-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

Latest Posts from Tehran Review for 09/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، روز جمعه در نیویورک از احتمال مذاکره نماینده ایران با یکی از اعضای گروه پنج بعلاوه یک برای تعیین چارچوب ادامه مذاکرات هسته ای خبر داد.

محمود احمدی نژاد که با خبرنگاران صحبت می کرد با اشاره به این که ایران همواره به دنبال «مذاکره بر اساس عدالت و احترام» بوده است، گفت:« احتمالا ماه اکتبر نماینده ایران با یکی از اعضای گروه پنج بعلاوه یک برای تعیین چارچوب ادامه مذاکرات گفت وگو می‌کند. »

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، اعضای گروه ۵+۱ تاکنون به این اظهارات محمود احمدی نژاد واکنش نشان نداده اند. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه ابراز امیدواری کرد که ایران پیشنهادهای جامعه بین المللی را مورد ارزیابی قرار دهد.

در همین زمینه، وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بیانیه ای ابراز امیدواری کردند که هرچه زودتر به راه حلی جامع برای مناقشه هسته ای ایران دست یابند و همچنین خواستار دور تازه گفت وگو ها بر سر مبادله سوخت اتمی شدند.

محمود احمدی نژاد در ادامه مصاحبه با خبرنگاران به بیانیه سه جانبه تهران بین ایران، برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت:« در حالی که ایران، ترکیه و برزیل در حال رایزنی بودند، انها به طور یکجانبه گفت وگوها را قطع و موضوع تعلیق را مطرح کردند.»

ایران پیش از این در سال گذشته پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اوارنیوم غنی شده با سوخت هسته ای را به رغم موافقت اولیه خود رد کرد بود.

ایران در مذاکرات اکتبر سال گذشته خود با گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی ) ابتدا با پیشنهاد انتقال بخش مهمی از اورنیوم غنی شده با عیار پایین خود به روسیه و فرانسه برای غنی سازی بیشتر و در مقابل دریافت سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران موافقت کرد، اما بعدا با رد این پیشنهاد شرایط دیگری را برای مبادله اوانیوم غنی شده با سو خت هسته ای مطرح کرد.

محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت :اگر قدرتهای جهانی سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقات پزشکی تهران را تامین کنند، ایران غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را متوقف می کند.

به گفته محمود احمدی نژاد، ایران از غنی کردن اورانیوم سه و نیم درصد و تبدیل کردن آن به اورانیوم ۲۰ درصد سودی نمی برد و تنها به دلیل نیاز رآکتور پزشکی تهران مجبوربه این کار شده است.


 


آرژانتین خواستار برگزاری محاکمه متهمان پرونده بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ در بوئنوس‌آیرس شد. رئیس‌جمهور آرژانتین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواست کشور سومی را برای پیگیری اتهامات تعیین کند.

خانم کریستینا فرناندز دکیرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین روز جمعه (۲۴ سپتامبر/۲ مهر) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان پیگیری پرونده متهمان بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان (آمیا) در بوئنوس‌آیرس شد. رئیس‌جمهور آرژانتین گفت: «به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کنم، در صورتی که به دستگاه قضایی آرژانتین اعتمادی ندارد، هر دو کشور متفقاَ کشور سومی را برای برگزاری محاکمه حقوقی تعیین کنند.»

در پی انفجار بمب در مرکز فرهنگی یهودیان در پایتخت آرژانتین در سال ۱۹۹۴ دست‌کم ۸۵ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر زخمی شدند. بررسی مسئولان انتظامی و قضایی آرژانتین نشان داد که جمهوری اسلامی و مقامات ارشد دولتی در این بمب‌گذاری نقش داشته‌اند.

دستگاه قضایی ‌آرژانتین رهبران ایران را به عنوان آمرین کشتار مرکز یهودیان (آمیا) معرفی کرد و برای برخی از مسئولان ایرانی از جمله علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی، دستور جلبی صادر و به اینترپل (پلیس بین‌المللی) ارسال کرد.

حتا به نقش علی‌اکبررفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران در این بمب‌گذاری نیز اشاراتی شده، اما برای وی دستور بازداشتی از سوی اینترپل مقرر نشده است.

احمد وحیدی، وزیر دفاع کنونی و فرمانده وقت سپاه قدس (شاخه خارجی سپاه پاسداران)، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، علی‌اکبر ولایتی، وزیر امورخارجه وقت ایران، احمد اصغری و محسن ربانی، دیپلمات‌های پیشین ایران در آرژانتین و سرانجام عماد مغنیه، رئیس وقت ستاد ویژه عملیاتی حزب‌الله لبنان از جمله متهمانی هستند که به عنوان «طراحان و آمرین» بمب‌گذاری از آنها نام برده شده است.

عماد مغنیه بر اثر انفجار خودرویی در فوریه سال ۲۰۰۸ در دمشق بطرز مشکوکی کشته شد. هنوز عاملان قتل وی شناسایی نشده‌اند.

اینترپل به جز دستور جلب علی فلاحیان، برای محسن رضایی و احمد وحیدی نیز دستور بازداشتی در ۱۸۶ کشور عضو صادر کرده است.

جمهوری اسلامی همواره هر گونه مداخله در این انفجار را رد کرده و آن را اتهاماتی نادرست و سیاسی از سوی مخالفان نظام اسلامی دانسته است.

سید محمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین جمهوری اسلامی درباره این پرونده در آبان ماه ۱۳۸۵ گفت: «سیستم قضایی در آرژانتین فاسد است.» حسینی افزود: «این پرونده فاقد معیارهای قضائی است و از آنجا که کلیه اتهامات وارده بدون دلیل و مدرک می‌باشند ، دارای ماهیت شدیداً سیاسی است.»

آرژانتین سال‌هاست که این مناقشه حقوقی و سیاسی را پیگیری کرده و پیشنهاد خانم فرناندز در راستای حل این مناقشه است. رئیس‌جمهور آرژانتین در توضیح این اقدام گفت: «با این پیشنهاد می‌خواهیم جلوی هر گونه بهانه‌جویی را بگیریم. در این صورت ایران نمی‌تواند ادعا کند که دستگاه قضایی آرژانتین نسبت به مظنونان و متهمان ایرانی بی‌طرفی را رعایت نکرده است.»

رئیس‌جمهور آرژانتین کشور سومی را مشخصاَ برای برگزاری این محاکمه معرفی نکرد. بیشترین تعداد یهودیان در آمریکای جنوبی در آرژانتین زندگی می‌کنند.


 


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سخنان محمود احمدی‌نژاد را که به طور تلویحی دولت آمریکا را به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر متهم کرده بود، به شدت محکوم کرده و گفته است این اظهارات «نابخشودنی» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر به شدت محکوم کرده است.

طبق این گزارش، اوباما در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر، «توهین آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» دانسته است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران که روز پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، در سخنان خود درباره عاملان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ابراز تردید کرده و به طور تلویحی دولت آمریکا را به دست داشتن در این حملات متهم کرده بود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی از سال ۲۰۰۱ تاکنون همواره اعضای گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند که در جریان آن بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

محمود احمدی‌نژاد، که پیشتر واقعه کشتار یهودیان را توسط آلمان نازی نیز انکار کرده است، در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل گروه حقیقت‌یاب مستقل در سازمان ملل برای بررسی دلایل و عوامل حملات یازدهم سپتامبر شده است.

در این میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با «توهین آمیز و نفرت‌انگیز» دانستن سخنان محمود احمدی‌نژاد گفته است:‌«این که وی چنین سخنانی بر زبان آورده است، آن هم در مانهاتان و در نزدیکی جایی که خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند، مردمانی از همه ادیان و همه قومیت‌ها که این واقعه را (یازدهم سپتامبر) به عنوان رویداد فجیع نسل خود می‌دانند، این که وی چنین سخنانی بگوید، اقدامی نابخشودنی است».

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به روشن کردن شمع برای قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در تهران به مقایسه این اقدام گروهی از مردم تهران با رفتار حکومت جمهوری اسلامی پرداخته و گفته است:«احساسات انساندوستانه‌ای که در ایران ابراز شد، از شدت اختلاف میان عملکرد رهبری و رژیم ایران از یک سو و اکثریت مردم ایران از سوی دیگر حکایت می‌کند، اکثریتی که نسبت به این رویداد نگاهی توام با احترام و تعقل دارد».

باراک اوباما همچنین با اشاره به اعمال دور تازه تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه و نیز تحریم‌های یکجانبه برخی از کشورها از جمله ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، آن را در تناقض با سیاست اعلام شده خود در قبال ایران ندانسته وعملکرد دولت ایران را موجب تشدید تحریم‌ها دانسته است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به رای مثبت کشورهای روسیه و چین به قطعنامه تحریم ایران، افزوده است: «این کشورها همواره شاهد رفتاری از جانب دولت ایران بوده‌اند، که نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی نیست و این خطر بالقوه‌ای برای منطقه به شمار می‌آید».

اوباما در تشریح علت تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیز گفته است: «دولت ایران این کشور را در مسیری قرار داده است که باعث شد، تمام دنیا آن را محکوم کنند. علت تشدید تحریم‌ها این بود، که در میان کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ایران تنها کشوری است که نتوانسته است، جامعه جهانی را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود متقاعد سازد».

رئیس جمهور آمریکا با بیان این که از تغییر رفتار و رفتار مسئولانه رهبران ایران در مساله هسته‌ای استقبال می‌کند، گفته است، در این صورت جمهوری اسلامی می‌تواند، در چارچوب معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای از حقوق خود بهره‌مند شود و همچنین این تغییر رفتار می‌تواند به لغو تحریم‌ها منجر شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته