-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۵, دوشنبه

Latest news from Jaras for 09/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مسیح علی نژاد
جرس: برخورد حاکمیت با چهره های شاخص انقلاب تنها  به  عزم نیروهای افراطی برای حمله و حصرِ کروبی و موسوی و برخوردهای حذفی با  خاتمی و هاشمی خلاصه نشد. به نظر می رسد این شیوه دامن خانواده شهدای شاخص نظام و انقلاب و سرداران معروف جنگ را گرفته است به گونه ای که همسر شهید همت و باکری به جرم دیدار با موسوی و کروبی مورد حمله قرار گرفته و فرزند شهید باکری نیز به همین منظور بازداشت می شود. اخیرا  جرس مطلع شد که خانواده شهید محلاتی نیز در ایام اعتراضات سال گذشته بشدت مورد تعرض و حمله قرار گرفته اند..  

حاکمیتی که در یک زمان بزرگراه ها، مدارس و بیمارستان ها و اماکن  مهم  کشور را به نام شهدای خود نامگذاری می کرد تا بدین طریق بنا بر ادعای خود پاسدار ارزش ها و آرمان های شهدای خود باشد،  اینک با حمله به خانواده های این شهدا وارد فاز جدید شده است. شهید فضل الله محلاتی که نام او را نیز زمانی بر یکی از بزرگراه های تهران گذاشته بودند در ایام اعتراضات خیابانی، خانواده اش مورد هجوم و حمله شدید نیروهای امنیتی قرار گرفته و تا کنون پرونده قضایی آنها بی فرجام مانده است.


مدتی پیش یکی از زندانیان سیاسی در دوران مرخصی به خبرنگار جرس گفته بود که با  یکی از بستگان شهید محلاتی در زندان هم بند بوده است اما ظاهرا در آن زمان خانواده سکوت  اختیار کرده و از طریق نهادهای قضایی پیگیر شده بودند.

 

 دلیل مشخص حمله و تحت فشار قرار دادن این خانواده  نیز حمایت آنها از نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود. بستگان  شهید محلاتی هم حامی میرحسین موسوی در انتخابات بوده اند و در جریان اعتراضات پس از انتخابات نیز این خانواده در جمع مردم بودند.  لذا برخورد حاکمیت با برخی از وابستگان ایشان به گونه ای خشونت آمیز بود  که عروس  شهید محلاتی پس از ضرب و شتم شدید در بیمارستان بستری شده و خواهر خانمِ ایشان  نیز مورد ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی در منزل قرار گرفته بود.

 

شرح حمله خشونت آمیز نیروهای امنیتی

 

سکوت بستگان و نزدیکان شهید محلاتی بعد از روز عاشورا تا امروز به دلیل اینکه پیگیری های قضایی نتیجه نداده است، بالاخره شکست و یکی از بستگان شهید محلاتی  پرده از اخباری برداشت که  از اعمال خشونت نیروهای امنیتی در منزل شخصی ایشان  حکایت می کند که منجر به تماس همسایه ها با پلیس ۱۱۰ و نجات آنها از دست ماموران امنیتی شد..

 

حمله نیروهای امنیتی به خانواده و نزدیکان شهید محلاتی بر می گردد به راهپیمایی عاشورا  و مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری که در آن روزها میزان خشم حکومت از معترضان بسیار زیاد بود و تقریبا شمار زیادی از راهپیمایی کنندگان را دستگیر کردند.

 

چنانچه گفته می شود حتی ماه ها بعد از راهپیمایی نیز نهادهای امنیتی با شناسایی شماره پلاک خودروهایی که روز عاشورا در خیابان بودند  افراد را شناسایی و اقدام به دستگیری آنها می کردند.

 

فاطمه السادات شهیدی، خواهر همسر شهید محلاتی  که مورد حمله نیروهای لباس شخصی در منزل خود قرار گرفته بود در مورد شرح این حمله و پیگیری های بعدی خود به جرس می گوید:  یک شب  شش مرد بدون ارایه هیچ حکمی برای بازداشت خواهر زاده ام وارد منزل ما شدند ابتدا در پارکینگ جستجو می کردند که وقتی همسایه ها علت را جویا می شوند  به آنها می گویند که این خانواده یک خودرو را دزدیده اند. یعنی با آبروی آدم هم بازی می کنند و بعد وقتی وارد منزل می شوند که دیگر حکایت دیگری دارد.

 

وی در تشریح حمله ای که به خود او و خواهرزاده اش صورت گرفته بود می گوید: آن شب صحنه ای را در خانه خودم شاهد بودم که شرمم می آید بگویم:  ماموران تقسیم کار کردند انگار وارد منطقه جنگی شده باشند، چند نفر اتاق خواب مرا و سایر جاهای خانه را بازرسی می کردند بقیه هم کتک می زدند.  یکی از این ماموران کاملا معتاد بود. خواهر زاده جوان مرا به مبل بسته بودند و هر چقدر توان داشتند به سر و صورت او محکم مشت می زدند. هیچ کاری هم از من بر نمی آمد.

 

 از او می پرسم آیا خواهر زاده ایشان فرزند شهید محلاتی است، پاسخ می هد،  محمد علی الهی فررزند خواهر دیگر اوست و پدرش در دوران جنگ مفقود الاثر بوده است .

 

وی ادامه  می دهد  البته بلایی که به سر خانواده خود شهید محلاتی آورده اند کمتر از فشارهایی  که به آنها وارد کرده بودند نیست.  تفاوتی بین ما ومردم نیست . البته  کسانی که به حریم شخصی ما  تعرض کردند  ظاهرا برایشان تفاوت داشت به این دلیل که وقتی به آنها با فریاد می گفتم چرا فحش می دهید، چرا به ما می گویید منافق، شما می دانید که شهید محلاتی در مبارزه همراه با امام چه  زحمت ها کشید؟ می دیدم که بیشتر از دست ما عصبانی می شوند. حتی یک بار گفتم آقای خمینی آن موقع می آمدند محلات در خانه ما و با پدرم آیت الله شهیدی می نشستند و خیلی ها می دانند که ریشه انقلاب از کجا ها شکل گرفت حالا شما دارید چه می کنید با ما.  آنها هم با عصبانیت حمله ور شدند و یکی از آنها هم فریاد زد خمینی دیگر مرد، تمام شد.

 

خانم شهیدی همچنین افزود؛  آن شب به سمت تلفن رفتم تا از کسی کمک بخواهم که در آن وضعیت ما را از دست آنها نجات دهد.   دیدم تلفن های خانه را قطع کرده اند، موبایلم را برداشتم زیر چادرم پنهان کردم ولی یکی از آنها متوجه شد که می خواهم تماس بگیرم، از پشت روی چادرم لگد کرد و من با همان لباس خانه مانده بودم چه کنم . فقط می توانستم خدا را صدا بزنم و کمک بخواهم.  موهایم را دسته دسته می کندند و با خشونت بر سر و گوش و دستهایم آنقدر کوبیدند که بینی ام شکست.  جلوی چشم های خواهر زاده جوانم چنان مرا با فحش های رکیک  مورد ضرب و شتم  قرار دادند  که هیچ انسانی دلش رضایت نمی دهد با همنوع خود چنین رفتاری بکند و من بعد رفتم پزشکی قانونی و همه مدارکم را تکمیل کردم. .

 

مخالفت آقای خامنه ای برای دیدار با بستگان شهید محلاتی

 

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص روند پیگیری  این ماجرا  گفت:  ابتدا از طریق آقای شهیدی که اتفاقا پسرعموی بنده و یکی از معاونان احمدی نژاد است درخواست ملاقات با آقای خامنه ای کردم تا در همان شرایطی که دست ها و صورتم کبود و سیاه بود بود، موضوع را به اطلاع ایشان برسانم اما آقای شهیدی تماس گرفتند و گفتند: آقا نمی توانند دیدار کنند. حیقیقتا خیلی ناراحت شدم و گفتم من اگر پیگیر نباشم فردا در برابر مردم مسوول خواهم بود و معلوم نیست چه بلایی سر دیگران هم بیاورند و خیال شان راحت باشد که کسی پیگیری نخواهد کرد.

 

وی از رابطه نزدیک خانواده پدری خود با خانواده آقای خامنه ای گفت و افزود:  آقای خامنه ای یک بار برای فرار در مبارزات سیاسی قبل از انقلاب به خانه  ما پناه آورده بود و من چیزهایی یادم هست که حالا درست هم نیست بگویم که چقدر پدر من به پدر ایشان که روضه خوان هم بودند آن زمان کمک می کرد اما حالا نمی دانم چه بگویم.

 

خانم شهیدی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیگیری قضایی این پرونده گفت: اتفاقا آن شب  بعد از فریادهای ما چون همسایه ها زنگ زدند و پلیس ۱۱۰ آمد و اگر چه با ما همراهی هم نکرد  اما در نهایت یکی از آنها اسامی شش مامور را به ما داد و من هم از آنها به به دادسرای نظامی شکایت کردم. 

 

  وی ادامه داد:  محمد علی الهی خواهرزاده ام را هم همان شب  روانه زندان کردند و او بیش از سه ماه  در زندان بود و من بیرون از زندان پیگیر شکایتی بودم که هیچ کسی تا امروز پاسخگو نبوده، اما بازهم تا آخر می ایستم و پیگیری می کنم.

 

ضرب و شتم عروس شهید محلاتی

 

خشونت در راهپیمایی روز عاشورا دامن خانواده شهید محلاتی را که همپای مردم در راهپیمایی بودند هم گرفت. بر اساس این گزارش عروس  شهید محلاتی توسط نیروهای امنیتی آنچنان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت که بی هوش او را به بیمارستان منتقل کردند.

 

خانم شهیدی می گوید:  آن روز جوانان زیادی را در خیابان کتک زدند که عروس آقای محلاتی برای نجات یکی رفته بود کمک کند اما خودش را با حشونت به باد کتک می گیرند.  خون ریزی سرش آنقدر زیاد بود که بی هوش می شود و او را  به بیمارستان منتقل می کنند که در نهایت چندین بخیه می زنند و دستش هم به مدت سه ماه در گچ بود

 

وی می گوید  اتفاقاتی که این روزها از گوشه و کنار می شنوم که برای خانواده های شهدا اتفاق می افتاد چه فرقی می کند همان رفتار ها با مردم هم می کنند و هیچ کس پاسخگو نیست، لذا فکر می کنم  اگر تا کنون با سکوت پیگیر بودم تا خودشان  شاید شرمنده شوند جواب شکایت  ما را بدهند از این پس جدی تر پیگیری خواهم کرد.

 


 


  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mehr/pishani band majles/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

 


جرس: همزمان با بازگشایی دانشگاه ها، مهدی کروبی پیامی را برای دانشجویان صادر کرد. مهدی کروبی در پیامی، شروع سال تحصیلی جدید را به دانشجویان، اساتید و جامعه دانشگاهی کشور تبریک گفت و تاکید کرد که نباید مطالبات دانشجویان بی پاسخ مانده و انباشته گردد.

 



به گزارش سحام نیوز، کروبی در پیام خود آورده است: “دانشگاه همیشه زنده است و هیچ کسی نمی تواند آنرا با خاک یکسان کند. این سخنان ناشی از بی تجربه گی در عرصه ی مدیریت نوین است و امیدوارم خاطر جامعه ی دانشگاهی ما را آزرده نساخته باشد. مدیریت علمی آمیخته با هنر است که در عرصه ی مدیریت دانشگاهی به دلیل وجود قشری جوان، ظرافتهای خاص خود را می طلبد.”
 

 

نباید مطالبات دانشجویان بی پاسخ مانده و انباشته گردد

وی ضمن ابراز امیدواری در جهت عدم تکرار چنین صحبتهایی، افزود: ” نباید مطالبات دانشجویان بی پاسخ مانده و انباشته گردد. باید فضای سیاسی دانشگاه ها چنان باشد که دانشجویان بتوانند مطالبات خود را آزادانه در میزگردها و تشکیل جلسات مطرح نمایند.”
 

 

شما امروز روزگاری سخت را صبوری می کنید

دبیرکل حزب اعتماد ملی، با اشاره به وجود فشارهای سیاسی و امنیتی علیه دانشجویان، آنها را به حضوری پویا با رعایت قوانین کشور دعوت نموده و گفت: “عزیزان من، سالی که گذشت، سالی سخت و پر فراز و نشیب برای همه ی ما بود و متاسفانه جامعه ی دانشگاهی ما هزینه های گزافی را پرداخت و در این میان شما دانشجویان در کنار سایر مردم مورد بیشترین آماج و هجمه های سیاسی قرار گرفتید که به نوبه ی خویش همیشه در احقاق حقوق به حق و قانونی شما، پایداری نمودم. شما امروز روزگاری سخت را صبوری می کنید.

بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و آزادی دانشجویان زندانی بی گناه

مهدی کروبی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال تحصیلی جدید با حذف نگاه امنیتی به دانشگاه و اتخاذ رویکردی منطقی و متناسب محیط دانشگاهی و با بهره گیری از سعه ی صدر توسط مسوولین مربوطه، هر چه زودتر شاهد بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و آزادی دانشجویان زندانی بی گناه باشیم .
 


 


 


فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا

جرس: فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا مدعی شد که رزمندگان اين قرارگاه با همكاري نيروهاي اطلاعاتي و انتظامي، در يك عمليات موفق، 30 نفر از عوامل اصلي و محوري جنايت اخير تروريستي در شهرستان مهاباد را کشته اند.
 

 

عبدالرسول محمودآبادي دقايقي پيش در گفت‌وگو با  فارس در اروميه اظهار داشت: يك يا دو نفر از عناصر دخيل در عمليات تروريستي هنوز فراري هستند كه اين تعداد نيز توسط نيروهاي تلاشگر دستگير مي‌شوند و به سزاي عمل خود مي‌رسند.
وي افزود: در نخستين ساعات پس از عمليات تروريستي مهاباد موضوع مورد رصد و بررسي قرار گرفت و با مشاركت مردم سرنخ‌هاي خوبي به دست آمد كه منجر به انهدام شبكه بزرگ تروريست‌ها شد. 


فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا بار دیگر بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی دست داشتن عوامل بیگانه شد و گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد برنامه‌ريز اصلي اقدام تروريستي مهاباد سرويس‌هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي (موساد) و آمريكا (سيا) بوده است. 

این ادعا در حالی مطرح می شود که ساعاتی پس از انفجار امریکا این بمب گذاری را بشدت محکوم کرد.


در نخستين روز هفته بزرگداشت  هشت سال دفاع، با انفجار بمب در مراسم رژه نيروهاي مسلح در مهاباد تعداد 12 زن و كودك به شهادت رسيدند و بيش از 80 تن از مردم مجروح شدند.

هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. 

یک روز پس از انفجار مصلحی وزیر اطلاعات از شناسایی عوامل این انفجار خبر داد.

 


 


جرس: ارژنگ داوودی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج گزارشی از مافیای مواد مخدر در زندان و ارتباطات آنان با مسئولین زندان تهیه کرده است.


ارژنگ داودی که در بند سه، معروف به بند کارگری زندان گوهردشت کرج زندانی می باشد در تاریخ 23 تیرماه در اعتراض به شرایط و محدودیتهای غیر انسانی وادار به اعتصاب غذا شد و این اعتصاب بیش از هفتاد روز به طول انجامید.

 


داودی خواستار احقاق حقوق اولیه خود مانند پایان دادن به لغو ملاقات و ممنوع تماس بودن با خانواده اش، رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمی خود، پایان دادن به تصرف منزل شخصی و آوارگی خانواده اش و همچنین رسیدگی به شکایتی که علیه علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت نموده است، می باشد.
ارژنگ داوودی در آبان ماه ۱۳۸۲ بازداشت و۱۶ ماه بعد، در دادگاه انقلاب توسط قاضی حداد محاکمه و به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

 

متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته ، به قرار زیر است:

یک محاسبه ساده و حداقلی
تجارت میلیاردی مواد مخدر در زندان رجایی شهر 

مدت هاست که تعداد زندانیان زندان رجایی شهر از مرز 5 هزار نفر گذشته که حداقل 4500 نفر از آنان مصرف کننده مواد مخدر هستند . اگر از این مقدار 1500 نفر را مصرف کننده تضمینی بدانیم و در محاسبات خود دخالت ندهیم در این صورت حداقل شد هزار نفر مصرف کننده حرفه ای مواد مخدر در این زندان وجود دارد .

اگر برای هر سه نفر فقط یک گرم مواد در روز در نظر بگیریم مصرف روزانه مواد در اینجا حداقل هزار گرم روزانه می شود و چون به علت ارزان بودن کراک مصرف عمده دارد این ماده مخدر را مورد محاسبه قرار می دهیم .

قیمت یک گرم کراک در بیرون از زندان حداکثر 8 هزار تومان است .
قیمت یک گرم کراک در داخل زندان حداقل 60 هزار تومان است .


اگر آنچه که بابت توزیع مواد مخدر در زندان نصیب خرده فروشان می شود را 12 هزار تومان برای هر گرم در نظر بگیریم جمعاً هر گرم کراک برای وارد کنندگان مواد حداکثر 20 هزار تومان هزینه دارد . پس ما به التفاوت آن می شود هر گرم 40 هزار تومان و چون مصرف روزانه هزار گرم می باشد بنابراین فروش روزانه « حداقل 40 میلیون تومان عایدات دارد !؟ و این یعنی وارد شدن تنها یک کیلو کراک به داخل زندان یک تجارت یک میلیارد و دویست میلیون تومانی در ماه است !؟

بازرسی های خشن و نسبتاً دقیقی که از خانواده زندانیان در روزهای ملاقات به عمل می آید و نیز بازرسی های چندین مرحله ای که از زندانیان اعزامی به دادگاه و ... به عمل می آید همه و همه صرفاً برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل زندان ، خارج از شبکه مافیایی حاکم بر زندان و یکدست ماندن این تجارت میلیاردی در دست آنان است .
 

به دلیل همین درآمد سرشار است که عده ای به صورت خانوادگی چه سببی و چه نسبی روی این زندان قنبرک زده اند و بعد از گذشت 30 سال هنوز حاضر نیستند بازنشسته شوند که از زمره آنها خانواده علی محمدی، خاکی ، کولیوند ، دایی قاسم ، حمزه ، ترابی ..... هستند .

 

در این میان وضع مدیر بدنام زندان رجایی شهر بنام علی حاجی کاظم به عنوان سرگردنه دار بزرگ از همه بهتر است و با استان شدن کرج که قرار است این فرد بیمار و طماع که داماد رئیس قبلی همین زندان رجایی شهر می باشد به عنوان مدیر کل زندان های استان البرز معرفی شود ، وضعش از این که هست بهتر هم می شود زیرا از سایر زندان های استان نیز باج خواهی خواهد کرد .

آری با کمال تأسف می بینیم که عمال رژیم میلیاردها تومان به جیب نامبارکشان می زنند و بسیاری محتاج نان شب هستند !؟


 

زنده باد ازادی، مرده باد استبدادحاکم

ارژنگ داودی


 

 

 

 


 


جرس: شنیده‌ها حاکی است که یکی از عوامل قتل‌های زنجیره‌ای به نام مسلم (کارمند وزارت اطلاعات) در جمع چند تن از همکاران خود با با بیان این که "ما به نام انقلاب، نظام و ولایت مرتکب قتل شدیم" اذعان کرد: هم آبرویمان رفت و هم زندگی‌مان از هم پاشید، فکر می کردیم اگر بگویند حکم شرعی داریم و دستور ولایت فقیه هست، می‌توانیم آدم بکشیم، اما اشتباه کردیم و تبدیل به یک آدمکش و جنایتکار شدیم که آبرو و زندگی و همه سوابق خود را نیز از دست دادیم و آخرتمان را هم قطعا بدتر از حال است.


این شخص که پس از این اتفاقات صاحب فرزندی معلول شده است، معتقد است که پس از انجام این قتل‌ها که وی تاکید دارد "به دستور رهبری و با حکم شرعی انجام می‌شد" خداوند برای تقاص کارش چنین بچه‌ای به او داده است.

مسلم می‌گوید: کشتن پیرمردی مثل فروهر که بعدا فهمیدیم هیچ گناهی نداشت، با این تصور که کار خیر و ثواب انجام می دهیم، همه چیزمان را گرفت، تمام آن گناه بود و ما مرتکب گناه شدیم.


این شخص در میان متهمان قتل‌های زنجیره ای در دادگاه بدوی نیز محکوم شده بود که به همراه سایرین بلاتکلیف، اما آزاد است.
 


 


سید ابراهیم نبوی

 

سبزترین روز قدس برگزار شد

 

با نزدیک شدن روز قدس، مهدی کروبی، نیروهای جنبش سبز، موسوی و هاشمی و خاتمی و بسیاری از سازمان های حامی جنبش سبز از مردم خواستند در مراسم روز قدس شرکت کنند و شعارهای خودشان را در اعتراض به تقلب انتخاباتی دولت کودتا بدهند. این موضوع باعث شد تا نیروهای امنیتی و انتظامی به دستگیری های گسترده نیروهای جبهه مشارکت، حزب اعتماد ملی، اطرافیان موسوی و تعداد زیادی از فرزندان روحانیون و رهبران سیاسی مخالف بپردازند. از طرف دیگر فرمانده پلیس، سپاه، فرماندار تهران، رئیس قوه قضائیه، وزیر اطلاعات و رهبر کشور از مردم خواستند روز قدس را سیاسی نکنند، این در حالی بود که حکومت سی سال تلاش می کرد تا روز قدس همیشه سیاسی باشد. فشارها در تمام شهرها و بخصوص تهران و قم با شدت ادامه داشت.

 

در فضای مجازی و بخصوص فیس بوک و بالاترین و تویتر و وب سایت های معتبر سبز مانند جرس و نوروز و روزآنلاین دعوت از مردم برای راهپیمایی روز قدس منتشر شد. روز قدس برگزار شد. با تشکیل هسته اولیه در میدان هفت تیر، بتدریج تمام شهر به دست سبزها افتاد و جز جمعیتی که بزحمت به بیست درصد کل مردم حاضر در خیابان می رسید، بقیه خیابانهای تهران و بسیاری از شهرهای کشور دست سبزها بود. احمدی نژاد و احمد خاتمی سخنرانان روز قدس از پرداختن به مسائل پس از انتخابات خودداری کردند. در خیابان یک جوان به خاتمی با چاقو حمله ای ناموفق کرد و پلیس تعدادی از راهپیمایان را که تا ساعات پایانی عصر در خیابانها بودند، دستگیر کرد.

 

توضیح: با توجه به تفاوت روز شمسی و قمری و اینکه روز قدس در سال قمری، ماه رمضان برگزار می گردد، ترجیح دادیم روال روزشمار را تغییر ندهیم و به همین دلیل با وجود اینکه دو هفته قبل مراسم روز قدس امسال برگزار شد، اما سالگرد واقعی حادثه روز 27 شهریور است.

 

سه نوه آیت‌الله منتظری بازداشت شدند

 

24 شهریور، یک روز پس از انتشار پیام آیت‌الله حسینعلی منتظری به مراجع تقلید شیعه، ماموران دادگاه ویژه روحانیت، سه نوه وی را در قم دستگیر کردند. ماموران، با مراجعه به منزل احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری سه فرزند وی را بازداشت کردند. محمدمهدی منتظری (۲۲ ساله)، محمدعلی منتظری (۲۰ ساله) و محمدصادق منتظری (۱۸ ساله) سه نوه آقای منتظری هستند. ماموران پس از بازرسی منزل احمد منتظری، اسناد و مدارک مربوط به فرزندان وی را با خود بردند. احمد منتظری گفت که فرزندانش در ارتباط با تجمع مسالمت‌آمیز شب قدر مقابل خانه آیت‌الله یوسف صانعی بازداشت شدند. وی افزود که گمان نمی‌کند این موضوع ارتباطی با نامه پدرش به مراجع تقلید شیعه داشته باشد. یک روز بعد احمد منتظری از آزادی فرزند کوچکش محمدصادق منتظری خبر داد. ماموران منزل چند تن از طرفداران آیت‌الله منتظری را بازرسی کرده و خود افراد یا فرزندان آنها را بازداشت کردند. تلویزیون العربیه نیز گزارش کرد که فرزندان آیت‌الله حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، فرزندان آیت‌الله ناظم از اعضای مجمع محققین و آقای احمدی نیز در همین رابطه بازداشت شدند. جرم همه این بچه‌ها که در رده‌های سنی ۲۰سال هستند حضور در تجمعی در مقابل بیت آ‌یت‌الله صانعی عنوان شد.

 

آزادی جواد امام؛ بازداشت فیاض زاهد

 

24 شهریور، جواد امام، عضو شورای سیاسی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آزاد و فیاض زاهد، روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی بازداشت شد. جواد امام با ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد. یک روز قبل مجید نیری، عضو دیگر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز آزاد شده بود. یک روز بعد، حسین نورانی‌نژاد عضو جبهه مشارکت و مهدی میردامادی فرزند دبیر کل این حزب بازداشت شدند. نورانی‌نژاد مسئول اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت و از مسئولین ستاد  موسوی بود. ماموران با حکم دادستانی وارد منزل مهدی میردامادی شده و پس از تفتیش محل سکونتش، وی را بازداشت کردند. زمان دستگیری وی نزدیک ساعت سه صبح به وقت تهران بود.

   

حمله مسلحانه به یک قاضی در سنندج

 

25 شهریور، حسن داوطلب، قاضی شعبه چهار دادیاری سنندج، مرکز استان کردستان از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم به در برد. این قاضی به هنگام خروج از خانه خود مورد سوء‌قصد قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله، زخمی شده و به بیمارستان انتقال داده شد. مقام‌های بیمارستانی حال عمومی آقای داوطلب را رضایت‌بخش دانستند. هویت ضاربان و انگیزه این حمله مسلحانه مشخص نشده است. این دومین مورد از سوءقصد به جان قضات در سنندج طی چند روز اخیر است. قاضی کامیابی، دادستان دادسرای انقلاب استان کردستان نیز هفته گذشته از سوی چند فرد مسلح، هدف شلیک گلوله قرار گرفت و زخمی شد. علی‌اکبر گروسی رئیس دادگستری استان کردستان به وب‌سایت تابناک گفته که این اقدامات توسط گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب و گروه‌های تندرو سلفی‌ صورت گرفته است. ماموستا برهان عالی، امام جمعه موقت سنندج و بهاران نیز ۲۱ شهریور به ضرب گلوله چند فرد ناشناس کشته شد.

 

روز قدس، ظلم و ستم را نفی کنید

 

25 شهریور، آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه از مردم ایران خواست که با شرکت در راهپیمایی روز قدس، پشتوانه معنوی محکمی در جهت نفی هر گونه ظلم و ستم و استضعاف ملت‌ها در هر کجای عالم ایجاد کنند. آقای صانعی روز قدس را روز تعیین سرنوشت ملت‌های مستضعف نامید.

 

محرومیت ۲۵ ساله هشت دانشجو از تحصیل

 

25 شهریور، دادگاهی در شهر بابل، برای هشت دانشجو در مجموع، احکامی شامل ۳۳ ماه حبس تعزیری، ۶۰ ماه حبس تعلیقی و ۲۵ سال محرومیت از تحصیل صادر کرد. این افراد همگی از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هستند که خبرنامه امیرکبیر امروز خبر محکومیت آنها را منتشر کرد. سیف‌الله مجتهد‌زاده وکیل این دانشجویان در گفتگو با خبرنامه امیرکبیر، احکام موکلان خود را سنگین و ناعادلانه دانست. به گفته آقای مجتهدزاده، دادگاه برای برخی از موکلان وی، بر مبنای اتهاماتی که هرگز در دادگاه مطرح نشد، حکم صادر کرده است.

 

این وکیل دادگستری گفت که دادگاه برای ایمان صدیقی، نیما نحوی و محسن برزگر، به اتهام داشتن رابطه با اعضای سازمان مجاهدین خلق حکم صادر کرد که این اتهام هرگز در دادگاه آنها مطرح نشده بود. مجتهدزاده در واکنش به محرومیت این دانشجویان از تحصیل اعلام کرد که محروم کردن دانشجویان از تحصیل در حیطه اختیارات دادگاه نیست و کمیته انضباطی دانشگاه باید در این مورد تصمیم‌گیری کند. دو دانشجوی دیگر به نام‌های سیاوش سلیمی‌نژاد و علی تقی‌پور نیز به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال و پنج سال محرومیت از تحصیل در این دانشگاه محکوم شدند. حسام باقری، حمیدرضا جهان‌تیغ و سعید حسین پور نیز هر یک به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

 

ادوار تحکیم: کیفرخواست سند افتخار است

 

25 شهریور، ادوار تحکیم وحدت با انتشار بیانیه‌‌ای، اتهام‌های مطرح شده علیه این سازمان در کیفرخواست دادستانی تهران را سند افتخار این تشکل دانشجویی عنوان کرد. در پنجمن جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات که هفته جاری در تهران برگزار شد، نماینده دادستان، اتهاماتی متوجه سازمان ادوار تحکیم وحدت و عبد‌الله مومنی رئیس شورای مرکزی آن کرد. عبد‌الله مومنی در این جلسه محاکمه، اظهاراتی بیان کرد که سازمان ادوار در بیانیه خود اعلام کرده که به آنها افتخار می‌کند. این سازمان در بیانیه خود آورد که جرایمی که به آقای مومنی در کیفرخواست دادستانی نسبت داده شده است، در چارچوب فعالیت‌های تشکیلاتی ادوار تحکیم بوده و مسئولیت آن متوجه سازمان دانش‌آموختگان ایران است، نه یکی از اعضای آن.

 

هشدار تلویحی لاریجانی به کروبی و موسوی

 

25 شهریور، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه تلویحا به مهدی کروبی و میرحسین موسوی هشدار داد که نظام جمهوری اسلامی با اقدامات غیرقانونی آنها برخورد خواهد کرد. لاریجانی امروز در جلسه معاونین قوه قضائیه گفت که بعد از انتخابات، کسانی به صورت غیرقانونی با کشاندن مردم به خیابان‌ها می‌خواستند به اهداف خود برسند. رئیس قوه قضائیه گفت، این افراد خود را طلبکار می‌دانند و نظام جمهوری اسلامی را که در ازای اقدامات غیرقانونی، دچار هزینه شده است، بدهکار جلوه می‌دهند. صادق لاریجانی گفت: " تمام کسانی که در اغتشاشات اخیر به سمت قانون‌شکنی و زیر سئوال بردن اصل نظام رفتند، در هر جایگاهی که هستند بدانند دستگاه قضایی ساکت نمی‌ماند."

 

ایران خطری برای موجودیت اسرائیل نیست

 

26 شهریور، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت که از نظر وی، ایران خطری برای موجودیت اسرائیل نیست. روزنامه یدیعوت آهارونوت چاپ تل‌آویو امروز به نقل از آقای باراک نوشت که اسرائیل کشور قدرتمندی است و هیچ کشوری نمی‌تواند موجودیت آن را تهدید کند. وی با این حال، ایران را برای جامعه جهانی دردسرساز دانست. باراک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز با اشاره به این‌که در حال حاضر زمان انجام اقدامات دیپلماتیک است، خواستار مذاکره و افزایش تحریم‌ها علیه تهران به صورت همزمان شد.

 

فیلترینگ گسترده وب‌سایت‌های خبری در ایران

 

26 شهریور، در آستانه روز قدس و فراخوان معترضان به نتیجه انتخابات برای حضور در راهپیمایی این روز، برخی سایت‌های خبری فیلتر شده‌اند. سایت های خبری " تغییر" سایت خبری حزب اعتماد ملی، " نوروز" سایت خبری حزب مشارکت، و دو سایت " قلم نیوز" و " کلمه" فیلتر شدند. سایت " تغییر برای برابری" مربوط به کمپین یک میلیون امضا، سایت " مدرسه فمینیستی"، " خبرنامه امیرکبیر"، "ایگاه خبری کرمان‌نما" جزو سایت های فیلتر شده بودند.

 

غیرمتعهدها پیشنهاد ایران را رد کردند

 

26 شهریور، کشورهای غیرمتعهد، پیشنهاد ایران مبنی بر ممنوعیت حمله نظامی به مراکز و تاسیسات هسته‌ای را تصویب نکردند. کشورهای غیر متعهد عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای با بررسی قطعنامه پیشنهادی ایران، به آن رای منفی دادند. این پیشنهاد قرار بود تنها در قالب بیانیه‌ای در اجلاس عمومی آژانس بین‌الملل قرائت شود. ایران قصد داشت با تصویب این قطعنامه از سوی شورای حکام، آن را به اجلاس عمومی آژانس ارائه کند. کشور‌های غیرمتعهد گفتند که ممنوعیت حمله به مراکز هسته‌ای باید مخصوص مراکزی باشد که صلح‌آمیز بودن فعالیت آنها از سوی آژانس تائید شده باشد.

 

هشدار سپاه به حضور معترضان در روز قدس

 

26 شهریور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای نسبت به اخلال در راهپیمایی روز قدس هشدار داد. سپاه پاسداران به افرادی که " قصد رخنه و ایجاد انحراف و تفرقه بین صفوف یکپارچه مردم" را دارند هشدار داد و آمادگی نهادهای امنیتی و انتظامی به ویژه در سپاه و بسیج را برای " برای رویارویی قاطع با هرگونه حرکت انحرافی، ضد انقلابی و ضد مردمی" اعلام کرد. در این بیانیه گفته شد: " به اشخاص و جریان‌هایی که در صدد ریختن آب به آسیاب دشمن صهیونیستی هستند، هشدار می‌دهیم چنانچه قصد هرگونه اخلال و بی‌نظمی در راهپیمایی با شکوه روز قدس را داشته باشند، با برخورد قاطع فرزندان شجاع و غیور ملت مواجه خواهند شد." سپاه پاسداران گفت که گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی شبکه‌های بیگانه، به ویژه سازمان جاسوسی اسرائیل برای " ایجاد اختلال و انحراف در حرکت توفنده و یکپارچه مردم" دریافت کرده ‌است. این بیانیه افزود: " دشمنان انقلاب و نظام و شکست‌خوردگان عرصه انتخابات اخیر در تلاش هستند شعارهای واحد و کوبنده ملت علیه اشغالگران سرزمین فلسطین را به شعارهای انحرافی و مورد رضایت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مبدل سازند."

 

ترور یک عضو مجلس خبرگان در سنندج

 

26 شهریور، ماموستا ملامحمد شیخ‌الاسلام، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در حمله مسلحانه افراد ناشناس کشته شد. وی هنگام خروج از منزلش، هدف دو گلوله قرار گرفت و در دم جان باخت. جسد وی به سردخانه بیمارستان بعثت سنندج منتقل شد. راننده خودروی ماموستا شیخ‌الاسلام، گفت که وی بر اثر اصابت یک گلوله به سرش جان باخته است. محل این حمله مسلحانه مقابل در مسجد سید قطب سنندج اعلام شد. در هفته گذشته این سومین تروری است که در آن حامیان حکومت و دولت ترور شده اند.

 

آماده باش نیروهای امنیتی برای مقابله با راهپیمایی روز قدس

 

27 شهریور، راهپیمایی روز قدس در تهران و شهرستانها به عرصه رویارویی مخالفان و موافقان دولت محمود احمدی نژاد بدل شد. نیروهای امنیتی در آماده باش کامل برای جلوگیری از گردهمایی مخالفان دولت قرار داشتند و طرفداران اصلاح‌طلبان و مخالفان دولت از مردم خواسته بودند برای نشان دادن قدرت خود در این راهپیمایی شرکت کنند. این راهپیمایی از میدان هفت تیر شکل گرفت و بتدریج راهپیمایی گروهی معدود از حامیان دولت را کاملا تحت الشعاع قرار داد. معترضان موفق شدند جمعیت انبوه را در میدان هفت تیر تشکیل داده و به سوی میدان انقلاب بروند. خبرگزاری فرانسه گفت ده‌ها هزار از معترضان با سر دادن شعارهای ضدحکومتی به راهپیمایی پرداختند. خبرنگار الجزیره در تهران نیز گزارش داده است که پلیس به شدت همه خیابان‌های منتهی به محل برگزاری نماز جمعه را تحت کنترل دارد، با این حال مخالفان موفق به اجتماع در اکثر نقاط تهران شدند.

 

گروهی از مخالفان نیز در میدان آزادی گرد آمده و به سر دادن شعارهایی به مخالفت با حکومت پرداختند. در همین حال راهپیمایی رسمی روز قدس در خیابان‌های اصلی منتهی به دانشگاه تهران در حال انجام بود. ایرنا خبر داد که احمدی نژاد در میان حامیان خود در خیابان حضور یافت. رویترز نیز از بروز برخی درگیری‌ها بین طرفداران احمدی‌نژاد و مخالفان در خیابان‌های اصلی تهران خبر داد. نیروی انتظامی و پلیس ضدشورش تلاش بسیاری کرد تا نگذارد مخالفان هسته اولیه خود را تشکیل دهند ولی موفق به این کار نشد. درگیری میان مخالفان دولت و لباس شخصی ها در اکثر نقاط تهران اتفاق افتاد. سید‌محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران که به جمع مخالفان دولت در راهپیمایی پیوسته بود، با حمله یک لباس شخصی چاقو به دست مواجه شد ولی از سوی مردم مورد حمایت قرار گرفت. پلیس کلیه راههای منتهی به محل برگزاری نماز جمعه را مسدود کرد و از ورود سبزها به منطقه نماز جمعه شدیدا جلوگیری می کرد. موسوی و کروبی و هاشمی نیز در تظاهرات حضور یافتند که مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

 

احمدی‌نژاد: هولوکاست جریانی موهوم است

 

برخلاف سنت سی سال گذشته که همیشه نماز روز قدس توسط هاشمی رفسنجانی خوانده می شد، سخنران قبل از خطبه ها محمود احمدی نژاد و امام جمعه سید احمد خاتمی روحانی تندروی حامی دولت کودتا بود. در حالی که در هنگام پخش تلویزیونی برنامه و مصاحبه احمدی نژاد صدای شعارهای مردم از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می شد، سخنران و امام جمعه مطلقا در مورد مسائل انتخابات هیچ حرفی نزدند و صرفا از مردم برای مخالفت با اسرائیل دعوت کردند. محمود احمدی‌نژاد، هولوکاست را جریانی موهوم نامید که به واسطه آن صدها جنگ به راه افتاده‌است. وی افزود که به واسطه هولوکاست، تمام منطقه خاورمیانه، سه دهه در سایه تهدید زندگی کرده‌است. وی مهم‌ترین مسئله جهان را مسئله فلسطین دانست و گفت که اگر در عراق یا افغانستان هم اتفاقی می‌افتد، به تحریک صهیونیست‌ها انجام می‌شود.

 

احمدی‌نژاد در خصوص سرزمین مستقل قوم یهود اظهار داشت که اگر این منطق را بپذیریم، اول باید این حق را به سرخپوستان آمریکایی بدهیم. وی با اشاره به این‌که صهیونیست‌ها در جنایت روی همه جنایتکاران تاریخ را سفید کردند، آنها را سمبل دروغ نامید. احمدی‌نژاد گفت، صهیونیست‌ها مطلقا دین ندارند و امنیت ملی و منافع کشورهای منطقه ایجاب می‌کند که در برابر این رژیم بایستد. احمد خاتمی خطیب جمعه تهران نیز گفت که روشنگری‌ها از تریبون نماز جمعه تعطیل نخواهد شد. به گزارش ایلنا آقای خاتمی با بیان این‌که تریبون نماز جمعه، مسائل سیاسی را برای مردم روشن می‌کند، افزود: " برخی کسانی که این روشنگری‌ها را برنمی‌تابند، طی یکی دو ماه گذشته به شدت تریبون‌های نماز جمعه را مورد هدف قرار دادند." با این حال سید احمد خاتمی از پرداختن به اختلاف میان دولت کودتا و مخالفان آن خودداری کرد.   

 

حضور معترضان در کلیه شهرهای ایران

 

27 شهریور، حضور معترضان به نتایج انتخابات در راهپیمایی روز قدس اگرچه در اکثر شهرهای کشور گزارش شد، اما در شهرهای کرمانشاه، تبریز، اصفهان، رشت و شیراز قدرت بیشتری داشت. در کرمانشاه پنج نفر از معترضان در دقایق اولیه راهپیمایی دستگیر شدند و تلفن همراه چند نفر دیگر توقیف شد. ماموران انتظامی، گارد ويژه و ماموران لباس شخصی با محاصره تظاهرکنندگان آنها را متفرق کردند. گفته شد پلیس برای متفرق کردن جمعیت از باتوم استفاده کرد. در اصفهان معترضان از ساعت ۱۱ در میدان امام حسین تجمع کردند. جمعیتی حدود دو‏هزار نفر نیز در ایوان وسیع ساختمان جهان‏نما تجمع کرده بودند و شعارهای الله‏اکبر و مرگ بر دیکتاتور می‏دادند که با ضرب‌و‌شتم نیروهای لباس شخصی مواجه شدند. در اصفهان ضرب و شتم معترضان از سوی نیروهای لباس شخصی و قطع تلفن همراه شدت زیادی داشت.

 

در مشهد خیابان‌های اطراف آرامگاه امام هشتم شیعیان، فضای امنیتی بود و در محاصره نیروهای ضد شورش قرار داشت. گفته شد برخی معترضان که با نمادهای سبز در تظاهرات روز قدس مشهد شرکت کرده بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در رشت معترضانی که با شعارهای " یا حسین میرحسین"، " نه غزه، نه لبنان،جانم فدای ایران" و " مرگ بر روسیه" به خیابان آمده بودند، در برخی مناطق مورد ضرب وشتم ماموران قرار گرفتند. برخی معترضان در این شهر بازداشت شدند. در شهرهای بوشهر، کرمان، اهواز و یزد نیز معترضان با نمادهای سبز به خیابان آمدند که در اکثر موارد با برخورد نیروهای دولتی مواجه شدند.

 

ادامه بازداشت فعالان سیاسی در ایران

 

27 شهریور، دو عضو دیگر جبهه مشارکت و برخی دیگر از فعالان سیاسی بازداشت شدند. یک روز قبل از روز قدس، علی پیرحسینلو، عضو جبهه مشارکت و فاطمه ستوده، همسرش در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شدند. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل این زوج فعال در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، آنها را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. اتهام علی پیرحسینلو، اقدام علیه امنیت ملی و اتهام فاطمه ستوده، معاونت در اقدام علیه امنیت ملی عنوان شد. مهدی محمودیان، عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و مهدی موسوی‏نژاد، برادر همسر محمد علی ابطحی نیز روز گذشته دستگیر شدند. به گزارش سایت " تغییر" ، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی، نیروهای امنیتی با تفتیش منزل شخصی مهدی موسوی‏نژاد، این طلبه ۲۷ ساله حوزه علمیه قم را دستگیر کردند. همچنین منزل محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و مدیرمسوول روزنامه توقیف شده یاس نو در بامداد روز جمعه مورد بازرسی قرار گرفت. فاطمه دردکشان، فرزند محمود دردکشان از شاگردان آیت‏الله منتظری و مسئول کمیته مهندسین ستاد انتخاباتی موسوی در قم، از دیگر بازداشت شدگان روز گذشته بود. ماموران با حکم دادگاه ویژه روحانیت منزل وی را بازرسی و کامپیوترش را توقیف کردند.

 

تهران جمعه ناآرامی را پشت سر گذاشت

 

27 شهریور، ده‌ها هزار تن از معترضان شرکت کننده در راهپیمایی روز قدس، تا ساعاتی پس از پایان نمازجمعه، در خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران تظاهرات کردند. این تظاهرات در مناطق چهارراه جمالزاده، تقاطع خیابان مطهری، فاطمی و دوطرف چهارراه نواب به سمت آزادی و میدان صادقیه، بیشتر متمرکز بود. یک تجمع نیز در میدان ونک تشکیل شد که معترضان به سمت ساختمان صدا و سیما در خیابان ولی عصر راهپیمایی کردند. ایرنا همچنین از تجمع ۸۰۰ نفر در برابر ساختمان این خبرگزاری خبر داد. بر اساس این گزارش، نیروهای یگان ویژه با پرتاب گاز اشک‌آور، معترضان را متفرق کردند.

 

شعارهای " الله اکبر"، " مرگ بر دیکتاتور"، " یا حسین میرحسین"، " ای رهبر کودتا این آخرین پیامه، جنبش سبز ایران آماده قیامه"، " منتظری زنده باد ،کروبی پاینده باد" و " نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" ،" حجاریان زنده باد،موسوی پاینده باد"، از جمله شعارهای امروز معترضان بود. راهپیمایان در مقابل شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل که از بلندگوی رسمی پخش می شد، بلافاصله شعار می دادند " مرگ بر روسیه". از سوی دیگر از درگیری نیروهای پلیس و معترضان در حدفاصل میدان هفت تیر تا مقابل پارک لاله در بلوار کشاورز گزارش داده ‌شد. نیروهای بسیج در مقابل پارک لاله اجازه ادامه راهپیمایی را به معترضان ندادند و با شلیک گاز فلفل و گاز اشک‌آور، با آنان درگیر شدند.  خبرگزاری فارس از حمله به میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی در جریان تظاهرات امروز خبر داد.  درگیری در خیابان‌های مختلف شهر تا ساعت ۱۷ ادامه داشت.

 


 


 جرس: زندان اوین و بند 350 آن هم اکنون تبدیل به مرکزی جهت اعمال فشار و محدودیت بیشتر برای زندانیان سیاسی- عقیدتی ایران تبدیل شده است. هم اکنون حدود 145 نفر در این زندان به اتهام های سیاسی و عقیدتی در حال گذران دوران زندان خود هستند. جوان ترین این زندانیان جوانی 19 ساله به نام محسن شوشتری است که به یک سال حبس محکوم شده و مسن ترین آنها امیرعلی مهرنیا با 73 سال سن است. او یک معلم بازنشسته است که درحوادث پس از انتخابات بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده است.

 

 مشخصات دقیق ۲۱۶ زندانی سیاسی- عقیدتی و امنیتی در زندان های مختلف ایران شناسایی شده است که بیش از ۱۱۰۰ سال محکومیت دارند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان های مختلف ایران هستند. این در حالی است که از میان این زندانیان برخی به اعدام و حبس ابد محکوم شده اند که اگر برای هر کدام از این افراد و میزان محکومیت شان، چندین سال را در نظر بگیریم، بیش از یک هزار و ۵۰۰ سال زندان خواهد شد که میزان بالایی از این هزار و پانصد سال زندان به جرم آزادی طلبی و دموکراسی خواهی در ایران برای این افراد صادر شده و هم اکنون در حال اجراست.

 

این گزارش مستند از اسامی زندانی ها توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته است.

 

براساس این گزارش ، زندان اوین و بند ۳۵۰ آن هم اکنون تبدیل به مرکزی جهت اعمال فشار و محدودیت بیشتر برای زندانیان سیاسی- عقیدتی ایران تبدیل شده است. هم اکنون حدود ۱۴۵ نفر در این زندان به اتهام های سیاسی و عقیدتی در حال گذران دوران زندان خود هستند. جوان ترین این زندانیان جوانی ۱۹ ساله به نام محسن شوشتری است که به یک سال حبس محکوم شده و مسن ترین آنها امیرعلی مهرنیا با ۷۳ سال سن است. او یک معلم بازنشسته است که درحوادث پس از انتخابات بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده است.

 

از میان این زندانیان شش نفر بلاتکلیف، ۹ نفر محکوم به اعدام، ۴ نفر در مرحله بازپرسی و ۱۳ نفر به اتهام جاسوسی محکوم هستند. عمده این ۱۴۵ نفر را دانشجویان و فعالان سیاسی-مطبوعاتی تشکیل می دهند.

 

از سوی دیگر تمام گروه های سیاسی از جمله جبهه مشارکت، مجاهدین انقلاب، ملی –مذهبی ها، کارگزارانی ها، ادوار تحکیم وحدت و دفتر تحکیم وحدت نمایندگانی در میان این زندانیان دارند. روزنامه نگاران مستقل و معترضان اجتماعی –فرهنگی و منتقدان به کودتای ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ که در فواصل بین ۲۵ خرداد، روز قدس و عاشورا بازداشت شده اند ،تعداد دیگری از این زندانیان سیاسی را تشکیل می دهند. زندانیان سیاسی-عقیدتی مستقر در بند ۳۵۰ زندان اوین روی هم رفته باید ۶۴۰ سال زندانی بکشند.

 

از میان زندانیان شناسایی شده، تعداد ۴۴ نفر را فعالان کرد تشکیل می دهند. این افراد هم اکنون در زندان های مختلف ایران دوران زندان خود را سپری می کنند. در میان آنها شاکر باقی بالاترین میزان حبس به مدت ۳۵ سال را دارد که از سال ۱۳۸۷ در زندان کاشمر به سر می برد. فرید صادقی هم با داشتن حبس ابد هم اکنون ۱۸ سال است که در زندان ارومیه به سر می برد.

 

زندانیان سیاسی کرد باید مجموعا ۳۲۲ سال زندان را بگذرانند. از میان آنها سه نفر هم محکوم به اعدام هستند. شنیده شد که هم اکنون ۲۰ نفر دیگر از زندانیان کرد که تا کنون قادر به شناسایی نام آنها نشده ایم، در زندان های غرب کشور منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.

 

علاوه بر این تا کنون تعداد ۲۵ نفر از زندانیان به خاطر وابستگی های خانوادگی و فامیلی به سازمان مجاهدین که در زندان های تهران و کرج زندانی هستند، شناسایی شده اند. اغلب این افراد هرگونه همکاری و وابستگی تشکیلاتی خود را به این سازمان رد کرده اند. شش نفر از این زندانیان زن هستند که خانم فرح واضحان و از میان مردان آقای علی صارمی حکم اعدام دارند و منتظر اجرای حکم خود هستند.

 

یادآور می شود که این فهرست شامل زندانیانی است که تاکنون با مشخصات کامل و با همکاری خود زندانیان سیاسی شناسایی شده و میزان محکومیت آنها لحاظ شده است که با احتساب آنهایی که هنوز شناسایی نشده و یا هم اکنون در زندان های امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات و یا زندان های وابسته به سپاه به سر می برند، تعداد آنها و میزان سال هایی که باید در زندان سپری کنند بیش از این خواهد بود.

 

تخمین ها این میزان زندان را تا ۲ هزار سال زندان برآورد می کند. این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی از فعالان سیاسی – فرهنگی و دانشجویی با حکم های سنگین در بیرون از زندان در قالب مرخصی و یا منتظر اجرای حکم به سر می برند. در یک مورد تنها نیروهای ملی – مذهبی دارای حدود ۱۰۰ سال زندان هستند که برخی گمانه زنی ها هم اکنون با اجرای حکم زندان هدی صابر حاکی از آن است که حکم دیگر اعضاء و وابستگان و نزدیکان این گروه اجرا شود.

 

در میان این زندانیان هم اکنون تعدادی زندانی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان و سوریه وجود دارند که دولت احمدی نژاد آشکارا بین شرایط نگهداری آنها و زندانیان غربی تفاوت می گذارد. در حالی که زندانیان غربی را در هتل های چند ستاره پذیرایی می کند و شرایط را برای دیدار آنها با خانواده هایشان فراهم میکند، این زندانیان فاقد امکان تماس تلفنی هستند و برای دیدار با سفرای کشورهای خود در تهران و تماس تلفنی با خانواده هایشان دچار مشکل هستند. متین ارجان از ترکیه و رمضان احمد کمال از سوریه  و باتیر شاه محمداف و چاری دو تبعه ترکمنستان هستند . 





 

 

 


 


نیما رایین
جرس:روایات جنگ امروز در کلاف خرافه پردازی وسیاسی کاری گم شده است .از سویی رزم رزمندگان میهن با روایت هایی افسانه ای مانند آنچه در داستان های شاهنامه در خصوص رزم رستم آمده است روایت می شود گویی اگر اسب سفید وکمک ملائک نبود هیچ کاری از پیش نمی رفت، از سوی دیگر رنج ها وگرفتاری هایی که مدیران کشور در زمان جنگ متحمل شدند به کم کاری ترجمه می شود .به گفته یک تحلیل گر کسانی که در جبهه ها حضور نداشتند وامروز مدعی جنگ وجبهه شده اند می خواهند با ساختن این روایت های غیر واقعی تصویر زحمتکشان واقعی هشت سال دفاع کشور را مخدوش سازند.این در حالی است که میر حسین موسوی در مقابل گفته های چندی پیش رفیق دوست مبنی بر کم کاری دولت در زمان جنگ تهدید به افشاکردن ناگفته های بسیاری کرد .

 

به گزارش تابناک علی شمخانی دراین خصوص معتقداست:«من با هر روایتی که به دنبال پدیدارسازی اسب سفید و شمشیر امام زمان(عج) در خاکریزهای جنگ با عراق باشد و رزمندگان را ملائکة‌اللهی تصویر کند، به شدت مخالفم. ضرورتی برای اثبات امدادهای غیبی در زمان جنگ برای ترجمان بعضی از خواب‌ها وجود ندارد. بزرگترین امدادهای غیبی زمان جنگ این بود که امام خمینی(ره) از ما و آنهایی که می‌توانستند سربازان فرهنگی شاه بشوند، آدم‌هایی ساخت که از سر کوچه به درون مسجد، از دل مساجد ـ به شکل تجمعی ـ به خیابان‌ها و از قلب تظاهرات به پشت خاکریز‌های جبهه‌ها آمدند و شهید شدند و یا آن حماسه‌ها را آفریدند؛ این «امداد غیبی» است؛ تغییر روحیه‌ها.»

 

وی در ادامه بیان داشت:«من بسیاری از خاطرات خود را دیلیلت کردم چرا که اعتقاد ندارم از خاطرات گذشته بگویم برای اینکه امروز هویت پیدا کنم. امروز تب تحریف دفاع مقدس در جامعه دیده‌ می‌شود و باید مراقب راویان جدید از وقایع قدیم باشیم، باید خطر روایت‌گران جنگ‌نادیده را جدی بگیریم، تریبون‌ها را به دست اهلش بسپاریم و نه آنها که تنها عکسی را به یادگار از حدود 2900 روز «دفاع» با خود یدک می‌کشند و یا اصلا در آن روزگار نبوده‌اند و امروز راوی روزهای جنگ و حماسه شده‌اند. در همین فضاست که این «میدان مینی» که برای دفاع مقدس ترتیب‌داده‌اند، به مراتب خطرناک‌تر از میدان مین اصلی در روزهای جنگ است، خاطره‌نویسی نه می‌تواند مبدا و مقصد جنگ را بیان کند و نه آنقدر سندیت دارد که بخشی از آن همه حماسه و ایثار را به تصویر بکشد، تنها متکی به ذهن نویسنده و گوینده‌ای است که شاید خیلی نکته‌ها را در گذر ایام، از خاطر برده باشد.»

 

اسب سفید بود، وجود داشت

 

البته محمد کوثری که روزی فرمانده جنگی بود و امروز در مجلس از طرافدارن دولت است تاکید دارد که مواردی مانند اسب سفید و ملائک در جبهه ها وجود داشته است . به گزارش جهان نیوز وی گفت:«موارد اینگونه، بوده است و نمی‌توان گفت وجود نداشته است. مثلا شهید محسن وزوایی که دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف و از دانشجوبان پیرو خط امام(ره) بود، در عملیات ”بازی دراز“ در سرپل ذهاب مصاحبه کرد و گفت که هنگام حرکت بسوی فتح ارتفاعات و انجام برخی مقدمات کار، قبل از رسیدن نیروهای کمکی تعدادی اسیر گرفتیم. هنگام پایین آوردن آنها از ارتفاعات، یکی از آنها گفت که می‌خواهم فرمانده‌تان را ببینم. رزمنده ها نیز وزوایی را نشان دادند، اما آن اسیر عراقی گفت كه فرمانده شما این فرد نیست، بلکه کسی است که ما هرچه به او تیر می زدیم، کارساز نبود و بر اسب سفیدی سوار بود که به سمت ما حرکت می کرد و به همین دلیل هم شکست خوردیم. این نقل قول هم از یک عراقی است و نه یک رزمنده خودمان. وقتی شهید وزوایی در مصاحبه‌ای در اردیبهشت 60 این موضوع را اعلام کرد، بنی صدر این سخنان را بی ربط و بی ارزش خواند.با توجه به اینکه رزمندگان در بیابان‌ها چادر می‌زدند، فضای معنوی بر جبهه ها حاکم بود و هر لحظه نیز انتظار زخمی شدن یا به شهادت رسیدن را داشتند، طبیعی است که گاهی اوقات احساس کنند آن صاحب اصلی که همواره به دنبال او هستند، آنجاست".

 

 

اما غلامعلی رجایی وبلاگ نویس مشهور واز فرماندهان زمان جنگ نیز در یاداشتی در سایت تابناک نوشت:«مردانی که تا امام بود، محبوب های امام بودند و اکنون در نظر بعضی متهمانی هستند که پذیرش قطعنامه را به امام تحمیل کرده اند و جام زهر را به امام نوشانده اند!  و یا للعجب از بازی های روزگار! کسانی که با نیامدن خود، جبهه ها را به دشمن سپردند و در دورانی که جبهه تشنه حضورشان برای یکسره کردن کار دشمن بود در سنگر شهرها! جا خوش کرده بودند، اکنون انگشت اتهام را به سمت مردانی کشیده اند که در غربتی وصف ناشدنی ایستادند تا ایران بایستد. مردانی که هر روز که از عمر جنگ می گذشت از تعدادشان کاسته می شد.مردانی که گویی همچون مولایشان علی(ع) غربت با وجودشان عجین شده است، مردانی که غریبان این ملک و دیارند و آه که غربتشان را پایانی نیست! »

 

حیرت سراسر گیتی

 

به گزارش ایلنا علی فضلی که امروز از سرداران سپاه است معتقد است:اما ناگفته‌هاي جنگ به نظر من ناگفته‌هايي در معنويات جنگ؛ هنر تاكتيك، جنگ‌آوري، ايثار، مجاهدت و ابتكار رزمندگان در عمليات‌هايي كه شايد به ذهن مادي خيلي از انسان‌ها خطور نمي‌كند، است. »

 

وي تصريح كرد: به عنوان مثال در عبور از رودخانه اروند، هنوز هم نظاميان در سراسر گيتي متحيرند از اينكه چگونه رزمندگان اسلام از اين رودخانه با عرض 300 تا 1300 متر، خروشان و با جزر و مد عبور كردند، اينها ناگفته جنگ است. در عمليات بيت‌المقدس 2 سراغ دارم يك لشگر در 16 روز كه برف و ‌باران تواما لحظه‌اي قطع نمي‌شود از روي رودخانه قلعه چولان، رودخانه‌اي وحشي و پرآب با ديواره سخره‌اي، عبور مي‌كند و قريب به 20 كيلومتر اهداف را روي ارتفاعات قميش و قاميش و تنگه دولبشك تصرف مي‌كند و پاتك‌هاي دشمنان را جواب مي‌دهد. همه اين فداكاري و حماسه‌ها از عرض يك پل 70 سانتيمتري و به طول 144 متر صورت مي‌گيرد، كاري كه شايد الان حتي قابل تصور هم نباشد. »

 

وي البته  در خصوص بحث ناگفته‌هاي جنگ كه گاها از سوي برخي مطرح مي‌شود، گفت: جنگ فراوان ناگفته دارد، اگر بخواهيم ابزاري به جنگ نگاه كنيم همان بهره‌برداري سياسي از آن مي‌شود. »

 

شمخانی اما اعتقاد دارد:«باید گفت سست‌ترین شکل برخورد با جنگ، بسنده کردن به «خاطره گویی» است، کما اینکه ضعیف ترین شکل انتقال مفاهیم در جامعه ما سخنرانی یک طرفه است، ضعیف‌ترین شکل برخورد با جنگ هم «خاطره‌گویی» است. گاهی خاطره‌گویی کل جنگ را تعریف نمی‌کند و بیشتر بر مدار احساس و عاطفه است نه بر اساس منطق؛ و برای همین هم تضعیف کننده منطق جنگ است در حالی که جنگ ما و دفاع مقدس 8ساله ما، «منطق» داشت. این یک واقعیت است که ما امروز روایات متعددی از جنگ داریم و تشخیص اینکه کدام روایت درست است، کار دشواری شده است. چرا که امروز در جامعه راویانی از جنگ داریم که خود در جنگ نبودند؛ راویان جنگ‌نادیده! راویان جنگ‌نادیده‌ای که برای کسانی روایت می‌کنند که آنها هم جنگ را ندیدند به واسطه سنی که دارند. البته باید گفت بنیاد تبلیغاتی ما بنیاد ناقصی است و بیشتر به دنبال «اسوه‌سازی» است و من اصولا اعتقاد دارم برای اسوه‌سازی باید عناصر پایین جامعه را ترجمه کرد. عناصری که در جامعه ما‌به‌ازای بیشتر و ملموس‌تری دارند. متاسفانه تصویری که از آدم های بزرگ می‌سازیم، اولا دارای غلو و کمی ناراستی است و ثانیا در ابعاد شخصی و رفتار دینی و خانوادگی و شجاعت و...فردی می‌سازیم که این فرد در همه این ابعاد نمره 20 می‌گیرد! البته شاید نسبت به قائدین زمان خویش همین گونه باشد نه در خلاء.»

 

وقتی به زور کامیون مردم توقیف می شد

 

خط تبلیغی بعدی که این روزها هم از سوی تریبون های رسمی دنبال می شود مسوول دانستن دولت زمان جنگ در مقابل کمبود امکانات در جبهه هاست که از سوی نظامی های طرفدار دولت به خصوص رفیق دوست ومحمد کوثری بیان می شود.این خط تبلیغی در حالی است که فروش نفت ایران در تمام سالهای جنگ بین 7تا 20دلار بود با این وجود طبق آمار رسمی دولت 40درصد درامد کشور را صرف جنگ می کرد که تناسب مناسبی دارد ولی گویا در این روزها که تحریف تاریخ و واقعیت سکه رایج است طوری دیگر باید گفت.

 

محسن رفیق دوست که در زمان جنگ وزیر سپاه بود وخودش نیز معترف است که گزارشاتش را به جای نخست وزیر به رییس جمهور می داده ، در این خصوص معتقد است:«دولت هم کمک می‌کرد، هم نمی‌کرد و هم نمی‌توانست کمک کند. حتی اواسط جنگ آقای موسوی از من خواست کامیون‌های سپاه را برای حمل گندم از بندرعباس به سیلوها اعزام کنم تا نان مردم داده شود. در واقع خیلی از وزرا هم روحیه جنگ نداشتند و هم مملکت امکانات آنچنانی نداشت.»

 

وی در این خصوص شیوه های مورد نظرش که دولت در زمان جنگ به آن عمل نمی کرده است را رو می کند:«من به زور می‌رفتم کارخانجات دولتی را تسخیر می‌کردم و در آنها مهمات می‌ساختم. وقتی تصمیم گرفتیم مهمات انبوه در داخل تولید کنیم، با همه کارخانجات صحبت کردیم و گفتیم بدون اینکه اجازه بگیرید باید مثلا فلان پوکه را برای ما ریخته‌گری کنید و ... »

 

ودر ادامه:«وقتی دولت مسئول ادامه جنگ شد، فهمید که با این امکانات نمی‌شود جنگید. وقتی به من گفتند فلان مهمات را می‌خواهیم من دیدم برای خرید آن 3 میلیارد دلار ارز لازم است اما اگر این مهمات را در داخل بسازیم با 380 میلیون دلار ساخته می‌شود و این کار را کردم. ولی این روحیه در دولت وجود نداشت. یکی از دلایل عدم وجود این روحیه در دولت آن وقت این بود که آنها واقعا می‌خواستند مملکت را اداره کنند.»

 

و اصولا اداره کردن مملکت در زمان جنگ از نظر آقای رفیق دوست جرم است .محمد کوثری به شکلی دیگر نعل وارنه می زند. وی به خبر آن لاین می گوید:« دولت هزینه می کرد. اما  مطابق با انتظاری که ما داشتیم، شاید به آن انداز ه نبود. شاید دولت آن زمان هم امروز بگوید من درآمد آن چنانی نداشتم که بخواهم در جنگ هزینه کنیم. تنها کسی که حرف امام را درباره جنگ گوش و خوب عمل کرد، صدام بود! جدی می گویم! چون همه چیزش را به جنگ آورد. وزارت راه  یا  صنایع  کشورش را در خدمت ارتش عراق در آورد. نمی گویم ما این کار را نکردیم؛ اینجا هم گذاشتند. وزارت صنایع در یک حدی کمک کرد ولی می توانست بهتر باشد. البته اینجا فرق می کرد، صدام و و حزب بعث اصلا به مردم بها نمی دادند، اینجا برای مردم احترام قائل بودند. نمی خواهیم یک طرفه  قضاوت کنیم من می گویم اگر می خواستند بیشتر هزینه کنند می شد.»

 

و در ادامه یکی دیگر از شیوهای مورد نظر محسن رفیق دوست:«در یکی از عملیات‌ها، نیروها را به غرب برده بودیم که آنجا لو رفت و قرار شد ظرف 15 روز 3 لشکر سپاه و 3 لشکر ارتش به اهواز منتقل شوند. برای این کار رفتم از شخص امام(ره) اجازه گرفتم و به مرحوم صنیع‌خانی که مسئول ترابری سپاه بود حکم دادم هر کامیونی که از پلیس راه رد می‌شد با خود به اهواز ببرد. وقتی موضوع را با امام(ره) درمیان گذاشتم، ایشان با کرامت پرسیدند آیا چاره دیگری نیست، گفتم نه. فرمودند 4 شرط دارم، اول اینکه به اندازه نیاز بگیرید، دوم کرایه بیش از معمول به آنها بدهید، سوم اگر راننده نخواست برود مجبورش نکنید و چهارم اگر ماشین او خراب شد به بهترین نحو جبران کنید.»

 


 


جان وینکور- نیویورک تایمز

 

همین هفته گذشته، هیلاری رادهم کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که دنیا وارد عرصه نوینی شده است که  مدیریت جهانی آمریکا در آن  ضروري است.

 

قاعدتا این یک خبر خوش است. اما زمانی که صحبت از مدیریت می شود، یکی از وظایف شامل شفاف بودن این وظایف است و در مورد ایران که به سمت اتمي شدن مي رود، دولت اوباما به سمت سردرگمی می رود.

 

با ایرانی که گفته می شود اورانیوم غنی شده لازم و فقط با غنی سازی بیشتر تا دو سلاح اتمي را تولید کند، و مقامات دولتی آمریکا  مي گویند ساختن یک سلاح اتمي یک سال برای حکومت دیني ایران  زمان مي برد و همین، باورپذیر بودن سیاست آمریکا را دشوار می کند.

 

یا دولت آمریکا قصد دارد شدت عمل بیشتری نشان بدهد و یا بار دیگر تصمیم گرفته است که دست دیپلماسی را به سمت ایران دراز کند؟

 

کساني که سخنان پرزیدنت باراک اوباما را  در ین مورد در ماه گذشته شنیدند به بر سر اینکه او کدام راه را انتخاب خواهد کرد دچار اختلاف نظر هستند.

 

اگر دوران حاضر لحظه تاریخی برای آمريکاست، به نظر می رسد رويکرد دولت به ايران به نحوی است که متحدان را به يک اندازه دچار عدم اطمينان و نيز صاحب انگيزه و عزم می کند.

 

 آقاي اوباما که در اوایل ماه اوت در جمع کوچکي از خبرنگاران و مفسران در کاخ سفید سخن مي گفت، مشخصا تلاش مي کرد تصویری از خود نشان بدهد که گویي بر مقوله ایران مسلط است. اما نتیجه آن دو تفسیر مخدوش از نیت او بود- در یک مورد، تلاش براي یافتن راهبرد دیپلماتیک و در مورد دیگر نداشتن دیپلماسی جدید و در عوض تشدید سیاست های خصمانه . این ها برداشت های جداگانه دو نویسنده با تجربه است که با کاخ سفید ارتباط خوبی دارند و نظراتشان را چند روز پیش در بخش نظرات واشنگتن پست بچاپ رساندند.

 

در این نوشته ها آمده بود که سخنراني اوباما بیش از حد غیر دقیق بود و نمي شد از لابلاي آن یک نظریه قابل بحث بدست آورد تا به این نکته پي برد که آقاي اوباما چگونه قصد مواجهه با ایران را دارد.

 

یک مقام بلند پایه اروپایی که از پایتخت کشور خودش و برپایه اطلاعات شخصي اس سخن مي گفت، برنامه هاي آمریکا را نامشخص خواند و به من گفت که در این مرحله هیچ چیز بدتر از بوجود آمدن تردید در میان ایرانی ها در مورد نیات  ما وجود ندارد و این موضوع باعث می شود که ما زمان بیشتری را از دست بدهیم که این فاجعه بار خواهد بود.»

 

توصیفی که رابرت کیگان از سرسختی جدید اوباما مي کند ( که امیدواریم باعث ترس ایرانیان بشود) فریبنده است زیرا به دنبال تعدادی هشدارهای نه لزوماً تصادفی است که از ماه ژوئیه ازسوي آمریکا به  ملا ها داده می شود.

 

ابتدا لئون پانتا، مدیر سیا، گفت که تحریم هاي جدید احتمالا برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی کافی نخواهد بود. بعد مایکل هایدن، رئیس سابق سیا، احتمال حمله نظامی به ایران را می دهد و معتقد است که ممکن است این اقدام بدترین پیامد از احتمالات موجود نباشد.

 

زمانی که دائما از دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکا، پرسیده می شد که آیا آمریکا برنامه اي برای حمله به ایران دارد یا نه او برای اولین بار پاسخ داد:« بله ما چنین برنامه اي داریم.» به این فهرست مقاله بروس او ریدل، یکي دیگر از مقامات سابق سیا را که همچنان با این سازمان در ارتباط است را اضافه کنید که می نویسد آمریکا باید هم اکنون وارد عمل شود و زیر دریایی های اتمي با توانایی موشکی به اسرائیل بفروشد.

 

مشکل بررسی سخنان تهديد آميزی که پيش از ديدار آقای اوباما با روزنامه نگاران عنوان شد در اين است که هيچ بخشی از سخنان رئيس جمهور با چنين مواضعی مطابقت ندارد.

 

از جورج پکرويچ ، معاون تحقيقاتی رئيس و مسؤول سياست هسته ای مؤسسه صلح بين المللی کارنگی پرسيدم ميزان جديت و کارآيی سخنانی که به نظر محکم و تند می رسند، از نطر وی تا چه اندازه است؟

 

او پاسخ داد: اين تلاش ها "هيچ تأثيری بر ايران ندارند. به نظر من اين حرف ها بيشتر برای ساکت کردن منتقدان در داخل آمريکا زده می شود تا برای ترساندن ايران. استفاده مناسب از زور در برابر ايران برای ايالات متحده مطلوب است اما به نظر من، ما اين حربه را دراختيار نداريم."

 

ولی نقل قول ذکر شده از رییس جمهور بیشتر بیانگر حلقه دیگری در فرآیند است که صحنه مورد علاقه ایرانی هاست.

 

بنابراين بايد راجع به سخنان ماه اوت آقای اوباما که گزينه گفتگو را دوباره بر روی ميز قرار داده، چگونه فکر کرد؟ در اين باره با برخی از آمريکايی هايی که رويکرد جديد به ايران را از طريق تماس غيررسمی با دوستانی در خارج از کشورمدنظر دارند، گفتگو کردم.

 

به گفته آقای اوباما، "قرار دادن مجموعه ای از راهکارها در مقابل ايران که بتواند ما را متقاعد کند که در پی تسليحات هسته ای نيستند، حائز اهميت است.  آنها بايد بدانند به چه چيزی پاسخ مثبت می دهند."

 

همه چیز مشخص شد؟ مطمئن نیستم.

 

ديويد ايگناتيوس نويسنده مقاله "اوباما خواهان نسخه جديدی از گفتگوست" به توضيحات يک مقام ارشد برای میهمانان رئيس جمهور استناد می کند. وی گفته بود تحريم های فعلی راهی برای تأثير گذاری درمحاسبات هزینه و فایده ايران بودند. آقای ايگناتيوس افزود رئيس جمهور خود "مطمئن نيست" ملاها در سياست هسته ای که می تواند به آنها امکان برخورداری از بمب هسته ای را بدهد، تا چه حد سبک، سنگین می کنند.

 

اینکه رئيس جمهور نامطمئن است، طبیعی است. اما چرا به تهران و متحدان ايالات متحده شواهدی از سرگشتگی آمريکايی ها نشان داده می شود؟

 

در نقطه مقابل، تونی بلر هنگام معرفی کتاب جديدش در تلويزيون آمريکا حرف هايی برای گفتن داشت. البته مطمئناً آقای اوباما که مجسمه نیم تنه وبنستون چرچیل را که به دولت قبل از او به عاریه داده شده بود و در دفتر کارش بود را به انگلستان  پس فرستاد, نمی خواهد آقای بلر را به عنوان الگويی در نظر بگيرد، اما نخست وزير سابق انگلستان هفته گذشته توانست به طور شفافی از بروز تفسيرهای ضد و نقيض جلوگيری کند.

 

آقای بلر در پاسخ به اين طرز فکر که دستيابی ايران به قدرت هسته ای به معنای آخر الزمان نيست، پاسخ داد: "من فقط اين را می دانم که اگر تصميم گيری با من بود، ريسک نمی کردم. به آنها می گفتم نمی توانید سلاح هسته ای داشته باشید.»

 

اين همان سخنانی است که اسرائيلی ها قبلاً زده اند. آن هم  بدون زیاده گویی هایی نظير دادن ضرب الاجل و يا به کار بردن عبارات نخ نمايی نظير اينکه قدرت هسته ای ملاها "غيرقابل قبول" است. رويکرد بی هدف آقای اوباما در قبال ايران به جای آنکه مبین بااهمیت بودن رهبری آمریکا باشد، تداعی کننده اين نکته است که درک رهبری و مديريت آمريکا دشوار است.

 

مترجم: مهتاب گرجی

منبع: نیویورک تایمز 13 سپتامبر

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته