددولتی، چند حزب مخالف مصر خواهان ادامه یافتن تظاهرات ضد دولتی شده‌اند.

در تظاهرات سه شنبه که روز  عضب نام گرفت، چهار نفر کشته شدند. در این تظاهرات که از طریق سایت اجتماعی فیس بوک ترتیب داده شده بود، دهها هزار نفر در نقاط مختلف کشور شرکت کردند و بزرگ ترین تجمع اعتراضی در قاهره، پایتخت مصر شکل گرفت.

تظاهرکنندگان به سمت پلیس سنگ پرتاب کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند و شعارهایی علیه حسنی مبارک و پسرش دادند. پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کردند و در ساعات پایانی شب گذشته، برای متفرق کردن هزاران تظاهرکنندگانی که در میدان آزادی در مرکز قاهره جمع شده بودند، به آنها حمله کردند. موارد متعددی از ضرب و شتم تظاهرکنندگان گزارش شده است.

دولت مصر، تظاهرات را به گروه اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف دولت مبارک نسبت داده است. این در حالی است که محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان مشارکت مردم در این تظاهرات شده بود، اما اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف دولت مصر موضع مبهمی در این باره در پیش گرفت.

طبق قوانین اضطراری مصر، برپایی تظاهرات ممنوع است. وضعیت فوق العاده در مصر از سال ۱۹۸۱ پس از ترور انور سادات، و از زمان روی کار آمدن حسنی مبارک برقرار بوده است.

به موجب این قانون مقامات می توانند که هر شخص مظنون را بدون توجیه اتهام بازداشت و برای مدتی زندانی کنند. همچنین این قانون به مقامات اجازه می دهد که بدون داشتن کیفرخواست ازسوی دادگستری، منازل و مکانهایی را که به آنها شک می کنند تفتیش و بازرسی کنند. به موجب این قانون، دولت همچنین از این حق برخوردار است که افراد غیرنظامی را در دادگاههای نظامی محاکمه کند. این قانون بارها از سوی گروه های مصری و نهادهای بین المللی حقوق بشری محکوم شده است.

مصر با بسیاری از مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که تونس از آن رنج می برد، رو به رو است اما تعداد حضور مردم در تجمعات ضد دولتی تا کنون چندان زیاد نبوده و بسیاری از کارشناسان، پیش بینی نمی کنند ناآرامی هایی در سطح تونس، در این کشور شکل بگیرد.

منبع: بی بی سی


 


آنها بهترین لباس هایشان را برای عکس پوشیدند. جانباز ماسکش را دراوردو بچه ها با گریه مقابل دوربین قرار گرفتند، انتشار تصویر یک خانواده جانباز فراموش شده ابرویشان را نمی بردچون قرارست مدتی دیگر در خیابان زندگی کنند.

شماره حساب ۰۳۰۰۲۱۱۶۳۶۰۰۹ نزد بانک ملی ایران. این تنها امید باقی مانده‌ی محمد رفیعی نژاد، جانباز شیمیایی جنگ ایران و عراق برای ادامه زندگی است. شماره حسابی که دیروز منتشر شد. وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران، منتشر کننده این مطلب دلیل آن را “بی توجهی مسئولان به گزارش‌ها و مصاحبه‌های مربوط به مشکلات این جانباز” عنوان کرده است. نویسنده گزارش وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران در مطلبی با عنوان “شمارش معکوس برای خیابان خوابی خانواده جانباز شیمیایی” این مساله را “بزرگترین فاجعه سال پس از گذشت ۲۲ سال از جنگ تحمیلی” خوانده است.

بنا بر این گزارش محمد رفیعی نژاد از استان گلستان که هنوز با ارسال پیامکهایش از مردم و مسئولین درخواست کمک دارد، اظهار داشته است به زودی صاحبخانه اسباب و اثاثیه وی را در خیابان می ریزد. آقای رفیعی نژاد صاحب دو فرزند است و درسال ۶۴ در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو شیمیایی شده است. هر چند که سپاه پاسداران ایران او را مصدوم شیمیایی تشخیص داده ولی بنیاد شهید استان گلستان هنوز وی را جانباز محسوب نکرده است.

پنجم آبانماه سال جاری اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی برای بررسی وضعیت جانبازان شیمیایی بدون مدرک پزشکی و یا درصد جانبازی گردهم آمدند. حضور رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع اعضای این کمیسیون می‌توانست خبری امید بخش برای خیل جانبازان بدون مدرک پزشکی یا درصد جانبازی باشد. اما نتایج این نشست پشت درهای بسته اتاق جلسه ماند تا همچنان آینده عده زیادی از رزمندگان سال‌های جنگ در هاله ابهام باشد.

بیش از دو دهه است که جمهوری اسلامی دفاع از “ارزش‌ها و یادگاران” دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق را به یکی از اساسی‌ترین راهبردهای سیاسی و فرهنگی خود در داخل ایران تبدیل کرده است. در هر گوشه وکناری اثری از یادآوری سال‌های جنگ وجود دارد. از نامگذاری معابر و میدان‌ها ودیوار نویسی‌های شهری گرفته تا چاپ صدها عنوان کتاب و برگزاری متعدد یادواره و جشنواره در سراسر ایران به مدد کمک‌های مالی ریز و درشت دولتی.

با این حال محمد رفیع نژاد در شرح حال خود که در وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران برای اطلاع مردم از وضعیت‌اش نوشته، مساله را جور دیگری روایت می‌کند. وی می‌نویسد: “چند سالی است که به سپاه و بنیاد شهید نامه می نویسم. از کارافتاده ام و خانه نشین شده ام. تمام دارایی ام را هزینه درمان جانبازی ام کرده ام. پس از سال‌ها دوندگی توانستم در سال ۱۳۸۶ با تایید دکتر قانعی به عنوان جانباز شیمیایی شناخته شوم. پس از دو سال انتظار پشت درب کمیسیون پزشکی بالاخره نوبت به تعیین درصد من رسید ولی نتیجه تنها صفر درصد بود.”

آقای رفیع نژاد با خانواده چهار نفره خود هم اکنون در طبقه چهارم یک آپارتمان در گرگان زندگی می کند و سه سال است که نتوانسته اجاره بهای منزل‌اش را پرداخت کند. صاحبخانه‌اش تهدید کرده که اسباب و اثاثیه‌اش را به خیابان می‌ریزد. او می‌گوید در تمام سال‌های پس از جانبازی‌اش ازطریق قسمتی از مستمری مادرش و کمی از مستمری مادر همسرش که مادر شهید است روزی یک وعده غذای خانواده اش را تامین می‌کند.

وی در شرح بیماری خود می‌گوید: “نفس تنگی دارم اعصابم هم مشکل دارد. چشمانم هم تار می بیند. قرص زیاد مصرف می کنم. ‌ای کاش می‌دانستم شیمیایی مرا از بین می‌برد تا ازدواج نمی‌کردم و فرزندان و همسرم را با خود در این فلاکت همراه نمی‌کردم. شادابی‌ام را از دست داده و افسرده شده‌ام.از زور شرمندگی و فقر خانه ام در گرگان را ترک کرده و به مشهد رفتم تا کارگری کنم. من حاضرم پاکستانی باشم فلسطینی باشم و لبنانی باشم فقط به من کمک کنید. نمی خواهم خانواده ام آواره شوند. من جانباز شیمیایی هستم ولی افرادی که در جنگ نبودندو پشت میز نشستند مرا جانباز قبول ندارند.”

وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران آنطور که توسط سید هادی کسایی زاده، گرداننده آن مطرح شده است، وبلاگی است که بدون وابستگی به کمک‌های دولتی یا ارگان‌های حکومتی اداره می‌شود. آقای کسایی زاده در شرح وضعیت محمد رفیع نژاد به انتقاد شدید از مدیران و مسوولان کنونی دولت پرداخته و آورده است: “من که در دوران جنگ ۱۱ سال بیشتر نداشتم امروز که می بینم جانبازی به من برای ادامه زندگی و معیشت خانواده اش التماس می کند شرمنده می شوم. چرا باید مامن یک جانباز، جوانی جنگ ندیده و غیرمسئول آن هم کیلومترها دور تر از محل زندگی اش باشد.آهای دولت خدمتگزار گوش کن… آهای نماینده مجلس گوش کن… آهای آقای زریبافان توپ فوتبال و استقلال تهران را رها کن و گوش کن… یک ایثارگر استغاثه دارد…من چند ماه قبل گفتم وضع این جانباز خراب است.”

بر اساس نوشته هادی کسایی‌زاده آقای رفیع نژاد حتی تصمیم داشته به دلیل گرسنگی و بی‌کاری دست به خودکشی بزند که با صحبت‌های او از این کار منصرف شده است.

مدیر این وبلاگ می‌گوید با تلاش بسیار توانسته مدارک و نامه این جانباز را به سایت های مسئولان عالی رتبه کشور، از رئیس بنیاد شهید و خبرگزاریها و حتی تا همسر رییس جمهور برساند. اما با گذشت چند ماه از این نامه نگاری‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده جز بدتر شدن اوضاع محمد رفیع نژاد و خانواده‌اش. به همین دلیل گردانندگان وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران تنها یک راه را پیش روی خود دیدند. قرار دادن عکس ارسالی این جانباز همراه بخشی از زندگینامه و نامه او بر روی وبلاگ.

اوایل مردادماه سال جاری نیز روزنامه تهران امروز در ستون جانبازان خود از قول سایت فاش نیوز به وضعیت وخیم زندگی این جانباز شیمیایی اشاره کرده بود. در مطلب روزنامه تهران امروز آمده بود: “در نامه کمیسیون پزشکی نامبرده به شماره ۱۵۲۱۶/۲۷۰/۵۵۰۱۲۷ مورخ ۸ تیر ۸۸ معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید کشور که به امضای دکتر علی اکبر بابایی رسیده نیز آمده است، نامبرده از ناحیه چشم، پوست و ریه دارای ضایعه شیمیایی است.”

به درستی مشخص نیست چه تعدادی در ایران با شرایطی مشابه محمد رفیعی نژاد دست به گریبان هستند. چرا که نهادهای دولتی ذی ربط در مسایل جانبازان هیچ‌گونه عزمی برای شفاف کردن وضعیت موجود ندارند. انجمن‌ها و گروه‌های غیر دولتی فعال در این زمینه نیز با محدودیت‌های فراوانی رو به رو هستند.

در یک نمونه از این موارد اخیرا معاونت اجتماعی استانداری فارس اعلام کرده است “انجمن حمایت و دفاع از جانبازان شیمیایی فارس تا اطلاع ثانوی ممنوع مصاحبه شده و نباید نامی از این انجمن جایی گفته شود.”

دیماه سال جاری خسروآبادی، مدیر جدید روابط عمومی بنیاد شهید در نشست هم اندیشی با خبرنگاران اعلام کرده بود که: “نباید مشکلات جانبازان را انعکاس داد. زیرا برخی از آنها درصد نداشته و یا زیر ۲۵ درصد هستند و دشمنان داخلی و خارجی از این گزارشات سوء استفاده می کنند.” وی گفته بود: “رئیس بنیاد شهید از اطلاع رسانی ارائه خدمات به ایثارگران مخالف است. سعی کنید به جای پرداختن به مشکلات جانبازان ترویج ایثار و شهادت کنید و از مادران شهید و معجزات جنگ قلم بزنید.”

هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار جانباز بدون درصد در سراسر ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی “جانباز زیر ۲۵ درصد تسهیلات ندارد و تنها بیمه درمانی به او تعلق می‌گیرد.” هم اکنون بنیاد شهید متصدی تعیین درصد جانبازی است و چالشی که سال‌هاست جانبازان از آن می‌نالند این است که بنیاد شهید در این زمینه تمام تلاشش را برروی کم کردن درصد جانبازی افراد متمرکز می‌کند. در صورتی که جانبازان روز به روز از لحاظ توان جسمی تحلیل می روند. ایران دارای بالاترین میزان مصدومان شیمیایی در جهان است.

منبع: روز آنلاین


 


دولت تونس حکم بازداشت بین المللی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق این کشور را صادر کرده است.

به گزارش بی بی سی، دولت تونس همچنین در تلاش است تا بتواند بعضی از اعضای خانواده بن علی از جمله همسرش، لیلا ترابلسی را بازداشت کند. آنها در ارتباط با معاملات ملکی غیر قانونی و انتقال دارایی به خارج از کشور مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

بن علی، رئیس جمهوری سابق در اوایل ماه جاری، پس از تظاهرات گسترده مردمی علیه شرایط اقتصادی، مجبور شد همراه تعداد زیادی از اعضای خانواده اش، کشور را به قصد عربستان سعودی ترک کند.

گزارشگران می گویند بخش عظیمی از خشم مردم بر مبنای شایعاتی شکل گرفته که بر اساس آن بن علی و خانواده اش در طول زمامداری، از موقعیت خود استفاده کردند تا به دارایی های خود بیفزایند.

پیشتر در اوایل ساعات صبح روز ۲۶ ژانویه، پلیس تونس برای متفرق کردن بیش از دویست نفر از تجمع کنندگان در محوطه دفاتر نخست وزیری در پایتخت، از گاز اشک استفاده کردند.

به گفته شاهدان عینی، پلیس هنگامی اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرد که بعضی از تظاهرات کنندگان سعی کردند از موانعی که در اطراف محوطه نصب شده بود عبور کنند.

معترضان در تونس به سمت پلیس سنگ پرت کرده و خواهان استعفای محمد غنوشی و برکناری تمام وزیران و مقامات دولتی مرتبط با دولت پیشین این کشور شدند.

گزارش شده است که بیشتر کسانی که در تظاهرات شرکت دارند، مردان جوانی هستند که از روز یکشنبه (۲۳ ژانویه) از شهرهای اطراف پایتخت به تونس آمده و در گردهمایی های روزانه شرکت داشته اند.

محمد غنوشی که از سال ۱۹۹۹ نخست وزیر بوده است، ضمن تشکیل دولت موقت اتحاد ملی وعده داده بود که انتخابات به زودی در تونس برگزار شود. وی همچنین گفته بود که در آینده نزدیک از فعالیت سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد.


 


تعدادی ازکارگران شرکت متروی تهران از اخراج خود توسط شرکت پیمانکار طرف قرارداد با این شرکت خبر دادند.

این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشتند: ما تا پیش از این در شرکت سیتیک که شرکتی چینی و پیمانکار متروی تهران است اشتغال داشتیم اما پس از واگذاری کارها به یک شرکت پیمانکار ایرانی از کار اخراج شده‌ایم.

آنان با بیان اینکه شرکت سیتیک درخط یک و ۴ متروی تهران فعال بود،گفتند: شواهد حاکی است که پس از افتتاح ایستگاه‌های قیطریه تا تجریش تعداد کارگران اخراجی افزایش خواهد داشت.

کارگران با استمداد از شهردار تهران و مدیرعامل متروی تهران تاکید کردند: خدا را خوش نمی‌آید که ما با سابقه چند سال کار وزن و فرزند و هزینه‌های زندگی ازکار اخراج شویم بنابراین استدعا داریم که ما را درسایر شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با متروی تهران جذب کنند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته