-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۵, دوشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



به رغم اينکه پايان يافتن ممنوعيت ساخت و سازها در کرانه باختری رود اردن، مذاکرات صلح را به آستانه شکست رسانده، آمريکا اعلام کرد به تلاشهايش برای موفقيت مذاکرات صلح ادامه می دهد. وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل گفت و گو کرده است. بر اساس اين گزارش خانم کلينتون از اسرائيل بار ديگر خواسته است تا ساخت و سازها را در مناطق اشغالی ممنوع کند. پيشتر باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا نيز خواهان منع اين ساخت و سازها شده بود. بنيامين نتاياهو به رغم اينکه حاضر نشد اين ممنوعيت را تمديد کند از ساکنين شهرکهای يهودی نشين مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن خواست تا خوشيتندار باشند.
 


محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی امروز – دوشنبه – بار ديگر از اسرائيل خواست تا ممنوعيت ساخت و سازها در مناطق اشغالی را تمديد کند. به گفته آقای عباس اين تنها راه ادامه يافتن مذاکرات صلح است. ممنوعيت ۱۰ ماهه ساخت و ساز يهوديان در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن، روز يکشنبه به پايان رسيد و به رغم درخواست باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، اسرائيل اين ممنوعيت را تمديد نکرد. پيشتر آقای عباس گفته بود که اگر شهرک سازی ها در اين مناطق از سر گرفته شود از مذاکرات صلح کنار می کشد. وی روز دوشنبه گفت که علاقه مند به ادامه مذاکرات است، اما نتانياهو بايد برای ايجاد فضای مناسبی برای گفت و گو ساخت و سازها را ممنوع کند. گروهی از يهوديان ساکن کرانه باختری رود اردن، روز يکشنبه پايان ممنوعيت ساخت و سازها را جشن گرفتند.
 


شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل گفت که به رغم تنش های اخير ميان کشورش و ترکيه، اسرائيل به دنبال رابطه دوستانه با ترکيه است. تنش ميان دو کشور از زمانی بالا گرفت که يک قايق حاوی کمکهای بشردوستانه از ترکيه به نوار غزه ارسال شد، اما نيروهای اسرائيلی به اين قايق حمله کردند. پيشتر عبدالله گل رئيس جمهوری ترکيه گفته بود که آينده رابطه دو کشور به اسرائيل بستگی دارد. هر دو رهبر به شکل جداگانه در يک برنامه تلويزيونی در نيويورک اظهارات تازه را مطرح کرده اند.
 


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که در عملياتی نظامی، بعد از ورود به خاک عراق ۳۰ نفر را که عوامل انفجار اخير مهاباد خوانده شده اند، کشته است. به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد پاکپور فرمانده نيروی زمينی سپاه گفت که عوامل انفجار مهاباد در تلاش بودند تا از ايران فرار کنند. در انفجاری که روز چهارشنبه هفته گذشته در مهاباد رخ داد، ۱۲ تن کشته و ۸۰ تن مجروح شدند. برخی از گروههای کرد مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب دموکرات کردستان ايران و کوموله اين انفجار را محکوم کرده بودند و هيچ يک از گروههای مخالف جمهوری اسلامی در منطقه، مسئوليت انفجار مهاباد را به عهده نگرفت. همزمان عبدالرسول محمد آبادی، يکی ديگر از مقامهای سپاه به تلويزيون دولتی ايران گفت که يک يا دو نفر از عوامل انفجار مهاباد از اين حمله جان سالم به در برده اند. مقامهای سپاه سازمان موساد و نيروهای امنيتی آمريکا را طراح اصلی انفجار مهاباد معرفی کرده اند.
 


نیروهای امنیتی در تهران روز یکشنبه با ورود به منزل خانواده حمید باکری، از جانباختگان جنگ ایران و عراق از مهمانان این خانواده بازجویی کردند. یک منبع آگاه به رادیو فردا گفت : « مهمانان، جمعی از خانواد‌ه‌های زندانیان سیاسی بودند که برای برگزاری جلسه قرآن به منزل باکری آمده بودند.» این منبع آگاه همچنین تاکید کرد : « هیچ یک از مهمانان دستگیر نشده‌اند.» پیش از این هم در روز ۳۱ شهریور، سالروز حمله عراق به ایران، هنگامی که خانواده‌های همت و باکری، قصد دیدار با مهدی کروبی،‌ یکی از رهبران مخالف دولت، را داشتند، با حمله نیروهای امنیتی رو به رو شدند. همزمان نیروهای امنیتی، از دیدار این دو خانواده با میرحسین موسوی دیگر رهبر مخالفان دولت نیز جلوگیری کرده بودند. خانواده‌های دو جانباخته سرشناس جنگ ، محمد ابراهیم همت و حمید باکری در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته، با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از میرحسین موسوی اعلام کرده بودند.
 


مردم ونزوئلا روز یکشنبه در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کردند. انتظار می رود نتایج انتخابات که پس از پنج سال در این کشور نفت‌خیز امریکای جنوبی برگزار شد، در روز دوشنبه اعلام شود. بر پایه گزارشها، این انتخابات آزمونی برای سنجش میزان محبوبت هوگوچاوز، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا به شمار می رود. به همین علت، احزاب مخالف دولت به طور موقت اختلاف های خود را کنار گذاشته و پس از پنج سال تحریم انتخابات ، ائتلافی سیاسی علیه دولت تشکیل داده اند.
 


اندکی پس از آن که فرمانده نیروی زمینی سپاه از کشته شدن عوامل انفجار مهاباد خبر داده بود، یکی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه نیز اعلام کرده است، ۳۰ نفر از «عوامل اصلی و محوری» این انفجار، در شهرستان مهاباد کشته شده‌اند.اندکی پس از آن که فرمانده نیروی زمینی سپاه از کشته شدن عوامل انفجار مهاباد خبر داده بود، یکی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه نیز اعلام کرده است، ۳۰ نفر از «عوامل اصلی و محوری» این انفجار، در شهرستان مهاباد کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرسول محمودآبادی، فرمانده قرارگاه سیدالشهدا سپاه اعلام کرد، ۳۰ نفر از کسانی که به گفته وی نقش محوری در انفجار در مراسم رژه نیروهای مسلح در مهاباد داشته‌اند، بامداد روز یکشنبه در جریان درگیری با نیروهای اطلاعاتی و انتظامی کشته شده‌اند. بیشتر بخوانید: ايران از «شناسايى» عاملان بمبگذارى در مهاباد خبر داد «۱۲ نفر» بر اثر انفجار بمب در جريان رژه نيروهاى مسلح در مهاباد كشته شدند آمريکا انفجار بمب در مراسم رژه نیروهای مسلح در مهاباد را محکوم کرد پیشتر نیز محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام کشته شدن «عوامل اصلی و محوری» انفجار مهاباد گفته بود، این عملیات در روز شنبه و در«منطقه‌ای آن سوی مرز» انجام شده است. در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر مهاباد، بمب قدرتمندی در میان تماشاگران منفجر شد که بر اثر آن ۱۲ نفر کشته و ۸۲ نفر نیز زخمى شدند. در حالی که فرمانده نیروی زمینی سپاه و نیز فرمانده قرارگاه سیدالشهدا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در این انفجار متهم کرده‌اند، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز این انفجار را محکوم کرده‌اند. همچنین گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی نیز که رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران به دست داشتن آنها در این انفجار اشاره کرده‌ بودند، هر گونه دخالت خود را در این حادثه رد کرده و آن را محکوم کرده‌اند. تنها یک روز پس از این حادثه، وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى از شناسایى عوامل بمبگذارى در مراسم رژه نیروهاى مسلح در مهاباد خبر داده و گفته بود:‌ «امیدواریم به زودى و در همین هفته دفاع مقدس، آنان را به سزاى اعمال‌شان برسانیم». در این میان عبدالرسول محمودآبادی، فرمانده قرارگاه سیدالشهدا سپاه، که از کشته شدن عوامل اصلی این انفجار خبر داده، در عین حال اضافه کرده است: «یک یا دو نفر از عناصر دخیل در عملیات تروریستی هنوز فراری هستند که این تعداد نیز توسط نیروهای تلاشگر دستگیر می‌شوند و به سزای عمل خود می‌رسند».
 


کرم رایانه ای «استاكس نت» کامپیوترهای شخصی کارکنان نیروگاه بوشهر را آلوده کرده است. مجري طرح نيروگاه اتمي بوشهر با اعلام این خبر تاکید کرد «استاکس نت» که از آن با نام « کرم جاسوس» یاد شده، نتوانسته به سيستم‌هاي اصلي نيروگاه اتمي بوشهر آسیبی وارد سازد. به گفته محمود جعفری در حال حاضر یک گروه کاری با عنوان « امنيت فناوري اطلاعات» در نيروگاه اتمي بوشهر تشكيل شده تا مشکلات موجود را برطرف کند. مجري طرح نيروگاه اتمي بوشهر همچنین تاکید کرده که اين موضوع هيچ اثري در روند اجرا و راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر نگذاشته است. وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز در در گفت و گو با روزنامه دولتی ایران گفت : «کرم استاکس نت توانایی آن را ندارد که به سیستم های دولتی در ایران نفوذ کند و یا آسیب جدی ای به آنها برساند.» مقامها در ایران از آلودگی حدود ۳۰ هزار آی‌پی ایرانی (نشانی اینترنتی) به این کرم رایانه‌ای خبر داده اند.
 


ظهر یکشنبه، یک قایق کوچک با 10 سرنشین در اقدامی نمادین برای شکستن محاصره غزه، ساحل قبرس را به سوی نوارغزه ترک کرد. پیش بینی می شود این قایق که از بندر فاماگوستای قبرس حرکت کرده و هفت یهودی آلمانی از نسل‌ بازماندگان هولوکاست هم از سرنشینان آن هستند، تا سه‌شنبه به نوارغزه برسد. محموله این قایق، آلات موسیقی، کتاب، اسباب بازی برای کودکان و تور ماهیگیری برای صیادان اعلام شده است. در خرداد ماه گذشته  خودداری یک کشتی عازم غزه از تغییر مسیر، به درگیری میان نیروهای اسرائیل و ترکیه انجامید و 9 شهروند ترکیه کشته شدند. اسرائیل حصر غزه را از سال ۲۰۰۷ میلادی به اجرا گذاشته است. با این حال دولت اسرائیل هنوز نسبت به حرکت این قابق به سوی غزه واکنشی نشان نداده است.
 


تيم ملی ايران در چهارمين حضور در رقابتهای قهرمانی واليبال جهان به نخستين پيروزی خود در تاريخ اين رقابتها دست يافت و با يک بازيابی درخشان مسابقه باخته در برابر تيم ملی ژاپن را به پيروزی سه بر يک بدل کرد.تيم ملی ايران در چهارمين حضور در رقابت‌های قهرمانی واليبال جهان به نخستين پيروزی خود در تاريخ اين رقابت‌ها دست يافت و با يک بازيابی درخشان مسابقه باخته در برابر تيم ملی ژاپن را به پيروزی سه بر يک بدل کرد. ايران به ترتيب ۱۵ بر ۲۵، ۲۵ بر ۱۷، ۲۶ بر ۲۴ و ۲۵ بر ۲۳ ژاپن را در دومين روز رقابت‌ها در گروه اول شکست داد. اين رقابت‌ها در ميلان ايتاليا انجام می‌شود. ايران شب پيش از اين سه بر صفر از مصر، قهرمان آفريقا شکست خورده بود و دوشنبه شب با ايتاليای ميزبان بازی می‌کند. ژاپن پس از دو شکست پياپی در آخرين روز رقابت‌های دور نخست گروهی (دوشنبه) با مصر بازی خواهد کرد. از هر گروه چهار تيمی سه تيم به دور دوم صعود می‌کنند که پيروزی مصر می تواند صعود ايران را حتمی کند. در «ست» نخست ژاپن توانست کاملا بر حريف برتری داشته باشد و تا سوت پايان هرگز فرصت خوديابی به ايران نداد. در ست سوم هم بازی پاياپايی با ايران داشت و حتی در امتياز ۲۴ بر ۲۲ کمترين فاصله را با برتری دو بر يک داشت. اما سرانجام تسليم قدرت تهاجمی محکم ايران شد. در ست نخست کونيهيرو شيميزو نخستين امتياز را برای ژاپن ثبت کرد و ژاپن خيلی سريع کنترل بازی را در دست گرفت و ايران را به گرفتن نخستين تايم اوت در امتياز چهار بر صفر وادار کرد. اسپک يوتا آبه از ژاپن فاصله را تا نخستين تايم اوت تکنيکی در امتياز هشت بر سه نگاه داشت. محمد موسوی عراقی از ايران سعی کرد که امتيازها را به هم برساند، اما ژاپن در تايم اوت تکنيکی دوم باز در امتياز ۱۶ بر ۱۰ برتری خود را حفظ کرد. ايران نتوانست سرعت لازم را بدست آورد و ژاپن کار اين ست را با برتری ۲۵ بر ۱۵ به اتمام رساند. سرويس خطای تاتسويا فوکوزاوا شروع کننده ست دوم بود. ايران از اين موقعيت سود بر و تا تيم اوت تکنيکی دوم برتری هشت بر سه بدست آورد. ژاپن اين فاصله را توسط يوسوکه ايشيجيما گوتسو تا امتياز هشت بر شش کم کرد. اما ايران توانست تا تايم اوت تکنيکی دوم برتری ۱۶ بر ۱۱ را داشته باشد. عليرضا نادی، کاپيتان تيم ايران تصميم گرفت با بستن راه حمله‌های ژاپن برتری را حفظ کند و با بستن در بازی به روی حريف برتری را تا برد ۲۵ بر ۱۷ پيش ببرد. يک دفاع موفق از سوی گوتسو شروع ست سوم بود. در نبردی پاياپای ايران تا تايم اوت تکنيکی نخست هشت بر هفت پيش افتاد. اما امتيازها ۱۰ بر ۱۰ شد. گوتسو نشان داد که بازيکن کليدی تيم ژاپن است و به تيمش برتری ۱۳ بر ۱۰ را داد تا ايران تقاضای تايم اوت کند. ژاپن با حفظ آهنگ بازی‌اش برتری را در تايم اوت دوم اين ست به ۱۷ بر ۱۶ رساند. گوتسو همچنان امتيازهای با ارزشی را برای ژاپن به ثبت رساند. اما ايران شروع به بازيابی خود کرد و امتيازها بار ديگر به تساوی ۲۴ بر ۲۴ رساند. ايران امتياز تعيين کننده سرنوشت ست را بدست آورد و محمد کاظم راه يک توپ را بست تا اين ست مهم ۲۶ بر ۲۴ به سود ايران تمام شود. ست چهارم با امتياز چهار بر چهار آغاز شد ولی ايران کنترل بازی را در دست گرفت و تا تايم اوت تکنيکی نخست هشت بر پنج پيش افتاد. موسوی با يک دفاع و سپس با يک اسپک برتری ايران را به ۱۰ بر شش رساند. ايران چند امتياز را هدر داد و چند سرويس را خراب کرد، اما تا تايم اوت دوم همچنان ۱۶ بر ۱۳ برتری داشت. دو دفاع با ارزش موسوی باعث شد تا ايران بار ديگر از ژاپن پيشی گيرد. شيميزو با گرفتن چند امتياز و کوشيکاوا با يک ضربه خوب باز به بازی تساوی ۲۰ بر ۲۰ را داد. سپس ايران با يک جنگ پايانی کار نخستين پيروزی تاريخی را به امام رساند. ايران تا کنون در رقابت‌های جهانی ۱۹۷۰، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ قهرمانی جهان حضور داشته است که بهترين مقامش نوزدهم در سال ۲۰۰۶ بود.
 


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت امارات جرات بازرسی کشتی های ایرانی را ندارد. حبیب الله سیاری که در واکنش به اظهارات سفیر امارات متحده عربی در امریکا سخن می گفت، تاکید کرد :‌ نیروی دریایی اجازه بازرسی کشتی های ایرانی را به اماراتی ها نخواهد داد. وی اظهارات سفیر این کشور در امریکا را بحث های تبلیغاتی خواند. پیش از این، یوسف العطیبه سفیر امارات متحده عربی در امریکا ، در نامه ای به روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده بود که امارات بیش از ده کشتی و صدها محموله مشکوک را که عازم ایران بوده اند بازرسی کرده است
 


محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با ابراز تاسف و انتقاد شدید از حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به اعضای خانواده‌های همت و باکری، دو تن از فرماندهان برجسته جنگ، از هم‌رزمان آنها خواسته است، در مقابل این «تعرض‌ها» ساکت ننشینند.محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با ابراز تاسف و انتقاد شدید از حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به اعضای خانواده‌های همت و باکری، دو تن از فرماندهان برجسته جنگ، از هم‌رزمان آنها خواسته است، در مقابل این «تعرض‌ها» ساکت ننشینند. رئیس جمهور پیشین ایران که در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سخن می‌گفت، با ابراز تاسف از این اقدامات، در این باره گفته است:‌ «تعجب می‌کنم چرا وقتی خانواده‌های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می‌گیرند سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده‌اند فریاد نمی‌زنند». بیشتر بخوانید: هجوم نیروهای امنیتی به منزل خانواده باکری رهنورد ضرب‌وشتم خانواده همت و باکری را محکوم کرد آقای خاتمی همچنین افزوده است: «آنان که واقعاً از این رفتارها بیزارند این انتظار را از آنان داریم که برای دفاع از واقعیت سپاه و بسیج آشکارا موضع بگیرند، البته آرام و محترمانه، و نگذارند نهادهای انقلابی لطمه ببینند». خانواده‌های باکری و همت، روز چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و احسان باکری، فرزند حمید باکری، نیز به مدت چند ساعت بازداشت شده بود. پیشتر نیز در روز ۳۱ شهریور و در سالروز حمله عراق به ایران، هنگامی که خانواده‌های همت و باکری، قصد دیدار با مهدی کروبی را داشتند، هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. همچنین روز یکشنبه نیز ماموران لباس شخصی به زور وارد منزل باکری شده و میهمانان خانواده باکری را مورد بازجویی قرار دادند. بر اساس این گزارش میهمانان خانواده باکری جمعی از خانواده زندانیان سیاسی رویدادهای پس از انتخابات بودند که به دنبال حمله نیروهای امنیتی به همسر باکری، قصد دلجویی از وی را داشتند. در این میان آقای خاتمی با اشاره به حملات صورت گرفته به همسران همت و باکری گفته است: «به این دو بانو و فرزندانشان تعرض شد و برایشان مشکل ایجاد کردند، آیا کسانی که این کارها را انجام می‌دهند، علاقمند به شهیدان و بزرگداشت دفاع مقدس هستند یا اینکه اینها دچار غفلت‌اند و یا خدای ناکرده توطئه‌ای وجود دارد که با نیروهایی که بیشتر به امام و انقلاب و مردم نزدیکتر بودند و بهتر از اصل انقلاب که متاسفانه امروز در معرض تهدید است نمایندگی می کنند، برخورد می‌کنند». رئیس جمهور پیشین ایران همچنین بیان این که ممکن است این اعمال از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به «نیروهای خودسر» نسبت داده شود، افزوده است:‌ «عجب نیروهای خودسر قوی هستند که همه کاری می‌کنند و به صورت رسمی هم علیه‌شان موضع گرفته می‌شود، ولی باز هم رفتارهایشان را تکرار می‌کنند؛ تعجب می‌کنم در نظامی مقتدر و با وجود نیروهایی که مدعی می‌شوند بر همه چیز مسلط هستند، نمی‌توانند با آنها برخورد کنند». محمد خاتمی در ادامه به حمله نیروهای موسوم به لباس شخصی به منزل و دفاتر برخی از مراجع اشاره کرده و گفته است: «به مراجع و شخصیت‌های نظام حمله می‌شود، حتی یک مجلس ترحیم که جنبه سیاسی هم ندارد، عده ای می‌ریزند به هم می‌زنند یا جلویش را می‌گیرند، اینها چه نیروهایی هستند؟ باید با تردید با این مساله برخورد کنیم، اگر اینها طرفدار و مدعی طرفداری از انقلاب هستند، پس چرا چهره‌هایی که در انقلاب نقش داشتند و بعضی‌هایشان سمبل انقلاب هستند مورد تعرض قرار می گیرند»؟ رئیس جمهور پیشین ایران با بیان این که زیان این گونه اقدامات متوجه نظام است، افزوده است: «جریانی وجود دارد که به نظر من سعی می‌کند در همه ارکان و امکانات نظام دست بیاندازد و همه نیروها را از رده خارج کند. خوشبینانه‌ترین وضع این است که آنها دچار توهم و تنگ نظری هستند و در حالی که بسیاری از روش‌ها و شیوه‌هایی که اعمال می‌شود نه با قانون سازگار است نه با شرع و نه با شیوه‌هایی که لااقل ما از امام و انقلاب خودمان آموخته‌ایم». آقای خاتمی همچنین با اشاره به این که تنها اصلاح‌طلبان نیستند که در معرض این گونه حملات قرار دارند،‌ گفته است:‌ «درست است که آشکارا بیش از همه فشار روی اصلاح‌طلبان است ولی همه نیروهای استخوان‌دار، معتدل، نیروهایی که واقعاً خوبند، حاضر نیستند به بعضی روش‌های نادرست تمکین کنند، یا به بعضی از روش‌های موجود انتقاد دارند، آنها هم مورد فشار هستند». «سیاست دفع حداکثری و عدم جذب به جای جذب حداکثری و دفع حداقلی» رئیس دولت اصلاحات در ادامه نتیجه‌گیری کرده است: «برخلاف سیاست اعلام شده جذب حداکثری و دفع حداقلی، آنچه در عمل جریان دارد، سیاست دفع حداکثری و عدم جذب است. آقای خاتمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آزادی به عنوان بالاترین حق انسان‌ها یاد کرده و گفته است:‌«حکومت اگر روشن‌ترین حق را از انسان‌ها بگیرد، دیگر می‌تواند ادعای عدالت کند؟ اولین گام عدالت تامین آزادی‌های اساسی است و مهمترین مساله درعرصه اجتماعی اینکه مردم حاکم بر سرنوشت خود باشند». رئیس جمهور پیشین ایران افزود:‌ «اگر این همه امام راحل تاکید می‌کرد که میزان رای ملت است، آیا شوخی می‌کردند؟ البته بعضی‌ها می‌گویند امام شوخی می‌کردند و امروز اینها می‌خواهند بگویند، ما ایدئولوگ انقلابیم، این خطرناک است. می‌گویند امام به مردم اعتقاد نداشت، اسلام به مردم اعتقاد ندارد، اسلام به رای مردم اعتقاد ندارد». وی افزود: ‌«امیرالمومنین که بالاتر از امام راحل و همه است و حاکم منصوب الهی و شایسته است، می‌فرماید تا رضایت مردم نباشد و مردم نخواهند من بر آنها حکومت نمی‌کنم؛ این آزادی است و ما اگر از آزادی و حق مردم دفاع و بر آن تکیه می‌کنیم به جهت دفاع ما از انقلاب است». «خدا حکومت مبتنی بر دروغ را نمی‌خواهد» محمد خاتمی با انتقاد از رواج «دروغگویی» در میان حکمرانان گفته است: ‌«از معیارهای اصلی حکومت این است که دروغ در آن نباشد، اگر کارها بر اساس دروغ و دغل باشد، غلط است و آنچه خدا می‌خواهد این است که نظام بر اساس عدالت و راستی و درستی مستقر شود و استقرار پیدا کند و انقلاب اسلامی هم برای همین بود». وی همچنین افزوده است:‌ «اگر کسانی که در راس امور هستند و مسئولیت‌های مهمی دارند و از مردم رای می‌گیرند که خدمتگزار آنها باشند، اگر رفتارهای نادرستی داشته باشند، اگر خلاف واقع بگویند، اینها بر خلاف معیارهایی است که انقلاب ما داشته است، اینها را باید تذکر داد». «اکثر مردم با اصلاح‌طلبان هستند» رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواستار فعال‌تر شدن این شورا شده و از اعضای آن خواسته است، با وجود همه تنگنا‌ها نشست‌ها، دیدارها، برنامه‌ریزی‌ها و موضع‌گیری‌های بیشتری داشته باشند، تا به پشتوانه‌ای برای تشکل‌های دیگر تبدیل شوند. آقای خاتمی همچنین با تشریح خواسته‌های اصلاح‌طلبان و تاکید بر حرکت آنها در چارچوب قانون گفته است: «ما از حق دفاع می‌کنیم، معتقدم دل اکثریت ملت با حرف‌هایی است که ما می‌زنیم. چرا اجازه روزنامه به ما نمی‌دهند؟ چرا بخشنامه می‌کنند دستگاه‌های رسمی هیچ حرف و خبری از این طرف را منتشر نکنند»؟ آقای خاتمی افزوده است:‌ «خوب اگر اکثریت قاطع این حرف‌ها را قبول ندارند از چه بیم دارند که جلو آزادی بیان و نشر افکار و اندیشه‌هایی را که معتقدیم به انقلاب و امام نزدیکتر است می‌گیرند»؟ رئیس جمهور پیشین ایران همچنین با بیان این که چنین «محدودیت‌های رسمی و بخشنامه‌ای خیلی اثرگذار نیست»، بر حق همه جریان‌ها برای داشتن روزنامه و رسانه تاکید کرده و از حمایت صدا و سیما از یک جریان خاص انتقاد کرده است. وی در عین حال درباره پیامدهای ایجاد محدودیت برای منتقدان گفته است: ‌«هر چه آزادی‌ها محدود شود و هر چه حضور قانونی مردم با تنگنا روبرو شود، زمینه برای پیدایش و بروز و ظهور حرکت‌های خشن در مقابل خشونت وحرکت‌های افراطی پیدا می‌شود و همه و از جمله کشور و نظام آسیب می‌بیند و برای حفظ نظام هم شده باید فضا را باز کرد». وی همچنین با انتقاد از ایجاد فضای بسته در دانشگاه‌ها به بازداشت و زندانی شدن برخی از معلمان و استادان دانشگاه‌ها اشاره کرده و گفته است:‌«جریانی تلاش می‌کند که محیط پاک و زاینده مدارس و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها را با فشار بر معلمان، استادان و مربیان مستقل و آزاده آلوده کند و ذهن نوجوانان و جوانان را از حقایق منحرف کند».
 


بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری دسته فوق سنگين مسابقات وزنه‌برداري قهرماني جهان در سال 2010 شد. به گزارش خبرگزاری مهر ، بهداد سلیمی به مدال طلای دسته «مثبت 105 » رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان دست پیدا کرد و عنوان قوی ترین مرد جهان را به خود اختصاص داد. سجاد انوشيرواني، ‌ديگر وزنه‌بردار ايرانی که در رقابت های جهانی وزنه برداری در آنتالیای ترکیه شرکت کرده بود نیز در سکوی پنجم ایستاد.
 


برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز یکشنبه، هنگامی که جمعی از خانواد‌ه‌های زندانیان سیاسی به دیدن خانواده باکری رفته بودند، ماموران امنیتی وارد خانه این خانواده شده و از میهمانان بازجویی کرده‌اند.برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز یکشنبه، هنگامی که جمعی از خانواد‌ه‌های زندانیان سیاسی به دیدن خانواده باکری رفته بودند، ماموران امنیتی وارد خانه این خانواده شده و از میهمانان بازجویی کرده‌اند. بیشتر بخوانید: «حمله نيروهای امنيتی به خانواده های همت و باکری در مقابل منزل کروبی» جلوگیری نهادهای امنیتی از دیدار خانواده‌های باکری و همت با موسوی رهنورد ضرب‌وشتم خانواده همت و باکری را محکوم کرد زهرا باکری: توهین‌هایی دیدیم که در زمان شاه ندیده بودیم برپایه گزارش سایت کلمه  بازدیدکنندگان به منظور دلجویی به منزل خانواده باکری رفته بودند؛  خانواده باکری و همت، روز چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و احسان باکری، فرزند حمید باکری، نیز به مدت چند ساعت بازداشت شده بود. در همین زمینه یک منبع آگاه با تایید خبر ورود ماموران امنیتی به منزل باکری، گفت این ماموران از سوی افراد داخل خانه بیرون شده‌اند. این منبع آگاه همچنین افزود میهمان برای جلسه قرآن به منزل باکری آمده بودند؛ وی همچنین گفت هیچ کسی به دست این ماموران دستگیر نشده است.   آسیه امینی، فرزند حمید باکری، پس از  هجوم نیروهای امنیتی به منزلشان به سایت کلمه گفت: «۲۷ سال نیامدند در خانه ما بگویند حالمان چطور است حالا اینگونه آمدند. اصلا راه منزل ما را بلد نبودند. حالا بعد از این همه سال مزد سختی‌هایی که مادرم کشید و بی پدر ماندن ما را خوب می‌دهند. برای من جای سئوال است که چرا این رفتار با ما می‌شود». پیشتر نیز در روز ۳۱ شهریور، سالروز حمله عراق به ایران، هنگامی که خانواده‌های همت و باکری، قصد دیدار به مهدی کروبی را داشتند، هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. در همین روز نیروهای امنیتی،  از دیدار این دو خانواده با میرحسین موسوی نیز جلوگیری کرده بودند. در واکنش به اعمال فشار و ضرب و شتم خانواده باکری و همت، محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، به شدت این اقدام را محکوم کرد. محمد خاتمی روز یکشنبه گفت: «تعجب می کنم چرا وقتی خانواده‌های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می‌گیرند سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده‌اند فریاد نمی‌زنند. آنان که واقعاً از این رفتارها بیزارند این انتظار را از آنان داریم که برای دفاع از واقعیت سپاه و بسیج آشکارا موضع بگیرند، البته آرام و محترمانه، و نگذارند نهادهای انقلابی لطمه ببینند». پیش از این زهرا رهنورد نیز  ضرب و شتم خانوده باکری و همت و نیز دستگیری احسان باکری را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود. خانواده‌های همت، باکری و زین‌الدین در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ با صدور بیانیه‌ای از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند. پس از انتخابات نیز، به ویژه خانوادهای همت و باکری، از برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات به شدت انتقاد کرده بودند. به تازگی، فاطمه امیرانی، همسر حمید باکری، در نامه‌ای سرگشاده، به سرلشکر، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، وی را صریحا به «خیانت» به آرمان‌های انقلاب بهمن ۵۷ متهم کرد. فاطمه امیرانی در این نامه ضمن یادآوری ‌دوره‌ای که حمید باکری و محمدعلی جعفری در جنگ هم‌رزم بودند، به ایام پس از انتخابات پرداخته و از فرمانده سپاه پاسداران می‌پرسد که چگونه نیروهای تحت امر وی با معترضان آنگونه برخورد کردند. فاطمه امیرانی خطاب به سرلشکر محمد علی جعفری نوشت: «نمی‌دانید بودن در میان خانواده‌های آسیب دیده از جریانات بعد از انتخابات و شنیدن آنچه که بر آنان گذشته، چقدر سخت و طاقت‌فرسا بوده و هست. من در هر مجلسی با آنها برخورد می کنم نمی توانم از خجالت سرم را بالا بگیرم...نمی‌دانم خطوط قرمز شما کجاست؟ ولی برای شهدا و خانواده شان خط قرمز آنجایی است که ظلمی بر انسانی بیگناه روا داشته و یا خونی به ناحق ریخته شود. بدانید من به تبعیت از راه و منش حمید در کنار مظلوم و مقابل ظالم می‌ایستم.» در همین حال در دیدار شماری از هواداران جنش سبز با آیت الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید نیز حمله به خانواده‌های باکری و همت را محکوم کرد. در این دیدار که دختر حمید باکری نیز حضور داشت، آیت‌الله بیات زنجانی گفت: «‌به این موضوع باید توجه کرد که این حادثه زشت، از همان زمانی که به وقوع پیوست، پس از دقایقی همگان از آن مطلع شده و آن را محکوم کردند؛ امروز دیگر نمی‌توان جلوی گوش‌ها را گرفت؛ نمی‌توان جلوی چشم ها را گرفت. مردم خیلی خوب می شنوند و می بینند و حق را از غیر حق تمیز می دهند».
 


یک کشتی کوچک با شماری از فعالان یهودی و اسرائیلی در اقدام نمادین دیگری برای درخواست شکستن محاصره غزه، ظهر یکشنبه ساحل قبرس را به سوی غزه ترک کرده است؛ اقدامی که دولت و ارتش اسرائیل هنوز نسبت به آن سکوت کرده‌اند. خبرگزاری‌ها از قبرس گزارش‌ داده‌اند که یک قایق کوچک با شماری از فعالان یهودی و اسرائیلی در اقدام نمادین دیگری برای درخواست شکستن محاصره غزه، ظهر یکشنبه ساحل قبرس را  به سوی غزه ترک کرده است؛ اقدامی که دولت و ارتش اسرائیل هنوز نسبت به آن سکوت کرده‌اند. بیشتر بخوانید: حمله اسرائیل به کاروان کمک‌رسانی غزه ۹ نفر کشته بر جای گذاشت اسرائیل: در حمله به کشتى‌هاى غزه اشتباه‌ در رده‌هاى بالا روى داد ویژگی این قایق در این است که اسرائیلی‌های یهودی صلح‌خواه، از جمله یک خلبان اسرائیلی و نیز بازماندگان هولوکاست و یهودیان آمریکایی، آلمانی و بریتانیایی، در شمار سرنشینان آن معرفی شده‌اند. براساس گزارش‌ها، قایق از بندر فاماگوستای قبرس مسیر خود را در آب‌های دریای مدیترانه با هدف رسیدن به بندر غزه آغاز کرده است. قبرس تا غزه فاصله دریایی اندکی دارد، و قایق می‌تواند در روز دوشنبه یا سه‌شنبه به مقصد برسد. ارتش و دولت اسرائیل پیشتر گفته بودند که هر گونه حرکت کشتی‌ها و کاروان‌های زمینی به سوی غزه باید در چارچوب قانون باشد و هیئت‌های جهانی و محموله‌های کمک باید از راه‌های مجاز زمینی به غزه انتقال یابد. سی و یکم ماه مه، دهم خرداد، خودداری کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره در مسیر غزه از تغییر مسیر، به رخدادی خشونت‌باری تبدیل شد که از اسرائیل هزینه سیاسی سنگینی گرفت. خشونت‌ها در کشتی مرمره آبی به مرگ ۹ شهروند ترکیه و زخمی شدن ۴۸ سرنشین دیگر و تکاوران اسرائیلی منجر شده بود. کشتی ترکیه‌ای را سازمان «اینسانی یاردیم وقفی» ارسال کرده بود و بخشی از «ناوگان آزادی یک» بود که «نهضت آزادی غزه»، سازمان حامی فلسطینی‌ها که مقر آن در اروپاست، در برنامه‌ریزی این حرکت سهم مهمی داشت. کمیسیون حقیقت‌یاب که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برپا شده بود، هفته گذشته گزارش کارشناسان خود را به شورا ارائه کرد که این گزارش اسرائیل را به «جنایت» در ماجرای کشتی مرمره آبی متهم کرده است؛ امری که اسرائیل قویاً آن را رد کرد و شورا  را «دارای غرض‌های سیاسی علیه اسرائیل» معرفی کرد. در پی اعتراض‌های گسترده جهانی علیه اسرائیل در ماجرای مرمره آبی، دولت این کشور از نیمه ژوئن محاصره غزه را تا حدی لغو کرد اما فلسطینی‌ها و نهادهای جهانی مدافع آنها می‌گویند که حصر دریایی و اصولاً حصر سیاسی غزه باید شکسته شود. اسرائیل حصر غزه را از ژوئن ۲۰۰۷، از زمان درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌بار داخلی فلسطینی‌ها که حماس جنبش فتح را از قدرت در غزه خلع ید کرد، برقرار کرده است. سازمان «زنده باد فلسطین» به رهبری جرج گالووی، نماینده پیشین مجلس عوام بریتانیا، همراه با «نهضت آزادی غزه» و «کمپین اروپایی رفع حصر غزه» که در کشورهای اروپایی بسیاری شعبه دارند، در کنار ترکیه  و کشورهای عربی و اسلامی و نیز زلاند نو و استرالیا و کانادا تدارکات گسترده‌ای را در هفته‌های اخیر برای فرستادن قریب‌الوقوع «ناوگان آزادی ۲» به غزه انجام داده‌اند. رهبران این سازمان‌ها مدعی شده‌اند که تا ۵۰ هزار نفر همراه کشتی‌ها خواهند بود اما مقامات اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند که شمار این افراد بسیار کمتر و در حد  چند صد نفر باشد. نخستین کاروان کامیون‌های سازمان «زنده‌باد فلسطین» حرکت خود را اخیراً از بریتانیا آغاز کرد و این روزها این کاروان در شهرهایی در فرانسه و ایتالیا توقف دارد و سپس به کاروان‌هایی خواهد پیوست که از مراکش، اندونزی، استرالیا و امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس حرکت خود را به سوی غزه آغاز می‌کنند. طبق هماهنگی‌های پیشین، همه کاروان‌های دریایی و زمینی، زیر چتر «ناوگان آزادی ۲»، می‌بایست به  ترکیه و سپس به سوریه برسند و از آنجا به بندر مصری العریش رفته و بار خود را از طریق  گذرگاه رفح  به باریکه غزه برسانند. با این حال قایق کوچکی که یکشنبه از قبرس حرکت کرد، گفته است می‌خواهد مستقیماً به شمال غزه برسد. در همین حال، سرنشینان قایق گفته‌اند که قصد درگیری با ارتش اسرائیل را ندارند و اقدامشان صرفاً جنبه نمادین دارد. یوناتان شپیرا، خلبان اسرائیلی که این کشتی را همراهی می‌کند، پیشتر نیز در اردوگاه مرگ آوشویتس در لهستان، دریک شعار گرافیتی نوشت: «همه گتوها آزاد شوند؛ گتوی غزه و هر گتویی در فلسطین». آقای شپیرا یکشنبه در مصاحبه تلفنی با رسانه‌های اسرائیل گفت من و دیگر چپگرایان اسرائیلی که در این کشتی هستیم، وطن خود را نیز دوست داریم. یک مرد ۸۲ ساله یهودی به نام رئوبن مسکوویچ، که بازمانده فجایع هولوکاست علیه یهودیان اروپا بوده، بر عرشه کشتی جدید، فعالان حامی فلسطینی‌ها را همراهی می‌کند. گزارش‌ها همچنین حاکی از حضور شش یهودی آلمانی در این قایق است که آنها هم از نسل‌های بازمانده هولوکاست هستند.  این قایق حال کمک‌های جدی همراه نیست بلکه تنها ساز موسیقی، کتاب درسی مدارس، محموله کوچکی اسباب‌بازی کودکان، تور برای ماهی‌گیران غزه  و چند عصای معلولین را با خود حمل می‌کند. قایق یهودیان درحالی یکشنبه از قبرس حرکت کرده که دو کشتی لبنانی «مریم» و «ناجی علی» از اوائل ژوئن اجازه حرکت از لبنان، از طریق قبرس یا یونان به سوی غزه را نیافته‌اند. چند کشتی و نیز یک هیئت مجلس شورای اسلامی ایران که مقامات ایران بارها از حرکت آنها در چهار ماه اخیر سخن گفتند، عملاً هیچگاه ایران را به سوی غزه ترک نکردند. از پس از ماجرای مرمره آبی، در ماه‌های اخیر چند کاروان از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی  و عربی به غزه وارد شده‌اند.
 


در واکنش به انتشار اخباری در زمینه بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط امارات متحده عربی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفته است، نیروی دریایی ایران اجازه بازرسی کشتی‌های ایرانی را به اماراتی‌ها نخواهد داد.در واکنش به انتشار اخباری در زمینه بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط امارات متحده عربی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفته است، نیروی دریایی ایران اجازه بازرسی کشتی‌های ایرانی را به اماراتی‌ها نخواهد داد. به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، روز یکشنبه گفته است، امارات جرات بازرسی از کشتی‌های ایرانی را ندارد. بیشتر بخوانید: مجلس ایران طرح «مقابله به مثل» با بازرسی کشتی‌های ایرانی را تصویب کرد تهدید به «واکنش خاص» از طرف سپاه در صورت بازرسی کشتی‌های ایران یوسف العُطیبه، سفیر امارات متحده عربی  در آمریکا، که پیشتر از حمایت کشورش از حمله احتمالی به ایران سخن گفته بود، چندی پیش اعلام کرده بود، امارات در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکنون چندین کشتی ایرانی را مورد بازرسی قرار داده است. دریادار حبیب‌الله سیاری در واکنش به این سخنان گفته است: «ما هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم که یک چنین کشوری کشتی‌های ما را بازرسی کند». فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران همچنین از سخنان سفیر امارات عربی متحده با عنوان «بحث‌های تبلیغاتی» یاد کرده و افزوده است:‌ «امارات عددی نیست که بخواهد چنین حرفی بزند». وی همچنین با تاکید بر آمادگی نیروی دریایی ارتش برای دفاع از منافع کشور گفته است:‌ «ما آمادگی دفاع و مقابله به مثل در زمینه بازرسی کشتی‌ها را داریم و هر جا لازم باشد این کار را انجام می‌دهیم». بر اساس برخی از مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که در خرداد ماه و به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهموری اسلامی به تصویب رسیده است، کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه را دارند که کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی را در صورت لزوم مورد بازرسی قرار دهند. مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش تندی نسبت به احتمال بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط کشورهای دیگر از خود نشان داده و تهدید به مقابله به مثل کرده‌اند. در همین راستا در اواخر تیر ماه نیز مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن، جمهوری اسلامی «با کشورهایی که به بازرسی هواپیماها و کشتی‌های ایرانی و محموله‌های باری مبادرت می‌ورزند و یا از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند مقابله به مثل خواهد کرد».
 


محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، روز يکشنبه از زندانی بودن شماری از معلمان و استادان دانشگاه ها در شروع سال تحصيلی انتقاد کرد. آقای خاتمی گفت : جرياناتی تلاش می کنند که محيط پاک مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها را با فشار بر معلمان، استادان و مربيان مستقل و آزاده آلوده کنند.  به گزارش وبسايت « کلمه»، آقای خاتمی همچنين، آنچه که « بی حرمتی » به خانواده های برخی از کشته شدگان جنگ عراق و ايران، از جمله خانواده های باکری و همت، ناميد، مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: ممکن است مثل هميشه گفته شود نيروهای خودسر اين اعمال را انجام دادند اما جای تعجب دارد که « در نظامی مقتدر و با وجود نيروهايی که مدعی می شوند بر همه چيز مسلط هستند، نمی توانند با آنها برخورد کنند.» رئيس جمهوری سابق ايران همچنين هشدار داد: « هر چه  حقوق قانونی مردم محدود شود، زمينه برای پيدايش حرکت های خشن در مقابل حرکت های افراطی  فراهم می  شود و همه از جمله نظام، آسيب می بينند.»  
 


دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، امروز، يکشنبه، برای گفت و گو با رهبران چين، وارد پکن، پايتخت اين کشور، شد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سفر آقای مدوديف سه روزه خواهد بود و ديدارهای او با مقام های چينی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. جزئيات  دستور مذاکرات رئيس جمهوری روسيه با رهبران چين انتشار نيافته است، اما موضوع همکاری دو کشور بر سر انرژی، پيش از آغاز سفر دميتری مدوديف به چين مطرح شده بود. در اين ارتباط، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، گفته است که همکاری مسکو و پکن تنها محدود به صادرات نفت و گاز نخواهد بود و سرمايه گذاری چين در منابع نفت و گاز در شرق روسيه را شامل خواهد شد.  
 


محمد پاکپور، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، روز يکشنبه گفت که نيروهای قرارگاه حمزه سيدالشهداء اين نيرو، عوامل اصلی انفجار هفته گذشته در شهرستان مهاباد را کشته اند. در پی انفجار بمب در شهر مهاباد در استان آذربايجان غربی در روز ۳۱ شهريور، ۱۲ نفر کشته و حدود ۸۰ نفر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری « مهر»، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران، افزوده: موتور محرک اين انفجار، سازمان موساد اسرائيل، آمريکا و حزب بعث عراق بوده اند. آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل، انفجار مهاباد را محکوم کرده اند.
 


پليس آلمان گزارش داد که در پی واژگونی يک اتوبوس مسافربری در بزرگراهی در شرق برلين، حداقل ۱۲ نفر کشته و شمار زيادی زخمی شدند. يک سخنگوی پليس در اين مورد گفت که سرنشينان اين اتوبوس، جوانان و نوجوانان لهستانی بوده اند.
 


صدها معلم  قراردادی آموزش و پرورش در اعتراض به تمديد نشدن قراردادهايشان صبح روز يکشنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری ايلنا، نماينده اين معلمان که شمار آنها بيش از ۶۰۰ نفر بود ، گفت  که مسئولان آموزش و پرورش پاسخی به اعتراض ها و مطالبات آنها نداده‌اند و افزود :« نيروهای خريد خدمتی زمانی به داد آموزش و پرورش رسيدند که اين وزارتخانه با کمبود نيرو مواجه بود.» در روزهای اخير، مقام های وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند که دهها هزار نيروی جديد را برای  کار در اين وزارتخانه استخدام کرده اند اما معترضين می گويند در حالی‌که وزارت آموزش و پرورش گفته است که به آنها نياز ندارد، همزمان شماری از بازنشستگان را به کار گرفته و يا از برخی معلمان رسمی، در دو شيفت استفاده می‌کند. تجمع‌کنندگان همچنين گفته اند که به آنها اجازه شرکت در آزمون استخدامی امسال داده نشده است.
 


خبرگزاری « فارس» روز يکشنبه به نقل از بازپرس جنايی تهران گزارش داد که دو متهم پرونده قتل  دکتر غلامرضا سرابی،  پس از بازداشت، به اتهام قتل با انگيزه شخصی اعتراف کرده اند. محمد شهرياری، بازپرس جنايی تهران، به اين خبرگزاری گفت که اين افراد مدعی شدند، مادرشان چندی قبل توسط  اين پزشک، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و فوت کرده بود و آنان با انگيزه انتقام، او را به قتل رساندند. وی توضيحی در مورد زمان بازداشت اين دو متهم نداد. دکتر غلامرضا سرابی، متخصص قلب، چهارشنبه شب در مقابل مطبش در نارمک در تهران، از سوی افراد موتور سوار هدف تيراندازی قرار گرفت و پس از جراحت شديد، در بيمارستان درگذشت. ۲۴ ساعت پيش از آن نيز دکتر عبدالرضا سود بخش، عضو هيات علمی دانشگاه تهران، در مقابل مطبش به همين ترتيب مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شده بود.  هنوز کسی در ارتباط با قتل پزشک بازداشت نداشت.
 


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه خواستار خويشتنداری شهرک نشينان يهودی، همزمان با پايان دوره تعليق ۱۰ ماهه شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن شد. پيشتر، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی ها، هشدار داده بود که در صورت تمديد نشدن اين دوره، فلسطينيان از مذاکرات صلح خاورميانه خارج خواهند شد. در همين حال، آقای عباس روز يکشنبه گفت که روز چهارم اکتبر با وزيران خارجه کشورهای عربی در مورد وضعيت جاری گفت و گو خواهد کرد.
 


شورای تهران دفتر تحکيم وحدت به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد در بيانيه ای آنچه که « سرکوب حرکت های حق طلبانه، مدنی و شناسنامه دار دانشجويی » توسط نهادهای امنيتی و نظامی جمهوری اسلامی ناميد را محکوم کرد. اين تشکل دانشجويی اين اقدام را در جهت تلاش برای بستن يکی از منافذ تنفسی جامعه دانست و افزود:« اقتدارگرايان از چندين سال پيش چشم خود را بر بسياری از واقعيات موجود بسته اند. » شورای تهران دفتر تحکيم وحدت در پايان بيانيه خود خواستار آزادی تمامی فعالان سياسی و مدنی، به ويژه فعالان دانشجويی شده است.  
 


روزنامه جمهوری اسلامی روز یکشنبه از قول «منابع مطلع» نوشته‌است که هیئت عمانی که واسطه آزادی «سارا شورد» از زندان ایران بود، «قرار است برای آزاد کردن دو آمریکایی دیگر متهم به جاسوسی به تهران بیاید.»روزنامه جمهوری اسلامی روز یکشنبه از قول «منابع مطلع» نوشته‌است که هیئت عمانی که واسطه آزادی «سارا شورد» از زندان ایران بود، «قرار است برای آزاد کردن دو آمریکایی دیگر متهم به جاسوسی به تهران بیاید.» این خبر می‌افزاید: «این دو آمریکایی نیز در صورت آزاد شدن، مثل سارا شورد همراه این هیئت به مسقط و از آن‌جا عازم نیویورک می‌شوند.» دولت پادشاهی عمان، در میانجی‌گری برای آزاد شدن سارا شورد، شهروند آمریکایی که ۴۱۰ روز را در ایران در حبس گذرانده بود نقشی اساسی داشته‌است و سارا شورد پيش از ترک مسقط به سوی آمريکا با صدور بيانيه‌ای از دولت عمان به دليل ميانجی‌گری در سپردن وثيقه نيم ميليون دلاری برای آزادی‌اش تشکر کرد. خانم شورد به همراه شین باوئر و جاش فتال، یکی از سه شهروند آمریکایی بود که حدود ۱۴ ماه پیش در نواحی مرزی عراق و ایران از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تماس با مقام‌های وزارت خارجه عمان برای تأیید این خبر هنوز میسر نشده و مسعود شفیعی، وکیل مدافع سه شهروند آمریکایی به این خبرگزاری گفته که از سفر هیئت عمانی بی‌خبر است. به گفته تحلیلگران ، نقش میانجی‌گری سلطان‌نشین عمان بین ایران و آمریکا ریشه در مناسبات دیرین امنیتی و منطقه‌ای این کشور با ایران دارد. خانم شورد که هفته گذشته «به دلایل انسان‌دوستانه» از زندان اوین رها شد روز جمعه به اتفاق مادرش و مادران دو زندانی دیگر در هتلی در نیویورک با رئیس جمهور ایران دیدار کرد، دیداری که به گفته خودش «بسیار انسانی و شخصی» بود. شین باوئر، نامزد خانم شورد، و جاش فتال که در ژوئیه سال ۲۰۰۹، در بحبوحه حوادث انتخابات در ایران، در نزدیکی مرز ایران و عراق به اتفاق سارا شورد دستگیر شدند همچنان در حالی در زندان اوین به سر می‌برند که سایه اتهام جاسوسی بر سر آن‌هاست. با این حال سارا شورد در هتل محل ملاقات خود با احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت که امیدوار است محمود احمدی‌نژاد برای آزادی دوستان او از نفوذ خود استفاده کند. به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان در آمریکا می‌گویند که سرنوشت نهایی باوئر و فتال بیشتر به نتیجه کشمکش‌های میان محمود احمدی‌نژاد و محافظه‌کاران قوه قضائیه بستگی دارد. از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد آزاد شدن ایرانیان زندانی در آمریکا را در قبال آزادی سارا شورد را مطرح کرده‌بود که این مسئله از سوی وزارت خارجه ایالات متحده رد شد . مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته‌است: «بین مورد ایرانیان زندانی در آمریکا که تفهیم اتهام شده‌اند و یا دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، با شهروندان آمریکایی که بخاطر عبور از مرزی علامت‌گذاری نشده، دستگیر و بدون تفهیم اتهام زندانی شده‌اند، هیچ ارتباطی وجود ندارد.» به گفته آقای احمدی‌نژاد، ایران فهرستی از ایرانیان بازداشت شده که در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند را به پادشاه عمان ارائه کرده‌است.
 


ساعت شنی برای به صدا درآمدن زنگی که ادامه روند صلح را بشارت دهد یا موجب وقوع بحرانی جدی در مسیر تازه از سرگرفته شده مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی شود، در طول ساعات یکشنبه ۲۶ سپتامبر، چهارم مهرماه، به آخرین دانه‌های خود نزدیک شده است.ساعت شنی برای به صدا در آمدن زنگی که ادامه روند صلح را بشارت دهد یا موجب وقوع بحرانی جدی در مسیر تازه از سرگرفته شده مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی شود، در طول ساعات یکشنبه ۲۶ سپتامبر، چهارم مهرماه، به آخرین دانه‌های خود نزدیک شده است. از همین روی، در آمریکا، اروپا و اسرائیل تلاش‌های گسترده‌ای در جریان است تا از وقوع این بحران احتمالی جلوگیری کند. با به پایان رسیدن روز یکشنبه، دوران ۱۰ ماهه تعلیق در ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس به پایان می‌رسد و نگاه‌های بسیاری در منطقه و جهان نگران است که آیا ساکنان یهودی‌نشین‌های کرانه باختری خانه‌سازی‌ها را از سر می‌گیرند یا خیر. حساسیت پایان گرفتن این مهلت به دلیل آن است که هنوز چهار هفته از عمر گفت‌وگوهای جدید مستقیم اسرائیلی و فلسطینی سپری نشده است. مذاکرات مستقیم صلح میان رهبران طرفین این نزاع خونین و دیرینه خاورمیانه، تنها روز دوم سپتامبر، در پی همایش رهبران که اول سپتامبر در کاخ سفید برگزارشد، پس از ۲۱ ماه وقفه از سر گرفته شده بود. رهبران اسرائیلی- فلسطینی روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر نیز در شرم‌الشیخ مصر و اورشلیم با حضور وزیر خارجه آمریکا دیدار کردند، و در روزهای اخیر تلاش برای تعیین موعد دور دیگری از ملاقات دو رهبر در جریان بوده است. در طول روزهایی که مقامات اسرائیلی و فلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده بودند، دیدارهای زیادی بین آنها با بلندپایگان آمریکایی از جمله با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا انجام شد تا از وقوع بحران، پیش از ادامه روند صلح جلوگیری شود. در این راستا، خانم کلینتون روزهای جمعه و شنبه دو بار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای عباس شنبه در سخنرانی در شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کرد که «اسرائیل باید میان صلح یا شهرک‌سازی یکی را انتخاب کند». در همین حال، روزنامه الحیات یکشنبه مصاحبه‌ای با آقای عباس را منتشر کرد که او در پاسخ به این پرسش که آیا با آغاز شهرک‌سازی‌های دوباره اسرائیل، پایان روند صلح را اعلام می‌کنید؟، گفته است: «ما ابتدا باید در نهادهای فلسطینی و کمیته پیگیری صلح عربی (وابسته به اتحادیه عرب) مشورت‌های لازم را انجام دهیم». آقای عباس پس از این دیدارها یکشنبه وارد پاریس شد تا با رهبران فرانسه و نیز با سران یهودیان فرانسه  دیدار کند. دیپلمات‌های فلسطینی همراه آقای عباس در سفر به فرانسه گفتند که «سرنوشت صلح  به تصمیم امروز دولت اسرائیل بستگی دارد». دولت اسرائیل ۱۰ ماه پیش برای «تشویق فلسطینی‌ها به بازگشت به مسیر مذاکرات»، شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را به حالت تعلیق درآورد. هرچند فلسطینی‌ها و برخی نهادهای صلح خواهان اسرائیلی تأکید داشتند که این سیاست تعلیق کامل نبوده، اما رهبران فلسطینی هشدار می‌دادند که اگر این سیاست ادامه نیابد، آنها به میز مذاکرات بازنخواهند گشت. با وجود این هشدارها، فلسطینی‌ها عملاً ازدوم سپتامبر مذاکرات مستقیم با اسرائیل را به امید ادامه سیاست تعلیق در خانه‌سازی از سوی اسرائیل، از سر گرفتند. آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده از یک سو اسرائیل را زیر فشار بگذارد که تعلیق در خانه‌سازی‌ها را ادامه دهد ولی از سوی دیگر نیز در حال تلاش برای متقاعد کردن آقای عباس و تیم مذاکره‌کننده فلسطینی بوده است تا مذاکرات را ترک نکنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در نطق پنجشنبه خود در سازمان ملل اسرائیل را به ادامه سیاست محدودیت در خانه‌سازی‌ها فرا خواند، و تأکید کرد که می‌توان تا سال آینده که مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل می‌شود، کشور مستقل فلسطین به عنوان عضو جدید جامعه ملل به سازمان افزوده شده باشد. با وجود این، باراک اوباما جمعه در مصاحبه با تلویزیون فارسی بی بی سی گفت که خود او اطمینان کاملی به موفقیت روند صلح ندارد هرچند که گفت این تلاش، حیاتی است و باید انجام شود. پادشاه اردن پنجشنبه در نطق خود در سازمان ملل هشدار داد که ناکام شدن روند صلح به همه عوامل حامی صلح در خاورمیانه و جهان لطمه خواهد زد و حتی ممکن است که منطقه را وارد جنگی گسترده کند که پای آمریکا نیز عمیقاً در آن درگیر شود. مصر نیز شنبه ارزیابی کرده بود که بخت چندانی برای موفقیت مذاکرات صلح پیش‌بینی نمی‌کند. علیرغم بدبینی‌ها، در کنار بیان نوعی نرمش از سوی محمود عباس برای باقی ماندن در پای میز مذاکرات، از احتمال نرمش در طرف اسرائیلی نیز سخن رفته است؛ امری که  یک دیپلمات اسرائیلی جمعه نیز آن را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل، یکشنبه در نشست دولت خود در اورشلیم از آبادی‌نشین‌ها خواست که «از جشن گرفتن به خاطر پایان مهلت ۱۰ ماهه تعلیق در ساخت‌وسازها خودداری کرده، رفتار محتاطانه‌ای داشته باشند». اهود باراک، رهبر حزب میانه‌رو کارگر اسرائیل نیز که وزیر دفاع در دولت نتانیاهو است، در پی چند روز گفت‌وگو در آمریکا که در طول آن از جمله با ابو مازن ملاقات کرد، یکشنبه در اورشلیم گفت تلاش می‌کند تا دولت را به ادامه سیاست تعلیق در شهرک‌سازی‌ها متقاعد کند. آقای باراک یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی بی سی گفت بخت اینکه هدف مورد نظر او در دولت اسرائیل تصویب شود، «پنجاه پنجاه» است. اما آبادی‌نشین‌ها بی‌اعتنا به درخواست نتانیاهو و باراک، یک گردهمایی بزرگ را برای یکشنبه در شهرک‌نشین «رواوا» تدارک دیده بودند که شماری از فعالان جناح بازها در لیکود، حزب تحت رهبری نتانیاهو نیز با نادیده گرفتن درخواست رهبر حزبشان، برای پیوستن به این تجمع ابراز آمادگی کردند. بولدوزرهایی نیز از سوی شهرک‌نشین‌ها آماده شده تا  اگر دوران ۱۰ ماهه تعلیق در خانه‌سازی‌ها یکشنبه شب تمدید نشد، آنها بلافاصله بولدوزرها را برای خانه‌سازی بیشتر به کار اندازند. سنگ بناهای بزرگی درکنار بولدوزرها به چشم می‌خورد. خانم لیمور لیونات، یک وزیر اسرائیلی عضو حزب لیکود یکشنبه به رادیوی ارتش اسرائیل گفت در این مرحله، احتمال آغاز ساخت دو هزار خانه می‌رود. دانی دایان، یکی از فعالان شورای شهرک‌نشین‌ها نیز به رادیوی ارتش اسرائیل گفت «همانگونه که تعلیق کامل بود، از سرگیری خانه‌سازی‌ها نیز باید  تمام و کمال باشد». شهرک‌نشین‌های مذهبی می‌گویند که از لحظه ۵:۲۹ دقیقه یکشنبه (با غروب کردن آفتاب به وقت اورشلیم)، می‌توانند خانه‌سازی‌ها را شروع کنند. اما یک دستور ارتش اسرائیل می‌گوید که فرمان ۱۰ ماهه دولت اسرائیل رسماً سی‌ام سپتامبر به پایان می‌رسد. حدود ۴۳۰ هزار شهرک‌نشین در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس زندگی می‌کنند و از آنجا که اکثر آنها خانواده‌های مذهبی باورمندی هستند که اولاد زیاد نیز دارند و این فرزندان نیز در سنین پایین‌تر از میانگین سن ازدواج اسرائیلی‌ها، تشکیل خانواده می‌دهند، می‌گویند که برای زوج‌های جدیدشان با محدودیت‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند. آمریکا و جامعه جهانی در طول سال‌ها از اسرائیل می‌خواست حتی به خاطر پاسخگویی به این «نیاز طبیعی رشد جمعیت» از خانه‌سازی دست بردارد. احزاب مذهبی و راستگرا به دولت نتانیاهو هشدار داده‌اند که اگر سیاست تعلیق در خانه‌سازی‌ها را تمدید کند، آنها خروج از دولت را جداً بررسی خواهند کرد. از سوی دیگر، حزب اوپوزیسیون کادیما به نتانیاهو توصیه کرده که به هشدارهای احزاب راست‌گرا در زمینه ترک کابینه و فروپاشی همپیمانی با دولت، بی‌محلی کند. کادیما پیام رسانده که در صورت جدیت در روند صلح از سوی دولت، حزب کادیما از آمادگی اصولی برای ورود به همپیمانی با دولت برخوردار است. در همین حال، صلح خواهان اسرائیلی بویژه هواداران جنبش چپ «شالوم آغشاو» (صلح اکنون) نیز برگزاری تظاهرات در حمایت از ادامه تعلیق را برای شامگاه یکشنبه  تدارک دیده‌اند. شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل نیز به تقلای شدید پرداخته تا مانع از بروز بحران در روند صلح شود. در این وضعیت که عقربه ساعت تیک تاک می‌کند، مخالفان صلح به ویژه سران حماس که شدیداً به محمود عباس و جنبش فتح به خاطر از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل تاخته‌اند، در غزه و سوریه به انتظار نشسته‌اند تا در صورت ناکام ماندن روند صلح، «حقانیت» دیدگاه خود را جشن بگیرند. ناظران می‌گویند حزب‌الله لبنان و در صدر مخالفان صلح، جمهوری اسلامی ایران نیز مترصد بهره‌برداری گسترده سیاسی از اوضاع در صورت ناکامی روند صلح هستند.
 


بيش از ۴۰ زن روز يکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی برای چندمين بار از نمايندگان خواستند تا بجای ترويج ازدواج‌موقت و چندهمسری، برای «ممنوعيت چندهمسری» قانون تصويب کنند. به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين گروه از زنان همچنين بيش از پنج هزار امضا را که در آن، از نمايندگان خواسته‌ شده است چندهمسری را ممنوع کنند، به دبيرخانه دفتر رئيس مجلس شورای اسلامی تحويل دادند. قرار است مواد مورد اعتراض لايحه جديد حمايت از خانواده، روز سه شنبه برای تصويب نهايی در کميسيون حقوقی و قضايی مجلس بررسی شود.
 


برای نخستین بار در یک دهه گذشته مخالفان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، بر سر کسب بیش از ۱۶۰ کرسی پارلمان این کشور با هواداران چاوز رقابت می‌کنند. اپوزیسیون ونزوئلا از سال ۲۰۰۵، به خاطر نگرانی از احتمال «تقلب» انتخابات را تحریم کرده بود.برای نخستین بار در یک دهه گذشته مخالفان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، بر سر کسب بیش از ۱۶۰ کرسی پارلمان این کشور با هواداران چاوز رقابت می‌کنند. رأی‌دهندگان ونزوئلایی قرار است در انتخابات روز یک‌شنبه در مورد ۱۶۵ کرسی از ۱۶۷ کرسی پارلمان ونزوئلا تصمیم بگیرند و هوگو چاوز، رئیس جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا از مردم این کشور خواسته تا همگی در این انتخابات شرکت کنند. هوگو چاوز که حزب هوادارش «پی.اس.یو.وی» (حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا) از حدود ۱۲ سال پیش قدرت این کشور را در دست دارد یک ساعت پیش از گشایش مراکز رأی‌گیری در تلویزیون دولتی خطاب به مردم گفت که «آینده ونزوئلا به این انتخابات بستگی دارد.» اپوزیسیون ونزوئلا از سال ۲۰۰۵، انتخابات را به خاطر نگرانی از «تقلب» تحریم کرده‌بود و به این خاطر «پی‌اس‌یووی» طی این مدت به حزب بی‌رقیب در عرصه پارلمانی این کشور تبدیل شده بود. بنا بر نظرسنجی‌ها، در میان ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار فرد واجد شرایط رأی دادن در این کشور، شمار زیادی رأی‌دهنده نامطمئن وجود دارد که نتیجه نهایی این انتخابات بستگی زیادی به تصمیم آخر این گروه دارد. رهبران اپوزیسیون از جمله «دلسا سولورزانو» از رأی‌دهندگان خواسته‌اند تا در راستای تحقق یک «ونزوئلای متکثر» رأی بدهند. هوگو چاوز که نسبت به کاهش محبوبیت خود احساس خطر می‌کند نقشه حوزه‌های انتخاباتی را به گونه‌ای تغییر داده که روستاها، یعنی جایی که محبوبیت رئیس جمهور در آن‌ها بیشتر است، وزنه بیشتری در انتخابات داشته‌باشند. بنا بر نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر، احزاب اپوزیسیون ممکن است موفق به بدست آوردن ۳۰ درصد از کرسی‌های پارلمان شوند. جناح اپوزیسیون هوگو چاوز امید دارد تا با به دست آوردن دست کم ۵۷ کرسی، بتواند حزب آقای چاوز را از اکثریت بیندازد و قدرت تصویب قوانین مهم را از جناح چاوز بگیرد. گروه‌های اپوزیسیون که پیش از این با اختلافات زیادی در میان خود روبه‌رو بودند هم‌اینک توانسته‌اند ائتلافی متشکل از ۱۶ حزب به نام «ائتلاف همبستگی دموکراتیک» تشکیل بدهند. در پی غیبت طولانی مخالفان در پارلمان، هوگو چاوز توانست طی پنج سال گذشته، انقلاب سوسیالیستی خود را که بر پایه الگوی کوبا بنا شده با سرعت بیشتری به اجرا بگذارد. هرچند هوگو چاوز هنوز در میان بخشی از مردم فقیر این کشور از محبوبیت برخوردار است اما از میزان محبوبیت او در سال‌های اخیر کاسته شده‌است. ونزوئلا با یکی از بالاترین آمار قتل‌ها در میان کشورهای آمریکای لاتین از ناامن‌ترین کشورهای آن منطقه به‌شمار می‌آید و اقتصاد این کشور نیز پس از یک دوره رکود، به تازگی نشانه‌هایی از بهبود از خود نشان می‌دهد. از سوی دیگر این کشور همواره با مشکل تأمین برق و آب آشامیدنی مواجه است و اقتصاد ونزوئلا در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی از شاخص‌های خوبی برخوردار نیست. هوگو چاوز که نسبت به این کاهش محبوبیت احساس خطر می‌کند نقشه حوزه‌های انتخاباتی را به گونه‌ای تغییر داده که روستاها، یعنی جایی که محبوبیت رئیس جمهور در آن‌ها بیشتر است، وزنه بیشتری در انتخابات داشته‌باشند. هرچند که موضوع انتخابات، برگزیدن نمایندگان پارلمان ونزوئلا است اما حزب هوگو چاوز در هفته‌های اخیر اعلام کرده که نتیجه این انتخابات می‌تواند موقعیت رئیس جمهور را به خطر بیندازد.
 


وبسایت « کلمه»، متعلق به میر حسین موسوی، روز یکشنبه گزارش داد که بازار طلافروشان شهر مشهد در روزهای پنجشنبه و شنبه به طور کامل تعطیل بوده است. این وبسایت، دلیل این اعتصاب را اعتراض طلافروشان مشهدی به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دانست و نوشت که قرار بوده است این اعتصاب روز یکشنبه نیز ادامه داشته باشد. برپایه این گزارش، این در حالیست که طلافروشان از سوی نهاد های امنیتی شهر مشهد تهدید شده اند. گزارش کلمه تاکنون از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران تایید نشده است. خبرگزاری های « فارس» و « مهر» روز شنبه از اعتصاب در بازار طلافروشان شهر تهران خبر داده بودند.
 


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز یکشنبه وارد پاریس شد تا با رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه و نیز رهبران یهودی این کشور گفتگو کند. سفر آقای عباس به پاریس بخشی از آخرین تلاش ها برای نجات مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان به شمار می رود که به دلیل به پایان رسیدن دوره تعلیق 10 ماهه احداث شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن در روز جاری، یکشنبه، در معرض شکست قرار دارد.با وجود تهدیدهای محمود عباس که در صورت تمدید نشدن تعلیق 10 ماهه شهرک سازی ها، او از مذاکرات صلح خارج خواهد شد، روزنامه «الحیات» بنقل از محمود عباس نوشته که تشکیلات فلسطینی، فورا مذاکرات را متوقف نخواهد کرد.
 


علاء الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز يکشنبه گفت: خودداری روسيه از تحويل سيستم موشکی دوربرد « اس ۳۰۰» به ايران قابل پيگيری حقوقی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری  فارس، آقای بروجردی در اين ارتباط ابراز اميدواری کرد که روسيه به اعتبار خود در سطح منطقه و جهان اهميت بدهد. دميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه، روز ۲۲ سپتامبر با صدور فرمانی تحويل سيستم موشکی « اس ۳۰۰» و ديگر جنگ‌افزارها را به ايران ممنوع اعلام کرد. گفته می شود که دستيابی به اين موشک ها، بر موازنه قوای نظامی ايران و اسرائيل در منطقه تأثير خواهد گذاشت. سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، هدف اين اقدام جديد مسکو را پيروی از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل در تحريم ايران دانسته است.
 


به رغم شکل‌گیری دور جدیدی از اعتراض‌ها به «قانون مالیات بر ارزش افزوده» در میان صنف طلافروشان در شهرهای مختلف ایران، رئیس سازمان امور مالیاتی از اصرار دولت محمود احمدی‌نژاد بر اجرای این قانون بحث‌برانگیز خبر داده است.به رغم شکل‌گیری دور جدیدی از اعتراض‌ها به «قانون مالیات بر ارزش افزوده» در میان اصناف، رئیس سازمان امور مالیاتی از اصرار دولت محمود احمدی‌نژاد بر اجرای این قانون خبر داده است. صنف طلافروشان تهران که در تیرماه امسال در اعتراض به اجرای این قانون به همراه صنف پارچه‌فروشان برای چند روز دست از کار کشیدند، روز شنبه نیز بر سر کار خود حاضر نشدند تا برای دومین بار در سال ۸۹ اعتراض خود را به اجرای این قانون اعلام کنند. اعتصاب مشابهی در شهرهای دیگر ایران از جمله شیراز، مشهد و نیشابور نیز گزارش شده است. گرچه نخستین دور از اعتراض اصناف به «قانون مالیات بر ارزش افزوده» منجر به تعویق در اجرای این قانون شد، اما این بار علی عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی ایران، گفته است که «هیچگونه تعویقی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ایجاد نخواهد شد». آقای عسکری که روز یکشنبه، تنها یک روز پس از اعتصاب طلافروشان در برخی از شهرهای ایران، با ایسنا سخن گفته، با تأکید بر اینکه دولت بر اجرای این قانون اصرار دارد اضافه کرده است که «موضوع [اعتصاب صنف طلافروشان] حل خواهد شد و قانون به اجرا در خواهد آمد، [چرا که] ما تا یک هفته قبل در مذاکرات خود با صنف طلافروشان هیچ مشکلی برای اجرای قانون نداشتیم». این مقام دولتی افزوده است که «از قبل با اصناف [در زمینه اجرای این قانون] هماهننگی شده بود و هیچ دلیلی برای تعویق قانون نیست و هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام شود». رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته نیز به خبرنگاران گفته بود که «تاکنون چهار جلسه تخصصی با اتحادیه طلافروشان برگزار شده و آنها از کم و کیف قانون مالیات بر ارزش افزوده کاملاً اطلاع دارند و مشکل آنها نرخ سه درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست، بلکه مشکل این است که ترس دارند با شفاف شدن درآمد واقعی‌شان مشکل در مالیات بر درآمد آنها ایجاد شود و یا دولت بخواهد مالیات بر درآمد آنها را افزایش دهد». به گفته وی صنف طلافروشان خواستار این هستند که تنها از «قیمت اجرت و دستمزد طلای مصرفی» سه درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود و نه از سودی که حاصل خرید شمش طلا و تبدیل آن به طلای زینتی است. در همین حال عبدالعزیز ناطقی، نایب رئیس اتحادیه طلافروشان اهواز، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تأیید تعطیلی بازار طلافروشان اهواز در روز شنبه عنوان کرده است که این تعطیلی با هماهنگی اتحادیه صورت نگرفته است. آقای ناطقی پیش‌بینی کرده است که اجرای مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش قیمت طلا و بروز رکود در فروش خواهد شد و افزوده است که «این افزایش قیمت باعث خواهد شد افراد طلای مورد نیاز خود را در سفرهای زیادی از سوریه و عربستان تهیه کنند». وی همچنین تأکید کرده است که اجرای این قانون باید به صورت یک کار کارشناسی صورت گیرد و افزوده است که «صنف طلافروشان خواستار پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش افزوده از سود فروش هستند». قانون مالیات بر ارزش افزوده، از سال ۱۳۸۷ در ایران برای برخی از اصنفا به اجرا آمدو  در آن هنگام با مقاومت صنف طلافروشان از جمله در اصفهان و تهران روبرو شد؛ برپایه اعلام سازمان امور مالیاتی، این قانون از مهرماه امسال، برای ۱۲ گروه صنفی دیگر نیز لازم‌الجرا شده است که صنف طلافروشان از جمله آنهاست.
 


هم‌زمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه‌ای انجام داده‌است با فرید زکریا، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و مجری برنامه‌های تحلیلی این شبکه. به نظر او، آمریکا در قبال ایران هنوز وقت دارد و بزرگ‌ترین اشتباه، اغراق در اهمیت دادن به محمود احمدی‌نژاد و ایران است.هم‌زمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه‌ای انجام داده‌است با فرید زکریا، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و مجری برنامه‌های تحلیلی این شبکه و از وی در مورد وضعیت سیاسی ایران، مناسبات آمریکا با آن کشور و روش‌های سیاسی محمود احمدی‌نژاد سؤالاتی پرسیده‌است. به گفته فرید زکریا سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک بخشی از یک استراتژی حیله‌گرانه با هدف تقویت موقعیت وی در فضای رقابت‌های سیاسی ایران و خاورمیانه است. محمود احمدی‌نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه سی‌ان‌ان در برنامه پربیننده لری کینگ، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را یک «آدمکش حرفه‌ای» توصیف کرد و از پاسخ دادن به پرسش‌های مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران طفره رفت. فرید زکریا می‌گوید: «حقیقت مسئله در مورد ایران این است که این کشور یک قدرت متوسط منطقه‌ای است و اگر شرایط بحرانی افغانستان وجود نداشت ایران واقعاً درخور و مستحق این همه توجه نبود. اما در شرایط فعلی ما به ایران و شخص احمدی‌نژاد توجه زیادی داریم.» بخشی از مصاحبه شبکه خبری سی‌ان‌ان با فرید زکریا به این شرح است: سی‌ان‌ان : نظر شما در مورد حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک چیست؟ فرید زکریا : به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر صرف صبحانه با محمود احمدی‌نژاد به یکی از سنت‌های ثابت و سالانه سازمان ملل متحد بدل شده‌است. هر سال محمود احمدی‌نژاد حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از خبرنگاران رسانه‌های آمریکا را به صرف صبحانه و گفت‌وگو دعوت می‌کند و باید گفت که دیدار و گفت‌وگو با وی جالب است. بدون شک او در زمینه روابط عمومی و برخورد با خبرنگاران چیزهای زیادی آموخته و با تجربه‌تر شده‌است. او اکنون در مجامع عمومی و در برابر خبرنگاران اعتماد به نفس بیشتری دارد. یکی از نکاتی که باعث تعجب من شد این بود که با وجودی که احمدی‌نژاد در داخل ایران با مشکلات فراوانی روبرو است در دیدارهای خارجی خود و ملاقات با خبرنگاران هیچ‌گونه تردید، تزلزل و یا نقطه ضعفی از خود نشان نمی‌دهد. در حقیقت کاملا برعکس وی در بسیاری از مباحث و سخنان خود لحنی بسیار قاطع دارد و از احساس اعتماد به نفس فراوانی برخوردار است. سی‌ان‌ان : طرح یا نقشه بازی او در سفر به نیویورک چیست؟ فرید زکریا : از یک سو او از جلب این همه توجه رسانه‌ها لذت می‌برد و در عین حال می‌داند که این موضوع باعث تقویت موقعیت وی در داخل ایران می‌شود. نکته انحرافی و یا زیانبار در این است که با وجودی که رسانه‌ها می‌دانند که محمود احمدی‌نژاد قصد بهره‌برداری از این تبلیغات را دارد باز هم وی و سفر وی به نیویورک را عمده کرده و آب به آسیاب او می‌ریزند. اما گذشته از این جنبه‌های تبلیغاتی یکی دیگر از اهداف او دنبال کردن اهداف و منافع ملی ایران است البته به شیوه حیله‌گرانه‌ای که وی و هم‌فکرانش به آن معتقدند. سی‌ان‌ان : چه چیزی باعث می‌شود که شما روش کار وی را حیله‌گرانه بدانید؟ فرید زکریا : برای نمونه یکی از مسائلی که در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های وی بیش از همه عمده می‌شود مسئله فلسطینیان است. بدون شک هدف او این است که در تأثیرگذاری بر بحران خاورمیانه از رقبای منطقه‌ای خود مثل مصر یا عربستان پیش بگیرد. او به نسبت دولت‌های میانه‌رو عرب خیلی تندروتر و سرکشانه‌تر در مورد دفاع از حقوق فلسطینیان و یا حمله به اسرائیل اظهار نظر می‌کند. البته او در سال‌های اول، نکاتی را مطرح کرد که می‌شد آن‌ها را حمله مستقیم و نابودی اسرائیل تلقی کرد ولی در سال‌های اخیر بسیار هوشیارانه‌تر صحبت می‌کند. به خاطر یک‌چنین موضع‌گیری‌های تبلیغاتی است که دولت‌های میانه‌رو عرب و رقبای ایران هم‌چون مصر و یا عربستان سعودی نمی‌توانند به طور علنی علیه ایران و یا احمدی‌نژاد حرفی بزنند چون بخش عمده‌ای از افکار عمومی جهان عرب احمدی‌نژاد را مدافع حقوق اعراب و فلسطینیان می‌داند. فرید زکریا، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و مجری برنامه‌های تحلیلی شبکه سی‌ان‌ان سی‌ان‌ان : آیا مخالفت احمدی‌نژاد با روند مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان و محکوم کردن این مذاکرات به نفع وی است؟ فرید زکریا : من از احمدی‌نژاد سؤال کردم در حالی‌که خود فلسطینیان می‌خواهند این مذاکرات را ادامه دهند چرا او با مذاکرات مخالف است؟ و آیا از هر گونه توافقی بین دو طرف که مردم فلسطین آن‌را تایید کنند دفاع خواهد کرد یا نه؟ پاسخ به این پرسش برای محمود احمدی‌نژاد بسیار مشکل بود چون از یک طرف وی و حکومت ایران می‌گویند از هر چه که مردم فلسطین بپذیرند حمایت خواهند کرد ولی از طرف دیگر وی اساس مذاکرات صلح را زیر سؤال می‌برد. پاسخ صادقانه به این سؤالی که من از وی پرسیدم منفی است. حقیقت این است که او نمی‌خواهد مذاکرات صلح به نتیجه برسد و او در جستجوی راه‌های گوناگون برای ایجاد مانع بر سر راه این مذاکرات است البته به شکلی که چنین جلوه نکند. در پاسخ به پرسش من او موضوع را به سمت انتقاد و حمله به اسرائیل و آمریکا منحرف کرد و مدعی شد که آمریکا به خاطر موضع جانبدارانه‌اش نمی‌تواند میانجی درستی برای مذاکرات باشد. در نهایت باید گفت که ادامه تنش بین اسرائیل و فلسطینیان به نفع اوست و او می‌خواهد که این تنش ادامه پیدا کند. سی‌ان‌ان : فکر می‌کنید در پشت اظهار نظرهای تند وی علیه نتانیاهو چه نهفته است؟ فرید زکریا : او سخنان بسیار تحریک‌کننده و تندی علیه رهبر اسرائیل بیان کرد. او نتانیاهو را یک دیکتاتور لقب داد در حالی‌که آقای نتانیاهو در یک روند دمکراتیک به نخست‌وزیری اسرائیل رسیده‌است. سپس او را یک آدمکش خطاب کرد که به خاطر کشتار فلسطینیان باید محاکمه شود. من نشنیده بودم که احمدی‌نژاد قبلا چنین حرف‌هایی زده باشد. او همواره به دنبال شیوه‌هایی است که خود را دشمن سرسخت اسرائیل نشان دهد و بگوید که در کل خاورمیانه هیچ‌کس به اندازه او مخالف اسرائیل نیست. احمدی‌نژاد به چنین پوششی نیاز دارد. سی‌ان‌ان : آیا در سخنان او پیرامون بحران و مسئله هسته‌ای نکته جدیدی وجود داشت؟ فرید زکریا : در این مورد باز واقعا جای تعجب داشت که احمدی‌نژاد چقدر قاطعانه برخورد می‌کند. البته او گفت که همواره آماده مذاکره است ولی زمانی‌که سؤال شد که آیا حاضر است با ارائه شواهد بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران با جامعه بین المللی همکاری کند به شدت مقاومت می‌کرد. از لحن و کلمات او چنین برداشت می‌شد که گویا او راه عقب‌نشینی بیشتری ندارد و ایران تاکنون تمام امتیازاتی را که می‌توانسته به غرب داده‌است. سی‌ان‌ان: در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی منتشر شده حاکی از آنکه مراجع مذهبی در ایران در مورد احمدی‌نژاد شک و تردید و حتی نگرانی‌هایی دارند. فرید زکریا : او الان به خوبی یاد گرفته که چگونه در برابر این نوع سؤال‌ها طفره برود. احمدی‌نژاد از چند موضوعی که موجب مخالفت مراجع و جناح‌های اصول‌گرا با وی شده بود عقب‌نشینی نکرد. یکی از این موضوعات ستایش وی از کوروش کبیر بود که خشم برخی مراجع و شخصیت‌های سیاسی اصول‌گرا را برانگیخت. در واکنش به این انتقادها و هشدارها او ستایش خود از کوروش را دو چندان کرد و گفت او یک پادشاه بزرگ بوده که برده‌داری را منسوخ کرده‌است و هیچ اشکالی در ستایش از وی نمی‌بیند. احمدی‌نژاد در مورد این نوع اختلافات با سایر مراکز قدرت و مراجع مذهبی در ایران گفت که دیدگاه‌های دیگری هم در ایران وجود دارد ولی رییس جمهور منتخب آن کشور من هستم. به نظر نمی‌رسید که در این مجادلات قصد عقب‌نشینی داشته‌باشد. او به نسبت گذشته با احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری این نکته را می‌پذیرفت که در ایران گرایش‌های مخالف با وی وجود دارد ولی در عین حال از موضع و قدرت خود به شدت دفاع می‌کرد. سی‌ان‌ان : فکر می‌کنید مواضع قاطعانه احمدی‌نژاد برای دولت باراک اوباما مشکل‌آفرین خواهد بود؟ فرید زکریا : بله مسلما این مسئله مشکل‌ساز خواهد بود. به طور کلی راهبرد دولت اوباما در قبال ایران بر این اساس تنظیم شده بود که با گشایش رابطه با ایران رهبران آن کشور را قانع کند که ورای اینکه دو طرف مشروعیت یکدیگر را می‌پذیرند و یا نه، این امکان وجود دارد تا به یک نوع توافقی دست یافت که برای هر دو طرف منافعی در برداشته باشد. آن راهبرد بر این اساس استوار بود که ایرانیان نیز به مذاکره تمایل نشان خواهند داد. اما حقیقت این است که آن‌ها تمایلی به مذاکره نشان نداده‌اند و یا اگر این تمایل وجود دارد آمریکا هنوز کلید سحرآمیز برای گشایش این دروازه را پیدا نکرده‌است. واقعیت این است که یکی از جوهره‌های اصلی در ذات حکومت اسلامی ضدیت با آمریکاست شاید به همین خاطر زدودن این عنصر که جزو حکومت ایران است کاری ناشدنی است. احتمال دیگر این است که شاید در حال حاضر ساختار و جناح‌های حکومتی در ایران دچار یک نوع شکاف و رقابت جدی هستند که به آن‌ها امکان نمی‌دهد این عامل ذاتی و بنیادین را در حکومت تغییر دهند. سی‌ان‌ان : نتیجه این وضعیت چه خواهد بود؟ فرید زکریا : به هر دلیل ایران حاضر به گفت‌وگو و تغییر مناسبات نیست. و در غیاب همکاری ایران دولت اوباما باید ببیند که بهترین استراتژی چیست. به همین خاطر دولت آمریکا فعلا با سیاست تشدید تحریم پیش می‌رود و باید گفت که در جلب شورای امنیت بسیار موفق بوده‌است. اما باید دید که آیا اعمال این تحریم‌ها در کوتاه‌مدت به نتایج مطلوب خواهد رسید که همانا مجبور کردن ایران به نوعی توافق برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای است یا خیر. سی‌ان‌ان : فکر می‌کنید آمریکا در برخورد با این موضوع باید به سرعت تعیین تکلیف کند و یا زمان کافی در اختیار دارد؟ فرید زکریا : به نظر من آمریکا زمان دارد. به نظر من بزرگ‌ترین اشتباهی که آمریکا می‌تواند مرتکب شود اغراق در اهمیت قائل شدن برای احمدی‌نژاد، اغراق در مهم دانستن ایران و اغراق در اهمیت این موضوع است. درست است که مسئله هسته‌ای و سایر سیاست‌های دولت ایران یک معضل هستند. ایران یک قدرت منطقه‌ای است که یک زمانی ممکن است صاحب سلاح هسته‌ای شود. ولی من فکر نمی‌کنم که این برای آمریکا و یا برای اسرائیل یک خطر عاجل باشد. حقیقت این است که اسرائیل از یک قدرت هسته‌ای و بازدارنده بسیار نیرومندی برخوردار است و حداقل ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلاهک و سلاح هسته‌ای دارد. ایرانی‌ها دیوانه نیستند. دیدار مجدد با احمدی‌نژاد برای من ثابت کرد که حاکمان ایران یک گروه زیرک و حسابگر هستند و اوضاع فعلی چندان به سود آن‌ها نیست. تحریم‌ها دارند اثرگذار می‌شوند، وضع اقتصادی ایران خراب است و رژیم با مشکلات داخلی روبه‌رو است، بنابر این چرا ما باید احساس فشار بکنیم؟ بگذار آن‌ها احساس فشار بکنند.
 


واکنش‌ها به سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد واقعه ۱۱ سپتامبر همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اظهار نظر، خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی محمود احمدی‌نژاد، را به بیان سخنانی «وقیحانه» متهم کرد.واکنش‌ها به سخنان محمود احمدی‌نژاد در مورد واقعه ۱۱ سپتامبر همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اظهار نظر، خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی محمود احمدی‌نژاد، را به بیان سخنانی «وقیحانه» متهم کرد. اظهارات آقای احمدی‌نژاد از سوی دبیرکل سازمان ملل نیز «قویاً» محکوم شده‌است. خوزه راموس هورتا، رئیس‌جمهور تیمور شرقی و برنده صلح نوبل، روز شنبه محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که در مورد حوادث ۱۱ سپتامبر «سخنان شنیعی» بر زبان رانده است. آقای هورتا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، می‌تواند هر معجون عقلانی، فلسفی یا دینی که ذهن بی‌نظیرش ممکن است بسازد را باور کند و بدون فکر تکرار کند، اما به نظر من هیچ‌یک از ما نباید مقررات و عرف‌های اساسی رفتاری در میان سران را زیر پا بگذاریم و در این مجمع والامقام حرف‌های شنیع بزنیم.» خوزه راموس هورتا در حین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تلویحاً مقام‌های دولت وقت آمریکا را به دست داشتن در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به نیویورک متهم کرد. رئیس جمهور تیمور شرقی با اشاره به این اظهارات افزود: «او برای چندمین بار کار را در این مجمع و در دیگر تریبون‌ها از حد گذرانده همان‌طور که یک بار دیگر هم واقعیات هولوکاست را زیر سؤال برد». محمود احمدی‌نژاد، که پیشتر واقعه کشتار یهودیان را توسط آلمان نازی نیز انکار کرده‌است، روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها» بر این باورند که دولت آمریکا خود در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته‌است. در واکنش به سخنان تازه رئیس جمهور ایران، بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اظهارات محمود احمدی‌نژاد را در مورد  دست داشتن دولت آمریکا در حملات ۱۱ سپتامبر، «قویاً» محکوم کرد. آقای بان اظهار داشت: «من قویاً اظهاراتی که روز گذشته توسط رهبر یکی از هیئت‌ها در مورد زیر سؤال بردن علت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به خاک ایالات متحده بیان شد را محکوم می‌کنم.» در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی امسال سازمان ملل، نمایندگان ایالات متحده و همین طور نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به این ادعای آقای احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کردند. هیئت آمریکایی حاضر در سازمان ملل حتی پیش از به پایان رسیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کرد و گفته‌های او را «نفرت‌انگیز و متوهمانه» خواند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد آن را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، سخنان محمود احمدی‌نژاد را در باره یازدهم سپتامبر، «توهین‌آمیز»، «نفرت‌انگیز» و « نابخشودنی » دانست. در پی آن، محمود احمدی‌نژاد نیز به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره سخنرانی خود در نیویورک واکنش نشان داده و آن را «ناشیانه» دانسته و علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، را یک «شرور» بین المللی خوانده‌است .
 


روزنامه مردمسالاری در سرمقاله روز يک شنبه خود با عنوان « من می خواهم با آقای احمدی نژاد مصاحبه کنم » با اشاره به مصاحبه های مکرر وی با رسانه های امريکايی که اتفاقا جناح حاکم بر ايران در تبليغات داخلی خود از آنان به عنوان « رسانه استکباری » نام می برد ، اين پرسش را مطرح کرده که « چرا آقای احمدی نژاد که هيچگاه گفت وگو با رسانه های بيگانه مخالف را رد نمی کند به غير از صدا و سيما و روزنامه ارگان دولت با ساير رسانه های ايرانی گفت وگو نمی کند؟ » روزنامه مردمسالاری در سرمقاله روز يک شنبه خود با عنوان « من می خواهم با آقای احمدی نژاد مصاحبه کنم » با اشاره به مصاحبه های مکرر وی با رسانه های امريکايی که اتفاقا جناح حاکم بر ايران در تبليغات داخلی خود از آنان به عنوان « رسانه استکباری » نام می برد ، اين پرسش را مطرح کرده که « چرا آقای احمدی نژاد که هيچگاه گفت وگو با رسانه های بيگانه مخالف را رد نمی کند به غير از صدا و سيما و روزنامه ارگان دولت با ساير رسانه های ايرانی گفت وگو نمی کند؟ » اين روزنامه با اشاره به اينکه محمود احمدی نژاد تنها رييس دولت جمهوری اسلامی است که هر سال برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک می رود و سفر امسال وی ۵ روز طول کشيده نوشته « او در اين سفر ، در ۱۲ گفت وگوی خبری به ويژه با رسانه های آمريکايی شرکت کرد و به پرسش های متعدد آن ها پاسخ گفت. » مردمسالاری در عين حال « وقتی ايشان می تواند يک هفته در آمريکا باشد و با بيش از ۱۰ رسانه خارجی گفت وگوی اختصاصی انجام دهد، چرا در طول اين پنج سالی که از رياست جمهوری او می گذرد حتی يکبار با رسانه های داخلی گفت وگوی اختصاصی انجام نداده است؟ » روزنامه مردمسالاری با انتقاد از عدم پاسخ گويی محمود احمدی نژاد به رسانه های ايرانی ، نوشته « قابل پذيرش نيست که آقای احمدی نژاد در طول سال ، ده ها گفت وگوی اختصاصی با رسانه های خارجی حتی از نوع رسانه هايی که برخی اصولگرايان ، آن را رسانه های استعماری و استکباری می دانند ، انجام دهد اما حتی يک گفت وگوی اختصاصی با هيچ روزنامه منتقد داخلی در کارنامه خود نداشته باشد.» حميدرضا شکوهی نويسنده سرمقاله روزنامه مردمسالاری چنين عملکردی را موجب « ابهامات و پرسش های فراوانی در ذهن جست وجو گر خبرنگاران ايرانی » دانسته و يبا تاکيد براينکه « اگر آقای احمدی نژاد با گفت وگو با روزنامه های منتقد داخلی مخالفتی ندارد و از اين لحاظ تبعيضی بين رسانه های ايرانی و آمريکايی قائل نيست » نوشته « من به عنوان يک روزنامه نگار ايرانی دلسوز کشور و نظام که در روزنامه ای منتقد فعاليت می کنم تمايل دارم گفت وگويی اختصاصی با آقای احمدی نژاد انجام دهم. » بازتاب تعطيلی دوباره بازار طلافروشان در اعتراض به ماليات بر ارزش روزنامه های جهان صنعت ، جام جم ، تهران امروز ، خراسان ، ابتکار و آرمان در شماره ۴ مهر ماه خود گزارش های مختلفی از تعطيلی بازار طلافروشان تهران و اعتضاب اين صنف در اعتراض به اجرای « ماليات بر ارزش افزوده » منتشر کرده اند. روزنامه جهان صنعت از اعتصاب طلافروشان و جدال ميانآن ها و دولت به عنوان « جنگ زرگری سر ماليات » نام برده و نوشته به رغم آنکه مقام های دولت پيشتر گفته بودند که برای اجرای « ماليات بر ارزش افزوده » آموزش های لازم را به صنف طلا فروشان داده شده نوشته « اما تعطيلی ديروز بازار طلافروشان حکايت از اتفاقات جديدی داشت به طوری که معلوم نيست اين صنف چه جور‌‌آموزشی ديده بودند که باز کرکره‌ها را بالا ندادند. » اين روزنامه با تاکيد براينکه « روز شنبه راسته طلا‌فروشان خيابان کريمخان و زرگرهای بازار بزرگ قيد کاسبی را به نشانه اعتصاب زدند » نوشته « صحبت بر سر نوع آموزش نيست زيرا محتمل است که اساتيد آموزش‌دهنده مدرک تقلبی داشتند که نتوانستند هنرجويان را قانع کنند‌» اما « آنچه بديهی است ، صنف طلا‌فروش به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده اعتراض دارد زيرا معتقدند برای پرداخت پول به سبک ماليات بايد آموزش ديد و اين در حالی است که آنها نه آموزش را قبول دارند و نه استاد را. » روزنامه خراسان نيز ضمن انتشار خبر اعتصاب طلافروشان واکنش مقام های دولتی را منعکس کرده و نوشته که عصر شنبه رييس سازمان امور مالياتی کشور به تشريح اختلاف نظر اين سازمان با اتحاديه طلا و جواهر پرداخت و گفت که « طلافروشان با توجه به اين که نسبت به ساير اصناف سواد بالاتری دارند قانون ماليات را از خود مسئولان سازمان امور مالياتی نيز بهتر می دانند و مشکل عدم اطلاع نيست بلکه ترس از شفاف شدن درآمدها دارند. » علی عسکری تاکيد کرده که « مشکل طلافروشان نرخ ۳ درصد ماليات بر ارزش افزوده نيست بلکه مشکل اين است که ترس دارند با شفاف شدن درآمد واقعی ‌شان مشکل در ماليات بر درآمد آن ها ايجاد شود و يا دولت بخواهد ماليات بر درآمد آن ها را افزايش دهد. » رييس سازمان امور مالياتی کشور همزمان به صنف مشاوران املاک نيز هشدار داده که چنانچه در سامانه ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام نکنند « جريمه‌های سنگين » در انتظار آن هاست. اين مقام دولتی درباره انتقال ۳ درصد ماليات ارزش افزوده اصناف بر مردم و تشديد گرانی ها گفته « ۳ درصد ماليات بر ارزش افزوده رقم بسيار کمی است. » روزنامه تهران امروز نيز در سرمقاله ای با عنوان « آزمون مهم دولت در آستانه اجرای قانون يارانه‌ها » نوشته « اعتراض دوباره صنف طلافروشان به اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده دولت را در آزمونی مهم پيش از اجرای قانون يارانه‌ها قرار داده است. » اين روزنامه با يادآوری عقب نشينی دولت در سال ۸۷ در مقابل اعتصاب بازاريان نوشته « تير ماه امسال هم که تعدادی از صنوف به نحوه محاسبه مالياتی سال ۸۸ اعتراض داشتند چند روز مغازه‌های خود را به حالت تعطيل درآوردند و نهايتا با برخی وساطت‌ها و نيز تخفيف‌های مالياتی دولت به اصناف، اعتراض‌ها خاتمه يافت. » روزنامه تهران امروز در عين حال بازاريان و به ويژه طلافروشان را به خاطر تن ندادن به ماليات بر ارزش افزوده مورد حمله قرار داده و نوشته « اکنون کار به‌جايی رسيده است که وقتی دولت می‌خواهد قانون ماليات بر ارزش افزوده را که در واقع هزينه آن بر دوش خريداران و نه فروشندگانی مانند صنف طلا فروشان است ، اجرايی کند ، با اعتراض‌های زياده خواهانه اين اصناف مواجه می‌شود و اعتبار قوانين لازم الاجرا يکی پس از ديگری در پرده ابهام قرار می‌گيرد. » اين روزنامه همچنين نوشته « اگر دولت در اجرای دوباره اين قانون سستی به خرج بدهد ، لاجرم در بزنگاه حساس اجرای قانون يارانه‌ها با دردسرهای بزرگ‌تری مواجه خواهد شد و ‌ای بسا عقب نشينی در اجرای قانون يارانه‌ها به تهديدی تبديل شود که اجرای اين قانون را برای ساليان سال به عقب اندازد. » « ورد هيات عمانی به تهران برای آزادی دو آمريکايی از زندان » روزنامه جمهوری اسلامی در ستون « جهت اطلاع » خود خبر داده که « هيات عمانی که واسطه آزادی سارا شورد از زندان ايران بود ، قرار است امروز برای آزاد کردن دو آمريکايی ديگر به تهران بيايد. » اين روزنامه از قول « منابع مطلع » نوشته که در صورت موفقيت هيات عمانی در آزادی شين باوئر و جاش فتال اين شهروند آمريکا نيز مثل سارا شورد همراه اين هيات به مسقط و از آنجا عازم نيويورک می شوند. به نوشته اين روزنامه محمود احمدی نژاد در جريان سفر اخيرش به آمريکا گفته بود احتمال آزادی دو آمريکايی ديگر از ايران وجود دارد. روزنامه جمهوری اسلامی در عين حال با اشاره وارد آوردن اتهام جاسوسی به سه کوهنور آمريکايی از سوی مقام های حکومت ايران ، اين پرسش را مطرح کرده که چگونه « متهمان به جاسوسی » بعد از آزاد شدن از زندان « مجاز به خارج شدن از کشور می شوند. » طرح نظارت بر نمايندگان به در خواست آيت الله خامنه ای روزنامه کيهان از نهايی شدن « طرح نظارت بر نمايندگان مجلس » خبر داده و از قول يک نماينده حامی دولت نوشته که از اين پس « مصونيت نمايندگان در انجام وظايفشان مطلق نيست. » به نوشته اين روزنامه حسين فدايی نايب رييس کميسيون اصل نود مجلس هشتم نيز هست درباره دلايل تهييه طرح نظارت دايمی بر نمايندگان مجلس شورای اسلامی گفته که اين طرح با اشاره آيت الله خامنه ای و تاکيد وی در اين خصوص که « مجلس برای نظارت بر خودش و نمايندگان ساز و کاری را تهيه کند » از سوی شماری از اعضای مجلس آماده شده است. اين عضو مجلس هشتم با اشاره به اينکه تاکنون نظارت نمايندگان مجلس تنها « تا قبل از تصويب اعتبارنامه آنها و در هنگام انتخاب شدن » امکانپذير بود و « بعد از طی اين مراحل برخی اين تلقی را دارند که اختيارات و وظايف نمايندگی نظارت پذير نيست و به تعبير ديگر نمايندگان دارای مصونيت هستند » گفته « بايد گفت که مصونيت فقط در راستای انجام وظايف نمايندگی قرار می گيرد، که اين مصونيت به صورت مطلق امکان پذير نيست. » روزنامه کيهان نوشته که در صورت تصويب نهايی طرح نظارت بر نمايندگان مجلس شورای اسلامی « فرآيند نظارت را از مرحله قبل از انتخابات، در حين انتخابات، پس از انتخابات و در دوران ايفای وظيفه نمايندگی به عنوان يک بسته و مجموعه کامل » به اجرا گذاشته می شود و امکان صلب مصونيت و حتی « سلب صلاحيت نمايندگی » از اعضای مجلس فراهم می شود. « ۵۰ درصد زنان جويای کار بيکارند » روزنامه جام جم خبری درباره بيکاری نيمی از زنان جويای کار منتشر کرده و نوشته « به‌‌رغم گرايش روزافزون زنان در ورود به بازار کار ، و داشتن توانمندی ، تحصيلات عاليه و تخصص در تصدی مشاغل ، هنوز برای آن ها در برنامه‌ريزی ‌ها جايگاهی تعريف نشده و اين موضوع باعث بيکار ماندن حدود ۵۰ درصد از زنان کارجو شده است. » به نوشته اين روزنامه بررسی آمارهای رسمی حکايت از آن دارد که اين آمارها نرخ بيکاری ۴۶ درصدی زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله را در فصل بهار سال جاری ثبت کرده است و بر اين اساس بيش از ۵۰۰ هزار زن بيکار شده اند. » اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده که شمار زنان جويای کار که بيکار شده اند بسيار بيشتر و بر اساس « برآوردهای غيررسمی ۶۵ درصد » است. اين روزنامه برنامه های وزارت کار برای زنان را معطوف به « کار در خانه » ارزيابی کرده و نوشته « نگاهی به سخنان عبدالرضا شيخ‌الاسلامی ، وزير کار و امور اجتماعی در زمان ارائه برنامه کاری به مجلس هنگام گرفتن رای اعتماد نشان می‌دهد که وی خواستار بازتعريف اشتغال برای بانوان و اتخاذ سياست‌های حمايتی و هدايتی شده بود و برای اين هدف خود نيز طرح مشاغل خانگی را مطرح کرده است. »
 


اسکات پیترسون، خبرنگار کریستین سانس مانیتور در خاورمیانه کتاب جدیدی در مورد ایران منتشر کرده است. اسکات پیترسون به رادیو فردا در مورد مصاحبه های محمود احمدی نژاد در نیویورک می گوید: «به گمان من بخشی از مشکل در اين نيست که روزنامه نگاران اطلاع زيادی از ايران ندارند. بخشی از مشکل را بايد در شيوه پاسخگويی احمدی نژاد جستجو کرد. خيلی راحت بگويم احمدی نژاد استاد پاسخ ندادن است. بدتر از آن استاد ارائه آمارهای عجيب و غريب است. آمارهايی که لزوماً ربطی به واقعيت ندارد ولی او را در مقوله افراد خيالپرداز می گذارد که باور دارند نرخ تورم و نرخ بيکاری بسيار پائين است و معتقد ند که ايرانی ها همه شان خوشبخت و سعادتمند اند. او احتمالاً شکی ندارد که ۲۴ ميليون رای در انتخابات سال پيش آورده است. راستش اين چيزی نيست که ايرانی های زيادی به آن باور داشته باشند، از جمله بسياری از طرفداران خود او.»  اسکات پیترسون ، خبرنگار کریستین سانس مانیتور در خاورمیانه کتاب جدیدی با عنوان «در ميان شمشيرها، ايران، سفری فراسوی سرخط رسانه ها،» (۱) در مورد ایران، منتشر کرده است. آقای پیترسون با رادیو فردا در مورد کتابش، جنگ ایران و عراق، گفت‌وگوهای مطبوعاتی احمدی‌نژاد و سخنرانی باراک اوباما در سازمان ملل سخن گفته است. عنوان کتاب شما «در ميان شمشيرها» است. چرا این عنوان را انتخاب کردید؟ اسکات پيترسون: اولين بار سال‌ها پيش با اين عنوان در گورستانی در جنوب تهران در بهشت زهرا برخورد کردم. پوسترهايی بود در يادبود شهدای جنگ ايران و عراق؛ جنگی که برای اقشار مختلف جامعه ايرانی جنگ مقاومت بود. البته حکومت وقت (اين همزمان بود با نخستين سال‌های استقرار جمهوری اسلامی) اين واقعه را به عنوان نمونه‌ای امروزی از روايت شيعه داستان امام حسين خواند که در ۶۸۰ ميلادی در دشت کربلا روی داد. داستان اين مقاومت امام حسین را به يک نماد شهدای عصر خود بدل کرد. اين داستان شهادت ادامه می‌يابد. اين رويداد يک واقعه نمونه بود که مدلی دست کم عقيدتی برای ايران جديد در همه سطوح شده بود. داستان از اين قرار است که امام حسين و ۷۲ تن از پيروان او در محاصره ده‌ها هزار نيروی دشمنی نيرومند گرفتار شده بودند. ترديدی نبود که سرنوشت آنها کشته شدن بود. روشن بود که دست کم نبرد را می‌باختند. بنا به احاديث، امام حسين گفت، اگر دين محمد تنها با کشته شدن من زنده خواهد ماند، پس ای شمشيرها مرا محاصره کنيد! او زره از تن برگرفت و کاری کرد که به روشنی نشان می‌داد خود را برای شهادت آماده می‌کند. در آن لحظه او به سرور شهيدان بدل شد. اين داستان همه ساله در ايران و ديگر سرزمين‌های شيعی به صورت نمايش به صحنه می‌رود و نماد يک مقاومت عليه دشمنی زورمندتر و نبردی در راه دين و ايمان راسخ است، و اين چيزی است که هنوز در جامعه ايران و دست کم در ميان باورمندان پژواک دارد. عنوان کتاب من از اينجا آمده است. اين روزها همزمان است با سی‌امين سالگرد جنگ ايران و عراق، شما در آن سال‌ها به ايران رفت و آمد داشتيد و همچنين به خاورميانه که در آنجا رئيس دفتر خبری کريستين ساينس مانيتور بوديد. در آن روزها ايرانيان بر اين باور بودند که رسانه‌های غربی در پوشش خبری خود از جنگ ايران و عراق به ويژه در ماجرای بمباران‌های شيميايی عراق عليه ايران بی‌طرف نبودند و جانب انصاف را رعايت نکردند. آيا شما از آن روزها چيزی به خاطر داريد؟ من فکر می‌کنم مشکل اينجاست که اطلاعات بسياری در آن روزها پنهان ماند. در نيمه‌های جنگ ايران و عراق هنوز کسی نمی‌دانست که آمريکا تا چه ميزان به عراق ياری می‌رساند. نه تنها آمريکا بلکه ديگر کشورهای اروپايی. در سال‌های پس از جنگ بود که در سايه خبرها و گزارش‌ها و تلاش‌های روزنامه‌نگاران پيگير و کتاب‌هايی که منتشر شد، ما در غرب تصوير روشن‌تر و فهم بهتری از ميزان کمک‌های آمريکا به دست آورديم. البته بسياری از اين اطلاعات در سطح محرمانه بود و اين شمار قربانيان در سوی ايران را بالاتر برد. به سخن ديگر، آمريکا اطلاعاتی را از محل و موقعيت نيروهای مستقر ايران و به ويژه سپاه پاسداران و چيزهايی مانند آن در اختيار عراق می‌گذاشت که می‌توانست مورد استفاده هدف‌های شيميايی قرار گيرد. چون آنها آمادگی چنين حمله‌هايی را نداشتند. به اين دليل شمار تلفات ايرانيان بسيار بالاتر از رقمی رفت که بدون کمک آمريکا ممکن نبود. البته گرچه گزارشگران غربی و بسياری افراد در جهان غرب از اين اتفاقاتی که در دهه ۸۰ می گذشت، بی‌خبر بودند، به باور من ايرانيان بی‌گمان می‌دانستند که آمريکا چنين کمک‌هايی به عراق می‌کند. به همين دليل اين مسئله سبب شد که در جريان جنگ اتهامات بسياری متوجه عراق و غرب شود و اين همان اتهاماتی است که امروز هم بر عليه آمريکا و متحدان اروپايی‌اش به کار می‌رود. در دهه هشتاد جمهوری اسلامی نه تنها از جانب نيروهای نظامی عراق احساس خطر می‌کرد که خود را در معارضه‌ای همزمان با همه جهان می‌ديد. به عنوان يک  روزنامه‌نگار سياسی، آيا شما بر اين عقيده هستيد که جمهوری اسلامی همچون سه دهه اخير می‌خواهد کشور را در يک حالت اضطراری نگاه دارد و جنگ را به عنوان تهديدی بالقوه بالای سر حفظ کند؟ اين احساس تا چه ميزان با واقعيت همخوانی دارد و به باور شما آيا اين تنها يک ترفند تبليغی است يا ابزاری برای پوشاندن شکست های داخلی حکومت؟ به گمان من مجموعه‌ای از همه اينهاست. گرچه بنياد واقعيت ندارد، اما در منطق رژيم وسيله‌ای است برای حفظ يک تقرير که می‌کوشد نشان دهد ايران همواره در خطر است، که در مقام يک رژيم انقلابی، که در مقام يک حکومت انقلابی ايران تافته جدا بافته است، که در جنگی نيک به ستيز عليه زشتی و بيدادگری کمر همت بسته است. بيدادگری نه تنها در ايران و منطقه که در سراسر جهان. اين سخنی است که آقای احمدی‌نژاد به کار می‌برد هنگامی که برای نمونه با هوگو چاوز ديدار می‌کند. متحدان يا دست کم دوستان کنونی ايران، ونزوئلا و بلاروس هستند. اندکی پس از متهم شدن عمر البشیر، رئيس جمهور سودان، توسط دادگاه بين المللی جنايات جنگی به خاطر اقداماتش در دارفور، بلافاصله علی لاريجانی، يکی از چهره‌های بالای نظام را ديديم که برای ابراز همدردی با او به خارطوم رفت. روشن است که اين می‌تواند در نيت واقعی ايران در پايبندی به قوانين جهانی ايجاد شبهه کند. ايران هميشه از عدالت داد می‌زند. بيشتر مواقع درباره فلسطين... اما نکته اينجاست که اين رژيم همواره خود را در منازعه‌ای بی‌امان تصوير می‌سازد. اين تم داستان در بيش از سه دهه گذشته بوده است و به گمان من لاکی است که به آسانی قابل شکستن نيست. لاکی که رژيم به کار می‌برد تا مشکلات و مسائل بی‌شمار شکست‌های سياسی و اقتصادی‌اش را در پشت آن پنهان کند. البته پيچيدگی وضع ايران به گونه‌ای است که تنها يک عامل در صحنه سياست کار نمی‌کند. منظورم در عين حال صحنه اقتصادی و عقيدتی نيز هست. اما به راستی در اين ملغمه همواره تصويری که از ايران داريم کشوری است مدام در نبرد، مدام در کشمکش و در حال جنگ بر عليه بی‌عدالتی. در مقام يک روزنامه‌نگار غربی، به نظر شما خطوط قرمزی که نبايد از آنها عبور کرد، کدام‌ها هستند. اين خطوط با گذشت زمان چه تغييری می‌کند؟ در طول دست کم ۱۵ سالی که به ايران رفت و آمد کرده‌ام، باور من اين بود که اگر دولت ايران به من ويزا داده است اين به اين معناست که من آنچه را که می‌خواهم در مقام يک روزنامه‌نگار غربی بنويسم، بنويسم. فکر می‌کنم يک بار در طول اين سی سال زمانی پيش آمد که يک مقام ايرانی - با علم به اینکه من روی چه موضوعی کار می‌کنم- به من گفت فکر نمی‌کند که من اين موضوع را بنويسم و گفت که ما نمی‌خواهيم شما روی اين موضوع کار کنيد. من به آن مقام و مقام‌های ديگر گفتم که من روی اين موضوع کار خواهم کرد و بدون توجه به نظرات شما. به هر حال آنها هيچوقت ما روزنامه‌نگاران را پيش از انجام يک کار سانسور نکردند. البته در مورد خودم می‌توانم بگويم و اين روند برای هر روزنامه‌نگار فرق می‌کند. اما مهم هم برای آنها و هم برای ما ديدن آن چيزی بود که توسط روزنامه‌نگاران منتشر می‌شد. منظورم اين است که از خيلی از کارهايی که کردم، خوششان نيامد. اما در سوی ديگر مطالبی هم بود که نقطه نظر آنها را تأمين می‌کرد و منصفانه بود. فکر می‌کنم کار حرفه‌ای می‌فهميدند. اما خب دنيای روزنامه‌نگاری در ايران پس از انتخابات ۲۰۰۹ دگرگون شده است. شمار بسيار کمی از ما که درباره ايران می‌نويسيم و هر روز هم می‌نويسيم، و ايران را خوب می‌شناسيم، توانستند به ايران بر گردند. دليلش هم گزارش‌هايی است که ما بعد از انتخابات منتشر کرديم. من در زمان انتخابات در ايران بودم اما مثل بسياری ديگر ويزای من هم به سر آمد و آنها به من ويزا ندادند که برگردم. همين طور برای بسياری از همکاران من هم اجازه بازگشت داده نشده است. فکر می‌کنم محدوديت‌هايی که دولت در پی انتظارات خود از روزنامه‌نگاران درست کرده الان بيشتر شده باشد. فکر می‌کنم الان انتظارات شان انتظارات مشخص‌تری شده باشد. فکر می‌کنم خطوط قرمز هم مشخص‌تر شده و همينطور قوانينی که به شما می‌گويد چه چيزهايی را مجاز به نوشتنش هستيد و يا دست کم چه چيزهايی مجاز به نوشتنش نيستيد. محمود احمدی‌نژاد در نيويورک مصاحبه‌هايی با خبرنگاران شبکه‌های مختلف انجام داده است. ايرانيان بسياری هم که از دست او به ستوه آمده‌اند در روزنوشت‌ها، وبلاگ‌ها و اينترنت می‌نويسند که روزنامه‌نگاران غربی ايران را خوب نمی‌شناسند و سؤال درست را از احمدی‌نژاد نمی‌پرسند و او آنها را بازيچه خود قرار می‌دهد. نظر شما چيست؟ فکر می‌کنم اين سخن تا اندازه‌ای درست باشد. برخی روزنامه‌نگارانی که با احمدی‌نژاد گفت‌وگو می‌کنند، از سياست ايران چيز زيادی سر در نمی‌آورند. برای مثال لری کينگ، او کارشناس ايران نيست و در اين ترديدی نيست. اما از سوی ديگر کسان ديگری داريم مانند کريستين امانپور که ايران را خوب می‌شناسد. چارلی روز هم، زمان زيادی در ايران گذرانده و با احمدی‌نژاد چندين بار گفت‌وگو کرده است و البته کسانی را هم دارد که درباره ايران صحبت می‌کنند. اما به گمان من بخشی از مشکل در اين نيست که روزنامه‌نگاران اطلاع زيادی از ايران ندارند. بخشی از مشکل را بايد در شيوه پاسخگويی احمدی‌نژاد جستجو کرد. خيلی راحت بگويم احمدی‌نژاد استاد پاسخ ندادن است. بدتر از آن استاد ارائه آمارهای عجيب و غريب است. آمارهايی که لزوماً ربطی به واقعيت ندارد ولی او را در مقوله افراد خيال‌پرداز می‌گذارد که باور دارند نرخ تورم و نرخ بيکاری بسيار پایين است و معتقدند که ايرانی‌ها همه‌شان خوشبخت و سعادتمندند. او احتمالاً شکی ندارد که ۲۴ ميليون رأی در انتخابات سال پيش آورده است. راستش اين چيزی نيست که ايرانی‌های زيادی به آن باور داشته باشند، از جمله بسياری از طرفداران خود او. از اين رو وقتی آدم با کسی مثل او گفت‌وگو می‌کند، مسئله بازيچه شدن آنقدر اهميتی ندارد که اينکه بشود مصاحبه شونده را يک جا نشاند. منظورم مورد کسانی است که اطلاع خوبی دارند. فرض کنيم شما می‌خواهيد با احمدی‌نژاد گفت‌وگو کنيد. چه سؤال‌هايی که بتواند او را گير بياندازد به ذهن شما می‌رسد. در اين مورد فکر کرده بوديد؟ من شخصاً در طول ديدار احمدی‌نژاد گفت‌وگويی با او نخواهم داشت. اگر بخواهم با او گفت‌وگو کنم و ببينم که از جواب مشخص طفره می‌رود، از او خواهم پرسيد راجع به فلان مطلب يا بهمان مطلب چه می‌انديشد. برای اينکه او هميشه با تغيير موضوع سؤال شما را با يک سؤال ديگر جواب می‌دهد. از او درباره سارا شورد بپرسيد و آن دو آمريکايی ديگری که هنوز در زندان اوين به سر می‌برند، بلافاصله جوابش اين خواهد بود که ايرانی‌هايی هم هستند که به دلايلی در آمريکا در بازداشت به سر می‌برند. خودش گفته است شايد بشود يک نوع معاوضه صورت داد. در اين صورت من از او خواهم پرسيد که آيا درست است که ايران آن دو نفر را به همراه سارا شورد گرفته است که از آنها به عنوان مهره معاوضه استفاده کند؟ اگر اينطور است، از کجا معلوم که در آينده هم شهروندان آمريکايی دوباره به جای مهره‌های تعويض ديگری گرفتار نشوند؟ اين يک مسئله. کسی اين را نگفته است. او خودش هم نگفته است که اين اشخاص گروگان‌هايی هستند برای معاوضه. برای نمونه من او را با اين سؤال گير می‌اندازم.   شما سخنان اوباما در سازمان ملل را شنيديد. ارزيابی شما از آن چيست؟ به نظر شما اهميت اين سخنرانی در کجاست؟ به نظر من اهميت اين سخنان در موضوع اصلی آن است که در پيوند با سياست خارجی يا آن کوشش‌هايی که اوباما برای صلح ميان اسرائيلی‌ها و فلسطينی‌ها به کار بسته است. اين مهم‌ترين بخش مربوط به سياست خارجی در سخنان او بود. ايران در اين سخنان يکی دو جمله بيشتر به خود اختصاص نداد. چيز تازه‌ای هم نبود مگر تأکيد بر اين که ايالات متحده همچنان آماده و علاقه‌مند به گفت‌وگو با ايرانی‌ها و همکاری با آنهاست و اينکه ايران بايد چيزی نشان بدهد که حاکی از تأييد کاربرد صلح‌آميز پژوهش‌های هسته‌ای آن باشد. در مجموع حرف‌های کلی بود. سخنان اوباما درباره ايران يا روابط ايران آمريکا نبود. در مقايسه بيشتر تأکيد اين حرف‌ها روی رابطه اسرائيل و فلسطين دور می‌زد و تأکيد آن بر سياست‌های خارجی کاخ سفيدی اوباما. (۱) Let the Swords Encircle Me
 


درک تمايز دمکراسی‌های ليبرال و جوامع استبدادی و بسته صرفا با قوانين و نظام‌های حقوقی و قضايی آنها ممکن نيست. يکی از بهترين مسيرها برای درک اين تمايز نگاه به ظرفيت اين جوامع در مواجهه با بحران‌های سياسی و مذهبی است. جوامع دمکراتيک و آزاد اين بحران‌ها را با حداقل مشکل و از طريق گفتگو در فضای عمومی پشت سر می گذارند و جوامع بسته و با نظام ديکتاتوری اين بحران‌ها را تشديد کرده يا به ظاهر آنها را پاک می کننددرک تمايز دمکراسی‌های ليبرال و جوامع استبدادی و بسته صرفا با قوانين و نظام‌های حقوقی و قضايی آنها ممکن نيست. يکی از بهترين مسيرها برای درک اين تمايز نگاه به ظرفيت اين جوامع در مواجهه با بحران‌های سياسی و مذهبی است. جوامع دمکراتيک و آزاد اين بحران‌ها را با حداقل مشکل و از طريق گفتگو در فضای عمومی پشت سر می گذارند و جوامع بسته و با نظام ديکتاتوری اين بحران‌ها را تشديد کرده يا به ظاهر آنها را پاک می کنند. نوع مواجهه‌ی جامعه‌ی امريکا با سه موضوع افشای اطلاعات محرمانه‌ی جنگی، سوزاندن قران و اقدامات تروريستی که هر يک می توانند از حيث اجتماعی در جوامع متکثر بحران زا باشند می تواند تبيين کننده‌ی تمايز فوق باشد. اين جوامع بدون تمسک به خشونت و قوای قاهره بسياری از بحران‌ها را پشت سر می گذارند. بحران‌های فروخفته برای حاکمان جوامع استبدادی بسياری از نشانه‌های فروپاشی در ايالات متحده به چشم می خورند: بحران اقتصادی دوره به دوره، جدايی طلبی در برخی ايالات، تقابل‌های حزبی، بدهکاری شديد دولت به کشورهای خارجی و بانک‌ها، وجود صدها ميليون اسلحه در دست مردم، وجود رگه‌هايی از نژاد گرايی و افراط گرايی مذهبی، گروه‌های پنهان تروريستی، و اختلافات طبقاتی و نژادی و قومی. حاکمان جمهوری اسلامی ايران مرتبا از فروپاشی عن قريب ايالات متحده سخن گفته‌اند چون اين گونه امور در جوامع آنها با زور اسلحه به زير قالی فرستاده می شوند و در کشوری که چنين زور مسلحی بر سر مردم وجود ندارد طبعا بايد کل کشور دچار جنگ داخلی و تجزيه شود. اما اين امر اتفاق نيفتاده و به احتمال زياد نخواهد افتاد چون بنای ايالات متحده به گونه‌ای گذاشته شده که منافع و حقوق پيوستن ايالات به اتحاد شکل گرفته بيش از مضار و مشکلات آن است. ايالات در اکثر امور خود دارای استقلال هستند و اگر در جايی دولت فدرال دخالت می کند در عوض آن نفعی هم به ايالات می رسد. در بسياری از موارد مثل سياست های بهداشتی و آموزشی و زيست محيطی ايالات مخيرند کمک دولت فدرال را نپذيرند و به راه خود بروند اما در نهايت به دولت فدرال تن در می دهند و از مواهب آن نيز برخوردار می شوند. افشای اطلاعات آنچه توسط پايگاه ويکی ليکز در مورد جنگ در افغانستان منتشر شد به سرعت در فضای رسانه‌ای ايالات متحده جذب شد و هيچ چيزی را تکان نداد. بيش از ۹۰ هزار سند يکباره در اختيار عموم قرار داده شد اما نه دولت امريکا کسی را بازداشت کرد، نه اتفاق خاصی درون ارتش و نهادهای اطلاعاتی امريکا افتاد و نه طالبان توانست استفاده ی خاصی از اين اسناد برای پيشبرد اهداف خود بنمايد. دولت امريکا به سرعت اطلاع داد که اين اطلاعات خدشه ای بر عمليات ايالات متحده در افغانستان وارد نخواهد آورد و اهالی رسانه‌ها نيز گفتند بسياری از اين مطالب را قبلا می دانسته‌اند. اين البته به اين معنی نيست که اسناد ارائه شده مطلب خاصی نداشته‌اند بلکه بدان معناست که ذهن و هاضمه‌ی جامعه‌ی دمکراتيک و دولت آن به قدری توانمند است که به اين بادها نمی لرزد و مسير انتخاب شده ادامه خواهد يافت. البته اين اطلاعات و هر اطلاع ديگری از اين سنخ که توسط رسانه ها منتشر شود به بازبينی سياست‌ها و کنش‌های حکومت می انجامند اما زلزله ايجاد نمی کنند و کسی در حکومت زير پايش شل نمی شود. تهديدات داخلی جوامع آزاد در برابر تهديدات داخلی مثل تروريسم نيز مقاوم تر هستند. تهديد تروريسم اسلامگرايان هيچ گاه به محدود کردن آزادی‌های بنيادين در جوامع غربی نيانجاميده است. گرچه برخی افراد و گروه‌های اقتدارگرا و تماميت طلب در جوامع آزاد از تنوع و آزادی‌های موجود در اين جوامع بيم دارند و آنها را خطر برای امنيت ملی محسوب می کنند (مثل ساختن مسجد در نزديکی نقطه‌ی صفر) اما با قدرت هضم و جذبی که اين جوامع دارند بخش عمده‌ای از افرادی که در معرض فعاليت‌های خشن هستند جذب فعاليت‌های غير خشن که تضمين شده‌اند می شوند. علی رغم حملات ۱۱ سپتامبر توسط اسلامگرايان جامعه‌ی امروز امريکا از حيث تنوع و تساهل دينی در همان سطحی است که پيش از اين حملات قرار داشته است. اسلامگرايان که خود عمليات تروريستی را در دنيا هدايت می کنند برای فرار از مسئوليت چنين تبليغ می کنند که حملات يازده سپتامبر از سوی سران دولت امريکا هدايت شده است: "سران نظام سلطه و اتاق فکرهای صهيونيستی است که از بيشترين نفوذ بر دولت آمريکا و سازمانهای امنيتی و نظامی آن و نيز بر دولت انگليس و برخی دولتهای اروپائی برخوردارند. اينها همان کسانی اند که پژوهشهای حقيقت ياب مستقل روز به روز بيشتر انگشت اتهام در ماجرای حمله به برجها در ۱۱ سپتامبر را به سوی آنان متوجه ميکنند." (خامنه‌ای، ۲۲ شهريور ۱۳۸۹) آنها با ذهنيت توطئه انديششان متوجه نيستند که در جوامع آزاد نمی توان اين گونه امور را پنهان کرد، چنانکه سرکوب‌های حکومت در جوامع بسته نيز در دراز مدت پنهان ناشدنی بوده‌اند. جوامع آزاد حتی آتش افروزی‌های اسلامگرايان را بدون ايجاد تنش در روابط ميان اقوام و مذاهب و نژادها در درون خود حل و هضم می کنند. جامعه ی آزاد هم رفتارهای متضاد با حقوق افراد را در نهايت تعديل می کند و هم رفتارهای تهديد آميز عليه امنيت جامعه را. در اين جوامع زمينه‌ی گسترش راديکاليسم و توسل به خشونت وجود ندارد و اگر گروه‌هايی نيز به خشونت متمسک شوند در نهايت توسط سازوکارهای اجتماعی کنترل می شوند. فشار افکار عمومی به جای نقض آزادی‌ها هنگامی که تری جونز، يک کشيش در کليسايی در گِينزويل، فلوريدا تصميم به سوزاندن قران در سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر گرفت مقامات کشورهايی با نظام استبدادی مثل ايران خواستار دخالت دولت امريکا در اين موضوع شدند در حالی که خود سال‌هاست کتب اهل اديان ديگر مثل بهايی را می سوزانند. اما مقامات سياسی و نظامی ايالات متحده صرفا به محکوم کردن اين عمل با توجه به آزادی‌های مذهبی در اين کشور و ذکر نتايج آن بر سياست خارجی کشور و به خطر افتادن جان سربازان امريکايی در خاورميانه اکتفا کردند. همچنين اکثر رهبران مذهبی در ايالات متحده اين عمل را محکوم کردند. در نتيجه‌ی فشار افکار عمومی و رسانه ها کشيش مزبور در نهايت خود از اين کار انصراف داد، بدون آن که پليس يا دستگاه قضايی در اين کار دخالت کنند يا مقامات سياسی فدرال يا ايالتی با وی تماس گرفته و او را تحت فشار قرار دهند. استفاده‌ی تبليغاتی اما پس از پايان گرفتن اين موضوع در ايالات متحده، بهره برداری‌های سياسی حکومت در ايران آغاز شد: اعلام شد که پرچم سياه بر سر در مدارس نصب خواهد شد، مقامات دولتی نزديک به بازار چهارشنبه صبح را در بازار تهران و قم تعطيل اعلام کردند، مراجع دولتی شيعه پيام دادند، نيروهای شبه نظامی در مقابل سفارت سوئيس گردهمايی برگزار کردند، دستگاه‌های تبليغاتی دولتی در برخی شهرها تظاهرات برگزار کردند، رئيس مجلس دولت امريکا را تهديد کرد، برای روز جمعه تظاهرات سراسری اعلام شد، و در نهايت ولی فقيه از اين موضوع برای امريکا ستيزی و شيطانی معرفی کردن غرب بهره گرفت. قدرت پايين هاضمه‌ی جوامع استبدادی، مانع از درک اين موضوع در ميان حاکمان ايران شده است که دولت امريکا نمی تواند افراد را برای باورها يا اقدامات انجام ناشده يا پاره کردن يا حتی سوزاندن يک کتاب مورد تعقيب و محاکمه و مجازات قرار دهد. بالاترين مقامات حکومت دينی از درک قوانين کشوری ديگر عاجزند که می خواهند "عوامل اصلی اين جنايت بزرگ و بازيگران ميدانی آن را که دل يک و نيم ميليارد مسلمان را به درد آورده اند، به گونه ای شايسته به مجازات برسانند." (پيام خامنه ای در مورد اهانت به قران، ۲۲ شهريور ۱۳۸۹) همين قدرت پايين درک اقتدارگرايان دينی باعث شده است که آنها در عين درک تمايز ميان چند کشيش و جامعه‌ی مسيحيان نتوانند ميان ۳۱۰ ميليون امريکايی و اين چند کشيش تمايز ايجاد کنند.
 


شرکت باراک اوباما در يک مصاحبه اختصاصی با نماينده فرستنده فارسی زبان تلويزيون بی بی سی در نيو يورک و توضيحات انتقادی او در پاسخ به اظهارات تکراری محمود احمدی نژاد پيرامون رويداد تروريستی ۱۱ سپتامبر، رييس جمهور آمريکا را در راس خبر های روز جهان قرار داد. شرکت باراک اوباما در يک مصاحبه اختصاصی با نماينده فرستنده فارسی زبان تلويزيون بی بی سی در نيو يورک و توضيحات انتقادی او در پاسخ به اظهارات تکراری محمود احمدی نژاد پيرامون رويداد تروريستی ۱۱ سپتامبر، رييس جمهور آمريکا را در راس خبر های روز جهان قرار داد. تکرار اظهارات جنجالی احمدی نژاد پيرامون رويداد ۱۱ سپتامبر از زبان رييس جمهور آمريکا، به بهانه انتقاد از رييس دولت ايران، فرصت تازه ای برای طرح دوباره موضوع از سوی رسانه های جهانی و مطرح شدن باز هم بيشتر نام احمدی نژاد در رسانه های جمعی فراهم ساخت. يک روز پيش از آن، احمدی نژاد خبر ساز ترين رييس دولت حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل بود. رييس دولت ايران که در گذشته حساسيتهای رسانه های جمعی آمريکا نسبت به واقعه ۱۱ سپتامبر را آزموده و از اين راه خبر ساز شده بود، با استفاده از وجود ترديد های قراردادی در اين مورد و تکرار شبهه ها، آنهم در جايگاهی نزديک به محل حادثه، خواستار انجام تحقيق مستقل پيرامون آن شد. احمدی نژاد طی سخنرانی جنجال برانگيز خود در اجلاس مجمع عمومی، به احتمال دست داشتن دولت وقت آمريکا در طراحی و اجرای چهار هواپيماربايی همزمان توسط ۱۹ تروريست عرب منسوب به گروه القاعده در روز ۱۱ سپتامبر و حمله انتحاری آنها به نيويورک و واشنگتن پرداخته بود. نظريه توطئه علاوه بر واقعه تروريستی ۱۱ سپتامبر، بدون استثنا، نحوه شکل گرفتن تمامی رويداد های بزرگ تاريخی جهان و انطباق آنها با روايتهای اصلی و پذيرفته شده، مورد ترديد کسانی قرار گرفته است که به طرفداران نظريه توطئه مشهور اند. ترديد پيرامون واقعه هالوکاست، نحوه به قتل رسيدن جان کندی رييس جمهور پيشين آمريکا، صحنه سازی اولين فرود يک فضا نورد آمريکايی بر سطح کره ماه در يک استوديوی فيلم برداری، در گذشته موضوع نوشتن هزاران مقاله، صدها کتاب و دهها فيلم سينمايی شده اند. واقعه ۱۱ سپتامبر نيز طبيعتاً به دليل اهميت تاريخی آن از اين قائده مستثنی نيست. اما آنچه تاکنون در تاريخ معاصر جهان نادر می نموده، پيوستن يک رييس دولت شاغل به جمع پيروان نظريه توطئه و به اين وسيله، هزينه کردن از اعتبار مردم کشور خود بوده است. در گذشته قذافی و موگابه در رديف معدود کسانی بوده اند که خود را به چنين مرزها يی نزديک ساختند. دليل ساده پرهيز رهبران سياسی کشور ها در تن دادن به رفتارهايی از اين دست، موقعيت خاص يک رييس دولت در مقام نمايندگی يک ملت است. رعايت اخلاق سياسی و آداب ديپلماتيک، جايگاه و شان يک رييس دولت را بالاتر از يک فيلم ساز، روزنامه نويس و يا مورخ مستقل قرار ميدهد. رييس دولت کنونی ايران با تکرار شبهه های مطرح شده از سوی افراطيون چپ، ضد يهوديان، مخالفان جوامع سرمايه داری و مسلمانان افراطی پيرامون رويداد ۱۱ سپتامبر در يک مجمع رسمی جهانی بار ديگر مرز قراردادهای اخلاق سياسی را در مناسبات بين الملل زير پا نهاد. در ارتباط با رويداد ۱۱ سپتامبر، ايران فاقد کمترين وابستگی مستقيم و يا در گيری غير مستقيم بوده است. از اين لحاظ پيوستن محمود احمدی نژاد به جمع طرفداران نظريه توطئه و اظهار نظر های غير قرار دادی او در اين مورد، نه با هدف دفاع از مواضع و يا منافع ملی ايران، و يا روشنگری تاريخی که در هر حال وظيفه يک رييس دولت شاغل نيست، که تنها با هدف مطرح شدن شخصی و همچنين تحريک مردم و دولت آمريکا صورت گرفت. انتخاب سلاح و زمان جنگ محمود احمدی نژاد در اجرای جنگ نا متقارن تبليغاتی خود، محل نبرد و زمان حمله را از پيش انتخاب و پس از حضور در قلب دشمن و ربودن اسلحه از صفوف حريف، حمله اخير را بدون در نظر گرفتن هزينه های جانبی آن تدارک ديد. در نقطه مقابل رييس دولت ايران، رييس جمهور آمريکا، در اتخاذ رفتاری مشابه همراه با بسياری از رسانه های جمعی معتبر آن کشور، و در مقام پاسخگويی و مقابله اصولی با رييس دولت ايران ، خود را در همان موضعی قرار داد که وی در نظر داشت. محمود احمدی نژاد با آگاهی از نابرابری ظرفيت خبر رسانی وسايل ارتباط جمعی جمهوری اسلامی با قدرت و پوشش خبری وسايل ارتباط جمعی موجود در آمريکا، جنگ تبليغاتی نامتقارن خود را به کشور دشمن برده بود. در تدارک هجوم خبری تازه، احمدی نژاد روشهای جنگ گرم چريکی را انتخاب کرده بود. اين شيوه مقابله را جمهوری اسلامی پيشتر در زمينه های دفاعی اتخاذ و به دليل عدم برخورداری از قدرت کافی و ظرفيتهای نظامی متعارفی در رويارويی با حريفان خارجی، طی سالهای اخير به تدارک جنگهای نا متقارن در مرزهای آبی و خاکی ايران رو کرده است. در جريان جنگهای نامتقارن بهترين شيوه برخورد با حريف، شناسايی هدف و تشخيص مسير حرکت او، و وارد ساختن ضربه از راه دور است- شيوه ای که بعنوان مثال با استفاده از هواپيماهای بدون سرنشين و توسل به حملات بی امان موشکی در جنگ های جاری پاکستان و افغانستان عليه نيروهای طالبان و سلاحهای ابتدايی آنها بکار گرفته ميشود. با اين وجود و علی رغم تجربه کردن اين شيوه شناخته شده در ساير جبهه ها، با اتخاذ سياستی بحث انگيز، دولت آمريکا احمدی نژاد را که نه در مقام يک رييس دولت خارجی که در کسوت يک چريک تبليغاتی ظاهر شد بود، نه تنها به کشور خود خواند و در طول هفت روز اقامت آزاد وی در شهر تسهيلات جنگ و گريز رسانه ای را برای او فراهم ساخت، که همچنين مرد شماره يک خود را در شرايطی برابر در مسير او قرار داد. آرايش بحث انگيز هدف عمده احمدی نژاد در انتخاب سلاح تبليغاتی ۱۱ سپتامبر و استفاده از مجمع عمومی به عنوان ميدان نبرد، علاوه بر ايجاد موجب خبری تازه و مطرح شدن بيشتر، بی اعتبار ساختن جامعه آمريکا و متهم ساختن دولت آن بود. رييس دولت امريکا با وجود ساده بودن صورت مسئله جنگ تبليغاتی اخير احمدی نژاد در نيو يورک، بجای نديده گرفتن او و خودداری از رويارويی مستقيم با وی، و در عوض توسل به شليک از راه دور با استفاده از برنامه های کمدی تلويزيونی و يا چاپ کاريکاتور از وی در روزنامه ها، او را جدی معرفی کرد. بر خورد رسانه ای اوباما با احمدی نژاد طی مصاحبه تلويزيونی وی در نيو يورک و پاسخگويی مستدل به دعاوی غير مستدل رييس دولت جمهوری اسلامی و انتقاد اصولی از رفتار های غير اصولی و اظهارات جنجالی او، در حکم ريختن آب در آسياب وی بود. نمی توان انتظار داشت که انتخاب آرايش دفاعی اوباما در تدارک مصاحبه اختصاصی با تلويزيون فارسی بی بی سی و مقابله استدلالی او با اظهارات جنجالی و تبليغاتی رييس دولت ايران، که موضوع روز خبری جهان شد ، بتواند به بهبود موقعيت ضعيف شده رييس جمهور آمريکا نزد افکار عمومی آن کشور بيانجامد. مطابق آماری که توسط شبکه خبری بين المللی سی-ان-ان تهيه و همزمان با پخش مصاحبه اوباما با تلويزيون بی بی سی فارسی انتشار يافت، رييس جمهور آمريکا اينک تنها از حمايت ۴۲ در صد شهروندان کشور خود برخوردار است. اين ميزان کمترين درجه حمايت مردم آمريکا از وی پس از انتخاب او به مقام رييس جمهوری است. در مقابل، احمدی نژاد که در قالب يک چريک تبليغاتی ظاهر و از راه رخنه در خانه حريف آنرا به ميدان جنگ نا متقارن تبديل کرده بود، بی اعتنا به افکار عمومی داخل کشور خود تنها کسب شهرت از راه درگير شدن با حريف بزرگتر را جستجو ميکرد. بی گفت نتيجه مقابله ای از اين دست و تعيين برنده اين جنگ نا متقارن تبليغاتی چندان دشوار نخواهد بود!
 


وله سوينکا برنده جايزه نوبل ادبيات از کشور نيجريه، پيشاپيش انتخابات سال آينده رياست جمهوری نيجريه، يک حزب سياسی جديد تاسيس کرد. وی اعلام کرد که با حزب خود به نام «جبهه دموکراتيک برای خلق نيجريه» با فساد مالی گسترده در اين کشور مبارزه خواهد کرد. هر چند که هنوز نامزدی او در انتخابات رياست جمهوری قطعی نشده، وی به عنوان دبيرکل اين حزب انتخاب شد. آقای سوئينکا در سال ۱۹۸۶ ميلادی به عنوان نخستين آفريقايی برنده جايزه نوبل ادبيات شد. نيجريه پر جمعيت ترين کشور آفريقا است و اکثريت مردم اين کشور مسلمان هستند.
 


مقامهای اسرائيلی، حمايت فيدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا و رئيس جمهوری سابق اين کشور را از يهوديان ستودند. دفتر شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل اعلام کرد که آقای پرز با فرستادن نامه ای به فيدل کاسترو، از او تشکر کرده است. بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز از اظهارات فيدل کاسترو استقبال کرد. آقای کاسترو اخيرا در مصاحبه هايی در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد درباره هولوکاست، از وی شديدا انتقاد کرد و از «رنج يهوديان در تاريخ» سخن گفت. پدر انقلاب کوبا از حاميان فلسطينی ها محسوب می شود و همواره از سياست های دولت اسرائيل انتقاد کرده است.
 


قزاقستان بار ديگر اعلام کرد که يک واحد پول جهانی، تحت نظر سازمان ملل متحد، به شکل تاثيرگذاری خطر بحرانهای مالی را در جهان کاهش می دهد. کانات سودبايف، وزير امور خارجه قزاقستان روز شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ريشه تمامی مشکلات مالی جهان، در ناکارآمدی سيستم پولی کنونی در جهان است. به گفته او در حال حاضر هيچ کس سيستم پولی جهان را کنترل نمی کند و اين سيستم دموکراتيک نيست. اين پيشنهاد پيش از اين توسط نورسلطان نظربايف، رئيس جمهوری قزاقستان به سازمان ملل ارائه شده بود.
 


آمريکا اعلام کرد که با هدف جلوگيری از توقف و شکست مذاکرات صلح خاورميانه، گفت وگوهای جداگانه ای را با مقامهای فلسطينی و اسرائيلی پی می می گيرد. انتظار می رود که دور تازه مذاکرات صلح يک ماه ديگر از سرگرفته شود. اما امروز يکشنبه آخرين روز از منع قانونی ساخت و سازها در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن است و هنوز اسرائيل اين ممنوعيت را تمديد نکرده است. محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی بارها گفته است که اگر اين ممنوعيت تمديد نشود، از مذاکرات کنار خواهد کشيد. وی روز شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که فلسطينی ها آماده صلح با اسرائيل هستند. آقای عباس در عين حال افزود که اسرائيل بايد ميان صلح و ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن، يکی را انتخاب کند.
 


دولت افغانستان روز شنبه از سرمايه گذاران بين المللی خواست تا در مناقصه استخراج يک معدن سنگ آهن که از غنی ترين معادن سنگ آهن جهان توصيف شده، شرکت کنند. معدن سنگ آهن «حاجی گک» در مرکز افغانستان قرار دارد و کارشناسان می گويند که می توان تا دو ميليارد تن سنگ آهن بسيار مرغوب از آن استخراج کرد. مقامهای افغانستان انتظار دارند استخراج اين معدن سالانه ۳۰۰ ميليون دلار درآمد مستقيم و يک و نيم ميليارد دلار درآمد غيرمستقيم به دنبال داشته باشد. برخی کارشناسان می گويند که معدن حاجی گک تنها يک درصد از منابع سنگ آهن افغانستان را تشکيل می دهد.
 


حارث الضاری، يکی از مهم ترين روحانيان سنی عراق، روز شنبه ايران، اسرائيل و آمريکا را مسئول «۹۰ درصد» انفجارها در عراق خواند. آمريکا پيشتر در سال جاری ميلادی اين روحانی سنی را به حمايت مالی از شاخه عراق سازمان القاعده متهم کرده بود. حارث الضاری همچنين از رهبران دنيای عرب خواست در نشست اتحاديه عرب که قرار است ماه مارس آينده در بغداد برگزار شود شرکت نکنند. وی گفت: «هر کشور عربی که در نشست اتحاديه عرب شرکت کند، از اشغال حمايت کرده است.» عراق از سال ۱۹۷۸ ميلادی ميزبان نشست های عادی اتحاديه عرب نبوده است.
 


ليام فاکس وزير دفاع بريتانيا و ملک عبدالله پادشاه عربستان روز شنبه جلسه ای درباره مسائل منطقه ای از جمله ايران برگزار کردند. به گفته مقامهای بريتانيايی از جمله محورهای کليدی اين ديدار، چگونگی تلاش برای تشويق ايران به داشتن رابطه شفاف با غرب بوده است. وزير دفاع بريتانيا که روز شنبه به عربستان سفر کرده در شهر جده با پادشاه عربستان ديدار کرد. اين ديدار در حالی برگزار شد که بريتانيا به زودی ۷۲ جت «يوروفايتر تايفون» به قميت ۴۰ ميليارد دلار به عربستان خواهد فروخت.
 


خوزه راموس هورتا، از برندگان جايزه صلح نوبل که رياست جمهوری تيمور شرقی را برعهده دارد، رئيس جمهوری ايران را به بيان سخنان «وقيحانه» متهم کرد. وی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می گفت، اين اظهارات را در واکنش به گفته های محمود احمدی نژاد درباره حادثه يازدهم سپتامبر بيان کرد. آقای هورتا گفت که محمود احمدی نژاد حق دارد به هر چه دلش می خواهد باور داشته باشد، اما رهبران جهان نبايد قواعد بنيادی در شيوه رفتارشان را زير سئوال ببرند. رئيس جمهوری تيمور شرقی از معدود رهبران جهان است که از فرصت سخنرانی خود در مجمع عمومی برای انتقاد از آقای احمدی نژاد بهره برده است. محمود احمدی نژاد دو روز قبل از اين سخنرانی از همين تريبون گفت که بسياری در آمريکا فکر می کنند حادثه يازده سپتامبر، کار دولت آمريکا بوده است.
 


در نخستين مسابقه قهرمانی واليبال ۲۰۱۰ جهان در ميلان ايتاليا تيم ملی مصر با برتری بر تيم ملی ايران شروعی درخشان داشت و در سه ست پياپی ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۱۷ و ۲۵ بر ۲۱ به پيروزی رسيد. در نخستين مسابقه قهرمانی واليبال ۲۰۱۰ جهان در ميلان ايتاليا تيم ملی مصر با برتری بر تيم ملی ايران شروعی درخشان داشت و در سه ست پياپی ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۱۷ و ۲۵ بر ۲۱ به پيروزی رسيد. مصر پس از دومين تايم اوت تکنيکی توانست ايران را از يک خوديابی ديرهنگام و حرکت پاياپای در آخرين ست بازدارد و بار ديگر برتری خود را به رخ بکشد. در شروع ست نخست ايران اولين امتياز را توسط محمد موسوی عراقی بدست آورد. مسابقه تا امتياز سه بر سه نزديک و پاياپای پيش رفت که مصر پيش افتاد و در امتياز برتر هشت بر پنج به نخستين تايم اوت رسيد. با وجود از دست دادن چند امتياز پياپی و اين که موسوی مرد کليدی تيمش بود، مصر توانست برتری اش را حفظ کند و تا تايم اوت دوم ۱۶ بر ۱۱ پيش باشد. احمد عبدالله از مصر يک امتياز مهم برای تيمش گرفت و برتری تيمش را ۱۸ بر ۱۱ کرد. ايران توانست فاصله را تا ۱۵ بر ۱۱ کم کند. اما مصر خود را بازيافت و احمد عبدالله با خواباندن يک توپ ديگر به برتری ۲۲ بر ۱۷ به سود مصر کرد. وقتی ايران فاصله را تا امتياز ۲۲ بر ۱۹ کرد، مصر تقاضای تايم اوت کرد. ايران تا پايان اين ست سرسختی نشان داد، اما سرانجام در سايه اسپک محمد باداوی مصر ست نخست را به سود خود به پايان رساند. عليرضا نادی، کاپيتان تيم ايران سرويس را زد و ست دوم شد. مصر خيلی سريع کنترل بازی را دست گرفت و تا تايم اوت نخست هشت بر پنج پيش افتاد. معروف لاکانی در نقش بازيکن موثر تيم ايران بر دفاع تيم مصر برتری نشان داد و با يک اسپک عالی فاصله امتياز را به نه بر هفت رساند. مصر بی درنگ خود را بازيافت و ايران را در فاصله امتياز ۱۳ بر نه وادار به درخواست تايم اوت کرد. تيم آفريقايی در تايم اوت دوم برتری ۱۶ بر نه را حفظ کر د و تا برتری ۲۵ بر ۱۷ در پايان ست دوم پيش برد. مصر ست پايانی را با امتياز بداوی آغاز کرد. ايران در امتياز شش بر شش با حريف برابر کرد و در تساوی ۱۶ بر ۱۶ همچنان پا به پای حريف بود. از اين لحظه به بعد مصر بازی را بازيافت و با فاصله گرفتن از ايران تا برتری ۲۵ بر ۲۱ و پيروزی سه بر صفر پيش رفت. تيم ملی واليبال ايران دومين پيکارش را يکشنبه در برابر ژاپن برگزار می‎کند. آخرين رويارويی اين دو تيم در رقابتهای سال پيش قهرمانی آسيا بود که تيم ايران از ژاپن شکست خورد. هفدهمين دوره مسابقات واليبال قهرمانی ۲۰۱۰ جهان از شنبه با حضور ۲۴ تيم در ايتاليا آغاز شد و تا ۱۸ مهر ادامه خواهد داشت. ايران با تيمهای مصر، ژاپن و ايتاليا همگروه است و از شش گروه چهار تيمی سه تيم به دور بعد راه می يابند. ايران در رقابتهای جهانی تا کنون پيروزی نداشته است.
 


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جانبداری از غرب و فراهم کردن «بهانه لازم» برای حمله به ایران متهم کرده است.علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جانبداری از غرب و فراهم کردن «بهانه لازم» برای حمله به ایران متهم کرده است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جانبداری از غرب در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متهم کرده است. بیشتر بخوانید: صالحی: آژانس برای حضور کارشناسان ایرانی در نشست ها کارشکنی می کند آمریکا و سه قدرت اروپايى ايران را به «ارعاب» بازرسان آژانس متهم كردند وی در گفت و گویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، که روز دوشنبه منتشر می‌شود، در این باره گفته است: «آقای آمانو باید مراقب باشد که به خاطر جانبداری از یک طرف خاص مشروعیت خود را از دست ندهد». رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به آخرین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران، گفته است، آمانو «اتهام‌های قدیمی» علیه ایران را تکرار می‌کند و دولت جمهوری اسلامی «این گونه برخوردها» را نمی‌پذیرد. چندی پیش و در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تهران را متهم کرده بود، از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند. در این گزارش همچنین آمده بود، ایران به روند تولید اورانیوم با غنای پایین و نیز با غنای بالاتر ادامه داده و از پاسخ دادن به پرسش‌های آژانس در مورد «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای خود طفره می‌رود. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همچنین نسبت به فعالیت‌های احتمالی جمهوری اسلامی برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته بود تا «بدون درنگ» اجازه دسترسی به همه مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل مرتبط را با این برنامه را به بازرسان آژانس بدهد. یوکیا آمانو در سخنرانی افتتاحیه خود در جریان نشست شورای حکام نیز یک بار دیگر جمهوری اسلامی را به همکاری نکردن با بازرسان آژانس متهم کرده و گفته بود، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند. آخرین گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران با واکنش تند مقام‌های ایران روبرو شده بود که وی را به «کپی‌برداری» از قطعنامه‌های شورای امنیت در گزارش خود متهم کرده بودند. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی و دو قطعنامه دیگر، از جمهوری اسلامی خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را دارد متوقف سازد. از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود ارزیابی می‌کنند، اعلام کرده‌اند، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را همچنان به عنوان یک گزینه احتمالی برای خود محفوظ خواهند داشت. در این میان علی‌اکبر صالحی از این بابت ابراز نگران کرده است که یوکیا آمانو با «جانبداری خود از آمریکا و اسرائیل»، توجیه لازم را برای حمله احتمالی این دو کشور به ایران فراهم کند. رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در این باره گفته است: «آیا آقای آمانو می‌خواهد،‌ برای حمله به ایران به دست کسی بهانه بدهد؟» وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که کشورش ده مکان دیگر را برای ساخت مراکز هسته‌ای جدید شناسایی کرده، افزوده است، تاسیسات جدید در مقابل هرگونه حمله‌ای «ایمن» خواهند بود.
 


به دنبال صعود تیم بانوان ایران به مرحله بعد قهرمانی آسیا، نایب رییس فدارسیون فوتبال در امور بانوان از اظهارات سرمربی تیم بانوان درباره حمایت علی کریمی از این تیم انتقاد کرده است.به دنبال صعود تیم بانوان ایران به مرحله بعد قهرمانی آسیا، نایب رییس فدارسیون فوتبال در امور بانوان از اظهارات سرمربی تیم بانوان درباره حمایت علی کریمی از این تیم انتقاد کرده است. تيم ملی فوتبال جوانان دختر زير ۱۹ سال ايران در رقابتهای انتخابی قهرمانی آسيا با سه پيروزی پياپی در بنگلادش بر هند (چهار بر دو)، بنگلادش (شش بر صفر) و اردن (سه بر دو) به مرحله دوم راه يافت. در پی اين موفقيت کم نظير در فوتبال نوپای بانوان ايران، و سپاسگزاری مهناز امير شقاقی، سرمربی اين تيم از علی کريمی، کاپيتان پيشين و جنجالی تيم ملی فوتبال به دليل پذيرش بخشی از هزينه تيم ملی جوانان دختر ايران، فريده شجاعی، نايب رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان، به شدت به این اظهارات اعتراض کرده است. اميرشقاقی در رسانه های ايران اعلام کرده بود که بخشی از تجهيزات مورد نياز تيم ما را علی کريمی تامين کرد و حمايتهای مادی و معنوی او از بچه ها برای تامين امکانات و تشويق و افزايش روحيه بازيکنان به عنوان يک قهرمان ملی ورزش بسيار موثر بود. خانم فريده شجاعی روز شنبه در سايت فدراسيون فوتبال خواهان برخورد فدراسيون با سرمربی موفق اين تيم شد و در سايت فدراسيون فوتبال اعلام کرد:«اين که بخواهند هزينه ‌های تيم زير ۱۹ سال را به علی کريمی نسبت دهند، بی ‌انصافی است.» او گفت که برای راهيابی از مرحله نخست انتخابی، به بازيکنان پاداش ۱۰۰ دلاری داده شده بود که پرداخت شد. درخواست برخورد با سرمربی تيم ملی بانوان خانم شجاعی در مورد پرداخت هزينه تيم از سوی علی کريمی گفت:« وقتی اين خبر را در روزنامه ها خواندم، تعجب کردم. خيلی اعصابم بهم ريخت. در اين باره خانم اميرشقاقی بايد پاسخ دهد و فکر می کنم فدراسيون فوتبال بايد با اين مربی برخورد کند.» نايب رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان اين تيم را سوگلی فدراسيون خواند و اظهار کرد که هزينه های انجام گرفته برای اين تيم تاکنون برای هيچ تيم زنان در ايران انجام نشده است. اين تيم به تمامی اردوی های درخواست شده اعزام و بهترين لباسها برای بنگلادش تهيه شد، حتی به هر نفر از اعضای اين تيم، هم ساک داده شد و هم کوله پوشتی. به گفته خانم شجاعی علی کريمی به هر بازيکن تنها يک چمدان هديه داده است. فريده شجاعی در رسيدگی به اين تيم ادعا کرد که اعزام يک آشپز به همراه دختران فوتباليست و ارسال ۱۶ کارتن مواد غذايی تا کنون برای هيچ تيم مردان هم سابقه نداشته است. او با انتقاد از نوشته رسانه های ايرانی گفت:«اميدوارم افراد وقتی می خواهند قضاوت کنند ابتدا اصل قضيه را بپرسند و بعد سراغ تحليل بروند. مربيان و بازيکنان فوتبال زنان بی ‌انصافی می ‌کنند. آنها که از نظر مالی مشکل دارند معترضند که فدراسيون به آنها توجهی ندارد. فدراسيون به هيچ مربی و بازيکنی بدهکار نيست.» به گفته نايب رييس فدراسيون فوتبال:« توجه به فوتبال بانوان در سه سال اخير بی سابقه بوده است.۲۹ سال فوتبال زنان مهجور مانده بود.» تيم دختران ايران در مرحله دوم با تيمهای تايلند، ويتنام و تايوان در کوآلالامپور مالزی پيکار خواهد کرد که به اعتقاد فريده شجاعی کار تيم در اين مرحله بسيار سخت تر است. از ميان اين چهار تيم، تيم برنده به مرحله اصلی راه می يابد.
 


در حالی که کمتر از سه ماه از اعتصاب صنف طلافروشان بازار تهران، نسبت به اجرای قانون «مالیات بر ارزش افزوده» می‌گذرد، اعضای این صنف بار دیگر در تهران به نشانه اعتراض به این قانون روز شنبه بار دیگر دست از کار کشیدند.در حالی که کمتر از سه ماه از اعتصاب صنف طلافروشان بازار تهران، نسبت به اجرای قانون «مالیات بر ارزش افزوده» می‌گذرد، اعضای  این صنف بار دیگر در تهران به نشانه اعتراض به این قانون روز شنبه دست از کار کشیدند. بیشتر بخوانید: اعتصاب در بازار تهران همچنان ادامه دارد در تیرماه امسال صنف پارچه‌فروشان و طلافروشان در تهران، در اعتراض به اجرای این قانون مغازه‌های خود را تعطیل کردند که پس از آن برپایه گزارش‌های منتشر شده، نمایندگان این اصناف با دولت سرانجام به یک توافق دست یافتند و این اصناف فعالیت خود را از سر گرفتند. با این حال علی‌رغم این «توافق‌های» صورت گرفته که از سوی دولت و نمایندگان این اصناف اعلام شده بود، بازار طلافروشان تهران امروز تعطیل بود. از سوی دیگر سایت سحام نیوز به نقل از «روزنامه‌های محلی» شیراز گزارش داده است که بازار طلافروشان شیراز نیز روز شنبه در اعتراض به اجرای این قانون تعطیل بوده است. برپایه این گزارش، رضا راسخ، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز، در این باره گفت: «طی دو روز گذشته فعالان این صنف برای تعطیل کردن بازار به توافق رسیده‌اند و مخالفت اتحادیه با چنین اعتصابی هم نتوانست مانع کار شود». رییس اتحادیه طلا و جواهر شیراز افزود: «اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای صنف طلافروشان غیرممکن است چراکه قرار است برای هر بار معامله طلا سه درصد مالیات اخذ شود و ما هم نهایتاً این مالیات را از مشتری اخذ می‌کنیم که چنین امری نشدنی است». سایت کلمه نیز گزارش داده است که بازار طلافروشان شهر مشهد هم در روزهای پنجشنبه اول مهر و شنبه سوم مهر به طور کامل تعطیل بود. کلمه همچنین از اعتصاب طلافروشان شهرهای نیشابور، سبزوار و تربیت حیدریه خبر داده است. در واکنش به اعتصاب صنف طلافروشان، علی عسکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، صنف طلافروشان را متهم کرد که مسئله اصلی آنها از مقاومت در برابر اجرای این قانون، واهمه این صنف از شفاف شدن مراحل تهیه، تولید و فروش طلا است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که در پی اعتصاب طلافروشان با نمایندگان این صنف  تشکیل جلسه داده بود به خبرنگاران گفت: «تاکنون چهار جلسه تخصصی با اتحادیه طلافروشان برگزار شده و آنها از کم و کیف قانون مالیات بر ارزش افزوده کاملا اطلاع دارند و مشکل آنها نرخ ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست، بلکه مشکل این است که ترس دارند با شفاف شدن درآمد واقعی‌شان مشکل در مالیات بر درآمد آنها ایجاد شود و یا دولت بخواهد مالیات بر درآمد آنها را افزایش دهد». قانون مالیات بر ارزش افزوده، از سال ۱۳۸۷ در ایران برای برخی از اصنفا به اجرا آمدو  در آن هنگام با مقاومت صنف طلافروشان از جمله در اصفهان و تهران روبرو شد؛ برپایه اعلام سازمان امور مالیاتی، این قانون از مهرماه امسال، برای ۱۲ گروه صنفی دیگر نیز لازم‌الجرا شده است که صنف طلافروشان از جمله آنهاست. به گفته علی عسکری، رئیس امور مالیاتی کشور، صنف طلافروشان خواستار این هستند که تنها از «قیمت اجرت و دستمزد طلای مصرفی» ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود و نه از سودی که حاصل خرید شمش طلا و تبدیل آن به طلای زینتی است. این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده را اجرا می‌کند، تصریح کرد: «هیچ توجیهی برای عقب‌نشینی از قانون وجود ندارد». روز چهارشنبه هفته گذشته محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، گفته بود که در جلساتی که با مسئولان مالیاتی تشکیل شده  است، بر این خواسته طلافروشان تاکید شده که تنها از اجرت و سود فروش طلا مالیات ۳ درصدی گرفته شود و نه طلای به کار رفته در طلای زینتی.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته